Ik ook, maar een kennis van mij, die niet gevaccineerd wil worden (prima, haar keuze, ga daar geen oordeel over vormen), ze belt gewoon restaurants en dergelijke (of gaat er heen) en vraagt gewoon of ze zonder QR code er binnen mag. Verbaasde mij (en haar ook overigens) hoeveel zaken er gewoon ja zeiden en geen controle deden.
Daar zit wat mij betreft ook het probleem, je kunt maatregelen verzinnen tot je ons weegt, maar als er moedwillig niet aan meegewerkt word dan gaat het allemaal niet helpen. Maar vervolgens wel de regering de schuld geven...
Ik moest wel beetje lachen om een Nederlander die een hotel heeft in Oostenrijk en hem gevraagd werd wat hij vond van de ingevoerde 2G regels daar. Tja, was even lastig, maar vond het geen groot probleem en op de vraag dat er zoveel ophef was in NL over de maatregelen zei hij: Oostenrijkers hebben respect voor gezag, dus worden de maatregelen vaak beter nageleefd, dat is iets wat in NL soms ver te zoeken is.
Mijn broer in Denemarken zei ook al zoiets, de Denen maken er ook niet een groot probleem van.