De onderbouwing voor het beleid ligt er natuurlijk al. Uit bijvoorbeeld data van Israël is geconcludeerd dat mensen die een besmetting hebben doorgemaakt en/of gevaccineerd zijn een veel lagere kans hebben om daarna ernstig ziek in het ziekenhuis te belanden, en die kans neemt verder af bij een top-up. Voor zover ik er wijs uit kan lijkt de data van het RIVM grofweg hetzelfde te zeggen.
Een beleid om zulke data modelleren is natuurlijk lastig, vooral in een land als Nederland waar iedereen expert is.
Dat het in de praktijk niet lekker werkt en ik in de supermarkt voor een in mijn nek hoestende dame zonder mondkapje sta is een ander verhaal. De halfzachte implementatie is ruk.
Als zo'n maatregel als 2G (of misschien zelfs 3G) overal hard doorgevoerd wordt ben ik er vrij zeker van dat het de druk van de zorg zal halen, al is het alleen al omdat de vaccinatiegraad geforceerd zou stijgen.
Mja, NL is geen dictatuur en draagvlak voor zulke verregaande maatregelen is er niet.
N.B. Wat mij betreft mogen ze die 2G dan wel aan een T-cel test hangen en er 1G van maken, ongetwijfeld duur maar dat lost, denk ik, een hoop verwarring en misvattingen op.
Of je dan kiest voor een natuurlijke besmetting, een vaccin of een prik met corona en twee weken uitzieken op Texel met vrijwillige afstand van verdere medische zorg maakt dan ook niet meer uit. Korte pijn en iedereen (behalve de inwoners van Texel

) blij en tevreden.
In ieder geval bewezen immuun ipv bewezen geprikt of negatief. En dus niet meer met een negatief testje 3 weken vliegen naar Chersonissos/Ibiza en terug.
Maar dat gaat never nooit gebeuren.