Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat aanpakken tijdens verbouwing om minder gas te verbruiken

Pagina: 1
Acties:

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 10:48
Op dit moment zijn we bezig onze hypotheek over te sluiten.

We hebben een tussenwoning wat door de taxateur als "herenhuis" is geclassificeerd. 171m2 woonoppervlak en 590m3 inhoud.

Op de begane grond een woonkeuken, op de eerste verdieping een woonkamer, de tweede verdieping heeft een badkamer, 2 slaapkamers en een studeerkamer, de derde verdieping heeft een waskamer, opslagkamer en een 3e slaapkamer.

Er zijn 3 trappen in het huis en alle trappen zijn open. Er is dus een open verbinding van beneden naar helemaal boven.

We gaan verbouwen. De trappen van de begane grond en die van de woonkamer worden dicht gemaakt. Echter, zonder deuren, dus de verbinding blijft open. Mocht blijken dat dit een erg slecht idee is ivm verloren warmte, dan willen we hier nog naar kijken.
Darnaast wordt de badkamer gerenoveerd en wordt de woonkamer opgesplitst in een woongedeelte en een werkkamer. Deze ruimtes worden wel met deuren afgesloten, de woonkamer is nu 1 open ruimte.

In de berging op de begane grond hangt een CV ketel uit 2007. Daarnaast hangt een pomp met thermostaatkraan voor de vloerverwarming in de keuken. De rest van de woning wordt verwarmd door CV radiatoren.

De CV ketel wordt vervangen tijdens de verbouwing. We willen zonnepanelen (we kunnen er 12 kwijt op ons platte dak, tuin is pal zuid.) Ook willen we graag airco.

Onze berging is klein en heeft geen ruimte voor een zonneboiler.

In de afgelopen winterperiode verbruikten we zo'n 350m3 gas per maand. In de zomermaanden schommelt dit tussen de 30-70m3. Ons huishouden bestaat uit 2 volwassenen en 2 tienermeiden.

Ik ben op zoek naar ideeën over installaties die wij in ons geval het beste kunnen installeren zodat we volgende winter niet failliet gaan. 8)7

iRacing Profiel

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:40
Ik zou zeggen isoleren?

Dak en kruipruimte (indien aanwezig) en eventueel glas en kozijnen vervangen indien mogelijk?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• MartijnA3
Vergeten te vermelden: De woning is gebouwd in 2007, we hebben HR++ glas.

Kruipruimte isoleren is een hele goede, dankjewel.

[ Voor 27% gewijzigd door MartijnA3 op 19-10-2021 12:09 ]

iRacing Profiel

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Wat mij betreft zou alles wat je doet een stap moeten zijn in de richting van verwarmen met water van 35 graden. Anders kom je het op gegeven moment tegen en mag je nog een keer met hetzelfde aan de slag.

Isoleren is de belangrijkste stap, Dat bespaart energie voor en na G(as)Exit.
Maar uiteindelijk is ook een minder geïsoleerde woning te verwarmen met een warmtepomp: Je moet alleen veel harder werken aan afgiftesysteem...

Is de CV daadwerkelijk aan zijn einde? Anders is dat een van die kostenposten die je voor het einde van zijn economische levensduur de-facto nog eens gaat doen. Met een woning uit 2007 zou je niet extreem ver van WP-capable moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 21:06

Bob

Verwarming kan niet wat lager, en in minder ruimtes? Ons niet geïsoleerd huis verbruikt in de winter zelfs minder, een kleine 300 m3 per maand ... Enkel glas boven, oud dubbel glas beneden. Volle bakstenen muren.

• MartijnA3
Bob schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:10:
Verwarming kan niet wat lager, en in minder ruimtes? Ons niet geïsoleerd huis verbruikt in de winter zelfs minder, een kleine 300 m3 per maand ... Enkel glas boven, oud dubbel glas beneden. Volle bakstenen muren.
Verwarming is alleen op de benedenverdieping, woonkamer en badkamer standaard aan.En in de studeerkamer als ik thuis werk, wat zo'n 4 dagen per week is. In alle andere ruimtes staan de radiatoren dicht.

Ik vermoed dat het open karakter van ons huis een probleem is. Daar gaan we dus wel wat aan doen.

iRacing Profiel

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26
Ventilatie ook aanpakken door WTW te plaatsen?
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
of
decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

En voor de douche ook een WTW plaatsen in een leidingkoof: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Met de airco die je wil gaan plaatsen kun je ook verwarmen, extra stroomverbruik wordt gecompenseerd door je zonnepanelen. Voor warmwater misschien een warmtepompboiler?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2021 12:56 ]

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 22:31
Erg hoog gas gebruik, ook in de zomermaanden. Isoleren verandert niet aan het gas verbruik voor douchen. Dus ik pleit ook voor een douche WTW. Daarnaast helpt het natuurlijk om minder lang te douchen en de CV in de zomerstand te zetten zodat deze niet continu warm water op voorraad houdt. En eventueel een Quooker in de keuken, maar aangezien de afstand tussen CV en keuken vermoedelijk meevalt zul je daar niet veel mee winnen.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Als het huis goed geïsoleerd is willen radiator ventilatoren wel eens helpen. De besparing van 30% die ze beloven is natuurlijk wel onder ideale omstandigheden, maar onderaan de streep helpt het natuurlijk wel gewoon als je CV installatie niet zo lang hoeft te branden om de kamers op temperatuur te krijgen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meet je douchekop eerst eens hoeveel liter per minuut, met 2 tienermeiden zie ik de bui al hangen :)
Verder als er een comfort stand op die cv zit uit zetten en misschien ook de max temperatuur wat naar beneden.
Een nieuwe cv gaat je niet veel besparen, van Hr naar Hr is peanuts, welk merk dan ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
Een huis uit 2007 is vanuit de bouw best goed geisoleerd. Extra isoleren is vaak erg kostbaar en als er al een aardige isolatie aanwezig is de terugverdientijd vaak aan de hoge kant.

Overstappen van HR gas ketel naar een warmtepomp is een optie. Als je elektrisch kookt kan de vaste gas aansluiting opgezegd worden, scheelt weer een paar tientjes per maand.

Zoals @ThinkPad aangeeft een WTW ventilatie systeem of een WTW voor de douche zijn goede mogelijke kandidaten.

• MartijnA3
We hebben in onze keuken een Boretti 90cm gasfornuis met oven staan, dus het koken gebeurd ook op gas. We hebben gekeken naar opties om deze te vervangen, maar 1500 euro uitgeven voor een inductie fornuis + de kosten van de elektra aanpassingen zet ook geen zoden aan de dijk.

Ga zeker kijken naar die WTW installaties en zal gelijk controleren hoe de CV nu staat ingesteld.

Kan een warmtepomp op het dak worden geplaatst?

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnA3 op 19-10-2021 13:34 ]

iRacing Profiel

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

MartijnA3 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Verwarming is alleen op de benedenverdieping, woonkamer en badkamer standaard aan.En in de studeerkamer als ik thuis werk, wat zo'n 4 dagen per week is. In alle andere ruimtes staan de radiatoren dicht.

Ik vermoed dat het open karakter van ons huis een probleem is. Daar gaan we dus wel wat aan doen.
Dat open karakter kan je ook positief zien. Nu hoef je op de bovenste verdiepingen niet of nauwelijks te stoken.

Je kan overwegen om de thermostaat op 19 graden te zetten, en dan in de zithoek (en andere plekken waar je langdurig verblijft) bij te verwarmen met infra-rood straling.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:03
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Warmte gaat omhoog via het trapgat.
Dus ookal stook je boven niet, de temperatuur loopt op.
En benede stook je onnodig lang omdat de radiatoren/vloerverwarming die voor die ruimte berekend is, het hele huis moet opwarmen voordat de thermostaat afslaat.

een glazen ombouw van de trap zou enorm veel schelen, terwijl je het open karakter behoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-fFsHZoJD0ipo89SxakzkkCOlo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gljFLWg5I7kyhYinHRSFZuXE.png?f=fotoalbum_large

• MartijnA3
Ja ik vind dat wel mooi inderdaad. Eens polsen bij mijn betere wederhelft.

iRacing Profiel

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FRANQ schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Warmte gaat omhoog via het trapgat.
Dus ookal stook je boven niet, de temperatuur loopt op.
En benede stook je onnodig lang omdat de radiatoren/vloerverwarming die voor die ruimte berekend is, het hele huis moet opwarmen voordat de thermostaat afslaat.

een glazen ombouw van de trap zou enorm veel schelen, terwijl je het open karakter behoud.

[Afbeelding]
Dit inderdaad, dat trapgat zou ik echt dicht doen.

Daarnaast zorgen voor een goede situering en sizing van de airco, (lees lucht/lucht wp). Gebruik deze om te verwarmen en gebruik de CV als back-up, met beperkte dakruimte kies je daarnaast voor maximaal PV vermogen. Op deze manier kan je een grootdeel van de gas en elektra rekening wegstrepen.

Zie ook Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 19-10-2021 14:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:06
Aangezien je nog zonnepanelen moet leggen zou je ook een paar combinatiepanelen kunnen leggen die gebruikt kunnen worden voor de stroomvoorziening en opwarmen boilervat. Koppel daar evt de WTW unit aan en op douchen bespaar je dan al.

Probleem van dit alles is helaas dat gezien bouwjaar van de woning en je huidige gasverbruik een volledig electrische oplossing weleens de goedkoopste kan zijn.
Pagina: 1