• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-06 10:26
Een goed overzicht van alle modellen: https://www.home-assistant.io/integrations/motionblinds_matter/
Details zijn meestal te vinden in de gebruikershandleiding/video van het model op de support site van MotionBlinds

Thread werkt goed zonder bridge, mijn CM-51-E rails zijn direct met HA Matter verbonden via Thread USB stickje. Zou ook moeten werken met andere Matter Thread hubs zoals Google of Apple.

Had niet door dat de bridge 433 gebruikt, logisch natuurlijk. De laatste HA release heeft wel ondersteuning toegevoegd voor 2way IR integraties, en RF komt er ook aan, misschien dat ooit de bridge vervangen kan worden :henk ? De laatste ESPHome release zou ook BLE connecties veel sneller moeten maken.

Ik ga waarschijnlijk Smart Frame installeren en testen, maar die zal uiteindelijk ook de CM-55 nodig hebben voor HA.

• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-06 10:26
ex0 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:06:
Ik zoek me een ongeluk maar ik zie door de bomen het bos niet meer, ik ben op zoek naar het volgende:

- Top-down bottom-up lichtdoorlatende gordijnen
- Te benaderen via Home Assistant
- Het liefste Matter over Thread
- Zonder batterij! Maar gewoon op 230v

Weet iemand hier of dit kan, al dan niet met Motionblinds?
Denk ook niet dat de exacte combinatie al bestaat. De Smart Frame kan wel opladen via zonnepanelen, als compromis.

• Bobz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:22
Weet iemand of de minimale breedte van 86cm van de matter aandrijvingen vasthangt aan de breedte van de motor zelf, dan kan ik stoppen met zoen naar 74cm breedte

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
@Bobz afhankelijk van wat je precies zoekt, zijn er oplossingen smaller dan 74cm voor matter apparaten.

@Bananeman CM-07 kan tilt & lift maar dan kom je op 25mm jaloezieën, wil je tilt & lift voor 50mm dan moet je overgaan op CM-06 voor batterij oplossing, zowel in Bluetooth als Eve Motionblinds verkrijgbaar.

CM-06 Bluetooth
CM-06-E-V Eve motionblinds voor Jaloezieën, hiervoor ben je dus geen CM-55 meer nodig. Alleen een thread border router, zoals apple homepod of iets dergelijks.

@ex0 Voor TDBU plissé is er wel de CM-07, en als je die op Thread wilt hebben dan moet je de CM-07-E-R hebben, deze is 12V en dus wel vaste voeding te verkrijgen. Wil je de pull functie raad ik je aan om nog even geduld te hebben . :X

@rescla goed om te weten dat het werkt met de RFXCOM, maar Motionblinds is wel Bi-directioneel op 433mhz. Daarmee krijg je met de bridge dus ook terugkoppeling via pull/remote door. En batterij percentage. Goedkoopste oplossing is een CMD-01 bij de Hornbach kopen. Nadeel ten opzichte van de CM-55 is dat je een account moet aanmaken. En geen Matter ondersteuning. Maar werkt perfect middels lokale API met Home Assistant & Homey. Daarnaast kan je mij een berichtje sturen als je je homekit motoren wilt updaten naar Matter. Ik kan je een bestandje sturen waarmee je hem kan updaten zonder thread border router. Let wel op dat je er voor zorgt dat je een thread border router hebt. Anders kun je er niet veel meer mee. Bluetooth functionaliteit komt daarna te vervallen.

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jerry_bboy schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:00:
@Bananeman CM-07 kan tilt & lift maar dan kom je op 25mm jaloeziën, wil je tilt & lift voor 50mm dan moet je overgaan op CM-06 voor batterij oplossing, zowel in Bluetooth als Eve Motionblinds verkrijgbaar.

CM-06 Bluetooth
CM-06-E-V Eve motionblinds voor Jaloeziën, hiervoor ben je dus geen CM-55 meer nodig. Alleen een thread border router, zoals apple homepod of iets dergelijks.
Dank voor de info, ik ga sowieso voor de batterij-optie. En waarschijnlijk 25mm aluminium jaloezieën, ook al zit daar nog lichte twijfel.

Als ik het goed begrijp zou ik voor tilt & lift van 25mm jaloezieën ook voor de CM-07-E-V kunnen gaan? (En als ik voor 50mm zou gaan dan dus de CM-06-E-V?)

En border router heb ik idd (gebruik daar een SMLIGHT SLZB-MR5U voor).

Motor-forum.nl

• Jerry_bboy
@Bananeman persoonlijk vind ik de 50mm mooier, en werkt ook echt fantastisch met de pull functie. En die motor is aanzienlijk stiller dan de CM-07. Die maakt gewoon net ff wat meer geluid helaas.

En inderdaad de CM-07-E-V voor 25mm jaloezie, en CM-06-E-V voor 50mm.

Je zou eens kunnen checken bij of raamdecoratie.com of smartblinds
Mocht je verder nog wat willen weten laat maar weten

• Bananeman
  • Niet online
@Jerry_bboy Dank wederom, ik heb 25mm in overweging vanwege de afstand tot de ramen. Ik heb een nieuwbouwwoning en heb (natuurlijk) de waarschuwingen gekregen van de aannemer over het risico op thermische breuken van het HR++ glas. Daarom dacht ik dat het verstandig zou zijn om voor 25mm te gaan, maar ik kom zeer wisselende verhalen tegen of dat eigenlijk wel echt nuttig is/verschil maakt. Heb je hier nog ervaringen/meningen/input voor? Want idd, het liefste zou ik voor 50mm gaan.

Motor-forum.nl

• Jerry_bboy
Als je wilt mag je even een foto delen van de situatie. Wil ik hem maandag wel eens in de groep gooien. Ben namelijk niet helemaal op de hoogte van thermische breuken in detail. Weet dat het doorgaans gebeurd bij honingraat systemen. Want dan kan het verschil van temperatuur erg hoog worden tussen de systemen en het raam. Bij jaloezieën heb ik dat nog niet eerder gehoord.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:28
Bobz schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:26:
Weet iemand of de minimale breedte van 86cm van de matter aandrijvingen vasthangt aan de breedte van de motor zelf, dan kan ik stoppen met zoen naar 74cm breedte
Hier ben ik eigenlijk ook wel in geïnteresseerd. Voor onze nieuwbouwwoning zijn we nu ook met raambekleding bezig en ik wil eigenlijk zoveel mogelijk smart maken. Maar we hadden het idee voor een TDBU duette op een raam van 76x246 (bxh) maar voor de TDBU met Matter ondersteuning lijk je minimaal 84cm breedte nodig te hebben. Powerview van luxaflex lijkt wel smaller te kunnen, maar is volgens mij ook aanzienlijk duurder. Iemand nog tips? Ben vooral opzoek naar HA integratie.

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:45
@Bobz afhankelijk van wat je precies zoekt, zijn er oplossingen smaller dan 74cm voor matter apparaten.

@Bananeman CM-07 kan tilt & lift maar dan kom je op 25mm jaloezieën, wil je tilt & lift voor 50mm dan moet je overgaan op CM-06 voor batterij oplossing, zowel in Bluetooth als Eve Motionblinds verkrijgbaar.

CM-06 Bluetooth
CM-06-E-V Eve motionblinds voor Jaloezieën, hiervoor ben je dus geen CM-55 meer nodig. Alleen een thread border router, zoals apple homepod of iets dergelijks.

@ex0 Voor TDBU plissé is er wel de CM-07, en als je die op Thread wilt hebben dan moet je de CM-07-E-R hebben, deze is 12V en dus wel vaste voeding te verkrijgen. Wil je de pull functie raad ik je aan om nog even geduld te hebben . :X

@rescla goed om te weten dat het werkt met de RFXCOM, maar Motionblinds is wel Bi-directioneel op 433mhz. Daarmee krijg je met de bridge dus ook terugkoppeling via pull/remote door. En batterij percentage. Goedkoopste oplossing is een CMD-01 bij de Hornbach kopen. Nadeel ten opzichte van de CM-55 is dat je een account moet aanmaken. En geen Matter ondersteuning. Maar werkt perfect middels lokale API met Home Assistant & Homey. Daarnaast kan je mij een berichtje sturen als je je homekit motoren wilt updaten naar Matter. Ik kan je een bestandje sturen waarmee je hem kan updaten zonder thread border router. Let wel op dat je er voor zorgt dat je een thread border router hebt. Anders kun je er niet veel meer mee. Bluetooth functionaliteit komt daarna te vervallen.
Ik heb ze via HA naar thread devices geüpdatet. Maar kunnen ze ook naar Matter dan, ipv thread over BT? Misschien dat dat de stabiliteit wat ten goede komt. Ik heb ook nog wel een bridge ergens, weet niet welk type. Die werkte toentertijd nogal matig, maar wellicht dat er een update is.

• Bobz
@Bobz afhankelijk van wat je precies zoekt, zijn er oplossingen smaller dan 74cm voor matter apparaten
Dank je voor je reactie. Ik zoek jaloezien 50mm hout of bamboe maakt niet uit, 74cm breed ongeveer 240cm lang, alleen kantelen is voldoende, batterij oplaadbaar want geen stroom aanwezig en dan rechtstreeks te koppelen met apple home zonder extra kastjes. Het enige wat ik tot nu vind is de bluetooth versie via een bridge.

Ik ben ook een nieuwbouw woning op aan het bouwen maar begin steeds meer te twijfelen of apple home de juiste richting is. Heb inmiddels een somfy zonnescherm erbij en heel veel hue lampen. Plug&play programmeerwerk gaat nog wel lukken maar als het te lastig wordt weet ik nu al dat het bijft liggen. Homey is wellicht een optie icm de bluetooth blinds. In mijn huidige woning heb ik knx icm met loxone maar die heb ik al 10 jaar niet meer aangeraakt, draait wel nog altijd. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen en blijft lastig kiezen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 21:38
Bananeman schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:40:
@Jerry_bboy Dank wederom, ik heb 25mm in overweging vanwege de afstand tot de ramen. Ik heb een nieuwbouwwoning en heb (natuurlijk) de waarschuwingen gekregen van de aannemer over het risico op thermische breuken van het HR++ glas. Daarom dacht ik dat het verstandig zou zijn om voor 25mm te gaan, maar ik kom zeer wisselende verhalen tegen of dat eigenlijk wel echt nuttig is/verschil maakt. Heb je hier nog ervaringen/meningen/input voor? Want idd, het liefste zou ik voor 50mm gaan.
Dan kun je (volgens mij) beter voor screens aan de buitenkant van je ramen gaan. Voordeel is ook dat je de zon dan echt buiten weert i.p.v. binnen want met blinds is de warmte dan ook al binnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 01:29
Als het echt gaat om warmtewering zou ik je eerder adviseren naar honingraat plisse te kijken of buitenzonwering.

Smarthomer | Home Assistant

• Bananeman
  • Niet online
Klopt, voor warmtewering heb ik screens aan de buitenzijde besteld voor enkele ramen. De jaloezieën zijn voor algemene raamdecoratie/privacy (ook voor ramen waar geen screens komen).

Motor-forum.nl

• Jerry_bboy
@rescla ik durf niet goed te zeggen wat je precies hebt gedaan qua update. Maar als ze werken via homekit en je hebt geen homepod mini of iets dergelijks dan verwacht ik dat ze werken via bluetooth met je HA. Thread gebruikt het dan niet. Wil je thread gebruiken wat zeker een verbeterde performance kan bieden. Dan zul je hem moeten updaten naar Matter middels de file die ik aan gaf. Of via een homepod.

@Bobz

Even nagekeken maar dit zijn de minimale maten

CM-06 = 830mm
CM-10 = 717mm
CM-50 = 590mm
CM-07 = 550mm (Tilt-only)

Als je direct met apple home wil laten werken, ben je de -E versie nodig, in geval van CM-07 ben je de CM-07-E-R nodig. Deze motoren werken overigens zonder bridge ook perfect met Homey Pro 2023/2026, of met Home Assistant met een ZBT-2 bijvoorbeeld.

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:45
Jerry_bboy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:07:
@rescla ik durf niet goed te zeggen wat je precies hebt gedaan qua update. Maar als ze werken via homekit en je hebt geen homepod mini of iets dergelijks dan verwacht ik dat ze werken via bluetooth met je HA. Thread gebruikt het dan niet. Wil je thread gebruiken wat zeker een verbeterde performance kan bieden. Dan zul je hem moeten updaten naar Matter middels de file die ik aan gaf. Of via een homepod.

@Bobz

CM-06 = 830mm
CM-10 = 717mm
CM-50 = 590mm

Als je direct met apple home wil laten werken, ben je de -E versie nodig, in geval van CM-07 ben je de CM-07-E-R nodig. Deze motoren werken overigens zonder bridge ook perfect met Homey Pro 2023/2026, of met Home Assistant met een ZBT-2 bijvoorbeeld.
Ik was even in de war met Thread vs Matter vs Homekit. Ze zitten/zaten in de Homekit integratie. In HomeAssistant heb je een knop met "Provision credential" waarmee je hem kan upgraden. Maar voor de stabiliteit maakt het niet zo veel uit, berichten komen niet consistent aan als je veel devices tegelijk aanstuurt. M'n testje was met 5 units.

Met Rfxcom kan ik een groep aanmaken, en dan met 1 bericht meerdere devices aansturen. Dat werkt vrijwel altijd goed, en dan starten alle blinds ook tegelijk.

Ik had mijn oude hub (CM-20) nog weer gevonden overigens. Die werkt nu wel redelijk, ook niet 100%, en de devices worden 1 voor 1 benaderd met hoe ik die nu aanstuur met Home Assistant (wel beide motoren samen). Maar moet nog een beetje pielen, misschien dat ik de actie kan starten met Rfxcom en dan de finetuning met de hub.

• Jerry_bboy
@rescla je kan die motoren niet updaten naar matter via home assitant. Dat kan alleen met de Eve app.
Dus dat is wel wat anders. Mocht je meer info willen laat vooral weten :)

Goed om te weten dat de Rfxcom goed werkt. Jammer dat het niet bi-directioneel is.

• Bobz
Jerry_bboy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:07

@Bobz

CM-06 = 830mm
CM-10 = 717mm
CM-50 = 590mm

Dank je, ik ga eens overleggen met smartblinds betreft de CM-07-E-R

• Bobz
Bobz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Dank je, ik ga eens overleggen met smartblinds betreft de CM-07-E-R
Op korte termijn zou de CM-07-E beschikbaar komen bij smartblinds. Weet jij wat het verschil is zonder de R @Jerry_bboy ?

• Jerry_bboy
@Bobz

CM-07 eerste versie Bluetooth + 433mhz
CM-07-V2 vernieuwde versie Bluetooth + 433mhz
CM-07-E-R Eve versie + 433mhz voor vouwgordijnen/plissé/jaloezie tilt only/ (Alleen ophaal slider van 0-100%)
CM-07-E-V Eve versie + 433mhz voor jaloezieën tilt&lift (25mm) (Ophalen 0-100% en tilt slider 0-180 graden)

• Bobz
De CM07-E versie zonder iets erachter bestaat eigenljjk niet begrijp ik

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben bezig met nieuwe raamdecoratie (plisegordijnen) via mijn kozijnleverancier maar het verloopt wat moeizaam, de leverancier kan mij niet echt vertellen wat er nou precies voor motoren worden gebruikt.

Ik kreeg nu dat het wordt aangestuurd door de 'Motion Blinds Bluetooth app'. Maar wat is dan de connectivity van de motoren? Kunnen deze dan alleen Bluetooth of ook Thread?

[edit] contact gehad met de leverancier van de leverancier, wat zij leveren voor dit type is altijd bluetooth... Ben ik niet zo'n fan van.

[ Voor 15% gewijzigd door Beekforel op 24-06-2026 08:53 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste