Even meer ter info voor jullie, als je op zoek bent naar (TD)BU duette's / plisse's die elektrisch / digitaal zijn te bedienen, in een in-de-dag montage op een draaikiepraam (standaard nieuwbouw dus).
5 jaar geleden Luxaflex met Powerview (gen 2 met hub) besteld voor een normaal raam, Duette TDBU. Helaas was het toen nog niet mogelijk om aluminium draaikiepramen hiervan te voorzien - de rest van de ramen helaas dus zonder Powerview. Toen was Motion Blinds nog in een (voor mij) beginstadium en was er veel onduidelijkheid over. Ik wist dat het toen bij de Kwantum lag, maar Kwantum kon geen maatwerk leveren en qua kwaliteit van de plisse hield het ook niet over t.o.v. Luxaflex. Eerlijk is eerlijk, Luxaflex is duur, maar echt zwaar goede kwaliteit. Ik heb het honeycomb systeem voor mijn slaapkamer en het houdt heel wat warmte buiten op een mega groot (nieuwbouw) raam.
Via een aparte HACS integratie was er toen een soort hack zodat je TD en BU beide als separate entiteiten in HA kon hebben. Echt een heel gedoe t.o.v. Matter over Thread (zie hieronder).
Vorig jaar bij mijn partner ingetrokken, ook nieuwbouw maar hier hadden we iets meer ruimte in de houten kozijnen en een houten schuifpui. Hier bij een bevriende dealer gekozen voor plisse's met Motion Blinds met Matter over Thread (Eve?), omdat ik zelf een HA Thread Border Router heb. Ik begrijp nog vrij weinig van Matter en Thread (geef mij maar Zigbee), maar ik heb het werkend gekregen. Zowel de TD als de BU komen binnen als separate entiteiten en met wat fancy scripts i.c.m. Google Voice kunnen wij de plisse's zo instellen dat wij tevreden zijn (eig. scenes: dicht / open / half dicht / bovenkant licht doorlaten ("privacy mode" etc).
Nu gaan we weer verhuizen naar nieuwbouw, maar in het nieuwe huis zijn alle ramen zowat aluminium draaikiep (lang leve nieuwbouw...) en aangezien we wat meer willen investeren in mooie raambekleding, komen we toch weer uit bij Luxaflex.
Binnenkort komt
Luxaflex DuoMotion beschikbaar, dat lijkt zowat perfect echter het werkt als volgt: de bovenbalk (TD) is elektrisch, echter is helaas de onderbalk (BU) nog steeds manueel! Zit ik dan alsnog te hannesen met die onderbalk op bijna plafondhoge draaikiepramen. Ik weet dat Motion Blinds
hier wel een oplossing voor heeft, maar ik heb tot nu toe nog geen leveranciers gevonden - wellicht jullie een idee? Omgeving Amsterdam. Qua elektrisch / digitaal heeft die laatste mijn voorkeur, maar ik weet ook dat het nooit zo mooi kan worden als bij Luxaflex. Maar ik laat me graag verrassen.
Ook hebben we voor de slaapkamer
Luxaflex Lightlock nodig zodat het een total blackout wordt. Dit mag wat mij betreft wel handmatig.