Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 08:32
kingtim schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:30:
Ik vind het hele matter/thread verhaal i.c.m. homeassistant nogal onduidelijk. Maar er is vast iemand die wel antwoord weet op m'n vragen voordat ik dure gordijnen koop die ik niet kan aansturen:

- Zover ik weet zijn de Eve Motionblinds nog steeds niet matter compatible (al roepen ze volgens mij al bijna meer dan een jaar dat het "bijna" er komt).
- Eve motionblinds hebben wel Thread.
- Als je apple spul hebt thuis heb je geen hub nodig: dan komt je apparaat als homekit device tevoorschijn.
- Als je een motionblinds hub hebt kan je deze gebruiken i.c.m. de motionblinds integration.

Maar wat mij nog niet duidelijk is:

Als ik homeassistant heb met een skyconnect dongle (of andere thread dongle) kan ik dan wèl verbinden? zo ja: hoe?

Het enige wat ik kan vinden is in dit topic uit 2021 [deze post](QempZoR in "[MotionBlinds/Smartblinds] - Ervaringen en Discussie") is dit nog relevant zo bijna 3 jaar later? Of is er inmiddels nog wat veranderd?

Ik heb nl. niet zo veel behoefte aan nòg een hub in m'n huis...
toon volledige bericht
De rolgordijn motoren zijn nu matter compatible en de honeycomb motoren ook. Deze kun je OTA updaten, maar hiervoor ben je wel homekit nodig. Dus minimaal een iPhone en eigenlijk ook een homepod mini of een appleTV. Daarna kun je ze met Google/Alexa/Samsung etc verbinden.

Eve motionblinds motoren kun je op 3 manieren verbinden met Home assistant

- Ze zijn vindbaar via bluetooth en je kunt ze op die manier verbinden
- Via thread via bijvoorbeeld een Google nest hub v2 of homepod mini of andere border router. ( Geen ervaring met de skyconnect) Theoretisch zou dat ook wel moeten werken maar heb het nog niet voorbij zien komen, en weet dat de ontwikkeling van matter door Home assistant ook veel gebruik wordt gemaakt van andere border routers zoals google nest hub v2.
- Bridge, de motoren hebben ook 433mhz aanboord en dus kunnen ze ook verbinding maken met de bridge. Voordeel van dit kan zijn het bereik ten opzichte van thread (2.4) en omdat veel mensen nog geen dekkend thread netwerk hebben zou het momenteel nog een voordeel kunnen zijn.

Mocht je verder vragen hebben laat maar weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerry_bboy
ma9ma schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:27:
[...]

Dat weet ik. Maar was vooral benieuwd hoe nauwkeurig je het tilten kan automatiseren. En hoe dat werkt. Of je kan aangeven dat je de lamellen 45 graden gekanteld wil hebben, of 60 of wat dan ook. Of dat dat alleen met de afstandsbediening kan. Dat soort dingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abQGSbwwmpCSCIbr_IZkBAqQuD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4eLX1bifbnSrrwRiU8h2vznZ.png?f=user_large

Je kan zowel ophalen als tuimelen. In home assistant heb je 2 sliders. Deze krijg je ook in alle andere apps zoals Motionblinds bridge/Motionblinds bluetooth of in de Eve app.

Je kan de hoek 180 graden verdraaien. Dus ik verwacht dat je elke gewenste hoek wel kunt krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 23:12
Ik heb de SwitchBot Blind Tilts, je kunt die gewoon van 0 - 100% instellen, met een slider (direct) of geprogrammeerd (doe ik met Homey in een flow). 50% is helemaal open (lamellen horizontaal), 0 dicht, en 100% ook dicht maar dan de andere kant op.
ma9ma schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:27:
[...]

Dat weet ik. Maar was vooral benieuwd hoe nauwkeurig je het tilten kan automatiseren. En hoe dat werkt. Of je kan aangeven dat je de lamellen 45 graden gekanteld wil hebben, of 60 of wat dan ook. Of dat dat alleen met de afstandsbediening kan. Dat soort dingen.

[ Voor 43% gewijzigd door veetee op 27-12-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:18
Jerry_bboy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:26:
[...]

De rolgordijn motoren zijn nu matter compatible en de honeycomb motoren ook. Deze kun je OTA updaten, maar hiervoor ben je wel homekit nodig. Dus minimaal een iPhone en eigenlijk ook een homepod mini of een appleTV. Daarna kun je ze met Google/Alexa/Samsung etc verbinden.

Eve motionblinds motoren kun je op 3 manieren verbinden met Home assistant

- Ze zijn vindbaar via bluetooth en je kunt ze op die manier verbinden
- Via thread via bijvoorbeeld een Google nest hub v2 of homepod mini of andere border router. ( Geen ervaring met de skyconnect) Theoretisch zou dat ook wel moeten werken maar heb het nog niet voorbij zien komen, en weet dat de ontwikkeling van matter door Home assistant ook veel gebruik wordt gemaakt van andere border routers zoals google nest hub v2.
- Bridge, de motoren hebben ook 433mhz aanboord en dus kunnen ze ook verbinding maken met de bridge. Voordeel van dit kan zijn het bereik ten opzichte van thread (2.4) en omdat veel mensen nog geen dekkend thread netwerk hebben zou het momenteel nog een voordeel kunnen zijn.

Mocht je verder vragen hebben laat maar weten.
toon volledige bericht
Check,
Zover ik zie is die hele matter eigenlijk ook helemaal niet nodig toch? mits ik homekit aansturing best vind (maar daar heb ik geen problemen mee en gaat ook via homeassistant).
Er is geen manier om OTA updates via homeassistant te laten werken?

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerry_bboy
kingtim schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:16:
[...]

Check,
Zover ik zie is die hele matter eigenlijk ook helemaal niet nodig toch? mits ik homekit aansturing best vind (maar daar heb ik geen problemen mee en gaat ook via homeassistant).
Er is geen manier om OTA updates via homeassistant te laten werken?
Niet nodig, wel verstandig. De homekit integratie werkt via bluetooth en is minder snel. De motoren hebben ook thread en dat is vele malen sneller qua bediening. Je kan ze alleen updaten via een iPhone. Maar je hebt niet perse een homepod of appleTv nodig. Maar daarvoor moeten mensen maar even contact met mij nemen via DM anders.

Daarnaast krijg je bij de rolgordijn motoren nog wat extra snelheden als je update naar matter waardoor ze stiller worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smnk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-02 11:30
Is het iemand gelukt om de rolgordijnen zonder specifieke Motionblinds bridge te koppelen aan Home Assistant? Ik heb nu nog de situatie dat vrijwel alles in huis aan Home Assistant gekoppeld is, behalve de Motionblinds.

Ik heb een Atom Lite met ESPHome draaien. Deze kan de rolgordijnen mits ontkoppeld direct vinden in Home Assistant (let wel op: je moet je rolgordijn volledig resetten* voordat dit werkt. Verwijderen uit HomeKit is niet genoeg, ze worden dan wel auto-discovered in HA maar je wordt met een generieke foutmelding het bos in gestuurd). Na een volledige reset krijg ik ze wel zonder foutmelding gekoppeld als HomeKit Device in HA. Alleen... dan kan ik ze niet besturen. Ik heb wel een Identify entity, en als ik die indruk gaat het rotding wel een paar keer op en neer, maar wil ik em gewoon omhoog of omlaag doen: nada. Ergens zou ik verwachten dat ik nog moet instellen aan welke kant de motor zit, wat de begin- en eindpositie is, zoals dat voorheen ook moest in de Eve app, maar dat kan ik in HA niet vinden (noch ergens instructies voor online).

Uit wanhoop heb ik 1 rolgordijn maar (onomkeerbaar...) overgezet naar Matter, maar vooralsnog lukt het me ook niet om em via Matter in HA te krijgen. Op zich heb ik ze wel liever in Matter qua toekomstbestendigheid maar zolang ik dat niet in HA werkend heb betekent deze upgrade dat ik 1 van m'n rolgordijnen dus ook nooit meer via die Atom Lite kan verbinden.. maar dat bedacht ik me te laat.

* Volledig resetten = kort de program knop ingedrukt houden (diep rond grijs knopje op de motor), ding begint op en neer te bewegen, vervolgens dezelfde knop minstens 20 seconden ingedrukt houden. Daarna configureren in HA als HomeKit Device. Zou in principe auto-discovered moeten worden mits je Bluetooth hebt aangesloten op HA, bijvoorbeeld dus via een Atom Lite (kost een tientje). Hoop maar dat dit iemand anders weer een dag werk bespaart..

[ Voor 13% gewijzigd door smnk op 29-12-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
nope, bij mij ook niet gelukt, geen rolgordijnen maar de plisse's TDBU. Lijkt erop dat het vooral de sales en communicatie afdelingen zijn die denken dat het werkt, maar dat je eigenlijk nergens komt zonder een bridge :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smnk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-02 11:30
Bockelaar schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:45:
nope, bij mij ook niet gelukt, geen rolgordijnen maar de plisse's TDBU. Lijkt erop dat het vooral de sales en communicatie afdelingen zijn die denken dat het werkt, maar dat je eigenlijk nergens komt zonder een bridge :)
Hmm oke, fijn om te weten dat ik niet de enige ben in ieder geval. :) Had je dezelfde hardware toevallig? Dus ook een bluetooth dongle met ESPHome?

En nou ja, de sales afdeling raadt natuurlijk vooral de eigen bridge aan, en dan het liefst de versie die 150 euro kost want die van 50 zou "wellicht misschien" (lekker duidelijk..) niet goed werken. Eve/Motionblinds adverteert zelf ook voor zover ik weet ook enkel met HA compatibility in combinatie met hun Wifi bridge. Maar ik probeer juist te voorkomen nog een bridge nodig te hebben, net als jij waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door smnk op 29-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
nee, ik gebruik een esp32 met esphome/BLE. Plus mijn motoren/gordijnen zijn anders :)
En nee, ik wil inderdaad niet dat HA een engine wordt die 100+ specifieke leverancierbridges of hubs gaat aansturen, ik wil juist gebruik maken van de open standaarden en via HA native aan kunnen sturen.
Dat kan gewoon, is in mijn ogen ook gewoon pure onwil van leveranciers want dan verkopen ze hun hubs niet meer :)
Wat mij betreft: ik draai een ikea dirigera, die kan prima als matterhub fungeren, dus wat mij betreft hoeft er, naast de zwave dongel in HA en wifi en evt BLE via esphome niet heel veel extra aan hubs bij.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
smnk schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:04:
[...]

Hmm oke, fijn om te weten dat ik niet de enige ben in ieder geval. :) Had je dezelfde hardware toevallig? Dus ook een bluetooth dongle met ESPHome?

En nou ja, de sales afdeling raadt natuurlijk vooral de eigen bridge aan, en dan het liefst de versie die 150 euro kost want die van 50 zou "wellicht misschien" (lekker duidelijk..) niet goed werken. Eve/Motionblinds adverteert zelf ook voor zover ik weet ook enkel met HA compatibility in combinatie met hun Wifi bridge. Maar ik probeer juist te voorkomen nog een bridge nodig te hebben, net als jij waarschijnlijk.
Die van 50e werkt prima hoor. En hoe heb je de update gedaan van de Eve motionblinds ? Heb je een AppleTV of een Homepod mini? Als je hem hebt toegevoegd in Apple homekit dan kun je deze delen naar Home Assistant via de koppelcode. In Apple home ga je naar het rolgordijn klikt op het tandwieltje en gaat naar onder om hem in koppelmodus te zetten. Dan krijg je een code die je vervolgens weer kunt delen met Home Assistant. Maar volgens mij moet je dan wel matter draaien in Home Assistant. Weet niet of je ook de Matter add-on daarvoor moet installeren.

De motor werkt dan via thread via je border router (AppleTV/Homepod mini) via je Wi-Fi netwerk naar home assistant. Bluetooth werkt niet meer na dat je de update hebt gedaan naar Matter.

Daarnaast zouden homekit motoren standaard wel zichtbaar moeten zijn in home assistant via bluetooth. Maar heb daar zelf nooit mee getest omdat bluetooth minder goed werkt dan de bridge of via thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroenteLepel
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04 17:52
Hi allen,

Ik stuitte op deze thread omdat ik op zoek ben naar Top down bottom up (TBDU) plisségordijnen met smartoplossing. In de winkel in de buurt hebben ze motionblinds en ik vind deze comment van @Bockelaar erg belangrijk voor mezelf:
En nee, ik wil inderdaad niet dat HA een engine wordt die 100+ specifieke leverancierbridges of hubs gaat aansturen, ik wil juist gebruik maken van de open standaarden en via HA native aan kunnen sturen.
Ik vroeg me dus af hoe jullie HA-opzet er uit ziet, welke dongles jullie gebruiken etc. Ik heb momenteel alleen nog maar een zigbeestick waar ik lampen op heb zitten. Er werd in de winkel inderdaad gezegd dat ik dan de hub voor 120 eur erbij moet kopen, terwijl ik met zigbee tot nu toe gemerkt heb dat je helemaal geen hubs nodig hebt. Maar in dit gebied is het me nog onduidelijk, vooral omdat ik zag dat er Bluetooth en wifivarianten zijn etc, dus oké ad benieuwd naar jullie setup.

Voordat ik een mep geld naar die mensen ga werpen wil ik wel graag weten of er zoiets als “alles via HA” te regelen valt, en hoe dat op te zetten is. Hoe ik het nu begrijp is het:
  1. Matter hub regelen en integreren in HA
  2. Motionblinds koppelen aan HomeKit (heb ik al)
  3. OTA update naar Matter
  4. Blinds koppelen met Matter aan HA
  5. Genieten dat ik geen extra hub heb hoeven kopen van MotionBlinds zelf
Klopt dit een beetje? Ik heb een beetje de documentatie gelezen en daar lijkt het op dat je wel de bridge nodig hebt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@GroenteLepel

Als je matter motoren wilt hebben voor TDBU dan zou ik nog even wachten want deze zijn nog niet leverbaar direct met een matter setup code. Wel met homekit setup code. Wil je deze updaten naar matter dan heb je officieel een homepod mini of appleTV nodig. Daarna kan je hem koppelen met een ander matter platform. Maar wil je het met HA koppelen middels matter dan heb je een border router nodig, Wellicht dat de skyconnect ook kan werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je kan dan gebruik maken van bijvoorbeeld :

- Homepod mini
- AppleTV
- Google Nest Hub v2

Voor de rest van de lijst check hier : https://www.evehome.com/en/hub
En dan 1 vd rode bolletjes ben je nodig. Die kunnen communiceren met HA als ik het goed heb. (Matter is allemaal nog vrij nieuw en zeker het interoperabiliteit deel is nog niet veel over te vinden hoe dit per platform is geregeld.)

Mocht je toch besluiten dat je eerder de producten wil hebben dan kun je er voor kiezen om de Mini bridge(CMD-01) te gebruiken. Deze werkt net als de CM-20 volledig lokaal met HA.

Overigens hebben de motionblinds motoren bluetooth en 433mhz. En de Eve motionblinds motoren hebben bluetooth/thread en 433mhz. Beide types werken met de bridge. De Eve motionblinds worden allemaal matter motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
Hoe kan ik zien of ik de motionblinds bluetooth of de Eve Motionblinds bluetooth motoren heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Bockelaar schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:14:
Hoe kan ik zien of ik de motionblinds bluetooth of de Eve Motionblinds bluetooth motoren heb?
Heb je een qr code er aan hangen? Of op de motor zitten? Het is een homekit setup code of een motionblinds setup code.

Heb je homekit code dan is het eve, anders motionblinds bluetooth. (tenzij oudere modellen dan is het alleen 433mhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
ja er hangt een QR aan, maar hoe zie ik het verschil dan?
Er staat iig een QR,, dan MAC XYZ en eronder motionblinds

[ Voor 34% gewijzigd door Bockelaar op 10-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjez
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 15:13
Heeft iemand ondertussen ervaring met slimme vouwgordijnen? Ik zie third party oplossingen, maar nog niks van Coulisse / SmartBlinds zelf:
https://www.hansschepers...._Slimme_Vouwgordijnen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
woutertjez schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:35:
Heeft iemand ondertussen ervaring met slimme vouwgordijnen? Ik zie third party oplossingen, maar nog niks van Coulisse / SmartBlinds zelf:
https://www.hansschepers...._Slimme_Vouwgordijnen.pdf
Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjez
Ik vraag me af of vouwgordijnen ook officieel worden ondersteund door MotionBlinds? Of is er iets in elkaar geknutseld door een derde partij met de rolgordijn systemen, wat straks wellicht tot problemen gaat leiden?

Dus als iemand dit al heeft besteld, ben ik benieuwd naar de kwaliteit hiervan en of anderen misschien ook andere aanbieders kennen van vouwgordijnen met Eve MotionBlinds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
Zijn er overigens mensen die deze dingen permanent aan een usb lader hebben hangen? (of een ander soortgelijke oplossing).

Accu is namelijk leuk: maar ik heb niet zo veel behoefte om eens in de zoveel maanden met een ladder in de weer te gaan (220 in de buurt kan ik wel makkelijk regelen/in mijn plafond wegwerken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
kingtim schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:12:
Zijn er overigens mensen die deze dingen permanent aan een usb lader hebben hangen? (of een ander soortgelijke oplossing).

Accu is namelijk leuk: maar ik heb niet zo veel behoefte om eens in de zoveel maanden met een ladder in de weer te gaan (220 in de buurt kan ik wel makkelijk regelen/in mijn plafond wegwerken).
Er zijn ook motoren die gebruik maken van 220 in plaats van een accu. En je kan de accu motoren constant voeden. Ik zou alleen eerder aanraden om ze met een slimme stekker eens in de zoveel tijd automatisch te laten opladen. Beter voor de accu, en het lampje op de motor zal niet continue knipperen/aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
Jerry_bboy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:41:
Ik zou alleen eerder aanraden om ze met een slimme stekker eens in de zoveel tijd automatisch te laten opladen. Beter voor de accu, en het lampje op de motor zal niet continue knipperen/aan staan.
Dat vind ik eigenlijk serieus wel een mooie oplossing met het beste van beide werelden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
Goed nieuws en slecht nieuws.

Plissé gordijn binnen! Prachtding, sneller geleverd dan gedacht (3 wkn) & werkt goed (die touwtjes zorgen er ook voor dat iedereen ze kan gebruiken). Wel serieus lullig hoe ze het opladen hebben verzonnen: Met een kabel van 3 meter kom je niet bij mijn dichtsbijzijnde stopcontact. En omdat het een dubbele plissé is heb je eigenlijk 2 kabels nodig want elk motortje is een los "gordijntje" met eigen oplaadpunt.

Nu het goede nieuws: Ik ben zo'n eigenwijze dreutel die een hub weigerde te kopen en heb hem geprobeerd aan homeassistant te verbinden. Via bluetooth gaat dit eigenlijk probleemloos & wordt hij direct gevonden door homeassistant.

Het slechte nieuws: Ik dacht gelijk ook te verbinden aan thread. Dit heeft echter nog wel wat voeten in de aarde en heb ik (nog) niet werkend.

Laten we helemaal nog niet over matter hebben overigens.

[ Voor 42% gewijzigd door kingtim op 06-02-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
hoe kreeg jij die via bluetooth aan HA zonder hub?? (WILLEN!) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
Nou: op het moment heb ik 'm gereset & moet ik de eindstops opnieuw instellen. Daar MOET je blijkbaar een hub of afstandsbediening voor hebben.

Mijn intentie is wel om een nette write-up te doen als ik alles netjes reproduceerbaar heb.

Het thread gebeuren heb ik nog helemaal niet werkend, dat staat overigens los van deze gordijnen. (maar voor wie mee wil puzzelen:

https://community.home-as...-router-support/540715/37

en

https://www.reddit.com/r/...d_image_on_docker_anyone/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
kingtim schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:55:
Goed nieuws en slecht nieuws.

Plissé gordijn binnen! Prachtding, sneller geleverd dan gedacht (3 wkn) & werkt goed (die touwtjes zorgen er ook voor dat iedereen ze kan gebruiken). Wel serieus lullig hoe ze het opladen hebben verzonnen: Met een kabel van 3 meter kom je niet bij mijn dichtsbijzijnde stopcontact. En omdat het een dubbele plissé is heb je eigenlijk 2 kabels nodig want elk motortje is een los "gordijntje" met eigen oplaadpunt.

Nu het goede nieuws: Ik ben zo'n eigenwijze dreutel die een hub weigerde te kopen en heb hem geprobeerd aan homeassistant te verbinden. Via bluetooth gaat dit eigenlijk probleemloos & wordt hij direct gevonden door homeassistant.

Het slechte nieuws: Ik dacht gelijk ook te verbinden aan thread. Dit heeft echter nog wel wat voeten in de aarde en heb ik (nog) niet werkend.

Laten we helemaal nog niet over matter hebben overigens.
Je hebt het dan waarschijnlijk wel over Eve Motionblinds en die kun je inderdaad vrij eenvoudig koppelen via bluetooth met HA. Maar ik zou je adviseren om deze via thread toe te voegen. Als je ze geupdate hebt naar Matter dan kan dit vrij makkelijk via een border router zoals een Apple homepod of een Google Nest Hub V2.

Daarnaast gaat het hopelijk binnenkort ook beschikbaar komen voor de Motionblinds bluetooth motoren.

Er wordt hard gewerkt aan een bluetooth integratie die in core van Home assistant gaat komen. Dan zal het stukken eenvoudiger worden om de motoren te koppelen zonder bridge.

Je kan het hier volgen : https://github.com/home-assistant/core/pull/109497

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
Jerry_bboy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Je hebt het dan waarschijnlijk wel over Eve Motionblinds
Zeker! Dat bleek inderdaad erg makkelijk: Gewoon aanzetten & verbinden. Je hebt wel alleen up/down/stop controls (geen positie controls).

Thread heb ik uberhoupt nog niet werkend in homeassistant dus die koppling heb ik nog niet weten te maken (DM me als je weet hoe dat moet i.c.m. homassistant & docker! (zonder addons!) de documentatie is vrij beroerd voor thread moet ik zeggen...).

Fenomenaal die BLE integratie! Ik wilde nog als advies geven: Koop ook een afstandsbediening (of hub) als je deze gordijnen koopt. want het is dus NIET mogelijk om de eindpunten in te stellen met homeassistant/gebruik van knopjes op dit moment.*

* Dit geldt voor de dubbele plissé gordijnen. Er worden wat andere motoren gebruikt voor andere gordijnen die volgens mij wel met een knopje ingesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 23:12
kingtim schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:12:

Ik heb SwitchBot Blind Tilts, die hebben een eigen klein zonnepaneeltje wat je op de raam plakt. Accu altijd vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalLight
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Systeem ziet er wel prachtig uit moet ik zeggen.
Ik heb zelf mijn jaloezieën besteld bij Roldeco.nl.
Er stond niet op hun site of ze smart jaloezieën hadden maar dacht stuur toch ff mailtje, heb nu in de woonkamer 4 stuks met Somfy motoren.
Vraag me af hoe het verschil is, ik zag laatst in een artikel ergens dat er nu ook smart gordijnen rails zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
somfy != motionblinds dus behoorlijk off topic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xepyonx
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 10:14
Hi, mijn oog is gevallen op de TDBU plissé's van Smartblinds, helaas krijg ik wat zaken niet duidelijk maar ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die me kunnen helpen :o

Ik wil een woning gaan inrichten met Home Assistant -> Motionblinds Bridge -> TDBU met bluetooth motor (dus niet de EVE variant).

Vragen;
  • Hebben de bluetooth motoren naast bluetooth nog ondersteuning voor een ander protocol aan boord? Ik heb een appartement van een kleine 90m2 en het doel is om met de bridge in de hal alle plissé's te kunnen aansturen.
  • Kan ik via de home assistant motionblinds integratie scenes aanroepen welke ik vooraf in de motionblinds app heb gemaakt? (In tegenstelling tot per blind in Hass alles uit zitten pielen)

• Jerry_bboy
xepyonx schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:07:
Hi, mijn oog is gevallen op de TDBU plissé's van Smartblinds, helaas krijg ik wat zaken niet duidelijk maar ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die me kunnen helpen :o

Ik wil een woning gaan inrichten met Home Assistant -> Motionblinds Bridge -> TDBU met bluetooth motor (dus niet de EVE variant).

Vragen;
  • Hebben de bluetooth motoren naast bluetooth nog ondersteuning voor een ander protocol aan boord? Ik heb een appartement van een kleine 90m2 en het doel is om met de bridge in de hal alle plissé's te kunnen aansturen.
  • Kan ik via de home assistant motionblinds integratie scenes aanroepen welke ik vooraf in de motionblinds app heb gemaakt? (In tegenstelling tot per blind in Hass alles uit zitten pielen)
De motoren hebben ook een 433mhz protocol. Vandaar de bridge. Deze zal doorgaans een volledige woning moeten dekken. Natuurlijk afhankelijk van constructie etc. HA kan helaas niet de scenario's uit de bridge ophalen. Maar je kan voor hoever ik weet relatief scenario's maken door de producten op de positie neer te zetten. En dan een scenario te maken in HA.

• xepyonx
Jerry_bboy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:23:
[...]

De motoren hebben ook een 433mhz protocol. Vandaar de bridge. Deze zal doorgaans een volledige woning moeten dekken. Natuurlijk afhankelijk van constructie etc. HA kan helaas niet de scenario's uit de bridge ophalen. Maar je kan voor hoever ik weet relatief scenario's maken door de producten op de positie neer te zetten. En dan een scenario te maken in HA.
Nou ik ben benieuwd! Krijg vandaag de eerste binnen om mee te spelen en beoordelen of het wat is voor de rest van de woning, dank voor het antwoord O+

• Jerry_bboy
xepyonx schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Nou ik ben benieuwd! Krijg vandaag de eerste binnen om mee te spelen en beoordelen of het wat is voor de rest van de woning, dank voor het antwoord O+
In de laatste HA versie zit een bug in de integratie wanneer je een TDBU hebt. Je moet of een oudere versie draaien of bèta draaien. In de nieuwe versie is het probleem opgelost. Dus volgende week woensdag is het opgelost in de normale release. Laat even weten wat je er van vindt, benieuwd naar je ervaring. Je hebt ze van smartblinds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xepyonx
Jerry_bboy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:27:
[...]

In de laatste HA versie zit een bug in de integratie wanneer je een TDBU hebt. Je moet of een oudere versie draaien of bèta draaien. In de nieuwe versie is het probleem opgelost. Dus volgende week woensdag is het opgelost in de normale release. Laat even weten wat je er van vindt, benieuwd naar je ervaring. Je hebt ze van smartblinds?
Hele goede tip, dank! Ik heb alleen überhaupt nog geen HA, zoek nog een Beelink of iets dergelijks om het op te draaien, in elk geval iets met wat meer power dan een raspberry, maar wel een lage power draw.

En daarnaast heb ik ook nog geen plissé; in de zending zat alleen de CM-20 bridge, goed he :+
Was overigens ook wel even pielen om die te koppelen, maar je moet dus echt de 5Ghz radio volledig uitschakelen op je wifipunt.

Maar zodra de eerste hangt deel ik mijn ervaring hier zeker nog wel, er is verder zo weinig online over te vinden dus ben blij dat dit topic bestaat.

En ja, ik heb ze van Smartblinds inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
xepyonx schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Hele goede tip, dank! Ik heb alleen überhaupt nog geen HA, zoek nog een Beelink of iets dergelijks om het op te draaien, in elk geval iets met wat meer power dan een raspberry, maar wel een lage power draw.

En daarnaast heb ik ook nog geen plissé; in de zending zat alleen de CM-20 bridge, goed he :+
Was overigens ook wel even pielen om die te koppelen, maar je moet dus echt de 5Ghz radio volledig uitschakelen op je wifipunt.

Maar zodra de eerste hangt deel ik mijn ervaring hier zeker nog wel, er is verder zo weinig online over te vinden dus ben blij dat dit topic bestaat.

En ja, ik heb ze van Smartblinds inderdaad.
Vraagje: Kun je de 5Ghz na pairing weer inschakelen ? of gaat dat mis ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:51
tingbrouwer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Die kun je gewoon inschakelen, werkt bij mij tenminste wel met Unifi spulletjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xepyonx
tingbrouwer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Na het pairen kun je de 5ghz radio weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:19
Bij mij is de CMD-01 gestopt met werken. Krijg hem met geen mogelijkheid weer met de wifi verbonden. Bij het update wifi doorlopen via de app gaat hij op het moment dat ik aan de wifi van de bridge hang en op next klik van paars knipperend, naar groen, dan rood en dan weer paars.

Ik kom niet verder. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Mijn wifi is alleen 2.4Ghz en heb al een aantal keren een reset doorgevoerd dmv de knop 10 sec indrukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Job_04 op 08-03-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 18:03
Iemand die de CM-20 aan Home Assistant heeft geknoopt en kan je dan scenes (ofwel standen van je rolgordijn) gebruiken?

Ik heb zelf meerdere Luxaflex TDBU met een Hunter Douglas hub en dat werkt vlekkeloos met HA, alleen om bij de overige ramen die ik nog wil voorzien gaat me dat een klein fortuin kosten dus ik zoek naar alternatieven (en slechts rolgordijnen, geen TDBU).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

EsEsDee

The Certified Derailer

kingtim schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Dat vind ik eigenlijk serieus wel een mooie oplossing met het beste van beide werelden!
Dan zou je ze ook nog kunnen conditionen; laden vanaf ~50% accu en stoppen bij laden als 80% is bereikt. Dan zitten de accu's in hun optimale operating/storage window. Echter; als er overal netstroom is zou ik niet voor een accuvariant gaan.

Uncontrollable & Incompatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-04 15:54
Heeft er iemand ervaring met de motionblinds CM06 motor in combinatie met jaloezieën van raamdecoratie.com?

Is er een groot verschil met de Eve Motionblinds motor? Hoe ik het begrijp heb je bij de CM06 motor nog een aparte wifi-bridge nodig, maar is het dan verder wel gelijkaardig?

Of zou ik gewoon beter onmiddellijk voor de Eve Motionblinds gaan via smartblinds.be/nl?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:34
woutertjez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Ik vraag me af of vouwgordijnen ook officieel worden ondersteund door MotionBlinds? Of is er iets in elkaar geknutseld door een derde partij met de rolgordijn systemen, wat straks wellicht tot problemen gaat leiden?

Dus als iemand dit al heeft besteld, ben ik benieuwd naar de kwaliteit hiervan en of anderen misschien ook andere aanbieders kennen van vouwgordijnen met Eve MotionBlinds.
Weet je hier inmiddels meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjez
mrwiggs schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:27:
[...]

Weet je hier inmiddels meer over?
Helaas niet. Ik heb nog steeds alleen rolgordijnen met een doorlatende stof voor m'n ramen en wacht op een goede oplossing voor vouwgordijnen. Als iemand een alternatief merk weet wat met Apple Home werkt (liefst zonder extra bridge) hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:24
Je hebt inmiddels ook motionblinds motoren voor vouwgordijnen. Wij hebben er al een aantal geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjez
BaseBoyNL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:40:
Je hebt inmiddels ook motionblinds motoren voor vouwgordijnen. Wij hebben er al een aantal geleverd.
Waar kan ik ze bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseBoyNL
Ik stuur je even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:43
Uberprutser schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:52:
Iemand die de CM-20 aan Home Assistant heeft geknoopt en kan je dan scenes (ofwel standen van je rolgordijn) gebruiken?
Niet aan Home Assistant maar wel aan heen Homey Pro '23. Sorry dat ik het moet zeggen maar de communicatie tussen de CM-20 en de gordijnmotoren is dermate belabberd dat ik niet eens het effect merk dat je eerst via je huisautomatisering met een Bridge moet communiceren en dan pas het effect zien.
Minimale schakeltijd 20 seconden voordat de gordijnen in beweging gaan, als ze überhaupt al gaan. Spijt van de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:24
Repsa schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:29:
[...]

Niet aan Home Assistant maar wel aan heen Homey Pro '23. Sorry dat ik het moet zeggen maar de communicatie tussen de CM-20 en de gordijnmotoren is dermate belabberd dat ik niet eens het effect merk dat je eerst via je huisautomatisering met een Bridge moet communiceren en dan pas het effect zien.
Minimale schakeltijd 20 seconden voordat de gordijnen in beweging gaan, als ze überhaupt al gaan. Spijt van de investering.
Moet bekennen dat de laatste tijd hier de communicatie van zowel Motionblinds (CM-02-P en CMD-01) als Smartblinds (native HomeKit's CM-03-E volgens mij) via de CM-20 hub naar Home Assistant ook behoorlijk traag is. Als ze inderdaad al in beweging komen.

kan me niet herinneren dat dit altijd zo was. Rollers zijn ook volledig opgeladen, maar dat maakt dan geen verschil.

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsa
Moet bekennen dat de laatste tijd hier de communicatie van zowel Motionblinds (CM-02-P en CMD-01) als Smartblinds (native HomeKit's CM-03-E volgens mij) via de CM-20 hub naar Home Assistant ook behoorlijk traag is. Als ze inderdaad al in beweging komen.
Het kan toch niet waar zijn dat je zoiets zomaar accepteert? Ik het twee systemen gekocht (ca 1000 euro voor de techniek) los van de gordijnen op zich.
* Apparaat werkt simpelweg niet (ook niet betrouwbaar met de eigen app)
* Apparaat werkt niet met de koppeling met Homey, het lijkt dat het allemaal ok is, maar nul response.
* Op de website wordt je alleen maar in kringetjes rondgestuurd. Nergens echte oplossingen, nergens mogelijkheid voor inhoudelijke ondersteuning.
* Firma heeft geen adresgegevens of telefoonnummer op hun site.
* Reageren niet op mails. Je weet niet eens of die is aangekomen.

Werken dus via interieurwinkels, die echt geen verstand van dit soort dingen hebben. Mooi waardeloze club, ik ga het geheel als afgeschreven beschouwen en snel, voor de vakantie, iets installeren wat wel werkt, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 14:44
Hi allemaal,

Ik overweeg een plissé top en bottom aan te schaffen, met de eve motion blind, alleen nu lees ik zo her en der dat ze niet lekker werken met Home Assistant, wat zijn jullie bevindingen? En al iemand ze draaien via matter?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
mijansen1987 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:15:
Hi allemaal,

Ik overweeg een plissé top en bottom aan te schaffen, met de eve motion blind, alleen nu lees ik zo her en der dat ze niet lekker werken met Home Assistant, wat zijn jullie bevindingen? En al iemand ze draaien via matter?

Thanks
Heb exact die opstelling:

Matter heb ik nog helemaal niet werkend gekregen (uberhoupt, maar dit is ook m'n 1e en enige matter apparaat). Ik heb 'm wel werkend gekregen met bluetooth (stukje terug lezen). Is traag, maar werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willard
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 23:05
mijansen1987 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:15:
Hi allemaal,

Thanks
Ik draai HA in VM op een Synology Diskstation. Met de addon Matter kon ik de Eve Motionblinds toevoegen in HA en dit werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 14:44
Willard schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Ik draai HA in VM op een Synology Diskstation. Met de addon Matter kon ik de Eve Motionblinds toevoegen in HA en dit werkt zonder problemen.
En ze reageren netjes altijd? Of heb je er ook wel eens problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willard
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 23:05
mijansen1987 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:03:
[...]

En ze reageren netjes altijd? Of heb je er ook wel eens problemen mee?
Geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
A.d.h.v. bovenstaande weer eens gekeken of ik 't werkend kon krijgen in home assistant maar ben over het volgende mysterie gestruikeld:

Eve motionblinds staat gekoppeld als homekit device.
Bluetooth module is NIET aangesloten (mijn HA heeft dus geen bluetooth, wat ik oorspronkelijk wel had gebruikt om de motionblinds te koppelen).
En de motionblinds werken gewoon...

Hoe dan? Hoe maakt dit ding nu verbinding met m'n home assistant?

'k heb zigbee, maar daar werkt dit ding niet mee toch?

Verder heb ik wel een TADO dongle die als homekit device gekoppeld is, maar zou ik ook best vreemd vinden als het via dat aangestuurd kan worden.

En wifi heeft ie ook niet toch?

Dus hoe zou dit nu in z'n werk zijn gegaan?

Wel blij dat het werkt overigens: wel met een delay (lijkt alsof die wakker moet worden, dus de vertraging is wel substancieel. Maar eerlijk: boeit mij niet zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
over die vertraging heh? Hoe vaak ga je handmatig met die blinds lopen klooien? Ik heb ze met bluetooth proxy op een esp32 via esphome aan mijn HA gekoppeld. Werkt uitstekend. In plaats van via de app de timer gebruiken voor up/down doe ik nu in HA dat via een automation die de sunrise/sunset volgt. Daardoor gaan die dingen dus niet op een vast tijd open/dicht maar in de winter vroeg en in de zomer laat. Dat die automation draait en pas 5 seconden later up/down doet merk ik niet :)

Heel incidenteel doe ik er een handmatig dicht omdat de zon net ff irritant op de eettafel valt tijdens het eten bijvoorbeeld, dat is minder dan 20 keer per jaar. Dat er dan een delay van 5 seconden is tussen commando en executie boeit me echt totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
Geheel gelijk hoor. Vertraging boeit me erg weinig. Maar het valt wel op t.o.v. bijv. mijn ikea (zigbee) gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
@kingtim De Eve motionblinds heeft toch Thread, is het niet via thread gekoppeld, bijvoorbeeld via een Apple TV of andere Thread border router.
Zou je in de Eve app moeten kunnen zien via Settings > Thread Network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsa
Na een klacht bij mijn interieurspecialist te hebben neergelegd werd ik een week of wat later door een engineer van Motionblinds gebeld. Hij heeft een oude versie Firmware naar mij toe gezonden....

Helaas, in eerste instantie leek het te werken, maar twee dagen later:
* Na de firmware update: Batterijdrain, niet bij te houden.
* Als de gordijnen aan de voeding hangen: geen communicatie mogelijk,
* De gordijnen gaan willekeurig wel of niet open, de linker of de rechter, nooit samen zonder ingrijpen.

Het is een drama. Vrouwlief boos: om toch de gordijnen dicht te doen, moet je echt hard aan die dingen trekken, ze raken uit vorm. En gelijk heeft ze dat ze boos is, dat ben ik inmiddels ook!

Nee, ook al komt er nog een "oplossing" ik trap er niet meer in, ik trap deze zooi eruit! Jammer van het geld, duur leergeld. En dan ben je er nog niet eens aan toegekomen om een en ander aan de Homey te hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Gisteren waren al mijn rolgordijnen spontaan verdwenen in het appje van de motionblinds bridge.

Nu alles opnieuw gekoppeld.
Hebben hier meer gebruikers last van gehad?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
gazzzman61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:00:
Gisteren waren al mijn rolgordijnen spontaan verdwenen in het appje van de motionblinds bridge.

Nu alles opnieuw gekoppeld.
Hebben hier meer gebruikers last van gehad?
Heb hier sinds een 1/2 jaar 11 rol / vouwgordijnen gekoppeld aan een Motionblinds Wi-Fi Bridge CMD-01,
werkt zonder problemen, d'r zit wat tijdvertraging in, +/- 2 sec, bij een gelijktijdige bediening, is voor ons geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 00:47

Dennisb1

VCDS 058

Volgens mij had ik dit topic eerder moeten lezen voor ik het net heb aangeschaft. Shit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luijtjuh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 22:03
Zorg even dat je de laatste firmware-versie hebt. Ik had die problemen ook, maar ben er al een lange tijd niet meer tegenaan gelopen; het resetten lijkt gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 00:47

Dennisb1

VCDS 058

Nou ik heb het nu een paar dagen draaien maar tot nu toe werkt het met HomeAssistent super. De app die ze zelf er bij leveren vind ik persoonlijk een ramp en niet innovatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachidfinge
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 16:56
Weet iemand of er voor de CM-08 van Motionblinds met Bluetooth inmiddels een firmware-upgrade is die ondersteuning voor Matter én Thread toevoegt? Is dat überhaupt de bedoeling, @MotionBlinds?

Op basis van eerdere posts in dit topic (ook al zijn die inmiddels twee jaar oud) weet ik niet of ik het zou aandurven om de nog aan te schaffen plisségordijnen aan Google Home te koppelen via Bluetooth/Bridge.

Van Google Nederland. Alles op dit forum is op persoonlijke titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 20:25

sus

is druk :+

Ik ben in de markt voor nieuwe verduisterende rolgordijnen en bij daarvoor o.a. bij Kwantum uitgekomen. Die kunnen dingen op maat leveren en hebben ook bediende rolgordijnen met MotionBlinds.

Nu vraag ik me af, zijn die units ook gewoon op te nemen in HA, of zijn die voor Kwantum "uitgekleed" qua opties, een soort lite-versie van het systeem. Ik heb nu nog "gewoon" Google Home draaien voor wat Ikea lampen, maar dan vooral omdat ik nog geen tijd en zin heb gemaakt om met HA aan de slag te gaan. Als ik ze nu bestel dan werken ze met Google samen.

Nu dat ik e.e.a. moet gaan vervangen wil ik dit wel in het verhaal meenemen, zodat ik in de nabije toekomst wel met HA aan de slag kan en dan niet tot de conclusie kom dat ik de verkeerde rolgordijnen heb gekocht.

Overigens is alles verder bij ons Apple, alleen die (*)^*(*& bridge van Ikea wil niet (goed) aan Homekit koppelen icm meerdere gebruikers. Dat lukte met Google wel meteen. Als ik het hele spul ooit in Homekit/HA kan krijgen... graag. Maar firmware bijwerken van de units, dat kan ik dus prima doen.

Dan lees ik ook de tip over de accu en een slimme lader, zodat die niet altijd op spanning staat en dus de accu kapot laadt. Hoe lang doe je +/- met een accu?

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:58
Beste tweakers,

Ik wil graag op de slaapkamers rolgordijnen hebben die werken met home assistent, Ik heb in verleden wel zo'n los motortje gehad van Aqara maar dat is het ook niet niet.

Ik had bij de rolgordijnen van IKEA gekeken maar die maten passen niet bij mij, mijn kozijn is 160x130cm

Wat ik graag wil:
- Op accu / draad maakt niks uit
- Niet heel duur ik heb bij kwantum gekeken maar die zijn vrij prijzig. Tja als dit normaal is dan weet ik dat maar goed.
- Ik heb op 123jalozie gekeken en daar vallen de prijzen mee maar ik kan er weinig over terug vinden behalve dat het met Somfy werkt? En lees daar niet bepaald veel goeds over.

Wie kan mij uit de brand helpen =)

• Bockelaar
  • Nu online
wat heeft je vraag te maken met motionblinds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillema
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-05 18:35
Ik ben ook benieuwd naar de werking van elektrische rolgordijnen en dan mn of dit al met matter werkt in HA.
Tevens moet je ze ook met de hand of een afstandsbediening kunnen bedienen als HA er uit ligt.
We hebben vandaag 6 kunststof kozijnen gekregen waar nog niets voor hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjez
Heeft iemand ervaring met Vouwgordijnen (roman blinds) die werken met Apple Home?
Als het even kan van MotionBlinds, dat hebben we nu ook voor onze "rolgordijnen vitrage" en ben ik tevreden over. Maar ik hoor al een tijdje dat ze werken aan Vouwgordijnen, maar ik kan er weinig van terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:36
Iemand ondertussen al langere tijd ervaring met de CMD-02-P? Werken deze naar behoren? Gaat de accu effectief ca. 6 maanden mee bij dagelijks één maal op en af rollen?

• mrwiggs
woutertjez schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:04:
Heeft iemand ervaring met Vouwgordijnen (roman blinds) die werken met Apple Home?
Als het even kan van MotionBlinds, dat hebben we nu ook voor onze "rolgordijnen vitrage" en ben ik tevreden over. Maar ik hoor al een tijdje dat ze werken aan Vouwgordijnen, maar ik kan er weinig van terugvinden.
Ben hier ook naar aan het zoeken. Zag nu op de MotionBlinds website wel dit: https://motionblinds.com/nl/producten/vouwgordijnen

Ik zal morgen BSL even bellen hoe en wat.

• Marxman0172
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-02 19:31
Iemand ook weer sinds vandaag alleen maar problemen?

• Bockelaar
  • Nu online
ja niet normaal heh die regen? robotmaaier wilde niet, moestuin de rabarber treurt ook al. De pompoenen zijn gelukkig wel rijp!

dus: beetje rare onliner. Wat bedoel je? Mijn motionblinds plisse TDBU doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxman0172
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-02 19:31
Jaaa kan zien hoe mn bericht niet zoveel zegt :P. Was er eentje uit frustratie..

Gisteren gaf de app weer aan dat de bridge zogenaamd geen netwerk had, en de gordijnen reageerden niet. Ze leken nog wel automatisch open/dicht te gaan, maar dan pas uren na de geplande tijd. Nu lijkt het wel weer te werken..

Gaat hier bij mij om de cmd-01 bridge en de wat oudere cmd-02 motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:15
Gisteren heb ik ook mijn rolgordijnen uitgerust met MotionBlinds. Ik wil deze nu graag upgraden naar Matter (en daarna toevoegen aan Homey), alleen dat lukt mij helaas niet. Ik gebruik een AppleTV, maar ik krijg de MotionBlinds niet verbonden. De AppleTV staat in dezelfde ruimte.

Via Bluetooth werken alle opties overigens wel. Na meerdere keren resetten van de MotionBlinds weet ik even niet meer wat ik nog kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-gSl9ZJzPo3XiDWhMQNCU5vL5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CtoL0rQqcdD7uPYDkUYDgUVF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Bl2a4tZS3DFiwSmkkyPEVlQO74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kO0zviWX2fRCAlKrhWKXNJgJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHw-t7a1nw0-2_0Nrj_1I-hGIvo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JI6KyO6C70egqv97bRVFuCbk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Nou ... LinuX-TUX ook aan de motionblinds . Welke variant, geen idee, gekocht bij een lokale winkel. Wat in zitten lezen thuis en ik dacht, mooi, neem ik de Brel Home 03 hub en klaar. (want PoE + HomeAssistant ondersteuning)

Maar vandaag geprobeerd de motionblind gordijnen te pairen met deze hub middels de app ... maar hij reageert niet. Is dit een misvatting van mij of moet ik even achter Brel support aan gaan om te kijken wat hier aan de hand is?

- HomeAssistant laatste versie
- Brel Home HUB-03 (PoE / vierkante doosje)
- MotionBlinds motoren (welke variant ..is daar makkelijk achter te komen? Werken wel met de app over bluetooth namelijk)

edit:
Het is toch niet zo dat ze per merk weer een eigen RF implementatie hebben op 433 Mhz right ... :| ? Want dan heb ik echt een grote misvatting begaan over dat er een standaardisatie was

[ Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 12-10-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:31
Vraagje, ik heb 2 plissé blinds top-up/Bottom-down en ik mis de omhoog/naar beneden knop in de app. Ik kan ze natuurlijk bedienen door de slider te gebruiken en ze op een bepaald percentage te zetten maar ik zou graag een knop hebben die ik kan indrukken om ze zo te bedienen, een beetje wat je doet als je ze kalibreert in de app.

Uiteindelijk wil een hue dimmer gebruiken om ze op en neer te laten gaan.

iemand een idee hoe ik dit aanpakl?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Nu online
gielie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:16:
Vraagje, ik heb 2 plissé blinds top-up/Bottom-down en ik mis de omhoog/naar beneden knop in de app. Ik kan ze natuurlijk bedienen door de slider te gebruiken en ze op een bepaald percentage te zetten maar ik zou graag een knop hebben die ik kan indrukken om ze zo te bedienen, een beetje wat je doet als je ze kalibreert in de app.

Uiteindelijk wil een hue dimmer gebruiken om ze op en neer te laten gaan.

iemand een idee hoe ik dit aanpakl?
Heb je ze niet over het hoofd gezien?
Onder in het scherm;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60_L18X_QQQ-HXiEqk-8DuksMmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiACo3kSrwcx1tZiH7md8xwY.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
gazzzman61 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:47:
[...]

Heb je ze niet over het hoofd gezien?
Onder in het scherm;
[Afbeelding]
Welke app is dit? Bij mij ziet het er heel anders uit, ik gebruik de eve app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5owUQjLZyaFFCVzXj12wWVA-7ok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QX94LrX9M7dAJcQsISo7PpkA.png?f=fotoalbum_large

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Nu online
Ik gebruik de Motionblinds app

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
Dan heb jij denk ik een ander systeem, ik heb de Eve smartblinds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@gielie ik durf niet te zeggen of het mogelijk is met de Hue dimmer, wat ik denk dat je wel kan doen is de hue dimmer gebruiken als een scenario controller.

Afbeeldingslocatie: https://b2c-contenthub.com/wp-content/uploads/2022/03/Set-up-Hue-Dimmer-Switch-in-HomeKit-buttons.jpeg?quality=50&strip=all&w=1200

Dat je 4 scenario's maakt en die koppelt aan je Hue dimmer knoppen.

- Alles omhoog
- 25% / 75%
- 35 / 65%
- 0% / 100%

Volgens mij is het niet mogelijk om in Homekit te zeggen ga 1% omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
LinuX-TUX schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:59:
Nou ... LinuX-TUX ook aan de motionblinds . Welke variant, geen idee, gekocht bij een lokale winkel. Wat in zitten lezen thuis en ik dacht, mooi, neem ik de Brel Home 03 hub en klaar. (want PoE + HomeAssistant ondersteuning)

Maar vandaag geprobeerd de motionblind gordijnen te pairen met deze hub middels de app ... maar hij reageert niet. Is dit een misvatting van mij of moet ik even achter Brel support aan gaan om te kijken wat hier aan de hand is?

- HomeAssistant laatste versie
- Brel Home HUB-03 (PoE / vierkante doosje)
- MotionBlinds motoren (welke variant ..is daar makkelijk achter te komen? Werken wel met de app over bluetooth namelijk)

edit:
Het is toch niet zo dat ze per merk weer een eigen RF implementatie hebben op 433 Mhz right ... :| ? Want dan heb ik echt een grote misvatting begaan over dat er een standaardisatie was
Helaas werkt Motionblinds niet met de Brel Home hub. Het is namelijk wel zo dat er versleuteling zit op 433. En die van Motionblinds is anders dan die van Brel. Hopelijk heb je het onder tussen wel werkend. Anders raad ik je de CMD-01 aan. Of eventueel via Bluetooth kopppelen aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
Jerry_bboy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:38:
@gielie ik durf niet te zeggen of het mogelijk is met de Hue dimmer, wat ik denk dat je wel kan doen is de hue dimmer gebruiken als een scenario controller.

[Afbeelding]

Dat je 4 scenario's maakt en die koppelt aan je Hue dimmer knoppen.

- Alles omhoog
- 25% / 75%
- 35 / 65%
- 0% / 100%

Volgens mij is het niet mogelijk om in Homekit te zeggen ga 1% omhoog.
Dit lukt inderdaad, ik kan 4 scenario’s erin zetten. Jammer dat ik niet de 1% optie kan gebruiken ook niet in de app. Misschien toch een Remote kopen via smartblinds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Kun je me uitleggen waarom je dat zou willen @gielie?

Doorgaans denk ik dat als je eenmaal je scenario's goed hebt staan je daarna 'nooit' meer aan de producten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
Jerry_bboy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:48:
Kun je me uitleggen waarom je dat zou willen @gielie?

Doorgaans denk ik dat als je eenmaal je scenario's goed hebt staan je daarna 'nooit' meer aan de producten zit.
Geen idee eigenlijk, wat jij zegt is eigenlijk wel waar. Nu ik er over nadenk en het niet “makkelijk” kan wil ik het juiste meer, omdat het kan of juist niet. Dat is een beetje wat we hier doen toch, oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem om zo nog meer problemen te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardvv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-03 20:21
Hoi, ik ben aan het zoeken naar een manier om mijn bestaande vouwgordijnen slim te maken, ik heb wel 220 punten naast de ramen laten aanleggen bij de bouw van ons huis, maar vond de Kwantum slimme dingen overpriced en dacht dat moet goedkoper kunnen, nu kwam ik de MotionBlinds tegen, ziet er interessant uit, dus even de vraag of de upgrade kit ook met 220 kan werken (ipv batterij) en heb vrij grote vouwgordijnen (grootste is 252cm breed en 225cm hoog!) dus gelijk de vraag of dat kan met MotionBlinds en zoja met welk model!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillema
Sinds gisteren heb ik 3 stuks motion motor CM10-QC welke 230 volt is.
Deze heb ik gekoppeld met de CM-20 wifi bridge aan HomeAssistant.
Ik zie de 3 Venetian blind 'luxaflex' in HA maar ze reageren nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:38
Hoi, ik gebruik een Motionblinds Retrofit Rolgordijn motor in een Veneta verduisterend rolgordijn. Dus niet in een Veneta DUO rolgordijn. De DUO heeft een dikkere buis en kap zo lijkt het.

Dit rolgordijn heeft een inkeping in de buis conform deze tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMUzlOSuEr_iwQNKGIsb4jWyhKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJqabbCRJ5hBUTIrJEhUo5tt.jpg?f=fotoalbum_large

De te gebruiken adapter voor deze buis (geel gearceerd) lijkt iets te klein waardoor het rolgordijn bij het op- en afdraaien enigzins wiebelt. Dat is optisch niet fraai, maar functioneel maakt het niet uit.

Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad en opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillema
Inmiddels aan HA gekoppeld met de juiste API key, in de handleiding staat dat je deze uit de jaloezie moet halen, maar je moet deze dmv 5keer te klikken op de tekst met "Over MOTION".
Daarna krijg je de juiste API key.
Erg verwarrend als je wel de gekoppelde motoren ziet, maar je kunt er niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvl10
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-02 23:12
Ik kan mijn Motionblinds rolgordijnen bedienen via de Motionblinds app maar zou ze ook graag in Google Home of Apple Home willen hebben. In Google Home kan ik een Motionblinds apparaat toevoegen maar dan moet ik mijn inloggegevens invoeren. Die heb ik echter helemaal niet en ik zie in de app of op de website niet hoe ik een account kan aanmaken... Hoe is dit wel mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:59
Wij krijgen in januari de nieuwe eve motionblinds geleverd met de matter en thread motoren. Hub is een homepod mini. Ik hoop dat dit allemaal lekker gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Ik heb 2 overgordijnen en 9 rolgordijnen met Eve Motionblinds besteld. Hopen dat alles goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 18:41
Ik heb sinds kort 3 jaloezieën met Eve motionblinds. Deze zijn gekoppeld aan mijn Nest hub en ik kan ze met stembediening openen en sluiten echter het kantelen (rotatie) lukt mij niet via stembediening. Iemand een idee wat het juiste commando is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uO1StKKGskTEDWfyqlOkJmkhaUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm82IyU427sjjoOPgd1SQuJE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseBoyNL
jvl10 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:37:
Ik kan mijn Motionblinds rolgordijnen bedienen via de Motionblinds app maar zou ze ook graag in Google Home of Apple Home willen hebben. In Google Home kan ik een Motionblinds apparaat toevoegen maar dan moet ik mijn inloggegevens invoeren. Die heb ik echter helemaal niet en ik zie in de app of op de website niet hoe ik een account kan aanmaken... Hoe is dit wel mogelijk?
Als de motoren geen matter ondersteunen zal je een motionblinds hub moeten hebben om ze te besturen je telefoon of stem. Daarop kan je een account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 11:08
Ik heb één Eve Motionblind die wel zichtbaar is als toe te voegen Matter accessoire maar zich niet toe laat voegen. Met een Apple TV 4K heeft het een tijd gewerkt, opeens was de motor niet meer verbonden.

Geprobeerd; motor reset, verwijderd uit Home, opnieuw (geprobeerd) toe te voegen. Motor is nog te bedienen in 'manual' door het koord te gebruiken.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
Je zou hem een keer kunnen verbinden met de telefoon app via bluetooth. Wellicht is er een firmware update?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
synx6 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:18:
Wij krijgen in januari de nieuwe eve motionblinds geleverd met de matter en thread motoren. Hub is een homepod mini. Ik hoop dat dit allemaal lekker gaat werken.
Hier vandaag onze houten jaloezie van 270cm met Eve Motionblinds Matter/Thread motor geleverd gekregen. Installatie was even gedoe puur qua opmeten en de jaloezie goed in de beugels te hangen, aansturing via Homekit (met Homepod Mini als hub) werkt uitstekend. Inmiddels ook in Home Assistant toegevoegd als Matter accessoire, ook dat werkt top.

Erg blij mee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1yjIYuOH6hrOUkuBZG8eTaj_tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDqRz6165ZDfDQhIzYnRWT2r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IajrEXGt280_o-M_wsakco4BWMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXPuLBhKl8N4UcFj4axPslOF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 19:15
Ik heb sinds een maand rolgordijnen in bezit van dit merk. Bij de bestelling van de rolgordijnen gaven ze mee dat de motor van het merk Eve zouden zijn. Nu ik ze in huis heb, is mij opgemerkt dat het de bluetooth-versie is en ik het niet aan de praat krijg met homekit.

is het niet abnormaal dat ze mij een motor meegeven van een oude generatie ipv de laatste? Want toen de verkoopster sprak van eve heb ik dat wel even nagekeken en zag er mij alles ok uit. Tot natuurlijk blijkt dat ze mij de oudere bluetooth-motoren hebben gegeven...

het is alsof ik een pc koop waar windows 95 op zit en ik een licentie moet kopen om te kunnen upgraden naar de laatste windows-versie...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste