De rolgordijn motoren zijn nu matter compatible en de honeycomb motoren ook. Deze kun je OTA updaten, maar hiervoor ben je wel homekit nodig. Dus minimaal een iPhone en eigenlijk ook een homepod mini of een appleTV. Daarna kun je ze met Google/Alexa/Samsung etc verbinden.kingtim schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:30:toon volledige bericht
Ik vind het hele matter/thread verhaal i.c.m. homeassistant nogal onduidelijk. Maar er is vast iemand die wel antwoord weet op m'n vragen voordat ik dure gordijnen koop die ik niet kan aansturen:
- Zover ik weet zijn de Eve Motionblinds nog steeds niet matter compatible (al roepen ze volgens mij al bijna meer dan een jaar dat het "bijna" er komt).
- Eve motionblinds hebben wel Thread.
- Als je apple spul hebt thuis heb je geen hub nodig: dan komt je apparaat als homekit device tevoorschijn.
- Als je een motionblinds hub hebt kan je deze gebruiken i.c.m. de motionblinds integration.
Maar wat mij nog niet duidelijk is:
Als ik homeassistant heb met een skyconnect dongle (of andere thread dongle) kan ik dan wèl verbinden? zo ja: hoe?
Het enige wat ik kan vinden is in dit topic uit 2021 [deze post](QempZoR in "[MotionBlinds/Smartblinds] - Ervaringen en Discussie") is dit nog relevant zo bijna 3 jaar later? Of is er inmiddels nog wat veranderd?
Ik heb nl. niet zo veel behoefte aan nòg een hub in m'n huis...
Eve motionblinds motoren kun je op 3 manieren verbinden met Home assistant
- Ze zijn vindbaar via bluetooth en je kunt ze op die manier verbinden
- Via thread via bijvoorbeeld een Google nest hub v2 of homepod mini of andere border router. ( Geen ervaring met de skyconnect) Theoretisch zou dat ook wel moeten werken maar heb het nog niet voorbij zien komen, en weet dat de ontwikkeling van matter door Home assistant ook veel gebruik wordt gemaakt van andere border routers zoals google nest hub v2.
- Bridge, de motoren hebben ook 433mhz aanboord en dus kunnen ze ook verbinding maken met de bridge. Voordeel van dit kan zijn het bereik ten opzichte van thread (2.4) en omdat veel mensen nog geen dekkend thread netwerk hebben zou het momenteel nog een voordeel kunnen zijn.
Mocht je verder vragen hebben laat maar weten.