Warm water zonder gas

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De 11 kW wijas kan ook op 13,5 en 15 kW ingesteld worden.
Hier draait die op 11 kW.

Ik kom er net achter dat de wijas toch nog deels mee verwarmd (2 kw), ondanks voorgeschakelde hygieneboiler
Nog wat finetuning doen dus, aan de mengkraan na de hygieneboiler. (>47 C)

Heb meer dan een jaar gedouched op de 11 kW en alleen een douchewtw.
Ging prima.
Ook met 7,2 kW enkelfase geprobeerd maar dat was behelpen, vandaar de overstap op 3-fase...
Mijn douche doet 8 l/m

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2021 13:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Felicia schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Ligt grotendeels aan de aanvoertemperatuur van water. Wij hebben een 13.5kW doorstromer en daar kan je prima met een redelijke stroom onder douchen. Alleen in hartje winter als de aanvoertemperatuur van water 4 graden is zit je met de stroom water wel op het randje.

Maar, als je een WTW unit op je afvoer aansluit gaat die aanvoertemperatuur van de koudwaterleiding bij je mengkraan omhoog en is dit bijna geen probleem meer :)

Wij kwamen overigens van een 120L elektrische boiler af, omdat de aanvoertemp van stadsverwarming onvoldoende was voor een warmtewisselaar. Zo hadden we soms wel eens koud water als mijn vrouw thuis kwam van werk, en nu dus nooit meer. Stroomverbruik is niet gestegen, ondanks dat we vaker een bad laten vollopen. Het duurt wel wat langer voordat het bad vol is maar dat mag niet boeien voor ons :P
Hoe lang duurt het van de start tot warm water met de doorstroomverwarmer?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00
Rol-Co schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Hoe lang duurt het van de start tot warm water met de doorstroomverwarmer?
Niet gemeten maar heb niet het idee dat het veel langer is dan met de boiler. Neem aan dat de reden is dat je de wtw buis niet te ver wil afkoelen voordat deze opwarmt?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Niet gemeten maar heb niet het idee dat het veel langer is dan met de boiler. Neem aan dat de reden is dat je de wtw buis niet te ver wil afkoelen voordat deze opwarmt?
Nee vroeg het mij af omdat je met een boiler natuurlijk instant de volle temperatuur hebt, maar goed 11000W doet ook wel iets natuurlijk, met een bad maakt het niet uit maar met douche gooi je het weg.

Een wtw is natuurlijk steeds minder interessant als je lager gaat in volume, ik heb bewust geen wtw gemonteerd om die reden. 5 liter neveldouche geeft bij de goot bijna geen warmte meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Nee vroeg het mij af omdat je met een boiler natuurlijk instant de volle temperatuur hebt, maar goed 11000W doet ook wel iets natuurlijk, met een bad maakt het niet uit maar met douche gooi je het weg.

Een wtw is natuurlijk steeds minder interessant als je lager gaat in volume, ik heb bewust geen wtw gemonteerd om die reden. 5 liter neveldouche geeft bij de goot bijna geen warmte meer af.
Met een Bad heb je sowieso niets aan een WTW dus 4lpm op 60 graden heeft wel effect als je een 300L bad wil vullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Ik kan mij niet voorstellen dan dat het langer dan een paar seconden duurt voordat je volledig vermogen hebt uit zo'n doorstromer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Jim423 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:01:
Ik kan mij niet voorstellen dan dat het langer dan een paar seconden duurt voordat je volledig vermogen hebt uit zo'n doorstromer.
Dat inderdaad niet maar volgens mij zit de langste tijd tussen het aanzetten van de kraan en actie door de doorstromer voor beginnen met opwarmen. Volgens mij zit daar een vertraging in om niet meteen volgas te verwarmen als de kraan maar heel kort of een beetje waterstroom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Met een Bad heb je sowieso niets aan een WTW dus 4lpm op 60 graden heeft wel effect als je een 300L bad wil vullen :P
Hoe bedoel je dat laatste? Met een boiler kan je 85 graden als je dat wilt en 22 liter per minuut. Maar is wat gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Hoe bedoel je dat laatste? Met een boiler kan je 85 graden als je dat wilt en 22 liter per minuut. Maar is wat gevaarlijk.
Mijn doorstromer kan maar max. 60 graden leveren en met 4 graden aanvoertemp zit je in hartje winter dan op zo'n 4 liter per minuut. Laten we zeggen dat met koud water erbij je op 5.5lpm zit, groot bad dus dan zet ik een timer van 20 minuten om het bad vol te laten lopen. Met een boiler kan je in principe binnen 5 minuten er al in terwijl de rest volloopt.

Maar begint een beetje offtopic te worden, als je meer wil weten kan je altijd DMén :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik vind het niet zo off-topic, is toch om ideeën op te doen en een beeld te schetsen hoe het dan zou gaan werken. Ik ga geen doorstromer hangen om diverse redenen, sterker nog, ik had een wijjas maar heb hem weer verkocht maar vroeg me dit toch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:24:
douchen e.d. We verbruiken nu in de zomer met de verwarming uit nog geen 4 m3 aan gas per maand voor warm water dus.
[]
Zijn er hier mensen die ervaring hiermee hebben of misschien een betere oplossing?
Dus voor 3,20 per maand aan aardgas wil je hoeveel 1000 euro uitgeven aan een boiler?
Het lijkt wel of niemand de aanschafkosten meeneemt in een berekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:58
bouwfraude schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

Dus voor 3,20 per maand aan aardgas wil je hoeveel 1000 euro uitgeven aan een boiler?
Het lijkt wel of niemand de aanschafkosten meeneemt in een berekening.
Als je het gas vastrecht meerekent is het 10x meer

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:47

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het voor het douchen is en je hebt ook een mechanische afzuiging thuis dan zou ik het volgende doen:

- Je koopt een Ferroli Aqua+ 90 HT. Dit is een 90 liter warmtepompboiler. Kost circa 950 euro.
- De verwijderd de mechanische ventilatiebox en sluit het aanzuigkanaal op de warmtepompboiler aan.
- De afblaas maak je door de oude doorvoer van de mechanische ventilatie dakdoorvoer.

Op de WPB zit een subsidie van 650 euro.
Je hebt nog wat aansluitmateriaal nodig (inlaatcombinatie, rioolspul, wat koper, slangen en electra)

Maar als je het zelf kunt bent je voor 300 euro klaar.

Als je dan je gas eruit kan gooien scheelt dat 4 m3/maand en je vastrecht dus ongeveer 300 euro.

Je kunt geen electriche boiler kopen voor dat geld en je verbruikskosten zijn dan meer.
Je verbruikt waarschijnlijk meer dan 4 m3 per maand, maar deze boiler is geschikt tot een vergelijk met 180m3 gas per jaar.

als je oude mechanische ventilatie box al wat ouder is en geen gelijkstroom motor heeft en hij staat 24 uur per dag aan dan verbruikt dat ding ook een 400 kwh per jaar.
De warmtepompboiler verbruikt zo'n 600 kwh per jaar bij ons maar wij zijn met zn 4en er er wordt lekker gedouched.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn v o op 17-10-2021 16:42 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Slecht idee, dan heb je geen ventilatie in huis als de wpb niet draait.
Dit ding produceert 60dB, die herrie kan misschien in een afgesloten ruimte of liever helemaal niet.
Dan zit er ook nog een opoffer anode in die je elke x jaar moet vervangen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

Op Marktplaats staan voldoende e-boilers te koop. In alle maten en vaak heel betaalbaar. De moeite van het experiment waard.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-05 14:34
https://www.warmteservice...DlADCRd6kPjRoC38kQAvD_BwE
nieuwe in het assortiment. geen flauw idee of het wat is werkt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:40:
als je oude mechanische ventilatie box al wat ouder is en geen gelijkstroom motor heeft en hij staat 24 uur per dag aan dan verbruikt dat ding ook een 400 kwh per jaar.
100kWh komt meer in de buurt een mechanische ventilatie uit 2003 verbruikt 11W op de minimum stand dat is 22 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Flamco is een alternatief voor een boiler, hij slaat warmte op met pcm materiaal.
Je kan hem elektrisch verwarmen (2,8kW element) of thermisch met bijv. een zonneboiler systeem.
Er zitten 2 spiralen in met een verschillende afgifte capaciteit.
De kleinste weegt 70kg en de grootste is 170kg.
Hij werkt als een gewone boiler maar is 3x kleiner en daar zit de winst.
Wellicht verliest hij minder warmte dan een gewone boiler, dat scheelt ook iets.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

marvel27 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

Interessant! Wat gebruik je om dit aan te sturen?

[...]

Gewoon laag glaswol er omheen?
De box om de boiler is van 16 mm multiplex, aan de binnenzijde 30 mm PIR plaat. Dan nog dubbelzijdige aluminium bubbeltjes folie om de boiler van 3 mm dik. De hoeken inderdaad vol met glaswol. Aan de muur (achter)zijde zit de badkamer, dus daar niets gedaan, beetje muurverwarming. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:16:
[...]
Als je het gas vastrecht meerekent is het 10x meer
Ja, dat is inderdaad best veel bij zo weinig verbruik
Vastrecht gas is 5,99 netbeheerkosten zijn 17,06 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48
Speedy-Andre schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:31:
De Flamco is een alternatief voor een boiler, hij slaat warmte op met pcm materiaal.
Je kan hem elektrisch verwarmen (2,8kW element) of thermisch met bijv. een zonneboiler systeem.
Er zitten 2 spiralen in met een verschillende afgifte capaciteit.
De kleinste weegt 70kg en de grootste is 170kg.
Hij werkt als een gewone boiler maar is 3x kleiner en daar zit de winst.
Wellicht verliest hij minder warmte dan een gewone boiler, dat scheelt ook iets.
Voor €4195 vind ik dat een behoorlijk dure oplossing vergeleken met een warmtepomp met boilervat. Daarbij is de COP bij de Flamco 1, en kan er praktisch gezien net zoveel warmte opgeslagen worden, er is immers evenveel energie nodig bij gelijke douchetijd.

Dan zou ik kostprijs technisch toch eerder voor een doorstromer gaan, of voor een (warmtepomp) boiler als je wilt verwarmen op de zonnestroom. Verwarmen op zonnestroom werkt overigens ook niet het hele jaar ivm de instraling, wat het voordeel weer iets verder drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik tipte de Flamco niet, wel leuk om eens te bekijken wat het eigenlijk is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nilvo
Omdat ook wij op zoek zijn naar een goedkopere verwarmingsinstallatie heb ik de diverse technieken teruggerekend naar de aanschafprijs en verbruikskosten per jaar.

Bij de aanschafprijs heb ik de aanpassing van onze installatie meegenomen, waarbij alleen het materiaal is gerekend. De installatie doe ik zelf. Bij de warmtepomp betreft dat ook veel leidingwerk, maar niet de warmtepomp zelf, gezien die alsnog wordt aangeschaft, ook al kiezen we voor een andere tapwater oplossing.
Bij verbruik zijn vastrecht en transportkosten bij gas meegerekend voor een kleinverbruik (<500 m3). Transportkosten voor elektriciteit zijn niet meegerekend bij de overige. Er is gerekend met een verbruik van 332 m3 gas per jaar voor tapwater.
Het verbruik van de ventilatie warmtepompboiler is gelijkgesteld aan de warmtepomp + boiler 300 L, gezien de installatie niet veel verschilt en het bij ons niet veel uitmaakt i.v.m. de ventilatie wtw. Ook is de subsidie al verrekend met de aanschaf.

In het verbruik is gerekend dat 30% van de gebufferde energie van onze zonnepanelen komen, welke tegen het teruglevertarief van €0,10 worden berekend, als we die immers niet zouden gebruiken dan houden we kWh over. De COP van de warmtepomp is vastgezet op 3. Elektra is gerekend op het historische tarief van € 0,22 en gas € 0,65. De dwtw is 60% efficient.

OntwerpAanschafEx dwtwInc dwtw
Warmtepomp + boiler 300 L€ 1185,60 € 367,19 € 271,70
Warmtepomp + boiler 200 L + 120 mm PIR€ 1235,6 € 236,66 € 157,09
E-boiler€ 950 € 758,98 € 520,27
Doorstroom verwarmer€ 397 € 713,53 € 428,12
Ventilatie warmtepompboiler€ 1900 € 367,19 € 271,70
CV-ketel€ 0 € 305,09 € 218,77
Thermische boiler (Flamco)€4270 € 656,92 € 418,21

Na het initiële vergelijk bleek dat vooral de stilstandverliezen van de boiler behoorlijk zijn met 1,4 kWh per dag. Bij een kWh prijs van € 0,22 is dat € 112,42, wat dan weer de helft is van het gasgebruik voor tapwater van de CV-ketel! :X Om die reden heb ik gerekend met een extra box van 120 mm PIR (Rd 5,45) rondom de boiler, wat de verliezen terugbrengt tot € 37,74.

Dan voor het gevoel de kosten over de jaren, bij gelijkblijvende tarieven en geen rekening gehouden met salderingsproblematiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LklQYA-cwgtTIEWuRrU12luXYRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUr74qAsFizUdrLfIBfGDXNP.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbWaSOKTxFNEVNhpQsG-G4MIHCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ru3AibKMHbFMywS2dnlyPonf.png?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar de 4 m3 / maand van @ts, kom ik op de volgende data:
11 kW doorstromer zonder dwtw: € 195
HR-ketel zonder dwtw: € 120

Bij een dermate laag verbruik als bij @ts, kan er niets op tegen een al afbetaalde (=financieel afgeschreven) HR-ketel. De tweedehandsmarkt is (gelukkig) niet erg gul voor tweedehands HR-ketels.

Edit, typo in berekening van verbruik cv-ketel. 322 m3 ipv 332 m3. Verbruik is daarom aangepast, grafieken niet gezien de enkele euro's verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Nilvo Mooi uitgerekend, kan me bijna niet voorstellen dat het met de CV ketel en vastrecht gas e.d. toch de goedkoopste oplossing is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
Nilvo schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:29:
Omdat ook wij op zoek zijn naar een goedkopere verwarmingsinstallatie heb ik de diverse technieken teruggerekend naar de aanschafprijs en verbruikskosten per jaar.

Bij de aanschafprijs heb ik de aanpassing van onze installatie meegenomen, waarbij alleen het materiaal is gerekend. De installatie doe ik zelf. Bij de warmtepomp betreft dat ook veel leidingwerk, maar niet de warmtepomp zelf, gezien die alsnog wordt aangeschaft, ook al kiezen we voor een andere tapwater oplossing.
Bij verbruik zijn vastrecht en transportkosten bij gas meegerekend voor een kleinverbruik (<500 m3). Transportkosten voor elektriciteit zijn niet meegerekend bij de overige. Er is gerekend met een verbruik van 332 m3 gas per jaar voor tapwater.
Het verbruik van de ventilatie warmtepompboiler is gelijkgesteld aan de warmtepomp + boiler 300 L, gezien de installatie niet veel verschilt en het bij ons niet veel uitmaakt i.v.m. de ventilatie wtw. Ook is de subsidie al verrekend met de aanschaf.

In het verbruik is gerekend dat 30% van de gebufferde energie van onze zonnepanelen komen, welke tegen het teruglevertarief van €0,10 worden berekend, als we die immers niet zouden gebruiken dan houden we kWh over. De COP van de warmtepomp is vastgezet op 3. Elektra is gerekend op het historische tarief van € 0,22 en gas € 0,65. De dwtw is 60% efficient.

OntwerpAanschafEx dwtwInc dwtw
Warmtepomp + boiler 300 L€ 1185,60 € 367,19 € 271,70
Warmtepomp + boiler 200 L + 120 mm PIR€ 1235,6 € 236,66 € 157,09
E-boiler€ 950 € 758,98 € 520,27
Doorstroom verwarmer€ 397 € 713,53 € 428,12
Ventilatie warmtepompboiler€ 1900 € 367,19 € 271,70
CV-ketel€ 0 € 298,59 € 214,87
Thermische boiler (Flamco)€4270 € 656,92 € 418,21

Na het initiële vergelijk bleek dat vooral de stilstandverliezen van de boiler behoorlijk zijn met 1,4 kWh per dag. Bij een kWh prijs van € 0,22 is dat € 112,42, wat dan weer de helft is van het gasgebruik voor tapwater van de CV-ketel! :X Om die reden heb ik gerekend met een extra box van 120 mm PIR (Rd 5,45) rondom de boiler, wat de verliezen terugbrengt tot € 37,74.

Dan voor het gevoel de kosten over de jaren, bij gelijkblijvende tarieven en geen rekening gehouden met salderingsproblematiek:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als ik kijk naar de 4 m3 / maand van @ts, kom ik op de volgende data:
11 kW doorstromer zonder dwtw: € 195
HR-ketel zonder dwtw: € 120

Bij een dermate laag verbruik als bij @ts, kan er niets op tegen een al afbetaalde (=financieel afgeschreven) HR-ketel. De tweedehandsmarkt is (gelukkig) niet erg gul voor tweedehands HR-ketels.
Het voelt een beetje alsof je naar de plofketel toerekent?
Ketel behoeft geen onderhoud?
0 aanschaf is ook niet helemaal fair natuurlijk

332 kuub voor tapwater... puhhh
Kom hier met < 100 kuub voor tapwater (heb wel een 80 liter zonneboiler met 2,5m2 vlakplaat).

Hier is de situatie dan ook niet veel anders als die van de TS.. ketel is wel al 19 jaar maar al ± 5 jaar met pensioen (e.g. < 100 m3 per jaar) :+

wel mooi overzicht zo _/-\o_

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan wel een paar gaten schieten in die berekeningen :)
In 'de' wpboiler sheet staat het verbruik van een aantal mensen en dat lijkt totaal niet op bovenstaande.
Zo zie ik per jaar 315kWh (ik alleen), <600kWh (2 man) en 800kWh (4 man).
De grootste verbruiker is goedkoper uit dan een cvketel die voor tapwater een laag rendement heeft.
De cvketel zelf en de vaste kosten voor gas horen natuurlijk wel in de berekening.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-10-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 08:06
Ongeveer dezelfde situatie: Mijn ouders (met een hele grote overschot PV) hebben toch een hele goedkope 80 liter boiler opgehangen. Echt de meest simpele, voor 180 euro + nog wat montagemateriaal. Ook om te kijken of dit voldoende was. Het warmteverlies is zo weinig, dat het verschil met een doorstroomverwarmer echt niet interessant is, en dit is simpel 1500 watt, gewoon een stekker.

Zo kon de gasaansluiting de deur uit, en dus was het financieel nog steeds een goede optie.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
@HereIsTom Toerekenen naar een HR-ketel doe ik zeker niet. Ik zie liever dat we van fosiele brandstoffen afgaan, al is het niet voor het klimaat, doe het dan omdat de bekende gasvelden leeg zijn in 2070.

Anyhow, onderhoud van de ketel is inderdaad een goede. Wij hebben hier een contract a ~€150 per jaar. Je kunt je echter afvragen of een warmtepomp nooit onderhoud nodig gaat hebben (compressor?) of de anode in de boiler. Wat dat betreft is een doorstroomverwarmer nog wel het meest low-tech.

De 332 m3 gas baseer ik op de logs van Umeter van onze woning. In juli-augustus is ons verbruik ~26 m3 gas per maand. Wij koken, douchen en verwarmen op gas. De warmhoudfunctie van de ketel is uitgeschakeld. In de keuken hebben we een kleine boiler zitten, dus ook daar zit geen leidingverlies.

Als ik het dan terugreken, onze douche levert 10 L/min bij 40°C. 332 m3 gas komt overeen met ~83 m3 water (4 m3 gas per 1000 liter), wat overeenkomt met 22,7 min per dag. Ik douche lang volgens mijn vrouw O-). Ook zitten we met een gezin van 4, dus het voelt niet aan als een extreme.
Als ik dan kijk naar onze water-rekening, dan hebben we 148 m3 verbruikt op jaarbasis, waarbij ik gok dat douchen veruit het meeste water consumeert.

@Daannn1987 De 0 aanschaf reken ik omdat de ketel er immers al hangt en al is afgerekend. Fiscaal is hij ook afgeschreven, gezien de tweedehandsprijs < €100 bedraagt. Wat ik ook doe, hij is weinig meer waard nu hij er eenmaal hangt.

@HereIsTom U mag het narekenen
Vastrecht & transport klein verbruik: € 89,29
Verbruik ex dwtw: 332 m3 x € 0,65 = € 215,80
Totaal: € 215,80 + € 89,29 = € 305,09
en hier zag ik dus dat ik een typo had gemaakt tussen 322 en 332. Daarom tabel in vorige post gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn real life getallen zijn blijkbaar niet interessant, de wpb moet er vooral duur uitzien.
Waar komt die €236 en €367 stroom vandaan, de laatste is een whopping 1668kWh!
Volgens mij kan iemand hier erg slecht rekenen of hij doet aannames die niet kloppen :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
@Speedy-Andre Ik had niet begrepen dat u reageerde op mijn post. Zoals eerder aangegeven douchen wij (ik) veelal uitgebreid en zal ons verbruik daarom hoog liggen.

Ik zal kort proberen toe te lichten waar mijn getallen vandaan komen.
De €367 is opgebouwd uit twee delen. Het stilstandverlies (1,6 kWh/dag aldus de datasheet) en het verbruik zelf.
Ik ga uit van de benadering van 332 m3 gas per jaar, op basis van de 26 m3 gas in juli en augustus. 332 m3 gas komt overeen met een energiebehoefte van 3243 kWh, waarbij ik de omzettingscoefficient van de HR-ketel op 100% heb gehouden. De werkelijke efficientie van onze Remeha Calenta 28C is helaas niet opgegeven in de handleiding. Enige wat ik eruit op kan maken is dat hij bij tapwater 28,6 kW kan leveren, maar bij CV bedrijf maar 25,5 kW. Mocht iemand het exacte rendement weten bij 40°C hoor ik dat graag, maar ik ga er vanuit dat deze alsnog hoog ligt.

Als ik reken met een COP van 2,5 bij een behoefte van 3243 kWh, blijft er 1297 kWh over wat de warmtepomp in zal moeten. I.c.m. de 30% directe zonnestroom leidt dat tot het volgende:
€0,22 * 1297 kWh * 70% = €199,74
€0,10 * 1297 kWh * 30% = €38,91
Totaal: €238,65

Het stilstandverlies bedraagt 1,6 kWh per dag. Op jaarbasis is dat 584 kWh. Hier maakte ik inderdaad een fout, want ik rekende die direct terug naar de kWh prijs van € 0,22. Hier moet ik de COP echter ook meenemen. De stilstandverliezen zijn daarom 2,5x zo laag. De stilstandverliezen gaan daarom van €128,48 naar €51,39
(€ 238,65 + € 128,48 = € 367,13, wat op afrondingfouten na overeen kwam met de initiële berekening.)

Maar goed, laten we stellen dat de COP geen 2,5 bedraagt maar 3,32 in combinatie met de lagere stilstandverliezen ivm de COP. De 3,32 heb ik overgenomen van de Panasonic wh-mdc07j3e5 SCOP gemiddeld klimaat 55°C

332 m3 gas: (977 kWh warmtepomp in)
OntwerpAanschafEx dwtw[/td]
Inc dwtw
Warmtepomp + boiler 300 L€ 1185,60 € 218,45 € 146,55
Warmtepomp + boiler 200 L + PIR€ 1235,6 € 191,08 € 119,18
CV-ketel€ 0 € 305,09 € 218,77

200 m3 gas: (589 kWh warmtepomp in)
Inc dwtw
Warmtepomp + boiler 300 L€ 1185,60 € 146,98 € 103,67
Warmtepomp + boiler 200 L + PIR€ 1235,6 € 119,61 € 76,30
CV-ketel€ 0 € 219,29 € 167,29

100 m3 (295 kWh warmtepomp in)
Inc dwtw
Warmtepomp + boiler 300 L€ 1185,60 € 92,84 € 71,18
Warmtepomp + boiler 200 L + PIR€ 1235,6 € 65,47 € 43,81
CV-ketel€ 0€ 154,29 € 128,29

De conclusie blijft in mijn opinie (helaas!) nog steeds hetzelfde. De warmtepomp + boiler is op verbruik goedkoper, maar de terugverdientijd is en blijft > 10 jaar door de hoge aanschafprijs. De warmtepomp+boiler komt het dichtste in de buurt, maar is en blijft duurder als het gehele plaatje wordt bekeken.
Gek eigenlijk dat je op het werk wordt opgelegd om met een IRR van 2,5 jaar te rekenen :/

Nogmaals, zelf heb ik desondanks de intentie om een boiler neer te zetten, puur omdat het de CO2 uitstoot drukt, maar ook zorgt dat de gasvoorraden minder snel opgaan. Toch wil ik dan wel graag het second best alternatief die ons het minste kost. Dat is uiteindelijk de reden dat ik het probeer te berekenen.

Nogmaals, de aanschafprijs van de HR-ketel van €0 gaat alleen op als je die reeds hebt en hij nog functioneert. Als je zonder zit en je moet een keuze maken dan zou je de aanschafprijs wel mee moeten nemen, en in dat geval zal de warmtepomp+boiler een stuk voordeliger uitvallen. Als je er echter al één hebt zal je de restwaarde moeten afschrijven van de activa.
Theoretisch gezien zou er nu dan zelfs een minpost moeten staan bij de HR-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je verdient een cvketel ook niet terug, waarom een wp(boiler) wel?
In het geval van de TS kan hij zijn gas de deur uit doen (topic hint) en die kosten bespaart hij blijvend.
Tel dat er bij op en het wordt al een stuk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Of de berekening met een 30 liter e-boiler voor 5 tientjes en je kan prima douchen.
https://www.marktplaats.n...-30-liter-mag-voor-50-weg

Of iets groter
https://www.marktplaats.n...0-liter-mono-koper-boiler

Of beide in serie, een snelle en trage. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
@Rol-Co
Tweedehands elektriche boiler 30 liter
4 m3 / maand = 48 m3 / jaar
48 m3 = 468,912 kWh
Verbruik: 468,912 kWh * € 0,22 = € 103,16 / jaar

Stilstandverlies: 27 W * 24 h * 365 d = 236,5 kWh
236,5 kWh * € 0,22 = € 52,03 / jaar

Aanschaf € 50
Installatie: € 20

Huidige cv-ketel
Verbruik: 48 m3 * € 0,65 = € 31,2 / jaar
Onderhoudscontract: € 150 / jaar
Vastrecht + transport: € 89,29 / jaar
Aanschaf: €0

0 + 270,49j = 70+155,19j
j = 0,6 jaar.

Dus ja, na 7,2 maanden is de elektrische boiler goedkoper dan de huidige cv-ketel bij het verbruik van 48 m3.

Hoger verbruik:
Bij hoger verbruik kan het echter anders uitvallen (bij gelijke boiler en verlies), de kWh prijs gaat dan gewoonweg te zwaar wegen. Zo zie je dat er geen one-size-fits-all oplossing is, maar dat er vooral gekeken moet worden naar de installatie(kosten) en het verbruik.

100 m3
0 + 304,29j = 70+266,95j
tvt: 1,87 jaar

150 m3
0 + 336,79j = 70+374,407j
Elektrische boiler blijvend duurder

200 m3
0 + 369,29j = 70+481,87j

300 m3
0 + 434,29j = 70+696,78j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Nivo

Er zijn een paar dingen in dit verhaal die je niet meeneemt of even over na kan denken.

KWh prijs is veel hoger dan 22 cent
Gas prijs ook veel hoger dan 65 cent
Wtb heeft ook draaiende delen en onderhoud nodig, vaak ook een printplaat/regeling wat stuk kan
Wtb is goedkoop in gebruik 1/3 van e-boiler
Wtb maakt geluid, heeft ventilatie nodig in en uit.
Wtb is groot en zwaar, moet je kwijt kunnen
Wtb is lage temperatuur, meer liters nodig en legionella runs nodig
Wtb heeft een anode die je moet vervangen
E-boiler is cop 1 en dus duurder in verbruik
E-boiler heeft geen draaiende delen maar is een dom koperen ketel (daalderop) onderhoudsvrij
E-boiler maakt geen geluid, geen ventilatie nodig, ophangen klaar, wel een mengventiel nodig.
E-boiler kan heter, geen legionella runs nodig en kleiner in omvang/gewicht
Doorstromer pakt stroom wanneer je doucht, vaak niet overdag.
Doorstromer is hoog vermogen dus kan niet nog eens een 3600W oven aanzetten, of tijdens (inductie) koken.
Doorstromer heeft eindeloos warm water
Doorstromer heeft 3 fase nodig in huis
Doorstromer is lage aanschaf maar heeft wel print wat defect kan
Doorstromer heeft andere aansluit benodigdheden i.v.m kans op elektrocutie

Buiten de cv ketel om kan je de kosten van bovenstaande natuurlijk opwekken met pv, met gas is dat niet mogelijk.
In die zin winnen ze alle drie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:58
Niet elke warmtepompboiler geeft een anode die je moet vervangen.

Een doorstroomverwarmer kan eigenlijk alleen goed met een spaar douchekop.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Quote: "E-boiler heeft geen draaiende delen maar is een dom koperen ketel (daalderop) onderhoudsvrij"

Een jaar geleden ofzo was er hier een tweaker die zijn domme boiler 'slim' wilde maken of heeft gemaakt, wie weet dat nog?

Elders lees ik over hoge stilstandverliezen van boilers... in mijn situatie met een wpb en een e boiler wordt een groot gedeelte van die verloren warme lucht via de WTW ventilatie weer door het huis verspreid en dus -in deze tijd waar de verwarming weer aan is- weer hergebruikt, de warmtepomp draait dus nét iets minder...dankzij de stilstandverliezen van beide boilers bespaar ik dan juist.

Als er niet wordt verwarmd (mooi weer, zomer) komt een groot gedeelte van de benodigde stroom voor beide boilers toch wel van de zonnepanelen, dan zijn die stilstandverliezen te verwaarlozen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat 'koperen' vat is niet van koper, er zit een dunne laag koperen bekleding in.
Warmteverlies van een boiler is idd niet altijd slecht, binnen de schil van het huis is het geen probleem.
Ik heb dan nog de oude 'koperen' 80l boiler tussen de koude toevoer van de wpb zitten wat weer scheelt.
Het is ook nog mogelijk om de boiler als alternatief te gebruiken of om hem mee te laten stoken.
De vraag is wel waarom, de wpb redt het toch wel en als ik een bad vul dan zet ik hem warmer.

Topic over een 'slmme' boiler :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Speedy-Andre
Laat daalderop het maar niet horen!
https://www.ithodaalderop.nl/besteboilers

Alleen de nieuwere smartboilers zijn van rvs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ga hem maar niet open schroeven, niet handig als hij aangesloten is en gevuld aan de muur hangt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik ben er nog steeds niet uit 8)7 Maar goed zit nu in een zonnepanelen circus, dus warm water wordt even vooruit geschoven.
Dit is trouwens ons gasverbruik, één douchebeurt en jaarverbruik tot nu toe;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcTEhqaxOzjf3XDpHZ_-eV19aps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CIZEjR8iNpF2NqSS1YIsUHCK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0fnlJKUaldnTy-1_22EaJBRzDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdJp1fV4WNy2uHUYFwNbJY2W.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb sinds gisteren een kWh-meter in m’n 80 liter e-boiler. Gisteren 2,4 kWh, vandaag 3,1 kWh. Twee volwassen personen, maar één dagelijkse doucher.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ericplan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:58:
Ik heb sinds gisteren een kWh-meter in m’n 80 liter e-boiler. Gisteren 2,4 kWh, vandaag 3,1 kWh. Twee volwassen personen, maar één dagelijkse doucher.
Dat klinkt als veel, wij verbruiken per dag totaal maar 5 kWh, maar ik heb dan ook geen idee van een verbruik met een boiler.
Nu is het gasverbruik voor warm water best laag, daarvoor zouden we ook (nog) geen boiler nodig hebben, maar als daarmee het gas eruit kan bespaart dat al zo’n 225 euro aansluitkosten per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[ :Z

[ Voor 126% gewijzigd door Servee op 20-05-2022 06:40 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

R-B

Blokkert

Klink mij ook als erg veel. 1000 kWh op jaarbasis.
Hoeveel gas gebruik had je voor het tapwater op jaarbasis?

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is niet zo gek hoor, als je uit gaat van 1 kWh stilstandverlies per 24h zonder dat je iets doet. Die heeft een wpb ook plus dan overig door 3. Maar daar krijg je onderhoud en geluid voor terug.

Het lijkt misschien veel omdat je al zuinig bent met het huisverbruik plus gas maar een gasloos huis heeft een heel ander verbruik.

Boiler(s) verbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJVZC_pTGfhVmbgwFNNbCLw87B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2z7H4dZdKh0KHHJFaKx4kVMY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

R-B schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:49:
[...]
Klink mij ook als erg veel. 1000 kWh op jaarbasis.
Hoeveel gas gebruik had je voor het tapwater op jaarbasis?
Een vraag waar ik onmogelijk antwoord op kan geven. Voor gasloos was er een zonneboiler die deels in de warmwatervraag voorzag.
Op de plaats van de zonneboiler staat nu op het dak extra PV en binnen de wasmachine. In een appartement heb je geen zolder waar je alles maar kan plaatsen, het is woekeren met de ruimte.
Jaarverbruik wordt grotendeels zelf opgewekt.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 20-05-2022 08:16 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:32
Onze oplossing:

1. Afwassen in teiltje en water opwarmen in fluitketel op de inductiekookplaat.
2. douche met 15l boilertje met knop en timer. Kwartier voor je gaat douchen even op het knopje drukken voor een portie warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 21:03
quooker in de keuken en een e-boiler die je aanzet als je wil gaan douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Rol-Co schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:02:
Is niet zo gek hoor, als je uit gaat van 1 kWh stilstandverlies per 24h zonder dat je iets doet. Die heeft een wpb ook plus dan overig door 3. Maar daar krijg je onderhoud en geluid voor terug.

Het lijkt misschien veel omdat je al zuinig bent met het huisverbruik plus gas maar een gasloos huis heeft een heel ander verbruik.

Boiler(s) verbruik

[Afbeelding]
Tja daar kom ik nu achter dat het verbruik van een boiler toch wel hoog is vergeleken met onze CV-ketel.
Het is dat de gasprijs nu zo gestegen is, maar stroom is/wordt ook steeds duurder.
Eerst maar eens kijken of het lukt om zonnepanelen hier op het dak te krijgen dat scheelt alweer voor het stroomverbruik als die er liggen.
En dan inderdaad nog eens goed denken en een Boiler van 30L nemen met een mogelijk deze alleen aan te doen bij gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:53

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb hier ook sinds kort onze 80 liter E boiler hangen!
Heb deze na geisoleerd en het stilstandsverlies verminderd van ca 1 kwh naar 0,5 kwh per dag. (170mm glaswol 032 Knauf eromheen)

Voordat we deze boiler hadden zaten we op ca 100 m3 gas per jaar voor SWW
Nu zitten we op ca 45 kwh per maand aan stroom. Als ik stilstandsverlies op 180 kwh per jaar reken dan is dat dus 360 kwh verbruik. Valt erg mee toch! En het blijkt ruim voldoende, zelfs als ik lang douche.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

HereIsTom schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Tja daar kom ik nu achter dat het verbruik van een boiler toch wel hoog is vergeleken met onze CV-ketel.
Het is dat de gasprijs nu zo gestegen is, maar stroom is/wordt ook steeds duurder.
Eerst maar eens kijken of het lukt om zonnepanelen hier op het dak te krijgen dat scheelt alweer voor het stroomverbruik als die er liggen.
En dan inderdaad nog eens goed denken en een Boiler van 30L nemen met een mogelijk deze alleen aan te doen bij gebruik.
Op zonnepanelen wordt het gebruik van een E boiler een heel stuk goedkoper inderdaad! Ik heb hier al PV overschot en kan dan rekenen met ca 8 cent per kwh als terug leververgoeding (nog oud contract)
En ik heb de boiler op een tijdklok geschakeld tussen 9-9 zodat deze alleen op PV opwarmt.

Alleen aandoen bij gebruik is bij een kleine boiler misschien zinvol maar hier met 0,5 kwh per dag stilstandsverlies is dat niet nodig en niet handig voor een grote boiler. En een keer per dag opwarmen op PV en dan 24/7 SWW hebben is ook wel fijn. Want als je een kleine niet na geisoleerde boiler savonds op grijze stroom opwarmt en dat meer kost per kwh is het netto ook weer niet goedkoper misschien.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

R-B

Blokkert

Gerco-M schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Op zonnepanelen wordt het gebruik van een E boiler een heel stuk goedkoper inderdaad! Ik heb hier al PV overschot en kan dan rekenen met ca 8 cent per kwh als terug leververgoeding (nog oud contract)
En ik heb de boiler op een tijdklok geschakeld tussen 9-9 zodat deze alleen op PV opwarmt.

Alleen aandoen bij gebruik is bij een kleine boiler misschien zinvol maar hier met 0,5 kwh per dag stilstandsverlies is dat niet nodig en niet handig voor een grote boiler. En een keer per dag opwarmen op PV en dan 24/7 SWW hebben is ook wel fijn. Want als je een kleine niet na geisoleerde boiler savonds op grijze stroom opwarmt en dat meer kost per kwh is het netto ook weer niet goedkoper misschien.
Ah, nageisoleerd. Binnen de behuizing of eromheen?

Werkt dat beetje? 12 uur per dag uitzetten, Behoud het dan goed warm water na 2100 en in ochtend voor 0900?

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

R-B schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Werkt dat beetje? 12 uur per dag uitzetten, Behoud het dan goed warm water na 2100 en in ochtend voor 0900?
Hier doen we niet anders. Boiler warmt op tussen 11:00 en 13:30, staat verder uit. Volgende morgen twee personen normaal/kort douchen of één persoon lekker lang. Boiler zit alleen aangesloten op wastafel en douche in de badkamer.
Voor noodgevallen (logés oid) zit er een drukknop met countdowntimer op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

R-B schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Werkt beter dan verwacht. In die 80 liter zit ca 12 kwh aan warmte (60 graden) dus die 0,5 kwh die deze per dag verliest is in die 12 uur maar 0,25 kwh dus van de 12 kwh is er nog 11,75 kwh over. Gaat helemaal nergens over. Ik zie de temperatuur ca 2 graden dalen.
Ook, de unit gaat weer aan om 9 uur, en doet dan de dagelijkse opwarming (1100w) eigenlijk in een keer. Dus als ik deze vanaf 10 uur nodig heb zit de boiler alweer volledig op temperatuur.

Na geisoleerd buiten de behuizing om. Ik heb de unit met houtblokken 7 cm van de muur af gemonteerd zodat ik het glaswol er helemaal omheen kon wikkelen. En dan ook boven en onderkant gedaan. En daarna weer wat wit plastic eromheen voor de mooi. En om het glaswol erbinnen te houden. Ik had ook gedacht dat het plastic de lucht convectie door het glaswol zou voorkomen en de isolatie nog verder verbeteren maar dat effect is eigenlijk nul. Ik kan evt wat pics posten. Wil het topic nog niet kapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Gerco-M Van mij mag het hoor, ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig.
@ericplan Misschien had ik het al gevraagd, maar welke boilers hebben jullie precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@HereIsTom Heb een inventum EDR 80. https://www.installatieva...boiler-80l-6000w-43048063
Helaas geen ruimte voor extra isolatie. Ding hangt strak in een nis tussen twee muren met aan beide kanten een centimeter speling.
Binnenkort een paar dagen weg. Dan blijft de boiler bij uitzondering een keer aan om een beter beeld te krijgen van de stilstandsverliezen.

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 20-05-2022 16:03 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:01
Gerco-M schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Zolang je nog kan salderen is dat vooral leuk voor omdat we tweakers zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:52
Vanwege het ontbreken van een passende locatie voor een WPB, staat voor mij (nog steeds) op de planning een "oneindige" compactere warmwatervoorziening in de vorm van een kleine e-boiler (Daalderop duo) --> mengventiel --> 11kw doorstromer. Het zal een samenspel worden tussen de diverse instellingen en de doorstromer zal meer als backup dienen en niet het meeste werk doen. Alleen nu nog aansluiten.

Zoals ik nu reken met m'n CV-gasverbruik voor SWW kom ik op de volgende break-even getallen qua elektriciteit (ik heb zonnepanelen):
2021 tarieven: 2700 kWh/jr
2022 tarieven: 2400 kWh/jr
En dan heb ik het simpel wat ik betaal aan SWW gas mag ik aan elektriciteit spenderen (Op deze manier "omzeil" je de vraag hoeveel energie je werkelijk uit je gas haalt).

Met ervaring uit het verleden van een e-boilerverbruik van ca.1000 kWh/jr/persoon kan ik 2 à 3 personen van warmwater voorzien. Met isoleren zou dat rendement kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@il-Principe Hier wel gedacht aan een doorstromer, maar vanwege de lage waterdruk hier (minder dan 2 bar) gekozen voor alleen een boiler. Die geven minder leidingweerstand, zodat je nog een beetje douche houdt.

Je zou het eerst kunnen proberen zonder doorstromer. Daalderop Duo inschakelen tegelijk met (of iets voor) het douchen geeft je ook extra douchetijd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

CurlyMo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Ja inderdaad, en leuk om het eigen verbruik te verhogen, maar ik vind het ook wel verantwoordelijk en duurzaam om het net zo min mogelijk als mijn accu te gebruiken.
En alvast voorbereid voor “na salderen” natuurlijk ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BcTKvGlgA2vkiKAGieH_3Ui8Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfffYQABea4TrusRUD2adQoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlWIa73aoXzXNQCQ0LRNXeUKgN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfSUe7vf940Qmo7stTL4OfZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD4tltumIpqq9HwlRyMTGHhnBnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/695g7irMv0IemVx95tz0Ecur.jpg?f=fotoalbum_large

Deze unit is een TESY Modeco 80 Liter. Vermogen instelbaar van 1200 of 2400 watt en ik heb deze op 1200 watt staan, en tijd geschakeld van 9-9 voor PV vanaf mijn ZO of NW panelen.
Ik had hier in de (kelder) CV ruimte voldoende ruimte en heb de unit met balken 7 cm van de muur gemonteerd zodat ik aan alle kanten voldoende ruimte had om te isoleren. Het was zeker wel een klusje met dat glaswol! Was veel ducttape voor nodig!
Maar stilstandsverlies dus verlaagd van 1 kwh per dag naar 0,5 kwh wat over 10 jaar tijd toch zeer veel is.

Zelf gemonteerd en geinstalleerd en geisoleerd. Installeren was een paar dagen werk vanwege het omleggen van hoofdleiding en 5 leidingen aan de rechterkant. En de CV nog met een kogelkraan aangesloten voor “als”. Tot nu voor niets!

Maar wel fijn dat het nu goed werkt, en dat het stilstandsverlies lager is dan de meeste WPB units. En verbruikskosten ook zeer laag zijn, zeker vanaf PV. En minder onderhoud / lawaai / gedoe met instellingen en legionella dan een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
CurlyMo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Salderingsregeling wordt verlengt; https://www.telegraaf.nl/...alige-uitrol-zonnepanelen; https://www.telegraaf.nl/...alige-uitrol-zonnepanelen

@Gerco-M Met dat plakband en wol is wel even schrikken, maar met dat plastic erom ziet het er weer mooi uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Haha ja dat was zeker niet het leukst gedeelte!
Dit was eigenlijk mijn “snelle plan A” maar koste toch wat meer tijd dan gedacht.

Want ik wilde het eigenlijk doen met 100mm PIR platen eromheen. Maar dat zou meer werk zijn, en ook platte platen om een ronde boiler is niet ideaal en zou ook meer ruimte kosten in deze toch al altijd volle ruimte. Ik denk wel dat het dan nog beter zou isoleren, en ik naar 0,35 kwh per dag aan stilstandsverlies kan, maar dat kleine verschil van 0,15 kwh per dag is de klus voor mij niet meer waard nu. Om het opnieuw te doen. Ik heb hier kwa na isoleren nog wel ander “laaghangend fruit” zoals een industriele vriezer en oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gerco-M schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:32:
Haha ja dat was zeker niet het leukst gedeelte!
Dit was eigenlijk mijn “snelle plan A” maar koste toch wat meer tijd dan gedacht.

Want ik wilde het eigenlijk doen met 100mm PIR platen eromheen. Maar dat zou meer werk zijn, en ook platte platen om een ronde boiler is niet ideaal en zou ook meer ruimte kosten in deze toch al altijd volle ruimte. Ik denk wel dat het dan nog beter zou isoleren, en ik naar 0,35 kwh per dag aan stilstandsverlies kan, maar dat kleine verschil van 0,15 kwh per dag is de klus voor mij niet meer waard nu. Om het opnieuw te doen. Ik heb hier kwa na isoleren nog wel ander “laaghangend fruit” zoals een industriele vriezer en oven.
Waarom zit er schildertape om de rookgas afvoer, is deze buiten gebruik?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

klump4u schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:20:
[...]

Waarom zit er schildertape om de rookgas afvoer, is deze buiten gebruik?
Goede vraag, maar ik denk dat dit maar zo lijkt want in werkelijkheid zit er tape met plastic om het gat tussen 200 mm en die rookgasafvoer dicht te maken. Want deze 200mm open pijp is een gat naar de schoorsteen schacht die aan de bovenkant en onderkant volledig open is (anders dan een nok kap) En dus nogal tochte. Er is “natuurlijke ventilatie” en dan is er “wind” en mijn CO2 huishouding zat vooral in die laatste categorie |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nu 10 dagen aan het meten aan de 80 liter e-boiler met een mid-gecertificeerde 3-fase kWh-meter. Twee volwassenen, waarvan één elke dag douchet.
Gemiddeld per dag 2,1 kWh, max op een dag 3,4 kWh.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@ericplan Dat klinkt goed, dat zou 766 kWh per jaar zijn, de andere douchet om de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@HereIsTom Het is iets gecompliceerder dan dat, maar ik hoop op jaarbasis (met vakanties e.d.) op zoiets uit te komen.

Wat betreft extra isolatie Na wat denkwerk besloten dat niet te doen. De overwegingen: het is een appartement, boiler zit naast verblijfsruimtes zoals de douche en WC. De warmte gaat dus niet echt verloren, maar komt terecht in onze leefruimte. In de kast waar de boiler hangt staat ook de wasmachine.
De kast voelt eigenlijk niet warm aan, terwijl je dat wel zou verwachten met 1 kWh stilstandsverlies per dag.

Ik hoop over een paar weken meer te kunnen zeggen over het stilstandsverlies na een meerdaagse meting tijdens onze vakantie. (Allemaal voor het goede doel, want normaal gaat de boiler uit met de vakantie)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@ericplan
Dat zijn goede punten inderdaad. Zoals je kan zien aan mijn isolatie kan je ca 0,5 kwh per dag besparen, maar als je van die warmte nog 50% telt als “extra verwarming” is je verlies per jaar maar ca 90 kwh per jaar wat te overzien is natuurlijk.
En als je verder ook veel met COP=1 verwarmd dan heeft de E boiler dezelfde efficiency en is het relatieve rendement nog hoger natuurlijk ;)

Hier staat mijn E boiler in de koude kelder in een CV ruimte waar de warmte helemaal geen nut heeft dus toch wel volledige andere situatie.

Als je je E boiler al op een kwh meter hebt, kan je daarvan ook al de grafiek uitlezen? In de warmhoud situatie heeft deze waarschijnlijk exact elke X aantal minuten een run om de boiler op temperatuur te houden. Met het stroomgebruik per run en de tijdsduur tussen de runs kan je al vrij exact het standby gebruik berekenen. Als de ambient temperatuur en condities verder hetzelfde zijn.
De mijne deed 2 runs per dag voor isolatie, en nu nog maar 1. Nu met tijdsklok doet deze dit perfect elke ochtend als de tijdschakelaar hem inschakeld en mijn ZO PV set vaak ruim voldoende produceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

ericplan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:01:
@HereIsTom Heb een inventum EDR 80. https://www.installatieva...boiler-80l-6000w-43048063
Helaas geen ruimte voor extra isolatie. Ding hangt strak in een nis tussen twee muren met aan beide kanten een centimeter speling.
Binnenkort een paar dagen weg. Dan blijft de boiler bij uitzondering een keer aan om een beter beeld te krijgen van de stilstandsverliezen.
Dat is niet de goedkoopste E boiler maar met 6 kw wel de moeite waard! Praktisch een halve doorstromer toch eigenlijk ;)

Kan je deze ook in vermogen schakelen? Om wat meer van de PV direct te draaien.
Als je zo zuinig douched zoals je noemt dan ben je het hoge vermogen in principe toch niet nodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@ericplan Ik wacht je ervaringen af.
@Gerco-M Zoiets ben ik ook van plan, als het gaat lukken om hier zonnepanelen op het dak te krijgen.
Ik heb een Energy Socket waarmee je een drempelwaarde in kan geven zodat deze inschakelt zodra de zonnepanelen genoeg terugleveren en zo dus dus boiler aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

HereIsTom schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:00:
@ericplan Ik wacht je ervaringen af.
@Gerco-M Zoiets ben ik ook van plan, als het gaat lukken om hier zonnepanelen op het dak te krijgen.
Ik heb een Energy Socket waarmee je een drempelwaarde in kan geven zodat deze inschakelt zodra de zonnepanelen genoeg terugleveren en zo dus dus boiler aan zet.
Dat is een hele slimme energy socket dan!
Ik heb daar ook over gedacht maar wil wel gewoon echt altijd een warme douche hebben, ook in de winter op zeer donkere dagen 8)

Maar als je een voldoende grote boiler hebt en dus genoeg marge hebt in je warme water hoeveelheid dan zou het best kunnen denk ik. Zeker als je een beetje speelt met de tijden en vermogens. Hoe lager de drempelwaarde kwa vermogen hoe vaker de boiler kan werken op PV natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gerco-M schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:54:
[...]
Dat is niet de goedkoopste E boiler maar met 6 kw wel de moeite waard! Praktisch een halve doorstromer toch eigenlijk ;)

Kan je deze ook in vermogen schakelen? Om wat meer van de PV direct te draaien.
Als je zo zuinig douched zoals je noemt dan ben je het hoge vermogen in principe toch niet nodig lijkt me.
Boiler heeft drie elementen in ster-schakeling. Blauwe draad is niet aangesloten. Omdat ik de boiler origineel wil houden stuur ik deze aan met twee fases. Dat komt neer op 3000 W. Dat is zo geschakeld op de tijdklok in het dagelijkse programma. Met de countdowntimer schakel ik zonodig de derde fase bij, dan is de volle 6 kW beschikbaar en is er snel voldoende warm water.
Gerco-M schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:45:
@ericplan
[...]

Als je je E boiler al op een kwh meter hebt, kan je daarvan ook al de grafiek uitlezen? In de warmhoud situatie heeft deze waarschijnlijk exact elke X aantal minuten een run om de boiler op temperatuur te houden. Met het stroomgebruik per run en de tijdsduur tussen de runs kan je al vrij exact het standby gebruik berekenen. Als de ambient temperatuur en condities verder hetzelfde zijn.
De mijne deed 2 runs per dag voor isolatie, en nu nog maar 1. Nu met tijdsklok doet deze dit perfect elke ochtend als de tijdschakelaar hem inschakeld en mijn ZO PV set vaak ruim voldoende produceerd.
We gaan het gewoon over meerdere dagen (14) meten. Veel exacter kan het denk ik niet en als de zon schijnt kost het niets.

[ Voor 34% gewijzigd door ericplan op 29-05-2022 21:16 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ook maar weer een nieuwe kWh-meter voor de Quooker bestald. De vorige was gesneuveld, maar ik wil het eigenlijk wel weten.

Ben overigens wel benieuwd naar een vergelijking op basis van TCO voor een klassieke e-boiler versus warmtepompboiler, waarbij wordt uitgegaan van normale prijzen zonder subsidies e.d..

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@ericplan Ik heb hier in huis veel apparaten aan een Hombli stekker meter zitten en mijn Quooker zit op ca 30 kwh per maand.

Die TCO vergelijking tussen WPB en E boiler komt er denk ik vooral op neer dat het bij heel weinig verbruik de E boiler minder kost en bij een heel hoog verbruik de WPB toch goedkoper is.
Ik zou in die vergelijking ook graag de klassieke CV zien want die is toch ook best duur en is nog onderhoud nodig ook. En kost gas vastrecht en aansluitkosten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Gerco-M schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:52:
@ericplan Ik heb hier in huis veel apparaten aan een Hombli stekker meter zitten en mijn Quooker zit op ca 30 kwh per maand.

Die TCO vergelijking tussen WPB en E boiler komt er denk ik vooral op neer dat het bij heel weinig verbruik de E boiler minder kost en bij een heel hoog verbruik de WPB toch goedkoper is.
Ik zou in die vergelijking ook graag de klassieke CV zien want die is toch ook best duur en is nog onderhoud nodig ook. En kost gas vastrecht en aansluitkosten e.d.
Hier gebruik ik de Energie Socket om het verbruik van de apparaten te meten, hiermee kun je ook nog slim schakelen en ook gebruiken als je zonnepanelen hebt.

V.w.b. vergelijking WPB of E boiler denk ik ook dat een WPB boiler pas voordeliger is als je veel warm water verbruikt op een dag, das in ons geval niet met maar >50m3 gas per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Interessante discussie's. Ik heb zelf nu de aan en afvoerleidingen (voor een stuk) geisoleerd, naar aanleiding van onderstaande analyse van de close in boiler:

http://www.olino.org/blog...verbruik-close-in-boiler/

"Het stroomverbruik in stand-by daalde hierdoor van 0,50 naar 0,34 kWh per dag"
zegt hij in de analyse.

Zelf is het bij mij van 0,6 kwh naar 0,5 kwh uur gegaan, door deze actie.
Dus bij 24 uur afwezigheid gemeten. Ik heb een Daalderop 15.

Ik ga nog eens meten of dat voordeel opleverd met een schakelklok, door hem s'nachts uit te gaan zetten. Volgens de analyse zeker niet, de schakelklok zelf verbruikt dan al vaak te veel.

[ Voor 22% gewijzigd door Zuinig op 01-06-2022 15:39 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Zuinig Mooi blog erover. Als je zonnepanelen hebt is het denk ik handig om je eigen opwek te gebruiken om de boiler te verwarmen, vooral als straks het salderen eraf gaat en dan is het handig als je kan schakelen.
Ik heb dus een Energy Socket die je zo kan instellen dat als de zonnepanelen een bepaald wattage gaan leveren deze ingeschakeld wordt. Het verbruik van deze Energy Socket is minder dan 1 Watt, dus per dag minder dan 0,024 Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Gerco-M schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze unit is een TESY Modeco 80 Liter. Vermogen instelbaar van 1200 of 2400 watt en ik heb deze op 1200 watt staan, en tijd geschakeld van 9-9 voor PV vanaf mijn ZO of NW panelen.
Ik had hier in de (kelder) CV ruimte voldoende ruimte en heb de unit met balken 7 cm van de muur gemonteerd zodat ik aan alle kanten voldoende ruimte had om te isoleren. Het was zeker wel een klusje met dat glaswol! Was veel ducttape voor nodig!
Maar stilstandsverlies dus verlaagd van 1 kwh per dag naar 0,5 kwh wat over 10 jaar tijd toch zeer veel is.

Zelf gemonteerd en geinstalleerd en geisoleerd. Installeren was een paar dagen werk vanwege het omleggen van hoofdleiding en 5 leidingen aan de rechterkant. En de CV nog met een kogelkraan aangesloten voor “als”. Tot nu voor niets!

Maar wel fijn dat het nu goed werkt, en dat het stilstandsverlies lager is dan de meeste WPB units. En verbruikskosten ook zeer laag zijn, zeker vanaf PV. En minder onderhoud / lawaai / gedoe met instellingen en legionella dan een WPB.
Interessant, mijn 50L Daalderop lekt voelbaar warmte, niet aan de bekleding maar aan de onderkant. Het deksel waar de buizen richting het vat gaan en buiten aan de puntstuk/koppelingen. Ik zit te denken om dit zoveel mogelijk in te pakken met steenwol en netjes af te tapen... en anders aftimmeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuinig
Zuinig schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:35:

Ik ga nog eens meten of dat voordeel opleverd met een schakelklok, door hem s'nachts uit te gaan zetten. Volgens de analyse zeker niet, de schakelklok zelf verbruikt dan al vaak te veel.
Nou ik ben er uit. Om de schakelklok te gebruiken loont inderdaad niet bij een close in zoals in mijn geval. Een mechansiche gebruikt al net zoveel als de besparing, dus dat heeft geen zin. De energy soccet, verbruikt bijna niks, maar gaf na een tijd problemen met het programma, hij schakelde s'nachts niet uit. Vreemd genoeg heeft hij het nu wel weer 2 dagen gedaan maar zie dat na 4 metingen in totaal, het dus niet loont.

Ik las ergens anders op internet, dat "het voelen met de hand", niet echt veel schijnt te zeggen, dus vandaar mijn volgende stap: het helemaal isoleren.

Ik heb nu net als Gerco-M, het boilertje eens helemaal ingepakt in de glaswol (moet alleen nog wit plastic er omheen "voor de net"). Wist al dat het isoleren van de aan en afvoer loont, dat schreef ik al eerder. Nu afwachten of dit compleet isoleren nog iets van winst in het stilstandverlies gaat opleveren. Hij hangt bij mij in een koude ruimte, dus ik verwacht wel, eigenlijk.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bij mij draait nu de meerdaagse stilstandverliestest. Kan helaas niet bij de data vanaf buiten, maar ik houd jullie op de hoogte. Ruim 10 dagen gegevens voor de Quooker en de Inventum 80-liter boiler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Met onze 50L@65°C kom ik tot de conclusie dat het omschakelpunt bij >3 dagen ligt. Baal nog steeds van de lekkende warmte rond de aansluitkoppelingen. Bij de Quooker verwacht ik iets van >5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Zuinig schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:06:
[...]
Nou ik ben er uit. Om de schakelklok te gebruiken loont inderdaad niet bij een close in zoals in mijn geval. Een mechansiche gebruikt al net zoveel als de besparing, dus dat heeft geen zin. De energy soccet, verbruikt bijna niks, maar gaf na een tijd problemen met het programma, hij schakelde s'nachts niet uit. Vreemd genoeg heeft hij het nu wel weer 2 dagen gedaan maar zie dat na 4 metingen in totaal, het dus niet loont.

Ik las ergens anders op internet, dat "het voelen met de hand", niet echt veel schijnt te zeggen, dus vandaar mijn volgende stap: het helemaal isoleren.

Ik heb nu net als Gerco-M, het boilertje eens helemaal ingepakt in de glaswol (moet alleen nog wit plastic er omheen "voor de net"). Wist al dat het isoleren van de aan en afvoer loont, dat schreef ik al eerder. Nu afwachten of dit compleet isoleren nog iets van winst in het stilstandverlies gaat opleveren. Hij hangt bij mij in een koude ruimte, dus ik verwacht wel, eigenlijk.
Jammer dat het niet loont bij jou.
Aangezien wij meestal maar 1x per dag warm (douche)water gebruiken denk ik dat in de nacht, de laatste 3 uur van nachttarief aan toch wel iets zal schelen.
Als we straks zonnepanelen en boiler hebben en saldering eraf gaat, dan juist de uren overdag aan als de zonnepanelen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Tom ik denk dat je een close in boilertje niet moet vergelijken met een "echte" boiler zoals bij Gerco. Wat ik zo lees, hebben de grote boilers flink aan efficiëntie gewonnen, al helemaal als je ze ook nog eens van een lekker warm jasje voorziet. Zonnepanelen maakt het alleen maar nog interessanter. Winst is er ook nog als je ze zo dicht mogelijk bij het watertappunt kunt plaatsen.

Dit topic vind ik zeer interessant, omdat het met een boiler en airco (beide apparaten die eigenlijk niet super complex zijn), al mogelijk is van het gas af te gaan. Natuurlijk wel met reserve kacheltjes achter de hand, voor zeer koude dagen, al zijn die redelijk zeldzaam gelukkig. Enig echt probleem zijn mijns inziens de defrosts van een airco. Daarnaast is het ook nog de vraag, hoe snel een aircomonteur, reageert als je echt problemen ondervindt, iets wat in de CV wereld meestal weer snel gefixt is.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Zuinig Ja inderdaad dat is ook mijn doel van het gas af.
Zoals je weet hebben wij ook afgelopen winter alleen met de Airco verwarmt en dat ging perfect, zelfs geen defrosts maar nu was het ook geen strenge winter.
Een ander probleem is hier de zonnepanelen, aangezien we in een VvE wonen met veel weerstand er tegen zal het nog wel even duren voordat die er liggen als ze er ooit komen.
Voor nu is het voor ons nog niet echt voordeliger om met een boiler warm water te maken.
Maar de boiler komt op/naast de CV ketel en dat is op de muur achter de douche en op 4 meter van de keukenkraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:34:
@Zuinig Ja inderdaad dat is ook mijn doel van het gas af.
Zoals je weet hebben wij ook afgelopen winter alleen met de Airco verwarmt en dat ging perfect, zelfs geen defrosts maar nu was het ook geen strenge winter.
Een ander probleem is hier de zonnepanelen, aangezien we in een VvE wonen met veel weerstand er tegen zal het nog wel even duren voordat die er liggen als ze er ooit komen.
Voor nu is het voor ons nog niet echt voordeliger om met een boiler warm water te maken.
Maar de boiler komt op/naast de CV ketel en dat is op de muur achter de douche en op 4 meter van de keukenkraan.
Hier hangt sinds 2019 een nieuwe CV ketel, dus ik hoef ook nog geen stappen in die richting te maken. Het verbruik van warm water voor de badkamer, vraagt maar weinig gas. Toch volg ik steeds meer de ontwikkelingen, zodat ik steeds beter op de hoogte raak van voor en nadelen, van een bepaald systeem. En natuurlijk het kostenplaatje, wat er nodig is om stappen te nemen, wat bijvoorbeeld bij een boiler, meestal vrij gunstig is.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Interessant topic. Ik vind het vooral lastig inschatten hoe groot de boiler zou moeten zijn. Op internet wordt vaak gerekend met 50 liter per persoon, maar in dit topic zijn dus ook mensen met een 30 liter boiler voor twee personen (15 liter per persoon). Flink verschil.

Ik kan vooral moeilijk inschatten hoeveel warm water wij nou precies per dag verbruiken. In de keuken staat al een 5 liter boiler voor de kokendwaterkraan, dus effectief hebben wij alleen warm water nodig voor de badkamer (douchen, bad (sporadisch) en kranen). Zelf met 10 minuten douchen kom je niet aan 50 liter per persoon per dag, toch?
Voor 100 liter warm water heeft u een boilerinhoud nodig van 40 liter. Wat belangrijk is om mee te nemen is dat in een gemiddeld bad zo'n 120 liter water gaat. Een reguliere douchebeurt vergt ongeveer 40 liter water. Voor een extra comfortabel gebruik als een regendouche telt u hier nog zo'n 30 tot 40 liter bij op.
Keuze van de boiler volgens het aantal personen in de woning en volgens het warmwaterverbruik. Voorbeeld: voorzie voor 4 personen ongeveer 370 liter warm water per dag, dus een boiler met inhoud 200 liter.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@XWB Ik zou je douchetijd gewoon even meten, en dan met een emmer en stopwatch ook je liters per minuut van je douche meten, en daarmee kan je het aantal liters voor je douche berekenen.

Met gemixd water ben je natuurlijk minder boiler liters nodig dan voor je douchebeurt zelf. Afhankelijk van de boiler water temperatuur.

Ik heb zelf de amphiro water meter en die verteld me altijd precies hoeveel water ik verkwist met mijn soms 100 liter douches. Maar soms maar 50L. Als bv mijn vriendin eerst doucht, en ik daarna het moet doen met het restant van het water in de boiler en niet wil wachten tot het water “op” is in onze 80 liter boiler (60 graden) ;)

Dus het is heel persoonlijk wat je nodig hebt in je huishouding kwa gebruik kwa aanta personen en ook of het nodig is dat iedereen achter elkaar moet kunnen douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
@Gerco-M Mis ik nu iets if is het niet gewoon veel handiger om voor en na het douchen de watermeter af te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Knielen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:43:
@Gerco-M Mis ik nu iets if is het niet gewoon veel handiger om voor en na het douchen de watermeter af te lezen?
Lol ja dat kan ook wel een goed plan zijn, maar wel opletten dat niet tegelijkertijd iemand in huis de vaat doet, de plee doortrekt of handen wast ;)

Ook had ik hier ooit de watermeter in een put aan de straat, 30 cm diep onder het maaiveld. Dan is het ook niet superhandig om de watermeter “even” af te lezen. Sindsdien is die bij mij wel verhuisd maar ik gok dat in veel huishoudens dit nog niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

XWB schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:54:
Interessant topic. Ik vind het vooral lastig inschatten hoe groot de boiler zou moeten zijn. Op internet wordt vaak gerekend met 50 liter per persoon, maar in dit topic zijn dus ook mensen met een 30 liter boiler voor twee personen (15 liter per persoon). Flink verschil.

Ik kan vooral moeilijk inschatten hoeveel warm water wij nou precies per dag verbruiken. In de keuken staat al een 5 liter boiler voor de kokendwaterkraan, dus effectief hebben wij alleen warm water nodig voor de badkamer (douchen, bad (sporadisch) en kranen). Zelf met 10 minuten douchen kom je niet aan 50 liter per persoon per dag, toch?

[...]

[...]
Met 2 personen en een niebla douchekop is een 30 liter meer dan voldoende. Genoeg voor 15 min douchen en in no time weer klaar voor nieuw. (Uurtje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

XWB schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:54:

[...]
[...]
Als je een flexibel wil zijn, dan koop je een boiler met een beetje vermogen. Stiebel heeft 30-liter versies die je met 6 kW (3-fase) kan opwarmen. Als je klaar bent met afdrogen is het water voor de volgende douche al weer warm.
https://www.boilermarkt.nl/files/PDF/Datablad%20SHZ.pdf

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@ericplan
Praktisch werkt dat wel goed, maar super duurzaam vind ik het niet want 6kw komt praktisch altijd van het net en niet van de PV. Nu met salderen natuurlijk boeie maar als je toch graag je boiler altijd met PV opwarmt is een lager vermogen die er wat langer over doet toch weer wat beter. Ik heb hier onze 2400 watt boiler op stand 1 van 2 standen gezet zodat deze maar half zoveel gebruikt en met 1200 watt opwarmt.
Wel moet je dan volgens jouw punt wel een iets grotere boiler hebben.

En ook natuurlijk kan je met een elektrische boiler de temperatuur gewoon hoger instellen als je meer warm water nodig hebt. 55 graden of 65 of 75 is vaak mogelijk en dat scheeld een boel water als het gemixt is. En dat zonder verlies in efficiency >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Gerco-M Ik zou nu het liefst een kleine boiler hebben met meerdere standen. Dat combineert lage stilstandsverliezen met hoge flexibiliteit. Dus bijvoorbeeld een 30-liter met standen 1,5, 3, 4,5 en 6kW. Met laag vermogen opwarmen op zonnestroom, met hoog vermogen als er veel gedoucht moet worden in korte tijd.
Met een boiler uit 2019 is dat nu bij mij niet aan de orde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gerco-M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:19:
@ericplan
Praktisch werkt dat wel goed, maar super duurzaam vind ik het niet want 6kw komt praktisch altijd van het net en niet van de PV.
Kun je niet een slimme schakelaar plaatsen die met behulp van smart home systeem pas aangaat wanneer de zonnepanelen aan het werk zijn?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

ericplan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:43:
@Gerco-M Ik zou nu het liefst een kleine boiler hebben met meerdere standen. Dat combineert lage stilstandsverliezen met hoge flexibiliteit. Dus bijvoorbeeld een 30-liter met standen 1,5, 3, 4,5 en 6kW. Met laag vermogen opwarmen op zonnestroom, met hoog vermogen als er veel gedoucht moet worden in korte tijd.
Met een boiler uit 2019 is dat nu bij mij niet aan de orde.
Flexibiliteit is inderdaad handig. maar ipv meer vermogen kan je ook een grotere boiler nemen zodat je nog steeds op PV kan opwarmen. Stilstandsverliezen inderdaad iets hoger, maar het blijft een afweging tussen grootte, temperatuur en vermogen natuurlijk.

Maar elke situatie is natuurlijk anders en het verschild wat voor iedereen het beste compromis is tussen voldoende water en lage kosten kwa (PV) stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Raven schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Kun je niet een slimme schakelaar plaatsen die met behulp van smart home systeem pas aangaat wanneer de zonnepanelen aan het werk zijn?
Dat kan vast, maar ik wil geen koude douche en ook kunnen douchen als het bewolkt is of er in de winter weinig zon is ;)

Ik heb panelen op ZO dus ochtends is zowiezo kwa PV wel goed hier en de boiler gebruikt maar 12% van mijn PV Wp vermogen en daar zit ik praktisch altijd wel boven sochtends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:32
Hier een 15l boiler voor de douche die ingeschakeld wordt een kwartier(1200W element) voor het douchen.

Met een spaardouchekop kunnen we hier 5 á 10min mee douchen per keer.

Voor ons (gezin van 3 ) is dat voldoende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Weer terug van vakantie dus nu de meetgegevens van de stilstandsverliezen gemeten over een periode van 10 dagen:

De 80-liter Inventum ED 80 boiler komt op 1,04 kWh per dag.
De Quooker Combi doet 0,25 kWh per dag

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De kWh-meter zit precies een jaar tussen de 80 liter boiler. Jaarverbruik 875 kWh, gemiddeld iets minder dan 2,5 kWh per dag. Boiler doet alleen de badkamer, twee personen waarvan één dagelijkse doucher, de ander doucht minder vaak, maar lang. Boiler warmt 1x per dag op tot z’n eigen maximum temperatuur en staat dan verder uit tot de volgende dag.

A'dam PVOutput

Pagina: 1 2 Laatste