Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Laapo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Iemand die de studieschuld verzwijgt steekt zijn hand niet in jouw portomonnee. Misschien moet je het niet zo ervaren.
Dat is hetzelfde argument als dat zwart werken niet erg is, want daar benadeel je niemand mee. Direct niet, nee. Indirect natuurlijk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:50
Kurma schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:38:
[...]

Dat is hetzelfde argument als dat zwart werken niet erg is, want daar benadeel je niemand mee. Direct niet, nee. Indirect natuurlijk wel.
Exact. Je speelt niet volgens de regels waar een ieder zich aan dient te houden.
Regels die er in dit geval overigens ook voor je eigen veiligheid gemaakt opgesteld zijn.

En natuurlijk is het leven ook maar saai om alleen maar volgens de regels te spelen.
Maar je moet dan niet doen alsof wat je doet prima is ofwel voor jezelf recht lullen wat krom is.

PSN: Flix20-NL

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:56
Er loopt (of gaat lopen) bij een paar banken een experiment om een max hypotheek te toetsen op basis van goed betaalgedrag van (hoge) huur ipv inkomen minus schulden. Is nog steeds een beter alternatief dan het verzwijgen van een studieschuld. En anders toch maar eerst afbetalen of genoegen nemen met minder :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
ShitHappens schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:22:
Er loopt (of gaat lopen) bij een paar banken een experiment om een max hypotheek te toetsen op basis van goed betaalgedrag van (hoge) huur ipv inkomen minus schulden. Is nog steeds een beter alternatief dan het verzwijgen van een studieschuld. En anders toch maar eerst afbetalen of genoegen nemen met minder :p
Dus krijgen we nog meer leen capaciteit dus gaan de prijzen nog verder omhoog.
Maar die discussie hoort meer thuis in het ontwikkelingen op de huizenmarkt en niet zozeer bij het kopen van een huis.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Kurma schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:38:
[...]

Ik voer geen argumenten aan. Je vergelijking met geld pikken is gewoon overtrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Flix20 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Exact. Je speelt niet volgens de regels waar een ieder zich aan dient te houden.
Regels die er in dit geval overigens ook voor je eigen veiligheid gemaakt opgesteld zijn.

En natuurlijk is het leven ook maar saai om alleen maar volgens de regels te spelen.
Maar je moet dan niet doen alsof wat je doet prima is ofwel voor jezelf recht lullen wat krom is.
Dat recht lullen hoeft zeker niet. Iedere huizenkoper van de afgelopen jaren merkt in de eigen portomonnee en woningwaarde dat het een érg goed plan is geweest om een woning te kopen. Met of zonder verzwegen studieschuld. Die zitten echt niet met een of ander moreel dilemma te worstelen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Laapo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:24:
[...]

Dat recht lullen hoeft zeker niet. Iedere huizenkoper van de afgelopen jaren merkt in de eigen portomonnee en woningwaarde dat het een érg goed plan is geweest om een woning te kopen. Met of zonder verzwegen studieschuld. Die zitten echt niet met een of ander moreel dilemma te worstelen nu.
Ieder misdrijf lijkt een goed plan totdat het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Ieder misdrijf lijkt een goed plan totdat het fout gaat.
Daarom zelf van tevoren een goede risicoinschatting doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 16:03
Ik had zelf ook een studieschuld en uit meerdere hypotheekgesprekken (Rabobank, ING, ABN Amro en Hypotheker) bleek dat Ockto door veel banken gebruikt worden.

Ik heb uiteindelijk mijn hypotheek afgesloten bij de Rabobank en mijn studieschuld afgelost.

Je wilt niet met die zorgen rondlopen dat als het fout gaat jij op straat komt te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 11-03-2022 11:22 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razbunare
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04 17:15
aapjuh99 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:22:
Ik had zelf ook een studieschuld en uit meerdere hypotheekgesprekken (Rabobank, ING, ABN Amro en Hypotheker) bleek dat Ockto door veel banken gebruikt worden.

Ik heb uiteindelijk mijn hypotheek afgesloten bij de Rabobank en mijn studieschuld afgelost.

Je wilt niet met die zorgen rondlopen dat als het fout gaat jij op straat komt te staan.
Dus je hebt eerst de studieschuld verzwegen en nadat het in ging deze afgelost?
Of eerst afgelost en daarna de hypotheek afgesloten?

Ik vraag het omdat ik benieuwd ben of het inzichtelijk voor ze is als jij het hebt verzwegen maar afgelost hebt voor de check gedaan werd.

Ik ken een hoop mensen die hun schuld verzwegen hebben omdat ze duurder uit waren particulier en ze anders de boot zouden missen.

Mocht het ooit zo ver komen dat hypotheekverstrekkers achter bestaande klanten aan gaan om zo van die lage hypotheekrentes die 20/30 jaar vast staan af te komen denk ik dat een hoop mensen gauw dat resterende bedrag zullen aftikken om zo niet door de mand te vallen bij die check. Mits het niet alsnog inzichtelijk is dat je het destijds wel had en hebt verzwegen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 16:03
razbunare schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:05:
[...]

Dus je hebt eerst de studieschuld verzwegen en nadat het in ging deze afgelost?
Of eerst afgelost en daarna de hypotheek afgesloten?

Ik vraag het omdat ik benieuwd ben of het inzichtelijk voor ze is als jij het hebt verzwegen maar afgelost hebt voor de check gedaan werd.

Ik ken een hoop mensen die hun schuld verzwegen hebben omdat ze duurder uit waren particulier en ze anders de boot zouden missen.

Mocht het ooit zo ver komen dat hypotheekverstrekkers achter bestaande klanten aan gaan om zo van die lage hypotheekrentes die 20/30 jaar vast staan af te komen denk ik dat een hoop mensen gauw dat resterende bedrag zullen aftikken om zo niet door de mand te vallen bij die check. Mits het niet alsnog inzichtelijk is dat je het destijds wel had en hebt verzwegen natuurlijk.
Nee, bij de genoemde banken voorafgaande aan het kennismakingsgesprek werd een controle uitgevoerd. Het resultaat van Ockto werd in het eerste gesprek benoemd.

Er valt niks te verzwijgen. Je gooit letterlijk je eigen ruiten in. Je liegt glashard tegen een geldverstrekker en je riskeert om op de zwarte lijst te komen.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razbunare
aapjuh99 schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:09:
[...]

Nee, bij de genoemde banken voorafgaande aan het kennismakingsgesprek werd een controle uitgevoerd. Het resultaat van Ockto werd in het eerste gesprek benoemd.

Er valt niks te verzwijgen. Je gooit letterlijk je eigen ruiten in. Je liegt glashard tegen een geldverstrekker en je riskeert om op de zwarte lijst te komen.
Ja eens, alleen een hoop mensen hebben dit natuurlijk wel gedaan. Ik ben benieuwd of die nu ook de lul zijn zodra eventuele controles gedaan worden maar het in de tussentijd wel al afbetaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

razbunare schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:33:
[...]

Ja eens, alleen een hoop mensen hebben dit natuurlijk wel gedaan. Ik ben benieuwd of die nu ook de lul zijn zodra eventuele controles gedaan worden maar het in de tussentijd wel al afbetaald is.
Is er überhaupt ooit een bank geweest die tussentijdse controles heeft gedaan zonder enkele aanleiding of betaalproblemen?
Zolang je betaalt denk ik niet dat er een haan naar kraait.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:30
Dennis1812 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:40:
[...]

Is er überhaupt ooit een bank geweest die tussentijdse controles heeft gedaan zonder enkele aanleiding of betaalproblemen?
Zolang je betaalt denk ik niet dat er een haan naar kraait.
Dat is inderdaad de praktijk tot nu toe. Betaal je netjes, is er niks aan de hand. Banken gaan pas nauwkeurig je huishoudboekje controleren wanneer je betalingen bent misgelopen of bijvoorbeeld door een relatiebreuk via een maatwerk-hypotheek de woning wil herfinancieren terwijl het inkomen daarvoor eigenlijk niet toereikend is.

Maar als rentes blijven stijgen, dan kan dat zoals hier gesuggereerd wordt mogelijk wel veranderen. Het is dan een goedkope en makkelijke manier voor banken om van een deel van de hypotheken met lang vastgezette rente af te komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ivow85 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:36:
[...]

Dat is inderdaad de praktijk tot nu toe. Betaal je netjes, is er niks aan de hand. Banken gaan pas nauwkeurig je huishoudboekje controleren wanneer je betalingen bent misgelopen of bijvoorbeeld door een relatiebreuk via een maatwerk-hypotheek de woning wil herfinancieren terwijl het inkomen daarvoor eigenlijk niet toereikend is.

Maar als rentes blijven stijgen, dan kan dat zoals hier gesuggereerd wordt mogelijk wel veranderen. Het is dan een goedkope en makkelijke manier voor banken om van een deel van de hypotheken met lang vastgezette rente af te komen.
Eerder om zichzelf in de vingers te snijden.
Je betaald nu netjes maandelijks. Maar de huizenmarkt stort in elkaar en je huis staat onder water.
Echter boeit dat niet want je woont prima waar je woont en betaald altijd netjes.
Nu komt de bank de volledige hypotheek even innen. Oftewel huis wordt verkocht zonder dat er ooit betaalachterstanden waren. Onder water, dus restschuld. Die wordt niet betaald, WSNP. Schuld kwijtgescholden na een paar jaar en de bank is enkele 10ks tot meer kwijt. Die ze wel hadden gehad als ze de maandelijkse betalingen accepteerden.

Lijkt mij niet de meest handige manier om van hypotheken af te komen. Ik vraag mij eigenlijk zelfs af of ze juridisch gezien nog terug mogen komen op een hypotheek die 10jaar geleden afgesloten is waar 0 aanleiding toe is behalve dat het de bank niet zoveel oplevert.
De bank wist op moment van afsluiten op de cent nauwkeurig wat ze binnen zouden krijgen. Vonden ze dat te weinig hadden ze een hogere rente moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lno13
  • Laatst online: 22-04-2022
*spam*
Dit valt onder spam en dat is niet toegestaan.

[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:46
Olympialooping schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:18:
Als je niet eerlijk bent benadeel je niemand rechtstreeks en indirect nagenoeg ook niemand.
Behalve dan dat je gaat vissen in dezelfde markt waar mensen zitten met een hoger salaris, waardoor die (ook) niet kunnen doorstromen (die kunnen hetzelfde "truukje" niet toepassen).
En daarnaast mensen die wel eerlijk zijn die inderdaad niet kunnen overstappen uit hun flatje.
Beide groepen benadeel je (in)direct, en de situatie wordt zo alleen maar erger.
Studieschuld wag mat mij betreft BKR worden.

Je hoeft toch als student ook niet in luxe te leven, met de nieuwste iPhone, 65" oled, highend game pc, elke avond alcohol, duur voer, eigen auto... , je kunt ook wat minder lenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

mitsumark schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:41:
[...]

Behalve dan dat je gaat vissen in dezelfde markt waar mensen zitten met een hoger salaris, waardoor die (ook) niet kunnen doorstromen (die kunnen hetzelfde "truukje" niet toepassen).
En daarnaast mensen die wel eerlijk zijn die inderdaad niet kunnen overstappen uit hun flatje.
Beide groepen benadeel je (in)direct, en de situatie wordt zo alleen maar erger.

Je hoeft toch als student ook niet in luxe te leven, met de nieuwste iPhone, 65" oled, highend game pc, elke avond alcohol, duur voer, eigen auto... , je kunt ook wat minder lenen...
Waarom kunnen mensen met een hoger salaris dat truckje niet toepassen?
Als die ook een schuld hebben kunnen ze de terugbetaling gewoon pauzeren en na een paar maanden het hypotheek traject in. Dan is er niks te zien op de afschriften die je aanlevert.
Na passeren terugbetalen weer aan en klaar.

Je 2e alinea is nogal generaliserend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dennis1812 schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:44:
[...]

Waarom kunnen mensen met een hoger salaris dat truckje niet toepassen?
Als die ook een schuld hebben kunnen ze de terugbetaling gewoon pauzeren en na een paar maanden het hypotheek traject in. Dan is er niks te zien op de afschriften die je aanlevert.
Na passeren terugbetalen weer aan en klaar.
Ik doel op de mensen die geen studieschuld (meer) hebben, was niet duidelijk inderdaad.
Je 2e alinea is nogal generaliserend natuurlijk.
Wellicht, en ik zal er nog een hokje bij doen ook.
Dat zijn wel typisch de mensen die klagen over te weinig geld (spullen) hebben, extra (teveel) lenen en vervolgens klagen over geen huis kunnen kopen (en/of de schuld verzwijgen).
Niet álle studenten zijn zo, sommigen of zelfs de meesten hebben dat probleem niet, maar daar hoor je niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Toch fijn dat je de boekhouding van elke persoon met studieschuld die vind dat de overheid hier oneerlijk mee omgaat helemaal uitgediept hebt en geconcludeerd hebt dat het echt hun eigen schuld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GenericNickname
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-06 06:56
mitsumark schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:01:

Niet álle studenten zijn zo, sommigen of zelfs de meesten hebben dat probleem niet, maar daar hoor je niks van.
Misschien is dat juist een goede reden om wat minder hard van de toren te blazen? Selectie bias is a bitch.

(Ik spreek als iemand die maximaal heeft geleend maar zonder die lening geen studie had kunnen bekostigen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:15
Onze vorige woning hadden we gekocht zonder m'n studieschuld te vermelden, bij de aankoop van onze huidige woning hadden we het wel vermeld, maar had (gelukkig) weinig invloed op het te lenen bedrag.
Wat ik mij dan wel afvraag, gaan ze dit iedere X tijd controleren bij hun klanten?
Want bij DUO kan je tot 5 jaar je aflossing uitstellen, en stel je hebt aangegeven bij het aangaan van je hypotheek dat je geen studieschuld hebt, dan heb je in theorie 5 jaar 'extra' de tijd om geld te sparen en je studieschuld af te lossen zonder dat de bank het merkt. Tenzij ze controleren op betalingen richting DUO.
Al met al geen legale situatie, maar het zet mij wel aan het denken, hoe vaak doen ze de check? Als het alleen bij het aangaan van je hypotheek is, dan is het makkelijk te omzeilen. En als ze het iedere X periode doen, waar controleren ze dan op? Want je kan ook na het aangaan van je hypotheek een nieuwe studie starten inclusief studieschuld. En dan kan je bank mogelijk een signaal krijgen dat er volgens het contract iets niet klopt.
Al met al veel vragen, waar ik zo snel niets over kan vinden.

Wat ik wel enorm krom vindt, is dat iemand met studieschuld een lagere hypotheek kan krijgen, maar als je al een hypotheek hebt, is het blijkbaar geen probleem om nieuwe (studie)schulden aan te gaan?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Remy!!!! schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:11:
Onze vorige woning hadden we gekocht zonder m'n studieschuld te vermelden, bij de aankoop van onze huidige woning hadden we het wel vermeld, maar had (gelukkig) weinig invloed op het te lenen bedrag.
Wat ik mij dan wel afvraag, gaan ze dit iedere X tijd controleren bij hun klanten?
Want bij DUO kan je tot 5 jaar je aflossing uitstellen, en stel je hebt aangegeven bij het aangaan van je hypotheek dat je geen studieschuld hebt, dan heb je in theorie 5 jaar 'extra' de tijd om geld te sparen en je studieschuld af te lossen zonder dat de bank het merkt. Tenzij ze controleren op betalingen richting DUO.
Al met al geen legale situatie, maar het zet mij wel aan het denken, hoe vaak doen ze de check? Als het alleen bij het aangaan van je hypotheek is, dan is het makkelijk te omzeilen. En als ze het iedere X periode doen, waar controleren ze dan op? Want je kan ook na het aangaan van je hypotheek een nieuwe studie starten inclusief studieschuld. En dan kan je bank mogelijk een signaal krijgen dat er volgens het contract iets niet klopt.

Wat ik wel enorm krom vindt, is dat iemand met studieschuld een lagere hypotheek kan krijgen, maar als je al een hypotheek hebt, is het blijkbaar geen probleem om nieuwe (studie)schulden aan te gaan?...
Die check is in het verleden nog nooit gedaan na passage van de hypotheek.

Hier zitten er een paar die heel bang zijn dat ze dat ooit wel gaan doen omdat de rente laag was en nu stijgt.
Er is geen enkele aanleiding te geloven dat dit echt zo is en geen enkele communicatie vanuit banken dat ze dat doen.

En je hebt gelijk. Maar dat is bij alle leningen.
Een dag na passeren van je hypotheek mag je roodstand aanzetten en persoonlijke leningen aangaan zoveel je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

Wat betreft dat laatste: zo werkt het nu eenmaal, een hypotheekaabvraag is nu eenmaal een momentopname. Wat je daarna doet maakt niet meer uit. Ook als jij bijvoorbeeld besluit om een maand na goedkeuring van je hypotheek je baan op te zeggen en al je spaargeld te verbrassen in de kroeg en daarna een bijstandsuitkering moet aanvragen dan heeft de bank daar weinig interesse meer in. Zolang je je maandlasten maar betaalt vindt de verstrekker er niets van en zodra je die niet meer kan betalen en een achterstand opbouwt hebben ze de recht om je - na enige tijd - te dwingen het huis te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Valorian schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:24:
[...]

Wat betreft dat laatste: zo werkt het nu eenmaal, een hypotheekaabvraag is nu eenmaal een momentopname. Wat je daarna doet maakt niet meer uit. Ook als jij bijvoorbeeld besluit om een maand na goedkeuring van je hypotheek je baan op te zeggen en al je spaargeld te verbrassen in de kroeg en daarna een bijstandsuitkering moet aanvragen dan heeft de bank daar weinig interesse meer in. Zolang je je maandlasten maar betaalt vindt de verstrekker er niets van en zodra je die niet meer kan betalen en een achterstand opbouwt hebben ze de recht om je - na enige tijd - te dwingen het huis te verkopen.
Of een maand later lekker 2 dikke private lease auto’s te gaan nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:04
mierenfokker schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:47:
[...]

Of een maand later lekker 2 dikke private lease auto’s te gaan nemen
Als het goed is dan zou de lease maatschappij imho moeten controleren of je die lease verplichting wel kunt dragen (boven op je hypotheek etc). Tenminste; in een ideale wereld. Ik kan me voorstellen dat we niet altijd in zo een ideale wereld leven…

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54
Bekijk het eens vanuit optiek van de bank: die lenen je honderdduizenden euro's met jouw huis als onderpand. Na de momentopname – waaruit ogenschijnlijk blijkt dat je kredietwaardig bent – wordt de koop van jouw huis in gang gezet en is alles geregeld. Als de bank na die tijd al zou achterhalen – op wat voor manier dan ook – dat jij hebt gelogen over je kredietwaardigheid dan is op dat moment nog steeds het meest comfortabele voor de bank om alles "zo te laten", zolang jij gewoon je maandlasten betaald. Want wat zou de bank anders kunnen doen? Jouw huis verkopen? Hebben ze helemaal geen baat bij. Jouw frauduleuze gedragen ergens aankaarten? Ook geen meerwaarde voor de bank. Kortom: ze doen géén checks meer na de eerste check omdat het voor hun zolang jij betaald het beste scenario is dat alles blijft zoals het is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
mitsumark schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:41:
[...]

Ik woonde gewoon thuis terwijl ik studeerde en werkte daar altijd minimaal 20 uur naast. Daarna ging ik particulier huren met mijn vriendin omdat onze thuissituaties slecht waren. Er zijn momenten geweest waarop ik 40 uur werkte en tegelijk fulltime studeerde en ook momenten waarop ik zowel een minor als een regulier blok volgde en ik letterlijk op 2 plekken tegelijk moest zijn. Uiteindelijk ook 5 jaar over het HBO gedaan.

Dat was verder niet per se sneu ofzo. Jouw reactie is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

Zenix

BOE!

Olympialooping schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:34:
[...]

Ik woonde gewoon thuis terwijl ik studeerde en werkte daar altijd minimaal 20 uur naast. Daarna ging ik particulier huren met mijn vriendin omdat onze thuissituaties slecht waren. Er zijn momenten geweest waarop ik 40 uur werkte en tegelijk fulltime studeerde en ook momenten waarop ik zowel een minor als een regulier blok volgde en ik letterlijk op 2 plekken tegelijk moest zijn. Uiteindelijk ook 5 jaar over het HBO gedaan.

Daarnaast is zijn voorbeeld ook niet relevant, net alsof de mensen die een studieschuld verzwijgen een probleem zijn voor de doorstroming en dat niet eerlijk zou zijn. Al de beleggers die panden opkopen en die ouders die jubeltonnen kunnen uitdelen, dat is pas niet eerlijk. Die studieschuld valt daarbij in het niet.

En ook al zou je alles hebben opgezopen, als je er een leuke tijd mee hebt gehad en alles gewoon netjes terugbetaald, dan heb je voldaan aan de eisen. En als je daarbij ook nog ruim genoeg geld hebt om maandelijks je hypotheek te betalen, dan is er niks aan de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

Joosie200 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Met als verschil dat in het regeerakkoord staat dat Rutte 4 wil dat banken niet uitgaan van het oorspronkelijke bedrag, maar de werkelijke openstaande schuld. Dat alleen kan het verschil zijn tussen wel of niet genoeg hypotheek overhouden.
Even puur uit nieuwsgierigheid, maar is hier concreet nog wat uit gekomen? Of is het uiteindelijk nergens op uitgedraaid?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:08:
[...]

Even puur uit nieuwsgierigheid, maar is hier concreet nog wat uit gekomen? Of is het uiteindelijk nergens op uitgedraaid?
Genoeg die nog uitgaan van de oorspronkelijke som zelfs al heb je inmiddels afgelost volgens schema. En nu meer banken Ockto hanteren die als de afnemer de DUO plugin geactiveerd hebben dat ook meteen uitlezen (de hypotheker doet dat wel) valt er weinig meer te verhullen. Verschil is nu wel dat banken niet langer rekenen met 0,65% bij de oude studieprestatiebeurs oude systeem en 0,35% bij het inmiddels ten grave gedragen leenstelsel. Dat was ooit 0,85% en 0,55%.

Het blijft verneukeratief want DUO kijkt bij terugbetalen naar draagkracht. En dus is het niet rusicktlos annutair aflossen totale schuld /180 of /420 wat banken doen. Daarbij houden ze geen rekening met de vijf jokerjaren of twee jaar aanloop. Dus ik snap heel goed dat het krom is. Als ze dan toch al kunnen uitlezen bij DUO lees je dan ook in over het bedrag wat naar draagkracht is berekend. Nu vertekend dat de boel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTR1rAGdN1k703gOxy_8YL5mSEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDJYK5mHfmZYQTF97B4I8w8q.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe moeilijk is dit nou om in hun rekentools te verwerken. Minimumloon is bekend, percentages zijn bekend.

[ Voor 23% gewijzigd door Joosie200 op 20-04-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosie
  • Laatst online: 03-03-2023
Vraagje.

Ik heb bij het aanvragen van mijn hypotheek (met NHG) in 2019 mijn studieschuld niet genoemd, omdat ik anders het huis niet kon betalen.

In 2021 heb ik de hypotheek verhoogd om te verbouwen, en ook hier de studieschuld niet genoemd.

Nu wil ik in 2022 de hypotheek opnieuw verhogen om mijn huis te verbouwen. Met mijn huidige salaris kan ik genoeg lenen voor mijn verbouwing, zelfs als ik de studieschuld wél zou benoemen.

Mijn vraag is: is het wel verstandig om de studieschuld te benoemen? Of zal dit gevolgen hebben aangezien er dan aan het licht komt dat ik in de eerdere 2 aanvragen de studieschuld niet genoemd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rosie schreef op maandag 25 april 2022 @ 00:46:
Vraagje.

Ik heb bij het aanvragen van mijn hypotheek (met NHG) in 2019 mijn studieschuld niet genoemd, omdat ik anders het huis niet kon betalen.

In 2021 heb ik de hypotheek verhoogd om te verbouwen, en ook hier de studieschuld niet genoemd.

Nu wil ik in 2022 de hypotheek opnieuw verhogen om mijn huis te verbouwen. Met mijn huidige salaris kan ik genoeg lenen voor mijn verbouwing, zelfs als ik de studieschuld wél zou benoemen.

Mijn vraag is: is het wel verstandig om de studieschuld te benoemen? Of zal dit gevolgen hebben aangezien er dan aan het licht komt dat ik in de eerdere 2 aanvragen de studieschuld niet genoemd heb?
Ik zou dat risico inderdaad niet durven nemen...
Het wordt ook steeds lastiger om hem 'verborgen' te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:39
Joosie200 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:05:

[Afbeelding]

Hoe moeilijk is dit nou om in hun rekentools te verwerken. Minimumloon is bekend, percentages zijn bekend.
Ja en nee.
Als je inkomen zo laag is geworden dat de draagkracht-regeling relevant wordt, dan is je inkomen sowieso al te laag voor de doorsnee hypotheek.

Ik heb iets van 10 jaar geleden de studieschuld wel gemeld aan de adviseur, maar volgens mij heeft ie dat niet gemeld aan de bank.
Nu is het toch grotendeels care. Mijn inkomen is flink gestegen en ik ben over +/- 4 jaar klaar met (het versneld) aflossen van de studieschuld.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 25-04-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:51
Olympialooping schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:34:
[...]
Shots fired. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:51
Laten we het gezellig houden

[ Voor 129% gewijzigd door RxTweak op 25-04-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
En de mogelijkheid de schuld af te lossen voor dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
hackerhater schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:55:
[...]

Ja en nee.
Als je inkomen zo laag is geworden dat de draagkracht-regeling relevant wordt, dan is je inkomen sowieso al te laag voor de doorsnee hypotheek.

Ik heb iets van 10 jaar geleden de studieschuld wel gemeld aan de adviseur, maar volgens mij heeft ie dat niet gemeld aan de bank.
Nu is het toch grotendeels care. Mijn inkomen is flink gestegen en ik ben over +/- 4 jaar klaar met (het versneld) aflossen van de studieschuld.
Wat heeft jou doen besluiten sneller af te lossen? Het tendens omtrent studieschuld was altijd laat maar lekker staan en inflatie z'n werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Flix20 schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:39:
[...]

Wat heeft jou doen besluiten sneller af te lossen? Het tendens omtrent studieschuld was altijd laat maar lekker staan en inflatie z'n werk laten doen.
Al een paar jaar zijn mijn partner en ik het twijfelen of we überhaupt in Nederland blijven.
We zijn dus bezig om de ankers steeds minder te maken en een van de factors is schulden reduceren tot alleen de hypotheek (die flink boven water staat).

Als je details wilt weten => PM

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 25-04-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razbunare
hackerhater schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:55:
[...]

Ja en nee.

Ik vraag me af, wanneer de hypotheekverstrekker het ooit actief gaat checken bij bestaande hypotheken ze kunnen zien dat je een afbetaalde studieschuld hebt maar dus loog bij de aanvraag. Of dat het totaal niet inzichtelijk is voor ze, nadat het afgelost is.

Mocht dat in de toekomst ineens relevant worden dan kan het eventueel lonen die schuld in 1 keer af te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
razbunare schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:44:
Mocht dat in de toekomst ineens relevant worden dan kan het eventueel lonen die schuld in 1 keer af te tikken.
Ik kan in principe de resterende schuld in 1 keer aflossen, maar waarom zou ik?
Het zou een flinke deuk maken in mijn reserves en voorlopig is mijn partner toch nog het studeren (voor de 2e keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypotheek
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-12-2022
*knip* hier gaan we niet aan meewerken

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aflossen klinkt verstandig en je zou zeggen dat dat ook altijd zo is.
Maar met een rente van 0% en een schuld die vervalt bij overlijden zie ik niet in waarom je dan versneld zou aflossen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Niet online
sanderb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:35:
Aflossen klinkt verstandig en je zou zeggen dat dat ook altijd zo is.
Maar met een rente van 0% en een schuld die vervalt bij overlijden zie ik niet in waarom je dan versneld zou aflossen.
In November 2022 wordt bekend gemaakt, wat de rentepercentage voor de komende vijf jaar gaat worden. Ingaande per 1 Januari 2023. De rente op de studielening is gelijk aan de gemiddelde rente op Nederlandse Staatsobligaties met een looptijd voor vijf jaar. Gezien de inflatie kan je in de berekening rekening houden met een rente van zo'n 1,5%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Uhuruburu schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:58:
[...]

In November 2022 wordt bekend gemaakt, wat de rentepercentage voor de komende vijf jaar gaat worden. Ingaande per 1 Januari 2023. De rente op de studielening is gelijk aan de gemiddelde rente op Nederlandse Staatsobligaties met een looptijd voor vijf jaar. Gezien de inflatie kan je in de berekening rekening houden met een rente van zo'n 1,5%.
Echter wordt de studielening qua rente steeds voor 5 jaar vast gezet. Bij mij is dit bijvoorbeeld in 2021 voor het laatst gedaan geloof ik, waardoor ik sowieso nog t/m 2026 met 0% zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 14:26
Rosie schreef op maandag 25 april 2022 @ 00:46:
Vraagje.

Kan je niet beter sparen voor je de dingen die je graag wilt hebben :+ ? Flauw…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35
de Peer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Echter wordt de studielening qua rente steeds voor 5 jaar vast gezet. Bij mij is dit bijvoorbeeld in 2021 voor het laatst gedaan geloof ik, waardoor ik sowieso nog t/m 2026 met 0% zit :)
Idem. Als mijn rente vast van 0% afloopt heb ik nog grofweg 2k schuld staan. Mocht de rente dan ongunstig zijn ten opzichte van de markt (wat vermoedelijk niet snel het geval zal zijn) dan los ik de beperkte restschuld wel direct af.

Bij de ing wordt er nog altijd weinig aandacht aan de duo besteed, ondanks dat ze de automatische incasso maandelijks zien langs komen :+

[ Voor 11% gewijzigd door koentjuh op 27-05-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik ben in 2017 afgestudeerd, dus bij mij gaat die dan wel omhoog. Maar ik kan ook niet klagen, want ik viel niet onder het leenstelsel en had aanvullende beurs en kon thuiswonen, waardoor de studie zelfs winstgevend was. Mijn studielening heb ik gebruikt om te beleggen en dat is goed uitgepakt. Dus kan hem ook zo aflossen als het moet. Nog maar even een aantal maanden genieten van de 0% rente.

Mijn bank heeft ook nooit iets van de DUO gezien, want heb nog geen cent terugbetaald ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 29-05-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvosss
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-06 23:06
Zenix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:05:
Ik ben in 2017 afgestudeerd, dus bij mij gaat die dan wel omhoog. Maar ik kan ook niet klagen, want ik viel niet onder het leenstelsel en had aanvullende beurs en kon thuiswonen, waardoor de studie zelfs winstgevend was. Mijn studielening heb ik gebruikt om te beleggen en dat is goed uitgepakt. Dus kan hem ook zo aflossen als het moet. Nog maar even een aantal maanden genieten van de 0% rente.

Mijn bank heeft ook nooit iets van de DUO gezien, want heb nog geen cent terugbetaald ;)
Hopelijk is mijn situatie over twee jaar hetzelfde, maar wat heeft je doen besluiten om die vijf 'joker' jaren meteen in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maartenvosss schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Hopelijk is mijn situatie over twee jaar hetzelfde, maar wat heeft je doen besluiten om die vijf 'joker' jaren meteen in te zetten?
Zodat de inflatie lekker over je schuld heen gaat. Zo lang mogelijk uitstellen dat je moet terug betalen is voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als je die euro's goed kunt beleggen (of worst case "sparen") wel, maar als je alleen maar spullen gaat kopen van geld wat je eigenlijk niet hebt, lijkt me aflossen alsnog verstandiger.
Maak er desnoods een spaarpotje/doel voor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

maartenvosss schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Ik heb ze niet allemaal ingezet, want je hebt twee aanloop jaren, in dit geval dus 3 jaar. En zoals @de Peer aangeeft, gewoon inflatie zijn werk laten doen inderdaad.

Mijn schuld is ook niet dusdanig groot, kan het als ik wil morgen aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mitsumark schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:11:
Als je die euro's goed kunt beleggen (of worst case "sparen") wel, maar als je alleen maar spullen gaat kopen van geld wat je eigenlijk niet hebt, lijkt me aflossen alsnog verstandiger.
Maak er desnoods een spaarpotje/doel voor aan.
Zo lang de rente 0 procent is maakt dat niet veel uit. Uiteindelijk, na 7 jaar niet aflossen, word je alsnog gedwongen om het af te gaan betalen. Dan is er dus 7 jaar inflatie overheen gegaan.

Het enige 'risico' is dat inmiddels de rente weer omhoog gaat. Maar zo lang hij onder de 2 procent is zou ik ook dan nog niet gaan aflossen.

Mijn 7 jaar niet-aflossen (met 0% rente) zitten er inmiddels op, dus nu los ik verplicht maandelijks het minimale af. En dat bedrag voel ik nu minder dan dat het 7 jaar geleden gedaan zou hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvosss
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-06 23:06
Zenix schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Ik heb ze niet allemaal ingezet, want je hebt twee aanloop jaren, in dit geval dus 3 jaar. En zoals @de Peer aangeeft, gewoon inflatie zijn werk laten doen inderdaad.

Mijn schuld is ook niet dusdanig groot, kan het als ik wil morgen aflossen.
Zenix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:05:

Ik begrijp het sentiment, maar waarom meteen de eerste vijf jaar. Is de motivatie het verkrijgen van een Hypotheek? Omdat er dan in de eerste jaren geen betalingen aan DUO op je afschrijvingen staan, of omdat je inkomsten dan het laagst zijn, en het relatieve effect op je koopkracht het grootst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

maartenvosss schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:12:
[...]

[...]

Ik begrijp het sentiment, maar waarom meteen de eerste vijf jaar. Is de motivatie het verkrijgen van een Hypotheek? Omdat er dan in de eerste jaren geen betalingen aan DUO op je afschrijvingen staan, of omdat je inkomsten dan het laagst zijn, en het relatieve effect op je koopkracht het grootst is?
De rente staat voor 5 jaar vast, dus ik wist dat ik 5 jaar 0% rente had. Ondertussen is mijn salaris bijna verdubbelt en kan ik straks die lening veel makkelijker dragen en aflossen, als ik dat zou willen.

Ik heb de studieschuld gebruikt voor beleggen en dat is achteraf gezien goed uitgepakt. Voor de hypotheek had het weinig invloed, omdat ik door het rendement ook een mooie spaarpot heb kunnen opbouwen.

Op financieel gebied kijk ik puur waarbij ik het meeste rendement kan maken, dat is niet bij het aflossen van de hypotheek of de studielening. Wel bij beleggen en het hele dak vol met zonnepanelen.

Daarmee neem ik wat meer risico, maar met mijn werkgever (overheid) en een gezonde buffer is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrneH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 13-09-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Laat maar :)
Geen toevoeging aan de huidige discussie, was (te snelle) reactie op een (te oude) post.

[ Voor 90% gewijzigd door Accretion op 13-09-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Accretion schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:26:
[...]

Ik was het eerst met je eens.
Maar een hypotheek is vaak een last voor 20-30 jaar.
En zelfs op een schaal van een jaar of 2-3 hebben we corona en Rusland/Oekraïne gehad.

Het resultaat:
Mensen die tijdens corona langdurige longproblemen hebben opgelopen.
Werkgevers hebben last gehad van corona en hebben nu moeite met hyperinflatie en de daar op te volgen loonsverhogingen
Onderhoud aan het huis is flink duurder, d'r zijn amper klussers beschikbaar.
De energieprijzen zijn in sommige gevallen 5x omhoog gegaan.
Het eten in de supermarkt wordt steeds duurder.

Het kan dus best zijn dat wat jij eerst prima kon betalen, nu bijna niet meer te betalen is.
Dat is de reden dat jij überhaupt niet zelf kan kiezen wat je aan hypotheek wil betalen.

Door niet eerlijk te zijn over jou uitgaven, help je uiteindelijk jezelf en de bank in de problemen.

---

Nu moet ik wel zeggen dat een studiefinanciering met de minimale rente en alle terugbetalingsregelingen praktisch verwaarloosbaar is in veel gevallen.
Ja, de inflatie gaat hard op het moment, maar om het nou hyperinflatie te noemen is ook weer een ander uiterste...

ps; je hebt door dat je op een bericht van bijna een jaar oud reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De inflatie is wel vaker hard gegaan. Bij de overgang van de gulden naar de euro, in de jaren 70 en 80 en daarvoor ook wel maar toen was ik er niet bij :p

En kijk naar landen als Italie, die zijn toen op een gegeven moment gewoon nullen gaan schrappen van hun bankbiljetten omdat het er zo veel waren. Maar dat is nooit hyperinflatie genoemd volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 13-09-2022 09:42 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dereiger
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-10-2024
is er eigenlijk een overzicht van geldverstrekkers die gebruik maken van Ockto?

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Geen, idee. Zou wel handig zijn om hierbij te zetten. Maar zal het niet om het grootste deel van de verstrekkers gaan ondertussen?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling hier de gehele woningmarkt of de invoering van het leenstelsel te bespreken.