Blokker_1999 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:01:
[...]
@
ibmpc, developers zijn inderdaad een zeer moeilijke doelgroep. Ik werk zelf ook in een bedrijf dat software ontwikkeld en wij zijn enkele jaren terug net overgestapt naar virtuele desktops voor het development werk, al ontwikkelen wij geen games en zelfs geen software die je zomaar even op een laptop draait.
Er is hier een applicatie die verschrikkelijk is. Het heet Quickbooks. Volgens mij is Exact Globe de Nederlandse tegenhanger daarvan (is dat nog steeds de prinses uit de hel met die Exact Installer/downloader?)
Met Intune Suite kun je een heel eind komen, maar ook genoeg klanten met P1 en die hebben dus helaas localadmin. Dat hebben we op een andere manier afgevangen: Windows 365 met een custom image. Gebruikers kunnen zelf hun image factory resetten, maar hebben dus wel localadminrechten in hun Windows 365.
Ik vind het echt niet erg om klanten localadmin te geven, maar liever niet en ik kijk liever naar andere oplossingen. Zolang de Quickbooks en Exact Globes bestaan, moeten we met alternatieven komen. Ik ben dus van mening dat het nee by default is, maar dat ja wel degelijk tot de mogelijkheden behoort bij een scoped groep gebruikers.
Localadmin met self-reset permissions heeft trouwens wel iets anders positief gemaakt. Gebruikers zijn bewust geworden van dataopslaglocaties en slaan hun data dus echt op in de KFM folders.
Over enkele weken gaat onze organisatie naar een event. Ik kan helaas niet, en ik heb aangeboden om die week op de helpdesk mee te draaien met een andere collega. Ik heb nog nooit helpdesk gedaan, maar ik wil het graag een keertje doen om van eindgebruikers te horen wat hun issues zijn in plaats van af en toe bij te springen bij een ticket. Iemand tips? Ik vind het best spannend, maar ik ben echt benieuwd wat mijn notitieblok na een weekje allemaal aan gebruikersissues heeft. Misschien ben ik wel de Intune architect from hell
(als ik weleens meeluister heb ik het gevoel dat eindgebruikers het belangrijker vinden dat ze begrepen worden in plaats van dat er daadwerkelijk een oplossing is)
[
Voor 3% gewijzigd door
ibmpc op 17-05-2025 19:37
]