Why de discussie?Blokker_1999 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:24:
Zucht, ineens hier een stomme discussie over "Fast Startup". Iemand hier een mooie oplossing om dat uit te schakelen? Of zal het met scripts moeten?
Cloud ☁️
Why de discussie?Blokker_1999 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:24:
Zucht, ineens hier een stomme discussie over "Fast Startup". Iemand hier een mooie oplossing om dat uit te schakelen? Of zal het met scripts moeten?
Cloud ☁️
https://andrewstaylor.com...-via-intune-remediations/Blokker_1999 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:24:
Het gaat uiteindelijk om iets dat je vandaag in zowat elk OS standaard hebt aanstaan, waarvoor MS ook geen eenvoudige optie geeft om het via GPO of Intune policy uit te zetten. En hoewel ikzelf en mijn seniors meermaals de vraag stellen om het probleem te kwantificeren krijg je heel de tijd alleen maar hypotetische scenario's toegeworpen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dan had ik het ook niet uit gezetBlokker_1999 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:26:
[...]
Het gaat uiteindelijk om iets dat je vandaag in zowat elk OS standaard hebt aanstaan, waarvoor MS ook geen eenvoudige optie geeft om het via GPO of Intune policy uit te zetten. En hoewel ikzelf en mijn seniors meermaals de vraag stellen om het probleem te kwantificeren krijg je heel de tijd alleen maar hypotetische scenario's toegeworpen.
Ik wil gerust testen en iedereen een plezier doen, maar als je niet kunt zeggen wie er problemen heeft, welke problemen je denkt te gaan oplossen, ja, dan krijg je een discussie met mij.
Cloud ☁️
Snap ik. Waarom zou je het ook uit willen zetten. Maar de business wil het uit hebben dan, of zijn het een aantal personen die het uit willen hebben?Blokker_1999 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:26:
[...]
Ik wil gerust testen en iedereen een plezier doen, maar als je niet kunt zeggen wie er problemen heeft, welke problemen je denkt te gaan oplossen, ja, dan krijg je een discussie met mij.
[ Voor 13% gewijzigd door Blokker_1999 op 10-02-2025 09:02 ]
Het is gewoon perceptie van de gebruiker. Microsoft wil niet dat je zit te wachten op een draaiende cirkel bij het opstarten. Dus "afsluiten" is niet meer wat het was. Het is een veredelde slaapstand. Alleen herstarten zorgt ervoor dat de machine vers start.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
I know, maar we hebben dit al sinds 2015 ofzo? We zijn 10 jaar verder dan kan dit eigenlijk geen discussie meer zijnasing schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Het is gewoon perceptie van de gebruiker. Microsoft wil niet dat je zit te wachten op een draaiende cirkel bij het opstarten. Dus "afsluiten" is niet meer wat het was. Het is een veredelde slaapstand. Alleen herstarten zorgt ervoor dat de machine vers start.
Feitelijk doet "klepje dicht" hetzelfde en zouden ze optie gewoon anders moeten gaan noemen omdat het niet meer is wat het ooit was.
Cloud ☁️
Klinkt als het hebben van een probleem, maar niet weten waar de klepel hangt. Ik snap je beargumentatie wel. Als er geen antwoord komt op je vragen waarom dit uit zou moeten, had ik er ook geen zin in gehad.Blokker_1999 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:00:
Het zijn een aantal junior personen, en ik wil gerust testen, ik wil het zelfs op hun machine uitzetten, maar ze moeten begrijpen dat als je test, je ook moet weten wat je gaat testen en welke voordelen je denkt te verkrijgen. Simpelweg afkomen met een argument als "met een NVME merk je het toch niet" is ook geen argument voor mij. Als MS geen optie voorziet voor beheerders om het met een policy uit te schakelen betekend dat voor mij ook dat ze bij MS ook geen nadelige gevolgen verwachten, ook al erken ik wel dat er inderdaad bedrijven zijn waar men het wel uitschakelt op dit moment.
Have you tried turning it off and on again?
Voor normale gebruikers wel. Die lezen "afsluiten" en afsluiten was altijd uitzetten. En er waren gevallen waarin stroomloos maken de oplie was. Dat zit er nog steeds in gebakken. Zeker bij de oudere generatie. Dat dat nu anders is moet je ze uitleggen als iets niet meer werkt omdat de machine niet echt uit gaat.HKLM_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:30:
[...]
I know, maar we hebben dit al sinds 2015 ofzo? We zijn 10 jaar verder dan kan dit eigenlijk geen discussie meer zijn
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Keep it calm...en lek mig de zuk
Waarom stap 2 niet vervangen door een bloatware free image mee te laten leveren zodat je niet meer hoeft te imagen? En heel die stap kan skippen.kromme schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:27:
Misschien dat me iemand kan helpen.
We richten onze machines in met autopilot. dit is onze werkwijze
- Laptop komt binnen
- W11 mediacreation boot stick erin
- Autopilot doet de rest
Is er een manier om stap 2 te vervangen voor een oplossing waar we meerdere devices met w11 kunnen voorzien? PXE?
Cloud ☁️
mee leveren vanuit? de leverancier van de devices?HKLM_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:34:
[...]
Waarom stap 2 niet vervangen door een bloatware free image mee te laten leveren zodat je niet meer hoeft te imagen? En heel die stap kan skippen.
Als je dat niet wilt dan kan je eens kijken naar OSDCloud.
[ Voor 4% gewijzigd door kromme op 10-02-2025 14:18 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ja vanuit de leverancier inderdaad, alle merken leveren eigenlijk wel zo’n image.kromme schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:17:
[...]
mee leveren vanuit? de leverancier van de devices?
Is osdcloud niet ook met een stick?
Cloud ☁️
Ik heb het over een MS surface reeks. Wat we nu merken is dat de batch die staat geen 24h2 bevat en dat opnieuw inrichten met stick sneller gaat dan handmatig updaten met de hand. Maar ik zou er het liefs 10 per keer aanzettenHKLM_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Ja vanuit de leverancier inderdaad, alle merken leveren eigenlijk wel zo’n image.
OSD Cloud geeft verschillende opties waaronder hun WinPE of bootable ISO. Deze kan je in een willekeurige PXE loader gooien zoals een linux variant of bijvoorbeeld WDS.
Die opties zijn je door mij en @Quad toch gegeven? Of heb je iets speciaals waardoor dat niet zou werken?kromme schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Ik heb het over een MS surface reeks. Wat we nu merken is dat de batch die staat geen 24h2 bevat en dat opnieuw inrichten met stick sneller gaat dan handmatig updaten met de hand. Maar ik zou er het liefs 10 per keer aanzetten
Cloud ☁️
Had betrekking op het antwoord over de leverancier...HKLM_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:14:
[...]
Die opties zijn je door mij en @Quad toch gegeven? Of heb je iets speciaals waardoor dat niet zou werken?
sorry voor het schopje, maar hoe ziet jouw detection eruit?Dennis0162 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:33:
Tip ga in Intune ook echt Winget gebruiken om je appliaties te deployen, verwijderen en up-to-date te houden:
Heb ff een simpel blogje toegevoegd:
https://www.anoopcnair.co...managerstore-apps-intune/
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Ze hebben een nieuw installatie script uitgebracht welke o.a minder poorten nodig heeft voor MCCBlokker_1999 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:37:
En in onze omgeving dus weer een uitdaging, waarom gaat dat script valideren tegenover http://assets1.xboxlive.com/Z/routing/up.txt ? MS moet toch weten dat zulke domeinen bij meerdere bedrijven niet zomaar toegestaan zijn want Xbox is nu niet direct iets wat bedrijven altijd graag zien.
Cloud ☁️
Een dezer dagen eens testen, moet volgende week nog een node opzetten in ons kantoor in China wanneer daar heel de nieuwe infra is ingericht.HKLM_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:55:
[...]
Ze hebben een nieuw installatie script uitgebracht welke o.a minder poorten nodig heeft voor MCC
https://learn.microsoft.c...otes#install-script-v2002
[ Voor 5% gewijzigd door Blokker_1999 op 10-02-2025 18:58 ]
Het woord Legacy klopt al op de deurBlokker_1999 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:56:
Ook positief dat ze niet meer over preview spreken
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
⏩ PVOutput☀️
Dit inderdaad, je pro wordt geüpgraded naar een business versie.Quad schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:48:
Windows 11 business zit daar in. Je hebt een legitieme Pro licentie nodig.
Cloud ☁️
Bij M365 E3 krijg je een abonnement upgrade naar Windows 10/11 Enterprise ipv Business maar heb je nogsteeds minimaal een Windows Pro nodig.D_Jeff schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:57:
Ik snap jullie niet helemaal: Wat is dan het verschil met de MS365 E3?
Want met een E3 aan een account kan ik format C: doen , Win Pro installatie en het zooitje draait.
[ Voor 16% gewijzigd door HKLM_ op 10-02-2025 20:00 ]
Cloud ☁️
Meeste bedrijven gebruiken gewoon de OEM licentie die meekomt met de hardware daarvoor. Die wordt daarna “geupgrade” naar de ENT vanuit E3 of E5D_Jeff schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:59:
Dus je betaald ~22 euro/maand en kan alsnog 260 euro neerleggen voor een licentie?
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 10-02-2025 20:02 ]
Cloud ☁️
Dit kan met business premium ook alleen je krijgt dan Pro met het business abonnement vanuit je business premium.D_Jeff schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:57:
Ik snap jullie niet helemaal: Wat is dan het verschil met de MS365 E3?
Want met een E3 aan een account kan ik format C: doen , Win Pro installatie en het zooitje draait.
Cloud ☁️
Ow ze hebben devices aangeschaft met Windows home? (In een zakelijke omgeving)D_Jeff schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:06:
Nou vond ik het wel erg grof om tegen een klant te zeggen: stuur de boel maar terug -- maar zo te lezen was dat wel het beter(-e) advies. Heb wel aangegeven de volgende keer de Probook lijn aan te schaffen i.p.v. de Pavilion
Alright, dank
[ Voor 24% gewijzigd door HKLM_ op 10-02-2025 20:17 ]
Cloud ☁️
Jeps. En met mijn Intune hoofd nog in 2021 denkend aan MS365 E3, was je gewoon gedekt.HKLM_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:14:
[...]
Ow ze hebben devices aangeschaft met Windows home? (In een zakelijke omgeving)
⏩ PVOutput☀️
Tweakers PW geeft (gelukkig) andere prijzen, maar als je de MS Store opent krijg je de volle mik te zien.Quad schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:17:
260 euro voor een Pro licentie is ook helemaal van het potje gerukt.
Hangt af van je leverancier, ik zie hem in onze licentie aankoop portal staan voor 214,-Quad schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:17:
260 euro voor een Pro licentie is ook helemaal van het potje gerukt.
Cloud ☁️
Alleen zou ik daar echt niet te hard op vertrouwen. Te veel mensen (en bedrijven) die leren dat "goedkope" licenties na een tijdje ineens niet meer werken omdat het sleutels zijn die misbruikt worden. Zo hebben we hier op dit forum nu weer iemand die een MAK key gekocht heeft terwijl hij dacht een retail key te hebben en die nu niet meer wilt activeren want vermoedelijk honderden keren dezelfde key verkocht door die verkoper.D_Jeff schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:19:
[...]
Tweakers PW geeft (gelukkig) andere prijzen, maar als je de MS Store opent krijg je de volle mik te zien.
Verder eens, beetje te gek
Een Win 11 Pro Retail key voor 225 euro lijkt mij geen "scam", aangezien @HKLM_ aangeeft voor 214 euro te kunnen inkopen.Blokker_1999 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:53:
[...]
Alleen zou ik daar echt niet te hard op vertrouwen. Te veel mensen (en bedrijven) die leren dat "goedkope" licenties na een tijdje ineens niet meer werken omdat het sleutels zijn die misbruikt worden. Zo hebben we hier op dit forum nu weer iemand die een MAK key gekocht heeft terwijl hij dacht een retail key te hebben en die nu niet meer wilt activeren want vermoedelijk honderden keren dezelfde key verkocht door die verkoper.
Ik kwam vandaag iets interesants tegen in onze licentie portal: Microsoft Windows 11 Home to Pro Upgrade for Microsoft 365 Business licenties. Dit zijn licenties die Microsoft 365 Business licenties het recht geven te upgraden van Home naar Pro voor een prijs van 52,- per licentie.D_Jeff schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:58:
[...]
Een Win 11 Pro Retail key voor 225 euro lijkt mij geen "scam", aangezien @HKLM_ aangeeft voor 214 euro te kunnen inkopen.
Daarnaast weet je ook dat de crew achter de PW totaal geen scammers in de lijst wil hebben, dus zodra 1 er op duikt: gewoon melden, die listing is zo weg.
Cloud ☁️
Voor deze situatie hebben we alsnog via de bekende kanalen een win11 pro retail aangeschaft. Klant heeft de hint ook begrepen.HKLM_ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:11:
[...]
Ik kwam vandaag iets interesants tegen in onze licentie portal: Microsoft Windows 11 Home to Pro Upgrade for Microsoft 365 Business licenties. Dit zijn licenties die Microsoft 365 Business licenties het recht geven te upgraden van Home naar Pro voor een prijs van 52,- per licentie.
Twijfel of je een Business licentie klant had en misschien heb je er nog wat aan?
⏩ PVOutput☀️
[ Voor 6% gewijzigd door Callewaert op 14-02-2025 15:35 ]
⏩ PVOutput☀️
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Misschien is het niet het gewenste antwoord, maar heb je al overwogen om met Power Apps aan de slag te gaan? Deze processen zijn namelijk uiterst geschikt voor dit platform. Met Power Apps kun je een low-code app ontwikkelen die functioneert op zowel tablets als andere apparaten, waarbij je eenvoudig workflows kunt integreren.Callewaert schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:34:
Hallo medetweakers - vraagje.
Wij zitten met onze technische dienst die graag een update wil voor hun meterstanden. Nu doen ze dit op pen en papier en zo via een excel doorsturen, etc..
Nu hebben we bedacht dat we via Intune ze een Samsung tablet geven met Managed Home Screen, waar ze eerst moeten op aanmelden met hun AD account, en zo via een shortcut (web app) naar de gedeelde Excel gaan.
Nu is die web app geopend via Edge en verliezen we veel schermruimte. Een ander alternatief is de Excel app zelf maar we hebben nu het volgende fenomeen: we melden ons aan met ons AD account, maar dan hebben we problemen dat Excel, ook al zijn we aangemeld nogmaals vraagt om ons aan te melden. Vervolgens meldt Excel ons niet af zodra er wordt geswitched tussen AD accounts op de tablet.
We zitten met mensen van 25 tot en met pensioengerechtigde leeftijd. Het moet dus zo simpel mogelijk zijn.
Heeft iemand een idee?
Thanks!
ralpje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:06:
Moet het per sé rechtstreeks in die Excel-sheet? Mijn eerste gedachte zou een SharePoint lijst zijn met een PowerApp of iets in die richting, dat is zeker bij gebruik op een tablet al veel gebruiksvriendelijker.
Of een Microsoft Form waarvan de response als nieuwe rij wordt toegevoegd aan de Excel-sheet (met een PowerAutomate flow, bijvoorbeeld).
Zolang het voor onze eindgebruikers zo simpel is als "op het icoontje klikken en onze gegevens ingeven" is dat OK. Een universeel account zoals iemand eerder voorstelde is een no go ivm onze IT Policy. Ik werk in een ziekenhuis, dus we moeten ergens de grens leggenGr4mpyC3t schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Misschien is het niet het gewenste antwoord, maar heb je al overwogen om met Power Apps aan de slag te gaan? Deze processen zijn namelijk uiterst geschikt voor dit platform. Met Power Apps kun je een low-code app ontwikkelen die functioneert op zowel tablets als andere apparaten, waarbij je eenvoudig workflows kunt integreren.
Als je daar meer over wil weten dan hoor ik het graag!
Edit: @ralpje zijn post zat verstopt op de volgende pagina. Excuses!
Ja, zo simpel kan je het letterlijk zelf maken. En het is nog veiliger ook. Als je een simpel formulier nodig hebt maak je dat in de Power Apps applicatie. De invoervelden kan je ook nog valideren, bijvoorbeeld. Gebruikers loggen in met een eigen account, weet je ook nog eens dat het een geldige gebruiker is en wie het formulier dan heeft verzonden. Ik zeg doen.Callewaert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:38:
[...]
[...]
Zolang het voor onze eindgebruikers zo simpel is als "op het icoontje klikken en onze gegevens ingeven" is dat OK. Een universeel account zoals iemand eerder voorstelde is een no go ivm onze IT Policy. Ik werk in een ziekenhuis, dus we moeten ergens de grens leggen
Ik heb zelf nog nooit met Power Apps gewerkt - is dit license based dan?Gr4mpyC3t schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:34:
[...]
Ja, zo simpel kan je het letterlijk zelf maken. En het is nog veiliger ook. Als je een simpel formulier nodig hebt maak je dat in de Power Apps applicatie. De invoervelden kan je ook nog valideren, bijvoorbeeld. Gebruikers loggen in met een eigen account, weet je ook nog eens dat het een geldige gebruiker is en wie het formulier dan heeft verzonden. Ik zeg doen.
Dat hangt er een beetje van af hoe je het gebruikt, welke licenties je nu hebt, etc.Callewaert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:50:
[...]
Ik heb zelf nog nooit met Power Apps gewerkt - is dit license based dan?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Geen sorry nodig, maar misschien is de tijd wel rijp voor een eigen topic waar je al je vragen kwijt kan. Zo voorkomen we dat we offtopic gaan hier. Ik beantwoord al je vragen graag in dat topic!Callewaert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:33:
Wij hebben toegang tot Power Automate - is dit hetzelfde?
Sorry voor de vele vragen. Ik ben namelijk een leek in het cloud gedeelte.
Ik zie op de site ook dat het uitermate geschikt is voor offline gebruik - een ander probleem dat wij hebben is als de technische dienst bv in de kelder staat, waar er obv geen wifi is, dat het dan ook problemen geeft.
Zou deze "flow" gekoppeld worden aan een specifiek account? Of is dit dan gekoppeld aan onze tenant?
Dank!
Klinkt goed, dan maak ik idd een topic aan ivm dit specifieke probleemGr4mpyC3t schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:36:
[...]
Geen sorry nodig, maar misschien is de tijd wel rijp voor een eigen topic waar je al je vragen kwijt kan. Zo voorkomen we dat we offtopic gaan hier. Ik beantwoord al je vragen graag in dat topic!
Vandaag men laatste node opgezet die ik hopelijk voorlopig moet opzetten, tot mijn verbazing zag ik een foutmelding in decimale errorcode ipv hex wat aangeeft dat het nog altijd de oude versie van het script was dat in het package zat dat ik gedownload heb.HKLM_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:55:
[...]
Ze hebben een nieuw installatie script uitgebracht welke o.a minder poorten nodig heeft voor MCC
https://learn.microsoft.c...otes#install-script-v2002
Volgens mij komt dit omdat je voor code 1641 kies " Hard Reboot" en zoek jij naar code 3010 Soft RebootMcLambo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:47:
Misschien kan iemand eens meedenken met het volgende;
Ik heb een win32 applicatie gemaakt met een batch script dat verschillende uninstallaties doet (oudere versies), services stopt en start, etc etc. om vervolgens een applicatie te installeren.
Deze installatie vereist een herstart voordat deze operationeel is.
In de basis werkt dit script en de deployment hiervan goed, tot de laatste stap:
Ik exit met code 1641, en heb de Intune deployment zo geconfigureerd aangaan de reboot 'is set to either Determine behavior based on return codes or Intune will force a mandatory device restart. '
Vervolgens heb ik in de assignment aangegeven dat er een grace period voor de reboot is ingesteld, en dat de gebruiker deze nog eens met x aantal minuten mag uitstellen.
Ik heb met een aantal verschillende combinaties van intellingen getest, maar wanneer ik 'Determine behavior based on return codes or Intune will force a mandatory device restart. ' selecteer wordt de computer onmiddelijk na de installatie herstart zonder enige waarschuwing aan de gebruiker.
Kies ik een van de andere reboot behaviour opties, of gebruik ik enig andere exit code; er gebeurt niets, geen verdere meldingen aan de gebruiker.
Hoe kom ik erachter wat er nu mis gaat?
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 26-02-2025 09:10 ]
Cloud ☁️
Bedankt voor je reactie, maar zoals gezegd levert dat als resultaat op; geen enkele verdere interactie met de user, en geen reboot.HKLM_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:08:
[...]
Volgens mij komt dit omdat je voor code 1641 kies " Hard Reboot" en zoek jij naar code 3010 Soft Reboot
Hard reboot – The Hard reboot return code indicates that the device is required to restart to complete the installation. Additional Win32 apps cannot be installed on the device without restart.
Soft reboot – The Soft reboot return code indicates that the next Win32 app is allowed to be installed without requiring a restart, but a restart is necessary to complete the installation of the installed Win32 app.
Determine behavior based on return codes: This option means that the device will restart based on the configured return code. With this configuration a Hard reboot return code will immediately trigger a restart of the device and a Soft reboot return code will notify the user that a restart is required to finish the installation.
[ Voor 4% gewijzigd door McLambo op 26-02-2025 09:25 ]
[ Voor 19% gewijzigd door McLambo op 26-02-2025 16:51 ]
Onmiddelijke reboot zonder verdere waarschuwing of grace periode.Blokker_1999 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:10:
Maar waarom met een soft reboot? Wat is het effect van een hard reboot icm 'App install may force a device restart'?
[ Voor 41% gewijzigd door AOC op 27-02-2025 16:34 ]
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018
[ Voor 62% gewijzigd door Tusk op 27-02-2025 16:29 ]
Klopt, fabrikant staat hier totaal los van. Gaat om de hash die nog aan de betreffende tenant zal hangen.Tusk schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:26:
volgens mij maakt het niet echt uit of dit een Surface is of niet. HardwareID etc zit ergens in een tenant. Die zal de Surface bij hun uit AutoPilot moeten gooien.
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Enige is dat in de bios onder management de velden 'managed by' en 'on behalf' leeg zijn.Mitssz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:26:
Dat device is dan inderdaad in Autopilot geregistreerd van het betreffende bedrijf. Het beste kun je contact op nemen met het betreffende bedrijf, dan kunnen ze deze adhv het serienummer uit Autopilot verwijderen
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018
Bovenstaande werkt helaas niet. Term not recognisedTusk schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:26:
Als je niet weet bij welk bedrijf de laptop in AutoPilot zit, kun je dat met het PSscript van deze site achterhalen.
https://scloud.work/get-autopilotprofileinfo/
DFCI heeft hier mee te maken https://learn.microsoft.com/nl-nl/autopilot/dfci-management en staat er los van.AOC schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:39:
Snelle reacties
[...]
Enige is dat in de bios onder management de velden 'managed by' en 'on behalf' leeg zijn.
Echter zie je onder details: DFCIEnceyotion2.manage.microsoft.com, DFCIEnrollmentManager2023, Microsoft device Management Trust met de bijbehorende thumbprints taan
Of zegt dat niks over het feit dat de laptop wel/niet uit autopilot verwijderd is?
Cloud ☁️
Vreemd, zojuist nog even getest bij een verse laptop.AOC schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:23:
[...]
Bovenstaande werkt helaas niet. Term not recognised
Nice! Hij is best wel lang in preview geweest deze connector maar ben blij te zien dat die er nu is.Blokker_1999 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:13:
Allen die hybrid device join doen zullen voor eind mei de connector moeten vernieuwen. Microsoft stapt af van de huidige connector die onder SYSTEM draait en stapt over op een MSA. Enige probleem op dit moment is dat ze al wel de aankondiging hebben gedaan (MC1019294), maar als je de connector download, krijg je nog altijd de oude.
https://techcommunity.mic...y-security-update/4386898
Cloud ☁️
Update van Powershell gedaan en nu werkt hetTusk schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Vreemd, zojuist nog even getest bij een verse laptop.
In elevated powershell:
Install-Script -Name Get-AutopilotProfileInfo
dan Get-AutopilotProfileInfo -all
Dank voor de heads-up. De zoveelste GVD die MS flikt tijdens mijn uitrol met Intune. Eerder al het gezeik met de certificate connector om maar een oudere aan te blijven bieden tot de boel bijna in elkaar zou storen van ellende en nu dit.HKLM_ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Nice! Hij is best wel lang in preview geweest deze connector maar ben blij te zien dat die er nu is.
@Hero of Time lees je mee
Waarom moet het bij MS altijd zo omslachtig om een dom stuk software te verwijderen? Gewoon 'uninstall' is er niet bij, nee, je moet het in dit geval via 2 methoden doen. En wat dan als je dit niet (goed) doet? Dat zeggen ze weer niet, maar gegarandeerd dat het ook weer extreem dichte mist veroorzaakt met onherleidbare foutmeldingen en andere vaagheden.First, you need to uninstall the existing connector by:
Uninstalling from the Settings app on Windows
Then, uninstalling using the ODJConnectorBootstrapper.exe (select Uninstall).
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ik ga zelf de connector ook eens migreren van de week in mijn lap omgeving, je moet voor de nieuwe connector zo te zien ook wat andere stappen doen ivm de rechten.Hero of Time schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:40:
[...]
Dank voor de heads-up. De zoveelste GVD die MS flikt tijdens mijn uitrol met Intune. Eerder al het gezeik met de certificate connector om maar een oudere aan te blijven bieden tot de boel bijna in elkaar zou storen van ellende en nu dit.
Dan ook nog deze stappen:
[...]
Waarom moet het bij MS altijd zo omslachtig om een dom stuk software te verwijderen? Gewoon 'uninstall' is er niet bij, nee, je moet het in dit geval via 2 methoden doen. En wat dan als je dit niet (goed) doet? Dat zeggen ze weer niet, maar gegarandeerd dat het ook weer extreem dichte mist veroorzaakt met onherleidbare foutmeldingen en andere vaagheden.
Zaken staan meer dan een jaar in preview en nadat de oude methode al lang en breed is verwijdert is de preview label eraf. Of wordt er iets direct op 'retired' gezet terwijl er nog lang geen volledige vervanger is (zie Administrative Templates dat naar Settings Catalog moet, maar niet alles daar te vinden is *kuch* drive mappings *kuch*).
Cloud ☁️
Had je die andere verwijderd?Blokker_1999 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:25:
Typisch Microsoft, installeer je de nieuwe connector in je testomgeving, verschijnt die 2 keer in je Intune.
Cloud ☁️
Wij hebben hem vanmiddag geïnstalleerd (klant) en ik hoorde mijn collega ook over de sign in, uit eindelijk was het gelukt staat die 3x in intuneBlokker_1999 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:41:
En het moet weer lukken. De ODJ connector in de test omgeving --> Geen probleem. Wil je die in productie installeren, kan je niet eens een sign-in doen, en het gebrek aan goede foutmeldingen helpt ook niet echt.
Cloud ☁️
Heb je hier dan iets verder mee kunnen doen?Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:38:
Vandaag wat verder gaan kijken, zie je in de logfile een melding dat de MSA niet geldig is. Ga je in AD kijken, staan daar al een 20tal MSAs van die ODJ connector. Maa rgeen enkele aanwijzing van wat er dan wel mis is. En ja, ik draai de tool met een domain admin account terwijl ik een sign-in doe met een account die intune admin rechten heeft wat volgens de connector zelf voldoende zou moeten zijn, al zie ik in de docs ook wel een global admin vermeld worden. Maar die hebben dan weer geen Intune licentie, wat ook vereist is.
[ Voor 11% gewijzigd door Blokker_1999 op 18-03-2025 16:47 ]
Collega heeft nu de Legacy geinstalleerd (ja, not done, maar het is maar om wat te klooien) en die werkt gewoon perfect. Weer een Microsoft akkefietjeBlokker_1999 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:43:
Dat is dus de situatie zoals ik hem heb. Ben ondertussen 1 stap verder geraakt. Na het aanmelden op de server met domain admin (wat eigenlijk not done is) ben ik er in geslaagd om de sign-in te voltooien. Vreemd genoeg is de connector nog altijd niet verschenen in Intune, maar de sign-in knop is nu wel uitgegrijsd terwijl de setup knop voor de MSA kan aangeklikt worden... met een volgende foutmelding.
Ofwel komt ie met een melding dat de account "" niet gebruikt kan worden omdat de account msaODJ<random> niet geldig is, ofwel vindt ie de account leuk genoeg, maar krijg je een andere foutmelding die ik even vergeten ben op te schrijven, maar waarbij, als je in de logfile gaat kijken, ziet dat er eerst een hoop rechten gezet worden in het register en op de OU, om die daarna terug af te nemen zonder dat er gemeld wordt waarom.
--edit--
correctie, foutmelding is terug
[Afbeelding]
De werking van de connector is niet veranderd is het puur een lager privilege dingetje.Hero of Time schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:05:
Zo te zien mag ik blij zijn de nieuwe connector niet 'eventjes' voor mijn vakantie heb geïnstalleerd, getuige het vele gezeik dat er weer eens van komt. Het zou MS niet zijn als ze iets maken dat bagger werkt voor iets dat prima z'n ding doet.
Ben vergeten of deze nieuwe nou nog steeds een random naam maakt of dat het wel de naam die het via auto-pilot krijgt behoud.
Cloud ☁️
Ah, dus ipv dat je de optie 'system' vs 'service account' had, is het nu alleen nog maar 'service account'. Dat hadden ze ook met een update van de connector kunnen doen, maar er zal vast een hele hoop bagger in de code zitten om het te laten werken en een refactor zou hoe dan ook een complete rewrite zijn geworden.HKLM_ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:59:
[...]
De werking van de connector is niet veranderd is het puur een lager privilege dingetje.
In de backend is die inderdaad herschreven.Hero of Time schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:44:
[...]
Ah, dus ipv dat je de optie 'system' vs 'service account' had, is het nu alleen nog maar 'service account'. Dat hadden ze ook met een update van de connector kunnen doen, maar er zal vast een hele hoop bagger in de code zitten om het te laten werken en een refactor zou hoe dan ook een complete rewrite zijn geworden.
Cloud ☁️
Zou dit niet werken:Danielson schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:31:
Schiet mij maar lek, hoe lastig kan het zijn om een Dynamic membership group rule te maken zodat alleen Windows Servers in een groep worden gezet?
Iemand de gouden tip?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq