@
HKLM_ we maken allemaal wel eens keuzes die achteraf gezien beter hadden gekund. Ja, een goede inventarisatie is belangrijk om je vereisten duidelijk op papier te krijgen, maar een goede inventarisatie kost ook gruwelijk veel tijd als je die al niet hebt en daar moet je mgmt ook weer van overtuigd krijgen.
Van in het begin van het Win11 project bij ons in de onderneming heb ik geprobeerd om hybrid te vermijden. Met de belangrijkste vereisten die we hadden zou hybrid zeer moeilijk worden. Ik sta uiteindelijk dicht tegen het voltooien van heel de setup, ga 3 weken met vakantie en kom daarna terug om te ontdekken dat men boven mijn hoofd beslist had om toch naar hybrid te gaan en dat collega's een hoop aanpassingen hadden gemaakt om dat mogelijk te maken waar ik uiteindelijk maanden later nog last van had met opkuisen. Dit omdat het voor 1 applicatie noodzakelijk was en buiten mijzelf op dat moment niemand echt goed de impact van alles begreep.
Dit jaar hebben we eindelijk nagegaan wie die applicatie eigenlijk nog lokaal moet kunnen draaien, en dan val je bijna achterover wanneer je bedenkt hoeveel pijn en moeite die beslissing van hogerhand gekost heeft om te leren dat het allemaal voor niets was.
Wij hadden een externe consultant ingehuurd om ons te helpen bij het opzetten van onze setup. Die mannen zijn niet goedkoop. Maar als je dan eenvoudige vragen stelt zoals: wat met LAPS in een non-hybrid setup (dit was voor de nieuwe LAPS die met Intune werkt) en die consultant moet op Google gaan zoeken om dan het eerste antwoord te vinden dat hij tegenkomt, dan vraag ik me af waarom we ervoor betalen. Niet alleen dat, maar hij kwam dan ook met een oplossing die hij zelf nog nooit gezien of getest had en waarbij hij ook de reacties onder die blogpost had gemist die waarschuwde voor de mogeijks sterk oplopende kosten van die oplossing. De basis is niet moeilijk, die kan ik zelf ook vinden, en als je consultant voor elke moeilijkere vraag die je stelt zelf Google moet openen of aan collgega's moet gaan vragen die dan niet antwoorden, dan is die zijn geld ook niet waard. Dus ook daar moet je maar weer geluk hebben dat je een goed persoon treft.
Met wifi hebben we vandaag hetzelfde probleem. We maken gebruik van NPS voor authenticatie en 1 van de voorwaarden is dat de computer in het domein te vinden is. We hebben ondertussen al naar andere radius oplossingen zitten kijken die hetzelfde kunnen met bijv. Entra, maar vinden niet direct een goede oplossing hiervoor. Technisch gezien kan je puur op het certificaat gaan vertrouwen als de private key niet exporteerbaar is, maar ook dat moet je weer voorbij je security afdeling krijgen. Wij hadden zelf de switch naar 802.1x dit jaar al willen maken, het zal nu voor volgend jaar zijn. En net zoals Hero hebben wij geworsteld met de enkele macbooks die we hebben.
Apple edvices blijven relatief beperkt in Intune imho. Zelf hangen we nog altijd vast aan Jamf voor het beheer van de macbooks, al wil mgmt graag dat we omschakelen naar Intune. Maar zolang Intune het niet mogelijk maakt om de superuser rechten af te nemen van de gebruiker die het toestel opzet en de Intune join doet, blijven wij vasthangen aan Jamf. Het kan niet zijn dat wij een hoop policies gaan zetten en dan de gebruiker de rechten geven om die gewoon ongedaan te maken.
@
Hero of Time, wat wifi betreft, er is een mogelijkheid om dit werkende te krijgen. Mijn Entra ID joined test devices kunnen wel op onze wifi. Ik heb daarvoor wel een script lopen dat elk kwartier een sync doet met Entra ID, een oplijsting maakt van alle Entra ID joined devices en hiervoor dummy objecten gaat aanmaken in AD waarna de check voor het apparaat wel werkt. Als je wenst kan ik eens kijken of ik nog gevonden krijg waar ik alles vandaan heb gehaald.Heb ik ineens een OU met dit soort van apparaten: En geen paniek, want de sync verwijderd ook apparaten die niet meer bestaan.
Voor je local admin kan je kijken naar EPM wat onderdeel is van Intune Suite, maar ook los verkrijgbaar. Is wel een bijkomende licentiekost, maar maakt het mogelijk om applicaties, en tegenwoord zelfs specifieke PowerShell scripts, als admin te draaien zonder dat de gebruiker admin rechten moet hebben op heel de machine. Werkt op zich wel netjes. Er zijn trouwens ook andere commerciele partijen die gelijkaardige software aanbieden. Het is iets dat je in het achterhoofd kunt houden als verbeterproject. Zelf zijn we net zeer blij dat we eindelijk van de lokale admin rechten vanaf zijn op onze systemen en tot op heden nog geen EPM nodig gehad.
Onze macbooks zijn niet domain joined, als ik dan vraag waarom dat zo is, dan kan niemand daar een goed antwoord op geven, enkel dat het zo werd aanbevolen door de firma die ons Jamf heeft verkocht als MDM platform voor de macbooks. Zelf hebben we wel ABM (en je kan bestaande devices alsnog in ABM zetten) waardoor onze macbooks netjes bij het opzetten van de macbook zich reeds bij Jamf en Intune aanmelden. Dat laatste maakt dan weer de passwordsync met AD mogelijk. Belangrijkste nadeel van niet domain joined te zijn is dat we voor onze SMB shares niet kunnen verwijzen naar de DFS root \\fqdn.domain maar naar een specifieke server moeten verwijzen.
En ik geef je deels gelijk, Apple is niet geschikt om te integreren in een zakelijke omgeving als deze al jarenlang is ingericht voor Windows only gebruik en volledig gebruik maakt van een Microsoft stack. Mijn god, de tijd die ik bijv. verloren heb in het uitzoeken of we die macbooks toch niet konden verbinden met onze Microsoft Always-On VPN servers om uiteindelijk in de logs te vinden dat ze een verschillend, niet compatibel type van EAP willen gebruiken langs bijde kanten.
@
TheVMaster , met de ervaring van vandaag moet ik Microsoft en de vele roepers gelijk geven. Maar zo eenvoudig is het niet altijd. Ik kwam tijdens mijn implementatie toen ik op zoek was naar oplossingen ook voldoende blogposts tegen die aanhaalden dat je hybrid altijd zou moeten vermijden als het kan, heb voldoende memes zien passeren hierover. Maar als je ineens een applicatie hebt met harde eis dat je systeem domain joined moet zijn, dan hang je er aan vast, hoe spijtig dat ook is, hoe problematisch dat ook is.
Ondertussen heb ik nog altijd de eerste AADJ built laptop op kantoor liggen en gebruik deze nog regelmatig. Ook het systeem dat ik op mijn private laptop (testen met ARM cpu

) heb gezet is een AADJ systeem en ik heb er zelf geen enkel probleem mee. We weten ondetussen ook dat we voor 99,9% van onze gebruikers perfect naar AADJ zouden kunnen overstappen en voor die laatste 0,1% kunnen we, op verzoek, Hybrid devices leveren. Alles is klaar om dit op te nemen, enkel de goedkeuring van mgmt krijgen om er tijd in te mogen steken. Ben ik blij dat begin januari ik eindelijk versterking krijg op dit vlak, op de dag dat we klaar zijn om de laatste stap in heel ons Win11 project te beginnen uitrollen, namelijk de upgrade van de laatste Win10 machines
🧑🎄🎄🎁
No keyboard detected. Press F1 to continue.