nieuwe hoge gas prijs! wat te doen

Pagina: 1
Acties:
  • 9.500 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:55
Het nieuws slaat ons om de oren!

Ik denk ik ga het vandaag allemaal uitzoeken en ik bedacht me dat we niet alleen in deze zoektocht staan dus ging ik eerst effe kijken bij mijn oude vrienden van de gathering. Wat blijkt? Nog geen topic! :-)

Wat is het probleem

- We hebben nu een variabel tarief met lopend contract
-Gas prijs gaat de komende jaren door het dak
- Energieleverancier zal vandaag of morgen zijn contracten aanpassen

Wat is er nodig

-Haast
-Leverancier die overstap boete betaald
-De goedkoopste gas leverancier de komende 5 jaar met vast contract
-Iemand die ons gerust steldt en kan onderbouwen dat het allemaal wel mee valt.

Lets go! Gas erop! :-)

Ik moet deze ochtend ook eerst nog even andere zaken regelen maar met dit nieuwe dedicated topic kunnen we alvast aan de gang

Alvast dank voor de samenwerking!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Niet goed gekeken dus ;)

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 06-10-2021 08:21 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:42

Freakie1NL

Grote Baas

Uhh er is gewoon een dedicated topic over energieaanbieders en prijzen hoor.

Daarnaast mag enige verdieping als je een topic start echt wel. Vrij frappant dat je in ene overvallen bent door stijgende prijzen, dit kondigde zich al bijna een half jaar aan. Daarnaast zeg je een variabel tarief te hebben, waarom zou je dan een oversluitboete krijgen?

Tot slot met een prijsvergelijking en het topic wat er al is binnen Tweakers had je in de tijd dat het kost om dit topic te openen al kunnen overstappen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
Het leek me even een topic van een ander caliber vandaar een frisse start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pieterraxis schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:19:
Het nieuws slaat ons om de oren!

Ik denk ik ga het vandaag allemaal uitzoeken en ik bedacht me dat we niet alleen in deze zoektocht staan dus ging ik eerst effe kijken bij mijn oude vrienden van de gathering. Wat blijkt? Nog geen topic! :-)

Wat is het probleem

- Energieleverancier zal vandaag of morgen zijn contracten aanpassen

Wat is er nodig

-Haast
-Leverancier die overstap boete betaald
-De goedkoopste gas leverancier de komende 5 jaar met vast contract
-Iemand die ons gerust steldt en kan onderbouwen dat het allemaal wel mee valt.

Lets go! Gas erop! :-)

Ik moet deze ochtend ook eerst nog even andere zaken regelen maar met dit nieuwe dedicated topic kunnen we alvast aan de gang

Alvast dank voor de samenwerking!
nooit een variabel contract afsluiten, heb ik eerder al aangegeven in boven genoemd topic.
Nu ben je de pineut, want gas zit al op E1,25 p/m3

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
Het zal nog harder gaan stijgen lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor dat met haast overstappen ben je al te laat, had je voor 1 oktober moeten doen. (Kwam ik zelf ook achter :P ).

Mijn jaarcontract eindigt deze maand. Ik ga wel eerst twee maanden variabel, want die worden pas op 1 januari geupdate. En dan zie ik wel wat er over blijft. En het idee van de energiemaatschappijen is juist dat het niet veel harder gaat stijgen, maar dat huidige prijzen tijdelijk zijn. Als je denkt dat ze het fout hebben, ja dan moet je het vast zetten voor zo lang mogelijke tijd.

[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 06-10-2021 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:20
Het enige wat ik doe is beter kijken naar ons gebruik (thermostaat op 18 staat hij, douchen korter) de prijs kan me niet boeien, ik denk dat een hoge gasprijs juist ervoor gaat zorgen dat mensen zich wat bewuster worden van hun gedrag. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het de mensen met de smalste beurs zijn die in de slechtste huizen wonen en het hardst geraakt worden, maar ook daar is bewust wording nog wel eens een dingetje.
Onze overburen hebben geluk, hun huizen zijn net geisoleerd, en er is een nieuw dak gelegd met een echt goede isolatiewaarde veel hoger dan ik intern voor elkaar krijg helaas (anders moeten mijn 2 buren ook het dak verhogen, en de oudste buren zijn niet zo bewust... die hebben net een airco laten plaatsen in een niet geisoleerde zolder.....) Maar een hoge gasprijs heeft ook als voordeel dat isoleren gaat lonen, dus.... wie weet
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten gaat niet meer op, we hebben jaren genoten van het goedkope Grunningse gas, nu moeten we op de blaren zitten van die kortzichtigheid....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 11:21
Warmtepomp met zonnepannelen? Is ook een optie om gasloos te worden...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:34
HvdBent schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:13:
Het enige wat ik doe is beter kijken naar ons gebruik (thermostaat op 18 staat hij, douchen korter) de prijs kan me niet boeien, ik denk dat een hoge gasprijs juist ervoor gaat zorgen dat mensen zich wat bewuster worden van hun gedrag. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het de mensen met de smalste beurs zijn die in de slechtste huizen wonen en het hardst geraakt worden, maar ook daar is bewust wording nog wel eens een dingetje.
Onze overburen hebben geluk, hun huizen zijn net geisoleerd, en er is een nieuw dak gelegd met een echt goede isolatiewaarde veel hoger dan ik intern voor elkaar krijg helaas (anders moeten mijn 2 buren ook het dak verhogen, en de oudste buren zijn niet zo bewust... die hebben net een airco laten plaatsen in een niet geisoleerde zolder.....) Maar een hoge gasprijs heeft ook als voordeel dat isoleren gaat lonen, dus.... wie weet
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten gaat niet meer op, we hebben jaren genoten van het goedkope Grunningse gas, nu moeten we op de blaren zitten van die kortzichtigheid....
ja dat heb je goed al dat paniek daar heb je niks aan

dat is net als met de benzineprijzen wat maakt mij het uit hoog of laag ik tank toch altijd maar voor 25 euro :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:21:

dat is net als met de benzineprijzen wat maakt mij het uit hoog of laag ik tank toch altijd maar voor 25 euro :+
Je hebt niet gemerkt dat je steeds minder ver komt? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
Bulletdodger schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Je hebt niet gemerkt dat je steeds minder ver komt? ;)
ach dan loop ik het stukje toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:19:
Uiteindelijk zal het wel daar op neer komen. Maar dat moet je dan wel weer kunnen betalen.

Ik ga er maar eens een spaarpotje voor aanleggen. Ketel is 11 jaar oud dus 't is afwachten hoe lang die nog heeft. Hoop toch nog wel een jaar of 5, dan kan er tegen die tijd een warmtepomp in.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
bie100 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

ja dat heb je goed al dat paniek daar heb je niks aan

toen ik in 2008 mijn volvo v50 1.6 diesel kocht (2e hands) hield ik rekening met een dieselprijs van 1,45 euro, die is dit jaar pas bereikt. Ik werk nu veel thuis, dat scheelt heel wat kilometers hoewel het minder prettig is in een kantoortje van 2 bij 3 meter op zolder..... Natuurlijk is mijn tank benzine (want geen sjoemeldiesel meer, en helaas nog niet genoeg range/ruimte in een electrische auto) nu reteduur, maar dan pak ik de bakfiets wat vaker voor de boodschappen, is ook goed tegen het coronabuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-06 15:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

Basekid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:19:
Niet iedereen woont in een goed geïsoleerde vrijstaande woning met voldoende afstand tot de buren, een riante zolder en vloerverwarming.

Bovendien; je zal maar even alle leidingen in huis, radiatoren, je warmwatermogelijkheid, je kookplaat en de nachtrust van je buren moeten inleveren voor een paar tientjes gasbesparing.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
SmurfLink schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:27:
[...]

Uiteindelijk zal het wel daar op neer komen. Maar dat moet je dan wel weer kunnen betalen.

Ik ga er maar eens een spaarpotje voor aanleggen. Ketel is 11 jaar oud dus 't is afwachten hoe lang die nog heeft. Hoop toch nog wel een jaar of 5, dan kan er tegen die tijd een warmtepomp in.
Ik weet het nog niet, kan op mijn huis en garage max 11 panelen kwijt, en dat is 50% van mijn verbruik als ik op een warmtepomp over zou stappen, dus ik ga eerst maar even verder isoleren, en hoop dat over een paar jaar (mijn ketel is nu 5 jaar oud) er een betere warmtepomp beschikbaar is, ik heb van horen zien dat die van nu nog veel kuren hebben..... (zou het huis ook moeten voorzien van een luchtcirculatiesysteem met warmteterugwinning, en ik blijf liever verwarmen met vloerverwarming)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

Het zal mijn tijd wel duren. Warmtepomp met PV volledig afgedekt. Full electric gegaan, heel bewust. Nu salderen nog 100% kan, is dit ideaal.
Met Poetin aan de knoppen van het gas was ik al jaren geleden bezorgd voor juist dit scenario.

Ik heb wel te doen met de mensen die niet de financiële middelen hebben om dit te kunnen.

Maar laten we wel wezen, heel veel mensen hebben continue de adviezen "we moeten in ieder geval méér isoleren" in de wind geslagen. Terwijl dit altijd zeer rendabel is geweest. En nu begint het grote klagen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

HvdBent schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:33:
[...]
... ik heb van horen zien dat die van nu nog veel kuren hebben..... (zou het huis ook moeten voorzien van een luchtcirculatiesysteem met warmteterugwinning, en ik blijf liever verwarmen met vloerverwarming)
Installaties hebben wellicht kuren. Warmtepompen niet. Je moet een goede installateur hebben, of zelf veel vooronderzoek doen (altijd goed).

WTW is helemaal niet persé nodig (ook erg duur in aanleg, wel comfortabel). VV is voldoende.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:34:

Maar laten we wel wezen, heel veel mensen hebben continue de adviezen "we moeten in ieder geval méér isoleren" in de wind geslagen. Terwijl dit altijd zeer rendabel is geweest. En nu begint het grote klagen.
tja er wonen ook hele volksstammen in een huurhuis maar goed het zal de woningstichtingen hun reet jeuken dat die bewoners meer kwijt zijn aan gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Spouwisolatie en vloerisolatie is laaghangend fruit, dat levert geen rommel op, en je hoeft er niet intern voor te verhuizen, onze zolderisolatie (een kamer met dakkapel is in 2008 geisoleerd, de dakkapel achter is uit de jaren 80 en wordt komend jaar opnieuw gedaan) is een heel ander verhaal, 2 kamers leeghalen, en het washok leegruimen is een hele klus, ik zoek nog een garagebox te huur om de spullen tijdelijk te kunnen stallen..... (of de vouwwagen moet een jaartje elders bivakkeren, dat kan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

bie100 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

tja er wonen ook hele volksstammen in een huurhuis maar goed het zal de woningstichtingen hun reet jeuken dat die bewoners meer kwijt zijn aan gas
Ja, daar was mij disclaimer ook voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Ik weet het nog niet, kan op mijn huis en garage max 11 panelen kwijt, en dat is 50% van mijn verbruik als ik op een warmtepomp over zou stappen, dus ik ga eerst maar even verder isoleren, en hoop dat over een paar jaar (mijn ketel is nu 5 jaar oud) er een betere warmtepomp beschikbaar is, ik heb van horen zien dat die van nu nog veel kuren hebben..... (zou het huis ook moeten voorzien van een luchtcirculatiesysteem met warmteterugwinning, en ik blijf liever verwarmen met vloerverwarming)
Ja ik wacht het ook liever nog even af gezien de techniek nu vol in ontwikkeling is. Maar ja, als de ketel gaat dan is het behoorlijk zonde er een nieuwe op te hangen, dus toch maar alvast sparen.

Panelen zou ik er genoeg kwijt moeten kunnen in het voorzien van mijn eigen gebruik, stuk of 7, dus dat wil ik absoluut eerst doen, begin volgend jaar ergens. Dan betaal ik alleen nog voor het gas, wanneer ik switch naar de warmtepomp zal ik wel weer voor elektra gaan betalen gezien de kosten van dat ding zelf, maar oke, stroom is goedkoper dan gas.
Dit huis is bij de bouw geisoleerd en verder nu niets meer aan te doen, wellicht ooit de ramen vervangen voor HR++(+) glas, is nu dubbel, maar dan mogen de kozijnen ook mee en dat wordt een duur grapje. :+ Het is wel een flinke puzzel allemaal wat je nou wanneer moet gaan doen. Maar uiteindelijk gaat het een hoop geld schelen als het goed is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HvdBent schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:38:
Spouwisolatie en vloerisolatie is laaghangend fruit
Het laagsthangende fruit is een trui aandoen ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
[...]

dat is niet helemaal waar, ik weet van onze vereniging hier, dat ze volop bezig zijn (zit in de klankbordgroep warmtetransitie hier, en de bulk van de proefwijken/straten is vooral sociale huur, ik maak me vooral zorgen om de kopers in de starterswoningen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
anandus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:39:
[...]
ach tuurlijk, ja daar denk ik al lang niet meer over na, heb afgelopen jaar een heerlijke gerecyclede wollen trui gekocht, en die is geweldig warm, en als ik op kantoor zit en het koud is heb ik stiekem een dekentje op mijn benen liggen, dat zien mijn teams collega's toch niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

SmurfLink schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

Ja ik wacht het ook liever nog even af gezien de techniek nu vol in ontwikkeling is.
Warmtepompen bestaan al tientallen jaren. Daar zit geen grote ontwikkeling meer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:35
anandus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:39:
[...]
Het laagsthangende fruit is gewoon niet zeuren dat het koud is :*) O+ :+ :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 23:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SmurfLink schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:39:
[...]
Ja ik wacht het ook liever nog even af gezien de techniek nu vol in ontwikkeling is. Maar ja, als de ketel gaat dan is het behoorlijk zonde er een nieuwe op te hangen, dus toch maar alvast sparen.

Panelen zou ik er genoeg kwijt moeten kunnen in het voorzien van mijn eigen gebruik, stuk of 7, dus dat wil ik absoluut eerst doen, begin volgend jaar ergens. Dan betaal ik alleen nog voor het gas, wanneer ik switch naar de warmtepomp zal ik wel weer voor elektra gaan betalen gezien de kosten van dat ding zelf, maar oke, stroom is goedkoper dan gas.

Dit huis is bij de bouw geisoleerd en verder nu niets meer aan te doen, wellicht ooit de ramen vervangen voor HR++(+) glas, is nu dubbel, maar dan mogen de kozijnen ook mee en dat wordt een duur grapje. :+ Het is wel een flinke puzzel allemaal wat je nou wanneer moet gaan doen. Maar uiteindelijk gaat het een hoop geld schelen als het goed is.
Vanuit de eerste hand informatie: Nu nog wel, maar houd er maar rekening mee dat de komende tijd (paar jaar) de eletriciteitsprijzen flink omhoog gaan. Het electriciteitsnet is namelijk niet meegegroeid met de ambities van de overheid. Op dit moment is er op heel veel plaatsen gewoon geen capaciteit meer over en dit geldt niet alleen voor de randstad.

Er zal de komende tijd heel veel geinvesteerd moeten worden om het electriciteisnet op dat niveau te krijgen om alle ambities te kunnen ondersteunen. Op dit moment geven zowel Enexis als Liander aan dat teruglevering via zonnenpanelen niet gegarandeerd is. Normaalgesproken schakelen panelen/omvormers af als het net overbelast raakt bij 253V, echter is het in sommige gevallen inmiddels mogelijk dat de transporteur de panelen eerder afschakelt en dat wordt ook gedaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
HvdBent schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

dat is niet helemaal waar, ik weet van onze vereniging hier, dat ze volop bezig zijn (zit in de klankbordgroep warmtetransitie hier, en de bulk van de proefwijken/straten is vooral sociale huur, ik maak me vooral zorgen om de kopers in de starterswoningen)
nou bij mij in de buurt niet veel huizen uit de jaren 50/60 heb er zelf geen last van btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

_Dune_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

Vanuit de eerste hand informatie: Nu nog wel, maar houd er maar rekening mee dat de komende tijd (paar jaar) de eletriciteitsprijzen flink omhoog gaan. Het electriciteitsnet is namelijk niet meegegroeid met de ambities van de overheid. Op dit moment is er op heel veel plaatsen gewoon geen capaciteit meer over en dit geldt niet alleen voor de randstad.

Er zal de komende tijd heel veel geinvesteerd moeten worden om het electriciteisnet op dat niveau te krijgen om alle ambities te kunnen ondersteunen. Op dit moment geven zowel Enexis als Liander aan dat teruglevering via zonnenpanelen niet gegarandeerd is. Normaalgesproken schakelen panelen/omvormers af als het net overbelast raakt bij 253V, echter is het in sommige gevallen inmiddels mogelijk dat de transporteur de panelen eerder afschakelt en dat wordt ook gedaan.
Ik weet niet of dat nou direct voor flink hogere prijzen zal zorgen. Momenteel is het netwerktarief gewoon een vaste prijs, en dat wijzigt niet zo snel. Natuurlijk zal deze komende jaren wel gaan stijgen (al stelt de ACM dit tarief vast) maar de invloed van de leverancier en belastingcomponent is echt veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 30-06 23:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:26:
[...]
Ik weet niet of dat nou direct voor flink hogere prijzen zal zorgen. Momenteel is het netwerktarief gewoon een vaste prijs, en dat wijzigt niet zo snel. Natuurlijk zal deze komende jaren wel gaan stijgen (al stelt de ACM dit tarief vast) maar de invloed van de leverancier en belastingcomponent is echt veel groter.
Links- of rechtsom zal er flink geinvesteerd moeten worden en dat geld moet ergens vandaan komen. Dit zal een grote investering zijn in relatief korte tijd, waarvoor de betreffende bedrijven niet de financien voor achter de hand hebben. Aangezien het hier om semi-overheid gaat zal of middels belastingen of vastrecht dit gefinancieerd moeten gaan worden. Helaas heeft de overheid (ook) dit te lang vooruit geschoven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 23:52

T.C

Freakie1NL schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:22:
Uhh er is gewoon een dedicated topic over energieaanbieders en prijzen hoor. ​
Ja, dat klopt.
Maar is het echt een halszaak?
Daarnaast mag enige verdieping als je een topic start echt wel. Vrij frappant dat je in ene overvallen bent door stijgende prijzen, dit kondigde zich al bijna een half jaar aan. Daarnaast zeg je een variabel tarief te hebben, waarom zou je dan een oversluitboete krijgen?
Ja dat is inderdaad wel raar, dat ondanks dat het nu sinds mei al een beetje in het nieuws is.
Toegegeven ik heb het in het begin ook gemist en dus heb ik de beste kans (pre-juni) gemist.
Maar het is toch al enkele maanden prominenter in het nieuws, zowel op nieuwssites als op radio als op TV.

Zelf heb ik de deadline 01OCT21 wel gehaald en betaal nu inderdaad iets van €0,25/m3 minder dan als ik het op dit moment zou afsluiten.
Tot slot met een prijsvergelijking en het topic wat er al is binnen Tweakers had je in de tijd dat het kost om dit topic te openen al kunnen overstappen.
Inderdaad de energievergelijkingssites zijn wel handig en eventueel inderdaad het topic hier op GoT lezen.
Sissors schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:45:
Voor dat met haast overstappen ben je al te laat, had je voor 1 oktober moeten doen. (Kwam ik zelf ook achter :P ).
Verschillende experts op het gebied van de energiemarkt zeggen ook nu nog steeds dat het nuttig is om vast te zetten.
Ja voor 01OCT21 was het beter geweest, maar de prijzen zullen blijven stijgen.
Mijn jaarcontract eindigt deze maand. Ik ga wel eerst twee maanden variabel, want die worden pas op 1 januari geupdate. En dan zie ik wel wat er over blijft. En het idee van de energiemaatschappijen is juist dat het niet veel harder gaat stijgen, maar dat huidige prijzen tijdelijk zijn. Als je denkt dat ze het fout hebben, ja dan moet je het vast zetten voor zo lang mogelijke tijd.
Experts zeggen dat als het een korte zachte winter wordt, dat dan de prijzen weer normaliseren.
Zelf heb ik voor 1 jaar vastgezet, omdat ik hoop dat het inderdaad weer zal zakken.
De kans dat we tot halverwege mei moeten stoken is redelijk klein.

Ik heb sinds 18MEI21 zonnepanelen en weet nog niet goed wat die opleveren, mogelijk leveren ze voldoende op om de woonkamer met elektrisch straal kacheltje te verwarmen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dit lijkt me niet het beste moment om de prijs vast te zetten als je nu een variabel tarief hebt. De verwachting is dat de prijzen omlaag gaan na de winter.

Als je toch al airco's wilde plaatsen, of nog andere kachels hebt dan kun je dat ook eens doorrekenen wat het kost voor verwarmen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31
nieuw jaar contract was €190 per maand, 3 jaar contract was €180 per maand en variabel is op dit moment nog €150 per maand (en dat is een maand geleden de nieuwe prijs geworden)
variabel wijzigt max 2x per jaar (staat netjes in contract voor variabel)

dus tot einde jaar zit ik nog wel prima met variabel (zeker nu zoals alles lijkt qua hypotheek dat ik over 2 maanden toch weg ben uit dat tochtgat wat huurhuis word genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:59
[...]

Die woningstichtingen moeten binnen een paar jaar hun gemiddelde energielabel naar B brengen. En als ik om mij heen kijk wordt daar ook echt hard aan gewerkt. Alleen niet alle straten/wijken zijn al aan de beurt geweest. Maar ik kan ook hele wijken aanwijzen waar de woningen rondom zijn voorzien van isolatie, nieuwe isolerende kozijnen en beglazing, zonnepelen en soms ook al warmtepompen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
Wij hebben al enkele jaren zonnepanelen en verwarmen nu verreweg het meeste met onze airco's.
We hebben in totaal 3 Daikin airco's in huis en die kunnen dus ook verwarmen (het zijn inverters, vrijwel alle moderne airco's zijn dat), het zijn immers warmtepompen, alleen verwarmen ze lucht in plaats van water.

Airco's zijn ook een stuk voordeliger in aanschaf dan warmtepomp + vloerverwarming en je kunt in de zomer koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:35
Airco met inverter nog een optie? Zit je in de zomer ook lekker koel, en de aircoboeren zijn deze dagen doorgaans wat minder druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:59
_Dune_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Links- of rechtsom zal er flink geinvesteerd moeten worden en dat geld moet ergens vandaan komen. Dit zal een grote investering zijn in relatief korte tijd, waarvoor de betreffende bedrijven niet de financien voor achter de hand hebben. Aangezien het hier om semi-overheid gaat zal of middels belastingen of vastrecht dit gefinancieerd moeten gaan worden. Helaas heeft de overheid (ook) dit te lang vooruit geschoven.
Dat geld moet inderdaad ergens vandaan komen, maar de budgetten voor de netbeheerders komen niet uit de prijs per kWh.

Ja, het vastrecht zal misschien stijgen. Al zou dat ook niet nodig zijn wanneer de netbeheerders gewoon stoppen met absurde dividenden uit te keren en alles boven een gezonde winstmarge van een paar procent simpelweg investeren in het netwerk en/of reserveren voor de noodzakelijke toekomstige investeringen die nu al voorzien worden.
De monopolisten met hun zgn sociale functie draaien al jaren winsten van 10-15%. Dat het elektra netwerk zoals dat er nu bij ligt de energietransitie niet aan kan en er fors geïnvesteerd moet worden, roepen de netbeheerders al een paar jaar, maar toch is het uitkeren van dividend niet stopgezet.

Daarnaast zouden de netbeheerders over een enorme reservering moeten beschikken om gasnetten te vernieuwen. Als Nederland van het gas af gaat vervalt het doel van die reservering en kan het geld dus omgeboekt worden naar de kosten voor het uitbreiden/versterken van het elektra net.

En nee, het is niet de overheid die dit voor zich uit schuift. Dat zijn de netbeheerders zelf, die toevallig deze week hun 14e verjaardagsfeestje als 'zelfstandige onafhankelijke netbeheerders' hebben gevierd. Diezelfde netbeheerders hebben in 2015 al hun intenties getekend voor wat betreft de energietransitie. Maar in praktijk werken ze die tot op heden alleen maar tegen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 21:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

OverSoft schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:54:
Wij hebben al enkele jaren zonnepanelen en verwarmen nu verreweg het meeste met onze airco's.
We hebben in totaal 3 Daikin airco's in huis en die kunnen dus ook verwarmen (het zijn inverters, vrijwel alle moderne airco's zijn dat), het zijn immers warmtepompen, alleen verwarmen ze lucht in plaats van water.

Airco's zijn ook een stuk voordeliger in aanschaf dan warmtepomp + vloerverwarming en je kunt in de zomer koelen.
Dit is ook onze 'oplossing' voor gasverbruik te verlagen, deze zomer 1 van de slaapkamer naar de woonkamer verplaatst zodat daar verwarming ook via de airco kan. Afwassen gaat via de vaatwasser, heet water uit de waterkokers, dus enkel nog de douche over (geiser) waar ik nu aan het kijken ben voor een electrisch model (raar dat bv een Engeland deze dingen al jaren heeft, hier zijn ze amper te vinden).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:34:
Het zal mijn tijd wel duren. Warmtepomp met PV volledig afgedekt. Full electric gegaan, heel bewust. Nu salderen nog 100% kan, is dit ideaal.
Met Poetin aan de knoppen van het gas was ik al jaren geleden bezorgd voor juist dit scenario.

Ik heb wel te doen met de mensen die niet de financiële middelen hebben om dit te kunnen.

4 jaar geleden alles gedaan aan een 1974 huis.
geisoleerde dakplaten, spouwmuur na isolatie, hr++ glas, wtw, W-L met hybryde ketel, vloer isolatie en zonnepanelen.
nu nog 125 euro pm. Alleen dan wel dat mijn oude vader het snel koud heeft en temp op 22 a 23 staat.

Voorjaar 28 panelen erbij en dan moeten we een eind op weg zijn om zelfvoorzienend te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
heb zoiets besteld voor de vrouw het levert energie op en ze valt een paar kilootjes af

win win situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3H-bYIblwv3EutV8tyrxF4_NKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bMkGROpU8fW6JvU89KaXzQ01.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is verwarmen met een inverter airco met deze gasprijzen echt al voordeliger dan met een HR ketel (puur kijkend naar verbruikskosten gas/stroom)? Ik kom niet echt uit de berekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy

psy

Bigs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:17:
Is verwarmen met een inverter airco met deze gasprijzen echt al voordeliger dan met een HR ketel (puur kijkend naar verbruikskosten gas/stroom)? Ik kom niet echt uit de berekening.
Dat is altijd al zo geweest, ook met L/L..... het is gewoon efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 19:49
Wat hier boven staat en deze berekening die ik uit het topic mobiele airco ombouwen heb gekopieerd

Voorbeeld stookkosten voor totaal 10.000 kW aan warmte.
( Energieprijs Stroom: €0,22 per kWh / AardGas: €0,75 )

Elektrische kachel of ketel: Kost €2.200
36GJ Warmte via Stads of blok verwarming: kost €1.024
HR ketel met 80% rendement: kost €959 ( oude radiatoren )
HR ketel met 90% rendement: Kost €853 ( moderne radiatoren )
HR ketel met 100% rendement: Kost €767 ( vloerverwarming )
Pelletkachel 4,6 kW per kg: Kost €760 ( €0,35 per 1 kg )
Airco/warmtepomp met COP waarde van 3: Kost €733
Pelletkachel 4,6 kW per kg: Kost €652 ( €0,30 per 1 kg )
Airco/warmtepomp met COP waarde van 4: Kost €550
Airco/warmtepomp met COP waarde van 5: Kost €440
Airco/warmtepomp met COP waarde van 6: Kost €366

zoek zelf op tweaker MasterSword in het topic voor het hele vehaal

[ Voor 3% gewijzigd door piotr123 op 06-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@psy @piotr123 Interessant, thanks.

Vraag me alleen af wat het met het comfort doet, overstappen van vloerverwarming onder de tegelvloer naar luchtverwarming die vanaf 2,65m hoogte de kamer in blaast. Ik kan me zo voorstellen dat je meer kW moet stoken om hetzelfde comfortniveau te bereiken, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Paniek is een slechte raadgever, zo sprak de wijze man.
Je kan nu heel wild om je heen gaan slaan en contracten oversluiten, hier schiet je alleen niet echt veel mee op, regeringen / overheden zijn met dit topic nu ook wel redelijk bezig. Januari is weer een ijkmaand voor de variabele tarieven en voor 1 oktober had je actie moeten ondernemen...

O ja:
Duurzame energie en installaties

Hier staan alle topics over warmtepompen en zonnepanelen...
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

[ Voor 38% gewijzigd door Vorkie op 06-10-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 08:53
Wij waren vorige winter netto 550 euro goedkoper uit met dezelfde energie tarieven als het jaar er voor.
De eerste winter CV gestookt naar 21 graden.
De tweede winter airco "gestookt" naar 21 graden in woonkamer, 20 graden slaapkamer (met deur open naar kantoren) en 17 graden zolder.

/edit:
2-onder-1 kap, 150 kuub, voornamelijk thuiswerkend, af en toe houtkachel aan (maar dat was de eerste winter ook)

[ Voor 9% gewijzigd door OverSoft op 06-10-2021 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-06 11:57

LankHoar

Langharig tuig

Ik heb alvast wat extra truien en dikke pantoffels ingeslagen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 20:11

Dido

heforshe

HvdBent schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:13:
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het de mensen met de smalste beurs zijn die in de slechtste huizen wonen en het hardst geraakt worden, maar ook daar is bewust wording nog wel eens een dingetje.
En wat wil je met die bewustwording gaan doen? Er zijn hele volksstammen die je nog zo hard bewust kunt maken van de energie- en klimaatproblematiek maar die met al dat bewustzijn hooguit slechter gaan slapen.

Zuinige auto? Makkelijk gezegd als je alleen geld hebt voor een oude zesde-hands.
Minder vliegen? We hebben het over mensen die sowieso niet vliegen.
Isoleren, zonnepanelen, van het gas af? Huurbaas zegt nee, en veel succes zonder centen om te investeren driehoog hachter.
Minder stoken? Ja, dat kan. Krijg je van die situaties als we nog uit "oude" documentaires kennen. Huizen slecht gestookt, dus vochtproblemen, fysieke gezondheidsproblemen, mentale gezondheidsproblemen. Handig als mensen moeten kiezen tussen de verwarming aan of eten.

Er wordt in de energie-dicussie (en elders) vaak te makkelijk heengestapt over de groeiende groep mensen die helemaal geen reeele keus hebben om mee te doen of niet. En ja, die groep wordt al jarenlang systematisch groter gemaakt door hetzelfde overheidsbeleid dat de hele energietransitie het liefst "aan de markt" overlaat.
"We" hebben ervan geprofiteerd? Ja, "we" hebben door de beschikbaarheid van het gas jarenlang goedkoop kunnen verwarmen en koken, maar de gasprijs was gewoon gekoppeld aan de benzineprijs, dus de winst van extra goedkoop gas is direct via de staatskas over de balk gesmeten. Het wrange is dat degenen die op de blaren moeten zitten degenen zijn die het minste hebben geprofiteerd. Aan de andere kant staan degenen die wel substantieel hebben geprofiteerd - die hebben nu de centen om winstgevend te investeren in vergroening.

[/rant]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-06 20:25
psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Gasprijs vliegt omhoog, dus gascentrales maken duurdere energie -> energie gaat dus ook duurder worden :Y

Of: gascentrales gaan uit want gas is te duur -> kolenprijzen stijgen want vraag neemt toe -> duurder om energie te maken -> onze prijs gaat ook omhoog.

Gros zit wel aan elkaar gekoppeld :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:26
Grof gerekend kom ik uit op:
35MJ per m3 gas.
ca 90% rendement CV systeem (aanname)
3.6MJ in een kWh
Gasprijs 79ct/m3

Kom ik op 8.8kWh/m3 oftewel 11.1kWh/euro

Voor elektra is het vooral een COP afhankelijkheid.
aanname: 25ct/kWh
Bij COP=1 is het dan 4kWh/euro.
Bij een COP van 2.8 speelt de boel quitte.

Maar is wel een grove berekening, is nog afhankelijk van:
- Daadwerkelijke efficiëntie van jouw ketel/cv systeem
- Jouw energieprijzen
- vast nog 101 dingen.

En een moeilijk tastbaar ding van comfort. Bij een tegel of andere koude vloer maakt vloerverwarming een ruimte echt comfortabeler. Bij een warmere vloer is dat minder een issue.

Kan me ook voorstellen dat bij luchtverwarming de circulatie erg meespeelt.
Vloerverwarming is lekker verdeelt op de plek waar jij ook loopt. Radiatoren aan de wand of een binnenunit in de verre hoek van een ruimte kunnen dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 19:49
Bigs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:27:

Vraag me alleen af wat het met het comfort doet, overstappen van vloerverwarming onder de tegelvloer naar luchtverwarming die vanaf 2,65m hoogte de kamer in blaast. Ik kan me zo voorstellen dat je meer kW moet stoken om hetzelfde comfortniveau te bereiken, niet?
Sinds wij beneden de airco hebben stook ik op deze manier, ik stel de cv in op ca 20 C en de rest ca 21 c komt uit de airco, dan is de kou uit de vloer en is het toch comfortabel.
De airco en de cv zijn niet gekoppeld, dus eerst gaat de cv aan, en een later de airco en dat gaat goed.
Nu is er wel een verschil in temp meting tussen thermostaat van de airco en cv dus heb ik daar een losse thermometer op een centrale plek neergezet om e.e.a. in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

silverball schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Niet iedereen woont in een goed geïsoleerde vrijstaande woning met voldoende afstand tot de buren, een riante zolder en vloerverwarming.

Bovendien; je zal maar even alle leidingen in huis, radiatoren, je warmwatermogelijkheid, je kookplaat en de nachtrust van je buren moeten inleveren voor een paar tientjes gasbesparing.
Okay... I'll bite :)

Dat is volledige onzin, het is in veel gevallen prima mogelijk. Tussenwoning uit '94 omgebouwd naar warmtepomp. Mijn buren hebben het ding nog nooit kunnen horen (en ikzelf ook niet). Kwestie van de juiste spullen aanschaffen.

Wel is het duur, dat is nog altijd het beste argument. Als je je nu grote zorgen maakt om de gasprijzen, dan heb je het geld ook niet om de conversie uit eigen zak te betalen. En de terugverdientijd wordt steeds korter, maar is nog steeds lang, erg lang.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Ja het comfort is wel ietsje minder. Al helpt tapijt of een kleed wel al enorm voor het gevoel.
Wel kan je snel een ruimte opstoken indien gewenst, dat kan je wel vergeten met L/W.
Maar een L/L is wel relatief makkelijk qua aanleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
Als iemand die een tijdje voor Nuon werkte heb ik geleerd nooit je contract voor langere tijd vast te zetten en ieder jaar over te stappen (achteraf een domme zet die in een half jaar prijsstijging onrendabel gemaakt wordt). Ikzelf heb een vrij beperkt verbruik (1.000kwh/600m3) en pak door overstappen ieder jaar een welkomstbonus van €200, waardoor het maandbedrag een schamele paar tientjes is waarvan de helft naar de netbeheerder en abonnementskosten gaat.

Totale stijging: Ca. €300-400 per jaar (ruim 50%)

Daarnaast regel ik ook het energiecontract van mijn ouders. Oud tochtig jaren huis (bj 1925) zonder CV en met gaskachels. Die verbruiken ieder jaar zo'n 1.600m2 aan gas. Het is een sociaal huurhuis waar de woonstichting al jaren vanaf wil om de grond zo duur mogelijk te verkopen (staat centraal op een van de mooiste plekjes van het dorp). Voor hun gaat de gasprijs omhoog van zo'n €0,75 naar €1,15, dat is alleen al zo'n €640 op jaarbasis. Daarnaast gaan ook de belasting, vastrecht en stroomkosten (ca. €0.10 per kw/h * 2.750kw) omhoog. Dat is samen nog eens €300.

Totale stijging: €700-900 per jaar

Met overstappen krijg je nog €150-200 terug, maar moge duidelijk zijn dat de energierekeningen flink gaan stijgen komend jaar en dat de minder vermogende mensen (sociale huur, laag inkomen, oud huis) veruit het hardst geraakt zullen worden. €2.000 bruto loonstijging is voor mensen met een (beneden) modaal jaarsalaris totaal niet realistisch, net als overstappen op zonnepanelen of aanbrengen van extra isolatie. Die stijging komt dan nog bovenop de brandstofprijzen, stijgende huren, zorgkosten en alle andere gestegen goederen.

Gelukkig gaat het verder wel goed met ons land.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 06-10-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

pieterraxis schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:19:
Het nieuws slaat ons om de oren.

Wat is het probleem

Je doet wel wat aannames... De belasting op gas zal langzaam verder stijgen, met minser belasting op kwh. Maar de huidige hoge gastprijs is waarschijnlijk een tijdelijk effect. Zodra Poetin de gaskraan weer standje normaal zet, zal de prijs weer normaliseren. We komen van coronatijd met hele lage gasprijs, naar nu hele hoge..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy

psy

Dido schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

En wat wil je met die bewustwording gaan doen? Er zijn hele volksstammen die je nog zo hard bewust kunt maken van de energie- en klimaatproblematiek maar die met al dat bewustzijn hooguit slechter gaan slapen.

Zuinige auto? Makkelijk gezegd als je alleen geld hebt voor een oude zesde-hands.
Minder vliegen? We hebben het over mensen die sowieso niet vliegen.
Isoleren, zonnepanelen, van het gas af? Huurbaas zegt nee, en veel succes zonder centen om te investeren driehoog hachter.
Minder stoken? Ja, dat kan. Krijg je van die situaties als we nog uit "oude" documentaires kennen. Huizen slecht gestookt, dus vochtproblemen, fysieke gezondheidsproblemen, mentale gezondheidsproblemen. Handig als mensen moeten kiezen tussen de verwarming aan of eten.

Er wordt in de energie-dicussie (en elders) vaak te makkelijk heengestapt over de groeiende groep mensen die helemaal geen reeele keus hebben om mee te doen of niet. En ja, die groep wordt al jarenlang systematisch groter gemaakt door hetzelfde overheidsbeleid dat de hele energietransitie het liefst "aan de markt" overlaat.

[...]

"We" hebben ervan geprofiteerd? Ja, "we" hebben door de beschikbaarheid van het gas jarenlang goedkoop kunnen verwarmen en koken, maar de gasprijs was gewoon gekoppeld aan de benzineprijs, dus de winst van extra goedkoop gas is direct via de staatskas over de balk gesmeten. Het wrange is dat degenen die op de blaren moeten zitten degenen zijn die het minste hebben geprofiteerd. Aan de andere kant staan degenen die wel substantieel hebben geprofiteerd - die hebben nu de centen om winstgevend te investeren in vergroening.

[/rant]
De huizenkwaliteit is in Nederland dan ook buitengewoon matig te noemen qua isolatie, juist door het "goedkope" gas. Gas was er in overvloed. Isoleren was lange tjd nergens voor nodig.
In Duitsland lachen ze om onze isolatiewaardes. Pas bij de allernieuwste bouweisen begint het ergens op te lijken.

https://energie.blog/deut...er-beim-thema-isolierung/
Alleen België en Engeland scoren nog slechter.
En daar plukken "we" nu de wrange vruchten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

ybos schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Gasprijs vliegt omhoog, dus gascentrales maken duurdere energie -> energie gaat dus ook duurder worden :Y

Of: gascentrales gaan uit want gas is te duur -> kolenprijzen stijgen want vraag neemt toe -> duurder om energie te maken -> onze prijs gaat ook omhoog.

Gros zit wel aan elkaar gekoppeld :Y
Netwerkbedrijven doen helemaal niets met de prijzen van de energie zelf. Alleen het transport. Daar ging het even om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

Netwerkbedrijven doen helemaal niets met de prijzen van de energie zelf. Alleen het transport. Daar ging het even om.
Ze zijn inderdaad losgekoppeld, maar dat betekent niet dat ze niet stijgen. Het Nederlandse net staat al jaren onder hoogspanning door de toenemende vraag naar energie. De afbouw van gas en stijgende vraag naar elektriciteit (naast elektrisch rijden en groei van nieuwe woonwijken, hogere concentraties mensen rondom steden etc.) komt daar nog eens bovenop.

Het leuke is dat deze bedrijven al bulken van het geld. Het klotst ze echt tegen de wanden, ze kunnen het alleen niet snel genoeg uitgeven door gebrek aan gekwalificeerd personeel. De toenemende vraag en noodzaak is alleen wel een (terecht) argument om de prijzen nu al te verhogen.

Het is maar goed dat de overheid dit (zwaar winstgevende) onderdeel losgekoppeld heeft van de energiemaatschappijen, anders hadden we nu een slechter net gehad tegen hogere kosten. Toch zijn de prijzen/kosten wel enigszins met elkaar verweven. Als de vraag naar gas/elektriciteit hoger is, is de vraag naar levering daarvan dat natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 10:56
Mijn contract loopt nog tot februari. Ik vond de gasprijs al belachelijk hoog, het is een eerste levensbehoefte maar het word de facto zelfs hoger belast dan luxe auto's.
Ik ga een een mooi plat elektrisch kacheltje kopen om bij mijn werkplek tegen de muur te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 11:15
Zoals iemand al zei was dat al heel lang zo.

Grofweg: 1 m3 gas is equivalent met 8 kWh aan warmte. Een airco heeft grofweg (gemiddeld) 2 kWh nodig om 8 kWh warmte naar binnen te verplaatsen. Dus: i.p.v. 1 m3 gas gebruik je 2 kWh stroom.

Met de "voorheen normale" prijzen, zeg 20 ct voor 1 kWh en 80 ct voor gas, scheelde verwarmen met een airco dus grofweg de helft. Dat is nu ongeveer nog steeds zo, alleen met zeg eens 45 ct voor stroom en 1,50 voor gas, is het verschil in absolute zin dus nog 2x zoveel (in geld).

Als je zonnepanelen hebt is het al helemaal lachen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 11:15
Bitzer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:24:
Mijn contract loopt nog tot februari. Ik vond de gasprijs al belachelijk hoog, het is een eerste levensbehoefte maar het word de facto zelfs hoger belast dan luxe auto's.
Ik ga een een mooi plat elektrisch kacheltje kopen om bij mijn werkplek tegen de muur te hangen.
Dat is nog steeds een dom plan en flink duurder dan de CV stoken, zelfs met de huidige gasprijzen nog steeds. Of je moet een overschot hebben door een flink dak vol zonnepanelen.

De enige manier waarop dat misschien werkt, is als je *alleen* je werkplek verwarmt, en de rest van het huis nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
And the winner van de vragen in de OP is:
Vorkie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Je kan nu heel wild om je heen gaan slaan en contracten oversluiten, hier schiet je alleen niet echt veel mee op, regeringen / overheden zijn met dit topic nu ook wel redelijk bezig. Januari is weer een ijkmaand voor de variabele tarieven en voor 1 oktober had je actie moeten ondernemen...
Dat mobiele airco ombouwen topic ga ik er ook eens even inspecteren.

Andere winnaars zijn:

"De trui " en "altijd voor 25 Euro tanken" :-)

*knip*
Onnodig stemming makend en illegale zaken bespreken we hier niet.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 06-10-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
pieterraxis schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:33:
And the winner van de vragen in de OP is:

[...]

Dat mobiele airco ombouwen topic ga ik er ook eens even inspecteren.

Andere winnaars zijn:

"De trui " en "altijd voor 25 Euro tanken" :-)

Overigens als vadertje staat ons verder in de greendeal blijft duwen en ons van zijn klauwen afhankelijk probeert te maken, zit ik er aan te denken de stroom af te tappen, een extra hoofd automaat + extra stoppenkast te maken en infrarood panelen te plaatsen
ik vraag mij af hoeveel dit al gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 21:08
Bitzer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:24:
Lokaal infrarood kan best handig zijn, mits het in een groter plan past.

Ik heb een wat wonderlijke woning. Een stuk oud (jaren vijftig) een stuk betrekkelijk nieuw (jaren negentig). Dat jaren vijftig stuk ben ik nu aan het na-isoleren, dat stuk uit de jaren negentig is redelijk, beter isoleren gaat echt lastig worden.

Qua verwarming heb ik nu een combinatie CV (Gas), Palletkachel, Lucht/lucht (airco) warmtepomp en infrarood.

Ik gebruik de airco om de keuken te verwarmen en de palletkachel voor de woonkamer. Infrarood in de badkamer omdat dat maar een uurtje per dag is of zo. De CV moet er daarbij voor zorgen dat de temperatuur in het hele huis niet te laag wordt. Dat is nog best lastig soms omdat de thermostaat in een al verwarmde ruimte hangt (keuken). Ik heb voldoende zonnepanelen om het elektrische deel af te dekken.

Wellicht ga ik mijn CV nog naar hybride ombouwen, dan kan ik daar nog wat op energiekosten besparen gok ik. Mijn doel is om de energierekening rond de 150 euro per maand te houden, voor mijn soort woning is dat een heel redelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Een warmte pomp kan ook prima samen met vloerverwarming/koeling.
Zie die combi alleen niet in dat lijstje :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
YakuzA schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Een warmte pomp kan ook prima samen met vloerverwarming/koeling.
Zie die combi alleen niet in dat lijstje :)
Dat is ook waar ik heen zou willen, we hebben best vaak een raam open staan, en als je een lucht lucht systeem wil met warmteterugwinning is dat een no go. Dan heb je buizen door je huis lopen (wat op zich wel kan, we hebben een koof in de badkamer van de meterkast naar het ketelhok op zolder, maar die moet dan wel opnieuw gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Ik vraag me af.....die 50% is dat met salderen? Aangezien je in de zomer t meeste stroom opwerkt met panelen en een warmtepomp vooral in de winter stroom staat te slurpen.
Ik zie daar toch een soort disconnect die bij mij de wens doet leven dat mn oude CV ketel het nog minimaal 10 jaar volhoudt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
delpit schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Lokaal infrarood kan best handig zijn, mits het in een groter plan past.

Ik heb een wat wonderlijke woning. Een stuk oud (jaren vijftig) een stuk betrekkelijk nieuw (jaren negentig). Dat jaren vijftig stuk ben ik nu aan het na-isoleren, dat stuk uit de jaren negentig is redelijk, beter isoleren gaat echt lastig worden.

Qua verwarming heb ik nu een combinatie CV (Gas), Palletkachel, Lucht/lucht (airco) warmtepomp en infrarood.

Ik gebruik de airco om de keuken te verwarmen en de palletkachel voor de woonkamer. Infrarood in de badkamer omdat dat maar een uurtje per dag is of zo. De CV moet er daarbij voor zorgen dat de temperatuur in het hele huis niet te laag wordt. Dat is nog best lastig soms omdat de thermostaat in een al verwarmde ruimte hangt (keuken). Ik heb voldoende zonnepanelen om het elektrische deel af te dekken.

Wellicht ga ik mijn CV nog naar hybride ombouwen, dan kan ik daar nog wat op energiekosten besparen gok ik. Mijn doel is om de energierekening rond de 150 euro per maand te houden, voor mijn soort woning is dat een heel redelijk bedrag.
Hier past het prima: nieuwbouw a met coëfficiënt van 0,02

Allemaal ltv, alleen wordt er hier geklaagd dat het niet snel genoeg gaat.

CV staat op 45 graden. Is het dan beter om hem 24x7 op 21/22 te hebben staan? (Om klachten te voorkomen)

Edit: of zal ik er een paar stille zuinige ventilatoren opleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Oogje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

Ik vraag me af.....die 50% is dat met salderen? Aangezien je in de zomer t meeste stroom opwerkt met panelen en een warmtepomp vooral in de winter stroom staat te slurpen.
Ik zie daar toch een soort disconnect die bij mij de wens doet leven dat mn oude CV ketel het nog minimaal 10 jaar volhoudt.
denk het wel, ik heb zo'n energieadviseur aan huis gehad, en ik moet wel zeggen, mijn stroomverbruik is het afgelopen jaar al erg hoog, met mij thuiswerkend, en 3 pubers die de hele dag op de laptop zitten.... maar dan nog met een warmtepomp verdubbelt het stroomverbruik, en als ik dan ooit ook nog electrisch ga rijden (als de VW bus er is, en een actieradius heeft van 400 km of meer)..... maar goed dat zien we dan wel. Ik denk dat ik voor mijn pensioen maar een deelname in een volgend pv project moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GugPanub
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

[...]
Ok, I'll bite. Je rekening bestaat inmiddels voor ongeveer de helft (!) uit belastingen, inclusief belastingen die zijn ingevoerd toen de gasprijs vrij laag stond. Kun je de overheid die je als laissez-faire classificeert dus daadwerkelijk op aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:37
delpit schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Ik heb een wat wonderlijke woning.
Grappig, zou mijn huis kunnen zijn ;-) Ik heb echter 2 pelletkachels, voor 2 woonkamers.
De badkamer wil ik nog verwarmen met infrarood maar dat is nog een puzzeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 21:08
Japiooo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:22:
[...]

Grappig, zou mijn huis kunnen zijn ;-) Ik heb echter 2 pelletkachels, voor 2 woonkamers.
De badkamer wil ik nog verwarmen met infrarood maar dat is nog een puzzeltje.
Ik heb mijn infrarood aan mijn domoticz project geknoopt. Ik heb nu twee 400 watt plafondpanelen, ga daar nog een 1200 watt wandpaneel bijplaatsen. Paar minuten voor het badkamerbezoek aan en domoticz zet hem weer uit mocht ik dat vergeten.

Verbruikt daarmee kortstondig veel watts, maar door de korte duur eigenlijk maar heel weinig in het grote geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:37
Modbreak:Dit kan uitstekend in het eerder genoemde topic Overstappen naar een nieuwe energieleverancier, daar maakt de huidige energiesituatie niet zoveel verandering in. Aangezien dit topic een exacte kopie is, een slotje,

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.