Heb net een aantal uren gespeeld en ik ben blij met de nieuwe update, want het plezier in rijden is voor mij nog groter geworden door de simulatieveranderingen.
In mijn herinnering van jaren terug had ik het meeste plezier aan GT6, omdat het rijden daar altijd zo soepel was met een stuurtje (Logitech G29). Met GT7 ben ik iets later ingestapt en heb het weggedrag tijdens de launch niet meegemaakt, maar dat zag eruit als een stap terug, zeker hoe de MR-auto's zo plotseling uitbraken en het terugvinden van grip zo slecht was. Dit was voor 1.31 eigenlijk nog steeds zo, maar in mindere mate, want tijdens het insturen van een bocht bewogen de auto's altijd wel initieel scherp als reactie op de stuurbeweging, maar al snel daarna wat gevoelloos en niet meer zo nauwkeurig het stuur volgend, alsof de wielophangingen de limiet al direct bereikten en daarna geen lastwisseling meer aankonden door overdemping. Al die tijd heb ik me daarop aangepast, maar eigenlijk voelde het nooit echt helemaal lekker.
Met de patch notes ben ik aardig verbaasd, want ik had niet verwacht dat er nog aan de weggedragsimulatie zou worden gewerkt, zeker omdat Sophy in de toekomst weer ingetraind moet worden. Welnu, na een paar rondjes in de Ferrari F40 te hebben gereden met nog steeds de G29, ben ik positief verrast, want het rijgedrag is nu echt beter geworden wat mij betreft. De auto heeft een veel grotere 'yaw window' waarin deze de bocht door kan rijden zonder direct flink te oversturen en bij slechts een klein beetje minder gasgeven in het midden van een bocht voel je dat de achterbanden grip krijgen. Zalig!
Heb daarnaast nog een rits auto's geprobeerd en het lijkt erop alsof de dempings- en geometrieveranderingen ervoor hebben gezorgd dat de onderstellen het wegdek veel beter volgen en dat de banden ook langer contact met de weg hebben. Daardoor voelt het voor mij op dit moment echt lekkerder. Op hoge snelheid kan ik die linkerknik op Sardegna veel preciezer nemen en het uitaccelereren uit langzame bochten met tweewielaangedreven auto's is echt heerlijk, want het is te voelen dat de wegophanging nu beter het vermogen op de weg krijgt.
Mijn grote droom is echter een Gran Turismo waarin achterwielaangedreven auto's in standaardvorm met sportbanden soepel door een bocht kunnen worden gedrift. Dus met het gaspedaal vol ingedrukt de bocht uitaccelereren constant tegen de 'rev limiter'. Daarna dus de proef op de som genomen en wat wagens geprobeerd tijdens een drift trial. Helaas is dat echter nog steeds niet geweldig mogelijk op een stuurwiel (en mijn skills die mij verhinderen om op dat hele dunne lijntje net vóór het spinnen te blijven), want de overgang tussen grip en gripverlies is nog steeds erg scherp en niet zo mooi geleidelijk zoals in het echt. Waar de wielophanging nu zo heerlijk soepel aanvoelt, loopt het bandenmodel wat mij betreft nog een beetje achter. Heel misschien is er kans dat deze ook nog wordt verbeterd, zeker nu de overige physicsveranderingen ook onverwacht uit de lucht zijn komen vallen. Helaas kan ik nog steeds niet fatsoenlijk driften met een stuur en gaat het tien keer makkelijker met de Dualsense, maar licht overstuur is nu beter op te vangen met minder snelheidsverlies door de betere wielophanging. Daarom ben ik dus toch heel tevreden met deze update.
Verder merkte ik dat Sport Hard-banden in de regen langer meegaan in de Tokyo 600-race (beginnend bij en opdrogend vanaf 1,5 streepjes op de regenmeter). Ook gaan Racing Hard-banden langer mee tijdens Sardegna 800.
Daarnaast is 120 Hz heerlijk soepel. Kiezend voor 'prioritise framerate' zorgt wel voor een heel lage resolutie en het beeld wordt dan echt wazig, maar 'prioritise resolution' in combinatie met 120 Hz voelde voor mij erg goed aan (schijnbaar gemiddeld 90 fps en schommelend tussen 60-120, zie
https://www.resetera.com/...424/page-4#post-103413163), subjectief misschien ietsje soepeler dan het beeld op 60 Hz. Dit kan echter ook 'low framerate compensation' zijn, dus hopelijk doet Digital Foundry nog een analyse.
Tevens doet de PP-glitch het niet meer door de veranderingen aan berekeningen aan de downforce en rijhoogte, dus dat wordt op de ouderwetse manier 'grinden'. Aangezien het erop lijkt dat we geen variatie aan races met een goede geldbeloning gaan krijgen, zal ik gewoon doorgaan met een of twee 'voor-het-geld-races' en daarna weer met plezier rijden voor bijna geen beloning. Tja...