vrolijkepatrick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:28:
Hoi Allemaal,
Ben nieuw op dit forum en voordat ik alle 295 pagina’s met threads moet doorzoeken is dit wellicht handiger. Is er ook een Nederlandse uitleg hoe je je auto moet tunen ? Ik heb al diverse filmpjes op youtube gevonden maar dat is in het Engels. Door mijn hersenletsel lukt het me niet om die filmpjes te vertalen waardoor ik niet precies begrijp hoe je je auto het beste moet tunen. Wellicht is er iemand die al eens kort en bondig uitleg heeft gegeven
Ik heb chatgpt om hulp gevraagd. Die zei het volgende:
In Gran Turismo 7 is het afstellen van je auto een cruciaal onderdeel van het verbeteren van je prestaties op het circuit. Het kan enige tijd duren om de juiste instellingen te vinden die passen bij je rijstijl en het type auto dat je gebruikt, maar hier zijn enkele basistips om je op weg te helpen:
1. Bandenspanning
• Bandenspanning beïnvloedt de grip van de auto. Te lage spanning kan leiden tot teveel grip, wat de snelheid vertraagt, terwijl te hoge spanning de grip kan verminderen en tot slijtage leidt.
• Normaal: Start met de standaard spanning en pas deze aan als je merkt dat je grip te veel varieert in bochten of bij accelereren.
• Aanpassingen: Verlaag de spanning voor meer grip op de voorwielen of verhoog deze voor meer stabiliteit achterin.
2. Rijhoogte
• Rijhoogte beïnvloedt de aerodynamica en de algemene stabiliteit van de auto.
• Lagere rijhoogte zorgt voor minder luchtweerstand en meer stabiliteit, maar kan de ophangingsgeometrie verstoren.
• Hogere rijhoogte kan de grip verbeteren op onregelmatige wegen of circuits met veel hobbels.
3. Veerhardheid
• Veerhardheid regelt hoe stijf de ophangingsveren zijn.
• Stijvere veren zorgen voor een scherpere handling, maar kunnen de auto minder vergevingsgezind maken op oneffen oppervlakken.
• Zachtere veren bieden meer comfort en grip op oneffen terreinen, maar kunnen de stabiliteit in snelle bochten verminderen.
4. Demperinstellingen (Dempingskracht)
• Demperinstellingen beïnvloeden hoe snel de ophangingssystemen reageren op oneffenheden in het wegdek.
• Hogere demping betekent dat de ophangingssystemen sneller reageren en de auto beter stabiel blijft, vooral in snelle bochten.
• Lagere demping zorgt voor een soepeler rijgedrag, maar kan de auto minder goed in balans houden in snelle bochten.
5. Camberhoek (Wielhoek)
• Camber is de helling van de wielen ten opzichte van het wegdek.
• Negatieve camber (wielen naar binnen gekanteld) kan de grip in bochten verbeteren, omdat het contactvlak van de band meer in lijn is met de bocht.
• Positieve camber (wielen naar buiten gekanteld) is zelden wenselijk, tenzij je te maken hebt met specifieke auto- of rijomstandigheden.
6. Toe-in en Toe-out
• Toe-in en toe-out beïnvloeden de stuurrespons en stabiliteit.
• Toe-in (de wielen wijzen naar elkaar toe) verhoogt de stabiliteit in een rechte lijn, maar kan het sturen trager maken.
• Toe-out (de wielen wijzen van elkaar af) zorgt voor snellere reacties in bochten, maar kan de rechtuitstabiliteit verminderen.
7. Anti-rollbars
• Anti-rollbars helpen de carrosserie van de auto recht te houden in bochten door de rolbeweging te verminderen.
• Zwaardere anti-rollbars aan de voorkant zorgen voor meer stabiliteit in bochten, maar kunnen de auto onderstuur veroorzaken.
• Lichtere anti-rollbars geven de achterkant van de auto meer vrijheid, wat kan leiden tot meer overstuur.
8. Differentiëelinstellingen
• Het differentiëel regelt hoe het vermogen wordt verdeeld over de wielen van de auto.
• Lagere instellingen zorgen voor meer stabiliteit bij het uitaccelereren, maar kunnen de reacties in bochten vertragen.
• Hogere instellingen geven meer vermogen naar de achterwielen (of voorwielen in sommige auto’s), wat kan helpen bij het accelereren, maar het kan de stabiliteit in bochten verminderen.
9. Reminstellingen
• Rembalans is essentieel voor goede prestaties bij het remmen.
• Voorste remkracht zorgt voor snellere reacties bij het remmen, maar kan leiden tot blokkeren van de voorwielen.
• Achterste remkracht kan helpen bij het stabiliseren van de achterkant bij het remmen, maar kan overstuur veroorzaken als het niet goed is ingesteld.
10. Versnellingsbak en Overbrengingsverhouding
• Afhankelijk van de auto en het circuit kan het nuttig zijn om de versnellingsbak af te stellen om de motor op het ideale toerental te houden voor maximale kracht.
• Kortere versnellingen zorgen voor sneller accelereren, maar verliezen snelheid op lange rechte stukken.
• Langere versnellingen geven meer snelheid op rechte stukken, maar maken de acceleratie trager.
Praktische Stappen:
1. Begin met een standaardinstelling en probeer een paar ronden op het circuit.
2. Evalueer de prestaties: Heb je te veel onderstuur (voorkant schuift) of overstuur (achterkant verliest grip)?
3. Pas één instelling per keer aan. Dit helpt je begrijpen hoe elke wijziging het gedrag van de auto beïnvloedt.
4. Blijf testen en aanpassen totdat je de juiste balans vindt voor het specifieke circuit.
Elke auto reageert anders, dus het kan zijn dat je meer tijd moet besteden aan het afstemmen van de instellingen, afhankelijk van het type auto en het circuit waar je rijdt. Als je de instellingen goed afstemt, kun je veel tijd winnen, dus experimenteer rustig en evalueer voortdurend je prestaties!
Ik houd dit forum al een tijdje in de gaten en weet zeker dat er hier mensen zijn met meer ervaring omtrent het tunen/afstellen van je auto.
Hopelijk heb je hier wat aan! 🙂