thunder8 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:32:
[...]
Reviewbombing op metacritic is blijkbaar een rage tegenwoordig. Ja mtx is kut, ja de payouts lager maken was niet handig, maar om de game dan maar een 1 of 2 score te geven, slaat nergens op, want de game doet ook genoeg goede dingen.
ik snap je punt wel, maar ik ben het op dat vlak echt met je oneens.
Je hebt als koper van een game geen invloed op wat ze je allemaal voorschotelen kwa game, in dit geval kwam na 2 weken na de release (en reviews) ineens boven water wat de ideeen waren voor deze game.
Ik vind het te simpel om dat af te doen als een foutje met de payouts, dit is gewoon bizar wat daar gebeurde. Als je een game op slot gooit na de campagne en dan met bedragen van 300 euro aan microtransacties aankomt om 2 auto's te kopen die je niet kunt halen, dan heb je als koper geen enkele andere mogelijkheid dan om anderen daarvoor te waarschuwen.
In dit geval vind ik een 0 gerechtvaardigd, ik heb de campagne gespeeld en in de huidige staat waarin ik normaal graag arcade mode speel verdien ik tussen de 2000 en 5000 credits op professional level (hoger kun je daar niet kiezen. Voor een 18 miljoen auto moet ik dan 9600 races doen a 10 minuten wat neer komt op 600 uur, waarbij als ik als casual gamer 2 uur per dag zou racen mij dat 300 dagen zou kosten voor 1 auto.
Logisch dat ik dan een 0 geef voor die game, als ze daar vooraf duidelijk over waren geweest in de reviews en dat je dit als casual gamer te wachten stond dan had ik die game nooit gekocht in die staat. Daar komt bij dat ze het onmogelijk maken om een game terug te brengen digitaal ondanks dat ze dit na 2 weken aangezet hebben, dan kun je verwachten dat de hele casual gamer game wereld probeert duidelijk te maken dat je dat echt niet kan maken.
Een 1.5 op metacritic gaat niet meer weg en hopelijk heeft het het effect voor toekomstige sony GAAS games dat ze in ieder geval gaan nadenken over wat ze wel en niet kunnen maken op dat soort bizar hoge paywalls in games waar ze een full price voor vragen.
Overigens als je kijkt naar het rijtje kwa review bombing dat zijn het bijna allemaal games waar exact ditzelfde is gebeurd en waar micro transacties de gameplay ervaring nadelig beinvloeden in plaats van dat het een optioneel is.
En heel eerlijk, ik dank dat niemand van de gran turismo kopers zich druk had willen maken over die payouts em microtransacties. Het feit dat het op alle forums daar eigenlijk alleen nog maar over gaat geeft gewoon aan dat deze richting niet geaccepteerd wordt door de meeste gamers (natuurlijk zijn er een paar uitzonderingen, maar voor zo weinig mensen kun je niet een game ontwikkelen).
Gamen moet wel leuk blijven, het is niet een baan of zo.
Neemt niet weg dat deze voorspelbare reactie op de gebruikers review bombing en online controverse een eerste stap in de goede richting is. Er was ook geen andere mogelijkheid meer, dit gaat veel verder dan alleen GT kwa acceptatie en is ook schadelijk voor sony als platform in het geheel.
Dus eerste stap in de goede richting, maar ik hoop echt van harte dat ze die lijn dan voort blijven zetten en dat ze geen stunts opnieuw gaan uithalen door bijvoorbeeld alles duurder te maken in de game waardoor een verhoogde payout nog geen zin heeft in de toekomst. Ze kunnen op dat vlak alles doen wat ze maar willen, maar voor nu geef ik ze het voordeel van de twijfel en ik hoop dat we vanaf nu dan al die geweldige posts van alle gt liefhebbers hier weer kunnen zien van de positieve kanten van de game (want die zijn er uiteraard ook voldoende als deze donkere storm weerstaan is).