SemperFidelis schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:37:
[...]
Jann Mardenborough won via Gran Turismo de kans om in een echte racewagen te rijden en heeft zelfs nog paar jaar in de SuperGT gereden.
Dus snel in de sim betekent wel degelijk dat je snel kunt rijden. Zelfde hadden ze laatst met een kerel die in Gran Turismo goed was in driften, die ging in het echt ook aardig de bocht door.
Laten we niet doen alsof de gemiddelde tweaker net zoveel talent heeft dan de 1-2 uitzonderingen die vanuit Gran Turismo een kans hebben gekregen in het echte racen. Of dan nog maar te zwijgen over het materieel waar een gemiddelde burger op de Nordschleife verschijnt.
Zelfs wijlen Ring-Königin Sabine Schmitz heeft regelmatig een ringtaxi plat gereden, ondanks haar talent en haar real-life kennis van de baan. En daar zweeg ze ook niet over. Het is niet voor niets de groene hel.
Kan een simmer in het echt ook snel zijn? Ja dat kan. Kan je bepaalde technieken leren door te simmen? Ja. Maar er gaat niets boven reallife kennis van apparatuur (auto, banden, remmen, ophanging, etc etc) en de track in het echt. Spa lijkt in de games machtig, maar is niets als je daadwerkelijk daar bent en Eau Rouge naar boven staart. Het lijkt wel 2-3 zo hoog als in de games.
Op de Nordschleife worden tijdens toeristenfahrten heel veel auto's afgeschreven. Ken genoeg mensen die er met regelmaat komen en ook die hebben minimaal 1x een auto kort gereden daar. Soms door gebrek aan eigen kennis, overschatting van hun kunnen en soms door omstandigheden, zoals een oliespoor, remmen die weigerden, regen, enz enz. Voorbeelden van crashes zijn genoeg te vinden op Youtube, elk jaar weer.
Ik heb redelijk snelle auto's, kan een aardig potje sturen, zowel in het echt als op een sim. Maar je zal mij niet vinden op de Nordschleife in het echt. Noem het realistisch zijn, bang, whatever.
En dat is het laatste wat ik erover zeg, dit is al veel te ver offtopic. Gran Turismo was een Simcade en nu met de nieuwe physics is het ietsjes verder naar de sim-kant gegaan. Maar laten we ook niet doen alsof het absolute summum is wat er verkrijgbaar is qua sim, laat staan dat het volledig overeenkomt met de werkelijkheid.