Uitbouw woning en perceel: issue?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 14:17
"Verkrijger is ermee bekend en stemt ermee in dat de fundering en/of muur van een uitbouw van de naburige woning deels op het perceel grond van de Verkrijger zal (kunnen) zijn gesitueerd"

Dit is hetgeen dat in de koopovereenkomst staat. Het wordt als volgt uitgelegd:

Als uw buren ook een uitbouw kiezen wordt de muur in het verlengde van uw eigen binnenmuur geplaatst. Dus op de erfgrens. Als u zelf ook een uitbouw heeft deelt u de muur.

Even voor alle duidelijkheid: betekent dit dus dat de buren op mijn perceel / grond het een en ander kunnen plaatsen, zonder dat ik daar iets tegen kan doen? Wat wordt er bedoeld met 'het verlengde van uw eigen binnenmuur'?

Wat zijn mijn rechten in deze? Ik heb dit liever niet, maar ik wil het 1) eerst goed begrijpen en 2) weten wat mijn rechten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:58
Dat wanneer je buren een uitbouw gaan plaatsen de muur op of net over de erfgrens kan komen. Als er dan ook nog fundering onder de muur van de uitbouw komt, kan ook deze deels op jou perceel komen. Dat zal vice versa ook zo zijn.

Of misschien - bij bestaande bouw - is dat al het geval.

Misschien dat een situatie schets nog wat meer verduidelijking kan geven

[ Voor 12% gewijzigd door _Chris_ op 15-09-2021 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is gebruikelijk bij nieuwbouw. Als de uitbouw binnen de erfgrens valt, zit er een inham in de muren.

(Waarom) neem je zelf geen uitbouw? Ik zou het persoonlijk altijd doen, mits je het financieel haalt natuurlijk. Ken inmiddels best veel verhalen (ook op tweakers) van mensen die achteraf alsnog een uitbouw gingen plaatsen en dat is a) meestal duurder en b) levert veel meer gezeur op...

Uitbouw huis
Uitbouw begane grond. Hoe om te gaan met buren?
Uitbouw buren 92
Uitbouw (vergroten bestaande uitbouw)

Als je dat leest neem je die uitbouw ook vanaf de bouw ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2021 12:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Nieuw of bestaande bouw?

Dit is om ervoor te zorgen dat de bouwmuur door kan lopen in de woning zonder een sprong te maken. Dat recht heb jij ook bij de buren trouwens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Dat is courant, het gaat wellicht om nieuwbouw?
Wil de buur wel uitbouwen, en jij niet, dan krijg jij op jou grond een buitenmuur van de buren (en vice versa). Bij degene met uitbouw loopt de muur netjes door in de uitbouw.
Willen jullie beiden uitbouwen, hebben jullie beiden een binnenmuur, zonder uitsprongen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
Ik was hier ook wel nieuwsgierig na. Wij hebben een huis van 1996 gekocht met uitbouw (uitbouw van buren rechts is 1 meter langer). Links hebben geen uitbouw

Wij hebben dus in de woonkamer aan beide kanten een muurversmalling. Wij hebben dezelfde voorwaarden in de clausule staan als TS aangeeft.

Dit betekend dat wij dus de muur mogen verleggen zodat wij binnen een recht doorlopende muur hebben?

• SaraNostra
Sport_Life schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:26:
Dat is gebruikelijk bij nieuwbouw. Als de uitbouw binnen de erfgrens valt, zit er een inham in de muren.

(Waarom) neem je zelf geen uitbouw? Ik zou het persoonlijk altijd doen, mits je het financieel haalt natuurlijk. Ken inmiddels best veel verhalen (ook op tweakers) van mensen die achteraf alsnog een uitbouw gingen plaatsen en dat is a) meestal duurder en b) levert veel meer gezeur op...

Uitbouw huis
Uitbouw buren 92

Dank voor de informatie. Ik heb zelf liever een veranda aan huis (met dak) dan een uitbouw... het gaat namelijk ten koste van de tuin. Correct me if I am wrong!

Voor de mensen die reageren: dank jullie wel. Het gaat hier overigens om nieuwbouw.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
SaraNostra schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:54:
[...]

Dank voor de informatie. Ik heb zelf liever een veranda aan huis (met dak) dan een uitbouw... het gaat namelijk ten koste van de tuin. Correct me if I am wrong!

Voor de mensen die reageren: dank jullie wel. Het gaat hier overigens om nieuwbouw.
Als je beide buren en uitbouw realiseren dan kun jij mooi je veranda dak monteren aan die muren.

Overigens zijn dit soort clausules wel eens beperkt in tijd.

• SaraNostra
Rukapul schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:01:
[...]

Als je beide buren en uitbouw realiseren dan kun jij mooi je veranda dak monteren aan die muren.

Overigens zijn dit soort clausules wel eens beperkt in tijd.
Dank. Beperkt in tijd: als in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
T/m 1 jaar na oplevering bijvoorbeeld. Staat vaak in de akte van levering of grondakte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Erwin_83
  • Laatst online: 16:46
SaraNostra schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:05:
[...]

Dank. Beperkt in tijd: als in?
Bijvoorbeeld geldig de eerste 5 jaar na oplevering. Daarna moet je het zelf regelen met de buren of die met jou.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die m2 als uitbouw tellen meer mee in je waarde dan een veranda.

Al helemaal als beide buren een uitbouw doen, dan zit jij helemaal opgesloten, in het donker en met een veranda erbij is je huis beneden nog donkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
[...]

Dit gaat inderdaad ten koste van je tuin. Is een vrij standaard bepaling bij nieuwbouw. Je heb dan een stuk muur van ~10-25cm breed x lengte van de uitbouw op jouw grond staan. Hier is niets tegen te doen, behalve dit huis niet kopen natuurlijk.

Mijn buren hebben ook een uitbouw die 90cm langer is dan die van mij dus ik heb een stukje van hun buitenmuur op mijn grond staan. Kon ik mooi de tuinhaspel aan ophangen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Uitbouw kost ca 20-30k, als je dat niet hebt houdt het sowieso op en is een veranda ook leuk.
Als je een plattegrond van de woning incl kavel hebt wil ik wel even mee kijken :).

En als je de mogelijkheid hebt een woning te bekijken van bv eerdere fase zou ik dat altijd doen. Je kunt best ergens aanbellen om een kijkje te nemen.

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke kwestie, tenzij je het als investering ziet, dan altijd doen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaraNostra
Sport_Life schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:31:
[...]

Uitbouw kost ca 20-30k, als je dat niet hebt houdt het sowieso op en is een veranda ook leuk.
Als je een plattegrond van de woning incl kavel hebt wil ik wel even mee kijken :).

En als je de mogelijkheid hebt een woning te bekijken van bv eerdere fase zou ik dat altijd doen. Je kunt best ergens aanbellen om een kijkje te nemen.

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke kwestie, tenzij je het als investering ziet, dan altijd doen ;).
Hartelijk dank! Het gaat hier om een hoekwoning en ik zie een uitbouw niet echt als een investering (huis is groot genoeg). Vandaar. En inderdaad, uitbouw kost ook nog eens 20.000 Euro, ongeveer. Dat heb ik er niet voor over.
Vorkie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:18:

Al helemaal als beide buren een uitbouw doen, dan zit jij helemaal opgesloten, in het donker en met een veranda erbij is je huis beneden nog donkerder.
Het gaat hier om een hoekwoning, dus ik denk dat het wel goed moet komen (I hope!). Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Vorkie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:18:
Dat vind ik zo'n dooddoener he :')

Waarom zou je het woongenot van eventuele volgende bewoners laten gaan boven je eigen woongenot? Als TS liever een veranda heeft moet die dat vooral doen, en niet denken aan eventuele meerwaarde voor een volgende bewoner.

Tenzij het huis bedoeld is als beleggingsobject zou ik vooral gaan voor het eigen woongenot. d:)b
Dat valt ook wel mee als in de veranda lichtkoepels ofzo geplaatst worden. :O

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Remcoder schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:12:
[...]

Dat vind ik zo'n dooddoener he :')

Waarom zou je het woongenot van eventuele volgende bewoners laten gaan boven je eigen woongenot? Als TS liever een veranda heeft moet die dat vooral doen, en niet denken aan eventuele meerwaarde voor een volgende bewoner.

Tenzij het huis bedoeld is als beleggingsobject zou ik vooral gaan voor het eigen woongenot. d:)b

[...]

Dat valt ook wel mee als in de veranda lichtkoepels ofzo geplaatst worden. :O
Hoezo meerwaarde voor de volgende bewoner?

Voorbeeld 1: Als jij met 20k investering (ipv 40k na oplevering) straks 40k overwaarde krijgt is dat leuk voor je uiteindelijke LTV %tjes hoor en daardoor een mooiere rente / minder maandelijkse kosten / meer financiële ruimte bij een nieuwe rentemiddeling.

Voorbeeld 2: Als jij straks met 20k investering quitte speelt door net dat extra beetje bij een eventuele woningmarktcrash, ben je ook blij.

Maar ja, je moet het allemaal wel een beetje doorrekenen en daarnaast dan ook de juiste keuzes maken qua rentevast periodes.

En daarna kom je met een dingetje uit de jaren 90, een lichtkoepel, die los van een hoop herrie bij regen / hagel, ook nog eens, bijna altijd, een hoop kopzorgen gaat geven in de toekomst met lekkages en een daarnaast ook een levensduur van 10/20 jaar. (i.c.m. een houten veranda)

• DropjesLover
  • Laatst online: 17:57

DropjesLover

Dit dus ->

Dus aan de kant van je buren mis jij over de lengte van hun uitbouw grofweg 40cm van je perceel, omdat hun muur er staat.

30cm binnenmuur, precies midden op de erfgrens -> 15m
10-15 cm spouw
10cm buitenmuur

Persoonlijk zou ik ook voor een uitbouw gaan. Ruimte binnen gebruik je meer dan de tuin, en kan je binnen vaak makkelijker een keuken + 6 persoons eettafel kwijt.
Los van de economische berekening / redenering hierboven :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Vorkie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:30:
[...]

Voorbeeld 1: Als jij met 20k investering (ipv 40k na oplevering) straks 40k overwaarde krijgt is dat leuk voor je uiteindelijke LTV %tjes hoor en daardoor een mooiere rente / minder maandelijkse kosten / meer financiële ruimte bij een nieuwe rentemiddeling.

Voorbeeld 2: Als jij straks met 20k investering quitte speelt door net dat extra beetje bij een eventuele woningmarktcrash, ben je ook blij.

Maar ja, je moet het allemaal wel een beetje doorrekenen en daarnaast dan ook de juiste keuzes maken qua rentevast periodes.

En daarna kom je met een dingetje uit de jaren 90, een lichtkoepel, die los van een hoop herrie bij regen / hagel, ook nog eens, bijna altijd, een hoop kopzorgen gaat geven in de toekomst met lekkages en een daarnaast ook een levensduur van 10/20 jaar. (i.c.m. een houten veranda)
Dit is dus precies het tegenovergestelde van voor woongenot gaan. Jij maakt er een financiële keuze van. Woongenot en financiën zijn echt twee totaal verschillende dingen.

Bovendien is een woningmarkt crash pas vervelend als je op dat moment je huis wil verkopen, anders boeit het niet zoveel.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Plus het woongenot , dat was bij ons primair de reden natuurlijk. Rendement zal in Amsterdam hoger zijn en in Zeeland lager, maar over het algemeen zijn de kosten flink lager dan de waarde.

Maar nogmaals het is persoonlijk, als je liever een grotere tuin hebt is daar toch niets mis mee :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2021 15:13 ]

• Joris748
  • Laatst online: 17:53
DropjesLover schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:03:
Dus aan de kant van je buren mis jij over de lengte van hun uitbouw grofweg 40cm van je perceel, omdat hun muur er staat.

10-15 cm spouw
10cm buitenmuur

Persoonlijk zou ik ook voor een uitbouw gaan. Ruimte binnen gebruik je meer dan de tuin, en kan je binnen vaak makkelijker een keuken + 6 persoons eettafel kwijt.
Nee, de binnenmuur evenals de helft van de spouw staat op de het kavel van de buren. De binnenmuur tussen woonkamer en uitbouw wordt immers doorgetrokken.

De buitenmuur staat dan op het perceel van TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 06-05 23:25
[...]

Dat soort berekeningen zijn heel leuk als je woning een beleggingsobject is. Maar ik ken vrij weinig mensen die hun huis zien als een beleggingsobject. Vrijwel iedereen ziet een huis als een woning.

Daarom ga ik ten alle tijden voor mijn eigen woongenot, en zal het wat aan mijn reet oxideren of de woning meer of minder waard wordt door bepaalde wijzigingen, zolang ik maar goed kan wonen. Als ik bij een eventuele verkoop de hypotheek niet af zou kunnen betalen blijf ik er gewoon langer wonen. Die kans is sowieso gering omdat ik, net als iedereen die het afgelopen decennium een woning gekocht heeft, braaf de hypotheek aflos.
Ik gaf maar een voorbeeld :')

Er zijn genoeg andere mogelijkheden om licht door een dak heen te krijgen wat minder kans geeft op lekkages of andere "kopzorgen". :O

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
[...]

Voorbeeld 3: Je verkoopt je woning tijdens een crash en gaat +20k het schip in :+. Kans is (vooral nu) klein, echter om er maar vanuit te gaan dat alles blijft stijgen...

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

densoN schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:25:
[...]

Voorbeeld 3: Je verkoopt je woning tijdens een crash en gaat +20k het schip in :+. Kans is (vooral nu) klein, echter om er maar vanuit te gaan dat alles blijft stijgen...
Als er een crash komt durf ik wel te stellen dat de nieuwbouwwoningen zonder uitbouw niet aan de straatstenen kwijt te raken zijn.. ook niet voor 25k lagere prijs . Zelfde geldt voor >D label woningen, erfpacht, etc.
Qua verkoopbaarheid wil je juist wel een uitbouw. Uitzonderingen zijn de woningen die in de basis al redelijk groot zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sport_Life schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:26:

Uitbouw huis
Uitbouw buren 92

Precies dat. In het bouwproject van mijn vorige woning werden veel woningen gebouwd. Wij hebben als enige de optie uitbouw gekozen en kregen zo 2,4 meter extra achteraan de woning.

Dit heeft in die jaren ons woongenot enorm verbeterd, want effectief werd je woonkamer bijna 2x zo groot.
Daarnaast hadden we geen inham en liep de kamer gewoon in dezelfde breedte door. De buitenmuur zat daarmee dus ook op de grond van de buren.

Het grote voordeel is wel, dat dit allemaal gebouwd wordt zonder dat er mensen wonen en conform alle afspraken, dus geen gezeur achteraf. Volgens mij is het gevolg wel dat de buren niet precies dezelfde maat uitbouw kunnen doen achteraf.

Het bouwbedrijf was echter niet zo blij met ons, we waren de enige met uitbouw en daarom moesten alle bouwkundige zaken voor de uitbouw m.b.t. berekeningen e.d. speciaal voor ons huis gebeuren terwijl ze dachten dat niemand de optie zou nemen, maar wij kwamen er als een van de laatsten bij })

Ik ben nu bij mijn huidige woning een schuur aan het bouwen en ik kan je vertellen dat geeft 1000x meer gezeik als je buren hebt die er al tientallen jaren wonen.....!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-05 11:49

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

DropjesLover schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:03:

10-15 cm spouw
10cm buitenmuur

Dat is niet de heel waarschijnlijke bouwmethode.
Ankerloze betonnen spouwmuur is maar 100-120mm. Die staat bij de buren 't perceel (erfgrens is hart van de spouw van de ankerloze spouwmuur naar de buren).
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/113344_Plattegrond_uitbouw_1.jpg

In de praktijk komt dus stukje isolatie+de bakstenen op de perceel van de TS terecht. (en onder de grond nog stukje funderingsbalk).

Fotonerd

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:23
Doe je bij nieuwbouw niet mee aan een uitbouw, dan houden ze inderdaad de binnenmuur aan -van jou- en die trekken ze door. Dat betekend dat voor jou je stukje tuin in de breedte kleiner wordt.

Zover ik heb begrepen doe je daar niets aan bij nieuwbouw omdat het meegenomen wordt in de bepaling.

Dus wil je het niet, dan vooral niet doen maar realiseer je dat je een stukje tuin kwijt raakt en dat je later, als je wel een aanbouw wilt, een kleinere breedte aanbouw hebt want je mag hun muur niet meer afbreken.

Je krijgt dan van binnenuit gezien een sprongetje van 10cm als je later toch een aanbouw wilt.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• heerjelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 00:08
mouse86 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:37:
Doe je bij nieuwbouw niet mee aan een uitbouw, dan houden ze inderdaad de binnenmuur aan -van jou- en die trekken ze door. Dat betekend dat voor jou je stukje tuin in de breedte kleiner wordt.

Zover ik heb begrepen doe je daar niets aan bij nieuwbouw omdat het meegenomen wordt in de bepaling.

Dus wil je het niet, dan vooral niet doen maar realiseer je dat je een stukje tuin kwijt raakt en dat je later, als je wel een aanbouw wilt, een kleinere breedte aanbouw hebt want je mag hun muur niet meer afbreken.

Je krijgt dan van binnenuit gezien een sprongetje van 10cm als je later toch een aanbouw wilt.
Dit laatste is onjuist. Meestal is in de bepaling opgenomen dat de eigenaar van het dienend erf het recht heeft om de buitenmuur te verwijderen en een nieuwe binnenmuur te plaatsen zodat er geen verspringing is.

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:02
Dit laatste is onjuist. Meestal is in de bepaling opgenomen dat de eigenaar van het dienend erf het recht heeft om de buitenmuur te verwijderen en een nieuwe binnenmuur te plaatsen zodat er geen verspringing is.
Hier is ook nog wel een topic over te vinden op GoT, waarbij de stenen werden 'gestolen' voor de eigen uitbouw.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

-

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2021 16:52 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

heerjelle schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:30:
[...]

MAZKOL in "Uitbouw buren 92"

Lijkt me niet de bedoeling dat de buurman dit recht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De TS woont op de hoek en kan dat inderdaad een muurtje in zijn tuin zien, maar ingesloten worden kan de TS niet.
Het is vrij simpel: Als je het huis kiest hebben je buren het recht op die aanbouw. No big deal. Daar kun je niets tegen beginnen en dat zou ook niet nodig moeten zijn. Je verliest er niet een aanzienlijk deel van je tuin van en kan wat makkelijker je veranda plaatsen en heb minder schutting nodig.

Zo zou ik het benaderen.

Het aangehaalde topic hierboven gaat over hetzelfde bouwproject waar ik ook woon. (Ik heb overigens een uitbouw en de buren niet.)

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 15-09-2021 16:59 ]

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:23
heerjelle schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:30:
[...]

In de praktijk haast niet te doen met flinke overlast en schade voor buren.

1) Buitenmuur zit vast met ankers aan de binnenmuur. Dus buitenmuur moet je zeer zorgvuldig en voorzichtig verwijderen.

2) Na verwijderen buitenmuur valt meestal de isolatie er zo tussenuit.

3) De buitenmuur staat op hun eigen fundering, en die kan je zelf niet gebruiken want dan komt leefgeluid direct bij buren via de vloer binnen.

Zodra een aanbouw aan beide kanten wordt geplaatst, is er altijd een opening tussen beide funderingen ivm geluid.

Dus wellicht mag het, maar praktisch moeizaam uit te voeren :)

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mouse86 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:09:
[...]

3) De buitenmuur staat op hun eigen fundering, en die kan je zelf niet gebruiken want dan komt leefgeluid direct bij buren via de vloer binnen.

Zodra een aanbouw aan beide kanten wordt geplaatst, is er altijd een opening tussen beide funderingen ivm geluid.

Dus wellicht mag het, maar praktisch moeizaam uit te voeren :)
De fundering over de lengte van de huizen waar ze aan elkaar grenzen wordt gedeeld en dat zou bij de uitbouw ineens anders zijn? Standaard gaan die uiteraard op dezelfde fundering verder mits in 1 keer gebouwd. Sterker nog: kiezen 2 buren voor een uitbouw tijdens het bouwproject krijg je meestal ook een korting op de uitbouw. Voor geluid hoef je het dus niet te laten, want diezelfde funderingsbalk tussen de woningen wordt al bijna volledig gedeeld.
Pagina: 1