Uitbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10
Heeft er iemand ervaring in de kosten van het uitbouwen van je huis aan de achterzijde?

Wij wonen in een tussenwoning en willen graag de woonkamer vergroten en dan wel dat de huidige buitenmuur eruit gaat.

De uitbouw zelf zit ik te denken aan 5m breed en 3.5m diep. Dit blijkt vergunningsvrij te zijn, ook omdat het minder dan 50% van het achtererf betreft.

We hoeven geen ultra luxe pui. Gewoon een normale deur en een normaal raam zoals we nu hebben. Uiteraard willen we wel een nieuwe tegelvloer die gelijk doorloopt overal beneden.

Heeft iemand tips waar op te letten bij een aannemer of ervaring qua kosten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKrX52E2szw4SX5pXyaos2UR8f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u98Snrt3JXSCqkRKgrqLBnBK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door flugelisoke op 22-07-2021 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-04 10:52

H-W

Wij zijn net gestart met de bouw van onze aanbouw, 5.80 x 2.50 meter. Inclusief aanpassingen aan de electra, 2 lichtkoepels, een daktuin en 4 schroefpalen voor de fundering zijn we ongeveer 60K kwijt. We hebben ook weer een gewone deur en een normaal raam. Aannemer heb ik diverse over de vloer gehad maar uiteindelijk gekozen voor een relatie die ik via mijn werk goed ken. De prijzen lagen niet ver uiteen, kies gewoon een aannemer die je een goed gevoel geeft. En misschien kan je bepaalde dingen zelf kopen, ik heb zelf isolatie, lichtkoepels en de dakbedekking inclusief daktuin aangeschaft. Daar kan je wel iets mee bezuinigen maar reken je niet direct rijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:08
De kosten weet ik niet veel van, maar zijn wel flink gestegen door het tekort aan bouwmaterialen.

Houdt er met de uitbouw wel rekening mee dat je waarschijnlijk een knik in de woonkamer krijgt en dat de uitbouw dus iets smaller is. Dit omdat je de muur (meestal) niet over de erfgrens mag plaatsen en dus volledig op jou grond moet staan.

Is 3.5 meter diep overigens niet erg veel? Een standaard uitbouw is meestal 2.5 meter. Veel ruimte is fijn, maar als het een hele open ruimte wordt kan het ook erg leeg aan gaan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
H-W schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:17:
Wij zijn net gestart met de bouw van onze aanbouw, 5.80 x 2.50 meter. Inclusief aanpassingen aan de electra, 2 lichtkoepels, een daktuin en 4 schroefpalen voor de fundering zijn we ongeveer 60K kwijt. We hebben ook weer een gewone deur en een normaal raam. Aannemer heb ik diverse over de vloer gehad maar uiteindelijk gekozen voor een relatie die ik via mijn werk goed ken. De prijzen lagen niet ver uiteen, kies gewoon een aannemer die je een goed gevoel geeft. En misschien kan je bepaalde dingen zelf kopen, ik heb zelf isolatie, lichtkoepels en de dakbedekking inclusief daktuin aangeschaft. Daar kan je wel iets mee bezuinigen maar reken je niet direct rijk.
Da's een fors bedrag voor een 2.5 meter aanbouw zeg! Maar zit er ook relatief veel geld in de koepels en daktuin? Want wij willen namelijk geen koepels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:14
Als je het kunt uitstellen dan zou ik daarvoor kiezen.

Niet alleen de materiaalkosten zijn omhoog gegaan. Het uurloon van zulke bedrijven is ook gigantisch gestegen omdat er zoveel vraag is. Ivm Corona kunnen mensen minder op vakantie dus gaan ze hun huis opknappen en uitbreiden. Er is dus zoveel vraag dat allemaal die bouwvakkers de hoofdprijs vragen. Dadelijk als de vakanties weer normaal zijn (dat zal vast wel een keer zo zijn) dan krijgen ze minder opdrachten en zakken de uurlonen weer en materiaalkosten wellicht ook.

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 24-04 10:52

H-W

De lichtkoepels kosten 1300 euro totaal en de dakbedekking en daktuin kost me uiteindelijk ook zoiets. En de fundering (die 4 palen) kost ook 8000 euro (inclusief kraanhuur), en zoals gezegd, het zijn dure tijden in de bouw, dat moet je niet vergeten.
In de totaalprijs zit overigens ook een postvoor het opnieuw bestraten van het terras van 5 x 3 meter.

[ Voor 17% gewijzigd door H-W op 22-07-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Laatst online: 15-04 15:10
Ik heb net een offerte binnen voor een uitbouw van 3x6 van 100k. Hier zitten dan wel harmonicadeuren, doorbreken binnenmuren, verwijderen stenen schuur en balkon, stuccen benedenverdieping en aanleggen vloerverwarming bij.

[ Voor 10% gewijzigd door amboly op 22-07-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Welke omgeving wonen jullie eigenlijk met die prijzen? Ik woon omgeving Noord - Brabant en ik hoor wel iets andere indicatieve prijzen voorbij komen.

Met dit soort prijzen zit ik haast te denken aan enkel een aanbouw waarin de buitenmuur maar blijft staan.

[ Voor 26% gewijzigd door flugelisoke op 22-07-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Deze bouwer heeft een online rekentool:
https://offerte.prefast.nl/

Dat is dan pre-fab zonder meerwerk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 20:02
De schoonfamilie heeft een uitbouw van 2.5m diep en ik gok 5-6m breed laten doen. Kosten waren iets onder de 35k. Prijzen van eind vorig jaar.
Ze deden het wel samen met de buren en de schuifpui is simpelweg overgezet, dus geen nieuwe nodig.

Volgens mij zijn de meeste materiaal kosten (hout en staal iig) met 20-40% gestegen. Stijging in uurloon weet ik niet zo goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Smobbo op 22-07-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Prijzen geven is lastig. Dat is variabel door grondstof tekorten en de gehanteerde dagprijzen, gestegen lonen en de wensen die je hebt bijvoorbeeld in materiaal: steen of hsb? Maar ook kan of doe je het zelf of laat je het uitvoeren?

Vraag prijzen op en haal offertes binnen. Daarbij laat je beter, dus heel goed, informeren over bouwen op de achtererfgrens. Die 50% is namelijk nergens geschreven of op gebaseerd. In jouw berekening mag ik dan een aanbouw maken van honderden vierkante meters. Voor jouw beeld hebben wij 1700m2 argrarische grond en 900m2 woonkavel (totaal 2600m2 grond). Ik mag max 110m2 aanbouwen vergunningsvrij mits platdak.

Achtererfgrens is gebaseerd op wat er gebouwd is op je kavel, de buren rondom je kavel en aangrenzende paden. Daarbij heb je aan bepaalde maten te voldoen en moet het een platdak zijn wil je binnen de gestelde eisen van de achtererfgrens blijven om vergunningsvrij te willen bouwen.

Als ik jou was zou ik nog maar eens bellen met je gemeente. Die kunnen zo met je meerekenen en de je eisen direct voorschotelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flugelisoke
Anoniem: 235591 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:58:
Prijzen geven is lastig. Dat is variabel door grondstof tekorten en de gehanteerde dagprijzen, gestegen lonen en de wensen die je hebt bijvoorbeeld in materiaal: steen of hsb? Maar ook kan of doe je het zelf of laat je het uitvoeren?

Die 50% is namelijk nergens geschreven of op gebaseerd.
Oh jawel hoor, quote uit wetsartikel: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2020-01-01/#BijlageII

1°.in geval van een bebouwingsgebied kleiner dan of gelijk aan 100 m2: 50% van dat bebouwingsgebied,

2°.in geval van een bebouwingsgebied groter dan 100 m2 en kleiner dan of gelijk aan 300 m2: 50 m2, vermeerderd met 20% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 100 m2,

3°.in geval van een bebouwingsgebied groter dan 300 m2: 90 m2, vermeerderd met 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van in totaal 150 m2,

Ik heb dat namelijk ook eerst bij de gemeente nagevraagd :>

[ Voor 3% gewijzigd door flugelisoke op 22-07-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

flugelisoke schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:00:
[...]

Oh jawel hoor, quote uit wetsartikel: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2020-01-01/#BijlageII

1°.in geval van een bebouwingsgebied kleiner dan of gelijk aan 100 m2: 50% van dat bebouwingsgebied,

2°.in geval van een bebouwingsgebied groter dan 100 m2 en kleiner dan of gelijk aan 300 m2: 50 m2, vermeerderd met 20% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 100 m2,

3°.in geval van een bebouwingsgebied groter dan 300 m2: 90 m2, vermeerderd met 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van in totaal 150 m2,
Ik zou maar eens bellen zoals ik zei met je gemeente. Er zitten haken en ogen aan. Zoals je nu weet heb ik erg veel grond en toch mag ik max 110m2 aanbouwen. En daar komen die haken en ogen om de hoek kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
Anoniem: 235591 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:05:
[...]

Ik zou maar eens bellen zoals ik zei met je gemeente. Er zitten haken en ogen aan. Zoals je nu weet heb ik erg veel grond en toch mag ik max 110m2 aanbouwen. En daar komen die haken en ogen om de hoek kijken.
Maar het gaat hier om 3.5 meter diepte he x 5, dan praten we over 17.5 meter. Dat is nou ook weer niet zo spannend.

Maar ik heb de gemeente al gebeld, dat stond er ook he achter in het bericht :)

[ Voor 8% gewijzigd door flugelisoke op 22-07-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Voor een normale rijwoning zijn er niet zoveel haken en ogen. Het wordt pas ingewikkeld als het te bebouwen gebied niet zo simpel vast te stellen is. Wij hebben een twee-onder-1-kap met een zijtuin die grenst aan de openbare weg. Ons perceel heeft een beetje de vorm van de linkerhelft van een diamant. Dan wordt het te bebouwen gebied bepalen al lastiger. Dan moet je de afstand van de zijgevel, op 1 meter achter de voorgevel, tot de openbare weg opmeten en vanuit daar een lijn trekken op die afstand van de openbare weg. Als de openbare weg dan dus niet parallel loopt aan de zijgevel van je huis, wordt dat dus een scheve of zelfs gebogen lijn. En ook hier zijn er natuurlijk de uitzonderingen. En zo zijn er nog wat regeltjes waar je met een tussenwoning niets mee te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Hier vorig jaar een uitbouw gemaakt van 7x2,5, maar alles zelf gedaan op stucen en buitenmuur metselen na. Weet niet hoe handig je bent(familie), maar was voor +-22k klaar en dat incl nieuwe keuken, lichtstraat, stalen balk etc. Wel een maand of 4 bezig geweest in de avonduurtjes en zaterdagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bakema schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 06:29:
Hier vorig jaar een uitbouw gemaakt van 7x2,5, maar alles zelf gedaan op stucen en buitenmuur metselen na. Weet niet hoe handig je bent(familie), maar was voor +-22k klaar en dat incl nieuwe keuken, lichtstraat, stalen balk etc. Wel een maand of 4 bezig geweest in de avonduurtjes en zaterdagen..
Dan zou ik overwegen om dit vaker te gaan doen. :) Wij waren alleen al 25k kwijt voor de keuken. En met de prijzen van vandaag, ben ik blij dat we hier geen uitbouw nodig hebben in ons nieuwe huis.

Kennissen gaan ook een forse uitbouw zetten. De huidige bijkeuken (achter de garage wordt gesloopt en er komt er uitbouw over 7,5 meter breed, ik meen ruim 3 meter diep. Daar komt een nieuwe kleine bijkeuken, nieuwe keuken (eenvoudige keuken, dat wel) en een extra kamer in. Totaal inclusief vernieuwen toilet beneden: 80k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Als je z’n post goed leest zie je ook dat jouw perceel onder het 3e punt valt en dus geen 50% is maar 90m2 and then some.
En bebouwingsgebied is niet altijd gelijk aan perceelgrootte.

Voor TS: het is prijstechnisch geen leuke tijd als klant in de bouw, ook niet als je haast hebt trouwens. Vraag gewoon wat offertes aan.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 20:16
DutchKel schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:29:
Als je het kunt uitstellen dan zou ik daarvoor kiezen.

Niet alleen de materiaalkosten zijn omhoog gegaan. Het uurloon van zulke bedrijven is ook gigantisch gestegen omdat er zoveel vraag is. Ivm Corona kunnen mensen minder op vakantie dus gaan ze hun huis opknappen en uitbreiden. Er is dus zoveel vraag dat allemaal die bouwvakkers de hoofdprijs vragen. Dadelijk als de vakanties weer normaal zijn (dat zal vast wel een keer zo zijn) dan krijgen ze minder opdrachten en zakken de uurlonen weer en materiaalkosten wellicht ook.

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
En jij denkt dat het goedkoper gaat worden? De vraag naar materialen zal niet snel afzwakken, en het tekort aan technische mensen in de bouw gaan we ook niet zomaar oplossen als we van het tekort in de woningmarkt af willen. Als de markt eenmaal door heeft dat mensen het ervoor over hebben blijven ze de rekening wel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oogje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:17:
[...]

Als je z’n post goed leest zie je ook dat jouw perceel onder het 3e punt valt en dus geen 50% is maar 90m2 and then some.
En bebouwingsgebied is niet altijd gelijk aan perceelgrootte.

Voor TS: het is prijstechnisch geen leuke tijd als klant in de bouw, ook niet als je haast hebt trouwens. Vraag gewoon wat offertes aan.
En overweeg ook gerust om nog even te wachten. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar de bouw gaat altijd op en neer. We zitten nu in een hele grote (volgens mij wat versterkt door Corona zelfs) piek. Iedereen in de bouw is druk en de vraag naar materialen is hoog. Resultaat: hoge tarieven en hoge materiaalprijzen, want ze kunnen momenteel 80 uur per week werken en elk stukje hout kunnen ze 3x verkopen. Ze hebben dus geen enkele reden om jouw klus tegen laag tarief aan te nemen. Dan is het eigenlijk al bijna een vriendendienst.

Verder verwacht ik dat met al die nieuwbouwplannen, vooral de grote spelers erg druk zullen blijven. Al die éénpitters en kleine aannemertjes pakken daar niet enorm veel van mee (zeker niet tijdens de bouwfase). Jij laat je uitbouw waarschijnlijk niet zetten door Dura Vermeer, Volker Wessels, BAM, Heijmans of Van Wijnen (om een paar voorbeeldjes te noemen). Dat laat je "Piet Pieterse bouw en installatie" waarschijnlijk uitvoeren met zijn netwerk van andere éénpitters. Die gaan het waarschijnlijk in de toekomst wel weer wat rustiger krijgen, als iedereen klaar is met de Corona-bouw en zich weer gaat richten op dingen die de afgelopen 1,5 jaar wat minder zijn geweest.

Probleem in deze situatie is: we weten niet hoelang die piek aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:14
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:31:
[...]

En overweeg ook gerust om nog even te wachten. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar de bouw gaat altijd op en neer. We zitten nu in een hele grote (volgens mij wat versterkt door Corona zelfs) piek. Iedereen in de bouw is druk en de vraag naar materialen is hoog. Resultaat: hoge tarieven en hoge materiaalprijzen, want ze kunnen momenteel 80 uur per week werken en elk stukje hout kunnen ze 3x verkopen. Ze hebben dus geen enkele reden om jouw klus tegen laag tarief aan te nemen. Dan is het eigenlijk al bijna een vriendendienst.

Verder verwacht ik dat met al die nieuwbouwplannen, vooral de grote spelers erg druk zullen blijven. Al die éénpitters en kleine aannemertjes pakken daar niet enorm veel van mee (zeker niet tijdens de bouwfase). Jij laat je uitbouw waarschijnlijk niet zetten door Dura Vermeer, Volker Wessels, BAM, Heijmans of Van Wijnen (om een paar voorbeeldjes te noemen). Dat laat je "Piet Pieterse bouw en installatie" waarschijnlijk uitvoeren met zijn netwerk van andere éénpitters. Die gaan het waarschijnlijk in de toekomst wel weer wat rustiger krijgen, als iedereen klaar is met de Corona-bouw en zich weer gaat richten op dingen die de afgelopen 1,5 jaar wat minder zijn geweest.

Probleem in deze situatie is: we weten niet hoelang die piek aanhoudt.
Het is helaas wel zo’n gekkenhuis dat die kleine bedrijven ook worden ingehuurd door de grote bedrijven zodat ze meer werk af kunnen krijgen. Ook ZZPers worden door de grote bedrijven ingehuurd.

Dat heb ik hier ook gezien bij de bouw van ons huis welke het vorig jaar is opgeleverd. Deze is door Klokgroep opgeleverd, Klokgroep heeft echter een kleinere speler ervoor ingeschakeld om het te bouwen en die kleinere speler (welke ongeveer 20 bouwvakkers in vaste dienst heeft) die heeft weer heel veel ZZPers in dienst genomen omdat ze het anders niet af kregen of bepaalde expertise miste in het team.
Supermario16 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:20:
[...]

En jij denkt dat het goedkoper gaat worden? De vraag naar materialen zal niet snel afzwakken, en het tekort aan technische mensen in de bouw gaan we ook niet zomaar oplossen als we van het tekort in de woningmarkt af willen. Als de markt eenmaal door heeft dat mensen het ervoor over hebben blijven ze de rekening wel sturen.
Ja dat denk ik echt en weet ik ook wel vrijwel zeker. Over een tijdje is er minder vraag maar het aanbod is hetzelfde. Dan kunnen de mensen wel dure rekeningen blijven sturen maar dan komen ze gewoon niet aan nieuwe opdrachten omdat concurrenten goedkoper zijn omdat die toch werk willen hebben.

De vraag is voor een deel ontstaan door Corona en het huizen tekort. Het huizen tekort zal mogelijk blijven maar Corona gaat vast wel een keer weer weg en dan gaan mensen op vakantie ipv dat ze hun huis verbouwen.

Het is alleen de vraag wanneer wordt het goedkoper. En die vraag kan ik helaas niet beantwoorden aangezien ik geen glazen bol heb.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchKel schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:56:
[...]

Het is helaas wel zo’n gekkenhuis dat die kleine bedrijven ook worden ingehuurd door de grote bedrijven zodat ze meer werk af kunnen krijgen. Ook ZZPers worden door de grote bedrijven ingehuurd.

Dat heb ik hier ook gezien bij de bouw van ons huis welke het vorig jaar is opgeleverd. Deze is door Klokgroep opgeleverd, Klokgroep heeft echter een kleinere speler ervoor ingeschakeld om het te bouwen en die kleinere speler (welke ongeveer 20 bouwvakkers in vaste dienst heeft) die heeft weer heel veel ZZPers in dienst genomen omdat ze het anders niet af kregen of bepaalde expertise miste in het team.

[...]

Ja dat denk ik echt en weet ik ook wel vrijwel zeker. Over een tijdje is er minder vraag maar het aanbod is hetzelfde. Dan kunnen de mensen wel dure rekeningen blijven sturen maar dan komen ze gewoon niet aan nieuwe opdrachten omdat concurrenten goedkoper zijn omdat die toch werk willen hebben.

De vraag is voor een deel ontstaan door Corona en het huizen tekort. Het huizen tekort zal mogelijk blijven maar Corona gaat vast wel een keer weer weg en dan gaan mensen op vakantie ipv dat ze hun huis verbouwen.

Het is alleen de vraag wanneer wordt het goedkoper. En die vraag kan ik helaas niet beantwoorden aangezien ik geen glazen bol heb.
Dat is van alle tijden, dat het eigen personeelsbestand wordt aangevuld met ZZP krachten. De bouw gaat altijd op en neer, dus je wil geen enorm personeelsbestand met mensen in vaste dienst. We hebben in het verleden al wel gezien dat dat bij een willekeurige dip heel snel problematisch wordt. Op korte termijn gaat dat nu waarschijnlijk niet echt gebeuren. De politieke wil om flink te gaan bouwen lijkt er momenteel wel te zijn, dus voorlopig zit daar nog wel werk.

Maar veel ZZP-ers zijn niet ZZP-er geworden om alsnog week-in week-uit 40 keer hetzelfde trucje te doen in 40 identieke huizen in een nieuwbouwproject. Sprak laatst nog een tegelzetter die ook weleens projectwerk doet (als voorbeeld gaf hij een klus in een hotel), maar dat vond hij dus helemaal niet zo leuk. Hij vond dat gewoon lopende band stampwerk. Hij deed liever 10 partciluiere badkamers dan 20 hotelkamerbadkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07
Nouja, de hoge prijzen blijven voorlopig ook. Die komen deels voort uit diverse embargo's van o.a. de EU (bijvoorbeeld op aluminium en staal).

Ik heb vorig jaar mijn huis laten verbouwen:
- Draagmuur doorbreken
- Uitbouw 2,5x2,5
- Gevel op dat deel eruit
- Woonkamerraam verder in laten slijpen en openslaande deuren in gezet, muur tussen kozijn hierboven en dit kozijn opgemetseld (was hout).
- Nieuw kozijn met ramen in de uitbouw
- Nieuwe kozijnen met glas rondom 1e etage, alleen grote slaapkamer voor is niet gedaan (1x groot slaapkamerraam, 2x klein raam waarvan 1x met binnenliggende lamellen voor de badkamer). Voorheen zat er enkelglas in.

Dat heeft mij net geen 34k inc. btw gekost. Elektra heb ik zelf nog opgepakt, loodgieterswerk heb ik door mijn loodgieter laten doen (uitbouw is deels waskeuken geworden). Ik heb veel loodgieterswerkzaamheden gehad, dus daarvoor had ik mijn eigen loodgieter.

Uitbouw is wel gestuct, niet geschilderd. Extra tussenwand (scheiding keuken-bijkeuken) is wel geplaatst. Elektra heb ik zelf gedaan. Tegelwerk heeft de tegelzetter die ook mijn badkamer getegeld heeft gedaan, dus zit niet in die 34k. Ik sta op staal, zogezegd, dus geen heipalen.

Grootste kostenpost is het uurloon. Uiteindelijk maakt het niet zo veel meer uit of je naar een uitbouw van 2x2 of 5x2 gaat, de meterprijs wordt fors lager. Die mannetjes zijn er toch wel. Of je een setje deuren erin zet of een kozijn van 3 meter breed.
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:10:
Maar veel ZZP-ers zijn niet ZZP-er geworden om alsnog week-in week-uit 40 keer hetzelfde trucje te doen in 40 identieke huizen in een nieuwbouwproject. Sprak laatst nog een tegelzetter die ook weleens projectwerk doet (als voorbeeld gaf hij een klus in een hotel), maar dat vond hij dus helemaal niet zo leuk. Hij vond dat gewoon lopende band stampwerk. Hij deed liever 10 partciluiere badkamers dan 20 hotelkamerbadkamers.
Wat ik van die gasten bij mij begreep is dat velen toch wel wat met een grote toko doen als soort werkverzekering, maar daar niet blij mee zijn. Uurlonen liggen dan ook lager (kon zomaar 5-10 euro per uur schelen), ze hebben geen materiaal waarop ze nog een marge hebben. Dus buiten zin hebben in, had het ook financieel zijn oorzaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:08
Werkend voor een groot bouwconcern verdient een ZZP-er inderdaad significant minder, maar het is een stukje zekerheid en veel minder gedoe. Geen inkoop met bijbehorende facturen en tijd, geen gesleep met materialen, gewoon een paar weken van 7u30-16.30 je werk doen (incl 2x 15min koffiepauze en half uur lunch) alsof je werknemer bent en aan het einde van je week 40 uur factureren aan de opdrachtgever. Hoewel dat 'productiewerk' zelf door de meesten als minder leuk beschouwd wordt, is de rust buiten het daadwerkelijke kluswerk om ook wel fijn. De zekerheid zit hem er in dat dat grote bedrijf wat nu in één hotel de badkamers mag renoveren, volgend jaar wanneer het misschien minder gaat in de bouw ook in het tweede hotel van dezelfde eigenaar de badkamers mag aanpakken. Of de vloer van het hotelrestaurant. En dan de ZZP-tegelzetter ook weer nodig is.

In een week met losse klusjes moet de ZZP-er 's ochtends eerst om 7u op de stoep staan bij de groothandel om spullen te halen, dan zijn 8 uren op de klus maken, thuis nog even de bestellingen doorgeven voor de volgende dag/klus, administratie van uren en gebruikte materialen bijhouden, 's avonds nog even bij familie Peters langs omdat ze een offerte willen etc. Ofwel maakt de ZZP-er in zo'n week kleine klusjes gemakkelijk 50 tot 60 uur, ofwel komt hij lang niet op 40 declarabele uren.

Wat betreft de kosten voor een uitbouw: het hangt van veel factoren af.
Een fundering op staal is veel goedkoper dan wanneer er palen nodig zijn. Scheelt duizenden euro's.
En tussen het goedkoopste kunststof kozijn met HR++ glas en hardhouten kozijnen met vakverdeling in de ramen en triple glas zit ook een aardig prijsverschil.
En komt er wel/geen lichtstraat (ik adviseer van wel! middendeel van de woonkamer wordt ander erg donker)
Doet de aannemer ook alle afwerking tot aan het schilderen en de plintjes toe? Of zet hij alleen een wind en waterdicht casco? Of iets daar tussenin (casco + aftimmering, maar bijvoorbeeld nog geen stucwerk, schilderwerk en vloerafwerking).
En hoe makkelijk of ingewikkeld is de 'doorbraak' van de oude achtergevel?

Voor een kaal casco op staal gefundeerd is 60k best prijzig. Voor een compleet afgewerkt geheel waarbij niet de allergoedkoopste materialen zijn gebruikt lijkt het mij zeker geen gekke prijs, rekening houdend met huidige uurtarieven en materiaalprijzen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Gaat jouw tekening überhaupt wel mogelijk zijn? Je zegt dat een tussenwoning is, en dan kun je niet zomaar een muur op de erfgrens gaan neerzetten. In dat geval moet je muur dus aan jouw kant van de erfgrens, waardoor die in een huis een beetje naar binnen verspringt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
TheFes schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:28:
Gaat jouw tekening überhaupt wel mogelijk zijn? Je zegt dat een tussenwoning is, en dan kun je niet zomaar een muur op de erfgrens gaan neerzetten. In dat geval moet je muur dus aan jouw kant van de erfgrens, waardoor die in een huis een beetje naar binnen verspringt.
Ja ok, maar dit is een ruwe schets uiteraard. De schutting mag er aan beide zijden uit gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:51
Mocht je het nog niet gedaan hebben; betrek je buren in je plannen. Er zijn genoeg topics te vinden vanuit de andere kant, waarbij er ineens een uitbouw kwam te staan zonder enig overleg.

Het mag dan wel vergunningsvrij zijn maar het is geen burenruzie waard denk ik. En misschien willen ze wel meedoen en kun je sommige kosten delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
flugelisoke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Ja ok, maar dit is een ruwe schets uiteraard. De schutting mag er aan beide zijden uit gelukkig.
Een muur die bij jouw in de woonkamer gewoon netjes doorloopt komt wel wat verder over de erfgrens dan een schutting.
In dit topic gaat het over 27cm van de muur wat op de grond van de buren zou komen: Uitbouw over erfgrens nieuwbouw notariële akte

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flugelisoke
O88088 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:46:
Mocht je het nog niet gedaan hebben; betrek je buren in je plannen. Er zijn genoeg topics te vinden vanuit de andere kant, waarbij er ineens een uitbouw kwam te staan zonder enig overleg.

Het mag dan wel vergunningsvrij zijn maar het is geen burenruzie waard denk ik. En misschien willen ze wel meedoen en kun je sommige kosten delen.
Uiteraard heb ik deze plannen netjes met beide buren besproken. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als iemand zomaar ineens ergens aan begint :)

En ze vinden het allebei helemaal geen probleem gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flugelisoke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Uiteraard heb ik deze plannen netjes met beide buren besproken. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als iemand zomaar ineens ergens aan begint :)

Over het algemeen is het ook geen probleem. En de mensen bij wie het dus geen probleem is, die openen geen topic op GoT. We lezen hier alleen de horror-verhalen. Het is heel gebruikelijk om de buitenmuur een klein stukje op de grond van de buren te zetten. Daar wordt dan bij afgesproken dat de buren mogen "inbalken" op de bestaande uitbouw en indien nodig de bestaande buitenmuur mogen vervangen door een binnenmuur als ze zelf ook gaan uitbouwen. Dat geeft voor beide partijen uiteindelijk het beste resultaat: geen knik in de muur en blije buren.

Eigenlijk kun je het niet beter hebben dan dat allebei je buren een uitbouw plaatsen op deze manier. Dan wordt die van jou namelijk aanzienlijk goedkoper. :) Dan zou je die uitbouw zelfs misschien nog wel met winst kunnen realiseren nét voor je het huis verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:33
flugelisoke schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:08:
Heeft er iemand ervaring in de kosten van het uitbouwen van je huis aan de achterzijde?

Wij wonen in een tussenwoning en willen graag de woonkamer vergroten en dan wel dat de huidige buitenmuur eruit gaat.

De uitbouw zelf zit ik te denken aan 5m breed en 3.5m diep. Dit blijkt vergunningsvrij te zijn, ook omdat het minder dan 50% van het achtererf betreft.

We hoeven geen ultra luxe pui. Gewoon een normale deur en een normaal raam zoals we nu hebben. Uiteraard willen we wel een nieuwe tegelvloer die gelijk doorloopt overal beneden.

Heeft iemand tips waar op te letten bij een aannemer of ervaring qua kosten?

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het vergunningsvrij is? Als hij dieper is dan 4 meter en er is geen functioneel ondergeschikt gebruik, dan moet je goed letten op de vergunningsvrije hoogte... Functioneel ondergeschikt is bijvoorbeeld opslag. Als het een woonvertrek is, dan is het niet functioneel ondergeschikt. Let hier goed op en laat het door je gemeente checken.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Ps3gamer91 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:20:
[...]

Weet je zeker dat het vergunningsvrij is? Als hij dieper is dan 4 meter en er is geen functioneel ondergeschikt gebruik, dan moet je goed letten op de vergunningsvrije hoogte... Functioneel ondergeschikt is bijvoorbeeld opslag. Als het een woonvertrek is, dan is het niet functioneel ondergeschikt. Let hier goed op en laat het door je gemeente checken.
Nog steeds 3.5 meter totaal. Huidige buitenmuur is 30cm. Nieuwe buitenmuur wordt pakweg 30cm. Dus netto 3.5 meter met buitenmuur.

Gisteren nog iemand langs geweest en die vond die sonderingen allemaal niet nodig.... Duidelijk, dan heb ik daar geen vertouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Wij zitten straks op de 56000 euro voor uitbouw van 5x4. Incl creeeren bijkeuken. Vloerverwarming door hele benedenverdieping, stucen van hele benedenverdieping,iichtstraat in uitbouw. Nieuwe voordeur. Nieuwe garagedeur. Keuken reserveren we 20k voor.

[ Voor 0% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 24-07-2021 09:41 . Reden: Iets teveel nullen ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Ps3gamer91 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:20:
[...]

Hij schrijft toch 3,50 diep ?

Qu hoogte mogen wij 30 cm boven eerste verdiepingsvloer. Dus Max 3 meter in ons geval. Zo spannend is het niet.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:33
flugelisoke schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:10:
[...]

Nog steeds 3.5 meter totaal. Huidige buitenmuur is 30cm. Nieuwe buitenmuur wordt pakweg 30cm. Dus netto 3.5 meter met buitenmuur.

Gisteren nog iemand langs geweest en die vond die sonderingen allemaal niet nodig.... Duidelijk, dan heb ik daar geen vertouwen in.
Ah, dan is het geen probleem (sommige mensen meten namelijk met binnenmaten...).

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:20:
Wij zitten straks op de 560000 euro voor uitbouw van 5x4. Incl creeeren bijkeuken. Vloerverwarming door hele benedenverdieping, stucen van hele benedenverdieping,iichtstraat in uitbouw. Nieuwe voordeur. Nieuwe garagedeur. Keuken reserveren we 20k voor.
Tel de nulletjes even. :) Ruim 5,5 ton is echt wel heul veul geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flugelisoke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Dat is fijn. Weet je hoeveel cm je over de erfgrens heen gaat met je muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:20:
Wij zitten straks op de 56000 euro voor uitbouw van 5x4. Incl creeeren bijkeuken. Vloerverwarming door hele benedenverdieping, stucen van hele benedenverdieping,iichtstraat in uitbouw. Nieuwe voordeur. Nieuwe garagedeur. Keuken reserveren we 20k voor.
Net bedrag hoor!! Voor al dat alles, uiteraard is het veel geld, maar het is reëel vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Wolly schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Dat is fijn. Weet je hoeveel cm je over de erfgrens heen gaat met je muur?
Nee nog niet, dat alles in goed overleg. Schutting gaat er sowieso uit, dus zal denk ik op de erfgrens worden gebouwd. Ik vind het niet netjes om op het terrein van de buren te gaan bouwen zodat hun tuin iets kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28
Hier ook de ervaring dat het gekkenwerk is momenteel. Omdat onze huidige berging zo lek is als een mandje en het stukje keukenuitbouw ook wel een opknapbeurt kan gebruiken hebben wij er naar gekeken om alles te vervangen door een kortere uitbouw maar dan over de gehele breedte. Iets meer geld dan renovatie maar een mooiere oplossing zo dachten wij.

Voor een uitbouw van 5,1x2,8 kwam één aannemer op een prijs van 80.000 euro (!!). Dat was inclusief nieuwe cv-ketel en een flinke stelpost voor leidingwerk maar verder geen doorbraak en een fundering op staal. Maar hoewel de sloop van de bestaande berging bij ons best vervelend is vanwege geen achterom blijft het een bezopen bedrag voor een paar HSB wandjes, een dak en een paar tuindeuren. Voor wat betreft kosten per m2 overstijgt dat, zelfs hier in Haarlem, dik de vierkante meter prijs van het huis zelf. Gaan we niet doen dus.

Een andere aannemer kwam uit de losse pols met een inschatting van 50k voor een uitbouw van die afmeting wat ik eigenlijk nog steeds fors vindt, ook gezien onze eerste insteek. Probleem is dat ze voor hetgeen eigenlijk nodig is, renovatie van het uitbouwtje en de berging die er nu staan, ook de hoofdprijs vragen. En sowieso hebben de goede aannemers daar eigenlijk al helemaal geen zin in. Ze zetten liever iets nieuws.

Een beetje een patstelling dus terwijl er wel wat moet gebeuren op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
D-e-n schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:25:
Hier ook de ervaring dat het gekkenwerk is momenteel. Omdat onze huidige berging zo lek is als een mandje en het stukje keukenuitbouw ook wel een opknapbeurt kan gebruiken hebben wij er naar gekeken om alles te vervangen door een kortere uitbouw maar dan over de gehele breedte. Iets meer geld dan renovatie maar een mooiere oplossing zo dachten wij.

Voor een uitbouw van 5,1x2,8 kwam één aannemer op een prijs van 80.000 euro (!!). Dat was inclusief nieuwe cv-ketel en een flinke stelpost voor leidingwerk maar verder geen doorbraak en een fundering op staal. Maar hoewel de sloop van de bestaande berging bij ons best vervelend is vanwege geen achterom blijft het een bezopen bedrag voor een paar HSB wandjes, een dak en een paar tuindeuren. Voor wat betreft kosten per m2 overstijgt dat, zelfs hier in Haarlem, dik de vierkante meter prijs van het huis zelf. Gaan we niet doen dus.

Een andere aannemer kwam uit de losse pols met een inschatting van 50k voor een uitbouw van die afmeting wat ik eigenlijk nog steeds fors vindt, ook gezien onze eerste insteek. Probleem is dat ze voor hetgeen eigenlijk nodig is, renovatie van het uitbouwtje en de berging die er nu staan, ook de hoofdprijs vragen. En sowieso hebben de goede aannemers daar eigenlijk al helemaal geen zin in. Ze zetten liever iets nieuws.

Een beetje een patstelling dus terwijl er wel wat moet gebeuren op korte termijn.
Complete waanzin is dat....... 80.000, hoe durven ze het te vragen. Ik snap dat er werk zat is maar kom op hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Inmiddels een nette offerte voor uitbouw van 3.5 meter diep. Buitenmuur eruit, constructie erin. Alle muren beneden strak en glad stucen, ook plafonds. Nieuwe tegelvloer leggen, leidingen verleggen, spots in plafond, nieuwe kozijnen etc etc. Rond de 45.000 ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-04 22:47
Hier een buitbouw van 5,8m breed en 2,5m diep.
Betreft een prefab wat wel afgewerkt is.

Denk:
- Buitenkraan
- 3x heipalen tot 18m diep
- 4x verlichtingspots
- doortrekken WCD 2x3
- afstucen muur en plafond geheel vlak doortrekken.
- kunststof zwarte openslaande deuren met grote ramen en ventilatieroosters, pui van 4,5m breed.

Vloerverwarming gaan we zelf doen.

We zijn dan al rond de 42.000 (is inc. BTW) kwijt (offerte getekend in mei 2021)

Tegenwoordig vind ik dit al een mooie nette prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Phantasist op 22-08-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en is er veel veranderd in de wereld.
Ook qua prijzen en drukte van aannemers.

Wij willen onze achterpui gaan veranderen.
De huidige muren laten staan, maar wel veel grotere ramen en schuifpuien/tuindeuren.

Maar we overwegen ook een uitbouw van ± 11 x 1.60 meter.
En dan diezelfde grote ramen en schuifpuien/tuindeuren.

Ik wil binnenkort met wat aannemers gaan praten (als ze al tijd hebben natuurlijk)

Maar waar zouden we op moeten rekenen medio 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BodyHammeR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 11:21
Ben ook benieuw naar hoe de wind er momenteel voor staat voor een uitbouw:

zelf interesse in een uitbouw van een tussenwoning van 3.3 x 2.5 m, huidige buitenmuur eruit, schuifpui (3D) en lichtstraat, stucen en glad trekken met de rest van de woonkamer, en vloerverwarming incl. huidige woonkamer

via prefast.nl kwam de automatische berekende offerte op 41.000 euro (dit is dan zonder afwerking zoals stucen e.d.
de prefrabfabriek.nl kwam uit op 55.000 euro

Wat zijn jullie ervaringen momenteel qua prijzen en drukte?

long shot - maar mochten jullie nog goede aannemers weten in de buurt van Utrecht, hoo rik het graag!

groet Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
@BodyHammeR
@Rzaan
We hebben zelf geïnformeerd naar een uitbouw van 5,1x2,7 zonder doorbraak en zonder vloerverwarming. Die prefab invuloefeningen hebben we ook gedaan maar dat bleek in onze straat niet te kunnen. Zo'n groot prijsverschil tussen de twee leveranciers lijkt me overigens te fors.

Daarna hebben we geïnformeerd bij een paar reguliere aannemers en dan komen we inmiddels uit bij prijzen boven de 60K. Dus wij gaan de zoektocht afblazen :)
Pagina: 1