Uitbouw over erfgrens nieuwbouw notariële akte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fatih073
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-06-2021
Beste mensen,

ik zou graag wat informatie willen mbt een uitbouw die wij willen realiseren.
We hebben een huis gekocht waarbij wij te laat waren voor het realiseren van een uitbouw, echter in de aankoop overeenkomst en leveringsakte staat dat we dit na oplevering ook mogen doen. De notaris en de verkopen van deze woningen hebben ons verteld dat we dezelfde uitbouw mogen realiseren als die zij ook zouden maken. De uitbouw heeft een muur van totaal 47 cm waarvan 27 cm op grond van de buren staat, de andere uitbouwen die wel op tijd waren bij de koop van deze woning zijn op deze manier gerealiseerd.

Nu is het bijna zover dat we de woning opgeleverd gaan krijgen en wij aan onze uit bouw kunnen beginnen. echter de buren hebben al een advocaat in dienst genomen die ons aanklagen om dat ze vinden dat we maar 10 cm op hun grond mogen bouwen. Dit omdat in de akte staat dat de "buitenmuur" gedeeltelijk op hun grond mag staan, zij vinden "buitenmuur" is alleen het buitenspouwblad. We hebben direct contact gehad met de verkopers van de woningen " heijmans b.v." en de notaris, deze beweren beide dat ze met "buitenmuur" bedoelen: isolatie, spouw, waterkering, buitenspouwblad en dat we gewoon 27cm op hun grond mogen bouwen.

Wat denken jullie ervan? Heeft uitleg van de notaris invloed op de uitleg van de akte, of moet de akte letterlijk genomen worden en heeft de uitleg van notaris geen invloed?

graag jullie ideeen en wat jullie ervan vinden, wie heeft hier gelijk.

Het ergste is dat ik geen rechtsbijstand heb :'(

bvd

ps, kent iemand niet een hele goede advocaat die met bouwrecht bezig is.?? mss dat ik die kan aannemen.
ik begrijp maar niet dat de advocaten van de buren ons ongelijk geven en zelf de advocaat die ik 700 euro heb betaald ook zegt dat ik geen gelijk heb, terwijl de advocaten van heijmans, de project leiders en de notaris zegt dat het wel mag 8)7 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door fatih073 op 24-06-2021 18:07 . Reden: extra info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Dit is een zaak tussen de buren en de notaris, want jou is iets verkocht als zijnde "tot daar mag je gaan". De verkoper heeft je dus (on)bewust op een verkeerd pad gezet waardoor je dit hebt gekocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uitbouw te ver over de erfgrens bij nieuwbouw? is misschien interessant om te lezen.

Opvallend dat de buren meteen een advocaat in de arm hebben genomen. Is het niet meer mogelijk er samen uit te komen? Jullie worden ten slotte elkaars buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastre
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Hebben de buren dezelfde uitbouw laten plaatsen? Dus ook 27cm op de grond van de buren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:17
erwn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 06:40:
Uitbouw te ver over de erfgrens bij nieuwbouw? is misschien interessant om te lezen.

Opvallend dat de buren meteen een advocaat in de arm hebben genomen. Is het niet meer mogelijk er samen uit te komen? Jullie worden ten slotte elkaars buren.
TS is de buur van @iamcj?

Probeer er samen uit te komen, je woont daar nog lange tijd als elkaars buren. Zo'n start is niet constructief... Hoe heb je het met de buren besproken?

Kan je de muur realiseren zonder dat je inpandig een verspringing krijgt? En is dat een probleem? Als de uitbouw een gescheiden ruimte wordt, dan maakt een paar cm inspringing niet uit? Als het één grote ruimte wordt dan wil je liever niet dat er een inspringing is. Maar probeer je te verplaatsen in het standpunt van de buren, hoe kan je de muur realiseren zodat zij er, nu of op termijn, ook een voordeel van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Vastre schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:50:
Hebben de buren dezelfde uitbouw laten plaatsen? Dus ook 27cm op de grond van de buren?
Dat is inderdaad wel een leuke. Belangrijk argument als het tot een zaak komt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28
Normaliter is het zo dat bij projectbouw inderdaad netjes in de akte staat dat je nog voor een X periode de uitbouw mag zetten alsof je hem gebouwd had zoals initieel gebouwd zou worden.
Als dit goed omschreven is in de aktes is er niks aan de hand. Als je namelijk wel op tijd was geweest was het ook gebouwd zoals je wilde. Voordeel voor de buren is dat ze op termijn dit ook zo mogen realiseren.

Wel vervelend dat ze gelijk met advocaten aan de slag gaan, bevorderd de relatie wel. En dan woon je er nog niet eens, gezellig...

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 07:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

99ruud99 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 05:14:
Dit is een zaak tussen de buren en de notaris, want jou is iets verkocht als zijnde "tot daar mag je gaan". De verkoper heeft je dus (on)bewust op een verkeerd pad gezet waardoor je dit hebt gekocht.
Dan is het toch juist een zaak tussen koper en verkoper?

De verkoper moet de benodigde vergunningen/contracten leveren om aan te tonen dat je daar mag bouwen.

(Pas dan kun je die info gebruiken tegen de buurman)

Als hij dat niet kan, moet hij je gaan compenseren of kun je de koop ontbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
hij heeft de contracten geleverd, maar buurman heeft ruzie over dit bewijs. Daar sta je als koper buiten - het is niet aan jou om te bepalen wat er tijd geleden afgesproken is.
Als buurman gelijk heeft, wil je geld terug van verkoper
Als verkoper gelijk heeft, wil je bouwen.

maar het maakt je "niets" uit wie er gelijk heeft (oke, het is wel lastig als je niet mag bouwen, maar andersom een buurman die stuk moet afstaan aan jou wordt geen goede buur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:19
Wat ik vreemd vind is dat meer dan 50% op zijn terrein komt te staan. Uit dat oogpunt snap ik wel dat ie gaat steigeren want als hij dan wil uitbouwen heeft ie een knik in zijn muur.

Waarom maar je de muur niet 30 of iig net zo breed als bestaande muur ? 10 binnenmuur 10 spouw en 10 buitenmuur. Op die manier heb je beide muren strak aan binnenmuur en heeft dus tegenpartij er ook profijt van als die wil uitbouwen.

Zo heb ik het bij mijn buren ook gedaan en die zijn er zonder problemen mee akkoord gegaan. Netjes op papier staan dat ze onze buitenmuur mogen gebruiken als binnenmuur (of vervangen door van die kalkzandsteen blokken).

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-man op 24-06-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wat is de tekst in je koopcontract, en in het koopcontract van de buren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisibal
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-05-2024
Wat er beschreven staat is wat er mag gok ik. Maar stel je even voor in hun situatie. Je hebt een woning gekocht en plots gaan de buren even 27 cm van hun terras (gok ik) opeten?

Stel dat dit een gewone situatie was. Dan moet je toch de uitbouw volledig op je eigen helft zetten neen?

En wat als zij ook ooit een uitbouw willen realiseren? Dan kunnen ze niet meer over de helft want jij hebt dat al gedaan en dan moeten ze zelf nog kleiner bouwen?

Of lees ik hier de situatie helemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Invisibal schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:23:
Wat er beschreven staat is wat er mag gok ik. Maar stel je even voor in hun situatie. Je hebt een woning gekocht en plots gaan de buren even 27 cm van hun terras (gok ik) opeten?

Stel dat dit een gewone situatie was. Dan moet je toch de uitbouw volledig op je eigen helft zetten neen?

En wat als zij ook ooit een uitbouw willen realiseren? Dan kunnen ze niet meer over de helft want jij hebt dat al gedaan en dan moeten ze zelf nog kleiner bouwen?

als je binnen je eigen erf blijft dan zit je met een verspringing van je binnenmuur. Als de buren later ook een uitbouw nemen komt het dan ook niet meer uit.
Beste is de spouw en isolatie grotendeels op het erf van de buren te houden. dan als zij een uitbouw willen staat de spouw op de erfgrens. betekent wel dat in eerste instantie meer op hun erf staat ja.

Maar goed ik zou het overleggen met de buren, zonder advocaat. Als ze wel de hakken in het zand zetten dan zou ik het met advocaat uitzoeken. leuk voor de toekomst ook....

linksom of rechtsom moet je wat, het papierwerk geeft aan dat er 27cm bij de buren gebouwd mag worden dus tjah.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Mijn buur wou zijn uitbouw deels op mijn grond bouwen (buitenmuur) en wettelijk mag hij dit niet zonder mijn toestemming. Ik denk ook dat het een beetje te vaag omschreven is in de akte, en de vraag is of het ook in de akte van je buren staat dat jij hier toestemming voor hebt. Volgens mij ga je nergens geraken zonder toestemming van je buren.

Wij hebben het trouwens opgelost door de buur zijn zin te geven, op voorwaarde dat hij de muur maakt met dezelfde brik als onze woning en dat de muur eigendom is van mij. Als ik dan ook ooit een uitbouw plaats kan ik deze gewoon slopen en er een binnenmuur tegenaan bouwen dus is zo slecht nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
bvdbos schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:53:
[...]

Dat is inderdaad wel een leuke. Belangrijk argument als het tot een zaak komt...
Nee dat is niet relevant. Hoe kinderachtig het ook mag overkomen, de rechter kijkt naar het recht en de overeenkomst.
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 03:51:

Wat denken jullie ervan? Heeft uitleg van de notaris invloed op de uitleg van de akte, of moet de akte letterlijk genomen worden en heeft de uitleg van notaris geen invloed?

bvd
Het kan relevant zijn. Bij een contract tussen 2 partijen gaat het niet enkel om wat er op papier staat maar ook om wat partijen hebben bedoeld af te stemmen. Dat is 1 van de basis beginselen van contractrecht. Echter is dat tussen de partijen. Jouw buren zijn hier geen partij.

Dat gezegd hebbende. De opgenomen bepaling is vrij gebruikelijk bij nieuwbouw. Het dient ook een doel, namelijk het niet verspringen van de binnenmuur.

Naar mijn idee sta je juridisch sterk. Al begrijp ik wel dat de buren hier geen zin in hebben. Hoe nu verder? Dreigen zij met een rechtszaak? Ik denk niet dat je er met gezellig kletsen uit komt omdat er inderdaad een flink gedeelte van de tuin verdwijnt.

Kan je anders de brief geanonimiseerd delen?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57
Xanthine schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:46:
Mijn buur wou zijn uitbouw deels op mijn grond bouwen (buitenmuur) en wettelijk mag hij dit niet zonder mijn toestemming. Ik denk ook dat het een beetje te vaag omschreven is in de akte, en de vraag is of het ook in de akte van je buren staat dat jij hier toestemming voor hebt. Volgens mij ga je nergens geraken zonder toestemming van je buren.

Wij hebben het trouwens opgelost door de buur zijn zin te geven, op voorwaarde dat hij de muur maakt met dezelfde brik als onze woning en dat de muur eigendom is van mij. Als ik dan ook ooit een uitbouw plaats kan ik deze gewoon slopen en er een binnenmuur tegenaan bouwen dus is zo slecht nog niet.
Betrof dit ook nieuwbouw? Geregeld zijn de kadastrale grenzen voorlopig ten tijde van de bouw, en kan er nog geschoven worden.

Overigens prima oplossing inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
renegrunn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Betrof dit ook nieuwbouw? Geregeld zijn de kadastrale grenzen voorlopig ten tijde van de bouw, en kan er nog geschoven worden.

Overigens prima oplossing inderdaad!
Klopt beiden nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:41
Wat @Xanthine heeft gedaan, hadden wij ook.
Onze buren zijn er komen wonen (het huis was van haar vader en ze zijn zelf redelijk op leeftijd) en hebben van alles verbouwd. Daarnaast ook totaal niet moeilijk verder.
Ze hebben gevraagd of ze een uitbouw mochten plaatsen en al dan niet een siermuur aan onze kant. De zon staat niet aan die kant, dus op dat gebied maakt het weinig uit.
De muur kwam inderdaad op dat stuk bij ons te staan en de afvoer van de dakgoot hebben ze aan beide kanten naar hen toe getrokken. Dus daar hebben wij geen omkijken meer naar.

Ze hebben de buitenste heipalen aan de rand laten zetten zodat wij bij een uitbouw die niet hoeven te laten plaatsen. Dat scheelt ook weer kosten.
Bij ons bestaande bouw (1964).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-07 08:05
*knip*
De TS vraagt om informatie en niet om dit advies.

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 24-06-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Het topic is opgeruimd na de kleine ontsporing, graag on-topic weer.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Heb mijn reactie verwijderd. Was een reactie op een bericht dat verwijderd is door mod.

[ Voor 87% gewijzigd door Peacefield78 op 24-06-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 11:31
Peacefield78 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Aan de andere kant: ik neem aan dat de buren een koopcontract hebben ondertekend waarin is opgenomen dat hun buurman (TS) zo mag bouwen. "Ik heb dan wel getekend voor die erfdienstbaarheid, maar ga er lekker toch niet mee akkoord..."
Dit zal inderdaad in de akte moeten staan, is bij ons ook het geval er staat momenteel een stukje van de buren op onze grond, nu zijn wij ook bezig met een uitbouw en gaan straks de andere kant een stukje erover, gelukkig doen onze buren niet zo moeilijk gezien het in de akte's staat dat het mag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07 10:24
Vooraleerst is het belangrijk jezelf te realiseren dat de buurman in principe geen partij is. Hij is de eigenaar van zijn grond en mag dus in principe weigeren dat er iets op zijn grond gerealiseerd wordt. In bijvoorbeeld de buurman zijn notariële akte van eigendomsverkrijging kan zijn opgenomen dat hij (de bouw van) een gemeenschappelijke muur op zijn grond moet toch dulden (dit in afwijking van de basisregel, zoals vooraleerst genoemd). Dit kan geregeld zijn middels een kwalitatieve verplichting, erfdienstbaarheid en/of kettingbeding. Hoe in buurmans’ akte (of eventueel andersoortige overeenkomst) het begrip “(buiten)muur” gedefinieerd is is hierbij lijdend.

Dit gezegd hebbende is jou door de verkoper wel min of meer verzekerd/gegarandeerd dat er 27 cm¹ over de erfgrens gebouwd mag worden. Met deze wetenschap in het achterhoofd hebben jullie de koopovereenkomst gesloten. Mede omdat hier nog voor de notariële levering expliciet contact over is geweest, is het des te meer duidelijk dat dit punt voor jullie van wezenlijk belang was. Indien de 27 cm¹ overbouw niet mogelijk was geweest hadden jullie de koop waarschijnlijk niet gesloten. Nu blijkt achteraf dat de overbouw door de buurman niet (volledig) geduld wordt.

Stap 1 is bepalen of de buurman inderdaad slechts 10 cm¹ hoeft te dulden óf toch de volledig 27 cm¹ moet dulden. In jouw en buurmans’ akte van levering staan waarschijnlijk over en weer rechten en plichten genoemd (kwalitatieve verplichtingen, erfdienstbaarheden, kettingbedingen e.d.). Deze aktes bepalen jullie juridische verhoudingen. Voor hetgeen de buurman moet dulden, moet je in zijn akte kijken: deze is openbaar en opvraagbaar bij het Kadaster). De begripsbepaling in zijn akte is bepalend. Voor zover je tot de conclusie komt dat de buurman inderdaad de volle 27 cm¹ moet dulden (en hij blijft weigeren dit te doen), dan zul je stappen moeten zetten t.a.v. de buurman.

Voor zover je tot de conclusie komt dat de buurman inderdaad slechts 10 cm¹ hoeft te dulden, dan zul je jezelf tot de verkoper moeten wenden. Hij weet namelijk hoe belangrijk die 27 cm¹ voor jullie is en heeft ook verklaard dat de overbouw mag. Met deze wetenschap hebben jullie gekocht. Nu dit toch anders blijkt, kun je de koopovereenkomst laten ontbinden op basis van dwaling (jullie hadden een verkeerde voorstelling van zaken). Nadeel is dat je het huis dan kwijt bent (de koopovereenkomst wordt dan geacht nooit te hebben bestaan, waardoor het eigendom ook terug gaat). Anderzijds (beter nog) kun je jezelf beroep op het plegen van een onrechtmatige daad door de verkoper, meer specifiek: verkoper pleegt een wanprestatie; zij pleegt contractbreuk. Immers garandeerde zij de 27 cm¹. Bij onrechtmatige daad hoef je de overeenkomst niet te per se te ontbinden, maar kun je wel een schadevergoeding vragen.

Puntjes van aandacht:
  • In de akte van levering van de buurman zal het begrip “(buiten)muur” waarschijnlijk ook niet glashelder verwoord zijn. Als jij en de buurman van mening verschillen blijven verschillen, dan zet de buurman gewoon de hakken in het zand door steeds alle bouwwerkzaamheden te weigeren. Jij zult dan de vordering bij de rechter moeten starten om je gelijk te halen. De rechter zal dan het begrip bindend definiëren. Je loopt vervolgens het risico dat de buurman in het gelijk wordt gesteld en jij dus de proceskosten moet gaan betalen (jouw eigen (on)kosten en het salaris van jouw eigen jurist nog daargelaten). Vervolgens zul je dan (opnieuw) een nieuwe zaak moeten starten tegen de verkoper.
  • Indien de buurman in zijn recht staat en de verkoper dus een verklaring/garantie van de koop niet kan waarmaken, zul jij ook naar de rechter moeten gaan. Stel dat je al in je gelijk wordt gesteld, zal de schadevergoeding echter ook beperkt zijn. Wat is immers de waardevermindering van je onroerend goed doordat je 17 cm¹ minder vrij te benutten tuin hebt??? Let wel: je hebt 1 m¹ minder vrij te benutten tuin; NIET 1 m² minder eigendom. Maar voor het rekengemak ga ik toch even uit van 1 m² minder eigendom: Ik ga dan ook uit van een lengte van je muur van 6 strekkende meter. Dan kom je op 0,17 x 6 = ca. 1 m². Stel al dat je deze grond zou moeten kopen à ruwe bouwgrondprijs (bijv. € 500,- per m²); is je schade zo laag dat geen enkele rechtzaak enig wezenlijk rendement oplevert!
  • Wat je ook nog kunt doen is met de buurman overleggen om samen te besluiten een onafhankelijke mediator aan te stellen. Jullie kunnen dan besluiten om deze een voor beide bindend besluit te laten nemen. Dit kan jullie beide kosten besparen; het is nog al snel goedkoper dan een gang naar het gerecht.
Kortom: hopen dat je er met de buurman uit komt. Anders je verlies pakken

[ Voor 4% gewijzigd door houtsnip op 24-06-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
Vastre schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:50:
onze buren hebben geen uitbouw echter een stukje verder hebben mensen die er vanaf het begin van het project er wel bij waren een uitbouw op deze manier 27cm dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
bvdbos schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:52:
[...]

TS is de buur van @iamcj?

Probeer er samen uit te komen, je woont daar nog lange tijd als elkaars buren. Zo'n start is niet constructief... Hoe heb je het met de buren besproken?

Kan je de muur realiseren zonder dat je inpandig een verspringing krijgt? En is dat een probleem? Als de uitbouw een gescheiden ruimte wordt, dan maakt een paar cm inspringing niet uit? Als het één grote ruimte wordt dan wil je liever niet dat er een inspringing is. Maar probeer je te verplaatsen in het standpunt van de buren, hoe kan je de muur realiseren zodat zij er, nu of op termijn, ook een voordeel van hebben?
samen uitkomen zal niet lukken de ene begon gelijk met wij willen niet dat je uitbouwt en de ander begon gelijk met alleen maar buitenmuur dus 10cm, echter deze mensen hebben de zelfde akte als ons en krijgen dus ook dezelfde uitleg van de notaris en de projectbouwer. het is een verlenging van de woonkamer. we hebben meerdere mailtjes van de notaris en de project ontwikkelaars dat het zo is bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:17:
[...]

onze buren hebben geen uitbouw echter een stukje verder hebben mensen die er vanaf het begin van het project er wel bij waren een uitbouw op deze manier 27cm dus
Maar wat staat er in je koopakte? als het daar helder staat omschreven dan kun je daarmee toch een eerste antwoord geven en indien het wel wordt aangevochten daar zelf een jurist op laten antwoorden? dat hoeft zeker als het zo helder is niet de wereld te kosten en je burenrelatie is toch al verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008

DonJunior

NO Moderator

fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:22:
[...]

samen uitkomen zal niet lukken de ene begon gelijk met wij willen niet dat je uitbouwt en de ander begon gelijk met alleen maar buitenmuur dus 10cm, echter deze mensen hebben de zelfde akte als ons en krijgen dus ook dezelfde uitleg van de notaris en de projectbouwer. het is een verlenging van de woonkamer. we hebben meerdere mailtjes van de notaris en de project ontwikkelaars dat het zo is bedoeld.
En andersom.. hoeveel moeite is het om toch in te schikken vanuit jullie en slechts 10cm over de grens te bouwen.
Kan me zomaar voorstellen dat dit behoorlijk de relatie met de buren gaat verstoren terwijl je er nu nog niet eens woont. Hoe wil je dit vol gaan houden.. Zie het al voor me dat de buren dan gaan 'pesten' en dingen in je muur gaan hangen of raar gaan doen (je hebt mensen erbij helaas)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29
DonJunior schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:28:
[...]

En andersom.. hoeveel moeite is het om toch in te schikken vanuit jullie en slechts 10cm over de grens te bouwen.
Kan me zomaar voorstellen dat dit behoorlijk de relatie met de buren gaat verstoren terwijl je er nu nog niet eens woont. Hoe wil je dit vol gaan houden.. Zie het al voor me dat de buren dan gaan 'pesten' en dingen in je muur gaan hangen of raar gaan doen (je hebt mensen erbij helaas)
Dan krijg je dus verspringende muren in je huis, ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten als aan je beloofd was dat je op eenzelfde manier als de meerwerkoptie een uitbouw zou kunnen realiseren.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
Invisibal schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:23:

dat klopt je leest het goed, het komt er op neer dat er staat degene die eerst uitbouwt meer voordeel heeft qua ruimte, maar in tegenstelling tot dat mogen ze deze buitenmuur weer gebruiken om in te balken als ze later gaan uitbouwen dus hebben ze minder kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008

DonJunior

NO Moderator

TheFes schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Dan krijg je dus verspringende muren in je huis, ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten als aan je beloofd was dat je op eenzelfde manier als de meerwerkoptie een uitbouw zou kunnen realiseren.
Tja, wij hebben ook verspringende muren in huis.. maar wel een toffe relatie met beiden buren.
Ik weet wel waar ik meer waarde aan hecht in dit kleine kikkerlandje waar iedereen op je lip zit #justSaying.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:30:
[...]

dat klopt je leest het goed, het komt er op neer dat er staat degene die eerst uitbouwt meer voordeel heeft qua ruimte, maar in tegenstelling tot dat mogen ze deze buitenmuur weer gebruiken om in te balken als ze later gaan uitbouwen dus hebben ze minder kosten
Als dat er staat dan wordt het al anders, dan is het een weloverwogen besluit geweest van de buren om te kopen terwijl ze wisten dat dit kon gebeuren. Ervan uitgaande dat zij hetzelfde contract hebben. En als de buren niet mee willen werken : dan kan de verkoper dus niet leveren wat in jouw contract staat dus schadevergoeding of ontbinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
B-Bandit schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Nee dat is niet relevant. Hoe kinderachtig het ook mag overkomen, de rechter kijkt naar het recht en de overeenkomst.

[...]

Het kan relevant zijn. Bij een contract tussen 2 partijen gaat het niet enkel om wat er op papier staat maar ook om wat partijen hebben bedoeld af te stemmen. Dat is 1 van de basis beginselen van contractrecht. Echter is dat tussen de partijen. Jouw buren zijn hier geen partij.

Dat gezegd hebbende. De opgenomen bepaling is vrij gebruikelijk bij nieuwbouw. Het dient ook een doel, namelijk het niet verspringen van de binnenmuur.

Naar mijn idee sta je juridisch sterk. Al begrijp ik wel dat de buren hier geen zin in hebben. Hoe nu verder? Dreigen zij met een rechtszaak? Ik denk niet dat je er met gezellig kletsen uit komt omdat er inderdaad een flink gedeelte van de tuin verdwijnt.

Kan je anders de brief geanonimiseerd delen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/653JR78CN3IdG3sDGRS7otV76DM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EdactBxQ1rTBs0sGTqpJQrzA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3sq4KFohC7-jE0TPHkJJNjfQeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/00Fa2VJ98zK0HLRmB4gv5sC5.png?f=user_large

dit is een deel van de akte, ik deel graag alles want ik kom er zelf niet meer uit, zeg maar wat je zou willen zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Dat is toch duidelijk..... en het is hoe het tegenwoordig nagenoeg standaard in een nieuwbouw project wordt neergezet.

Iedereen wil binnen een rechte muur. Doen buren niet mee aan een uitbouw dan staat er een (buiten)muur op hun grond. Willen ze zelf later nog een uitbouw dan is de muur deel van hun uitbouw. Iedereen blij met rechte muren binnen.

Vereist natuurlijk wel een zodanige oversteek op hun grond dat zij ook een uitbouw kunnen realiseren met een doorlopende binnenmuur. En anders is het slopen van de (buiten)muur om dat te bereiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Yowzawood op 24-06-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Als die tekening samen met de tekst in de akte zit dan is het duidelijk (ervan uitgaande dat op de tekening is aangegeven welk perceel het gekochte en welk perceel het buurperceel is). En anders zou ik zeggen dat het midden van de toekomstige spouw op de perceelsgrens dient te komen staan ofwel : 23,5 cm ipv 27 cm op grond van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
houtsnip schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:45:
Vooraleerst is het belangrijk jezelf te realiseren dat de buurman in principe geen partij is. Hij is de eigenaar van zijn grond en mag dus in principe weigeren dat er iets op zijn grond gerealiseerd wordt. In bijvoorbeeld de buurman zijn notariële akte van eigendomsverkrijging kan zijn opgenomen dat hij (de bouw van) een gemeenschappelijke muur op zijn grond moet toch dulden (dit in afwijking van de basisregel, zoals vooraleerst genoemd). Dit kan geregeld zijn middels een kwalitatieve verplichting, erfdienstbaarheid en/of kettingbeding. Hoe in buurmans’ akte (of eventueel andersoortige overeenkomst) het begrip “(buiten)muur” gedefinieerd is is hierbij lijdend.

Dit gezegd hebbende is jou door de verkoper wel min of meer verzekerd/gegarandeerd dat er 27 cm¹ over de erfgrens gebouwd mag worden. Met deze wetenschap in het achterhoofd hebben jullie de koopovereenkomst gesloten. Mede omdat hier nog voor de notariële levering expliciet contact over is geweest, is het des te meer duidelijk dat dit punt voor jullie van wezenlijk belang was. Indien de 27 cm¹ overbouw niet mogelijk was geweest hadden jullie de koop waarschijnlijk niet gesloten. Nu blijkt achteraf dat de overbouw door de buurman niet (volledig) geduld wordt.

Stap 1 is bepalen of de buurman inderdaad slechts 10 cm¹ hoeft te dulden óf toch de volledig 27 cm¹ moet dulden. In jouw en buurmans’ akte van levering staan waarschijnlijk over en weer rechten en plichten genoemd (kwalitatieve verplichtingen, erfdienstbaarheden, kettingbedingen e.d.). Deze aktes bepalen jullie juridische verhoudingen. Voor hetgeen de buurman moet dulden, moet je in zijn akte kijken: deze is openbaar en opvraagbaar bij het Kadaster). De begripsbepaling in zijn akte is bepalend. Voor zover je tot de conclusie komt dat de buurman inderdaad de volle 27 cm¹ moet dulden (en hij blijft weigeren dit te doen), dan zul je stappen moeten zetten t.a.v. de buurman.

Voor zover je tot de conclusie komt dat de buurman inderdaad slechts 10 cm¹ hoeft te dulden, dan zul je jezelf tot de verkoper moeten wenden. Hij weet namelijk hoe belangrijk die 27 cm¹ voor jullie is en heeft ook verklaard dat de overbouw mag. Met deze wetenschap hebben jullie gekocht. Nu dit toch anders blijkt, kun je de koopovereenkomst laten ontbinden op basis van dwaling (jullie hadden een verkeerde voorstelling van zaken). Nadeel is dat je het huis dan kwijt bent (de koopovereenkomst wordt dan geacht nooit te hebben bestaan, waardoor het eigendom ook terug gaat). Anderzijds (beter nog) kun je jezelf beroep op het plegen van een onrechtmatige daad door de verkoper, meer specifiek: verkoper pleegt een wanprestatie; zij pleegt contractbreuk. Immers garandeerde zij de 27 cm¹. Bij onrechtmatige daad hoef je de overeenkomst niet te per se te ontbinden, maar kun je wel een schadevergoeding vragen.

Puntjes van aandacht:
  • In de akte van levering van de buurman zal het begrip “(buiten)muur” waarschijnlijk ook niet glashelder verwoord zijn. Als jij en de buurman van mening verschillen blijven verschillen, dan zet de buurman gewoon de hakken in het zand door steeds alle bouwwerkzaamheden te weigeren. Jij zult dan de vordering bij de rechter moeten starten om je gelijk te halen. De rechter zal dan het begrip bindend definiëren. Je loopt vervolgens het risico dat de buurman in het gelijk wordt gesteld en jij dus de proceskosten moet gaan betalen (jouw eigen (on)kosten en het salaris van jouw eigen jurist nog daargelaten). Vervolgens zul je dan (opnieuw) een nieuwe zaak moeten starten tegen de verkoper.
  • Indien de buurman in zijn recht staat en de verkoper dus een verklaring/garantie van de koop niet kan waarmaken, zul jij ook naar de rechter moeten gaan. Stel dat je al in je gelijk wordt gesteld, zal de schadevergoeding echter ook beperkt zijn. Wat is immers de waardevermindering van je onroerend goed doordat je 17 cm¹ minder vrij te benutten tuin hebt??? Let wel: je hebt 1 m¹ minder vrij te benutten tuin; NIET 1 m² minder eigendom. Maar voor het rekengemak ga ik toch even uit van 1 m² minder eigendom: Ik ga dan ook uit van een lengte van je muur van 6 strekkende meter. Dan kom je op 0,17 x 6 = ca. 1 m². Stel al dat je deze grond zou moeten kopen à ruwe bouwgrondprijs (bijv. € 500,- per m²); is je schade zo laag dat geen enkele rechtzaak enig wezenlijk rendement oplevert!
  • Wat je ook nog kunt doen is met de buurman overleggen om samen te besluiten een onafhankelijke mediator aan te stellen. Jullie kunnen dan besluiten om deze een voor beide bindend besluit te laten nemen. Dit kan jullie beide kosten besparen; het is nog al snel goedkoper dan een gang naar het gerecht.
Kortom: hopen dat je er met de buurman uit komt. Anders je verlies pakken
hoi, de buren en wij hebben allemaal dezelfde akte waarin staat dat we moeten dulden dat bij een uitbouw de muur op de grond van de buren mag gezet worden, echter de term 'buitenmuur" levert problemen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3sq4KFohC7-jE0TPHkJJNjfQeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/00Fa2VJ98zK0HLRmB4gv5sC5.png?f=user_large

Jij hebt precies door waar wij tegen aan lopen, we hebben geen rechtsbijstand, dus een rechtszaak is een groot risico voor ons wat we niet aandurven, we willen onze woning ook niet kwijt. we zitten met onze handen in het haar. we hebben ook een advocaat betaald om het uit te laten zoeken en zelfs die zegt dat de term "buitenmuur" niet is gedefinieerd en dus moet begrepen worden in de leken taal dus 10 cm, alleen de notaris en de project ontwikkelaar blijven volhouden dat wij dit mogen. En bewerend dat het goed staat beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
DonJunior schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:28:
[...]

het ging er ons om dat we geen inspringen in onze muur zouden hebben, het gaat me niet om dat stuk grond. wil zelfs best betalen voor dat stuk grond, deze mensen willen gewoon niet dat we uitbouwen en daarom zitten ze ons dwars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:05:
[...]

het ging er ons om dat we geen inspringen in onze muur zouden hebben, het gaat me niet om dat stuk grond. wil zelfs best betalen voor dat stuk grond, deze mensen willen gewoon niet dat we uitbouwen en daarom zitten ze ons dwars.
Het heeft voor hun ook alleen maar nadelen natuurlijk als ze zelf niet uitbouwen. Als de andere buren van hun ook uitbouwen hebben ze dit x 2.

Ga je de hele buitenmuur er uithalen ter grote van de aanbouw dan? Want anders krijg je toch altijd een soort doorgang.
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:01:
[...]
Jij hebt precies door waar wij tegen aan lopen, we hebben geen rechtsbijstand, dus een rechtszaak is een groot risico voor ons wat we niet aandurven, we willen onze woning ook niet kwijt. we zitten met onze handen in het haar. we hebben ook een advocaat betaald om het uit te laten zoeken en zelfs die zegt dat de term "buitenmuur" niet is gedefinieerd en dus moet begrepen worden in de leken taal dus 10 cm, alleen de notaris en de project ontwikkelaar blijven volhouden dat wij dit mogen. En bewerend dat het goed staat beschreven
Je hebt hiervoor toch al iemand betaald? De notaris (en misschien hebben de buren dezelfde notaris en eenzelfde soort contract?).

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 24-06-2021 17:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
erwn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 06:40:

Juist door het aanstellen van een advocaat haal je het persoonlijke er af, waardoor je dus geen ruzie met je buren krijgt. Een advocaat weet er vaak ook veel meer van en kan er niemand met loze kreten komen omdat de oom van de vrouw van de overburen ....... gezegd heeft.

En als je wel geld, en geen tijd/zin hebt, is het aanstellen van een advocaat een goede oplossing imo.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 24-06-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:18

3DDude

I void warranty's

TLDR: TS het is gewoon niet handig dat je er later mee kwam.
Als je het met de bouw had gedaan hadden je buren er rekening mee kunnen houden.

Ik weet de situatie niet maar als je al 1 kant 27cm inlevert zeg je nou vooruit
maar 2 maal 27 cm omdat je nieuwe buren na de bouw toch hadden besloten dat ..

Dan hadden ze misschien ook een uitbouw gekozen vanuit de bouw en had je netjes een rijtje gehad.

Het gaat dus allemaal om de manier waarop en communicatie met je buren.

Bij mij was het gewoon tijdig vanuit de bouw geregeld, mijn buren zeiden wij wilden eigenlijk niet uitbouwen maar aan beiden kanten een uitbouw vonden we ook niks.. == dus we hebben het toch maar ook gedaan.
Kijk dan kan je nog tijdig schakelen.

[ Voor 114% gewijzigd door 3DDude op 24-06-2021 17:30 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
3DDude schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:18:
Tjsah dat is jouw buren hun probleem.

Niet jouw:
Mijn buren die zaten er ook mee die hadden aan beide kanten buren uitbouw deden.
Dus ze hebben ook de uitbouw gedaan! nu hebben we mooi 3 op een rij en sluit alles netjes aan (super nice zo).

MIjn andere buren daar staat mijn uitbouw deels op hun grond; Dat accepteer je eenmaal met een nieuwbouw project. die paar CM bij (hoe lang de uitbouw is).

Wil je dat niet dan neem je zelf ook de uitbouw zoals mijn andere buren deden.
Ik zie het probleem niet zo.

Oh de TS wil dit als het net opgeleverd is gaan doen. 8)7
TS had dit gewoon met de bouw moeten doen en niet achteraf. Nu heb je geouwehoer.
Ergens snap ik de buren wel. je woont er net, je wilt je tuin mogelijk gaan aanpakken en dan komen je nieuwe buren die niet weten wat ze willen ohja we gaan nog even op je grond / tuin een uitbouw droppen..

Efficient is anders..... :X ze zijn nu toch weer bezig / knutselen met een uitbouw voor je omdat je te laat was.. :?
niemand woont er nog de oplevring moet nog plaats vinden, alleen wij waren een van de laatste die kochten en te laat waren voor de uitbouw optie, maar we mochten dit later doen op eigen kosten bij een andere aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
Marzman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:15:
[...]

Het heeft voor hun ook alleen maar nadelen natuurlijk als ze zelf niet uitbouwen. Als de andere buren van hun ook uitbouwen hebben ze dit x 2.

Ga je de hele buitenmuur er uithalen ter grote van de aanbouw dan? Want anders krijg je toch altijd een soort doorgang.

[...]

Je hebt hiervoor toch al iemand betaald? De notaris (en misschien hebben de buren dezelfde notaris en eenzelfde soort contract?).
het betreft een zelfde project de notartis de projectleider de contracten de akten zeijn allemaal hetzlefde de uitleg die zij krijgen is ook hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
haha nee onze uitbouw moet nog gebouwd worden na oplevering pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Is die inspringing het je waard om op voorhand een slechte relatie met de buren te hebben? De kleinste kans op een slechte buur is : Ook een advocaat nemen en vervolgens bij hen aankloppen om gezamenlijk af te spreken dat jullie je conformeren aan de uitkomst van het overleg van de juristen. Dit om dure rechtszaken uit proberen te sparen en om de relatie met je buren goed te houden.

Gelijktijdig een aansprakelijkheidstelling naar de verkoper waarin je aangeeft dat je tot dit duidelijk is tijd geld achterhoudt bij de oplevering. Stel dat je verliest en je toch maar 10 cm krijgt, dan claim je de schade op de verkoper. Dan maak je er een probleem van de verkoper van... Alleen, wat is de schade van een inspringing vs een rechte muur?

En als de buren niet akkoord gaan met de uitkomst van een gezamenlijk overleg : dan neem je je verlies maar is de verstoorde relatie met je buren niet jouw schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
3DDude schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:18:
TLDR: TS het is gewoon niet handig dat je er later mee kwam.
Als je het met de bouw had gedaan hadden je buren er rekening mee kunnen houden.

Ik weet de situatie niet maar als je al 1 kant 27cm inlevert zeg je nou vooruit
maar 2 maal 27 cm omdat je nieuwe buren na de bouw toch hadden besloten dat ..

Dan hadden ze misschien ook een uitbouw gekozen vanuit de bouw en had je netjes een rijtje gehad.

Het gaat dus allemaal om de manier waarop en communicatie met je buren.

Bij mij was het gewoon tijdig vanuit de bouw geregeld, mijn buren zeiden wij wilden eigenlijk niet uitbouwen maar aan beiden kanten een uitbouw vonden we ook niks.. == dus we hebben het toch maar ook gedaan.
Kijk dan kan je nog tijdig schakelen.
het gaat er niet om dat wij er later mee komen, wij hebben pas later gekocht toen de uitbouw optie niet meer kon gemaakt worden, maar ons werd verteld dat de uitbouw na oplevring gewoon door ons zelf gerealiseerd mocht worden op dezelfde manier als het orgineel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:18

3DDude

I void warranty's

Ja dat is helder maarja zoals ik zei handig is het niet.

En hebben je buren aan de andere kant ook buren met een uitbouw?
Dus dubbel prijs of dat niet?

Ik zeg niet dat je het recht niet hebt he, maar snap het wel vanuit de buren hun perspectief.. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door 3DDude op 24-06-2021 18:00 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
3DDude schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:55:
Ja dat is helder maarja zoals ik zei handig is het niet.

En hebben je buren aan de andere kant ook buren met een uitbouw?
Dus dubbel prijs of dat niet?
nee de buren hebben aan de andere kant geen uitbouw, de ene heeft hoekwoning en andere een tussenwoning net als ons, maar wij zijn enige met uitbouw straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:43
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Als de buren ook uit gaan bouwen mogen ze het metselwerk weg halen en de binnenmuur gewoon als woningscheidend gebruiken.
Bij een uitbouw loopt de woningescheidende muur gewoon door in het verlengde van die van de woning en komt er aan hun zijde dus gewoon het pakket isolatie, ventilatie en metselwerk tegenaan en dat is op de grond van de buren.
Ik begrijp van sommige mensen echt niet dat zij zich druk maken over 0,5 tot 0,75 vierkante meter terwijl als zij een uitbouw hadden genomen de dobbelsteen hun kant op rolt.

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 24-06-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

dit is een deel van de akte, ik deel graag alles want ik kom er zelf niet meer uit, zeg maar wat je zou willen zien
Kun je meer van deze tekening plaatsen? Het is me nu niet duidelijk naar welke zijde van de woning ik kijk. Deze was waarschijnlijk onderdeel van een informatiepakket behorend bij de woning? Staat hierover nog iets in jullie overeenkomst? In onze koopovereenkomst staat in het laatste artikel dat een aantal bijlagen horen bij de koopovereenkomst. Een van de genoemde bijlagen zijn de tekeningen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 12:12
Maar wordt de uitbouw daadwerkelijk als meerwerk door de Verkoper aangeboden?
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:50:
[...]

het gaat er niet om dat wij er later mee komen, wij hebben pas later gekocht toen de uitbouw optie niet meer kon gemaakt worden, maar ons werd verteld dat de uitbouw na oplevring gewoon door ons zelf gerealiseerd mocht worden op dezelfde manier als het orgineel
Je zegt hier namelijk dat het na oplevering pas gerealiseerd gaat worden, door een eigen aannemer. Dan is dat deel van de akte toch gewoon niet van toepassing? De uitbouw is jou namelijk niet aangeboden, want je was te laat.

Zoals ik het lees heb je gewoon pech en moet het op eigen grond staan. Maar goed, zoiets zou je advocaat je vast ook wel hebben kunnen vertellen.

Het knullige is dat als je de uitbouw als meerwerk was aangeboden, je 'm had afgeslagen en vervolgens wel in een later stadium zelf had neer willen zetten, je volgens de akte wel de grond van de buren mag gebruiken. Maar ik ben geen advocaat, dit is enkel hoe ik de akte interpreteer.

[ Voor 14% gewijzigd door Raling op 24-06-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
Raling schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:56:
Maar wordt de uitbouw daadwerkelijk als meerwerk door de Verkoper aangeboden?

[...]

Je zegt hier namelijk dat het na oplevering pas gerealiseerd gaat worden, door een eigen aannemer. Dan is dat deel van de akte toch gewoon niet van toepassing? De uitbouw is jou namelijk niet aangeboden, want je was te laat.

Zoals ik het lees heb je gewoon pech en moet het op eigen grond staan. Maar goed, zoiets zou je advocaat je vast ook wel hebben kunnen vertellen.
ik heb deel van de akte gedeeld, je kan lezen dat achteraf dit ook gerealiseerd mag worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:59:
[...]

ik heb deel van de akte gedeeld, je kan lezen dat achteraf dit ook gerealiseerd mag worden
Klopt. Als je het als meerwerk is aangeboden. Maar dat is het niet, want je was te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28
In de akte staat precies wat jij wilt, je mag bouwen. En zoals je zegt geeft iedereen dit aan, behalve je buren.
De tekst in de akte is juist precies bedoeld voor deze situatie.
Oftewel gewoon bouwen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fatih073
Raling schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:00:
[...]

Klopt. Als je het als meerwerk is aangeboden. Maar dat is het niet, want je was te laat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3sq4KFohC7-jE0TPHkJJNjfQeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/00Fa2VJ98zK0HLRmB4gv5sC5.png?f=user_large

lees punt 2, tijdens de bouw of in een later stadium, dus ook na oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 10:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Raling schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:00:
[...]

Dat moet punt 2 dekken, "tijdens de bouw of in een later stadium"

Verder met die advocaat, ik ben benieuwd welke interpretatie die er aan gaat geven. Zeker als je met de uitleg komt van de notaris en de verkopende partij hoe het artikel gelezen moet worden.

[ Voor 25% gewijzigd door gorgi_19 op 24-06-2021 21:05 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]

lees punt 2, tijdens de bouw of in een later stadium, dus ook na oplevering
gorgi_19 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Mijn interpretatie van lid d is anders. Helemaal aan het begin staat namelijk welke uitbouw als meerwerk door Verkoper wordt aangeboden. Volgens mij is de uitbouw jou helemaal niet aangeboden. Je geeft zelf aan dat je te laat was.

Als je het wel was aangeboden, had afgeslagen en alsnog in een later stadium had willen uitbouwen, mag je volgens punt 2 inderdaad gewoon de grond van de buren gebruiken.

Maar je hebt de uitbouw niet als meerwerk aangeboden gekregen, dus dat hele stuk is niet van toepassing, is mijn interpretatie ten minste. En ik vrees dat het ook de interpretatie van de advocaat van je buren gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 20:09

Part

Helemaal niets.....

Raling schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:08:
[...]

[...]

Mijn interpretatie van lid d is anders. Helemaal aan het begin staat namelijk welke uitbouw als meerwerk door Verkoper wordt aangeboden. Volgens mij is de uitbouw jou helemaal niet aangeboden. Je geeft zelf aan dat je te laat was.
...
Er staat ook niet dat het meerwerk aan jou moet zijn aangeboden. Er staat alleen "welke uitbouw als meerwerk door Verkoper wordt aangeboden".
Dit is alleen om te verduidelijken om welk type bouwwerk het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
gorgi_19 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Verder met die advocaat, ik ben benieuwd welke interpretatie die er aan gaat geven. Zeker als je met de uitleg komt van de notaris en de verkopende partij hoe het artikel gelezen moet worden.
punt 2 dekt het ook, echter het woordje "buitenmuur" levert problemen, volgens de notaris is het zo om een doorlopende muur te krijgen in de woning de uitbouw 27cm op de grond van de buren moet komen. maar de rechter kan dit anders oppakken door te zeggen dat een buiten muur 10cm is omdat dit niet goed staat beschreven in de akte, ook al geeft de notaris er een duidelijke uitleg bij (achteraf), dus zonder rechtsbijstand is het een grote risico om dit aan te vechten, je weet dat je gelijk hebt maar de rechter kan het alleen op de akte gooien en dan verlies je nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Part schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:21:
[...]
Er staat ook niet dat het meerwerk aan jou moet zijn aangeboden. Er staat alleen "welke uitbouw als meerwerk door Verkoper wordt aangeboden".
Dit is alleen om te verduidelijken om welk type bouwwerk het gaat.
Ik denk dat je gelijk hebt, die quote betreft een algemene aanwijzing en geen voorwaarde... Maar met een beetje kwade wil kan je deze wel als voorwaarde lezen... Maar TS wordt daarin gesteund door Notaris en verkoper dus over de bedoeling van de zin heerst geen onduidelijkheid, alleen bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:22:
[...]
punt 2 dekt het ook, echter het woordje "buitenmuur" levert problemen, volgens de notaris is het zo om een doorlopende muur te krijgen in de woning de uitbouw 27cm op de grond van de buren moet komen. maar de rechter kan dit anders oppakken door te zeggen dat een buiten muur 10cm is omdat dit niet goed staat beschreven in de akte, ook al geeft de notaris er een duidelijke uitleg bij (achteraf), dus zonder rechtsbijstand is het een grote risico om dit aan te vechten, je weet dat je gelijk hebt maar de rechter kan het alleen op de akte gooien en dan verlies je nog
Dus, voor mijn begrip : Als alleen een buitenmuur bij TS gezet wordt dan moet de muur 47 cm dik zijn waarvan 27 cm op terrein buren. Dit betekend dat om een rechte muur te krijgen op jouw grond 20 cm gebouwd moet worden. Ofwel : de "muur + helft van de spouw" van de bestaande binnenmuur is nu dus 20 cm dik.

Dan zal dit aan de zijde van buren ook zo zijn, wat weer betekent dat wanneer de buren later ook een uitbouw willen plaatsen zij het buitenblad weer moeten afbreken, de isolatie 7 cm dunner moeten maken en dan weer een nieuwe muur moeten bouwen?

Is er geen mogelijkheid om je muur te bouwen van 40 cm die 50/50 op jouw en de buurgrond staat? Dan help je hen echt vooruit voor de toekomst...

[ Voor 9% gewijzigd door bvdbos op 24-06-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 17:44
D.deJong schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:27:
Ik begrijp van sommige mensen echt niet dat zij zich druk maken over 0,5 tot 0,75 vierkante meter
Mwoah. Met de grondprijzen van tegenwoordig is 0,5-0.75 voor veel mensen nog best een aardig bedrag. De gemiddelde nieuwbouw keet heeft een formaat tuin waarbij die 0.75 nog significant ruimte kost ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:43
leecher schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:56:
[...]

Mwoah. Met de grondprijzen van tegenwoordig is 0,5-0.75 voor veel mensen nog best een aardig bedrag. De gemiddelde nieuwbouw keet heeft een formaat tuin waarbij die 0.75 nog significant ruimte kost ook.
Dat kan zijn maar het staat normaliter gewoon omschreven in de akte dat TS dit mag. Zouden de buurtjes een uitbouw nemen dan zouden zij dit ook mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
fatih073 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In dit geval is er een simpele oplossing. De buren zijn nl ok met 10 cm op hun grond.

Je laat jouw aannemer de volgende muur bouwen:

Binnenmuur 12 cm.
Smal houten stijl en regelwerk, dikte 10 cm, gevuld met 8 cm (hoogwaardige) isolatie.
Af te werken met 10-20 mm hout, trespa, steenstrips of bloemetjesbehang.

Pakket is maar 24 cm dik, waarvan 15 cm op jouw grond en 9 cm op die van de buren.

Als het moet kan het nog dunner, jouw binnenmuur kan ook 10 cm bv, is ook genoeg.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih073
iamcj schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:07:
[...]

In dit geval is er een simpele oplossing. De buren zijn nl ok met 10 cm op hun grond.

Je laat jouw aannemer de volgende muur bouwen:

Binnenmuur 12 cm.
Smal houten stijl en regelwerk, dikte 10 cm, gevuld met 8 cm (hoogwaardige) isolatie.
Af te werken met 10-20 mm hout, trespa, steenstrips of bloemetjesbehang.

Pakket is maar 24 cm dik, waarvan 15 cm op jouw grond en 9 cm op die van de buren.

Als het moet kan het nog dunner, jouw binnenmuur kan ook 10 cm bv, is ook genoeg.

wat een onzin klets jij, het gaat erom dat iedereen dezelfde rechten heeft gekregen, de projectleiders en de notaris leggen duidelijk uit wat er wordt bedoeld in de koopakte en leveringsakte. deze rechten zijn ook geldig voor hen, dat is hen ook verteld daar deze partijen, maar omdat zij geen utbouw willen dus dan wij ook niet, het zijn misgunners,
0.27m x 2.40m x 400euro= 260 euro grond gaat het om

[...]
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vooropgesteld; ik denk dat je gewoon die muur mag neerzetten zoals je wilt. Dat was immers de intentie van de overeenkomst.

Het onhandige van de situatie is dat dit stuk muur isolatie nodig heeft, in tegenstelling tot de normale woningscheidende muur. Dus bij jullie loopt hij door, bij de buren komt jullie aanbouwbuitenspouwblad bínnen hun binnenmuur te liggen. Van de nieuwe muur staat er dus meer op hun grond dan op jouw grond. Snap dat ze daar niet blij mee zijn.

Zelfs als je buren later zouden willen uitbouwen hebben ze er eigenlijk niet zoveel aan dat ze mogen inbalken op jullie buitenspouwblad, want dat komt te ver naar binnen. Dus ze zouden die dan moeten afbreken, isolatie weghalen en dan een binnenmuur die doorloopt met hun binnenmuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Wat ben jij onbeleefd zeg. Dit is de enige oplossing die beide partijen zonder tussenkomst van een rechter geeft wat ze willen. Over misgunnen gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 17:23
Als ik zo alle reacties lees ben ik volgens mij de enige die TS een beetje begrijpt. Want als hij op tijd was geweest om de uitbouw te laten realiseren door de verkopende aannemer dan hadden de buren gewoon pech gehad, want iedereen had de keuze daarvoor te kiezen ( 27cm dus ). Maar omdat de buren geen geld hebben voor de uitbouw, of het simpelweg niet willen gaan ze nu wel gelijk met gestrekt been erin + advocaat om de uitbouw van TS tegen te houden. En dan kan je jezelf idd afvragen waarom dat nou is.

Iedereen die het dus over de buren relatie heeft, die is al verpest. Althans die zou bij mij al gelijk verpest zijn als de buren gelijk dreigen met een advocaat en totaal niet willen meedenken ( als we afgaan op het verhaal van TS dan hé )

Ik denk zelf dus dat de buren geen ( wellicht nooit ) plannen hebben om uit te bouwen, en het TS dus zo moeilijk mogelijk te maken zodat ze zelf niet tegen een muur zitten aan te kijken. Jammer dat je geen rechtsbijstand genomen hebt TS want dan had je het net zo hard terug kunnen spelen. De relatie lijkt nu toch al verpest

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1