Uitbouw begane grond. Hoe om te gaan met buren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
We willen de begane grond van onze woning uitbreiden in de vergunningsvrije zone, dus niet dieper dan 2,5 meter en niet hoger dan 4 meter. Nu willen we het liefst alles helemaal netjes regelen, en ook de buren tevreden houden. Het zijn vriendelijke mensen, en zoals ze wel eens zeggen... beter een goede buur dan een verre vriend :).

Probleem is alleen wel dat ze over de uitbouwplannen een zeer uitgesproken mening hebben, en ik nu eigenlijk niet goed weet hoe ik ermee verder moet. Als we informatie inwinnen bij aannemers, groot, klein maakt niet uit allemaal zeggen ze dat je volledig in je recht staat als je wil uitbouwen tot exact tegen de erfgrens.

Volgens de buren mag dit niet omdat de dakpannen dan 10CM boven hun erf hangen.

Nu valt voor beide meningen wel wat te zeggen, een dakgoot bijvoorbeeld mag ook niet boven grond van de buren hangen. Aan de andere kant zou het zo kunnen zijn dat voor een uitbouw begane grond aparte regels gelden, omdat het natuurlijk geen zicht is als de buren ook ooit nog uitbouwen en er een "kier" van 20CM tussen de twee woningen ontstaat.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of weet iemand wat de exacte regels zijn op dit punt?

Daarnaast zijn ze naar mijn mening onredelijk over de gezamenlijke schutting; die mag van de buren helemaal niet weg en zelfs niet tijdelijk weg worden gehaald tijdens het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden. Ik zou het liefst dit allemaal aan de aannemer overlaten en de schutting aan laten passen aan de nieuwe situatie (dus aansluitend op de uitbouw).

De schutting tijdelijk weghalen mag volgens mij gewoon onder het ladderrecht; maar zijn we verplicht de volledige schutting terug te plaatsen, of mogen we deze ook gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie ookal vinden de buren het "niet mooi" om tegen onze muur aan te kijken?

Ik hoop dat iemand hiermee wat ervaring/kennis van heeft, want ik kom er zelf niet uit. Op internet kom je zeker over die dakpannen geen informatie tegen. De gemeente schrijft dat vergunningsvrij uitbouwen mag tot op de erfgrens, maar schrijft niets over overhangende dakbedekking.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Beste antwoord (via XyritZz op 04-05-2017 09:34)

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
XyritZz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:48:
[...]
Als ik naar de bijkeuken kijk "springt" die ook 10CM naar binnen vergeleken met de gewone buitenmuur, op zich geen enkel probleem omdat met de uitbouw ook te doen maar ik vind het zo apart dat de aannemers met zulke tegenstrijdige info komen. Ik zou juist van hun verwachten dat ze weten wat wel en niet mag.
[...]
Aannemers zijn geen juristen. Die willen gewoon zo snel mogelijk, zo gemakkelijk mogelijk geld verdienen. (net als iedere andere ondernemer overigens..)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als de schutting op de erfgrens staat is deze eigendom van beide partijen, weghalen mag dus niet zomaar. Dit zal echt in overleg met de buren moeten. Je zou wel de schutting kunnen laten staan en er direct tegenaan bouwen.
De erfgrens is ook echt de bouwgrens, hier mag niks van een bouwwerk overheen hangen, dus ook niet de pannen of een dakgoot. Zelfs de daktrim moet binnen de erfgrens vallen, dit wordt vaak vergeten als de muur precies tegen de erfgrens wordt gezet.

Vaak zijn mensen met een kleine financiële vergoeding wel voor rede vatbaar, misschien zou je de buurman zelfs de steen kunnen laten uitzoeken voor de muur op de erfgrens.

[ Voor 39% gewijzigd door Ernemmer op 06-04-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:22
Als je de muur bouwt tot precies de schutting, dan hangen de dakpannen ook niet boven hun erf maar boven de schutting. Ontzettend leek op dit gebied hoor, maar dit lijkt me een optie waar ze weinig tegenin kunnen brengen. Je levert alleen iets in op uitbouw grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Waarom moeten je dakpannen 10 cm oversteken? Je kan toch een plat dak bouwen (vrij gebruikelijk bij een aanbouw) zodat er niks boven hun erf hangt. Je kan hun ook de keuze geven: of een mooie afgewerkte zijkant van de uitbouw (dus schutting tijdelijk weg) of niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Kijk even in de akte van levering van de grond of huis. Daar staat als het goed is iets in over een gebruiksrecht van bouw, of iets in die trend. Ga daar vanuit. Laat je desnoods even informeren bij de notaris waar je de grond of huis hebt gepasseerd.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dat zijn erfdienstbaarheden en die zijn gerelateerd aan het burenrecht. De buren moeten wel toestaan dat je kan bouwen bv. Maar interessante casus. Ik heb ook zo'n uitbouw tegen de erfgrens. Je hebt er weinig aan. :X

Als je de nodige voorzieningen in acht neemt, kan je welilcht de buren overtuigen dat zij vrij makkelijk ook een uitbouw kunnen maken. Eén gevel staat er dan al.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Markprinsen schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:54:
Waarom moeten je dakpannen 10 cm oversteken? Je kan toch een plat dak bouwen (vrij gebruikelijk bij een aanbouw) zodat er niks boven hun erf hangt. Je kan hun ook de keuze geven: of een mooie afgewerkte zijkant van de uitbouw (dus schutting tijdelijk weg) of niet .
Ah ja, mijn post was onvolledig. We hebben reeds een bijkeuken staan die met schuin dak en dakpannen is afgewerkt. Die lijn willen we doortrekken, anders is het geen zicht als een deel schuin en een deel plat dak heeft.

Als ik naar de bijkeuken kijk "springt" die ook 10CM naar binnen vergeleken met de gewone buitenmuur, op zich geen enkel probleem omdat met de uitbouw ook te doen maar ik vind het zo apart dat de aannemers met zulke tegenstrijdige info komen. Ik zou juist van hun verwachten dat ze weten wat wel en niet mag.
Mojo schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:57:
Kijk even in de akte van levering van de grond of huis. Daar staat als het goed is iets in over een gebruiksrecht van bouw, of iets in die trend. Ga daar vanuit. Laat je desnoods even informeren bij de notaris waar je de grond of huis hebt gepasseerd.
Goed idee, heb inderdaad nu je het zegt wel eens gehoord dat er soms in staat dat je de mandelige tussenmuur door mag trekken bij een verbouwing.
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:52:
Als je de muur bouwt tot precies de schutting, dan hangen de dakpannen ook niet boven hun erf maar boven de schutting. Ontzettend leek op dit gebied hoor, maar dit lijkt me een optie waar ze weinig tegenin kunnen brengen. Je levert alleen iets in op uitbouw grootte.
Dat is wat mij betreft zeker een optie, die 10CM maakt me niet zo heel veel uit. Desnoods breken we de muur tussen de uitbouw en bijkeuken af en schuiven we die wat op zodat de bijkeuken kleiner wordt en de uitbouw wat groter. Dan pakken we die ruimte op die manier weer terug naar de woonkamer.

Punt blijft wel dat de aannemers glashard zeggen dat uitbouwen onmogelijk is als de schutting moet blijven staan. Die moet dus tijdelijk weg, en ik weet niet of dat zomaar mag.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 08:37
Toevallig de schutting nog niet aan vervanging toe? Toen wij een afdak zetten tegen ons huis, met dichte zijkanten, waren de buren niet dolenthousiast. We hebben er voor gekozen het binnen de schuttingen van onze tuin te doen zodat we geen schutting gezeik zouden krijgen. Daarna hebben we aangeboden de schutting (die eerst tussen onze tuinen stond) te vervangen voor een schutting naar hun wens.

Uiteindelijke kosten, 200 euro en een ochtend een nieuwe schutting zetten. Een beetje paaien helpt een hoop :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:22
wel ontzettende zeikerds als de schutting er niet even uit mag voor een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:54:
wel ontzettende zeikerds als de schutting er niet even uit mag voor een verbouwing.
Dat is een gevolg, de oorzaak van het probleem lijkt toch ergens anders te liggen als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Wat geven ze als reden dat de schutting er niet tijdelijk uit mag? Hebben ze ook echt een argument of is het gewoon dwars zijn?
Steigerrecht

Wanneer buren bepaalde werkzaamheden aan hun huis slechts kunnen verrichten door tijdelijk gebruik te maken van uw grond, mag u dat niet weigeren. Wel moeten uw buren dat op een correcte manier aan u melden en eventuele schade die erdoor ontstaat vergoeden. U kunt alleen weigeren of uitstellen als u daarvoor gewichtige redenen heeft.
Andersom geldt dus: als het voor (onderhouds)werkzaamheden nodig is een steiger in de tuin van de buren te plaatsen, mogen ze u dat niet weigeren.
link

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
martinusz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:07:
Wat geven ze als reden dat de schutting er niet tijdelijk uit mag? Hebben ze ook echt een argument of is het gewoon dwars zijn?
[...]

link
De verwachte duur van de verbouwing is drie weken, ze willen niet drie weken hun privacy in de tuin kwijt zijn.

Zou daar zelf ook niet op zitten te wachten in de zomer. Wat dat betreft wil ik de uitbouw ook best uitstellen tot het najaar. Dan ga je toch al weer wat meer binnen leven.

Maar goed, het zijn vriendelijke mensen alleen erg van de regeltjes :). Als we duidelijk aangeven dat we niet uit kunnen bouwen zonder tijdelijk weghalen van schutting dan neem ik aan dat we ze wel op andere gedachten kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 00:13
XyritZz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:15:
[...]

De verwachte duur van de verbouwing is drie weken, ze willen niet drie weken hun privacy in de tuin kwijt zijn.

Zou daar zelf ook niet op zitten te wachten in de zomer. Wat dat betreft wil ik de uitbouw ook best uitstellen tot het najaar. Dan ga je toch al weer wat meer binnen leven.

Maar goed, het zijn vriendelijke mensen alleen erg van de regeltjes :). Als we duidelijk aangeven dat we niet uit kunnen bouwen zonder tijdelijk weghalen van schutting dan neem ik aan dat we ze wel op andere gedachten kunnen brengen.
Bij ons duurde de uitbouw niet zo lang, maar de schutting hoefde er ook niet de volledige tijd uit :) plus alleen het stuk waar de muur kwam, de rest bleef gewoon staan.
Ze zullen toch de muur moeten metselen en voegen, dat kan niet met een schutting, maar op zich zijn ze daar ook zo klaar mee...

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Als je de uitbouw kunt uitstellen tot het najaar zou ik persoonlijk voor die route kiezen. Geven en nemen is met je buren soms wel nodig om de verstandhouding prettig te houden. Kan me wel iets bij de door hun aangegeven reden voorstellen, begint net het weer wat aangenamer te worden, heb je geen privacy in je tuin. Ook is het mogelijk voor eventuele beplanting tegen de schutting wat fijner om uit de grond te worden gehaald als het begint te herfsten in plaats van nu.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
XyritZz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:34:
Volgens de buren mag dit niet omdat de dakpannen dan 10CM boven hun erf hangen.
En daar hebben ze gelijk in, al is het maar vanwege artikel 52 van Boek 5 BW:
1. Een eigenaar is verplicht de afdekking van zijn gebouwen en werken zodanig in te richten, dat daarvan het water niet op eens anders erf afloopt.
En zelfs als het niet afwateren zou zijn, maar je er een goot zou hangen, dan nog vereist dat een erfdienstbaarheid. Wat je wel mag doen is strak op de erfgrens bouwen, maar je mag er niet overheen gaan. En dan zou je bijvoorbeeld met een goot moet werken die op het binnenspouwblad ligt.
Daarnaast zijn ze naar mijn mening onredelijk over de gezamenlijke schutting; die mag van de buren helemaal niet weg en zelfs niet tijdelijk weg worden gehaald tijdens het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden. Ik zou het liefst dit allemaal aan de aannemer overlaten en de schutting aan laten passen aan de nieuwe situatie (dus aansluitend op de uitbouw).

De schutting tijdelijk weghalen mag volgens mij gewoon onder het ladderrecht; maar zijn we verplicht de volledige schutting terug te plaatsen, of mogen we deze ook gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie ookal vinden de buren het "niet mooi" om tegen onze muur aan te kijken?

Ik hoop dat iemand hiermee wat ervaring/kennis van heeft, want ik kom er zelf niet uit. Op internet kom je zeker over die dakpannen geen informatie tegen. De gemeente schrijft dat vergunningsvrij uitbouwen mag tot op de erfgrens, maar schrijft niets over overhangende dakbedekking.
De schutting is gezamenlijk eigendom en de redelijkheid schrijft toch echt wel voor dat je die mag verwijderen en aanpassen bij het uitoefenen van je eigendomsrecht. Je zou kunnen overwegen de buitengevel af te timmeren in lijn met de schutting, maar ik zou dat met deze opstelling van de buren niet doen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 17:05

Dido

heforshe

Dat die dakpannen niet mogen overhangen is natuurlijk niet alleen "erg op de regeltjes", maar ook best wel voor de hand liggend.

Als de buren (of volgende bewoners) zelf een uitbouw neer willen zetten tot op de erfgrens zouden ze, voor eenzelfde uitbouw met 10-centimeter overlappende dakpannen dus 20 centimeter tussen de muren moeten vrijlaten op hun eigen terrein, en als ze gewoon een plat dak erop gooien moeten ze onder jouw pannen blijven of tien centimeter van de erfgrens afblijven vanwege jou dakpannen - of jouw dakpannen afzagen 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
XyritZz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:48:
[...]
[...]
Aannemers zijn geen juristen. Die willen gewoon zo snel mogelijk, zo gemakkelijk mogelijk geld verdienen. (net als iedere andere ondernemer overigens..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Dido schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:32:
Dat die dakpannen niet mogen overhangen is natuurlijk niet alleen "erg op de regeltjes", maar ook best wel voor de hand liggend.

Als de buren (of volgende bewoners) zelf een uitbouw neer willen zetten tot op de erfgrens zouden ze, voor eenzelfde uitbouw met 10-centimeter overlappende dakpannen dus 20 centimeter tussen de muren moeten vrijlaten op hun eigen terrein, en als ze gewoon een plat dak erop gooien moeten ze onder jouw pannen blijven of tien centimeter van de erfgrens afblijven vanwege jou dakpannen - of jouw dakpannen afzagen 8)7
Het argument van de aannemer is dat wanneer de buren uit willen bouwen ze tegen onze muur aan kunnen bouwen, en ze het dak door kunnen leggen. De overhangende dakpannen kunnen ze dan dus weghalen en met gewone dakpannen verder leggen op hun eigen dak.

Wanneer we 10CM binnen eigen erf blijven met de muur kan dat niet, en als de buren dan ooit uit gaan bouwen moeten ze ook 10CM binnen eigen erf blijven waardoor er een gat tussen de twee muren ontstaat van 20CM wat een rare situatie is, of ze moeten mij heel lief aan kijken of ze alsnog op mijn muur aan mogen sluiten maar dan krijg je dus de situatie dat ze niet alleen tot OP de erfgrens bouwen, maar 10CM er overheen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-05 12:49
Wat ik zou doen: Ga met een concrete tekening/voorstel naar de buren, geef aan dat dit jullie idee is en een voorzet, maar dat je ook heel graag hun inbreng wilt zodat het aan hun kant ook zo mooi mogelijk wordt en conform hun wensen. In 9 van de 10 gevallen komt het dan goed. Meestal gaat men met de hakken in het zand staan omdat ze voor een voldongen feit komen te staan, namelijk ze krijgen een idee onder ogen wat gepresenteerd wordt als "dit is het!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Señor Sjon schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:34:
Dat zijn erfdienstbaarheden en die zijn gerelateerd aan het burenrecht. De buren moeten wel toestaan dat je kan bouwen bv. Maar interessante casus. Ik heb ook zo'n uitbouw tegen de erfgrens. Je hebt er weinig aan. :X

Als je de nodige voorzieningen in acht neemt, kan je welilcht de buren overtuigen dat zij vrij makkelijk ook een uitbouw kunnen maken. Eén gevel staat er dan al.
Zeker interessant; hoewel het natuurlijk fijn is als alles zonder al te veel aanpassingen goedgekeurd wordt merk ik zelf toch ook wel dat ik juist van dit soort dingen ook weer veel leer. Bij de bouw van de woning ook flinke problemen met de gemeente/aannemer gehad m.b.t. vergunningen en achteraf merk je dan wel dat je in zulk soort situaties steviger in je schoenen gaat staan.
BB-One schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:43:
Wat ik zou doen: Ga met een concrete tekening/voorstel naar de buren, geef aan dat dit jullie idee is en een voorzet, maar dat je ook heel graag hun inbreng wilt zodat het aan hun kant ook zo mooi mogelijk wordt en conform hun wensen. In 9 van de 10 gevallen komt het dan goed. Meestal gaat men met de hakken in het zand staan omdat ze voor een voldongen feit komen te staan, namelijk ze krijgen een idee onder ogen wat gepresenteerd wordt als "dit is het!"
Dat is inderdaad een goed idee, wat mij betreft kunnen we de gevelbekleding ook aanpassen zodat het meer naar hun wens is en hopelijk komen we er dan wel uit :).

Zo niet dan is het jammer, hou ik die 30k voorlopig even in m'n zak en dan kijk ik over een paar jaar wel of het een verdere procedure waard is of dat we tegen die tijd misschien toch liever gewoon verhuizen naar een grotere woning i.p.v. uit te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
Ik heb niet heel je topic gelezen, maar goed. Wij hebben zelf ook een utibouw geplaatst over de gehele breedte van de achterkant van de woning en 5 meter diep. Wij zijn voor plat dak ( EPDM ) gegaan, daardoor dus geen last van "overhangende" dakpannen. Is dat geen optie ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Galaxis schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:05:
Ik heb niet heel je topic gelezen, maar goed. Wij hebben zelf ook een utibouw geplaatst over de gehele breedte van de achterkant van de woning en 5 meter diep. Wij zijn voor plat dak ( EPDM ) gegaan, daardoor dus geen last van "overhangende" dakpannen. Is dat geen optie ?
En daarom lees je dus wel hele topics ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
Tsurany schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:06:
[...]

En daarom lees je dus wel hele topics ;)
En soms heb je daar geen tijd voor en wil je toch een mogelijke oplossing plaatsen.

Maar goed, je zit dus al met een soort van uitbouw waaraan je verder wilt bouwen in dezelfde stijl, met dakpannen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

XyritZz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:43:
[...]

Het argument van de aannemer is dat wanneer de buren uit willen bouwen ze tegen onze muur aan kunnen bouwen, en ze het dak door kunnen leggen. De overhangende dakpannen kunnen ze dan dus weghalen en met gewone dakpannen verder leggen op hun eigen dak.
Ze kunnen ook kiezen voor een plat dak i.p.v. dakpannen en gewoon de volle breedte van hun perceel gebruiken.
Wanneer we 10CM binnen eigen erf blijven met de muur kan dat niet, en als de buren dan ooit uit gaan bouwen moeten ze ook 10CM binnen eigen erf blijven waardoor er een gat tussen de twee muren ontstaat van 20CM wat een rare situatie is, of ze moeten mij heel lief aan kijken of ze alsnog op mijn muur aan mogen sluiten maar dan krijg je dus de situatie dat ze niet alleen tot OP de erfgrens bouwen, maar 10CM er overheen...
Dat is dus het hele ding. De buren hoeven niet 10 cm van de grens af te blijven als jij er niet 10 cm overheen gaat. Jouw beoogde constructie veroorzaakt jouw probleem. De buren willen niet door jou beperkt worden in hun mogelijkheden tot uitbouwen in de toekomst. En op zich is dat niet zo gek Dat jouw bijkeuken een pannendak heeft is even lomp gesteld niet het probleem van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 22-05 23:46
Denk je er ook aan de regenafvoer aan te passen op het toegenomen dakoppervlak?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 16:33
Ik lees dat je een hoogte aangeeft van niet meer dan 4 meter en een hellend dak met dakpannen, hou je er rekening mee dat voor aanbouwen een maximale hoogte geldt van 0,3 meter boven de eerste verdiepingsvloer (als je vergunning vrij wilt bouwen), en dat waneer je hoger bouwt je terugvalt op het bestemmingsplan, en mogelijk een vergunning nodig hebt.

De diepte van een aanbouw mag wel 4 meter zijn, afhankelijk van de grote van het achtererfgebied.

Besluit omgevingsrecht Bijlage II artikel 2 lid 3
een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:
1°. 5 m,
2°. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en
3°. het hoofdgebouw,

b. voor zover op een afstand van meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw:
1°. indien hoger dan 3 m: voorzien van een schuin dak, de dakvoet niet hoger dan 3 m, de daknok gevormd door twee of meer schuine dakvlakken, met een hellingshoek van niet meer dan 55°, en waarbij de hoogte van de daknok niet meer is dan 5 m en verder wordt begrensd door de volgende formule:
maximale daknokhoogte [m] = (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47) + 3;
2°. functioneel ondergeschikt aan het hoofdgebouw, tenzij het betreft huisvesting in verband met mantelzorg,

c. op een afstand van meer dan 1 m vanaf openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn,
d. de ligging van een verblijfsgebied als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012, in geval van meer dan een bouwlaag, uitsluitend op de eerste bouwlaag,
e. niet voorzien van een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte,
f. de oppervlakte van al dan niet met vergunning gebouwde bijbehorende bouwwerken in het bebouwingsgebied bedraagt niet meer dan:
1°. in geval van een bebouwingsgebied kleiner dan of gelijk aan 100 m2: 50% van dat bebouwingsgebied,
2°. in geval van een bebouwingsgebied groter dan 100 m2 en kleiner dan of gelijk aan 300 m2: 50 m2, vermeerderd met 20% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 100 m2,
3°. in geval van een bebouwingsgebied groter dan 300 m2: 90 m2, vermeerderd met 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van in totaal 150 m2,

g. niet aan of bij:
1°. een woonwagen,
2°. een hoofdgebouw waarvoor in de omgevingsvergunning voor het bouwen daarvan is bepaald dat de vergunninghouder na het verstrijken van een bij die vergunning aangegeven termijn verplicht is de voor de verlening van de vergunning bestaande toestand hersteld te hebben,
3°. een bouwwerk ten behoeve van recreatief nachtverblijf door één huishouden;

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 13:08
Als de buren vinden dat ze "te open" zitten tijdens de bouw kun je ook nog aanbieden dat de aannemer er een bouwhek omheen zet en dat met zeil/doek dicht maakt. (Moet dan wel in hun tuin/op hun terras staan natuurlijk, maar scheelt wel in de inkijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 888777

XyritZz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:15:
[...]Maar goed, het zijn vriendelijke mensen alleen erg van de regeltjes :).
Tikje teveel om anderen een beetje als zeurpieten neer te zetten terwijl je niet eerst zelf je huiswerk hebt gedaan....

Je bent eerst met een plan gekomen waarbij je gaat bouwen boven hun grond en nu vindt je het gek dat ze je erop wijzen dat het niet is toegestaan. Het gevolg is waarschijnlijk ook dat ze nu al hun rechten goed gaan bewaken bij alles wat je nog gaat doen.

Als je gelijk met een toegestane situatie was gekomen had je waarschijnlijk een hoop gezeur kunnen voorkomen. En het zijn jouw plannen waar zij alleen maar overlast van gaan ondervinden dus zelfs als je je aan de regels houdt is er voor hen een fors ongemak, ook goed om alle bezwaren eens in die context te zien.

Snel de relatie repareren en niet nog een keer met dingen komen die niet zijn toegestaan, wellicht ook eens kijken of die 10cm er nou echt toe doet ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:34:
[...]

Ze kunnen ook kiezen voor een plat dak i.p.v. dakpannen en gewoon de volle breedte van hun perceel gebruiken.

[...]

Dat is dus het hele ding. De buren hoeven niet 10 cm van de grens af te blijven als jij er niet 10 cm overheen gaat. Jouw beoogde constructie veroorzaakt jouw probleem. De buren willen niet door jou beperkt worden in hun mogelijkheden tot uitbouwen in de toekomst. En op zich is dat niet zo gek Dat jouw bijkeuken een pannendak heeft is even lomp gesteld niet het probleem van de buren.
Eens, zoals ik ook al eerder schreef; die 10CM is wat mij betreft het probleem niet. Het was me alleen niet duidelijk hoe het nu wettelijk geregeld is omdat ik tegenstrijdige informatie van de aannemers krijg.

Kennelijk staan de buren in hun goed recht, en dan is het ook prima om ervoor te zorgen dat de dakpannen niet oversteken.

Blijft alleen nog over dat we er samen uit moeten komen m.b.t. het tijdelijk weghalen van de schutting, hopelijk als ik uitleg dat de grondwerkzaamheden niet uitgevoerd kunnen worden als die er staat dat het duidelijk is en ze er mee akkoord gaan dat we die tijdelijk weghalen.

Bedankt voor de informatie hier in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

XyritZz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:04:
[...]Blijft alleen nog over dat we er samen uit moeten komen m.b.t. het tijdelijk weghalen van de schutting, hopelijk als ik uitleg dat de grondwerkzaamheden niet uitgevoerd kunnen worden als die er staat dat het duidelijk is en ze er mee akkoord gaan dat we die tijdelijk weghalen.
Dat er samen uitkomen is inderdaad de enige echte manier... anders rest slechts een juridisch traject en daar wordt niemand blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
Overhands metselen. Kan de schutting blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
nachtnet schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:35:
[...]

IMHO beste reactie, aannemers zijn geen partij voor advies op dit gebied.
houden je buren van BBQ? volgende keer lekker weer, nodig ze uit, geniet van lekker eten en drinken en maak duidelijk dat je goede buren erg belangrijk zijn EN dat je die 10 centimeter natuurlijk in acht gaat nemen zodat ze niet overhangends hebben. Gooi het maar op slecht advies van aannemers die graag meer willen bouwen voor meer geld en dat je het in overleg met je buren wil doen want een goede relatie is het allerbelangrijkst, dat gaat geen enkele normale buur erg vinden om te horen.
Pols vorzichtig of ze zelf gen aanbouwtje willen, want dan zouden jullie er een gezamelijk projet van kunnen maken, overlast op gelijk moment, goed aansluitende gevels etc. lage totale kosten per aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Anoniem: 888777 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:52:
[...]

Tikje teveel om anderen een beetje als zeurpieten neer te zetten terwijl je niet eerst zelf je huiswerk hebt gedaan....

Je bent eerst met een plan gekomen waarbij je gaat bouwen boven hun grond en nu vindt je het gek dat ze je erop wijzen dat het niet is toegestaan. Het gevolg is waarschijnlijk ook dat ze nu al hun rechten goed gaan bewaken bij alles wat je nog gaat doen.

Als je gelijk met een toegestane situatie was gekomen had je waarschijnlijk een hoop gezeur kunnen voorkomen. En het zijn jouw plannen waar zij alleen maar overlast van gaan ondervinden dus zelfs als je je aan de regels houdt is er voor hen een fors ongemak, ook goed om alle bezwaren eens in die context te zien.

Snel de relatie repareren en niet nog een keer met dingen komen die niet zijn toegestaan, wellicht ook eens kijken of die 10cm er nou echt toe doet ;) .
Klopt, ik ging er vanuit dat een aannemer welke zegt gespecialiseerd te zijn in kleine projecten als woninguitbouw op de hoogte was van de regels in z'n eigen werkgebied 8)7. Had gewoon zelf nog m'n huiswerk moeten doen en het goed uit moeten zoeken.

Verder hoeft die relatie niet echt gerepareerd te worden, de buren zijn blij dat we geen overhaaste beslissing nemen en met hun bespreken wat de plannen zijn voordat we iets doen maar ze overvielen ons er wel mee dat ze een vrij hard standpunt innamen terwijl ze toen we voor het eerst gingen polsen of ze het zagen zitten dat we gingen verbouwen er heel relaxed over waren.

Daarom wilde ik graag even weten hoe het nu precies zit, zodat ik de volgende keer als we een en ander gaan bespreken zelf ook wat meer achtergrond heb.
Anoniem: 888777 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:18:
[...]

Dat er samen uitkomen is inderdaad de enige echte manier... anders rest slechts een juridisch traject en daar wordt niemand blij van.
Dat is inderdaad niet de bedoeling, dan laat ik die uitbouw nog liever voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 21:35
je weet dat de regels voor een uitbouw heel erg versoepeld zijn begin 2016? Het maximaal 2,5 meter uitbouwen aan de achterkant is bijvoorbeeld komen te vervallen. In plaats daarvan is er een maximaal bebouwingspercentage. Over het algemeen is eis deze soepeler. Je hebt als je binnen deze percentage blijft en onder de 3 meter hoogte is dit zelfs vergunning vrij.

Paar reacties eerder stond het al beter uitgelegd.. :X 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Epep op 06-04-2017 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Wat is er mis om gewoon met je buren samen te werken en te praten, in plaats van je recht af te dwingen of de grens van het recht op te zoeken?

Nodig ze eens uit op de koffie, leg ze je probleem voor (uitbouw willen neerzetten, maar tegelijk goede relatie onderhouden) en dat je graag er samen uit wilt komen.
Best kans dat je er samen uit kunt komen, zonder officiële toestanden, als je maar praat.

Mijn gevoel is dat bij hen duidelijk is geworden dat ze offer moeten brengen (zonlicht, ruimte.. whatever) en dat jij er wat bij wint. Terwijl de originele uitbouw, wat ze waarschijnlijk als gedachte hadden toen het ter sprake kwam, niks van hen vraagt omdat die netjes binnen de lijntjes blijft. Win voor jou en verlies voor hen is geen eerlijke situatie tenslotte.
Wat mogelijkheden waar je aan kan denken als compromis:
- Bouw terwijl ze op vakantie zijn
- Lever zelf een beetje van je tuin in bij terugplaatsen schutting, net zoals dat van hun kant 'nodig' is voor jouw uitbouw
- Koop het stukje grond als compensatie, waarbij ze wel gebruiksrecht houden aangezien je toch niks hebt aan de ruimte onder de dakpannen
- Buitenmuur stenen en nieuwe schutting door hen laten uitkiezen (of misschien iets leuks doen met schildering), want zij moeten er tegenaan kijken
- weekendje weg als compensatie voor de overlast

Zo kan je nog wel even doorgaan. Beetje uitbouw is toch al snel 30-50k met de afmetingen waar je het hier over hebt (tuin overhoop halen van jezelf en buren, heien, aanleggen, afwerken, tuin herstellen, volledige binnen inrichting als vloer/muren afwerken..) dus paar euro om bij je buren de ergste pijn weg te halen is kleingeld.

Je moet alleen vinden waar de echte pijn zit. Dat iemand iets zegt (zoals: volgt de regeltjes) betekend niet dat daar het echte probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Je zou ze nog kunnen laten kiezen. ( beetje tegengas geven)
- voor de erfgrens is schrootjes op hun wand, op de erfgrens keuze aan hun
- voor de erfgrens is 100% jou muur, dus niet verven, iets er aan hangen. Op de erfgrens is gezamelijk. Ze mogen er dan ook dingen mee doen, mits constructief ok.
Plus wat hierboven staat...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Pagina: 1