Keuzes...
Heb nu een iPhone SE (2020) die ik eigenlijk perfect vind voor m'n gebruik. Ik heb 0,0 problemen met zwarte balken boven en onder (en begrijp ook de vaak histerische en lachwekkende commotie niet rond full screen en bezelless screens, first world problems ...).
Het iPhone SE (2020) design (en dus ook 7, en 8 ) is wat mij betreft iconisch en zo goed als perfect.
De afgeronde rand ben ik wel fan van, en ook nog steeds grote fan van de homeknop. Gewoon moeiteloos ontgrendelen, ook ver van me af plat op tafel om een song door te klikken of zo... Foto's zijn ook helemaal prima.
Enige grote probleem is de batterijduur op de SE's, die echt erbarmelijk is. En het scherm op de SE lijkt mij vrij fragiel. Na een gebarsten scherm op mijn oude 7, nu ook weeral een gebarsten scherm op mijn jaar oude iPhone SE...
Dit zijn allemaal problemen die met de 12 en 13 zijn opgelost.
- De batterij is zelfs op de mini +-25% groter. Van ongeveer 1800 naar 2300 mAh als ik me niet vergis? Hoe dan ook lijken de reviews toch echt wel een merkbaar verschil te noteren met de mini tov de andere 'kleine iPhone', de SE.
- Heb ook enkele erg indrukwekkende drop tests gezien van de 12 serie op youtube een jaar geleden. Dus dat scherm lijkt me ook een stuk robuuster!
Nu kan ik via een fiscale regeling op het werk aan erg interessante prijzen een iPhone kopen. Dus hoewel niet echt nodig, denk ik er toch serieus over na om een iPhone 13 mini aan te schaffen. Het is te gek om het niet te doen.
Ik vind het nieuwe design van de 12/13 wel prima. Een beetje afwisseling tov vroeger is altijd fris en leuk. Ik zit dan ook al sinds een iPhone 7 (vier jaar) en iPhone SE op hetzelfde design te kijken (niets mis met dat design, en zeker geen doel op zich om een nieuwe telefoon te kiezen. Goed design is goed design, punt)
Het probleem is echter het volgende. Omwille van die gunstige fiscale regeling is het verschil 13 mini -> 13 -> 13 pro nauwelijks een punt. De jumps zijn minder groot dan wat ze in directe koop zijn, nl 809 -> 909 -> 1109 euro. Ze blijven allemaal zeer goed betaalbaar. Dus de logische keuze is om gewoon de 13 pro te nemen.
Ik ben echter nog steeds
een enorme liefhebber van
lichte, en vooral kleine telefoons. Ik heb me altijd voorgenomen dat indien de 12 mini de laatste kleine ('moderne') iPhone zou zijn, ik er zeker nog een zou kopen. Gelukkig zet Apple de trend nu verder met de iPhone 13 mini, maar het kan zo maar de laatste generatie zijn met een iPhone in die grootte/gewicht.
Mijn voorkeur voor lichte en kleine telefoons is meteen ook de reden dat ik een jaar geleden nog een SE (2020) heb gekocht, en de volledige X, Xs, Xr, en 11 lijn heb overgeslagen (nooit interesse gehad in de dure pro's, en de 'normale' X, Xs en 11 vond ik altijd veel te groot)
De mini is dus voor het eerst dat ik een moderne iPhone kan aanschaffen, met faceID en de prachtige camera's.
Het hart zegt dus 100% iPhone 13 mini. Maar die fiscale regeling is in dit gegeven een stoorzender. Het brein zegt iPhone 13 pro, omdat het kan. Echter heeft de iPhone 13 mini dus alles wat ik verlang. Camera's zullen geweldig zijn, daar ben ik van overtuigd, en meer dan voldoende voor mijn gebruik/ervaring. Gewicht is +- 140 gram, tov +-170 gram voor de 13, en +-205 gram voor de 13 pro. Batterij is een mooie upgrade tov m'n iPhone SE. Komende van een SE is er eigenlijk geen andere keuze mogelijk dan de mini! 120Hz en pro-res video kan me niet boeien.
Wat wel nog voor wat twijfel zorgt, is de Lidar scanner. Daar kan ik vast leuke dingen mee doen. Daar lijkt niemand het nooit over te hebben, maar ik ben benieuwd wat het betekent voor low light focus, voor betere portrait mode (want echte 3D-informatie die de AI-software kan helpen!) en vooral wat het kan doen voor object scanning en alles wat met 3D-modellering en design te maken heeft. Of eventueel een kamer kunnen scannen en de afmetingen verifiëren... Dit is een nieuwe feature die de pro echt wel apart zet van de normale iPhones.
Ik zal steeds wel een beetje spijt hebben dat ik niet met die Lidar kan spelen. Maar krijg het in m'n hoofd niet verantwoord om enkel daarvoor een voor mij te grote telefoon te kopen, die dan ook nog eens 60 gram (+- 40% !) zwaarder is dan een mini. Gewicht en grootte
merk je elke dag! De Lidar enkel wanneer je die toevallig gebruikt (foto) of eens nodig hebt om me te spelen. Jammer dat Apple geen losse Lidar module op de markt brengt voor professioneel gebruik.
Ik zal zeker wel touchID erg missen!!
Lange lap tekst, mijn excuses! Het was zeker nuttig om een aantal dingen neer te schrijven. Ik zal deze week dus waarschijnlijk een iPhone 13 mini bestellen gegeven bovenstaande bedenkingen. Onder de streep is het de enige mogelijke optie voor mezelf.