DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:29:
Ik snap het ook niet.. andere kant is wel dat ik al jaren niet meer eens per 1-2 jaar upgrade, de vernieuwing is er echt wel uit. Ook met een 3-4 jaar oude iPhone kun je prima alles wat je wil, het is een hoop hype en fomo vind ik als ik eerlijk ben met elke 2 jaar een nieuwe.
Eens. Ik heb nu vier jaar gedaan (net als de keer er voor). Voor het eerst toen een jaar ouder model (wel nieuw, niet refurbished) omdat Apple besloot een jaar oud SOC design te gebruiken in hun nieuw telefoon. Dus toen besloot ik een 13 pro ipv 14 te nemen.
Mijn oude telefoon is door mijn vrouw in gebruik, dus inmiddels al vijf jaar oud en richting jaar 6.
De camera loopt een beetje achter, maar qua apps doet dat ding het eigenlijk nog steeds prima. En qua accu red je het op een doordeweekse werkdag ook nog steeds zonder powerbank of tussentijds laden.
Als ik dan naar de 15 pro kijk, dan zie ik ietsje camera verbetering, maar ook niet schokkend veel. Die max heeft meer, maar ik wil geen halve ipad bij me dragen. Dat dynamische eiland kan me gestolen worden. Die USB-C had ik wel graag gewild. Maar het is me geen duizend euro waard.
Kijk alleen al eens naar de minimale ontwikkelingen van iOS / macOS elk jaar, we zijn al op het niveau dat breed uitgemeten wordt dat er nieuwe! smilies! of backgrounds! in een OS zitten.
Denk dan even terug aan de stap van Windows 3.1 naar 95, van 95 naar 98, naar XP, maar 7… kijk dat waren echte vernieuwingen. Laatste jaren is dat allemaal niet meer zo nodig. Het is vooral dat de smartphonefabrikanten weer nieuwe devices willen verkopen ipv echte noodzaak

Maar dan heb je het wel over flike sprongen in de tijd. Met een drie jaar tijdsprong doet macOS toch ook best wat. Soms is het visueel, soms best sterk spul onder de motorkap (zoals de ARM transitie, oplossing van Rosetta2 voor Intel stuff).