• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb via Swappie een Iphone 13 mini gekocht, batterij geeft 86% aan dus ga er vanuit dat dit nog een originele accu is (iphone ziet er ook zga nieuw uit.

Echter valt het op dat deze bij normaal gebruik best warm wordt, had ik met mijn iphone SE2020 nooit echt last van.

Ben gewoon binnen, dus het kan ook niet aan de zon/warmte buiten liggen.

Is dit gebruikelijk bij deze mini, of is het toch mogelijk dat er geen originele accu in zit?

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:56
@dr86 aannemende, dat je de iPhone echt net hebt en deze nog aan het installeren bent, geef het even dag, zodat alles is gesynchroniseerd.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:10
@dr86

Ik heb zelf een iPhone 13 mini met een hoesje eromheen. Wordt niet echt warm. Het viel me wel op dat ie sinds ios 18.6 een stuk minder warm is dan voorgaande software versies en de batterij gaat ook ietsje langer mee. Overigens kan ie vlak na het updaten ook nog met vanalles bezig zijn op de achtergrond, dat is bij Apple toestellen ook een ding. Zoals @RicoK zegt; geef het even tijd.

Idempotent.

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Mijn 13 (niet mini) kan best wel warm worden, merk ik. Ik heb deze pas een jaartje (nieuw) en de batterij is op 92%. Naar mijn gevoel wordt de telefoon juist wel vaker warm sinds iOS 18, maar misschien ligt het anders bij de mini. Het hangt ook af van wat je doet, en idd of die aan het synchroniseren of indexeren is. Met de Amazon app is het iig bij mij altijd warme handjes.

[ Voor 13% gewijzigd door dingbat op 15-08-2025 12:19 ]

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
RicoK schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:42:
@dr86 aannemende, dat je de iPhone echt net hebt en deze nog aan het installeren bent, geef het even dag, zodat alles is gesynchroniseerd.
Lijkt hier inderdaad op, was inderdaad alleen de eerste dag :)

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 16:06
dr86 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Lijkt hier inderdaad op, was inderdaad alleen de eerste dag :)
Ik zou me er geen zorgen over maken. Ik heb nog een 13 mini vanaf het begin, batterij staat bij mij op 88%. Warmte is eigenlijk nauwelijks een ding bij gewoon gebruik. Ik ben echter geen heavy user, vooral een beetje muziek en appen. Als je zwaardere games speelt wordt hij wel wat warmer.

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10-2025
Mijn accu staat op 78% en de telefoon is bijna 4 jaar oud. Mijn idee is om de iPhone 18 of 19 te kopen als deze uit komt dus ik moet nog 1 of 2 jaar vooruit.

Helaas zit er een kleine barst in het scherm dus via Apple gaat dit niets worden. Wat is jullie ervaring met van die reparatiewinkels? Doen die het wel met een barst in het scherm. Bestaat de kan dat die helemaal stuk gaat?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Pexow ik zou het bij Apple zelf laten doen of bij Amac (officiële reparatie). Ik heb het 1x gezien dat iemand het bij een 3rd party liet doen en de iphone direct daarna met aanraking van wat water waterschade had. Wat er gebeurt is dat ze het scherm eruit moeten halen en je dus zelfs de "mazzel" kan hebben dat het daarbij kapot gaat en gratis vervangen wordt als onderdeel van de batterijreparatie. Ik heb het zelf 3 maanden geleden gedaan met precies dezelfde redenatie als die van jou. Bevalt tot nu toe prima (en hopen dat er tegen die tijd toch weer een mini is).

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 14:17
Wat zijn de ervaringen tot zover op iOS 26? Kan de iPhone 13 Pro het allemaal nog aan, of merk je dat het geen goede match is? Snel door de batterij heen, of stotterende UI en lag in het dagelijks gebruik?

Moet zelf nog altijd de overstap maken, maar ben benieuwd wat de ervaringen tot nu toe zijn.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:54
MenN schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:18:
Wat zijn de ervaringen tot zover op iOS 26? Kan de iPhone 13 Pro het allemaal nog aan, of merk je dat het geen goede match is? Snel door de batterij heen, of stotterende UI en lag in het dagelijks gebruik?

Moet zelf nog altijd de overstap maken, maar ben benieuwd wat de ervaringen tot nu toe zijn.
Ietsjes trager en sneller leeg bij mij. Maargoed batterij is ook aan vervanging toe

• DeNachtwacht
  • Niet online
Bij mij helemaal prima, ik merk geen enkel verschil en mooie update weer.

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-09 15:55
Hebben jullie al iOS 27 op de 13 mini geprobeerd?

Ik wel en het is geweldig, de mini voelt weer als dag 1 aan en de batterij is ook een stuk beter.

iOS 26 had ik overgeslagen, vond en vind nog steeds de nieuwe iOS lelijk en was daarom op 18 gebleven maar nu met iOS 27 en alle performance uplifts die tijdens WWDC aangekondigd waren toch maar even het geprobeerd en het is echt super!

Ik raad het jullie allemaal aan.

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:54
AMDLegion schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:00:
Hebben jullie al iOS 27 op de 13 mini geprobeerd?

Ik wel en het is geweldig, de mini voelt weer als dag 1 aan en de batterij is ook een stuk beter.

iOS 26 had ik overgeslagen, vond en vind nog steeds de nieuwe iOS lelijk en was daarom op 18 gebleven maar nu met iOS 27 en alle performance uplifts die tijdens WWDC aangekondigd waren toch maar even het geprobeerd en het is echt super!

Ik raad het jullie allemaal aan.
Bij mij is het nog niet beschikbaar
Bobbo90 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 07:33:
[...]

Bij mij is het nog niet beschikbaar
Is nog beta. De normale release komt binnen een paar dagen….

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Volgens Apple.com vanaf de 14de.
Uit mijn hoofd meestal rond 19:00??

Ik was van plan de mini te verkopen en om de 17 te kopen, maar ik vertik het om 150 euro meer te betalen. Dus waarschijnlijk doe ik nog wel 2 (?) jaar met de mini.
De mini is in principe snel genoeg en ik merk pas dat ie oud is, als ik de (nieuwste) Samsung van mijn vrouw gebruik.

Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe AirPods settings en naar de GymKit.

Voor de rest… mis ik vrij weinig 😅

Meer dan ik dacht...

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik heb de iOS 27 update er ook op draaien via het bèta programma en inderdaad voldoet de snelheid van de mini weer na een fikse boost.

Hou er wel rekening mee dat de boost een vies trucje van apple is, want de laatste 5-6 maanden werd bij elke iOS update mijn mini ineens een stuk trager / vervelender om mee te werken... en nu met de "snellere iOS 27" is alles ineens weer lekker vlot. Maar was het nou snéller dan dat het vroeger was, of is het gewoon dezelfde snelheid die hij had bij het begin van iOS 26? ;)

Kortom ik denk dat het weer een gemeen trucje is van Apple om iOS 27 als "veel sneller" te kunnen marketen, maar: het werkt iig weer fijn en daar gaat het om.

• streamnl
  • Niet online
Eerst haalde ik met gemak het einde van de dag, gewoon met een capaciteit van 87%.

Nu haal ik de telefoon van de lader met ~ 80% batterij, terwijl ik zou verwachten dat ie na 5 jaar wel weet wanneer ik wakker wordt. Ook gaat ie veel sneller leeg dan voor de update. Einde van de dag haal ik niet. Misschien tot het avondeten.
De update staat er al sinds het begin erop (hij is niet meer aan het indexeren) en ik heb hem al enkele keren herstart. Bij de batterij gegevens zie ik niet iets bijzonders wat hem snel leeg trekt.

Ik zit weer te twijfelen om een andere Iphone te kopen...

TLDR: Hoe is de batterijverloop van jullie Iphone 13 mini, sinds de laatste update?

Meer dan ik dacht...

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:08
streamnl schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:54:
Eerst haalde ik met gemak het einde van de dag, gewoon met een capaciteit van 87%.

Nu haal ik de telefoon van de lader met ~ 80% batterij, terwijl ik zou verwachten dat ie na 5 jaar wel weet wanneer ik wakker wordt. Ook gaat ie veel sneller leeg dan voor de update. Einde van de dag haal ik niet. Misschien tot het avondeten.
De update staat er al sinds het begin erop (hij is niet meer aan het indexeren) en ik heb hem al enkele keren herstart. Bij de batterij gegevens zie ik niet iets bijzonders wat hem snel leeg trekt.

Ik zit weer te twijfelen om een andere Iphone te kopen...

TLDR: Hoe is de batterijverloop van jullie Iphone 13 mini, sinds de laatste update?
Ik gebruik de 13 mini met 76% conditie nog als 2e telefoon naast een 17 pro maar staat hier meer op de MagSafe lader dan dat hij in gebruik is. Als ik in de vakanties de 13 mini met CarPlay gebruik heb ik soms een gebruik van 800% op 1 dag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1TmX9VAi5FNKKMFMBeynKz-XB8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MjMNg4aJne33VQgtQwzeFuoR.png?f=fotoalbum_large

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik heb ook gemerkt dat het batterijverbruik hoger is in 27. Ik haal nog wel het einde van de dag, maar ik kijk er niet veel video content op oid.

[ Voor 16% gewijzigd door dingbat op 25-09-2026 13:24 ]

• streamnl
  • Niet online
Ik doe niets anders dan voorheen. Vind het verschil (te) groot en nu vind ik hem niet meer werkbaar voor mij.

Meer dan ik dacht...

• DeNachtwacht
  • Niet online
Sommige dingen veranderen dus kennelijk echt nooit op fora (al sinds iOS updates in 2010 ofzo). Wacht even een paar dagen tot na de update en alle problemen zijn weg. Het staat tegenwoordig zelfs in het instellingen menu heel groot 3 dagen lang. Na de iOS update is je telefoon bezig met indexeren voor Siri op de achtergrond en dat kost even meer batterijverbruik.

En dan gaan we nu weer 2 pagina's vullen me "nee maar het is dit jaar écht extremer" en daarna keert de rust na het jaarlijkse 'batterij schandaal!! :( >:) |:( :'( ' relletje weer terug.

[ Voor 37% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-09-2026 17:39 ]

• streamnl
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:36:
Sommige dingen veranderen dus kennelijk echt nooit op fora
Inderdaad, mensen blijven maar half de berichten lezen van de andere personen….

Meer dan ik dacht...

• AMDLegion
Ik ben zelf van plan om een scherpe bocht te maken naar de iPhone 18 Pro Max. Veelste groot maar elk maatje groter dan de 13 mini is toch onhandelbaar, dan heb ik liever een telefoon die ik niet hoef te micro managen met 3x per dag opladen.

Ik ben steeds meer gebruik gaan maken van mijn Ultra 3 met mobiele verbinding waardoor ik makkelijk buiten de deur zonder telefoon kan.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-10 12:07
Ik heb een 13 pro die geen Max is. Met de accu kom ik de dag gewoon door en scherm is me groot zat. Als je de max wil, moet je dat zeker doen. Maar ik zou ook nog kijken of de gewone ook wel groot genoeg voor je is. Wat ik hoorde op de keynote is dat de batterij ook genoeg uurtjes trekt.

• AMDLegion
PrimusIP schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:26:
Ik heb een 13 pro die geen Max is. Met de accu kom ik de dag gewoon door en scherm is me groot zat. Als je de max wil, moet je dat zeker doen. Maar ik zou ook nog kijken of de gewone ook wel groot genoeg voor je is. Wat ik hoorde op de keynote is dat de batterij ook genoeg uurtjes trekt.
Op de keynote zeiden ze dat de 18 Pro de batterij van de 17 Pro Max om en nabij zou hebben. Net even wat battery tests gekeken en het is helaas niet het geval. De 17 Pro Max zit dichter bij de 18 Pro Max dan andersom.

Ik vind zelf een telefoon te groot zodra ik er niet met 1 hand op kan typen, en ik kon zelfs op de 15 Pro niet met 1 hand typen en dat was nog 6,1 inch. Dan denk ik, kan ik net zo goed voor de Max gaan waar ik helemaal niet meer naar de batterij hoef om te kijken en het meeste thermal oppervlak heeft om niet heet te worden, wat ook de batterij duur en batterij oplaad snelheid bevorderd.

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:21
Hier heb ik ook het duidelijke gevoel dat het verbruik sterk is toegenomen van mijn 13mini

Helaas is het volkomen onduidelijk wat het echte verbruik is , de informatie op het scherm van batterijverbruik dekt mogelijk niet de lading, op zijn minst onduidelijk waarom het zo verschillend is bij de zelfde software bij voorbeeld

is dit het verschil van sterke of zwakke GSM of wifi ontvangst op de plek waar je lang verbleef?

wat is de betekenis van scherm uit bij voorbeeld, welk programma werkt met zwart scherm, behalve mogelijk een update ontvangen of een email of whats app bericht ontvangen

is dat bij voorbeeld (reclame) informatie naar google of leveranciers versturen, spy apps, locatie communicatie met anderen etc

op 28 juli aan eind van de dag 50% verbruikt en 4 uur en 24 minuten scherm aan en 2 uur, 43min scherm uit

vandaag overwegend thuis 42% verbruikt voor 1 uur 50min scherm aan en 1 uur 39 minuten scherm uit

specificatie:
chrome 14% = 39 minuten en 5 min op achtergrond

outlook 9 % = 28min + 2 min achtergrond

whatsapp 7% =9 min + 2 min achtergrond

instellingen 3%= 12min

linkedin 2% = 1 min

google 2% = achterrond 2 min

mail = achtergrond 1uur 6min

ah 1% = 1 min

telefoon 1% = 6 min

beginscherm 1% = 5 min

Tweakers is goed bezig veel detais uit te zoeken, invloed van website bezoek en akkoord gaan met voorwaarden geeft vrijbrief om info uit telefoon te destilleren en te versturen zou ook onderzocht moeten worden

ligt het hogere verbruik aan de software update of toegenomen informatie analyse tbv website's eigenaren?

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:21
het toestel wordt vaker erg warm zonder dat ik wat doe, vooral opvallend wanneer ik thuis de website van bv de telegraaf lees op slaapkamer waar zwakke wifi is

mobiele ontvangst is daar juist sterk, misschien wifi maar uitzetten als experiment

kan iphone automatisch schakelen tussen GSM en WIFI op basis van ontvangst kwaliteit?

hoog stroomverbruik door foutcorrectie slechte wifi misschien?

[ Voor 75% gewijzigd door sukkel 24 op 27-09-2026 15:14 ]

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:19
Iphone 13 mini gebruiker hier. 18 pro klopt hard op de deur.

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:06
MetalSonic schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:19:
Iphone 13 mini gebruiker hier. 18 pro klopt hard op de deur.
Ik heb hetzelfde, ergens wil ik het nog een jaar uitstellen en de batterij laten vervangen. Maar het jeukt ook om eindelijk toe te geven aan een nieuwe. (nu 13 pro 256gb)

• DeNachtwacht
  • Niet online
RisingSun schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:06:
[...]

Ik heb hetzelfde, ergens wil ik het nog een jaar uitstellen en de batterij laten vervangen. Maar het jeukt ook om eindelijk toe te geven aan een nieuwe. (nu 13 pro 256gb)
Ik vind het zelf het moment dat nederlandse apple intelligence is toegevoegd én het door de EU wordt toegestaan weer een mooi moment voor een upgrade. Ik heb het nu op macOS 27 (kan door siri op engels te zetten) en dan merk je echt wel dat het een heel mooie stap is. Tot die tijd... tsja al die camera updates altijd doen mij niet zoveel. Vind zelf er altijd een hele hoop fomo omheen ipv écht noemenswaardige vernieuwingen.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:19
RisingSun schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:06:
[...]

1500 euro betalen voor een telefoon voelt ergens best kut. Aan de andere kant was mijn iPhone 13 mini al iets van 800 euro ofzo en gebruik ik het zo intensief dat je het geld er wel uit haalt. Nu nog 82% batterij. Achja first world problems...
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste