Acties:
  • +2 Henk 'm!
honey schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

Dat zou kunnen, maar het kan geen kwaad om daar wel van uit te gaan. ;) Als er nieuwe testen komen dat het geen verschil maakt, dan zou je kunnen overwegen om het aan te zetten, als je veel waarde hecht aan het 5G symbool.
Ik vind het zelf altijd een beetje lomp om allemaal functies uit te schakelen om zo een paar procent batterij te besparen. Die besparing laad je in een wc bezoekje bij waarschijnlijk.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!
honey schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:10:
Een grove samenvatting van het artikel: Getest: de accuduur op 5G

Accuduur op 5G vs 4G, In procenten; een positief percentage betekent dat de telefoon op 5G langer mee ging
iPhone 12 Pro (tijdens gebruik/standby):
* KPN: -17,% / -50,5%
* Vodavone: -9,3% / -20%
* T-Mobile: 2,6% / -21,1%

Aangenomen dat de techniek in de nieuwe iPhone 13 pro niet veel anders is dan bij de 12, mag je m.i. concluderen dat de accu minder lang meegaat op 5G. Het is verstandig om 5G uit te zetten, juist ook omdat er in Nederland geen praktische voordelen zijn. Mocht je het al nodig hebben, dan kun je het ook even aanzetten op dat moment.
Ik kan het artikel niet lezen omdat het achter een betaal muur zit maar in welke tijd is dit verschil in batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[ Voor 40% gewijzigd door Donstil op 01-10-2021 10:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
_Bailey_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:27:
Meer mensen die van een Mini (of andere kleinere iPhone) naar Pro zijn gegaan en nu sterke twijfels hebben om terug te gaan naar de Mini?
Ik zat/zit op een iPhone 8 en had me de 'gewone' 13 besteld. En eigenlijk was ik al bij het uitpakken van het ding niet blij met mijn aankoop.... Ik vond het toestel ook gewoon te 'lomp' /groot.
Ik heb er wat mee gestoeid, me dood geërgerd aan Face ID en het ding daarna aangemeld voor retour. Gelukkig kon dat...

Ik twijfel of ik de 13 mini ga nemen, puur vanwege het gemis aan TouchID / de ergernis die ik heb met FaceID. Qua formaat is dit natuurlijk ideaal en meer scherm in een kleiner jasje dan mijn 8. Maar ik ben zo'n gebruiker als jij jezelf omschrijft: Ik kijk TV op een TV, ik game niet en vind het vooral belangrijk dat mijn telefoon me niet in de steek laat, lekker vlot aanvoelt en zonder problemen een dag door kan op 1 batterijlading, liefst ook nog na een jaar of 2 - 3.

Wellicht is een nieuwe batterij in m'n oude vertrouwde 8 een betere oplossing haha.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmobiel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-06 14:56
honey schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

Dat zou kunnen, maar het kan geen kwaad om daar wel van uit te gaan. ;) Als er nieuwe testen komen dat het geen verschil maakt, dan zou je kunnen overwegen om het aan te zetten, als je veel waarde hecht aan het 5G symbool.
De iPhone 13 (althans de Pro) heeft de volgende opties:
- 5G On (5G altijd aan)
- 5G Auto (5G aan als er geen grote impact is voor batterij)
- 4G

Vond ik niet moeilijk kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 20:15
Donstil schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:39:
[...]

Ja moet je ff googelen. Is super easy.

VPn maken. Afsluiten met eigen CC. Adres van Hilton invullen. Klaar.
Nog een aanrader vwb vpn? Heb je vpn daarna nog constant nodig?

Het is weer September 2025 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:26
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:36:
[...] Die besparing laad je in een wc bezoekje bij waarschijnlijk.
doe jij niet gamen tijdens het "zitten" :P :P

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:36
Jaymone schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:12:
[...]

"Pielen" doe je maar met wat anders, niet met een iPhone..een iPhone is immers een serieuze zaak ( :P grapje). Zonder gekheid, als je naar je use case kijkt, dan is een Pro inderdaad overkill. Echter, wie zegt dat een Pro alleen maar is om er ook daadwerkelijk Pro dingen mee te doen? Durf te wedden dat de meeste Pro users niet heel veel meer dan jij op een iPhone doen, waaronder ikzelf. Misschien wil je wel een Pro omdat je...gewoon een Pro wilt?
Uiteindelijk is een Pro natuurlijk wel mooi, maar met mijn niet al te grote handen wellicht te groot. En los daarvan moet het extra bedrag natuurlijk wel goegekeurd worden door de CFO thuis :P (Ondanks een bijdrage van mijn werkgever en de verkoop van een PS4 Pro die ik krijg van diezelfde werkgever voor het aandragen van een nieuwe medewerker). :+

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaymone
nu 1 week de 13 Pro in gebruik. Kan nog steeds niet echt wennen aan de, in mijn ogen, lompigheid van het toestel.
Hoe mooi het scherm ook is, denk dat de handzaamheid van de 13 Mini (hiervoor de 12 Mini) mij beter past. Voor mijn werk ben ik behoorlijk veel onderweg, dwz ik heb geen kantoorbaan.

Mijn iPhone is ook niet mijn enige device; heb een paar iPads (waaronder de Mini) en een Mac. Dus de iPhone is eigenlijk voornamelijk voor korte browse sessies, telefoongesprekken (joh?), SMS-jes, appjes, aantal nieuws apps volgen.
En sowieso game ik 0,0, YouTube gebruik is zelden en Netflixen doe ik liever op mijn 65 inch oled TV.

Meer mensen die van een Mini (of andere kleinere iPhone) naar Pro zijn gegaan en nu sterke twijfels hebben om terug te gaan naar de Mini?
Misschien dat Geert ook dezelfde behoefte heeft :+
MaSw85 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Uiteindelijk is een Pro natuurlijk wel mooi, maar met mijn niet al te grote handen wellicht te groot. En los daarvan moet het extra bedrag natuurlijk wel goegekeurd worden door de CFO thuis :P (Ondanks een bijdrage van mijn werkgever en de verkoop van een PS4 Pro die ik krijg van diezelfde werkgever voor het aandragen van een nieuwe medewerker). :+
Financieel gezien is het een persoonlijke afweging inderdaad, daar kan niemand je in adviseren. Mijn CFO wil geen administratieve rompslomp en geeft mij een ruime budget waarin ik me kan bewegen zonder te hoeven aan te besteden ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Jaymone op 01-10-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaymone schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Nog een aanrader vwb vpn? Heb je vpn daarna nog constant nodig?
Nee nooit meer nodig. Dus zou een gratis variant pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:02
shag-me schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
Maar het lukt niet om het contrast overall wat te verbeteren.
Klopt ja, raar is dat, aangezien OLED oneindig contrast zou hebben.
Toch zijn letters net iets lichter als je ze 1:1 vergelijkt met een 8 Plus.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:53
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

Ik kan het artikel niet lezen omdat het achter een betaal muur zit maar in welke tijd is dit verschil in batterij?
Áctief gebruik': 100% tot uitval,
'Idle': zestien uur per test met start accu op 80%.

Edit: Voor de iPhone werd optie 'auto' niet gebruikt. 5G stond aan of uit.

Het zijn natuurlijk altijd benaderingen, maar geeft 'real life gebruik' niet goed weer. Wel vond ik het verschil tussen 4G en 5G erg duidelijk, vooral bij KPN. Omdat de telefoon vooral gebruikt gaat worden in Nederland, en er geen voordelen zijn om 5G te gebruiken, is wat mij betreft de keuze om 5G uit te zetten gemakkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door honey op 01-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
basmobiel schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

De iPhone 13 (althans de Pro) heeft de volgende opties:
- 5G On (5G altijd aan)
- 5G Auto (5G aan als er geen grote impact is voor batterij)
- 4G

Vond ik niet moeilijk kiezen...
Wat deze bewering betekend: 5G Auto (5G aan als er geen grote impact is voor batterij) is mij onduidelijk. Maar, eens, gezien 5G in Nederland geen voordeel heeft, vond ik het ook niet moeilijk om te kiezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
honey schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Áctief gebruik': 100% tot uitval,
'Idle': zestien uur per test met start accu op 80%.

Het zijn natuurlijk altijd benaderingen, maar geeft 'real life gebruik' niet goed weer. Wel vond ik het verschil tussen 4G en 5G erg duidelijk, vooral bij KPN. Omdat de telefoon vooral gebruikt gaat worden in Nederland, en er geen voordelen zijn om 5G te gebruiken, is wat mij betreft de keuze om 5G uit te zetten gemakkelijk.
Is of was het niet zo dat de back-end over 4G loopt maar bijvoorbeeld de latency naar de 5G paal wel lager is?

Edit: Ik zit overigens op Vodafone. En Vodafone gebruikt voor 5G 700mhz. Daar is de claim “het heeft geen zin in Nederland” dus niet helemaal toepasselijk. Want 700mhz kan in theorie beter bereik geven dan 800mhz wat ze voor 4G gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 01-10-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Is of was het niet zo dat de back-end over 4G loopt maar bijvoorbeeld de latency naar de 5G paal wel lager is?
Ik de conclusie zegt Arnoud:
Aan de andere kant: 5G is niet of niet veel sneller dan 4G. Je mist dus vrij weinig als je 5G uitzet. Eigenlijk is het 5G-icoon boven in beeld een rgb-led van je smartphone: je gebruikt het omdat het er cool uitziet, niet omdat je er iets aan hebt.
en verwijst naar dit artikel die ik niet kan lezen: Opnieuw getest: 5G in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!
honey schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Ik de conclusie zegt Arnoud:

[...]

en verwijst naar dit artikel die ik niet kan lezen: Opnieuw getest: 5G in Nederland
Dat is ook waar als je puur meer snelheid verwacht met 5G. Alleen er is meer, andere banden, latency toestel zendmast, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:55
Ik had hetzelfde. Van de 12 Mini naar de 13 Pro. Ik heb het even geprobeerd, maar ik kon niet wennen. De voordelen van de 13 Pro (iets beter scherm, iets betere camera's, veeeeel betere accuduur). wegen voor mij niet op tegen de voordelen van de 12 of 13 Mini. De Mini is heerlijk handzaam, licht, en het ontwerp met de scherpe hoeken voelt niet zwaar en lomp aan, in tegenstelling tot de roestvrijstalen Pro.
De 13 Pro is inmiddels weer retour naar KPN. Ik overweeg nog overstap naar de 13 Mini, maar dat is natuurlijk maar een kleine upgrade tov de 12 Mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Dat is ook waar als je puur meer snelheid verwacht met 5G. Alleen er is meer, andere banden, latency toestel zendmast, etc.
Eerlijk gezegd ken ik de techniek achter 5G niet. Het gaat puur om het gebruik van de telefoon. Ik denk niet dat ik in dagelijks gebruik iets zal merken van de voordelen. Accuduur merk je wel snel, maar misschien met de huidige telefoons ook weinig relevant.

Ik zag in de comments bij het artikel nog wel deze 2+ reactie van @neeecht
Ik herhaal het maar weer.
Het zwaar grote voordeel van 5G is nu de upload snelheid!

Op 4G is dat B3 bij KPN ~60mbit en B3+B3 bij T-Mobile ~90mbit
Vodafone varieert op alleen B3. In de meeste situaties.

Echter met 5G bij KPN en T-Mobile op 700 MHz, N28, krijg je:
KPN: B3 + N28 ~100-110mbit
T-Mobile: B3 + N28 ~100-110mbit
Echter door de N28 band 700 MHz werkt de upload zoveel sneller bij slechte dekking!

Vodafone doet B3 DSS 4G/5G dus altijd op 1800 MHz. Dus vooral met uploaden van videos en andere bestanden of live streamen bijvoorbeeld kan 5G behoorlijk helpen.

Update: Bij Vodafone wordt B20 800 MHz dan de anchor (hoofd) band. Deze is echter zo druk vaak dat je er niet veel over kunt uploaden.
N28 5G is een extra aparte band.

En inderdaad met downloaden voegt het bijna niets toe.
Omdat met downloaden je bijvoorbeeld N28 700 MHz (5G) of B20 800 MHz (4G) hebt dan, beide 10 MHz bandbreedte, maakt dat bijna geen verschil. Enkele mbit/s ivm techniek verbetering NR 5G over LTE 4G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmobiel
honey schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Wat deze bewering betekend: 5G Auto (5G aan als er geen grote impact is voor batterij) is mij onduidelijk. Maar, eens, gezien 5G in Nederland geen voordeel heeft, vond ik het ook niet moeilijk om te kiezen. ;)
De letterlijke tekst in iOS:
'5G Auto' gebruikt 5G alleen als hierdoor de batterij niet aanzienlijk sneller leeg raakt.

Had en heb weinig zin om me te verdiepen in de status van 5G dag tot dag. Zit nu bij Vodafone en over paar weekjes over op KPN. Met deze instelling hoop ik dat het voor mij gewoon allemaal automatisch werkt zonder dat het batterij kost. En dat als het wel 'zin' heeft ik er dan automatisch gebruik van maak.
Overigens zou 5G bij KPN tot/zo'n 500 Mpbs moeten bieden t.o.v. 4G 100, 4G+ 300 en 4G++ 500. Als het dan voor de batterij niet uitmaakt en voor het netwerk ook niet, dan is het eigenlijk wel moeilijk kiezen... anyway, ik heb em dus op 5G Auto (lijkt mij logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
honey schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Eerlijk gezegd ken ik de techniek achter 5G niet. Het gaat puur om het gebruik van de telefoon. Ik denk niet dat ik in dagelijks gebruik iets zal merken van de voordelen. Accuduur merk je wel snel, maar misschien met de huidige telefoons ook weinig relevant.

Ik zag in de comments bij het artikel nog wel deze 2+ reactie van @neeecht

[...]
ooh nice betere upload is met diverse apps op mijn iPhone zeker welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
basmobiel schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

De letterlijke tekst in iOS:
'5G Auto' gebruikt 5G alleen als hierdoor de batterij niet aanzienlijk sneller leeg raakt.

Had en heb weinig zin om me te verdiepen in de status van 5G dag tot dag. Zit nu bij Vodafone en over paar weekjes over op KPN. Met deze instelling hoop ik dat het voor mij gewoon allemaal automatisch werkt zonder dat het batterij kost. En dat als het wel 'zin' heeft ik er dan automatisch gebruik van maak.
Overigens zou 5G bij KPN tot/zo'n 500 Mpbs moeten bieden t.o.v. 4G 100, 4G+ 300 en 4G++ 500. Als het dan voor de batterij niet uitmaakt en voor het netwerk ook niet, dan is het eigenlijk wel moeilijk kiezen... anyway, ik heb em dus op 5G Auto (lijkt mij logisch).
Ik denk dat 'auto' een prima keuze is. Misschien doe ik het straks ook wel weer. Edit: we wonen in Noord Nederland, dus de voordelen zijn voor ons misschien sowieso beperkter, en negatieve gevolgen voor de accu groter?

Wat KPN zegt over de snelheid: https://www.kpn.com/beleef/blog/verschil-5g-vs-4g.htm

Ik meende me te herinneren dat er een gedoe is met een voor de veiligheid van de scheepvaart essentiële satellietcommunicatie waardoor echt 5G in Nederland vertraagt gaat worden?

[ Voor 6% gewijzigd door honey op 01-10-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:59
Ik heb 5G uitgezet. Merk er werkelijk geen snars van; 4g+ is mij op alle fronten meer dan snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmobiel
WouterL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:06:
Ik heb 5G uitgezet. Merk er werkelijk geen snars van; 4g+ is mij op alle fronten meer dan snel zat.
Ik ook niet, dus laat ik het aan staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:50

Boost9898

Software developer

Misschien is dit al aan bod gekomen, maar sinds een weekje heb ik nu de iPhone 13 Pro. Maar ik merk (of ik denk) dat mijn 4G-verbinding minder sterk/stabiel is dan die van mijn oude iPhone XR. Hebben meer mensen hier last van? Verder is het een toptelefoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Boost9898 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:25:
Misschien is dit al aan bod gekomen, maar sinds een weekje heb ik nu de iPhone 13 Pro. Maar ik merk (of ik denk) dat mijn 4G-verbinding minder sterk/stabiel is dan die van mijn oude iPhone XR. Hebben meer mensen hier last van? Verder is het een toptelefoon. :)
Alsof bellen/data belangrijk is :+

Maar even zonder dollen: bedoel je aantal streepjes? Soms is dit bij nieuwe telefoons wat accurater.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:50

Boost9898

Software developer

Redondo1982 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Maar even zonder dollen: bedoel je aantal streepjes? Soms is dit bij nieuwe telefoons wat accurater.
Ja exact, ik merk dat ze vaker niet dan wel 5/5 gevuld zijn.
Verder heb ik niet echt last van een trage verbinding voor m'n gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bAdmuTs
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 18:51

bAdmuTs

mAzE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9r6mLWFdtrmHDTspZ4ACysWMRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DubV2at6az7imOEfAgBqEhPs.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar resultaten op 4G en 5G op het KPN netwerk met mijn 13 pro. Ik laat mijn telefoon lekker op 4G staan :). De download snelheid is hoger op 4G dan op 5G, upload net andersom.

In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Boost9898 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

Ja exact, ik merk dat ze vaker niet dan wel 5/5 gevuld zijn.
Verder heb ik niet echt last van een trage verbinding voor m'n gevoel.
Dan geen zorgen maken! Lekker genieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-09 10:26
Wiebelt de 13 serie op tafel door de camera bump? Ook met de leren hoes? Bij de 12 is hij mooi vlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:00
Danny the dog schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Ik zat/zit op een iPhone 8 en had me de 'gewone' 13 besteld. En eigenlijk was ik al bij het uitpakken van het ding niet blij met mijn aankoop.... Ik vond het toestel ook gewoon te 'lomp' /groot.
Ik heb er wat mee gestoeid, me dood geërgerd aan Face ID en het ding daarna aangemeld voor retour. Gelukkig kon dat...

Ik twijfel of ik de 13 mini ga nemen, puur vanwege het gemis aan TouchID / de ergernis die ik heb met FaceID. Qua formaat is dit natuurlijk ideaal en meer scherm in een kleiner jasje dan mijn 8. Maar ik ben zo'n gebruiker als jij jezelf omschrijft: Ik kijk TV op een TV, ik game niet en vind het vooral belangrijk dat mijn telefoon me niet in de steek laat, lekker vlot aanvoelt en zonder problemen een dag door kan op 1 batterijlading, liefst ook nog na een jaar of 2 - 3.

Wellicht is een nieuwe batterij in m'n oude vertrouwde 8 een betere oplossing haha.
Of een iPhone SE 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

doe jij niet gamen tijdens het "zitten" :P :P
Haha. Nou ik kan mij wel eens schuldig maken aan Clash Royale idd. Alleen ik heb ook nog een iPad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danny the dog schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Hoe lang heb je FaceID uitgeprobeerd? Je weet dat die misschien wel een weekje nodig heeft om je gezicht te leren kennen en elke dag beter wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Redondo1982 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Bellen?
Dat doe ik zo minimaal, dat zou ik zo opofferen ergens voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
WouterL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:06:
Weet niet welke provider je zit, maar bij Vodafone is mijn ervaring dat 5G niet denderend is, gebruikt ook een andere techniek als KPN geloof ik, en dat het bij Vodafone ook niet echt 5G is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Dat is qua beleving (mijns inziens) niks anders dan mijn 8.
En ik mag echt niet klagen over de 8... ik ervaar het nog steeds als een vlot toestel, dat alles doet wat ik ervan verlang. Dan vind ik het persoonlijk veel geld voor een 'niet merkbare' upgrade, van 8 naar SE (2020).

Maar thnx voor je meedenken.
Dennisdn schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:22:
[...]
Hoe lang heb je FaceID uitgeprobeerd? Je weet dat die misschien wel een weekje nodig heeft om je gezicht te leren kennen en elke dag beter wordt?
Een avond en een ochtend. Hij moest nog terug, dus kon er niet te lang over dubben.
Maar ik wil ook op mijn telefoon kunnen kijken als ik half in mijn kussen gedrukt lig in het pikdonker... Dat is het fijne aan TouchID, je duim (of andere vinger) ziet er altijd hetzelfde uit ;)

Maar ik wist niet dat FaceID zichzelf steeds verbetert. Dat geeft wellicht nog enige hoop op een verdere toekomst met Apple O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Danny the dog op 01-10-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:59
Bulletdodger schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Weet niet welke provider je zit, maar bij Vodafone is mijn ervaring dat 5G niet denderend is, gebruikt ook een andere techniek als KPN geloof ik, en dat het bij Vodafone ook niet echt 5G is.
Ik zit bij T-Mobile. Ik bedoel ook meer in de trend van: er zijn op dit moment nooit momenten dat ik dacht van: goh wat is dit langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Bellen?
Dat doe ik zo minimaal, dat zou ik zo opofferen ergens voor :P
Voor een streepje? :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Danny the dog schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

En ik mag echt niet klagen over de 8... ik ervaar het nog steeds als een vlot toestel, dat alles doet wat ik ervan verlang. Dan vind ik het persoonlijk veel geld voor een 'niet merkbare' upgrade, van 8 naar SE (2020).

[...]

Een avond en een ochtend. Hij moest nog terug, dus kon er niet te lang over dubben.
Maar ik wil ook op mijn telefoon kunnen kijken als ik half in mijn kussen gedrukt lig in het pikdonker... Dat is het fijne aan TouchID, je duim (of andere vinger) ziet er altijd hetzelfde uit ;)

Maar ik wist niet dat FaceID zichzelf steeds verbetert. Dat geeft wellicht nog enige hoop op een verdere toekomst met Apple O-)
In het pikdonker je hoofd half in een kussen gepropt doet FaceID het gewoon als ie eenmaal is ingeleerd 😉

In theorie leert ie bij elke unlock bij om ook veranderingen aan je gezicht bij te houden. Zaken als zonnebrillen (en mondkapjes) moet ie een paar keer zien en daarna is het geen probleem meer. Zelfs m’n skihelm met spiegelvizier kent ie. Donker en licht maken niet uit omdat ie het met lichtpuntjes bekijkt.

Het werkt echt goed maar je moet het een paar dagen de tijd geven. Neemt niet weg dat de combinatie met TouchID absoluut nóg veel beter zou zijn. Want mondkapjes bijvoorbeeld blijven lastig als ze net iets anders zitten of andere kleur model etc. En zelf zou ik TouchID fijn vinden zodat je makkelijker op tafel unlocked.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennisdn op 01-10-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny the dog
Dennisdn schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
In het pikdonker je hoofd half in een kussen gepropt doet FaceID het gewoon als ie eenmaal is ingeleerd 😉
Kijk! Waardevolle info hier!
Zoals te lezen was, was mijn waarneming gebaseerd op zeer kortstondig gebruik ;)

Many thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danny the dog schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Kijk! Waardevolle info hier!
Zoals te lezen was, was mijn waarneming gebaseerd op zeer kortstondig gebruik ;)

Many thanks! _/-\o_
Ondertussen had ik hem nog wat aangevuld.
Dat de 13 te groot en zwaar was geloof ik meteen. Maar laat je bij een Mini niet door FaceID tegenhouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ooh zijn de streepjes weer in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

Ooh zijn de streepjes weer in :+
Old time sake! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Dennisdn TouchID moeten ze dan waarschijnlijk wel áchter het scherm gaan inbouwen. Als je, net als ik, een origineel Apple hoesje voor de iPhone gebruikt dan heb je niets aan een TouchID / Fingerprint-Reader in de Power knop :)

Ik ben overigens nog steeds érg content met m'n iPhone 13 Pro-Max komende vanaf een normale iPhone 7... Die gewicht discussie hier gaat helemaal aan me voorbij maar ik liep 'vroeger' dan ook al met een Nokia 1610 die érg licht was ten opzichte van de voorganger dáár weer van :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suntoro
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:57
Dennisdn schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

In theorie leert ie bij elke unlock bij om ook veranderingen aan je gezicht bij te houden. Zaken als zonnebrillen (en mondkapjes) moet ie een paar keer zien en daarna is het geen probleem meer. Zelfs m’n skihelm met spiegelvizier kent ie. Donker en licht maken niet uit omdat ie het met lichtpuntjes bekijkt.

Het werkt echt goed maar je moet het een paar dagen de tijd geven. Neemt niet weg dat de combinatie met TouchID absoluut nóg veel beter zou zijn. Want mondkapjes bijvoorbeeld blijven lastig als ze net iets anders zitten of andere kleur model etc. En zelf zou ik TouchID fijn vinden zodat je makkelijker op tafel unlocked.
Sinds dinsdag overgestapt naar iOS met een iPhone 13 Mini. Heb dat nog niet uitgeprobeerd, maar zou fijn zijn als dat werkt met fietshelm en -bril. Op mijn Sony telefoon raakte ik de vingerscanner even aan en kon gelijk een foto nemen onderweg tijdens het fietsen. Vingerscanner werkte wel snel dan. Nu heb ik tijdens mijn laatste fietsritten telkens mijn 6 cijferige code ingetoetst. Maar daarin maak je sneller even een foutje en je bent wat minder gefocused op de weg. Maar een vingerscanner werkt ook sneller als je je telefoon aan iemand anders geeft om een foto te maken of iets anders uit te laten zien. Daarentegen vind ik normaal de FaceID wel erg snel werken. In ieder geval sneller dan een code intypen. Heel heel wat wat beter dan wat ik kende van een Microsoft telefoon.

Gemis van een vingerscanner en USB-C waren een van mijn minpunten om over te stappen naar een iPhone, want ik heb lang getwijfeld om te wachten op de Xperia 5 III. Die zou snel verkrijgbaar zijn. Voor de rest bevalt de 13 Mini best goed. Accuduur is voor mij ook ok tot nu toe. Overigens kwam ik er pas vorige week achter dat de iPhone 13 vorige week vrijdag te koop kwam. Me er even in verdiept en zaterdags de knoop doorgehakt en de iPhone 13 Mini besteld, mijn eerste iPhone. Met mijn Xperia XZ3 deed ik al ruim 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:07:
@Dennisdn TouchID moeten ze dan waarschijnlijk wel áchter het scherm gaan inbouwen. Als je, net als ik, een origineel Apple hoesje voor de iPhone gebruikt dan heb je niets aan een TouchID / Fingerprint-Reader in de Power knop :)
Na het typen bedacht ik precies hetzelfde. Als het in de powerknop zit, of aan de achterkant wat wel eens geruchten waren, dan heb ik ook niks meer aan het enige voordeel wat ik nog zie: plat op tafel unlocken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 01-10-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb wel eens een blauwe maandag een Pixel gebruikt. Daarop zat de fingerprint sensor op de achterkant, dat had ik voor de iPhones ook een prima oplossing gevonden, in het logo bijvoorbeeld. Je wijsvinger zit daar toch altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

Fjeze

AllesPerfect!

Suntoro schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

Sinds dinsdag overgestapt naar iOS met een iPhone 13 Mini. Heb dat nog niet uitgeprobeerd, maar zou fijn zijn als dat werkt met fietshelm en -bril. Op mijn Sony telefoon raakte ik de vingerscanner even aan en kon gelijk een foto nemen onderweg tijdens het fietsen. Vingerscanner werkte wel snel dan. Nu heb ik tijdens mijn laatste fietsritten telkens mijn 6 cijferige code ingetoetst. Maar daarin maak je sneller even een foutje en je bent wat minder gefocused op de weg. Maar een vingerscanner werkt ook sneller als je je telefoon aan iemand anders geeft om een foto te maken of iets anders uit te laten zien. Daarentegen vind ik normaal de FaceID wel erg snel werken. In ieder geval sneller dan een code intypen. Heel heel wat wat beter dan wat ik kende van een Microsoft telefoon.

Gemis van een vingerscanner en USB-C waren een van mijn minpunten om over te stappen naar een iPhone, want ik heb lang getwijfeld om te wachten op de Xperia 5 III. Die zou snel verkrijgbaar zijn. Voor de rest bevalt de 13 Mini best goed. Accuduur is voor mij ook ok tot nu toe. Overigens kwam ik er pas vorige week achter dat de iPhone 13 vorige week vrijdag te koop kwam. Me er even in verdiept en zaterdags de knoop doorgehakt en de iPhone 13 Mini besteld, mijn eerste iPhone. Met mijn Xperia XZ3 deed ik al ruim 3 jaar.
Een foto maken kan je gewoon vanaf je lockscreen doen, zonder code of iets in te moeten typen.

Rechtsonder op je lockscreen op de camera drukken, of je lockscreen gewoon naar links swipen. Met beide methodes kom je in de camera app terecht.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:20:
Ik heb wel eens een blauwe maandag een Pixel gebruikt. Daarop zat de fingerprint sensor op de achterkant, dat had ik voor de iPhones ook een prima oplossing gevonden, in het logo bijvoorbeeld. Je wijsvinger zit daar toch altijd al.
Ja, in mijn Sony XZ3 zat ook ie ook op de achterkant. Net boven de spoel voor draadloos laden. Er was veel commentaar dat ie op ie op de verkeerde plek zat daar. Maar daar zat ie perfect voor mij. Gat in het hoesje. Ik weet niet of in de het midden dan de spoel voor draadloos laden een vingerscanner zou kunnen zitten. Maar idd een mooie plek en het Apple logo als touchvlak gebruiken. Hoop andere merken hebben de vingerscanner nu in het hoofdscherm, dus denk dat dat eerder de oplossing zou kunnen zijn, mits het perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suntoro schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:27:
[...]
Ja, in mijn Sony XZ3 zat ook ie ook op de achterkant. Net boven de spoel voor draadloos laden. Er was veel commentaar dat ie op ie op de verkeerde plek zat daar. Maar daar zat ie perfect voor mij. Gat in het hoesje. Ik weet niet of in de het midden dan de spoel voor draadloos laden een vingerscanner zou kunnen zitten. Maar idd een mooie plek en het Apple logo als touchvlak gebruiken. Hoop andere merken hebben de vingerscanner nu in het hoofdscherm, dus denk dat dat eerder de oplossing zou kunnen zijn, mits het perfect werkt.
Nadeel van een vinger print in het scherm is (of was altijd) de snelheid en de nauwkeurigheid.

Je ziet bij “de andere fabrikanten” vaak dat ze gaan voor de eerste zijn ipv goed uitwerken. Ik heb dan liever een andere plek met de snelheid en nauwkeurigheid van TouchID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
Fjeze schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

Een foto maken kan je gewoon vanaf je lockscreen doen, zonder code of iets in te moeten typen.

Rechtsonder op je lockscreen op de camera drukken, of je lockscreen gewoon naar links swipen. Met beide methodes kom je in de camera app terecht.
Ah, thanks. Ik zie het nu! Merk alleen wel dat je om je foto te bekijken de iPhone alsnog FaceID start om te unlocken. Maar ik zal eens een FaceID instellen met fietshelm en -bril. (Al weet ik wel dat je op de fiets geen telefoon mag vasthouden en gebruiken natuurlijk... :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

Nadeel van een vinger print in het scherm is (of was altijd) de snelheid en de nauwkeurigheid.

Je ziet bij “de andere fabrikanten” vaak dat ze gaan voor de eerste zijn ipv goed uitwerken. Ik heb dan liever een andere plek met de snelheid en nauwkeurigheid van TouchID.
Dan werkt 't, in de casus welke @Dennisdn bijvoorbeeld aanhaalt, toch ook niet als die FingerPrint reader in de achterkant van het toestel zit? Hij wil de iPhone kunnen unlocken met TouchID op het moment dat dat apparaat plat op tafel ligt (met het scherm naar boven). Als die Fingerprint Reader dan aan de achterkant zit dan moet je het ding alsnog op pakken én...... IS de iPhone waarschijnlijk al lang en breed unlocked door FaceID voordat jij je vinger aan de achterkant op de iPhone hebt kunnen leggen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:17
Ik heb voor het eerst een (prive) iPhone (13 pro) en bevalt uitstekend. Ik ben hiervoor een iPhone SE 2020 gewend dus qua specs een mega sprong vooruit, wel een heel stuk zwaarder. Zelfs vergeleken m'n Samsung Galaxy S20+.

Van m'n werkgever krijg ik nu een 13 Mini dus mooie combo met de 13 Pro.

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZoRr0
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:37
Las hier positieve verhalen over Sobby. Helaas nemen die op het moment geen 11 Pro Max aan en laat ik die nou net willen verkopen als ik vandaag mijn 13 Pro Max binnen krijg. Zijn hier mensen met positieve ervaringen met bv Swappie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Dan werkt 't, in de casus welke @Dennisdn bijvoorbeeld aanhaalt, toch ook niet als die FingerPrint reader in de achterkant van het toestel zit? Hij wil de iPhone kunnen unlocken met TouchID op het moment dat dat apparaat plat op tafel ligt (met het scherm naar boven). Als die Fingerprint Reader dan aan de achterkant zit dan moet je het ding alsnog op pakken én...... IS de iPhone waarschijnlijk al lang en breed unlocked door FaceID voordat jij je vinger aan de achterkant op de iPhone hebt kunnen leggen >:)
Het blijft gedoe allemaal. Ooit hadden we alleen 0000 als pincode voor de simkaart en verder niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Plat op de tafel doet mijn FaceID het toch al niet geweldig, dan unlocked hij meestal door de watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:13
Kapitein187 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:42:
Ik heb voor het eerst een (prive) iPhone (13 pro) en bevalt uitstekend. Ik ben hiervoor een iPhone SE 2020 gewend dus qua specs een mega sprong vooruit, wel een heel stuk zwaarder. Zelfs vergeleken m'n Samsung Galaxy S20+.

Je weet dat je tegenwoordig dual sim hebt hè. Ik hoef eindelijk geen 2 phones meer te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:18
Danny the dog schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

[...]

ja vind zo jammer dat er geen vingerafdrukscanner in zit. Anders had ik hem wel gekocht maar nu blijf ik wel bij mijn oude vertrouwde SE

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:32

swv

giantgiantus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

Je weet dat je tegenwoordig dual sim hebt hè. Ik hoef eindelijk geen 2 phones meer te gebruiken :)
Ik dacht dat ook te doen, maar ben daar toch van terug gekomen. Enerzijds omdat mijn werkgever enkele apps en controle eist (bijvoorbeeld enkele beveiligingsmaatregelen), anderzijds omdat ik werk en prive wil kunnen scheiden. Nu leg ik mijn werktelefoon weg en na het weekend pak ik ‘m weer. Heerlijk rustig. Hoor ik je denken: zet je de sim toch uit? Nee dat vind ik niet voldoende. Bepaalde werkgerelateerde apps, widgets of documenten hoef ik in mijn vrije tijd niet te zien. Dat kan ook onrust of verleidingen geven vind ik. Tevens: In tegenstelling tot Android kun je op iOS geen twee dezelfde apps installeren bij dualsim.

Ik gebruik overigens dual sim om mijn prive contacten te scheiden van mijn nummer die ik gebruik voor bedrijven/formulieren e.d.. Als ik op mijn prive nummer wordt gebeld dan weet ik ‘oh dat is een vriend die me nodig heeft’. Als ik op dat ‘zakelijke’ nummer wordt gebeld dan is het omdat een bedrijf mij wat wil verkopen ofzo :P Niet zo belangrijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
giantgiantus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

Soms is het prettig om twee telefoons te hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-01 16:21
Zijn hier nog mensen die last hebben van een touchscreen problemen? soms reageert het toestel gewoon even niet als ik iets aanklik. Echter las ik dat meerdere mensen dit hadden met IOS 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
swv schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:21:
[...]

Ik dacht dat ook te doen, maar ben daar toch van terug gekomen. Enerzijds omdat mijn werkgever enkele apps en controle eist (bijvoorbeeld enkele beveiligingsmaatregelen), anderzijds omdat ik werk en prive wil kunnen scheiden. Nu leg ik mijn werktelefoon weg en na het weekend pak ik ‘m weer. Heerlijk rustig. Hoor ik je denken: zet je de sim toch uit? Nee dat vind ik niet voldoende. Bepaalde werkgerelateerde apps, widgets of documenten hoef ik in mijn vrije tijd niet te zien. Dat kan ook onrust of verleidingen geven vind ik. Tevens: In tegenstelling tot Android kun je op iOS geen twee dezelfde apps installeren bij dualsim.

Ik gebruik overigens dual sim om mijn prive contacten te scheiden van mijn nummer die ik gebruik voor bedrijven/formulieren e.d.. Als ik op mijn prive nummer wordt gebeld dan weet ik ‘oh dat is een vriend die me nodig heeft’. Als ik op dat ‘zakelijke’ nummer wordt gebeld dan is het omdat een bedrijf mij wat wil verkopen ofzo :P Niet zo belangrijk dus.
Snap ik opzich wel. Heb het zelf opgelost door m’n werk apps gewoon op de laatste pagina te zetten en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik in het weekend toch wel af en toe mijn e-mail check. Hoef ik nu iig niet meer op zoek naar mijn 2e phone. Eens dat het irritant is dat je geen 2x whatsapp kan hebben. Maargoed ben nog elke dag blij eindelijk 1 telefoon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Kapitein187 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:24:
[...]

Soms is het prettig om twee telefoons te hebben :)
Ik ga niet vreemd 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein187
Haha ik ook niet ;) maar idd wat swv zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bAdmuTs
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 18:51

bAdmuTs

mAzE

mister123 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:38:
Zijn hier nog mensen die last hebben van een touchscreen problemen? soms reageert het toestel gewoon even niet als ik iets aanklik. Echter las ik dat meerdere mensen dit hadden met IOS 15.
Dacht al dat het aan mijn vingers lag 8)7

In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
mark777 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

ja vind zo jammer dat er geen vingerafdrukscanner in zit. Anders had ik hem wel gekocht maar nu blijf ik wel bij mijn oude vertrouwde SE
De FaceID van de 13 Mini werkt echt supersnel. En je hoeft eens echt niet recht in je iPhone te kijken. Op de racefiets miste ik de vingerafdruksscan wel, wat ik al had gezegd. Maar blijkbaar is dat geen gemis. Want naast foto's maken, wil ik soms ook nog wel eens andere muziek op zetten, dan de playlist die op dat moment aan staat. Je kan in ieder geval meerdere FaceID's aanmaken voor wanneer je een ander uiterlijk hebt.

Maar zojuist FaceID getest met hem en fietsbril. En dat werkt gewoon, zonder dat ik nog een uiterlijk extra moet aanmaken. Zelfs 2 verschillende fietshelmen en 2 verschillende brillen geprobeerd. In alle gevallen werkt het, want zodra ik de telefoon ergens anders op richt en wil opstarten, unlocked ie niet. Kijk ik er weer in met helm en bril, unlocked ie gewoon. Ik denk dat FaceID naar heel veel dingen kijkt op je gezicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
giantgiantus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:40:
[...]
Eens dat het irritant is dat je geen 2x whatsapp kan hebben. Maargoed ben nog elke dag blij eindelijk 1 telefoon :).
2x Whatsapp gaat prima hoor. Dan installeer je de normale én de Whatsapp Business app.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennisdn op 01-10-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Voor mensen met een 13 en een Apple Watch, na de 15.0.1 update van zonet werkt het ontgrendelen via de Apple Watch nog steeds niet (althans, bij mij niet ;) )

Zie ook mijn post in het iOS15 topic

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 01-10-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook t geval op de 13 Pro Max met 15.1 beta 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmobiel
Suntoro schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:39:
[...]
Ah, thanks. Ik zie het nu! Merk alleen wel dat je om je foto te bekijken de iPhone alsnog FaceID start om te unlocken. Maar ik zal eens een FaceID instellen met fietshelm en -bril. (Al weet ik wel dat je op de fiets geen telefoon mag vasthouden en gebruiken natuurlijk... :D )
De foto die je net hebt genomen kan je gewoon bekijken zonder te unlocken. Alleen als je alle foto’s wil bekijken moet je unlocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
swv schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:21:
[...]

Ik heb daar ook even mee zitten stoeien en juist wel gekozen voor een telefoon met dual Sim. Twee telefoons meenemen vond ik simpelweg een drama.

Teams is hier het meest actief op de telefoon maar die gaat op silent na 17:00 (Stilte tijd binnen teams), whatsapp Business gaat op afwezigheid na diezelfde tijd en e-mail heb ik er bewust niet op.

Binnen focus heb ik dan ingesteld wie mij mag bellen na 17:00 dus zo krijg ik ook geen telefoontjes van klanten etc.

Best wel goed te doen sinds iOS15 wat mij betreft maar dan wel met de kanttekening dat wij geen MDM profiel op BYOD hebben, dat scheelt een hoop. Als ze dat zouden verplichten had ik het niet gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 01-10-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

iOS 15.0.1 = released....

Handig voor de mensen welke een issue hadden met het unlocken middels een Apple Watch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Ik heb daar ook even mee zitten stoeien en juist wel gekozen voor een telefoon met dual Sim. Twee telefoons meenemen vond ik simpelweg een drama.

Teams is hier het meest actief op de telefoon maar die gaat op silent na 17:00 (Stilte tijd binnen teams), whatsapp Business gaat op afwezigheid na diezelfde tijd en e-mail heb ik er bewust niet op.

Binnen focus heb ik dan ingesteld wie mij mag bellen na 17:00 dus zo krijg ik ook geen telefoontjes van klanten etc.

Best wel goed te doen sinds iOS15 wat mij betreft maar dan wel met de kanttekening dat wij geen MDM profiel op BYOD hebben, dat scheelt een hoop. Als ze dat zouden verplichten had ik het niet gedaan.
Ik heb al wel honderd keer gekeken naar de optie dual sim en het document gelezen op de Apple site, maar iedere keer denk ik: wat een gedoe om dat allemaal in te stellen.

Ik wil van jou dan weleens weten of het dan echt wel te doen is. Mij lijkt me juist echt alleen een tweede foon een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-02-2023
https://www.gsmweb.nl/app...16192&utm_content=toestel

Iphone 13 pro voor 1108 euro. Dit is 51 euro lager dan de actuele prijs van de iphone 13 pro. Wat is de catch hier? Is deze site te vertrouwen?

Daarnaast, hebben jullie nog tips om deze telefoon goedkoop te scoren?

malawolar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58497148

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redondo1982 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:02:
[...]

Ik heb al wel honderd keer gekeken naar de optie dual sim en het document gelezen op de Apple site, maar iedere keer denk ik: wat een gedoe om dat allemaal in te stellen.

Ik wil van jou dan weleens weten of het dan echt wel te doen is. Mij lijkt me juist echt alleen een tweede foon een stuk makkelijker.
Nou het is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt of wat je baas verlangt van dat tweede toestel.

Bij ons op de zaak is dat voornamelijk bereikbaar zijn (mag via teams), Mail/Agenda en wat 2FA apps (gecombineerd in de duo app).

Dat instellen op je iPhone met dual-Sim is geen issue,
Apps installeren moet je ook op je tweede toestel natuurlijk dus die tijd valt weg. Focus instellen is een paar minuutjes werk en per app even de notificatie settings nalopen ook.

Een tweede toestel is voor mij niet werkbaar. Moet ik twee devices opladen, up to date houden, mee nemen, etc.

Enige wat ik mis is het automatisch in en uitschakelen van de tweede Sim. Dat zou ik het liefst automatiseren, eventueel via een Siri shortcut, maar helaas is dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:17:
[...]

Nou het is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt of wat je baas verlangt van dat tweede toestel.

Bij ons op de zaak is dat voornamelijk bereikbaar zijn (mag via teams), Mail/Agenda en wat 2FA apps (gecombineerd in de duo app).

Dat instellen op je iPhone met dual-Sim is geen issue,
Apps installeren moet je ook op je tweede toestel natuurlijk dus die tijd valt weg. Focus instellen is een paar minuutjes werk en per app even de notificatie settings nalopen ook.

Een tweede toestel is voor mij niet werkbaar. Moet ik twee devices opladen, up to date houden, mee nemen, etc.

Enige wat ik mis is het automatisch in en uitschakelen van de tweede Sim. Dat zou ik het liefst automatiseren, eventueel via een Siri shortcut, maar helaas is dat niet mogelijk.
Het is meer bedoeld voor mij als ondernemer. Het is weleens lekker om in de avond even rust te hebben.

Je laatste alinea heb ik al eerder van je gelezen, en dit is mijn grootste punt ook. Jammer dat je niet gewoon de hele sim uit kan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Redondo1982 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:22:
[...]

Het is meer bedoeld voor mij als ondernemer. Het is weleens lekker om in de avond even rust te hebben.

Je laatste alinea heb ik al eerder van je gelezen, en dit is mijn grootste punt ook. Jammer dat je niet gewoon de hele sim uit kan zetten.
En die rust is heel belangrijk ook nog eens! Als het je helpt om een tweede iPhone gewoon uit te zetten dan zeker dat doen zou ik zeggen.

Ik had al geleerd op iOS 14 om de notificatie ballonnetjes te negeren na werktijd, ik heb namelijk voor vrijwel elke app Toegansscherm/Berichtcentrum/Stroken notificaties uit staan. Dus dat zat al in mijn systeem. Alleen Focus was net het laatste zetje wat ik nodig had om het echt lekker in te kunnen stellen.

Zo heb ik bijvoorbeeld van 08:00 tot 17:00 ook een ander bureaublad, de basis is wel hetzelfde (widgets, etc) maar om 17:00 wordt er een kopie van het overdag bureaublad actief zonder de folder “werk”, waar teams/agenda/duo dan weer inzitten. Werkt voor mij erg rustgevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

En die rust is heel belangrijk ook nog eens! Als het je helpt om een tweede iPhone gewoon uit te zetten dan zeker dat doen zou ik zeggen.

Ik had al geleerd op iOS 14 om de notificatie ballonnetjes te negeren na werktijd, ik heb namelijk voor vrijwel elke app Toegansscherm/Berichtcentrum/Stroken notificaties uit staan. Dus dat zat al in mijn systeem. Alleen Focus is net het laatste zetje wat ik nodig had om het echt lekker in te kunnen stellen.

Zo heb ik bijvoorbeeld van 08:00 tot 17:00 ook een ander bureaublad, de basis is wel hetzelfde (widgets, etc) maar om 17:00 wordt er een kopie van het overdag bureaublad actief zonder de folder “werk”, waar teams/agenda/duo dan weer inzitten. Werkt voor mij erg rustgevend.
Ga daarmee ook eens aan de slag. Ik moet sowieso nog even in de iOS 15 instellingen en mogelijkheden duiken.

Thx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redondo1982 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:22:
[...]

Maar je kunt de hele sim wél uitzetten hoor. Waar Donstil op doelde is dat dat niet volledig automatisch op basis van bijvooorbeeld een tijdstip kan. The next best is dat je wel op een bepaald tijdstip het menu geopend krijgt en hem dan zelf aan- en uit toggeld. Dan is het 1 tikje-en-wegvegen.

Persoonlijk heeft het mij best veel rust gebracht. Ik heb pas duo sinds de 12 en vind het een verademing. Behalve de eerder genoemde voordelen van het niet bij hoeven houden van 2 toestellen, zijn het voor mij vooral een halvering van het aantal comminicatiekanalen. De ene klant belt, de andere smst. Kantoor-collega's appen en de receptioniste Teamt, maar de privewereld doet hetzelfde. Mijn vader smst, mijn moeder appt en mijn vriendin Facetimed. Dát werd mij op 2 toestellen echt te veel :)

Ik las wat verder naar boven ook wat weerstand tegen een eventueel Bedrijfsprofiel. Ik moet die van Microsoft installeren om bij de mail en agenda te kunnen. Maar het lijkt op eerste oog enger dan het is. In de bedrijfsportal-app staat heel duidelijk wat een systeembeheerder wél en niet kan. Het komt er eigenlijk alleen op neer dat ze de IMEI en toestelnaam kunnen zien + de zakelijke mailbox en agenda wipen. Verder helemaal niks.

[ Voor 39% gewijzigd door Dennisdn op 02-10-2021 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@giantgiantus Ik ben ook een groot fan van de 2e mobiel! Ik heb nu wel 2 Apple IDs en twijfel nog of het niet handig is om te migreren naar 1. Hoe heb jij het gedaan? Gekoppeld met familie of 1 account?

Een andere account inloggen op je AppStore kan niet meer geloof ik hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Dennisdn schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:14:
[...]

Maar je kunt de hele sim wél uitzetten hoor. Waar Donstil op doelde is dat dat niet volledig automatisch op basis van bijvooorbeeld een tijdstip kan. The next best is dat je wel op een bepaald tijdstip het menu geopend krijgt en hem dan zelf aan- en uit toggeld. Dan is het 1 tikje-en-wegvegen.

Persoonlijk heeft het mij best veel rust gebracht. Ik heb pas duo sinds de 12 en vind het een verademing. Behalve de eerder genoemde voordelen van het niet bij hoeven houden van 2 toestellen, zijn het voor mij vooral een halvering van het aantal comminicatiekanalen. De ene klant belt, de andere smst. Kantoor-collega's appen en de receptioniste Teamt, maar de privewereld doet hetzelfde. Mijn vader smst, mijn moeder appt en mijn vriendin Facetimed. Dát werd mij op 2 toestellen echt te veel :)

Ik las wat verder naar boven ook wat weerstand tegen een eventueel Bedrijfsprofiel. Ik moet die van Microsoft installeren om bij de mail en agenda te kunnen. Maar het lijkt op eerste oog enger dan het is. In de bedrijfsportal-app staat heel duidelijk wat een systeembeheerder wél en niet kan. Het komt er eigenlijk alleen op neer dat ze de IMEI en toestelnaam kunnen zien + de zakelijke mailbox en agenda wipen. Verder helemaal niks.
De sim kan dus wel uit? Dan wordt het een hele interessante optie. Dit zie je nergens online terug komen.

We gaan eens even vogelen met een prepaidje (esim). Als het bevalt dan pak ik er een privé abotje bij.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
Donstil schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Hoe is je batterij trouwens met dual sim?
Aantal jaar geleden wel geprobeerd met Samsung maar die batterij ging ook een stuk sneller leeg door continu 2 verbindingen actief te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31
Wat is nou eigenlijk de beste manier van laden om de batterij conditie zo lang mogelijk hoog te houden?

Ik heb nu vanuit het stopcontact een stekkerdoos onder de bank liggen. Hier heb ik mijn Macbook adapter in zitten waarmee ik mijn MacBook en iPhone mee doe laden.
Ik doe altijd avonds laden en voor het slapen haal ik hem van de lader af (nu met een nieuwe batterij zit ik dus vaak tussen de 70%-100%)

Ik wil nog een nieuwe adapter gaan kopen, wss de originele 20W van Apple.
Iemand nog advies om je conditie zo hoog mogelijk te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:34
Had gisteravond best vaak dat m’n scherm op 13 Pro niet ontwaakte als ik het “aantikte”. Ging dan enkel via de sleep/wake button aan.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
Dirk0s schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:37:
Wat is nou eigenlijk de beste manier van laden om de batterij conditie zo lang mogelijk hoog te houden?

Ik heb nu vanuit het stopcontact een stekkerdoos onder de bank liggen. Hier heb ik mijn Macbook adapter in zitten waarmee ik mijn MacBook en iPhone mee doe laden.
Ik doe altijd avonds laden en voor het slapen haal ik hem van de lader af (nu met een nieuwe batterij zit ik dus vaak tussen de 70%-100%)

Ik wil nog een nieuwe adapter gaan kopen, wss de originele 20W van Apple.
Iemand nog advies om je conditie zo hoog mogelijk te houden?
Het allerbeste voor veel batterijen is om tussen de 20-80% te zitten. Hier buiten neemt de slijtage extra toe. Dat is waarom sommige fabrikanten (o.a. Apple) een optie hebben om maar tot 80% te laden. Ook zou langzamer opladen beter zijn voor je batterij, want minder warmte. Ik laad trouwens gewoon normaal op en maak me er niet zo druk om, doe toch maximaal 2 jaar met een toestel, vaak een jaar.

Linkje: https://www.nytimes.com/2...hone-charging-advice.html

[ Voor 6% gewijzigd door Kapitein187 op 02-10-2021 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Redondo1982 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:19:
[...]

De sim kan dus wel uit? Dan wordt het een hele interessante optie. Dit zie je nergens online terug komen.

We gaan eens even vogelen met een prepaidje (esim). Als het bevalt dan pak ik er een privé abotje bij.

Thx!
De Sim kan zeker uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzTE4sFbBzXtw3-snlL0M0xtgNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIcW54DBk6B2jCk3qOb3a2pb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT4CQNDEK473gse-C8ItFYdlvR8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiH8lThBJQ1yJIPc8zSGip8p.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkawa
  • Laatst online: 14-09 18:57
Redondo1982 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:19:
[...]

Thx!
Dat is niets nieuws.. kon in de tijd van de XS Max al

In het weekend zet ik m’n zakelijke Sim gewoon uit (instellingen-mobiel netwerk-mobiele abonnementen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
Kapitein187 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:42:

En dan met 2 toestellen rondlopen.. 🙈

Waarom niet een esim en fysieke Sim gebruiken voor privé en zakelijk? Dan heb je maar 1 toestel.. werkt echt zoveel fijner in de praktijk dan met 2 telefoons te moeten rondlopen..

Bij de lancering van esim bij T mobile had ik daar meteen gebruik van gemaakt.. ik was er wel klaar mee om telkens met 2 telefoons te moeten rondlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
Dennisdn schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

2x Whatsapp gaat prima hoor. Dan installeer je de normale én de Whatsapp Business app.
Idd werkt echt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:15
dkawa schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

En dan met 2 toestellen rondlopen.. 🙈

Waarom niet een esim en fysieke Sim gebruiken voor privé en zakelijk? Dan heb je maar 1 toestel.. werkt echt zoveel fijner in de praktijk dan met 2 telefoons te moeten rondlopen..

Bij de lancering van esim bij T mobile had ik daar meteen gebruik van gemaakt.. ik was er wel klaar mee om telkens met 2 telefoons te moeten rondlopen
Als ik de kans krijg ALTIJD 2 telefoons. Lekker die van werk in een la gooien zodat de baas je niet kan storen in jouw vrije tijd.. Ik hou die het liefst zo ver mogelijk van elkaar gescheiden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dkawa
dglavimans schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Als ik de kans krijg ALTIJD 2 telefoons. Lekker die van werk in een la gooien zodat de baas je niet kan storen in jouw vrije tijd.. Ik hou die het liefst zo ver mogelijk van elkaar gescheiden
Ok ieder z’n ding natuurlijk

Maar zoals al eerder vermeld, het zakelijk simmetje kun je gewoon uitzetten hè..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31
Weet overigens iemand hoe je in niet storen modus je telefoon toch kan laten trillen als je hem in gebruikt hebt bij een WhatsApp bericht?
Ik heb hem altijd in die modus staan, in mijn broekzak geen trillen of geluid maar alleen melding maar zodra je b.v. op safari zit wel een tril als je een bericht krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:44

pdavie2311

Live life to the fullest..

[...]

Hier net zo! Zakelijke ligt nu mooi op mijn werkkamer tot maandag! Heerlijk!

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:00:
[...]

Hier toch nog even op terugkomen, dit was inderdaad zoals ik het gewend was. Heb de 13 Pro expres redelijk vol gezet, was nog 5 GB vrij om te kijken wat de foto's zouden doen, maar er veranderde helemaal niks. Ik ben van een XR naar de 13 Pro gegaan en heb hem alles terug laten zetten zoals het altijd was. Wat ook opviel was dat de "other storage" ongeveer 25GB was.

Ik heb de XR weer eens aan gezet, die is bijna 3 jaar oud en is ook een 128GB. Daar was het verbruik van de foto's 6GB, "other storage" 11GB en in totaal 50GB in gebruik (iOS 15). De 13 Pro die dus precies hetzelfde was in gesteld had voor foto's 50GB, "other storage" 25GB en in totaal 97GB in gebruik.

Vandaag was ik het zat en heb ik een factory reset gedaan en alleen de iCloud en account terug laten zetten. Hierna weer alle apps geinstalleerd en de foto's laten syncen.

Nu 11GB "Other storage", 1GB foto's en in totaal 28 GB in gebruik. En weer het ouderwetse alles instellen gevoel :+
Ik denk toch een bug. Inmiddels loopt de Other storage weer op. Zit nu op 61GB. Fotos is wel kleiner gebleven. Hoe groot is die other storage bij jullie?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:01
[...]

Sowieso.

Om bovenstaande reden. Maar nog meer omdat ik al die Corporate meuk en beperkingen niet op mijn hoofd telefoon hoef.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kapitein187 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Hoe is je batterij trouwens met dual sim?
Aantal jaar geleden wel geprobeerd met Samsung maar die batterij ging ook een stuk sneller leeg door continu 2 verbindingen actief te hebben.
Nou dat weet ik nog niet, ik ben nog op vakantie.

Op de 12 Pro Max was het wel een merkbare aanslag op de batterij, ik zou schatten dat het ongeveer 10% extra batterij verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dkawa schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:10:
[...]

Ok ieder z’n ding natuurlijk

Maar zoals al eerder vermeld, het zakelijk simmetje kun je gewoon uitzetten hè..
Precies, die gooi je gewoon in de virtuele la en je hebt precies hetzelfde op het gebied van bereikbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Donstil schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Precies, die gooi je gewoon in de virtuele la en je hebt precies hetzelfde op het gebied van bereikbaarheid.
Dat werkt natuurlijk alleen voor bellen. ;)

E-mail gaat gewoon door. En die laat mijn bloed nog weleens koken als ik die check.

Los van de diverse beperkende policies die ik vanuit MDM opgelegd krijg wil ook ik gewoon mijn zakelijke telefoon het liefst zo gescheiden mogelijk hebben van mijn privé. Dat lijkt me gewoon gezond.
Ik kies persoonlijk ook het liefst voor 2 gescheiden telefoons. (Hoef ik ook niets uit te leggen aan mijn baas waarom ik niet reageer als hij zou weten dat ik zakelijk en privé op 1 toestel zou hebben.)

Ieder maakt zijn eigen afweging natuurlijk.

Vooralsnog erg blij met mijn nieuwe 13 Pro. Maakt mooie foto's in het donker (alleen buiten nog getest)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Pagina: 1 ... 23 ... 44 Laatste