Wat we vergeten, is dat de beleggers die hun eigendom leeg laten staan, regelmatig ook de wet overtreden: er is 'n plicht om leegstand te melden, waarna de overheid dus de (morele) plicht heeft om bewoning verplicht te stellen.
Tevens, in het geval van Amsterdam (waar het voorbeeld uit TS plaatsvond), overtreedt de gemeente Amsterdam zijn eigen wetten:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR431095/1Artikel 6 Voordracht
1. Indien in de leegstandbeschikking is vastgesteld dat het kantoorgebouw, een gedeelte daarvan of de woning geschikt is voor gebruik en indien sprake is van meer dan twaalf maanden leegstand, kunnen burgemeester en wethouders aan de eigenaar daarvan een gebruiker voordragen.
2. De eigenaar is verplicht de gebruiker als bedoeld in het eerste lid binnen drie maanden na de voordracht, een overeenkomst aan te bieden tot ingebruikname van het kantoorgebouw, een gedeelte daarvan, of de woning.
3. Het tweede lid is niet van toepassing indien de eigenaar binnen drie maanden na de voordracht bedoeld in het eerste lid, een overeenkomst is aangegaan met een andere gebruiker, die het kantoorgebouw een gedeelte daarvan of de woning binnen een redelijke termijn in gebruik neemt.
4. Burgemeester en wethouders kunnen, indien het kantoorgebouw of de woning noodzakelijke voorzieningen behoeft om weer op redelijke wijze tot gebruik te kunnen dienen, de eigenaar verplichten om binnen een door hen te bepalen termijn de door hen aan te geven voorzieningen te treffen.
5. Burgemeester en wethouders kunnen andere voorwaarden stellen aan de uitvoering van het eerste lid.
Eigendom is niet absoluut. Op jouw eigendom is nog steeds de Nederlandse wet van toepassing. En die zegt dat je het niet langer dan 12 maanden leeg mag laten staan.
Wil ik best doen, maar Google is dit keer niet echt behulpzaam. Dus graag wat bronnen?
Wat betreft het kraken van bijv. 'n overheidsgebouw: dat staat (over het algemeen) niet leeg. Dat is volop in gebruik. Plus dat is geen woning.
Tevens: de verhuurmogelijkheden zijn al vreselijk verruimd. Je kan probleemloos je dure woning voor maximaal 2 jaar verhuren en daarna moet de verhuurder er uit. Daar heb je verder geen goede reden voor nodig. Voordeel hierbij is, dat de huurder ook geen huurprijscheck durft te doen of durft te zeuren over achterstallig onderhoud, want dan weet 'ie zeker dat 'ie alle kans op huurverlenging heeft verkeken. Dus je kunt én vragen wat je wilt, én iedere 2 jaar gebruik maken van de huurverhoging die plaatsvind, én je hebt huurders die niet kunnen zeuren.
Dit is in principe wel een mooie. Een
mens mag niet van zijn bezit worden beroofd. Maar het EVRM zegt niks over het bezit van bedrijven.
PrinsPils schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:11:
[...]
Klopt, maar voor veel van deze groepen zie ik daarin niet direct een probleem. Vooral als het gaat om studenten/afgestudeerden die langer thuis moeten blijven wonen: deal with it. Spaar je inkomen maximaal en gebruik dit om een huis te kopen. Ik zie veel meer problemen voor jonge gezinnen die nu bijvoorbeeld huren.
Ik weet niet of je het mee gekregen heb, maar de gemiddelde prijsstijging van 'n woning is € 36.000 per jaar. Dat is méér dan het gemiddelde startsalaris. En dan moet je er ook nog van leven. Nee, je kan NIET sparen om een woning te kunnen kopen, je zal áltijd achter de feiten aan blijven rennen (tenzij jubelton, of andere bijzondere omstandigheden).
ImNotnoa schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:09:
[...]
Binnen een uur van Amsterdam moet er wel wat te vinden zijn lijkt mij.
Maar al die krakers hebben dus allemaal een Master of PHD? Nooit geweten dit. Mijn beeld van werkeloze hippies was dus helemaal verkeerd
[Afbeelding]
Donker = 30 minuten rijden vanuit Centrum Amsterdam
Licht = 60 minuten rijden vanuit Centrum Amsterdam.
Het lijkt me niet dat daar geen betaalbare woning te vinden is
Hell dat dat geen 30 minuten rijden vanuit Centrum Amsterdam is. Ja, wellicht op woensdagnacht, als je om 1 uur 's nachts vertrekt. Als je dat op maandagochtend 9 uur wil doen, heb je écht 'n probleem.
Ow, en wat versta je onder betaalbare woning? Want dat is handig voor de discussie. Ik verdien bijna modaal, en kan € 155.000 lenen. Daarvoor is binnen de straal die jij aangeeft 1 appartement te vinden, waar je dan ook nog 'ns € 500 VVE per maand moet betalen. Kortom, niet haalbaar.
En wat betreft het anti-kraak: ik heb een keer anti-kraak (tijdelijk huurcontract op basis van de leegstandswet) gewoond (economisch dakloos als gevolg van scheiding), dat huis was volslagen uitgewoond en te vies om met je vingers aan te raken. Voordat ik er in kwam, woonde er 'n reguliere huurder, en de woning stond op de slooplijst, maar ze wisten nog niet wanneer. Het was zo erg, dat ze de woning al meermaals aan mensen hadden aangeboden (2016), maar dat zelfs in een stad met woningnood als Leiden, ze 'm niet verhuurd kregen voor de reguliere anti-kraak-prijs van € 460.
Ik heb de woning opgeknapt, schoongemaakt, geschilderd, laminaat gelegd, alle viezigheid weggegooid. Om op de dag na kerst de brief overhandigd te krijgen dat ik er uit moest. Ook anti-kraak zuigt best wel.