Gisteren las ik het onderstaande artikel op NOS:
Tientallen mensen opgepakt die woning in Amsterdam wilden kraken.
Zelf weet ik niet helemaal wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant heb ik enorm weinig respect voor rijken die bewust woningen aan de markt onttrekken om te speculeren. Aan de andere kant vind ik dat je van andermans spullen af moet blijven en komen de krakers in het stuk van de NOS meer over als bedenkende criminelen dan sympathieke krakers die nergens anders een huis kunnen vinden...
Tientallen mensen opgepakt die woning in Amsterdam wilden kraken.
Zelf weet ik niet helemaal wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant heb ik enorm weinig respect voor rijken die bewust woningen aan de markt onttrekken om te speculeren. Aan de andere kant vind ik dat je van andermans spullen af moet blijven en komen de krakers in het stuk van de NOS meer over als bedenkende criminelen dan sympathieke krakers die nergens anders een huis kunnen vinden...
Genieten krakers wat jullie betreft te veel of te weinig wettelijke bescherming in Nederland? Of moeten we de huidige situatie in stand blijven houden?"Er werd geweld gebruikt tegen politiemensen die daar waren", zegt een woordvoerder van de politie. "Ze wilden voorkomen dat er daar iets plaats zou vinden. Dat werd duwen, trekken en tegenhouden. Dat hebben we niet geaccepteerd. We hebben doorgepakt en de hele groep is ingesloten, en aangehouden."
Volgens de politiewoordvoerder werden er sporen gevonden dat ze bezig waren om binnen te komen. Ook werd nieuw hang- en sluitwerk gevonden. Op de Nieuwezijds Voorburgwal was het nog onrustig en heeft de ME charges uitgevoerd.