dehardstyler schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:32:
[...]
(...)Toch ben je mijn inziens een stuk verdriet als je kraakt. Waarom moet je in het centrum van Amsterdam zitten? Je kan ook gewoon naar Schubbekutteveen verhuizen ergens in Friesland, daar is nog genoeg te vinden in de dorpen.
Tuurlijk joh... het is ook zo handig om in Kut op Veen te wonen terwijl je in Amsterdam studeert, of werkt.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie, dan heb ik de mazzel dat ik, als thuiswerker, niet aan een locatie vastzit (alhoewel ik wel een keer per week op kantoor moet zijn, en het toch best ruk is als dat drieeneenhalf uur enkele reis is). Ik heb echter ook nog een kind, en een ex waar ik afspraken mee heb... en verhuizen naar een terp ergens komt mijn relatie met beide niet ten goede...
Maar hou het vooral lekker op puur wat
jou aangaat, en niet hoe de rest van de
samenleving.
En als je echt op straat staat, kun je naar de daklozenopvang.
Nou nee... niet echt. Dat kan ook best nog lastig zijn.
Ik snap niet waarom een huizeneigenaar daar de dupe van moet zijn. Ga lekker het gemeentehuis bezetten totdat ze een zelfbewoningsplicht instellen, dan heb je ook je doel bereikt. Maar los het gewoon binnen de kaders van de wet op. Kraken is gewoon belachelijk en in 99% van de gevallen is je huis daarna onbewoonbaar.
Hier komt de aap uit de mouw. Je snapt het niet. Je begrijpt niet dat sommige mensen met een gouden lepel in hun bek geboren worden en anderen met een plastic lepel. En dat die gouden lepels het al jaren voor het zeggen hebben.
Je lijkt een stukje empathie te missen.
Voor wat betreft dat onbewoonbaar. Uit mijn ervaring weet ik dat het in een deel van de gevallen de krakers inderdaad niet de allerbeste intenties hadden bij het bezetten van een pand (overigens was dit in sommige gevallen terug te voeren op het feit dat het voor de X
e keer gekraakt werd, en er 0 gedaan was met het pand in de tussentijd). Er zijn echter ook zat vastgoedeigenaren die de boel alvast kort en klein sloegen om kraken te 'ontmoedigen'... of met eigen knokploegen de boel ontruimden.
En anderzijds... er zijn ook diverse (grotere) panden door de krakende bewoners. Ik denk aan een Tivoli in Utrecht, of Vrankrijk aan de Spuistraat in Amsterdam.
En dat moet allemaal maar gewoon kunnen natuurlijk?
Ik zag al voorbij komen dat het dan maar vandalisme moet zijn. Maar waar ga je de kosten verhalen? Op de krakers zeker?
Nee, ik zou dit kunnen steunen.
Tja...
Vertel anders even waar we de kosten voor de uit de klauwen gegierde woonkosten neerleggen:
https://www.funda.nl/koop...2436912-langkatstraat-10/
^^ Dat is drie ton (driehonderduizend euro) voor een woning van 37 vierkante meter.
https://www.funda.nl/koop...42489105-dickenslaan-246/
^^ Goed, buiten het centrum dan. Honderdvijfenzeventigduizend euro... en dan slaap je in dezelfde ruimte waar je net hebt gekookt. Je zal je kind te logeren hebben en hem op tijd naar bed willen leggen...
Er wordt (en werd) gekraakt als gevolg van dit soort excessen.
En om het nog even duidelijk te maken... die gast die je binnen 10 minuten die banaan en een pak vla komt brengen omdat jij te belazerd bent om zelf naar de Albert Heijn te lopen, kan dat niet betalen... en zijn baantje om jouw luiheid te faciliteren ook niet combineren met een woning in ruraal Friesland.