Toon posts:

Ervaringen met Auto delen (GreenWheels/My Wheels/Amber)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds 2014 hebben we een Ford Focus station uit 2001 en die is aan het einde. Vandaag waarschijnlijk stuurbekrachtiging kapot. Daar wil ik geen geld meer aan uitgeven.

Ik loop met de gedachten om gewoon geen andere auto te kopen, maar over te stappen op deelauto's. Ik woon midden in Nijmegen, dus genoeg aanbod. Maar is het ook wat?

Ik heb de kosten nagerekend en de Focus heeft in zijn leven circa €200 per maand gekost. Dat is dus ook het budget voorlopig voor de deelauto. We gaan ook minder rijden. Binnen Nijmegen en omgeving kan alles op de fiets en ik vervoer mezelf met mijn motor (eventueel +1 persoon)

Gezin van 2 volwassenen en twee schoolkinderen.

Wat is mijn beoogd gebruik:
- Op bezoek bij oma, 25km enkele reis
- Klusmateriaal halen (2-3 keer per jaar) (aanhanger?)
- Bezoek Milieustraat (2-3 keer per jaar) (aanhanger?)
- Incidenteel dagje uit
- Vakantie met grote grote tent (2 keer per jaar) (trekhaak nodig)
- Weekendjes met kleinere tent (2 keer per jaar) (grotere auto nodig)

Voor de meeste ritjes is een deelauto prima, maar wanneer we een trekhaak nodig hebben wordt het lastig. Dat hebben die dingen niet. En om een deelauto nu vol te laten met klusmateriaal of milieustraat zaken, lijkt me niet slim. Ik heb gezien wat dat doet met een auto.

Welke aanbieders zijn er in de buurt:
- Greenwheels (alleen klein ICE auto's)
- MyWheels (Elektrische UP en Leaf in de buurt)
- Amber (Verder weg, maar handig om ergens anders weer in te leveren)
- Snapcar (ouwe meuk, handig voor klusmateriaal en milieustraat?)

Dus voor alles is wat te vinden, behalve die vakanties. Dan zou het huren worden, maar in het hoogseizoen een middenklasse station met trekhaak huren voor 2 of 3 weken achter elkaar is duur. Daar gaat mijn budget.

Wat zijn de ervaringen met deel auto bedrijven en het simpelweg niet paraat hebben van een auto?

[Voor 9% gewijzigd door Jeltel op 05-09-2021 21:23]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:00
[verwijderd]

[Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:05]

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:13

Honesty

kattenneus!

Gebruik weleens amber en werkt goed, kost iets van 70 euro per dag maar wel inclusief benzine(laaspaal) wel moet je rekening houden met opladen.. Moet wel zeggen dat we in een amber hub wonen dus voor ons is het voor de deur ophalen of wegzetten. Ook weleens opgehaald bij radboud en dan naar huis gereden.

festina lente

• Jeltel
  • Niet online
@Mar.tin We zijn met een gezin van twee volwassenen en twee schoolkinderen. Die gaan allemaal mee naar Oma :) Toegevoegd aan de OP.
Ook zou ik voor vakantie wel wat kunnen lenen misschien. Maar dat kost in principe natuurlijk ook gewoon geld. En gedoe, want dan kan ik niet gewoon zo even weg. En dat is nu precies hoe ik te werk ga. Ik had afgelopen donderdag bedacht om het weekend te gaan kamperen (uiteindelijk niet doorgegaan). En dan nog even een auto te leen regelen is gewoon lastig en beperkend.

Ben voor dit topic trouwens niet alleen op zoek naar een oplossing voor mijn specifieke probleem. Maar wil ook wel wat ervaringen (laten) delen over deelauto's.

edit: Ik weet dat €200 niet veel is. Maar we gaan ook minder rijden. Dan moeten alle ritjes behalve vakantie zeker lukken.

[Voor 8% gewijzigd door Jeltel op 05-09-2021 21:27]

• Jeltel
  • Niet online
@Honesty Dank voor je ervaring :)

Amber is op 10 min fietsen ofzo, dus dat is te doen. En groot voordeel aan Amber is dat je een auto ergens anders kan achter laten. Dat scheelt een heleboel bij, bijvoorbeeld een weekend weg.

Hoe werkt dat met een Amber hub en thuisbrengen? Komen ze de auto voor je deur leveren?

[Voor 16% gewijzigd door Jeltel op 05-09-2021 21:31]

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:13

Honesty

kattenneus!

Jeltel schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:29:
@Honesty Dank voor je ervaring :)

Amber is op 10 min fietsen ofzo, dus dat is te doen. En groot voordeel aan Amber is dat je een auto ergens anders kan achter laten. Dat scheelt een heleboel bij, bijvoorbeeld een weekend weg.

Hoe werkt dat met een Amber hub en thuisbrengen? Komen ze de auto voor je deur leveren?
Nee je moet hem ophalen op de afgesproken plek bijvoorbeeld radboud of heyendaal en daarna kan je hem ook weer op een vaste plek inleveren. Amber werkt met vaste plekken wat ze hubs noemen en toevallig in onze straat zo'n hub.maar op veel plekken hebben ze minder hubs, in den haag is er 1dus als ik naar familie zou gaan in den haag moet ik alsnog laatste stuk met o.v.

festina lente

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32
Voor de meeste ritjes is een deelauto prima, maar wanneer we een trekhaak nodig hebben wordt het lastig. Dat hebben die dingen niet. En om een deelauto nu vol te laten met klusmateriaal of milieustraat zaken, lijkt me niet slim. Ik heb gezien wat dat doet met een auto.
Dan huur je een dagje een Kangoo of Transit bij een reguliere verhuurder.

De vakanties zijn imo het enige probleem. Je zou nog voor de vakantiebak kunnen gaan, en na de vakantie weer verkopen.

Voor die €200 per maand zou ik het overigens wel weten, je bent nergens aan gebonden en kan gaan en staan waar en wanneer je maar wil.

• Jeltel
  • Niet online
Die €200 per maand is aan de ene kant niet veel voor een auto. Maar over 7,5 jaar is dat wel ruim €18.000 geweest. Das best veel. En dan rij ik nog zo'n oude bak. Wat geven mensen een geld uit aan een auto.

Het valt me trouwens op dat er nog geen topic was over deelauto's. Blijkbaar willen Tweakers graag een eigen auto hebben? Of zijn er veel Tweakers die een lease auto hebben?
Tot nu toe maar één ervaring met een deel auto.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 08:19
Tja, lastig. Ik zelf zit zelf ook te denken of ik een fatsoenlijke 2e hands auto moet kopen of zoiets als amber, greenwheels. Realistisch gebruik ik in principe de auto maar 2x per week en relatief korte ritten, dus kom ik zo op 200 euro per maand uit (greenwheels). Nadeel is dus dat je afhankelijk bent van het aanbod en je tijdslotten moet reserveren. Voordeel is dat je verder geen kosten hebt (onderhoud, afschrijving etc).

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Jeltel
  • Niet online
2 keer per week is nog best regelmatig. En met die korte ritten is het wel gunstig. Greenwheels heeft vooral nog benzine auto's. MyWheels en Amber hebben elektrische, dat trekt me toch meer.

Onze ritten zijn helaas juist waarschijnlijk wat langere en of dat nu gunstig is? We gaan het merken.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:52
Denk dat je eerst duidelijk moet hebben hoeveel KM en keren je de auto nu gebruikt en wat je denkt te gebruiken.

Dus juist die dagjes uit per maand/jaar en op visite naar familie. ( dus naast oma )
Stel jullie gaan vaker met het OV wat zijn de kosten daar van. ( OV kosten gaan hard omhoog dan )

En vergeet niet, de vrijheid. Hoeveel is het je de vrijheid waard dat je even snel een dagje heen kan zonder van te regelen om een auto te hebben en die op te halen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:51
Ik heb sinds enkele maanden een motorscooter (te rijden met autorijbewijs) voor de dagelijkse ritjes. Soms leen ik een auto als ik deze nodig heb. Maandelijkse kosten van een motorscooter zijn laag t.o.v. een auto.

[Voor 4% gewijzigd door Sethro op 07-09-2021 11:30]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Sethro schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:30:
Ik heb sinds enkele maanden een motorscooter (te rijden met autorijbewijs) voor de dagelijkse ritjes. Soms leen ik een auto als ik deze nodig heb. Maandelijkse kosten van een motorscooter zijn laag t.o.v. een auto.
Kijk eens naar zijn gebruik en gezinssamenstelling en vraag je dan eens af of dat iets voor hem is

• Jeltel
  • Niet online
@Sethro @418O2 Ik heb een motor, zoals ik in de OP ook aangeef.. Zelfs al langer dan dat ik een auto heb. Die gebruik ik als ik zelf ergens heen moet, zonder veel bagage (eventueel met 1 persoon erbij).

@corporalnl We gaan het inderdaad merken. Ik heb voor nu een budget van €200 per maand voor een deelauto. En dan zien we wel of het met de ritjes die we gaan doen lukt. En of het bevalt.
Er is een periode geweest dat we geen auto hadden. En dat ging prima. Met zijn twee op vakantie met de motor. We hebben weer een auto gekocht toen we boven gingen verbouwen en de eerste eraan kwam.

Die vrijheid is inderdaad hetgeen waar ik vooral aan moet wennen. Niet even een paar dagen van tevoren bedenken dat je wil gaan kamperen, auto vol pleuren en rijden maar. Dat moet nu gepland worden.
We kunnen altijd een prijs hangen aan de vrijheid van het voor de deur hebben staan van een auto. Op dit moment zou dat een investering van zo'n €5.000 zijn. Dat is me op dit moment teveel.

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 11:10
Mijn ervaring met deelauto's is zeer positief. Ons gezin bestaat nu uit 2 volwassen en 2 kinderen (3 maanden en 2 jaar). Sinds 2 jaar hebben wij geen auto meer, vanaf dat moment reizen wij veel met de trein. Mijn oudste vindt het openbaar vervoer zelfs leuker dan de auto.

Wij gebruiken de deelauto alleen als fiets en openbaar vervoer écht geen optie zijn. Bijv, een bestemming zonder OV of als we idd zware dingen moeten huren. Mijn ervaring is dat op Snappcar de beste auto's staan om kluszaken op te halen(ook met een trekhaak). Dit in combinatie met een vrijreizen abonnement bij de NS in het weekend is overigens ook zeer voordelig. Het voordeel van het OV is dat je je handen vrij hebt om iets anders te doen. Het is natuurlijk ook afhankelijk waar oma of familie woont, of de trein een optie is.

Overigens kan ik mij zo voorstellen dat jouw kinderen het niet uitmaakt of ze op de achterbank of in de trein op hun telefoon zitten! :)

Voor vakanties lenen wij nu de auto van mijn schoonouders. Maar ik kan mij voorstellen dat als je maandelijks het geld apart houdt wat je nu uitgeeft dat je ook kan "sparen" om een auto te huren. Meestal is het ook zo dat je voor langere huurduur, je korting krijgt in de prijs per dag.

Ik zou zeggen probeer het en is het geen optie kan je altijd een andere auto nemen. Waarschijnlijk weet je door het proberen al wel welke auto je fijn vindt en welke niet.

Aanvulling 12:08. Sinds kort heb ik een auto van MyWheels geadopteerd. Hiervoor moet ik de auto 1x per jaar naar de APK rijden en kleine vragen van gebruikers beantwoorden. Hiervoor krijg ik per maand 12 euro rijtegoed. Mocht je een tijd geen auto gebruiken, heb je al snel een gratis rit gespaard.

[Voor 9% gewijzigd door DrSpixel op 07-09-2021 12:09]

• Jeltel
  • Niet online
DrSpixel schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:54:
[...]
Overigens kan ik mij zo voorstellen dat jouw kinderen het niet uitmaakt of ze op de achterbank of in de trein op hun telefoon zitten! :)
Ha, die hebben geen telefoon ;) Ze zijn 4 en 7 en die telefoon houden we voorlopig nog even bij ze vandaan.
En ze vinden het allemaal best. Trein, auto, motor (de oudste dan), bakfiets, eigen fiets.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:57
Ben even benieuwd, die € 200 is all-in dus incl. brandstof, verzekering, afschrijving, reparaties, onderhoud, belasting?
Dan heb je mooi goedkoop gereden. Je zou nog naar private lease kunnen kijken maar dan zit je wel in de kleinste categorie.

Even out of the box: je kan ook zelf een deelauto maken. Bijvoorbeeld een Lynk en Co. Kost per maand 500 euro en die zou je gemakkelijk met 2 of 3 gezinnen kunnen delen.

[Voor 33% gewijzigd door Cheesy op 07-09-2021 12:17]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:51

DropjesLover

Dit dus ->

Persoonlijk denk ik niet zeuren, zelf auto kopen.
Die ritjes zijn toch altijd zeker 2x per maand, en als huren al 50-100 euro per keer kost, plus dan nog de vakantie er bij...

200 euro aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud (~100/mnd) is in mijn ogen redelijk normaal.
Ik rij best veel kilometers woon-werk en daarom diesel, waardoor die kosten voor mij 300/mnd zijn.
Cheesy schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:13:
Ben even benieuwd, die € 200 is all-in dus incl. brandstof, verzekering, afschrijving, reparaties, onderhoud, belasting?
Dan heb je mooi goedkoop gereden. Je zou nog naar private lease kunnen kijken maar dan zit je wel in de kleinste categorie.
Private lease zou ik hierbij echt vermijden. Zoals je zegt, je zit in de kleinste catagorie, dus een enkele keer flink inladen of er mee op vakantie gaat hem niet worden.
Goedkoopste private lease is €200/mnd (in een heel kale versie) excl brandstof...

[Voor 45% gewijzigd door DropjesLover op 07-09-2021 12:16]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-03 16:27
Gebruik zelf greenwheels en MyWheels als tweede auto. Je hoeft geen abonnement te nemen en je zit dus ook nergens aan vast. Probeer het gewoon een maand of twee. Als het niet bevalt kan je ook altijd dan nog een eigen auto kopen.

Deelauto pak je wellicht iets minder snel dan eigen auto dus misschien bespaar je daardoor wel genoeg om voor de vakantie een mooie auto te huren.

Om voor 200 p maand een eigen auto te rijden moet hij al of heel oud of heel klein zijn en je moet veel geluk hebben met onverwachte reparaties.

• Jeltel
  • Niet online
@Cheesy Die €200 is inclusief alles wat ik kon bedenken. En dan is er nog best wat onderhoud geweest (airco, distributieriem, voorremmen). Maar dit zou de druppel zijn want naast stuurbekrachtiging zaten de fuseekogels eraan te komen en lekt de motor al een hele tijd een klein beetje koelvloeistof. Om het nog niet te hebben over wat roest bij het linkerachterwiel.
Erg blij mee geweest en zeker een goede deal :) Ook fijn om een auto te hebben waarvan het niet erg is dat er een krasje extra bijkomt.

Private lease ga ik niet aan doen. Dan zit ik vast aan een kleine auto en kan ik er niet mee op kampeervakantie.

Die Lynk & co is nog wel interessant (zit er eigenlijk brandstof bij?). Maar dan moet ik mensen in de buurt vinden die de auto met me willen delen. En als ik die al vind, vraag ik me af of het niet slimmer is om dan gewoon met een aantal mensen een auto te kopen.

• Jeltel
  • Niet online
@DropjesLover Niet zeuren? Hoezo zeuren? Men mag hopelijk zelf uitkiezen waar het geld aan uitgegeven wordt?
En belangrijk punt is dat ik liever niet een benzine auto koop, maar dat elektrische auto's nu nog simpelweg te duur zijn. En dan is een elektrische deelauto erg gunstig. En dan juist voor de vakanties alleen een benzine auto indien nodig.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Jeltel schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:05:
@DropjesLover Niet zeuren? Hoezo zeuren? Men mag hopelijk zelf uitkiezen waar het geld aan uitgegeven wordt?
En belangrijk punt is dat ik liever niet een benzine auto koop, maar dat elektrische auto's nu nog simpelweg te duur zijn. En dan is een elektrische deelauto erg gunstig. En dan juist voor de vakanties alleen een benzine auto indien nodig.
Precies.
Wat is je vraag nu dan eigenlijk?

Aangezien je het zelf al goed op je netvlies hebt :P
Goedkoper dan 200 euro/mnd gaat echt een uitdaging worden.

Mijn punt is dat alle huur-oplossingen (want deel-auto is gewoon huur) altijd veel duurder zijn dan je denkt, aangezien je met commerciele partijen te maken hebt, die gewoon (flinke) winst willen maken.

Wat je eigenlijk nodig hebt is een vreind of familie in de buurt die wel een grotere auto met trekhaak heeft die je voor de keren dat het nodig is voor een kratje bier kan lenen, ook voor die 3 weken vakantie.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jeltel
  • Niet online
@DropjesLover Ik ben op zoek naar ervaringen met de verschillende deelauto bedrijven. Dus als je die hebt, graag delen :)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Jeltel schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:42:
@DropjesLover Ik ben op zoek naar ervaringen met de verschillende deelauto bedrijven. Dus als je die hebt, graag delen :)
Ikzelf niet, maar vrienden van mij wel.

Vriend 1: Met snapcar inderdaad soms een oude bak van iemand, maar best prima.
Vriend 2: Amber was eerst extreem goedkoop en dus ideaal, maar toen ze de prijzen ineens verhoogden absoluut niet meer.
Vriend 3: idem met amber.

Vriend 2 en 3 hebben een half jaar later een eigen auto gekocht.

BThGvNeOA

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:38
Gewoon lekker een eigen auto nemen. Wen ik net aan een bepaalde aanbieder, gaat men opeens de spelregels aanpassen. In 2019 kwam Duitse ShareNow opeens met een drop off toeslag in mijn gehucht, begin 2020 kwam eveneens Duitse Sixt laten zien hoe het moet en moest Fetch inkrimpen. Hebben ze Fetch klein gekregen, hebben die Duitsers stap voor stap de prijzen verhoogd. Greenwheels vond het een goed idee om een brandstofauto te vervangen door een e-Golf met een autoonwaardig actieradius. Toen was er MyWheels die in eerste instantie wel aantrekkelijk was. Een jaar na de introductie hangt in hun eerste auto een nare geur en ziet het aan de buitenkant uit als een soort botsauto. Ook kreeg ik vandaag een mail dat ze voor de zoveelste keer hun prijzen verhogen. Tja, ze moeten ergens hun achterlijke reclame van betalen. :(

• Jeltel
  • Niet online
We gaan het zien. Auto is nu 4 weken weg en vandaag voor het eerst pas een auto 'nodig'.
Ik pak zo een elektrische Citigo en gaan we met zijn 4 bij mijn moeder langs.

Laatst hadden we trouwens straatfeest ene als ter sprake kwam dat we geen auto meer hadden, was de eerste reactie van iedereen: owh je mag die van ons wel een keer lenen.
En toch ga ik nu eerst eens zo'n deelauto pakken.

[Voor 40% gewijzigd door Jeltel op 02-10-2021 09:05]

• Jeltel
  • Niet online
Nou vrijdag even de auto gereserveerd voor de zaterdagmiddag. Een Skoda Citigo-E die in onze wijk staat. Zaterdag op tijd naar de auto, rondje gelopen en daarna de auto meegenomen. Kinderstoeltjes erin, blijkt de achterbank neergeklapt te zijn door de vorige huurder en niet goed zijn teruggezet. Nouja, even riemen tevoorschijn halen en de bank vastklikken. Iedereen erin en op weg naar oma.

Rijdt helemaal prima, ruim vlot genoeg om de rest van het verkeer voor te blijven en de range was meer dan voldoende (heb uiteindelijk slechts 54km gereden). Ruim genoeg ook voor ons viertjes met wat bagage.

Auto ook op tijd weer teruggebracht en aan de lader gehangen. De auto was aan het opladen dus ik ga weer lekker naar huis.

En toen begon het. Ik kreeg smsjes dat de auto niet goed aan de lader hing en niet aan het opladen was. Ik had hem toch echt aan de lader gehangen en ladend achtergelaten. Nouja, toch maar even in de regen weer naar de auto gelopen en inderdaad niet aan het laden. Opnieuw aan de kabel gehangen en MyWheels gebeld. Stond even in de wacht en na 3 minuten slaat de auto weer af. Meneer aan de andere kant gaf aan dat ik het nummer op de laadpaal moest bellen, dan konden ze de paal resetten en dan kwam het wel goed. Ik had zoiets van, nee de auto slaat af na 3 minuten, dus de paal doet het. Nouja vooruit ik probeer het nog een keer en weer hetzelfde. Dus ik bel wel. Is het nummer op de paal niet bereikbaar, lekker dan :(.
Nog een keer met Mywheels bellen (3e keer dus) en aangegeven dat ik al meer gedaan heb dan wat ik zou hoeven doen en dat het voor mij hier ophoudt. Ze mogen het zelf oplossen.

Ben daar dus zo'n 45 minuten bezig geweest met een probleem tussen de auto en de laadpaal. Beide niet van mij en beide buiten mijn huurtijd.

Heb dit ook teruggekoppeld aan MyWheels via hun app en twee (!) vragen om ervaring aan hun te delen. Ben benieuwd of er nog wat van terugkomt.

Conclusie
Auto is helemaal prima voor dit doel en zou het zo weer doen, als het laden weer is gefixed bij deze auto.

Anoniem: 1027889

In 2015 heb ik een jaar gebruik gemaakt van Greenwheels omdat ik een tijdje zonder (lease)auto zit en dat is goed bevallen. In augustus dit jaar ben ik vertrokken bij mijn vorige werkgever en heb de leaseauto ingeleverd. Af en toe huur ik een Greenwheels auto en dat bevalt goed. Heb nog geen ervaring met MyWheels maar ga dit zeker nog proberen omdat er veel auto's in de buurt staan.

Voor de langere termijn ben ik wel bezig met een auto. Heb mijn oog laten vallen op een Lynk & Co. De enkele reistijd met auto naar mijn werk (35 minuten) is toch fors minder dan het openbaar vervoer (90 minuten).

• Rubdown
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 11:20
Blijf ons updaten OP. Heel erg benieuwd naar jouw ervaringen, omdat ik volgend jaar april waarschijnlijk ook een alternatief nodig zal hebben voor m'n oude auto. Ik verwacht behoorlijke APK-reparatie kosten, maar wil liever geen (tweedehandse) auto kopen. Ook lijkt leasen veel te duur.

• Jeltel
  • Niet online
@Rubdown als ik weer een auto huur dan post ik daar zeker over. Maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.
Kun je nagaan. 2 maanden geen auto en zelfs die ene keer dat we een auto huurde hadden we eenvoudig met de trein kunnen gaan...

• exelletor
Ondertussen heeft Sixt de weekendtarieven voor dagpakketten in Amsterdam weer verhoogd. Ze liggen nu zo'n 40% hoger dan anderhalf jaar geleden. Los van de prijs, ben ik wel redelijk te spreken. Laatst nog zo'n gekke Aiways gehuurd die ik zelf niet zo snel zou kopen.

Anoniem: 1027889

Anoniem: 1027889 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:23:
In 2015 heb ik een jaar gebruik gemaakt van Greenwheels omdat ik een tijdje zonder (lease)auto zit en dat is goed bevallen. In augustus dit jaar ben ik vertrokken bij mijn vorige werkgever en heb de leaseauto ingeleverd. Af en toe huur ik een Greenwheels auto en dat bevalt goed. Heb nog geen ervaring met MyWheels maar ga dit zeker nog proberen omdat er veel auto's in de buurt staan.

Voor de langere termijn ben ik wel bezig met een auto. Heb mijn oog laten vallen op een Lynk & Co. De enkele reistijd met auto naar mijn werk (35 minuten) is toch fors minder dan het openbaar vervoer (90 minuten).
In afwachting van de levering van mijn Lynk & Co heb ik MyWheels geprobeerd. Huren van een auto bij MyWheels is mij beter bevallen om een aantal redenen. Beter inzicht in de kosten (niet zichtbaar in Greenwheels omgeving) en mogelijkheid om vooraf te betalen in plaats van incasso achteraf (bij Greenwheels).

• Jeltel
  • Niet online
Vandaag pas de tweede keer een auto gehuurd van MyWheels. Een Renault Zoë.

Dat ging dit keer helemaal goed. 20 minuten van tevoren de auto vastgelegd en op gaan halen. Altijd even zoeken hoe de auto werkt en hoe je de stroomkabel loskrijgt. Maar dat gebeurt me niet nog een keer.

Auto rijdt helemaal prima. Beter dan de Citigo die we laatst hadden. Het is gewoon meer een auto. Zeker die €0,50 per uur meer waard.

Terugbrengen ging deze keer ook een stuk beter. In één keer gewoon de auto aan de lader kunnen hangen (na uitzoeken hoe ik het laadklep je open kreeg).

Kosten? €38 voor 3,5 uur en 74 kilometer. Helemaal prima. Kan goedkoper als je een abonnement neemt en vooruit betaald (€250 borg dat dan wel). Maar we huren zo weinig dat ik daar nog niet aan wil beginnen.

Aanrader? Zo wel :D

PS: ik heb €10 korting gekregen vanwege het gedoe de vorig keer. Dus was deze rit slechts €28 kwijt. Das €0,38/km en helemaal prima natuurlijk.

[Voor 8% gewijzigd door Jeltel op 04-12-2021 19:03]

• Jeltel
  • Niet online
Vandaag weer een auto gehuurd. Deze keer een Skoda Citigo die iets verder weg stond (10 min) lopen.
Zoals je kunt verwachten gebruikt voor een ritje naar mijn moeder voor kerst. Met 2 volwassenen en twee kinderen en een kratje met wat eten en spulletjes.

Helemaal prima. Autootje is precies groot genoeg hiervoor en zeker lekker vlot. Je trekt de dikke Mercedes AMG en een Polo GTI er makkelijk uit bij een stoplicht. (En dat kunnen ze niet hebben, dus komen ze je later met illegale snelheid voorbij scheuren)
Wel merk ik dat dit geen auto is voor langere afstanden. Niet goed voor mijn rug.

Maar verder prima. Dit was de derde rit sinds we geen auto meer hebben. Bijna 4 maanden dus en met deze 3 ritten ben ik zo'n €40 per rit kwijt. Zeker niet goedkoop per rit. Maar voor ons zeker goedkoper dan het voor de deur hebben van een auto. Al zou ik die dan wel vaker gebruiken. Heb namelijk nog twee keer iemand anders laten rijden, waar ik dat normaal gesproken zelf zou doen. Ook ga ik nu dus vaker met de motor naar mijn werk.

Tot nu toe prima. Maar neig ook wel naar een eigen auto in de toekomst weer. Maar ja dan het liefst elektrisch, maar die zijn niet goedkoop. Ook niet tweedehands.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 08:19
TI_Observer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:17:
Tja, lastig. Ik zelf zit zelf ook te denken of ik een fatsoenlijke 2e hands auto moet kopen of zoiets als amber, greenwheels. Realistisch gebruik ik in principe de auto maar 2x per week en relatief korte ritten, dus kom ik zo op 200 euro per maand uit (greenwheels). Nadeel is dus dat je afhankelijk bent van het aanbod en je tijdslotten moet reserveren. Voordeel is dat je verder geen kosten hebt (onderhoud, afschrijving etc).
Ja, nu een paar maanden verder en ik heb voor mywheels gekozen en dat bevalt echt heel goed! Ook ik ben nu 100% gecharmeerd geworden van electrische auto's. Ik huur nu elke keer de renault zoe 2021, echt een lekkere auto. Qua kosten valt het alleszins mee, al moet ik er bij zeggen dat ik geen woon-werk verkeer heb; ik ga met de fiets naar mijn werk. Ik gebruik de auto ongeveer 1x per week voor korte ritjes. Zolang we nog in deze situatie blijven (corona) en ik geen auto nodig heb voor werk, blijf ik het zo doen.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:42
Jeltel schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:48:

Tot nu toe prima. Maar neig ook wel naar een eigen auto in de toekomst weer. Maar ja dan het liefst elektrisch, maar die zijn niet goedkoop. Ook niet tweedehands.
Ik woon in een dorp waar auto delen nog niet wordt aangeboden, maar ik heb me er recent wel in verdiept. Door het gebrek aan aanbod heb ik recent toch een 1e generatie hyundai Ioniq electric gekocht. Super efficient en laad ook redelijk snel waardoor langere afstanden tot 1000 kilometer ook goed te doen zijn.

Nu gaat ook de ice fiat 500 van vrouwlief de deur uit en daarvoor komt een dacia spring private lease terug, na subsidie kost die ons 220,- per maand all in (48mnd, 10.000 km ex electra) Voor de hyundai kom ik op 370 all in (ex electra) maar die is met spaargeld gekocht en daar zit verder dus geen rente/financiering op. Opvallend genoeg is volgens de cijfers van de ANWB etc. de hyundai over vijf jaar volledig afgeschreven en niets meer waard. Terwijl ik zelf verwacht dat hij dan nog een aantal jaren heel goed bruikbaar gaat zijn als tweede auto. daarmee die 370 is aan de ruime kant.

Overigens hebben wij voldoende zonnepanelen liggen om met het overschot ook de auto's te laden, zolang dat met salderen nog kan. En een oprit met laadpaal en garage met stopcontact, dat maakt het allemaal ook erg praktisch.

Daarnaast denk ik niet dat ik de spring als 1e en enige auto aan zou raden, dan beter richting een corsa-e of gelijkwaardig ivm snellaad mogelijkheden, maar dan zou ik toch eerder voor een gebruikte ioniq gaan.
Wel erg leuke materie om over na te denken en op te rekenen.

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:44
Ik gebruik zelf sinds het begin van de coronacrisis vrij intensief deelauto's, vooral ten koste van het OV. Heb nooit een eigen auto gehad. Ben over het algemeen ook erg tevreden.

Het grote voordeel voor mij is de vrijheid. In mijn buurt in Rotterdam zijn altijd voldoende deelauto's beschikbaar. En als je een tijdje niks doet betaal je ook niks (hoewel ik momenteel wel een Pro-abo heb bij MyWheels). Een ander voordeel is het aanbod van verschillende elektrische auto's, waaronder ook hele comfortabele. Ik vind elektrisch rijden sowieso erg tof en de eNiro in de straat naast mij is echt een heerlijke bak: ACC, self steering, lane assist, stoelverwarming, stuurverwarming, etc. De gedachte dat je voor bv 2 tientjes zo'n auto een paar uur kan huren vind ik erg aantrekkelijk.

In het begin had Sixt zelfs een aantal Jaguar iPaces. Daar heb ik voor de lol ook wel af en toe gebruik van gemaakt, maar die waren natuurlijk wel weer een stuk duurder. Die Aiways die ze nu hebben zijn ook leuk om te proberen. Voor liefhebbers van (vooral elektrische) auto's zoals ik is dat natuurlijk ook wel een factor. Je kan een hoop uitproberen.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Je bent afhankelijk van de grillen van de dienst en van je mede gebruikers. Ik merk soms dat de auto's niet goed schoon zijn. Niet iedereen is even netjes. Ik zie zelden schade op de auto's maar bij Sixt heb ik wel een paar keer een lekke band meegemaakt (die ik pas merkte bij het wegrijden..). Gelukkig valt dit in mijn ervaring wel mee en gaat het meestal goed. Verder moet je natuurlijk elke keer de stoel en spiegels verstellen en evt bluetooth instellen, maar dat is een relatief klein ongemak wat mij betreft.

Wat de diensten betreft gebruikte ik in het begin alleen Greenwheels. Die bleek alleen al snel ongunstig geprijsd ten opzichte van de toen nieuwe spelers Sixt Share en MyWheels, helemaal gezien het auto-aanbod (benzine Upjes vs elektrische eGolfs, Leafs, CitiGo's, Kona's, Zoe's, eNiro's etc). Ook vind ik Greenwheels wat gedateerd (wellicht omdat ze er al zo vroeg bij waren) met sleutels in kastjes en pincodes etc. En als je een keer moet tanken moet je een heel ritueel uithalen met de tankpas. Bij de andere gaat alles via de app + laadpas.

Ik gebruik meestal MyWheels voor korte ritten, naar m'n ouders of familie/vrienden. Gebruik soms ook Sixt om naar m'n werk te gaan, van Rotterdam naar Den Haag. Het leuke is dat je bij Sixt de auto in beide steden kunt droppen waar je wilt, in mijn geval bijna voor de deur van m'n werk op dure betaald parkeren plekken. Ideaal. Merk wel dat de tarieven omhoog zijn gegaan ten opzichte van anderhalf jaar geleden. Sowieso zijn de tarieven in de spits niet mals, dus heel vaak doe ik dit ook niet. Het leuke hieraan is wel dat ik dus met de auto naar m'n werk kan, en vervolgens kan kiezen hoe ik weer naar huis ga. Als ik nog een borrel heb met collega's, kan ik bv ook de trein pakken. Dat is ook de vrijheid die je anders niet hebt.

Voor langere ritten hangt het van het aantal kilometers af. Volgens mij is GreenWheels dan ook soms weer goedkoper. Bij MyWheels is de uurprijs niet zo hoog maar gaat de meter bij het aantal kilometers op een gegeven moment wel flink lopen. Bij Sixt kun je km pakketten kopen, in combinatie met een dagpakket kun je dan wel eens het goedkoopste uit zijn. Maar als ik een dagje Rotterdam - Ommen doe dan ben ik al snel meer dan 100 euro kwijt. Zo'n rit doe je dan misschien toch wat minder vaak dan als je een eigen auto hebt.

• exelletor
In december heb ik via Lynk & Co een auto gehuurd. Deze stond uiteindelijk niet op de plek waar die zou moeten staan en vier weken later heb ik mijn geld nog niet terug. 8)7

Sixt naar een andere stad is aan de ene kant prima, aan de andere kant betaal je daar wel €5+ extra bovenop de ritprijs. Ik vind het inderdaad niet heel goedkoop. Verder moest ik vanochtend wat verder op pad en stond er geen Sixt met een fijne actieradius in de buurt. In plaats van ~85e aan Sixt, ben ik nu ~110 euro kwijt aan MyWheels.

Greenwheels heeft tegenwoordig ook elektrische auto's, maar ze laten nog altijd niet realtime de actieradius van de Seat Mii in de app zien. Ik heb al een situatie gehad waarbij ik voor een niet volledig opgeladen auto stond. :X

• Jeltel
  • Niet online
Vandaag even een kleine CItigo gehuurd. Ging prima. Maar die stoelen zijn niet goed voor mijn rug. Kan ik beter iets meer geld uitgeven aan de Zoe die hier in de buurt staat.

En weer gezeik met de laadpaal. Stond een carver op de andere stekker in dezelfde paal. Er stond nog een andere paal bij en daar ging het wel op. Alsof twee auto's niet tegelijkertijd te laden zijn op één paal. Beetje vreemd en irritant.
Nu staan er hier twee palen, maar dat is niet overal zo.

• exelletor
Ik heb eens uitgerekend wat ik in januari kwijt was aan deelauto's. Ik heb 19 ritten gemaakt - 14 met Sixt, 3 met Share Now en 2 met MyWheels. Bij alle ritten heb ik de auto op mijn bestemming kunnen achterlaten of ben ik dezelfde dag teruggereden. Om 728km af te leggen, heb ik voor aftrek van kortingen, voor zo'n €328,- of 45 ct per km gereden. De goedkoopste rit per km was met Sixt - €3 om 9 km af te leggen in 10 minuten, oftewel 33ct per km. De duurste rit was wederom met Sixt - 86ct per km voor een ritje van 3km. Door gebruik te maken van kortingsacties (kortingen, oplaadkorting, beheerdersvergoeding etc.) komen mijn kosten uiteindelijk uit op zo'n 30ct per km, maar die extra tijdbesteding moet je maar leuk vinden.

Mijn bruto kosten per aanbieder per km
Sixt - 39ct
ShareNow - 41ct
MyWheels - 50ct

Uiteraard is het allemaal afhankelijk van tijdstip, drukte op de weg, ophaal- en terugbrenglocaties... Ik vond het gewoon leuk om een stukje statistiek toe te passen.

[Voor 10% gewijzigd door exelletor op 31-01-2022 23:43]

• Jeltel
  • Niet online
@exelletor oftewel je hebt voor €328 je maandelijkse ritten kunnen doen.
Nu de vraag of de daarvoor een eigen auto had kunnen bezitten. Dat ligt natuurlijk aan wat voor een auto je wil. Mijn focus koste me €200, wat heel weinig is. Maar een tweedehands voor €328 is nog wel te doen denk ik. Nieuw natuurlijk niet.

Een extra voordeel is dat je nu kunt kiezen welke auto je huurt. Mocht je een keer een grote nodig hebben, regel je dat gewoon.

Hier lijkt het erop dat we geen auto gaan kopen. De ritten die we doen zijn zeer beperkt en vallen prima binnen de genoemde €200 per maand.
Daarnaast kunnen we voor vakantie de bus van mijn moeder lenen. Een zo niet, dan wil ik wat gaan regelen met buren (inclusief verzekering). En anders kunnen er nog een auto kopen voor de zomervakantie en daarna weer verkopen. Dat is goedkoper dan huren.

• exelletor
Jeltel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:01:
@exelletor oftewel je hebt voor €328 je maandelijkse ritten kunnen doen.
Nu de vraag of de daarvoor een eigen auto had kunnen bezitten. Dat ligt natuurlijk aan wat voor een auto je wil. Mijn focus koste me €200, wat heel weinig is. Maar een tweedehands voor €328 is nog wel te doen denk ik. Nieuw natuurlijk niet.
Ik heb hiervoor een Seat Ibiza uit 2015 gereden die mij zo'n 400 euro per maand kostte. Ik vind het wel fijn om in een fatsoenlijke auto te rijden en bij MyWheels kies ik bijvoorbeeld eerder een e-Niro, een Yaris of een Zoe dan een C1 of een Citigo. Ik ga vooralsnog ook geen auto kopen, want 1) de gemeente geeft geen parkeervergunning meer en 2) persoonlijke overtuiging dat met mijn huidige levensstijl een eigen auto nergens voor nodig is.

Deze maand tot nu toe 13 keer (€408,75 voor 945km, 43ct per km bruto of 27cm per km na aftrek van allerlei kortingen) een autootje gehuurd en dat ging niet allemaal vlekkeloos. Een voorval was volledig mijn fout - de Renault Zoe's van Fetch zien er vergelijkbaar uit als die van MyWheels, maar pas bij Fastned kwam ik achter dat ze niet allemaal een CCS-aansluiting hebben. De betreffende Fastned locatie had geen Type 2 lader, dus ik heb een stukje achter een vrachtwagen gereden om de auto enkele kilometers verderop op te kunnen laden :X Verder wilde diezelfde Fetch de rit in eerste instantie niet beëindigen, omdat ik buiten de terugbrengzone zou bevinden. Enkele dagen later wilde Sixt een rit niet beëindigen, omdat mijn motor aan zou staan. Toen ik na een werkdag terug naar huis wou, stond de enige beschikbare Sixt achter het gesloten hek van een Sixt servicecentrum geparkeerd. _/-\o_ MyWheels vond het nodig om mij te stalken met smsjes en berichten over een niet goed aangesloten auto, terwijl de app aangaf dat de auto echt wel aan het opladen was. :? Vandaag kwam ik pas na het wegrijden achter dat de Sixt van vandaag wel een erg lege voorband had (volgens de auto een bandenspanning van 1,1 bar).
Dit allemaal op 13 ritten en dan heb ik het nog niet eens gehad over gebrekkige beschikbaarheid van sommige aanbieders. Als ik contact opneem met de klantenservice, word ik altijd op zijn minst schadeloos gesteld (soms een voucher bovenop), maar ik had het niet erg gevonden als de techniek gewoon vlekkeloos had gewerkt. Mijn eigen auto had een betrouwbaarheidspercentage van 99,9 %, als ik niet de keren meetel dat ik wel een ritje kon gebruiken, maar dat de auto elders stond. Jammer dat ik dat deze maand lang niet haal.

• Jeltel
  • Niet online
Dat van Mywheels en stalken over een niet goed aangesloten auto heb ik ook gehad. Mij. Conclusie was dat als er een andere auto aan dezelfde paal hangt, dat dit kan gebeuren bij de Citigo. Niet tof.
Maar de Citigo die ik nu pak kan ik neerzetten op en plek met 2 laadpalen met dus 4 aansluitingen en die zijn nooit allemaal bezet.

Wel komt er hier tegen de vakantieperiode een goedkope station ter gebruik tijdens de vakantie. En ik probeer die dan na de vakantie weer te verkopen. Of als die heel goed bevalt hou ik hem weer tot die economisch total loss is vanwege onderhoud.

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
Ik heb me vandaag aangemeld bij MyWheels en voor morgen een Zoe gereserveerd. Gewoon even twee uurtjes toeren, het is de eerste keer in een elektrische auto. Kijken hoe me dat bevalt. MyWheels kende ik niet, maar hier in Groningen blijken ze toch behoorlijk wat auto's te hebben staan (51), van alles wat, benzine, hybride en elektrisch. Mooi dat ze zoveel keuze bieden en dat er hier binnen een straal van 300 meter al 3 verschillende types staan.

Greenwheels kende ik al wel, goede ervaringen mee. Een paar keer een Caddy gehuurd om grof vuil mee naar de stort te brengen, dat is goedkoper dan de Gemeentelijke Reiniging te laten komen.

Snappcar heb ik me ooit wel eens laten registreren, maar zie daarna maar eens een auto te huren. Wat een gezeur, de een na de ander hadden wel auto's beschikbaar maar kennelijk niet voor nieuwelingen. Na een uur vruchteloos mailen en bellen was ik daar snel klaar mee. Misschien dat het na de eerste keer makkelijker gaat.

[update] De rit in de Renault Zoe is goed bevallen. Lekker stil, dat was ik niet gewend. Waar ik wel aan moet wennen is de automaat in combinatie met elektrische aandrijving, en dan bedoel ik het inparkeren. Een paar centimeter voor of achteruit blijkt moeilijk te doseren waar dat met een auto met een koppeling geen probleem is.
De volgende keer ga ik eens een Yaris hybride proberen.

[Voor 16% gewijzigd door grun93 op 10-04-2022 05:58]

• exelletor
Van de week een fijne ervaring gehad met de klantenservice van Sixt. Toen de treinen afgelopen zondag niet reden, heb ik laat in de avond een Seat gehuurd, naar huis gereden en aan de laadpaal gehangen met de intentie om hem de volgende dag ook te gebruiken. Omdat de laadpaal netjes blauw kleurde, dacht ik dat de laadsessie gestart zou zijn. De volgende ochtend bleek dat niet het geval te zijn en kwam ik bij aan bij een auto met een actieradius van 20km. Ik zag de bui al hangen, maar de klantenservice heeft mij uit de brand geholpen. Ik mocht mijn rit in een VW Golf vervolgen en ik hoefde het prijsverschil niet bij te betalen. Aan het einde van de dag kreeg ik uiteraard twee facturen, maar een mailtje later in de week was voldoende om een creditnota te krijgen.

De Golf neem ik normaliter nooit, omdat die vaak 50% duurder is dan de Citigo of een Mii of zo'n 30% duurder dan een Kona of een Leaf, maar ik vond het een heerlijke auto om in te rijden. Actieradius is niet best, maar het was ruim voldoende voor mijn rit naar Utrecht en terug. 2x 100km naar Den Bosch en terug haalt die dan weer niet of je moet je best gaan doen.

Laadpalen bij mij in de buurt leveren mij steeds meer frustraties op. Sinds 2020 zijn er geen nieuwe bijgeplaatst, terwijl de vraag is toegenomen en nu lijkt het erop dat 3 laadpalen (dus 6 laadpunten) niet functioneren, zoals ze dat wel zouden moeten doen. Ik heb zo'n gevoel dat ik niet de enige ben die dit stom vindt - ik zie de brandstofauto's van MyWheels deze week respectievelijk 10, 5 en 2x gebruikt worden, terwijl de drie elektrische auto's samen 3 ritten gemaakt hebben. :'(

• Jeltel
  • Niet online
Gisteren hebben we een Kona van MyWheels gehuurd. Aankomend bij de laadpaal, was iemand anders een Kia proberen aan het laden te krijgen. Dat lukte niet, maar dat werkte prompt wel toen ik de Kona van de laadpaal afhaalde.
Het lijkt erop alsof een aantal palen issues hebben met als er twee auto's aan dezelfde paal hangen. Heel irritant.

Verder ging het prima met de Kona. Op bestemming opgeladen zodat de volgende, die heb direct na mij ging huren nog ruim voldoende range had. Accu was boven de 80% nog, dus ik hoefde hem niet aan een paal te hangen erg fijn.

Wel gaag het me tegenstaan dat je van tevoren moet bedenken wanneer je hem wil ophalen en terugbrengen. En dan dus op tijd naar de auto, kinderen met stoeltjes inladen en weg.
En op locatie altijd de tijd in de gaten houden om op tijd terug te zijn. En als er dan iets vergeten is, levert dat stress op. Want terugrijden kost tijd en dan haal je het weer niet en krijg je mogelijk een boete.

Dat begint me wel tegen te staan. Maar misschien ben ik gewoon redenen aan het verzamelen om toch weer een auto te kopen. Al is de beste reden toch de vakantie. Een auto daarvoor huren is gewoon reteduur.

Aan de auto's kan ik wennen en er zitten ook gewoon een heleboel positieve punten. Maar voor de vakantie moment heb ik geen goed alternatief aan het gewoon hebben van een eigen auto.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:07
Jeltel schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:16:
Dat begint me wel tegen te staan. Maar misschien ben ik gewoon redenen aan het verzamelen om toch weer een auto te kopen. Al is de beste reden toch de vakantie. Een auto daarvoor huren is gewoon reteduur.
En hoe duur is het hebben van een eigen auto voor de vakantie (3/4 weken per jaar) als je rekening houdt met verzekering, wegenbelasting, onderhoud en vooral de afschrijving...

• Jeltel
  • Niet online
Natuurlijk kost dat ook een boel geld. Ik heb vorig jaar gerekend en mijn vorige auto kostte €200 per maand inclusief alles (ja, echt). Ik koop dan ook een auto voor weinig en rijd hem op.
Het huren van een auto voor die drie weken neemt dan een flinke hap van het jaarbudget.

Punt is ook dat het gemak en luxe van het voor de deur hebben van een auto best wat mag kosten.
Zeker als het maar een paar honderd scheelt op jaarbasis, dan heb ik graag dat die auto voor de deur staat.
Kan ik gewoon donderdagavond bedenken om van het weekend te gaan kamperen, zonder een auto te hoeven regelen. Want kamperen doe ik het liefst niet alleen 3 weken in de zomer.

[Voor 5% gewijzigd door Jeltel op 10-04-2022 09:36]

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:22
exelletor schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:01:

Laadpalen bij mij in de buurt leveren mij steeds meer frustraties op. Sinds 2020 zijn er geen nieuwe bijgeplaatst, terwijl de vraag is toegenomen en nu lijkt het erop dat 3 laadpalen (dus 6 laadpunten) niet functioneren, zoals ze dat wel zouden moeten doen.
het kost niet veel moeite om even de laadpaalbeheerder te bellen en te melden welke laadpalen stuk zijn, help je jezelf en anderen mee voor de volgende keer :+

wat je ook kunt doen is een foto maken van het kentekenbewijs van een elektrische deelauto en een laadpaal aanvragen bij jou in de buurt zodat er wat meer in de buurt staan

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Jeltel doe je ook aan ontladen bij Mywheels? Ik haal ongeveer 2x per week een Mywheels auto van de laadpaal hier, ja het levert "maar" €2,50 per keer op maar ik loop er letterlijk voorbij op weg naar de glasbak.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Jeltel
  • Niet online
Nee, dat ken ik niet. Krijg je dan een bericht dat dit vol zit? En verplaatst je hem dan naar een plek zonder laadpaal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• grun93
Jeltel schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:44:
Nee, dat ken ik niet. Krijg je dan een bericht dat dit vol zit? En verplaatst je hem dan naar een plek zonder laadpaal?
Ik kende dat ook (nog) niet. Sleutelfiguren en regelmatige gebruikers van elektrische auto's mogen dit doen. Ik dus nog niet want ik heb pas 1x een auto gehuurd. Je krijgt automatisch een uitnodiging als je in aanmerking komt maar je kunt ook zelf een verzoek indienen. Dan kun je in de app filteren op auto's die >80% geladen zijn en ontladen mogen worden. Hier een filmpje over het ontladen.

Je moet de auto dan inderdaad verplaatsen zodat de laadplek vrijkomt voor andere elektrische auto's, in veel gemeenten is het verboden om te parkeren op een laadplek zonder dat er een kabel aan de auto zit of als je een volgeladen auto onnodig lang bij de laadpaal laat staan. Dat vindt de rechter ook, zie hier een recente uitspraak.

[Voor 18% gewijzigd door grun93 op 11-04-2022 18:08]

• exelletor
grun93 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:54:
[...]

Ik kende dat ook (nog) niet. Sleutelfiguren en regelmatige gebruikers van elektrische auto's mogen dit doen. Ik dus nog niet want ik heb pas 1x een auto gehuurd. Je krijgt automatisch een uitnodiging als je in aanmerking komt maar je kunt ook zelf een verzoek indienen. Dan kun je in de app filteren op auto's die >80% geladen zijn en ontladen mogen worden. Hier een filmpje over het ontladen.

Je moet de auto dan inderdaad verplaatsen zodat de laadplek vrijkomt voor andere elektrische auto's, in veel gemeenten is het verboden om te parkeren op een laadplek zonder dat er een kabel aan de auto zit of als je een volgeladen auto onnodig lang bij de laadpaal laat staan. Dat vindt de rechter ook, zie hier een recente uitspraak.
Ontladen bij MyWheels kan alleen als de auto al 24 uur of langer aan de laadpaal staat. Als die in de komende 12 uur geen rit gepland heeft staan, wordt de auto ook op het kaartje zichtbaar dat laat zien welke auto's ontladen kunnen worden. Het is dus maar goed dat MyWheels niet in Noordwijk actief is.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20
Ik zal ook wat ervaringen delen. Allereerst heb ik anderhalf jaar geleden een lekkende stuurbekrachtigingspomp van een vergelijkbare Ford Focus (2004) laten vervangen voor 118 euro. Maar ik reed erg veel en dit was een van de kleinere reparaties. Ondertussen is de auto ingeruild en de export ingegaan.

Qua deelauto's heb ik er 3 gehad: Greenwheels, MyWheels en Snappcar. Zo'n 9 jaar geleden had ik een aanbieding van Greenwheels waardoor zowel het maandtarief, uurtarief en kilometertarief erg gunstig waren. Het gebruik beviel erg goed, maar ik had altijd het idee dat het bedrijf de serviceverlening niet op orde kreeg. Elke keer als er iets was vielen de reacties tegen.
Het grote voordeel was dat de dichtstbijzijnde auto bijna niet gebruikt werd en dus bijna altijd beschikbaar was. Het grote nadeel was dat ze de auto daarom hebben weggehaald, en toen ben ik ermee gestopt en heb een eigen auto gekocht.

Nadat ik de auto weer weg had gedaan, heb ik MyWheels een tijd gebruikt. Mijn vaste verhuurder had zelfs z'n reservesleutel aan me gegeven zodat hij verzoeken ook kon accepteren als hij niet thuis is. Dat beviel heel goed, tot (de verzekering van) MyWheels besloot te stoppen met particuliere auto's. Omdat ze in mijn woonplaats geen andere auto's hadden, ben ik er mee gestopt.

Ondertussen al jaren een eigen auto, en ik ben Snappcar klant geworden om ook vervoer te hebben als de auto bij de garage staat (mijn lokale garage heeft alleen een oude leenfiets). Dit varieert van heel oud (met onaangename luchtjes) tot heel nieuw. Bij de nieuwe auto viel het eigen risico wel tegen, dat zie je pas nadat je geboekt hebt. Ik meen dat het 1500 euro was. Dat kon je tegen betaling verlagen, maar dan is het bedrag nog steeds hoog dus dat is niet de moeite. Het zou wel fijn zijn als ze dit vooraf aangeven.

Het grote voordeel van deelauto's vind ik dat het op redelijke afstand op zeer korte termijn vaak lukt om iets te regelen. Het nadeel vind ik dat het toch wel veel regelwerk is, en ik ook nog wel eens 5 km ervoor heb gewandeld (heen en terug). Ik heb juist afgelopen week eens gezocht welke auto mijn voorkeur zou hebben als ik er nu een nodig heb: er staat dichtbij een vrij nieuwe rookvrije i10 met veel vrije kilometers en een laag dagtarief. Voor 32 euro incl. brandstof kan ik dan in een middagje 100 km rijden.

Edit: Ik heb m'n overzicht teruggevonden: In 2012-2013 was de GreenWheels aanbieding een abonnement van 10 euro voor een jaar, 2,50 euro per uur en 10 cent per km (plus brandstof). Dit resulteerde in ruim 700 euro voor 2300 km in 90 uur. De kortste rit was 10 km in een half uur (3,32), de langste rit was 566 km in 13 uur (148,94). Het grote voordeel hiervan is dat de volledige autokosten op die lange rit te declareren waren, iest wat met je eigen auto niet zou lukken.
Ik heb ook gekeken wat dezelfde ritten met het normale abonnement zouden kosten, en dat zou vooral de korte ritjes in prijs verdubbelen.

[Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 11-04-2022 20:03]

• grun93
exelletor schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:33:
[...]
Ontladen bij MyWheels kan alleen als de auto al 24 uur of langer aan de laadpaal staat. Als die in de komende 12 uur geen rit gepland heeft staan, wordt de auto ook op het kaartje zichtbaar dat laat zien welke auto's ontladen kunnen worden. Het is dus maar goed dat MyWheels niet in Noordwijk actief is.
Ja, dat vind ik een beetje onduidelijk aangegeven. In de app staat bij 'Help - Sleutelfiguren - Ontladen - Wat is ontladen' dat het minimaal 80% moet zijn, elders staat inderdaad 24 uur.

De sleutelfiguren en anderen gaan het nog druk krijgen nu de rechter vindt dat je geen auto onnodig bij een laadpaal mag laten staan. ;)

• exelletor
Autootjes van Sixt lijken steeds vaker gehuurd te worden. Het aanbod van Share auto's lijkt niet mee te stijgen, maar dat vind ik niet zo gek met de woekerprijzen die Sixt Rent nu op sommige dagen rekent - een Kia Picanto voor €250 per dag en 100km vrij?

Op werkdagen rond de spits ben ik wel blij met de toegevoegde radarfunctie - op de kaart zijn dan vaak geen beschikbare auto's zichtbaar, maar meestal wordt er binnen enkele minuten eentje alsnog voor je gereserveerd.

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:33
Lijkt handig dat Mywheels hier in de stad. Een elektische auto dicht bij huis reserveren. Maar de accu is vaak leeg. Elektrisch auto met 25% volle accu kom je niet ver mee....

• Jeltel
  • Niet online
Bij mij is de accu vrijwel altijd helemaal vol.
Kan zijn dat je de auto huurt vlak na iemand anders.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
We hadden nog altijd het issue rond de vakantie. Het idee is dat we dan een auto konden lenen van iemand anders, maar dat loopt dit jaar helemaal mis. Dus op zoek naar een andere optie.

En dan heb ik specifieke eisen aan een auto, groot genoeg voor vier personen inclusief onze bagage met trekhaak. En dat is al lastiger. We bekeken eerst drie opties:
1. Auto kopen: veel geld in één keer, met risico van slechte auto en lastig weer te verkopen.
2. Auto huren: Duur voor een overdreven luxe nieuwe auto (€1500+ voor 12 dagen)
3. Snappcar: Prima oudere auto, in de buurt afkoop risico etc. Maar toch nog best wat geld (€500+ exclusief brandstof)

En toen ging ik eens kijken of Mywheels een geschikte auto heeft. En ja. Een Opel Asta Tourer uit 2019 met trekhaak. Je betaald voor die 12 dagen in eerste instantie wel €800+, maar dat is gebaseerd op 1740km. We gaan eerder een kilometer of 500 rijden (blijven in NL). Dus krijg je circa €300 nog terug. Oftewel €500 uiteindelijk. Dat valt reuze mee. En dan heb je een recentere auto dan via Snappcar, die nog goedkoper is ook. En mocht er gezeur zijn, is dat ook afgevangen.

Kortom, we gaan rondrijden in een witte rondrijdende reclamezuil voor MyWheels. Maar dat vind ik prima :) Misschien dat het zelfs ook voor weekendjes weg een prima optie is. En dan nog steeds onder de kosten van de oude Ford Focus (Zolang we niet elke week gaan).

• grun93
Jeltel schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:16:
Bij mij is de accu vrijwel altijd helemaal vol. Kan zijn dat je de auto huurt vlak na iemand anders.
Ik vraag me af of de verhuurder daar rekening mee houdt? MyWheels schrijft bijvoorbeeld voor dat je een elektrische auto aan de laadpaal moet hangen als bij thuiskomst minder dan 80% lading over is. Wanneer een huurder een auto huurt voor laten we zeggen 4 uur, dan lijkt het me aannemelijk dat de auto bij thuiskomst vrijwel altijd minder dan 80% geladen is. Hoeft niet natuurlijk, iemand kan ook 15 kilometer verder op visite gaan en in 4 uur maar 30 km rijden in totaal. Maar als volgende huurder zou ik wel teleurgesteld zijn als er nog maar 50% lading aanwezig is, daardoor kan misschien de geplande afstand niet gehaald worden.

Om die reden wil ik wel eens een hybride in plaats van een volledig elektrische auto proberen, zoals de Yaris. Eerlijk gezegd ben ik vooral bezig om te ontdekken of een MyWheels auto een eigen auto kan vervangen. Die heb ik namelijk wel, een Daihatsu Cuore van 12 jaar oud. Kleine handige zuinige auto voor in de stad maar ook daarbuiten. Daar kan ik nog een beste prijs voor krijgen, misschien komt die kans nooit weer.

• Jeltel
  • Niet online
@grun93 Natuurlijk die situatie kan best eens voorkomen. Zeker als je snel huurt na iemand anders. Onder de 80% moet je de auto bij terugbrengen aan de lader hangen. Doe je dat niet, krijg je een boete. Dus mensen doen dat echt wel.
Als je echter een kwartier na de ander de auto huurt, dan is er geen enkele kans op de auto op te laden.

Een tip is dus niet te dicht op iemand anders de elektrische auto huren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20
@Jeltel Ik kwam er recent ook achter dat MyWheels (weer) beschikbaar is in mijn buurt, en dat de tarieven enorm meevallen. Vooral voor korte ritjes is het heel goedkoop: een uur en 10 km kost €6,50. Voor dezelfde prijs kan je zo'n groene huurscooter maar 20 minuten gebruiken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• exelletor
Jeltel schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:51:
@grun93 Natuurlijk die situatie kan best eens voorkomen. Zeker als je snel huurt na iemand anders. Onder de 80% moet je de auto bij terugbrengen aan de lader hangen. Doe je dat niet, krijg je een boete. Dus mensen doen dat echt wel.
Als je echter een kwartier na de ander de auto huurt, dan is er geen enkele kans op de auto op te laden.

Een tip is dus niet te dicht op iemand anders de elektrische auto huren.
Als je bij MyWheels een auto voor een uur huurt, dan wordt die meteen "vrijgegeven". Huur je hem voor een langere periode, dan is die enige tijd voor en na jouw huur niet beschikbaar voor andere gebruikers. Bij benzineauto's is dat 30 minuten, bij de snelopladende elektrische auto's 1 uur en bijvoorbeeld bij een Leaf of de Aiways 2 uur.

Ik huur zelf voornamelijk in de ochtend en maak pas net voor vertrek mijn keuze, dus dan kan ik meteen zien of een auto opgeladen is.

Wel merk ik dat ik momenteel op geen een aanbieder kan vertrouwen. MyWheels was voorheen altijd beschikbaar, maar er zijn al een lange tijd geen nieuwe auto's geplaatst en de afgelopen weken waren er een aantal weg voor schadeherstel. De beschikbaarheid van Sixt is ook slecht nu het erop lijkt dat de Aiways geen lang leven beschoren was en de Golfs inmiddels uit het wagenpark gehaald zijn.

• Jeltel
  • Niet online
Amber en MyWheels gaan fuseren:

https://press.thesharingg...t-makkelijker-en-vanzelfs
(En nee er staat niets nuttigs in het bericht, alleen management blabla)

Edit: alhoewel? Er staat in dat ze 5.000 Lightyear Solars gaan aanschaffen. Dat zal dan waarschijnlijk niet de Lightyear 0 zijn met een prijs van €250.000. Of sorteren ze vast voor op het goedkopere model, waarvan nog helemaal niets bekend is?

[Voor 50% gewijzigd door Jeltel op 30-06-2022 09:07]

• jknockaert
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-11-2022
Ik weet niet of ik gelukkiger wordt van die fusie tussen MyWheels en Amber. MyWheels heeft in de algemene voorwaarden een wat vreemde bepaling m.b.t. tot de verzekering: "Huurder is er verantwoordelijk voor dat Voertuig afdoende en aantoonbaar (aanvullend) verzekerd is tegen schade voor de duur dat het Voertuig ter beschikking van Huurder staat, met maximaal een eigen risico zoals aangegeven in de MyWheels Tarieflijst." (art 6.8). Bij Amber is de verzekering de verantwoordelijkheid van Amber.

• Jeltel
  • Niet online
@jknockaert Is dat zo? Dan is het erg verwarrend voor de gebruiker, aangezien ik altijd een 'eigen risico verlagen' post heb staan. Dat impliceert zeker een verzekering.
Daarnaast vind je heel snel dit: https://mywheels.nl/help/.../hoe-is-de-auto-verzekerd

Maar inderdaad in de voorwaarden staat dit stukje:
quote: artikel 6.8
Huurder is er verantwoordelijk voor dat Voertuig afdoende en aantoonbaar (aanvullend) verzekerd is tegen schade voor de duur dat het Voertuig ter beschikking van Huurder staat, met maximaal een eigen risico zoals aangegeven in de MyWheels Tarieflijst. Het eigen risico is leeftijdsgebonden en tevens gebaseerd op de schadehistorie van Huurder zoals bekend bij MyWheels dan wel de schadeverzekeraar en kan (mogelijk gedeeltelijk) worden afgekocht conform de tarieven zoals zijn vermeld in de MyWheels Tarieflijst. Huur van een Voertuig omvat het besturen van het Voertuig, handelingen met betrekking tot het Voertuig (zoals tanken, in­ en uitladen, uitvoeren van reparaties enz.), alsmede met het Voertuig vervoerde zaken of personen. De vaststelling of het Voertuig afdoende verzekerd is, is de verantwoordelijkheid van de Aanbieder. Een aanvullende verzekering kan worden afgesloten via de Website. Huurder en Aanbieder zijn er verantwoordelijk voor zich te vergewissen van de inhoud van de verzekering(en) die op het Voertuig en de Huurovereenkomst van toepassing zijn, waaronder tevens begrepen de toepasselijke polisvoorwaarden. MyWheels is nimmer partij bij de verzekeringsovereenkomst(en) met betrekking tot het Voertuig en de Huurovereenkomst, ook niet welke door tussenkomst van MyWheels zijn afgesloten. Eventuele schadeafwikkeling geschiedt tussen Huurder, Aanbieder en verzekeraar onderling. Voor schade die niet door de verzekeraar wordt gedekt of voor schade waarvoor geen passende verzekering is afgesloten, aanvaardt MyWheels geen enkele aansprakelijkheid. Huurder en Aanbieder vrijwaren MyWheels ter zake van alle aanspraken van derden, waaronder de Aanbieder c.q. de Huurder in het bijzonder begrepen.
--------------------------------------------------

Afgelopen vrijdag toch maar even een auto gehuurd voor de LAN party. Wilde het eerst anders doen, maar vanwege het net hersteld zijn van Covid, leek me een auto toch verstandiger.
Ging helemaal prima :) En zelfs met boven de 80% de auto terug kunnen zetten, dus dan hoeft die niet aan de paal. Dat scheelt weer gedoe :D

[Voor 66% gewijzigd door Jeltel op 12-07-2022 10:44]

• jknockaert
@Jeltel Hier staan de MyWheels voorwaarden:
https://mywheels.nl/algemene-voorwaarden
Is altijd zo geweest by MyWheels, maar in een vorige versie van de voorwaarden stond het onder art 6.1 en was de gebruikte terminologie net iets anders (Gebruiker i.p.v. Huurder).
Als je er bij MyWheels een vraag over stelt, blijft het stil. Maar juridisch sta je flink in de wind als het misgaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
Ik ga eens contact opnemen, want dit is zeer onduidelijk gecommuniceerd en als ze het gaan handhaven zou ik het gooien op misleiding.

edit: Nouja handhaven. Doordat in de faq staat dat de auto verzekerd is, vind ik dat ik wel kan aantonen dat de auto verzekerd is. En daarmee voldoe je aan de algemene voorwaarden.
Het staat er wel flauw, dat klopt.
Ik durf er mijn rechtsbijstand wel op te zetten.

[Voor 50% gewijzigd door Jeltel op 12-07-2022 10:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 13:02

nlboy

Alles kitz?

Ik heb zeer goede ervaringen met MyWheels en vakanties/weekendjes weg. Begin dit jaar (januari) eentje gehuurd om naar Frankrijk te gaan om te wintersporten (voordeel: Winterbanden!) en in mei naar Brül gegaan. Als je meerdere dagen huurt dan krijg je zowel op de huurprijs als kilometerprijs 25% korting, dus

Middel auto
€ 2,63 p/uur
max. € 26,25 p/dag
+ € 0,24 per km Benzine
+ € 0,22 per km Elektrisch

Grote auto
€ 3,00 p/uur
max. € 30,00 p/dag
+ € 0,26 per km Benzine
+ € 0,25 per km Elektrisch

Ook is een extra bestuurder gratis en eigen risico verlagen van 500 naar 250 kort slechts € 3,50 per dag (stuk goedkoper dan auto huren bij een groot verhuurbedrijf).

Ik ben een sleutelfiguur van 4 auto's en regelmatig doe ik ontlaad acties (soort van Pokemon Go gevoel waarvoor je betaald wordt) :P dus ik heb redelijk wat goede ervaring met MyWheels. Vragen zijn welkom, aldus een enthousiaste gebruiker.

[Voor 3% gewijzigd door nlboy op 12-07-2022 13:14]

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:21

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik zit nu zelf ook een beetje met een dilemma.
Wij gaan in september 2.5 weken naar Frankrijk.

Maar onverwachts verander ik 1 augustus van werkgever waardoor ik geen lease auto meer heb O-)

Zit voor meerdere opties te kijken maar normaal huren vind ik veels te duur.
Nou zag ik toevallig dit toppic en zit dus even te kijken bij MyWheels maar wat zijn hier de voorwaarden voor het verhuren. Kan een deler het bijv nog een week van te voren annuleren o.i.d.?

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Jeltel
  • Niet online
@Ricmaniac
Je kan het 24 uur van tevoren annuleren. Doe je het later kost je het €10 per gereserveerde dag. Best te overzien als je het mij vraagt.

Een deler? Bedoel je MyWheels? Het is geen snappcar, dus je huurt gewoon van een bedrijf. En voor zover ik weet kan die het niet zomaar annuleren. Dat wil die ook niet, want zeker met zo'n 2,5 week verhuur, verdient MyWheels gewoon goed en is zeker van inkomsten.

[Voor 46% gewijzigd door Jeltel op 12-07-2022 12:52]

• Ricmaniac
  • Laatst online: 14:21

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Jeltel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:51:
@Ricmaniac
Je kan het 24 uur van tevoren annuleren. Doe je het later kost je het €10 per gereserveerde dag. Best te overzien als je het mij vraagt.

Een deler? Bedoel je MyWheels? Het is geen snappcar, dus je huurt gewoon van een bedrijf. En voor zover ik weet kan die het niet zomaar annuleren. Dat wil die ook niet, want zeker met zo'n 2,5 week verhuur, verdient MyWheels gewoon goed en is zeker van inkomsten.
Ja als Huurder wel maar ik bedoel het andersom :P kan het door de verhuurder ook geannuleerd worden tot 24 uur? want dat vind ik best een risico voor de vakantie.

Ah oke dan begreep ik het concept verkeerd. Dacht dat het inderdaad net als Snappcar was. Was mij nog niet duidelijk geworden. Thanks

[Voor 9% gewijzigd door Ricmaniac op 12-07-2022 13:01]

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Bij SnappCar kan je ook 24 uur voor starttijd gratis annuleren, alleen is het nadeel dat sommige verhuurders dat niet fijn vinden. Dus MyWheels is relaxter dat je gewoon de auto, zonder tussenkomst van een verhuurder, kunt pakken en wegrijden.

En wat je anders kunt doen is voor een maandje een Plus abonnement voor 10 euro per maand afsluiten, want dan kan je 15 minuten van te voren nog gratis annuleren.

Dat is de voornamelijk reden dat ik een Plus abonnement heb dat ik mijn boeking, kort van te voren, nog kan aanpassen of annuleren.

[Voor 32% gewijzigd door nlboy op 12-07-2022 13:16]

• Jeltel
  • Niet online
@nlboy Hoe vaak huur je gemiddeld per maand?

Ik zelf kom nog niet eens aan de 1 keer per maand, voor mij is dat plus abonnement daarom niet relevant. Evenmin het achteraf betalen met de borg en daarmee de optie dat je voor het hogere eigen risico kan gaan voor €3,50 per dag.

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Ik huur gemiddeld 1 a 2 keer per maand, dus de 10% korting en 2 uur ingekort haal ik er niet uit. Maar vaak pas ik nog mijn boeking binnen 24 uur aan (tijden veranderen of annuleren), dus als ik dat doe haal ik de 10 euro per maand er wel uit.

Het achteraf betalen (250 euro borg) heb ik uit praktische overweging genomen, want dan hoef ik niet elke keer bij een boeking te gaan betalen. Want als je annuleert, dan staat het betaalde bedrag als tegoed in je account (dat je evt. weer kunt terug laten storten). Kortom extra handelingen :P

P.S. Helaas wordt de abonnementskosten niet verrekend met de sleutelfiguur/ontlaad credits.

[Voor 8% gewijzigd door nlboy op 12-07-2022 13:32]

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-03 15:05
Als je nog aanbieders wil vergelijken, kijk eens op RitJeWeg.
Daar staan veel aanbieders, maar niet allemaal (Lynk & Co bijvoorbeeld niet).
Edit/update: RitJeWeg is blijkbaar niet actueel meer.
nlboy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:11:
RitJeWeg is helaas verouderd en niet actueel meer. Ik heb ook wel eens https://gaiyo.com voorbij zien komen, maar geen ervaring mee.

[Voor 46% gewijzigd door Opxah op 13-07-2022 10:17. Reden: Aanvullende info van medeTweaker]

• Jeltel
  • Niet online
@Opxah Goeie :) MyWheels staat er ook niet op (in ieder geval niet bij mij in de buurt). Edit: Ik zie er wel een paar staan, maar dat zijn ze lang niet allemaal. Misschien moeten ze eens updaten.

Belangrijkste blijft gewoon of er een fatsoenlijke auto in de buurt staat. Je wil niet te ver hoeven om een auto op te pikken.
Wat dat betreft is MyWheels voor mij het handigst, want op loopafstand staan 4 elektrische auto's (3 verschillende types).

[Voor 24% gewijzigd door Jeltel op 12-07-2022 14:47]

• exelletor
nlboy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:33:
Ik heb zeer goede ervaringen met MyWheels en vakanties/weekendjes weg. Begin dit jaar (januari) eentje gehuurd om naar Frankrijk te gaan om te wintersporten (voordeel: Winterbanden!) en in mei naar Brül gegaan. Als je meerdere dagen huurt dan krijg je zowel op de huurprijs als kilometerprijs 25% korting, dus

Middel auto
€ 2,63 p/uur
max. € 26,25 p/dag
+ € 0,24 per km Benzine
+ € 0,22 per km Elektrisch

Grote auto
€ 3,00 p/uur
max. € 30,00 p/dag
+ € 0,26 per km Benzine
+ € 0,25 per km Elektrisch

Ook is een extra bestuurder gratis en eigen risico verlagen van 500 naar 250 kort slechts € 3,50 per dag (stuk goedkoper dan auto huren bij een groot verhuurbedrijf).

Ik ben een sleutelfiguur van 4 auto's en regelmatig doe ik ontlaad acties (soort van Pokemon Go gevoel waarvoor je betaald wordt) :P dus ik heb redelijk wat goede ervaring met MyWheels. Vragen zijn welkom, aldus een enthousiaste gebruiker.
Opvallend dat iedereen verschillende ervaringen heeft. Ik kan deze maand wat vaker een auto gebruiken en op het moment dat ik mijn sleutelfiguursaldo op maak, komt MyWheels bijna elke keer als duurste uit de bus. Verder heb ik een doorlopende eigenrisico verzekering, dus die 3,50 is voor mij een extra last.

Gaiyo is inderdaad wel geinig, maar SnappCar, Lynk&Co, GreenMobility, WeDriveSolar en de "zwevende" auto's van Amber staan er iig niet op.

[Voor 4% gewijzigd door exelletor op 12-07-2022 15:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

RitJeWeg is helaas verouderd en niet actueel meer. Ik heb ook wel eens https://gaiyo.com voorbij zien komen, maar geen ervaring mee.

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

exelletor schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Opvallend dat iedereen verschillende ervaringen heeft. Ik kan deze maand wat vaker een auto gebruiken en op het moment dat ik mijn sleutelfiguursaldo op maak, komt MyWheels bijna elke keer als duurste uit de bus. Verder heb ik een doorlopende eigenrisico verzekering, dus die 3,50 is voor mij een extra last.
Het verschilt heel erg per keer waarvoor je een MyWheels nodig hebt. Als je veel gebruikt, dan kan je beter een abo nemen. Plus vaak kan je ergens op het web een kortingscode vinden.

Ik moet wel toegeven als ik bijvoorbeeld van stad naar stad voor werk dat ik een Sixt Share pak zodat ik die kan uitchecken in een andere stad en dus alleen voor de rit betaal i.p.v. de (huur) dagprijs.

• Jeltel
  • Niet online
[...]

Verder heb ik een doorlopende eigenrisico verzekering, dus die 3,50 is voor mij een extra last.

[...]
Valt auto vervoer onder die eigenrisico verzekering? Dat is vaak uitgesloten volgens mij?

• Jeltel
  • Niet online
[...]

Opvallend dat iedereen verschillende ervaringen heeft. Ik kan deze maand wat vaker een auto gebruiken en op het moment dat ik mijn sleutelfiguursaldo op maak, komt MyWheels bijna elke keer als duurste uit de bus.
[...]
Misschien heb je meer mogelijkheden bij jou in de buurt? Hier is het MyWheels en GreenWheels. En alleen MyWheels heeft elektrische auto's. Amber zit ook in de stad, maar niet in de buurt (is nog niet een hele Amber zone).
Kan me voorstellen dat in de randstad meer opties zijn. En dat er dan dus ook meer te kiezen valt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jknockaert
Valt auto vervoer onder die eigenrisico verzekering? Dat is vaak uitgesloten volgens mij?
Links en rechts (vooral in UK) worden speciale eigenrisico verzekeringen aangeboden voor autohuren. Sinds UK uit de EU is, is het aanbod voor NL inwoners aanzienlijk geslonken. De voorwaarden van zo'n verzekering zijn meestal veel beter en goedkoper dan wat de verhuurders zelf bieden (of de dekking die sommige premium kredietkaarten bieden). Wel moet je er dan zelf mee aan de slag: de verhuurder zal het eigenrisico bij jou claimen, jij moet er dan weer mee naar je verzekering. Ook kan je best even vooraf checken in welke mate car clubs onder de dekking vallen. Peer-to-Peer verhuur valt er meestal buiten.

[Voor 12% gewijzigd door jknockaert op 12-07-2022 15:46]

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Herkenbaar, ik had voor de brexit een autohuur incl. peer-to-peer verzekering afgesloten zodat MyWheels, SnappCar, ShareNow daar ook onder vallen (eigen risico naar 0 euro) naast het buitenland autohuur voor vakantie. Scheelde enorm, maar helaas zijn er geen nieuwe aanbieders in dit gat gesprongen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jknockaert
nlboy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:59:
Herkenbaar, ik had voor de brexit een autohuur incl. peer-to-peer verzekering afgesloten zodat MyWheels, SnappCar, ShareNow daar ook onder vallen (eigen risico naar 0 euro) naast het buitenland autohuur voor vakantie. Scheelde enorm, maar helaas zijn er geen nieuwe aanbieders in dit gat gesprongen.
ShareNow is volgens mij geen peer-to-peer. Bij MyWheels hangt het van de auto af, maar daar riskeer ik het liever niet dat zo'n externe risicoverzekering een claim afwijst omwille van de dubbelzinnige algemene voorwaarden (zie mijn eerdere post).

Update: MyWheels doets sinds 1 feb 2020 geen peer to peer meer, enkel nog B2C verhuur (dus met eigen wagens).

[Voor 8% gewijzigd door jknockaert op 12-07-2022 16:39]

• Jeltel
  • Niet online
Ok, dus eigenlijk verzeker je met die extra verzekeringen je eigen risico af?
Hoe vaak ben je van plan schade te rijden? Als zeer beperkt voorkomt, dan is dat eigen risico prima. En vind ik het onzin om je daarvoor aanvullend te verzekeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• exelletor
Ik heb zo'n verzekering bij Questor afgesloten. Kost volgens mij €75 op jaarbasis. Car clubs zijn meeverzekerd, peer2peer niet idd. Ik ben niet van plan om schade te rijden, maar in de donkere maanden kan ik om 7u 's ochtends en om 18u 's avonds echt geen lichte krassen zien op donkere auto's. Tevens bevatten schadeoverzichten van Sixt en ShareNow vaak 50 schades of meer, daar ga ik niet doorheen lopen.

Voor mezelf heb ik de keuze gemaakt om te verzekeren voor het risico dat ik niet wil dragen, niet alleen voor het risico dat ik niet kan betalen. Bij Sixt ben ik voor een ritje vaak €3 kwijt, maar eigen risico is dan vaak €950. Ik weet dat ik daarvan zou balen.

[Voor 25% gewijzigd door exelletor op 12-07-2022 17:36]

• Jeltel
  • Niet online
Dat soort ritjes zijn ook wel heel kort als je het mij vraagt. Dan haal je alleen even iets op?
Daarvoor gebruik ik vaak de bakfiets of als het moet leen ik even een auto van een buur.

Ach ja, zo heeft een ieder zijn manier van opereren.

€75 is zeker te overzien als je echt vaak een deel auto neemt.

• grun93
exelletor schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:13:
Ik heb zo'n verzekering bij Questor afgesloten. Kost volgens mij €75 op jaarbasis.
Op de site staan alleen Engelse locaties, zoals Engeland zelf, de Britse kanaaleilanden en Noord-Ierland. Misschien dat jouw verzekering nog doorloopt als je hem al eerder had afgesloten, maar volgens deze pagina mogen ze geen nieuwe verzekeringen meer aanbieden in Europa sinds de brexit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• exelletor
grun93 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:40:
[...]

Op de site staan alleen Engelse locaties, zoals Engeland zelf, de Britse kanaaleilanden en Noord-Ierland. Misschien dat jouw verzekering nog doorloopt als je hem al eerder had afgesloten, maar volgens deze pagina mogen ze geen nieuwe verzekeringen meer aanbieden in Europa sinds de brexit.
Via de volgende link bieden ze nog verzekeringen aan: https://riversidemalta.com.mt/car-hire-insurance
Mijn derde jaar is net ingegaan, maar ik heb (nog) geen ervaring met een eventuele uitkering/vergoeding.
Jeltel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:24:
Dat soort ritjes zijn ook wel heel kort als je het mij vraagt. Dan haal je alleen even iets op?
Daarvoor gebruik ik vaak de bakfiets of als het moet leen ik even een auto van een buur.
Ik zal niet zo snel aankloppen bij de buren of familie. Dan hadden ze maar een autoverhuurder moeten worden of had ik een eigen auto moeten nemen.

Bij mij zijn het vrij specifieke ritten waarbij ik het water moet oversteken. OV vaart maar heel beperkt, er is in de buurt geen brug en fietsen en scooters mogen niet via de snelweg door een van de tunnels. €3 is ongeveer 10-15 minuten rijden, afhankelijk van auto, aanbieder en tijdstip van de dag. Bij Amber is het starttarief 7,50 en daarmee ontmoedigen ze wel dit soort ritjes.

• Jeltel
  • Niet online
Kan me wel voorstellen ook dat ze dat expres doen. Met slechts €3 per rit verdienen is nauwelijks de moeite voor een verhuurder.

Maar wel een goede oplossing voor jou.

• jknockaert
(verwijderd)

[Voor 96% gewijzigd door jknockaert op 12-07-2022 20:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jknockaert
Op deze pagina kan je diverse aanbieders vergelijken: https://www.moneymaxim.co.uk/car-hire-excess-insurance
Maar het zijn er niet veel meer voor woonplaats NL.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

exelletor schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Via de volgende link bieden ze nog verzekeringen aan: https://riversidemalta.com.mt/car-hire-insurance
Mijn derde jaar is net ingegaan, maar ik heb (nog) geen ervaring met een eventuele uitkering/vergoeding.
Held! _/-\o_ Ik zocht de mogelijkheid om dit te kunnen afsluiten n.a.v. een artikel in de Consumentenbond maar tot op heden niet de inschrijfpagina gevonden:

Het voordeel is dat dan MyWheels ook gedekt is, want zij zijn één van de weinig aanbieders die geen Creditcard betalingen accepteren. Anders zou je bijv. de ANWB Creditcard kunnen gebruiken voor het eigen risico gedeelte.

Voorheen had ik altijd een polis lopen bij https://huurautoverzekering.com, maar door de brexit zijn ze gestopt.

[Voor 13% gewijzigd door nlboy op 13-07-2022 10:56]

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

exelletor schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:13:
Ik heb zo'n verzekering bij Questor afgesloten. Kost volgens mij €75 op jaarbasis. Car clubs zijn meeverzekerd, peer2peer niet idd. Ik ben niet van plan om schade te rijden, maar in de donkere maanden kan ik om 7u 's ochtends en om 18u 's avonds echt geen lichte krassen zien op donkere auto's. Tevens bevatten schadeoverzichten van Sixt en ShareNow vaak 50 schades of meer, daar ga ik niet doorheen lopen.
Slim, want soms ben ik veel tijd kwijt om alle schades door te geven bij Sixt Share. Ook al is het soms niet duidelijk of die al gemeld is, dus dan doe ik 't toch maar voor de zekerheid.

• jknockaert
Jeltel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:05:
Ok, dus eigenlijk verzeker je met die extra verzekeringen je eigen risico af?
Hoe vaak ben je van plan schade te rijden? Als zeer beperkt voorkomt, dan is dat eigen risico prima. En vind ik het onzin om je daarvoor aanvullend te verzekeren.
Denk er wel aan dat bij de verhuurbedrijven vaak een hele reeks uitsluitingen zijn waarvoor het eigen risico onbeperkt is (bv. banden, onderzijde, ramen, verkeerd tanken, etc.). Zo'n eigenrisicoverzekering neemt ook deze schades mee in de dekking.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• richard1074
  • Laatst online: 14:53
Ik heb al jaren een abbo bij Greenwheels. Nu zijn er een paar Mywheels auto's in de buurt erbij gekomen. Ik zit er nu aan te denken om Greenwheels maar op te zeggen.
De auto's van Greenwheels (Volkswagen UP) hebben geen navigatie en zijn een stuk minder dan de auto's van Mywheels. Ook heeft Mywheels een 0 euro abbo.
Ik heb een beetje het gevoel dat Greenwheels begint achter te lopen. Zijn er meer mensen die bij Greenwheels weg willen ?

• grun93
richard1074 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:56:
Ook heeft Mywheels een 0 euro abbo. Ik heb een beetje het gevoel dat Greenwheels begint achter te lopen. Zijn er meer mensen die bij Greenwheels weg willen ?
Nee, ik hou een Greenwheels abo aan omdat zij een Caddy hebben waarmee ik wel eens grote(re) dingen naar de stort breng. Overigens betaal ik voor dat abonnement ook 0 euro.

• Jeltel
  • Niet online
Ook had ooit een GreenWheels abonnement, maar die is er ook de vaste kosten uit gegaan. Nu valt MyWheels simpelweg meer in de smaak vanwege de electrische auto's.

• exelletor
richard1074 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:56:
Ik heb al jaren een abbo bij Greenwheels. Nu zijn er een paar Mywheels auto's in de buurt erbij gekomen. Ik zit er nu aan te denken om Greenwheels maar op te zeggen.
De auto's van Greenwheels (Volkswagen UP) hebben geen navigatie en zijn een stuk minder dan de auto's van Mywheels. Ook heeft Mywheels een 0 euro abbo.
Ik heb een beetje het gevoel dat Greenwheels begint achter te lopen. Zijn er meer mensen die bij Greenwheels weg willen ?
Via mijn werkgever kan ik met GreenWheels rijden en mij vallen de volgende dingen op:

- Zowel MyWheels als GreenWheels hebben tegenwoordig elektrische auto's, zoals de Skoda Citigo. Bij GreenWheels zijn het echter altijd "skirre" uitvoeringen, bij MyWheels zijn de auto's bijna altijd luxer uitgevoerd met onder andere cruise control.
- Parkeren van een GreenWheels is voor mij makkelijker, omdat de meeste auto's vaste parkeerplekken hebben. Alleen als de vaste plek bezet is, is het klote en mag je gaan bellen. Bij MyWheels kun je dat met een druk op de knop in de app aangeven.
- MyWheels geeft je de optie om de auto al 5 minuten voor aanvang van de reservering te openen. GreenWheels staat dat toe, maar dat is niet aan te raden - de auto start dan niet meer. _/-\o_
- Voor een Up/Citigo is GreenWheels voor mijn gebruik net wat goedkoper geprijsd.*
- Het huren van een GreenWheels Citigo hier in de buurt vergelijk ik weleens met Russisch roulette. Op een van de andere manier wordt in de app niet altijd de actuele accucapaciteit weergegeven en dan is het dus gokken of een auto wel of niet opgeladen is.

* - Ik had het niet door, maar per 1 augustus gooit GreenWheels de tarieven fors omhoog. Was te verwachten. Dan wordt MyWheels goedkoper.

[Voor 3% gewijzigd door exelletor op 14-07-2022 00:36]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee