Ik kom van een VW Passat en rij nu sinds enkele maanden met de nieuwe Cupra Leon Break 1.5 e-Hybrid 272pk (2025 versie). Mocht ik kunnen kiezen, dan neem ik terug de VW Passat. Sinds week 2 reed ik al rond met
dit oranje lampje. Men lijkt (momenteel) nog niet te weten van waar deze melding net komt. Soms licht het lampje op voor enkele dagen/weken en dan plots is het weg.
Volgende foutmelding kwamen ook al voor op het scherm (meermaals):
- Achterlicht Rechts controleren
- Achterlicht Links controleren
- Storing: versnellingsbak. Doorrijden mogelijk
- Uitstapwaarschuwing/Side Assist/Uitparkeerassistent niet beschikbaar (opmerking: er hing een aanhangwagen aan de auto)
- Bandenspanning: drukverlies herkend
De eerste 3 meldingen lijken mij puur een software probleem te zijn. Wanneer je plaatsneemt in de auto en te snel de motor start, dan komt deze foutmelding voor. Wacht ik 3 a 5 seconden af, dan krijg ik de melding nooit.
Een ander probleem die ik heb (alsook mijn collega die 1 week voor mij dezelfde auto mocht gaan ophalen) is het feit dat de LED balk in de cockpit/zijdeuren af en toe rood flikkert. Enorm vervelend als het donker is buiten. De LED strip staat dus ingesteld op het kleur blauw en af en toe flikkert dit dus rood.
Zie het volgende filmpje waar het voorkomt op seconde 10, 33, 54
Zet het kleur van de LED op rood, en dan flikkert het blauw...
Op naar het volgende probleem/ergernis. Als ik met adaptive cruisecontrol rij dan, dan krijg ik telkens de melding dat ik het stuur moet vasthouden (+- om de 5 seconden). Dan moet ik eens hard in het stuur nijpen of aan het stuur draaien. Zeer vervelend! Ik rij meer en meer terug gewoon zelf ipv op Cruise Control. Als je de melding negeert remt de auto op een gegeven moment zelf eens heel kort. Je schrikt hier enorm van! :-)
Je kan hier zien wat ik net bedoel.
De stoeverwarming vind ik tegenover de Passat een grote achteruitgang. De stoelverwarming is zeer aggresief en warmt bij mij precies enkel mijn zitvlak en onderrug. Bij de Passat was dit precies gelijkmatiger over de volledig rug.
Achteruitrijcamera is voor mij ook een achteruitgang. Bij de Passat zat die verborgen onder het VW logo. Die kwam dus nooit vuil. In dit weer moet ik toch zeker om de 2 dagen eens over de camera wrijven om het vuil er af te krijgen.
Kortom, ik ben niet super enthousiaist over deze wagen. Al brengt die mij (op dit moment) nog overal waar ik naar toe wil :-)