Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 96 ... 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CupraFrank
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-03 08:34
blaaaaaaaaaaaat schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:24:
Waar komt het vandaan dat je zou moeten gaan betalen voor de app?
Lijkt me heel bijzonder, zeker voor een app van deze erbarmelijke kwaliteit?
Dat je voor data moet gaan betalen op een gegeven moment lijkt me vanzelfsprekend.
Maar volgens mij kun je ook je telefoon gebruiken voor de dataverbinding, alleen heb je dan geen data als je telefoon niet in de auto is 8)7
Evt op te lossen met een oud toestel en een datasimmetje voor weinig, zoveel data verbruikt de auto niet volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzm1QleT0T2669ZA_SyltIdiTVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LmiAZABPAJY3D0uqnj2znTqY.png?f=fotoalbum_large
Bij de aanschaf van de Born zit een 3 jarig abonnement. Zodra die verloopt zul je die moeten verlengen als je gebruik wil blijven maken van de diensten zoals voorverwarmen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:43
Ik weet niet wat er is veranderd, maar sinds deze week verbindt mijn iPhone telkens met het wifi van Seat waardoor ik geen internet heb, normaal ging dat gewoon over 4g terwijl ik met het Seat netwerk was verbonden. Als ik wifi uitzet doet de draadloze CarPlay het niet meer. Weet iemand hoe je dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Clubbers schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
Ik weet niet wat er is veranderd, maar sinds deze week verbindt mijn iPhone telkens met het wifi van Seat waardoor ik geen internet heb, normaal ging dat gewoon over 4g terwijl ik met het Seat netwerk was verbonden. Als ik wifi uitzet doet de draadloze CarPlay het niet meer. Weet iemand hoe je dit kan oplossen?
Laat je telefoon eens vergeten bij bluetooth+wifi in je auto en op je telefoon zelf. Daarna opnieuw verbinden via bluetooth met je auto. Dan overgaan op Carplay als de auto dit vraagt. Wss heb je een keer handmatig met de WiFi verbonden met je auto en heeft hij dit onthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:21
AvK schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:26:
Moet zeggen dat bij mij de My Cupra app het meestal gewoon doet. Een enkele keer even hard afsluiten omdat ie de auto niet kan vinden ofzo? Acclimatiseren gaat ook vrijwel altijd goed. Een half? jaar geleden 1x opnieuw moeten inloggen vanwege aangepaste voorwaarden oid. Het kan allemaal veel beter. Maar ik red me der mee. En als ik zo nu en dan lees van andere EV rijders hoe hun app werkt dan is de My Cupra nog alleszins vriendelijk.
Inderdaad dit.. Als ik de Peugeot App van onze E-208 bekijk, dan is de Cupra App echt een verademing.
Er zijn echt wel dingen die beter kunnen, maar voor die 2 of 3 keer in de maand dat ik het gebruik heb ik er geen problemen mee.

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 23-01-2025 10:30 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CupraFrank
M@cer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Inderdaad dit.. Als ik de Peugeot App van onze E-208 bekijk, dan is de Cupra App echt een verademing.
Er zijn echt wel dingen die beter kunnen, maar voor die 2 of 3 keer in de maand dat ik het gebruik heb ik er geen problemen mee.
Afhankelijk van waar je het mee vergelijkt krijg je altijd een andere uitkomst. De Mini/BMW app van mijn vrouw werkt vlekkeloos en daarmee is de Cupra app echt een verschrikking. Het lijkt na de update wel iets verbeterd qua performance gelukkig. Maar nog steeds niet het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
CupraFrank schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
Bij de aanschaf van de Born zit een 3 jarig abonnement. Zodra die verloopt zul je die moeten verlengen als je gebruik wil blijven maken van de diensten zoals voorverwarmen etc.
In de app zie ik niet wat dat zou kosten.Dat heeft er wel eens gestaan €130 voor een jaar. Het enige handige lijikt mij het voorverwarmen van de auto, mogelijk kan dat ook via WiFi, ik heb de auto met mijn huis verbonden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CupraFrank
MarkV6 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:05:
[...]

In de app zie ik niet wat dat zou kosten.Dat heeft er wel eens gestaan €130 voor een jaar. Het enige handige lijikt mij het voorverwarmen van de auto, mogelijk kan dat ook via WiFi, ik heb de auto met mijn huis verbonden.
Ik kan op de website zelf ook niets vinden over de kosten, wellicht wel in de auto. Ik ontving laatst wel een mail maar die kan ik ook niet meer vinden. Over 2 weken weet ik het definitief, dan is de periode van 3 jaar voorbij.

De €130 euro was volgens mij €135 helemaal in het begin na een proefperiode van 12 maanden. Misschien is dit in de loop van de tijd aangepast en hebben ze inmiddels besloten hier geen geld meer voor te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Mijn auto staat op kenteken vanaf 31-12-2021, dus de 3 jaar zou al om moeten zijn.. En nog niets gezien.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CupraFrank
M@cer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:46:
Mijn auto staat op kenteken vanaf 31-12-2021, dus de 3 jaar zou al om moeten zijn.. En nog niets gezien.
Die van mij op 29-12-2021 maar ik heb de cupra connect app (My cupra) pas begin februari geactiveerd omdat je dit pas na levering kan doen. Heb je de auto ook vanaf 31-12-2021 in je bezit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
CupraFrank schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Die van mij op 29-12-2021 maar ik heb de cupra connect app (My cupra) pas begin februari geactiveerd omdat je dit pas na levering kan doen. Heb je de auto ook vanaf 31-12-2021 in je bezit?
Nee 19 februari.. Dan is het nog even afwachten.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
De ingangsdatum van de Cupra App is per wanneer je het gratis abbonement zelf activeert. Niet het moment dat het voertuig tenaamgesteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Laatst online: 06:37

eisbaer

Zie signature

CupraFrank schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Heb je het bericht nog gezien wat ik op 30 december heb geplaatst ?

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CupraFrank
eisbaer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Nope, zal even zoeken :)

Edit: Gevonden, inclusief de mail met de looptijd van 10 jaar, thanks! Mysterie opgelost :)

[ Voor 18% gewijzigd door CupraFrank op 24-01-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
eisbaer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Vreemd genoeg zie ik in mijn email geschiedenis dat ik dit bericht precies een jaar na aanschaf kreeg. En daar staat drie jaar.
Heb jij het verlengd? en wat ging dat kosten?

[ Voor 3% gewijzigd door MarkV6 op 24-01-2025 16:22 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:38
CupraFrank schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Nope, zal even zoeken :)

Edit: Gevonden, inclusief de mail met de looptijd van 10 jaar, thanks! Mysterie opgelost :)
Bedoel je daarmee die "Je CUPRA CONNECT PLUS is nu actief!" mail?

Want bij mij staat daar helaas het volgende:

Details of your order: Order date: 18​-01​-2022 Item name: CUPRA CONNECT PLUS Article duration: 3 jaar Price: 0, ​- EUR

Waar bij @Tylen dus "Article duration: 10 jaar" staat.. Zie ik iets over het hoofd? Aan de andere kant, het is nu 24 januari en de app werkt nog :?

[ Voor 5% gewijzigd door Deewop op 24-01-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

MarkV6 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:22:
[...]
Vreemd genoeg zie ik in mijn email geschiedenis dat ik dit bericht precies een jaar na aanschaf kreeg. En daar staat drie jaar.
Heb jij het verlengd? en wat ging dat kosten?
Nee ik heb niet verlengd. Mijn vervaldatum is 29-01-2025. Wel heb ik gereageerd naar Cupra met verwijzing naar de email over 10 jaar connect plus duur. Geen reactie op ontvangen. Als het abo toch vervalt dan ga ik er achter aan.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Deewop schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Bedoel je daarmee die "Je CUPRA CONNECT PLUS is nu actief!" mail?

Waar bij @Tylen dus "Article duration: 10 jaar" staat.. Zie ik iets over het hoofd? Aan de andere kant, het is nu 24 januari en de app werkt nog :?
Ja, die email. Bij mij stond er 10 jaar. Dat het bij jou nog werkt stemt hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:38
De app is ge-update en lijkt wat stabieler. Ook komt de melding die je altijd weg klikt (ondanks je aanvinkt "melding niet meer weergeven"), niet meer te voorschijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 09:50
Ik heb dus 2 mails:
1 van Cupra Connect Plus, die geeft 1 jaar aan (maar heb de auto al bijna 2 jaar en alles werkt) (dienstnummer NET.800.021.R)
1 van Online voertuigonderhoud, die geeft 10 jaar aan (dienstnummer NET.800.016.A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 16:47
schumacher schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Ter verdediging van de nieuwe Born: door de toevoeging van accuverwarming is snelladen echt wel op peil nu. De max zou 165 kW voor de 59 kWh en 175 kW voor de 77 kWh accu moeten zijn.
In de zomer heb ik het altijd gehaald, nu in de winter bij een (te) hoge SoC al wel 100 kW+ gehaald.
En het grotere scherm en snelle reactietijd van de UI is echt een verbetering.

Ik gebruik de app op Android en vaak kill ik hem na gebruik, dan initieert hij weer opnieuw bij de volgende keer starten.
Pff, ik voel me echt opgelicht met de 2022 versie. Eigenlijk zijn veel features en specs pas in de nieuwe Born echt van toepassing of bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobG1967
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 14:30
Iemand ervaring met de remote park assist via de app? Ik heb het een paar keer geprobeerd maar iedere keer kreeg ik een verbindingsfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHDTLEB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 12:58
Hi! Ik heb een JBL Basspro Nano subwoofer gekocht en ben op zoek naar de juiste ISO stekker voor in de multimedia unit. Helaas nog niet kunnen vinden :(

Dit zou er achter het dashboard kastje moeten zitten, dus ik verwacht dat er een stekker bestaat die in het rechter gedeelte past en de aansluitingen voor de verschillende signalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbvnCRKSqrE-_5tn-oVAMpMtf24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWqruOiLWCKjJfzpf1cVfPXy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J0KYO8TD7fO3do4SAjBz6RGERM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DE98Deuo9mCzVgNXhScKcQFK.png?f=user_large

Thanks voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:43
Ik mag ook een nieuwe Cupra bestellen en het is de Leon ST geworden. Alleen de twijfel over de volgende dingen voordat ik de bestelling laat plaatsen.

- Business of VZ? De VZ is fiscaal 3k duurder, maar levert wel aanzienlijk meer "sportief" rijgedrag en zover mijn demo-ervaring vond ik de stoelen ook fijner dan van de business editie.

- Heeft iemand al een nieuwe generatie Cupra i.c.m. Sennheiser pakket? Is dit een goede optie of niet? De dealer had geen demo auto's met Sennheiser pakket erin zitten, dus ik kon het zelf niet horen. De standaard speakers klonken opzich wel prima

De dealer zegt overigs dat de Leon binnen 8 weken te rijden is als je hem nu besteld. Dat klinkt positief, maar ik ben toch wel beetje huiverig voor "nieuw" bestellen, omdat het in de corona tijd en daarna ook een dik drama was. Veel loze beloftes werden er toen gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 19:52
silverchaoz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:13:
Ik mag ook een nieuwe Cupra bestellen en het is de Leon ST geworden. Alleen de twijfel over de volgende dingen voordat ik de bestelling laat plaatsen.

- Business of VZ? De VZ is fiscaal 3k duurder, maar levert wel aanzienlijk meer "sportief" rijgedrag en zover mijn demo-ervaring vond ik de stoelen ook fijner dan van de business editie.

- Heeft iemand al een nieuwe generatie Cupra i.c.m. Sennheiser pakket? Is dit een goede optie of niet? De dealer had geen demo auto's met Sennheiser pakket erin zitten, dus ik kon het zelf niet horen. De standaard speakers klonken opzich wel prima

De dealer zegt overigs dat de Leon binnen 8 weken te rijden is als je hem nu besteld. Dat klinkt positief, maar ik ben toch wel beetje huiverig voor "nieuw" bestellen, omdat het in de corona tijd en daarna ook een dik drama was. Veel loze beloftes werden er toen gemaakt.
Sinds maandag de Cupra Terramar Business met Sennheiser, voor die 595 was het een must voor mij veel beter geluid. Tenzij muziek je geen bal interreseert dan kan je die 6 euro bijtelling de maand besparen :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 22:41

DefLite

Why so serious?

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe Born Business edition met de standaard kuipstoelen.
Heel erg blij mee, behalve de stoelen, na elke rit heb een pijnlijke/gevoelige bovenrug.
Ik zie simpelweg niet zo lekker, het voelt alsof de stoelen te zacht zijn.

Heb al verschillende stoel instellingen geprobeerd, oa dichterbij het stuur en rugleuning rechter oo.
Maar dat hielp niet.

Ik reed hiervoor een VW Up, 2023, en een Renault Megane GT Line van 2012 en nooit ergens last van. Ik rij 500-1000 per week.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 22:49
RHDTLEB schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:07:
Hi! Ik heb een JBL Basspro Nano subwoofer gekocht en ben op zoek naar de juiste ISO stekker voor in de multimedia unit. Helaas nog niet kunnen vinden :(
Ik heb de subwoofer ook ingebouwd en daarvoor idd ook een iso adapter gebruikt. Maar daarnaast ook een aparte extra voedingskabel getrokken vanuit de zekeringkast.

Deze kabel heb ik gebruikt tussen de radio:

https://www.ebay.de/itm/3...et_ver=artemis&media=COPY

En deze kabel heb ik gebruikt om een extra zekering te plaatsen voor de voeding:

https://www.ebay.de/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY

Na het plaatsen van de woofer was het geluid uit balans, dus ik heb ook nog een kleine versterker geplaatst tussen de originele speakers.

Ik mis nu nog wel extra hard de speakers in de achterdeuren (vooral als je achterin zit), dat is nog een projectje voor later.

Alles werkt overigens met de high inputs, dus niet op rca/cinch die aansluitingen zijn volgens mij niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:18
Ik wil toch even mijn negatieve ervaring kwijt over Cupra.
Ik was altijd erg positief en tevreden over mijn Cupra Born, op wat suffe software dingen na.

Ik heb nu een tijdje dat mijn auto in storing springt als ik instap na langere tijd.
Dan moet ik uitstappen 5min wachten en hopen dat het dan weg is, zo ja dan kan ik zonder problemen rijden en zijn er geen storingen meer tot de volgende dag.
Vervelend, maar kan gebeuren.

Nu bel ik mijn dealer om de hoek (veldhoven) waar ik al jaren heen ga, geven ze doodleuk aan dat ze geen onderhoud meer doen voor Cupra en moet ik helemaal naar Den Bosch voortaan!
Tot overmaat van ramp krijg ik daar te horen dat ik niet eens even langs kan om uit te lezen wegens drukte, dat kan misschien maandag en dan is het nog maar de vraag hoe lang ik moet wachten.
De eerstvolgende afspraak kan pas in maart!

Cupra gooit hier echt zijn eigen ramen mee in, voor mij is dit de laatste Cupra...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
silverchaoz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:13:

Gewoon lekker knallen met die VZ, 272pk is heerlijk. Heb een VZ Performance Terramar sinds 2 januari. Ben zelf wel van de muziek maar niet voor Sennheiser pakket gekozen, vind de standaard 8 speakers meer dan voldoende klinken. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Levertijden zijn weer aardig vanouds, wordt volgens mij ook relatief weinig verkocht in heel Europa dus dat zorgt ook voor kortere doorlooptijden. De dramatische levertijden van Corona zijn iig echt al een hele tijd achter de rug dus maak je daar geen zorgen over.

[ Voor 9% gewijzigd door Scrtz op 30-01-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Marsman83 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:34:
Ik was altijd erg positief en tevreden over mijn Cupra Born, op wat suffe software dingen na.

Ik heb nu een tijdje dat mijn auto in storing springt als ik instap na langere tijd.
Dan moet ik uitstappen 5min wachten en hopen dat het dan weg is, zo ja dan kan ik zonder problemen rijden en zijn er geen storingen meer tot de volgende dag.

Nu bel ik mijn dealer om de hoek (veldhoven) waar ik al jaren heen ga, geven ze doodleuk aan dat ze geen onderhoud meer doen voor Cupra en moet ik helemaal naar Den Bosch voortaan!
Tot overmaat van ramp krijg ik daar te horen dat ik niet eens even langs kan om uit te lezen wegens drukte, dat kan misschien maandag en dan is het nog maar de vraag hoe lang ik moet wachten.

Cupra gooit hier echt zijn eigen ramen mee in, voor mij is dit de laatste Cupra...
Snap wat je zegt. Echter geldt dit ook als je een plofauto hebt van welk merk dan ook. Door gebrek aan monteurs, het steeds complexer worden van auto's enz, zijn de wachttijden voor onderhoud en reparaties al een aantal jaar zeer lang. Niet leuk voor alle auto bezitters. Cupra is daar niet de enige in.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Laatst online: 16-09 17:09
Marsman83 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:34:

Bij de meeste garages (zeker VAG) mag je minimaal 60 dagen wachten voor een geplande werkplaatsafspraak, vaak mag je er ook nog ver(der) voor reizen waardoor je nét buiten haal en breng service valt, of dat een gratis fiets weinig meerwaarde biedt omdat je 30 kilometer verderop naar de garage moet.
Het is frustrerend, maar helaas het nieuwe "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHDTLEB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 12:58
VW-Bart schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:00:
[...]

Ik heb de subwoofer ook ingebouwd en daarvoor idd ook een iso adapter gebruikt. Maar daarnaast ook een aparte extra voedingskabel getrokken vanuit de zekeringkast.

Deze kabel heb ik gebruikt tussen de radio:

https://www.ebay.de/itm/3...et_ver=artemis&media=COPY

En deze kabel heb ik gebruikt om een extra zekering te plaatsen voor de voeding:

https://www.ebay.de/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY

Na het plaatsen van de woofer was het geluid uit balans, dus ik heb ook nog een kleine versterker geplaatst tussen de originele speakers.

Ik mis nu nog wel extra hard de speakers in de achterdeuren (vooral als je achterin zit), dat is nog een projectje voor later.

Alles werkt overigens met de high inputs, dus niet op rca/cinch die aansluitingen zijn volgens mij niet beschikbaar.
Held! Bedankt!

Welke pin heb je gebruikt voor de 'remote' kabel? Dus niet de regelaar voor het bassvolume, maar om de versterker in te schakelen bij contact.

[ Voor 3% gewijzigd door RHDTLEB op 30-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
AvK schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Snap wat je zegt. Echter geldt dit ook als je een plofauto hebt van welk merk dan ook. Door gebrek aan monteurs, het steeds complexer worden van auto's enz, zijn de wachttijden voor onderhoud en reparaties al een aantal jaar zeer lang. Niet leuk voor alle auto bezitters. Cupra is daar niet de enige in.
Het gaat mij in deze dan ook niet zozeer om de wachttijd maar om het feit dat ik nu ineens niet meer bij mijn dealer om de hoek (Van Udenhout Veldhoven) terecht kan en voortaan helemaal naar Den Bosch moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 14:13
Marsman83 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Het gaat mij in deze dan ook niet zozeer om de wachttijd maar om het feit dat ik nu ineens niet meer bij mijn dealer om de hoek (Van Udenhout Veldhoven) terecht kan en voortaan helemaal naar Den Bosch moet.
Op 13 januari kreeg ik deze e-mail van Pon Center. Niet van Cupra zelf dus.
Voor het klein onderhoud (olie, e.d.) kan ik met de Formentor gelukkig nog gewoon bij de Profile terecht.
Het is zeker iets waar je over na moet gaan denken bij de aanschaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kX6G5DMMl0i___sEceD0IloTQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5iFeHiIeUPTh0ubGfPMOQPyv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Eddo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Op 13 januari kreeg ik deze e-mail van Pon Center. Niet van Cupra zelf dus.
Voor het klein onderhoud (olie, e.d.) kan ik met de Formentor gelukkig nog gewoon bij de Profile terecht.
Het is zeker iets waar je over na moet gaan denken bij de aanschaf.

[Afbeelding]
Dat betreft enkel de service vestigingen van PON Center, dat zijn niet de enige Cupra servicedealers in Nederland.
https://www.cupraofficial...ng/cupra-service-partners

[ Voor 5% gewijzigd door Scrtz op 30-01-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Scrtz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Dat betreft enkel de service vestigingen van PON Center, dat zijn niet de enige Cupra servicedealers in Nederland.
https://www.cupraofficial...ng/cupra-service-partners
Apart. Die pagina spreekt van "alle Cupra service partners", maar als je in de app zoekt naar een "voorkeursservicepartner" vind je er veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 22:49
RHDTLEB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Held! Bedankt!

Welke pin heb je gebruikt voor de 'remote' kabel? Dus niet de regelaar voor het bassvolume, maar om de versterker in te schakelen bij contact.
Ik heb de automatische inschakeling functie aangezet, werkt prima. Ik denk dat die op de boordspanning reageert. Want als je radio luistert met de auto ‘uit’ hoor je soms dat de sub wat later aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:19
DefLite schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:07:
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe Born Business edition met de standaard kuipstoelen.
Heel erg blij mee, behalve de stoelen, na elke rit heb een pijnlijke/gevoelige bovenrug.
Ik zie simpelweg niet zo lekker, het voelt alsof de stoelen te zacht zijn.

Heb al verschillende stoel instellingen geprobeerd, oa dichterbij het stuur en rugleuning rechter oo.
Maar dat hielp niet.

Ik reed hiervoor een VW Up, 2023, en een Renault Megane GT Line van 2012 en nooit ergens last van. Ik rij 500-1000 per week.

Iemand tips?
Heb je al aan stuurpositie gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH94
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:07
Weet iemand of je de charging status altijd kan laten weergeven (ook wanneer je auto is vergrendeld). Zie nu alleen de laadtijd en laadsnelheid op de infotainment scherm wanneer de auto ontgrendeld is.

[ Voor 6% gewijzigd door CH94 op 31-01-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CupraFrank
CH94 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:23:
Weet iemand of je de charging status altijd kan laten weergeven (ook wanneer je auto is vergrendeld). Zie nu alleen de laadtijd en laadsnelheid op de infotainment scherm wanneer de auto ontgrendeld is.
Volgens mij kan dit niet. Maar de vraag is eerder waarom je dat zou willen, je kunt tenslotte ook op je app kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
Is het inmiddels al mogelijk om die irritante bevestigings melding op het scherm bij instappen weg te krijgen?
Blijf het idioot vinden dat ik iedere rit moet bevestigen dat ik akkoord ga voordat er ook maar iets getoond kan worden.
Zelfs al zet ik het infotainment uit dan verschijnt er nog een melding bij instappen (die nog lelijker is).

Is dat bij nieuwere modellen ook nog zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Marsman83 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:58:
Is het inmiddels al mogelijk om die irritante bevestigings melding op het scherm bij instappen weg te krijgen?
Blijf het idioot vinden dat ik iedere rit moet bevestigen dat ik akkoord ga voordat er ook maar iets getoond kan worden.
Zelfs al zet ik het infotainment uit dan verschijnt er nog een melding bij instappen (die nog lelijker is).

Dat was het al, maar dan moet je OBDeleven gebruiken...
Of het inmiddels vanuit de auto zelf kan durf ik niet te zeggen.
Het enige probleem wat ik daarna had was dat hij de apps die je via Cupra besteld niet installeert.
Maar volgens mij is dat geen gemis als ik de ervaringen lees over de parkeerapp, en de tarieven van de laadapp zijn verre van concurrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Djordjo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Apart. Die pagina spreekt van "alle Cupra service partners", maar als je in de app zoekt naar een "voorkeursservicepartner" vind je er veel meer.
De app is nog niet up to date.

Inderdaad jammer dat er minder opties zijn voor onderhoud maar gelukkig zit hier nog steeds een in de buurt. De wachttijd is iets wat ik veel irritanter vind. Tijdje geleden twee maanden moeten wachten op een afspraak, met als conclusie dat ze het daar niet konden oplossen en ik naar een andere vestiging moest. Weer twee maanden wachten…

Het betrof de airco, als het zomer is zit je toch niet te wachten op zulke wachttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:20
Het is hier al een paar keer voorbij gekomen dat de Cupra onnodig en verkeerd corrigeert (door naar de verkeerde delen van de weg te sturen). Ik reed zojuist op een rustige weg, zonder zijstraten of fietspad, en had daarom mijn hand lichtjes op het stuur. Plotseling dacht de Born dat de weg anders liep dan in werkelijkheid het geval was, waardoor hij abrupt en hard naar de stoep stuurde. Ik kon dit nog net op tijd corrigeren.

Nu vraag ik mij af waar de schuld zou liggen (en voornamelijk wie er op draait voor de reparatiekosten) wanneer ik te laat had gereageerd en bijvoorbeeld mijn velg had beschadigd. Ik was immers niet degene die de auto plotseling naar de stoep stuurde... Cupra zal waarschijnlijk vinden dat ik beide handen aan het stuur had moeten houden, maar zelfs dan zou dit nog kunnen gebeuren.

Daarnaast zal zonder een dashcam gericht op de bestuurder het bewijzen van het voorval sowieso een lastig verhaal worden lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door S-1-5-7 op 31-01-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:01
Hoe kan je die dynamische cruise control uitzetten? Ik word er gek van. Eventueel via een zekering, maakt mij niet uit hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
mrbbs schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:53:
Hoe kan je die dynamische cruise control uitzetten? Ik word er gek van. Eventueel via een zekering, maakt mij niet uit hoe.
Je kunt via OBDeleven "normale" cruise control activeren, dat is echt een verademing op de snelweg.
Op N-wegen gebruik ik wel ACC, dan kun je toch niet inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Het is inderdaad onnodig en bijzonder storend. Ik heb uitgezet via obd11. Nadeel is dat de bijbehorende tegel ook uit het menu verdwijnt. Als je het terug wilt zetten dan moet je jouw obd11 abo weer verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
S-1-5-7 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:42:
Het is hier al een paar keer voorbij gekomen dat de Cupra onnodig en verkeerd corrigeert (door naar de verkeerde delen van de weg te sturen). Ik reed zojuist op een rustige weg, zonder zijstraten of fietspad, en had daarom mijn hand lichtjes op het stuur. Plotseling dacht de Born dat de weg anders liep dan in werkelijkheid het geval was, waardoor hij abrupt en hard naar de stoep stuurde. Ik kon dit nog net op tijd corrigeren.

Nu vraag ik mij af waar de schuld zou liggen (en voornamelijk wie er op draait voor de reparatiekosten) wanneer ik te laat had gereageerd en bijvoorbeeld mijn velg had beschadigd. Ik was immers niet degene die de auto plotseling naar de stoep stuurde... Cupra zal waarschijnlijk vinden dat ik beide handen aan het stuur had moeten houden, maar zelfs dan zou dit nog kunnen gebeuren.

Daarnaast zal zonder een dashcam gericht op de bestuurder het bewijzen van het voorval sowieso een lastig verhaal worden lijkt me.
Jijzelf natuurlijk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
Persoonlijk vind ik dit niet zo "natuurlijk". Zoals ik schreef, ik ben niet diegene die naar de stoep stuurt. Ik heb niet gevraagd om deze matig functionerende functionaliteit en ik kan deze niet eens definitief uitschakelen.
Ik weet dat dit vanuit EU-regelgeving opgelegd wordt, maar Cupra is verantwoordelijk voor de implementatie ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CupraFrank
S-1-5-7 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:31:
Persoonlijk vind ik dit niet zo "natuurlijk". Zoals ik schreef, ik ben niet diegene die naar de stoep stuurt. Ik heb niet gevraagd om deze matig functionerende functionaliteit en ik kan deze niet eens definitief uitschakelen.
Ik weet dat dit vanuit EU-regelgeving opgelegd wordt, maar Cupra is verantwoordelijk voor de implementatie ervan.
Je kan met 2 tikken op het scherm lane assist uitzetten, ik doe het standaard op alle wegen behalve de snelweg. Het is mij ook al eens overkomen dat ik bij het inhalen van een fietser te dicht bij de linkerkant van de weg reed en de auto het een goed idee vond om tijdens het inhalen ineens naar rechts te corrigeren :) Het is een hulpmiddel maar je blijft altijd zelf verantwoordelijk uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Topicstarter
S-1-5-7 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:31:
Als je dat echt denkt dan kan ik nog maar 1 ding zeggen: Succes met de rechtzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Topicstarter
CupraFrank schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:51:
[...]

Je kan met 2 tikken op het scherm lane assist uitzetten, ik doe het standaard op alle wegen behalve de snelweg. Het is mij ook al eens overkomen dat ik bij het inhalen van een fietser te dicht bij de linkerkant van de weg reed en de auto het een goed idee vond om tijdens het inhalen ineens naar rechts te corrigeren :) Het is een hulpmiddel maar je blijft altijd zelf verantwoordelijk uiteraard.
Alle merken die ik gereden heb deden dat wel eens. (Bmw / audi / porsche). Tja het went 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:01
blaaaaaaaaaaaat schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Je kunt via OBDeleven "normale" cruise control activeren, dat is echt een verademing op de snelweg.
Op N-wegen gebruik ik wel ACC, dan kun je toch niet inhalen.
Super goed nieuws dit!
Ik heb zelf een ELM bluetooth dongle, kan het ook daarmee? Of heb ik de hardware nodig van ODBeleven?

Kan je via deze tool misschien ook het ESP volledig uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:21

DyStiC

'Atta way, baby!

Ik heb sinds kort een Terramar en die melding zegt mij niets, dus ik denk het niet. Bij instappen direct de keuze op het scherm om eventueel een andere bestuurder te selecteren, maar die verdwijnt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldenouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 12:15

Het zit er wel aan te komen. Volkswagen heeft net een update gelanceerd die dit onder andere oplost. Je zou zeggen dat Cupra dan wel volgt, Battery Life (moet je net kennen) heeft er onlangs een video over gemaakt:

YouTube: Finally You can see your VW Id when someone else is driving

Daar gaat hij in op alle zaken die er nog meer bijgewerkt worden in de komende tijd. Live volgen van je auto, etc. Zal allemaal nog wel even duren, maar er wordt aan gewerkt zou je zeggen.

Het is natuurlijk maar wel de vraag naar welke modellen en bouwjaren dit uitgerold wordt, maar er is voortgang! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
ldenouter schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Het zit er wel aan te komen. Volkswagen heeft net een update gelanceerd die dit onder andere oplost. Je zou zeggen dat Cupra dan wel volgt, Battery Life (moet je net kennen) heeft er onlangs een video over gemaakt:

YouTube: Finally You can see your VW Id when someone else is driving

Daar gaat hij in op alle zaken die er nog meer bijgewerkt worden in de komende tijd. Live volgen van je auto, etc. Zal allemaal nog wel even duren, maar er wordt aan gewerkt zou je zeggen.

Het is natuurlijk maar wel de vraag naar welke modellen en bouwjaren dit uitgerold wordt, maar er is voortgang! ;)
Misschien heb ik niet goed opgelet maar ik heb hem niet horen zeggen dat die melding weggaat.

Live volgen is wel erg handig, zou mooi zijn als je ook de eindbestemming en aankomsttijd kunt zien.

Vraag me wel af hoe ze prioriteit bepalen bij Volkswagen/Cupra. Is er iemand hier die (regelmatig) de nieuwe features Park&Pay of Plug&Charge gebruikt? Die nieuwe interface om in de app je kosten te registreren kan ik niet meer vinden, denk dat ze die al hebben gekilled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 11:34
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een tweedehands Cupra Leon Sportstourer 1.5 eTSI Business Plus. Terwijl ik nog druk bezig ben met het uitpluizen van het infotainment systeem en het instructieboekje kom ik tot de conclusie dat Cupra het in Nederland niet makkelijk heeft gemaakt om (bij een occassion) te bepalen welke uitvoering welke opties aan boord heeft.

Sowieso is bijna niet te vinden wat “Business Edition” of “Business Plus” nou bevat, en daarnaast zijn er in het verleden tal van optiepakketten geweest die nu niet meer terug te vinden zijn op internet.

Ik ben als IT’er echt wel goed onderlegd als het gaat om het vinden van informatie op internet, en ik heb echt wel goed m’n huiswerk gedaan.
Toch blijkt dan bij thuiskomt dat mijn nieuwe mooie auto niet beschikt over de ambient lighting en de LED strip onder het raam dus niks doet. Blijkt dus een optie te zijn die op tal van andere “Business Plus” uitvoeringen wel zit. Zo heeft de ene Plus wel weer een elektrische achterklep, en de andere niet.

Is allemaal geen ramp; ik ben een ouwe lul van 41 en gekleurde LED lampjes kunnen me gestolen worden, maar het feit dat de optiepakketten en uitvoeringen bij occassions zo ondoorzichtig zijn valt me echt tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Topicstarter
CyberTijn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:53:
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een tweedehands Cupra Leon Sportstourer 1.5 eTSI Business Plus. Terwijl ik nog druk bezig ben met het uitpluizen van het infotainment systeem en het instructieboekje kom ik tot de conclusie dat Cupra het in Nederland niet makkelijk heeft gemaakt om (bij een occassion) te bepalen welke uitvoering welke opties aan boord heeft.

Sowieso is bijna niet te vinden wat “Business Edition” of “Business Plus” nou bevat, en daarnaast zijn er in het verleden tal van optiepakketten geweest die nu niet meer terug te vinden zijn op internet.

Ik ben als IT’er echt wel goed onderlegd als het gaat om het vinden van informatie op internet, en ik heb echt wel goed m’n huiswerk gedaan.
Toch blijkt dan bij thuiskomt dat mijn nieuwe mooie auto niet beschikt over de ambient lighting en de LED strip onder het raam dus niks doet. Blijkt dus een optie te zijn die op tal van andere “Business Plus” uitvoeringen wel zit. Zo heeft de ene Plus wel weer een elektrische achterklep, en de andere niet.

Is allemaal geen ramp; ik ben een ouwe lul van 41 en gekleurde LED lampjes kunnen me gestolen worden, maar het feit dat de optiepakketten en uitvoeringen bij occassions zo ondoorzichtig zijn valt me echt tegen.
Zoek (meestal ergens verstopt in de kofferbak) de sticker met de optie nummers en je weet wat erop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
CyberTijn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:53:

Is het een import auto wellicht? PON hanteert zijn eigen optiepakketten voor Nederland. Dus een Duitse ‘business plus’ is anders samengesteld als een Nederlandse. De NL prijslijst heb je in dat geval dus vrij weinig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 11:34
Scrtz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:26:
[...]

Is het een import auto wellicht? PON hanteert zijn eigen optiepakketten voor Nederland. Dus een Duitse ‘business plus’ is anders samengesteld als een Nederlandse. De NL prijslijst heb je in dat geval dus vrij weinig aan.
De auto komt inderdaad uit Luxemburg. Jouw uitleg verklaart waarom bepaalde opties niet aanwezig zijn die wel op een Nederlandse “business plus” zitten. Dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
mrbbs schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Super goed nieuws dit!
Ik heb zelf een ELM bluetooth dongle, kan het ook daarmee? Of heb ik de hardware nodig van ODBeleven?

Kan je via deze tool misschien ook het ESP volledig uitzetten?
Ik ken alleen de ODBeleven methode, daar heb je een ODBeleven dongle voor nodig + credits of een abonnement. Als je de dongle koopt krijg je een jaarabonnement meen ik.
ESP volledig uitzetten kan volgens mij niet, maar ik heb dat in elk geval nooit geprobeerd, dus ook niet uitgezocht.
Je kunt er ook Travel Assist mee aanzetten, maar dat is een beetje een gok of het wel of niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Ik ben nieuw tot de CUPRA wereld. Ik heb nu een ID.4 (2021) die binnenkort ingeleverd moet worden. Heb nu een CUPRA Leon Sportstourer (2022) op het oog.

- Na een proefrit heb ik het idee dat deze hetzelfde softwareplatform deelt als de ID / Born reeks. Klopt dat?
Mijn ervaring met ID.4 software updates is dramatisch.

- Zijn die updates inmiddels ook OTA?
Dit heeft bij mijn ID.4 2 jaar geduurd.

- Waar kan ik zien welke software versie er op zit en of er een update beschikbaar is?
Ik heb iets van versie 1896, 1940 en 1969 gelezen.

- Is er ergens een overzicht van de huidige software release?
Hier staat bar weinig, net als bij VW overigens... https://www.cupraofficial.nl/care/software-updates

- De Connected App vereist een abonnement, geloof ik, klopt dat? Is betaald?

Hoop dat iemand wat ervaringen / tips / links heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:58
Ik kom van een VW Passat en rij nu sinds enkele maanden met de nieuwe Cupra Leon Break 1.5 e-Hybrid 272pk (2025 versie). Mocht ik kunnen kiezen, dan neem ik terug de VW Passat. Sinds week 2 reed ik al rond met dit oranje lampje. Men lijkt (momenteel) nog niet te weten van waar deze melding net komt. Soms licht het lampje op voor enkele dagen/weken en dan plots is het weg.

Volgende foutmelding kwamen ook al voor op het scherm (meermaals):
  • Achterlicht Rechts controleren
  • Achterlicht Links controleren
  • Storing: versnellingsbak. Doorrijden mogelijk
  • Uitstapwaarschuwing/Side Assist/Uitparkeerassistent niet beschikbaar (opmerking: er hing een aanhangwagen aan de auto)
  • Bandenspanning: drukverlies herkend
De eerste 3 meldingen lijken mij puur een software probleem te zijn. Wanneer je plaatsneemt in de auto en te snel de motor start, dan komt deze foutmelding voor. Wacht ik 3 a 5 seconden af, dan krijg ik de melding nooit.

Een ander probleem die ik heb (alsook mijn collega die 1 week voor mij dezelfde auto mocht gaan ophalen) is het feit dat de LED balk in de cockpit/zijdeuren af en toe rood flikkert. Enorm vervelend als het donker is buiten. De LED strip staat dus ingesteld op het kleur blauw en af en toe flikkert dit dus rood. Zie het volgende filmpje waar het voorkomt op seconde 10, 33, 54

Zet het kleur van de LED op rood, en dan flikkert het blauw...

Op naar het volgende probleem/ergernis. Als ik met adaptive cruisecontrol rij dan, dan krijg ik telkens de melding dat ik het stuur moet vasthouden (+- om de 5 seconden). Dan moet ik eens hard in het stuur nijpen of aan het stuur draaien. Zeer vervelend! Ik rij meer en meer terug gewoon zelf ipv op Cruise Control. Als je de melding negeert remt de auto op een gegeven moment zelf eens heel kort. Je schrikt hier enorm van! :-)
Je kan hier zien wat ik net bedoel.

De stoeverwarming vind ik tegenover de Passat een grote achteruitgang. De stoelverwarming is zeer aggresief en warmt bij mij precies enkel mijn zitvlak en onderrug. Bij de Passat was dit precies gelijkmatiger over de volledig rug.

Achteruitrijcamera is voor mij ook een achteruitgang. Bij de Passat zat die verborgen onder het VW logo. Die kwam dus nooit vuil. In dit weer moet ik toch zeker om de 2 dagen eens over de camera wrijven om het vuil er af te krijgen.

Kortom, ik ben niet super enthousiaist over deze wagen. Al brengt die mij (op dit moment) nog overal waar ik naar toe wil :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
argon007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:55:
Ik kom van een VW Passat en rij nu sinds enkele maanden met de nieuwe Cupra Leon Break 1.5 e-Hybrid 272pk (2025 versie). Mocht ik kunnen kiezen, dan neem ik terug de VW Passat. Sinds week 2 reed ik al rond met dit oranje lampje. Men lijkt (momenteel) nog niet te weten van waar deze melding net komt. Soms licht het lampje op voor enkele dagen/weken en dan plots is het weg.

• Uitstapwaarschuwing/Side Assist/Uitparkeerassistent niet beschikbaar (opmerking: er hing een aanhangwagen aan de auto)
De eerste 3 meldingen lijken mij puur een software probleem te zijn. Wanneer je plaatsneemt in de auto en te snel de motor start, dan komt deze foutmelding voor. Wacht ik 3 a 5 seconden af, dan krijg ik de melding nooit.

Een ander probleem die ik heb (alsook mijn collega die 1 week voor mij dezelfde auto mocht gaan ophalen) is het feit dat de LED balk in de cockpit/zijdeuren af en toe rood flikkert. Enorm vervelend als het donker is buiten. De LED strip staat dus ingesteld op het kleur blauw en af en toe flikkert dit dus rood. Zie het volgende filmpje waar het voorkomt op seconde 10, 33, 54

Op naar het volgende probleem/ergernis. Als ik met adaptive cruisecontrol rij dan, dan krijg ik telkens de melding dat ik het stuur moet vasthouden (+- om de 5 seconden). Dan moet ik eens hard in het stuur nijpen of aan het stuur draaien. Zeer vervelend! Ik rij meer en meer terug gewoon zelf ipv op Cruise Control. Als je de melding negeert remt de auto op een gegeven moment zelf eens heel kort. Je schrikt hier enorm van! :-)

De stoeverwarming vind ik tegenover de Passat een grote achteruitgang. De stoelverwarming is zeer aggresief en warmt bij mij precies enkel mijn zitvlak en onderrug. Bij de Passat was dit precies gelijkmatiger over de volledig rug.

Achteruitrijcamera is voor mij ook een achteruitgang. Bij de Passat zat die verborgen onder het VW logo. Die kwam dus nooit vuil. In dit weer moet ik toch zeker om de 2 dagen eens over de camera wrijven om het vuil er af te krijgen.

Kortom, ik ben niet super enthousiaist over deze wagen. Al brengt die mij (op dit moment) nog overal waar ik naar toe wil :-)
Ik rij meestal op travel assist, hou dan gewoon ontspannen stuurvast en dan ervaar ik daar geen problemen mee.

Camera ben ik met je eens, flinke achteruitgang! Heb 360gr camera op de Terramar maar de belangrijkste camera, de achteruitrijcamera is altijd vies, zeker met dit weer. Overigens heeft bijv de nieuwe Tiguan hetzelfde, ook geen camera meer in VW logo. Passat denk ik dan ook niet meer ivm 360 gr camera systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Scrtz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Ik rij meestal op travel assist, hou dan gewoon ontspannen stuurvast en dan ervaar ik daar geen problemen mee.

Camera ben ik met je eens, flinke achteruitgang! Heb 360gr camera op de Terramar maar de belangrijkste camera, de achteruitrijcamera is altijd vies, zeker met dit weer. Overigens heeft bijv de nieuwe Tiguan hetzelfde, ook geen camera meer in VW logo. Passat denk ik dan ook niet meer ivm 360 gr camera systeem.
De Born heeft een sproeier voor die camera die aangaat gelijk met je achterruitsproeier. Misschien hebben de Terramar en Leon dat ook en helpt het jullie een beetje. Achter logo was uiteraard de mooiste oplossing geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 14:13
Tja...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqxwiJDsWYxXFaVQlfjRVu6dgQQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zZ9Cp75QwJp8pqzGtbkajpec.png?f=user_large

Artikel is bijgewerkt. Geen rijbewijs |:(

[ Voor 63% gewijzigd door Eddo op 04-02-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Hoe krijg je het voor elkaar he....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
orillion schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:35:
[...]

De Born heeft een sproeier voor die camera die aangaat gelijk met je achterruitsproeier. Misschien hebben de Terramar en Leon dat ook en helpt het jullie een beetje. Achter logo was uiteraard de mooiste oplossing geweest.
Goede tip! Dat gaan we eens proberen van de week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvanhees
  • Laatst online: 23-03 15:51
Goedemiddag,

Vraagje ik kwam er achter dat mijn achter ruit vloeistof het niet doet komt niks uit! Wat blijkt hij is lek in de spoiler:( of losgelaten! Je raad het al hele spoiler moet eraf. Los gesneden worden! Kans op schaden ben zo 1000 a 1500 kwijt!:( en dat voor een sproeier die het niet doet!

Kan en mag dit zomaar!? Auto is van eind 2021
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
basvanhees schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:35:
Goedemiddag,

Vraagje ik kwam er achter dat mijn achter ruit vloeistof het niet doet komt niks uit! Wat blijkt hij is lek in de spoiler:( of losgelaten! Je raad het al hele spoiler moet eraf. Los gesneden worden! Kans op schaden ben zo 1000 a 1500 kwijt!:( en dat voor een sproeier die het niet doet!

Kan en mag dit zomaar!? Auto is van eind 2021
Ben benieuwd!
Wat zou er niet mogen?

Zou het persoonlijk niet laten repareren voor dat bedrag, mijn auto heeft geen eens een achterruit sproeier.. Mocht je een keer schade rijden wat je gemaakt wilt laten hebben aan die kant kun je het meteen laten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvanhees
  • Laatst online: 23-03 15:51
Nopheros schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Wat zou er niet mogen?

Zou het persoonlijk niet laten repareren voor dat bedrag, mijn auto heeft geen eens een achterruit sproeier.. Mocht je een keer schade rijden wat je gemaakt wilt laten hebben aan die kant kun je het meteen laten meenemen.
Nou dat dat zo snel los raakt helemaal in me spoiler! je mag er toch van uit gaan dat dat goed vast zit??
en nu moet ik zo veel geld betalen om alles los te halen en te fixen. is een optie maar me camera achter is nu ook elke keer zo vies! zie helemaal niks. kan aan mij liggen maar ik vind het een fabrieks fout.

kan ook niks vinden op het net hoe je het los kan halen achter boven je raam anders ga ik het zelf doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

basvanhees schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Nou dat dat zo snel los raakt helemaal in me spoiler! je mag er toch van uit gaan dat dat goed vast zit??
en nu moet ik zo veel geld betalen om alles los te halen en te fixen. is een optie maar me camera achter is nu ook elke keer zo vies! zie helemaal niks. kan aan mij liggen maar ik vind het een fabrieks fout.

kan ook niks vinden op het net hoe je het los kan halen achter boven je raam anders ga ik het zelf doen
Dat kan je proberen maar je krijgt het nooit meer goed natuurlijk. En dat water, waar blijft dat? Zit je spoiler nu vol? Zou het slangetje voor je achter ruitensproeier bij de bron dicht knijpen en het zo laten. 1500 Euro. Nou dan maar geen achter ruitensproeier. En die achter camera. Als je naar je auto loopt ga je er even met je zakdoek of vinger overheen. Is ie weer schoon. Praktisch denken.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxpro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 08:46
Gisteren bij BP de gok gewaagd en de Cupra aan de laadpaal gehangen. Wat denk je, na 5 minuten een melding die ik nog nooit eerder gezien had
"Aansluiting laadkabel te warm, laden gestopt. Verwijder kabel.:

Goed spul van BP.

PS. Niet de letterlijke tekst maar zoals ik t mij herinner.

Iemand ie al 's gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Zo nu en dan, heb ik bij het voor het eerst wegrijden die dag, een soort duidelijk hoorbare lage kreun vanuit de vooras / voorwielen. Een soort laag 'Oemphfff' geluid op het moment dat ik het stuur draai om het parkeervak uit te rijden. Alsof er ergens rubbers zich moeten zetten. Zo klinkt het. Heb het ook wel eens gehad zodra ik de Born in een parkeervak zette, bij de supermarkt bijvoorbeeld. Auto rijdt en stuurt verder normaal. Geen gebonk of dat je denkt er zit iets los ofzo. Auto is ruim een jaar oud met 20k op de teller. Ben verder een rustige defensieve rijder. Trek wel altijd vlot op, daar heb je zo'n EV ook voor natuurlijk!
Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:55
AvK schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:06:
Zo nu en dan, heb ik bij het voor het eerst wegrijden die dag, een soort duidelijk hoorbare lage kreun vanuit de vooras / voorwielen. Een soort laag 'Oemphfff' geluid op het moment dat ik het stuur draai om het parkeervak uit te rijden. Alsof er ergens rubbers zich moeten zetten. Zo klinkt het. Heb het ook wel eens gehad zodra ik de Born in een parkeervak zette, bij de supermarkt bijvoorbeeld. Auto rijdt verder normaal. Geen gebonk of dat je denkt er zit iets los ofzo. Auto is ruim een jaar oud met 20k op de teller. Ben verder een rustige defensieve rijder. Trek wel altijd vlot op, daar heb zo'n EV ook voor natuurlijk!
Herkent iemand dit?
Yep, heb ik hem voor laten maken. Kan me niet meer herinneren wat er kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppie66
  • Laatst online: 19-08 12:54
Sinds een week in bezit van een Terramar VZ performance. Enorm blij mee! Ik loop tegen een aantal punten aan waar ik niet uitkom. Wellicht dat er hier mensen zijn met antwoorden:
  • Hoe koppel ik de sleutels aan profielen/ stoelposities? Er zijn twee profielen acties en de stoelposities zijn opgeslagen. Ik ben de optie tegengekomen dat de sleutel zichzelf inleert, maar is dit te versnellen?
  • Kan ik telefoons/ CarPlay koppelen aan specifieke profielen? Dus als ik rijd met mijn profiel, alleen mijn telefoon wordt gekoppeld, en niet die van de bijrijder die ook gebruik maakt van de auto.
  • Hoe werkt het openen van de achterklep met voet? Ik krijg het niet voor elkaar..
  • Werkt het keyless entry ook op de achterportieren of enkel voor?
  • De koplampen hebben nu geen animatie bij openen. Is dit enkel bij de matrix koplampen beschikbaar? De achterlampen hebben wel een animatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

Ik heb nu ruim 2 weken een Terramar, het is een erg mooie auto met fraai interieur. Paar negatieve puntjes wel,
  • Ik vind als de accu leeg is dat de auto dan heel wat minder soepel rijdt, optrekken gaat soms na een korte twijfeling en soms maakt hij bij gas geven ineens veel toeren (zonder kick-down). Ik kom van een CVT automaat en dat ging heel wat soepeler en vlotter.
  • De auto is best wel paniekerig met piepen en rode waarschuwingsmelding als ik achterop een auto af rijd die afslaat.
  • Ik heb een keer een rem ingreep gehad toen ik achteruit reed bij het keren, de zij sensoren detecteerde iets, ik denk een vluchtheuvel waar ik overheen draaide ofzo.
  • Regelmatig de melding “Er zijn nieuwe instellingen beschikbaar voor uw gebruikersaccount beschikbaar. Wilt u deze overnemen?” Om dan vervolgens wat instellingen weer terug te draaien :?
  • De My CUPRA app waar ik dagelijks opnieuw moet inloggen en het ook regelmatig gewoon niet doet, is wel een irritatie puntje.
  • Ik lees dat voorheen ook via de app een klimatiseringschema kon instellen, jammer dat dit eruit is gehaald.
  • Spiegelafstellingen worden niet altijd terug gezet na starten van de auto en zijn dan blijven staan op de achteruit-rij stand. Moet dan even op de stoel geheugen toets drukken om ze weer goed te krijgen
Mogelijk herkennen andere eigenaren de punten, sommige ben ik al meer tegen gekomen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
huppie66 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:59:
Sinds een week in bezit van een Terramar VZ performance. Enorm blij mee! Ik loop tegen een aantal punten aan waar ik niet uitkom. Wellicht dat er hier mensen zijn met antwoorden:
  • Hoe koppel ik de sleutels aan profielen/ stoelposities? Er zijn twee profielen acties en de stoelposities zijn opgeslagen. Ik ben de optie tegengekomen dat de sleutel zichzelf inleert, maar is dit te versnellen?
  • -
  • Kan ik telefoons/ CarPlay koppelen aan specifieke profielen? Dus als ik rijd met mijn profiel, alleen mijn telefoon wordt gekoppeld, en niet die van de bijrijder die ook gebruik maakt van de auto.
  • Nee
  • Hoe werkt het openen van de achterklep met voet? Ik krijg het niet voor elkaar..
  • Voet recht eronder houden, dan stap/2 stappen naar achter doen, dan gaat de klep open. Zit een soort beveiliging in.
  • Entry alleen op de voorportieren maar je kan in het menu ook aanzetten dat de deuren ontgrendelen bij naderen. Dat gebruik ik. Ook vergrendelen bij weglopen kan maar dat heb ik nog niet als 100% waterdicht ervaren en geeft ook hoop onzekerheid ofzo haha..
  • De koplampen hebben nu geen animatie bij openen. Is dit enkel bij de matrix koplampen beschikbaar? De achterlampen hebben wel een animatie.
  • Klopt dan moet je matrix led koplampen hebben.
DyStiC schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:01:
Ik heb nu ruim 2 weken een Terramar, het is een erg mooie auto met fraai interieur. Paar negatieve puntjes wel,
  • Ik vind als de accu leeg is dat de auto dan heel wat minder soepel rijdt, optrekken gaat soms na een korte twijfeling en soms maakt hij bij gas geven ineens veel toeren (zonder kick-down). Ik kom van een CVT automaat en dat ging heel wat soepeler en vlotter.
  • Je moet eigenlijk gewoon niet met lege accu rijden want dan rij je dus puur met de 1.5 tsi 150/177pk en dat doet idd af aan het comfort.
  • De auto is best wel paniekerig met piepen en rode waarschuwingsmelding als ik achterop een auto af rijd die afslaat.
  • Klopt vind ik ook aanweziger dan mijn vorige Golf 8 GTE deed.
  • Ik heb een keer een rem ingreep gehad toen ik achteruit reed bij het keren, de zij sensoren detecteerde iets, ik denk een vluchtheuvel waar ik overheen draaide ofzo.
  • Regelmatig de melding “Er zijn nieuwe instellingen beschikbaar voor uw gebruikersaccount beschikbaar. Wilt u deze overnemen?” Om dan vervolgens wat instellingen weer terug te draaien :?
  • Ja dit heb ik ook inderdaad. Sommige instellingen worden ook gewoon na elke rit gewist en niet opgeslagen..
  • De My CUPRA app waar ik dagelijks opnieuw moet inloggen en het ook regelmatig gewoon niet doet, is wel een irritatie puntje.
  • Ik heb dat met periodes, soms gaat het dagen goed en soms ineens 3x per dag.
  • Ik lees dat voorheen ook via de app een klimatiseringschema kon instellen, jammer dat dit eruit is gehaald.
  • Spiegelafstellingen worden niet altijd terug gezet na starten van de auto en zijn dan blijven staan op de achteruit-rij stand. Moet dan even op de stoel geheugen toets drukken om ze weer goed te krijgen
Mogelijk herkennen andere eigenaren de punten, sommige ben ik al meer tegen gekomen in dit topic.
Oh en er zit trouwens geen sproeier voor de achteruitrijcamera, had dit geprobeerd nav tip van Cupra Born rijder hier in dit topic die het wel blijkt te hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Scrtz op 08-02-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino

Hier ook last van met nog stroom in de accu in Hybride mode. Als je al rijd en je geef gas knalt hij naar 6k toeren blijft daar hangen voor hij door gaat, voel mij af en toe een idioot als dat gebeurd, net alsof je niet kan schakelen. In sport is dit overigens een heel stuk beter/niet aanwezig.
Gister gehad dat hij amper gebruik maakte van de elektrische aandrijving en zo snel mogelijk om schakelde naar normale motor. Miste dus een sloot aan vermogen en idioot veel toeren om weg te rijden.

Ergens zit er iets nog niet helemaal goed in de software van de aandrijving, na 3 dagen ook al aandrijf fout gehad waar de gewone motor niks meer wilde doen. Was opgelost door even de auto te parkeren en een winkel in te gaan en na 10 minuten was het weg....

Kortom nog niet echt heel gerust gesteld dat deze auto de 4 jaar lease vol gaat houden, hopelijk snel updates voor de aandrijving (als die er al komen).

Wel zeer tevreden met het hybride verbruik, zit op 3.2/100 ongeveer denk. Heb tot nu toe 850 km gereden op de eerste tank en kan er nog 330-350 ongeveer voor hij helemaal leeg zou zijn. Wel gezorgd dat er altijd stroom in de accu zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
Joenino schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:32:
[...]

Wel zeer tevreden met het hybride verbruik, zit op 3.2/100 ongeveer denk. Heb tot nu toe 850 km gereden op de eerste tank en kan er nog 330-350 ongeveer voor hij helemaal leeg zou zijn. Wel gezorgd dat er altijd stroom in de accu zat.
Uit interesse (rij zelf een Born), geeft de boordcomputer ook een verbruik in kWh/100km bovenop het benzineverbruik? Zo ja hoe veel is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
argon007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:55:

Ik heb zelf ook deze editie gereden omdat ik deze versie als lease wil rijden en de achteruit camera is echt triest als we kritisch mogen zijn. De resolutie is zo barslecht en van lage kwaliteit. Ik had een Peugeot 308 die 10k minder waard is, maar veel betere en heldere camera's had (zelfs 360 graden). Dit valt me oprecht tegen van volkswagen.

Verder kan ik niet lekker zitten in de VZ stoelen, maar wel zeer goed in de business stoelen, dus de VZ valt nu bij voorbaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Bij de Born was dit ook heel lang een probleem, maar daar is een update voor bij de dealer. Misschien is die er voor jouw auto ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:32
Zo nu en dan, heb ik bij het voor het eerst wegrijden die dag, een soort duidelijk hoorbare lage kreun vanuit de vooras / voorwielen. Een soort laag 'Oemphfff' geluid op het moment dat ik het stuur draai om het parkeervak uit te rijden. Alsof er ergens rubbers zich moeten zetten. Zo klinkt het. Heb het ook wel eens gehad zodra ik de Born in een parkeervak zette, bij de supermarkt bijvoorbeeld. Auto rijdt en stuurt verder normaal. Geen gebonk of dat je denkt er zit iets los ofzo. Auto is ruim een jaar oud met 20k op de teller. Ben verder een rustige defensieve rijder. Trek wel altijd vlot op, daar heb je zo'n EV ook voor natuurlijk!
Herkent iemand dit?
Auto van mijn broertje heeft dit ook is laatst voor een beurt naar de garage geweest ze konden niet vinden aan de voorkant. alleen ene probleem in de achter as werd er gezegd.

maar het geluid horen we echt aan de voorkant inderdaad precies zoals jij omschrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekiller
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08 16:42
Herkent iemand dit?
Galukon schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Yep, heb ik hem voor laten maken. Kan me niet meer herinneren wat er kapot was.
heb het zelfde in de ochtend achter uit rijden een knok geluid van uit de voor kant. auto is bij de garage geweest geven aan dat het bij de achter ophanging ligt deze knok, Geven aan dat cupra het onderdeel wel betaald maar de uren niet wat 1000 euro zou moeten kosten.

helaas is de quote van cupra
5 jaar gratis onderhoud en APK*
Kies je voor een CUPRA Born of CUPRA Tavascan? Dan hoef jij je de komende 5 jaar geen zorgen te maken over onderhoud of APK. Onderhoudsbeurten en APK binnen deze periode zijn namelijk helemaal gratis*. Behalve kosten voor bijvoorbeeld vervanging van (slijtage-)onderdelen, bijvulling van vloeistoffen of vervanging van banden, heb je de eerste 5 jaar dus geen omkijken naar (onverwachte) uitgaven.

blijkbaar binnen 5 jaar toch behoorlijke onverwachte uitgaven op deze manier.

vind het wel bijzonder dat cupra blijkbaar wel onderdeel wil betalen ( dus waarschijnlijk wel iets wat bekend is) maar de uurloon op 1000 euro zou komen.

zit niet echt te wachten op een bedrag van 1000 euro binnen zo korte tijd.

ben benieuwd AvK wat er bij jou uit komt als je besluit om langs garage te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

firekiller schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:22:
[...]

heb het zelfde in de ochtend achter uit rijden een knok geluid van uit de voor kant.

ben benieuwd AvK wat er bij jou uit komt als je besluit om langs garage te gaan.
Het is zeker geen knok of knak geluid. In tegenstelling. Het is een lage kreun, een dof dreun geluid. Nogmaals alsof rubbers zich moeten zetten. Oempfff omschrijft het nog het best.

Zit me net te bedenken dat ik geen idee heb hoe EV's sturen. Ja ik weet wel hoe ze sturen maar hoe werkt het stuurhuis. Met al die automatische apparaten die er op zitten bedoel ik, zoals zelf sturen (Travel Assist) en systemen die ingrijpen als de auto vindt dat je te hard door een bocht rijdt. Dat moet allemaal aangestuurd worden. (No punn intended). Het zou best een een callibratie kunnen zijn bedenk ik mij net. Dat het spul zich 'zet'. Het stuur voelt die ene seconde tijdens de kreun ook een beetje los en trilt iets. En daarna is er niks meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
basdv schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Uit interesse (rij zelf een Born), geeft de boordcomputer ook een verbruik in kWh/100km bovenop het benzineverbruik? Zo ja hoe veel is dat?
Die zat vanochtend op de 10.8KWh/100km laagste is 9.2/100 geweest, had veel file dus veel elektrisch gereden vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH94
  • Laatst online: 13:07
Weet iemand of je de navigatie van Google Maps of Apple maps via carplay in the Digital Cockpit kan laten weergeven, nu wordt alleen de build-in navigatie weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
CH94 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:38:
Weet iemand of je de navigatie van Google Maps of Apple maps via carplay in the Digital Cockpit kan laten weergeven, nu wordt alleen de build-in navigatie weergegeven.
Nee dat kan niet. Is ook nog niet vrijgegeven door Apple. Voor geen enkele auto.

[ Voor 3% gewijzigd door Scrtz op 11-02-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Google Maps via Android Carplay werkt gewoon. Gebruik het zelf niet. Native navigatie werkt perfect vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
Joenino schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Die zat vanochtend op de 10.8KWh/100km laagste is 9.2/100 geweest, had veel file dus veel elektrisch gereden vanochtend.
Interessant, thanks. Volledig elektrisch is wel flink efficiënter dus, maar dat is op zich ook bekend en prijs van volledig elektrisch is hoger.

Ik zit met de Born namelijk ergens tussen de 16 en 20 kWh/100km. Maar die extra 10 kWh kosten grofweg de helft van de 3 liter benzine die jij er in moet stoppen. Deze vlieger gaat overigens alleen op als je thuis kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

Google Maps niet, maar bij Apple Maps worden de aanwijzingen keurig in het instrumentenpaneel weergegeven, én ook in de HUD. Net als de build-in nav, al heeft die weer als voordeel dat deze óók rijstrook aanduiding weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

huppie66 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:59:

Volgens mij zijn stoelposities helemaal los van profielen, die laatste hebben alleen invloed op de instellingen binnen het infotainment. De stoelen/spiegel afstellingen staan daar los van en zijn gekoppeld aan geheugentoest/sleutel.

Bij mij ook een beetje hit and miss, ik merk wel dat je beter horizontaal kan vegen onder je bumper door dan schoppen, en de beweging moet redelijk snel zijn.
Enkel voor.
Ze knipperen een beetje, eerst oranje en dan 2x wit, geen idee of je dat onder animatie schaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffy_daffy
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-08 11:22
Mijn Born gaat geregeld in oflinemode waardoor ik regelmatig de verbindingsstatus opnieuw moet activeren bij de gebruikersgegevens. zijn er meer mensen die hier last van hebben zoja is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
maffy_daffy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:52:
Mijn Born gaat geregeld in oflinemode waardoor ik regelmatig de verbindingsstatus opnieuw moet activeren bij de gebruikersgegevens. zijn er meer mensen die hier last van hebben zoja is er een oplossing voor?
Zie de “let op” tekst in het gele vak die in beeld komt als je hier een reactie aan het typen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
Die opmerking is volgens mij alleen voor als de auto helemaal niet meer uit de offline modus wilt gaan. Het probleem waar maffy_daffy het over heeft is een ander (bekend) Cupra euvel: de online functionaliteit wordt regelmatig automatisch uitgeschakeld en is 'gewoon' via het menu weer in te schakelen.

@maffy_daffy Dit probleem hebben meerdere rijders en ik heb helaas nog geen oplossing gevonden of voorbij zien komen hier. Ik heb een Home Assistant automation draaien die me waarschuwt als het weer eens raak is, zodat ik er niet pas later achterkom als ik op afstand een commando naar de auto wil sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door S-1-5-7 op 12-02-2025 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
maffy_daffy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:52:
Heb je meerdere gebruikersprofielen in de auto? Bij mij hielp het om die te verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Vorige week op-en-neer geweest naar Disneyland. Tijdens die 'lange' stukken was ik toch wel weer erg blij met de Born, software-issues daargelaten is het gewoon een hele fijne reisauto :).

Temperatuur rond het vriespunt, na ~2,5 uur voor het eerst laden bij Tesla (V2). SoC was ~10%. Snelheid begon laag, maar schoot na 30 seconden naar 95 kW. Voor het eerst bakkie op was, was de auto alweer klaar. 2e keer laden na ongeveer 1,5 uur 130 km/h gereden te hebben wederom bij Tesla, maar dan een V4. Wat een verademing is die langere kabel en het feit dat die laders dan in het midden achter de auto gepositioneerd staan zeg. Ook hier met een SoC van ~10% aangekomen, ook hier weer boven de 90 kW.

Op de terugweg was de ervaring gelijk. Er wordt uiteraard geadverteerd met (iets) hogere laadsnelheden, maar gezien de temperatuur was ik hier uitermate tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:38
De Tavascan staat nu twee weken still ivm met vakantie. Nu ca. 6 dagen weg en zie dat de accu al 6% is gedaald. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
TVSCN schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:35:
De Tavascan staat nu twee weken still ivm met vakantie. Nu ca. 6 dagen weg en zie dat de accu al 6% is gedaald. Is dit normaal?
Dit heb ik bij de Born nog nooit meegemaakt. Heb je niet toevallig ingesteld dat de airco gepland voorverwamt?

• silverchaoz
Zijn hier mensen die b.v. de business versie gekozen hebben boven een VZ versie vanwege de kuipstoelen die in de VZ zitten? (Gaat om de 2025 variant van de cupra generatie)

Ik kreeg in de VZ demo rit wat last van mn onderrug na een goede 30 minuten, dat had ik niet in de business stoelen.

Nu lees ik vrijwel overal dat de VZ stoelen juist heel comfortabel moeten zitten, maar ik kan toch niet de enige zijn die last van de rug krijgt door dit soort stoelen? Je ziet op de weg ook best veel VZ's rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door silverchaoz op 13-02-2025 18:00 ]

• orillion
silverchaoz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:59:
Zijn hier mensen die b.v. de business versie gekozen hebben boven een VZ versie vanwege de kuipstoelen die in de VZ zitten? (Gaat om de 2025 variant van de cupra generatie)

Ik kreeg in de VZ demo rit wat last van mn onderrug na een goede 30 minuten, dat had ik niet in de business stoelen.

Nu lees ik vrijwel overal dat de VZ stoelen juist heel comfortabel moeten zitten, maar ik kan toch niet de enige zijn die last van de rug krijgt door dit soort stoelen? Je ziet op de weg ook best veel VZ's rijden.
Stond je stuur op dezelfde hoogte?
Pagina: 1 ... 96 ... 105 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.