Aghanim schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:51:
Beperkt Cupra het vermogen als de accu nog niet op temperatuur is? Vandaag heb ik een proefrit gemaakt in de Tavascan Adrenaline VZ met 350PK bij 4C en die vond ik echt een heel stuk trager (en minder sportief rijden) dan mijn Polestar 2 met 408PK die ook nog wat zwaarder is. Bij mijn Polestar staat een * op het dashboard wat aangeeft dat het vermogen beperkt is met een koude accu. Ik vond dat bij de Tavascan niet direct terug en ben het vergeten te vragen aan de verkoper.
Vind het een hele mooie auto om te zien en het infotainment is een stuk verbeterd tegenover de Volkswagen ID van een paar jaren terug dus daar kan ik wel aan wennen. Het interieur vond ik behoorlijk uitgesproken en wat minder premium dan gehoopt. Heb een klein uurtje gereden en bleef wel klooien met de zit positie omdat ik mijn rechterarm niet lekker op de armsteun kwijt kon, die was een stuk lager dan in de Polestar. Maar zal wel gewoon even wennen zijn. Ruimte vond ik top.
Moet de rijbeleving nog even op me in laten werken. Die was overal een stuk minder sportief dan verwacht van ‘de sportieve variant van SEAT’. Op de Cupra stand was de gas respons en sturing wel zeer direct maar miste ik het vermogen wat er dan bij hoort. De remmen (trommel?) voelden alsof je een spons in trapt. Ik heb nooit in een Enyaq of ID5 gereden maar daar zou ik deze rijbeleving wat meer plaatsen.
Heb verder alleen de iX2 proefgereden tot nu toe dus nog niet veel referentie, misschien is de Polestar 2 wel erg sportief.
Levertijd was verder wel wat vaag. Schijnbaar meer dan 1 jaar levertijd maar er wordt zoveel voorraad besteld dat er (door de beperkte verschillen in de configuraties) volgens de verkoper maar een paar weken levertijd is. Hij heeft me in het systeem laten zien hoeveel auto’s op voorraad en op de boot staan en die zou hij dan kunnen laten toewijzen aan een klant. Klinkt mooi maar weet niet of het ook werkelijk zo werkt.
Herken deels wel wat je zegt! Ben toen in Rotterdam gaan proefrijden in een Tavascan VZ (terwijl ik wist dat die boven budget zou zijn), toch direct een Business laten reserveren. Vervolgens nog langs Polestar gelopen en hier ook een test rondje in mogen maken. Moet toch wel zeggen dat ik die ook wel beter vond rijden! Vond de cockpit alleen te compact. Komend van een Audi A5 was ik wel toe aan wat meer ruimte. Vond juist de VZ echt heel goed van z'n plek komen. Bij snel weg rijden vanaf het stoplicht, merk ik dat het vermogen op de achterwielen flink wordt geknepen.
Die levertijd zal wel mee vallen, naar mijn idee zijn er veel besteld en heb al meerdere mailtjes gekregen over diverse actuele kortingen
Zo is het bij mij ook gegaan mbt tot bestellen en levering. Ergens in september binnen gelopen en is eind november geleverd, de order is gekoppeld aan een auto die al onderweg was.
Wat betreft de remmen, ben niet 100% zeker; volgens mij wordt er de eerste paar % van het rempedaal, extra afgeremd op de accu.
Even snel in de handleiding gekeken en op pagina 151 staat inderdaad het volgende; "Indien in stand B ››› pag. 160, Schakelknop
het gaspedaal niet wordt ingetrapt, vindt een
zeer intense recuperatie plaats.
Dit neemt nog toe wanneer het rempedaal
wordt ingetrapt. "
Gefeliciteerd, erg mooie auto! De Terramar wordt een succes