Tsja dat zou kunnen. Met de huidige regering verwacht ik niet dat het beter wordt. Als de boel klapt…wie weet.AvK schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:25:
[...]
Dat is hoe onze onbetrouwbare regering er nu over denkt he.
Dat kan zo maar weer anders worden.
Er worden doelen nagestreefd bij de waan van de dag.
Het kan zomaar weer anders zijn.
Dat is het nadeel van dit soort voordeeltjes, als het afgeschaft wordt begint iedereen te klagen.basdv schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:45:
En het wordt nog erger, vanaf 2026 betalen we 75% van het tarief, en vanaf 2030 volle bak.
Zelfde met zonnepanelen, salderen zou al in 2017 afgeschaft worden, maar door de zwakke knieën in de politiek niet gebeurd.
EV rijders gebruiken net zo goed de weg als andere weggebruikers, dus gewoon betalen lijkt me alleszins redelijk.
Ik verwacht dat in 2030 het gewichtsverschil grotendeels is opgelost, dus dan maakt die 100% ook niet zoveel meer uit.
Uiteindelijk is de TOC lager dan andere voertuigen, dus bedrijven zullen hun knopen tellen en hun leasebeleid aanpassen, waardoor automatische de tweedehands markt groeit.
Uiteindelijk kopen de meeste mensen een tweedehands auto...
/rant over
:strip_exif()/f/image/ojs8l8MgWNHb1Q9lzRK2bUHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande foto (flink minder dan vorig jaar) in combinatie met dat ik bij het snelladen, of bij rijden na snelladen een harde bonk hoor onder mij. Geeft mij het gevoel dat er iets mis is met de accu in mijn auto. Klinkt dit herkenbaar voor mensen die dit hebben moeten laten repareren omdat er iets mis was?
Met een 58kWh accu lijkt me niets mis met zo'n bereik. Hangt erg af van hoe snel je optrekt, hoe hard je rijdt, wind, temperatuur, nat wegdek.Clubbers schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:26:
[Afbeelding]
Bovenstaande foto (flink minder dan vorig jaar) in combinatie met dat ik bij het snelladen, of bij rijden na snelladen een harde bonk hoor onder mij. Geeft mij het gevoel dat er iets mis is met de accu in mijn auto. Klinkt dit herkenbaar voor mensen die dit hebben moeten laten repareren omdat er iets mis was?
@Clubbers mijn rechtervoet is ietsjepietsje minder zwaar dan de jouwe hoor. Ik heb nu alleen sinds vanavond een standaard productfoto ipv die mooie illustratie in m'n Mijn Cupra app? 
:strip_exif()/f/image/vOHM0HmTev3IEVbRxhHTwskt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het ook niet gek hoor. Wat haalde je vorig jaar?
Ja hier ook. Misschien iets mis op de backend dat er een stock foto in de plaats komt. Niet al te druk over makenJermaine schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:36:
@Clubbers mijn rechtervoet is ietsjepietsje minder zwaar dan de jouwe hoor. Ik heb nu alleen sinds vanavond een standaard productfoto ipv die mooie illustratie in m'n Mijn Cupra app?
[Afbeelding]
Ik las op Reddit juist geklaag over gebruikers die een matchend gekleurde auto als visual hadden (in dit geval wit) waat de visual nu ineens het Aurora Blue gekleurde model toonde. Persoonlijk vind ik dat een mooiere, dus ik snap Cupra wel
Met ongeveer zelfde weeromstandigheden etc zat ik toen rond de 390. Het is niet zozeer de range die mij dat gevoel heeft, maar meer de combinatie met dat gebonk wat ik heb tijdens het rijden. Klinkt dat laatste herkenbaar voor iemand?basdv schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:19:
Ik vind het ook niet gek hoor. Wat haalde je vorig jaar?
Dat is maar 10% minder, heb je zo veroorzaakt door wat ander weer of meer snelweg rijden. Toen ik gister instapte had de auto 20km meer bereik (zeker vanwege warme weer) ipv wat de app ‘s ochtends aangaf.Clubbers schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:01:
[...]
Met ongeveer zelfde weeromstandigheden etc zat ik toen rond de 390. Het is niet zozeer de range die mij dat gevoel heeft, maar meer de combinatie met dat gebonk wat ik heb tijdens het rijden. Klinkt dat laatste herkenbaar voor iemand?
Geluid herken ik niet. Ik denk zelf dus niet dat het invloed op je bereik heeft, maar het klinkt niet als iets wat hoort. Ik zou even langs de garage gaan als ik jou was.
:strip_exif()/f/image/ZSqEKZg1pbuAJtNf1azBWXsv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door cupraborn op 27-10-2024 20:03 ]
Dat klik geluid heb ik ook. Dat hoor ik nadat ik flink geremd- , of geremd heb tot aan stilstand- ,
-en dan weer optrek.
Sinds kort een kleine voelbare speling (aan het linker voorwiel) bij het optrekken vanuit stilstand.
Morgen even de garage bellen.
Vanaf 1 januari 2025 25% wegenbelasting gaan betalen bah. Geen 100% korting meer, maar nog maar 75%.
-en dan weer optrek.
Sinds kort een kleine voelbare speling (aan het linker voorwiel) bij het optrekken vanuit stilstand.
Vanaf 1 januari 2025 25% wegenbelasting gaan betalen bah. Geen 100% korting meer, maar nog maar 75%.
[ Voor 27% gewijzigd door cupraborn op 27-10-2024 17:39 ]
De bonk is het relais van het DC contact dat afvalt na het laden. Dat gebeurd na laden niet tijdens rijden.Clubbers schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:26:
bij het snelladen, of bij rijden na snelladen een harde bonk hoor onder mij. Geeft mij het gevoel dat er iets mis is met de accu in mijn auto. Klinkt dit herkenbaar voor mensen die dit hebben moeten laten repareren omdat er iets mis was?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Het issue met timezones / winter-zomertijd is dus nog niet opgelost. alle schedules zijn weer een uur te vroeg.
Dit was bij mij de versnellingsbak gaven ze aan. Gek in een EV maar goed, ze hebben het wel opgelost bij de garage.cupraborn schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:28:
Dat klik geluid heb ik ook. Dat hoor ik nadat ik flink geremd- , of geremd heb tot aan stilstand- ,
-en dan weer optrek.
Ik heb het gevoel dat de bonk er komt bij het aanzetten van de verwarming?
Nog iemand die dit gevoel heeft?
Nog iemand die dit gevoel heeft?
Dat hebben veel mensen waaronder ik ook gehad. Is bij de ID auto's ook een probleem. Ben even vergeten wat het nou precies was, maar er is iets los gegaan wat ze bij de garage weer moeten lijmen. Die lijm moet ook een paar uur drogen.cupraborn schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:28:
-en dan weer optrek.
Hallo Cupra leden,
Een vraagje.. ik ben eigenlijk op het punt om mijn peugeot in te ruilen een cupra leon aan te schaffen. Ik vroeg me af of je de cupra leon ook altijd met een app kan bedienen.
Of dat dat een fabriek optie moet zijn. Ik heb een proefrit gemaakt met een cupra, maar de verkoper wist me niet precies te vertellen of het werkt en hoe het werkt.
De Leon is van 2022.
De verkoper had het over Cupra Connect of Born of zoiets en kon niet garanderen of het erop zat. Ik kan er weinig over vinden op google en youtube. Als het goed is moet je zelfs de ventilator aan en uit kunnen zetten zodat je smorgens in een warme auto komt?
En bv. Kan zien waar de auto is.
Alvast heel erg bedankt. Dit soort opties maken met voor mij eens zo interessant namelijk.
Een vraagje.. ik ben eigenlijk op het punt om mijn peugeot in te ruilen een cupra leon aan te schaffen. Ik vroeg me af of je de cupra leon ook altijd met een app kan bedienen.
Of dat dat een fabriek optie moet zijn. Ik heb een proefrit gemaakt met een cupra, maar de verkoper wist me niet precies te vertellen of het werkt en hoe het werkt.
De Leon is van 2022.
De verkoper had het over Cupra Connect of Born of zoiets en kon niet garanderen of het erop zat. Ik kan er weinig over vinden op google en youtube. Als het goed is moet je zelfs de ventilator aan en uit kunnen zetten zodat je smorgens in een warme auto komt?
Alvast heel erg bedankt. Dit soort opties maken met voor mij eens zo interessant namelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door chefspecial op 28-10-2024 16:47 ]
Yes. My Cupra is de app hiervoor. Je kan dan je auto uitlezen qua rijgegevens, status etc. Je kan ook de airco bedienen, laadgedrag aanpassen en de locatie zien. Deze laatste wel alleen als je de instellingen in de auto op openbaar (locatie delen) hebt gezet.chefspecial schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:46:
Hallo Cupra leden,
De Leon is van 2022.
Tevens kan je, na verificatie van persoonsgegevens, de auto op afstand open en dicht doen.
Tevens heb je hiervoor wel Cupra Connect nodig, hiervoor betaal je wel een (klein) bedrag. Iets van €70 voor 1 jaar en €125 voor 2 jaar. Hiermee kan je meer met de auto en ook geupdate kaarten voor navigatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Xerox op 29-10-2024 08:12 ]
PSN: Redrafted
Ah kijk goede info. Is elke Cupra hiervoor geschikt of moet je daar een soort van pakket van hebben laten inbouwen zoals peugeot altijd heeft 🤣?
Moet je hier verder nog iets voor aanschaffen?
En kun je ook een verwarming aanzetten 10 minuten voor je de auto instapt of kan niet iedere cupra dat? Kan het nergens in advertenties vinden of dat kan, en lees dat het wel in de app zit.
En die gekleurde sfeerverlichting vind ik helemaal top
Ik miste zo snel alleen een optie voor de voeten verlichting, deze is niet in te stellen zoals bij Mercedes?
En kun je ook een verwarming aanzetten 10 minuten voor je de auto instapt of kan niet iedere cupra dat? Kan het nergens in advertenties vinden of dat kan, en lees dat het wel in de app zit.
Ik miste zo snel alleen een optie voor de voeten verlichting, deze is niet in te stellen zoals bij Mercedes?
[ Voor 62% gewijzigd door chefspecial op 28-10-2024 21:50 ]
Voor zover ik weet heeft elke Cupra de mogelijkheid te verbinden met de app, dus ook qua verwarming.chefspecial schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:09:
Ah kijk goede info. Is elke Cupra hiervoor geschikt of moet je daar een soort van pakket van hebben laten inbouwen zoals peugeot altijd heeft 🤣?
De voetverlichting is, op intensiteit na, niet in te stellen. Deze is alleen aan bij openen portieren en wordt gedimd bij rijden. (Zie pagina 129 van de handleiding)
Heb je hier niet altijd nog het dataabonnement voor nodig? Dat lijkt me dan ook zo voor de basic functiesXerox schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 05:30:
[...]
Voor zover ik weet heeft elke Cupra de mogelijkheid te verbinden met de app, dus ook qua verwarming.
Ah ja, ik had mijn eerste bericht op mobiel getypt en wat herschreven, had de zin over Cupra Connect niet meer goed. Hiervoor heb je inderdaad het abonnement nodig.Galukon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:08:
[...]
Heb je hier niet altijd nog het dataabonnement voor nodig? Dat lijkt me dan ook zo voor de basic functies
Zie bijvoorbeeld hier voor info over Cupra Connect voor oudere modellen (gen3).
[ Voor 15% gewijzigd door Xerox op 29-10-2024 08:22 ]
Ook op mijn iOS-versie is "ze" weer terug
Leuke nieuws. De garage belde daarnet dat de wagen reeds geleverd werd. Morgenavond mag ik die ophalenargon007 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:55:
Een 2-tal weken geleden ging ik over tot de bestelling van de nieuwe Cupra Leon Break VZ 1.5 e-Hybrid (Belgische bedrijfswagen).
Levering staat gepland in december 24/januari 25. Benieuwd of ze deze belofte zullen kunnen houden of niet...
Aftellen dus!
Mooie bug in de auto te pakken afgelopen weekend. Born hing aan het stopcontact met 2,5kW. Vervolgens zei de auto dat hij van 63 naar 100% kon opladen in 45 minuten. Dat heeft daar gestaan tot hij 13 uur later klaar was
Tijdzone issue?kaanmijo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:41:
Mooie bug in de auto te pakken afgelopen weekend. Born hing aan het stopcontact met 2,5kW. Vervolgens zei de auto dat hij van 63 naar 100% kon opladen in 45 minuten. Dat heeft daar gestaan tot hij 13 uur later klaar was
Gekke is dat ik dat kan verklaren dat ik de bonk hoor tijdens het laden. Dat ik dezelfde bonk hoor tijdens het rijden na het snelladen vind ik dan weer raar met deze verklaring.MarkV6 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:52:
[...]
De bonk is het relais van het DC contact dat afvalt na het laden. Dat gebeurd na laden niet tijdens rijden.
Het geklik waar anderen het over hebben bij wegrijden/remmen hoor ik ook als mijn ramen naar beneden staan, de bonk is wel echt een stuk harder. Alsof er een steen tegen de onderkant wordt gegooid
Om hier nog even op terug te komen: dit werkt al op Borns die nu uit de fabriek rollen met Software 5.0. Dit gaat denk ik nooit werken op de Borns van het pre-2025 model aangezien die geen 5.0 gaan krijgen. In de onderstaande video zitten ook knoppen om de lichten aan/uit te zetten en te toeteren, die heb ik ook nog nooit gezien.Jermaine schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:41:
[...]
Oh, maar da's interessant?! Als de dealer dit heeft uitgevoerd, is er dan een extra button zichtbaar in de app/in die tabel uit het eerdere screenshot? En, geldt dit ook voor de ONE-modellen?
Klinkt die bonk een beetje zoals een RVS gootsteen wanneer je daar heet water in gooit?Clubbers schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:01:
[...]
Gekke is dat ik dat kan verklaren dat ik de bonk hoor tijdens het laden. Dat ik dezelfde bonk hoor tijdens het rijden na het snelladen vind ik dan weer raar met deze verklaring.
Het geklik waar anderen het over hebben bij wegrijden/remmen hoor ik ook als mijn ramen naar beneden staan, de bonk is wel echt een stuk harder. Alsof er een steen tegen de onderkant wordt gegooid
Zo'n geluid van zettend metaal. Dan is het waarschijnlijk de behuizing van de batterij die zich zet.
Bij snelladen wordt de batterij warm.
Bij winterdag knapt en piept en kraakt de behuizing van mijn batterij ook, als ik snellaad.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Sinds begin deze week doet de Cupra app op m'n telefoon het niet meer. Denk maar even opnieuw installeren en de auto opnieuw verbinden...
Had ik ook deze week. App crashte bij het opstarten. Verwijderen van de app en weer opnieuw installeren loste het euvel op. Hoefde niet opnieuw te verbinden, alleen in te loggen.Nerrion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:52:
Sinds begin deze week doet de Cupra app op m'n telefoon het niet meer. Denk maar even opnieuw installeren en de auto opnieuw verbinden...
Maar is dat normaal en vooral... "Goed voor je accu/auto?" Als er iets is waar ik toch het meest voorzichtig mee probeer te zijn, is het wel de accu.AvK schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:23:
[...]
Dan is het waarschijnlijk de behuizing van de batterij die zich zet.
Het wonder is geschied, mijn Cupra Born is vandaag geleverd.
Toch nog vlot gegaan, tussen het bestellen en de levering zaten drie maanden en dat was sneller dan verwacht.
Tot nu toe erg blij met de Born!
:strip_exif()/f/image/jHz2ayapM4FWonCzu7vQ1UMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0b2uKRVUrJtSysAfABTj0e0T.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog vlot gegaan, tussen het bestellen en de levering zaten drie maanden en dat was sneller dan verwacht.
Tot nu toe erg blij met de Born!
:strip_exif()/f/image/jHz2ayapM4FWonCzu7vQ1UMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0b2uKRVUrJtSysAfABTj0e0T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X8KzK8TBYtrCorwokSuSMQqn.jpg?f=fotoalbum_large)
Unobtanium 3D Printer Buildlog
Heel veel rijplezier gewenst, gave wagen!Nosmo. schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:03:
Het wonder is geschied, mijn Cupra Born is vandaag geleverd.
Tot nu toe erg blij met de Born!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor mij staat sinds anderhalve week een 59kw Performance versie in bestelling in exact deze kleur en velg combinatie.
Volgens WG zou de indicatieve leveringsdatum medio januari zijn. Het grote wachten is begonnen!
Tijdens het wachten lees ik hier lekker mee!
Volgens de update checker staat OUL9 al sinds 30/9 dit jaar klaar maar nog geen OTA update gezien. De dealer waar mijn Born gister z'n filter/remvloeistofwissel kreeg, benoemde wel dat er een 'aantal recalls' open staan; uiteraard hebben zij deze software update dan weer niet gelijk doorgevoerdAvK schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
"Borns built between 11.07.22 and 27.11.22 have been left out of all the major OTA updates so far - except for OUL9 which doesn't exclude any production dates. My sources claim this will be the last major update (3.7) for all 3.x Borns"

Nieuwe afspraak volgt, want het ding moet gewoon 10/10 zijn. Die gebrekkige OTA updates zijn wel ergernis nr 2 na de stotterende FM/DAB radio. Geen enkele update of verbetering lijkt voor de audio beschikbaar, ondanks dat er op het web genoeg voorbeelden te vinden zijn van klachten hierover. Dat kan echt niet op een auto met een fiscale waarde van rond de 45K..
Even een kleine vraag, hoe kom ik van dit scherm af?
:strip_exif()/f/image/XZ1dR3FeqZajRcC9eWI0R7Ci.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijwel iedere keer als ik de Born start dan krijg ik dit scherm.
:strip_exif()/f/image/XZ1dR3FeqZajRcC9eWI0R7Ci.jpg?f=fotoalbum_large)
Unobtanium 3D Printer Buildlog
Niet. Kan helaas niet uitgezet worden via het systeem zelf. Als je een OBD11 hebt kan je het wel uitprogrammeren.Nosmo. schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:20:
Even een kleine vraag, hoe kom ik van dit scherm af?
[Afbeelding]
Afgelopen donderdag mijn nieuwe Cupra Leon ST 2025 gaan ophalen. De verkoper in de garage raade mij aan om de batterij telkens maar op te laden tot aan 80%. Stel ik dat inderdaad zo in of laat ik die gewoon telkens opladen tot aan 100%?
Bij de meeste accu's zal deze meer slijten als je hem vaak op 100% laad en zeker als ie daar een tijdje op blijft staan. Er zijn uitzonderingen, zoals LFP accu's maar volgens mij zit die niet in Cupra's.argon007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:30:
Afgelopen donderdag mijn nieuwe Cupra Leon ST 2025 gaan ophalen. De verkoper in de garage raade mij aan om de batterij telkens maar op te laden tot aan 80%. Stel ik dat inderdaad zo in of laat ik die gewoon telkens opladen tot aan 100%?
Ach hetzelfde geneuzel roepen ze ook al jaar en dag bij smartphones. Gewoon lekker die auto gebruiken, volladen en weet ik wat. Hoogstwss ga je er toch geen 10-15 jaar in rondrijden. Wellicht is het zelfs lease van 4 of 5 jaar? Dan moet het je al helemaal geen bal schelen.argon007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:30:
Is het normaal dat de Cupra Leon ('21) wel travel assist heeft incl button op het stuur, maar dat de optie niet in het infotainment systeem staat zoals park asisst, front assist etc daar wel staat?
Ik kan het aanzetten maar niet instellen etc. Wat doe ik fout?
Er is niks in te stellen qua travel assist.chefspecial schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:37:
Is het normaal dat de Cupra Leon ('21) wel travel assist heeft incl button op het stuur, maar dat de optie niet in het infotainment systeem staat zoals park asisst, front assist etc daar wel staat?
Hier zie je het wel
Is dit niet zoals het hoort dan?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RGnIo8310kT72PTdDYCTeFvQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoU4pNBlLsUz347VzWQCV7yP.jpg?f=user_large)
Ja, zoiets heb ik in de Born ook.chefspecial schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:59:
[...]
Hier zie je het wel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmm oke moet ik nog eens kijken maar ik meen dat er niks in te stellen viel. Golf 8 GTE met travel assist.chefspecial schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:59:
[...]
Hier zie je het wel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wss is het enkel de ACC die je er mee aanpast qua manier van ingrijpen. Zou kunnen dat bij oudere software het onder ACC valt, dus bijv eco/comfort/normal/sport
Born vandaag voor de 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de garage waar ze gelijk naar een metalen "kloenk" hebben gekeken vanuit de achterkant bij wegrijden. Is hetzelfde als bij heel veel Borns hier; aandrijfas aan de achterkant moet verlijmd worden en ben 'm 2 dagen kwijt. Gelukkig wel vervangend vervoer zonder gezeur
Afgelopen maanden een Volkswagen Up als tijdelijke leaseauto gereden.
Maar net gehoord van de wagenparkbeheerder dat ik een Cupra Born Business, Aurora Blue met Pilot pakket kan gaan rijden.
Bleek nog 1 in de showroom in Leusden te staan die ik vanaf 15-12 kan rijden.
Maar net gehoord van de wagenparkbeheerder dat ik een Cupra Born Business, Aurora Blue met Pilot pakket kan gaan rijden.
Bleek nog 1 in de showroom in Leusden te staan die ik vanaf 15-12 kan rijden.

Werkt hier prima. Je kan het even aankijken en anders opnieuw toevoegen in de app.CaJ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
De app blijft opeens aangeven dat auto offline is terwijl in auto alles goed staat….
Bekende bug in app en geduld hebben? Of anders op te lossen?
[Afbeelding]
Dit gebeurt bij mij al als je gaat rijden zonder op OK te drukken bij dat eerste scherm, en daarna stop je de auto en stap je weer uit.CaJ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
De app blijft opeens aangeven dat auto offline is terwijl in auto alles goed staat….
Bekende bug in app en geduld hebben? Of anders op te lossen?
[Afbeelding]
Iemand al ervaring met deze nieuwe onboard app?
:strip_exif()/f/image/Nn9MmBwaTOObKSAtGXrxEKAr.png?f=user_large)
Het leek mij wel makkelijk en dus wilde ik me hiervoor aanmelden gisteren. Echter is de enige betaalwijze via creditcard dus ik heb er vanaf gezien.Marc_us schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:55:
Iemand al ervaring met deze nieuwe onboard app?
[Afbeelding]
Binnenkort wordt de tavascan geleverd (waarschijnlijk dit jaar) heeft er iemand al ervaring mee. Wat is de eerste indruk?
Als ik me goed heug ook een enkele keer gehad. Na uitstappen en instappen was het dan weer weg..KangieDanie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:47:
Hoi iedereen,
Sinds vandaag krijg ik onderstaande warning:
[Afbeelding]
Iemand al ervaring met dit? Het rijden etc gaat allemaal nog.
Been there, done that, got the t-shirt. Meer dan eens.KangieDanie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:47:
Hoi iedereen,
[Afbeelding]
Altijd is de melding vanzelf verdwenen na 1 of 2 keer diepe slaap (weet niet exact hoe lang het nodig heeft)
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Ik zal dan ook even wachten, bedankt! vind het heel bizar dat alles nog wel werkt =)Pinobigbird schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:21:
[...]
Been there, done that, got the t-shirt. Meer dan eens.
Altijd is de melding vanzelf verdwenen na 1 of 2 keer diepe slaap (weet niet exact hoe lang het nodig heeft)
Auto afsluiten, 15 minuten wachten..... weg storing.Pinobigbird schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:21:
[...]
Been there, done that, got the t-shirt. Meer dan eens.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Al geprobeerd zonder succesAvK schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:07:
[...]
Auto afsluiten, 15 minuten wachten..... weg storing.
Dan vannacht laten staan en morgenochtend even kijken.
Als de storing er dan nog staat even bellen met de garage.
Als de storing er dan nog staat even bellen met de garage.
Zelfde melding gehad, die ook niet meer weg ging. Er moest toen een accucel vervangen worden. Totdat de garage tijd had kon ik er mee door rijden.KangieDanie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:47:
Hoi iedereen,
[Afbeelding]
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Yep, bij moest er ook een accudeel vervangen worden. Dit kan de dealer/garage bepalen. Ik heb wel een half jaar moeten wachten, omdat het onderdeel in backorder stond. Toevallig afgelopen maandag laten doen in Purmerend (aanrader!), in 2 dagen geregeld. Nu werkt alles weer prima. Ik heb trouwens, behalve de melding, geen enkel nadeel ondervonden tijdens deze 6 maanden. Ook heb ik geen merkbaar range erbij nu het onderdeel is vervangen. Wel is uiteraard de melding weg. :-)eisbaer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:42:
[...]
Zelfde melding gehad, die ook niet meer weg ging. Er moest toen een accucel vervangen worden. Totdat de garage tijd had kon ik er mee door rijden.
Iemand ervaring (of een shop) met het tunen van een 1.5 formentor? Ik was vanmiddag bij een shop maar die konden het niet doen ivm de beveiliging van de fabrikant op de motor.
Zou top zijn als het regio Haarlem of Den Haag zit
Zou top zijn als het regio Haarlem of Den Haag zit
Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
Ik kreeg dit ook niet aan de praat. Wel via een kabel met verschillende telefoons, waaronder ook Apple. Maar draadloos lukte maar niet. Wifi en bluetooth moeten actief zijn op de telefoon en in de auto, want Android Auto werkt via Wifi.chefspecial schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:13:
Weet iemand toevallig hoe je android auto draadloos krijgt? Met usb kabel werkt prima, maar het lukt me niet om'm draadloos te krijgen.
Cupra Leon 2021, Samsung Galaxy S24 Ultra. Alle iconen blijven ook grijs dan.
[Afbeelding]
Uiteindelijk ben ik naar 'een mannetje' gegaan om draadloos te activeren. Ik denk dat dit wellicht een optie was toentertijd. Bij mijn Formentor (2021) heb ik nu wel draadloos Android Auto (en wat andere dingen nu ook
Ik ben naar https://www.vcds-coding.nl geweest in Breda, maar er zullen ook anderen ergens in het land zijn die kunnen coderen.
Leeg
Als je een obdeleven dongle hebt kan je het zelf vrijschakelen in de obdeleven app.chefspecial schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:13:
Weet iemand toevallig hoe je android auto draadloos krijgt? Met usb kabel werkt prima, maar het lukt me niet om'm draadloos te krijgen.
Cupra Leon 2021, Samsung Galaxy S24 Ultra. Alle iconen blijven ook grijs dan.
[Afbeelding]
Die ga ik aanschaffen dan, thnx voor de tip. Is dan die one click activering voldoende? Las elders dat je ook nog wifi en/of 5ghz aan zou moeten zetten.Benjaminsar schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:24:
[...]
Als je een obdeleven dongle hebt kan je het zelf vrijschakelen in de obdeleven app.
Weet je toevallig ook waar die setting zit? Ik heb odb11Benjaminsar schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:24:
[...]
Als je een obdeleven dongle hebt kan je het zelf vrijschakelen in de obdeleven app.
Ik heb begin juli een proefrit gemaakt en dat was top. Ik rijd momenteel een Enyaq, welke op hetzelfde platform staat, dus ik verwacht hierin geen hele extreme verschillen. Verder vind ik het een hele mooie auto, maar dat blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak.diminator schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:39:
Binnenkort wordt de tavascan geleverd (waarschijnlijk dit jaar) heeft er iemand al ervaring mee. Wat is de eerste indruk?
:strip_exif()/f/image/RbMqjCMhk8Luo26UuJEMUmq3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F47aPHWqRbw0G5cHyKEgAKhc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jVF8ZWVauKo5vjeRzZvlStja.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zich mooie plaatjes!
Een paar weken geleden stond er hier om de hoek een spiksplinter nieuwe. Net opgehaald van de dealer.
Ook in deze kleur en wielen. WOW!!!! wat een indrukwekkende auto. Echt prachtig. Op plaatjes en foto's komt het niet goed over wat voor een skitterende auto die Tavascan is.
Een paar weken geleden stond er hier om de hoek een spiksplinter nieuwe. Net opgehaald van de dealer.
Ook in deze kleur en wielen. WOW!!!! wat een indrukwekkende auto. Echt prachtig. Op plaatjes en foto's komt het niet goed over wat voor een skitterende auto die Tavascan is.
Als je kijkt naar de broertjes en zusjes dan vind ik het ook zeker de mooiste en meest sportiefste. ID4/ID5 minste, dan Enyaq/Q4 en dan de Tavascan.
(Gelukkig) hoef ik nog niet perse elektrisch te rijden, dus een dezer dagen rolt mijn nieuwe Terramar van de band, heeft ook veel weg van de Tavascan!
(Gelukkig) hoef ik nog niet perse elektrisch te rijden, dus een dezer dagen rolt mijn nieuwe Terramar van de band, heeft ook veel weg van de Tavascan!
Het is inderdaad een one click app voor de Leon, je kan het ook zelf doen (scheelt je 100 credits). Vereiste is wel dat je auto een wifi module moet hebben.chefspecial schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:04:
[...]
Die ga ik aanschaffen dan, thnx voor de tip. Is dan die one click activering voldoende? Las elders dat je ook nog wifi en/of 5ghz aan zou moeten zetten.
https://obdeleven.com/sup...020/android-auto-wireless
Ergens in het midden in de lijst van apps. Je kan het ook zelf doen (scheelt je credits) door deze stappen zelf te volgen;linuxpro schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:43:
[...]
Weet je toevallig ook waar die setting zit? Ik heb odb11
Activate wireles CarPlay, AndroidAuto and MirrorLink
-> Select 5F Multimedia (Coding)
-> Select Adaptation
-> Select Function configuration connectivity
-> Set app_connect_over_wifi (yes)
-> Set online_media (on)
-> Set google_android_auto (on)
-> Set apple_car_play (on)
-> Mirror_link (on)
-> Must enable Wi-Fi host spot 5ghz
-> Must enable Wi-Fi client mode 5ghz
Ook dit werkt alleen maar als je auto de wifi module heeft.
Ik mag de mijne de 22e ophalen. Ben benieuwd!diminator schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:39:
Wifi module, bedoel je de wifi hotspot? Die heeft mijn auto.Benjaminsar schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:36:
[...]
Het is inderdaad een one click app voor de Leon, je kan het ook zelf doen (scheelt je 100 credits). Vereiste is wel dat je auto een wifi module moet hebben.
[...]
Ergens in het midden in de lijst van apps. Je kan het ook zelf doen (scheelt je credits) door deze stappen zelf te volgen;
-> Select Adaptation
-> Set online_media (on)
-> Mirror_link (on)
Dongle aangeschaft. Het is gelukt met de credits. Nu dus ook wireless AA. Blij.Benjaminsar schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:36:
[...]
Het is inderdaad een one click app voor de Leon, je kan het ook zelf doen (scheelt je 100 credits). Vereiste is wel dat je auto een wifi module moet hebben.
[...]
Ergens in het midden in de lijst van apps. Je kan het ook zelf doen (scheelt je credits) door deze stappen zelf te volgen;
-> Select Adaptation
-> Set online_media (on)
-> Mirror_link (on)
Nu nog zien dat ik Travel assist in het menu erbij krijg want die functie heeft auto.
[ Voor 10% gewijzigd door chefspecial op 12-11-2024 22:03 ]
Iemand die reeds een Cupra Leon ST (2025) in Home Assistant kon toevoegen? Ik probeerde daarnet de https://github.com/daernsinstantfortress/cupra_we_connect integratie uit, maar die lijkt niet te werken met een Leon ST. Daarna deze integratie getest https://github.com/Farfar/homeassistant-seatconnect maar ook deze werkt (niet meer) en lijkt geen ondersteuning meer te krijgen. Ik ben dus benieuwd of iemand een ander model dan de Born in Home Assistant kon toevoegen.
Mijn exemplaar krijgt deze week een werkplaatsdatum, dus verwacht ook dat ik binnen 2 of 3 weken wel kan rijden.TVSCN schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:14:
[...]
Ik mag de mijne de 22e ophalen. Ben benieuwd!
Hallo forumleden,
Sinds enkele weken ondervind ik onverwacht problemen met het opladen van mijn Cupra Born.
Met nadruk wil ik melden dat zich dit voordoet bij 4 verschillende laadpalen. Ook heb ik de laadpaal thuis getest met een andere EV. Het probleem zit dus in de auto, niet in een laadpaal.
Eerst viel op dat het laden kort na aansluiten stopte, terwijl er nog om stroom werd gevraagd. Later op de dag of nacht ging het laden dan zonder reden gewoon verder. Omdat ik normaal nooit meer dan 80% laadt, had ik de omvang van het probleem niet meteen duidelijk.
Echter, toen ik een keer 100 % wilde laden, bleek dat de auto - ondanks de laad vraag -steeds niet verder oplaadt dan 81 %. Batterycare staat uit; ik kan gewoon laden naar 100 %.
Gisteren weer opnieuw geprobeerd omstreeks 21 uur. Van 54 % wilde ik naar100 %. Kort na aansluiten stopte het laden, nog 2 maal geprobeerd, maar het laden stopte telkens. De auto aan de stroom gelaten en daarna gezien dat de auto de volgende morgen om 5 uur is gaan laden, maar is gestopt op 81 % inplaats van op 100%. Dit gebeurde al eerder ook.
Ik heb eerder geen routines aangemaakt en tot een paar weken geleden nimmer problemen gehad. Mijn opvatting is dat er iets mankeert aan het laadsysteem van de auto, de hoog volt accu of iets met de software. Ik heb 26 november een werkplaats afspraak, maar ik ben benieuwd naar de suggesties.
Hieronder wat screenshots.
/f/image/zFgGeJ0S1j67IiUsqmb58Sx8.png?f=fotoalbum_large)
Sinds enkele weken ondervind ik onverwacht problemen met het opladen van mijn Cupra Born.
Met nadruk wil ik melden dat zich dit voordoet bij 4 verschillende laadpalen. Ook heb ik de laadpaal thuis getest met een andere EV. Het probleem zit dus in de auto, niet in een laadpaal.
Eerst viel op dat het laden kort na aansluiten stopte, terwijl er nog om stroom werd gevraagd. Later op de dag of nacht ging het laden dan zonder reden gewoon verder. Omdat ik normaal nooit meer dan 80% laadt, had ik de omvang van het probleem niet meteen duidelijk.
Echter, toen ik een keer 100 % wilde laden, bleek dat de auto - ondanks de laad vraag -steeds niet verder oplaadt dan 81 %. Batterycare staat uit; ik kan gewoon laden naar 100 %.
Gisteren weer opnieuw geprobeerd omstreeks 21 uur. Van 54 % wilde ik naar100 %. Kort na aansluiten stopte het laden, nog 2 maal geprobeerd, maar het laden stopte telkens. De auto aan de stroom gelaten en daarna gezien dat de auto de volgende morgen om 5 uur is gaan laden, maar is gestopt op 81 % inplaats van op 100%. Dit gebeurde al eerder ook.
Ik heb eerder geen routines aangemaakt en tot een paar weken geleden nimmer problemen gehad. Mijn opvatting is dat er iets mankeert aan het laadsysteem van de auto, de hoog volt accu of iets met de software. Ik heb 26 november een werkplaats afspraak, maar ik ben benieuwd naar de suggesties.
/f/image/zFgGeJ0S1j67IiUsqmb58Sx8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6LXaccGT4vgvvucmZda6NX5E.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb exact hetzelfde gehad enkele weken terug. Dit verschijnsel kwam bij mij voor na de installatie van de laatste software update bij de dealer.1104JR schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:28:
Hallo forumleden,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat de problemen zijn begonnen na de software update ben ik ook teruggegaan naar de dealer hiermee. Die konden niet direct iets vinden. Waardoor hij eigenlijk voor verder onderzoek terug moest komen.
Hiervoor had ik ook nooit routines gebruikt. Maar heb ik enige tijd voor de software update wel tijdelijk gebruik gemaakt van GridIO (op basis van dynamische stroomprijzen laden starten/stoppen).
Bij mij stopte het laden ook na 5 minuten en ging pas door na 00:00. Omdat dit patroon ook vaak voorkwam bij gebruik van GridIO (welke ik niet meer gebruikte) heb ik het wachtwoord van mijn Cupra ID vervangen. Met als gedachten dat er dan geen externe tools meer verbinding kunnen maken met de auto.
Na het veranderen van mijn wachtwoord heb ik geen laadproblemen meer ondervonden. Misschien kun je dat ook proberen?
Brief van de belastingdienst binnen. Vanaf 1 januari mrb betalen. 25% van het normale tarief. Hoeveel het uiteindelijk word horen we later.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ah ik zag op de PostNL app dat ik een brief van de belastingdienst krijg en vroeg me al af wat het zou zijn
Ik heb jouw raad op gevolgd en mijn wachtwoord van de Cupra app gewijzigd. Ook bij mij is het probleem nu opgelost. Ik kan nu gewoon opladen tot 100% zonder onderbrekingen. Het is voor mij wel onduidelijk gebleven welke connectie met een externe toegang nu verantwoordelijk was. Ik heb mijn toestemmingen voor extra Cupra services wel ingetrokken. Bedankt voor jouw reactie!!Bassie90 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:44:
[...]
Ik heb exact hetzelfde gehad enkele weken terug. Dit verschijnsel kwam bij mij voor na de installatie van de laatste software update bij de dealer.
Omdat de problemen zijn begonnen na de software update ben ik ook teruggegaan naar de dealer hiermee. Die konden niet direct iets vinden. Waardoor hij eigenlijk voor verder onderzoek terug moest komen.
Hiervoor had ik ook nooit routines gebruikt. Maar heb ik enige tijd voor de software update wel tijdelijk gebruik gemaakt van GridIO (op basis van dynamische stroomprijzen laden starten/stoppen).
Bij mij stopte het laden ook na 5 minuten en ging pas door na 00:00. Omdat dit patroon ook vaak voorkwam bij gebruik van GridIO (welke ik niet meer gebruikte) heb ik het wachtwoord van mijn Cupra ID vervangen. Met als gedachten dat er dan geen externe tools meer verbinding kunnen maken met de auto.
Na het veranderen van mijn wachtwoord heb ik geen laadproblemen meer ondervonden. Misschien kun je dat ook proberen?
Wat een plaatje! Al moet ik eerlijk zijn, ik heb mijn bedenkingen bij de voorkant...en dan voornamelijk de grille. Ik zag hem staan bij een Van der Valk gisteren en ik schrok er een beetje van. Lijkt wel....niet af? Eerder een groot gat dan dat het netjes is afgemaakt? Maar misschien was dat een moment opname, ik moest snel door.Berend- schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:35:
[...]
Ik heb begin juli een proefrit gemaakt en dat was top. Ik rijd momenteel een Enyaq, welke op hetzelfde platform staat, dus ik verwacht hierin geen hele extreme verschillen. Verder vind ik het een hele mooie auto, maar dat blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
tov andere EV's is het inderdaad behoorlijk anders. Het is vooral extreemBrak1977 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 06:36:
[...]
Wat een plaatje! Al moet ik eerlijk zijn, ik heb mijn bedenkingen bij de voorkant...en dan voornamelijk de grille. Ik zag hem staan bij een Van der Valk gisteren en ik schrok er een beetje van. Lijkt wel....niet af? Eerder een groot gat dan dat het netjes is afgemaakt? Maar misschien was dat een moment opname, ik moest snel door.
Zijn jullie tevreden met de standaard geluidsinstallatie/speakers (niet Beats) in de cupra? In mijn Leon hybride is het niet perse slecht, maar merk wel dat ik wat laag mis en vind het geheel wat plat klinken. Komend van een Denon en daarvoor B&O "premium" installatie merk je echt wel wat verschil.
Even geïnformeerd bij de audiospecialist. Hun adviseren een DSP versterker en daarnaast een actieve sub in de kofferbak. Ze geven aan dat de standaard speakers nog wel wat meer in hun mars hebben dan fabriekaf, ze willen die dus laten zitten.
Iemand ervaringen met een DSP met behoud van de originele speakers? Is het een upgrade?
Even geïnformeerd bij de audiospecialist. Hun adviseren een DSP versterker en daarnaast een actieve sub in de kofferbak. Ze geven aan dat de standaard speakers nog wel wat meer in hun mars hebben dan fabriekaf, ze willen die dus laten zitten.
Iemand ervaringen met een DSP met behoud van de originele speakers? Is het een upgrade?
@chefspecial Ik heb in mijn e-Golf met standaardaudio een vergelijkbare oplossing van Helix geïnstalleerd (originele accessoire van VW). Is echt een verschil van dag en nacht. En het mooie is dat je nu stapsgewijs evt later alsnog je originele speakers kan omwisselen, maar ik heb die behoefte niet meer.
Ter illustratie (niet hier gekocht): https://www.procarlab.nl/product/helix-plugplay-subwoofer/
Ter illustratie (niet hier gekocht): https://www.procarlab.nl/product/helix-plugplay-subwoofer/
[ Voor 13% gewijzigd door nrg op 18-11-2024 06:21 ]
Heb je een sub toegevoegd en ook een dsp?nrg schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:18:
@chefspecial Ik heb in mijn e-Golf met standaardaudio een vergelijkbare oplossing van Helix geïnstalleerd (originele accessoire van VW). Is echt een verschil van dag en nacht. En het mooie is dat je nu stapsgewijs evt later alsnog je originele speakers kan omwisselen, maar ik heb die behoefte niet meer.
@chefspecial Ja, dit ding zit tussen je bestaande headunit en je speakers. Er zit een DSP in en een 300W “class AB” versterker. Ik zit verder niet helemaal in de materie maar volgens mij is deze oplossing vergelijkbaar met wat jij op het oog hebt.
@nrg
Dat klopt, helpt het enorm? Kun je specificeren wat precies beter is geworden?
En je hebt ook een sub toegevoegd? Waar is die gemonteerd? In mijn leon hybr is er in de kofferbak weinig ruimte. Geen reservewiel.
Dat klopt, helpt het enorm? Kun je specificeren wat precies beter is geworden?
En je hebt ook een sub toegevoegd? Waar is die gemonteerd? In mijn leon hybr is er in de kofferbak weinig ruimte. Geen reservewiel.
Helaas het zelfde met mijn formentor, mocht je een oplossing vinden dan hou ik me ook aanbevolen!argon007 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:43:
Iemand die reeds een Cupra Leon ST (2025) in Home Assistant kon toevoegen? Ik probeerde daarnet de https://github.com/daernsinstantfortress/cupra_we_connect integratie uit, maar die lijkt niet te werken met een Leon ST. Daarna deze integratie getest https://github.com/Farfar/homeassistant-seatconnect maar ook deze werkt (niet meer) en lijkt geen ondersteuning meer te krijgen. Ik ben dus benieuwd of iemand een ander model dan de Born in Home Assistant kon toevoegen.
Vandaag met de eerste sneeuw, 40km gereden, even gestopt bij de winkel, stap weer in. Wil de ruitenwisser aanzetten, PING PING PING. storing electrosysteem, storing 12V, zoek een veilige plek.
Volgens mij was het direct de ruitenwisser aanzetten, plus verwarming die begint te blazen, en voet op de rem iets te veel gevraagd ofzo, want even voet van de rem, en weer er op en alle meldingen waren weg.
Volgens mij was het direct de ruitenwisser aanzetten, plus verwarming die begint te blazen, en voet op de rem iets te veel gevraagd ofzo, want even voet van de rem, en weer er op en alle meldingen waren weg.
Merk ook af en toe wel wat kuurtjes in de koud, laatste tijd een melding dat de batterij in mijn sleutel bijna leeg is, exact zelfde dag als mijn collega met zijn golf de melding kreeg.Patrock schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:41:
Vandaag met de eerste sneeuw, 40km gereden, even gestopt bij de winkel, stap weer in. Wil de ruitenwisser aanzetten, PING PING PING. storing electrosysteem, storing 12V, zoek een veilige plek.
Ik kan hem zaterdag de 23ste ophalenTVSCN schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:14:
[...]
Ik mag de mijne de 22e ophalen. Ben benieuwd!
vraagje.
welke maat velg en winterbanden gebruiken jullie onder een Cupra Born?
Of rijden jullie met Crossclimate banden?
Ik rij al jaaaaren zakelijk en heb de afgelopen 10 jaar? GEEN winterbanden laten monteren.maffy_daffy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:35:
vraagje.
Wrom nie? Omdat we de afgelopen jaren nauwelijks sneeuw hebben gezien.
Het is teveel gedoe, kost een smak centen en als het wel een keer te glad is werk ik gewoon vanuit huis en zeg eventuele afspraken af. Simple as That.
Crossclimat zou ik kunnen overwegen bij de noodzaak voor nieuwe banden in de toekomst.
Dat is voor in Nederland meer dan voldoende.
[ Voor 10% gewijzigd door AvK op 21-11-2024 20:04 ]
Dat is ook al rap! Het bedrijf waar ik werk zit op het zelfde terrein als waar de auto's voor verschillende dealers worden klaar gemaakt voor aflevering. Dus zag hem vanmorgen al staan! Stond ook nog een blauwe Adrenaline/VZ.
:strip_exif()/f/image/jNEbcSPZN9HCtnDOAtK4nAZT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door TVSCN op 21-11-2024 21:48 ]
Het is niet alleen sneeuw, het is ook de temperatuur die ervoor zorgt dat jou zomerbanden voor een vele langere remweg zorgen dan een winterband zal doen. Lees maar eens wat ANWB bandentests bijvoorbeeld, is daar wel eens langsgekomen meen ik. En waarom zou je het niet doen als je zakelijk rijdt? Kost je toch niks. Plus hou er rekening mee dat je Duitsland niet in mag in de winter voor diegene die dat wel eens (vaker) doen.AvK schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:03:
[...]
Ik rij al jaaaaren zakelijk en heb de afgelopen 10 jaar? GEEN winterbanden laten monteren.
Wrom nie? Omdat we de afgelopen jaren nauwelijks sneeuw hebben gezien.
Het is teveel gedoe, kost een smak centen en als het wel een keer te glad is werk ik gewoon vanuit huis en zeg eventuele afspraken af. Simple as That.
Crossclimat zou ik kunnen overwegen bij de noodzaak voor nieuwe banden in de toekomst.
Dat is voor in Nederland meer dan voldoende.
Ik woon aan de Duitse grens en ga er wel eens shoppen
ik vraag mij af of de crosclimate banden niet meer energie verbruiken tegenover zomerbanden
ik vraag mij af of de crosclimate banden niet meer energie verbruiken tegenover zomerbanden
Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.