Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• aaradorn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-10 07:46
Vandaag even de tips geprobeerd van harder gas geven en harder remmen voor dat ik ga laden. Volle 5% weg weten te spelen in 10km. Laad nog steeds maar met 50kw in dit weer.

Vanaf 15% al.

Harder gassen en remmen durf ik bijna niet te doen op de snelweg. Toch maar jammer deze snelheden.

Fastned dingetje? Maybe dat ik eens een andere moet proberen? Autos om mij heen, zelfs een ID.3 hebben hogere snelheden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52ipkTTHlkqRF5FvMYTGzMR3WKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8UWa2cC9TSG2Jxwu1L3Px2p.jpg?f=fotoalbum_large

• blaaaaaaaaaaaat
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 09:50
aaradorn schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:46:
Vandaag even de tips geprobeerd van harder gas geven en harder remmen voor dat ik ga laden. Volle 5% weg weten te spelen in 10km. Laad nog steeds maar met 50kw in dit weer.

Vanaf 15% al.

Harder gassen en remmen durf ik bijna niet te doen op de snelweg. Toch maar jammer deze snelheden.

Fastned dingetje? Maybe dat ik eens een andere moet proberen? Autos om mij heen, zelfs een ID.3 hebben hogere snelheden. [Afbeelding]
Ik ga nog wel een keer een Shell Recharge oid proberen als ik in de gelegenheid ben binnenkort.
Maar gezien het artikeltje wat ik eerdere postte denk ik dat het weinig gaat uitmaken.
De accu wordt pas verwarmd als hij aan de lader hangt.

• aaradorn
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:52:
[...]

Ik ga nog wel een keer een Shell Recharge oid proberen als ik in de gelegenheid ben binnenkort.
Maar gezien het artikeltje wat ik eerdere postte denk ik dat het weinig gaat uitmaken.
De accu wordt pas verwarmd als hij aan de lader hangt.
Kunnen borns dat wel? Dacht dat wij juist geen verwarmde accu hadden. Of bedoel je gewoon warmte door opladen?

(Ik zou een gat in de lucht springen als de de accu kunnen preconditionen)

Even voor de zekerheid, net een born naast mij komen staan, laad noglangzamer dan die van mij.... dus is gelukkig niet alleen die van ons. Andere hebben er ook last van. (Kan zijn dat het natuurlijk ook een tweaker is)

[ Voor 16% gewijzigd door aaradorn op 04-12-2023 15:03 ]

• blaaaaaaaaaaaat
aaradorn schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:59:
[...]

Kunnen borns dat wel? Dacht dat wij juist geen verwarmde accu hadden. Of bedoel je gewoon warmte door opladen?

(Ik zou een gat in de lucht springen als de de accu kunnen preconditionen)

Even voor de zekerheid, net een born naast mij komen staan, laad noglangzamer dan die van mij.... dus is gelukkig niet alleen die van ons. Andere hebben er ook last van. (Kan zijn dat het natuurlijk ook een tweaker is)
Tot gisteren was ik altijd in de veronderstelling dat de 77kW versie kon pre-conditionen als je in de navi de snellader kiest.
Na dat stukje van de VW engineer ben ik daar wat minder van overtuigd, want dat suggereert dat er pas verwarmd wordt als het laden gestart is (omdat het "slechts" 5min verschil zou maken).
Dat is dus geen pre-conditioning.
Ik zie daar geen onderscheid tussen 45/58/77kW in.

Volgens mij heb ik het eerder ook al eens gevraagd: maar waarom niet gewoon een knop "pre-conditioning" in de software, zodat je zelf kan kiezen of je dat wilt doen. Als je vooraf weet dat het X% kost per minuut, kun je zelf wel bepalen of je de lader haalt of niet.

• aaradorn
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:20:
[...]

Als je vooraf weet dat het X% kost per minuut, kun je zelf wel bepalen of je de lader haalt of niet.
Precies, en geloof er zelf ook niet heel veel van, als ik de verschillen zie in landen waar ze een warmte pomp hebben dan word ik toch echt wel jaloers hoor, dat moet toch een verschil maken??

En zelfs pre-conditionen, omdat het niet heel veel uitmaakt betekent het niet dat het er niet in hoeft te zitten.

(Stukje naar de lader had ik trouwens ook via de ingebouwde navi gedaan vandaag, just to be sure, helaas pindakaas)

• blaaaaaaaaaaaat
aaradorn schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:34:
[...]

Precies, en geloof er zelf ook niet heel veel van, als ik de verschillen zie in landen waar ze een warmte pomp hebben dan word ik toch echt wel jaloers hoor, dat moet toch een verschil maken??

En zelfs pre-conditionen, omdat het niet heel veel uitmaakt betekent het niet dat het er niet in hoeft te zitten.

(Stukje naar de lader had ik trouwens ook via de ingebouwde navi gedaan vandaag, just to be sure, helaas pindakaas)
Ik heb er dus een met warmtepomp, maakt tot dusver geen echt verschil met de vorige (zonder wp).

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

Pinobigbird

doesn't share food!

blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:20:
[...]

Volgens mij heb ik het eerder ook al eens gevraagd: maar waarom niet gewoon een knop "pre-conditioning" in de software, zodat je zelf kan kiezen of je dat wilt doen. Als je vooraf weet dat het X% kost per minuut, kun je zelf wel bepalen of je de lader haalt of niet.
Om mezelf maar te quoten:
Pinobigbird schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Die komt! Althans, hij zit al in de ID.7-software (4.0), zie op 14:30 in deze video:
[YouTube: VW ID.7 - this is a big step forward]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• aaradorn
Pinobigbird schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:17:
[...]

Om mezelf maar te quoten:

[...]
hyped!

Kan nog steeds niet laden aan laadpalen met mijn multitankcard, iemand anders ook dit probleem? Laatste laadsessie in mijn app is ook van de 31 oktober, kan wel laden bij fastned maar thats it. Ligt gelukkig dus niet aan de auto, kabel ook al gecheked met de kabel van een andere auto, ook geen probleem. (kan nog steeds niet laden met mijn pas maar dat in ieder geval uitgesloten)

[ Voor 7% gewijzigd door aaradorn op 05-12-2023 09:18 ]

• Frederik1987
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 11:48
AvK schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:26:
Heb mijn Born afgelopen dinsdag gehaald zoals jullie hebben kunnen lezen. Erg blij mee. Wat mij wel bevreemd is dat er niet een thuislaad kabel bij zit zodat je (desnoods) vanuit je gewone 230V stopcontact vanuit huis kan laden. Kabel door het keukenraampje bij wijze van spreken. Dat vind ik toch wel een beetje zuinig van Cupra. Voelt ook niet fijn omdat ik me goed kan voorstellen dat je dat echt wel eens nodig zou kunnen hebben. Krijg je zo'n kabel pas bij de aller duurste uitvoering ofzo? Ik heb een Business editie, dat is toch ook niet kinderachtig?
Heb zelf de performance 2022 (geen ONE) zat deze ook niet bij. Collega's hebben wel de one editie en die kregen deze er wel bij. Mocht van werkgever bestellen, dus heb er inmiddels zelf ook een.

• TiksB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-08 15:04
MarinoC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:00:
Ik red de 300 ook echt niet, maar wel iets zwaardere voet. Ben ook zo eigenwijs om gewoon structureel 100% te laden, ben erg benieuwd of over jaar of 2 nu echt substantieel negatief verschil te zien is. Heb nu nog steeds met zo’n 45k op teller niet echt het idee dat dat zo is.
Een collega van mij heeft een ID3 58 kW, altijd tot 100% geladen en nu 2 jaar later nog "maar" 235 km over bij deze temperatuur...

Zelf rij ik een Born One Adrenaline 58kW (met warmtepomp) en heb momenteel ca 285 km (zomers 330-350) in de accu, meestal 115 km snelweg. Ik doe geen concessies als het gaat om de kachel ('s zomers AC), stoelverwarming en stuurverwarming. Laad tot 80% wanneer het kan, 100% wanneer het moet. Ik zorg er wel voor dat de 100% lading zo kort mogelijk voor mijn vertrek klaar is. Meestal thuis met de GRIDIO app ('s nachts) en anders (vaak op het werk) via de Cupra app een uur of anderhalf voor vertrek het laadpercentage van 80% naar 100% zetten.

Oh ja momenteel 68.500 km vanaf 7 feb 2022

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:06
TiksB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:23:
[...]

Een collega van mij heeft een ID3 58 kW, altijd tot 100% geladen en nu 2 jaar later nog "maar" 235 km over bij deze temperatuur...

Zelf rij ik een Born One Adrenaline 58kW (met warmtepomp) en heb momenteel ca 285 km (zomers 330-350) in de accu, meestal 115 km snelweg. Ik doe geen concessies als het gaat om de kachel ('s zomers AC), stoelverwarming en stuurverwarming. Laad tot 80% wanneer het kan, 100% wanneer het moet. Ik zorg er wel voor dat de 100% lading zo kort mogelijk voor mijn vertrek klaar is. Meestal thuis met de GRIDIO app ('s nachts) en anders (vaak op het werk) via de Cupra app een uur of anderhalf voor vertrek het laadpercentage van 80% naar 100% zetten.

Oh ja momenteel 68.500 km vanaf 7 feb 2022
Enig idee hoeveel km collega al heeft gemaakt. Ik zit denk ik op zo’n 265km met deze kou zonder consessies en dan tik ik met enige regelmaat 130 aan en rij zeker 115 op snelweg, vaak wel stukken van 20 tot 50km max snelweg. Laad overigens wel alleen op wanneer nodig, dus hang hem niet elke dag/nacht aan de stekker.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:03

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Ik kom met een copper one niet verder meer dan 220 op 100% lading. laad standaard tot 80%. Zit nu op 27.800 km. En verwarm voor aan de laadpaal op werk, waar ik dagelijks aan sta.

Woon op 15km van werk, over een bult heen met enkel 80 wegen. af en toe rij ik over duitsland een stukje 160.
Maar op en neer over de 80 wegen en ben momenteel 20 % kwijt voor die 30 km aan bochten, bult en rotondes.

Denk dat dit echt niet te vergelijken is met een GOM.

Zomerbandjes waren achter ook al op toen ik afgelopen maand weer voor de winterbandjes ging.
Heb afgelopen jaar een half jaar op winterbanden gereden. Dus vermoed niet eens 20.000 km gereden op zomerbanden.

[ Voor 18% gewijzigd door Patrock op 07-12-2023 11:33 ]

• aaradorn
Patrock schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:32:
Ik kom met een copper one niet verder meer dan 220 op 100% lading. laad standaard tot 80%. Zit nu op 27.800 km. En verwarm voor aan de laadpaal op werk, waar ik dagelijks aan sta.

af en toe rij ik over duitsland een stukje 160.
Wat een verschil allemaal, zit op meer KM's, heb hem pas sinds begin dit jaar en als ik hem nu laad zit ook nog steeds op de 350. Wel nog zomer bandjes maar nog meer dan genoeg profiel er op.

(Verbruik is op dit moment 15.5kwh over 107km met 3 graden)

[ Voor 5% gewijzigd door aaradorn op 07-12-2023 11:39 ]

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-11 13:27
Patrock schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:32:
Ik kom met een copper one niet verder meer dan 220 op 100% lading. laad standaard tot 80%.
Dat is al eens eerder hier voorbijgekomen. Waarschijnlijk meer een verbruiks issue als batterij degradatie.
Als je een verbruik van 22kW/100km of meer hebt dan krijg je dat soort afstanden. Stuur eens een foto

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Arboris
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 09:22
aaradorn schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:36:
[...]

Wat een verschil allemaal, zit op meer KM's, heb hem pas sinds begin dit jaar en als ik hem nu laad zit ook nog steeds op de 350. Wel nog zomer bandjes maar nog meer dan genoeg profiel er op.

(Verbruik is op dit moment 15.5kwh over 107km met 3 graden)
is dat verbruik met de kachel aan, of is dat zonder kachel en enkel stoel- & stuurverwarming met het range profiel?

[ Voor 0% gewijzigd door Arboris op 07-12-2023 11:43 . Reden: typos ]

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:03

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

MarkV6 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:42:
[...]

Dat is al eens eerder hier voorbijgekomen. Waarschijnlijk meer een verbruiks issue als batterij degradatie.
Als je een verbruik van 22kW/100km of meer hebt dan krijg je dat soort afstanden. Stuur eens een foto
Overzichtje van Tronity, Auto geeft soms wat hoger of lager aan. Maar voor mij weet ik exact waar het vandaan komt.

Ik rij elektrisch omdat het vlot door kan rijden. Niet om zuinig te zijn. Daarbij is mijn hele ww route optrekken, rotondes en bochten. Waarbij uitrollen nauwelijks voor komt. Veelal voorliggers die op laatste moment knippers aan doen om een afslag te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sEi12--lntXP31ROqMGhO-wjCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxx8eRPjuc3jkq7Gi2EJ8WhX.png?f=fotoalbum_large

• aaradorn
Arboris schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:43:
[...]

is dat verbruik met de kachel aan, of is dat zonder kachel en enkel stoel- & stuurverwarming met het range profiel?
Kachel op 20, stuur verwarming op laagste stand en range profiel ja

Toevoeging:

Cruise control op 103
Lekker rustig aan rijden
Lang remmen
Rustig optrekken

Genieten met lekkere en chille muziek

Snelle en harde muziek, hoe leuk ik dit ook vind, beinvloed mijn rijgedrag.

[ Voor 26% gewijzigd door aaradorn op 07-12-2023 12:11 ]

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:06
Tja ik rij echt altijd op comfortmodus, dat zal ook al wat uitmaken. Vind het al met al vooralsnog bij mij alles meevallen.

• blaaaaaaaaaaaat
Omgerekend van 77kW naar 58kW zou ik met 100% charge nu 302km halen.
Ik rijd vrijwel altijd in comfort mode met airco op 20 graden en in deze tijd de stoel- en stuurverwarming op 1/3.
Ik weet alleen niet of het 1 op 1 zo om te rekenen is van 77 naar 58kW.
Dit is met afgelopen jaar 25k km en gemiddeld 16,4kW / 100km
Dit was ongeveer hetzelfde toen ik er eind maart in ging rijden, 400km op 100% charge.
In de zomer was het bereik richting de 500km op 100% charge.
Degradatie lijkt me in mijn geval dus beperkt?

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:00
joostd schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:26:
Iemand anders al last gehad van een bevroren laadstekker?
Ik heb thuis een laadpaal van CUBE met een vaste kabel, afgelopen vrijdag ging de stekker er niet meer in en hoorde ik gekraak, bleek dat er water in het klepje had gestaan wat was gaan bevriezen.

uiteindelijk opgelost met heet water, maar niet echt ideaal.
Ik zag vandaag deze tip voorbij komen en moest gelijk denken aan jouw bericht:

Tip 2 – Voorkom een vastgevroren laadkabel
Het kan bij vorst weleens voorkomen dat dat de automatische vergrendeling van je laadkabel hapert. Voorkom dit door ervoor te zorgen dat er geen vocht langs de kabel de stekker in kan lopen. Laat de laadkabel daarom niet strak over de auto lopen. Mocht de kabel toch vast vriezen, dan is er een mechanisme ontgrendeling. Bekijk in het onderhoudsboekje van je elektrische auto hoe je die gebruikt.

• aaradorn
MarinoC schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:35:
Tja ik rij echt altijd op comfortmodus, dat zal ook al wat uitmaken. Vind het al met al vooralsnog bij mij alles meevallen.
Grootste verschil tussen die standen is vooral de gevoeligheid van het gas pedaal. De rest is afaik gewoon het zelfde. Dus in principe trek ik extra langzaam op in de extra langzaam optrek modus, wat nog steeds sneller is dan 99% van de autos om mij heen dus 8)

• Frederik1987
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 11:48
aaradorn schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:06:
[...]

Grootste verschil tussen die standen is vooral de gevoeligheid van het gas pedaal. De rest is afaik gewoon het zelfde. Dus in principe trek ik extra langzaam op in de extra langzaam optrek modus, wat nog steeds sneller is dan 99% van de autos om mij heen dus 8)
Volgens mij is het vermogen van de airco/verwarming in de RANGE modus ook beperkt om zo meer range te halen.

• Eddo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-11 09:47
Sinds gister krijg ik voor de Formentor update MOI3_EU_SE_R9400L aangeboden. Dit keer wel een stuk groter (2315MB) dan de vorige update. Het downloaden gaat helaas niet zo snel.
Je leest zoveel wisselende berichten over al die updates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw7SMfe_lHUfl4BUeVzPYWQLId0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/af1o1V5NbaWvewjgPepyRZF3.png?f=fotoalbum_large

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 08:09

eisbaer

Zie signature

Jelleujelle schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:16:
[...]

Precies dit heb ik ook! Hier doet de binnenverlichting het ook vaker niet dan wel. Ben benieuwd naar de oplossing..
En nu heb ik daar ook last van. Soms werkt de binnenverlichting bij openen in het donker, vaak niet.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23

AvK

Ready Set Go

Vandaag voor het eerst een echt lange afstand gereden. Wat rijdt dat fijn op de Travel Assist stand. Wel lijkt de spaak linksonder van het stuur wat ongevoelig voor aanraking. Om de haverklap kreeg ik de melding 'Stuur vasthouden' terwijl ik em echt wel vast had. Links onder dan. Rechts onder ging prima. Komt dat bekend voor?

Andere vraag: hoe zet ik de spiegel verwarming aan? Waar zit dat? Dacht dat het automatisch mee zou gaan met de ontdooi / klima stand. Maar dat is niet zou.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• S-1-5-7
AvK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:58:
Andere vraag: hoe zet ik de spiegel verwarming aan? Waar zit dat? Dacht dat het automatisch mee zou gaan met de ontdooi / klima stand. Maar dat is niet zou.
D.m.v. het zelfde knopje waarmee je de spiegels afstelt, je moet eraan draaien

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

Delphi32

Heading for the gates of Eden

eisbaer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:21:
[...]
En nu heb ik daar ook last van. Soms werkt de binnenverlichting bij openen in het donker, vaak niet.
Ik ben langs geweest bij de dealer, die wisten me te vertellen dat het "iets" langer dan een half uurtje ging duren om dit uit te zoeken. Met andere woorden: auto 's morgens brengen en hopelijk 's avonds weer halen. Daar moet ik nog een afspraak voor maken.

• ScottCervelo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-12-2024
Delphi32 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:27:
[...]

Ik ben langs geweest bij de dealer, die wisten me te vertellen dat het "iets" langer dan een half uurtje ging duren om dit uit te zoeken. Met andere woorden: auto 's morgens brengen en hopelijk 's avonds weer halen. Daar moet ik nog een afspraak voor maken.
Ik hoop het voor je , die van mij (4 maanden oud) staat al een ruime week bij de dealer met een serieus probleem met een controller waardoor er van alles niet meer doet, oa alle verlichting aan de voorkant en de knoppen op het stuur.

• aaradorn

In de deur heb je een knopje voor de afstelling maar je kan hem ook draaien, daar kan je de verwarming aan zetten

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfH__rW12NCZnxDdrX38Vp5uE7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01ndQlCz7wlS4ffxraWvjvF1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was vanmorgen, inmiddels staat m'n Born voor de zoveelste keer bij de dealer...

Ben welgeteld 3 maanden niet bij de dealer geweest😅

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:11
Vandaag voor het eerst een echt lange afstand gereden. Wat rijdt dat fijn op de Travel Assist stand. Wel lijkt de spaak linksonder van het stuur wat ongevoelig voor aanraking. Om de haverklap kreeg ik de melding 'Stuur vasthouden' terwijl ik em echt wel vast had. Links onder dan. Rechts onder ging prima. Komt dat bekend voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIVzFwoSlD0QbKTEfIE2Y5nbD1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wn2jxq5vYc00nFwBM1XMwWh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door _Mitchie_ op 08-12-2023 09:51 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dankje!
Heb me gisteren wezenloos gezocht op het grote scherm..... :X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:00
Logt de Cupra app bij een van jullie de laatste tijd ook geregeld uit? Dit is deze week volgens mij al de 5e keer dat ik opnieuw moet inloggen.

• joostiphone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 07:12
Vegazz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:20:
Logt de Cupra app bij een van jullie de laatste tijd ook geregeld uit? Dit is deze week volgens mij al de 5e keer dat ik opnieuw moet inloggen.
Yes. Dit ligt ook echt aan de Cupra app, want mijn instellingen in Home Assistant (en alles op afstand doen) werkt gewoon als ik wederom ben uitgelogd in die app.

• Gelee
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-11 20:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3dNPNPEFUvzNpklszcM1zwnwjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hkC3vP7m2mZ94DAReiFIFD1t.png?f=fotoalbum_large

Dit scherm is nieuw met de Born app 🧐

• Arboris
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 09:22
Das een bekende, die had ik toen ik vorig jaar mijn Born ophaalde bij de dealer :')

• TiksB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-08 15:04
MarinoC schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:08:
[...]

Enig idee hoeveel km collega al heeft gemaakt. Ik zit denk ik op zo’n 265km met deze kou zonder consessies en dan tik ik met enige regelmaat 130 aan en rij zeker 115 op snelweg, vaak wel stukken van 20 tot 50km max snelweg. Laad overigens wel alleen op wanneer nodig, dus hang hem niet elke dag/nacht aan de stekker.
Exact weet ik het niet maar kom er nu achter dat hij al 3 jaar in een ID3 rond rijdt en ik vermoed dat hij minimaal 45.000 tot 50.000 km per jaar rijdt. Ik zal het navragen en als het veel afwijkt van wat ik hier schrijf dan laat ik dat nog weten.

Edit: 127.000 km

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-11 14:08
Tijdje geleden boete gekregen voor eenrichtingverkeer inrijden in Amsterdam terwijl ik in Portugal was :( Weet iemand of/hoe je loatiegeschiedenis van de auto kunt uitlezen? Een vliegticket en GoogleMaps locatiegeschiedenis van mij en m'n vriendin zijn blijkbaar niet voldoende...

• Joost075
RobinInDaHood schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:35:
Tijdje geleden boete gekregen voor eenrichtingverkeer inrijden in Amsterdam terwijl ik in Portugal was :( Weet iemand of/hoe je loatiegeschiedenis van de auto kunt uitlezen? Een vliegticket en GoogleMaps locatiegeschiedenis van mij en m'n vriendin zijn blijkbaar niet voldoende...
Huh, hoe dan...?

Via Tronity kan je een hoop uitlezen, maar enkel als je al verbonden bent volgens mij.

• aaradorn
RobinInDaHood schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:35:
Ze hebben toch gewoon camera beelden? Die kan je volgens mij opvragen en dan moet je gewoon wijzen naar het feit dat het een totaal andere auto is.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Wellicht weer even een 'domme' vraag van mij. Als je Travel Assist gebruikt dan stopt de Cupra automatisch wanneer je in de file rijdt en trekt weer op zodra dat kan. Ook remt ie onafhankelijk, zodra die het nodig vindt.
Het schijnt te zijn dat ie ook keihard remt wanneer er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt vlak voor je. Doet de Cupra dat ook als je de Travel Assistant niet hebt aan staan? Ik kan dat nergens vinden. Of niet goed gezocht natuurlijk.....

• SpoinkyNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 10:58
AvK schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:41:
Wellicht weer even een 'domme' vraag van mij. Als je Travel Assist gebruikt dan stopt de Cupra automatisch wanneer je in de file rijdt en trekt weer op zodra dat kan. Ook remt ie onafhankelijk, zodra die het nodig vindt.
Het schijnt te zijn dat ie ook keihard remt wanneer er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt vlak voor je. Doet de Cupra dat ook als je de Travel Assistant niet hebt aan staan? Ik kan dat nergens vinden. Of niet goed gezocht natuurlijk.....
Ik kan niet helemaal uitsluiting geven maar een tijdje geleden ging die van mij volop in de ankers toen er een fietser overstak. Dit terwijl ik gewoon zelf reedt zonder travel assist/ACC.

Overigens was er niets aan de hand want die fietser was al lang en breed overgestoken, maar hij greep wel zelf in.

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
AvK schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:41:
Dat is front assist en werkt ook als je niet met acc/ta rijdt, zie ook pagina 162: https://www.cupraofficial...n/CUPRA_BORN_08_21_EN.pdf

• blaaaaaaaaaaaat
Joshuax8 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:48:
[...]

Dat is front assist en werkt ook als je niet met acc/ta rijdt, zie ook pagina 162: https://www.cupraofficial...n/CUPRA_BORN_08_21_EN.pdf
En soms iets te goed idd 8)7
Laatst weer volledig in de ankers terwijl er niets gebeurde...

• Joost075
Joost075 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:30:
[Afbeelding]

Dit was vanmorgen, inmiddels staat m'n Born voor de zoveelste keer bij de dealer...

Ben welgeteld 3 maanden niet bij de dealer geweest😅
Update hierover, dealer hoopt de auto nog net voor het nieuwe jaar gefixt te hebben, maar het kan zomaar langer duren. Er moet n.a.v. de recall op de hoogvoltaccu, een module worden vervangen. Ook moet de waterpomp worden vervangen. Word ongetwijfeld vervolgd...

[ Voor 4% gewijzigd door Joost075 op 11-12-2023 12:19 ]

• joostd
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-11 09:48
Joost075 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:15:
[...]

Update hierover, dealer hoopt de auto nog net voor het nieuwe jaar gefixt te hebben, maar het kan zomaar langer duren. Er moet n.a.v. de recall op de hoogvoltaccu, een module worden vervangen. Ook moet de waterpomp worden vervangen. Word ongetwijfeld vervolgd...
zover ik weet was dit een bekende en is ook een terugroepactie over, waarbij ze je accu moeten controlen en eventueel zelfs vervangen als er afwijkende waardes gemeten worden...

• Vegazz
joostd schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:26:
[...]

zover ik weet was dit een bekende en is ook een terugroepactie over, waarbij ze je accu moeten controlen en eventueel zelfs vervangen als er afwijkende waardes gemeten worden...
Klopt, dit is in combinatie met die 3.2.1 update.
Zorg dat je CUPRA Born up-to-date blijft met de nieuwste software. Software-update 3.2.1 maakt je infotainment sneller en stabieler. Bovendien verbetert de update de stabiliteit van draadloze verbindingen zoals Bluetooth en bevat de update verbeteringen voor de geluidskwaliteit.

Tijdens de update wordt ook de staat van de hoogvoltaccu gecontroleerd. Mocht blijken dat de accu onderhoud nodig heeft, dan zal dit ook direct uitgevoerd worden.
https://www.cupraofficial...orn-software-update-3-2-1

• AvK

AvK

Ready Set Go

Weer even een 'domme' vraag.... Ja ja ik ben daar goed in. In de Travel Assist stand remt de auto soms best sterk af. Vorige week in de file gebeurde dat ook een paar keer. Ik had de indruk dat mijn achterliggers niet scherp waren op het vertragen van mijn Born. Vraag: Gaan de remlichten wel branden zodra de Born boven een bepaalde vertraging komt? Probeerde er op te letten of ik mijn remlichten kon zien bij mijn achterliggers. Schijnsel in hun raam of plaatwerk. Heb het niet gezien / kunnen waarnemen.

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

AvK schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:57:
Weer even een 'domme' vraag.... Ja ja ik ben daar goed in. In de Travel Assist stand remt de auto soms best sterk af. Vorige week in de file gebeurde dat ook een paar keer. Ik had de indruk dat mijn achterliggers niet scherp waren op het vertragen van mijn Born. Vraag: Gaan de remlichten wel branden zodra de Born boven een bepaalde vertraging komt? Probeerde er op te letten of ik mijn remlichten kon zien bij mijn achterliggers. Schijnsel in hun raam of plaatwerk. Heb het niet gezien / kunnen waarnemen.
Je bent niet de eerste met deze vraag ;) Het is dan ook eerder beantwoord: Pinobigbird in "Het grote Cupra topic"
Korte antwoord is: ja.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Nerrion schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:04:
Hebben jullie wel een mail van CUPRA gekregen dat de auto op kenteken staat? Ik heb eigenlijk helemaal niks gehad nog, alleen over dat de aflever experience eraan zat te komen.
Ja ik wel. Zakelijk.

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:36
Ja ik ook. Rij inmiddels al bijna 2 jaar in de auto. :+

• linuxpro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 13:13
Help. Het klepje van het laden zit vast het wil niet meer helemaal dicht maar ook niet meer open Heb al eea geprobeerd maar klepje wil niet open en ook niet volledig dicht.

Iemand tips?

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

linuxpro schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:35:
Help. Het klepje van het laden zit vast het wil niet meer helemaal dicht maar ook niet meer open Heb al eea geprobeerd maar klepje wil niet open en ook niet volledig dicht.

Iemand tips?
Zie:
Pinobigbird schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:02:
[...]

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar anders wel iets vergelijkbaars.
Ik heb twee keer gehad dat ik de klep wilde openen maar de klep was niet volledig gesloten. Hierdoor kreeg ik de klep in eerste instantie dus ook niet meer open.
De oplossing was door snel achter elkaar de klep zachtjes in te drukken, alsof je 'm wilt sluiten. Tegelijkertijd gebruik je de afstandsbediening om de auto te ontgrendelen.
Na een paar keer ont- en vergrendelen was het uiteindelijk gelukt om de timing goed te krijgen en de klep volledig te kunnen sluiten. Daarna kon ik de klep weer normaal openen.

• linuxpro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 13:13
Heb t klepje weer open. Als ik ‘m probeer te sluiten gebeurd hetzelfde. Nu zit klepje dicht met …. Ducktape maar krijg ‘m iig weer open. Morgen garage maar bellen

• Marc_us
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
Kunnen we ook minpunten gaan introduceren op dit forum, speciaal voor de mensen die te lui zijn eerst iets op te zoeken? Mijn hemel, het lijkt wel alsof de grote helpers op dit forum alleen nog maar aan het linken zijn naar eerdere berichten of het instructieboekje.

• Nerrion
Hoe werkt het aanmaken van routines precies? Kan me herinneren dat ik het ooit wel heb gedaan maar als ik nu in het infotainment naar routines navigeer kan ik er geen aanmaken.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Nerrion schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:16:
Hoe werkt het aanmaken van routines precies? Kan me herinneren dat ik het ooit wel heb gedaan maar als ik nu in het infotainment naar routines navigeer kan ik er geen aanmaken.
Pas op!!!! Je krijgt zo minpunten...... Dat wil je toch niet.....

:P

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nu we een laadpaal thuis hebben wil ik hier ook mee gaan spelen. Aangezien de auto weer lekker koud is nu in de ochtend.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• AvK

AvK

Ready Set Go

Marc_us schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:39:
Kunnen we ook minpunten gaan introduceren op dit forum, speciaal voor de mensen die te lui zijn eerst iets op te zoeken? Mijn hemel, het lijkt wel alsof de grote helpers op dit forum alleen nog maar aan het linken zijn naar eerdere berichten of het instructieboekje.
Beste Marcus.... Wellicht is de Born een geschreven boekje voor je. Ben je een wonder met het onmiddellijk begrijpen van alle functies in een zeer moderne auto. Dat je dat meteen kan. Dat je het allemaal doorgrond.
Nou.... Ik niet. Wat ik wel begrijp is dat de Born ontzetten goed rijdt. En dat het allemaal geweldig is. Maar als ik naar Utrecht rijdt en de spiegels zijn volkomen niet functioneel.... dan is het wel lastig om het juiste knopje te vinden in de gebruiksaanwijzing. Dat gaat dan niet he. En als ik dan thuis ben, in mijn veilige omgeving.... tja dan stel ik in jou optiek wellicht een simpele vraag. Die ook in het boekje staat. Ja ja. Maar voor mij er wel toe doet. Het is hier een forum. Daar mag je vragen stellen. Als de vraag je niet bevalt (gebeurt mij hier al meer dan 20 jaar) dan laat ik em passeren. Ben wat ouder. Mogelijk een beetje verstandiger. Geen verwijt maar leef je even een beetje in alstublieft.

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-11 14:08
aaradorn schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:12:
[...]

Ze hebben toch gewoon camera beelden? Die kan je volgens mij opvragen en dan moet je gewoon wijzen naar het feit dat het een totaal andere auto is.
Nou nee dus, blijkbaar is een "ik zweer het op mijn blauwe ogen" goed genoeg voor de officier van justitie. Eerst was er wel een foto zijden ze en kreeg ik die binnen 2 weken, toen ik terugbelde ineens niet meer en moest ik maar met de agent bellen. Na paar keer achteraan bellen aan de telefoon gekregen en bleek dat er alleen een foto van de situatie is, mijn kenteken staat er niet op. Agent zij zelf ook dat hij een fout kan maken 8)7

Maargoed, Cupra is een budget auto blijkt, want je kunt by default niets uitlezen qua ritten. Tronity heb ik nu geïnstalleerd om het in de toekomst te voorkomen maar eigenlijk te absurd dat dit nodig is. Volgens mij heb ik wel 30 keer toestemming gegeven in de auto om mijn gegevens met jan en alleman te delen. Als eigenaar is het een stuk lastiger blijkt.

Misschien maar even de garage bellen, wellicht kunnen zij iets betekenen. Die gegevens moeten toch ergens (lokaal of in de cloud) worden opgeslagen zou je denken.

• AvK

AvK

Ready Set Go

RobinInDaHood schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:52:
[...]

Nou nee dus, blijkbaar is een "ik zweer het op mijn blauwe ogen" goed genoeg voor de officier van justitie. Eerst was er wel een foto zijden ze en kreeg ik die binnen 2 weken, toen ik terugbelde ineens niet meer en moest ik maar met de agent bellen. Na paar keer achteraan bellen aan de telefoon gekregen en bleek dat er alleen een foto van de situatie is, mijn kenteken staat er niet op. Agent zij zelf ook dat hij een fout kan maken 8)7

Maargoed, Cupra is een budget auto blijkt, want je kunt by default niets uitlezen qua ritten. Tronity heb ik nu geïnstalleerd om het in de toekomst te voorkomen maar eigenlijk te absurd dat dit nodig is. Volgens mij heb ik wel 30 keer toestemming gegeven in de auto om mijn gegevens met jan en alleman te delen. Als eigenaar is het een stuk lastiger blijkt.

Misschien maar even de garage bellen, wellicht kunnen zij iets betekenen. Die gegevens moeten toch ergens (lokaal of in de cloud) worden opgeslagen zou je denken.
Misschien makkelijk praten van mij. Zelf heb ik iets dergelijks ook meegemaakt. Dat was nog in de papieren tijd. Mijn kenteken begon met een hoofdletter T. De bekeuring leek op inderdaad mijn kenteken. Wat bleek achteraf: In Belgie.... had de verbalisant (waarschijnlijk met een piepje op de borst vanwege het in weer en wind buiten staan) het te bekeuren voertuig met bijna hetzelfde kenteken..... als met een hoofdletter Y een beetje krom opgeschreven een bekeuring gegeven. Die Y stond op de foto die ik als bewijs kreeg leek inderdaad een beetje als een T op de foto. Dus dat die typ geit die fout maakte kon ik ook nog wel begrijpen. Ik heb toen als verweer ingediend dat ik niet ging betalen omdat hun een fout hebben gemaakt. Jullie hebben het fout gedaan dus ik hoef niks te corrigeren of te betalen. Nooit meer wat van gehoord.

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:55
Parkeer je auto op de locatie waarvoor je de routine wil aanmaken. Dan in het infotainmentsysteem op de auto klikken, dan naar e-manager en naar het kopje routines.

Ik zou zelf verder gaan thuis op de bank via de app, want als je eenmaal een routine locatie hebt aangemaakt kan je die daar aanpassen.

• DutchCupraBorn
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-12-2023
Dit heb ik ook. Kreeg eind oktober de update, begin november die fout. Kon het 2 dagen later bij de garage laten checken en daar kwamen ze erachter dat een accucel kapot was (1 van de 9 bij 58kw). Deze stond in de backorder tot 2029. Nu hebben ze een spoedbestelling gedaan en is de afspraak gepland voor maart 2024...

Typische is dat diezelfde melding sinds een week geleden ongeveer weer weg is. Ik laat de afspraak mooi staan, want het km verlies merk ik nog altijd aan alle kanten helaas...

Als ik Tronity cijfers met de boardcomputer vergelijk, dan zegt de boardcomputer dat ik gemiddeld 17.8kwh/100km verbruik. Tronity zegt tussen de 22 en 23 (die berekent gewoon % start en % eind en pakt die delta van 58kw om het verbruik te berekenen.

Nu rij ik 102km van werk naar huis, waarbij ik 39% van de accu verbruik. Simpele berekening zegt mij
17.8/58 = 30,7% die hij had moeten verbruiken.

Oftewel (weer niet of dit klopt), als je geregistreerd autoverbruik pakt / actueel verbruik o.b.v. %, dan krijg je:

30,7/39 = 78,7% van de volledige accu die ik kan verbruiken. Oftewel, hij geeft geen melding meer aan, maar er zit sowieso nog een groot probleem in de accu.

Ga morgen de garage maar weer eens bellen, maar ben toch benieuwd of meer mensen met hetzelfde probleem zitten? Of ben ik gek en is de board computer van de Born echt zo inaccuraat...

• Icefellow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:04
AvK schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:18:
[...]

Beste Marcus.... Wellicht is de Born een geschreven boekje voor je. Ben je een wonder met het onmiddellijk begrijpen van alle functies in een zeer moderne auto. Dat je dat meteen kan. Dat je het allemaal doorgrond.
Nou.... Ik niet. Wat ik wel begrijp is dat de Born ontzetten goed rijdt. En dat het allemaal geweldig is. Maar als ik naar Utrecht rijdt en de spiegels zijn volkomen niet functioneel.... dan is het wel lastig om het juiste knopje te vinden in de gebruiksaanwijzing. Dat gaat dan niet he. En als ik dan thuis ben, in mijn veilige omgeving.... tja dan stel ik in jou optiek wellicht een simpele vraag. Die ook in het boekje staat. Ja ja. Maar voor mij er wel toe doet. Het is hier een forum. Daar mag je vragen stellen. Als de vraag je niet bevalt (gebeurt mij hier al meer dan 20 jaar) dan laat ik em passeren. Ben wat ouder. Mogelijk een beetje verstandiger. Geen verwijt maar leef je even een beetje in alstublieft.
Wat ik ook wel bijzonder vind (misschien heb ik pech) is dat het inderdaad een wat ingewikkelde moderne (maar toch een fijne) auto is. Maar dat boekje 400+ pagina's met in index voor paginanummers maar de pagina's zijn niet genummerd 8)7 ...

• Marc_us
Icefellow schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:36:
[...]

Wat ik ook wel bijzonder vind (misschien heb ik pech) is dat het inderdaad een wat ingewikkelde moderne (maar toch een fijne) auto is. Maar dat boekje 400+ pagina's met in index voor paginanummers maar de pagina's zijn niet genummerd 8)7 ...
Bij mij zijn de pagina's gewoon genummerd? [link]

• Marc_us
AvK schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:18:
[...]

Ik was niet specifiek op jou aan het reageren, en ook niet mensen te verwijten. Maar ik gebruik dit forum ook regelmatig en toen ik de Born net had, en een vraag had, gebruikte ik eerst de zoekfunctie om dit forum te doorzoeken. Werkt geweldig. Andere zaken heb je gewoon sneller opgelost als je even de Zoeken (Ctrl+F) functie door de manual haalt. Maar goed, dat ben ik.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Grappig dat iedereen het hier zo'n geweldige auto vind en dat hij "zoooo lekker rijd". Hoe meer ik erin rijd hoe meer ik het maar een gaar ding vind. Maarja, het is wel lekker goedkoop rijden :P

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:50

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Tylen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:06:
Grappig dat iedereen het hier zo'n geweldige auto vind en dat hij "zoooo lekker rijd". Hoe meer ik erin rijd hoe meer ik het maar een gaar ding vind. Maarja, het is wel lekker goedkoop rijden :P
Ik ben niet 'iedereen'. ('gaar ding' is dan ook weer niet helemaal mijn mening :) )

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Tylen

Tylen

Topicstarter
DaMightyWackO schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ik ben niet 'iedereen'. ('gaar ding' is dan ook weer niet helemaal mijn mening :) )
Haha oke dat was een beetje overtrokken. Maar hij rijd helemaal niet zo lekker (oke, is mijn mening).

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Tylen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:22:
[...]

Haha oke dat was een beetje overtrokken. Maar hij rijd helemaal niet zo lekker (oke, is mijn mening).
Ik vond hem op zich goed rijden qua wegligging, stuurgevoel en vermogen. De piepjes/waarschuwingen, zeer beperkte app incl. regelmatig storing/geen verbinding, range en snellaadsnelheid waren voor mij nadelen.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Vegazz
DaMightyWackO schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:25:
[...]

Ik vond hem op zich goed rijden qua wegligging, stuurgevoel en vermogen. De piepjes/waarschuwingen, zeer beperkte app incl. regelmatig storing/geen verbinding, range en snellaadsnelheid waren voor mij nadelen.
Inderdaad. De auto zit qua besturing goed in elkaar; m.a.w, hij rijdt lekker. Maar de software van de auto en de app en range zijn inderdaad ondergeschikt in vergelijking met de concurrerende autofabrikanten.

Maar goed, is het gras dan wel echt zoveel groener bij de buren?

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Vegazz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:02:
[...]

Inderdaad. De auto zit qua besturing goed in elkaar; m.a.w, hij rijdt lekker. Maar de software van de auto en de app en range zijn inderdaad ondergeschikt in vergelijking met de concurrerende autofabrikanten.

Maar goed, is het gras dan wel echt zoveel groener bij de buren?
Persoonlijk natuurlijk; Ja, ik heb nu een Tesla (Model Y P) en die vind ik (zeker op deze punten) beter (is ook duurder zeg ik eerlijk. En Tesla is echt niet perfect en over smaak (interieur, buitenkant) valt niet te twisten).

• Joost075
RobinInDaHood schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:52:
[...]

Dus geen boete nu gelukkig?

Ik rijd trouwens met m'n Born 98% in Amsterdam, ook wel eens tegen t verkeer in... :+

Waar/wanneer was dit? (Ik vraag 't voor een vriend :+)

• aaradorn
DaMightyWackO schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:54:
[...]

Persoonlijk natuurlijk; Ja, ik heb nu een Tesla (Model Y P) en die vind ik (zeker op deze punten) beter (is ook duurder zeg ik eerlijk. En Tesla is echt niet perfect en over smaak (interieur, buitenkant) valt niet te twisten).
Geen android auto/ apple caryplay vind ik trouwens wel heel jammer in Tesla's. Ingebouwde software mag dan wel goed zijn maar geef mij 99% van de tijd maar gewoon waze met flitsmeister ofzo. (en dan zijn er nog andere bizarre keuzes zoals het onscreen shakelpookje...)

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 20:44
Tylen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:06:
Wij hebben de auto dezelfde dag mogen halen in Leusden weet ik nog.

Auto rijdt prima, is vooral glijden zodra er ook maar iets van nattigheid op de weg ligt. Ook totaal onverwacht vaak.

Ik ben in de race geweest voor een andere auto, BMW i4 of nieuwe model 3. Beide veel betere auto's waarbij de BMW meer auto is en de Tesla de software gewoon echt goed voor elkaar heeft. Zowel in car als op de app en snelladers.

Overigens zoektocht moeten staken aangezien de leaseprijzen + bijtelling te hard stijgen. Ik zou voor een 2023 Cupra performance met 58kWh accu 300 euro bruto meer betalen en dat is nog exclusief de bijtelling om over de BMW en Model 3 maar te zwijgen.

Ik blijf daardoor voor 220 euro netto in de maand lekker die Born rijden tot einde contract en koop hierna wel weer een auto met mijn auto hart.
MIjn Born staat overigens al sinds eind November in Spanje met een lekke band en rij een hybride koreaan. Dan merk je dat tanken ook geen pretje is. Vies en duur.

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

aaradorn schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:42:
[...]

Geen android auto/ apple caryplay vind ik trouwens wel heel jammer in Tesla's. Ingebouwde software mag dan wel goed zijn maar geef mij 99% van de tijd maar gewoon waze met flitsmeister ofzo. (en dan zijn er nog andere bizarre keuzes zoals het onscreen shakelpookje...)
Ik heb Android Auto vele jaren gebruikt. Ook nog in combinatie met AAWireless kastje in mijn Peugeot (destijds moest je altijd nog fysiek verbinden) en ik mis alleen Waze functies (Flitsers, rommel op de weg meldingen). Maar gelukkig lijkt bij Tesla daar nu ook beweging te komen, de komende holiday update zou flitsers moeten krijgen.
AA/Carplay (Android car daargelaten) ervaar ik toch als een soort systeem op een systeem en dat heeft beperkingen. Niet alleen qua functionaliteit maar ook UI/UX. (let wel: AA/Carplay heeft een bestaansrecht omdat de auto-industrie niet in staat is geweest om goede multimedia systemen te onderhouden (updates en apps).

• MarkV6
Sinds software 3.2.1 gaat mijn stuurverwarming iedere dag vanzelf aan op stand 1. Meestal tenminste. Maar stoelverwarming moet ik steeds met de hand op stand 1 aanzetten. In het menu want het is te donker om het met de touch te doen.
Daar staat er 'leerprogramma voor bijrijders stoel actief'
Vreemd want daar zit meestal niemand. Ik wil de bestuurder stoel inleren. In de manual staat dat inleren alleen op stand 3 werkt. Dus ben ik vandaag gekookt aangekomen maar inleren veranderd niet.

Hoe kan ik de stoelverwarming wel goed inleren?
Het zou pas echt slim zijn als het staat zoals het de vorige rit was gestopt.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Tylen

Tylen

Topicstarter
mr.DJ95 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:00:
[...]

Wij hebben de auto dezelfde dag mogen halen in Leusden weet ik nog.

Auto rijdt prima, is vooral glijden zodra er ook maar iets van nattigheid op de weg ligt. Ook totaal onverwacht vaak.

Ik ben in de race geweest voor een andere auto, BMW i4 of nieuwe model 3. Beide veel betere auto's waarbij de BMW meer auto is en de Tesla de software gewoon echt goed voor elkaar heeft. Zowel in car als op de app en snelladers.

Overigens zoektocht moeten staken aangezien de leaseprijzen + bijtelling te hard stijgen. Ik zou voor een 2023 Cupra performance met 58kWh accu 300 euro bruto meer betalen en dat is nog exclusief de bijtelling om over de BMW en Model 3 maar te zwijgen.

Ik blijf daardoor voor 220 euro netto in de maand lekker die Born rijden tot einde contract en koop hierna wel weer een auto met mijn auto hart.
MIjn Born staat overigens al sinds eind November in Spanje met een lekke band en rij een hybride koreaan. Dan merk je dat tanken ook geen pretje is. Vies en duur.
Ja we zaten in de tweede batch van Born rijders in nl.

Nouja de remmen kan ik niet aan wennen. Ik mis gewoon de achter schijfremmen. En in de "B'" stand vind ik al helemaal niets. De lane assist/travel assist is gewoon ruk. Nu vergelijk ik hem natuurlijk met mijn andere auto en dat is gewoon een hele andere klasse (A4 quattro 3.0 TDI) en daar werkt alles gewoon goed zoals het hoort. Ik snap echt niet waarom cupra de software niet goed krijgt. Radio uit bij deur open bijvoorbeeld. Stel je dit in is het de volgende dag weer uit. :(

Ik denk dat ik hem volgend jaar in ga ruilen voor iets anders. Maar wat dat weet ik nog niet. Tenzij de hoofdbestuurster zegt dat ze hem langer wilt hahaha. Zij is er overigens wel over te spreken (gelukkig) en daarom rijd zij ook als we met het gezin erin weggaan ;) Ik ben het geklaag van haar ondertussen wel zat als ik rij (Waarom rem je zo hard en laat, ja omdat ik verwacht dat hij beter remt en dus niet op het laatste moment toch nog harder het pedaal moet intrappen etc etc etc) hahaha. Maar ach hij ziet er nog steeds mooi uit.

• aaradorn
DaMightyWackO schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:03:
[...]
en ik mis alleen Waze functies (Flitsers, rommel op de weg meldingen). Maar gelukkig lijkt bij Tesla daar nu ook beweging te komen, de komende holiday update zou flitsers moeten krijgen.
Dat zijn ook wel echt heel handige meldingen, vooral troep op de weg en ongeluk meldingkjes. Denk niet dat ik ooit nog terug kan. Geeft mij een veilig gevoel.

Hebben ze die flitspalen uit een publiek systeem gehaald? En kunnen mensen die ook zelf markeren voor anderen? Want dat is natuurlijk het handigste, mobiele flitspalen zijn natuurlijk de duiveltjes.

• MarkV6
Tylen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:09:
[...]
Nouja de remmen kan ik niet aan wennen. Ik mis gewoon de achter schijfremmen. En in de "B'" stand vind ik al helemaal niets. De lane assist/travel assist is gewoon ruk.
Dat is een kwestie van wennen denk ik want ik en andere die in de Born rijden vinden dat wel prettig.
Het remgedrag heeft niets met de trommelremmen te maken maar met regenereren. Je voelt de overgang als je niet in mode B zit. Dat doe ik wel altijd.

Maargoed ik heb ook 15 jaar met een starre achteras gereden en vindt daar niets mis mee.

Het enige waar ik niet tevreden over ben is het stuurgevoel. Er zit totaal geen feedback in. Als je door een kuil of richel rijdt dan hoor je dat te voelen als een ruk aan het stuur.
Als je snel instuurt hoor je een ratelend geluid. Net of er iets mis is met de hydraulische olie. Ik vermoed dat het onderstuur is en de wielen maken dit geluid.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
MarkV6 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:26:
[...]

Dat is een kwestie van wennen denk ik want ik en andere die in de Born rijden vinden dat wel prettig.
Het remgedrag heeft niets met de trommelremmen te maken maar met regenereren. Je voelt de overgang als je niet in mode B zit. Dat doe ik wel altijd.
Ik kan er niet aan wennen ;) (Ik zeg expres "ik" overal bij omdat het natuurlijk voor iedereen anders is).

• S-1-5-7
[...] Nu vergelijk ik hem natuurlijk met mijn andere auto en dat is gewoon een hele andere klasse (A4 quattro 3.0 TDI) en daar werkt alles gewoon goed zoals het hoort.
Dan heb jij hele andere ervaringen dan ik had met mijn A3 uit 2021, daar was de elektronica namelijk net zo ruk.
Ik reed soms hele ritten zonder radio/navigate/scherm omdat het met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen was

[ Voor 12% gewijzigd door S-1-5-7 op 14-12-2023 10:55 ]

• Nerrion
Deewop schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:59:
[...]

Parkeer je auto op de locatie waarvoor je de routine wil aanmaken. Dan in het infotainmentsysteem op de auto klikken, dan naar e-manager en naar het kopje routines.

Ik zou zelf verder gaan thuis op de bank via de app, want als je eenmaal een routine locatie hebt aangemaakt kan je die daar aanpassen.
Bij mij heb ik helaas geen optie om een routine aan te maken. Als ik op het potloodje druk gebeurt er niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhcPAnKM3pZ-Vegc4pVAoYrl1bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLa44qlzYF7O2YMq9uEfpU4N.jpg?f=fotoalbum_large

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:23
[...]

Nouja de remmen kan ik niet aan wennen. Ik mis gewoon de achter schijfremmen. En in de "B'" stand vind ik al helemaal niets. De lane assist/travel assist is gewoon ruk. Nu vergelijk ik hem natuurlijk met mijn andere auto en dat is gewoon een hele andere klasse (A4 quattro 3.0 TDI) en daar werkt alles gewoon goed zoals het hoort. Ik snap echt niet waarom cupra de software niet goed krijgt. Radio uit bij deur open bijvoorbeeld. Stel je dit in is het de volgende dag weer uit. :(

Ik denk dat ik hem volgend jaar in ga ruilen voor iets anders. Maar wat dat weet ik nog niet. Tenzij de hoofdbestuurster zegt dat ze hem langer wilt hahaha. Zij is er overigens wel over te spreken (gelukkig) en daarom rijd zij ook als we met het gezin erin weggaan ;) Ik ben het geklaag van haar ondertussen wel zat als ik rij (Waarom rem je zo hard en laat, ja omdat ik verwacht dat hij beter remt en dus niet op het laatste moment toch nog harder het pedaal moet intrappen etc etc etc) hahaha. Maar ach hij ziet er nog steeds mooi uit.
Begrijp ik nu goed dat jouw vrouw dus vooral erin rijdt en jij meestal in de A4 rijdt? Dan snap ik dat de B stand niet lekker rijdt als je telkens je rijgedrag moet aanpassen bij switchen van auto.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Clubbers schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:15:
[...]

Begrijp ik nu goed dat jouw vrouw dus vooral erin rijdt en jij meestal in de A4 rijdt? Dan snap ik dat de B stand niet lekker rijdt als je telkens je rijgedrag moet aanpassen bij switchen van auto.
Correct. En de D vind ik ook niet lekker rijden hoor ;)

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:59
[...]

Wel herkenbaar en wat ik niet begrijp is dat de systemen op een Leon uit 2016 of 2018 prima werken en diezelfde systemen op een Born opeens reageren alsof het de eerste Béta versie is.

Alles heeft te maken dat men wilde besparen op hardware gedurende de ontwikkeling van het MEB platform. 1 computer zou alles moeten overnemen en aansturen. Wat uiteindelijk niet lukte. Ook op software ontwikkeling en onderdelen van deze systemen is net iets teveel bespaard.

Per 2024 komt de volgende hardware matige upgrade van het platform. Naast verlichte touch knoppen is dat platform ook weer aangepast in componenten. Daarmee verwacht VW/Cupra/Audi dat ze de erfenis van de eerste versie echter zich kunnen gaan laten. Laten we dat hopen!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Ik had laatst op vakantie een huurauto, een SEAT Arona, met dus een stuur met fysieke knoppen, dus niet die klote touchbediening. Wat een verademing was dat zeg. Echt zoveel beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAM201hqZHt7-RjO2hCs4lm0-Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vzWGSsSYF5LDOTkKbAnidwN.png?f=fotoalbum_large

• Marc_us
[...]
Wow, echt? Heb nu zelf 35.000 km op de teller en ben nog nooit gegleden. Alleen als je met nat weer in de sportstand zo hard mogelijk optrekt vanuit stilstand is mij dat een enkele keer gelukt. En ik rijd soms echt wel met regenachtig weer met gas erop.

[ Voor 17% gewijzigd door Marc_us op 14-12-2023 16:26 ]

• mr.DJ95
Marc_us schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:24:
[...]

Wow, echt? Heb nu zelf 35.000 km op de teller en ben nog nooit gegleden. Alleen als je met nat weer in de sportstand zo hard mogelijk optrekt vanuit stilstand is mij dat een enkele keer gelukt. En ik rijd soms echt wel met regenachtig weer met gas erop.
Ja soms ook echt mega onverwacht. Nu heb ik gelukkig wel wat auto gevoel (lang leven simracen) maar de bijrijder vind dat niet zo leuk.

Er zit hier bij het inrijden van de wijk een knik in de weg, met regen en lage temperatuur is dat zelfs zonder gas of lift van het gas glijden. Met de nieuwe banden overigens geen verbetering, voor een performance uitvoering zitten er behoorlijke eco budget bandjes onder. Dat is wat anders als de R888's die ik gewend ben van mijn andere auto.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:42

MLLL

Palm Treo 650

[...]

. Dan merk je dat tanken ook geen pretje is. Vies en duur.
De kabel van een snellader moet je toch ook zelf inpluggen en nog zelfs nog vaker ook dan tanken tijdens een vakantie.
Dus het verhaaltje 'vies' snap ik niet helemaal.
Het is ook niet zo dat je brandstof op je handen krijgt tijdens het tanken want dan doe je iets niet goed.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Nerrion schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:10:
[...]

Bij mij heb ik helaas geen optie om een routine aan te maken. Als ik op het potloodje druk gebeurt er niks.
[Afbeelding]
Ik loop tegen hetzelfde aan. Bij instellingen zie je dan Onbekende locatie. Heb thuis wel als adres ingevoerd in de navigatie maar dat helpt niet. Ook direct inpluggen bij thuiskomt hielp niet.

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:13
mr.DJ95 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:57:
[...]

Ja soms ook echt mega onverwacht. Nu heb ik gelukkig wel wat auto gevoel (lang leven simracen) maar de bijrijder vind dat niet zo leuk.

Er zit hier bij het inrijden van de wijk een knik in de weg, met regen en lage temperatuur is dat zelfs zonder gas of lift van het gas glijden. Met de nieuwe banden overigens geen verbetering, voor een performance uitvoering zitten er behoorlijke eco budget bandjes onder. Dat is wat anders als de R888's die ik gewend ben van mijn andere auto.
Ik ben ook van mening dat hij op de een of andere manier snel glijdt. Met de gladheid laatst was loslaten gas in de b stand al genoeg om de achterkant te laten glijden. Was even schrikken en nu dus nadenken dat de b stand niet handig is bij enige gladheid.
En ik moet bekennen dat ik in de herfst, natte dag, blaadjes op de weg, compleet onverwacht, nog voor ingrijpen automatisch remmen, tegen mijn voorligger ben aangegleden. Deuk in ego, weinig deuk in auto gelukkig, maar ben daardoor het vertrouwen wel wat kwijt......

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 08:09

eisbaer

Zie signature

mr.DJ95 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:57:
[...]

Heb je er winterbanden onder?

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

• MarkV6
bkruyver schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:01:
[...]
Ik ben ook van mening dat hij op de een of andere manier snel glijdt.
Mijn andere achterwielaandrijver heeft geen enkel systeem wat kan ingrijpen op de aandrijving. En met hetzelfde koppel als de Born kun moet je zeker bij een natte weg voorzichtig zijn met gas geven. Als je bij nat wegdek volgas bij het stoplicht optrekt blijf je gewoon stil staan.

Dus het verbaast me echt hoe goed de Born dat dat doet, die ene keer dat hij minimaal wegglijd valt echt wel mee.

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 15:51
Pinobigbird schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:03:
[...]

Yep, krakende remmen, bekend probleem.
Zie ook vanaf 7:27:
YouTube: Cupra Born 2022 review
Is hier iets aan te doen? Persoonlijk vind ik dit heel vreemd. Zeker als je in de file staat en voortdurend moet starten en stoppen, vind ik het heel vervelend.

• aaradorn
dotacom schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:42:
[...]

Is hier iets aan te doen? Persoonlijk vind ik dit heel vreemd. Zeker als je in de file staat en voortdurend moet starten en stoppen, vind ik het heel vervelend.
Ik zelf houd wat meer afstand zodat ik meer kan rollen, beetje zoals vrachtwagens, maakt een file ook een stuk prettiger. Dat geluid is bij mijn vooral onder de 10kmpu en als ik lang aan het remmen ben/ zacht rem.

• mr.DJ95
bkruyver schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:01:
[...]

Ik ben ook van mening dat hij op de een of andere manier snel glijdt. Met de gladheid laatst was loslaten gas in de b stand al genoeg om de achterkant te laten glijden. Was even schrikken en nu dus nadenken dat de b stand niet handig is bij enige gladheid.
En ik moet bekennen dat ik in de herfst, natte dag, blaadjes op de weg, compleet onverwacht, nog voor ingrijpen automatisch remmen, tegen mijn voorligger ben aangegleden. Deuk in ego, weinig deuk in auto gelukkig, maar ben daardoor het vertrouwen wel wat kwijt......
Hier nog geen kopstaart botsing gehad wel inderdaad een voelbaar trillend rempedaal. Wat er op duidt dat ABS aan het doen is. Dit heb ik met andere auto's niet bij dezelfde omstandigheden. Zelfs met Porsche remmen, oude banden en een nat wegdek.

• joostiphone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 07:12
Wat ik gisteren ervaarde; ik moest plots in de remmen, terwijl ik circa 100 reed, en de auto begon een beetje (ik bleef binnen de rijbaan) van links naar rechts en weer naar links en weer naar rechts te zwenken tijdens het rem-moment (rem ingetrapt houden).

Dit ging opzich na afloop prima en ik stopte netjes op tijd, maar tijdens het remmen maakte ik me toch wel zorgen dat dit gedrag vertoond werd.... Dit heb ik bij vorige auto's nog nooit meegemaakt (die bleven wel echt rechtdoor gaan).

Hebben andere mensen dit gehad?

• blaaaaaaaaaaaat
joostiphone schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:39:
Wat ik gisteren ervaarde; ik moest plots in de remmen, terwijl ik circa 100 reed, en de auto begon een beetje (ik bleef binnen de rijbaan) van links naar rechts en weer naar links en weer naar rechts te zwenken tijdens het rem-moment (rem ingetrapt houden).

Dit ging opzich na afloop prima en ik stopte netjes op tijd, maar tijdens het remmen maakte ik me toch wel zorgen dat dit gedrag vertoond werd.... Dit heb ik bij vorige auto's nog nooit meegemaakt (die bleven wel echt rechtdoor gaan).

Hebben andere mensen dit gehad?
Specifiek dit heb ik niet meegemaakt, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit gebeurt om de remweg te verlengen?
Ik heb zelf een Born total loss gereden tegen een stadsbus.
Toen gebeurde er ongelofelijk veel waar ik zelf totaal geen invloed op had maar wat het verloop van de crash wel ten goede kwam. Onder andere het remmen en sturen.
Ik zou dus niet direct de conclusie trekken dat het niet goed werkt, ik was zeer onder de indruk van de veiligheidssystemen.

Het glijden wat eerder een aantal keren werd genoemd heb ik in 25k km nog niet meegemaakt, onder welk weertype dan ook. Tot nu toe altijd gecontroleerd remmen en optrekken zonder slip.
Daar zou ik echt even de dealer voor bellen.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Stevig autootje inderdaad. Indrukwekkend..

YouTube: Euro NCAP Crash & Safety Tests of Cupra Born 2022

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.