Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 72 ... 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 09:50
VW-Bart schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:50:
[...]

Met obd11 of vcds codeer je dat eenvoudig.
Paar minuten werk, niet heel spannend in longcoding.

Wel blijft t irritant dat je iedere 10 seconden even moet sturen, desondanks gebruik ik t dagelijks.
ALS het werkt ;)
Bij mijn import Duitser is het na talloze pogingen niet gelukt.
Maar ik ga nog wel een poging doen nu de laatste update erop staat...
Bij mijn eerste ging het als een zonnetje en werkte zeer prettig.
Voor die 10 seconden zijn oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadd
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:10
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:58:
[...]

ALS het werkt ;)
Wil je de oplossing voor die 10 seconde ook delen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
TheMadd schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:15:
[...]

Idd. Die wil ik ook wel weten ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
TheMadd schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:15:
[...]

Staat ergens in de geschiedenis van dit topic, heb ik eerder al gedeeld. (30 januari)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 10:39

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:29:
[...]

Staat ergens in de geschiedenis van dit topic, heb ik eerder al gedeeld. (30 januari)
Is niet echt een oplossing, zeker niet hoe ik ze zie. Feit is dat het gewoon niet goed werkt, omdat je niet het juiste stuur hebt. Het kan aan, en het werkt, maar prettig is anders. Ik ga niet als een of andere *** met een fles aan mijn stuur rijden.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
master_viper schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:58:
[...]

Is niet echt een oplossing, zeker niet hoe ik ze zie. Feit is dat het gewoon niet goed werkt, omdat je niet het juiste stuur hebt. Het kan aan, en het werkt, maar prettig is anders. Ik ga niet als een of andere *** met een fles aan mijn stuur rijden.
Dan had je gewoon voor de Copper Edition moeten gaan, daar zit het allemaal gewoon af fabriek op.
Of Pilot XL pakket op Duitse versie. Daar ben ik zelf naar op zoek, tweedehands.
Dit is de poor mans solution. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadd
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:10
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:33:
[...]

Dan had je gewoon voor de Copper Edition moeten gaan, daar zit het allemaal gewoon af fabriek op.
Of Pilot XL pakket op Duitse versie. Daar ben ik zelf naar op zoek, tweedehands.
Dit is de poor mans solution. ;)
Copper Edition One heeft het ook niet :), toen wij besteld hadden was er nog geen travel assist beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
TheMadd schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:39:
[...]

Copper Edition One heeft het ook niet :), toen wij besteld hadden was er nog geen travel assist beschikbaar.
Oh dit is interessant, ik weet dat hij eerst idd niet erbij zat, later(2023) wel.
Maar nu kijk ik op de NL site, is zelfs de 77kW versie niet meer beschikbaar lijkt het? :?
Wel 77kW bij Performance, bij Copper alleen 58kW...
Beide overigens nu geen Travel Assist als ik zo snel even kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 23:55
Is die irritante bevestiging na instappen nu met de 3.2.1 update weg?
Ik heb voor 12 oktober een afspraak gepland om mijn Born One van de 3.2.1 update te laten voorzien, zit nu op 3.1.

[ Voor 45% gewijzigd door Marsman83 op 04-09-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 12:14
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:22:
[...]

Oh dit is interessant, ik weet dat hij eerst idd niet erbij zat, later(2023) wel.
Maar nu kijk ik op de NL site, is zelfs de 77kW versie niet meer beschikbaar lijkt het? :?
CUPRA
Born Performance
Extra's bovenop de CUPRA Born Adrenaline
Lane Assist Plus, Emergency Assist en Travel Assist
bron https://www.cupraofficial.nl/modellen/born

Maar ik snap er niet zo veel van hoe het nu precies zit mijn broertje @firekiller heeft dus wel het knopje op het stuur maar kan niet activeren. heeft een born performance van vorig jaar.

Heeft cupra het dan opmoment voor bepaalde auto`s uitgeschakeld omdat het toch niet goedwerkte ofzo?
is het iets wat ze in de toekomst weer gaan activeren?

of is het iets waar gewoon veel onduidelijk over is en er is geen idee als het uber houd geactiveerd word?
maar waneer je het met odb stekker doet kun je het in iedergeval gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:44
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:22:
[...]

Bij de versie vanaf Performance zit travel assist standaard ingebouwd, althans bij de 2023 versie.
Ik heb de adrenaline versie van Augustus, daar diende ik het Pilot L pakket nog bj te pakken voor deze upgrade. (zie prijslijst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 11:56
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:58:
[...]

ALS het werkt ;)
De mijnne is ook een Duitser, full option, maar wel van de eerste lichting. (Dus helaas geen capacitief stuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
hjvg schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:48:
[...]

CUPRA
Born Performance
Extra's bovenop de CUPRA Born Adrenaline
Lane Assist Plus, Emergency Assist en Travel Assist
bron https://www.cupraofficial.nl/modellen/born

Maar ik snap er niet zo veel van hoe het nu precies zit mijn broertje @firekiller heeft dus wel het knopje op het stuur maar kan niet activeren. heeft een born performance van vorig jaar.

Heeft cupra het dan opmoment voor bepaalde auto`s uitgeschakeld omdat het toch niet goedwerkte ofzo?
is het iets wat ze in de toekomst weer gaan activeren?

of is het iets waar gewoon veel onduidelijk over is en er is geen idee als het uber houd geactiveerd word?
maar waneer je het met odb stekker doet kun je het in iedergeval gebruiken
Duidelijk, nu een aparte optie dus (net als in DE).
Als die bij je broertje aangezet is via OBDeleven kan het erop zitten zonder te werken, weet ik uit ervaring ;)
Maar als die nieuw in bezit is gekomen, lijkt me dat heel vreemd. Tweedehands zou het me niet verbazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 09:43
mesm90 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:50:
[...]

Bij de versie vanaf Performance zit travel assist standaard ingebouwd, althans bij de 2023 versie.
Ik heb de adrenaline versie van Augustus, daar diende ik het Pilot L pakket nog bj te pakken voor deze upgrade. (zie prijslijst)
Mijn Performance van december 2022 heeft het ook.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:48
Marsman83 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:44:
Is die irritante bevestiging na instappen nu met de 3.2.1 update weg?
Ik heb voor 12 oktober een afspraak gepland om mijn Born One van de 3.2.1 update te laten voorzien, zit nu op 3.1.
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik1987
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 31-07 14:56
ericafterdark schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:50:
[...]

Mijn Performance van december 2022 heeft het ook.
mmhh mijn performance van december 2022 heeft het niet. Knopje zit er wel maar staat uit en er zit geen captive stuur in. Kan het inderdaad wel aanzetten via OBDeleven, maar levert niet veel voordeel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1104JR
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-07 22:17
"Over de laatste 500 kilometer had ik een gemiddeld verbruik van 14.6 kWh/100 km. Niks op aan te merken!"

Ik lees hier vaak ervaringen met betrekking tot het verbruik van de Cupra. Ik wil daar graag mijn ervaringen aan toe voegen. Ik heb inmiddels 22k gereden met een Born adrenaline one. Ik schreef al eerder dat ik het een prima auto vind. Het stroomverbruik verbaast me echter inmiddels. Dezer dagen met warmer weer merk ik dat het theoretisch verbruik stijgt ( bij 100 % laden 410 km voor mijn 58kWh). Echter, als ik dan ga rijden op de snelweg met 100 km/uur, haal ik de 300 km nog maar net. De verwachte kilometers haal ik dus bij lange na niet, terwijl ik rustig rij en niet boven de 100 km/uur uitkom. Ik zie dat de auto van mijn zoon (Volvo XC 40) tot op de kilometer nauwkeurig de range nakomt. Ik vraag me af of andere Born rijders dezelfde ervaringen hebben, of dat ik misschien moet laten nakijken of mijn accupakket nog wel in orde is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
VW-Bart schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:14:
[...]

De mijnne is ook een Duitser, full option, maar wel van de eerste lichting. (Dus helaas geen capacitief stuur)
Wacht even, geen capacitief stuur?? Wat lijkt me dat heerlijk, wist niet eens dat Born modellen dit hadden.
Mateloos irritant al die touch "knoppen" op het stuur...
1104JR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:50:
"Over de laatste 500 kilometer had ik een gemiddeld verbruik van 14.6 kWh/100 km. Niks op aan te merken!"

Ik lees hier vaak ervaringen met betrekking tot het verbruik van de Cupra. Ik wil daar graag mijn ervaringen aan toe voegen. Ik heb inmiddels 22k gereden met een Born adrenaline one. Ik schreef al eerder dat ik het een prima auto vind. Het stroomverbruik verbaast me echter inmiddels. Dezer dagen met warmer weer merk ik dat het theoretisch verbruik stijgt ( bij 100 % laden 410 km voor mijn 58kWh). Echter, als ik dan ga rijden op de snelweg met 100 km/uur, haal ik de 300 km nog maar net. De verwachte kilometers haal ik dus bij lange na niet, terwijl ik rustig rij en niet boven de 100 km/uur uitkom. Ik zie dat de auto van mijn zoon (Volvo XC 40) tot op de kilometer nauwkeurig de range nakomt. Ik vraag me af of andere Born rijders dezelfde ervaringen hebben, of dat ik misschien moet laten nakijken of mijn accupakket nog wel in orde is?
De range is toch min of meer een voorspelling op basis van de laatste afgelegde kilometers?
Ik zie bij mij de range gedurende de week ook veel verschillen maar dat komt puur door mijn rijstijl.
Ik heb soms aantal dagen dat ik niet harder dan 100km/u rij, snelweg en N weg, andere dagen rij ik 120-140km/u op enkel de snelweg, dan zakt het "vorig geschatte" bereik aardig in ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Marsman83 op 05-09-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-08 12:52
Marsman83 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:21:
[...]

Wacht even, geen capacitief stuur?? Wat lijkt me dat heerlijk, wist niet eens dat Born modellen dit hadden.
Een capacitief stuur houdt in dat stuur sensoren (in welke vorm dan ook) zitten die bijhouden of het stuur beetgehouden wordt. Dat is wat anders dan een stuur met capacitieve knoppen, die standaard zijn vm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Marsman83 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:21:
[...]

Die gaan er pas uit in de volgende versie meen ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
TMobile schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:24:
[...]

Een capacitief stuur houdt in dat stuur sensoren (in welke vorm dan ook) zitten die bijhouden of het stuur beetgehouden wordt. Dat is wat anders dan een stuur met capacitieve knoppen, die standaard zijn vm.
Ah op die manier, ik vond het al vreemd :)
Had het idd gelezen dat VW weer reguliere knoppen gaat gebruiken in nieuwere modellen/uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_us
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 12:54
1104JR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:50:

Ja op de snelweg haal ik ook rond de 330 denk ik, maar dat geeft mijn Cupra dan ook netjes aan als verwachte range. Mijn Cupra (ook 58 kW) heeft nooit boven de 400 aangegeven als range, maar dat komt misschien omdat ik veel en vooral snelweg rijd. Als jouw normale route altijd max 80 km/u is, dan zal je Cupra de range daarop berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaradorn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-08 09:54
Marc_us schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:28:
[...]

Ja op de snelweg haal ik ook rond de 330 denk ik, maar dat geeft mijn Cupra dan ook netjes aan als verwachte range. Mijn Cupra (ook 58 kW) heeft nooit boven de 400 aangegeven als range, maar dat komt misschien omdat ik veel en vooral snelweg rijd. Als jouw normale route altijd max 80 km/u is, dan zal je Cupra de range daarop berekenen.
Ik heb een keertje 405 gezien, maand lang 50kmpu verkeer in de zomer.

Maar nu het iedere dag weer snelweg is is die van mij ook 330km. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi1F2KGsdmjCUvZqaV2WGrJMFKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Szzz1qv75NCuB6YzbmS0PmTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Hier ook een 58KW Born Adrenaline en met dit weer staat er 320-360 op de range. Bij 20 graden buitentemp maakt hij dat ook waar, mits ik max 100 blijf rijden.

Ik heb een keer een testje gedaan: 5 km lang 100 gereden op een snelweg, daarna 5 km lang 130 (cc 135). Eerste stuk inderdaad rond de 16KW/100 verbruik, tweede stuk ging naar de 23KW/100. Effectief zakt je range dan dus van 330 naar rond de 200. Hardrijden + snelladen is langzamer dan max 100 rijden, en dat is voor deze voorheen-dieselaar nog steeds wel even wennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
Delphi32 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:48: Hardrijden + snelladen is langzamer dan max 100 rijden, en dat is voor deze voorheen-dieselaar nog steeds wel even wennen :)
Dit is niet helemaal waar. Als je sneller rijdt maak je meer gebruik van de laadcurve en laad je vaak tot 60 procent. Dit kan je testen in ABRP als je een wat langere afstand inpland en speelt met de max snelheid door Duitsland bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 16:04

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

blaaaaaaaaaaaat schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Zojuist de auto weer opgehaald, het entertainment systeem is idd merkbaar sneller, zeker een vooruitgang.
Maar nog niet zo snel als dat van de Enyaq.
Ook kan ik nu inderdaad het verbruik zien op het display achter het stuur.
En ik durfde er eigenlijk niet meer op te hopen, maar de optie bidirectioneel laden is weer terug! oOo
Wel jammer: hij is nog offline en ik krijg hem niet uit de offline modus...
Misschien maar weer even een nachtje over laten slapen.
Heb even gezocht maar bi-directioneel laden lijkt alleen voor de 77kw accu te zijn? Heb je dat ook of geldt dit ook voor de 58kw?

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-07 19:42
WooK schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:20:
[...]

Heb even gezocht maar bi-directioneel laden lijkt alleen voor de 77kw accu te zijn
De naam suggereert heel wat maar het is voor de wagen niet meer dan het vrijgeven van het DC contact zodat een externe DC-AC omzetter net zoals een zonnepaneel omvormer vermogen aan het net kan leveren.
Ook telt de wagen het aantal geleverde kwh's en stelt daar een limiet aan.

In de spec staat dat alleen de 77kwh uitvoering dit kan. Dat is alleen een kwestie van software,

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:58
Hebben meer mensen (onlangs) het onderstaande probleem ondervonden:

Vanochtend nadat ik de auto van de oplader (11kw) had afgehaald viel me op dat alle schermen (incl. HUD) zwart waren. Ook ontbrak alle audiovisuele feedback van de knipperlichten en veiligheidssystemen.

Even een half uurtje gewacht in de hoop dat een reboot het probleem verhielp, wat niet het geval was.

Roadside assistance gebeld omdat ik nog 110km moet rijden vandaag om thuis te komen, die willen hiervoor geen monteur sturen en verwijzen mij naar de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evvCVW5vs5IHxhpAWR9MstJMI2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj8kAQNwQ4hrIobl3FYwoGFo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

AvK

Ready Set Go

PBX_g33k schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:02:

Vanochtend nadat ik de auto van de oplader (11kw) had afgehaald viel me op dat alle schermen (incl. HUD) zwart waren. Ook ontbrak alle audiovisuele feedback van de knipperlichten en veiligheidssystemen.

Even een half uurtje gewacht in de hoop dat een reboot het probleem verhielp, wat niet het geval was.

Roadside assistance gebeld omdat ik nog 110km moet rijden vandaag om thuis te komen, die willen hiervoor geen monteur sturen en verwijzen mij naar de dealer.

[Afbeelding]
En toen??? :X :X :X

Als ik dit soort verhalen zie slaat de schrik me toch een beetje om het hart. In november krijg ik de Born geleverd..... Je zou denken dat er ergens onder de motorkap een reset knop zou moeten zitten. Of een zekering even los en weer vast. Of even van de accu af en er weer op. Zoiets.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PBX_g33k
AvK schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:52:
[...]

Als ik dit soort verhalen zie slaat de schrik me toch een beetje om het hart. In november krijg ik de Born geleverd..... Je zou denken dat er ergens onder de motorkap een reset knop zou moeten zitten. Of een zekering even los en weer vast. Of even van de accu af en er weer op. Zoiets.
Het was even naar de dealer rijden zonder auto schermen, telefoon gebruikt voor gps snelheid.

Daar hebben ze de auto niet uitgelezen omdat druk, druk, druk.

Maar het infortainment systeem resetten (knop erg lang (~30 sec) inhouden) leek overal weer leven in te blazen.

Ben blij dat ik nu (hopelijk) met zicht op snelheid naar huis kan rijden, maar het geeft me geen fijn gevoel dat ik niet weet wat de oorzaak is en of het probleem terug komt.

EDIT:

Let wel, dit is de eerste grote (persistente) storing die ik in de 1,5/2 jaar dat ik de auto heb waarvan ik kriebels krijg en liever niet mee rij.

[ Voor 8% gewijzigd door PBX_g33k op 06-09-2023 15:16 . Reden: nederlandsch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
Iemand hier al eens de voorruit laten vervangen van de Born? Ik zag vandaag ineens een grote ster zitten in het zwarte deel net boven de ruitenwissers. Ben benieuwd wat dit gaat kosten, wil het eigenlijk bij de dealer laten uitvoeren ivm garantie/afstelling van alle systemen.

• Msgx
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Sinds een paar dagen ook de eigenaar van een nieuwe Cupra Born! Wat een super auto.

Wat raden jullie aan mbt deze setting en voegt het wat toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4_0shT0A5A7z4TIkz-Z9MsJ7eg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iDRPO1bsc3tZo23c9B69nQfj.png?f=fotoalbum_large

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:34

DonJunior

NO Moderator

PBX_g33k schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:02:

[Afbeelding]
Deze heb ik een tijdje terug ook gehad inderdaad.. In mijn ID.3 welliswaar.
Zelfde euvel, toen ook maar met Google Maps op mijn telefoon op GPS snelheid naar huis gereden.
Uiteindelijk heeft het zichtzelf opgelost en is nooit meer teruggekomen.. (in tegenstelling tot andere zaken zoals hangende touchknoppen, herstartende mediasystemen, zelf ophogende temperatuur knoppen.. )

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:22
Msgx schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:16:
Sinds een paar dagen ook de eigenaar van een nieuwe Cupra Born! Wat een super auto.

Wat raden jullie aan mbt deze setting en voegt het wat toe:
[Afbeelding]
Ik heb deze nu een tijdje ingeschakeld en m'n auto is sinds dien niet meer offline geweest en reageert sneller op commando's. Ik heb nog niet meegemaakt dat de accu leegloopt als die lang stil staat (en ik rij doordeweeks nauwelijks)

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-08 12:52
VW-Bart schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:14:
Iemand hier al eens de voorruit laten vervangen van de Born? Ik zag vandaag ineens een grote ster zitten in het zwarte deel net boven de ruitenwissers. Ben benieuwd wat dit gaat kosten, wil het eigenlijk bij de dealer laten uitvoeren ivm garantie/afstelling van alle systemen.
Een poosje geleden is de voorruit van mijn Leon (denk dat het verschil dan wel meevalt tov. de Born) vervangen, offerte bij de dealer was ongeveer 1100-1200,-. Het was echter een scheur dus viel het onder de allrisk polis, uiteindelijk werkbon was volgens mij ~780,- oid., waarvan ik mn eigen risico moest aftikken.

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:44
PBX_g33k schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:56:
[...]

Het was even naar de dealer rijden zonder auto schermen, telefoon gebruikt voor gps snelheid.

Daar hebben ze de auto niet uitgelezen omdat druk, druk, druk.

Maar het infortainment systeem resetten (knop erg lang (~30 sec) inhouden) leek overal weer leven in te blazen.

Ben blij dat ik nu (hopelijk) met zicht op snelheid naar huis kan rijden, maar het geeft me geen fijn gevoel dat ik niet weet wat de oorzaak is en of het probleem terug komt.

EDIT:

Let wel, dit is de eerste grote (persistente) storing die ik in de 1,5/2 jaar dat ik de auto heb waarvan ik kriebels krijg en liever niet mee rij.
Oow thanks, ik wist niet dat je het infotainment kon resetten.
Ik heb soms dat er "niks" weergegeven word, althans kwa media knoppen en die schuine vlakken.
maar de functies als park assist worden dan weer wel weergegeven.

Ga ik dit proberen als reset bij de volgende "storing"

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-08 15:06
AvK schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:52:
[...]

Niet doen.. Dit soort zaken gebeuren heel af en toe, maar lossen zich in 99% van de gevallen gewoon weer op na kwartiertje.. Het nadeel van een rijdende computer (het zou niet moeten, maar gebeurd helaas)

[ Voor 4% gewijzigd door M@cer op 07-09-2023 09:20 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• CupraFrank
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-03 08:34
M@cer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:17:
[...]

Niet doen.. Dit soort zaken gebeuren heel af en toe, maar lossen zich in 99% van de gevallen gewoon weer op na kwartiertje.. Het nadeel van een rijdende computer (het zou niet moeten, maar gebeurd helaas)
Precies. Ik heb in de 1,5 jaar nog nooit een dergelijke storing meegemaakt. Af en toe wat vastlopers maar dat was voor de update van de software. Daarna geen problemen meer gehad. Buiten dat lees je natuurlijk bijna alleen maar iets wanneer het niet goed gaat, ik ben er van overtuigd dat het merendeel gewoon zonder problemen van zijn Born kan genieten :)

• PBX_g33k
mesm90 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:03:
[...]
Oow thanks, ik wist niet dat je het infotainment kon resetten.
Ik heb soms dat er "niks" weergegeven word, althans kwa media knoppen en die schuine vlakken.
maar de functies als park assist worden dan weer wel weergegeven.

Ga ik dit proberen als reset bij de volgende "storing"
Ik reboot de infotainment systeem met enige regelmaat als android auto crasht (dit doe ik gelijktijdig met het rebooten van mijn telefoon).
De infotainmentsysteem kan gereboot worden tijdens het rijden omdat enkel het grote scherm op zwart gaat.

Tijdens de reset zal het geluid van je knipperlicht eventjes wegvallen, maar dat is het dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pakketautomaat
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-06 14:50
VW-Bart schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:14:
Ja. Helemaal prima verlopen. Let op ik heb een HUD en als je dit hebt krijg je een ander type raam waarmee de reflectie voor de HUD beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostdeGraaf
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-08 08:04
Gisteren heeft de dealer onderzoek gedaan naar het stotteren van de mijn radio. Ik had van te voren al een aantal geluidsfragmenten aangeleverd en ook de nodige uitleg gegeven.

Bij het onderzoek zijn veel error meldingen gevonden. Deze kwamen allemaal uit de board computer (regel unit in het dashboard kastje had de man van de balie over). Deze is kennelijk niet zomaar te vervangen, hiervoor is een technische vraag gesteld aan Cupra. Het kan zijn dat er een workarround beschikbaar is, maar het kan ook zijn dat de computer vervangen moet worden. Het beantwoorden van de vraag kan kennelijk even duren.

Het is nog even geduld, maar er lijkt dus een oorzaak en dan ook wel een oplossing te zijn voor het stotteren. Ik houd jullie op de hoogte.

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

MarkV6 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:14:
[...]

De naam suggereert heel wat maar het is voor de wagen niet meer dan het vrijgeven van het DC contact zodat een externe DC-AC omzetter net zoals een zonnepaneel omvormer vermogen aan het net kan leveren.

In de spec staat dat alleen de 77kwh uitvoering dit kan. Dat is alleen een kwestie van software,
Heb het via Cupra nagevraagd en het is sowieso alleen mogelijk voor nieuwe Born modellen waarbij het waarschijnlijk als optie moet worden mee besteld. Ik had de ijdele hoop dat het ook op reeds bestaande mogelijk was door een andere kabel ofzo. Heb er geen kaas van gegeten dus wellicht naïef maarja..

• VW-Bart
pakketautomaat schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:13:
[...]

Ja. Helemaal prima verlopen. Let op ik heb een HUD en als je dit hebt krijg je een ander type raam waarmee de reflectie voor de HUD beter is.
Bedankt voor de info, ik zal het wel even benoemen inderdaad want het moet bij de schadehersteller vanuit de verzekering en niet bij de dealer. (Die neem ik aan sowieso de juiste ruit gebruikt)

• blaaaaaaaaaaaat
WooK schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:20:
[...]

Heb even gezocht maar bi-directioneel laden lijkt alleen voor de 77kw accu te zijn? Heb je dat ook of geldt dit ook voor de 58kw?
Klopt, alleen met de 77kW versie, en die heb ik idd.

• blaaaaaaaaaaaat
MarkV6 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:14:
[...]

Klopt, heb alleen de optie nog niet gevonden om dat te activeren in OBDeleven.
Net als het resetten van de teller (10.000kW of 4000u)...
Kan wel de accu softwarematig van 77kW naar 58kw (en 45kW) zetten, maar dat lijkt me niet helemaal handig ;)

• MarkV6
Is het iemand gelukt om met een ELM327 en de app Car Scanner iets uit te lezen?
Ik krijg wel wat data en dat klopt ook niet erg. Ik heb wel een low budget ELM327. Die doet het op Mazda MX5 wel goed.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• linuxpro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 09:13
ABRP en de Cupra vragen

Ik heb, als test, de premium versie van ABRP en ik heb Trionity. Trionity werkt al een tijdje prima en wil die twee koppelen. Dat werkt maar.. als ik die koppeling geauthoriseerd heb (dat doet ie vanuit de ABRP app in de browser) staat er dat de koppeling geslaagd is en ik live data heb. Ga ik naar de app.. je raad het al, dan is die koppeling er niet. Hoe los je dat op? (iphone 14)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
linuxpro schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:22:
ABRP en de Cupra vragen

Ik heb, als test, de premium versie van ABRP en ik heb Trionity. Trionity werkt al een tijdje prima en wil die twee koppelen. Dat werkt maar.. als ik die koppeling geauthoriseerd heb (dat doet ie vanuit de ABRP app in de browser) staat er dat de koppeling geslaagd is en ik live data heb. Ga ik naar de app.. je raad het al, dan is die koppeling er niet. Hoe los je dat op? (iphone 14)
Ik heb daarom dus een ELM327 dongle gekocht, werkt perfect met ABRP en ik neem een maandje premium als ik een lange rit heb waarbij ik onderweg een of meer laadstops heb, wat niet zo vaak is.
Volgens mij is Tronity niet echt live bij de Cupra en beperkt in functionaliteit...
Maar wellicht kennen anderen de details daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Hoe zit het dan met de ingebouwde navigatie en de aanwijzingen voor laadmomenten tijdens de route? Heb gisteravond nog een filmpje gezien waar het redelijk lijkt te werken..... Wat zijn jullie ervaringen met de native navigatie?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
linuxpro schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:22:
ABRP en de Cupra vragen

Ik moest het een aantal keer doen voor het echt werkte en ik heb Android. Je kan het ook via de PC doen op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_us
AvK schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:30:
Hoe zit het dan met de ingebouwde navigatie en de aanwijzingen voor laadmomenten tijdens de route? Heb gisteravond nog een filmpje gezien waar het redelijk lijkt te werken..... Wat zijn jullie ervaringen met de native navigatie?
Native navigatie en aanwijzingen om te laden werken bij mij perfect. Ik heb wel het gevoel dat hij niet altijd 'weet' of een laadpunt vol of buiten werking is. Dus ik heb ABRP altijd als fallback van tevoren even bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Bart
Sinds ik de update heb gehad naar 3.2.1 ben ik erg tevreden over de navigatie. Ik gebruik wel abrp om de route te plannen en vantevoren te bepalen.
Om vervolgens gewoon via de cupra app de volgende bestemming naar de auto te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxpro
ABRP en carplay enzo -vervolg-

Na een paar dagen klooien met ABRP komen de volgende irritaties terug, wie herkent die en wee weet er een oplossing:

- de route op carplay wordt niet geupdate, de kaart blijft stilstaan
- de koppeling met Trionity valt constant weg (voor mij de toegevoegde waarde van ABRP)
- ongelofelijk onhandige interface, ik ben Sygic (van Garmin) gewend, wat is dit onhandig anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonade
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-08 19:57
Ik probeer het wel af en toe maar kom niet bij laders waar ik zou willen komen dan, dus voor mij werkt het niet optimaal.
Bij Pump kan je bv favoriete providers opgeven waardoor je route wat logischer wordt.

PVOutput 15125 Wp op SE15k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:08
Ik had dezelfde vraag en heb het uiteindelijk gewoon geprobeerd. Vooraf ingeschat met behulp van ABRP hoeveel stops we nodig hadden, beetje proviand mee en gaan met die banaan.

Route Zaanstad -> Koblenz -> Zaanstad, 750km ongeveer. Ik wist van tevoren dat we niet konden laden op plaats van bestemming (B&B). We zijn weggereden met 280km range. De native navigatie laat je instellen hoeveel speling je wilt hebben bij aankomst van de volgende laadstop, en hoe ver je moet opladen. Aankomst percentage stond op 10%, en heb steeds geladen tot ongeveer 70-80%.

Gedurende de eerste 100km schommelde het een beetje waar hij ons wilde laten stoppen, maar daarna bleef het een Tesla lader op een industrieterrein in Erftstadt. Na laden voldoende om de eindbestemming te halen. Terug hebben we vlak boven Koblenz een Ionity lader langs de A61 bij Glees. Daarna gestopt in Maasbree aan de A67, even de kids gevoerd bij de goudgele M en de auto bij Fastned. Daarna in 1x naar huis.

Vond het boven verwachting soepel gaan, maar geen idee hoe dit zich verhoudt tot landen waar minder laadpunten zijn als bijvoorbeeld Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
lemonade schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:30:
[...]
Bij Pump kan je bv favoriete providers opgeven waardoor je route wat logischer wordt.
Dat kan bij ABRP ook gewoon. Instellingen > Opladers & aanbieders > Vermijd en verkies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Galukon schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:51:
[...]

Dat kan bij ABRP ook gewoon. Instellingen > Opladers & aanbieders > Vermijd en verkies.
Zou een leuke feature zijn als ze ook tarief per laadpas laten zien, zodat je meteen weet welke je kunt pakken.
Ben benieuwd of dat al ergens mogelijk is, ik heb het nog niet ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:03:
[...]

Zou een leuke feature zijn als ze ook tarief per laadpas laten zien, zodat je meteen weet welke je kunt pakken.
Ben benieuwd of dat al ergens mogelijk is, ik heb het nog niet ontdekt.
Kan ook gewoon :). Je kan passen toevoegen in je account en dan kan je zien welke prijs er gehanteerd wordt en welke je kan pakken. Je kan ook aanvinken dat je bij voorkeur alleen laders wilt zien die ondersteunt wordt. Die feature kende ik nog niet maar was wel handig geweest op reis door Duitsland.

Even getest en hij geeft aan dat mijn reis naar Denemarken 87 euro had gekost. Het is wel een feature in beta en ik zie dat de Chargemap Pass niet lijkt te werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Galukon op 11-09-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Galukon schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:36:
[...]

Kan ook gewoon :). Je kan passen toevoegen in je account en dan kan je zien welke prijs er gehanteerd wordt en welke je kan pakken. Je kan ook aanvinken dat je bij voorkeur alleen laders wilt zien die ondersteunt wordt. Die feature kende ik nog niet maar was wel handig geweest op reis door Duitsland.

Even getest en hij geeft aan dat mijn reis naar Denemarken 87 euro had gekost. Het is wel een feature in beta en ik zie dat de Chargemap Pass niet lijkt te werken.
Even geprobeerd uiteraard.
Ik heb een iPhone en geen idee of ik de beta versie van de app heb of niet.
Ik heb de passen in mijn account (al kent hij sommige passen helaas niet, zoals die van Greenchoice).
En ik gebruik idd alleen laders die werken met mijn passen.
Maar de tarieven zie ik niet in de app, dus ik doe iets verkeerd, of ik heb niet de beta versie denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:14:
[...]

Even geprobeerd uiteraard.
Ik heb een iPhone en geen idee of ik de beta versie van de app heb of niet.
Ik heb de passen in mijn account (al kent hij sommige passen helaas niet, zoals die van Greenchoice).
En ik gebruik idd alleen laders die werken met mijn passen.
Maar de tarieven zie ik niet in de app, dus ik doe iets verkeerd, of ik heb niet de beta versie denk ik...
Ik heb een Android dus weet niet hoe het er bij jou uit ziet. Ik heb geen beta versie maar het is een beta feature die ook gewoon in de webpagina en de app bij mij beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Wat betreft EV navigatie zou je toch verwachten dat Google Maps als de bliksem dat zou uitrollen voor mobiele apparaten? Voor je het weet zijn mensen gewend aan andere apps zoals ABRP...... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
AvK schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:25:
Wat betreft EV navigatie zou je toch verwachten dat Google Maps als de bliksem dat zou uitrollen voor mobiele apparaten? Voor je het weet zijn mensen gewend aan andere apps zoals ABRP...... :X
Ja en wat dacht je van Waze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Galukon schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:20:
[...]

Ik heb een Android dus weet niet hoe het er bij jou uit ziet. Ik heb geen beta versie maar het is een beta feature die ook gewoon in de webpagina en de app bij mij beschikbaar is.
Ben eruit, ik had niet te snel moeten piepen.
Je ziet het niet als je een willekeurige paal aanklikt.
Je moet echt een route plannen en dan zie je idd de kosten per laadstop.
Maar ik zie nog ff niet welke pas hij dan wil dat je gebruikt, wat ik wel weer zie via de web versie.
Wel Chargemap + tarief zichtbaar.
Absoluut weer een verbetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
[...]

Ben eruit, ik had niet te snel moeten piepen.
Je ziet het niet als je een willekeurige paal aanklikt.
Je moet echt een route plannen en dan zie je idd de kosten per laadstop.
Maar ik zie nog ff niet welke pas hij dan wil dat je gebruikt, wat ik wel weer zie via de web versie.
Wel Chargemap + tarief zichtbaar.
Absoluut weer een verbetering!
kan niet wachten tot apps kunnen in-hooken in de auto info, een echt live overzicht van je range, percentage en verbruik zou toch wel heel erg handig zijn in apps zoals waze, dan hoef ik geen gebruik meet te maken van de ingebouwde navi voor lange tripjes in het onbekende. Niet dat de ingebouwde navi slecht is maar... waze is toch wel veel fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
aaradorn schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:36:
[...]

kan niet wachten tot apps kunnen in-hooken in de auto info, een echt live overzicht van je range, percentage en verbruik zou toch wel heel erg handig zijn in apps zoals waze, dan hoef ik geen gebruik meet te maken van de ingebouwde navi voor lange tripjes in het onbekende. Niet dat de ingebouwde navi slecht is maar... waze is toch wel veel fijner.
Persoonlijk snap ik niet dat ze nog investeren in die eigen systemen. Beter je IT-resources aan belangrijkere zaken besteden. CarPlay en Android Auto zijn voldoende.
Alleen even de optie inbouwen om de HUD te gebruiken en om de battery heater te activeren bij het naderen van een snellader via CarPlay/AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxpro
ABRP, PUMP en Sygic ervaringen, kortom: navigatie

ABRP: Leuk idee, interface op de app dramatisch, connectie met Carplay werkt maar bijv. de route op de kaart wordt (bij mij) niet geupdate en blijft stil staan. De koppeling met Trionity werkt alleen in de web-versie, in de app komt na een succesvolle authorisatie weer te staan dat er geen live data is. Met ODBeleven dongle niet geprobeerd.

Pump: Leuk idee, navigatie 'er bij' en dat werkt opvallend goed. De koppeling via de Cupra API werkt iig een stuk beter dan de koppeling met Trionity in ABRP

Sygic Is een 100% navigatie-app is in vergelijking met ABRP en Pump is de navigatiefunctie hiervan superieur. Sygic heeft alleen, jammer genoeg, niets met EV's of koppelingen er mee. De routeinformatie / verkeersinformatie is aardig goed. Beter dan in bijv. Pump.

Overigens geldt voor alledrie dat ik het zgn. premium versie had gekocht. Ik rij nu nog met Sygic rond en gebruik chargemap om laders te vinden in de buurt als ik ergens onbekend ben. Ik heb sinds april vorige jaar mijn Cupra Born en de teller staat nu net over de 65.000km.

[ Voor 94% gewijzigd door linuxpro op 12-09-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-07 23:47
Waze had een enorme inhaalslag kunnen maken ten opzichte van ABRP, maar de development van Waze is in een nog beroerdere staat dan de development van de Cupra App 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxpro
Vegazz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:18:
[...]

Waze had een enorme inhaalslag kunnen maken ten opzichte van ABRP, maar de development van Waze is in een nog beroerdere staat dan de development van de Cupra App 8)7
Niet gek want Google heeft niet op Waze ingezet, alleen 't opgekocht om concurrentie voor Googel Maps weg te nemen..

• MarkV6
AvK schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:25:
Wat betreft EV navigatie zou je toch verwachten dat Google Maps als de bliksem dat zou uitrollen voor mobiele apparaten?
Dat hebben ze! alleen krijgen alleen wagens met een Android besturing systeem deze EV navigatie. bv. de Polestar.
Je kunt niet alles gratis verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Duurt het bij jullie ook zo lang voordat de beslagen voorruit schoon is? Het duurt een minuut of vijf schat ik voordat de blazer effect heeft. Dan is het ook wel zo opgelost.

• Galukon
ericafterdark schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:07:
Duurt het bij jullie ook zo lang voordat de beslagen voorruit schoon is? Het duurt een minuut of vijf schat ik voordat de blazer effect heeft. Dan is het ook wel zo opgelost.
Ik wou vandaag hetzelfde vragen. Het lijkt er op dat het een hele tijd duurt voordat hij echt vol gaat blazen. Dit is anders dan hiervoor de ervaring was, het zou kunnen door de update naar 3.2 maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• CupraFrank
ericafterdark schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:07:
Je zou ook via de app de auto kunnen klimatiseren. Dan heb je er niet zoveel last van. En anders gewoon de blazer op full power zetten op de plek waar je ook je lampen kan bedienen.

• Galukon
CupraFrank schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:56:
[...]

Je zou ook via de app de auto kunnen klimatiseren. Dan heb je er niet zoveel last van. En anders gewoon de blazer op full power zetten op de plek waar je ook je lampen kan bedienen.
Zelfs dan duurt het nog lang. Ik deed het 15 á 20 minuten voor het wegrijden maar het was nog niet goed weggetrokken. Ik kon pas na 10 minuten semi-veilig wegrijden. Hij gaat juist niet goed op full power, gisterochtend na 20 minuten schoot ie ineens pas vol aan. Het lijkt er op alsof de max niet goed werkt.

Misschien goed om er een afspraak voor in te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Galukon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:18:
[...]

Zelfs dan duurt het nog lang. Ik deed het 15 á 20 minuten voor het wegrijden maar het was nog niet goed weggetrokken. Ik kon pas na 10 minuten semi-veilig wegrijden. Hij gaat juist niet goed op full power, gisterochtend na 20 minuten schoot ie ineens pas vol aan. Het lijkt er op alsof de max niet goed werkt.

Dit. Precies dit. Ik ervaar hetzelfde. Vermoed een software probleem.

• Galukon
ericafterdark schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:21:
[...]

Zit je ook op 3.2? Zojuist maar verzoek voor service afspraak ingepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CupraFrank
[...]

Dit klinkt inderdaad niet zoals het hoort te gaan. Misschien wel verstandig om er eens naar te laten kijken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Galukon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:52:
[...]
Dit is anders dan hiervoor de ervaring was, het zou kunnen door de update naar 3.2 maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Deze update heb ik nog niet maar ervaar hetzelfde. Het raam een stukje openzetten helpt nog het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegazz
[...]

Ik heb dit toevallig een week of twee geleden ook eenmalig meegemaakt; Duurde inderdaad dik 15-20 minuten voordat het raam enigzins ontdaan van de waas was om veilig te kunnen rijden..

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Joost075 schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:50:
[...]

Ik had dezelfde vraag en heb het uiteindelijk gewoon geprobeerd. Vooraf ingeschat met behulp van ABRP hoeveel stops we nodig hadden, beetje proviand mee en gaan met die banaan.

Route Zaanstad -> Koblenz -> Zaanstad, 750km ongeveer. Ik wist van tevoren dat we niet konden laden op plaats van bestemming (B&B). We zijn weggereden met 280km range. De native navigatie laat je instellen hoeveel speling je wilt hebben bij aankomst van de volgende laadstop, en hoe ver je moet opladen. Aankomst percentage stond op 10%, en heb steeds geladen tot ongeveer 70-80%.

Gedurende de eerste 100km schommelde het een beetje waar hij ons wilde laten stoppen, maar daarna bleef het een Tesla lader op een industrieterrein in Erftstadt. Na laden voldoende om de eindbestemming te halen. Terug hebben we vlak boven Koblenz een Ionity lader langs de A61 bij Glees. Daarna gestopt in Maasbree aan de A67, even de kids gevoerd bij de goudgele M en de auto bij Fastned. Daarna in 1x naar huis.

Vond het boven verwachting soepel gaan, maar geen idee hoe dit zich verhoudt tot landen waar minder laadpunten zijn als bijvoorbeeld Frankrijk.
Ik ben dit jaar naar de Ardeche gereden (1100km) en kan je zeggen dat ze in Frankrijk bij vrijwel elk tankstation aan de snelweg snelladers hebben. Het gros >4 plekken en eigenlijk altijd wel beschikbaar. Ik heb maar één stop gehad waarbij mijn eigen laadpas (travelcard) én de shell backup pas niet werkten en je perse via een app van de leverancier moest laden of via een pre-paid (die vervolgens niet te koop was in de shop ernaast 8)7).

• ericafterdark
Galukon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
[...]

Zit je ook op 3.2? Zojuist maar verzoek voor service afspraak ingepland.
Ja, 3.2.

• ericafterdark
MarkV6 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:49:
[...]

Deze update heb ik nog niet maar ervaar hetzelfde. Het raam een stukje openzetten helpt nog het beste.
Dan ligt het in ieder geval niet aan die specifieke softwareversie. Goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Vegazz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb dit toevallig een week of twee geleden ook eenmalig meegemaakt; Duurde inderdaad dik 15-20 minuten voordat het raam enigzins ontdaan van de waas was om veilig te kunnen rijden..
En nu speelt het probleem niet meer? Hoe heb je de AC ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-08 10:27
Vanavond kreeg ik voor de Formentor een systeemupdate met de naam OUI2 aangeboden.
Geen idee of 138MB veel is voor zo'n update, want het is de eerste die ik zie in 1 jaar tijd.
Het downloaden duurde wel even :Z Het was in elk geval niet met de 5G snelheid die we gewend zijn.
Ik kon alleen geen foto maken van de update beschrijving. Tijdens het scrollen zag ik wat staan over de automatische herstarts en betere communicatie met de Cupra Connect app, maar ineens was de beschrijving weg en die kreeg ik niet meer terug. Alleen de download balk kwam nog maar in beeld.

We gaan het merken de komende dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5QCIBJemLY7i0Xc5Ee1joO9owE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cEmoh2LiD0RPbW4djoOi8U7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjPf5fce1bCyHyKnr9ySYQU46pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cew8Dxp2z9ROSXSSoewlspkO.jpg?f=fotoalbum_large

• Vegazz
ericafterdark schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:29:
[...]

En nu speelt het probleem niet meer? Hoe heb je de AC ingesteld?
Meestal laat ik de auto voorverwarmen/koelen als ik weet dat het vochtig buiten geweest is..
Ik heb helaas lang moeten wachten en de AC minder hard ingesteld (Ik meen op 5 gezet te hebben).

Ik zal de volgende keer even verder kijken wat ik was tweaken om uiteindelijk met een schone ruit te kunnen rijden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-06 15:44
WooK schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:24:
[...]

Ik ben dit jaar naar de Ardeche gereden (1100km) en kan je zeggen dat ze in Frankrijk bij vrijwel elk tankstation aan de snelweg snelladers hebben. Het gros >4 plekken en eigenlijk altijd wel beschikbaar. Ik heb maar één stop gehad waarbij mijn eigen laadpas (travelcard) én de shell backup pas niet werkten en je perse via een app van de leverancier moest laden of via een pre-paid (die vervolgens niet te koop was in de shop ernaast 8)7).
Serieus? Wat een nachtmerrie… Gek dat ze dit probleem niet hebben voorkomen daar, dit moet je mijlen ver zien aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-06 15:44
ericafterdark schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:21:
[...]

Heb dit ook.. De raamblower op volle kracht zet de blower slechts zachtjes aan. Als je de gewone ac mode aanzet op level 3 auto en sterkte 4 ofzo gaat hij een stuk harder blazen. Je kan dan alleen lucht via voorraam aanzetten. Zo heb je het effect van wat normale auto’s doen om het raam zichtbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
RobinInDaHood schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:16:
[...]

Heb dit ook.. De raamblower op volle kracht zet de blower slechts zachtjes aan. Als je de gewone ac mode aanzet op level 3 auto en sterkte 4 ofzo gaat hij een stuk harder blazen. Je kan dan alleen lucht via voorraam aanzetten. Zo heb je het effect van wat normale auto’s doen om het raam zichtbaar te maken.
Dit werkt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoinkyNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-07 09:04
Afgelopen vrijdag is mijn Born bijgewerkt van 3.1 naar 3.2.1. Ik moet zeggen dat ik weinig verbetering merk aan de software. Met name hoe lang het duurt wanneer je van Android Auto de eerste keer naar het menu gaat is onveranderd een gênante 6 seconden gebleven.

Wel opnieuw aangegeven dat mijn remmen al vanaf dag 1 kraken bij wanneer ik langzaam tot stilstand kom, bij het wegrijden en al helemaal wanneer ik langzaam kruip bij bv het stoplicht.

Schijnbaar een bekend probleem YouTube: Cupra Born 2023 review

Vorige garage gaf ook aan dat dit normaal was bij automaten en ze er niets aan konden doen. Vond ik toen al een vreemd verhaal omdat mijn vorige auto dit probleem niet had.

Bij mijn nieuwe garage hebben ze echter remschijven en remblokken vervangen en het probleem is verholpen! De auto rijdt nu zo veel prettiger, een compleet nieuwe ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert14359
  • Laatst online: 13-07-2024
SpoinkyNL schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:45:
Afgelopen vrijdag is mijn Born bijgewerkt van 3.1 naar 3.2.1. Ik moet zeggen dat ik weinig verbetering merk aan de software. Met name hoe lang het duurt wanneer je van Android Auto de eerste keer naar het menu gaat is onveranderd een gênante 6 seconden gebleven.

Wel opnieuw aangegeven dat mijn remmen al vanaf dag 1 kraken bij wanneer ik langzaam tot stilstand kom, bij het wegrijden en al helemaal wanneer ik langzaam kruip bij bv het stoplicht.

Schijnbaar een bekend probleem YouTube: Cupra Born 2023 review

Vorige garage gaf ook aan dat dit normaal was bij automaten en ze er niets aan konden doen. Vond ik toen al een vreemd verhaal omdat mijn vorige auto dit probleem niet had.

Bij mijn nieuwe garage hebben ze echter remschijven en remblokken vervangen en het probleem is verholpen! De auto rijdt nu zo veel prettiger, een compleet nieuwe ervaring.
Mijn Cupra moet 20-9 voor update en ook de remmen, in augustus ook geweest toen hoorde ze het niet bij controle dus hopen dat ze nu meer horen ik hoor het elkedag :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Robert14359 schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:14:
[...]

Mijn Cupra moet 20-9 voor update en ook de remmen, in augustus ook geweest toen hoorde ze het niet bij controle dus hopen dat ze nu meer horen ik hoor het elkedag :(
Doet die van mij ook bij het remmen en tot stilstand komen. Toch maar eens melding van maken. Wanneer ik weer ga rijden hoor je buiten ook een soort van metalen tik zoals eerder in dit topic gemeld. Ook dat maar eens laten aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Vorige week heb ik ook de 3.2.1 update gehad. Nu heb ik in het dashboard wat verbruiks gegevens staan. Leuk maar het wordt wel een rommelig geheel.
Verder niets van te merken. Helaas wel het wel de informatie naar de app gestopt. Dat komt omdat in de wagen bij Gebruiker>Privacy>Toestemming alles uit staat.
Dat heb ik al 3x opnieuw aangezet maar een dag later is het weer uit. Heb ik dat nu alleen?

[ Voor 4% gewijzigd door MarkV6 op 18-09-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_us
Geinig, ik ben vorige week ook naar de nieuwe update gehad, maar ik merk nul verschil. Ook geen verbruikersgegevens achter het stuur.
helaas wel heel veel instellingen opnieuw moeten doen, zoals comfort openen van de ramen en de stand van de rechterspiegel bij achteruit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
ericafterdark schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:17:
[...]

Doet die van mij ook bij het remmen en tot stilstand komen. Toch maar eens melding van maken. Wanneer ik weer ga rijden hoor je buiten ook een soort van metalen tik zoals eerder in dit topic gemeld. Ook dat maar eens laten aanpakken.
Is dat wanneer je hem in D/B zet? Want dat is volgens mij de batterij (the big one) die verbonden word aan de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Marc_us schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:06:

Geinig, ik ben vorige week ook naar de nieuwe update gehad, maar ik merk nul verschil. Ook geen verbruikersgegevens achter het stuur.
Met de <view> op het stuur kun je die op het dashboard zetten. Zo niet dan heb je niet de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
MarkV6 schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:51:
Vorige week heb ik ook de 3.2.1 update gehad. Nu heb ik in het dashboard wat verbruiks gegevens staan. Leuk maar het wordt wel een rommelig geheel.
Dit kun je makkelijk "aan de kant schuiven" door met de view knop rechtsonder op het stuur naar rechts te vegen.
Dan verdwijnt dit deel van het scherm en krijgt de rest meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
aaradorn schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:08:
[...]

Is dat wanneer je hem in D/B zet? Want dat is volgens mij de batterij (the big one) die verbonden word aan de rest van het systeem.
Nee. Ik stop, iemand stapt uit en vervolgens laat ik de rem los. Zodra hij begint te rollen hoor je binnen een seconde of twee "TIK". Echt zo'n metalen klik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Bart
ericafterdark schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:37:
[...]

Nee. Ik stop, iemand stapt uit en vervolgens laat ik de rem los. Zodra hij begint te rollen hoor je binnen een seconde of twee "TIK". Echt zo'n metalen klik.
Ik heb deze tik ook regelmatig, heb berichten gezien dat een keerring van de aandrijfassen vervangen zou moeten worden.
Ben een aantal dagen er op aan het letten geslagen voordat ik het op video kon zetten, maar uiteindelijk is dat gelukt.

Heb de video samen met een zeer irritante ratel uit de zonwering van t glazen dak doorgestuurd naar de garage. (Heb deze week al een afspraak staan voor o.a. het vervangen van de spiegel logo lens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CupraFrank
VW-Bart schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:52:
[...]

Ik heb deze tik ook regelmatig, heb berichten gezien dat een keerring van de aandrijfassen vervangen zou moeten worden.
Ben een aantal dagen er op aan het letten geslagen voordat ik het op video kon zetten, maar uiteindelijk is dat gelukt.

Heb de video samen met een zeer irritante ratel uit de zonwering van t glazen dak doorgestuurd naar de garage. (Heb deze week al een afspraak staan voor o.a. het vervangen van de spiegel logo lens)
W116-1964 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
VW-Bart schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:52:
[...]

Het schijnt een pittige reparatie te zijn. Maar het moet inderdaad wel opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark

Pagina: 1 ... 72 ... 103 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.