Is er een mogelijkheid om informatie van de Cupra Born op een smartwatch (Google WearOS) te zien? Hiermee bedoel ik voornamelijk de SoC en resterende laadtijd.
Heb hier nog niks, welke android versie en app versie heb je? Wellicht doe ik iets fout ofzoMarc_us schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:41:
[...]
Ik heb op Android anders ook sinds vorige week de widget! Werkt goed, al loopt hij soms wat achter. Ik mis een knopje waarmee je hem kan vernieuwen zonder de app te openen.
Ik heb Android 13. App versie 1.10.0. Werd automatisch geüpdatet en kreeg toen een pushbericht (voor het eerst ooit!) dat er widgets klaar staan.aaradorn schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Heb hier nog niks, welke android versie en app versie heb je? Wellicht doe ik iets fout ofzo
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pIhbqsyaJe0gUVBKXz1f2Vke.jpg?f=user_large)
Misschien wordt het per regio uitgerold en heb ik 'm al omdat ik toevallig in Engeland was toen ik deze melding kreeg?
[ Voor 32% gewijzigd door Marc_us op 08-08-2023 09:15 ]
Ah, Ik zit nog op app 1.10, heb geen update klaar staan, zou wellicht inderdaad per regio kunnen uitgerold zijn.Marc_us schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:09:
[...]
Ik heb Android 13. App versie 1.10.0. Werd automatisch geüpdatet en kreeg toen een pushbericht (voor het eerst ooit!) dat er widgets klaar staan.
[Afbeelding]
Misschien wordt het per regio uitgerold en heb ik 'm al omdat ik toevallig in Engeland was toen ik deze melding kreeg?
Bedoel je dat je een ladende auto ziet? Dat heb ik altijd al gehad, ook pre-update auto._Mitchie_ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:30:
Het valt me op dat als je auto aan het laden bent de afbeelding in app wijzigt.
Is dit een nieuwe feature van de app of is dit al langer ?
[Afbeelding]
Bij mij dezelfde licentie uitgeschakeld rond deze datum ineens (portieren en licht) was ook bij mij gewoon werkend. Bij jou al opgelost?BFrijns schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:59:
Hi even mijn vakantie ervaring delen
Anderhalve week geleden zijn wij vertrokken naar Oostenrijk met de Born. Doormiddel van de ABRP app een mooie route uitgestippeld met voorkeur voor tesla laders. Wat is dit top! Over het algemeen altijd plek + het laden is echt goedkoop.
Bij de eerste laadstop betaalde wij €0,50 per kWh en daar kwam ik er achter dat je een abonnement kon nemen voor €12,99 per maand (uiteraard maandelijks opzegbaar) wat ervoor zorgde dat je nog eens flink korting kreeg op het laden. De stops erna laden wij op voor €0,35 - €0,40 per kWh wat dus echt een hoop scheelt in vergelijking met ionity / fastned waar je al gauw rond de €0,80 per kWh betaald.
De auto bevalt verder super op wat irritaties in de app na. Nu heb ik in een keer geen licentie meer voor portieren en licht. Dit deed het 3 dagen geleden nog wel. Iemand enige ideeën?
Dat was me nog nooit opgevallen terwijl ik 2 keer in de week standaard aan het laden ben.Clubbers schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:55:
[...]
Bedoel je dat je een ladende auto ziet? Dat heb ik altijd al gehad, ook pre-update auto.
Moest gisteren ochtend ook opnieuw inloggen in de app dus kan ook misschien daarmee te maken hebben dat de app dit nu laat zien. Wel een leuke feature weer.
Nieuw sinds de (ios) update met dat splashscreen: zodra de auto aan de zappi wordt aangesloten gaat de app/auto offline? Meer mensen hier last van?
Al een paar keer besloten om tot 100% te laden, ga je dat s’ochtends checken is er niks gebeurd…
Al een paar keer besloten om tot 100% te laden, ga je dat s’ochtends checken is er niks gebeurd…
Ik heb een Zappi V2, maar was me nog niet opgevallen...ShininNL schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:50:
Nieuw sinds de (ios) update met dat splashscreen: zodra de auto aan de zappi wordt aangesloten gaat de app/auto offline? Meer mensen hier last van?
Daarnaast kan ik me niet anders herinneren dan dat het aangesloten zijn op de lader een ander afbeelding geeft...
Wat soms wel gebeurd is dat hij aangeeft dat de kabel niet locked is (terwijl dat wel zo is).
En volgens mij gaat de laadsnelheid dan ook aanzienlijk omlaag.
Echter zo opgelost door even opnieuw in te pluggen.
Nee helaas nog niet. Wel met Cupra gebeld, maar daar worden we helaas niks wijzer van. Er zou een storing zijn, maar dit is alweer een week geleden. Ze zouden mij een mail sturen en die heb ik nog niet ontvangen....ilseclaessens schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:41:
[...]
Bij mij dezelfde licentie uitgeschakeld rond deze datum ineens (portieren en licht) was ook bij mij gewoon werkend. Bij jou al opgelost?
Als iemand een oplossing weet dan horen we het graag.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn Service Partner gebeld en die wist mij te vertellen dat deze update op locatie uitgevoerd moet worden (geen One model). Hiernaast stonden nog een aantal punten open voor mijn auto. Met een beetje geluk zou ik de auto dezelfde dag weer kunnen ophalen.TRK schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:15:
Ik zag dit vandaag toen ik opzocht hoe het nou met de updates zat van de niet "One" modellen, aangezien ik nog op 3.0 zit sinds juli 2022:
Binnenkort beschikbaar: software-update 3.2.1 voor de CUPRA Born
Ik heb het forum afgezocht maar kon het antwoord niet vinden.
Net mijn Born One terug ontvangen van de dealer na de update.
Leuk die kleurtjes maar ik krijg mijn app niet online om van gastgebruiker naar hoofdgebruiker te kunnen switchen of de stand van de batterij te zien (de app blijft zeggen 'verbindingsfout, geen internet verbinding)
In de auto. die zegt dat die online is kan je je als hoofdgebruiker registreren
het kan met een QR code (maar mijn app zegt dus dat de app steeds offline is)
het kan met email/wachtwoord, maar dat lukt niet, zelfs niet na het resetten van mijn wachtwoord.
Ook heb ik de app al van de telefoon gehaald en opnieuw geinstalleerd
De auto is online, de app heeft connectie.
Heeft iemand dit ook gehad en op kunnen lossen?
Alvast dank!
Leuk die kleurtjes maar ik krijg mijn app niet online om van gastgebruiker naar hoofdgebruiker te kunnen switchen of de stand van de batterij te zien (de app blijft zeggen 'verbindingsfout, geen internet verbinding)
het kan met email/wachtwoord, maar dat lukt niet, zelfs niet na het resetten van mijn wachtwoord.
Alvast dank!
[ Voor 19% gewijzigd door MarcelKo op 16-08-2023 15:23 ]
In november krijg ik mijn Born (lease). Een aantal maanden geleden is de Born al in Nederland aangekomen en hij staat nu ergens te wachten totdat ik hem in november kom ophalen (dan loopt mijn huidige leasecontract af).
Op het moment van ophalen; zitten dan de laatste updates er al op? Of kan ik meteen een afspraak maken en daarmee de Born weer een aantal dagen kwijt om de updates te installeren?
Op het moment van ophalen; zitten dan de laatste updates er al op? Of kan ik meteen een afspraak maken en daarmee de Born weer een aantal dagen kwijt om de updates te installeren?
Dat kan soms even duren voordat het werkt met de QR-code. Dat met email inloggen heeft bij mij nog nooit gewerkt.MarcelKo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:08:
Alvast dank!
Ik zie wel dat er nu storing is in de app dus het kan daarmee te maken hebben dat het niet werkt voor nu.
App werkt momenteel helemaal niet. Gister ook al moeizaam. Grote kans dat je niet verder kunt met registreren totdat de systemen weer werken.MarcelKo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:08:
Alvast dank!
Dit constateerde ik ook vanmiddag, inmiddels is de auto helemaal verdwenen uit de app en moest ik deze opnieuw toevoegen.Frederik1987 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:03:
[...]
App werkt momenteel helemaal niet. Gister ook al moeizaam. Grote kans dat je niet verder kunt met registreren totdat de systemen weer werken.
Ik kwam er daarbij achter dat de knop "users" helemaal verdwenen is sinds ik de aanpassing heb gedaan om het user selectie scherm bij het starten over te slaan.
En daarmee kun je dus ook de app niet opnieuw koppelen.
Hebben meer mensen dit? En hoe kun je dan straks de auto opnieuw toevoegen...?
Fingers crossed dat na de storing de auto er weer in staat.
Goed hoor 🤦♂️RHDTLEB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:45:
Certificaat op de server blijkt verlopen...
[Afbeelding]
Echt waar....... Dus wereldwijd staat iedereen 'stil'.RHDTLEB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:45:
[Afbeelding]
Jeetje mina, ik krijg mijn Born binnenkort......... Dit kan toch niet waar zijn? Zo'n groot bedrijf als VW laat een certificaatje verlopen?
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Antwoord Cupra:RHDTLEB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:45:
[Afbeelding]
Hoeveel man (en macht) is er nodig om een certificaat te vernieuwen?Momenteel hebben wij helaas te maken met een storing op de CUPRA online diensten. Mijn excuses voor het ongemak dat je hierdoor ervaart. Onze collega's bij de fabriek werken met man en macht aan een oplossing, ik ga ervan uit dat de storing binnen afzienbare tijd verholpen zal zijn.
Het is schandalig, ik heb er geen andere woorden voor.RHDTLEB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:45:
[Afbeelding]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Edit: redirect ging naar juist cert. nevermind.
[ Voor 93% gewijzigd door Tylen op 17-08-2023 07:37 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dan ga je er dus vanuit dat ze weten dat het certificaat verlopen is, dat zou ik niet zo snel aannemen...Vegazz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:58:
Hoeveel man (en macht) is er nodig om een certificaat te vernieuwen?
Te vaak tegengekomen helaas bij grote bedrijven.
[ Voor 5% gewijzigd door blaaaaaaaaaaaat op 17-08-2023 08:17 ]
Dit antwoord hebben ze onder een hotkey staan, of niet? Elke keer hetzelfdeVegazz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:58:
[...]
Antwoord Cupra:
[...]
Hoeveel man (en macht) is er nodig om een certificaat te vernieuwen?
Echt ongekend dat ze hier geen monitoring op hebben staan bij VW, dit is zó makkelijk te voorkomen
Het is tekenend voor de problematiek met de softwareontwikkeling die we al jaren zien.kaanmijo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:25:
[...]
Dit antwoord hebben ze onder een hotkey staan, of niet? Elke keer hetzelfde
Echt ongekend dat ze hier geen monitoring op hebben staan bij VW, dit is zó makkelijk te voorkomen
Zie ook:
https://www.reuters.com/b...d-source-says-2023-05-06/
https://www.theregister.c.../from_beetles_to_bugs_vw/
https://www.theverge.com/...d4-bug-problem-smartphone
[ Voor 13% gewijzigd door ericafterdark op 17-08-2023 09:28 ]
Yes, same here!kaanmijo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:53:
Zo te zien hebben ze ergens in een bezemkast weer een certificaat gevonden, want ik krijg weer data door. [Afbeelding]
Maargoed, als we goede software in de auto willen moeten we een Tesla nemen
Deze onkunde is gewoon een gegeven bij de old school fabrikanten.
Blijf het irritant vinden dat je wel kan zien dat de portieren open zijn maar je kan ze niet sluiten op afstand....kaanmijo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:53:
Zo te zien hebben ze ergens in een bezemkast weer een certificaat gevonden, want ik krijg weer data door. [Afbeelding]
Uberhaupt had de app wel wat meer functionaliteit mogen hebben. Sluiten op afstand van ramen en het sluiten van het slot op afstand was zeker een mooie aanvulling geweest..aaradorn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:16:
[...]
Blijf het irritant vinden dat je wel kan zien dat de portieren open zijn maar je kan ze niet sluiten op afstand....
Hopelijk merken we eerst dat de app sneller en betrouwbaarder wordt, al vermoed ik dat het vooral mañana mañana hoogtij viert bij de development afdeling..
Gaat niet gebeuren.Vegazz schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:24:
[...]
Uberhaupt had de app wel wat meer functionaliteit mogen hebben. Sluiten op afstand van ramen en het sluiten van het slot op afstand was zeker een mooie aanvulling geweest..
Hopelijk merken we eerst dat de app sneller en betrouwbaarder wordt, al vermoed ik dat het vooral mañana mañana hoogtij viert bij de development afdeling..
Elke developer gaat liever bij big tech werken dan bij een oubollige autofabrikant.
VW group krijgt de leftovers, als ze al tech personeel weten te werven.
Dus een Tesla kopen of een Chinese bak, die krijgen het wel op orde lijkt het.
Als je dit vervelend vindt...
Het automatisch op slot zetten na ~ 5 minuten kun je in de auto zelf instellen, toch? Wbt de ramen, dat zou wel een mooie feature zijn. Die er toch nooit komt. Net als Tesla's Dog ModeVegazz schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:24:
Sluiten op afstand van ramen en het sluiten van het slot op afstand was zeker een mooie aanvulling geweest..
Waar staat die setting? Ik heb die nog nooit gezien.Jermaine schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:29:
[...]
Het automatisch op slot zetten na ~ 5 minuten kun je in de auto zelf instellen, toch? Wbt de ramen, dat zou wel een mooie feature zijn. Die er toch nooit komt. Net als Tesla's Dog Mode
Poeh, zo zwart-wit is het niet lijkt me. Niet iedereen spreekt dat aan of hecht daar waarde aan. Heb ik het nog niet gehad over bedrijfscultuur, afstand tot huis etc.blaaaaaaaaaaaat schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:50:
[...]
Gaat niet gebeuren.
Elke developer gaat liever bij big tech werken dan bij een oubollige autofabrikant.
Ik ga uiteraard een beetje kort door de bochtericafterdark schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Poeh, zo zwart-wit is het niet lijkt me. Niet iedereen spreekt dat aan of hecht daar waarde aan. Heb ik het nog niet gehad over bedrijfscultuur, afstand tot huis etc.
Maar bedrijfscultuur is inderdaad wat ik bedoel met zo'n oubollige bedrijf (ik werk zelf voor zo'n organisatie).
Kan me zeker voorstellen dat er mensen zijn die het als een leuke uitdaging zien om het juist bij zo'n bedrijf op de rails te krijgen. Echter vrees ik het ergste.
iemand ervaring met wat de maximale afstand is voor de breng en haal service van de cupra born?
op de website van Cupra word niet over een limiet gesproken, echter zegt de garage waar de auto gekocht is dat het buiten de afstand valt en dat de auto zelf gebracht moet worden voor de update naar 3.2.1
op de website van Cupra word niet over een limiet gesproken, echter zegt de garage waar de auto gekocht is dat het buiten de afstand valt en dat de auto zelf gebracht moet worden voor de update naar 3.2.1
A-Point toevallig?hjvg schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:57:
iemand ervaring met wat de maximale afstand is voor de breng en haal service van de cupra born?
Nee maar dat maakt volgens mij voor de vraag ook niet echt uit.
volgens mij is het een (betaalde) service van uit cupra en zou de garage toch geen andere eisen er aan mogen stellen maar kan natuurlijk in de kleine lettertjes staan dat er een x km aanhangt vanuit cupra maar hier kan ik niets over vinden
Ik heb toevallig dit twee keer mogen ervaren bij eerdergenoemde dealer, vandaar.hjvg schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:19:
[...]
Nee maar dat maakt volgens mij voor de vraag ook niet echt uit.
volgens mij is het een (betaalde) service van uit cupra en zou de garage toch geen andere eisen er aan mogen stellen maar kan natuurlijk in de kleine lettertjes staan dat er een x km aanhangt vanuit cupra maar hier kan ik niets over vinden
Maar ik deel je ervaring, en heb dit sporadisch in dit topic eerder voorbij zien komen, met name op het gebied van haal- en brengservice danwel vervangend vervoer. Het subtiel herinneren aan dat Cupra deze dienst aanbiedt maakte in mijn geval vaak dat men toch overstag ging.
Nou, beter gezegd: je hebt er (indirect) voor betaald! Het is geen gratis dienst. Het zit standaard opgenomen in de consumentenprijs, maar als je er geen gebruik van wil maken dan is de consumentenprijs € 175,29 lager!Vegazz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:57:
[...]
Het subtiel herinneren aan dat Cupra deze dienst aanbiedt [...]
Zie de kleine lettertjes in de prijslijst:
[...]De CUPRA Born wordt geleverd inclusief:
- 2 jaar volledige fabrieksgarantie
- 8 jaar fabrieksgarantie op de hoogvoltaccu (óf max. 160.000km)
- 4 jaar CUPRA Valet service. Gratis Haal & Breng service inclusief gratis vervangend vervoer bij onderhoud en reparatie.
- Door CUPRA voorgeschreven onderhoudsinspecties en de wettelijke APK-keuring voor een periode tot en met 7 jaar, uit te voeren door een erkende Nederlandse CUPRA servicepartner naar keuze.
Hetzelfde geldt dus ook voor de 7 jaar onderhoudsinspecties voor € 676,40.Indien je het voertuig exclusief de door CUPRA geadviseerde onderhoudsinspecties wenst aan te schaffen, kun je dit bij het bestellen van het voertuig aangeven. In dat geval zal het bedrag van € 676,40 inclusief BTW (€ 559,01 exclusief BTW) worden afgetrokken van de consumentenadviesprijs. De fiscale waarde van het voertuig wijzigt hierdoor niet.
Indien je het voertuig exclusief de CUPRA Valet service wenst aan te schaffen, kun je dit bij het bestellen van het voertuig aangeven. In dat geval zal het bedrag van € 175,29 inclusief BTW (€ 144,87 exclusief BTW) worden afgetrokken van de consumentenadviesprijs. De fiscale waarde van het voertuig wijzigt hierdoor niet.
Dus als ze je auto niet willen komen halen en brengen dan had je net zo goed die € 175,29 van de consumentenprijs kunnen laten aftrekken.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
op de cupra site staat dacht ik 30km vanaf garage.
CUPRA OnderhoudPatrock schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:19:
Voor de Born is het een onderhoudsinterval van twee jaar. De overige auto's zijn die 30k km
ik kan het niet vinden op de cupra sitePatrock schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:19:
het gaat over de haal en breng service maximale afstand (bij een cupra born) niet over onderhoudTheMadd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
CUPRA Onderhoud
Voor de Born is het een onderhoudsinterval van twee jaar. De overige auto's zijn die 30k km
Op https://mijn.cupraofficial.nl/s/werkplaats-afspraak valt het volgende te lezen;
Haal & Breng Service van CUPRA
Voor de door jouw gekozen onderhouds- en serviceproducten is de Haal & Breng Service beschikbaar. Binnen een straal van 30 kilometer haalt de Service Partner jouw auto op, en brengt deze na het uitvoeren van de werkzaamheden weer terug. Je krijgt een vervangende auto waar je gratis gebruik van kan maken.
Au, ik las dit artikeltje op iCulture en moest gelijk aan jouw reply hierboven denkenblaaaaaaaaaaaat schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:50:
[...]
Gaat niet gebeuren.
Altijd handig, die Bioweapon Defense ModeDe website Not a Tesla App wist de volledige lijst van opdrachten te achterhalen:
- Bioweapon Defense Mode
- Camp Mode
- Ontdooien
- Dog Mode
- Voertuig voorbereiden
- Stoelverwarming instellen (stoelpositie en verwarmingsniveau)
- Temperatuur instellen (klimaattemperatuur kiezen)
- Ramen ventileren
- Media-volume instellen
- Emissietest
- Alle ramen sluiten
- Lichten knipperen
- Claxonneren
- Vergrendelen/ontgrendelen
- Kofferbak openen
- Laadpoort openen/sluiten
- Deur openen/sluiten (Model X)
- Kofferbak openen/sluiten
- Schildwachtmodus
- Laadlimiet instellen
- Opladen starten/stoppen
Kitt: Bioweapon Defense Mode!Jermaine schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:28:
[...]
Au, ik las dit artikeltje op iCulture en moest gelijk aan jouw reply hierboven denken![]()
[...]
Altijd handig, die Bioweapon Defense Mode
Right away Michael
Grappig genoeg heeft de Cupra een soort Bio-defense mode, gebruik die vaak wanneer mijn vriendin in de auto zit vanwege haar Pollen-allergie.
Een paar van die tesla features zou ik ook wel willen, maar wil geen tesla gaan rijden. (En ik vind android auto toch wel wat fijner dan die tesla interface)
Een paar van die tesla features zou ik ook wel willen, maar wil geen tesla gaan rijden. (En ik vind android auto toch wel wat fijner dan die tesla interface)
We (2 volwassenen) zijn weer terug vanuit onze vakantie naar Oostenrijk, eerste keer met een EV en eerste keer met de Born op lange reis. Ons vakantieadres was omgerekend 1.000 kilometer rijden vanaf huis en we hebben het in 2x gereden. We hebben overnacht in Eibelstadt, ongeveer op de helft. Onderweg van en naar Oostenrijk hebben we alles geladen bij Tesla, in Oostenrijk zelf hebben we het gedaan met een BeCharge bundel van 250 kWh.
De Born is echt ontzettend goed bevallen, beter dan verwacht. De auto is ontzettend comfortabel, kan lekker mee met het Duitse verkeer en er past verbazingwekkend veel in die bak. De auto komt écht tot z'n recht in de bergen, het rijdt ontzettend fijn. Sturen gaat rap en direct over de bergweggetjes, het regenereren is fantastisch. Mede door het regenereren zijn dit soort gemiddeldes meer regel dan uitzondering.
/f/image/6xmystSgFmBZTsfdpRjSq62g.png?f=fotoalbum_large)
Laagste wat ik qua verbruik is gezien is 4.7 kWh/100km. Berg op verbruik je natuurlijk meer, maar door het bergafwaarts rijden kwam het gemiddelde over het algemeen toch netjes uit rond 13 kWh/100km. Ik ben in de bergen ook nog achter wat quirks and features gekomen die de auto heeft, welke je in Nederland niet zo snel zal tegenkomen:
Alles bij elkaar opgeteld; fantastische ervaring met een fantastische ervaring. Ik had voor we weggingen nog wel wat laadstress, maar dit is totaal ongefundeerd gebleken. Ik heb genavigeerd met PUMP via CarPlay, zodat ik makkelijk kon ingeven hoe en waar ik wilde laden. De onboard navigatie heb ik niet geprobeerd. Op de terugreis is de auto vaker zuiniger geweest dan PUMP dacht, dus we kwamen vaak met 5-10% meer lading aan bij de Supercharger dan PUMP dacht, terwijl ik grote stukken 150 op de Cruise Control heb gereden. Over de laatste 500 kilometer had ik een gemiddeld verbruik van 14.6 kWh/100 km. Niks op aan te merken!
Hoe ik het laden zowel onderweg als op locatie heb opgepakt is hier te lezen.
De Born is echt ontzettend goed bevallen, beter dan verwacht. De auto is ontzettend comfortabel, kan lekker mee met het Duitse verkeer en er past verbazingwekkend veel in die bak. De auto komt écht tot z'n recht in de bergen, het rijdt ontzettend fijn. Sturen gaat rap en direct over de bergweggetjes, het regenereren is fantastisch. Mede door het regenereren zijn dit soort gemiddeldes meer regel dan uitzondering.
/f/image/6xmystSgFmBZTsfdpRjSq62g.png?f=fotoalbum_large)
Laagste wat ik qua verbruik is gezien is 4.7 kWh/100km. Berg op verbruik je natuurlijk meer, maar door het bergafwaarts rijden kwam het gemiddelde over het algemeen toch netjes uit rond 13 kWh/100km. Ik ben in de bergen ook nog achter wat quirks and features gekomen die de auto heeft, welke je in Nederland niet zo snel zal tegenkomen:
- Bergdetectie - Zodra je in 'D' van een berg afrijdt komt op het dashboard te staan dat je naar beneden gaat en dat je het beste in 'B' kan rijden.
- Klimatisering tijdens afdalen - We gingen van 1.600 meter naar 800 meter in B, toen er een melding in het dashboard kwam dat de airco tijdens afdalen uit zou gaan. Dit klopte, maar de fan bleef wel hard draaien. Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat de accu's gekoeld moeten worden vanwege het constante genereren, maar kwam wel als een verrassing. Toen we beneden waren ging na anderhalve minuut de airco weer aan zoals het hoorde.
- Cruise control suggesties - We hebben een aantal keer meegemaakt dat we met de CC op 80 richting een dorp reden, waarna er op het dashboard kwam te staan dat er over [x] meter een 50 kilometer zone aankomt en dat het beste het gas los gelaten kan worden, zodat je stroom terugwint met het remmen. Hele mooie feature die ik hier in Nederland nog niet gezien heb. Adaptieve CC op navigatie heb ik uitstaan, dus dat is het ook niet.
Alles bij elkaar opgeteld; fantastische ervaring met een fantastische ervaring. Ik had voor we weggingen nog wel wat laadstress, maar dit is totaal ongefundeerd gebleken. Ik heb genavigeerd met PUMP via CarPlay, zodat ik makkelijk kon ingeven hoe en waar ik wilde laden. De onboard navigatie heb ik niet geprobeerd. Op de terugreis is de auto vaker zuiniger geweest dan PUMP dacht, dus we kwamen vaak met 5-10% meer lading aan bij de Supercharger dan PUMP dacht, terwijl ik grote stukken 150 op de Cruise Control heb gereden. Over de laatste 500 kilometer had ik een gemiddeld verbruik van 14.6 kWh/100 km. Niks op aan te merken!
Hoe ik het laden zowel onderweg als op locatie heb opgepakt is hier te lezen.
[ Voor 14% gewijzigd door kaanmijo op 22-08-2023 10:53 ]
Ik heb gisteren maar eens aan de Fastned paal gehangen (doe ik dus echt nooit, snelladen) om te kijken welke snelheid deze Born zou halen (de vorige deed 135kW).
Tot mijn grote verbazing haalde ik bij 14% SoC left en ongeveer 18-19 graden buitentemperatuur, de eerste minuut 160kW, en daarna zakte hij wat af naar 150... na 5min had ik voldoende om thuis te komen, dus verder niet afgewacht.
Hebben anderen dit ook al gehaald? Ik was dus in de veronderstelling dat hij gelimiteerd was op 135...
Tot mijn grote verbazing haalde ik bij 14% SoC left en ongeveer 18-19 graden buitentemperatuur, de eerste minuut 160kW, en daarna zakte hij wat af naar 150... na 5min had ik voldoende om thuis te komen, dus verder niet afgewacht.
Hebben anderen dit ook al gehaald? Ik was dus in de veronderstelling dat hij gelimiteerd was op 135...
Ik laad met mijn Born one bijna nooit bij een snellader, maar haal er volgens mij maar max 40-50 kWh. Kan je dit ergens instellen?blaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:36:
Ik heb gisteren maar eens aan de Fastned paal gehangen (doe ik dus echt nooit, snelladen) om te kijken welke snelheid deze Born zou halen (de vorige deed 135kW).
Het snelst wat ik met mijn Born 58 heb gezien is 130 kw op < 10%. Dat valt vrij gauw terug de hoger je gaat. Fastned publiceert laadgrafieken van auto's bij hun laadpalen.
Da's een beetje lastig zeggen zonder de omstandigheden te kennen.bob 2.0 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
Ik laad met mijn Born one bijna nooit bij een snellader, maar haal er volgens mij maar max 40-50 kWh. Kan je dit ergens instellen?
Als het koud is buiten gaat hij langzamer, als hij nog meer dan 50% vol is gaat hij langzamer, etc.
Voor zover ik weet kun je dit niet instellen, je kunt wel de AC load halveren in de instellingen.
Maar snelladen is DC.
Ik heb een 77, dat zou uit kunnen maken, maar mijn vorige was dus ook 77 en die haalde maar 135.Galukon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:30:
Het snelst wat ik met mijn Born 58 heb gezien is 130 kw op < 10%. Dat valt vrij gauw terug de hoger je gaat. Fastned publiceert laadgrafieken van auto's bij hun laadpalen.
En die was nieuwer.
Dus ik vermoed dat het aan een van de OTA software updates ligt.
Ik had al het vermoeden dat je geen 58 had. Die snelheden kunnen wij niet halen.blaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
Ik heb een 77, dat zou uit kunnen maken, maar mijn vorige was dus ook 77 en die haalde maar 135.
En die was nieuwer.
Dus ik vermoed dat het aan een van de OTA software updates ligt.
Oeps, ik zie je reply nu pas! Ik rij de laatste tijd ook iets minder, maar als ik het niet vergeet maak ik fotootjes of schrijf ik een simpele how-to. Komt goedGalukon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:01:
[...]
Waar staat die setting? Ik heb die nog nooit gezien.
Ja dit was al een tijdje bekend. Als particulier erg zuur, voor een leaserijder misschien ook. Ik weet nog toen bij de 14%-diesels er ook ineens MRB kwam, dat leasemaatschappijen die doorbelastten in de leaseprijs, óók van lopende contracten. En die verhoging werd soms dan 1-op-1 weer doorbelast aan de berijder, maar dat verschilt uiteraard per werkgever.Jermaine schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:00:
Overigens had RTL Nieuws gisteren een niet zo tof item voor ons. Klik op het plaatje en start de video rond 02m03![]()
[Afbeelding]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
Ik voorzie dit echt nog wel veranderen.Jermaine schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:00:
Overigens had RTL Nieuws gisteren een niet zo tof item voor ons. Klik op het plaatje en start de video rond 02m03![]()
[Afbeelding]
Overigens is het particulier nog steeds interessant als je op je eigen stroom kan opladen met bv (zonnepanelen en) een dynamisch contract.
Dit is ook geen nieuwe informatie, het is al vrij lang bekend dat dit gaat gebeuren meen ik (in elk geval in 2021 toen ik besloot een EV te kopen, en ik heb het meegenomen in de calculatie destijds.
Het was voor mij vanaf dag 1 een financiële beslissing op 1 en idealistische op 2
Ik denk echter wel dat hier nog een aanpassing op komt, er zal iets van een gewichtskorting ingevoerd worden, of een aparte klasse, zoals nu met LPG, diesel en benzine.
Alright, zoals beloofd zou ik het ff opzoeken voor je maar het lijkt inderdaad te zijn verdwenen. Ik ben er 1000% zeker van dat ik de optie had om 'm na 5 minuten activiteit op slot te zetten (lees: ik stap uit, loop weg en vergeet de auto op slot te zetten).Galukon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:01:
[...]
Waar staat die setting? Ik heb die nog nooit gezien.
Alles wat ik kon vinden is:
- Tik op het tandwieltje linksonderin, boven de ronde knop
- Tik op "Instellingen exterieur"
- Twee swipes naar rechts
- Vink "Interieurbewaking" aan. Als ik me niet vergis moet je dit niet inschakelen als je je hond in de auto laat wachten, want dan laat je auto horen hoe luid 'ie piepen kan, maar wellicht zit de auto-lock hier ook onder verstopt.
Dan is mijn leasecontract al afgelopenJermaine schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:00:
Overigens had RTL Nieuws gisteren een niet zo tof item voor ons.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Als je de auto uit stapt heb je ook een menutje, airco-aanlaten, maar ook interieur-bewaking uitJermaine schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:57:
[...]
Alright, zoals beloofd zou ik het ff opzoeken voor je maar het lijkt inderdaad te zijn verdwenen. Ik ben er 1000% zeker van dat ik de optie had om 'm na 5 minuten activiteit op slot te zetten (lees: ik stap uit, loop weg en vergeet de auto op slot te zetten).
Alles wat ik kon vinden is:Ik had deze optie overigens vóór de grote software-update naar 3.1 Lite, op een Born One-model.
- Vink "Interieurbewaking" aan. Als ik me niet vergis moet je dit niet inschakelen als je je hond in de auto laat wachten, want dan laat je auto horen hoe luid 'ie piepen kan, maar wellicht zit de auto-lock hier ook onder verstopt.
Hiervoor is natuurlijk een hele makkelijke oplossing.. Neem het gewicht van de auto zonder accu en de auto is al een stuk lichter..blaaaaaaaaaaaat schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:41:
[...]
Ik voorzie dit echt nog wel veranderen.
Overigens is het particulier nog steeds interessant als je op je eigen stroom kan opladen met bv (zonnepanelen en) een dynamisch contract.
Dit is ook geen nieuwe informatie, het is al vrij lang bekend dat dit gaat gebeuren meen ik (in elk geval in 2021 toen ik besloot een EV te kopen, en ik heb het meegenomen in de calculatie destijds.
Het was voor mij vanaf dag 1 een financiële beslissing op 1 en idealistische op 2
Ik denk echter wel dat hier nog een aanpassing op komt, er zal iets van een gewichtskorting ingevoerd worden, of een aparte klasse, zoals nu met LPG, diesel en benzine.
Verder zullen de brandstofauto's alleen maar zwaarder belast gaan worden om de overstap toch door te zetten.. Het heeft daarom ook helemaal geen zin om iets wat in 2025 pas ingaat nu al te gaan vergelijken met de huidige situatie.
[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 24-08-2023 08:01 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Inmiddels eens in de gaten gehouden, het is inderdaad een paar keer gebeurd dat de app/auto dan offline gaat.ShininNL schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:50:
Echter, het laden gaat gewoon door, dat zie ik in de Zappi app.
Daar had ik ook gekeken maar kan ik het niet vinden. Misschien is het nu de standaard. Ik heb al eens gemerkt dat hij soms ineens op slot ging als ik er nog voor stond te praten maar ik dacht dat dat op afstand was met de sleutel. Dat heb ik echter niet kunnen reproduceren. Het zal dan wel tijd zijnJermaine schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:57:
[...]
Alright, zoals beloofd zou ik het ff opzoeken voor je maar het lijkt inderdaad te zijn verdwenen. Ik ben er 1000% zeker van dat ik de optie had om 'm na 5 minuten activiteit op slot te zetten (lees: ik stap uit, loop weg en vergeet de auto op slot te zetten).
Alles wat ik kon vinden is:Ik had deze optie overigens vóór de grote software-update naar 3.1 Lite, op een Born One-model.
Ik zit nog op 3.0 overigens, hij staat nu bij de servicepartner voor de 3.2 update en openstaande acties
Nou, bij mij gebeurt dit niet. Kwam er laatst achter dat ik de auto had vergeten op slot te zetten. Stond al zeker een uur open voor mijn deur. Zou een goede functie zijn.
Volgens mij gaat de auto alleen maar automatisch dicht als je binnen 30 seconden de deur niet hebt geopend nadat je de auto van het slot hebt afgehaald.. De functie van automatisch op slot na X minuten heb ik de afgelopen anderhalf jaar nog nooit gezien.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Idem, ook bij alle andere auto's die ik heb gereden was dit de enige optie. Hiermee voorkom je namelijk dat je de sleutel in de auto hebt liggen, jezelf buiten de auto bevind en de deur op slot gaat.M@cer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:26:
Volgens mij gaat de auto alleen maar automatisch dicht als je binnen 30 seconden de deur niet hebt geopend nadat je de auto van het slot hebt afgehaald.. De functie van automatisch op slot na X minuten heb ik de afgelopen anderhalf jaar nog nooit gezien.
De auto ging dan ook niet op slot als de sleutel in de buurt was. Wanneer 'ie in je auto ligt, is dat natuurlijk ook het geval.S-1-5-7 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Idem, ook bij alle andere auto's die ik heb gereden was dit de enige optie. Hiermee voorkom je namelijk dat je de sleutel in de auto hebt liggen, jezelf buiten de auto bevind en de deur op slot gaat.
De update naar 3.2 van 3.0 werkt wel echt een heel stuk beter. Hiervoor was het menu/systeem vrij sloom en haperde vrij vaak maar nu werkt het gewoon soepel. Niet echt nieuwe features anders dan wat in 3.1 zat. Er zit nu wel ondersteuning in voor Plug & Charge maar volgens de kaart ondersteunt nog geen enkele provider dat in Nederland en kan je geen eigen druppel/pas toevoegen voor de leaserijders.
Oh dat klinkt wel top, die traagheid is een grote irritatiefactor!Galukon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:48:
De update naar 3.2 van 3.0 werkt wel echt een heel stuk beter. Hiervoor was het menu/systeem vrij sloom en haperde vrij vaak maar nu werkt het gewoon soepel. Niet echt nieuwe features anders dan wat in 3.1 zat. Er zit nu wel ondersteuning in voor Plug & Charge maar volgens de kaart ondersteunt nog geen enkele provider dat in Nederland en kan je geen eigen druppel/pas toevoegen voor de leaserijders.
Ben zelf volgende week aan de beurt!
Hopelijk krijg ik dan ook eindelijk verbruiksgegevens op het display achter je stuur...
Plug&Charge zal vanzelf wel een keer komen lijkt me, niet echt storend.
Gelukkig weinig mee te maken omdat ik 99% van de tijd thuis laad...
De publiek laden experience kan echt nog zoveel beter met EV rijden.
Die zit er ook op inderdaad, maar dat komt al met 3.1.blaaaaaaaaaaaat schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:10:
[...]
Hopelijk krijg ik dan ook eindelijk verbruiksgegevens op het display achter je stuur...
Momenteel is er een probleem met mijn Cupra Born dat elke keer als de functie "E-manager" in de app geactiveerd is en ik een AC laadsessie start, dat de app ervoor zorgt dat de laadsessies automatisch gepauzeerd is na enkele seconden en niet meer terug start. Als ik deze functie in de app uitschakel en opnieuw een laadsessie start, laad de wagen wel gewoon door zoals het hoort. Bij snelladen is het dit probleem er niet. Iemand die hier ook al eens last van heeft gehad? In de garage wisten ze mij niet veel verder te helpen helaas...
Heb je een laadlocatie of routine opgeslagen toevallig?Nivilo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:44:
Momenteel is er een probleem met mijn Cupra Born dat elke keer als de functie "E-manager" in de app geactiveerd is en ik een AC laadsessie start, dat de app ervoor zorgt dat de laadsessies automatisch gepauzeerd is na enkele seconden en niet meer terug start. Als ik deze functie in de app uitschakel en opnieuw een laadsessie start, laad de wagen wel gewoon door zoals het hoort. Bij snelladen is het dit probleem er niet. Iemand die hier ook al eens last van heeft gehad? In de garage wisten ze mij niet veel verder te helpen helaas...
Momenteel niet, maar al getest met en zonder laadlocatie/routine, maakt geen verschil helaas.Galukon schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:55:
[...]
Heb je een laadlocatie of routine opgeslagen toevallig?
Ik begrijp uit een oudere post dat het mogelijk is om het welkombericht met OBD uit te schakelen. Zitten hier nog gevolgen/nadelen aan? Ik kan dit zo niet direct terugvinden en wellicht zijn hier andere met meer ervaring.
Dit viel mij op bij routines. Als je die instelde met vertrektijd en je accu is bijv 48% dan laad hij naar 50%, stopt en gaat pas verder als hij vind dat dat nodig is om je vertrektijd te halen.Nivilo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:44:
Zullen ze daar niet nog een overgangs regeling in treffen? zoals nu het geval is met die dikke v60 d6 plug-in hybrides van Volvo? volgens mij betalen die nu nog de helft en volgend jaar het hele bedrag mrb.Jermaine schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:00:
[Afbeelding]
Ik heb dit al maanden geleden ingesteld, omdat ik me irriteerde aan het welkomscherm. Dat we geen gebruikersprofiel kunnen kiezen neem ik voor lief. Ik ben al zo aan de nieuwe situatie gewend,dat ik niet eens meer weet welke mogelijkheden er waren toen het welkomscherm steeds oppopte. Voor zover als ik het kan ervaren zijn er geen nadelen.Hapkoek schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:21:
Ik begrijp uit een oudere post dat het mogelijk is om het welkombericht met OBD uit te schakelen. Zitten hier nog gevolgen/nadelen aan? Ik kan dit zo niet direct terugvinden en wellicht zijn hier andere met meer ervaring.
In de Cupra mode merk je dat de mapping van het stroompedaal anders is. Van de 20kw extra merk je niet echt iets.drluna schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:13:
[...]
Merken juliie het verschil tussen de verschillende drive modes?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
De eerste batch eigenaren konden niet eens proefrijden. Er was geen auto die de weg op mochtHuilieHuilie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Lol, zelfs dat heb ik niet gedaan, ik heb een auto gekozen zonder dat ik hem in het echt gezien heb en zonder dat ik erin gereden heb. De ultieme verrassing zeg maar.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zojuist de Born naar de dealer gebracht voor de 3.2.1 update en HV-accu check. Heb een ID.3 meegekregen als vervangend vervoer, en hoewel het onderhuids dezelfde auto is ben ik toch wel erg blij met de Born. De ID.3 voelt aan als een soort plastic speelgoed auto, heel veel plastic.
Viel me wel op dat het infotainment echt zoveel sneller is dan in m’n Born, terwijl ik al op factory 3.2 zit en die ID.3 pas op 3.1. Misschien dat 3.2.1 dit ook een stukje sneller maakt
Viel me wel op dat het infotainment echt zoveel sneller is dan in m’n Born, terwijl ik al op factory 3.2 zit en die ID.3 pas op 3.1. Misschien dat 3.2.1 dit ook een stukje sneller maakt
Vanochtend naar de dealer gebracht voor de bekende update, nu een Enyaq.
Idd hetzelfde met entertainment systeem, loopt soepel!
Maar ik moest niet al teveel hoop hebben volgens de monteur...
Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd of deze update ook iets omvat om weer van die afschuwelijke GUI van de dashboard console af te zijn. Waarom dat veranderd is naar die Candy Crush shit waar het oude design juist zeer gelikt was, is me echt een raadselkaanmijo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:30:
Zojuist de Born naar de dealer gebracht voor de 3.2.1 update en HV-accu check.
Ik kan het bij deze bevestigen; afgelopen weekend had ik de auto expres niet op slot gezet toen ik even naar de supermarkt liep voor wat tabak, omdat een maatje van me in de auto zat. Ik was amper 3 minuten weg en die Born stond te loeien als een klein kind omdat de auto dus op slot was gegaan én omdat er dus beweging in de auto is geconstateerd.Galukon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:08:
[...]
Daar had ik ook gekeken maar kan ik het niet vinden. Misschien is het nu de standaard. Ik heb al eens gemerkt dat hij soms ineens op slot ging als ik er nog voor stond te praten maar ik dacht dat dat op afstand was met de sleutel. Dat heb ik echter niet kunnen reproduceren. Het zal dan wel tijd zijn.
Ik zit nog op 3.0 overigens, hij staat nu bij de servicepartner voor de 3.2 update en openstaande acties.
Ergo: het is sinds die 3.1 (Lite) update dus standaard dat je auto lockt.
Het gebeurde mij van het weekend ook ineens dat ik wou inpluggen om te laden en ik nog even wat checkte op de telefoon en de auto ineens al gelocked was. Bijzonder hoe het werkt.Jermaine schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:18:
[...]
Ik kan het bij deze bevestigen; afgelopen weekend had ik de auto expres niet op slot gezet toen ik even naar de supermarkt liep voor wat tabak, omdat een maatje van me in de auto zat. Ik was amper 3 minuten weg en die Born stond te loeien als een klein kind omdat de auto dus op slot was gegaan én omdat er dus beweging in de auto is geconstateerd.
Ergo: het is sinds die 3.1 (Lite) update dus standaard dat je auto lockt.
Hij was gisteren om 14:30 (na 5 uurtjes) al klaar, dus veel eerder dan verwacht. Systeem lijkt iets sneller, verder niks gevonden nog. M'n radio stoort in iedergeval nog steedsJermaine schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:14:
[...]
Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd of deze update ook iets omvat om weer van die afschuwelijke GUI van de dashboard console af te zijn. Waarom dat veranderd is naar die Candy Crush shit waar het oude design juist zeer gelikt was, is me echt een raadsel
[ Voor 5% gewijzigd door kaanmijo op 29-08-2023 13:38 ]
Mocht iemand vandaag nog in de buurt zijn van een Tesla lader:
https://nl.pepper.com/aan...r-iedereen-vandaag-286423
https://nl.pepper.com/aan...r-iedereen-vandaag-286423
Hi,
Wij hebben sinds juni een Cupra Born. Heerlijk rijden, zeker nu de files weer beginnen.
Ik heb echter een raar "probleem" met Android Auto. Elke keer als ik in de auto rijd en mijn telefoon connectie maakt met AA, wordt automatisch m'n Spotify app gestart. Terwijl ik liever naar de radio blijf luisteren. Het is eigenlijk gewoon irritant, want die connectie maken duurt iets van 2 minuten en dan ben ik al onderweg en heb ik de radio al aangezet.
Weet iemand waar ik dat uit kan schakelen? In de spotify app op mn telefoon zien ik daar geen optie voor, dus ik neem aan dat het in het autosysteem moet zitten? Iets van een default audio optie, die nu op Spotify staat maar die ik op radio wil hebben?
Wij hebben sinds juni een Cupra Born. Heerlijk rijden, zeker nu de files weer beginnen.
Ik heb echter een raar "probleem" met Android Auto. Elke keer als ik in de auto rijd en mijn telefoon connectie maakt met AA, wordt automatisch m'n Spotify app gestart. Terwijl ik liever naar de radio blijf luisteren. Het is eigenlijk gewoon irritant, want die connectie maken duurt iets van 2 minuten en dan ben ik al onderweg en heb ik de radio al aangezet.
Weet iemand waar ik dat uit kan schakelen? In de spotify app op mn telefoon zien ik daar geen optie voor, dus ik neem aan dat het in het autosysteem moet zitten? Iets van een default audio optie, die nu op Spotify staat maar die ik op radio wil hebben?
f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef
Op je telefoon bij de instellingen van Android Auto staat de optie:DeerDitch schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:26:
Hi,
Muziek automatisch starten
Media automatisch starten als je gaat rijden
Zojuist de auto weer opgehaald, het entertainment systeem is idd merkbaar sneller, zeker een vooruitgang.blaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:37:
Vanochtend naar de dealer gebracht voor de bekende update, nu een Enyaq.
Maar nog niet zo snel als dat van de Enyaq.
Ook kan ik nu inderdaad het verbruik zien op het display achter het stuur.
En ik durfde er eigenlijk niet meer op te hopen, maar de optie bidirectioneel laden is weer terug!
Wel jammer: hij is nog offline en ik krijg hem niet uit de offline modus...
Misschien maar weer even een nachtje over laten slapen.
Nu de privacy instellingen maar terug gezet, helaas nog steeds geen verbinding...
Morgen maar eens kijken of ik hem weer in online modus kan krijgen
Morgen maar eens kijken of ik hem weer in online modus kan krijgen
Probeer eens het rendement van laden uit te rekenen.
Volgens de infotainment heb ik:
186km afgelegd met een verbruik van 13.5kw/100km dat is 25.11kwh
De soc is van 80 naar 30% gegaan. Er is 50% verbruikt van mijn accu die 58kwh is, dat is 29kwh
Nu opgeladen is er is 27.9kwh in gegaan.
Volgens de afgelegde kilometers is het laad rendement 90%
Volgens de soc is het rendement meer dan 100%. De accu zal geen 58kwh maar 50.22kwh zijn. -13.4%
Volgens de infotainment heb ik:
186km afgelegd met een verbruik van 13.5kw/100km dat is 25.11kwh
De soc is van 80 naar 30% gegaan. Er is 50% verbruikt van mijn accu die 58kwh is, dat is 29kwh
Nu opgeladen is er is 27.9kwh in gegaan.
Volgens de afgelegde kilometers is het laad rendement 90%
Volgens de soc is het rendement meer dan 100%. De accu zal geen 58kwh maar 50.22kwh zijn. -13.4%
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Ook is de afstand met Adaptive Cruise Control korter ten opzichte van Comfort. Ondanks dat je de afstand handmatig kan aanpassen is de marge in Cupra modus het kortste op je voorganger.MarkV6 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:29:
[...]
In de Cupra mode merk je dat de mapping van het stroompedaal anders is. Van de 20kw extra merk je niet echt iets.
Dat is voor mij de reden om de Cupra-stand op de snelweg vaak in te schakelen. Anders is hij wel heel erg conservatief.Vegazz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:54:
[...]
Ook is de afstand met Adaptive Cruise Control korter ten opzichte van Comfort. Ondanks dat je de afstand handmatig kan aanpassen is de marge in Cupra modus het kortste op je voorganger.
Wacht, wát? Dit is een ding? Dit is echt de eerste keer dat ik dit hoor/lees, straks gelijk maar eens proberen. Vond altijd al dat ‘ie in Comfort zoveel ruimte over liet!Vegazz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:54:
[...]
Ook is de afstand met Adaptive Cruise Control korter ten opzichte van Comfort. Ondanks dat je de afstand handmatig kan aanpassen is de marge in Cupra modus het kortste op je voorganger.
Let op het gele lijntje, wereld van verschil!kaanmijo schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:05:
[...]
Wacht, wát? Dit is een ding? Dit is echt de eerste keer dat ik dit hoor/lees, straks gelijk maar eens proberen. Vond altijd al dat ‘ie in Comfort zoveel ruimte over liet!
Al vind ik dat hij wel een stuk agressiever remt, met name op de staart van een file.
Heb recentelijk een Cupra born performance 58KW gekocht en zit te kijken als ik de travel assist aan kan krijgen. maar in de app geeft hij aan Connected travel Assist gedeactiveerd.
en in de winkel optie in de auto kan ik hem ook niet terug vinden om de licentie / hem te kopen.
is hier een andere optie voor om deze functie aan te zetten? heb wel gelezen over de obdeleven maar zie dat nog niet echt zitten om te gebruiken.
alvast bedankt
en in de winkel optie in de auto kan ik hem ook niet terug vinden om de licentie / hem te kopen.
is hier een andere optie voor om deze functie aan te zetten? heb wel gelezen over de obdeleven maar zie dat nog niet echt zitten om te gebruiken.
alvast bedankt
Met obd11 of vcds codeer je dat eenvoudig.firekiller schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:00:
Heb recentelijk een Cupra born performance 58KW gekocht en zit te kijken als ik de travel assist aan kan krijgen. maar in de app geeft hij aan Connected travel Assist gedeactiveerd.
alvast bedankt
Paar minuten werk, niet heel spannend in longcoding.
Wel blijft t irritant dat je iedere 10 seconden even moet sturen, desondanks gebruik ik t dagelijks.
Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
:strip_exif()/f/image/Bb9fC8p5YDZcsmSUxVV0YLCx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9wz3lzrMJR0Kb20cRU5SBipC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CFSlY6MUSM73ZxqVB77RJxSz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Iab1ZGkRVNdZfKCTzXCM0XTN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xvMXz8vZ5jdMEUBAG518Wv7a.png?f=fotoalbum_large)