Afgelopen week mijn eerste 'lange' reis gemaakt met de Born. 700km naar Europa-Park in Duitsland. Is eigenlijk prima bevallen, de stops die ik gemaakt heb om te laden zou ik ook gemaakt hebben met een ICE auto. Om de 1,5-2 uur toch even naar het toilet en halverwege de reis stoppen om te eten. Heb eigenlijk maar één keer eventjes zitten wachten op genoeg kWh's omdat ik alleen snel ging plassen.
Had van te voren een Tesla abonnement afgesloten vanwege de prijs en het aantal stalls. Dit beperkt je wel in het gebruik van de navigatie (zou fijn zijn als je kan instellen dat je bijv alleen bij een SuC wilt opladen en niet bij een random dure lader). Ook neem je 2 plekken in omdat onze laadklep aan de verkeerde kant zit. Van te voren dus telkens in de app gekeken of er wel voldoende stalls vrij waren. Via ABRP de suggesties van laadpunten overgenomen en die telkens als tussenstop ingevoerd in de auto.
De GOM vond ik echter niet heel behulpzaam als je continu 130 km/h rijdt. Op de heenweg bij de 2e stop was hij erg optimistisch en leek het erop dat ik mijn eindbestemming zonder de laden kon bereiken. De GOM gaf 370km aan, eindbestemming was 270km rijden, dus een marge van 100km. Echter liep hij met nog 140km te gaan ineens erg terug en ging ik het misschien niet meer halen. Toch maar even wat (dure) kWh bijgeladen langs de snelweg bij een EnBW station.
Op de terugweg geen problemen gehad en gewoon 3 stops voor de zekerheid gepland voor mezelf. Kwam zelfs een SuC tegen met een lounge gedeelte:
https://www.google.nl/map...Fg%2F11t74lsm3x?entry=ttu met schone toiletten en waar je lekker even kon zitten, dit zou eigenlijk de toekomst van ieder laadstation moeten zijn
[
Voor 4% gewijzigd door
ShininNL op 15-07-2023 11:53
]