Sinds medio december 2022 ben ik een trotse bezitter van een Cupra Born Adrenaline in Vapor Grey.
Ik heb de gok genomen om op wintersport te gaan naar Frankrijk en dacht; ik deel mijn ervaringen met de ruim 2200+ kilometers met winterbanden en koude temperaturen langs (voornamelijk) de franse snelweg. Ik zat met twee andere volwassenen inclusief bagage. Geen skikoffer op het dak.
Mijn rit begon in Almere, eindigde in het skigebied Les Sybelles, 1123 km enkele reis. Google maps maakt er ongeveer een rit van 12,5 uur van. ABRP maakt er 14,4 uur van. Binnen ABRP is er gekozen om niet onder de 15-20% range te gaan, om voldoende marge over te houden indien een lader het niet doet.
Als side note mag er wel meegegeven worden dat ik als voorkeur enkel de volgende laadstations zijn geselecteerd:
- Fastned
- Ionity
- Total Energies
- Shell Recharge
- Tesla (indien echt niet anders kan)
Het eerste laadpunt was net voor de grens met België bij de Fastned in Eijsden.
Jammer genoeg ondanks slechts 12% batterijpercentage te hebben kwam het maximale laadvermogen niet boven de 75,6 kW uit. Hierna zakte de snelheid al gauw rond de 50 kW uit.
Het tweede laadpunt was een Ionity laadstation vlak voor de luxemburgse grens op een groot parkeerterrein (Messancy). Met ongeveer 17% in de accu resterend, kwam het laadvermogen niet boven de 80 kW uit.
Er moesten in Luxemburg even wat belastingvriendelijke boodschappen worden gedaan, dus even snel aan de lader gehangen, ondanks dat het eigenlijk niet nodig was. Toch even de 43 kW aangetikt.
Het vierde laadpunt was een Fastned bij Aire de L’Obrion op de A31. In 36 minuten 24,36 kWh geladen. Dat is een gemiddelde van 40 kW. Het laadvermogen wat ik maximaal heb gemeten kwam helaas niet boven de 40 kW uit.
Met het vijfde laadpunt kwam Dijon in zicht; Bij de Ionity op Langres Perrogney haalde ik maximaal 77,5 kW.
Vlak na Dijon gaf ABRP weer de volgende laadsessie aan; Fastned bij Gevrey-Chambertin. Na een korte piek van 44 kW zakte de laadsnelheid gauw terug tot onder de 40 kW.
Lyon komt in zicht: Bij de Fastned op Aire de Dracé in een half uurtje 26,50 kWh geladen. Hier een redelijke tijd rond de 60 kW geladen.
Net buiten Lyon de Fastned Romangnieu nog een stekkersessie gehad; Begonnen met 71 kW laadvermogen, waar wij in 12 minuten 13,3 kWh hebben geladen.
De volgende een laatste laadstop was volgens ABRP niet nodig, echter zat in het wintersportgebied geen enkele laadpaal en was volgens het hotel laden met een granny charger niet mogelijk door het ontbreken van een stekker in de parkeergarage. Om deze reden hebben wij voor de zekerheid bij de laatste Ionity op de route extra lang geladen om vervolgens met 43% lading (+/- 100 km range) op de eindbestemming aan te komen om op de weg terug zonder zorgen de eerste snellader weer te kunnen bereiken.
Dit betrof een Ionity lader waar de laadsessie werd afgetrapt met een 85,5 kW. Na een half uurtje bleef hier nog maar 50 kW van over, daarna naderde de auto de 80% en zakte zoals verwacht het laadvermogen steeds verder terug.
Met de ervaringen die hierboven staan de volgende lessen getrokken en toegepast op de terugweg:
- De reis is 2,5 uur langer geworden ten opzichte van wat ABRP aangeeft, ondanks de aangepaste instellingen. Ook omdat de laadsnelheden die ABRP gebruikt (en bijvoorbeeld ook de laadcurve van Fastned aangeeft) bij lange na niet gehaald worden in de huidige temperaturen. Die electrische spanjaard werkt alleen maar op zijn best wanneer het strak blauwe lucht en 24 graden is, alles daarbuiten maak je een concessie met laadvermogen. Hierin ben ik wel teleurgesteld in Cupra/VAG, zeker als een maat naast je met zijn ID4 lekker 120 kW staat te laden op de weg terug.
- s’nachts rijden heeft het voordeel dat er niemand staat te laden (enkel op 1 laadsessie een mede EV’er gehad die aan het laden was).
- De faciliteiten van Fastned en Ionity en Total zijn bij de aires goed geregeld. Jammer genoeg biedt te bewijzering soms wat te wensen over (Het witte autootje met stekker icoon is vaak goed verstopt).
- Elke laad faciliteit ziet er voorbereid uit om uitbreiding snel te laten plaatsvinden (parkeerplekken zijn geasfalteerd en belijnd, enkel de laders ontbreken)
- Alle benzinestations langs de peage zijn 24/7 open, waardoor er altijd even een sanitaire stop gemaakt kan worden en een bak koffie.
- In tegenstelling tot in Nederland, alle toiletten zijn gratis en vooral ook schoon! Uiteraard mag dat ook wel met de tol die er betaald wordt.
- De marge voor 15-20% voordat er geladen hoeft te worden kan zeker naar 10-15%. Op de terugweg is hierdoor op een enkele snellader na het vermogen niet onder de 70 kW geweest. Sterker nog, op de laatste laadsessie bij de Fastned bij Eijsden (A2), zowaar de 101 kW aangetikt met 12% batterij.
- Zowel de achter het stuur als passagiers hebben niet hoeven in te leveren op zitcomfort, een verademing!
- Adaptive Cruise Control werkt erg prettig op dit soort afstanden. Vooralsnog op mijn Cupra Adrenaline is de travel assist nog (steeds) niet actief, dit zal de reis nog comfortabeler maken.
Zou ik het gauw weer doen? Ik weet het niet, ondanks het comfort, dat het financieel aantrekkelijk is omdat het een leaseauto betreft lever je toch veel tijd en zekerheid in. Een auto met fossiele brandstof heeft de tank in een paar minuten vol en tuft zo verder, waar je met de Cupra Born maximaal de 110 kilometer per uur rijdt (langzamer wil je niet rijden, gezien de fransozen er van uit gaan dat je ook 120/130 rijdt)