Goede score inderdaad! Hoelang heb je er op gereden incl stops?BlakeNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:57:
Als één van de eerste de Cupra destijds mogen ontvangen. Vandaag even een update. Het gaat om een Cupra met performance pack. Auto bevalt mij prima. Op dit moment zit ik in Madrid en ben daar, met een aantal onderbrekingen, zonder problemen naar toe gereden. Heb de ABRP app op mijn android auto staan. Het werkt perfect. Geen enkel moment in de problemen geweest met laden. Gemiddeld iedere stop +/- 30 minuten en door. Ja je bent langer onderweg, maar ik kom veel meer ontspannen aan. Wel rijd ik continu 100 km/u maar ik vind dat geen probleem.
Overigens mooi om te zien hoeveel bekijks je hebt met de Cupra in Frankrijk en Spanje. Daar rijden de voertuigen kennelijk nog niet.[Afbeelding]
Een gemiddeld verbruik van 17.3 kWh per 100 km.
Bedoel je in totaal naar Madrid? Ik ben niet in één keer gereden. Van Parijs, Bordeaux, Bilbao, Burgos. Daar ook een aantal nachten in de steden verbleven. Ik gok dat je, gemiddeld over de lange stukken (vanaf 4 uur) gemiddeld een uur tot anderhalf bij je reis moet rekenen. Wel laad ik ruim op. Ik wil niet met een 10 procent batterij aan komen in het geval dat er niks zit of alles vol. Tot dusver sta je met max twee te laden. Dus het valt mee. Zelf denk ik dat het nog sneller kan, maar dat komt met de ervaring denk ik.Tjen0707 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:04:
[...]
Goede score inderdaad! Hoelang heb je er op gereden incl stops?
Overigens rijd ik nog op winterbanden, duurde 1,5 maand, dus de wissel was niet op tijd. Dus dat geeft ook net wat minder zuinigheid.
[ Voor 6% gewijzigd door BlakeNL op 10-05-2022 18:27 ]
Helaas wel.Tjen0707 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:54:
[...]
Heb je alle ventilatie luikjes goed openstaan? Dat had ik in het begin niet waardoor ik ook dacht dat het traag ging.
Gisteren een vrachtwagen zien rijden met een flink aantal nieuwe Cupra Leon er op. Mocht er iemand dus op een Cupra Leon wachten, wellicht heb je binnenkort geluk!
Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid
Waar heb je die zien rijden?Maikel64 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:13:
Gisteren een vrachtwagen zien rijden met een flink aantal nieuwe Cupra Leon er op. Mocht er iemand dus op een Cupra Leon wachten, wellicht heb je binnenkort geluk!
Op de A2 richting Utrecht (vanuit de kant van Breda).
Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid
Ik heb vorige week een adrenaline one in aurora blue besteld (voorraadactie van LM). Verwachte afleverdatum is 31 mei. Kan ik al wat dingen doen om mij er op voor te bereiden? Kan ik al iets met de cupra app of moet ik wachten tot hij er is? Welke auto gerelateerde apps gebruiken jullie daarnaast het meeste?
Laadpassen uitzoeken? Zie bijv. https://laadpastop10.nl/. App kan je pas gebruiken wanneer je de auto in bezit hebt.Clubbers schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:55:
Ik heb vorige week een adrenaline one in aurora blue besteld (voorraadactie van LM). Verwachte afleverdatum is 31 mei. Kan ik al wat dingen doen om mij er op voor te bereiden? Kan ik al iets met de cupra app of moet ik wachten tot hij er is? Welke auto gerelateerde apps gebruiken jullie daarnaast het meeste?
Ik krijg er een van Eneco dus ik ging eruit dat ik er wel overal mee terecht kon? Het is voor mij de eerste keer EV rijdenDeewop schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:04:
[...]
Laadpassen uitzoeken? Zie bijv. https://laadpastop10.nl/. App kan je pas gebruiken wanneer je de auto in bezit hebt.
Klopt! Ik bedacht me na het posten dat je waarschijnlijk al een pas zou hebben. Hoogstens dat je in het buitenland even moet checken welke aanbieders zijn aangesloten bij jouw pas.Clubbers schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:16:
[...]
Ik krijg er een van Eneco dus ik ging eruit dat ik er wel overal mee terecht kon? Het is voor mij de eerste keer EV rijden
Tot nu toe heb ik zonder problemen kunnen laden met de Eneco pas. Ik heb de pas trouwens iets later gekregen dan de auto, zodat ik 1 keer via een laadpaal-app heb betaald. Op de meeste laadpalen staat wel een handleiding met QR code die je moet scannen.Clubbers schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:16:
[...]
Ik krijg er een van Eneco dus ik ging eruit dat ik er wel overal mee terecht kon? Het is voor mij de eerste keer EV rijden
De Cupra app is niet zo interessant. Ik gebruik hem alleen voor het checken van het laden, en af en toe eens om de airco van te voren aan te zetten.
Verder gebruik ik Android Auto voor Spotify, Flitsmeister en bellen.
Volgende fout zonet gekregen na het koppelen aan een publieke laadpaal.
“Het opladen kon niet worden gestart.”
Uw wagen begon niet met opladen. Controleer de oplaadinfrastructuur of de stroomvoorziening.
Andere laadpaal waar al een auto stond te laden gaf dezelfde melding. Dat wordt weer Cupra bellen morgen.
Uw wagen begon niet met opladen. Controleer de oplaadinfrastructuur of de stroomvoorziening.
Andere laadpaal waar al een auto stond te laden gaf dezelfde melding. Dat wordt weer Cupra bellen morgen.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Nou, via amazon gekocht en past prima. Blij mee, mijn zonnebril mooi opgeborgen. Was wel pielen trouwens.....bkruyver schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:26:
Iemand dit al geprobeerd, zou het ook op de born passen? Ik zou mijn zonnebril wel ergens op een handige manier opbergen
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3LG9Q3NUXH5OM&psc=1
Ik kan momenteel (rond 18:00) ook geen sessie starten met mijn vervangende auto (ID.3) bij een EV-Box paal met een MTC pas. Ik probeer het later op de avond nog een keer, wellicht een storing bij de backend.eisbaer schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:18:
Volgende fout zonet gekregen na het koppelen aan een publieke laadpaal.
Getest met een Shell recharge pas en die deed het wel, maar die is niet zakelijk dus moet ik eventueel declareren. Ik ga er nu nog vanuit dat er een storing is bij de verwerker van mijn MTC pas of dat die om een of andere reden geblokkeerd is.
Dat is hoopvol. Mijn pas is ook MTC. De privépas die ik ook heb had ik niet in de auto liggen.Disksoft schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:18:
[...]
Ik kan momenteel ook geen sessie starten met mijn vervangende auto (ID.3) bij een EV-Box paal met een MTC pas. Ik probeer het later op de avond nog een keer, wellicht een storing bij de backend.
Getest met een Shell recharge pas en die deed het wel, maar die is niet zakelijk dus moet ik eventueel declareren. Ik ga er nu nog vanuit dat er een storing is bij de verwerker van mijn MTC pas of dat die om een of andere reden geblokkeerd is.
12 Mei 's ochtends contact gehad met de lease afdeling. Er is inderdaad een storing bij MTC. Oplostijd nog onbekend.
[ Voor 16% gewijzigd door eisbaer op 12-05-2022 08:46 ]
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Bij Cupra staat het systeem nog op eind juni afleveren. Maar kreeg vanochtend een berichtje dat de status is gewijzigd. De auto is geproduceerd en wacht nu op transport naar Nederland. En dan rijklaar maken.
Kenteken wordt pas bekend als hij fysiek in Nederland is en bij de garage staat. Nog even geduld dus met de duitse sticker bestellen.
Kenteken wordt pas bekend als hij fysiek in Nederland is en bij de garage staat. Nog even geduld dus met de duitse sticker bestellen.
Welk model?Patrock schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:29:
Bij Cupra staat het systeem nog op eind juni afleveren. Maar kreeg vanochtend een berichtje dat de status is gewijzigd. De auto is geproduceerd en wacht nu op transport naar Nederland. En dan rijklaar maken.
-= Very annoying forum person =-
Copper one
Ik merk toch dat ik voor de lange ritten de grote auto pak ipv de cupra. Vind hem perfect voor de korte ritten maar de lange snelweg ritten vind ik hem niet lekker rijden.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik zit nog altijd te wachten tot de LM m'n auto levert
Hij staat gewoon op voorraad, morgen maar eens bellen. Duurt. Lang.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Zaterdag naar Leusden 12u, gewoon goed nieuws! Ben reuze benieuwd.
Communicatie met Cupra hierover. Een tweeluik...Jermaine schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:39:
Ik weet niet 100% zeker of deze optie nieuw is sinds de update van de app van afgelopen week aangezien ik de app pas een weekje gebruik (ivm de levering van mijn Born), maar de toggles in de Notifications-sectie (Bereikbaar via Profile (Onderin) › Notifications) blijven hier disabled.
Dit is natuurlijk niet cool als je geen eigen laad-unit hebt en dus vastzit aan publieke laadpalen, waar je graag je auto wegrijdt als 'ie vol is. Ben ik de enige dit dit zo ziet? Ik heb dit overigens ook getest op m'n iPad en via zowel een wifi- als een 4/5G-verbinding.
[Afbeelding]

/f/image/OZ2jw0ptQuxDyUPknKR9U3QK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/24ASGEBiVO7lv3SPgZnMiaMr.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben toch wel benieuwd wat je er dan niet fijn aan vind op de snelweg voor langere stukken. Ik ervaar dat namelijk compleet anders.Tylen schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:02:
Ik merk toch dat ik voor de lange ritten de grote auto pak ipv de cupra. Vind hem perfect voor de korte ritten maar de lange snelweg ritten vind ik hem niet lekker rijden.
Ik denk dat het de acc/la combinatie is. Die werkt niet zo fijn als in de audi.Tjen0707 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:37:
[...]
Ik ben toch wel benieuwd wat je er dan niet fijn aan vind op de snelweg voor langere stukken. Ik ervaar dat namelijk compleet anders.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Die kan ik niet vergelijken. Heb tijdelijk een nieuwe Mazda gereden met acc/la, dan is de Cupra op dat stuk heerlijk. Wat ik zelf ervaar is dat ik comfort bij hoge snelheden minder vind.Tylen schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:38:
[...]
Ik denk dat het de acc/la combinatie is. Die werkt niet zo fijn als in de audi.
Ik kom van een Mazda 3 automaat en ik vind de Adaptive Cruise Control van de Born prettiger qua afstand houden en reageren op wisselend verkeer. De bediening daarentegen is in de Born dan weer uitermate ruk met de achterlijke touchbediening, ik kan de juiste knoppen nog steeds niet blind op gevoel bedienen. Voor lange afstanden is de ACC inderdaad echt wel prima.MarinoC schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:10:
[...]
Die kan ik niet vergelijken. Heb tijdelijk een nieuwe Mazda gereden met acc/la, dan is de Cupra op dat stuk heerlijk.
De Lane Assist van de Mazda was dan wel weer beter, deze hield je beter tussen de lijnen zonder grove bewegingen en zonder waarschuwingen. Daar waar ik eerder zei dat de LA wel prima is, mis ik nu toch die van de Mazda. En inderdaad, op langere afstanden kan dit wel irriteren.
Dit kan ik beamen. Boven de +/- 110 km/h wordt de Born ietwat onrustig en ook wat stuiterig op slecht wegdek. Misschien heeft dat met het gewicht te maken?Wat ik zelf ervaar is dat ik comfort bij hoge snelheden minder vind.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Zou kunnen ja icm een bepaalde stroomlijn ofzo. Dat je iets meer hoort heeft er misschien ook wel mee te maken, maar het is vooral wat onrustig/nerveus iddPinobigbird schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:35:
[...]
Ik kom van een Mazda 3 automaat en ik vind de Adaptive Cruise Control van de Born prettiger qua afstand houden en reageren op wisselend verkeer. De bediening daarentegen is in de Born dan weer uitermate ruk met de achterlijke touchbediening, ik kan de juiste knoppen nog steeds niet blind op gevoel bedienen. Voor lange afstanden is de ACC inderdaad echt wel prima.
De Lane Assist van de Mazda was dan wel weer beter, deze hield je beter tussen de lijnen zonder grove bewegingen en zonder waarschuwingen. Daar waar ik eerder zei dat de LA wel prima is, mis ik nu toch die van de Mazda. En inderdaad, op langere afstanden kan dit wel irriteren.
[...]
Dit kan ik beamen. Boven de +/- 110 km/h wordt de Born ietwat onrustig en ook wat stuiterig op slecht wegdek. Misschien heeft dat met het gewicht te maken?
Gisteren aan de snellader gehangen bij Hazeldonk
Buitentemperatuur: 20 graden
SoC: 50%
Laadsnelheid: 50 kW
1 uur gereden met 100 km/u
Vandaag aan de snellader bij Leiderdorp
Buitentemperatuur: 21 graden
SoC: 12%
Laadsnelheid: 111 kW
Eindelijk eens een behoorlijke laadsnelheid. Ik heb bij de laatste wel een paar keer voluit geaccelereerd en afgeremd op het laatste stukje naar de snellader. Misschien dat dat nog scheelt.
Laadsnelheid: 50 kW
Laadsnelheid: 111 kW
Eindelijk eens een behoorlijke laadsnelheid. Ik heb bij de laatste wel een paar keer voluit geaccelereerd en afgeremd op het laatste stukje naar de snellader. Misschien dat dat nog scheelt.
:strip_exif()/f/image/PH94xNQsTcbvjFENlxVl7lEK.jpg?f=fotoalbum_large)
Is er trouwens toevallig iemand die de Essential al geleverd gekregen heeft? Heb er een besteld maar kan nergens ervaringen terugvinden (zijn ze überhaupt al geleverd?)
Nee, er zijn nog geen Essentials op kenteken gezet.Dariuz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:23:
Is er trouwens toevallig iemand die de Essential al geleverd gekregen heeft? Heb er een besteld maar kan nergens ervaringen terugvinden (zijn ze überhaupt al geleverd?)
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
Het heeft vooral te maken met je SoC met de huidige buiten-temperaturen. Hoe lager bij de 0% hoe hoger de snelheid is die je zult krijgen.eisbaer schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:08:
Laadsnelheid: 50 KW
Laadsnelheid: 111 KW
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TRVy2HrxVOWYVmLz8xsTdIZi.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet er iemand hoe je de praat miep in de auto kunt uitzetten. Het lijkt mij dat deze alleen na activatie op het stuur moet gaat werken. Bijna bij iedere conversatie in de auto begint ze ongevraagd te praten.
HOME > ⚙ > Spraakbediening > Activatiezin in-/uitschakelen.peu304 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:24:
Weet er iemand hoe je de praat miep in de auto kunt uitzetten. Het lijkt mij dat deze alleen na activatie op het stuur moet gaat werken. Bijna bij iedere conversatie in de auto begint ze ongevraagd te praten.
Heb je de "a/c" knop wel aan? Alleen temp verlagen en ventilatie hoog is niet genoeg. Als ik 'm op 16 zet zit ik binnen een paar seconden te rillen.MarinoC schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:05:
[...]
Zou dat (veel) verschil maken zo’n warmtepomp? Bij mij blaast hij nog geen eens koude lucht. Had hm op 16 graden staan vanmiddag, zeker 20 min.. ben bang dat de airco het dan niet doet..
In het Audi Q4 topic zijn er wagens bij waar geen koudemiddel meer in het systeem zitMarinoC schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:31:
Met het warmer wordende weer loop ik tegen een minpunt aan, de airco. Of hij werkt in mijn Cupra niet of hij krijgt het niet koud. Iemand dezelfde ervaring?
Bij Hazeldonk (west? van nl -> be) haalde ik vrijdag 70kW, met SoC van 30%; vond ik prima op dat moment, moest toch ff avondeten naar binnen schuiven.eisbaer schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:08:
Laadsnelheid: 50 KW
Laadsnelheid: 111 KW
[Afbeelding]
Vanmorgen bij Antwerpen had ik een verrotte lader te pakken. 70kW start snelheid en binnen 3 minuten nog maar 10kW. Sessie gestopt, sessie gestart, zelfde verhaal maar kwam hij niet verder dan 7kW. (40% SoC ofzo)
Vanmiddag op de terugweg bij Hazeldonk (oost? be -> nl) stond ik samen met een andere Born (
Klinkt inderdaad als een kapotte lader.Spro schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:29:
[...]
Bij Hazeldonk (west? van nl -> be) haalde ik vrijdag 70kW, met SoC van 30%; vond ik prima op dat moment, moest toch ff avondeten naar binnen schuiven.
Vanmorgen bij Antwerpen had ik een verrotte lader te pakken. 70kW start snelheid en binnen 3 minuten nog maar 10kW. Sessie gestopt, sessie gestart, zelfde verhaal maar kwam hij niet verder dan 7kW. (40% SoC ofzo)
Vanmiddag op de terugweg bij Hazeldonk (oost? be -> nl) stond ik samen met een andere Born (). 19% SoC en direct naar de 105kW. Voordat ik m'n lunch op had, was hij alweer op 80%
Ik had vandaag het geluk om de snellader te halen. En dat werd beloond met 130kw snelladen.
:strip_exif()/f/image/ysaNqWsdXk6CPZRvBUW6Xj3o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wjBXxkOhGj6xnX2YHk5l5aSj.jpg?f=fotoalbum_large)
Yes, helaas welDeewop schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:48:
[...]
Heb je de "a/c" knop wel aan? Alleen temp verlagen en ventilatie hoog is niet genoeg. Als ik 'm op 16 zet zit ik binnen een paar seconden te rillen.
Ah, dat was ikSpro schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:29:
[...]
Vanmiddag op de terugweg bij Hazeldonk (oost? be -> nl) stond ik samen met een andere Born ().
Voor het eerst een echt lange rit gemaakt (ca. 5 uur) en dat ging zeer soepeltjes. ABRP gebruikt voor de planning, alleen is deze icm CarPlay voor mij niet te gebruiken, want de weergave is niet goed waardoor ik informatie mis. Meer mensen hier last van?
Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar de navigatie van de auto zelf heeft toch ook een routeplanning met oplaadpunten?crypto89 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:42:
[...]
Ah, dat was ik![]()
Voor het eerst een echt lange rit gemaakt (ca. 5 uur) en dat ging zeer soepeltjes. ABRP gebruikt voor de planning, alleen is deze icm CarPlay voor mij niet te gebruiken, want de weergave is niet goed waardoor ik informatie mis. Meer mensen hier last van?
Haha, nice, 0%Ed! schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:52:
[...]
Klinkt inderdaad als een kapotte lader.
Ik had vandaag het geluk om de snellader te halen. En dat werd beloond met 130kw snelladen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik merkte wel dat de getoonde resterend aantal km van de GOM in het laatste deel gelukkig wel betrouwbaar was en netjes mee aftelde voor iedere kilometer die ik reed. Dus geen verrassingen zoals ineens 5 km minder binnen 2 km rijden, zoals bij een benzineauto nog wel eens gebeurt. Je kan daardoor goed berekenen of je de beoogde lader gaat halen of dat je op zoek moet naar eentje dichtbij.
Ik kan me van een YouTube-video nog herinneren dat de VW ID.3 niet zo'n hele grote 'reserve' heeft bij 0%, in ieder geval minder dan de overige auto's in die video.
Gevonden: YouTube: Hoe ver kun je nog doorrijden met een LEGE elektrische auto?!
0% accu tot stilvallen: 14km.
Maar na 10km kan je alleen nog manoeuvreren, niet meer accelereren, dus dat wil je niet op de snelweg overkomen.
Ik weet niet wat ik fout doe maar na een Factory reset van de auto (omdat de app hier om vroeg) krijg ik op een 80% batterij nog maar 250KM te zien. Lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling. Iemand tips hiervoor. Mode staat normaal op comfort en airco op 20 graden. Verder zelf weinig aangepast.
Gaat dit zichzelf niet rechttrekken als je er mee gaat rijden nu? Dit getal baseert zichzelf op historisch "verbruik", dus waarschijnlijk zal dit getal veranderen naar gelang de kilometers die je nu gaat maken?Bolko schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:14:
Ik weet niet wat ik fout doe maar na een Factory reset van de auto (omdat de app hier om vroeg) krijg ik op een 80% batterij nog maar 250KM te zien. Lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling. Iemand tips hiervoor. Mode staat normaal op comfort en airco op 20 graden. Verder zelf weinig aangepast.
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.
Thanks! Is pas een paar dagen geleden (en de dagen dat ik wel heb gereden waren veel 130 door hele vroege / late ritjes) Ik ga het in de gaten houden!kemphaas schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:16:
[...]
Gaat dit zichzelf niet rechttrekken als je er mee gaat rijden nu? Dit getal baseert zichzelf op historisch "verbruik", dus waarschijnlijk zal dit getal veranderen naar gelang de kilometers die je nu gaat maken?
Ik heb na een 130km/u rit en daarna opladen ook altijd minder range dan ik zou hopen. Maar als je dan een 100 km/u rit maakt gaat er niet daadwerkelijk 100km van de range af.Bolko schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:19:
[...]
Thanks! Is pas een paar dagen geleden (en de dagen dat ik wel heb gereden waren veel 130 door hele vroege / late ritjes) Ik ga het in de gaten houden!
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.
Vanmorgen zag ik zowaar 2 Borns (een blauwe & grijze) vlak na elkaar op de A15 de file in rijden. Toevallig iemand van hier?
Voor Echteld richting Tiel uur of half 8, dan was ik de grijze..CupraFrank schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:20:
Vanmorgen zag ik zowaar 2 Borns (een blauwe & grijze) vlak na elkaar op de A15 de file in rijden. Toevallig iemand van hier?
Ja klopt, ik reed op dat tijdstip de andere richting op. Hopelijk heb je niet al te lang stil gestaanMarinoC schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:02:
[...]
Voor Echteld richting Tiel uur of half 8, dan was ik de grijze..
Ik mocht er af😅 en heb de Born(s) gemistCupraFrank schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Ja klopt, ik reed op dat tijdstip de andere richting op. Hopelijk heb je niet al te lang stil gestaan
Dat scheelt! De blauwe reed voor jou dus die zul je dan ook niet tegengekomen zijn inderdaad. Ik ben blij dat ik tegen de drukte in rijd
Allen, misschien een domme vraag, maar kan de auto ook gewoon uit als je erin zit? Ik werk wel eens wat in de auto, maar dan hoeft airco niet aan en telefoon wat mij betreft niet verbonden, auto mag helemaal uit, maar op de een of andere manier lukt dat niet met de aan/uit op de stuurkolom of de aan/uit op mediapaneel...
Wat als je de handrem erop hebt, en je voet van het pedaal afhaalt? Desnoods ook nog de deur open doen (en weer sluiten natuurlijk)bkruyver schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:01:
Allen, misschien een domme vraag, maar kan de auto ook gewoon uit als je erin zit? Ik werk wel eens wat in de auto, maar dan hoeft airco niet aan en telefoon wat mij betreft niet verbonden, auto mag helemaal uit, maar op de een of andere manier lukt dat niet met de aan/uit op de stuurkolom of de aan/uit op mediapaneel...
Nee, alles blijft aan dan. Pas als ik van mijn stoel ga, dan gaat het echt uit....Nerrion schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:22:
[...]
Wat als je de handrem erop hebt, en je voet van het pedaal afhaalt? Desnoods ook nog de deur open doen (en weer sluiten natuurlijk)
Als je via de stuurkolom knop uitschakelt en daarna via de afstandsbediening dan is de auto uit. Ook als je er in zit.bkruyver schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Nee, alles blijft aan dan. Pas als ik van mijn stoel ga, dan gaat het echt uit....
[ Voor 3% gewijzigd door eisbaer op 19-05-2022 15:23 ]
Tylen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:24:
[...]
Nee valet is voor onderhoud en repratie. Zo staat het in de folder.
Afgelopen maandag de auto naar de garage gebracht. Wat ik zelf de dagen daarvoor nog had gemerkt is dat de airco geen warme lucht blaast. Dit nog aangegeven bij de garage en vervolgens zijn ze de auto gaan uitlezen en toen bleek inderdaad dat het verwarmingselement defect was. Dit onderdeel hebben ze besteld zodat ze het probleem dinsdag konden oplossen. In de tussentijd een vervangende auto meegekregen. Dinsdag einde van de middag de auto weer opgehaald en nu werkt alles weer naar behoren.DonJunior schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:01:
[...]
& @MPGalien Klinkt allemaal als dezelfde problemen bij de ID.3 (klik voor link)
Neigt wat mij betreft heel erg naar een te lage 12 volt accu.
Wat je zou kunnen proberen is om deze eens een nachtje aan de druppellader te hangen.
Wat ik doe, misschien een domme oplossing, maar ik ga op de passagierstoel zitten. Heb ik ook meer ruimte voor de laptop op schoot (geen stuur dat in de weg zit). Wat ik dan weer juist vervelend vind is dat ik de radio niet aan kan zetten....of die gaat na een minuut of 10 automatisch uit. Moet ik weer helemaal de rempedaal indrukken om weer aan te zetten.bkruyver schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:01:
Maar goed, weet niet of dit werkt voor jou?
Luna Ticq schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:59:
[Afbeelding]
Gespot A27/A12 vandaag…wat was er mis?
kenteken: P607KX datum_eerste_toelating: 20220517 datum_tenaamstelling: 20220517
Niets mis mee, wordt waarschijnlijk afgeleverd aan z'n baasje
De cupra is nog schaars op de weg maar vanmorgen stonden we met 3 naast elkaar bij de verkeerslichten op de maasboulevard, mooi gezicht en vrij uniek moment.
Goedemiddag, ik ben nieuw hier en heb het forum goed doorgespit.
Ik heb vanochtend een proefrit gemaakt in een Cupra Born Copper Edition jaar 2021, als vervanging van een golf diesel (lease). Wat een heerlijke auto.
Op dit moment heb ik maar één vraag: de auto waarin ik reed heeft niet de 2 koperkleurige knoppen op het stuur, voor de rest b.v wel HUD, panoramadak enz. Zijn er verschillende modellen in omloop of betreft het een model uitgebreid met meerdere opties?
Ik heb vanochtend een proefrit gemaakt in een Cupra Born Copper Edition jaar 2021, als vervanging van een golf diesel (lease). Wat een heerlijke auto.
Op dit moment heb ik maar één vraag: de auto waarin ik reed heeft niet de 2 koperkleurige knoppen op het stuur, voor de rest b.v wel HUD, panoramadak enz. Zijn er verschillende modellen in omloop of betreft het een model uitgebreid met meerdere opties?
De knoppen op het stuur zijn enkel in de my2022 / 234 PK versies met e-boost. de 2021 is enkel de 204 pk's.bob 2.0 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:23:
Goedemiddag, ik ben nieuw hier en heb het forum goed doorgespit.
Beats audio etc, sensoren voor passerend verkeer achter, allemaal pas in het 2022 model. Ook heel ander prijskaartje
Jammer had ik ook wel naast willen staan, een kwartet:)Jorg1900 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:51:
De cupra is nog schaars op de weg maar vanmorgen stonden we met 3 naast elkaar bij de verkeerslichten op de maasboulevard, mooi gezicht en vrij uniek moment.
Vind ik wel vreemd, want ik heb ze echt vanaf dag 1 op de site gezien. En volgens mij ook op reviews van 2021 modellen.Patrock schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:49:
[...]
De knoppen op het stuur zijn enkel in de my2022 / 234 PK versies met e-boost. de 2021 is enkel de 204 pk's.
Beats audio etc, sensoren voor passerend verkeer achter, allemaal pas in het 2022 model. Ook heel ander prijskaartje
Wel apart trouwens, als ik de offerte voor mijn auto bekijk, dan heeft mijn 2021 Copper One Edition (die over net iets meer dan een week eindelijk komt) een fiscale waarde van 45865, dus heb ik wel de extra features als Side Assist etcPinobigbird schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:33:
[...]
Laten nou net die dodehoeksensor (Side Assist) en 360-graden camera niet meer leverbaar te zijn waardoor ook de Copper Edition het zónder moet doen.
In de "20210806 - Prijslijst CUPRA Born" stonden deze features er nog wel op en was de fiscale waarde € 45.865. Zo staat de configurator ook nog ingesteld.
In de "20211104 - Prijslijst CUPRA Born" zijn deze features verdwenen en is de fiscale waarde met € 400 gezakt naar € 45.465.
Klopt de afbeeldingen op de site toonde de knoppen wel. Maar er stond in de prijslijst wel beschikbaar bij 2022 model. Ook gaven de meeste review filmpjes al aan dat die knoppen pas in 2022 beschikbaar zouden zijn.MueR schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:51:
[...]
Vind ik wel vreemd, want ik heb ze echt vanaf dag 1 op de site gezien. En volgens mij ook op reviews van 2021 modellen.
Well F.
Coole feature waar ik nu pas achter kom:
Met Keyless Entry kan je niet alleen keyless de deur ontgrendelen, maar ook vergrendelen. Door je hand over de sensor aan de buitenkant van de deurgreep houden gaat hij op slot.
Met Keyless Entry kan je niet alleen keyless de deur ontgrendelen, maar ook vergrendelen. Door je hand over de sensor aan de buitenkant van de deurgreep houden gaat hij op slot.
[ Voor 3% gewijzigd door Deewop op 21-05-2022 15:47 ]
Sinds een week ben ik lekker bezig met de instellingen van mijn nieuwe Born. In de handleiding staat dat je kan kiezen tussen het klassiek aanzetten van de welkomstverlichting of dynamisch. Klassiek is gewoon aan of uit met een keus hoeveel seconden de verlichting blijft branden. Dynamisch zou wat speelser moeten zijn maar die kan ik dus niet instellen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wie reed er gisteravond rond 23:00 bij afslag nieuwleusen? De achterlichten zijn toch wel heel vet in het donker en super herkenbaar 😎
Groetjes van G
Dynamisch stelt bij de born niet zoveel voor. Je moet echt goed kijken wil je het zien. Bij de koplampen zitten kleine driehoekjes aan de zijkant. Bij dynamisch gaan deze om beurten aan. Dat is het enige verschilClickSmart schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:54:
Sinds een week ben ik lekker bezig met de instellingen van mijn nieuwe Born. In de handleiding staat dat je kan kiezen tussen het klassiek aanzetten van de welkomstverlichting of dynamisch. Klassiek is gewoon aan of uit met een keus hoeveel seconden de verlichting blijft branden. Dynamisch zou wat speelser moeten zijn maar die kan ik dus niet instellen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Iemand een idee of er ergens gegevens te vinden zijn over de bestellingen van de Cupra's? Ik probeer op basis van de RDW-gegevens te zien of de leveringen terug wat vlotter lopen, maar het is lastig om dat te zien gezien er nergens gegevens te vinden zijn van de bestellingen.
De maandcijfers op dit moment zijn:
Born: 76 geregistreerd
Formentor: 11 geregistreerd
Leon: 4 geregistreerd
Ateca: 0 geregistreerd
Voor heel 2022:
Born: 338 geregistreerd
Formentor: 76 geregistreerd
Leon: 12 geregistreerd
Maar wegens gebrek aan de bestelcijfers is het onduidelijk of dat een goed aantal is, of dat dat nog veel te weinig is om terug richting normale levertermijnen te gaan.
Voor heel 2022:
Maar wegens gebrek aan de bestelcijfers is het onduidelijk of dat een goed aantal is, of dat dat nog veel te weinig is om terug richting normale levertermijnen te gaan.
Ah ik reed vrijdagochtend langs je, bij Lelystad voordat je de snelweg op gaat richting Almere. Ik rij in een blauwe Copper editionrjvkuppeveld schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:20:
[Afbeelding]
Donderdag is hij geleverd, via de lease maatschappij, hij rijdt echt heel lekker.
Bestelcijfers zijn niet inzichtelijk. Maar heb wel het gevoel dat het wel op gang begint te komen.OneLeggedIdiot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:25:
Iemand een idee of er ergens gegevens te vinden zijn over de bestellingen van de Cupra's? Ik probeer op basis van de RDW-gegevens te zien of de leveringen terug wat vlotter lopen, maar het is lastig om dat te zien gezien er nergens gegevens te vinden zijn van de bestellingen.
Voor heel 2022:
Ik heb zelf het volgende overzicht gemaakt.
https://opendata.rdw.nl/V...-Nederland/j6ie-9sy8/data
Er is ook een site die inderdaad bovenstaande gegevens per maand etc heeft.
Ik kreeg zelf in ieder geval vorige week het nieuws dat mijn op 03-03-2022 bestelde copper one geproduceerd is, en donderdag in Nederland is aangekomen. Voor klaarmaken voor aflevering staat ongeveer 4 weken. Als het meezit wordt ik dus al binnenkort gebeld voor het ophalen van de auto!
In maart stond deze auto al op de banking te wachten op onderdelen.
Ik heb dit bekeken op basis van de RDW-data omdat die mij het meest correct lijkt te zijn en er daar meer gedetailleerd op kan gezocht worden. Het probleem is dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Seat, geen vergelijking kan gemaakt worden met voorgaande jaren of het een laag of hoog aantal is dat afgeleverd wordt.Patrock schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:13:
[...]
Bestelcijfers zijn niet inzichtelijk. Maar heb wel het gevoel dat het wel op gang begint te komen.
Ik heb zelf het volgende overzicht gemaakt.
https://opendata.rdw.nl/V...-Nederland/j6ie-9sy8/data
Er is ook een site die inderdaad bovenstaande gegevens per maand etc heeft.
Ik kreeg zelf in ieder geval vorige week het nieuws dat mijn op 03-03-2022 bestelde copper one geproduceerd is, en donderdag in Nederland is aangekomen. Voor klaarmaken voor aflevering staat ongeveer 4 weken. Als het meezit wordt ik dus al binnenkort gebeld voor het ophalen van de auto!
In maart stond deze auto al op de banking te wachten op onderdelen.
Voor de Leon bijvoorbeeld waren er vorig jaar 78 registraties, maar of dat veel of weinig is, is niet duidelijk gezien de auto pas toen is beginnen binnenrollen. De eerste Cupra Leon is op kenteken gezet op 30/12/2020.
Voor de Born was dat op 6/10/2021, maar toen hebben ze in december alles op NL gezet vanwege belastingswijzigingen. Voor de Formentor was eerste levering in oktober 2020. Daar zijn er in 2021 256 geregistreerd.
Ook al is die nutteloos, die diffuser aan de achterkant is toch een fijn beeld voor het oog!Luna Ticq schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:59:
[Afbeelding]
Gespot A27/A12 vandaag…wat was er mis?
Verwijderd
Ik heb'm half april besteld (in Veenendaal) en kan'm vrijdag halen. Mijn kenteken staat er nog niet tussen. Er was gezegd dat het wel na de zomer kon worden, dus is erg snel gegaan wat mij betreft.OneLeggedIdiot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb dit bekeken op basis van de RDW-data omdat die mij het meest correct lijkt te zijn en er daar meer gedetailleerd op kan gezocht worden. Het probleem is dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Seat, geen vergelijking kan gemaakt worden met voorgaande jaren of het een laag of hoog aantal is dat afgeleverd wordt.
Voor de Leon bijvoorbeeld waren er vorig jaar 78 registraties, maar of dat veel of weinig is, is niet duidelijk gezien de auto pas toen is beginnen binnenrollen. De eerste Cupra Leon is op kenteken gezet op 30/12/2020.
Voor de Born was dat op 6/10/2021, maar toen hebben ze in december alles op NL gezet vanwege belastingswijzigingen. Voor de Formentor was eerste levering in oktober 2020. Daar zijn er in 2021 256 geregistreerd.
Komende zaterdag mag ik de Cupra Formentor op gaan halen in Leusden. Ben er benieuwd! Hij zou eind september geleverd worden maar hij was er dus al eerder, maar daar hoor je mij uiteraard niet over klagen.
Wanneer heb je besteld, en welke motorversie heb je gekozen?just_kevin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:46:
Komende zaterdag mag ik de Cupra Formentor op gaan halen in Leusden. Ben er benieuwd! Hij zou eind september geleverd worden maar hij was er dus al eerder, maar daar hoor je mij uiteraard niet over klagen.
Mijn Born Performance One zaterdag opgehaald in Amsterdam. Bij uitzondering daar, omdat de auto op transport met de trein schade op had gelopen en levering eerder was uitgesteld.
Na eerdere frustratie over (gebrek aan) commmunicatie vanuit Cupra een fijne ervaring, werd uitgebreid de tijd genomen om door de auto heen te lopen.
Vraagje: ik heb mij als hoofdgebruiker aangemeld met de Cupra-app. Hoewel de functies daarin erg beperkt (lees: tegenvallend) zijn, heeft mijn vrouw dezelfde app nodig, om wanneer ze hem ergens neerzet om te laden, te kunnen checken of hij gereed is. Het lukt echter niet om nog een (hoofd)gebruiker aan te maken, zonder mij te verwijderen. Iemand daar een oplossing voor?
Na eerdere frustratie over (gebrek aan) commmunicatie vanuit Cupra een fijne ervaring, werd uitgebreid de tijd genomen om door de auto heen te lopen.
Vraagje: ik heb mij als hoofdgebruiker aangemeld met de Cupra-app. Hoewel de functies daarin erg beperkt (lees: tegenvallend) zijn, heeft mijn vrouw dezelfde app nodig, om wanneer ze hem ergens neerzet om te laden, te kunnen checken of hij gereed is. Het lukt echter niet om nog een (hoofd)gebruiker aan te maken, zonder mij te verwijderen. Iemand daar een oplossing voor?
Afgelopen januari heb ik de 1.4 e-Hybrid Performance in Midnight Black besteld, snel geleverd.OneLeggedIdiot schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:55:
[...]
Wanneer heb je besteld, en welke motorversie heb je gekozen?
Dat is inderdaad in huidige normen ontzettend snel. Ben zelf op de Cupra Leon e-Hybrid aan het wachten, die besteld is in september 2021. Momenteel nog geen productiedatum gekend, maar de kleur (asphalt blue) die ik gekozen heb zal er ook wel geen goed aan doen.just_kevin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:49:
[...]
Afgelopen januari heb ik de 1.4 e-Hybrid Performance in Midnight Black besteld, snel geleverd.
Is het niet een kwestie van op 2 telefoons inloggen met dezelfde gebruiker? Volgens mij kan je (nog) geen andere gebruikers aanmaken..MacroMind schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:10:
Mijn Born Performance One zaterdag opgehaald in Amsterdam. Bij uitzondering daar, omdat de auto op transport met de trein schade op had gelopen en levering eerder was uitgesteld.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zou volgens mij wel moeten werken inderdaad. Al kun je zonder die informatie natuurlijk ook gewoon laden. Het is bij benadering wel in te schatten hoe lang je moet laden als je weet hoe leeg die is.M@cer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:46:
[...]
Is het niet een kwestie van op 2 telefoons inloggen met dezelfde gebruiker? Volgens mij kan je (nog) geen andere gebruikers aanmaken..
Maar is er niemand die zich af vraagt waarom je je vrouw in je auto zou willen laten rijden?
Toch simpel. Als haar auto allesbehalve even comfortabel is en je jezelf goed wil laten gaan op een feest, moet zij toch BOB kunnen zijn?CupraFrank schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:30:
[...]
Maar is er niemand die zich af vraagt waarom je je vrouw in je auto zou willen laten rijden?Voor alle Social Justice Warriors; grapje natuurlijk hè
Vraagje: kan je met de app ook het vermogen terugdraaien zodat je vrouw niet het volle vermogen ter beschikking heeft?
Dat is inderdaad wel een goed argument! Overigens rijdt mijn partner ook soms in mijn auto, maar ik heb dan ook alle vertrouwen dat ze goed kan rijden. Op de kartbaan is ze ook vrij snel!OneLeggedIdiot schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:46:
[...]
Toch simpel. Als haar auto allesbehalve even comfortabel is en je jezelf goed wil laten gaan op een feest, moet zij toch BOB kunnen zijn?
Vraagje: kan je met de app ook het vermogen terugdraaien zodat je vrouw niet het volle vermogen ter beschikking heeft?
Zet de auto in dat geval in de 45KM modus, ook goed voor de range :-)OneLeggedIdiot schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:46:
[...]
Toch simpel. Als haar auto allesbehalve even comfortabel is en je jezelf goed wil laten gaan op een feest, moet zij toch BOB kunnen zijn?
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Dat is misschien een beetje overdrevenM@cer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:08:
[...]
Zet de auto in dat geval in de 45KM modus, ook goed voor de range :-)
Congrats! Welke LM, en wanneer besteld?rjvkuppeveld schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:20:
[Afbeelding]
Donderdag is hij geleverd, via de lease maatschappij, hij rijdt echt heel lekker.
Hallo!
Momenteel ben ik bezig met het configureren van een cupra born.
Ik heb hierbij nog 2 vragen waarvan ik nog niet zeker ben voor de bestelling.
- Ik twijfel tussen het steken van 19inch velgen of de standaard 18inch velgen te laten.
zou dit veel invloed hebben op de range?
- Ook het panoramisch dak is ook nog in twijfel. het dak kan namelijk niet open dus de vraag was of dit zijn meerprijs wel waard is. Hebben jullie hiermee ervaring?
- Ik twijfel tussen het steken van 19inch velgen of de standaard 18inch velgen te laten.
- Ook het panoramisch dak is ook nog in twijfel. het dak kan namelijk niet open dus de vraag was of dit zijn meerprijs wel waard is. Hebben jullie hiermee ervaring?
Heb nog weinig Cupra's met 18 inch gezien, maar 19" staat wel gewoon
Gewoon 20" joh, heerlijke wegligging daardoor. Bereik wel wat minder..
Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Wat is de meerprijs voor het panoroma dak? Ik vind het lastig zeggen of het het waard is. Het is een leuke optie, geeft wat extra licht in de cockpit, maar niet noodzakelijk.Gelee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:22:
Hallo!
Iets meer hoofdruimte. De reden dat ik er wel voor ben gegaan. Volgens CUPRA;Nerrion schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Wat is de meerprijs voor het panoroma dak? Ik vind het lastig zeggen of het het waard is. Het is een leuke optie, geeft wat extra licht in de cockpit, maar niet noodzakelijk.
Echter is de hoogte richting het midden van de auto bij de CUPRA Born mét panoramadak 1,7 cm hoger dan de CUPRA Born zonder panoramadak.
De Cupra (en ID.3) zijn toch al best hoge auto's?? Ik heb nou niet het gevoel dat ik met mijn 1.90 te weinig hoofdruimte heb in mijn auto..
Id3 is mij te laag. Cupra met panorama dak zit goed. Echter verkoper raadde de auto wel af omdat ik niet 5cm vrije hoofdruimte heb en het gevaarlijk zal zijn bij het over de kop slaan. Maargoed. Dat is een risico wat ik accepteer.M@cer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:38:
De Cupra (en ID.3) zijn toch al best hoge auto's?? Ik heb nou niet het gevoel dat ik met mijn 1.90 te weinig hoofdruimte heb in mijn auto..
De sportstoelen in de cupra zijn lager dan de id3 stoelen. De elektrisch verstelbaren zitten dieper dan de handmatig verstelbaren. En het panorama dak geeft net iets meer hoofdruimte. Ik ben er meer wat blij mee. (En hopen dat mijn auto straks even goed zit als de proefrit/ testzit modellen) nog een paar weekjes.
2.03 :-)
Ik zou anders een proefrit met een copper inplannen? Volgens mij in Rotterdam kan dat en dan kan je het vergelijken met de andere modellen.Gelee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:22:
Meerprijs is €1060 dus dit kost wel redelijk wat geldNerrion schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Wat is de meerprijs voor het panoroma dak? Ik vind het lastig zeggen of het het waard is. Het is een leuke optie, geeft wat extra licht in de cockpit, maar niet noodzakelijk.
Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.