Spro schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:27:
[...]
Ik heb me voorgenomen om (na week 6) de route te onderzoeken of ik men in gebreke kan stellen voor het niet voldoen aan de levertijd (in mijn koopovereenkomst staat 'levering december/januari'). Gewoon om wat druk uit te oefenen. Desnoods storten ze het geld maar weer terug, schrijven we die auto weer over op de bedrijfsvoorraad van PON en ga ik wel op zoek naar een voorraad auto ergens anders.
U heeft op 1 februari 2020 een nieuwe auto gekocht. Levering zou rond juni/juli 2020 plaats hebben. De levering is uitgebleven. De dealer bericht nu dat levering van de auto eind september of begin oktober plaats zal hebben. Nu levering van de auto als maar wordt uitgesteld, wenst u ontbinding van de koopovereenkomst. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Vaste leveringsdatum
Ingevolge artikel 6 BOVAG-voorwaarden is de verkoper in verzuim zodra de leveringsdatum is verstreken.
Vermoedelijke leveringstermijn
Ingevolge artikel 6 lid 2 BOVAG-voorwaarden moet de consument de verkoper eerst in gebreke stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.
Gevolgen verzuim (artikel 7 BOVAG-voorwaarden)
Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de overeenkomst ontbinden;
Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de verkoper een beroep kan doen op overmacht.
Artikel 8 – Annuleren
Meer informatie over leveringstermijn evenals onze modelbrief vindt u op onze website.