Rigs, cockpits en wheelstands

Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 19:17
Bedankt voor de reacties, ik heb er al nuttige dingen kunnen uithalen.

Dat wil ook zeggen dat de Fanatec Clubsport pedalen ook niet los te gebruiken zijn daar zij er wel zo uitzien van dat ze een baseplate hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:35
Astratuner schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:59:

Dat wil ook zeggen dat de Fanatec Clubsport pedalen ook niet los te gebruiken zijn daar zij er wel zo uitzien van dat ze een baseplate hebben?
Je bedoelt de pedalen op de grond zetten?
Dat kan zeker, maar deze heeft een load cell rem en je zal ze wss toch ergens moeten vastzetten (bvb op een plaat die tegen de muur staat) zodat ze niet wegglijden. En dan moet je jezelf ook nog fixeren natuurlijk.

De pedalen zijn niet top top maar wel goed. Rij daar ook mee rond, al denk ik die dit jaar nog ergens te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
Astratuner schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:59:

De base plate dient voor niets anders als een montage plaat, los gaat echt niet. Sterker nog op een playseat met een loadscell gaat al niet, of je moet van flex houden.

Ik zou zeker overwegen om naar je fundament te kijken, je sim rig zelf. Vaak is ruimte een probleem maar ook zon alu rig kan je best compacter maken. Anders zou een wheelstand van Next level racing nog wel kunnen maar niet in combinatie met loadscells (niet die van 100kg+)

In de prijsklasse van de Sprints dan is er genoeg te kiezen en maakt het allemaal niet super veel meer uit, veelal persoonlijke voorkeur. Heb zelf een ali ripoff en meer dan tevreden mee.

We zijn overigens weer wat verder en zoals je ziet staat mijn spul toepasselijk op de speelkamer van de kinderen want volgens mijn vrouw ben ik ook nog een groot kind :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfC1rPnA6G2fxZp4L0InFy1DUgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlUHBB5zEeO1v6v4swSzLer7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Mistacal op 05-02-2024 11:10 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
kroegtijger schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:54:
@Mistacal het nadeel als deze op de profielen zou liggen is dat je dan gelimiteerd wordt in de plaats van waar je staanders voor de wheelbase komen, en dat probleem heb je nu natuurlijk niet. Daarbij is het ook niet allemaal 100% op de milimeter nauwkeurig en met montage op de profielen kan je geen speling links/rechts opvangen, alleen voor/achter. Door hoe ze het nu hebben gedaan met 4 corner brackets kan dat wel. Die zijn al reeds voorzien van slobgaten in die richting (en de plaat zelf heeft slobgaten die daar haaks opstaan, dus je hebt vrijwel altijd een passende oplossing).

Ik zie graag de foto's van die box hier voorbij komen. Heb er zelf best een tijdje werk in gestoken en kwam eigenlijk nergens tot een echt prettige oplossing dus ik ben benieuwd of je er wat moois voor kan maken (wat ik daarna zelf ook weer als inspiratie kan misbruiken :P )
Eerste iteratie van de control box is een feit. Deze zit nu aan de voorzijde onder de pedal plate met ladegeleiders. Nu kan ik als het waren vanaf de voorzijde een lade uittrekken waar alle elektronica in is gemonteerd. Zal vanavond even een foto erop gooien.

Hij is nog niet af maar iteratie 2 komt er alweer aan om het wat mooier te krijgen, nu met een meubelpaneel gedaan maar de aluminium profielen zijn al onderweg.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:07
Mistacal schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
[...]

De base plate dient voor niets anders als een montage plaat, los gaat echt niet. Sterker nog op een playseat met een loadscell gaat al niet, of je moet van flex houden.
Ik denk dat je onderscheid moet maken welke wel en niet werken. Nu denkt iedereen die zoekt op PlaySeat en loadcell-pedalen dat het niet kan.

Op de Trophy, Formula, Sensation Pro en Formula Intelligence kunnen zelfs direct drive-bases en dus ook loadcell-pedalen.
Op de Puma, Evolution en Chalenge zou ik het inderdaad ook niet aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Rogar schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Ik denk dat je onderscheid moet maken welke wel en niet werken. Nu denkt iedereen die zoekt op PlaySeat en loadcell-pedalen dat het niet kan.

Op de Trophy, Formula, Sensation Pro en Formula Intelligence kunnen zelfs direct drive-bases en dus ook loadcell-pedalen.
Op de Puma, Evolution en Chalenge zou ik het inderdaad ook niet aandurven.
Dat sowieso maar mensen die zoeken en een enkele reactie als de enige waarheid zien kan ik geen rekening mee houden.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
@Rogar Zodra je bij dergelijke playseats uitkomt ben je al in een iets ander segment aangekomen dan de instapper en weet je zeer waarschijnlijk ook al wel welke hardware wel en niet zal gaan werken ermee. Ik kan me dus prima vinden in de bewoordingen van @Mistacal dat playseat en loadcell geen vrienden van elkaar zijn in die zin.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
@Mistacal er zijn meerdere reacties waarin staat dat loadcell en playseat niet samen gaan, vandaar dat ik een nuance daarin aan wilde brengen. Als niemand rekening houdt met mensen die nieuw zijn in deze wereld en iedereen post dat alle playseats niet werken met loadcell ipv dat sommige playseats niet werken (je hoeft ze echt niet allemaal te specificeren), dan zien ze dus alleen maar reacties dat het niet werkt.

@kroegtijger ben ik wel met je eens, maar er zijn minder dan de helft van de playseats niet geschikt. Waarom dan alle playseats over 1 kam scheren.

Het is waarschijnlijk off topic, maar ik vind dat we juist voor de nieuwkomers duidelijk(er) kunnen zijn wat wel en niet kan. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Rogar schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:35:
@Mistacal er zijn meerdere reacties waarin staat dat loadcell en playseat niet samen gaan, vandaar dat ik een nuance daarin aan wilde brengen. Als niemand rekening houdt met mensen die nieuw zijn in deze wereld en iedereen post dat alle playseats niet werken met loadcell ipv dat sommige playseats niet werken (je hoeft ze echt niet allemaal te specificeren), dan zien ze dus alleen maar reacties dat het niet werkt.

@kroegtijger ben ik wel met je eens, maar er zijn minder dan de helft van de playseats niet geschikt. Waarom dan alle playseats over 1 kam scheren.

Het is waarschijnlijk off topic, maar ik vind dat we juist voor de nieuwkomers duidelijk(er) kunnen zijn wat wel en niet kan. Toch?
Ik snap je punt. Nieuwkomers zullen ook een bepaalde context moeten leren en dus wat meer lezen dan 1 pagina of zelfs 1 reactie. Is ook een stukje onderzoek, en als je een rig wilt kopen van 500 euro+ dan mag dat ook wel verwacht worden, diegene die lukraak maar wat kopen zullen of het advies in de winkel vragen of er later achter komen dat het niet werkt. Dat er nog een select aantal overblijft die kopen of niet kopen op basis wat een fora zegt... tsja

Beetje net zoals fanatac en de leveringen er van, google het maar eens en het allemaal kut, toch ligt het een stuk genuanceerder en zelf specifiek welk product je besteld. Daarvoor zal je ook meer moeten verdiepen. De algehele stemming rondom de leveringen zeggen allemaal 1 ding, het is kut.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
@Rogar Kijk je puur naar het aantal verschillende modellen en welke wel/niet geschikt zijn, dan geeft dat een heel ander beeld dan wanneer je kijkt naar de aantallen die per product worden verkocht. De niet-lc-geschikte modellen worden heel erg veel vaker verkocht (logisch ook met dat prijs verschil) dan de wel geschikte modellen en dus kan je vanuit dat perspectief stellen dat de meeste playseats niet geschikt zijn ervoor, ondanks dat de meeste modellen dat wel zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogar
Mistacal schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Ik snap je punt. Nieuwkomers zullen ook een bepaalde context moeten leren en dus wat meer lezen dan 1 pagina of zelfs 1 reactie. Is ook een stukje onderzoek, en als je een rig wilt kopen van 500 euro+ dan mag dat ook wel verwacht worden, diegene die lukraak maar wat kopen zullen of het advies in de winkel vragen of er later achter komen dat het niet werkt. Dat er nog een select aantal overblijft die kopen of niet kopen op basis wat een fora zegt... tsja

Beetje net zoals fanatac en de leveringen er van, google het maar eens en het allemaal kut, toch ligt het een stuk genuanceerder en zelf specifiek welk product je besteld. Daarvoor zal je ook meer moeten verdiepen. De algehele stemming rondom de leveringen zeggen allemaal 1 ding, het is kut.
Ik vind ook dat ze moeten leren en inlezen, maar mijn punt was meer dat nu op een paar pagina's staat dat playseat en loadcell niet samen gaat. Vandaar dat ik een tegengeluid wilde geven. Dan kunnen ze lezen dat ze nog meer moeten (in)lezen :+ .

Ik gebruik tweakers altijd graag als inleesforum voor bepaalde aankopen; juist omdat alle kanten belicht worden en alternatieven worden aangedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
kroegtijger schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:35:
@Rogar Kijk je puur naar het aantal verschillende modellen en welke wel/niet geschikt zijn, dan geeft dat een heel ander beeld dan wanneer je kijkt naar de aantallen die per product worden verkocht. De niet-lc-geschikte modellen worden heel erg veel vaker verkocht (logisch ook met dat prijs verschil) dan de wel geschikte modellen en dus kan je vanuit dat perspectief stellen dat de meeste playseats niet geschikt zijn ervoor, ondanks dat de meeste modellen dat wel zijn.
Ik heb gelukkig geen inzicht welke modellen en hoe vaak verkocht worden. Maar zo is in principe overal een draai aan te geven waarom je iets wel/niet aanraadt >:) . We vinden in elk geval allebei dat de PlaySeats (te) duur zijn.

Mijn doel was in elk geval een tegengeluid te laten horen, dat is gelukt.

Verder zijn we het er over eens, dat we het oneens zijn denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Rogar op 05-02-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 19:17
Merci voor de reacties alweer.

Ga inderdaad eens kijken naar de mogelijkheden hier op mijn kamer, waar plaats idd beperkt is.

Een rig of iets stevigs zal ook erbij moeten, geen half werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 01:25
Hallo, ik weet niet of ik hiervoor een los topic zou moeten starten of dat ik hier mijn vraag kwijt kan, dus mocht ik verkeerd zitten; excuses alvast!

Al jaren ben ik fan van het idee van racing sims, maar ik heb nog nooit de stap gezet om iets te kopen dat verder gaat dan een Logitech G29 stuurtje, deze is inmiddels ook al weer enige jaren weg.
Nu heb ik onlangs een sessie gedaan bij Racesquare en is het vuurtje weer aangewakkerd, het gevoel is nooit weggeweest overigens, maar nu wil ik doorpakken.

Mijn grootste probleem is, ik vind F1 en Rally mooie sporten en zou eigenlijk beide willen spelen. Maar voor F1 zou ik willen 'liggen' en bij Rally juist meer rechtop zitten.
Ik ben vast niet de eerste met dit dilemma en vroeg mij af of er hier anderen zijn en hoe zij dit dan hebben opgelost.

Vooralsnog ben ik aan het oriënteren, er komt binnenkort een budget van zo'n 2000 euro beschikbaar om aan deze nieuwe hobby te spenderen. Ik wil het dus graag goed aanpakken en begrijp dat niet alles in 1 keer kan.
Ik heb een dedicated ruimte voor een rig en wil deze aansluiten op mijn huidige game pc, hiervoor komt dan wel een extra scherm (in eerste instantie 1 scherm, mogelijk later uitbreiden naar 3).

Ik zie door de bomen het bos niet meer, er zijn zoveel opties en merken. Ik merk dat ik niet goed weet waar ik het beste mee kan starten, waar ik dan in de toekomst op door kan bouwen.
Kunnen jullie wat licht schijnen op dit onderwerp en mij in een richting sturen?
Alvast vriendelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Er zijn zeker wel oplossingen beschikbaar die alle twee kunnen bieden, maar vaak dat ombouwen tussen rally en F1 dermate veel werk is, dat je dit in de praktijk eigenlijk nooit doet. Je zal namelijk het stuur naar beneden moeten brengen, vermoedelijk ook iets meer naar je toe (je stoel gaat immers naar een lig-positie), de pedal plate moet omhoog en daarna alle kleine afstellingstweaks die erbij komen, maakt het, nog buiten dat dergelijke setups vaak een klein kapitaal kosten en je dan met het budget vermoedelijk niet uit gaat komen, eigenlijk een no-go.

Ik zou je dan ook adviseren om te kiezen tussen 1 van de 2, of een wat meer middle-of-the-road setup, richting bijvoorbeeld GT's wat een redelijk compromis is voor alle twee. Je maakt het jezelf extreem moeilijk als je naar een setup wilt die voor alle twee de disciplines volledig accuraat is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Je zou deze kunnen overwegen: https://nextlevelracing.c...and-gt-simulator-cockpit/

Ik weet alleen niet of deze directdrive en/of loadcell leuk gaat vinden. En verder eens met @kroegtijger , ik denk niet dat je steeds gaat wisselen...

[ Voor 15% gewijzigd door Rogar op 06-02-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
kroegtijger schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:25:
Er zijn zeker wel oplossingen beschikbaar die alle twee kunnen bieden, maar vaak dat ombouwen tussen rally en F1 dermate veel werk is, dat je dit in de praktijk eigenlijk nooit doet. Je zal namelijk het stuur naar beneden moeten brengen, vermoedelijk ook iets meer naar je toe (je stoel gaat immers naar een lig-positie), de pedal plate moet omhoog en daarna alle kleine afstellingstweaks die erbij komen, maakt het, nog buiten dat dergelijke setups vaak een klein kapitaal kosten en je dan met het budget vermoedelijk niet uit gaat komen, eigenlijk een no-go.

Ik zou je dan ook adviseren om te kiezen tussen 1 van de 2, of een wat meer middle-of-the-road setup, richting bijvoorbeeld GT's wat een redelijk compromis is voor alle twee. Je maakt het jezelf extreem moeilijk als je naar een setup wilt die voor alle twee de disciplines volledig accuraat is.
Daar was ik al wel bang voor inderdaad. Het ombouwen zie ik mijzelf ook zeker niet doen, dus dat valt wel af.
Met een GT setup zit je volgens mij aardig dichtbij een rally sim toch?
Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:28:
Je zou deze kunnen overwegen: https://nextlevelracing.c...and-gt-simulator-cockpit/

Ik weet alleen niet of deze directdrive en/of loadcell leuk gaat vinden.
Je bedoelt ivm de krachten? Het ziet er iig niet heel sterk uit, als ik het vergelijk met bijv. SimLab.

Een GT cockpit zou misschien wel de beste optie zijn, al moet ik zeggen dat de liggende positie bij Racesquare ook wel erg fijn was. Iets om nog even goed over na te denken iig.

Bedankt beide voor de reacties.

[ Voor 23% gewijzigd door DeMolT. op 06-02-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DeMolT. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Daar was ik al wel bang voor inderdaad. Het ombouwen zie ik mijzelf ook zeker niet doen, dus dat valt wel af.
Met een GT setup zit je volgens mij aardig dichtbij een rally sim toch?
Kom je redelijk in de richting mee inderdaad, maar daar zit je iets minder rechtop in. Kijk even naar de post op Greencap in "Het grote 'show je race-rig' topic" waarin een heldere afbeelding staat van diverse sit-posities. Voor rally zit je ietsjes rechterop dus, en daarmee ook een fractie hoger, met pedalen weer iets lager. Goed vergelijkbaar met sportscars dus, maar ook hiervoor geldt dat dit niet direct een fixed positie is. Niet elke auto is hetzelfde dus ook niet elke zit-positie is exact hetzelfde. Het zijn richtlijnen en in de praktijk kies je voor hetgeen wat je zelf het prettigst vindt.
Je bedoelt ivm de krachten? Het ziet er iig niet heel sterk uit, als ik het vergelijk met bijv. SimLab.

Een GT cockpit zou misschien wel de beste optie zijn, al moet ik zeggen dat de liggende positie bij Racesquare ook wel erg fijn was. Iets om nog even goed over na te denken iig.

Bedankt beide voor de reacties.
Voor zover ik heb gelezen en gehoord van anderen zijn de rigs van NextLevel over het algemeen prima qua stevigheid, maar lever je mogelijk wel wat in op functionaliteit aangezien er geen standaard profielen worden geleverd. Je kan dus minder naar eigen smaak maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Het probleem met verschillende zitposities is dat je dan eigenlijk ook je wheelbase en pedals moet kunnen herpositioneren zodat je zithouding goed blijft.

Los van dat dat best wat gehannes oplevert (hoe, wat, waarmee) wordt de rig er over het algemeen niet stabieler op, e.e.a. moet namelijk kunnen bewegen.

Derhalve zou ik een beetje een tussenweg zoeken. Half inclined bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
@DeMolT.

Alles is te maken en dus ook een full auto f1/rally hybride rig maar de kostprijs is niet grappig.

Ik zou zeker een rig nemen waarin je de optie hebt 1 van de 2 te doen en dus niet voor een full f1 rig gaan mocht je nog niet uit zijn wat je wilt. Ik vind persoonlijk f1 rijden in een GT rig echt heel goed te doen. Ja het ligt niet zo als f1 maar vanwege al het andere wat ik speel is dat een hele fijne middenweg,

2K voor een volledige setup kan je heel mooi mee uit en vind je absoluut een puike set voor. De simlab rigs vond ik al beste eruit komen qua opbouw etc (wheelbase staanders op de ligger en er niet tegenaan bijvoorbeeld).

De GT1 evo is mooie instapper (heb hem zelf ook) en dan met een integrated single monitor stand en seat brackets+slider bijvoorbeeld zit je op een 620 euro (incl verzend). Of je kan net zoals ik voor een wall mount gaan van 50 euro voor het scherm. Dan ben je voor 530 euro totaal klaar.

Stoel is lastiger en is het beste om te proberen, de LCD stoelen van lynx zijn populair (ook hier 1 staan) en die heb je voor 300 euro.

Dan heb je nog 1080 of 1170 voor de rest, Beetje setje (bundle) haal je van fanatec of moza voor dit budget Bijvoorbeeld een ReadytoRace pakket van fanatec met het mclaren stuur voor 800 euro, komt er nog een los rallystuur bij van 200 euro.

Houd je nog 170 euro over en die spendeer je natuurlijk aan een versterker en 2-3 bass shakers.

Bovenstaande is een beetje mijn inversteringstraject op de fanatec na.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilome243
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-09 07:39
@Astratuner
De Trak Racer Alpine Racing TRX is eveneens een hybride-rig die makkelijk en snel te verstellen is tussen GT en Formula. Maar met de zelfde nadelen als die van Next Level.

Zelf ben ik ook in de markt voor een fatsoenlijke rig, wheelbase en pedalen, maar eerst verhuizen en tweede dochter ter wereld brengen. Hoewel ik pas in mei verwacht het spaarvarken stuk te slaan, beleef ik nu al een hoop plezier aan de voorpret; reviews lezen, youtube kijken, boodschappenlijstjes maken, forums afstruinen.
Mijn lijstje past binnen jouw budget en hoewel instap/mid-range, in mijn ogen een solide basis.

Fanatec
CSL DD 8Nm€ 449,95
CSL Steering Wheel P1 V2€ 119,95
CSL Pedals LC€ 199,95
Bundelkorting-€ 150,00
Verzendkosten€ 30,00
Subtotaal€ 649,85
Sim Lab
GT1 EVO€ 399,00
Sparco Sprint € 259,00
Monitor stand integrated€ 129,00
Seat slider + bracket€ 78,00
Podium bracket set 500mm€ 89,00
Kortingcode 'boosted'-€ 47,70
Verzendkosten€ 0,00
Subtotaal€ 906,30
Totaal1.556,15 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:39
Vanochtend m'n tweede LED Flag gemaakt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zfXfAfdKpMV-R6r-EW0fSr0WRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRn4jD6NeJKN5bzavThgrsix.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Rivanov op 07-02-2024 13:47 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
Dat is een mooi lijstje @Pilome243 en leuk vooruitzicht met je aanstaande dochter (gefeliciteerd).
Ik ben nu toch eens verder gaan kijken bij Next Level Racing en zie daar de Next Level Racing F-GT Elite Lite. Het was even zoeken naar wat nou het verschil was met de 160, maar die laatste heeft dus bredere profielen.
Maar is dat de meerwaarde wel waard vraag ik mij dan af...

Als ik de reviews op YT zie, dan ziet het aanpassen er niet heel ingewikkeld uit. Het zal voor mij ook niet wekelijks veranderen verwacht ik.

Qua stuurtje neig ik ook naar de Fanatec CSL DD, maar de pedalen dan waarschijnlijk een stapje hoger.
Ik kies er dan in eerste instantie waarschijnlijk voor om 1 stuurtje te nemen en dan de ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X.
Later een keer uitbreiden met een rally stuur.

En qua stoel ben ik er nog niet uit, maar ik heb gezien dat we in NL een simrace winkel hebben waar je het e.e.a. kunt uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
DeMolT. schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:45:
Dat is een mooi lijstje @Pilome243 en leuk vooruitzicht met je aanstaande dochter (gefeliciteerd).
Ik ben nu toch eens verder gaan kijken bij Next Level Racing en zie daar de Next Level Racing F-GT Elite Lite. Het was even zoeken naar wat nou het verschil was met de 160, maar die laatste heeft dus bredere profielen.
Maar is dat de meerwaarde wel waard vraag ik mij dan af...

Als ik de reviews op YT zie, dan ziet het aanpassen er niet heel ingewikkeld uit. Het zal voor mij ook niet wekelijks veranderen verwacht ik.

Qua stuurtje neig ik ook naar de Fanatec CSL DD, maar de pedalen dan waarschijnlijk een stapje hoger.
Ik kies er dan in eerste instantie waarschijnlijk voor om 1 stuurtje te nemen en dan de ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X.
Later een keer uitbreiden met een rally stuur.

En qua stoel ben ik er nog niet uit, maar ik heb gezien dat we in NL een simrace winkel hebben waar je het e.e.a. kunt uitproberen.
Kan je ook van harte Lynx Motorsport aanbevelen om een stoel te halen. Ik, en velen met mij, hebben de LCD-Pro Drift stoel en die is qua prijs / kwaliteit top.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
Rivanov schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Kan je ook van harte Lynx Motorsport aanbevelen om een stoel te halen. Ik, en velen met mij, hebben de LCD-Pro Drift stoel en die is qua prijs / kwaliteit top.
Is die ook ergens te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:15
Geen idee of dit het juiste topic is...

Ik heb van een kennis een playseat evolution alcantara overgenomen + Thrustmaster TX set (Ferrari 599xx evo wheel + t3pa pedals + thrustmaster th8s shifter voor een leuke trade (xbox controller :P )

Nu ben ik elke avond lekker bezig met simracen in mn rig, alleen wat zijn nu nog 'basic' mods die ik kan toevoegen? Zat al te kijken naar een streamdeck als button box etc, maar wil graag weten wat de andere hier doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
DeMolT. schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Ja, bij Lynx Motorsport in Bergschenhoek. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rivanov
DickvanMaurik schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:13:
Geen idee of dit het juiste topic is...

Ik heb van een kennis een playseat evolution alcantara overgenomen + Thrustmaster TX set (Ferrari 599xx evo wheel + t3pa pedals + thrustmaster th8s shifter voor een leuke trade (xbox controller :P )

Nu ben ik elke avond lekker bezig met simracen in mn rig, alleen wat zijn nu nog 'basic' mods die ik kan toevoegen? Zat al te kijken naar een streamdeck als button box etc, maar wil graag weten wat de andere hier doen :)
Uh, waar moet ik beginnen. :P
Ikzelf heb:

- Streamdeck als buttonbox.
- Twee LED Flags
- Vierde (upper monitor)
- 3D geprinte bekerhouder
- 3D geprinte GSM houder
- 3D geprinte Simucube QR houder om m'n extra wheel te bevestigen aan de rig
- 3D geprinte houder voor m'n handschoenen

En de ultieme mod is natuurlijk de IKEA Lack naast de rig. :+

-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zfXfAfdKpMV-R6r-EW0fSr0WRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRn4jD6NeJKN5bzavThgrsix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppwU8eccbSAPQ3CB_GSfeyUzhkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l64C4x5YDmF0w8IqxnDJW6Iv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCA_MPjq8plvIl7AA8sv1o_OTLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PkLyPhV9Q4LMOnCuKigwES1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkdejong
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 18:21
DeMolT. schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Hebben een showroom waar je gewoon ff kunt zitten ;-). Heb er zelf ook 1 vandaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistacal
Nog even de eerste iteratie van mijn oplossing voor de electronica. 2e komt binnenkort als ik alles in huis heb. Ik kan gelukkig bij de voorkant omdat die op wieltjes staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjUqLgjTVsYSJPk5jbv42JYHOjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxUWt5OZfR4oXypslyKvWRut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex-Ca0xKOyd5aL1eMMCdRA7BfzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uma4Eb3jdLH4rYS36H4ANfCL.jpg?f=fotoalbum_large

Ook klein filmpje

YouTube: Simlab custom drawer for electronics

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
@Verwijderd Is netjes opgelost zo. Ziet eruit alsof het zo hoort. Geeft dit geen last met stof etc?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
kroegtijger schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:24:
@Verwijderd Is netjes opgelost zo. Ziet eruit alsof het zo hoort. Geeft dit geen last met stof etc?
Ja ziet er best aardig uit maar kan nog wel een stuk beter. Stof, ja dat zal zeker maar goed dat is anders natuurlijk ook het geval. Plaat kan er in zijn geheel uit gelukkig.

Bij de 2e versie twijfel ik nog even om alleen profielen te gebruiken of toch weer een plaat (HPL)

trouwens die psu van TM is echt een onding...

[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 09-02-2024 16:27 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
is het geen optie om ze aan de onderkant van de plank te bevestigen? Stof valt niet zo snel omhoog natuurlijk....

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
kroegtijger schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:44:
is het geen optie om ze aan de onderkant van de plank te bevestigen? Stof valt niet zo snel omhoog natuurlijk....
Dan gaat het idee van toegankelijkheid er wel een beetje aan, ben niet zo bang voor een beetje stof eerlijk gezegd en anders gewoon even keer de stoffer er doorheen. De stekkerdoos komt wel aan de onderzijde dan heb ik daar nog plek om overlengte kabel weg te stoppen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Voor die vreselijke PSU maar even een ontwerpje gemaakt zodat die aan de rig kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZwxzQym-eGP3yvHie3cZNLnuwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6e71MMaUzXbFTpidXCA4dBe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9t_KUH9MqVcNBhZDe5Rus9ZN5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4ONCjF69RWqYkP2KhqSHS73.jpg?f=fotoalbum_large

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
STL delen ??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Tuurlijk, doe ik straks

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Dit is niet de bedoeling

[ Voor 76% gewijzigd door BM op 12-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ok, het is tijd om van hout naar metaal over te stappen.

Ik overweg om normaal, dus niet verzwaard, 8080 profiel uit de 40-serie te gebruiken, maar ik twijfel nog. Is dit stevig genoeg is om een cockpit van te bouwen voor zowel wedrennen als vliegen voor iemand van boven de 100 kg? Of is het toch verstandiger om andere profielen te gebruiken, zoals de verzwaarde soort of een ander formaat ? Ik wil graag zelf geprinte voetjes van TPU eronder zetten.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
8080 dat zijn behoorlijke dikke frames. Zou je niet 8040 bedoelen? Die kunnen meer dan 100kg dragen ;). 4040 frame kan al 10kg per cm2 dragen. Nu wordt het gewicht op veel meer punten verdeeld natuurlijk en hoe je geen lange overbruggingen te maken.

Hoeveel de zelf geprinte voeten kunnen dragen geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het idee is om zoiets te maken:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2083726/2024-03-07_isometric_right_rear_top.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2083726/2024-03-07_isometric_right_front_bottom.jpg

Er zijn vele kwaliteiten van 8080 profiel, van ca 4kg per strekkende meter tot 7.5kg per strekkende meter. Ik wil graag weten of die van ca 4kg ook zullen voldoen, want dat scheelt zo'n 60 procent in de kosten voor de profielen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
ocf81 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:16:
Het idee is om zoiets te maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Er zijn vele kwaliteiten van 8080 profiel, van ca 4kg per strekkende meter tot 7.5kg per strekkende meter. Ik wil graag weten of die van ca 4kg ook zullen voldoen, want dat scheelt zo'n 60 procent in de kosten voor de profielen.
Neem lekker 8040 of als je toch delen steviger wilt hebben dan kan je 12040 pakken. 8080 is toch al snel wat vreemde eend en dan lastiger om in de toekomst uit te breiden of iets.

Ik heb rigs gezien van +250kg op een 8040 basis met motion systeem erop en dat gaat helemaal prima.

Vraag me ook af waarom? En niet 1 kopen bijvoorbeeld, ben je uit op besparing of wat is het achterliggende idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Mistacal op 08-03-2024 11:08 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
@ocf81 het is onder meer afhankelijk van welke delen je over praat met betrekking tot wat nodig is.
Wel zou ik nog eens kritisch naar je design kijken.
- De stukken profiel onder je stoel zoals je die nu hebt ingetekend zijn vermoedelijk niet handig. Je kan beter daar brackets voor je stoel plaatsen in plaats van 4 profielen recht overeind
- in- en uitstappen gaat met dit design niet heel praktisch worden. Handiger is om in ieder geval 1 zijkant vrij te laten zodat je er nog normaal bij kan komen. Mocht je geen plannen hebben om er iets op te mounten, dan zou je ze ook naar de achterkant toe kunnen laten weg lopen, of helemaal weg laten (qua constructie zal het vermoedelijk geen noodzaak kennen
- De liggers lopen erg ver door achter je scherm. Dat lijkt in het huidige design niet veel toe te voegen
- Ik mis nog een pedal plate
- Waarom aan de voor en achterkant onderin op breder maken? Zal vermoedelijk niet nodig zijn

Al met al vraag ik me af waarom je niet gewoon een kant-en-klare rig uitkiest waarbij met al bovenstaande punten al rekening is gehouden door de fabrikant (vaak in samenwerking met feedback van hun klanten waardoor door de jaren heen een steeds beter product is ontstaan). De kans dat je het zelf beter kan ontwerpen en budgettechnisch het ook nog leuk houdt is niet heel groot naar mijn idee. Voor grofweg 400,- haal je een goede rig in huis waarin alles netjes op elkaar is afgestemd en afgemeten. Als je gaat narekenen wat je nu kwijt gaat zijn aan onderdelen (denk onder meer ook aan alle boutjes, brackets, t-nuts, afdek-doppen etc) dan ga je al hard die kant op... als halverwege dan nog een fout in je design blijkt te zitten waardoor je nog wat extra's moet bestellen (en dat gebeurt regelmatig met dergelijke projectjes) dan is het qua kosten al snel handiger om dan iets kant-en-klaars te nemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mistacal schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Neem lekker 8040 of als je toch delen steviger wilt hebben dan kan je 12040 pakken. 8080 is toch al snel wat vreemde eend en dan lastiger om in de toekomst uit te breiden of iets.

Ik heb rigs gezien van +250kg op een 8040 basis met motion systeem erop en dat gaat helemaal prima.

Vraag me ook af waarom? En niet 1 kopen bijvoorbeeld, ben je uit op besparing of wat is het achterliggende idee?
Als 8040 ook werkt, dan is dat zeker het overwegen waard. Het gaat mij bij de vraag om het gewicht vooral om de belasting die de extrusies kunnen dragen. Dus wanneer ga je de vorm van de extrusie indeuken of verbuigen als je in je stoel gaat zitten etc?

Qua uitbreiding ben ik niet zo bang dat het niet gaat passen, want de kans dat ik die kant-en-klaar koop is niet zo groot. ;) Ik zal denk ik het meeste zelf printen op een paar P3Steel 3D-printers en een echte Prusa MK3S. Sowieso is het ontwerp dat ik voor ogen heb een veelzijdig ontwerp dat voor het grootste deel is gericht op vluchtsimulaties, maar waar wedrennen ook een doelstelling is. Dat betekent dus dat het ook mogelijk moet zijn om makkelijk te wisselen van opbouw tussen een tafeltje, een knuppel en gashendel of een stuurtje en pedalen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Alleereerst hartelijk bedankt voor je feedback. Wel nog even de vraag of je ook naar het gelinkte plaatje in mijn eerste vraagstelling hebt gekeken. Ik heb het vermoeden van niet. Daar zie je een stellage voor een simulatieopstelling voor vliegen waar je ook mee kan rijden, hoewel de overbrugging wat aan de lage kant is. Dat is ook de volgorde van belangrijkheid: vliegen > rijden.
Helaas is er geen stellage voor een simulatieopstelling draad voor vluchtsimulatoren, dus kom ik hier even buurten. Ik hoop dat jullie dat goed vinden.
kroegtijger schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:18:
@ocf81 het is onder meer afhankelijk van welke delen je over praat met betrekking tot wat nodig is.
Wel zou ik nog eens kritisch naar je design kijken.
- De stukken profiel onder je stoel zoals je die nu hebt ingetekend zijn vermoedelijk niet handig. Je kan beter daar brackets voor je stoel plaatsen in plaats van 4 profielen recht overeind
Oké, dat wekt mijn interesse. Maar helaas snap ik niet zo 1-2-3 waarom het dan geen handig idee is. De denklijn die ik nu heb is om een 18mm multiplex plaat te gebruiken om daar de stoel op te monteren, welke dus weer met het raamwerk wordt verbonden middels de opstaande profielen. Deze kan dan gelijk als montageplaat voor een bassshaker o.i.d. worden gebruikt.
Ik ben wel benieuwd wat voor passingsstukken je precies bedoelt. Heb je een voorbeeld?
- in- en uitstappen gaat met dit design niet heel praktisch worden. Handiger is om in ieder geval 1 zijkant vrij te laten zodat je er nog normaal bij kan komen. Mocht je geen plannen hebben om er iets op te mounten, dan zou je ze ook naar de achterkant toe kunnen laten weg lopen, of helemaal weg laten (qua constructie zal het vermoedelijk geen noodzaak kennen
Ja, het instappen is niet als in een auto inderdaad. Maar dat is ook niet helemaal waar dit ding voor bedoeld is. De doelstelling is om een veelzijdige pit te maken. Deze instap heb ik nu ook in mijn huidige pit (zie plaatje dat ik als koppeling in mijn vraag heb inbegrepen) en is vooral zo ontstaan omdat ik ook knuppels en gashendels, welke een stuk dichter bij moeten staan dan een stuurtje wil kunnen gebruiken. Op zich werkt dit voor mij in de huidige opstelling.
Ik hoop dat met de toepassing van profielen het makkelijker wordt om snel te kunnen wisselen met 3D-geprintte montagestukken voor opbouwdelen, maar tegelijkertijd door het gebruik van profielen meer stijfheid te kunnen realiseren, wat de nauwkeurigheid van de invoer zou moeten verbeteren.
- De liggers lopen erg ver door achter je scherm. Dat lijkt in het huidige design niet veel toe te voegen
Dat is de vereiste lengte om mijn voeten kwijt te kunnen. De lengte van het raamwerk is 150cm, de breedte is nu 48cm.
Ja, die moet ik nog gaan maken. Net als met de verwisselbare stukken voor bovenop moet daar nog het een en ander aan worden ontworpen om dat makkelijk wisselbaar te maken, zodat wisselen tussen vliegen en racen ook makkelijker wordt. Het idee is om een soort snelwisselaar te maken voor verschillende vloetplaten. Op die maner moet ik roerpedalen en autopedalen makkelijk kunnen wisselen.
- Waarom aan de voor en achterkant onderin op breder maken? Zal vermoedelijk niet nodig zijn
Omdat je met een vluchtsimulator ook wel eens opzij leunt, en dan wil je niet omvallen. ;) Is een probleem dat in de huidige pit, waarvan de basis 40 cm breed is bij de stoel, het heel soms voorkomt dat ik toch omver ga. Dit is met name het geval met VR. Het frame in het ontwerp is slechts 48cm breed. Ik zit er nog aan te denken om dat naar 60 cm op te rekken, en dan zou ik eventueel ook de dwarsliggers kunnen elimineren.
Al met al vraag ik me af waarom je niet gewoon een kant-en-klare rig uitkiest waarbij met al bovenstaande punten al rekening is gehouden door de fabrikant (vaak in samenwerking met feedback van hun klanten waardoor door de jaren heen een steeds beter product is ontstaan). De kans dat je het zelf beter kan ontwerpen en budgettechnisch het ook nog leuk houdt is niet heel groot naar mijn idee. Voor grofweg 400,- haal je een goede rig in huis waarin alles netjes op elkaar is afgestemd en afgemeten. Als je gaat narekenen wat je nu kwijt gaat zijn aan onderdelen (denk onder meer ook aan alle boutjes, brackets, t-nuts, afdek-doppen etc) dan ga je al hard die kant op... als halverwege dan nog een fout in je design blijkt te zitten waardoor je nog wat extra's moet bestellen (en dat gebeurt regelmatig met dergelijke projectjes) dan is het qua kosten al snel handiger om dan iets kant-en-klaars te nemen.
Kant-en-klaar dat wél aan mijn wensen voldoet gaat denk ik niet significant goedkoper worden dan zelf bouwen. En als ik dan mijn wensen rondom de veelzijdigheid van toepassingen meeneem, dan is mijn vermoeden dat ik die niet ga kunnen vervullen met een standaardontwerp.

Qua ontwerp is mijn ervaring ook dat ik minimaal drie keer een ontwerp in CAD moet maken voordat ik tevreden ben. Ik ben door jaren ervaring met 3D-printen ondertussen wel enigszins gewend om mentaal de gebruiksscenario's door te lopen voordat ik iets echt ga maken. De basiselementen zullen echter vermoedelijk niet zo snel veranderen. Ik ben net geen 2 meter lang. De stoel heb ik al. Het scherm ook. Maar middels dit soort vragen wil ik graag mijn ontwerp aanscherpen.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 09-03-2024 09:51 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Eens met de anderen. Je denkt wat mij betreft veel te moeilijk en al je overwegingen komen ook gewoon overeen met een kant en klare rig. :)

De veelzijdigheid zit hem juist in het feit dat je met alu alles achteraf kunt aanpassen en uitbreiden, met dat in het achterhoofd is een kant en klare rig als basis gewoon een goede keuze. Ook over kant en klare rigs is goed nagedacht natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 08-03-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
@ocf81 voorbeelden neem van flight sim rigs. Dan zie je dat deze niet heel erg afwijken van race sim rigs. Ze gebruiken in de basis een race sim rig en passen nog een aantal frame stukken aan om deze te kunnen gebruiken als flight sim.

Ik zou deze voorbeelden pakken om een eigen rig te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Misschien heb ik de verkeerde voorbeelden gezien? Ik ben nog geen stellage voor een simulatieopstelling tegengekomen die ook de mogelijkheid bied om in minuten omgebouwd te worden waarbij de onderdelen ook goed gefixeerd zijn tijdens gebruik. Ja, er zijn stellages die voor vluchtsimulaties kunnen worden gebruikt, maar dan heb je nog geen stellage die makkelijk om te bouwen is. Bovendien is er het probleem van hoe de onderdelen zijn gemonteerd. Zo ongeveer alle van de goedkopere kant-en-klare installaties voor vluchtsimulaties die ik ben tegengekomen hebben het probleem dat de invoerapparatuur niet stevig is bevestigd, en dat is iets wat ik tegen alle kosten wil voorkomen. Met mijn 20 jaar ervaring in simulatieopstellingen weet ik dat als geen ander. Voor $1500 + import heb je zoiets, en dat komt in de buurt. Maar dan is zelf bouwen met 8040 en 12040 of 16040 wellicht al goedkoper. Tevens is deze stellage niet gericht op snelle ombouw.

Ik heb het idee dat de drie gebruiksscenario's, want ik wil er ook nog wel eens een gewoon spelletje mee spelen, en dan wil ik graag een soort opklaptafeltje o.i.d. wil gebruiken, niet helemaal worden meegenomen in de overwegingen. Het is voor mij een expliciete eis om snel (hooguit minuten) tot een andere configuratie te komen zonder daarbij een significante hoeveelheid stijfheid op te geven.

En, zoals ik al aangaf in mijn eerste vraag, dit is niet mijn eerste simulatieopstelling. Ik gebruik al ca 20 jaar een simulatieopstelling. Ik heb een aardig goed idee van wat ik wil. Het is wel mijn eerste simulatieopstelling waar metaal een rol gaat spelen. De suggestie om 8040 te gebruiken is een goede, die ik zeker meeneem in mijn overwegingen.

@dawg en @To_Tall : Ik ben niet iemand die klakkeloos alles wat gezegd wordt zo maar gelooft. Daarvoor zijn er op het internet te veel goed bedoelde, maar slecht onderbouwde adviezen die uiteindelijk in de praktijk slecht uit blijken te pakken. Op zich wil ik best van jullie aannemen dat iets beter kan zijn, mits je daar ook een volledige onderbouwing voor geeft, zodat ik de redenering in detail kan volgen en kan begrijpen waarom jullie vinden wat jullie vinden. Dat mis ik nu een beetje, waardoor ik niet zo heel veel kan met jullie suggesties. Hopelijk kunnen jullie in meer detail uitleggen waarom jullie een kant-en-klare oplossing toch beter vinden, gegeven de eisen. Wellicht ook met voorbeelden. Ik zou dat graag zien!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Oké het lijkt erop dat 4080 profiel ook gewoon bruikbaar is. Dus ik ben maar aan de slag gegaan met een nieuw ontwerp.
Ik heb mijn huidige opstelling nog eens wat beter nagemeten, en een frame van 130cm in plaats van 150 cm zou ook kunnen volstaan. Ook maar besloten om de basis 60cm breed te maken. @kroegtijger en @Mistacal bedankt voor jullie tips hierover.

Ik heb hem nog niet af, maar het begint ergens op te lijken. Ik moet nog iets bedenken voor de montage van het vloerbord, zodat ik de pedalen makkelijk kan wisselen.

Hier (hopelijk) wat kijkplezier:

Afbeeldingslocatie: https://www.rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2083726/2024-03-08_4080_Frame_isometric_right_rear_top.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2083726/2024-03-08_4080_Frame_isometric_right_front_bottom.jpg

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 07:27
@ocf81, nog even wat finetunen en je hebt een standaard rig gemaakt 👍😘

Al is het pielen wel leuk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Card Nox schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:07:
@ocf81, nog even wat finetunen en je hebt een standaard rig gemaakt 👍😘

Al is het pielen wel leuk natuurlijk.
Qua profielen waarschijnlijk wel, maar qua accessoires denk ik niet ;)

Middels dit blokje wordt het induwen van T-slot moeren veel makkelijker.
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2083726/2024-03-08_4080_end_block.jpg
De tafel kan naar voren en naar achteren worden bewogen en zelfs worden verwijderd, mocht dat nodig zijn. En dat zonder heel veel moeite. Er komt nog een hangbordje voor gereedschap, zodat dit altijd in de buurt is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb nog een vraag over dit soort verbindingsplaten. Weten jullie welke voordelen of nadelen dit soort platen hebben ten opzichte van twee verbindingshoeken?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@ocf81, looks en sommige accessoires zijn voor die maat gemaakt. Bv bij Fanatec DD mounting moet je breedte van je frame aangeven. Daarnaast veel bevestigings mogelijkheden. Ik zou zo'n plaat altijd met 3 4 verbindingshoeken vervangen, niet met 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@ocf81 Ondanks dat ik alternatieve manieren zeker kan waarderen denk ik echt dat je het wat over een verkeerde boeg gooit. Helemaal prima natuurlijk als je zelf er comfortabel bij voelt en dat de weg is die je wilt bewandelen.

Even heel gecharcheerd, de kant en klare rigs zijn vrij goed geoptimaliseerd wat betreft gemak en stevigheid, er valt daar weinig meer te behalen.
ocf81 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:18:
[...]

Qua profielen waarschijnlijk wel, maar qua accessoires denk ik niet ;)

Middels dit blokje wordt het induwen van T-slot moeren veel makkelijker.
[Afbeelding]
De tafel kan naar voren en naar achteren worden bewogen en zelfs worden verwijderd, mocht dat nodig zijn. En dat zonder heel veel moeite. Er komt nog een hangbordje voor gereedschap, zodat dit altijd in de buurt is.
Hoezo makkelijker? Neem https://www.aluxprofile.c...ot-nut-40-series-m8/a3679 en je kan ze vanaf boven erin zetten (schuin erin en met een dunne inbus kantelen).
ocf81 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:53:
Ik heb nog een vraag over dit soort verbindingsplaten. Weten jullie welke voordelen of nadelen dit soort platen hebben ten opzichte van twee verbindingshoeken?
Nadeel is 2x zoveel t-moeren en bouten, voordeel, geen ten opzichte van een hoekverbinder. Zoals ik al aangaf zijn er full motion rigs gebouwd met "standaard" onderdelen. Waarom nog zwaarder? Ik mis het nut er van. Nogmaals als je er beter bij voelt zeker gewoon doen maar qua kosten etc ben je slechter af.

Ik denk dat je weinig kan verzinnen wat nog niet is gedaan, er zijn zeker user cases die sommige mensen nog nooit hebben gedaan maar ook die passen op een standaard rig met wat creativiteit.

Wat wil je behalve racen en vliegen nog meer met je rig gaan doen want van die combinatie zijn er 100en voorbeelden. Hieronder een met een simlab P1x

https://imgur.com/a/WoMaycC

Oh en basshakers monteer je bij voorkeur direct op je stoel en pedalen. Wil je deze toch niet op je stoel vast maken dan moet je zeker je stoel gaan isoleren met een suspensie systeem. In de wereld van haptic feedback kan je jezelf ook nog wel verliezen (wat ik aan het doen ben nu)

[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 11-03-2024 20:30 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Card Nox schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:12:
@ocf81, looks en sommige accessoires zijn voor die maat gemaakt. Bv bij Fanatec DD mounting moet je breedte van je frame aangeven. Daarnaast veel bevestigings mogelijkheden. Ik zou zo'n plaat altijd met 3 verbindingshoeken vervangen, niet met 2.
Dat drie beter is dan twee, dat wil ik best geloven. Maar anders dan dat is er bij gelijke aantallen dus niet zo veel verschil qua stijfheid en dat soort dingen?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@ocf81, nee. Dit is wellicht nog wat sterker (geen idee maar kan ik me voorstellen), maar standaard verbindingsstukken zijn ook al mega sterk dus kan me niet voorstellen dat je daar tegen een limiet aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nElzobR5LbLKt09LMaU42Z-mSgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEoIwSH4vloMuQqgT9osQa4t.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk deze full moition rig van een kg of 250 zit per kant vast met 4 simpele brackets....

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mistacal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:17:
@ocf81 Ondanks dat ik alternatieve manieren zeker kan waarderen denk ik echt dat je het wat over een verkeerde boeg gooit. Helemaal prima natuurlijk als je zelf er comfortabel bij voelt en dat de weg is die je wilt bewandelen.

Even heel gecharcheerd, de kant en klare rigs zijn vrij goed geoptimaliseerd wat betreft gemak en stevigheid, er valt daar weinig meer te behalen.
Ik moet er alleen een vinden waarvan ik qua accessoires niet het idee krijg dat het allemaal nogal wiebelig gaat zijn. Als ik kijk naar de opstellingen die kant-en-klaar te krijgen zijn, dan zijn de opstellingen die in de buurt komen van wat qua prijsstelling met zelfbouw te behalen is allemaal een brug om een stuur te monteren, maar geen uitstulpingen of bruggen aan de zijkanten waar je knuppels en gashendels kan monteren. En dan zou ik er voor strategiespellen en tactische schietspellen ook graag een gewone tafel op kunnen monteren. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien? Ik kan het dus niet vinden, maar misschien weet jij wel iets. Ik hoor het dan graag.

[...]

Hoezo makkelijker? Neem https://www.aluxprofile.c...ot-nut-40-series-m8/a3679 en je kan ze vanaf boven erin zetten (schuin erin en met een dunne inbus kantelen).
Ik vraag me serieus af of je de insteek van dit onderdeel wel helemaal snapt. Schuin insteken is priegelwerk, weet ik uit ervaring met T-profielen en dit soort moeren bij 3D-printers. En dat is juist wat ik wil vermijden. Vandaar een sneller systeem waarbij ik de moeren op het accessoire kan laten en het accessoire er dan in kan schuiven.
[...]

Nadeel is 2x zoveel t-moeren en bouten, voordeel, geen ten opzichte van een hoekverbinder. Zoals ik al aangaf zijn er full motion rigs gebouwd met "standaard" onderdelen. Waarom nog zwaarder? Ik mis het nut er van. Nogmaals als je er beter bij voelt zeker gewoon doen maar qua kosten etc ben je slechter af.
Het aantal bouten en moeren is gelijk, namelijk 8 voor beide oplossingen. Zie ik wat over het hoofd?
Ik denk dat je weinig kan verzinnen wat nog niet is gedaan, er zijn zeker user cases die sommige mensen nog nooit hebben gedaan maar ook die passen op een standaard rig met wat creativiteit.
Misschien heb ik dan de juiste voorbeelden nog niet gevonden. ook dat is voor mij een reden om eens navraag te doen voordat ik ga bouwen :)
Wat wil je behalve racen en vliegen nog meer met je rig gaan doen want van die combinatie zijn er 100en voorbeelden. Hieronder een met een simlab P1x

https://imgur.com/a/WoMaycC
Vliegen, racen, stategiespellen, tactische schietspellen.
Oh en basshakers monteer je bij voorkeur direct op je stoel en pedalen. Wil je deze toch niet op je stoel vast maken dan moet je zeker je stoel gaan isoleren met een suspensie systeem. In de wereld van haptic feedback kan je jezelf ook nog wel verliezen (wat ik aan het doen ben nu)
Goed om te weten. Deze stoel kan dat niet, dus de op een na beste oplossing die ik kon bedenken is dan maar een montage op een verbindingsplaat. Op die manier worden de trillingen toch nog zo direct mogelijk doorgegeven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mistacal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:45:
[Afbeelding]

Kijk deze full moition rig van een kg of 250 zit per kant vast met 4 simpele brackets....
dat is goed om te weten (y)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
@ocf81 Er zijn zoveel oplossingen met een draaibaar toetsenbord plateau en muis plateau dat dit prima te realiseren is.

Schuin insteken is helemaal geen priegelwerk, juist ideaal maar goed wie ben ik... deze moeren zijn de snelste soort die je kan vinden en daar durf ik geld op in te zetten. Na een jaartje of 10 3D printers gebruik ik niets anders meer.

Heel eerlijk denk ik niet dat je hier je antwoorden gaat vinden en is het voor mij en wss andere heel lastig om in je creatieve stroom mee te gaan.

In plaats vanuit 0 te beginnen en direct naar 100 te willen zou ik je adviseren om echt eens bij de basis te beginnen. Kijk waar je main focus ligt en ga vanuit die basis bouwen, simracing en vliegen is makkelijk te combineren. Je wilt een all-in-one rig en denk dat je dat je na 2x wisselen van spul er al wel klaar mee bent, een tussenoplossing is altijd een gedoe (been there many many times). Je kan vanuit die basis prima een toetsenbord en muis bij plaatsen die je zo voor je kan schuiven om andere spellen te doen maar je jouw voorkeuren staan te haaks op elkaar of je moet echt met scharnieren, lineair motion etc gaan werken wil je het een beetje convertible houden.

Bovenstaande is mijn advies, en ga je voor je eigen route dan juich ik dat alleen maar toe en hoop zeker dat je een mooie oplossing gaat vinden voor het geheel.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistacal op 11-03-2024 20:57 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Mistacal Dat ik nu niet gelijk alles overneem betekent overigens niet dat ik je suggesties niet waardeer. In tegendeel, het is fijn om in ieder geval wat aanwijzingen te krijgen over wat kan en hoe het anders kan. Maar dan nog ben ik niet zo maar bij een oplossing die voor mij gaat werken.
Ik heb nu ook al een opstelling hè? En dat is ook niet mijn eerste opstelling. Ik begin dus niet vanaf nul. De huidige opstelling is versie 2.3. De beperkingen van mijn huidige opstelling zijn nu wel bereikt. Ik weet nu redelijk wat ik wel en wat ik niet wil. Die "creatieve stroom" is denk ik niet zo heel vreemd als je al eerder iets gebouwd hebt. En over dat schuin insteken: dat werkt bij één enkele moer, maar niet als je er 6 tegelijkertijd in wil schuiven bij het verwisselen van je accessoires. En ja, ik ben onderhand toch tamelijk zeker over mijn zaak als het om het ombouwen gaat.

De doelstelling van de nieuwe opstelling zijn dus zoals je ze nu kent:
1. Makkelijk om te bouwen
2. In de basis geschikt om mee te: vliegen, rijden, schieten en voor strategiespellen. Dat tafeltje is dus niet optioneel.
3. Meer stijfheid van mijn houten opstelling, zodat de invoer nauwkeuriger is. Daarmee is alles dat draaibaar of anderzijds flexibel is automatisch afgewezen, tenzij je kan laten zien dat er geen speling optreedt. Ik heb in het verleden iets gemaakt wat daar op leek, en dat was gewoon niet te doen voor mij.

Kijk, als je nu eens onderbouwt waarom je nu vind dat kant-en-klaar beter is, of als je met concrete voorbeelden komt die je argumentatie ondersteunen, dan kunnen we het er over hebben. Maar afgezien van het voorbeeld van de blokjes heb je nog niet zo veel onderbouwing gegeven die voor mij inzichtelijk maakt hoe jouw suggesties ook voor mij gaan werken. De suggestie voor 4080 profielen was ook een goede, en die heb ik ook opgepakt.
Ik had gehoopt dat in deze draad mensen met een dusdanige expertise zouden zitten dat ze mij met een op basisprincipes gemotiveerde onderbouwing konden adviseren. Helaas lijkt dat nu toch tegen te vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 11-03-2024 21:52 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
ocf81 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:14:
@Mistacal Dat ik nu niet gelijk alles overneem betekent overigens niet dat ik je suggesties niet waardeer. In tegendeel, het is fijn om in ieder geval wat aanwijzingen te krijgen over wat kan en hoe het anders kan. Maar dan nog ben ik niet zo maar bij een oplossing die voor mij gaat werken.
Ik heb nu ook al een opstelling hè? En dat is ook niet mijn eerste opstelling. Ik begin dus niet vanaf nul. De huidige opstelling is versie 2.3. De beperkingen van mijn huidige opstelling zijn nu wel bereikt. Ik weet nu redelijk wat ik wel en wat ik niet wil. Die "creatieve stroom" is denk ik niet zo heel vreemd als je al eerder iets gebouwd hebt. En over dat schuin insteken: dat werkt bij één enkele moer, maar niet als je er 6 tegelijkertijd in wil schuiven bij het verwisselen van je accessoires. En ja, ik ben onderhand toch tamelijk zeker over mijn zaak als het om het ombisouwen gaat.

De doelstelling van de nieuwe opstelling zijn dus zoals je ze nu kent:
1. Makkelijk om te bouwen voor verschillende toepassingen.
2. Makkelijk geschikt te maken voor vliegen, rijden, schieten, strategiespellen. Dat tafeltje is dus niet optioneel.
3. Meer stijfheid van mijn houten opstelling, zodat de invoer nauwkeuriger is. Daarmee is alles dat draaibaar of anderzijds flexibel is automatisch afgewezen, tenzij je kan laten zien dat er geen speling optreedt. Ik heb in het verleden iets gemaakt wat daar op leek, en dat was gewoon niet te doen voor mij.

Kijk, als je nu eens onderbouwt waarom je nu vind dat kant-en-klaar beter is, of als je met concrete voorbeelden komt die je argumentatie ondersteunen, dan kunnen we het er over hebben. Maar afgezien van het voorbeeld van de blokjes heb je nog niet zo veel onderbouwing gegeven die voor mij inzichtelijk maakt hoe jouw suggesties ook voor mij gaan werken. De suggestie voor 4080 profielen was ook een goede, en die heb ik ook opgepakt.
Ik had gehoopt dat in deze draad mensen met een dusdanige expertise zouden zitten dat ze mij met een op basisprincipes gemotiveerde onderbouwing konden adviseren. Helaas lijkt dat nu toch tegen te vallen.
Kijk, ik wil je niets opdringen en heb aangegeven dat ik je stip op de horizon kan appricieren. Ik zet daarbij als kanttekening dat wat je wilt niet voor de hand ligt, dat kost zeer veel trial en error en daarvoor heb je een basis nodig. Ik of andere kunnen vanaf de tekentafel hierop onmogelijk een advies geven omdat wat je wilt in de extremen van de mogelijkheden gaat.

Flexibiliteit en stabiliteit gaan zeker wel samen, een voorbeeld is mijn inklapbare wheelbase.

Als het tafeltje niet optioneel is dan ben je er toch? Als je dan ook nog eens seat sliders en een volledige aanpasbaar onderframe neemt uit een echte auto (6 standen verstelbaar) dan kan je alles wat je wilt. Hoef je alleen steeds alles op en van je bureau af en op te bouwen.

Ik zeg niet dat het beter is, wat ik zeg is dat een bepaalde basis is die je kan uitbreiden. Onderbouwen lijkt me onnodig, kijk daarvoor maar op racedepartment, vele zijn je voorgegaan en mijn advies is gebaseerd op alles wat ik onder andere daar heb gelezen. Ik kan onmogelijk complete threads hier gaan posten van mensen die ergens zijn begonnen en er toch achterkomen dat die kant en klare oplossing toch beter is, die kan je zelf ook vinden.

Je verwcht basis principes voor iets wat menig niet lukt en daarbij ook om de expertise van doorgewinterde bouwers hebben gevraagd, misschien moet je je verwachtingen bijstellen of echt ergens gaan starten om tegen te komen waarom iets niet lukt.

Speciaal voor jou nog een mooie build op basis van een kant en klare oplossing

https://imgur.com/a/KvMDZ1f

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Gebruiken wij hetzelfde woordenboek? Ik begin te vermoeden dat dit niet het geval is. Als ik vraag om een onderbouwing op basisprincipes, dan heb ik het over de toepassing van natuurwetten en dat soort invalshoeken.

En op basisprincipes kan je prima een ontwerp dat getoond wordt van kritieken voorzien. Daar is niks mis mee en dat is ook absoluut niet onmogelijk.

En hetzelfde geldt voor het onderbouwen van een verhaal. Je kan daarbij prima aantonen waarom je verhaal klopt. Als vervanging daarvan zou een voorbeeld ook kunnen werken. Dat je dat niet wil, dat is iets heel anders...

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistacal
Je wilt een alternatieve weg bewandelen waarbij de kant en klare oplossing al zijn onderbouwd met basis principes waaronder FEM analyses etc. Je wilt vervolgens dat jou alternatieve wijze onderbouwd moet worden met deze zelfde principes. Dan verwijzen we je naar de kant en klare oplossing maar dat wil je niet horen.

Ik mis in jouw hele verhaal wat je zelf hebt gevonden en je verwacht dat wanneer wij andere voorstellen hebben wij dit moeten onderbouwen, daar gaat iets mis. Je vraagt jezelf af waarom een plaat beter is dan wat hoekelementen en kan dan zelf geen basisprincipele onderbouwing voor bedenken maar verwacht het bij een andere mening dan die van jou wel van een ander...

Mijn verhaal klopt gewoon en dat kan je zelf ook vinden, ik hoef niet mijn gelijk te bewijzen en ben van mening dat er heel veel oplossingem voor een probleem zijn. Ik ga hier geen natuurkundige onderbouwing presenteren omdat jij dat graag wilt horen.

Alle kant en klare oplossingen zijn getest, berekent en veel gebouwd. Vanuit daar is het knutselen en proberen totdat je jouw ideaal vindt. Een simpel ontwerpje dat door een community moeten worden verbeterd op basis van allerlei onderbouwingen is niet de manier. Ga bouwen, ervaren en leren.

Verder ga ik deze discussie niet onderhouden op basis van deze inhoud. Ik heb al genoeg ontwerpen en machines onderhevigd aam dit soort dingen maar daarbij verwacht ik dat een ontwerp al wordt voorzien van een eigen gedegen onderbouwing dat is in dit geval niet zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistacal op 11-03-2024 22:40 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kijk, ergens in de opvolging van mijn eerste vraag, namelijk of 4080 ook een geschikt type profiel was. Deze vraag was vooral gemotiveerd omdat ik nergens goede informatie kon vinden over de mate van stijfheid van de diverse soorten profiel als invloed op trillingen, en dan ook of, en in welke mate, de kwaliteit van het profiel, als je dat uitdrukt in gewicht per strekkende meter, daarin ook nog een rol speelt. Daarbij is er een discussie ontstaan waar ik als voorbeeld een opstelling heb laten zien. Ik heb nooit echt een volledig programma van eisen in een centrale post gezet, hoewel er door de geschiedenis toch een beeld is opgebouwd. Maar op zich wil ik best wel alles op een rijtje zetten, als dat gewenst is.

Als je wil weten waar ik naar heb gekeken, dan is dat eigenlijk niet zo goed op te sommen. Over de 20 jaar dat ik al met simulatieopstellingen bezig ben heb ik ook wel het een en ander opgestoken. Ik moet wel bekennen dat ik altijd wel met een schuin oog heb gekeken naar kant-en-klare opstellingen, maar ik merkte toch dat mijn wensen niet zo makkelijk te verenigen zijn/waren met wat je kant-en-klaar kan kopen. De buizenframes heb ik nooit echt serieus genomen. Die zijn wat mij betreft te veel toegespitst op het vooraf door de fabrikant bedachte gebruiksscenario. Ik heb voordat ik mijn vraag stelde de in de OP aangeprezen fabrikanten bezocht om te kijken of er niet iets geschikts bestaat. De voorlopige conclusie is: "niet echt.". Er zijn een aantal zaken die negatief opvallen:
  • Met een simpele brug, zoals die voor pure race opstellingen wordt aangeboden is er geen goede voorziening voor het monteren van invoerapparatuur voor vliegen.
  • De meeste opstellingen hebben voor de voorziening voor voetpedalen heel erg veel focus op het vastzetten zonder daar een voorziening voor omwisselen bij aan te bieden.
  • Vaak zijn de frames die wel een voorziening hebben die het mogelijk maakt om knuppels en gashendels te monteren op de gewenste positie zeer prijzig.
  • De accessoires zijn vaak maar op één gebruiksscenario toegespitst en beschikken daarnaast doorgaans ook niet over de gewenste eigenschappen.
Mijn ervaringen uit het verleden leren mij bovendien het volgende:
  • Één bevestigingspunt is geen bevestigingspunt. Als je iets stevig in elkaar wil zetten moet je het minimaal met twee punten aan de rest verbinden, en eigenlijk ook in twee vlakken.
  • Alles met een scharnier gaat op een onfortuinlijk moment bewegen op een manier die je liever had vermeden. Scharnieren moeten dus een slot hebben ingebouwd als je deze wil inzetten in een opstelling. Als het even kan vermijd je alles met een scharnier
  • Iets permanent vast zetten is op de lange termijn vragen om irritatie. Je wil aanpasbaarheid.
  • Het liefst isoleer je het scherm van de rest, om zo het doorgeven van trillingen te voorkomen
Tot nu toe heb ik mij kunnen behelpen met houten opstellingen.
In eerste instantie een keukentafel met twee armen eraan vastgezet en een losse stoel. Dit is ca 2003/2004. Die stoel ging schuiven bij langere speelsessies, maar ik had destijds ook niet heel veel budget om dat te veranderen, dus bleef deze opstelling een jaar of 5 zo dienst doen. Toen ik wat middelen had voor een nieuwe opstelling heb ik mijn tweede opstelling opgezet. Dat is mijn huidige opstelling. Deze begon met dezelfde tafel, een paar armen die aan de stoel zaten en had nog geen brug in het midden, muisplank aan de zijkant of vloerplank voor het op de plek houden van de voetpedalen. Dat zijn allemaal aanpassingen geweest welke ik er in de loop van de tijd, al dan niet omdat een veranderende omgeving dit noodzaakte, aan heb gemaakt. Deze opstelling heeft als voordeel dat de invoerapparaten altijd op dezelfde afstand zitten, ook als de stoel verschuift. Echter is de opstelling toch wel iets flexibeler dan ik zou willen. over tijd is het een en ander ook wat gaan hangen. Ook is met de komst van VR het wel eens voorgekomen dat ik omkieperde.

Dus nu het programma van eisen voor een toekomstige opstelling, zoals dat zich over tijd ontwikkeld heeft als volgt:
  • Moet geschikt zijn om mee te:
    1. vliegen
    2. rijden
    3. (tactische) schietspellen
    4. stategiespellen
  • Moet stijf zijn, zodat invoer ook nauwkeurig is en deze ook over tijd niet anders wordt
  • Moet stabiel zijn, zodat VR geen problemen oplevert
  • Moet makkelijk en snel aanpasbaar zijn aan de verschillende gebruiksscenario's, en wie weet ook wel nog onvoorziene of niet gelijk te realiseren gebruiksscenario. Je kan bijvoorbeeld denken aan een 2e knuppel tussen de benen.
  • Moet betere ergonomie bieden dan mijn huidige houten opstelling. - Bij racespellen zit de brug toch wel een klein beetje in de weg.
Kan dat in een opstelling die je kant-en-klaar koopt? Ja, maar dan ga je sowieso meer dan €1200 uitgeven en bijna overal wordt dat meer dan €1500. Dat is vermoedelijk meer dan wat het zou kosten om het zelf te bouwen. Helemaal als je al zelf een stoel hebt. Althans, van wat ik tot dusver heb kunnen vinden. Ik wil graag een Europese verkoper, omdat ik geen zin heb in gehannes met import en dat soort ongein. In het verleden heb ik daar erg nare ervaringen mee gehad.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
De stelling 1 bevestiging punt is geen bevestiging punt klopt niet. Dat heeft te maken met de krachten die op de objecten gezet worden.

Ik heb veel in de bouw gezien dat zelfs met 10 bouten aan iedere zeide een onderdeel nog faalde omdat de kracht berekening niet goed was. Terwijl andere objecten die vast gezet werden met een enkele bout meer gewicht en kracht konden hebben. Dat ligt dus helemaal aan hoe je de krachten verdeeld.

Volgens mij is niemand hier die je er vanaf wil praten om 8080 profielen te gebruiken. Go for it. Men probeert alleen aan te geven dat in hun ogen er andere mogenlijkheden zijn.

Next level Racing simlab treq e.d. worden door verschillende mensen zowel voor race als flight sims gebruikt. Door minimale aanpassingen door bv extra profielen te kopen voor bevestigingen.

Als je ziet hoeveel 8040 setup op Motion setup worden gezet waar veel meer kracht op het frame komt dan statisch neerzetten. Dan zijn er best wel bewijzen dat 8080 overkil is en 8040 voldoende.

Ben je dan nog niet overtuigd? Ga dan voor 8080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
Ik herken wel de stelling hierboven. Mijn standaard 80/40 rig heeft een tijd met een SFX100 gewerkt en dat werkte echt perfect. Je kon er zelfs nog met 2 mensen op gaan staan als je wilde... Het materiaal is stiekem echt wel sterk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 16:38
ocf81 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:53:
Materiaal en richting van de krachten simpel gezegd.

die platen zijn vaak van staal en de verbindingshoeken van Aluminium, staal is sterker dan alu en zal minder snel scheuren door krachten. Ook de richting van de kracht staat nu in de lengterichting van de plaat terwijl bij en verbindingshoek de kracht loodrecht op de verbindingshoek staat.

wat is beter? staal zou ik zeggen.... ga je er wat van merken in normaal gebruik Nee totaal niet. en zon plaat oogt misschien minder mooi al staat het juist wel weer robuust :)

Verder vind ik de discussie een beetje moeilijk hoe iedereen er op reageert, je rig lijkt bijna op een standaard rig, dus lekker boeiend dat ie een paar euro meer kost. Als je de keuze van een alu rig hebt genomen kijk je toch al niet meer op een euro meer of minder lijkt me.
Als je denk dat je dikkere 80x40mm nodig hebt neem je lekker die, technische gezien met wat wij doen met deze profielen heb je het waarschijnlijk niet nodig. Het is bedoeld vaak voor machine bouw en dan zijn de krachten veel hoger dan wij met een stuurtje genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik lees ook al even mee en volgens mij moet @ocf81 gewoon zelf bouwen, zelf ervaren en experimenteren en daar ontzettend veel lol uithalen.

Ik heb het idee dat je met een standaard rig 80% bereikt van wat je wil, maar als je toch al weet dat het niet voldoet, kun je net zo goed meteen de losse onderdelen bestellen. Zeker als je zo veeleisend bent. Verwacht ook niet dat je in 1 keer klaar bent, zeker niet als je zelf gaat ontwerpen. Je zal meerdere iteraties nodig hebben, maar uitbreiden en sleutelen is gelukkig erg leuk.

Ik wil zelf mijn rig ook nog geschikt maken voor flight-sims, maar heb nog geen perfecte oplossing. Ik zit zelf te denken aan scharnieren waarmee ik de pedalplate kan kantelen of compleet verwisselen. HOTAS montage lukt wel. In en uitstappen wordt een acrobatische kunst, maar zal wel lukken zolang ik enige lenigheid blijf behouden.

Wat betreft de zorgen:
* ik heb een hevig gemodificeerde Sim-lab GT1 EVO. Het zwaartepunt ligt zo laag en de massa is zo groot dat ik die echt niet om kan laten kieperen. Als ik het bewust zou proberen zou het me nog niet lukken zonder hernia.
* het meeste bij mij is 4040, maar waar buigen een risico is 8040. Over lengte is aluminium best flexibel. Ik zou op zijn minst het onderstel en de belangrijkste staanders van 8040 maken (net als bij de kant en klare rigs). De rest is waarschijnlijk minder relevant.
* Als je je stoel rechtstreeks op verticale profielen monteert zoals in je ontwerp (zou ik niet doen overigens), zorg dan voor voldoende stijfheid zodat het niet kan torderen.

Verder denk ik dat je vooral lekker moet gaan bouwen. Dit zit volgens mij zo in je hoofd, dat je dat ook maar gewoon moet doen. Kijk de belangrijkste concepten af (zoals de stoelmontage, onderstel en schermmontage) en bouw verder zelf je ideale rig. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

To_Tall schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:06:
De stelling 1 bevestiging punt is geen bevestiging punt klopt niet. Dat heeft te maken met de krachten die op de objecten gezet worden.

Ik heb veel in de bouw gezien dat zelfs met 10 bouten aan iedere zeide een onderdeel nog faalde omdat de kracht berekening niet goed was. Terwijl andere objecten die vast gezet werden met een enkele bout meer gewicht en kracht konden hebben. Dat ligt dus helemaal aan hoe je de krachten verdeeld.
Ik heb het dan over een "geïdealiseerd" verbindingspunt. Dus een die in een berekening als één punt wordt gezien. Dat is een vereenvoudiging welke in veel berekeningen wordt toegepast. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om te gaan uitrekenen hoe veel het scherm gaat schudden voordat er ook maar één stuk profiel besteld gaat worden. Als dat te veel is, dan ga ik het scherm waarschijnlijk lostrekken van de rest van de opstelling om die beweging te isoleren..
To_Tall schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:06:
Volgens mij is niemand hier die je er vanaf wil praten om 8080 profielen te gebruiken. Go for it. Men probeert alleen aan te geven dat in hun ogen er andere mogenlijkheden zijn.

Next level Racing simlab treq e.d. worden door verschillende mensen zowel voor race als flight sims gebruikt. Door minimale aanpassingen door bv extra profielen te kopen voor bevestigingen.

Als je ziet hoeveel 8040 setup op Motion setup worden gezet waar veel meer kracht op het frame komt dan statisch neerzetten. Dan zijn er best wel bewijzen dat 8080 overkil is en 8040 voldoende.

Ben je dan nog niet overtuigd? Ga dan voor 8080.
Ik ga ook in nu ook uit van 4080, mede omdat ik na jullie advies nog eens ben gaan zoeken naar een indicatie van de stijfheid. Ik heb op de sites van een aantal verkopers wat rekengereedschappen gevonden. Helaas nog niet echt een goede algemene stelregel. Ik snap dat dit voor elk soort profiel ook anders is. Immers is de mate van flexibiliteit mede een functie van de oppervlakte van het profiel ten opzichte van de dwarsdoorsnede, en door de complexe vormen van de extrusies is dat niet altijd even makkelijk te berekenen.

Ik denk dat ik voor 4080S ga, hoewel ik er over zit te denken om hier en daar wel 8080 of anders een L-vormig profiel in de 40-serie ga gebruiken. Bijvoorbeeld voor de pootjes van de ondersteuning van de stoel. Je hoeft immers jezelf niet te beperken tot één type uit de 40-serie :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

WeeDzi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Materiaal en richting van de krachten simpel gezegd.

die platen zijn vaak van staal en de verbindingshoeken van Aluminium, staal is sterker dan alu en zal minder snel scheuren door krachten. Ook de richting van de kracht staat nu in de lengterichting van de plaat terwijl bij en verbindingshoek de kracht loodrecht op de verbindingshoek staat.

wat is beter? staal zou ik zeggen.... ga je er wat van merken in normaal gebruik Nee totaal niet. en zon plaat oogt misschien minder mooi al staat het juist wel weer robuust :)

Verder vind ik de discussie een beetje moeilijk hoe iedereen er op reageert, je rig lijkt bijna op een standaard rig, dus lekker boeiend dat ie een paar euro meer kost. Als je de keuze van een alu rig hebt genomen kijk je toch al niet meer op een euro meer of minder lijkt me.
Als je denk dat je dikkere 80x40mm nodig hebt neem je lekker die, technische gezien met wat wij doen met deze profielen heb je het waarschijnlijk niet nodig. Het is bedoeld vaak voor machine bouw en dan zijn de krachten veel hoger dan wij met een stuurtje genereren.
Ik heb vooral een enorme hekel aan een bewegend scherm. Een van de dingen die ik van mijn eerste opstelling heb geleerd is dat isolatie toch wel veel winst kan opleveren. Maar ik hoop dat met genoeg stijfheid, ik daar dan geen rekening meer mee hoef te houden en de opstelling compacter en eleganter kan maken. Mijn grootste zorg zit hem in de "armen" die met de schermopbouw verbonden zijn.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mistacal
ocf81 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:08:
Kijk, ergens in de opvolging van mijn eerste vraag, namelijk of 4080 ook een geschikt type profiel was. Deze vraag was vooral gemotiveerd omdat ik nergens goede informatie kon vinden over de mate van stijfheid van de diverse soorten profiel als invloed op trillingen, en dan ook of, en in welke mate, de kwaliteit van het profiel, als je dat uitdrukt in gewicht per strekkende meter, daarin ook nog een rol speelt. Daarbij is er een discussie ontstaan waar ik als voorbeeld een opstelling heb laten zien. Ik heb nooit echt een volledig programma van eisen in een centrale post gezet, hoewel er door de geschiedenis toch een beeld is opgebouwd. Maar op zich wil ik best wel alles op een rijtje zetten, als dat gewenst is.
Mate van stijfheid als invloed op trillingen? Waar heb je het over, het zijn profielen, geen veren? Kwaliteit uitgedrukt in kg/m? Heb je uberhaupt enig idee hoe je een eigen frequentie berekening maakt? Of wat de samenstelling van het aluminium iets zegt over de stijfheid ervan? Zelfs dat laatste gaat mij te ver.

Sorry maar als jij kan uitrekenen hoeveel een scherm gaat schudden dan is het een eitje om het weerstandsmoment en traagheidsmoment te berekenen van een aluminium profiel (https://www.tech-speciali...el-blocan-f-40x40-1007556) . Dan kan jij je hele rig gewoon uitrekenen en precies bepalen welk profiel er waar gebruikt moet gaan worden. Alle stabiliteitsproblemen die jij ziet en doorbuigingen kan je dan toch gemakkelijk uitrekenen? Zelf lukt mij dat niet zo makkelijk, ook al heb ik een master in mechanical engineering, het is simpelweg te complex om even uit te rekenen. Met FEM zou het kunnen maar dat zou met behoorlijk wat tijd gaan kosten.

Wat hierboven allemaal is gezegd sluit aan op wat ik al de hele tijd probeer te zeggen, wat jij wilt is niet te koop. De basis is dat wel, je kan die basis dus of kopen of zelf bedenken maar het zal een leerweg zijn. Jou wensen lopen dusver uiteen dat er geen heilige graal voor de uitvoering van is.

Verder zijn je stellingen nergens op gebasseerd, jouw ervaring kan onmogelijk indruisen op wat wetenschappelijk is vastgesteld.

1 bevestigingspunt is nog steeds 1 zoals hierboven al is beschreven. Zolang de resultante opgevangen kan worden is het gewoon prima, simpele mechanica. Je verdere onderbouwing over "geïdealiseerd" kan ik ook absoluut niet thuis brengen en snap ook niet hoe die in die vele berekeningen is toegepast en geeft ook wel aan dat je de materie niet helemaal begrijpt. Een verbinding in de praktijk is exact dezelfde als die in de berekening, slechts de uitvoering ervan kan verschillen, de uitkomst is altijd hetzelfde (mits goed uitgevord) namelijk een die voldoet

Scharnieren zijn gewoon prima je moet alleen de user case kunnen beoordelen en het daar op toepassen, je opmerking is veel te algemeen en komt zonder enige context waardoor je het gebruik van een scharnier meteen afschrijft.

Of je aanpasbaarheid wilt ligt aan de persoon, ik wil dat niet. Ik wil alles op een vaste plek en is dat er niet dan bedenk ik me waardoor het er alsnog komt.

Even heel sec gekeken naar je PVE en je eisen dan kan ik je nu al zeggen dat het niet gaat lukken, mede omdat je in je laatste deel over geld praat. Alles wat jij wilt kan, maar gaat je bakken met geld kosten. Je moet dan denken aan lineaire geleidingen etc, deze kosten met een beetje import snel 200 euro per stuk.

Je zienswijze op de gebruikte profielen en daar toch weer vanaf willen wijken duidt voor mij op het feit dat je niet super veel kennis van mechanica of sterkteleer hebt. Mijn stoel staat bijvoorbeeld op 4 stuks 4080 brackets met een veersysteem (geen L-vormige profielen voor nodig) Dat is niet erg en moet je zeker kiezen waar jij je prettig bij voelt. Houdt ook hier rekening mee dat je zelf de kosten enorm gaat opdrijven voor eigenlijk niets.

Ik vraag me af wat jij denkt kwijt te zijn voor wat je wilt, een beetje race rig zonder stoel (die je al hebt) kost een 500 euro, dat ben je ook kwijt ongeveer voor je zelfbouw. Dan wil je nog heel veel exoten erop plaatsen zoals quick releases, lineaire geleiders, fixeerbare scharnieren etc etc. Ik heb al een aantal rigs doorgestuurd die een hybride zijn van racing en flight met volledige aanpasbaarheid, als je denkt dat dit voor minder dan 1500 euro kan dan zou ik nog eens goed een prijscalculatie maken

Je kan echt het beste eens een paar dagen op racedepartment gaan rondhangen en alleen maar eens kijken welke fantastische dingen mensen hebben gebouwd met simpele onderdelen die nog vele malen meer, anders worden belast wat jij voor ogen hebt.

Als laatste vraag ik me ook af wat je nog verwacht aan input van alles wat hierobven is gegeven, waarom begin je niet gewoon met bouwen? Niks is in perfectie uitgewerkt op een scherm, je zult zooi moeten kopen en je ideeen tot leven brengen pas dan brengt het je verder en zie je morgelijke problemen die je op een tekening niet ziet. Als je ze tegenkomt verwerk je ze weer in je ontwerp waardoor je uiteindelijk een meesterlijk ontwerp heb gemaakt maar wel met de ervaring uit de praktijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Mistacal op 13-03-2024 21:51 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 16:38
ocf81 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Ik heb vooral een enorme hekel aan een bewegend scherm. Een van de dingen die ik van mijn eerste opstelling heb geleerd is dat isolatie toch wel veel winst kan opleveren. Maar ik hoop dat met genoeg stijfheid, ik daar dan geen rekening meer mee hoef te houden en de opstelling compacter en eleganter kan maken. Mijn grootste zorg zit hem in de "armen" die met de schermopbouw verbonden zijn.
ik weet niet wat je allemaal gaat doen in je Rig maar neem van mij aan als je al trillingen veroorzaakt met 4040 dan ga je die zeker niet meer merken met 4080 en daarna is 8080 alleen maar overkill. Maar goed als je er echt bang voor bent en je bent bereid om het dubbele te betalen daarvoor.

ik heb zelf 4080 met de 3 schermen bevestigd aan mn rig dus vast aan de standers voor het stuur, heb maar weinig tot geen beweging. Je kan altijd nog kiezen om een losse stand te maken voor het scherm dan heb je trillingen uberhaubt geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Tenzij je een jaren 30 woning hebt en houten vloeren hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
WeeDzi schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:00:
[...]

ik weet niet wat je allemaal gaat doen in je Rig maar neem van mij aan als je al trillingen veroorzaakt met 4040 dan ga je die zeker niet meer merken met 4080 en daarna is 8080 alleen maar overkill. Maar goed als je er echt bang voor bent en je bent bereid om het dubbele te betalen daarvoor.

ik heb zelf 4080 met de 3 schermen bevestigd aan mn rig dus vast aan de standers voor het stuur, heb maar weinig tot geen beweging. Je kan altijd nog kiezen om een losse stand te maken voor het scherm dan heb je trillingen uberhaubt geisoleerd.
De (waarschijnlijk) beste oplossing voor trillingsvrije schermen is een combinatie van onderstaande oplossingen. Trial and error methode werkt nog steeds het beste :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyGFrCKkOQ6mqhk0t2r13BIAQP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8s1n00YWt5rIgq47GeDacTdZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dat_oKL_2_vSUeJQIqkQwaeGGBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odPxFjJxtc5OhtyP3b3QNllm.png?f=fotoalbum_large
To_Tall schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:43:
Tenzij je een jaren 30 woning hebt en houten vloeren hebt :)
Daarvoor isoleer je je rig natuurlijk, of je moet weer motion hebben dan heb je een iets andere uitdaging.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistacal op 14-03-2024 12:20 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Het moet natuurlijk ook nog wel een WAF hebben anders komt het er echt niet in :+

Ik kan natuurlijk een bedrijfs ruimte huren maar dan ben ik nooit meer thuis :+

[ Voor 33% gewijzigd door To_Tall op 14-03-2024 12:57 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 06:59
Afgelopen vrijdag een fanatec r2r bundle aangeschaft (5nm), en direct maar even een simpele houten wheelstand gemaakt.

Ik kom van een g29 setje die ik aan bureau geklemd had, maar dit was het allemaal net niet.

Ik gebruik mijn setup ook voor werk/muziekproductie dus ik wou iets hebben waarbij ik het zooitje zo aan de kant kan schuiven.

Misschien koop ik er nog een kuipstoeltje bij en breidt ik het frame nog iets uit, maar voor nu werkt dit prima zo!

Tevens heb ik via Ali express een 180w psu besteld zodat de base ook op 8nm gebruikt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQV1he73SZPhxbr8lGkQC_qF8D0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5KIRuHUAY8IfUW1H01sN6SL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zMhlLIosQyaZzHu3pfTyjSVs-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dnd9tkPgCcXtH6SwNUkevh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB-Y6-LqmmwIYUDnDFyOSzXu00c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRJCp5ZXE2GXRW0D22MRw4jM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Doedelzak schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:13:
Afgelopen vrijdag een fanatec r2r bundle aangeschaft (5nm), en direct maar even een simpele houten wheelstand gemaakt.

Ik kom van een g29 setje die ik aan bureau geklemd had, maar dit was het allemaal net niet.

Ik gebruik mijn setup ook voor werk/muziekproductie dus ik wou iets hebben waarbij ik het zooitje zo aan de kant kan schuiven.

Misschien koop ik er nog een kuipstoeltje bij en breidt ik het frame nog iets uit, maar voor nu werkt dit prima zo!

Tevens heb ik via Ali express een 180w psu besteld zodat de base ook op 8nm gebruikt kan worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi begin van de reis zo. Ik kan je zon uitrekbare arm zeker aanraden als je werk en racing wilt combineren. Die kan je ook elaan je bureau klemmen. Scheelt weer wat schuiven en kosten mss 5 tientjes op amazon.

Leuk gedaan met die pedal base en je stoel erin! Ipv een kuipstoel zou je een gamechair kunnen overwegen die kant kantelen dam heb je nog steeds een prima werkstoel ook en iets wat lijkt op een racestoel.

Succes met de rabbit hole

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doedelzak
Mistacal schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:32:
[...]

Mooi begin van de reis zo. Ik kan je zon uitrekbare arm zeker aanraden als je werk en racing wilt combineren. Die kan je ook elaan je bureau klemmen. Scheelt weer wat schuiven en kosten mss 5 tientjes op amazon.

Leuk gedaan met die pedal base en je stoel erin! Ipv een kuipstoel zou je een gamechair kunnen overwegen die kant kantelen dam heb je nog steeds een prima werkstoel ook en iets wat lijkt op een racestoel.
Je bedoelt een monitor arm?

Dat zit ik idd wel te overwegen, moet ik alleen wel een stevige hebben die ca. 90 cm uit kan (tafel breedte).

Qua stoel, klopt! Alleen heb deze stoel net 2 weken geleden aangeschaft 😂
Succes met de rabbit hole
Haha! Ja het smaakt nu al naar meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthaxx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-08 17:45
Ik ben bezig met het samenstellen van mijn eerste rig. Ik zie veel simicube aanbevelingen. Ik neig toch tot Fanatec vanwege de Fullforce technologie in de nieuwe Clubsport DD serie, naar mijn inzicht gaat dit de andere merken buitenspel zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 12:39
darthaxx schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:47:
Ik ben bezig met het samenstellen van mijn eerste rig. Ik zie veel simicube aanbevelingen. Ik neig toch tot Fanatec vanwege de Fullforce technologie in de nieuwe Clubsport DD serie, naar mijn inzicht gaat dit de andere merken buitenspel zetten.
De vraag zal vooral zijn hoeveel games hier gebruik van maken. Je kan de mooiste technologie hebben, maar als die niet in games ondersteund wordt of als games hier niet naar geoptimaliseerd worden heb je er nog niets aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik zou idd keuze maken in de vorm welk spel of spellen wil ik spelen. Welke daarvan zal ik primair spelen. En dan je hardware kiezen.

Als je voor een specifieke techniek ga maar het spel lig je niet. Dan heb je extra geld mogelijk neergelegd voor een techniek die je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Of juist simucube vanwege de 360hz feedback :)

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Ik zou niet teveel waarde hechten aan dat soort marketingtermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
dawg schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Ik zou niet teveel waarde hechten aan dat soort marketingtermen.
Ik ken het zelfs niet. Leek mij ook op het eerste zicht een marketingterm.

Ik denk dat je zowel met Fanatec als Simucube niet echt mis kan kopen, zeker nu Fanatec de nieuwe QR heeft.

Mij heeft destijds de Fanatec QR1 tegen gehouden om een Fanatec DD te kopen. Ik heb toen Simucube gekocht en ik moet zeggen, ik denk niet dat ik ooit nog een andere nodig heb. Voelt zeer kwalitatief aan, als iets dat lang mee zal kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doedelzak
Kleine upgrade op mn DIY rig 😄

Bmw stoeltje op de kop weten te tikken en daar een frame voor gemaakt. Is nog niet helemaal goed, de stoel blijkt iets scheef te staan en er moeten nog wielen onder on hem te verrijden.

Ook is mn 8 nm booster kit binnen gekomen, wat een verschil zeg!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HL3chjfbD5k7niwUQysI_Timh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXQNvHljd91sTLncQNVqVlMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C5MO_BCd3b2NWrFVUsgEfeP_EI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlFFiXErNocH9A2ckkdkg12E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Doedelzak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:33:
Kleine upgrade op mn DIY rig 😄

Bmw stoeltje op de kop weten te tikken en daar een frame voor gemaakt. Is nog niet helemaal goed, de stoel blijkt iets scheef te staan en er moeten nog wielen onder on hem te verrijden.

Ook is mn 8 nm booster kit binnen gekomen, wat een verschil zeg!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mis je niet veel nuances in de FFB door het houten frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Flying Hawkic schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Mis je niet veel nuances in de FFB door het houten frame?
Nee naar mijn idee niet, het frame is stevig zat. Wel merk ik dat met de 8nm er iets meer flex in komt bij hoge ffb (voor naar achter). Ik ga nog even wat diagonale balken tussen de wheelstand maken.

Mooi is het allemaal niet maar het werkt prima 😁

Wanneer er zin in tijd is zal ik het spul een keer weer uit elkaar halen om het te verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Doedelzak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Nee naar mijn idee niet, het frame is stevig zat. Wel merk ik dat met de 8nm er iets meer flex in komt bij hoge ffb (voor naar achter). Ik ga nog even wat diagonale balken tussen de wheelstand maken.

Mooi is het allemaal niet maar het werkt prima 😁

Wanneer er zin in tijd is zal ik het spul een keer weer uit elkaar halen om het te verven.
Ja ik geloof best dat het stevig is, zo ziet het er ook uit, maar hout als materiaal absorbeert per definitie meer dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Beste aankoop voor m’n simrig? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u19JxdijYnz7A6kKH5nTYeJGtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTl1w3cdVZOphwXC6n046No3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec4zMFYZiOVqgAvkKnstbuhw7hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECHVdvhABfwnQhLdfBFBmDxk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df9BjPMEN1gBVUg4JBcg_nkCIVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5jxLeQ16lnTrcUR9PLfKNMW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViEiZByw06icFctBEG3AukSewck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOfYCzv6RDaxklsVmJX8jsqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rH6iKcNSQ00lesW9sJK50Ij-k_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4x9OM09kPmukGGS0sGU1yqVd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 07:53

BNX

Zinken regenpijp afwerking. Subliem! Man van details haha.😜

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
BNX schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Zinken regenpijp afwerking. Subliem! Man van details haha.😜
Jazeker. Ga niet van die lelijke plastic goten tegen m’n gevel aan laten schroeven haha. Die vinden wij foeilelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 19:32
Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje _/-\o_

Binnenkort weer zweten O-)

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25

chromeeh

the Gnome

Iemand advies voor een winkel (met showroom) in het oosten van het land?
Ben op zoek / bezig met een nieuwe setup, en zou graag wat stoeltjes proberen.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
TiezZ_BE schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje _/-\o_

Binnenkort weer zweten O-)
Daar was ik na de zomer van vorig jaar helemaal klaar mee. Die ventilator hielp geen moer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:35
Rivanov schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:19:
[...]

Jazeker. Ga niet van die lelijke plastic goten tegen m’n gevel aan laten schroeven haha. Die vinden wij foeilelijk.
Enige voordeel aan zo een kubus huis. Wij hebben 175 m2 plat dak waar je vanalles op kan monteren uit het zicht omdat de kanten redelijk hoog opgemetst zijn. Een boel zonnepanelen, ventilatiekanalen, airco, warmtepomp,... je ziet het niet :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Laatst online: 01-09 21:17
chromeeh schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:53:
Iemand advies voor een winkel (met showroom) in het oosten van het land?
Ben op zoek / bezig met een nieuwe setup, en zou graag wat stoeltjes proberen.
Het oosten niet, ik ben een paar jaar terug naar biesheuvel gereden. Daar hebben ze veel staan en daar bleek ook maar weer hoe persoonlijk een stoel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Ga je blij mee zijn binnenkort :). Langs de andere kant: in VR en hitte draagt wel bij aan de immersie natuurlijk :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door Flying Hawkic op 19-03-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ik stond op het punt om een GT1 EVO te bestellen bij Sim-Lab, maar ik had er toch eerst ff een mailtje aan gewaagd omdat ik wilde weten of ze de levertijd wat preciezer konden aangeven ('Shipping within 14 days', maar ik zit in het buitenland rond die periode en zou het pakketje niet mis willen lopen ;) )

Krijg ik het antwoord dat alle monitor stands uitverkocht zijn, en ze niet kunnen aangeven wanneer deze weer in stock zijn. Dit is zojuist ook aangepast op de website. Balen, had net de knoop doorgehakt om deze rig aan te schaffen en de hobby weer op te pakken (De vrouw was er verrassend onverschillig over; ik weet niet of ze me helemaal goed begrepen heeft, dus ik wil graag snel bestellen :p ) .

Iemand nog tips, aangezien de rig zelf wel te leveren is? Ik was voornemens om dus een Single Monitor Mount te bestellen, en later dit jaar de single-tripple upgrade te nemen met twee extra schermen, dus wil die optie wel open houden.
Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste