ocf81 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:08:
Kijk, ergens in de opvolging van mijn eerste vraag, namelijk of 4080 ook een geschikt type profiel was. Deze vraag was vooral gemotiveerd omdat ik nergens goede informatie kon vinden over de mate van stijfheid van de diverse soorten profiel als invloed op trillingen, en dan ook of, en in welke mate, de kwaliteit van het profiel, als je dat uitdrukt in gewicht per strekkende meter, daarin ook nog een rol speelt. Daarbij is er een discussie ontstaan waar ik als voorbeeld een opstelling heb laten zien. Ik heb nooit echt een volledig programma van eisen in een centrale post gezet, hoewel er door de geschiedenis toch een beeld is opgebouwd. Maar op zich wil ik best wel alles op een rijtje zetten, als dat gewenst is.
Mate van stijfheid als invloed op trillingen? Waar heb je het over, het zijn profielen, geen veren? Kwaliteit uitgedrukt in kg/m? Heb je uberhaupt enig idee hoe je een eigen frequentie berekening maakt? Of wat de samenstelling van het aluminium iets zegt over de stijfheid ervan? Zelfs dat laatste gaat mij te ver.
Sorry maar als jij kan uitrekenen hoeveel een scherm gaat schudden dan is het een eitje om het weerstandsmoment en traagheidsmoment te berekenen van een aluminium profiel (
https://www.tech-speciali...el-blocan-f-40x40-1007556) . Dan kan jij je hele rig gewoon uitrekenen en precies bepalen welk profiel er waar gebruikt moet gaan worden. Alle stabiliteitsproblemen die jij ziet en doorbuigingen kan je dan toch gemakkelijk uitrekenen? Zelf lukt mij dat niet zo makkelijk, ook al heb ik een master in mechanical engineering, het is simpelweg te complex om even uit te rekenen. Met FEM zou het kunnen maar dat zou met behoorlijk wat tijd gaan kosten.
Wat hierboven allemaal is gezegd sluit aan op wat ik al de hele tijd probeer te zeggen, wat jij wilt is niet te koop. De basis is dat wel, je kan die basis dus of kopen of zelf bedenken maar het zal een leerweg zijn. Jou wensen lopen dusver uiteen dat er geen heilige graal voor de uitvoering van is.
Verder zijn je stellingen nergens op gebasseerd, jouw ervaring kan onmogelijk indruisen op wat wetenschappelijk is vastgesteld.
1 bevestigingspunt is nog steeds 1 zoals hierboven al is beschreven. Zolang de resultante opgevangen kan worden is het gewoon prima, simpele mechanica. Je verdere onderbouwing over "geïdealiseerd" kan ik ook absoluut niet thuis brengen en snap ook niet hoe die in die vele berekeningen is toegepast en geeft ook wel aan dat je de materie niet helemaal begrijpt. Een verbinding in de praktijk is exact dezelfde als die in de berekening, slechts de uitvoering ervan kan verschillen, de uitkomst is altijd hetzelfde (mits goed uitgevord) namelijk een die voldoet
Scharnieren zijn gewoon prima je moet alleen de user case kunnen beoordelen en het daar op toepassen, je opmerking is veel te algemeen en komt zonder enige context waardoor je het gebruik van een scharnier meteen afschrijft.
Of je aanpasbaarheid wilt ligt aan de persoon, ik wil dat niet. Ik wil alles op een vaste plek en is dat er niet dan bedenk ik me waardoor het er alsnog komt.
Even heel sec gekeken naar je PVE en je eisen dan kan ik je nu al zeggen dat het niet gaat lukken, mede omdat je in je laatste deel over geld praat. Alles wat jij wilt kan, maar gaat je bakken met geld kosten. Je moet dan denken aan lineaire geleidingen etc, deze kosten met een beetje import snel 200 euro per stuk.
Je zienswijze op de gebruikte profielen en daar toch weer vanaf willen wijken duidt voor mij op het feit dat je niet super veel kennis van mechanica of sterkteleer hebt. Mijn stoel staat bijvoorbeeld op 4 stuks 4080 brackets met een veersysteem (geen L-vormige profielen voor nodig) Dat is niet erg en moet je zeker kiezen waar jij je prettig bij voelt. Houdt ook hier rekening mee dat je zelf de kosten enorm gaat opdrijven voor eigenlijk niets.
Ik vraag me af wat jij denkt kwijt te zijn voor wat je wilt, een beetje race rig zonder stoel (die je al hebt) kost een 500 euro, dat ben je ook kwijt ongeveer voor je zelfbouw. Dan wil je nog heel veel exoten erop plaatsen zoals quick releases, lineaire geleiders, fixeerbare scharnieren etc etc. Ik heb al een aantal rigs doorgestuurd die een hybride zijn van racing en flight met volledige aanpasbaarheid, als je denkt dat dit voor minder dan 1500 euro kan dan zou ik nog eens goed een prijscalculatie maken
Je kan echt het beste eens een paar dagen op racedepartment gaan rondhangen en alleen maar eens kijken welke fantastische dingen mensen hebben gebouwd met simpele onderdelen die nog vele malen meer, anders worden belast wat jij voor ogen hebt.
Als laatste vraag ik me ook af wat je nog verwacht aan input van alles wat hierobven is gegeven, waarom begin je niet gewoon met bouwen? Niks is in perfectie uitgewerkt op een scherm, je zult zooi moeten kopen en je ideeen tot leven brengen pas dan brengt het je verder en zie je morgelijke problemen die je op een tekening niet ziet. Als je ze tegenkomt verwerk je ze weer in je ontwerp waardoor je uiteindelijk een meesterlijk ontwerp heb gemaakt maar wel met de ervaring uit de praktijk.
[
Voor 29% gewijzigd door
Mistacal op 13-03-2024 21:51
]