Rigs, cockpits en wheelstands

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 16:45
@Beempje @TiezZ_BE Thanks! Dat zou ik eens moeten checken. Dat kan met een gewone spanningsmeter?

Ik had bij Amazon gekocht en ze hebben gewoon zonder bijkomende vragen het aankoopbedrag teruggestort...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Flying Hawkic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:52:
@Beempje @TiezZ_BE Thanks! Dat zou ik eens moeten checken. Dat kan met een gewone spanningsmeter?
Sure!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelota71
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:50
Flying Hawkic schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:42:
Zijn er mensen met de nobsound bass shaker setup?

Sindskort brandt het lampje op mijn nobsound niet meer, alsof hij geen stroom heeft, maar het lampje op de voeding brandt wel blauw.

Heeft ie de geest gegeven, kan dat? (na minder dan een jaar)
Bij mij had er eentje de geest gegeven omdat het poortje waar de kabel in gaat los was gescheurd van het boardje. Ben er nu extreem voorzichtig mee zodat het kabeltje bij de ansluiting niet buigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor het plaatsen van één 45 inch 21:9 monitor op/bij mijn Sim-Lab TR1.

De integrated monitor mount van Sim-Lab lees ik wat berichten over dat het zou trillen/wiebelen bij gebruik (ik heb een Fanatec CSL DD 8 Nm).

Voordeel van de integrated mount is dat het qua vloeroppervlakte minder ruimte inneem en ik onder het scherm nog wat kwijt kan.

Andere optie is de single monitor stand, maar dis is 40cm breder dan de TR1, dus verlies ik aan beide kanten 20cm ruimte, en de ruimt is al beperkt.

Heeft iemand andere opties of ervaring met de Integrated Mount qua trillen/stabiliteit?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik denk met de integrated optie voor de TR1 dat stabiliteit wel mee zal vallen. Het blijft vanwege de breedte wel een potentieel issue dat een beetje inherent aan het type monitor is. Aangezien de integrated monitor stand zelf wel aan 2 kanten vast zit lijkt me dit wel meevallen.

De single monitor stand kun je natuurlijk prima gebruiken en lijkt me persoonlijk altijd stabieler met dit soort schermen en dus de voorkeur. Dat deze breder is dan de TR1 zelf lijkt me niet relevant, je kunt de zijkanten gewoon zoveel mogelijk naar binnen plaatsen zodat je qua oppervlak op de grond zo min mogelijk hoeft toe te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Die mount heb ik ook... nog in doos zitten. Met wat 'creatief-met-profiel' zou je de boel wel aardig op moeten kunnen stijven als het zou wiebelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-04 21:49
Ik heb een vraag over de Motedis S-dream. Ik zie dat je maten kan opgeven voor de rig en nu ben ik niet de kleinste man. Voor degene die een S/US/DD-dream hebben gekocht, hebben jullie de standaard maten aangehouden of is er iemand die de maten heeft veranderd om wat ruimer te zitten?

• Rootless3
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-03 16:08
Hallo allemaal!

Ik kan wel wat advies gebruiken inzake een sim set-up. Vergeef mij de lange post. Alle info is welkom, welke kleine tip ook. Thanks!

Doel: priotritair: rijvaardigheid irl verbeteren, meer bepaald drift en anti-slip, wagenbeheersing algemeen, hand-oog coördinatie, stuurbehandeling, pedaaldosering (+ eventueel heel-toe aanleren en linkervoet remmen), er zijn blijkbaar veel pro’s en contra’s over het vertalen van rijvaardigheid sim naar real life rijden, ik begrijp dat veel zaken niet door te trekken zijn maar hoop met ACC en andere spellen toch mijn vaardigheden te verbeteren. In tweede instantie: race-plezier natuurlijk :).

Budget 4500 EUR all in met gaming monitor/desktop, maximaal (zonder enige marge!) 5500 EUR maar eigenlijk is dat teveel :D.

Sim set-up is liefst futureproof en vrij waardevast indien ik ooit zou verkopen. Ik hoop met max. 3000 EUR voor gaming desktop en monitor (vermoedelijk best een curved 49”?) alle huidige en liefst ook toekomstige spellen, op redelijke (of zelfs max.?) resoluties te kunnen spelen. Koffiedik kijken voor mij. Als IT noob ga ik waarschijnlijk voor een desktop (pre-built?) van pakweg 2000 EUR en een gaming monitor van pakweg 1000 EUR.

Ik vond een 2dehands set-up die bijna identiek is aan wat ik zoek, maar een nadeel is geen garantie, waardevastheid bij herverkoop (niet 1ste eigenaar, geen garantie meer, etc.) en reeds gebruikt dus mogelijk gaat er wat stuk en is monitor sneller verouderd… ik betaal 3400 EUR voor die tweedehands met monitor incl maar heb dan wel een DD1 én formula stuur extra (in mijn ogen weegt dit niet op tegen nieuw materiaal).

Verder, ik sprak met een verkoper van professionele set-ups (vanaf 10-12K zonder motion, vanaf 42K mét motion). Zijn stelling: Monza zeker links laten liggen, Fanatek is goed in zijn genre maar gaat snel kapot en meestal net na garantieperiode, min. desktop budget +/- 2500 EUR vereist.
Hij noemde ook dat AC pro licentie inbegrepen was in zijn pakketten (3K). Is de pro versie jullie gekend en draagt dit meer bij tot een realistisch set-up? Verder bestonden zijn rigs uit Heusinkveld, Simucube, motion platform, etc. In de verkoper zijn ogen kan je Fanatek set-ups gewoon niet vergelijken en is dit een compleet andere league. Kan ik zeker inkomen, maar dit ligt nu eenmaal wáy boven mijn beschikbare budget. Denken jullie er anders over? Kan je met een setup van mijn budget wel het nodige realisme benaderen of is dit inderdaad niet te vergelijken met de pro-set-ups die raceteams gebruiken? Zo stelde de verkoper ook dat mijn enige ervaring met VR rijden in een simcenter tot misselijkheid leidde omdat die goedkopere VR setjes nu eenmaal niet deftig af te stellen zijn i.t.t. het pro materiaal dat een veelvoud kost.

Set up idee:

Simulator/base/seat: Trackracer Pro met side shifter upgrade kit, rally style seat (of GT), single integrated monitor stand (1126EUR)
of TREQ One (vanaf 421 EUR + seat + acc.)
of Simétik of ander merk
Pedalen: Fanatek Clubsport pedals V3 (of eventueel V2 indien V3 weinig meerwaarde of zelfs heel misschien V3 inverted indien meer geschikt voor mijn doel
Stuur: Podium Wheel Nascar (150EUR) + podium HUB (200 EUR) indien die hub vereist is… zo te lezen denk ik van wel + Clubsport hub is duurder
DD base: CSL DD mét boostkit (350 EUR gezien momenteel kortingsactie -150 EUR)
Clubsport V1.5 shifter: 250 EUR
Clubsport V1.5 handbrake: 130 EUR

Samen: 2565,7 EUR, resterend budget: +/- 2000 - 3000 EUR curved monitor and gaming desktop (+ draadloze muis/toetsenbord +draagarm +/- 350EUR?)

+50 EUR shipping trackracer (-20 EUR discount)
+ 37,4 shipping Fanatec

Andere mogelijkheden die ik bekijk qua merken zijn TREQ, Simétek, Sim-lab, etc.
Bij Fanatec en Trackracer blijken extra bundel kortingen (buiten reguliere om) en discount codes alvast niet mogelijk :).

Vragen :):

- Is een rally stijl stuur (volledig rond) en rally/GT seat ook geschikt voor andere stijlen dan drift en GT? Kan ik ook gemakkelijk de formule 1 achtige concepten racen met deze set-up of is bv. een formula stuur en/of peddels dan een vereiste?
- Is het in jullie ogen een verstandige keuze voor de TR8 Pro te gaan of moet ik echt niet voor een tubular frame kiezen aangezien je motion en andere upgrades in de toekomst dan uitsluit? Andere aanraders met snelle levertermijn, TREQ?
- Heb ik het correct voor dat een Fanatec DD en pedaalset rechtstreeks op de TR8 kunnen gemonteerd en de optional wheel mount add-on dus niet nodig is?
- Ik zou opteren voor de 8nm stuurmotor en niet voor de 20nm om toch ergens mijn budget ‘in te perken’, ik vermoed ruimschoots voldoende voor een noob als mezelf? Zeker aangezien mijn voornaamste doel is stuurbehandeling te verbeteren, vnl. door drift te oefenen enzovoort, denk ik dat de echt zwaardere DD’s met +20nm niet persé nodig zijn?
- Ik ben niet altijd mee met de terminologie, een ‘fixed seat’ betekent dat deze enkel in horizontale richting verstelbaar is, niet in hoogte (en tevens niet in rughoek wat met een recline wel het geval is? Enige aanraders op dit vlak? Uitproberen is niet altijd zo evident of betreft dan ook een beperkt aanbod in een fysieke winkel (bv. lynx car design), ik vermoed dat de rijtijd dit niet rechtvaardigt en ik met mijn gemiddelde afmetingen (1m79, 70kg) wel goed zit, ook met de trackracer seats.
- Is een killswitch een vereiste in jullie ogen?
- Als ik mij correct in lees, lijkt mijn budget van 1000 EUR voor een gaming desktop utopisch. 2000 EUR lijkt dan wel weer meer dan voldoende om ietwat futureproof te zitten, wat denken jullie? Ik maak nog werk van het posten van de voorbeeld set-up die ik van yourbuild ontving in een afzonderlijke post in de geschikte thread (GeForce RTX 4070, AMD Ryzen 5 7600X, Gigabyte B650 Gaming X AX, Asus monitor ROG Strix XG49VQ, etc.)
- Wat denken jullie van Simucube vs Fanatek? De goedkoopste Simucube DD zijn niet duurder dan de duurste Fanatek DD’s (hoewel boven mijn budget), hoe verhouden beiden zich tot elkaar?
- Is er een reden dat Trackracer niet bij de lijst van fabrikanten staat in de openingspost?
- Ik vind het een beetje zonde dat als ik zo’n prachtig scherm koop, ik deze vastmaak aan de rig en dus niet echt kan gebruiken als monitor voor andere games. Hoe lossen jullie dit op? Ik zag al een draagarm/gasveer voorbij komen die op een bureau was gemonteerd met de rig net naast de bureau opgesteld. Hier misschien moeilijker haalbaar (heb een Fully standing desk, hun schermhouders gaan niet tot 49”). Ik neem aan dat gamen vanuit je rig (met eventueel toetsenbord en muis houder) niet handig of zelfs ondoenbaar is? Er zijn wel geschikte draagarmen voor 49” maar het is nog maar koffiedik kijken of deze lang genoeg zijn om de goede set-up te bekomen… HX Ergotron arm en heavy duty tilt pivot lijkt wel kwaliteit maar is samen ook alweer 350 EUR…
- Er is weinig of geen budget over voor surround maar ik heb een Bose QC 35 bluetooth NC, ik neem aan perfect geschikt?
- Enig advies over toetsenbord/muis mount of zit dat alleen maar in de weg en doe je dit gewoon zonder mounts? Ik neem aan dat je gedurende het gamen best wel nog veel gebruik maakt van deze 2 om zaken in te stellen etc?
- Zijn stuurflippers een gemis indien geen formula stuur? Ga ik beter voor een clubsport hub met peddels ipv podium hub zodanig de schakelflippers te hebben?
- Ik ben een windows én IT noob, hoe moeilijk is cable management en software opstellen rig en installeren en op punt krijgen games met hardware zoals stuur, etc? Is het doenbaar dit allemaal zelf te doen als complete leek (met hulp van internet natuurlijk :))?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:43
Ik zou ook zeker overwegen om triples te nemen i.p.v. één ultrawide.
De FOV met triples is vele malen hoger dan met één ultrawide.
Het neemt echter wel wat meer ruimte in beslag, maar als je de ruimte hebt wil ik je van harte aanbevelen om triples te nemen.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:20
Imo, als je 5k uit geeft zou ik niet gaan beknibbelen op een extra stuurtje van 2 a 300 euro. Het drift stuur is prima, maar voor openwheel zou ik voor een f1 stuurtje erbij gaan (of eventueel het McLaren stuurtje afhankelijk van hoe groot je klauhanden zijn). Al kan dat altijd later nog natuurlijk. Flippers kunnen ook gewoon op de podium hub, dus dat hoeft geen reden te zijn.

De Trackracer Pro zou ik links laten liggen, voor vrijwel hetzelfde geld heb je een SimLab setje die veel meer aanpasbaarheid heeft. Dan kan je met wat alu profielen dingen als de shifter en handbrake precies op de plek krijgen waar je ze in je normale auto ook hebt zitten. Die standaard seats hebben de montage plekken altijd veel te hoog of ver naar voren.

Verder eens met @Rivanov , triples is (mits je de ruimte hebt) veel fijner dan een 49" ultrawide, het helpt vooral veel voor je omgevingsbewustzijn, net even wat natuurlijker in de rijervaring als je een stuk de bocht in kunt kijken, of wat in je ooghoek ziet bewegen. Gesproken als iemand die beide heeft en de 49" alleen nog maar aan de desktop heeft hangen. Qua prijs ook genoeg keuze voor monitoren van 1/4e de prijs als je voor 27" gaat ipv 49" dus het hoeft ook niet heel veel meer te kosten als je er daar 3 van haalt met een standaard erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Ik heb zelf 3 x uitvoering: AOC Q27G2E/BK Rood, Zwart
Perfecte schermen voor een simrig.

Hier zie je mijn rig: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75580772

En qua stuur is het Formula V2.5X Wheel van Fanatec erg fijn. Je leest / hoort hier verschillende meningen over. Velen vinden dit stuur te klein, maar ik kan je zeggen dat ik niet bepaald kleine handen heb en het stuur echt prima in de hand vind liggen. Tevens is de bouwkwaliteit ook véle malen beter dan het McLaren GT3 stuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 10-08-2023 15:29 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:36

Mystikal

It never hurts to help!

Rivanov schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:26:

Hier zie je mijn rig: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75580772

En qua stuur is het Formula V2.5X Wheel van Fanatec erg fijn. Je leest / hoort hier verschillende meningen over. Velen vinden dit stuur te klein, maar ik kan je zeggen dat ik niet bepaald kleine handen heb en het stuur echt prima in de hand vind liggen. Tevens is de bouwkwaliteit ook véle malen beter dan het McLaren GT3 stuur.
Mocht je het wel als te klein ervaren, kun je pineapplegrips kopen voor niet al te veel. Ik moet ze nog steeds bestellen, ik vind het stuurtje inderdaad te klein, maar ben zelf vrij groot (1.98mtr).

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pat1973
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:24
Rootless3 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:04:
Hallo allemaal!

Ik kan wel wat advies gebruiken inzake een sim set-up. Vergeef mij de lange post. Alle info is welkom, welke kleine tip ook. Thanks!
Nette uit gebreide post.. Ik ben in de corona tijd begonnen met 0,0 verstand van alles ,heb heeeel veel gelezen en hoop dat ik je goeie antwoorden kan geven.
Als ik nu overnieuw zou beginnen zou ik beginnen met welke apparatuur wil ik.
Ik heb weinig ervaring er mee maar ga mijn best doen.
Voordat ik een pc zou bestellen,kijk eerst wat je als monitor wilt,welke resolutie welke grote, 1 of 3 schermen of vr.
Hoe hoger de resolutie bv 4k hoe beter de pc moet zijn ,bij vr ligt het volgens mij niet aan de goedkope setjes maar meer dat de videokaart het niet goed aan kan vooral bij acc wat ik begrepen heb.
De pc die jij als voorbeeld noemt is het nieuwste wat er is,en daardoor best duur.(am5)
Ik heb zelf de vorige generatie (am4) die is een stuk goedkoper en daarmee kun je ook nog steeds een hele goeie pc maken.
Dan Simracing apparatuur , Fanatec is de meest verkochte apparatuur en plug and play.
Kijk vooral hoeveel nm je wil de sweetspot schijnt te liggen bij 11nm-13nm, ik heb zelf een csl dd 5nm en 8nm maar vooral omdat ik onze kleinzoon er op wil laten spelen (5nm iets veiliger).
Ik heb geen ervaring met andere merken maar tegenwoordig zijn er genoeg om uit te kiezen en veel verschillen doen ze volgens mij niet.
Voor de pedalen ben ik zelf begonnen met fanatec v3 ,goede pedalen maar zitten aan elkaar vast en het zijn er 3 en ik heb er maar 2 nodig (f1).
Nu heb ik heusinkveld sprint pedalen,nederlands bedrijf geweldige pedalen en support 10+(vaak ook na de garantie).
Ik zou eerst kijken welke spullen je wil en dan pas kijken welke rig je wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pat1973
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuwyp1F7oyTn20GaMFcjzO1RTuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjXDOm8d0HIniLcCeprLeiC0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn rig ,hij ziet er op dit moment iets anders uit en ben het(weer) aan het verbouwen.
Als ik zou moeten kiezen zou ik altijd een aluminium rig nemen omdat die zo makkelijk aan te passen is zie het als lego.(buizen frame wel mooier)
Zo ben ik begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz-Xkvzs7SDsk6VAa5j0jYRimPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tiTotKgFtOxgVObhzPtNACf.jpg?f=fotoalbum_large
Zelfbouw is niet veel goedkoper maar je hebt wel meer keus met alles.
Ik heb een 160x40 maar een 80x40 is voor de meeste genoeg,bij mij zit er onder mijn stoel een stalenplaat met daar een buttkicker lfe er aan en die komt net niet onder de profielen uit.
Als ik opnieuw een rig zou kopen zou ik beginnen met:
Kijken op alle sites welke wheel mount wil ik en daar mijn rig op aanpassen.
Ik zou persoonlijk nooit een instapmodel nemen en de belangrijkste reden is dat de rig dan zo moeilijk aan te passen.
Als je je wheelmount hebt gevonden zul je zien dat er verschillende maten zijn (600 mm 580 mm en 500mm breed)
de instaprigs hebben meestal de profielen op het onderframe zitten ,profielen zijn daardoor korter ,kunnen alleen wheelmounts van 500mm tussen en als je die aan de zijkant wil bevestigen(zo als bij mijn fotos) om een wheelmount van bv 580mm te bevestigen dan denk ik dat het stuurhuis te laag wordt .(Ik heb geen ervaring met die rigs is alleen mijn mening)
Dus wheelmount uitzoeken en dan kijken welke breedte je wil hebben kijken of ze een mooie 80x40 hebben in die shop.
Hebben ze daar geen rig die je wil kun je hem ook zelf bouwen zelfde model als ik maar dan zonder wheelmount of profielen voor de pedalen, dan ben je ongeveer 250 tot 300 kwijt voor een frame en kun je zelf je wheelmount en pedaldeck bepalen.
Alle profielen zijn geschikt voor simracing maar er zit wel verschil in aluxprofiel verkoopt lichte 80x40 profielen mijn profielen zijn van motedis en zijn iets zwaarder(geen zwarte profielen daar) .
Wil je toch zwarte zware profielen dan is er ook nog https://www.dold-mechatronik.de/40-I-groeftype-8 ,die hebben alle profielen ook in het zwart en op hun site kun je ook de verschillende profielen zien ze hebben zware(s) lichte (l) en ultra licht(e) ultra gebruiken ze bij aluxprofiel.(Ik kan je helpen met wat je moet bestellen als jij of iemand zelf een frame wil bestellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat1973
Ik hoop dat deze link mag is een duitse site hier kun je zien wat er allemaal mogelijk is met een rig de beste man heet peter winkler https://forum.virtualraci...ung-peter-winkler.123877/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 08:41

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

@Rootless3 je post is wel erg lang dus heb niet alles tot op de ; doorgelezen maar hieronder een aantal suggesties vanuit mijn kant.

- Rig: ga voor een TREQ of Simlab. Hiermee heb je een mooie basis die je verder kunt uitbreiden.
- Stoel: ga absoluut passen, rij bijvoorbeeld eens langs in Duiven bij TREQ. Ze hebben daar verschillende rigs staan en verkopen ook stoelen. Misschien kan je dan wel twee vliegen in 1 klap slaan.
- Stuur / wiel: kijk ook eens naar VRS DD, prijs ligt lager dan Simucube en Fanatec DD1 maar uitstekende DD. Vergeet ook niet om Marktplaats in de gaten te houden, die DD motoren gaan bijna nooit defect dus het risico dat je loopt om deze 2e hands aan te schaffen is mijn inziens klein. Wil je minder uitgeven kijken dan naar de Moza of Fanatec.
- Pedalen: zelf erg goede ervaring met zowel Heusinkveld als VRS. Maar je kunt ook eerst starten met Fanatec loadcell en vind je het leuk, dan later upgraden.
- Schermen: absoluut triples t.o.v. ultrawide voor extra beleving.
- PC: zou ik eerder gaan voor de 7800x3d i.p.v. de 7600x. Scheelt wel een kleine € 200,- maar voor gaming is de 7800x3d echt een topper. Eventueel zou je ook nog de keuze kunnen maken om bij AM4 te blijven en dan voor de 5800x3d te gaan en dan op een later moment te upgraden mocht dat echt nodig zijn. Misschien is die 5800x3d bij games nog wel sneller dan de 7600x...

Hopelijk heb je wat aan deze feedback.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pat1973
Ik draai 2560x1440 3 schermen alles hoog op een 5800x met videokaart 6900xt zonder problemen. Ik zou de 5800x 3d nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door pat1973 op 11-08-2023 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:20
pat1973 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:53:
Ik draai 2560x1440 3 schermen alles hoog op een 5800x met videokaart 6900xt zonder problemen. Ik zou de 5800x 3d nemen.
Op triple screen is de cpu minder belangrijk dan de gpu. Ik max ook alles op een triple 1440p met slechts een 3700x (wel met een GTX3090) ;) Mijn cpu tikt nooit de 100% aan. Ik zou voor triple setups dat geld van een 3D cpu in de gpu gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootless3
Hey iedereen, bedankt voor de alle hulp tot nu toe, dit leidt sowieso tot betere beslissingen, thanks mannen!
Eén nadeel, het wordt alleen maar gecompliceerder :).

Ondertussen is het vrij duidelijk dat ik niet meer voor een tube frame maar voor een aluminium profiel frame zal gaan, vermoedelijk richting Treq One, Sim-lab GT1 Evo (of Pat doet me twijfelen misschien voor de Ace of Pro te gaan en dus niet de entry rig) maar dan moet ik ergens anders gaan besparen. Totale budget mag die 5500 EUR echt niet overschrijden.

Ik was eerst volledig mee in de toch wel duidelijke voorkeur hier voor triple set-up. Maar na nog wat inlezen blijkt dit bij sommige games niet ondersteund maar vooral, het wordt er technisch niet gemakkelijker op en vraagt ook meer van de grafische kaart etc. Waardoor ik toch weer neig naar die single ultrawide. Des te meer omdat ik niet zo handig ben met instellingen enz.
Een bijkomend voordeel is dat ik met die ultrawide met monitor arm op mijn standing desk ook een monitor heb om regulier te gamen/werken. Met een triple niet... (dit is geen prioriteit maar wel handig meegenomen).

VRS DD, Heusinkveld, etc. wil ik zeker maar dan red ik het budgettair opnieuw moeilijker... Heusinkveld pedaalset bv. is min. + 769 EUR als ik het zo zie? Ik kan misschien wel bv. of handrem of pedaalset van Heusinkveld nemen zodat ik toch al iets écht écht premium heb als ik hier dan waarschijnlijk toch hard ga in doorgaan. Misschien slimmer bv. pedalen van de eerste maal top notch ipv medium level. Of de handrem van Heusinkveld is loadcell, misschien meer gevoel met driften.

Stoel: blijft erg moeilijk te kiezen vanop afstand, voordeel hier is dat Sim-lab vanuit België niet al te ver is, pleit om bij hen te kopen, hebben ook iets meer seats dan TREQ maar ik kan natuurlijk ook een stoel afzonderlijk kopen (liefst wel alles in één keer). Met mijn 1m80, 70kg nog suggesties? Sparco GRID Q en vooral de R333 lijken mij wel wat (recline, misschien niet nodig?) maar zeker die laatste opnieuw iets boven budget.

Of ik voor extra's op het frame moet gaan zoals toetsenbord en muis plate heb ik geen idee van. Werkt de huidige generatie draadloze toetsenborden en muizen afdoende voor gaming, ik vermoed van wel :)?

Verder: is een podium hub vereist om je (podium wheel rim Nascar) stuur te bevestigen aan de CSL DD, als ik het zo goed begrijp dus wel omdat dit een 'naakt' stuur betreft?

Voorlopige set-up die ik dankzij jullie in gedachten heb, breng gerust suggesties aan, het liefst bestel ik begin volgende week al:

TREQ One of Sim-lab Evo (+ subframe/mounts voor shifter/handbrake)
Pedalen: Fanatek Clubsport pedals V3
Stuur: Podium Wheel Nascar + podium HUB
DD base: CSL DD mét boostkit 8Nm
Clubsport V1.5 shifter
Clubsport V1.5 handbrake
--

Desktop & monitor (ofwel Azerty ofwel yourbuilt ofwel aanbevelingen die hier volgen):

Set-up 1:

CPU: https://azerty.nl/product...5-7600x-processor/4969554
CPU koeler: https://azerty.nl/product...istof-koelsysteem/5068871
RAM: https://azerty.nl/product/corsair-vengeance-geheugen/4657432
Moederbord: https://azerty.nl/product...g-x-ax-moederbord/5018528
Opslag: https://azerty.nl/product...-heatsink-2tb-ssd/4435187
Videokaart: https://azerty.nl/product...-windforce-oc-12g/5565807
Behuizing: https://azerty.nl/product...pered-glass-zwart/4341844
Voeding: https://azerty.nl/product/corsair-rm750e-voeding/5484341

Monitor:

- https://azerty.nl/product...919dw-qhd-monitor/3716748
- https://azerty.nl/product/49gr85dc-b/5465452
- https://azerty.nl/product...g49vq-led-monitor/3759927

Set up 2

Be Quiet! Pure Base 500DX - Zwart €109,00
AMD Ryzen 5 7600X €249,00
Gigabyte B650 Gaming X AX €215,00
Scythe Mugen 5 Rev.C Black Edition €65,00
NVIDIA GeForce RTX 4070 - MSI GeForce RTX 4070 Ventus 3X OC €719,00
Kingston Fury Beast DDR5 5600Mhz - 32GB (2x16GB) €149,00
Kingston NV2 - 2TB €99,00
Geen extra opslag 2x €0,00
Be Quiet! Pure Power 12 M 650W €125,00
Assemblage (Bouwkosten) - 2 jaar garantie & service €125,00
Windows 11 Home - Nederlands (NL) €99,95

+ Asus ROG Strix XG49VQ (949 EUR)

De best-buy van Tweakers gelezen, die gaming desktop is wel maar 500 - 800 EUR maar ben ik bang dat deze tekort schiet en dus niet future proof is komende jaren... corrigeer mij gerust als ik het verkeerd zie!

Appreciate it!

[ Voor 4% gewijzigd door Rootless3 op 11-08-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:51
Heb vandaag de Next Level wheel stand 2.0 gekocht.
Heb deze nog niet geïnstalleerd maar voelt wel stevig aan.

Had eerst de next level racing f-gt de hele klapbare stoel vindt ik niks en elke keer weer opklappen en de stoel waar je eigenlijk in ploft.

Ben benieuwd hoe deze ervaring zal zijn heb ook de optie als dit niet bevalt te kiezen voor een Next Level Racing GTSeat Add.

Maar moet dit van Next Level of kan dit ook van een andere merk zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:01
@Rootless3, goed post en leuke situatie.

Mijn visie (niet mooi gemaakt, wil gaan slapen), kan me niet voorstellen dat je voor 4,5k niets moois samen kunt stellen. Je kunt ook voor beduidend minder beginnen. Ik verbaas me soms over hoe 'all-in' mensen gaan op een nieuwe hobby zonder echt te weten of het wat voor ze is.
Daarnaast, maar dat is persoonlijk, vind ik het ook leuk om gaande weg wat te upgraden en het gevoel te krijgen weet wat nieuws te hebben. Heb zelf deze hobby over de laatste ~5 jaar langzaam aan geupgrade.

Anywayz, here goes.

Sim Rig (SimLab, Treq, etc)Totaal: ~ 1050 euro

SIM hardwareIk zou enkel een shifter en handrem kopen als je het echt nodig hebt, als je het nog niet weet niet kopen!! Ben niet zo bekend met andere merken, daarover kunnen andere beter advies geven.
Totaal = 1250 excl shifter en handrem 1650 incl.

Triples
  • 3 x 1440p = 600 euro
  • of evt VR als je echt immersie wilt.
  • Kun je evt nog een 34" scherm voor op je bureau kopen voor zo'n 300 euro.
Grove tussenstand
  • Rig = 1100 euro
  • SIM hardware = 1300 euro
  • Triples = 600 euro
  • Dan zit je op 3k dus nog 1500 voor PC wat voldoende is zoals bv deze: Kasj in "1500 - 2000 euro game PC bouwen."
  • . Futureproof bestaat niet in PC land. Dit is al een serieus snelle PC, kunt ook goed voor minder wat moois in elkaar steken.
ps. ik had vanavond wel een leuke battle op LFM (triples all the way ;))
Even snel filmpje met telefoon gemaakt, het gaat om het idee:
https://photos.app.goo.gl/Y25aQ2a7dkL8wHsD9

[ Voor 35% gewijzigd door Card Nox op 12-08-2023 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Rootless3 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:40:

Ik was eerst volledig mee in de toch wel duidelijke voorkeur hier voor triple set-up. Maar na nog wat inlezen blijkt dit bij sommige games niet ondersteund maar vooral, het wordt er technisch niet gemakkelijker op en vraagt ook meer van de grafische kaart etc. Waardoor ik toch weer neig naar die single ultrawide. Des te meer omdat ik niet zo handig ben met instellingen enz.
Een bijkomend voordeel is dat ik met die ultrawide met monitor arm op mijn standing desk ook een monitor heb om regulier te gamen/werken. Met een triple niet... (dit is geen prioriteit maar wel handig meegenomen).
Even hier kort op inhakend. Het hangt er deels vanaf welke games je wilt gaan spelen.
De racesims die ik speel, ondersteunen allemaal Triple Screen. Sommige native, de enkeling met een hele kleine eenmalige config aanpassing. Maar dat stelt allemaal niks voor. Als je op dat punt staat, help ik je heel graag. ;)

- iRacing
- Assetto Corsa Competizione
- Assetto Corsa
- Automobilista 2
- rFactor

Zelfs Euro Truck Simulator 2 heb ik in een perfecte triple screen setup werkend. :)

Games die geen triple screen ondersteunen:

- F1 series
- RENNSPORT
- Forza Motorsport
- Forza Horizon

Die kun je wel in triple screen spelen als je NVIDIA Surround gebruikt, maar dan heb je in feite een volledig uitgerekt scherm waardoor je side monitors gewarped zijn.
Maargoed, deze games zijn met uitzondering van RENNSPORT (die nog steeds in beta is en waarbij triple screen support hopelijk na release komt) ook geen simulators dus die speel ik ook niet op m’n rig. ;)

Dus laat je daar absoluut niet door afschrikken. Geloof me. Heb je de ruimte; triples triples triples.

Er zijn hier enkele Tweakers zelfs overgestapt van VR naar triples omdat ze dan véél meer spatial awareness hebben door de hogere FOV.

Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen, dan ben je van harte welkom om eens te komen kijken.

/edit: hier nog een korte clip die ik destijds heb opgenomen. ACC in triple screen. M’n rig ziet er inmiddels alweer flink anders uit. Want beware; once you go down the rabbithole….

Dit krijg je dus NOOIT met een single widescreen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 12-08-2023 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pat1973
Rootless3 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:40:
Hey iedereen, bedankt voor de alle hulp tot nu toe, dit leidt sowieso tot betere beslissingen, thanks mannen!
Eén nadeel, het wordt alleen maar gecompliceerder :).

Ondertussen is het vrij duidelijk dat ik niet meer voor een tube frame maar voor een aluminium profiel frame zal gaan, vermoedelijk richting Treq One, Sim-lab GT1 Evo (of Pat doet me twijfelen misschien voor de Ace of Pro te gaan en dus niet de entry rig) maar dan moet ik ergens anders gaan besparen. Totale budget mag die 5500 EUR echt niet overschrijden.
Dat heb ik niet gezegt lol. Er is niks mis met welke rig dan ook maar en hier komt ie deze van trackracer https://trakracer.eu/coll...r80-lite-racing-simulator effe naar beneden scrollen zie je een plaatje met de maten en bij de treq https://www.treq-sim.com/product/treq-one/ ook effe naar beneden scrollen die van trakracer is groter maar het belangrijkste is de recht opstaande profielen de rig van treq is bv 660 hoog maar met de opstaande profielen erboven op gemonteerd.(wheelmount 500mm)
Als jij nu bij trakracer een wheelmount koop is die 580mm breed ,want trakracer bevestigd die rechtopstaande profielen aande zijkant en dan heb je 580mmbreedte.
Die van treq als je daar de rechtopstaande aan de zijkant zou bevestigen is de rig nog maar 580mm hoog dus je stuur is dan 8 cm lager.
Die van trakracer kan je veel beter aan passen, als je 2 van deze plaatjes besteld https://www.aluxprofiel.nl/t-verbindingsplaat-80x160/a3964 wordt ie net zo breed als die van simlab 600mm dus die rig kan 500,580en 600mm breedte gemaakt worden dat bedoel ik met aanpassen.(sorry beter kan ik het niet uitleggen)
De grootste fout die ik heb gemaakt is alles te snel willen doen.Ik heb niet zo veel verstand van pc en monitor maar ik zou eerst wat meer lezen .
De monitoren die je hebt geselecteerd zijn best verschillend qua specs, wat ik heb gelezen zijn aantal herz,en ook reactiesnelheid belangrijk maar net wat ik zeg weinig ervaring lol.
Ik zou voor monitoren ook bij andere winkels kijken die duurste uit jouw lijstje kan ik bv in duitsland vinden voor 1000 euro.
Neem de tijd met zulke dingen ,anders ben je dadelijk een hoop extra geld kwijt .(net als ikke 8)7 .

belangrijk dingetje nog ,bestel hier de racebundle dan heb je voor 12 euro gelijk al een paar sims.
https://www.humblebundle....dleultimateupgrade_bundle
nog 5 dagen geldig

[ Voor 7% gewijzigd door pat1973 op 12-08-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Als het budget €4500-€5500 bedraagt zou ik nevernooitniet voor Fanatec gaan. Ik zweer bij Simucube, de SC2. Maar dat ben ik. Oh, en ook geen triples, dan eerder ultrawide i.c.m. Trackir5. Of, nog beter, VR. Ik zelf race (en vlieg) in VR en anders niet. :)

Oh, en natúúrlijk voor een alurig gaan. Dat is echt een no brainer.

[ Voor 14% gewijzigd door dawg op 12-08-2023 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:22
Ieder z'n ding uiteraard, maar track-ir i.c.m. race simulaties vond ik echt verschrikkelijk.
Voelde erg on natuurlijk, omdat je hele beeld verschuift en je (ik) mijn oriëntatie / richtingsgevoel wat verloor.

Met vliegen vond ik dit wel perfect omdat het allemaal een stuk trager gaat.

Ik heb ook vr gehad, en dit is zeker een aanrader mits je geen problemen hebt met het 'afgesloten van de wereld' te zijn.

Uiteindelijk toch triples gekocht, en de vr verkocht.
Geen spijt van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Nog een reden voor triples. Immersive trucken. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09

Hupske

AFCA

dawg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:35:
Als het budget €4500-€5500 bedraagt zou ik nevernooitniet voor Fanatec gaan. Ik zweer bij Simucube, de SC2. Maar dat ben ik. Oh, en ook geen triples, dan eerder ultrawide i.c.m. Trackir5. Of, nog beter, VR. Ik zelf race (en vlieg) in VR en anders niet. :)

Asetek La Prima bundel is ook leuke om mee te starten :) Neem daarnaast een losse QR van hun erbij en je kan later elk stuurtje gebruiken wat je wilt.

Verder zal ik wel voor triples gaan of VR.

[ Voor 3% gewijzigd door Hupske op 12-08-2023 18:25 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Sorry dubbel

[ Voor 216% gewijzigd door Hupske op 12-08-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Sinds VR kan ik 2d met de beste wil van de wereld niet immersive noemen. Zeker niet als je niet minimaal 40” gebruikt.

Het enige nadeel aan VR is dat ik niet lekker met een pilsje wat kan cruisen, maar voor de rest VR any day. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
dawg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:57:
[...]
Het enige nadeel aan VR is dat ik niet lekker met een pilsje wat kan cruisen, maar voor de rest VR any day. :)
Hang je onderste boven in je rig met een helm op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Darkangle schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Hang je onderste boven in je rig met een helm op?
Nee? Het kan wel maar ik vind het niet echt relax, laat ik het zo zeggen.

Bril op, bril af, slok, bril op, bril af, slok, bril op. Etc. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
dawg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Sinds VR kan ik 2d met de beste wil van de wereld niet immersive noemen. Zeker niet als je niet minimaal 40” gebruikt.

Ik heb VR gereden met de PSVR 2. Maar zoals ik al heel vaak in het verleden hier heb verkondigd; ik kon maar niet wennen aan het "duikbril" effect en dat haalde juist voor mij de immersie weg. Maar ieder zijn ding uiteraard! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Rivanov schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Ik heb VR gereden met de PSVR 2. Maar zoals ik al heel vaak in het verleden hier heb verkondigd; ik kon maar niet wennen aan het "duikbril" effect en dat haalde juist voor mij de immersie weg. Maar ieder zijn ding uiteraard! :)
Dat vond ik in het begin ook maar nu merk ik dat niet meer.

V.wb. triples. Dit is wél erg immersive!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
dawg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Nee? Het kan wel maar ik vind het niet echt relax, laat ik het zo zeggen.

Bril op, bril af, slok, bril op, bril af, slok, bril op. Etc. :P
Heheh.

De grap was dat het juist prima gaat hier 😉.

Bril op, biertje open, bril hoeft niet af en gewoon af en toe een slokje. Zowel in de index als de bigscreen gaat dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik wil graag beginnen met simracen en in 1x een leuke rig kopen. Gaming-PC heb ik al. Heb ervaring met aluprofielen vanuit het 3D printen dus wil graag een profielen-basis. Mijn budget is 4000-5000 euro.

Zat te denken aan de volgende set:
Moza R16 + Moza FSR: 1649
Heusinkveld Sprint 2 Pedal Set: 649
3x 32 inch curved 1080p scherm: AOC C32G2ZE: 657
TREQ ONE + TREQ STS + Triple Monitor Stand: 1190

Goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
0fbe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:49:
Ik wil graag beginnen met simracen en in 1x een leuke rig kopen. Gaming-PC heb ik al. Heb ervaring met aluprofielen vanuit het 3D printen dus wil graag een profielen-basis. Mijn budget is 4000-5000 euro.

Zat te denken aan de volgende set:
Moza R16 + Moza FSR: 1649
Heusinkveld Sprint 2 Pedal Set: 649
3x 32 inch curved 1080p scherm: AOC C32G2ZE: 657
TREQ ONE + TREQ STS + Triple Monitor Stand: 1190

Goed idee?
Goede keuzes. Enkel 32” 1080p lijkt me niet echt slim. Weet niet wat voor GPU je hebt, maar zou minimaal voor 1440p gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
Wat @Rivanov zegt. Ik heb 3x27" 1080p en nog groter met deze resolutie zou ik niet gaan. Als je PC 't niet trekt PC upgraden of voor 27" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55
Ok thanks, AOC CQ32G2SE/BK is maar marginaal duurder en wel 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootless3
Rivanov schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:16:
Ik zou ook zeker overwegen om triples te nemen i.p.v. één ultrawide.
De FOV met triples is vele malen hoger dan met één ultrawide.
Het neemt echter wel wat meer ruimte in beslag, maar als je de ruimte hebt wil ik je van harte aanbevelen om triples te nemen.
Thanks.

Ruimte heb ik wel, alleen blijf ik ik met vraagtekens zitten of ik als NOOB op vak van IT (echt wel niet te onderschatten :)!) de instellingen wel goed krijg voor triple set-up, zeker met meerdere games. Ik begrijp dat het hier voor velen een hobby is om alles goed te krijgen, maar ik ben, zeker nu, eerder van het type "plug&play". In die zin blijft een ultrawide erg aantrekkelijk (ook naar cable management etc.). Maar vermoedelijk ga ik toch voor een triple, ik leg niet graag het overwegende Tweakers advies naast mij neer. VR zie ik dan weer echt niet zitten om verschillende redenen.
CrashOverDrive schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:02:
Imo, als je 5k uit geeft zou ik niet gaan beknibbelen op een extra stuurtje van 2 a 300 euro. Het drift stuur is prima, maar voor openwheel zou ik voor een f1 stuurtje erbij gaan (of eventueel het McLaren stuurtje afhankelijk van hoe groot je klauhanden zijn). Al kan dat altijd later nog natuurlijk. Flippers kunnen ook gewoon op de podium hub, dus dat hoeft geen reden te zijn.

De Trackracer Pro zou ik links laten liggen, voor vrijwel hetzelfde geld heb je een SimLab setje die veel meer aanpasbaarheid heeft. Dan kan je met wat alu profielen dingen als de shifter en handbrake precies op de plek krijgen waar je ze in je normale auto ook hebt zitten. Die standaard seats hebben de montage plekken altijd veel te hoog of ver naar voren.

Verder eens met @Rivanov , triples is (mits je de ruimte hebt) veel fijner dan een 49" ultrawide, het helpt vooral veel voor je omgevingsbewustzijn, net even wat natuurlijker in de rijervaring als je een stuk de bocht in kunt kijken, of wat in je ooghoek ziet bewegen. Gesproken als iemand die beide heeft en de 49" alleen nog maar aan de desktop heeft hangen. Qua prijs ook genoeg keuze voor monitoren van 1/4e de prijs als je voor 27" gaat ipv 49" dus het hoeft ook niet heel veel meer te kosten als je er daar 3 van haalt met een standaard erbij.
Bedankt!
Fanatec links laten liggen en voor Simucube gaan, heel graag. Ik hoor het je graag zeggen... MAAR, hoe je dat met max. 5500 EUR als monitors/desktop inbegrepen moeten zijn. Dat lukt simpelweg niet. Of verlicht mij :)?

Ik zou al max. 500 EUR mogen uitgeven aan desktop set-up maar als leek op vlak van assemblage besteed ik dat sowieso uit aan bv. Azerty. Ook een OS nodig etc. All-in, zeker met triple set-up en vereisten GPU, lijkt 2K voor desktop incl Windows 11/assemblage, etc. mij geen overkill. De best buy van Tweakers (maart 2023), 1000 EUR, lijkt mij niet genoeg (of zie ik het mis? Moeilijk inschatten voor mij...), zwaardere GPU nodig, moederbord met meer uitgangen en wifi, etc.

Ik las ook wel eens dat een ultrawide soms realistischer is in de zin van dat een triple meer beeld geeft dan je feitelijk te zien krijgt irl. En ergens anders kwam ik dit niet meer tegen. Klaarblijkelijk kwestie van FOV goed instellen. Lijkt me allemaal niet zo simpel, niet dan?
De immersion ervaring van de triples lijkt mij wel echt nice!
Rivanov schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:26:

Ontzettend mooie rig! Dit is iets om te benaderen, ik zou wel voor 32" gaan normaalgezien maar je doet me twijfelen. Hangt er vanaf welke kwaliteit 32" ik mij kan permitteren en of GPU/desktop dit trekt (zie onder).
pat1973 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Nette uit gebreide post.. Ik ben in de corona tijd begonnen met 0,0 verstand van alles ,heb heeeel veel gelezen en hoop dat ik je goeie antwoorden kan geven.
Als ik nu overnieuw zou beginnen zou ik beginnen met welke apparatuur wil ik.
Ik heb weinig ervaring er mee maar ga mijn best doen.
Voordat ik een pc zou bestellen,kijk eerst wat je als monitor wilt,welke resolutie welke grote, 1 of 3 schermen of vr.
Hoe hoger de resolutie bv 4k hoe beter de pc moet zijn ,bij vr ligt het volgens mij niet aan de goedkope setjes maar meer dat de videokaart het niet goed aan kan vooral bij acc wat ik begrepen heb.
De pc die jij als voorbeeld noemt is het nieuwste wat er is,en daardoor best duur.(am5)
Ik heb zelf de vorige generatie (am4) die is een stuk goedkoper en daarmee kun je ook nog steeds een hele goeie pc maken.
Dan Simracing apparatuur , Fanatec is de meest verkochte apparatuur en plug and play.
Kijk vooral hoeveel nm je wil de sweetspot schijnt te liggen bij 11nm-13nm, ik heb zelf een csl dd 5nm en 8nm maar vooral omdat ik onze kleinzoon er op wil laten spelen (5nm iets veiliger).
Ik heb geen ervaring met andere merken maar tegenwoordig zijn er genoeg om uit te kiezen en veel verschillen doen ze volgens mij niet.
Voor de pedalen ben ik zelf begonnen met fanatec v3 ,goede pedalen maar zitten aan elkaar vast en het zijn er 3 en ik heb er maar 2 nodig (f1).
Nu heb ik heusinkveld sprint pedalen,nederlands bedrijf geweldige pedalen en support 10+(vaak ook na de garantie).
Ik zou eerst kijken welke spullen je wil en dan pas kijken welke rig je wilt.
Thanks!
Wat ik wil is ondertussen vrij duidelijk, ik post hieronder mijn set-up die ik nu in mijn hoofd heb. Desktop kan misschien wel goedkoper, maar voor mij als leek dus moeilijk te beoordelen, ik vertrouw op de mening van bv. Azerty (hen mijn situatie uitgelegd). Het is niet dat ik lui ben, maar als ik me moet inlezen en elk afzonderlijk onderdeel van sim racen (hardware rig, hardware PC, software, etc.) dan kom ik niet meer aan rijden toe, en dat is op korte termijn vrij belangrijk. Ik wil mij zeker wel inlezen mbt hoe ik op een goedkopere manier toch een pc kan samenstellen, maar kan deze toch niet zelf assembleren, dus lijkt mij gewoon slimmer extern toe te vertrouwen.
Heusinkveld etc. allemaal erg mooi, iets om voor te sparen ;).

Machtige set-up heb je daar!
Bedankt ook voor de link naar die Duitsers... echt zot wat allemaal kan. Zoveel te ontdekken, zo weinig tijd :D.

Wheel-mount: lijkt een extra wheel mount je nodig bij bv. TREQ One (of gelijkaardig) of gewoon doenbaar op de baseplate? Voor mij is het nog even koffidedik kijken of een extra DD mount nodig is?
Merci voor je toelichting over de aluminium rigs en aanpassingen, voor mij, niet zo technisch onderlegd, is dit even verdwalen op dit moment. Vermoedelijk ga ik voorlopig voor een basis set-up (die dan maar iets minder aanpasbaar is).
Geen instapmodel nemen is budgettair gezien moeilijk, want bv. grafische kaart (4070 ipv 4080 die dubbel zo duur is) lijkt mij bv. nu al underpowered indien ik de triple set-up ga doen.
Doubleoz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:15:
@Rootless3 je post is wel erg lang dus heb niet alles tot op de ; doorgelezen maar hieronder een aantal suggesties vanuit mijn kant.

- Rig: ga voor een TREQ of Simlab. Hiermee heb je een mooie basis die je verder kunt uitbreiden.
- Stoel: ga absoluut passen, rij bijvoorbeeld eens langs in Duiven bij TREQ. Ze hebben daar verschillende rigs staan en verkopen ook stoelen. Misschien kan je dan wel twee vliegen in 1 klap slaan.
- Stuur / wiel: kijk ook eens naar VRS DD, prijs ligt lager dan Simucube en Fanatec DD1 maar uitstekende DD. Vergeet ook niet om Marktplaats in de gaten te houden, die DD motoren gaan bijna nooit defect dus het risico dat je loopt om deze 2e hands aan te schaffen is mijn inziens klein. Wil je minder uitgeven kijken dan naar de Moza of Fanatec.
- Pedalen: zelf erg goede ervaring met zowel Heusinkveld als VRS. Maar je kunt ook eerst starten met Fanatec loadcell en vind je het leuk, dan later upgraden.
- Schermen: absoluut triples t.o.v. ultrawide voor extra beleving.
- PC: zou ik eerder gaan voor de 7800x3d i.p.v. de 7600x. Scheelt wel een kleine € 200,- maar voor gaming is de 7800x3d echt een topper. Eventueel zou je ook nog de keuze kunnen maken om bij AM4 te blijven en dan voor de 5800x3d te gaan en dan op een later moment te upgraden mocht dat echt nodig zijn. Misschien is die 5800x3d bij games nog wel sneller dan de 7600x...

Hopelijk heb je wat aan deze feedback.
Thanks! Heb ik zeker wat aan.
Stoel passen ga ik wrs proberen bij TREQ.
VRS ziet er zeker goed uit maar dus ook nog iets boven budget (althans, for now :)).
Triples zullen het quasi zeker worden.
De 7800 wordt bekeken, maar ik ga ergens moeten besparen, gezien de keuze nu voor triples ga ik denk ik eerst de GPU zwaarder moeten voorzien. Ik vrees dat budget dan op is voor de upgrade naar de 7800.

Oops... heb nu pas door dat ik al eens algemeen geantwoord had, maar bij deze iedereen ook individueel van respons voorzien. Merci voor de input!

Even verder gaan:
Card Nox schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:40:
@Rootless3, goed post en leuke situatie.

Mijn visie (niet mooi gemaakt, wil gaan slapen), kan me niet voorstellen dat je voor 4,5k niets moois samen kunt stellen. Je kunt ook voor beduidend minder beginnen. Ik verbaas me soms over hoe 'all-in' mensen gaan op een nieuwe hobby zonder echt te weten of het wat voor ze is.
Daarnaast, maar dat is persoonlijk, vind ik het ook leuk om gaande weg wat te upgraden en het gevoel te krijgen weet wat nieuws te hebben. Heb zelf deze hobby over de laatste ~5 jaar langzaam aan geupgrade.

Anywayz, here goes.

Sim Rig (SimLab, Treq, etc)Totaal: ~ 1050 euro

SIM hardwareIk zou enkel een shifter en handrem kopen als je het echt nodig hebt, als je het nog niet weet niet kopen!! Ben niet zo bekend met andere merken, daarover kunnen andere beter advies geven.
Totaal = 1250 excl shifter en handrem 1650 incl.

Triples
  • 3 x 1440p = 600 euro
  • of evt VR als je echt immersie wilt.
  • Kun je evt nog een 34" scherm voor op je bureau kopen voor zo'n 300 euro.
Grove tussenstand
  • Rig = 1100 euro
  • SIM hardware = 1300 euro
  • Triples = 600 euro
  • Dan zit je op 3k dus nog 1500 voor PC wat voldoende is zoals bv deze: Kasj in "1500 - 2000 euro game PC bouwen."
  • . Futureproof bestaat niet in PC land. Dit is al een serieus snelle PC, kunt ook goed voor minder wat moois in elkaar steken.
ps. ik had vanavond wel een leuke battle op LFM (triples all the way ;))
Even snel filmpje met telefoon gemaakt, het gaat om het idee:
https://photos.app.goo.gl/Y25aQ2a7dkL8wHsD9
Kan zeker volgen m.b.t. geleidelijk aan upgraden, zeker leuk om alles te zien groeien. Niettemin is goedkoop dikwijls ook duurkoop als je dan toch beter wil en moet gaan verkopen/tweedehands niet verkocht krijgt/enz. Ook is realisme en vertaling naar irl rijden echt wel van belang, daarom liefst niet de allergoedkoopste set up.
Wat ik nu voor ogen heb lijkt mij nog niets niet overdreven of heel high-end gezien mijn budget ook desktop/monitors behelst.

Monitors ga ik vermoedelijk voor 32" dus die zullen duurder uitkomen net als monitor stand en nog wat zaken (zo is handrem/shifter wel vereiste voor mij).

Bedankt voor desktop configuratie voorbeeld. 1750 EUR is met assemblage en Windows wel 2000 EUR dus vermoedelijk moet ik toch echt wel rekening houden met gelijkaardig budget. Zeker indien upgrade zwaardere GPU. Stoel zal ook wat duurder zijn.
Rivanov schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Even hier kort op inhakend. Het hangt er deels vanaf welke games je wilt gaan spelen.
De racesims die ik speel, ondersteunen allemaal Triple Screen. Sommige native, de enkeling met een hele kleine eenmalige config aanpassing. Maar dat stelt allemaal niks voor. Als je op dat punt staat, help ik je heel graag. ;)

- iRacing
- Assetto Corsa Competizione
- Assetto Corsa
- Automobilista 2
- rFactor

Zelfs Euro Truck Simulator 2 heb ik in een perfecte triple screen setup werkend. :)

Games die geen triple screen ondersteunen:

- F1 series
- RENNSPORT
- Forza Motorsport
- Forza Horizon

Die kun je wel in triple screen spelen als je NVIDIA Surround gebruikt, maar dan heb je in feite een volledig uitgerekt scherm waardoor je side monitors gewarped zijn.
Maargoed, deze games zijn met uitzondering van RENNSPORT (die nog steeds in beta is en waarbij triple screen support hopelijk na release komt) ook geen simulators dus die speel ik ook niet op m’n rig. ;)

Dus laat je daar absoluut niet door afschrikken. Geloof me. Heb je de ruimte; triples triples triples.

Er zijn hier enkele Tweakers zelfs overgestapt van VR naar triples omdat ze dan véél meer spatial awareness hebben door de hogere FOV.

Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen, dan ben je van harte welkom om eens te komen kijken.

/edit: hier nog een korte clip die ik destijds heb opgenomen. ACC in triple screen. M’n rig ziet er inmiddels alweer flink anders uit. Want beware; once you go down the rabbithole….

[Streamable: acc]

Dit krijg je dus NOOIT met een single widescreen. ;)
Merci! Zalige set-up! Triples it will be (hoewel ik Forza en F1 als arcadesim's ook écht wel wou spelen...).
En bedankt voor je aanbod, ga ik later graag op in _/-\o_ !!
pat1973 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Dat heb ik niet gezegt lol. Er is niks mis met welke rig dan ook maar en hier komt ie deze van trackracer https://trakracer.eu/coll...r80-lite-racing-simulator effe naar beneden scrollen zie je een plaatje met de maten en bij de treq https://www.treq-sim.com/product/treq-one/ ook effe naar beneden scrollen die van trakracer is groter maar het belangrijkste is de recht opstaande profielen de rig van treq is bv 660 hoog maar met de opstaande profielen erboven op gemonteerd.(wheelmount 500mm)
Als jij nu bij trakracer een wheelmount koop is die 580mm breed ,want trakracer bevestigd die rechtopstaande profielen aande zijkant en dan heb je 580mmbreedte.
Die van treq als je daar de rechtopstaande aan de zijkant zou bevestigen is de rig nog maar 580mm hoog dus je stuur is dan 8 cm lager.
Die van trakracer kan je veel beter aan passen, als je 2 van deze plaatjes besteld https://www.aluxprofiel.nl/t-verbindingsplaat-80x160/a3964 wordt ie net zo breed als die van simlab 600mm dus die rig kan 500,580en 600mm breedte gemaakt worden dat bedoel ik met aanpassen.(sorry beter kan ik het niet uitleggen)
De grootste fout die ik heb gemaakt is alles te snel willen doen.Ik heb niet zo veel verstand van pc en monitor maar ik zou eerst wat meer lezen .
De monitoren die je hebt geselecteerd zijn best verschillend qua specs, wat ik heb gelezen zijn aantal herz,en ook reactiesnelheid belangrijk maar net wat ik zeg weinig ervaring lol.
Ik zou voor monitoren ook bij andere winkels kijken die duurste uit jouw lijstje kan ik bv in duitsland vinden voor 1000 euro.
Neem de tijd met zulke dingen ,anders ben je dadelijk een hoop extra geld kwijt .(net als ikke 8)7 .

belangrijk dingetje nog ,bestel hier de racebundle dan heb je voor 12 euro gelijk al een paar sims.
https://www.humblebundle....dleultimateupgrade_bundle
nog 5 dagen geldig
De bundel had ik al besteld, was hier al ergens tegengekomen, prima tip, thanks!
En ja nee, ik verdwaal misschien wat in de mogelijkheden waardoor ik dit verkeerd voorhad, dank voor de toelichting again!
dawg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:35:

Please verlos mij, toon je mij eens hoe ik met zelfs het max budget van 5500 EUR dan SC2 kan veroorloven met deftige rig etc?
Hupske schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:24:
[...]

Asetek La Prima bundel is ook leuke om mee te starten :) Neem daarnaast een losse QR van hun erbij en je kan later elk stuurtje gebruiken wat je wilt.

Verder zal ik wel voor triples gaan of VR.
Idem, bedankt maar te duur + clutch nodig.
= 1418 EUR voor DD, 2 pedalen en Formula stuur. Heb rond stuur nodig ook. Met desktop, triples, rig krijg ik dat nooit rond. Hoe dan :)?

Huidig plan:

TREQ One (of Sim-lab Evo of Trackracer TR80 Lite) met bv. Sparco Grid Q seat (+ subframe/mounts voor shifter/handbrake + triple monitor stand) - +/- 1400 EUR
Pedalen: Fanatek Clubsport pedals V2 - 300 EUR
Stuur: Podium Wheel Nascar + podium HUB - 300 EUR
DD base: CSL DD mét boostkit 8Nm (bundel promo) - 300 EUR
Clubsport V1.5 shifter - 259 EUR
Heusinkveld handbrake of Clubsport V1.5 - 339 EUR of 139 EUR

Totaal: +/- 2700 - 2900 EUR

Desktop & monitor:

CPU: https://azerty.nl/product...5-7600x-processor/4969554 
CPU koeler: https://azerty.nl/product...istof-koelsysteem/5068871 
RAM: https://azerty.nl/product/corsair-vengeance-geheugen/4657432 
Moederbord: https://azerty.nl/product...g-x-ax-moederbord/5018528 
Opslag: https://azerty.nl/product...-heatsink-2tb-ssd/4435187
Videokaart: https://azerty.nl/product...-windforce-oc-12g/5565807
Behuizing: https://azerty.nl/product...pered-glass-zwart/4341844 
Voeding: https://azerty.nl/product/corsair-rm750e-voeding/5484341
+ Monitor: 3**32” —> ASUS Tuf Gaming VG32AQA1A (31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 170Hz • VA • 1ms)

Totaal +/- 2750 EUR

Totaal totaal: 5450 - 5650 EUR

Any input?
Appreciate it!

Resterende vragen:

1. Wat denken jullie van de monitors: https://tweakers.net/pric...ming-vg32aqa1a-zwart.html Ik heb 10% bij Bol en ze stonder aan 289 EUR maar zijn zonet uitverkocht :(. Andere aanraders?
2. Is de geforce-rtx-4070 te licht berekend voor triples en moet ik denken aan de 4080 die maar liefst dubbel zo duur is: https://azerty.nl/product...dforce-videokaart/5622766?
3. Akkoord dat een afzonderlijke triple mount beter is dan integrated? Ik wil ook wel niet té dicht op scherm zitten naar ooghygiëne toe (geen idee hoe evidence based dat is :)) en ook naar vibraties toe natuurlijk...
4. Is een footrest niet vrij essentieel als toevoeging, waar laten jullie die linkervoet of remmen jullie allemaal met links? Bv. https://sim-lab.eu/products/sim-foot-rest-racing-accessories? Moet nog maar eens uitzoeken of dit compatibel is met bv. TREQ indien ik daar zou kopen.
5. Hoe moeilijk is het geheel van afstellen van pedalen, stuur, triples, voor iemand zonder enige IT bagage? Doenbaar?

Sorry voor de lange post jongens :) en bedankt voor alle input, dit duwt mij richting onderbouwde keuzes O-) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Input? Doorsparen. :P

Serieus. Tja, je - in mijn ogen - bottelneck qua prijs zijn die triples. Maar velen van ons hebben makkelijk praten in de zin dat velen in stappen konden upgraden. Hadden bijvoorbeeld al een DD, of een alu rig, of sjieke pedalensets, en dan kun je 1 item per keer upgraden wat het op dat moment minder prijzig maakt. En dan moet je de PC er ook nog bij.

Vandaar dat mijn "doorsparen" niet helemaal als grap bedoeld is. Dan heb je straks HE pedalen, een volwassen al rig, en een instap DD. Als je het mij vraagt is dat een beetje zonde, ik vermoed dat je deze op den duur toch zult vervangen en dan kun je beter even doorsparen.

Want naast het voordeel wat velen van ons hebben gehad wat ik hierboven schets, is dat het nogal verslavend is en door stap voor stap te upgraden (i.e. jezelf vanwege <redenen> overtuigen dat jij niet een deftige DD nodig hebt ;) ) zijn velen uiteindelijk veel duurder uit. Zo ook ik.

Slechts mijn optiek. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Rootless3, Waarom perce 32" 1440p?
27" scheelt al zo'n 250 euro (en je krijgt 180c FOV) en kunt lichtere monitor stand nemen wat nog eens 100 of 150 bespaard?

Met FHD kun je nog eens een paar honderd euro besparen, vooral op je GPU.

Zou triples altijd los doen van je rig ivm trillingen.

Je kunt niet alles max hebben voor dat budget. Geluk is wel dat je de meeste dingen vrij simpel kunt upgraden zou je dat laterna nog willen doen.

Mbt het hele realisme, met alle respect maar als je geen ervaring hebt is dit al (bijna) overkill. Zoals met zoveel hobbies maakt de hardware je niet (veel) sneller maar vooral de uren. Er zijn genoeg aliens die met een setup van een paar honderd euro rijden en iedereen hier de snot voor de ogen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootless3
dawg schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:22:
Input? Doorsparen. :P

Serieus. Tja, je - in mijn ogen - bottelneck qua prijs zijn die triples. Maar velen van ons hebben makkelijk praten in de zin dat velen in stappen konden upgraden. Hadden bijvoorbeeld al een DD, of een alu rig, of sjieke pedalensets, en dan kun je 1 item per keer upgraden wat het op dat moment minder prijzig maakt. En dan moet je de PC er ook nog bij.

Vandaar dat mijn "doorsparen" niet helemaal als grap bedoeld is. Dan heb je straks HE pedalen, een volwassen al rig, en een instap DD. Als je het mij vraagt is dat een beetje zonde, ik vermoed dat je deze op den duur toch zult vervangen en dan kun je beter even doorsparen.

Want naast het voordeel wat velen van ons hebben gehad wat ik hierboven schets, is dat het nogal verslavend is en door stap voor stap te upgraden (i.e. jezelf vanwege <redenen> overtuigen dat jij niet een deftige DD nodig hebt ;) ) zijn velen uiteindelijk veel duurder uit. Zo ook ik.

Slechts mijn optiek. :)
God sta me bij :+ !
Ja misschien wel, maar ik wil asap aan het oefenen gaan... ik denk hier nog eens over na. Ik volg je wel enigszins... hehe.
Card Nox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:31:
@Rootless3, Waarom perce 32" 1440p?
27" scheelt al zo'n 250 euro (en je krijgt 180c FOV) en kunt lichtere monitor stand nemen wat nog eens 100 of 150 bespaard?

Met FHD kun je nog eens een paar honderd euro besparen, vooral op je GPU.

Zou triples altijd los doen van je rig ivm trillingen.

Je kunt niet alles max hebben voor dat budget. Geluk is wel dat je de meeste dingen vrij simpel kunt upgraden zou je dat laterna nog willen doen.

Mbt het hele realisme, met alle respect maar als je geen ervaring hebt is dit al (bijna) overkill. Zoals met zoveel hobbies maakt de hardware je niet (veel) sneller maar vooral de uren. Er zijn genoeg aliens die met een setup van een paar honderd euro rijden en iedereen hier de snot voor de ogen rijden.
Tnx!
Triples ga ik los doen.
32"'s omdat ik dan misschien eerder ben voor het idee om tenminste rig (misschien één klasse duurder dan entry level) en monitors/mount zowel op vlak van kwaliteit als grootte (immersion!) goed te hebben zodanig dit op termijn ook niet moet vervangen omdat ik groter wil :). Dan gecombineerd met eerder "entry-level" Fanatec (DD 8Nm, V2, etc. omwille van bundel promo) en dan later upgraden naar heusinkveld, simucube en aanverwanten...

Maar ik bekijk zeker ook nog eens de optie van 27"s, thanks voor het idee!

Met FHD bedoel je dat de 27's overeen komen met full hd en minder sterke GPU vragen?
En waarom krijg je 180° FOV bij 27's en niet bij 32's of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

@Rootless3 Zo flinke post om door heen te komen haha.

Soms is het lastig omdat je op sommige plekken moet bezuinigen om het ene of het andere wel te kunnen kopen.

Voor je shifter en handrem kan je nog kijken naar Simjack bijvoorbeeld. Vind je op Aliexpress en is gewoon verrassend goed en qua materiaal is er eigenlijk weinig wat er aan kapot kan gaan. Hun pedalen idem niet verkeerd.
Genoeg reviews over te vinden op Youtube.
Shifter van SHH is ook een gedegen optie.

Zo kan je bijvoorbeeld weer BJsteel of DC3 simpedals kopen ipv die van Fanatec :)

Overigens vind ik dit altijd wel een leuke website om een overzicht te krijgen van wat er allemaal is:
https://tiendasimracing.com/en/

[ Voor 10% gewijzigd door Hupske op 13-08-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootless3
Hupske schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:44:
@Rootless3 Zo flinke post om door heen te komen haha.

Soms is het lastig omdat je op sommige plekken moet bezuinigen om het ene of het andere wel te kunnen kopen.

Voor je shifter en handrem kan je nog kijken naar Simjack bijvoorbeeld. Vind je op Aliexpress en is gewoon verrassend goed en qua materiaal is er eigenlijk weinig wat er aan kapot kan gaan. Hun pedalen idem niet verkeerd.
Genoeg reviews over te vinden op Youtube.
Shifter van SHH is ook een gedegen optie.

Zo kan je bijvoorbeeld weer BJsteel of DC3 simpedals kopen ipv die van Fanatec :)

Overigens vind ik dit altijd wel een leuke website om een overzicht te krijgen van wat er allemaal is:
https://tiendasimracing.com/en/
Man man man, wat een snoepwinkel, bedankt om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken ;) _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Shifter & handbrake zijn nou typisch van die dingen die je niet mist als je dat niet hebt en kun je dus beter op een later moment doen. Scheelt ook weer nu in prijs. Die je in een SC2 kunt steken. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Rootless3, 27QHD vs 32QHD scheelt al een paar honderd euro (schermen ansich en de triple mount).

QHD vs FHD scheelt weer een paar honderd euro (schermen en GPU).

Met 27" kun je een 180c FOV maken (dus een have circle). Dit kan uiteraard ook met een 32" maar met 32" kun je er net iets verder vanaf zitten.
Vaak kun je een 27" achter je stuur boven je base monteren waar 32" vaker achter de base wordt geplaatst vanwege de hoogte waardoor je FOV geen groot verschil maakt.

Welke games wil je gaan spelen dat je perce een Shifter en handrem nodig hebt? Ik gok dat 95%+ beide niet heeft / gebruikt.
Ik heb een TH8A en gebruik ik zeeeeeer zelden, het is dat ik hem als bundle kocht maar anders had ik het nooit gekocht.

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 13-08-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ik heb de Unified Triple Monitor Mount van TREQ op m’n rig zitten. Heb 0,0 last van trillingen.
Bij deze mount is 27” overigens wel de max. Wil je groter dan moet je een losstaande monitor mount gebruiken.

Instellen van triples stelt echt niets voor. En genoeg calculators online waarmee je de FOV kunt bepalen.

Ik zit op 48cm van m’n center monitor en de zijmonitoren staan in 60 graden.

Nog een tip die je heel veel tijd gaat besparen; neem de Simlab Vario VESA Mount.
Dat maakt het afstellen van je monitoren een eitje.

En laat je niet afschrikken door triple screen setups waarbij je “meer” ziet dan realistisch is. Die hebben de instellingen simpelweg verkeert staan waardoor de FOV totaal niet klopt.

In mijn filmpje zie je dat ik niets teveel zie. :)

Shifter en handbrake heb ik overigens ook nog niet. Rij voornamelijk GT en Formula wagens en die hebben vrijwel allemaal pedal shifters. ;)
Dus daar kun je sowieso al op besparen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 13-08-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

@Rootless3 ik heb het al eerder gezegd, maar hou gewoon eens Marktplaats in de gaten. Ook op dit moment staan er diverse sim rigs te koop. Hierdoor kan je mijn inziens geld uitsparen om binnen budget maar toch direct de stap naar Simucube 2 of DD1 te maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Doubleoz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:58:
@Rootless3 ik heb het al eerder gezegd, maar hou gewoon eens Marktplaats in de gaten. Ook op dit moment staan er diverse sim rigs te koop. Hierdoor kan je mijn inziens geld uitsparen om binnen budget maar toch direct de stap naar Simucube 2 of DD1 te maken.
Staat inderdaad veel te koop. Maar velen rekenen zich ook rijk. Heb hier enkele maanden geleden ook gekeken toen ik nog helemaal niets had. Maar uiteindelijk was alles nieuw kopen goedkoper, al dan niet ietsjes duurder maar wel volledig nieuw en met garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Rivanov schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 06:05:
[...]

Staat inderdaad veel te koop. Maar velen rekenen zich ook rijk. Heb hier enkele maanden geleden ook gekeken toen ik nog helemaal niets had. Maar uiteindelijk was alles nieuw kopen goedkoper, al dan niet ietsjes duurder maar wel volledig nieuw en met garantie.
Tuurlijk je moet kritisch blijven kijken naar wat er wordt aangeboden en of het een schappelijke prijs is. Zo niet, dan moet je vooral niet doen! :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rootless3
dawg schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:11:
Shifter & handbrake zijn nou typisch van die dingen die je niet mist als je dat niet hebt en kun je dus beter op een later moment doen. Scheelt ook weer nu in prijs. Die je in een SC2 kunt steken. :7
Hehe ;), misschien, maar opnieuw om dat realisme te benaderen van drift met manuele auto, ik heb graag die handrem/shifter...
Card Nox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:25:
@Rootless3, 27QHD vs 32QHD scheelt al een paar honderd euro (schermen ansich en de triple mount).

QHD vs FHD scheelt weer een paar honderd euro (schermen en GPU).

Met 27" kun je een 180c FOV maken (dus een have circle). Dit kan uiteraard ook met een 32" maar met 32" kun je er net iets verder vanaf zitten.
Vaak kun je een 27" achter je stuur boven je base monteren waar 32" vaker achter de base wordt geplaatst vanwege de hoogte waardoor je FOV geen groot verschil maakt.

Welke games wil je gaan spelen dat je perce een Shifter en handrem nodig hebt? Ik gok dat 95%+ beide niet heeft / gebruikt.
Ik heb een TH8A en gebruik ik zeeeeeer zelden, het is dat ik hem als bundle kocht maar anders had ik het nooit gekocht.
Tnx!
Ik ben nog niet helemaal mee met je redenering, je wilt zeggen dat als ik 27" ga ik goedkoper af ben door logischerwijze goedkore monitors en goedkopere mounts? Maar als ik dan ook nog eens voor FHD ipv QHD ga ik ook kan besparen op set-up desktop denk ik?

Ik wil zeker niet de duurste set-up want zal een absolute noob zijn, dat zo realistisch mogelijk benaderen is niet ifv sim maar ifv de vertaling (in zoverre dat überhaupt kan) naar rijden irl. Ik vermoed dat een high-end set-up natuurlijk een realistischere vertaling zal maken naar rijgedrag in het 'echt' ivm een entry level set-up.
Rivanov schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:30:
Ik heb de Unified Triple Monitor Mount van TREQ op m’n rig zitten. Heb 0,0 last van trillingen.
Bij deze mount is 27” overigens wel de max. Wil je groter dan moet je een losstaande monitor mount gebruiken.

Instellen van triples stelt echt niets voor. En genoeg calculators online waarmee je de FOV kunt bepalen.

Ik zit op 48cm van m’n center monitor en de zijmonitoren staan in 60 graden.

Nog een tip die je heel veel tijd gaat besparen; neem de Simlab Vario VESA Mount.
Dat maakt het afstellen van je monitoren een eitje.

En laat je niet afschrikken door triple screen setups waarbij je “meer” ziet dan realistisch is. Die hebben de instellingen simpelweg verkeert staan waardoor de FOV totaal niet klopt.

In mijn filmpje zie je dat ik niets teveel zie. :)

Shifter en handbrake heb ik overigens ook nog niet. Rij voornamelijk GT en Formula wagens en die hebben vrijwel allemaal pedal shifters. ;)
Dus daar kun je sowieso al op besparen.
Bedankt voor je tip van de Vario VESA mount, ik ga die opvolgen :)!
Ik ga ook wel nog de clubsport paddle set van Fanatec bijbestellen (tenzij iemand me nu alsnog nog verlicht hoe je met mijn budget SC kan kopen :+ ).

27" of 32" blijft nu wel nog de vraag, ik vermoed toch voor 32" te zullen gaan, ik zit liefst ook niet te dicht op mijn scherm...
Doubleoz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:58:
Yes, merci, doe ik zeker ook. Echter, bij velen is het net niet wat ik zoek of wil men nog teveel geld. Het weegt soms niet op, ter plaatse rijden, een auto regelen waar alles in past, afbreken, geen garantie meer, minder doorverkoopwaarde, minder keuze qua stoel, shifter, dit en dat... dikwijls ben ik even duur uit nieuw. Of het moet echt al 100% zijn wat ik zoek.
Rivanov schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 06:05:
[...]

qft :)

Thanks guys, ik post morgen nog mijn to be set-up in het goede topic elders hier en hak dan eind deze week de knoop door, ik post zeker nog de rig ;)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Rootless3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Ik ben nog niet helemaal mee met je redenering, je wilt zeggen dat als ik 27" ga ik goedkoper af ben door logischerwijze goedkore monitors en goedkopere mounts? Maar als ik dan ook nog eens voor FHD ipv QHD ga ik ook kan besparen op set-up desktop denk ik?
Correct, er zijn grofgezegd 2 mounts. Het verschil zit voornamelijk in de horizontale liggers. Soms zijn deze 40x40 en soms 80x40. Ik quote Treq hier even: "If your screens are 27 inch or smaller (with a VESA of max. 100×100) the smaller version of this stand is recommended."
Dit heeft simpel gezegd met gewicht te maken, hoe meer gewicht hoe steviger het moet zijn, hoe meer alunimium nodig is, hoe duurder het is. Ik zeg niet dat 32" met de 40x40 niet kan trouwens.

FHD vs QHD is inderdaad besparen op je desktop setup.
FHD * 3 = 6.2mil pixels.
QHD * 3 = 11.1mil pixels
Dat is ~75% meer pixels dus krachtigere hardware nodig om dat aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45
[...]

Hehe ;), misschien, maar opnieuw om dat realisme te benaderen van drift met manuele auto, ik heb graag die handrem/shifter...

[...]

Tnx!

Ik wil zeker niet de duurste set-up want zal een absolute noob zijn, dat zo realistisch mogelijk benaderen is niet ifv sim maar ifv de vertaling (in zoverre dat überhaupt kan) naar rijden irl. Ik vermoed dat een high-end set-up natuurlijk een realistischere vertaling zal maken naar rijgedrag in het 'echt' ivm een entry level set-up.

[...]

Ik ga ook wel nog de clubsport paddle set van Fanatec bijbestellen (tenzij iemand me nu alsnog nog verlicht hoe je met mijn budget SC kan kopen :+ ).

27" of 32" blijft nu wel nog de vraag, ik vermoed toch voor 32" te zullen gaan, ik zit liefst ook niet te dicht op mijn scherm...

[...]

Yes, merci, doe ik zeker ook. Echter, bij velen is het net niet wat ik zoek of wil men nog teveel geld. Het weegt soms niet op, ter plaatse rijden, een auto regelen waar alles in past, afbreken, geen garantie meer, minder doorverkoopwaarde, minder keuze qua stoel, shifter, dit en dat... dikwijls ben ik even duur uit nieuw. Of het moet echt al 100% zijn wat ik zoek.

[...]

Thanks guys, ik post morgen nog mijn to be set-up in het goede topic elders hier en hak dan eind deze week de knoop door, ik post zeker nog de rig ;)!
Je krijgt al heel veel goede tips zie ik. Zelf heb ik afgelopen half jaar de overstap gemaakt van ACC in VR . 27 inch was vast ook heel mooi geweest, maar ik had de ruimte voor 32 inch schermen en mijn GPU was er ook sterk genoeg voor (rtx4900).

De tip om de Simlab Vesa mounts te bestellen is echt 1000 punten waard. Ik heb het eerst ook zonder geprobeerd en na heel veel frustratie en gepiel met afstelling heb ik de Simlab mounts besteld, mijn hemel wat een weelde was dat.

Als wheelbase wil je ook nog de Simagic meegeven als optie. Vergelijkbaar als simucube, maar iets goedkoper. Duidelijk een step up wat betreft Fanatec. Als pedalen zag ik al het advies voorbij komen om te kiezen voor DC of BJ pedalen, en daar ben ik het mee eens. Super veel waar voor je geld. Duidelijk beter dan de Fanatecs en niet direct de hoofdprijs zoals de Heusinkveld Ultimates.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Card Nox schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Correct, er zijn grofgezegd 2 mounts. Het verschil zit voornamelijk in de horizontale liggers. Soms zijn deze 40x40 en soms 80x40. Ik quote Treq hier even: "If your screens are 27 inch or smaller (with a VESA of max. 100×100) the smaller version of this stand is recommended."
Dit heeft simpel gezegd met gewicht te maken, hoe meer gewicht hoe steviger het moet zijn, hoe meer alunimium nodig is, hoe duurder het is. Ik zeg niet dat 32" met de 40x40 niet kan trouwens.

FHD vs QHD is inderdaad besparen op je desktop setup.
FHD * 3 = 6.2mil pixels.
QHD * 3 = 11.1mil pixels
Dat is ~75% meer pixels dus krachtigere hardware nodig om dat aan te sturen.
Het gewichtsprobleem is niet heel erg meer een issue. Die oude schermen hadden nogal wat gewicht, maar de moderne schermen (let op, monitors, geen TV's uiteraard!) zijn aanzienlijk lichter dan de vorige generaties. Zit je dus op het randje (zoals hier het geval) en gebruik je wel moderne schermen, dan kan je redelijk veilig de gok wel wagen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@kroegtijger, klopt. Maar gewicht is niet het enige. Ik zeg maar een random gewicht; 6KG 10cm vanaf de staander stelt niets voor, maar 6kg op 2meter afstand van de staander wel. Dit is het simpele hefboom effect. Een groter scherm zit verder van de staander waardoor de krachter groter worden. Maar zoals ik al zei; ik zeg niet dat het niet kan ;)

Ter info: Mijn 40x40 SimXPro stand buigt lichtjes door bij de armen met mijn 6.3KG 27" schermen, terwijl dit volgens mij een standaard gewicht is. Vandaar dat ik wat versteviging heb gemaakt. Dit maakt het vervolgens weer eenvoudiger om de schermen mooi te krijgen.

Ik denk dat veel mensen het lastig vinden schermen mooi te hangen vanwege deze sag. De Simlab Vario mounts lossen het monitor probleem uiteraard op, maar het sag probleem niet. Ik vind het persoonlijk niet fijn als iets doorhangt vandaar de versteviging die ik heb verzonnen wat de Vario mounts overbodig heeft gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 15-08-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
@Card Nox ja, dat klopt inderdaad. En ik snap heel goed je irritatie als het door gaat hangen, daar zou ik zelf ook niet heel blij van worden. Dan kan je beter een beetje over-dimensioneren. Ik weet niet of je die 4040 profielen links en rechts kan vervangen voor 4080, maar dat zou het vermoedelijk al wel oplossen. Alternatief is om er 2 extra pootjes onder te maken, maar dat maakt de totale footprint wel een scheutje groter, en is ook niet direct een goedkope oplossing. Gaat al gauw een meter of 5 aan 4040 in zitten plus nog wat hoek-brackets... Dan bouw je er dus eigenlijk een constructie van zoals dat onder meer bij de Next Level Racing Free Standing Triple Monitor Stand is gedaan alles bij elkaar is het al weer snel 100 a 150 euro dat je verder bent om een probleem op te lossen dat in eerste instantie eigenlijk nooit had moeten mogen bestaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Card Nox
Ik heb t zo opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhfFnxWpMMPCyY6-m3_EmLvCaUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UarxLX0FG5feq61EJUeXjPW8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou alle liggers kunnen vervangen voor 40x80 maar dat is al een prijzig grapje. Staanders is ook duur en niet practisch met in en uit stappen. Dit kostte me 5 euro oid. Hoek brackets had ik al. Een draadstang en wat moertjes en klaar. Eerst die perfect hangen en dan zijn de schermen een peulenschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Card Nox schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:19:
Ik heb t zo opgelost.

[Afbeelding]

Ik zou alle liggers kunnen vervangen voor 40x80 maar dat is al een prijzig grapje. Staanders is ook duur en niet practisch met in en uit stappen. Dit kostte me 5 euro oid. Hoek brackets had ik al. Een draadstang en wat moertjes en klaar. Eerst die perfect hangen en dan zijn de schermen een peulenschil.
Da's best een praktische oplossing zoals je dat hebt gedaan. Werkt natuurlijk wel alleen tegen het doorhangen en zal geen trillingen eruit halen, maar met zo'n vrij staande stand heb je daar toch al geen last van. Je zou het natuurlijk ook met 2 staaldraadjes + 2 kabelspannertjes op kunnen lossen, afhankelijk van wat je voor handen hebt :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yungindo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2023
Card Nox schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:19:
Ik heb t zo opgelost.

[Afbeelding]

Ik zag je post eerder voorbij komen en heb last van een lichte "sag" met mijn 40/40 frame icm 32 inch. Meteen maar de onderdelen besteld die jij gebruikt! Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Yungindo, Ahh cool. Ben benieuwd hoe het werkt bij jou. Het is een erg sterke constructie. Even de platen die de armen vasthouden iets los draaien en dan die draad op maat zetten en dan die platen weer vast draaien.

• Beltoni
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:57
[...]

[...]

Tnx!

[...]

[...]

[...]

Zie hier een paar tips voor ik komen. Mijn tip, de mensen die het hardst schreeuwen hebben niet altijd gelijk ;)

En de tweede tip, Fanatec (en zeker de CSL DD) is niet future proof.

• Card Nox
Beltoni schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 05:54:
[...]
En de tweede tip, Fanatec (en zeker de CSL DD) is niet future proof.
Mag ik vragen (puur uit interesse) waarom niet? Heb zelf een DD1 dus persoonlijk maakt het me niets uit.

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:06
Card Nox schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

Mag ik vragen (puur uit interesse) waarom niet? Heb zelf een DD1 dus persoonlijk maakt het me niets uit.
Wss omdat die maar 8nm heeft maar je kan toch niet van iemand die instapt verwachten dat die gelijk 1200 euro aan een wheelbase gaat geven? Met de huidige prijzen vind ik het een prima kennismaking met DD.

• Darkangle
. Eerst koffie...

[ Voor 115% gewijzigd door Darkangle op 17-08-2023 08:47 ]

• Beltoni
Card Nox schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

DD1 en DD2 zijn in principe prima. Techniek is minder dan DD's in prijsklasse maar nog steeds gewoon goed.

Ik bedoelde voornamelijk de CSL DD en de verschillende pedalen. Prima krijs/kwaliteit producten, alhoewel er tegenwoordig al betere pedalen zijn voor minder geld. Maar voor iets meer geld heb je simpelweg een stuk betere producten.

• Rootless3
Card Nox schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Correct, er zijn grofgezegd 2 mounts. Het verschil zit voornamelijk in de horizontale liggers. Soms zijn deze...
Merci!
GAEvakYD schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Je krijgt al heel veel goede tips zie ik. Zelf heb ik afgelopen half jaar de overstap gemaakt van ACC in VR . 27 inch was vast ook heel mooi geweest, maar ik had de ruimte voor 32 inch schermen en mijn GPU was er ook sterk genoeg voor (rtx4900).

De tip om de Simlab Vesa mounts te bestellen is echt 1000 punten waard. Ik heb het eerst ook zonder geprobeerd en na heel veel frustratie en gepiel met afstelling heb ik de Simlab mounts besteld, mijn hemel wat een weelde was dat.

Als wheelbase wil je ook nog de Simagic meegeven als optie. Vergelijkbaar als simucube, maar iets goedkoper. Duidelijk een step up wat betreft Fanatec. Als pedalen zag ik al het advies voorbij komen om te kiezen voor DC of BJ pedalen, en daar ben ik het mee eens. Super veel waar voor je geld. Duidelijk beter dan de Fanatecs en niet direct de hoofdprijs zoals de Heusinkveld Ultimates.
Dank voor de tip van Simagic, nu is alsnog (voorlopig) alsnog above my league en heel eerlijk (hoewel misschien niet echt rationeel) zou ik dan liever wat meer uitgeven aan Simucube.
Dankzij die bundelpromo bij Fanatec wordt het moeilijk om elders betere koop te doen dat binnen budget past vrees ik, hoewel ik dus overtuigd ben van meerwaarde BJ pedals, betere DD of andere.
900 EUR voor V2's, CSL DD 8NM, podium hub en Nascar wheel is nu eenmaal vrij competitief.
Moest het niet van die bundelpromo zijn, dan is het verschil nog te verantwoorden. Nu doe ik er misschien beter aan de V2'S in bundel te kopen en verkopen om zo voor BJ of DC3 te gaan :P .
Anyhow, ik maak dit weekend nog een laatste keer de simulaties en hak dan knopen door!
Beltoni schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

DD1 en DD2 zijn in principe prima. Techniek is minder dan DD's in prijsklasse maar nog steeds gewoon goed.

Ik bedoelde voornamelijk de CSL DD en de verschillende pedalen. Prima krijs/kwaliteit producten, alhoewel er tegenwoordig al betere pedalen zijn voor minder geld. Maar voor iets meer geld heb je simpelweg een stuk betere producten.
Thanks voor jouw tip!
Dus met niet-futureproof doel je op dat ik snel meer dan 8Nm ga willen (terwijl alleen Nm ook niet alles is denk ik)?
Ik maak zeker nog eens de puzzel en zie waar ik uit kom.

Alleen jammer dat de 3 mensen die me hier vertelden met mijn budget zeker voor Simucube en andere en zeker niet voor Fanatec te gaan, niets meer posten :). Ik sta zeker open voor feedback (mijn voorlopige rig bestaat grotendeels omwille van wat hier geschreven is) maar moet dan wel weten hoe :) .

Oja, qua stuur: ik ga dus eerst voor een Nascar wheel, focus op drift maar wil natuurlijk ook racen.
Ik ben nog niet helemaal mee in het verschil D shape, volledig rond en Formula stuur.

Rond: vnl. voor drift/rally/classic maar ook doenbaar om alles van 'niet open-wheel klasses' mee te rijden? Bv. normale wagens waar ik vnl. mee wil oefenen op Nordschleife enz?

D-shape: iets beter voor GT en normale wagens dan rond stuur (dacht aan Motamec stuurtje, 99 EUR, pak goedkoper dan voor een Formula te moeten gaan van de eerste keer)? Weegt het op om een D-shape te hebben als je reeds een rond stuur hebt?

Open/formula: alles voor open wheel klasse's? Kan met D-shape en zelfs rond stuur maar als je competitief wil racen dan is die snelle stuurinput zeer handig, correct? Waarvoor al die buttons moeten dienen moet ik ook nog maar eens uitkomen dan :).

[ Voor 12% gewijzigd door Rootless3 op 17-08-2023 12:09 ]

• Pelota71
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:50
Rootless3 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Merci!

[...]

Dank voor de tip van Simagic, nu is alsnog (voorlopig) alsnog above my league en heel eerlijk (hoewel misschien niet echt rationeel) zou ik dan liever wat meer uitgeven aan Simucube.
Dankzij die bundelpromo bij Fanatec wordt het moeilijk om elders betere koop te doen dat binnen budget past vrees ik, hoewel ik dus overtuigd ben van meerwaarde BJ pedals, betere DD of andere.
900 EUR voor V2's, CSL DD 8NM, podium hub en Nascar wheel is nu eenmaal vrij competitief.
Moest het niet van die bundelpromo zijn, dan is het verschil nog te verantwoorden. Nu doe ik er misschien beter aan de V2'S in bundel te kopen en verkopen om zo voor BJ of DC3 te gaan :P .
Anyhow, ik maak dit weekend nog een laatste keer de simulaties en hak dan knopen door!

[...]

Thanks voor jouw tip!
Dus met niet-futureproof doel je op dat ik snel meer dan 8Nm ga willen (terwijl alleen Nm ook niet alles is denk ik)?
Ik heb zelf de DD1 en ben daar super blij mee. Heb ook totaal niet de behoefte om up te graden naar nog beter en/of duurder. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat je aan 8NM wel genoeg hebt, ik betrap mezelf erop dat ik de DD1 zelf ook steeds iets meer terugschroef. Soms gaat het op als ze zeggen less is more.

Alleen jammer dat de 3 mensen die me hier vertelden met mijn budget zeker voor Simucube en andere en zeker niet voor Fanatec te gaan, niets meer posten :). Ik sta zeker open voor feedback (mijn voorlopige rig bestaat grotendeels omwille van wat hier geschreven is) maar moet dan wel weten hoe :) .

Oja, qua stuur: ik ga dus eerst voor een Nascar wheel, focus op drift maar wil natuurlijk ook racen.
Ik ben nog niet helemaal mee in het verschil D shape, volledig rond en Formula stuur.

Rond: vnl. voor drift/rally/classic maar ook doenbaar om alles van 'niet open-wheel klasses' mee te rijden? Bv. normale wagens waar ik vnl. mee wil oefenen op Nordschleife enz?

D-shape: iets beter voor GT en normale wagens dan rond stuur (dacht aan Motamec stuurtje, 99 EUR, pak goedkoper dan voor een Formula te moeten gaan van de eerste keer)? Weegt het op om een D-shape te hebben als je reeds een rond stuur hebt?

Open/formula: alles voor open wheel klasse's? Kan met D-shape en zelfs rond stuur maar als je competitief wil racen dan is die snelle stuurinput zeer handig, correct? Waarvoor al die buttons moeten dienen moet ik ook nog maar eens uitkomen dan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beltoni

[...]

Thanks voor jouw tip!

NM is zeker niet alles maar de hele Fanatec product range is gewoon mediocre. Als je googled op Fanatec service dan krijg je een lading stront over je heen. Probeer maar eens een negatieve review over Heusinkveld (HE) te zoeken. Misschien zijn de producten van HE ook niet meer het beste van het beste, in een snel ontwikkelende markt, maar qua service zit je daar wel goed.

Hobby's mogen geld kosten, maar als je van scratch moet beginnen kan ik me goed voorstellen dat het een behoorlijk drempel is. Zelf ben ik van een T300 op de bank naar Playseat Challenge met HE Sprints gegaan. Verre van ideaal maar inmiddels heb ik nog steeds dezelfde HE Sprints op mijn TREQ One. Zoals andere al benoemden, het doet minder pijn als je het over een periode kan verspreiden.

Tegelijkertijd speel ik enkel iRacing en dan heb je echt geen 4070 nodig. Mijn rig kost een stuk meer dan mijn PC. Als ik ook naar updates kijk dan kijk ik vooral naar mijn PC omdat mijn rig heel degelijk is (VRS base, HE pedalen, DGT stuur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
Beltoni schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:55:
[...]

NM is zeker niet alles maar de hele Fanatec product range is gewoon mediocre. Als je googled op Fanatec service dan krijg je een lading stront over je heen. Probeer maar eens een negatieve review over Heusinkveld (HE) te zoeken. Misschien zijn de producten van HE ook niet meer het beste van het beste, in een snel ontwikkelende markt, maar qua service zit je daar wel goed.

Hobby's mogen geld kosten, maar als je van scratch moet beginnen kan ik me goed voorstellen dat het een behoorlijk drempel is. Zelf ben ik van een T300 op de bank naar Playseat Challenge met HE Sprints gegaan. Verre van ideaal maar inmiddels heb ik nog steeds dezelfde HE Sprints op mijn TREQ One. Zoals andere al benoemden, het doet minder pijn als je het over een periode kan verspreiden.

Tegelijkertijd speel ik enkel iRacing en dan heb je echt geen 4070 nodig. Mijn rig kost een stuk meer dan mijn PC. Als ik ook naar updates kijk dan kijk ik vooral naar mijn PC omdat mijn rig heel degelijk is (VRS base, HE pedalen, DGT stuur).
EU support is prima, US support niet. Pick thyne sources ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
[...]

Joh. Dat is al zo oud als de weg naar Rome. Je leest enkel negatieve ervaringen, no matter the product.
En in het geval van Fanatec zijn dit overwegend Amerikanen. Voor ons Europeanen is de service gewoon prima.

Heb er namelijk ook mee te maken gehad en alles werd keurig en snel opgelost.

Dus kijk, positieve ervaringen bestaan ook. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beltoni
Uit dit snelle onderzoek blijkt dat 50% van de Fanatec gebruikers problemen heeft gehad met een of meerdere producten. Dit vind ik toch vrij schokkend.

/s

Wel fijn dat ze in de EU alles op orde hebben, raar dat het voor de US niet lukt. Overigens veranderd dat niet mijn mening over de (goedkopere) producten van Fanatec.

Het probleem van sim equipment discussies is dat mensen snel op de teentjes zijn getrapt. Ze willen de gemaakt investering goed praten, wat natuurlijk heel logisch is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
Andersom werkt het ook vaak; mensen met dure equipment willen hun investering goed praten door “goedkopere” equipment te downplayen. ;)
Fanatec is gewoon een prima merk om de wereld van simracing in te stappen.

Veel mensen hebben in beginsel nog niets en de initiële investering is al hoog. Dan is er vaak geen ruimte meer om meteen maar een Simucube of Asetek wheelbase te nemen. Een Fanatec wheelbase voldoet dan ook meer dan voldoende. Het is dan veel wijzer om de pedalen te upgraden voor BJ Steels (zoals ik heb gedaan) of Heusinkveld. In ieder geval Loadcell!

[ Voor 61% gewijzigd door Rivanov op 18-08-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:53
Dit is geen verkoop topic, dus als het niet mag haal ik het meteen weer weg.

dit is inderdaad niet de bedoeling :)

[ Voor 70% gewijzigd door BM op 18-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Rivanov schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:26:
Andersom werkt het ook vaak; mensen met dure equipment willen hun investering goed praten door “goedkopere” equipment te downplayen. ;)

Veel mensen hebben in beginsel nog niets en de initiële investering is al hoog. Dan is er vaak geen ruimte meer om meteen maar een Simucube of Asetek wheelbase te nemen. Een Fanatec wheelbase voldoet dan ook meer dan voldoende. Het is dan veel wijzer om de pedalen te upgraden voor BJ Steels (zoals ik heb gedaan) of Heusinkveld. In ieder geval Loadcell!
Helemaal mee eens hiermee inderdaad. Met de producten van Fanatec is niet veel mis en als er al iets mis is, dan heb ik nog nooit gehad dat je daar niet goed mee geholpen wordt. Natuurlijk zijn er betere producten te vinden, maar daar hangt ook een prijskaartje aan zoals dat overal geldt. Vergelijk het met auto's... niet alles wat geen BMW M5 is, is per definitie niet goed. Een golf is ook een prima wagentje en als je daar plezier uit haalt is het goed.

iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 22:49
Moet zeggen dat ik heel blij ben met mijn 'average' setup, ik doe voornamelijk driften of GT racen.
draai nu alles op mijn Trak Racer RS6
Moza R9 (met extra Aliexpess quickrelease en Ali stuurtje voor driften)
Handrem en shifter ook van Aliexpress, shifter ietwat gemod zodat ik een betere grip voor driften heb en knop van de shifter vervangen.
Thrustmaster T-LCM pedalen met aangepast veren voor de loadcell rem.
alles bij elkaar nog steeds niet cheap, maar voor het geld superveel plezier!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxiDSHYLnidFZHqP9NbMIj-icIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peE96bClXU9pCP8mZZgKgchA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhRweBYwZwey0MrpgnVVIIDDVc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnaWhy56lxLyE0ryRfgTtzbs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beltoni
Rivanov schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:26:

Eens, maar je hoort mij ook niet zeggen dat het andersom niet zo werkt. Maar als je mij vraagt of een 8nm future proof is, dan neig ik toch naar het nee kamp. Hetzelfde geldt voor de fanatec pedalen, daar misschien wel een stuk meer.

Heb met mijn T300 ook super veel plezier gehad maar uit ervaring weet ik dat het niet future proof is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:06
Rivanov schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:38:
[...]

Joh. Dat is al zo oud als de weg naar Rome. Je leest enkel negatieve ervaringen, no matter the product.
En in het geval van Fanatec zijn dit overwegend Amerikanen. Voor ons Europeanen is de service gewoon prima.

Heb er namelijk ook mee te maken gehad en alles werd keurig en snel opgelost.

Dus kijk, positieve ervaringen bestaan ook. ;)
Zelf 2 keer gebruik gemaakt van hun costumer service en dat werd keurig afgehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
[...]

Langer doorsparen is wat ik in jouw geval zou doen. :)

Niks ten nadele van Fanatec. Ik heb zelf ook Fanatec gehad. Maar toen ik eenmaal een SC2 had, leek Fanatec een beetje op duur speelgoed (wat niets afdoet aan de kwaliteit!).

Idem voor de stuurtjes. Als je Fanatec sturen naast een Ascher of SSRG of vergelijkbaar legt, ook dat is echt een groot verschil.

Maar goed. Zoveel wensen, budgetten, smaken en geduldigheid. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger

iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kroegtijger
Beltoni schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

Eens, maar je hoort mij ook niet zeggen dat het andersom niet zo werkt. Maar als je mij vraagt of een 8nm future proof is, dan neig ik toch naar het nee kamp. Hetzelfde geldt voor de fanatec pedalen, daar misschien wel een stuk meer.

Heb met mijn T300 ook super veel plezier gehad maar uit ervaring weet ik dat het niet future proof is ;)
Tja, als je uit gaat van future proof, dan is (nagenoeg) niets dat... Want wanneer ben je dat wel? Als je een SC2 koopt? En daarna komt er een nieuwe versie met weer andere features erop, terwijl je bij lange na nog niet aan het plafond van je SC2 zat, maar toch is die nieuwere dan weer een stuk beter.

Oftewel: Newtonmeters zegt niet zo gek veel in dat verband en je kan het daarom beter in bang-for-buck in combinatie met wat op dat moment bij jou past zoeken dan in toekomstbestendigheid. Met de CSL DD heeft Fanatec een product in de markt gezet dat (zeker bij launch) ongeevenaard was in bang for buck.

Hetzelfde zie je bij de pedalen. Natuurlijk is een setje HE sprints of ultimates beter dan een LC instappertje van Fanatec of een setje v3's, maar daar komt ook een prijskaartje van nagenoeg het dubbele bij kijken. Leg je de HE's naast de active pedals van Simucube dan vraag je jezelf ook af waarom je voor de HE's hebt gekozen....totdat je weet dat je ruim 2k per pedaaltje voor de SC's mag afrekenen. Dan zijn die Heusinkvelds plots een heel stuk aantrekkelijker geworden. Op die schaal kan je ook naar Fanatec vs HE kijken. Wat voor de een een heel acceptabele prijs is voor enkele uurtjes per week aan plezier, is voor de ander een enorm kapitaal waar lang voor moet worden gespaard. Is daarmee het ene product beter dan het andere product? Naar mijn mening niet, maar bedient het een andere doelgroep.

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Card Nox
What he (@kroegtijger) said.

Het gaat er niet om, om altijd het beste te hebben. Zelfs niet om de meeste bang for the buck te krijgen. Het gaat erom dat je happy bent met hetgeen je hebt. Ik heb 2 jaar met veel plezier op mijn T300RS GT gereden. Daarna met veel plezier op mijn CSW v2.5 en nu op mijn DD1.

Ik vond de upgrade van mijn T300 naar CSW v2.5 dag en nacht. Het verschil van CSW v2.5 naar DD1 vind ik erg marginaal, al is de sprong in techniek (belt > DD) en kracht (5 naar 20?) gigantisch. Daarom verwacht ik dat ik een stap van DD1 naar Simucube...nja, het gaat steeds meer in de details zitten en ik ben waarschijnlijk niet goed genoeg om dat te merken. Ik denk dat als ik de CSW en DD blind zou moeten testen ik het verschil wellicht niet zou kunnen voelen.

Ik verwacht dat een hoop mensen zeggen iets beter te vinden om het naar zichzelf te rechtvaardigen / goed te praten. Het is dat ik destijds een mega deal kon krijgen voor de DD1 bundle, maar wetende wat ik nu weet zou ik no way upgraden. Ik denk dat het voor veel mensen zo is. Je gaat er echt niet meer beter van rijden en voor mij persoonlijk neemt de bang for buck heel sterk af voor alles wat na een instap DD komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 18-08-2023 16:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Waarom moet het nou weer gegooid worden op het "rechtvaardigen van dure spullen"? De meesten hier met deftige rigs hebben een heel pad afgewandeld. Meestal begonnen met een T300 op een wheelstand voor de tv of iets in die trant. Vaak overgestapt naar Fanatec - mede omdat DDs jaren geleden nog niet zo mainstream waren - waar men na een tijdje ook weer afscheid van nam en overgestapt is naar een deftige DD met knap stuur.

Idem voor pedalen.

@Rootless3 vraagt wat hij het beste kan doen met zijn budget. De een geeft aan instap Fanatec DD met redenen. De ander zegt doorsparen voor iets substantiëlers. Beiden zijn gewoon keuzes. Dus waarom het nu weer moet gaan over rechtvaardiging is mij een raadsel en het leidt ook af.

:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
En het belangrijkste voor nieuwe simracers is; kilometers kilometers kilometers maken.
De duurste hardware maken je niet de snelste coureur.

Was de beste iRacer niet ooit iemand met een G27 en standaard pedalen? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Het belangrijkste is plezier hebben. ;)

En de meest significante vooruitgang was voor mij een rig. Na gedoe met wheelstands en varianten daarop was een echte alu rig een verademing. Zo zie je maar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
En ik hier maar een downgrade doen van mijn "average" setup van een DD2 naar een DD1 😂.

Meer dan genoeg voor mijn kunnen, en draait ook leuk met gt7vr.

Al dat gemeuk over gear, vergeten mensen nog wel eens dat 8Nm voor een hoop racers het eindstation is 😁.

Ik hou het wel gewoon bij genieten van wat ik heb, en gooi mijn upgraderitis neigingen wel in zelfbouw dingen zoals seatbelt tensioner, sfx100, wind, leuke ledstrips die je toch niet ziet in VR. Etc etc etc... Lol vs dwangmatig zowat 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kroegtijger
@dawg Ik snap helemaal wat je bedoelt. Zeker in het begin zijn de stappen gigantisch. Van een controller naar een stuurtje met FFB en er ging een wereld voor me open. De meeste vooruitgang / prijs-verhouding scoor je toch in het het begin... Daarna wordt het alleen maar duurder met kleinere stappen (helaas ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootless3
[...]

Top. Je doet me twijfelen :*) :+ !
Gh0stw4lk3r schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:31:
Moet zeggen dat ik heel blij ben met mijn 'average' setup, ik doe voornamelijk driften of GT racen.
draai nu alles op mijn Trak Racer RS6
Moza R9 (met extra Aliexpess quickrelease en Ali stuurtje voor driften)
Handrem en shifter ook van Aliexpress, shifter ietwat gemod zodat ik een betere grip voor driften heb en knop van de shifter vervangen.
Thrustmaster T-LCM pedalen met aangepast veren voor de loadcell rem.
alles bij elkaar nog steeds niet cheap, maar voor het geld superveel plezier!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dik!
Smeldor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Zelf 2 keer gebruik gemaakt van hun costumer service en dat werd keurig afgehandeld.
Goed te horen, tnx!
dawg schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Langer doorsparen is wat ik in jouw geval zou doen. :)

Niks ten nadele van Fanatec. Ik heb zelf ook Fanatec gehad. Maar toen ik eenmaal een SC2 had, leek Fanatec een beetje op duur speelgoed (wat niets afdoet aan de kwaliteit!).

Idem voor de stuurtjes. Als je Fanatec sturen naast een Ascher of SSRG of vergelijkbaar legt, ook dat is echt een groot verschil.

Maar goed. Zoveel wensen, budgetten, smaken en geduldigheid. :+
Hehe, zo blijven we bezig :). SC wordt in overweging genomen, net als HE pedalen.
Is een nadeel van SC niet de wheel comptabiliteit? Generieke stuurtjes kunnen wel gewoon als ik het goed lees, maar wil je knoppen/peddels, dan zijn er enkel écht dure opties van henzelf of andere merken, niet (op dat vlak is heel het Fanatec systeem natuurlijk top)?
kroegtijger schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Tja, als je uit gaat van future proof, dan is (nagenoeg) niets dat... Want wanneer ben je dat wel? Als je een SC2 koopt? En daarna komt er een nieuwe versie met weer andere features erop, terwijl je bij lange na nog niet aan het plafond van je SC2 zat, maar toch is die nieuwere dan weer een stuk beter.

Oftewel: Newtonmeters zegt niet zo gek veel in dat verband en je kan het daarom beter in bang-for-buck in combinatie met wat op dat moment bij jou past zoeken dan in toekomstbestendigheid. Met de CSL DD heeft Fanatec een product in de markt gezet dat (zeker bij launch) ongeevenaard was in bang for buck.

Hetzelfde zie je bij de pedalen. Natuurlijk is een setje HE sprints of ultimates beter dan een LC instappertje van Fanatec of een setje v3's, maar daar komt ook een prijskaartje van nagenoeg het dubbele bij kijken. Leg je de HE's naast de active pedals van Simucube dan vraag je jezelf ook af waarom je voor de HE's hebt gekozen....totdat je weet dat je ruim 2k per pedaaltje voor de SC's mag afrekenen. Dan zijn die Heusinkvelds plots een heel stuk aantrekkelijker geworden. Op die schaal kan je ook naar Fanatec vs HE kijken. Wat voor de een een heel acceptabele prijs is voor enkele uurtjes per week aan plezier, is voor de ander een enorm kapitaal waar lang voor moet worden gespaard. Is daarmee het ene product beter dan het andere product? Naar mijn mening niet, maar bedient het een andere doelgroep.
Mooie bijdrage, thanks man!
Card Nox schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:10:
What he (@kroegtijger) said.

Het gaat er niet om, om altijd het beste te hebben. Zelfs niet om de meeste bang for the buck te krijgen. Het gaat erom dat je happy bent met hetgeen je hebt. Ik heb 2 jaar met veel plezier op mijn T300RS GT gereden. Daarna met veel plezier op mijn CSW v2.5 en nu op mijn DD1.

Ik vond de upgrade van mijn T300 naar CSW v2.5 dag en nacht. Het verschil van CSW v2.5 naar DD1 vind ik erg marginaal, al is de sprong in techniek (belt > DD) en kracht (5 naar 20?) gigantisch. Daarom verwacht ik dat ik een stap van DD1 naar Simucube...nja, het gaat steeds meer in de details zitten en ik ben waarschijnlijk niet goed genoeg om dat te merken. Ik denk dat als ik de CSW en DD blind zou moeten testen ik het verschil wellicht niet zou kunnen voelen.

Ik verwacht dat een hoop mensen zeggen iets beter te vinden om het naar zichzelf te rechtvaardigen / goed te praten. Het is dat ik destijds een mega deal kon krijgen voor de DD1 bundle, maar wetende wat ik nu weet zou ik no way upgraden. Ik denk dat het voor veel mensen zo is. Je gaat er echt niet meer beter van rijden en voor mij persoonlijk neemt de bang for buck heel sterk af voor alles wat na een instap DD komt.
Top, ik weet alleszins dat ik het high-end materiaal zeker nog niet verdien :).
Nu, ik ben zeker niet goed genoeg voor nog maar medium kwaliteit, maar wil wel dat stuur-/pedaalgevoel van het echte werk zoveel mogelijk benaderen. En dat heb je natuurlijk wel eerder met HE, SC en gelijkaardig denk ik dan.
Rivanov schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:38:
En het belangrijkste voor nieuwe simracers is; kilometers kilometers kilometers maken.
De duurste hardware maken je niet de snelste coureur.

Was de beste iRacer niet ooit iemand met een G27 en standaard pedalen? :+
Vooral dit, ik moet misschien maar wat aan de kant houden voor coaching, op termijn dan. Eerst maar even wegwijs geraken.

Plus, al we spreken over gaming desktop die triples kan trekken, triple monitors + mount, SC, HE en alles er op en er aan, dan spreken we over 8-9K. Dan ga je wel eens denken, wat kan ik daar allemaal mee doen dat ook echt heel leuk is, zoals karten, een deel besteden aan the real deal zoals rondjes op de Nordschleife rijden (alle risico's van dien), een deel besteden aan een heel geinige tweede auto, ... uiteindelijk gaat toch niets boven the real deal, hebben jullie dat niet? Ik wil vooral gaan simracen om daarin beter te worden. En er zijn zo gigantisch veel mogelijkheden met sim die je 'in het echte leven' niet hebt natuurlijk. Maar een sessie in een motion sim rig heeft mij verre van de kick die in een kartsessie beleef bv. Herkenbaar of heb ik nog niet genoeg geproefd van de verslaving die sim is :)?

Nog eens bedankt iedereen voor de input!

[ Voor 5% gewijzigd door Rootless3 op 19-08-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
9k met karten (of racen) is niets, heb er zelf ook over na gedacht maar niet gedaan.

De voordelen van SIMmen zijn de relatief lage kosten, mogelijkheid om alle auto's en banen te rijden back 2 back als je wilt, en je kunt dit ook even snel doen. 's avonds nog even 2uurtjes knallen is geen probleem. The real is veel duurder, milieu onvriendelijker en vergt veeeeeeeel meer tijd en planning, daarvoor is dan dan wel vetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Initiële investering is hoog als je, zoals ik, alles in één keer koopt. Maar daarna neemt dat uiteraard flink af. Heb nu al bijna 2 maanden niets meer voor m’n rig gekocht! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beltoni
Meeste hier hebben de luxe dat ze hier en een upgrade pakken. Als je alles in 1x goed koopt ben je in principe goedkoper uit, maar het doet wel 1x goed pijn.

Ik zou een budget vaststellen en kijken wat je daar voor kan krijgen. De volgende upgrade is altijd maar een paar honderd euro verwijderd, dan kom je inderdaad al snel aan 8.000 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het steeds verder upgraden van je rig is wat mij betreft ook een (leuk) onderdeel van de hobby

edit:
De rig in mijn signature is compleet anders, VRS stuur, Heusinkveld Sprints, alu-rig. Stoel nog wel hetzelfde :*)

[ Voor 40% gewijzigd door The_FrankO op 20-08-2023 10:13 ]

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Rivanov, even comment en like achtergelaten. Leuke informatieve video, lekker kort en to the point en ben het met hem eens.

Ik ben zelf van een
40" 60Hz TV boven mijn pedalen naar een (slaapkamer TV gepikt)
34" flat FHD 75Hz monitor boven mijn base naar
3 x 27" curved FHD 165Hz boven mijn base gegaan

Het was elke keer een leuke upgrade (zoals @The_FrankO al aangaf) en in sommige gevallen (close battles) kan het een meerwaarde hebben. Echter voor het grootste deel van een race heeft het niet specifiek een meerwaarde, ik kon op die 34" ook al de apexes en corner exits spotten, NAAST het feit dat ik het meer immersive vind en het helpt wat met het snelheids gevoel als je dingen in je peripheral vision voorbij ziet flitsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Voor mij was de overstap naar VR een evengrote verbetering als de overstap van een wheelstand naar een alu rig. Daarnaast heeft het het rijden enorm verbeterd want het kunnen inschatten van snelheid én afstand is onbetaalbaar. En niet te evenaren met triples. Het blijft toch pancake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45
dawg schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:18:
Voor mij was de overstap naar VR een evengrote verbetering als de overstap van een wheelstand naar een alu rig. Daarnaast heeft het het rijden enorm verbeterd want het kunnen inschatten van snelheid én afstand is onbetaalbaar. En niet te evenaren met triples. Het blijft toch pancake.
Hier een tegen geluid. Ik heb een jaar lang gereden in VR met een HP Reverb G2. Was een prima beleving en heel fijn om te rijden. Echter bewust overgestapt naar triples en ben daar tot de dag van vandaag heel erg blij mee. Ik krijg veel meer mee wat er om mij heen gebeurd. Misschien is het persoonlijk, maar ik heb veel minder lap 1 / start incidenten.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 16:45
GAEvakYD schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Hier een tegen geluid. Ik heb een jaar lang gereden in VR met een HP Reverb G2. Was een prima beleving en heel fijn om te rijden. Echter bewust overgestapt naar triples en ben daar tot de dag van vandaag heel erg blij mee. Ik krijg veel meer mee wat er om mij heen gebeurd. Misschien is het persoonlijk, maar ik heb veel minder lap 1 / start incidenten.
Ik kan mij wel inbeelden wat je bedoelt. In VR moet je echt je hoofd draaien om langs je te kijken, terwijl je met triples wellicht in je ooghoek kan kijken zonder je hoofd te draaien. Ik heb zelf nooit triples gebruikt en vind de beleving in VR echt geweldig, maar ik kan mij inbeelden dat het persoonlijk is en afhankelijk van waar je het meest belang aan hecht. In VR gebruik ik ook een radar, hoewel je zou denken dat het niet nodig is in VR, maar ik vind het inderdaad leuker om niet mijn hoofd te moeten draaien omdat dat afleidend kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
GAEvakYD schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Ik ben totaal niet competitief, ik wil gewoon zo dicht mogelijk de echte wereld benaderen en dan valt pancake af. :)

Het verschil tussen pancake & VR is nog veel groter als het gaat om flightsims (wat ik ook doe).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:36

Mystikal

It never hurts to help!

dawg schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

Ik ben totaal niet competitief, ik wil gewoon zo dicht mogelijk de echte wereld benaderen en dan valt pancake af. :)

Het verschil tussen pancake & VR is nog veel groter als het gaat om flightsims (wat ik ook doe).
Ik ben het helemaal met je eens. VR is heerlijk!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik ben ook wel erg VR-liefhebber, maar wel voor de wat kortere sessies tot max 2 uurtjes. Langer dan dat en het wordt echt te warm en moet ik even een kleine pauze van een minuut of 10 nemen. Echte lange sessies liever op tripples dus.

iRacing Profiel

• Rootless3
Oeps, zie dit nu pas, kreeg geen recente notificaties meer, geen idee waarom.
Card Nox schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:04:
9k met karten (of racen) is niets, heb er zelf ook over na gedacht maar niet gedaan.

De voordelen van SIMmen zijn de relatief lage kosten, mogelijkheid om alle auto's en banen te rijden back 2 back als je wilt, en je kunt dit ook even snel doen. 's avonds nog even 2uurtjes knallen is geen probleem. The real is veel duurder, milieu onvriendelijker en vergt veeeeeeeel meer tijd en planning, daarvoor is dan dan wel vetter.
Hehe, het is idd niet veel als je met een auto iets sportief wil doen zoals trackdays maar goed, toch iets... daarom vond ik motorrijden op altijd zo leuk, daar zijn trackdays en je droommotor wel (enigszins) nog behapbaar.
Maar ik volg je volledig, dat zijn al die voordelen van het simracen die je daar opnoemt, weegt voor mij niet op tegen de real deal maar voor nu wel heel leuk en handig om beter te worden als ik die real deal permitteren kan :+ .
Is karten dan ook echt zo duur? Ik hoor dikwijls van wel, maar als je je beperkt tot huurkart kampioenschappen en gericht uitkijkt naar acties lijkt het mij nog enigszins mee te vallen, niet?
Rivanov schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:23:
Initiële investering is hoog als je, zoals ik, alles in één keer koopt. Maar daarna neemt dat uiteraard flink af. Heb nu al bijna 2 maanden niets meer voor m’n rig gekocht! :+
_O-
Beltoni schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:36:
Meeste hier hebben de luxe dat ze hier en een upgrade pakken. Als je alles in 1x goed koopt ben je in principe goedkoper uit, maar het doet wel 1x goed pijn.

Ik zou een budget vaststellen en kijken wat je daar voor kan krijgen. De volgende upgrade is altijd maar een paar honderd euro verwijderd, dan kom je inderdaad al snel aan 8.000 euro.
Ja zo is het hé, ik denk inderdaad continue, allé nog net dat duwtje extra en ik heb dát... en dan zie ik hoe eindeloos het is :).
Inmiddels zit ik op die 8-9K en dat zal het hem waarschijnlijk worden: triples, futureproof alu rig, HE Sprints en ik denk ook handbrake, Fanantec shifter (of duurder spul zoals MME hoewel die vaste kabel niet het meest duurzame is klaarblijkelijk), SC 2 Pro, Ascher wheelbase, ... korte pijn 8)7 _O- .
Triples it is :)!
Card Nox schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:52:
@Rivanov, even comment en like achtergelaten. Leuke informatieve video, lekker kort en to the point en ben het met hem eens.

Ik ben zelf van een
40" 60Hz TV boven mijn pedalen naar een (slaapkamer TV gepikt)
34" flat FHD 75Hz monitor boven mijn base naar
3 x 27" curved FHD 165Hz boven mijn base gegaan

Het was elke keer een leuke upgrade (zoals @The_FrankO al aangaf) en in sommige gevallen (close battles) kan het een meerwaarde hebben. Echter voor het grootste deel van een race heeft het niet specifiek een meerwaarde, ik kon op die 34" ook al de apexes en corner exits spotten, NAAST het feit dat ik het meer immersive vind en het helpt wat met het snelheids gevoel als je dingen in je peripheral vision voorbij ziet flitsen.
Mooie progressie! Curved zal ik niet redden, het worden vermoedelijk de 32" (kleine kans 27") triples.
Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste