[F1] Randzaken

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In het Seizoen 2025 topic ging het over helmen.
Naar aanleiding daarvan heb ik wat vragen waar iemand misschien iets over weet.

Ik heb jaren lang Schuberth motorhelmen gehad. Nu heeft Schuberth de standaard pasvorm veranderd, waardoor die mij niet meer passen. Ik ben moeten uitwijken naar een ander merk. Shoei, in mijn geval, met "personal fitting" zodat die optimaal zit.

- Hoe lang gaat een helm van een F1 coureur eigenlijk mee?
- Houden ze dan dezelfde binnenvoering, er van uitgaande dat die passend is gemaakt?
- Wat als de standaard pasvorm van een merk écht niet bij de vorm van het hoofd past? Niet miepen, of hebben ze dan stiekem een ander merk, desnoods met een andere sticker?

Er is niets zo irritant als een helm die niet lekker zit, of een drukpunt veroorzaakt waar je dat niet wil. Dus een perfect passende helm lijkt me voor zo'n coureur wel een voorwaarde. :)
Of ben ik gewoon kieskeuriger dan een coureur?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:53
DrivinUCrazy schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:11:

Ik heb jaren lang Schuberth motorhelmen gehad. Nu heeft Schuberth de standaard pasvorm veranderd, waardoor die mij niet meer passen. Ik ben moeten uitwijken naar een ander merk. Shoei, in mijn geval, met "personal fitting" zodat die optimaal zit.

- Houden ze dan dezelfde binnenvoering, er van uitgaande dat die passend is gemaakt?
- Wat als de standaard pasvorm van een merk écht niet bij de vorm van het hoofd past? Niet miepen, of hebben ze dan stiekem een ander merk, desnoods met een andere sticker?

Er is niets zo irritant als een helm die niet lekker zit, of een drukpunt veroorzaakt waar je dat niet wil. Dus een perfect passende helm lijkt me voor zo'n coureur wel een voorwaarde. :)
Is Max op een zeker moment ook niet geswitcht van merk?
Weet daar de reden/achtergrond niet helemaal meer van, maar staat me iets van bij

Edit: In 2019 verruilde Verstappen Arai voor Schubert

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
@DrivinUCrazy helmen zijn volgens mij persoonlijk qua coureur. De coureur kan dus zelf een fabrikant / merk "kiezen". Alhoewel ik meen dat iemand als Newey wel voorkeur heeft voor bepaalde merken / modellen, i.v.m. de airflow over de helm heen en hoe dat bv de airflow naar de airbox (boven de helm) en de aerodynamica beïnvloed.

Kleding is wel vaak gekoppeld aan een team sponsor. Red Bull heeft een tijd Puma als sponsor gehad waarbij ze dus ook de racepakken en schoenen van Puma hadden. Vervolgens zijn ze naar een ander gewisseld maar waren er wat problemen, voornamelijk met de schoenen. Vervolgens heeft in ieder geval Verstappen (Perez weet ik niet zeker) weer op de oude Puma schoenen gereden (met afgeplakt Puma logo?).
En daar vandaan kwam meen ik ook dat Verstappen in Baku '21 op de schoenen van reserve rijder Lawson reed. En dus toen Verstappen die klapband had hij daar een trap tegen gaf met Lawsons schoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:47
En voor de prijs die ze voor een F1 helm vragen wordt die op maat gemaakt hoor, dat is echt geen seriemodelletje uit het rek,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15
Eric H schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Is Max op een zeker moment ook niet geswitcht van merk?
Weet daar de reden/achtergrond niet helemaal meer van, maar staat me iets van bij
Max is inderdaad in 2019 geswitcht van Arai naar Schuberth. Volgens mij zijn er toen wijzigingen in de helmeisen geweest, waardoor de Arai helmen hem niet meer goed pasten.

Er zijn genoeg artikelen over te vinden iig, maar nu geen zin om die helemaal door te spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Bvanham schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:54:
at is echt geen seriemodelletje uit het rek,
Dat kan natuurlijk ook sowieso niet. Gezien de combi van de veiligheidseisen vanuit de FIA (o.a. de extra verstervingen naar aanleiding van dat Massa incident met die veer, de grote (/kleinte) van het visier, ...) en de eisen van de teams (licht, lichter, lichtst).

Ze zouden wel kunnen besluiten zo'n model in serie te maken, maar daar zal dan ook een bijbehorend prijskaartje op zitten waardoor het "niet" verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bvanham schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:54:
En voor de prijs die ze voor een F1 helm vragen wordt die op maat gemaakt hoor, dat is echt geen seriemodelletje uit het rek,
Ik beweer ook nergens dat het een seriemodelletje moet zijn. Maar de basisvorm van de schaal moet je wel alvast de ruimte geven om mee te werken. Nu is 'mijn' probleem met Schuberth dat ze veel te ruim en te breed zijn geworden, een emmer is er niets bij. :+ Opvullen kan dan altijd nog wel.
Maar stel dat de basis pasvorm van de schaal een drukpunt op je voorhoofd veroorzaakt (dat probleem heb ik met HJC), dan kun je nog zó veel gaan aanpassen aan de binnenvoering; die helm gaat nooit lekker zitten en zelfs pijn doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:47
DrivinUCrazy schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Ik beweer ook nergens dat het een seriemodelletje moet zijn. Maar de basisvorm van de schaal moet je wel alvast de ruimte geven om mee te werken. Nu is 'mijn' probleem met Schuberth dat ze veel te ruim en te breed zijn geworden, een emmer is er niets bij. :+ Opvullen kan dan altijd nog wel.
Maar stel dat de basis pasvorm van de schaal een drukpunt op je voorhoofd veroorzaakt (dat probleem heb ik met HJC), dan kun je nog zó veel gaan aanpassen aan de binnenvoering; die helm gaat nooit lekker zitten en zelfs pijn doen.
Ook daar zijn oplossingen voor, de buitenschaal, de binnenschaal zijn sowieso aparte dingen. De binnenschaal kun je vrij eenvoudig zelf iets vervormen met een warme lepel, het is maar piepschuim wat er zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:28

AvK

Ready Set Go

[b]Bvanham schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:04:[ het is maar piepschuim wat er zit.
Vermoed dat dit binnen de autosport, laat staan de F1, geen piepschuim is.
Remember de crash van Grosjean waar hij als een Fenix uit de as herrees..... :X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fauna schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:57:
[...]

Max is inderdaad in 2019 geswitcht van Arai naar Schuberth. Volgens mij zijn er toen wijzigingen in de helmeisen geweest, waardoor de Arai helmen hem niet meer goed pasten.

Er zijn genoeg artikelen over te vinden iig, maar nu geen zin om die helemaal door te spitten.
Ik dacht dat ze niet op tijd 1 in zijn maat konden leveren die voldeed aan de nieuwe reglementen toen. Dus toen was hij naar de Shubert over gegaan, met als toegevoegd voordeel dat die meer aerodynamische flapjes en shizzle hadden.
Maar dat zijn idd vage herinneringen geworden aan het vorige era van F1 :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:11:

Ze hebben in ieder geval iedere sessie meerdere helms beschikbaar. Ik kan zo gauw even geen plaatje vinden, maar je ziet tijdens qualy's vaak wel zo'n stelling/rek staan met meerdere helmen daarin van de coureur.

Sowieso hebben ze vaak meerdere visier kleuren / verduisteringen en een helm switchen is natuurlijk sneller dan een visier switchen. Je hoort ze ook tijdens sessies zoals in Bahrein ook vaak zeggen dat ze voor de volgende run een lichter visier willen.

Gezien ze per sessie een rek met meerdere helms hebben en vaak per event verschillende designs, gok ik, dat ze gewoon een paar helmen per weekend "verbruiken".

V.w.b. pasvorm lijkt het mij niet eens zo heel ver gezocht, dat ze zelfs de buitenschaal kwa pasvorm aanpassen aan de coureur, gezien de bedragen die met alle onderdelen binnen de F1 gemoeid zijn.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste

Let op:
Enkele regels vooraf:
• Niet op de man
• We houden het fatsoenlijk, dit is dus niet jouw persoonlijke uitlaatklep om te uiten hoe zat jij onder andere Hamilton wel niet bent.
• Geen complottheorieën, bashen op FIA, coureurs of teams
• Onderbouw je posts, geen one-liners om maar een statement te maken.