Welke linux-distro past bij mijn wensen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemodile
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-04 21:52
Hi,

Ik heb wat advies nodig. Sinds jaar en dag gebruik ik Windows. Een hele zware gebruiker ben ik denk ik niet, ik 'surf', ik kijk video's/series/films, ik game via Steam (het zwaarste spel dat ik speel is denk ik Arma III) en ik maak muziek (en gebruik dus asio-drivers en een daw).

De beweging van Windows richting een "operating system as a service" bevalt me helemaal niets. Is natuurlijk al jaren aan de gang, en al die jaren nemen de hoeveelheid handelingen in gpe of zelfs registry om enigszins niet voortdurend doorgemeten te worden toe.

Dat kan ik natuurlijk blijven proberen, maar voelt aan als een achterhoedegevecht. En op Linux schijnt "het" allemaal te gebeuren. Ik ervaar alleen een behoorlijke drempel om aan Linux te beginnen. Ik kan echt helemaal niets met instructies als "ja even sudo -apt hotemetote -doemoeilijk in terminal enteren" :9 Behalve het braaf overtypen en hopen dat de auteur mij van goede wil is.

Wat ik dus éígenlijk zoek is een beetje een zachte landing. Een voor 'mijn soort' vriendelijke linux distro. Idealiter een die 'gewoon' alles kan wat ik nu ook doe (dus ook: een willekeurige .exe draaien met zo min mogelijk performance verlies) zonder dat ik voor al te veel hoepels hoef te springen.

Bij voorbaat veel dank voor jullie suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Lekker beginnen met Ubuntu. Is niet de beste, maar wel het meest geschikt voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:00

Fiber

Beaches are for storming.

Of Mint, wellicht nog iets gebruiksvriendelijker...

https://distrowatch.com/table.php?distribution=mint

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ubuntu of Linux Mint zijn goede keuzes. Voor het draaien van Windows applicaties kan je via https://appdb.winehq.org achterhalen of, en hoe deze draaien/presteren op Linux. Helaas werkt niet elk willekeurig .exe bestand zomaar. Voor het spelen van Windows games via Steam (Proton) kan https://www.protondb.com geraadpleegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:05
Eens met bovenstaande, Ubuntu heeft zich de afgelopen 17 jaar bewezen als een beginners vriendelijke distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24
Als je een rolling distro die out of the box werkt en gebruiksvriendelijk is zou ik eerder gaan voor Solus.

Maar anders test enkele distro dat we hier meedelen in een virtual pc om zo een beter zicht te hebben van de werking ervan.

Zoals als eerder aangegeven kan je via steam linux games spelen via Proton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:13
Als we dan toch op de Ubuntu-toer gaan, zou ik Pop!_OS aanraden (https://pop.system76.com/)
Gebaseerd op Ubuntu 21.04, maar zonder dat snaps worden gepusht via het Software Center.

Overigens geeft Linux Mint je de keuze om een programma vanuit de .deb te installeren of vanuit een flatpack of snap via het Software Center.

Alle hierboven genoemde Linux distro's maken gebruik van een Live USB. Dit betekent dat wanneer je de ISO van de distro hebt gedownload en deze op een USB stick hebt gezet met bijvoorbeeld Balena Etcher (https://www.balena.io/etcher/), je na starten vanaf de USB stick je in een Live omgeving komt van de distro. Hierin kun je vanalles uitproberen en (heel belangrijk) checken of je hardware goed gedetecteerd wordt en werkt (wifi, bluetooth, etc.).

Als dat allemaal bevalt, kun je vanuit de Live omgeving een installatie op je PC starten.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je de nog voldoende diskspace hebt, zou ik voorlopig in dualboot draaien. Kan je gewoon windows blijven gebruiken indien nodig en verder lekker spelen met Ubuntu/Mint om te zien of alles naar behoren werkt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Ik herken je vraag. Ik was altijd ook ja, ik wil het wel maar euh 'drempel'. Toen uiteindelijk echt maar gewoon een dualboot installatie gedaan en Mint er naast gezet. En sindsdien eigenlijk nooit (1x vanwege archived keepass file) terug gegaan naar de Windows installatie. Het is even door zetten. Ik adviseer je wel eerst eens te raadplegen of jouw gewenst software voor muziek en de drivers ook beschikbaar zijn in Linux. Zo niet, wat zijn de alternatieven. Is dat duidelijk dan kan je een dual boot optie proberen en zo je 'tenen in het water te doen'.

Zelf prefereer ik Mint boven Ubuntu. In die laatst zit mij iets te veel 'delen met cloud' in. In Mint zijn bijv. 'snaps' uitgezet om die reden. Je kan het wel weer aanzetten.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 09:06

Jiffy

God, you're ugly!

Standeman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:28:
Als je de nog voldoende diskspace hebt, zou ik voorlopig in dualboot draaien. Kan je gewoon windows blijven gebruiken indien nodig en verder lekker spelen met Ubuntu/Mint om te zien of alles naar behoren werkt.
* Jiffy eens is. :)

Ik heb ook Mint en Windows 10 in dual boot staan, met Mint als automatisch startend na 10 seconden. Ik ben geen zware gebruiker en heb geen obscure softwarebehoeften. Mint voldoet prima voor mijn dagelijkse computerbehoeften, updaten is simpel, programma's installeren is een kwestie van klik, klaar.

Windows gebruik ik zeker nog wel, maar dat wordt minder en minder.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:47

Metro2002

Memento mori

Als je van windows afkomt zou ik sowieso een distributie pakken dat qua interface in elk geval enige gelijkenissen heeft met windows. KDE plasma als desktop dus. Manjaro KDE of Kubuntu is dan denk ik het meest geschikt

Gnome als desktop (wat ubuntu standaard heeft evenals popOS) is toch wel echt even wennen en (imo) vrij beperkt. Al kan dat ook precies zijn wat je zoekt.

Een tussenoplossing is bv linux mint met cinnamon desktop. Lijkt ook redelijk op windows qua interface maar mist een beetje de cohesie die KDE wel biedt.

Tip: Maak gewoon een paar usb sticks met live omgevingen zodat je kan proberen wat je prettig vindt zonder direct over te stappen. Ook kun je bv linux vrij eenvoudig op een externe harddisk installeren en het eens aankijken.

Grootste fout die je kan maken: Linux is géén windows. De user interface (gui) kan dan wel vergelijkbaar zijn, de denkwijze, werkwijze e.d. om zaken te doen is gewoon compleet anders. Je zal je moeten commiteren aan het leren van het een en ander om linux goed als daily driver te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 29-07-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Er zijn hier al best wat distros genoemd en in feite is het verschil tussen die distros allemaal niet zo groot.

Het allerbelangrijkste advies als je écht van Windows af wilt:
- Ben vasthoudend! Zoals al opgemerkt werkt Linux echt basaal anders dan Windows en je zult dus moeten volhouden!
- Verwacht niet dat alles werkt. Je zult bepaalde tools moeten opgeven want niet alles is beschikbaar, soms is er zelfs simpelweg geen vervanger voor.
- Ben vasthoudend! Leer Linux in de basis te begrijpen anders ga je iedere keer weer gefrustreerd terug naar Windows.

Ik heb het, na talloze serieuze pogingen, opgegeven. Linux is niet aan mij besteed. Alleen al een systeem draaiende houden kostte mij meer energie, tijd en moeite dan ik bereid was er in te steken. Met name zaken als configuratie bestanden zonder fatsoenlijke documentatie, onverklaarbare bestandsrechten conflicten, onduidelijke configuratie schermen/tools zijn niet aan mij besteed. Daar zul je echt moeten leren mee om te gaan anders ga je geen plezierige tijd hebben in Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vond toevallig recentelijk YouTube: How to install Linux instead of Windows 11 langskomen op LTT; vond het een best informatief filmpje over de voor- en nadelen van Linux vs. Windows in relatief simpel / dagelijks gebruik.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19

Yucon

*broem*

Ja met die hele lijst distro's is TS natuurlijk niet geholpen :+

Het heeft niet zo'n zin hem een hele lijst keuzeopties te geven zonder echt een duidelijke indicatie waarom hij de een of de ander zou kiezen. Nu stonden er idd bij sommige wel argumentaties bij maar alsnog kan je zonder echte achtergrondkennis die factoren alsnog slecht op waarde schatten.

Dus TS: niet te moeilijk doen. Het gaat er niet eens om wat de beste is, maar het gaat er in een dergelijk geval vooral om dat je geen echt foute keuze maakt. En met ubuntu of mint maak je dat niet. Welke van de twee je kiest.. tja, ehm, ach, kijk gewoon eens welk logootje je het mooiste vindt ofzo :P praktisch gezien maakt het voor jou toch zo'n beetje niets uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 15:35
Linux is vooral ook gewoon een kwestie van doen.
Wees niet te snel teleurgesteld als iets niet werkt, maar stel je vragen op het ubuntu- of mintforum.
Geef niet te snel op en houd er rekening mee, dat dingen nu eenmaal echt anders werken op Linux.
Na een tijdje zul je merken dat je steeds meer snapt en dat het ook steeds leuker wordt.

Succes en laat even weten wat je keuze is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:03

Cyphax

Moderator LNX
Stiekem hebben we hier natuurlijk ook Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 voor. :P, Ik zou dat topic ook even doorlezen voor meer indrukken en ideeen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
Als je geen zin hebt om alles eens te downloaden. Kan je eventueel gebruik maken van deze site:
https://distrotest.net/index.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Lemodile schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:20:
ik 'surf', ik kijk video's/series/films,
Allemaal geen probleem, just works.
ik game via Steam (het zwaarste spel dat ik speel is denk ik Arma III)
De meest Steam games werken, maar niet 100%.
en ik maak muziek (en gebruik dus asio-drivers en een daw).
Daar weet ik niks van, maar als je daar heel specifieke software voor nodig hebt dan is het maar de vraag of daar ook een Linux versie van is.
Ik kan echt helemaal niets met instructies als "ja even sudo -apt hotemetote -doemoeilijk in terminal enteren" :9 Behalve het braaf overtypen en hopen dat de auteur mij van goede wil is.
Als absolute beginner moet je daar gewoon even weg blijven. Wie met Windows begint kan ook beter niet bij de registry beginnen ;) Het is een beetje een typische Tweakers valkuil, omat je gewend bent om op hoog niveau te functioneren onder Windows verwachten mensen direct ook op hoog niveau met Linux te werken. Komt vanzelf, of niet, nu geen zorgen om maken.
(dus ook: een willekeurige .exe draaien met zo min mogelijk performance verlies)
Dat zit er niet in. Windows software werkt in principe niet op Linux. Net zoals die niet werkt op je Android telefoon of op je Playstation. Er is een emulator, Wine, die steeds meer software kan draaien, maar zeker niet alles. Steam heeft Wine geintegreerd en geoptimaliseerd waardoor heel veel Windows games tegenwoordig prima werken, maar dat is een beetje de uitzondering.
Wat ik dus éígenlijk zoek is een beetje een zachte landing. Een voor 'mijn soort' vriendelijke linux distro. Idealiter een die 'gewoon' alles kan wat ik nu ook doe zonder dat ik voor al te veel hoepels hoef te springen.
De meest zachte start is een distributie met een zogenaamde "live" versie. Die hoef je niet eerst op je harde schijf te installeren maar kun je direct vanaf een usb-stick starten en even uitproberen.
Zie bijvoorbeeld deze instructies voor Ubuntu: https://ubuntu.com/tutorials/try-ubuntu-before-you-install

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lemodile
Allemaal hartstikke bedankt! :D

Ik heb alles gelezen, de gelinkte video bekeken, nóg meer gelezen, in virtualbox door verschillende door jullie aangeraden distro's geklikt en gedaan, ruimte gemaakt op m'n ssd en dubbelcheck dat alle belangrijke dingen niet op deze pc staan.

Voor nu is m'n voornemen om dit weekend te kijken of dual boot met pop os lukt. We gaan het gewoon proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Lemodile er zijn ook speciale distro's voor muziek maken.
Die zijn wat lastiger in te stellen, maar dan haal je wel 1-5ms latency met je audio (JACK), zonder geklooi met 50+ms vertraging (PulseAudio).
Kijk dan ook even naar KXStudio, FalkTX en AVL

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 29-07-2021 23:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delphium
Voor muziek kun je eens kijken naar LMMS, Ardour en audacity (hoewel die laatste een beetje onder vuur ligt)
Verder kun je linux equivalenten voor Windows programma's zoeken op alternativeto.net.

Ook een leuke site met veel nieuwtjes en toegankelijke tutorials is OMG!Ubuntu!.

Voor de meeste problemen kun je terecht op de forums van je eigen distro, maar PopOS is gebaseerd op Ubuntu, dus je kunt daar ook op zoek gaan naar hulp. En natuurlijk zijn je beste vrienden van Tweakers er altijd om je op weg te helpen ;-)

Houd verder in je achterhoofd dat elke distro in theorie kan worden omgebouwd tot een andere. Het is allemaal FOSS. Je kunt dus op elke distro KDE, Gnome of XFCE uitproberen en als PulseAudio je niet bevalt, dan installeer je JACK er naast.

Je gaat fouten maken en er gaan dingen anders dan je verwacht, maar geeft niet op en grijp niet te snel terug naar je vertrouwde Windows. Je zult zien dat je na ongeveer een jaar dagelijks gebruik niet meer terug wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:04:
Ik heb het, na talloze serieuze pogingen, opgegeven. Linux is niet aan mij besteed. Alleen al een systeem draaiende houden kostte mij meer energie, tijd en moeite dan ik bereid was er in te steken. Met name zaken als configuratie bestanden zonder fatsoenlijke documentatie, onverklaarbare bestandsrechten conflicten, onduidelijke configuratie schermen/tools zijn niet aan mij besteed. Daar zul je echt moeten leren mee om te gaan anders ga je geen plezierige tijd hebben in Linux.
De truc is om het zo basaal mogelijk te houden.

Ik had bijvoorbeeld altijd problemen met Remote Desktop clients zoals Remmina, deden elke keer net niet wat ik wou.

Nu heb ik per host een script dat xfreerdp met de juiste parameters aanroept, werkt veel beter voor mij... omdat het "gewoon werkt" en klaar.

Ook eindig ik op de desktop altijd bij XFCE. Simpel en doeltreffend, lekker stabiel. Bij Gnome altijd gezeik met extensions die niet goed werken, KDE heeft ook altijd iets (al heb ik de nieuwste versies nog niet getest waar ze veel aandacht aan het verbeteren van de stabiliteit hebben gegeven).

Ik heb het idee dat Gnome en KDE in de begindagen (20 jaar geleden voor mij) stabieler waren dan nu. In 1999 had ik mijn eerste kennismaking met KDE op FreeBSD en dat was echt rock solid.

Tegenwoordig moet het er allemaal gelikt uitzien, hebben ze tig extensions en weet ik wat allemaal... en er gaat altijd - iets - kapot.

@Lemodile
Vroeger heb ik SUSE gebruikt met Yast en dat was voor een beginner ook een uitkomst. Geen idee hoe het tegenwoordig is, maar je kon destijds praktisch alles met Yast regelen. Dat was echt ideaal. Misschien binnenkort zelf ook nog eens naar kijken.

Ik draai momenteel Fedora overigens. Omdat die vrij actueel is qua software. Wel zet ik selinux vaak uit :$ O-) Voordeel is dat je met de Fedora Media Writer snel een bootable stick kan maken.

Hoef je niet zelf te klooien met 1 van de vele andere tools daarvoor (Rufus etc).

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 30-07-2021 11:00 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Lethalis schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:26:
De truc is om het zo basaal mogelijk te houden.

Ik had bijvoorbeeld altijd problemen met Remote Desktop clients zoals Remmina, deden elke keer net niet wat ik wou.

Nu heb ik per host een script dat xfreerdp met de juiste parameters aanroept, werkt veel beter voor mij... omdat het "gewoon werkt" en klaar.
Een script schrijven valt bij mij niet onder "gewoon werkt" en "basaal". Zoals je al schrijft: "altijd problemen" met als eind oplossing scripts moeten schrijven.

Net als je verhaal over desktop environments. "eindig altijd...". Ofwel: Een berg dingen uitproberen om dan uiteindelijk uit te komen op.... Dat valt niet onder "gewoon werkt" en "basaal". Dat valt onder gehannes.

Voor mij zou dat niet werken. Voor @Lemodile denk ik dat het echt een tijd door de zure appel heen bijten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Een script schrijven valt bij mij niet onder "gewoon werkt" en "basaal". Zoals je al schrijft: "altijd problemen" met als eind oplossing scripts moeten schrijven.

Net als je verhaal over desktop environments. "eindig altijd...". Ofwel: Een berg dingen uitproberen om dan uiteindelijk uit te komen op.... Dat valt niet onder "gewoon werkt" en "basaal". Dat valt onder gehannes.

Voor mij zou dat niet werken. Voor @Lemodile denk ik dat het echt een tijd door de zure appel heen bijten wordt.
Ik bedoel met basaal vooral "weg met alle franje", "keep it simple". En ik ben ook wel geneigd (als programmeur zijnde) om daar mijn eigen draai aan te geven.

Een OS hoort eigenlijk naar de achtergrond te verdwijnen, je hoort gewoon lekker bezig te zijn met de applicaties die je gebruikt. Ik vermoed dat er teveel aan "innovatie" gedaan wordt, iig in mijn perceptie.

Want ik vind anno nu bijna alle mainstream desktop environments klote :) Ook die van Microsoft en Apple.

Ik ben een fan van XFCE om dezelfde reden als dat ik een fan van Windows 7 was. Het werkte gewoon.

PS
Dat het voor jou niet werkt, is verder ook prima hoor :P Iedereen moet gewoon gebruiken wat hij / zij zelf wil.

Ik gebruik bijvoorbeeld naast mijn PC's ook een Chromebook en dat werkt voor casual computergebruik echt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 30-07-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
@Croga Wat @Lethalis zegt klopt heel erg. Als je een standaard installatie neemt en je gaat niet aan de haal met allerhande zaken waar je én (nog) geen verstand van hebt én die je eigenlijk niet nodig hebt, dan heb je met de meeste distro's een hele fijne stabiele ervaring.

Punt is natuurlijk dat met de extreme tweakability van het Linux ecosysteem, de verleiding wel erg groot is om dingen te gaan proberen die je eigenlijk boven de pet gaan. Zolang je je daarvan bewust bent en weet dat het mis kan gaan is het leuk. Soms echter overschat je jezelf en sloop je je hele systeem omdat je zo nodig een wandelend schaap op je desktop wilde.

Precies dezelfde problemen heb je met Windows ook, alleen ben je dat gewend en weet je inmiddels wat je wel en beter niet kunt doen.

Maar laten we @Lemodile geen angst aanpraten, maar de kans geven om zelf te ontdekken of Linux een optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

delphium schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:36:
@Croga Wat @Lethalis zegt klopt heel erg. Als je een standaard installatie neemt en je gaat niet aan de haal met allerhande zaken waar je én (nog) geen verstand van hebt én die je eigenlijk niet nodig hebt, dan heb je met de meeste distro's een hele fijne stabiele ervaring.
I beg to differ. Ieder programma wat je wilt installeren wat niet standaard bij geleverd zit zul je moeten uitzoeken. En ieder programma wat standaard bij geleverd zit wat je op een iets andere manier wilt gebruiken zul je moeten uitzoeken.
Precies dezelfde problemen heb je met Windows ook, alleen ben je dat gewend en weet je inmiddels wat je wel en beter niet kunt doen.
Daar heb je absoluut gelijk in en dat is ook absoluut de kern van mijn betoog. Ik heb Windows nu al bijna 30 jaar als "daily driver" en gebruik Linux al zo'n 20 jaar sporadisch. En dat maakt een heel groot verschil. Ik weet de knopjes in Windows feilloos te vinden, vrienden van mij hebben dat in Linux (hoewel zij duidelijk meer moeten vechten met Linux dan ik met Windows als het aan komt op dingen die we niet dagelijks doen).
Maar laten we @Lemodile geen angst aanpraten, maar de kans geven om zelf te ontdekken of Linux een optie is.
Mijn doel was @Lemodile vooral een hart onder de riem te steken; de overstap is niet makkelijk en als je, net als ik, geen dwingende reden hebt gaat het ook simpelweg niet lukken. Als je écht over wilt is het een kwestie van volhouden en dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:57:
Als je van windows afkomt zou ik sowieso een distributie pakken dat qua interface in elk geval enige gelijkenissen heeft met windows. KDE plasma als desktop dus. Manjaro KDE of Kubuntu is dan denk ik het meest geschikt
Het lijkt alleen een beetje teveel op Windows. Ik heb het net weer eens getest dat KDE, maar ik kreeg het binnen no time voor elkaar dat een KDE programma "reageert niet" toonde (geluidsinstellingen). En dat was gewoon op X11, de Wayland sessie crashte mijn PC volledig :)

Ik ben heel snel weer terug naar XFCE gegaan _O-

Gnome draait wel iets stabieler, maar moet je wel van afblijven. Zodra je extensions gaat installeren om bijvoorbeeld de top bar te hiden enzo dan is het ook vrij snel helemaal wonky... staat hij er soms wel, dan weer niet, dan is hij ineens half transparant... vervolgens komt die helemaal niet meer. Je krijgt het allemaal zo snel stuk.

XFCE is veel betrouwbaarder in mijn ervaring iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:58
Lethalis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Het lijkt alleen een beetje teveel op Windows. Ik heb het net weer eens getest dat KDE, maar ik kreeg het binnen no time voor elkaar dat een KDE programma "reageert niet" toonde (geluidsinstellingen). En dat was gewoon op X11, de Wayland sessie crashte mijn PC volledig :)

Ik ben heel snel weer terug naar XFCE gegaan _O-

Gnome draait wel iets stabieler, maar moet je wel van afblijven. Zodra je extensions gaat installeren om bijvoorbeeld de top bar te hiden enzo dan is het ook vrij snel helemaal wonky... staat hij er soms wel, dan weer niet, dan is hij ineens half transparant... vervolgens komt die helemaal niet meer. Je krijgt het allemaal zo snel stuk.

XFCE is veel betrouwbaarder in mijn ervaring iig.
Ik ben sinds bijna een jaar helemaal over op KDE Neon. Waar ik het vroeger inderdaad nogal onstabiel vond en nadat gnome 3? uitkwam (de versie zonder taakbalk) XFCE gebruiker geweest of Linux Mint Cinnamon. Vind KDE tegenwoordig erg fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
borbit schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Ik ben sinds bijna een jaar helemaal over op KDE Neon. Waar ik het vroeger inderdaad nogal onstabiel vond en nadat gnome 3? uitkwam (de versie zonder taakbalk) XFCE gebruiker geweest of Linux Mint Cinnamon. Vind KDE tegenwoordig erg fijn werken.
Mja ik zie soms van die gave plasma screenshots en dan denk ik "dat wil ik toch ook eens proberen" maar praktisch elke keer als ik het probeer, gaat er iets mis. Ook weleens Kubuntu gebruikt.

Gnome Shell vind ik in zijn default configuratie niet intuïtief werken, en op 16:9 schermen vind ik die top bar verschrikkelijk irritant. En de extensions zijn vaak instabiel of niet compatibel met de versie van Gnome die ik draai.

Maar ik raad @Lemodile aan om gewoon wat live USB images uit te proberen :) Zie je ook meteen hoe goed of slecht de hardware wordt ondersteund.

Op mijn laptop moest ik de wifi fixen (realtek), op mijn PC de commerciële nvidia drivers installeren. De rest werkt anno nu praktisch out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:58
Lethalis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Mja ik zie soms van die gave plasma screenshots en dan denk ik "dat wil ik toch ook eens proberen" maar praktisch elke keer als ik het probeer, gaat er iets mis. Ook weleens Kubuntu gebruikt.

Gnome Shell vind ik in zijn default configuratie niet intuïtief werken, en op 16:9 schermen vind ik die top bar verschrikkelijk irritant. En de extensions zijn vaak instabiel of niet compatibel met de versie van Gnome die ik draai.

Maar ik raad @Lemodile aan om gewoon wat live USB images uit te proberen :) Zie je ook meteen hoe goed of slecht de hardware wordt ondersteund.

Op mijn laptop moest ik de wifi fixen (realtek), op mijn PC de commerciële nvidia drivers installeren. De rest werkt anno nu praktisch out of the box.
Gnome kan ik ook niet mee over weg. Ik moet gewoon een taakbalk onderin. Een soort startmenu, paar snelstart iconen ernaast. En rechts minsten een klokje.

Wat gaat er mis als je KDE gebruikt? Ik heb nooit crashes of iets. Misschien als je heel veel extensies gebruikt ofzo? Ik gebruik het gewoon zoals het standaard is. Alleen de taakbalk pas ik een beetje aan zodat je de namen van de lopende apps ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
borbit schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Gnome kan ik ook niet mee over weg. Ik moet gewoon een taakbalk onderin. Een soort startmenu, paar snelstart iconen ernaast. En rechts minsten een klokje.

Wat gaat er mis als je KDE gebruikt? Ik heb nooit crashes of iets. Misschien als je heel veel extensies gebruikt ofzo? Ik gebruik het gewoon zoals het standaard is. Alleen de taakbalk pas ik een beetje aan zodat je de namen van de lopende apps ziet.
Die taakbalk irriteert mij vooral :) Op Windows zet ik hem ook altijd meteen naar links of rechts. Zeker op 16:9 schermen.

Als ik bijvoorbeeld met iets bezig ben, vind ik het fijn dat ik de volledige verticale ruimte heb. Mijn desktop momenteel (okee, dit is een 1920x1200 scherm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ket09v89vOO-1n2skyITSnpUQYg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/P5A8d4bRgrObAEaHxI9SZJY3.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-coYujhlAsKaxP_K6g8gIK_EHWc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dM7UlLDya7olmzRZLFYerfRe.png?f=fotoalbum_medium

Op KDE heb ik vaak dat dingen crashen juist. Daarnet dus ook... ik draai Fedora Workstation. Die komt standaard met Gnome op Wayland. Als je dan de kde-desktop-environment group install doet, kun je bij de volgende login kiezen voor KDE op X11 of KDE op Wayland.

Voor de lol heb ik toen voor Wayland gekozen... nou toen liep mijn hele systeem vast. Nadeeltje van Wayland is dan ook meteen dat CTRL ALT F toetsen het niet meer doen. Dus het systeem was echt onbruikbaar geworden.

Op X11 startte het wel op, en toen heb ik voor de lol wat dingen snel achter elkaar opgestart. Waaronder wat schermen voor instellingen, software updates, file manager etc. En toen had ik meteen de eerste app te pakken die helemaal vastliep.

En ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een scherm zie waar in de titelbalk staat "reageert niet" dan krijg ik koude rillingen omdat het mij teveel aan Windows doet denken ;) Alle tools die bij XFCE horen, starten instant op en doen het gewoon. Hele wereld van verschil, voor mij iig dan.

Een collega van mij raadde mij ook aan om dan een distributie te gebruiken die standaard met KDE komt... prima, heb ik op mijn werk ook een keer gedaan met Kubuntu. Wat een drama was dat, liep ook aan alle kanten van alles vast.

Weet niet wat het is, maar ik krijg het altijd stuk :P

Maar goed, ik kan hier zoveel reclame voor XFCE maken als ik wil... voor een beginner is het misschien niet de beste keuze :+ Ik gebuik al meer dan 20 jaar af en aan Linux. De meeste dingen kan ik vrij snel fixen. Er zijn alleen ook dingen waar ik gewoon geen zin in heb. Ik hou wel van een minimalistische desktop environment... dus als KDE of Gnome funky doen, dan ben ik vrij snel weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 31-07-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
Als je toch Linux wenst en meer look van Windows heeft kan je richting zorin os kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:47

Metro2002

Memento mori

Lethalis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:46:

Weet niet wat het is, maar ik krijg het altijd stuk :P

Maar goed, ik kan hier zoveel reclame voor XFCE maken als ik wil... voor een beginner is het misschien niet de beste keuze :+ Ik gebuik al meer dan 20 jaar af en aan Linux. De meeste dingen kan ik vrij snel fixen. Er zijn alleen ook dingen waar ik gewoon geen zin in heb. Ik hou wel van een minimalistische desktop environment... dus als KDE of Gnome funky doen, dan ben ik vrij snel weg.
XFCE is ook een prima DE en iedereen moet pakken wat ie prettig vind. Ik mis bepaalde handigheidjes van KDE zoals bepaalde widgets, KDE connect, de wat uitgebreidere opties in Dolphin en vooral de consistente look and feel van de KDE applicaties, zelfs libreoffice kent eigen libreoffice-kde package om de thema's van KDE daarin te krijgen. En vlak natuurlijk kate niet uit O+

Daarnaast natuurlijk de uitgebreide opties om KDE volledig naar je hand te zetten. Quicklaunch bar en knoppen voor de task manager? Geen punt. Windows 10 look? Ook prima. Liever iets dat er als MacOS uitziet, ook goed. Je kan alle kanten op.

Ik zie in mijn ooghoek heel af en toe eens een app crashen maar die herstart direct automatisch dus mijn reactie daarop is meestal als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZEEYnOqzAYacVEHJTZmbZKBffE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4weVfXIXNQHyE1F4npWm9WVg.jpg?f=user_large
Maar ik kan de simplicity van XFCE ook wel waarderen maar het is mij nét iets te basaal qua looks.

En ik gebruik wobbly windows en magic lamp en die wil ik NIET missen ja :7

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2021 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laten we hier niet gaan discussiëren wat in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments en Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 ook kan en feitelijk hoort. De TS had een goede vraag, maar door alle irrelevante discussies over welke DE het beste is en wat iemand echt moet gebruiken is het een bende geworden hier.

Houd het relevant in de juiste topics aub.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:11
delphium schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:56:
Voor muziek kun je eens kijken naar LMMS, Ardour en audacity (hoewel die laatste een beetje onder vuur ligt)
Kijk ook eens naar Bitwig. Van de makers van Ableton en heeft een native linux build.

Kost wat, maar is het mijns insziens wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lemodile
OK, op zaterdag lukte het me niet, maar ik type nu toch echt vanaf Pop!_OS en dat zonder m'n windows installatie (die op dezelfde ssd staat) te slopen.

En tja, de basis werkt :D zelfs de ww-manager. Muziek komt nog, ook wat dat betreft erg bedankt voor alle suggesties. Ik gebruikte al 100 jaar Cubase, maar die was ook wel erg aan vervanging toe. Ik ga in eerste instantie Ardour proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Nog even een voorbeeld van wat Yast kan doen bij OpenSUSE:

https://en.opensuse.org/Docker

Je ziet dus dat je het installeren van nieuwe packages, het managen van systemd (automatisch starten van services), enzovoorts gewoon via menu opties kunt regelen. Wat fijn kan zijn voor een beginner.

Tenzij je natuurlijk graag de juiste commando's wil leren, dan heb je er geen ruk aan :)

Plus dat het copy pasten van de commando's soms wel makkelijk en snel is (wel altijd goed lezen wat ze doen).

Maar goed, je hebt nu Pop! OS en het werkt, dus ik zou even daarmee verder pielen :)

Pagina: 1