Welke linux-distro past bij mijn wensen?

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
borbit schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Gnome kan ik ook niet mee over weg. Ik moet gewoon een taakbalk onderin. Een soort startmenu, paar snelstart iconen ernaast. En rechts minsten een klokje.

Wat gaat er mis als je KDE gebruikt? Ik heb nooit crashes of iets. Misschien als je heel veel extensies gebruikt ofzo? Ik gebruik het gewoon zoals het standaard is. Alleen de taakbalk pas ik een beetje aan zodat je de namen van de lopende apps ziet.
Die taakbalk irriteert mij vooral :) Op Windows zet ik hem ook altijd meteen naar links of rechts. Zeker op 16:9 schermen.

Als ik bijvoorbeeld met iets bezig ben, vind ik het fijn dat ik de volledige verticale ruimte heb. Mijn desktop momenteel (okee, dit is een 1920x1200 scherm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ket09v89vOO-1n2skyITSnpUQYg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/P5A8d4bRgrObAEaHxI9SZJY3.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-coYujhlAsKaxP_K6g8gIK_EHWc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dM7UlLDya7olmzRZLFYerfRe.png?f=fotoalbum_medium

Op KDE heb ik vaak dat dingen crashen juist. Daarnet dus ook... ik draai Fedora Workstation. Die komt standaard met Gnome op Wayland. Als je dan de kde-desktop-environment group install doet, kun je bij de volgende login kiezen voor KDE op X11 of KDE op Wayland.

Voor de lol heb ik toen voor Wayland gekozen... nou toen liep mijn hele systeem vast. Nadeeltje van Wayland is dan ook meteen dat CTRL ALT F toetsen het niet meer doen. Dus het systeem was echt onbruikbaar geworden.

Op X11 startte het wel op, en toen heb ik voor de lol wat dingen snel achter elkaar opgestart. Waaronder wat schermen voor instellingen, software updates, file manager etc. En toen had ik meteen de eerste app te pakken die helemaal vastliep.

En ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een scherm zie waar in de titelbalk staat "reageert niet" dan krijg ik koude rillingen omdat het mij teveel aan Windows doet denken ;) Alle tools die bij XFCE horen, starten instant op en doen het gewoon. Hele wereld van verschil, voor mij iig dan.

Een collega van mij raadde mij ook aan om dan een distributie te gebruiken die standaard met KDE komt... prima, heb ik op mijn werk ook een keer gedaan met Kubuntu. Wat een drama was dat, liep ook aan alle kanten van alles vast.

Weet niet wat het is, maar ik krijg het altijd stuk :P

Maar goed, ik kan hier zoveel reclame voor XFCE maken als ik wil... voor een beginner is het misschien niet de beste keuze :+ Ik gebuik al meer dan 20 jaar af en aan Linux. De meeste dingen kan ik vrij snel fixen. Er zijn alleen ook dingen waar ik gewoon geen zin in heb. Ik hou wel van een minimalistische desktop environment... dus als KDE of Gnome funky doen, dan ben ik vrij snel weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 31-07-2021 14:48 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-04 08:24

Metro2002

Memento mori

Lethalis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:46:

Weet niet wat het is, maar ik krijg het altijd stuk :P

Maar goed, ik kan hier zoveel reclame voor XFCE maken als ik wil... voor een beginner is het misschien niet de beste keuze :+ Ik gebuik al meer dan 20 jaar af en aan Linux. De meeste dingen kan ik vrij snel fixen. Er zijn alleen ook dingen waar ik gewoon geen zin in heb. Ik hou wel van een minimalistische desktop environment... dus als KDE of Gnome funky doen, dan ben ik vrij snel weg.
XFCE is ook een prima DE en iedereen moet pakken wat ie prettig vind. Ik mis bepaalde handigheidjes van KDE zoals bepaalde widgets, KDE connect, de wat uitgebreidere opties in Dolphin en vooral de consistente look and feel van de KDE applicaties, zelfs libreoffice kent eigen libreoffice-kde package om de thema's van KDE daarin te krijgen. En vlak natuurlijk kate niet uit O+

Daarnaast natuurlijk de uitgebreide opties om KDE volledig naar je hand te zetten. Quicklaunch bar en knoppen voor de task manager? Geen punt. Windows 10 look? Ook prima. Liever iets dat er als MacOS uitziet, ook goed. Je kan alle kanten op.

Ik zie in mijn ooghoek heel af en toe eens een app crashen maar die herstart direct automatisch dus mijn reactie daarop is meestal als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZEEYnOqzAYacVEHJTZmbZKBffE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4weVfXIXNQHyE1F4npWm9WVg.jpg?f=user_large
Maar ik kan de simplicity van XFCE ook wel waarderen maar het is mij nét iets te basaal qua looks.

En ik gebruik wobbly windows en magic lamp en die wil ik NIET missen ja :7

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2021 21:25 ]

Pagina: 1