Goede keuze? Zonneboiler, buffervat, panelen en warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-04 22:38
Goedenavond,

Voor de renovatie van een bestaande woning wil ik meteen doorpakken en van het gas af.
Hiervoor heb ik iemand laten komen, die mij het volgende adviseert:

Warmte:
Heatpipe zonnecollectoren (2x 24 buizen)
(Het hoogteverschil tussen de collectoren en de pomp/vat is 7 meter, dit was vrij kostbaar zoals ik het begreep)
800 liter Hygiëneboiler (OEG TWS 800 2 S1) (tapwater loopt door middel van een spiraal door dit vat)
Biodom lucht warmtepomp 9kw
Netto (incl btw en met subsidie verrekend) voor 16.967,-

Energie:
18x 450Wp DMEGC zonnepanelen (DM450M6-72HSW)
3x Goodwe omvormers (2x 3000D-NS, 1x 2000D-NS) (montage aan achterzijde panelen als ik het goed begrepen heb)
Opstelling: Oost-West
Netto: 8.480,-

Enerzijds vraag ik me af of dit een goede prijs is.
Anderzijds vraag ik me af of het wellicht nog beter kan qua opzet.

Onze situatie:
- Bestaande bouw (2006) maar nooit actief bewoond (dus verbruik etc onbekend)
- 210m2 woonoppervlak
- We leggen nu vloerverwarming aan in het souterrain en de woonlaag.
- De slaapkamerlaag is niet direct geschikt voor vloerverwarming (houten ondervloer)
- Gezin van 3
- Plat dak
- Grote kelder/souterain (voor het buffervat)
- Totaal geen ventilatie, dus we gaan WTW aanleggen
- Slaapkamers zullen verwarmd en gekoeld gaan worden door middel van airco's
- 3 woonlagen (1:souterain, 2:woonkamer, 3:slaapkamers)
- Komende jaren waarschijnlijk nog geen elektrische auto

Alvast bedankt,

Wiebe

[ Voor 39% gewijzigd door wiebeww op 28-07-2021 11:42 . Reden: Aanvullende informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
Lastig iets van te zeggen als je verder totaal geen info geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
lothar schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:51:
Lastig iets van te zeggen als je verder totaal geen info geeft.
Ik heb wat informatie toegevoegd, is dat afdoende of moet ik nog specifieke zaken benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 11:50
Een paar punten.
- 800 Liter boiler voor 3 personen? Is dat niet een klein beetje overkill? 200 a 300 Liter zou denk ik al genoeg moeten zijn.
- Met zoveel dak oppervlak zou ik de heatpipe zonnecollectoren overslaan en wat extra panelen leggen. Alle warmte met de warmtepomp genereren. Daar heeft een 9 KW unit genoeg capaciteit voor.
- Waarom de slaapkamers ook verwarmen met airco's ? je hoofd warmtepomp heeft daarvoor al genoeg capaciteit. Moet die alleen de huiskamer verwarmen en de boiler opwarmen dan kan je ook wel met een lichtere unit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een huishouden van 3 kan het bijna niet zo zijn dat een zonneboiler (zeker van dat bedrag) zich in een redelijke tijd gaat terugverdienen. Dan moet je het hebben van de cv ondersteuning maar gezien het een 2006 woning is met straks wtw geloof ik eigenlijk niet dat je daar genoeg energie uit gaat winnen. Een wp is op die dagen extreem efficient. Zonneboiler is voor gasloos echt niet nodig, ik zou het nog eens heroverwegen.
Ik zoek al een paar jaar naar een excuus om zonnecollectoren te plaatsen maar het komt maar niet, ons warm water gebruik is gewoon weg telaag.

Waarschijnlijk zou ik het dak gewoon vol kwakken met pv. en een panasonic monoblock in de tuin.
en als je slaapkamers verwarmd worden met L/L wps lijkt 9KW wat aan de grote kant.
Ik snap niet waarom je 3 omvormers zou nemen, maar ik ken de situatie dan ook niet. wellicht bedoel je een 3fase omvormer, dat snap ik dan weer wel met deze hoeveelheid panelen.
. Alle warmte met de warmtepomp genereren. Daar heeft een 9 KW unit genoeg capaciteit voor.
- Waarom de slaapkamers ook verwarmen met airco's ? je hoofd warmtepomp heeft daarvoor al genoeg capaciteit. Moet die alleen de huiskamer verwarmen en de boiler opwarmen dan kan je ook wel met een lichtere unit af.
Even wat onderbouwing met de info die hij heeft gegeven. voor de bouw periode 60W/m2 => 210*60= 12600 12600/1680= 7,5 KW
1 kw voor warm tap water 9KW lijkt opzich prima gedimensioneerd voor de totale woning. ik zou er als het kan wel voor 1 kiezen die ver terug kan moduleren en dat is een 1 fase model.
met een cop tussen de 3 - 4 gem kan je een verbruik voor verwarmen verwachten van 3000 - 4000 kWh per jaar
Wat dan rest is het afgifte systeem. Niet alle woningen uit die tijd hebben voldoende afgifte. Beetje radiatoren verwisselen en wellicht een grotere kopen voor de grootste kamer kan uitkomst bieden.
Veder gaat de warmte door de 24/7 verwarming van de wp ook van beneden door naar boven dus een beetje ondergedimensioneerd kan wel. moet de beneden verdieping natuurlijk wel dat vermogen ook kunnen leveren.
(garantie tot de deur voor dit vol geschreven biervieltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Let voor je warmtepomp goed op de nieuwe geluidsnormen! Die zijn erg streng geworden. Je kan ook een grondgebonden warmtepomp overwegen, kan je gelijk gratis koelen!

800 liter is echt veel te veel. Onze buren hebben vier kinderen en die hebben 500 liter en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
twain4me schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:27:
Met een huishouden van 3 kan het bijna niet zo zijn dat een zonneboiler (zeker van dat bedrag) zich in een redelijke tijd gaat terugverdienen. Dan moet je het hebben van de cv ondersteuning maar gezien het een 2006 woning is met straks wtw geloof ik eigenlijk niet dat je daar genoeg energie uit gaat winnen. Een wp is op die dagen extreem efficient. Zonneboiler is voor gasloos echt niet nodig, ik zou het nog eens heroverwegen.
Ik zoek al een paar jaar naar een excuus om zonnecollectoren te plaatsen maar het komt maar niet, ons warm water gebruik is gewoon weg telaag.

Waarschijnlijk zou ik het dak gewoon vol kwakken met pv. en een panasonic monoblock in de tuin.
en als je slaapkamers verwarmd worden met L/L wps lijkt 9KW wat aan de grote kant.
Ik snap niet waarom je 3 omvormers zou nemen, maar ik ken de situatie dan ook niet. wellicht bedoel je een 3fase omvormer, dat snap ik dan weer wel met deze hoeveelheid panelen.

[...]

Even wat onderbouwing met de info die hij heeft gegeven. voor de bouw periode 60W/m2 => 210*60= 12600 12600/1680= 7,5 KW
1 kw voor warm tap water 9KW lijkt opzich prima gedimensioneerd voor de totale woning. ik zou er als het kan wel voor 1 kiezen die ver terug kan moduleren en dat is een 1 fase model.
met een cop tussen de 3 - 4 gem kan je een verbruik voor verwarmen verwachten van 3000 - 4000 kWh per jaar
Wat dan rest is het afgifte systeem. Niet alle woningen uit die tijd hebben voldoende afgifte. Beetje radiatoren verwisselen en wellicht een grotere kopen voor de grootste kamer kan uitkomst bieden.
Veder gaat de warmte door de 24/7 verwarming van de wp ook van beneden door naar boven dus een beetje ondergedimensioneerd kan wel. moet de beneden verdieping natuurlijk wel dat vermogen ook kunnen leveren.
(garantie tot de deur voor dit vol geschreven biervieltje)
Dank voor je uitleg!

De hygiëneboiler levert zowel warmte voor tapwater als voor de vloerverwarming die we nu aanleggen (had ik niet genoemd in mijn eerste post).
Aangezien we bij de slaapkamers een houten ondervloer hebben én er sprake is van een plat dak, hebben we gekozen voor verwarming en koeling via de airco's.
We verwachten dat er inderdaad warmte naar boven zal lekken.
Daarnaast zit centraal tussen de slaapkamers ook de badkamer, waar we in een zwaluwstaartvloer vloerverwarming zullen aanleggen. Ik verwacht dat die warmte ook enigzins zal 'lekken' naar de andere kamers.

Wat ik van de WTW kan verwachten weet ik niet zo goed. Ik heb de hoop dat de hele combinatie van alles er voor zal zorgen dat we amper hoeven te verwarmen met de airco's.

Ik ben me er wel bewust van dat een vat van 800 liter vrij veel is én dat heatpipes wellicht in verhouding duur zijn. Ik zie het vat echter ook als een soort accu waarin de warmte van overdag opgeslagen wordt.

Maar misschien romantiseer ik het principe van heatpipes en een vat een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
D-dark schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:56:
Een paar punten.
- 800 Liter boiler voor 3 personen? Is dat niet een klein beetje overkill? 200 a 300 Liter zou denk ik al genoeg moeten zijn.
- Met zoveel dak oppervlak zou ik de heatpipe zonnecollectoren overslaan en wat extra panelen leggen. Alle warmte met de warmtepomp genereren. Daar heeft een 9 KW unit genoeg capaciteit voor.
Duidelijk verhaal, dank.
Hieronder nog een toelichting op jouw punten:
- De boiler is voor zowel tapwater opwarmen als verwarming via vloerverwarming. (Sommige aanbieders bieden tapwater via de boiler niet aan)
Daarnaast is gezinsuitbreiding in de toekomst niet uitgesloten.
- Voor het overslaan van de zonnecollectoren valt wel iets te zeggen inderdaad. Ik heb daar zelf ook lang over getwijfeld maar ik heb het beeld dat zonnecollectoren iets efficiënter zijn per m2 en/of meer milieuwinst boeken per m2. En dat werd bevestigd op de site van het regionaal energieloket (al wordt het hier met gas vergeleken).
- De slaapkamers verwarmen we met airco (mits dit nodig blijkt te zijn) omdat we anders een droogbouwsysteem aan moesten leggen op de houten ondervloer, indien hier beton lag hadden we voor vloerverwarming gekozen. En aangezien er waarschijnlijk warmte naar boven zal lekken verwacht ik weinig gebruik te maken van de verwarmingsfunctie van de airco. En aangezien we een plat dak hebben verwacht ik de koelfunctie van de airco wel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wiebeww schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Daarnaast zit centraal tussen de slaapkamers ook de badkamer, waar we in een zwaluwstaartvloer vloerverwarming zullen aanleggen. Ik verwacht dat die warmte ook enigzins zal 'lekken' naar de andere kamers.
je afzuigpunt zit in de badkamer, er lekt dus vooral warmte naar de badkamer toe ;) als het kan is vraaggestuurd afzuigen dus zeker een plus punt
Wat ik van de WTW kan verwachten weet ik niet zo goed. Ik heb de hoop dat de hele combinatie van alles er voor zal zorgen dat we amper hoeven te verwarmen met de airco's.
Die had ik al wel meegenomen.
Bij jouw type huis scheeld het ongeveer 10 W/m2 (70 ipv 60) = 2000kWh per jaar /4= 500kWh aan geleverde stroom en 2000/1680 = 1,2 KW opgesteld vermogen van de wp.
(ik hou meestal 1KW aan bij bierviltjes maar jouw huis is te ver van gemiddeld)

Dus je kan minder vermogen en afgifte plaatsen = goedkoper (gaat door je koel wens met airco niet helemaal op.) nu heb ik zelf een L/W wp L/L wp combi vanwegen het koelende en ontvochtigende vermogen van de airco maar wellicht kan je nog fancoils overwegen die kunnen ook ontvochtigen.
Ik ben me er wel bewust van dat een vat van 800 liter vrij veel

Maar misschien romantiseer ik het principe van heatpipes en een vat een beetje.
Valt mee het is gewoon grappige techniek, imho wel veel meer niche dan ze je willen doen geloven.
Grappig, als ik een zonneboiler zou nemen zou het vat denk ik nog groter zijn, dat is immers je opslag van de energie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 15:43
@wiebeww
een 800l@55-80 is gewoon erg veel water.

(schrijf graag 100l@65 als je het hebt over een boiler, dus 100liter van 65 graden.
en een douche van 10l/m@38, dus 10 liter per minuut van 38 graden.
doe je dit niet maak je veel stomme fouten, je bent gewaarschuwd. ;) )

ik heb een 50l@55 + 200l@65.
de 50l@55 is een warmtepompboiler en de voorverwarming. (gewoon omdat warmtepompen een stuk goedkoper zijn in gebruik.)
daarna de 200l@65, is een elektrische boiler.
met 2 elementen, 1 boven(nood verwarming) en die houd de zaak op 55 graden.
en 1 onder op 65 graden en die staat mee geschakeld met de omvormer (eigen stroom eerst of rechtstreeks gebruik).
dus leveren de zonnepanelen genoeg stroom dan dan is heel de boiler 65 graden.
alleen in december en januari komt soms de nood verwarming (boven) in actie.

zomer heb ik dus 250l@60 en in de winter heb ik 150l@60
in de winter kan ik dus 1,5xbad vullen en in de zomer kan ik 2,5xbad vullen

maar ik gebruik ook een grote regen douche van 17l/m@38.
(is niks zuinig en is gewoon weg duur te noemen.)
maar daar heb ik geen 17l/m@65 voor nodig, daar gaat ongeveer 50% koud water bij om er 38 graden van te maken.
dus ik heb maar 8,5l@65 uit de boiler er voor nodig.
in de winter kan ik 150l@65 / 8,5l@65 = 17 minuten douchen.
en dit om de 4 uur nog eens doen. (en dit kan nog korter naar ruim onder de 2 uur, maar heb ik niet nodig.)
in de zomer is dit nog veel langer.

gebruik je een douche WTW (niet alleen ventilatie WTW bestaat.) dan krijg je de 8,5l@65 nog wel naar de 5l@65.
dus kun je een douche WTW toepassen is dat een nobrainer. ;)

maar ik snap wel dat je een 800liter wil.
het is alleen erg veel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
Skating_vince schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 06:55:
Let voor je warmtepomp goed op de nieuwe geluidsnormen! Die zijn erg streng geworden. Je kan ook een grondgebonden warmtepomp overwegen, kan je gelijk gratis koelen!

800 liter is echt veel te veel. Onze buren hebben vier kinderen en die hebben 500 liter en dat gaat prima.
Goede tip, daar had ik niet aan gedacht!

De specificaties die ik kan vinden:
Laag geluidsniveau: 44 /53 dB
(bij 1 mtr. 44 dB, bij 5 mtr. 30 dB, bij 10 mtr. 24 dB)
Voorzien van instelbare fluisterstand; pomp verminderd geluid
met 10 dB ( nachtstand )

Wat ik vind over de norm:
"installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren"

De warmtepomp wordt op een hoogte van 7 meter geplaatst, daarnaast is er nog een opstaande rand van ongeveer 60cm.
Het is een vrijstaand huis met minimaal 4 meter afstand tot de buren.

Al met al denk ik wel dat we onder 40db komen.
En 's nachts is er nog de fluisterstand.

Of trek ik de verkeerde conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wiebeww schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:38:
[...]

Duidelijk verhaal, dank.
Hieronder nog een toelichting op jouw punten:
- De boiler is voor zowel tapwater opwarmen als verwarming via vloerverwarming. (Sommige aanbieders bieden tapwater via de boiler niet aan)
Daarnaast is gezinsuitbreiding in de toekomst niet uitgesloten.
- Voor het overslaan van de zonnecollectoren valt wel iets te zeggen inderdaad. Ik heb daar zelf ook lang over getwijfeld maar ik heb het beeld dat zonnecollectoren iets efficiënter zijn per m2 en/of meer milieuwinst boeken per m2. En dat werd bevestigd op de site van het regionaal energieloket (al wordt het hier met gas vergeleken).
- De slaapkamers verwarmen we met airco (mits dit nodig blijkt te zijn) omdat we anders een droogbouwsysteem aan moesten leggen op de houten ondervloer, indien hier beton lag hadden we voor vloerverwarming gekozen. En aangezien er waarschijnlijk warmte naar boven zal lekken verwacht ik weinig gebruik te maken van de verwarmingsfunctie van de airco. En aangezien we een plat dak hebben verwacht ik de koelfunctie van de airco wel te gebruiken.
Zonnecollectoren zijn hoe dan ook efficienter per m2. maar is ruimte wel een probleem? neem een gemiddelde zomer dag.
je heatpipes zijn om 10 uur in de ochtend ongeveer klaar met je vat verwarmen.
zouden daar PV panelen liggen kan je je auto ermee opladen of de stroom verkopen.
Ik heb ook gekeken naar wat kan ik doen met het geld wat ik niet uitgeef aan een zonneboiler.. en dat was een pak extra PV (moet je wel plek voor hebben) een douche wtw etc.. uiteindelijk gaat het om het totaal, een euro kan je maar 1 keer uitgeven.

Dus heb je een hele hoge warmtevraag (douche verslaving, zwembad etc) en dat in combinatie met een relatief klein dak neem gerust een zonneboiler. ;)
ik snap je 800L vat prima hoor, ik zou een nog grotere neerzetten icm een zonneboiler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:11
wiebeww schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:48:
Heatpipe zonnecollectoren (2x 24 buizen)
Lekker advies laten en niet op in gaan :)
800 liter Hygiëneboiler (tapwater loopt door middel van een spiraal door dit vat)
Velen hier reageren hier alsof dit een normaal buffervat is. Voor een hygiëneboiler is 800L niet gek.
Biodom lucht warmtepomp 9kw
Nog nooit van gehoord. En zie hier op het forum ook niemand die hem heeft. Bekende merken WP zijn o.a. Nibe, Vaillant, Mitsubishi, en Panasonic.
Netto (incl btw en met subsidie verrekend) voor 16.967,-
Ik denk dat (helemaal incl. subsidie) @koevlaas2 direct zijn agenda leegmaakt om het voor dit bedrag te doen. Desnoods pak ik het op als hoofdaannemer met @koevlaas2 als onderaannemer :+
18x 450Wp DMEGC zonnepanelen
3x Goodwe omvormers (montage aan achterzijde panelen als ik het goed begrepen heb)
Netto: 8.480,-
Dit is qua prijs niet gek, maar ik snap die 3 omvormers alleen niet. Zover ik weet maakt Goodwe geen micro omvormers.
- Slaapkamers zullen verwarmd en gekoeld gaan worden door middel van airco's
Waarom geen Jaga's of Fancoils. Dan kan je alles met één WP doen?

Het zou dit topic al erg helpen als je alle specificaties kan plaatsen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:16:
[...]

Dit is qua prijs niet gek, maar ik snap die 3 omvormers alleen niet. Zover ik weet maakt Goodwe geen micro omvormers.
Voor een "grote" instaltie met een uit chinesium gehouwen omvormer is dit niet goedkoop te noemen hoor. dus als jij dan die wp gaat doen doe ik wel de zonnepanelen :+

Grove berekening met zuid opstelling.. O-W is waarschijnlijk goedkoper, maargoed slechts ter indicatie. zonder de situatie goed te kennen kan het niet exact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-81sJh4lUufBrrkC3M1P-0NAgu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnRGq3xmDbZV5N5cIYgJEdQO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Voor een "grote" instaltie met een uit chinesium gehouwen omvormer is dit niet goedkoop te noemen hoor. dus als jij dan die wp gaat doen doe ik wel de zonnepanelen :+
2 omvormers minder en je zit richting hetzelfde bedrag als in jouw plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:38:
[...]

2 omvormers minder en je zit richting hetzelfde bedrag als in jouw plaatje.
ik ga er vanuit dat het niet 3 omvormers zijn maar 1 3 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Terwijl het wordt onderbouwd als micro-omvormers :+

Lijkt me vooral verstandig eerst die specificatie van alles af te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
CurlyMo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Terwijl het wordt onderbouwd als micro-omvormers :+

Lijkt me vooral verstandig eerst die specificatie van alles af te wachten :)
Zijn de modelnummers en de opstelling genoeg?
Deze heb ik nu toegevoegd aan het originele bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Dus toch drie omvormers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wiebeww schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Zijn de modelnummers en de opstelling genoeg?
Deze heb ik nu toegevoegd aan het originele bericht.
Ik zou een andere aanbieder zoeken. Dit is echt houwtje touwtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 16:38
Als je al een warmtepomp neemt zou ik zeker voor PV gaan ipv heatpipes. Denk dat hier voor minder geld meer warm water kan maken. Minder onderhoud. En nog extra stroom op hele warme dagen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
CurlyMo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Ik zou een andere aanbieder zoeken. Dit is echt houwtje touwtje :)
Dat is jammer om te horen.
Wat is de reden dat het houwjte touwtje is?

Dan weet ik waar ik de volgende keer op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:42
Wat betreft de geluidsnormen: het is wel goed om te beseffen dat een WP vooral draait als het koud is buiten (en dus geluid maakt). Dat is tevens ook het moment waarop mensen binnen zitten.

Je moet niet overdrijven natuurlijk, maar de airco van de buurman klagen meer mensen hier over. Waarom? Omdat bij lekker weer iedereen buiten zit en die airco een vervelende zoem maakt. Mijn WP doet in de zomer niks (alleen SWW voor 20 a 30 min). Daarna staat ie de hele dag uit. Op het moment het weer kouder wordt buiten, gaat de WP weer aan de slag. Maar dan zitten mensen ook net weer binnen met deuren/ramen dicht, waardoor het geluid minder opvalt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wiebeww schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Dat is jammer om te horen.
Wat is de reden dat het houwjte touwtje is?

Dan weet ik waar ik de volgende keer op moet letten.
De prijs
Heatpipes & WP
L/W WP & L/L WP
3 omvormers
Gesuggereerde merken
De motivatie van de installateur

Kan ook zijn dat jij alles volstrekt onhandig samenvat richting ons. Vandaar ook de vraag naar de volledig gespecificeerde offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]
heb je een layout of tekening van het dak, deze oplossing is zonder context appart te noemen.. heb je 1 of 3 fase in huis?

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 28-07-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Dus toch drie omvormers :)
tsja nog steeds duur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
CurlyMo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:36:
[...]

De prijs
Heatpipes & WP
L/W WP & L/L WP
3 omvormers
Gesuggereerde merken
De motivatie van de installateur

Kan ook zijn dat jij alles volstrekt onhandig samenvat richting ons. Vandaar ook de vraag naar de volledig gespecificeerde offerte
twain4me schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:39:
[...]

heb je een layout of tekening van het dak, deze oplossing is zonder context appart te noemen.. heb je 1 of 3 fase in huis?
Ik zal de offerte vanmiddag even inscannen als ik thuis ben en deze toevoegen.
Hier zit ook een tekening van het dak bij.
Dank tot zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
Hoe veel denk je dat ik nu te veel zou betalen in deze opzet? Hebben we het dan over duizend euro of (veel) meer?
En zou dat al verbeteren als ik niet kies voor heatpipes maar extra zonnepanelen?
Of blijft het dan nog te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tuurlijk, maar voor sommige is de ontzorging ook wat waard. Hier lijkt het iemand te zijn die zichzelf verkoopt als van 0 naar 0-op-de-meter © CurlyMo ontzorger. Wat op zich best een goede slogan zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wiebeww schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Hoe veel denk je dat ik nu te veel zou betalen in deze opzet? Hebben we het dan over duizend euro of (veel) meer?
En zou dat al verbeteren als ik niet kies voor heatpipes maar extra zonnepanelen?
Of blijft het dan nog te duur?
Je Collectoren en wp oplossing (die ik dus ook niet zo zou kiezen, maar ik kan begrijpen dat je het wel zo wil) mijn gevoel zegt dat dit veel te duur is.. maar juist omdat ik het niet zo zou kiezen heb ik net te weinig feeling met de huidige prijzen dat ik daar geen knetter harde uitspraken over ga doen.. maar volgens mij moet jouw oplossing voor 12k ook prima kunnen (shot uit de heup), ik ken het merk wp eigenlijk totaal niet en ergens heb ik daar zorgen over. houtje touwtje durf ik het niet te noemen.. kwaliteit kan prima zijn, maar hoe zit het met support, ik zou toch liever een bewezen merk kiezen, tegenwoordig willen we ook steeds meer met aansturing via domotica etc.. de ervaringen hier op het forum zijn van de frontrunners en eigenlijk alleen maar met de A merken.

Dan de zonnepanelen daar werkt mijn prijzen glazen bol een stuk beter :+

Prijs per wp van de zonnepanelen is erg hoog imho. dat kan doordat je een uitdagend dak ofzo hebt.. maar dan zou ik eerder aan solaredge als oplossing denken, dan heb je nog iets aan je extra betaalde geld namelijk monitoring per paneel. het zou kunnen dat ze voor die kleine omvormers hebben gekozen zodat de omvormers fysiek daadwerkelijk ook onder een O-W opstelling passen.

De vuistregel is dat meer dan 1 euro per wp incl btw mag het eigenlijk echt niet mag kosten en dan heb ik het niet eens over de grote instalatie korting die er in jouw geval zou moeten zijn.. met 6000 excl btw moet het eigenlijk wel echt klaar zijn.. hoe mooi je de oplossing ook maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Tuurlijk, maar voor sommige is de ontzorging ook wat waard. Hier lijkt het iemand te zijn die zichzelf verkoopt als van 0 naar 0-op-de-meter © CurlyMo ontzorger. Wat op zich best een goede slogan zou kunnen zijn.
klopt helemaal.. daarom jij de wp ik de panelen :+

disclaimer: is geen serieus aanbod, als ik niet eerst mijn eigen huis afmaak, wordt ik afgemaakt ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
Goedenavond,

Ik heb inmiddels voor de zonnepanelen een tweede offerte ontvangen, met micro omvormers.

Voor de warmtepomp heb ik diverse partijen benaderd maar of ze kunnen niet voor December leveren, of ze reageren niet, of ze zijn gesloten ivm bouwvak. Dus dat schiet nog niet echt op.

Deze warmtepomp van Biodom schijnt volgens de verkoper de techniek van Mitsubishi te bevatten, maar met een ander merk er op.

Wellicht kunnen jullie deze offertes nu iets beter plaatsen.

Op de foto van het dak is de Oost-West opstelling zichtbaar. Rechtsboven is de beoogde plaats voor de heatpipes, linksonder is hopelijk nog plek voor een dakterras.

In het midden onderin staat een opbouw, waarmee het dak te bereiken is.
Het hele dak heeft een rand van 70cm hoog.
En de afstand tot de hygiëneboiler in de kelder is ongeveer 7 meter in hoogte.

Hopelijk heb ik nu voldoende details en informatie gedeeld. Als er meer nodig is om hier iets van te kunnen vinden hoor ik het graag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2fZ2YAkNz_RuZh4hDD0g8gjmUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FC2iJdSmDV7tPg7cR08LxVSn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi_CXftLw09_i-VRJ6PJEeSP2SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRGcoh29zlq0bFkb3joOLVVF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofMQpp3wEzIHHY9rtC-uzIUq68k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEVZSwSqwsjjeNbBAiLt6FiM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84DpCg2VsPREBBnkRb4p3d7yXqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7nXHhrDjU7mGlDEmItTzNpf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door wiebeww op 10-08-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 16:38
Zoals al eerder vermeld. PV echt veel te duur, ik heb voor 30 panelen met solar edge voor nog een lager bedrag laten leggen.
DM eventueel voor een contact persoon die mij goed geholpen heeft.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@wiebeww
Die eerste zonnepanelen offerte snap ik geen donder van. Drie omvormers!? Ik zou daarvoor eens advies vragen aan de mensen uit het PV topic:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Vuistregel voor PV was vorig jaar dat je incl. BTW < € 1,- / WP zou moeten betalen. Daar zit jij al ruim boven.

Zonneboiler zou ik sowieso niet aan beginnen. Gewoon meer panelen leggen. Hygiëneboiler is best een handig ding, maar koppel hem gewoon aan je warmtepomp. Daar heb je hem immers voor. Een totale WP installatie zou volledig verzorgd echt niet meer dan € 10.000 hoeven kosten. Als je alles zelf doet en bereid bent de goedkoopste opties uit het buitenland te betrekken dan kan je voor ~ € 2250 klaar zijn. Een realistische offerte zit dus tussen de € 2250,- en de € 10.000,-. Hier heeft de boel ~ € 3500 gekost.

Voor gedegen advies voor een geschikte WP zou ik eens kijken in de verschillende WP topics:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Daar kan je al meerdere adviestrajecten volgen.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 13-08-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 16:04
wiebeww schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:52:

Deze warmtepomp van Biodom schijnt volgens de verkoper de techniek van Mitsubishi te bevatten, maar met een ander merk er op.
Is het de Biodom geworden? Hier hetzelfde verhaal van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
Jirure1984 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:57:
[...]

Is het de Biodom geworden? Hier hetzelfde verhaal van de installateur.
Ja uiteindelijk wel.
Het lukte niet om ergens een andere installateur te vinden die het binnen drie maanden tot een half jaar kon realiseren. En die het wel konden wilden me geen heatpipes aanbieden of geen garanties geven op de prestaties, aangezien we bezig waren met een ingrijpende verbouwing in een vrij uniek huis snap ik dat ergens wel.

Over de Biodom ben ik wel redelijk tevreden.
De installatie zelf heb ik achteraf nog wel wat bedenkingen bij.

Ik denk een aantal terugslagkleppen te missen tussen het buffervat en de warmtepomp.
Hetzelfde geldt voor de heatpipes.

Daarnaast had ik liever nog een mengventiel gehad vanaf het buffervat zodat ik een aanvoertemperatuur voor mijn vloerverwarming in kon stellen. Nu krijgt de vloerverwarming de temperatuur die in het vat zit.
Of zelfs LTV vloerverwarming...

Het grootste nadeel van de Biodom voor mij is dat je geen meldingen krijgt als er een storing is.
Dit moet je zelf zien op het scherm wat in je 'technische ruimte' hangt.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wiebeww schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:17:
[...]
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Minimaal en maximaal vermogen van je apparaat.
Geluidsproductie
Mogelijkheden van moduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
CurlyMo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Minimaal en maximaal vermogen van je apparaat.
Geluidsproductie
Mogelijkheden van moduleren
Specificaties
Energielabel A+++ , zeer zuinig in gebruik
Monoblock; eenvoudige installatie
Mét Mitsubishi inverter compressor
Voorzien van milieuvriendelijk gas R32
Laag geluidsniveau: 44 /53 dB
(bij 1 mtr. 44 dB, bij 5 mtr. 30 dB, bij 10 mtr. 24 dB)
Voorzien van instelbare fluisterstand; pomp verminderd geluid
met 10 dB ( nachtstand )
Afmetingen buitenunit: (LxDxH): 117x37x85 cm
gewicht buitenunit: 78 kg
Voorzien van een Biodom controller IQ2: een geavanceerde adaptieve besturingsregeling
Ook geschikt voor hybride systemen met de hiervoor speciaal ontwikkelde BioBox-S
Voor verwarmen:

Vermogen 9,2 kW bij buitentemp. +7°C / Watertemp. is 35°C)
Elektrisch opgenomen vermogen (min/max) 0,92/2,1 kW
Hoge SCOP: 4,73 kW (gemiddelde COP over een jaar, alle seizoenen)
Hoge COP: 4,70 kW ( prestatiecoëfficiënt )
Voor koelen:

Vermogen 9,5 kW
Elektrisch opgenomen vermogen ( min/max) 1,68/2,24 kW
Hoge E.E.R.: 4,0/4,6 kW ( energie-efficiëntieverhouding )
De warmtepomp is in de praktijk fluisterstil, ik hoor vrijwel niets buiten.
Binnen was het een ander verhaal omdat het dak houtbouw is.
Met het plaatsen van zware tegels is dit al flink verminderd.
Ik wil binnenkort nog antitrillingsdempers monteren.

Moduleren kan hij ook.
Pagina: 1