Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 18:51

Dido

heforshe

spijkerhoofd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:31:
Dan nog, een leidinggevende mag toch verwachten dat zijn salaris omhoog gaat als hij een functie krijgt die meer verantwoordelijkheden. Anders zou ik ook bedanken voor de functie. Ik heb overigens alleen gewerkt met managers, dus voor mij is een leidinggevende standaard een manager...
Logica en werkgevers :X

Inkijkje in de wereld van het functiehuis: salaris is gekoppeld aan een functiegroep. Budgettair is bepaald dat er x FTE per functiegroep mogen worden aangesteld. Die beslissing heeft binnen het bedrijf dezelfde onwrikbare waarde als een fatwah binnen bepaalde geloofsstromingen dus daar zal, kan en mag niet van afgeweken worden.

Vervolgens krijg je managers die doorkrijgen dat er her en der wel het een en ander mis is in de organisatiestructuur. Die willen ze graag optimaliseren. Maar dan hebben ze mensen nodig op leidinggevende functies, die dus bijvoorbeeld een team kunnen leiden, aansturen, en/of opleiden. Maar ja, "teamleider niveau 3" valt onders functieschaal 23B, en, je raadt het al, die zit vol.

Wat er dan in de praktijk bijvoorbeeld gebeurt is dat een senior ontwikkelaar wordt uitgenodigd voor een gezellig gesprek over een nieuw in te vullen rol (let op! geen functie maar een rol!) van "solution engineer" (wederom, red flag! Software architect bevat het woord "architect", en architecten vallen onder een andere afdeling, en functieschaal, dus zo mag het niet genoemd worden!) en die nieuwe rol wordt mooi opgehemeld: de ontwikkelaar wordt enorm gewaardeerd vanwege zijn inzet, zijn kennis, zijn ervaring, zijn leidingevend potentieel, de positieve invloed die hij heeft op zijn directe collega's. En het zou toch wel heel nuttig zijn als iemand binnen zo'n team op zou kunnen treden als degene die de bestaande softwarearchitectuur documenteert, die een doel-softwarearchitectuur op kan stellen, die bij nieuwbouw en aanpassingen de leiding kan nemen in het ontwerp om de software van het team in de richting van dat doel te bewegen. En die natuurlijk verantwoordelijk wordt voor de codekwaliteit van de code van dat team. En aangezien dat allemaal zo ontzettend belangrijk was, willen ze dus heel speciaal aan die ene ontwikkeleaar vragen hoe ontzettend gaaf hij het zou vinden als ze zouden overwegen om hem die rol te gunnen.

Echt, er worden cursussen bullsshitting gegeven om dat soort gesprekken te voeren.

Dan zijn er ontwikkelaars die (en dat was de bedoeling, natuurlijk) zich zo gevleid voelen, en vol trots dit fantastische aabod met twee handen aannemen.

En je hebt degenen die e.e.a. even laten bezinken, wat controlevragen stellen, en concluderen dat het gaat om een hoop extra werk (documenteren, ontwerpen, formulieren voltikken, allemaal van die favoriete klusjes van ontwikkelaars), een hoop extra verantwoordelijkheid (aangesproken kunnen worden op de codekwaliteit van je collega's, verantwoordelijk voor sturing en begeleiding van je collega's, namens je team aanspreekpunt zijn voor "architecten" die zich een schroevendraaier hebben laten aansmeren en willen dat alle teams dat ding gebruiken om spijkers in de muur te krijgen) en al die fantastische extra dingen leveren je geen cent extra op (je blijft gewoon in je huidige functieschaal zonder uitzicht op enige promotie de komende 5 jaar).

Het enige opbeurende aan dit fenomeen is de daadwerkelijk oprecht verbaasde en teleurgestelde reactie van zo'n manager als een ontwikklaar dan zoiets heeft van "geef mijn portie maar aan Fikkie." Als het niet zo in-triest was, zou het oprecht vermakelijk zijn.

Dat zijn dan die werknemers die het "ontbreekt aan ambitie" :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Dido schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:12:
[...]
Dat zijn dan die werknemers die het "ontbreekt aan ambitie" :X
Daar hebben ze zelfs een nieuwe term voor verzonnen. "quiet quitting".
Voor werknemers die zich aan hun functieomschrijving houden en niet onbetaald extra werk/uren doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

RocketKoen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Voor werknemers die zich aan hun functieomschrijving houden en niet onbetaald extra werk/uren doen.
Kan ik me heel goed voorstellen in veel gevallen. Het moet immers geen eenrichtingsverkeer zijn.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:21
[...]

Niet iedereen heeft de ambitie om de top te halen of uberhaupt een leidinggevende rol te hebben, en dan is extra uren werken onbetaald niet nodig. Trouwens, bij mijn werkgever willen ze het overwerken tot een minimum doen en enkel als de kak de ventilator raakt, maar in de 2 jaar is dat nog niet voorgekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

En die vormen dan weer de basis voor het stereotiepe beeld van de luie ambtenaar.
Ik heb ze als collega's hoor, de mensen die ooit gedreven waren, enthousiast probeerden om het belastinggeld waar hun salarissen van betaald werden zo efficient mogelijk te besteden, maar die na een keer te vaak het deksel op de neus t ehebben gekregen, de laatste dertig jaar (of langer!) naar hun pensioen toe maand voor maand aan het aftellen zijn, geen minuut extra tijd ergens instoppen, elke verandering proberen te blokkeren, en elke intrinsieke arbeidsmotivatie verloren zijn.

Bij de NS heette het vroeger "stiptheidsacties", binnen de overheid noemen we het een ambtenaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-05 15:02
[...]

En dat dan ook nog als iets negatiefs de wereld inbrengen. mensen die gewoon doen waarvoor ze betaald worden...

Nou moet ik zeggen dat ik zelf prima een extra taakje oppak, een keer iets langer blijf of iemand even help terwijl het niet mijn taak is. Daar staat wel tegenover dat ik ook prima een uurtje vroeger kan stoppen als dat nodig is, ik tussendoor een afspraak in kan plannen en ik het idee heb dat mijn inzet gezien wordt(en daarom ook promotie heb gemaakt).

Ik denk dat het hele bedenken van quiet quitting is gedaan door werkgevers die gewend waren dat ze van alles konden eisen maar zelf niets boven het wettelijk minimum boden. Uurtje extra werken is meer regel dan uitzondering maar een keer een uurtje later komen of een uurtje eerder weg kan niet. Constant werk wat niet bij de functie hoort extra laten doen maar daar niet voor willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dido schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

En die vormen dan weer de basis voor het stereotiepe beeld van de luie ambtenaar.
Ik heb ze als collega's hoor, de mensen die ooit gedreven waren, enthousiast probeerden om het belastinggeld waar hun salarissen van betaald werden zo efficient mogelijk te besteden, maar die na een keer te vaak het deksel op de neus t ehebben gekregen, de laatste dertig jaar (of langer!) naar hun pensioen toe maand voor maand aan het aftellen zijn, geen minuut extra tijd ergens instoppen, elke verandering proberen te blokkeren, en elke intrinsieke arbeidsmotivatie verloren zijn.

Bij de NS heette het vroeger "stiptheidsacties", binnen de overheid noemen we het een ambtenaar.
En terecht...
Ik moest bijvoorbeeld toen ik in de winkel werkte ook een kwartier voor opening aanwezig zijn. En als je tot sluitingstijd werkte dan was je vaak pas een half uur na sluiting buiten omdat iedereen moest wachten tot alle klanten de deur uit waren en de kassa's geteld.
Nu kreeg ik daar die extra tijd gewoon betaald (klokautomaat). Maar er zijn genoeg bedrijven die alleen je ingeroosterde uren betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Nooit begrepen waarom iemand in een winkel alleen gedurende openingstijden betaald wordt en daar ook nog me in stemt. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jadjong schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:54:
Nooit begrepen waarom iemand in een winkel alleen gedurende openingstijden betaald wordt en daar ook nog me in stemt. 8)7
Dat is niet raar. Het zijn vaak jonge mensen, en die slikken vaak meer dan ouderen zouden doen, en ook zijn het vaak mensen die niet zo makkelijk aan wat beters kunnen komen. Werken in een winkel is niet zo slecht voor iemand zonder diploma’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

SinergyX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Je bedoelt gewoon 'managers'? :P

Zo sprak ik een oud klasgenoot die met zware onderbezetting zit, waar ze hebben besloten een 'professional' aan te nemen om dit te onderzoeken en mogelijk te optimaliseren, resultaat: marginale optimalisatie en er is zware onderbezetting. Dus nu hebben ze nog steeds dezelfde mensen, maar geen budget meer voor extra personeel.
Managers kunnen nog wel nuttig zijn als ze weten hoe ze leiding moeten geven en moeten motiveren e.d.
Denk dat ik 1 goeie manager heb gehad ik zo'n 9 jaar werken en dat was toevallig een oud militair, was de enige die wist hoe je een hecht team moest bouwen en hoe je mensen kon ondersteunen en motiveren. De rest hadden allemaal slappe lulverhalen en kwamen met teksten als "zit je er lekker in vandaag?"

Bij mij komt de ene na de andere Inclusivity Manager, Scrummaster (we doen geen projecten, alleen beheer), Chief Ethics Officer en weet ik veel wat allemaal langs.

Ik vind het kantoorleven ontzettend bijzonder en interessant fenomeen :+
Sommige supermarkten hebben hier een handje van. Niet betaald krijgen na 8 uur terwijl groente in de koeling moet e.d. en dan een beleid van "Jongens we moeten samen naar buiten want dat is veiliger!". Sta je dus een uur te wachten tot je collega's klaar zijn, als je zegt dat ze het maar lekker uitzoeken met hun veiligheid staan ze je aan te kijken alsof je de verlosser bent.

[ Voor 23% gewijzigd door BroWohsEdis op 28-08-2022 17:07 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
BroWohsEdis schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Managers kunnen nog wel nuttig zijn als ze weten hoe ze leiding moeten geven en moeten motiveren e.d.
Denk dat ik 1 goeie manager heb gehad ik zo'n 9 jaar werken en dat was toevallig een oud militair, was de enige die wist hoe je een hecht team moest bouwen en hoe je mensen kon ondersteunen en motiveren. De rest hadden allemaal slappe lulverhalen en kwamen met teksten als "zit je er lekker in vandaag?"

Bij mij komt de ene na de andere Inclusivity Manager, Scrummaster (we doen geen projecten, alleen beheer), Chief Ethics Officer en weet ik veel wat allemaal langs.

Ik vind het kantoorleven ontzettend bijzonder en interessant fenomeen :+
Dat verhaal van de manager herken ik wel! Ik heb 10 jaar bij de de overheid en grote bedrijven gewerkt, en zeggen en schrijven 2 goede managers gehad(beide toevallig vrouw). De meeste managers wisten niet of er lucht of zand in de bal zal (figure of speech) en kwamen met dooddoeners als we moeten scrum werken(niet It gerelateerde baan), en van die vage managers jargon en totale luchtfietserij, en soms gewoon om de brei heen draaien en geen direct en inhoudelijk antwoord geven op kritische vragen, tot gewoon befehl is befehl. Hoe anders is het nu bij een klein dedicated it bedrijf waar de directie direct uit de It komen, grote vakkennis hebben en iedereen accepteren zoals iemand is. Ik werk bij een bedrijf waar de meeste een behoorlijk autistische trekjes hebben(en toch ben ik de enige met de diagnose) en toch word iedereen geaccepteerd zoals die is door de directie.

Mooie overigens is dat onze CEO zichzelf niet serieus neemt buiten het werk om. Die is bij niet werk gerelateerd gewoon een van ons…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

spijkerhoofd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Niet iedereen heeft de ambitie om de top te halen of uberhaupt een leidinggevende rol te hebben, en dan is extra uren werken onbetaald niet nodig. Trouwens, bij mijn werkgever willen ze het overwerken tot een minimum doen en enkel als de kak de ventilator raakt, maar in de 2 jaar is dat nog niet voorgekomen...
Intrinsiek niet nee. Maar anders dan dat heb ik die ambitie wel. Ik heb geen keus: als ik achterover leun stijgt mijn loon minder hard dan mijn huur. De cijfers zijn zo absurd uit het lood dat het allemaal nergens meer op slaat. Ik zou zoveel relaxter en gezonder zijn als ik stabiliteit had en 4 dagen kon werken. Maar ik zie geen realistische optie dat ooit te halen tenzij de overheid of een externe factor echt de boel opschudt. Ik heb dit jaar 0% loonsverhoging gehad. Ik lig er aardig wakker van kan ik je vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Michael_OsGroot op 29-08-2022 22:52 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Intrinsiek niet nee. Maar anders dan dat heb ik die ambitie wel. Ik heb geen keus: als ik achterover leun stijgt mijn loon minder hard dan mijn huur. De cijfers zijn zo absurd uit het lood dat het allemaal nergens meer op slaat. Ik zou zoveel relaxter en gezonder zijn als ik stabiliteit had en 4 dagen kon werken. Maar ik zie geen realistische optie dat ooit te halen tenzij de overheid of een externe factor echt de boel opschudt. Ik heb dit jaar 0% loonsverhoging gehad. Ik lig er aardig wakker van kan ik je vertellen.
Misschien eens rond gaan kijken voor een andere baan, er is overal een personeelstekort. Dat jij genoegen neemt met 0% doe je toch echt zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ernemmer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

Misschien eens rond gaan kijken voor een andere baan, er is overal een personeelstekort. Dat jij genoegen neemt met 0% doe je toch echt zelf.
Heel leuk advies, kan ik precies niets mee. Ik zit redelijk in een niche en voor mij is even van baan wisselen niet zonder meer een optie. Het is ook niet dat je nu met een suggestie komt die niet overduidelijk al op tafel lag. Die afweging heb ik al langer gemaakt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Michael_OsGroot schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Ik heb dan het geluk van een koopwoning waardoor mijn lasten eerder omlaag gaan dan om hoog(oa zonnepanelen), dus dat is dan het geluk wat ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Heel leuk advies, kan ik precies niets mee. Ik zit redelijk in een niche en voor mij is even van baan wisselen niet zonder meer een optie. Het is ook niet dat je nu met een suggestie komt die niet overduidelijk al op tafel lag. Die afweging heb ik al langer gemaakt.
Misschien moet je dan je baankansen gaan vergroten, uit je niche gaan, omscholing etc.

Gewoon passief accepteren dat je 0% krijgt gaat je niet verder brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 09:03
spijkerhoofd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:50:
dus dan doen de jongeren maar aan verandering zoals parttime werken als standaard onder andere, en minder uitgeven of zelfs al dan niet tijdelijk naar het buitenland vertrekken.
Tijdelijk? We lopen nu het risico dat de goed opgeleide jongeren vertrekken naar het buitenland en dan niet meer terug komen. Dit wordt ook wel een brain-drain genoemd.

Wij zijn er zelf ook over na het denken zodra mijn partner afgestudeerd is (herscholing).
Nu gaat het ons niet om het geld, de beoogde bestemming is Zwitserland, maar de mentaliteit in dit land.

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 30-08-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
hackerhater schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Tijdelijk? We lopen nu het risico dat de goed opgeleide jongeren vertrekken naar het buitenland en dan niet meer terug komen. Dit wordt ook wel een brain-drain genoemd.

Wij zijn er zelf ook over na het denken zodra mijn partner afgestudeerd is (herscholing).
Nu gaat het ons niet om het geld, de beoogde bestemming is Zwitserland, maar de mentaliteit in dit land.
Sorry welke mentaliteit in dit land? Kun je dat uitleggen? Daarnaast waarom de keuze voor Zwitserland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Sorry welke mentaliteit in dit land? Kun je dat uitleggen? Daarnaast waarom de keuze voor Zwitserland?
De toenemende verhuftering en agressie in dit land. Het korte termijn denken met winst over alles (kijk maar wat er allemaal kapot is gemaakt de laatste 20 jaar).
Politiek die doodleuk de maling heeft aan de grondwet met hun partij-disipline (ieder lid van de kamers zou ongehinderd hoofdelijk moeten kunnen stemmen)
Nog even negerend dat dit land compleet onbetaalbaar wordt voor de middeninkomens.

En waarom Zwitserland? We vinden het land, de relatieve rust en mentaliteit gewoon fijn.
Ja het land is duur, care met 2,5 a 3 modaal inkomen straks. Ik verdien genoeg om mijn partner te laten studeren zonder lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

hackerhater schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Ik denk er hier ook wel eens serieus over na. Zowel ik als vriendin kunnen zonder veel moeite in het buitenland een baan vinden. Nou is de chaos in Nederland niet de enige overweging net als bij jou, maar het maakt het wel makkelijk. Voor de context; wij huren een appartement dat eigenlijk voor 1 persoon is bedoeld met maar 1 slaapkamer. Willen iets groters, maar dat wordt zo absurd duur dat je je vanzelf gaat afvragen waarom je niet naar een ander land verhuist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Inderdaad. In mijn geval ben ik een zelfstandige in de IT. Dan kan je wel ongeveer raden wat mijn jaarlijkse IB-afdracht is.
Mijn partner is het studeren om MRI apparaten e.d. te kunnen bedienen. Die gaat zonder problemen een baan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
hackerhater schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

De toenemende verhuftering en agressie in dit land. Het korte termijn denken met winst over alles (kijk maar wat er allemaal kapot is gemaakt de laatste 20 jaar).
Politiek die doodleuk de maling heeft aan de grondwet met hun partij-disipline (ieder lid van de kamers zou ongehinderd hoofdelijk moeten kunnen stemmen)
Nog even negerend dat dit land compleet onbetaalbaar wordt voor de middeninkomens.

En waarom Zwitserland? We vinden het land, de relatieve rust en mentaliteit gewoon fijn.
Ja het land is duur, care met 2,5 a 3 modaal inkomen straks. Ik verdien genoeg om mijn partner te laten studeren zonder lening.
De verhuftering en agressie is voor mij meer een steden dingetje, ik woon net buiten de randstad in een dorp en daar spelen deze dingen (nog) niet. Wel ben ik het mee eens dat in het verkeer en de grote steden deze issues er wel zijn.

Qua politiek heb je gelijk, en ook de referendumprincipe van de Zwitsers vind ik iets wat we hier moeten invoeren. Gelukkig hebben we de rechter en de hoge raad die een paar keer flink heeft ingegrepen bij de regering. Ik snap de keuze voor Zwitserland(al zou ik eerder kiezen voor Portugal of Spanje), ik vraag mij af of het de juiste keuze is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Thomas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Ik denk er hier ook wel eens serieus over na. Zowel ik als vriendin kunnen zonder veel moeite in het buitenland een baan vinden. Nou is de chaos in Nederland niet de enige overweging net als bij jou, maar het maakt het wel makkelijk. Voor de context; wij huren een appartement dat eigenlijk voor 1 persoon is bedoeld met maar 1 slaapkamer. Willen iets groters, maar dat wordt zo absurd duur dat je je vanzelf gaat afvragen waarom je niet naar een ander land verhuist.
Wij kunnen ook gemakkelijk naar het buitenland verhuizen, we werken beide in de IT, alleen mijn vriendin krijgt al heimwee als ze er aan denkt.

Ik hoorde overigens dat het DUO bij 23000 studenten die in 2020 zijn afgestudeerd niet bekend is waar ze wonen en kunnen de studieschuld niet incasseren(lees ze wonen in het buitenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:21:
Ik snap de keuze voor Zwitserland(al zou ik eerder kiezen voor Portugal of Spanje), ik vraag mij af of het de juiste keuze is..
Tjah ik ben een natural red head en ik verbrand al in like 30 minuten Nederlandse zon.
Landen als Spanje zijn dan ook een big no-no. Dan zou ik ongeveer 24/7 met factor 50 op moeten rondlopen ;)

Mijn partner is de reden waarom wij überhaupt nog in NL wonen. Zij was er ook altijd tegen, maar zelfs zij begint het nu zat te worden.

@bie100 Je bedoeld emigreren ;)
Well, goed opgeleide mensen die emigreren verergeren het personeelstekort.
Maar inderdaad back on topic.

[ Voor 23% gewijzigd door hackerhater op 30-08-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
we gaan van personeelstekort naar immigreren toch eens volgen dit topic ff kijken waar het heen gaat _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:48
spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

De verhuftering en agressie is voor mij meer een steden dingetje, ik woon net buiten de randstad in een dorp en daar spelen deze dingen (nog) niet. Wel ben ik het mee eens dat in het verkeer en de grote steden deze issues er wel zijn.

Qua politiek heb je gelijk, en ook de referendumprincipe van de Zwitsers vind ik iets wat we hier moeten invoeren. Gelukkig hebben we de rechter en de hoge raad die een paar keer flink heeft ingegrepen bij de regering. Ik snap de keuze voor Zwitserland(al zou ik eerder kiezen voor Portugal of Spanje), ik vraag mij af of het de juiste keuze is..
Zwitserland betaalt heel erg goed - en is goed georganiseerd. Het gaat allemaal vrij stelsel/procesmatig, wat zo zijn voordelen heeft maar ook nadelen.

Ik begrijp het wel, als je in het buitenland werkt voelen de werkomstandigheden simpelweg wat respectvoller. Nederlanders hebben een gezond stel hersens (en zijn pragmatisch!) maar het nadeel wat ik heb gezien is het gedrag. Heus niet in alle gevallen, maar er zijn nou eenmaal Nederlanders die overal hun mening over moeten ventileren, en vaak niet in de meest beschaafde bewoording. Dat noemt men "direct", maar in het buitenland wordt het vaak als onbeschoft en respectloos ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sineplex schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Zwitserland betaalt heel erg goed - en is goed georganiseerd. Het gaat allemaal vrij stelsel/procesmatig, wat zo zijn voordelen heeft maar ook nadelen.

Ik begrijp het wel, als je in het buitenland werkt voelen de werkomstandigheden simpelweg wat respectvoller. Nederlanders hebben een gezond stel hersens (en zijn pragmatisch!) maar het nadeel wat ik heb gezien is het gedrag. Heus niet in alle gevallen, maar er zijn nou eenmaal Nederlanders die overal hun mening over moeten ventileren, en vaak niet in de meest beschaafde bewoording. Dat noemt men "direct", maar in het buitenland wordt het vaak als onbeschoft en respectloos ervaren.
Dat is inderdaad een groot issue, maar aan de andere kant zijn Zwitsers en Scandinaviers vaak te indirect en draaien eerst een halve kilometer om de hete brij een. Maar goed lands eer lands wijs. Spanjaarden zijn bijvoorbeeld erg aanwezig op terrassen, maar wel weer enorm vriendelijk.

Gewoon je aanpassen aan de locals zoals wij dat ook verwachten van expats en andere immigranten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dat is behoorlijk ingeburgerd in héél veel sectoren. Met name detailhandel en horeca.

Of wat te denken van reistijd? Mijn voormalige werkgever stuurde mij zonder blikken of blozen 4 weken (bijv.) Amersfoort op en neer (ik woon in Friesland, standplaats idem Friesland). Je werd er gewoon geacht om minimaal 9 uren op locatie aanwezig te zijn. Reistijd was zelden een nuttige tijdsbesteding in ons vak (ben geen vertegenwoordiger o.i.d.) dus dat was eigen tijd. Filegevoelige route? Dan beter eerder vertrekken.

Dan kun je beter bij een detailhandel in de buurt werken, dan maak je per saldo minder onbetaalde uren...

"Vroeger" (lees; nog maar een jaar of 10 geleden) hadden ze in mijn vak voor iedere functie wel 50 sollicitanten met een WO diploma. Je was blij dat je werk had en dan kan je werkgever dat maken. Nu nemen ze iedere aap aan. Daarmee krijg je dat de mensen die wél wat kunnen, al gauw doorstromen en vertrekken. Ik ben dus ook vertrokken.

Nog wel eens teruggekomen op opdrachtbasis trouwens. Toen kon ik mijn reistijd ineens wel betaald krijgen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Wij kunnen ook gemakkelijk naar het buitenland verhuizen, we werken beide in de IT, alleen mijn vriendin krijgt al heimwee als ze er aan denkt.

Ik hoorde overigens dat het DUO bij 23000 studenten die in 2020 zijn afgestudeerd niet bekend is waar ze wonen en kunnen de studieschuld niet incasseren(lees ze wonen in het buitenland)
Tja, geef ze eens ongelijk. Ik en mijn vriendin zijn allebei onderdeel van de pechgeneratie. Kortgezegd; we zijn WO starters, hebben beiden een studieschuld, verdienen meer dan de gemiddelde WO starter, maar wonen is zo belachelijk duur geworden dat ik ernstig overweeg om op zijn minst uit de randstad te vertrekken. En dat dus als een stel (wat al een voordeel op zich is) en een loon waarover we eigenlijk niet zouden mogen klagen.

Hoe moeten mensen in sectoren waar je niet heel veel verdient het dan in godsnaam doen? Hoe wil je in Amsterdam/Utrecht/enz. een basisschooldocent aantrekken als hij/zij er niet eens kan wonen? Of een verpleegkundige? Of iemand die in de logistiek, dienstverlening of detailhandel werkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Thomas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:23:

Hoe moeten mensen in sectoren waar je niet heel veel verdient het dan in godsnaam doen? Hoe wil je in Amsterdam/Utrecht/enz. een basisschooldocent aantrekken als hij/zij er niet eens kan wonen? Of een verpleegkundige? Of iemand die in de logistiek, dienstverlening of detailhandel werkt?
Die wonen (nog) in een studentenwoning (weet je gelijk waar dat tekort door komt) of worden geholpen door de gemeente als ze een betekenisvolle baan hebben bij de semi-overheid. Loopt alleen nog niet echt storm want je hebt niet zo heel veel te eisen over de woning die je aangeboden krijgt. Kan je na je avonddienst nog even lopend door de krochten van Kanaleneiland. En dan raar vinden dat er geen leraren/verpleegkundigen/politieagenten vanuit het platteland naar de stad willen trekken om daar het personeelstekort te lijf te gaan. 8)7
Wie bij de kruidvat werkt heeft gewoon pech. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
JanHenk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Dat is behoorlijk ingeburgerd in héél veel sectoren. Met name detailhandel en horeca.

Of wat te denken van reistijd? Mijn voormalige werkgever stuurde mij zonder blikken of blozen 4 weken (bijv.) Amersfoort op en neer (ik woon in Friesland, standplaats idem Friesland). Je werd er gewoon geacht om minimaal 9 uren op locatie aanwezig te zijn. Reistijd was zelden een nuttige tijdsbesteding in ons vak (ben geen vertegenwoordiger o.i.d.) dus dat was eigen tijd. Filegevoelige route? Dan beter eerder vertrekken.

Dan kun je beter bij een detailhandel in de buurt werken, dan maak je per saldo minder onbetaalde uren...
Afhankelijk van de functie weet je van te voren dat er variabele reistijden tussen zullen zitten. Echter kan men het ook te bont maken door altijd in de regio Almelo te werken en opeens een klus in Amsterdam aan te nemen, in zo'n geval zie ik alles langer dan de standaard reistijd als werktijd. Ook de file. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Tja, geef ze eens ongelijk. Ik en mijn vriendin zijn allebei onderdeel van de pechgeneratie. Kortgezegd; we zijn WO starters, hebben beiden een studieschuld, verdienen meer dan de gemiddelde WO starter, maar wonen is zo belachelijk duur geworden dat ik ernstig overweeg om op zijn minst uit de randstad te vertrekken. En dat dus als een stel (wat al een voordeel op zich is) en een loon waarover we eigenlijk niet zouden mogen klagen.

Mijn vriendin en ik hebben de randstad ook verlaten en het is de beste beslissing ooit! Ik woon op een uurtje auto/treinen van Amsterdam(met de trein Amsterdam centraal), ik werk in Amsterdam, krijg dus Amsterdamse salarissen, wij hebben een woning gekocht met 150m2 plus een grote tuin voor een prijs waar je in Amsterdam een appartementje van 50m2 krijgt. Mijn buurvrouw is lerares op een buurtschool en gaat voor geen goud naar Amsterdam om daar te werken, waarom zou ze!

Het lerarentekort is vooral in de grote steden een zeer groot probleem, zeer goed verdienende ouders klagen in Amsterdam steen en been dat Vlinder en Mees geen goed onderwijs krijgt, maar ze durven niet te benoemen dat een leraar gewoon niet kan wonen in Amsterdam.

Voordeel van de randstad is dat de attitude gewoon anders is, vriendelijker naar elkaar toe en dat je je buren kent, en dat je goed contact hebt met iedereen in de straat of wijk. Vroeger haatte ik de ons kent ons cultuur, nu vind ik het heerlijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Je spreekt van verhuftering, maar ondertussen gaat je vriendin nog wel even op onze kosten afstuderen, om daarna lekker te emigreren. Namens de achterblijvers: graag gedaan!

En kom nou niet aan met dat je veel verdient en dus genoeg belasting betaalt om die studie te rechtvaardigen, dat is een behoorlijke drogreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Kurkentrekker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Je spreekt van verhuftering, maar ondertussen gaat je vriendin nog wel even op onze kosten afstuderen, om daarna lekker te emigreren. Namens de achterblijvers: graag gedaan!

En kom nou niet aan met dat je veel verdient en dus genoeg belasting betaalt om die studie te rechtvaardigen, dat is een behoorlijke drogreden.
Het leenstelsel hoort er helemaal niet te zijn! Jonge mensen met een hoge schuld opzadelen nog voordat ze begonnen zijn is net zo asociaal! Ik begrijp het volkomen dat jonge mensen liever emigreren dan hier blijven waar je met een hoge schuld geen woning mag kopen maar lekker duur mag huren voor zeer hoge prijzen. De overheid heeft niks over voor jonge mensen dus kiezen jonge mensen ervoor om te emigreren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ja, ik had hem wat scherp aangezet. Maar wel gebruik maken van de dienstverlening, dan klagen dat het allemaal kut is, en daarna weggaan zonder de investering terug te betalen? Ik vind dat dat dus ook bijdraagt aan diezelfde verhuftering.

Weg gaan is prima, eigen keuze, maar doe dat dan wel vóórdat je nog even op kosten van de maatschappij van alles onderneemt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik vind het nogal vreemd dat in een tijd waar huishoudens in principe allemaal tweeverdieners nodig hebben om rond te komen dat men nog massaal personeel te kort komt. Natuurlijk is het wel zo dat ook bij de tweeverdieners vaker mensen misschien part-time werken, of wanneer ze misschien kinderen hebben een extra dag vrij nemen om op de kinderen te passen. Maar als ik de reacties lees dat vroeger en vooral door de grijze golf zo veel mensen tekort komen dan kan ik mij dat niet voorstellen, tientallen jaren geleden werkten voornamelijk de mannen. Dan mis je toch een hele grote groep vrouwen die helemaal niet werkten.

Je moet het eigenlijk per sector bekijken, want bij elke sector zijn er wel andere problemen en oorzaken te bedenken waarom er zoveel personeelstekort is.

In de bouw bijvoorbeeld, na en tijdens corona hebben veel mensen geld gespaard, dit geld wordt nu veelal uitgegeven. De spaarrente is lange tijd extreem laag geweest, waardoor mensen graag investereerden in hun huis of een nieuwe woning. Er is ook veel achterstallig onderhoud door corona, mensen hebben veel uitgesteld. En er wordt nog steeds massaal gebouwd of gerenoveerd en verduurzaamd. Niet vreemd dus dat de bouwsector het zo extreem druk heeft.

De horeca sector heeft het zwaar omdat men elders is gaan werken, men ziet de risico's nu beter in en zal sneller in een andere sector werken. Ik merk dat jongeren ook steeds minder graag in deze sector werken, men wil niet meer werken als anderen vrij zijn, en in vakanties en feestdagen zoveel uur draaien.

Zo kun je door gaan, waar het vaak nu op neer komt is dat mensen weer veel actiever zijn dan tijdens corona en nog steeds wel geld te besteden hebben. Ook hebben veel sectoren liggen slapen en hebben ze jaren lang hun best gedaan om mensen eruit te werken, slechte voorwaarden te bieden en daar plukken ze nu de vruchten van. Ik heb er dus ook geen enkel medelijden mee, dat is nu marktwerking.

Waar ik zelf erg boos over kan maken is dat het voor een normaal gezin bijna niet mogelijk is om rond te komen op een enkel salaris. En dat er "specialisten" zijn die zeggen dat mensen maar meer moeten gaan werken, om de tekorten op te lossen. Terwijl ik denk dat mensen maar eens wat minder en effectiever moeten gaan werken, zodat ze niet overwerkt raken. Misschien moeten bedrijven eens minder energie steken in het verdienen van geld voor hun management en directie en meer tijd en energie steken in het welzijn van hun werknemers.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Kurkentrekker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:53:
Ja, ik had hem wat scherp aangezet. Maar wel gebruik maken van de dienstverlening, dan klagen dat het allemaal kut is, en daarna weggaan zonder de investering terug te betalen? Ik vind dat dat dus ook bijdraagt aan diezelfde verhuftering.

Weg gaan is prima, eigen keuze, maar doe dat dan wel vóórdat je nog even op kosten van de maatschappij van alles onderneemt.
Voordat je van alles op kosten van de maatschappij onderneemt ben je in vrijwel alle gevallen een klein kind, en kun je die keuze niet maken.

Veel starters hebben alles "goed" gedaan wat de maatschappij van hen verlangde:
  • Een goede opleiding gevolgd.
  • Tijdens je opleiding ook nog een bijbaantje en wellicht actief bij een studentenvereniging of andere organisatie, want dat wordt ook vaak gevraagd.
  • Geleend, want er werd altijd min of meer verteld dat dit de voordeligste lening van je leven is en het betaalt zich dubbel en dwars terug.
  • Een goede startersfunctie met een mooi carrièreperspectief weten te vinden.
En daar sta je dan; een leerzame en leuke studententijd achter de rug en een mooie baan te pakken. En dan kom je er achter dat je helemaal niet genoeg verdient om een huis te huren, laat staan kopen. Alle beloftes die zijn gedaan bij de invoering van het leenstelsel zijn niet nagekomen. Je trekt de enige juist conclusie; je bent zojuist kei- en keihard genaaid. Als het elders wel kan en je hebt het wel gezien in Nederland; lekker verhuizen. Ik geef iedereen groot gelijk.

Edit: En het erge is; dat jij geen huis kan huren voor een normale prijs heeft helemaal niks met je salaris te maken, maar met het feit dat het de hobby van vermogend Nederland (en daarbuiten) is geworden om alle betaalbare koopwoningen uit de markt te trekken en te verhuren voor modale netto maandsalarissen. Want ja, over dat soort inkomsten betaal je amper belasting.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas op 30-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Andyk125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:06:
Ik vind het nogal vreemd dat in een tijd waar huishoudens in principe allemaal tweeverdieners nodig hebben om rond te komen dat men nog massaal personeel te kort komt. Natuurlijk is het wel zo dat ook bij de tweeverdieners vaker mensen misschien part-time werken, of wanneer ze misschien kinderen hebben een extra dag vrij nemen om op de kinderen te passen. Maar als ik de reacties lees dat vroeger en vooral door de grijze golf zo veel mensen tekort komen dan kan ik mij dat niet voorstellen, tientallen jaren geleden werkten voornamelijk de mannen. Dan mis je toch een hele grote groep vrouwen die helemaal niet werkten.

Je moet het eigenlijk per sector bekijken, want bij elke sector zijn er wel andere problemen en oorzaken te bedenken waarom er zoveel personeelstekort is.

In de bouw bijvoorbeeld, na en tijdens corona hebben veel mensen geld gespaard, dit geld wordt nu veelal uitgegeven. De spaarrente is lange tijd extreem laag geweest, waardoor mensen graag investereerden in hun huis of een nieuwe woning. Er is ook veel achterstallig onderhoud door corona, mensen hebben veel uitgesteld. En er wordt nog steeds massaal gebouwd of gerenoveerd en verduurzaamd. Niet vreemd dus dat de bouwsector het zo extreem druk heeft.

De horeca sector heeft het zwaar omdat men elders is gaan werken, men ziet de risico's nu beter in en zal sneller in een andere sector werken. Ik merk dat jongeren ook steeds minder graag in deze sector werken, men wil niet meer werken als anderen vrij zijn, en in vakanties en feestdagen zoveel uur draaien.

Zo kun je door gaan, waar het vaak nu op neer komt is dat mensen weer veel actiever zijn dan tijdens corona en nog steeds wel geld te besteden hebben. Ook hebben veel sectoren liggen slapen en hebben ze jaren lang hun best gedaan om mensen eruit te werken, slechte voorwaarden te bieden en daar plukken ze nu de vruchten van. Ik heb er dus ook geen enkel medelijden mee, dat is nu marktwerking.
Het heeft weldegelijk met de grote uitstroom van de babyboomers te maken, want de mannelijke boomers werkte waar vrouwen niet werken nu. Boomers zijn over het algemeen lager of ongeschoolde mensen die dus op die functies werkte. De werkende vrouwen van nu zijn veelal hoger opgeleid en werken ook in die functies dus effectief zijn ze niet de vervanger van de boomer, plus dat heel veel mannen ook hoger opgeled zijn. Het werk verplaatst zich dus naar de hogere functies wat niet betekend dat deze lager geschoolde functies niet meer bestaan.

Het probleem zit hem niet in de parttime vs fulltime, het probleem zit hem in de verwachtingspatroon van de werkgever, maar ook van de maatschappij. De werkgever ziet dat er veel groei kan plaatsvinden, de vraag is, echter het aanbod van personeel is er gewoon niet, werkgevers moeten dus accepteren dat minder kunnen produceren dan dat ze graag willen.

De maatschappij is erg verwend geweest omdat alles kon en alles was zeer goed geregeld. Als maatschappij moeten we accepteren dat helemaal niet alles kan meer want er is geen personeel om 24/7 open te zijn. De acceptatie moet dus komen dat het pakketje niet de volgende dag op de stoep is, dat er minder treinen gaan rijden, het is waanzin om iedere 5 minuten een trein naar de zelfde plek te laten vertrekken!

Het is niet gek dat we massaal parttime werken want met tweeverdieners is er geen tijd voor het huishouden, zorg voor de kinderen of gewoon lekker vrije tijd en je rust pakken. 32 uur werken zorgt ervoor dat mensen niet overprikkeld raken, tijd voor elkaar hebben en een keer niet aan werk denken of doen. Vrije tijd is het meest kostbare wat een mens kan bezitten!
Waar ik zelf erg boos over kan maken is dat het voor een normaal gezin bijna niet mogelijk is om rond te komen op een enkel salaris. En dat er "specialisten" zijn die zeggen dat mensen maar meer moeten gaan werken, om de tekorten op te lossen. Terwijl ik denk dat mensen maar eens wat minder en effectiever moeten gaan werken, zodat ze niet overwerkt raken. Misschien moeten bedrijven eens minder energie steken in het verdienen van geld voor hun management en directie en meer tijd en energie steken in het welzijn van hun werknemers.
Het is niet erg dat er op een salaris niet normaal meer geleefd kan worden want de meeste vrouwen willen zelf werken al dan niet parttime, de vraag is als er op 1 salaris geleefd kan worden of er voor alleenverdienende gezinnen iets veranderd, want de tweeverdienende stellen kunnen namelijk meer en duurdere dingen kopen wat natuurlijk jaloersheid oplevert zoals dat nu ook gebeurt bij alleen verdienende stellen. Tweeverdieners kunnen dus meer sparen en dan alsnog een duurdere woning kopen want er is heel veel gespaard enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Kurkentrekker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:37:

Nu is het deel wat de overheid betaald alleen het deel tussen het college-geld en wat de hogeschool krijgt.
Ze is boven de 30. Dat betekend geen stufi, geen OV-kaart en sinds dit jaar is ook de aftrekpost studie-kosten afgeschaft. Al die kosten betalen wij zelf.

Daarnaast zijn we niet direct weg na haar afstuderen. Ze wil eerst een paar jaar ervaring in NL op doen voor ze zich waagt aan het buitenland.
Daarnaast draaien wij op dit moment voor een flink deel op voor de zorg voor haar demente moeder.
Omdat deze overheid het bijna onmogelijk heeft gemaakt om in een verzorgingstehuis te komen.
Terwijl wij op 1,5 uur rijden afstand wonen!

Pas nu ze echt een gevaar voor zichzelf is, is er de mogelijkheid voor een indicatie. Dat ze ondertussen compleet afhankelijk is van haar dochter & schoondochter en de thuiszorg boeit blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Thomas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

Voordat je van alles op kosten van de maatschappij onderneemt ben je in vrijwel alle gevallen een klein kind, en kun je die keuze niet maken.

Veel starters hebben alles "goed" gedaan wat de maatschappij van hen verlangde:
  • Een goede opleiding gevolgd.
  • Tijdens je opleiding ook nog een bijbaantje en wellicht actief bij een studentenvereniging of andere organisatie, want dat wordt ook vaak gevraagd.
  • Geleend, want er werd altijd min of meer verteld dat dit de voordeligste lening van je leven is en het betaalt zich dubbel en dwars terug.
  • Een goede startersfunctie met een mooi carrièreperspectief weten te vinden.
En daar sta je dan; een leerzame en leuke studententijd achter de rug en een mooie baan te pakken. En dan kom je er achter dat je helemaal niet genoeg verdient om een huis te huren, laat staan kopen. Alle beloftes die zijn gedaan bij de invoering van het leenstelsel zijn niet nagekomen. Je trekt de enige juist conclusie; je bent zojuist kei- en keihard genaaid. Als het elders wel kan en je hebt het wel gezien in Nederland; lekker verhuizen. Ik geef iedereen groot gelijk.

Edit: En het erge is; dat jij geen huis kan huren voor een normale prijs heeft helemaal niks met je salaris te maken, maar met het feit dat het de hobby van vermogend Nederland (en daarbuiten) is geworden om alle betaalbare koopwoningen uit de markt te trekken en te verhuren voor modale netto maandsalarissen. Want ja, over dat soort inkomsten betaal je amper belasting.
Dat zijn allemaal valide punten, maar niet van toepassing op de poster waar ik op reageerde. Die gaf aan dat vanwege de verhuftering, hij Nederland ging verlaten met zijn partner nadat zij klaar was met de studie. Uit die post bleek dat ze geld genoeg hadden, en huisvesting en de andere dingen die je aanhaalt geen probleem waren.
hackerhater schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Nu is het deel wat de overheid betaald alleen het deel tussen het college-geld en wat de hogeschool krijgt.
Ze is boven de 30. Dat betekend geen stufi, geen OV-kaart en sinds dit jaar is ook de aftrekpost studie-kosten afgeschaft. Al die kosten betalen wij zelf.

Daarnaast zijn we niet direct weg na haar afstuderen. Ze wil eerst een paar jaar ervaring in NL op doen voor ze zich waagt aan het buitenland.
Daarnaast draaien wij op dit moment voor een flink deel op voor de zorg voor haar demente moeder.
Omdat deze overheid het bijna onmogelijk heeft gemaakt om in een verzorgingstehuis te komen.
Terwijl wij op 1,5 uur rijden afstand wonen!

Pas nu ze echt een gevaar voor zichzelf is, is er de mogelijkheid voor een indicatie. Dat ze ondertussen compleet afhankelijk is van haar dochter & schoondochter en de thuiszorg boeit blijkbaar niet.
Dat zei je er net allemaal niet bij natuurlijk, en dat verandert de zaak dan ook ;)
Op basis van de info die je eerst gaf vond ik zelf nog wel dat ik een punt had: je bent zelf een hufter als je een tijdje van de samenleving ‘gebruik’ maakt en dan direct vertrekt. Maar dat is duidelijk niet het geval nu.

Zorg is overigens een apart topic waard, maar het hoge personeelstekort zal er juist voor zorgen dat de moeilijke situatie die je noemt, eerder erger wordt dan dat hij door de overheid kan worden opgelost :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Het heeft weldegelijk met de grote uitstroom van de babyboomers te maken, want de mannelijke boomers werkte waar vrouwen niet werken nu. Boomers zijn over het algemeen lager of ongeschoolde mensen die dus op die functies werkte. De werkende vrouwen van nu zijn veelal hoger opgeleid en werken ook in die functies dus effectief zijn ze niet de vervanger van de boomer, plus dat heel veel mannen ook hoger opgeled zijn. Het werk verplaatst zich dus naar de hogere functies wat niet betekend dat deze lager geschoolde functies niet meer bestaan.

Het probleem zit hem niet in de parttime vs fulltime, het probleem zit hem in de verwachtingspatroon van de werkgever, maar ook van de maatschappij. De werkgever ziet dat er veel groei kan plaatsvinden, de vraag is, echter het aanbod van personeel is er gewoon niet, werkgevers moeten dus accepteren dat minder kunnen produceren dan dat ze graag willen.
Ik snap niet wat het met de hogere opleidingen te maken heeft, wij zijn als land al tientallen jaren lang een kenniseconomie. Alleen blijven er bepaalde beroepen bestaan waar veel vraag is naar lager opgeleid personeel. Vroeger stroomden mensen door, dit is iets wat je tegenwoordig veelal niet meer ziet en zijn het de hoger opgeleiden die de banen in het management pakken. Daarbij is het de overheid die door de regelgeving en zogenaamde verbetering van kwaliteit hogere eisen steld aan het opleidingsniveau.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de zorg, als verpleegkundige dien je tegenwoordig een hbo opleiding te volgen. Maar verwacht je dat deze mensen de kont gaan afvegen of patienten gaan douchen? Nee, daar voelen ze zich te goed voor en daarvoor heeft men geen HBO opleiding gedaan, dus heb je in plaats van 1 persoon die het werk uitvoerd, 2 personen nodig. Een hoog opgeleide voor de belangrijke zaken en een laag opgeleide of hulp voor dat het wassen en dat soort zaken.

Het probleem is uiteindelijk ook niet dat er minder werkenden zijn, het probleem is dat er door de vergrijzing, maar ook door de manier waarop mensen leven veel meer vraag naar bepaalde zaken is. De werkzaame beroepsbevolking stijgt nog steeds, dit is al jaren zo. Vergelijk het eens met 10 jaar geleden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...rd-arbeidsmarkt/werkenden

Bedrijven maar ook de maatschappij is alleen maar gedreven op geld, zo veel mogelijk geld verdienen. Duurzame producten zijn niet interessant, men wil niet dat de apparatuur tientallen jaren mee gaat, want dan is er niet veel geld te verdienen. Dit is een van de redenen dat het hele klimaat sowiesom gedoemd is, men concentreerd zich alleen op het geld.
De maatschappij is erg verwend geweest omdat alles kon en alles was zeer goed geregeld. Als maatschappij moeten we accepteren dat helemaal niet alles kan meer want er is geen personeel om 24/7 open te zijn. De acceptatie moet dus komen dat het pakketje niet de volgende dag op de stoep is, dat er minder treinen gaan rijden, het is waanzin om iedere 5 minuten een trein naar de zelfde plek te laten vertrekken!
Vraagt de maatschappij erom dat alles 24/7 open is? Of zijn de winkels 24/7 open, omdat er op die manier meer geld te verdienen valt? Als je concurrentie het doet, dan moet je het uiteindelijk ook doen, omdat je natuurlijk niet wil dat de klanten voortaan weg blijven en alleen naar de concurrentie gaat. Laat je niet gek maken, dit is echt niet puur omdat de maatschappij er om vraagt, want er zijn genoeg mensen die er anders over denken. Dit is puur en alleen om meer geld in het laadje te brengen.
Het is niet gek dat we massaal parttime werken want met tweeverdieners is er geen tijd voor het huishouden, zorg voor de kinderen of gewoon lekker vrije tijd en je rust pakken. 32 uur werken zorgt ervoor dat mensen niet overprikkeld raken, tijd voor elkaar hebben en een keer niet aan werk denken of doen. Vrije tijd is het meest kostbare wat een mens kan bezitten!

Het is niet erg dat er op een salaris niet normaal meer geleefd kan worden want de meeste vrouwen willen zelf werken al dan niet parttime, de vraag is als er op 1 salaris geleefd kan worden of er voor alleenverdienende gezinnen iets veranderd, want de tweeverdienende stellen kunnen namelijk meer en duurdere dingen kopen wat natuurlijk jaloersheid oplevert zoals dat nu ook gebeurt bij alleen verdienende stellen. Tweeverdieners kunnen dus meer sparen en dan alsnog een duurdere woning kopen want er is heel veel gespaard enz.
Ik weet niet of je een gezin hebt, maar met 32 uur werken voor beide ouders en dan nog steeds genieten van vrije tijd, het huishouden doen en leuke dingen met je kinderen doen kun je wel vergeten. Vrije tijd is inderdaad het kostbaarste wat een mens kan bezitten, en dat wordt al jaren lang door de overheid afgepakt door het werken zo zwaar te belasten.

Waarom is het niet erg dat er op een enkel salaris niet meer normaal geleefd kan worden? Er zijn ook mensen die alleenstaand zijn en die geen partner hebben, moeten we die dan allemaal maar wegschrijven? Ik vind dit nogal erg kort door de bocht, en juist door dit soort denkwijzen zijn deze zaken ontstaan. Je hoort met een enkel salaris gewoon in je basisbehoeften te kunnen voorzien, of je nu alleenstaand bent of een gezin hebt. Dit kan ook allemaal makkelijk, gezien de miljarden winsten die er door bedrijven gamaakt worden.

Ik denk dat je oogkleppen op hebt als je denkt dat alle tweeverdieners ook allemaal meer dan modaal verdienen. Er zijn ook zat mensen die zelfs met twee salarissen geen dure dingen kunnen kopen, op vakantie kunnen of wat voor grote uitgaven kunnen doen. Ook al ben ik het met je eens dat er zat mensen zijn die hun prioriteiten niet goed op orde hebben,dit heeft ook andere oorzaken dan alleen maar jaloesie.

[ Voor 8% gewijzigd door Andyk125 op 30-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Andyk125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Ik snap niet wat het met de hogere opleidingen te maken heeft, wij zijn als land al tientallen jaren lang een kenniseconomie. Alleen bepaalde zaken blijven gewoon bestaan en er is nog steeds meer dan genoeg vraag naar lager opgeleid personeel. Vroeger stroomden mensen door, dit is iets wat je tegenwoordig veelal niet meer ziet en zijn het de hoger opgeleiden die de banen in het management pakken.
Wat ik net heb uitgelegd is dat bij de babyboomgeneratie minder hoger opgeleiden zitten, zij doen dus meer lager geschoold werk dan de generatie na hen, studeren in de tijd van boomers zat er voor velen niet in.
De reden waarom er steeds meer vraag is komt ook omdat niets, maar dan ook echt niets meer duurzaam ontwikkeld wordt. Bedrijven maar ook de maatschappij is alleen maar gedreven op geld, zo veel mogelijk geld verdienen. Duurzame producten zijn niet interessant, men wil niet dat de apparatuur tientallen jaren mee gaat, want dan is er niet veel geld te verdienen. Dit is een van de redenen dat het hele klimaat sowiesom gedoemd is, men concentreerd zich alleen op het geld.
Dat is zeker waar! in plaats van duurzame goederen te kopen, kopen we liever wegwerpartikelen! Alleen het meeste wegwerpartikelen worden gemaakt in China...
Vraagt de maatschappij erom dat alles 24/7 open is? Of is het omdat er op die manier meer geld te verdienen valt? Als je concurrentie het doet, dan moet je het ook doen, omdat je natuurlijk niet wil dat de klanten voortaan weg blijven en alleen naar de concurrentie gaat. Waarom hebben we koopzondagen? Laat je niet gek maken, dit is echt niet puur omdat de maatschappij dit allemaal wil, want er zijn genoeg mensen die er anders over denken. Dit is puur en alleen om als bedrijf elkaar af te troeven en meer geld binnen te harken, alles voor het geld.
Helemaal gelijk! Ergo de Ikea gaat in de avond al minder lang open omdat er gewoon te weinig klanten zijn.
[...]

Ik weet niet of je een gezin hebt, maar met 32 uur werken voor beide ouders en dan nog steeds genieten van vrije tijd, het huishouden doen en leuke dingen met je kinderen doen kun je wel vergeten. Vrije tijd is inderdaad het kostbaarste wat een mens kan bezitten, en dat wordt al jaren lang door de overheid afgepakt door het werken zo zwaar te belasten.
Nee ik heb geen kinderen en wil ze ook niet...
Waarom is het niet erg dat er op een enkel salaris niet meer normaal geleefd kan worden? Er zijn ook mensen die allenstaand zijn en die geen partner hebben, moeten we die dan allemaal maar wegschrijven? Ik vind dit nogal erg kort door de bocht, en juist door dit soort denkwijzen zijn deze zaken ontstaan. Je hoort met een enkel salaris gewoon in je basisbehoeften te kunnen voorzien, of je nu alleenstaand bent of een gezin hebt. Dit kan ook allemaal makkelijk, gezien de miljarden winsten die er door bedrijven gamaakt worden.

Ik denk dat je oogkleppen op hebt en denkt dat alle tweeverdieners ook allemaal meer dan modaal verdienen. Er zijn ook zat mensen die zelfs met twee salarissen geen dure dingen kunnen kopen, op vakantie kunnen of wat voor grote uitgaven kunnen doen.
Ook al ben ik het met je eens dat er zat mensen zijn die hun prioriteiten niet goed op orde hebben,dit heeft alleen ook andere oorzaken dan alleen maar jaloesie.
Ik dacht dat je het aan eenverdienende stellen had.. Maar dan nog, alleenstaande hebben vaak minder woonruimte nodig, en moeten we ze wegschrijven? Neen dat zeker niet, ergo voor deze mensen moeten we meer sociale woningen maken! En je hoort inderdaad met een inkomen je basisbehoeftes te kunnen voorzien en daarom moeten we stoppen met alle toeslagen en met het geld daarmee de belasting op arbeid fors omlaag brengen.

Ik denk helemaal niet dat alle tweeverdieners modaal verdienen, maar de meeste wel getuigen het aantal mensen die parttime kunnen werken. En de mensen die zelfs met 2 salarissen geen dure dingen kunnen kopen kunnen wellicht eens nadenken om een andere baan te zoeken of een omscholing te doen! Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je leven en inkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:40:
En de mensen die zelfs met 2 salarissen geen dure dingen kunnen kopen kunnen wellicht eens nadenken om een andere baan te zoeken of een omscholing te doen! Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je leven en inkomen...
Tot op zeker hoogte heb je hierin gelijk. Toen ik destijds voor een soortgelijke keuze stond was het echter niet zo makkelijk. De opleiding was voltijd en een alternatief was er niet.
Dat is leuk als je nog thuis woont, maar als je een gezin hebt en een hypotheek moet betalen is dat eigenlijk onmogelijk. Want voltijd gaan studeren op latere leeftijd, een baan erbij om je vaste lasten te betalen ernaast is bijna niet te doen.

Maar goed, er zijn ook andere mogelijkheden gelukkig, en die kunnen ook goed uitpakken kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Waar een wil is is een weg, maar het komt niet zomaar aanwaaien.
Maar voor het gros wat gewoon in een supermarkt werkt, de Hornbach, in de metaal of op een vrachtwagen rijdt is het met 36 uur in de week echt geen vetpot.
Maar dat iedereen mogelijkheden kan creëren om bijvoorbeeld meer vrije tijd, meer inkomen, meer toekomstperspectief te verwezenlijken is een feit, je moet het alleen even doen, maar nooit de illusie hebben dat je wel even €10.000 in de maand kan gaan verdienen door hard te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:40:
Ik dacht dat je het aan eenverdienende stellen had.. Maar dan nog, alleenstaande hebben vaak minder woonruimte nodig, en moeten we ze wegschrijven? Neen dat zeker niet, ergo voor deze mensen moeten we meer sociale woningen maken! En je hoort inderdaad met een inkomen je basisbehoeftes te kunnen voorzien en daarom moeten we stoppen met alle toeslagen en met het geld daarmee de belasting op arbeid fors omlaag brengen.
De kosten om te voorzien in de basisbehoeften tussen een persoon en twee, is niet zo dramatisch verschillend vooral niet als ze partners zijn. Maar als tweeverdieners met een minima inkomen al moeite hebben, dan is het voor een alleenstaand persoon onmogelijk, mits je een onwijs goede baan hebt. Socialae woningen gaat dit niet oplossen, want als je een aardige baan hebt ook al ben je alleen, dan hoor je niet in een sociale woning terecht. Je komt er zelfs niet eens voor in aanmerking.

Over de toeslagen ben ik het helemaal met je eens, alleen ik vind het niet erg om wat meer in te leveren om mijn medemens te helpen. Maar het moet wel in verhouding staan. Als het om wat voor reden dan met mij slecht gaat, wil ik ook geholpen worden.
Maar voor onze basisbehoeften zoals gas en elektra, water en misschien wel internet moeten we af van een marktwerking. Dit soort zaken hoort de overheid te regelen en hoort niet thuis bij bedrijven die winst willen maken. De huidige energiemarkt laat maar al te duidelijk zien dat er helemaal geen marktwerking is, want als er tekorten zijn hebben deze leveranciers allemaal problemen.
Ik denk helemaal niet dat alle tweeverdieners modaal verdienen, maar de meeste wel getuigen het aantal mensen die parttime kunnen werken. En de mensen die zelfs met 2 salarissen geen dure dingen kunnen kopen kunnen wellicht eens nadenken om een andere baan te zoeken of een omscholing te doen! Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je leven en inkomen...
Over het algemeen zijn het de vrouwen die part-time werken, de reden heb je zelf al in je vorige reactie gegeven, het huishouden, de kinderen, etc. Ik had het ook over een en twee salarissen, niet over dat deze personen ook volledig full-time werken.
Je bent inderdaad zelf veranwoordelijk voor je leven en inkomen, maar je hebt niet alles te kiezen. Niet iedereen heeft de vrijheid of mogelijkheid om de studie te volgen die men wil. Daarbij mag je toch hopen dat iedereen die een baan heeft goed kan rondkomen, ongezien wat hun werk is. En daar schort het nogal aan hier in Nederland, geen wonder dat veel mensen liever niet werken en bijna hetzelfde overhouden in de maand als iemand met een minimum loon. Ze roepen al tien jaar dat werken moet lonen, maar voor velen valt dat vies tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
[...]

Welke pech heeft jou generatie dan, dezelfde pech als de generatie 1940, 1962, 1973, 1980... 2000-2003, 2007-2011 of bedoelde je nog een andere pech? In elk moment van de geschiedenis zijn er wel tegenvallers geweest, maar om je nu in zulke slachtofferrol te steken, lijkt mij niet nodig, zelfs overbodig. Dat de huizenprijzen hoog zijn wil ik niet ontkennen. Maar je hebt de beste jobmarkt voor je in decennia. Klaag niet maar onderneem actie als zaken je niet bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Andyk125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:04:
[...]De kosten om te voorzien in de basisbehoeften tussen een persoon en twee, is niet zo dramatisch verschillend vooral niet als ze partners zijn. Maar als tweeverdieners met een minima inkomen al moeite hebben, dan is het voor een alleenstaand persoon onmogelijk, mits je een onwijs goede baan hebt. Socialae woningen gaat dit niet oplossen, want als je een aardige baan hebt ook al ben je alleen, dan hoor je niet in een sociale woning terecht. Je komt er zelfs niet eens voor in aanmerking.
Welkom in 2022 waar het net is zoals in 1950 (of vul zelf datum in) de hardwarkende mens onderaan de piramide heeft het moeilijk en leeft van maand tot maand. Toch denk ik dat deze zeker in 2022 men niet moeten klagen. Men heeft het beter dan ooit. Zowel op het gebied van goedkope voeding (ja zelfs nu nog) dan met alle andere basisbehoeften die veel beter ingevuld worden. Dat het als alleensteende moeilijker is dan als koppel vind ik niet abnormaal. Dat is altijd zo geweest. Maar alleen zijn is vaak een keuze (ja dat vind ik zeer zeker wel). Daar hoeft de maatschappij niet voor op te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Galactic schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Welke pech heeft jou generatie dan, dezelfde pech als de generatie 1940, 1962, 1973, 1980... 2000-2003, 2007-2011 of bedoelde je nog een andere pech? In elk moment van de geschiedenis zijn er wel tegenvallers geweest, maar om je nu in zulke slachtofferrol te steken, lijkt mij niet nodig, zelfs overbodig. Dat de huizenprijzen hoog zijn wil ik niet ontkennen. Maar je hebt de beste jobmarkt voor je in decennia. Klaag niet maar onderneem actie als zaken je niet bevallen.
"Klaag niet maar onderneem actie" vind ik zo een dooddoener, zeker als ik aangeef actie te willen ondernemen door bijvoorbeeld de randstad (of het land) te verlaten. Mijn 'job' kan nog zo goed zijn, maar ik kom niet aan een betaalbaar huis in de randstad (en dan hoeft het niet eens in A'dam of Utrecht te zijn).

Daarnaast, de pechgeneratie is een term waarmee studenten die qua beurs tussen wal en schip vallen worden aangeduid in de media. In mijn andere post probeer ik dat ook wat meer te duiden vanuit mijn eigen perspectief.

Feitelijk zitten we nu in een situatie waar enkel starters die op een andere manier kapitaal kunnen verwerven (vooral door rijke familie) aan een koophuis komen. De rest zit in een houdgreep; je kan wel veel verdienen, maar je bent een enorme hoeveelheid geld aan wonen/huren kwijt. Ik heb geen zin om jaren in die houdgreep te blijven zitten, en met mij genoeg andere hoogopgeleide starters gok ik. Als er niks verandert is de randstad alleen nog voor de rijken, en krijgen we een mooie brain-drain.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomas op 30-08-2022 15:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05 19:19
Ik denk dat het grote verschil met alle voorgenoemde jaren voornamelijk is dat het nu een opstapeling is van veel meer dan alleen een economische crisis.

Waarbij de jaren die je benoemt zeker zware jaren waren zitten we nu in een periode waarin het echt gewoon onmogelijk is als starter.

Dan klopt het inderdaad dat het makkelijk is om een baan te vinden, maar aan de andere kant verdien je in die functie evenveel als 10 jaar geleden. En kan je vervolgens 10% inleveren aan alleen de stroomrekening als je al een huis kan vinden.

Dus ja pechgeneratie: Geen basisbeurs, hoogste inflatie ooit, woningmarkt compleet op slot, energie is onbetaalbaar geworden, lonen stijgen niet.

En heel eerlijk gezegd: Zolang de VVD aan de macht is gaat er ook niks aan gebeuren.

Helaas ook voor mezelf zeer herkenbaar, werkt nu zelf ongeveer 5 jaar. En zit ruim bovenmodaal, maar kan onmogelijk een andere woning vinden. Alle prijzen zijn zo erg toegenomen dat ik voor hetzelfde huurbedrag (850 exc) alleen maar een kleinere woning kan vinden.
En dan zoek ik niet eens in een stad, maar alleen de dorpen eromheen.

Het voelt enorm uitzichtloos, zelf al vind ik een woning. Dan is de kans groot dat ik deze onmiddellijk niet meer kan betalen doordat ik een nieuw energiecontract moet afsluiten die daarna zo duur is dat ik de woning weer kan verkopen.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Galactic schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

De banenmarkt is op dit moment beter dan in tijden, zeker in de IT (waar bovengemiddeld veel mensen op tweakers in zitten). Maar dat zet zich nog niet om in heel veel hogere salarissen. Het gaat zo traag dat de overheid bedrijven oproept om die salarisverhoging door te voeren. Daarbij is de cost of living is ook enorm om hoog geschoten. Recentelijk de energieprijzen. Daarvoor zijn huizen onbetaalbaar geworden. De conclusie is in ieder geval dat de generatie die rond de 30 is, minder welvaart ervaart dan hun ouders. En dat is voor het eerst.

Kortom, we zien nauwelijks iets terug van die "beste jobmarkt" en gaan er effectief zelfs op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Galactic schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Welkom in 2022 waar het net is zoals in 1950 (of vul zelf datum in) de hardwarkende mens onderaan de piramide heeft het moeilijk en leeft van maand tot maand. Toch denk ik dat deze zeker in 2022 men niet moeten klagen. Men heeft het beter dan ooit. Zowel op het gebied van goedkope voeding (ja zelfs nu nog) dan met alle andere basisbehoeften die veel beter ingevuld worden. Dat het als alleensteende moeilijker is dan als koppel vind ik niet abnormaal. Dat is altijd zo geweest. Maar alleen zijn is vaak een keuze (ja dat vind ik zeer zeker wel). Daar hoeft de maatschappij niet voor op te draaien.
Sorry maar dit is zeker niet waar, ook in crisis tijden is het niet met vroeger te vergelijken. We hebben het inderdaad een heel stuk beter als onze voorouders, maar we mogen wel zeker klagen. Als mensen altijd tevreden zijn dan zal er ook nooit iets veranderen.

Goedkope voeding was er vroeger ook wel, alleen was er veel minder keus. Waarschijnlijk was dat nog beter dan de rotzooi die tegenwoordig wordt verkocht. Wat vreemd dat mensen die het minder hebben alleen maar ongezonde dingen kopen, die zijn namelijk goedkoop. Het gezonde spul, en dan praat ik niet alleen over biologische zaken zijn veel te duur.

Alleen zijn is een keuze..... Niet iedereen vind een partner en dat kan veel oorzaken hebben, maar om dit nu een keuze te noemen is wel simpel en kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

hneel

denkt er het zijne van

Gropah schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:07:
De conclusie is in ieder geval dat de generatie die rond de 30 is, minder welvaart ervaart dan hun ouders. En dat is voor het eerst.
Zeker niet voor het eerst. Ik durf de stelling wel aan dat de oorspronkelijke babyboomers (die van vlak na de oorlog) het het beste ooit hebben gehad en dat elke generatie na hen het steeds een beetje slechter heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Gropah schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

De banenmarkt is op dit moment beter dan in tijden, zeker in de IT (waar bovengemiddeld veel mensen op tweakers in zitten). Maar dat zet zich nog niet om in heel veel hogere salarissen. Het gaat zo traag dat de overheid bedrijven oproept om die salarisverhoging door te voeren. Daarbij is de cost of living is ook enorm om hoog geschoten. Recentelijk de energieprijzen. Daarvoor zijn huizen onbetaalbaar geworden. De conclusie is in ieder geval dat de generatie die rond de 30 is, minder welvaart ervaart dan hun ouders. En dat is voor het eerst.

Kortom, we zien nauwelijks iets terug van die "beste jobmarkt" en gaan er effectief zelfs op achteruit.
De huidige dertigers zijn dan wel kampioen parttimewerken, ook de mannen. Wellicht is de welvaart minder voor dertigers, maar het welzijn is misschien gestegen omdat dertigers niet meer de neiging hebben om heel hoog te eindigen en gaan dan maar minder werken en consumeren een stuk minder wat weer goed is voor het milieu. Feit is wel dat bijvoorbeeld een nieuwe auto rijden er enkel is als lease en dat daar misschien een deel van de uitgaven verminderd word, ze hoeven geen nieuwe auto meer te kopen want die 'krijgen' ze van de baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
Andyk125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:20:

Goedkope voeding was er vroeger ook wel, alleen was er veel minder keus. Waarschijnlijk was dat nog beter dan de rotzooi die tegenwoordig wordt verkocht.
Wij hebben een oud kookboekje met eenvoudige arbeidersgerechten. Wat de gewone mensen zoal aten, in de vroege 20ste eeuw?

Hoofdzakelijk aardappelen, meel, spek en spekvet. In verschillende combinaties.

Dat idyllische beeld van vroeger, dat men alles 'vers van het land' at, dat klopt lang niet altijd. Doet niets af aan de reële problemen die nu spelen, overigens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Hier vlakbij staat een winkelcentrum, winkels in dit winkelcentrum moeten 6 dagen per week van 10:00 tot 20:00 geopend zijn en zondag van 10:00 tot 18:00 anders mag je vertrekken uit het winkelcentrum, of je mag er geen winkel openen. Ook al komt er geen hond, je winkel moet open zijn.

Inmiddels hangt er bij 1/3de van de winkels een briefje met 'dringend personeel gezocht', nieuw personeel komt niet want 2100-2300 bruto per maand, huidig personeel vertrekt want die gaan geen overuren draaien omdat er een personeelsgebrek is, kan hun het verotten.

Als er nieuw personeel komt, willen ze 24 uur werken omdat ze dan toeslagen krijgen en netto meer of vrijwel hetzelfde overhouden ten opzichte van 40 uur, groot gelijk.

Zelfde in de zorg, veel te weinig mensen, maar bij veel ziekenhuizen; "Stagaires aannemen? Ben je niet goed! We hebben toch een personeelstekort?" gevolg is dat mensen wel een lekkere andere studie gaan doen en op kantoor het AD gaan zitten lezen en advies geven over "het optimaliseren van het primaire proces".

Ondertussen zit ik thuis met 15 man à 50k per jaar in een Teams call 2 uur lang naar een of andere doos te luisteren die het over inclusiviteit in het bedrijfsleven heeft, waarna er wordt verteld dat ik 'maar even wat voor mezelf moet doen' omdat er niks te doen is. Hierna begroet ik de nieuwe ZZP'er, die al 3 maanden op zijn corporate device zit te wachten want een chiptekort, op zijn BYOD mag hij niet werken, toch wordt er gewoon zo'n 15k per maand gefactureerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v01JQEJ7dLDp4Va4zwNqser8NTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D4CZf3FBAg04SZge4Izcwz9o.png?f=user_large

De jongere generatie, waaronder ik, doet liever wat maatschappelijk nuttig werk maar in veel opzichten is dit niet mogelijk of het is het gewoon totaal niet de moeite.
Teveel nutteloze banen, en te weinig mensen die daadwerkelijk wat kunnen in mijn ogen.

[ Voor 8% gewijzigd door BroWohsEdis op 30-08-2022 18:00 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

De huidige dertigers zijn dan wel kampioen parttimewerken, ook de mannen. Wellicht is de welvaart minder voor dertigers, maar het welzijn is misschien gestegen omdat dertigers niet meer de neiging hebben om heel hoog te eindigen en gaan dan maar minder werken en consumeren een stuk minder wat weer goed is voor het milieu. Feit is wel dat bijvoorbeeld een nieuwe auto rijden er enkel is als lease en dat daar misschien een deel van de uitgaven verminderd word, ze hoeven geen nieuwe auto meer te kopen want die 'krijgen' ze van de baas.
Dat is wel zeker, want tegenwoordig wil iedereen die dingen als papadag en weet ik veel wat voor onzin.
Werken moet eerst leuk zijn, dan goed verdienen en vervolgens toch echt niet teveel vrije tijd kosten.
Maar men verwacht wel tenminste een 2 kapper, in iedere kamer een smart tv incl de wc en niet te vergeten er moet een Tesla voor de deur....

Enerzijds klaagt de generatie dat ze het zo slecht hebben, maar qua materiële zaken hebben ze alles wat er maar is, telefoons, kleding, auto.
Anderzijds is het ook de generatie die altijd is voorgeschoteld dat ze alles kunnen worden en de sky the limit is, en nu blijkt dat het echte leven niet altijd ja zegt en is het een probleem...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-04 08:47

Liveshort

Certified Crazy Person

Shaggy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Dat is wel zeker, want tegenwoordig wil iedereen die dingen als papadag en weet ik veel wat voor onzin.
Werken moet eerst leuk zijn, dan goed verdienen en vervolgens toch echt niet teveel vrije tijd kosten.
Maar men verwacht wel tenminste een 2 kapper, in iedere kamer een smart tv incl de wc en niet te vergeten er moet een Tesla voor de deur....

Enerzijds klaagt de generatie dat ze het zo slecht hebben, maar qua materiële zaken hebben ze alles wat er maar is, telefoons, kleding, auto.
Anderzijds is het ook de generatie die altijd is voorgeschoteld dat ze alles kunnen worden en de sky the limit is, en nu blijkt dat het echte leven niet altijd ja zegt en is het een probleem...
Wel heel makkelijk hoor... Deze kun je ook op z'n kop zetten. Financieel gezien heeft de nieuwe generatie het objectief slechter dan de generatie ervoor. Een eigen huis (die twee kapper) zit er voor de meesten gewoon echt niet meer in tegenwoordig. Dat gegeven, waarom zou je dan nog 5 dagen al je tijd aan de baas geven als het je toch weinig meer oplevert? Dan een dagje minder en tijd besteden aan de familie, zodat vrouwlief ook part time aan de gang kan. Welkom in 2022.

Het werkt twee kanten op, zoals altijd.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Thomas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

"Klaag niet maar onderneem actie" vind ik zo een dooddoener, zeker als ik aangeef actie te willen ondernemen door bijvoorbeeld de randstad (of het land) te verlaten. Mijn 'job' kan nog zo goed zijn, maar ik kom niet aan een betaalbaar huis in de randstad (en dan hoeft het niet eens in A'dam of Utrecht te zijn).

Daarnaast, de pechgeneratie is een term waarmee studenten die qua beurs tussen wal en schip vallen worden aangeduid in de media. In mijn andere post probeer ik dat ook wat meer te duiden vanuit mijn eigen perspectief.

Feitelijk zitten we nu in een situatie waar enkel starters die op een andere manier kapitaal kunnen verwerven (vooral door rijke familie) aan een koophuis komen. De rest zit in een houdgreep; je kan wel veel verdienen, maar je bent een enorme hoeveelheid geld aan wonen/huren kwijt. Ik heb geen zin om jaren in die houdgreep te blijven zitten, en met mij genoeg andere hoogopgeleide starters gok ik. Als er niks verandert is de randstad alleen nog voor de rijken, en krijgen we een mooie brain-drain.
Ik ben in 2002 in de IT gestart als HBO'er aan 1600 (BRUTO !!!) ofwel een nettoloon van 1100 euro. De bedrijfwagens waren toen nog niet heel courant, dus dat had ik de eerste jaren niet niet. Ik heb ook geen huis kunnen kopen toen ik starte met werken, erger nog ik heb me jaren de tering aan het sparen geweest, om dan elk jaar de prijzen van het vastgoed harder te zien stijgen dan dat ik had kunnen sparen. Ook toen was vastgoed heel duur. Toen ik starte koste een bestaande 1 kamer flat en een kleine stad 90.000 in 2008 was dat al opgelopen tot ik meen me te herinneren 150.000 euro. Er was toen nog veel troep trouwens met enkel glas, aluminium ramen uit 1970 etc...

Wat ik je kan zeggen is dat een job toen niet per se relaxer was, mijn ervaring is juist dat het er de afgelopen jaren veel gemoedelijker en losser aan toe gaat. Het enige wat ik nu wel jammer vind is inderdaad meer bullshit. Vroeger kon ik 80% van mijn tijd aan werken besteden. Nu is het een GPDR cursus hier, een meeting daar, een ontbijtje hier, wat verplicht te volgen cursusmateriaal over inclusiviteit of een of andere vage en gelukkig niet verplichtte lachcursus.

Maar ik geef je geen ongelijk dat je je geluk in een ander land wil beproeven, als je jong bent is dat het beste moment om dit te doen. Als ik mij goed herinner is zwitserland wel een huurdersland en is ook vastgoed daar extreem duur. Beste is je daar bij wijze van spreke bij neer te leggen. Bovendien is daar op een aantal zaken ook genoeg ongenoegen. Focus je op andere zaken!

Jij gaat misschien wel de gelukkige generatie zijn die dan wel een heel duur huis koopt op 2% rente om tijdens de looptijd van je lening een inflatie te kennen van 4% en met andere woorden eigenlijk geld hebt toe gekregen op de lening. Maar dat is nooit vooraf te zeggen. Idem met de personen die in 2019/2020 een huis kochten, die zien nu ong 10% van hun lening verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Galactic schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Ik ben in 2002 in de IT gestart als HBO'er aan 1600 (BRUTO !!!) ofwel een nettoloon van 1100 euro. De bedrijfwagens waren toen nog niet heel courant, dus dat had ik de eerste jaren niet niet. Ik heb ook geen huis kunnen kopen toen ik starte met werken, erger nog ik heb me jaren de tering aan het sparen geweest, om dan elk jaar de prijzen van het vastgoed harder te zien stijgen dan dat ik had kunnen sparen. Ook toen was vastgoed heel duur. Toen ik starte koste een bestaande 1 kamer flat en een kleine stad 90.000 in 2008 was dat al opgelopen tot ik meen me te herinneren 150.000 euro. Er was toen nog veel troep trouwens met enkel glas, aluminium ramen uit 1970 etc...
Dat is 2400 euro per maand in hedendaags geld, dat is nog steeds best redelijk normaal HBO startsalaris (tenzij je een developer bent). En de cost-of-living stijgt al een paar jaar harder dan de inflatie, je had het beter dan veel starters nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
hneel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Zeker niet voor het eerst. Ik durf de stelling wel aan dat de oorspronkelijke babyboomers (die van vlak na de oorlog) het het beste ooit hebben gehad en dat elke generatie na hen het steeds een beetje slechter heeft gekregen.
ik heb daar altijd een beetje moeite mee met die stelling dat alle babyboomers het alle beste hebben gehad

er zullen er ook een hoop zijn die geen reet hebben gehad van die generatie net zo als elke generatie daar na of daarvoor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andyk125
Shaggy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Toch lachwekkend dat zaken als een pappadag als onzin wordt gezien. Moet de vrouw dan maar thuis zitten en de kinderen vermaken? Of mag de vrouw ook werken? En ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar als je kijkt wat je kwijt bent voor (flexibele) opvang dan kun je inderdaad beter een papadag nemen. Daar heeft je kind ook nog wat aan, dan wordt deze eens door de ouders opgevoed in plaats van dat de kinderen meer met anderen opgescheept worden. Nog een groot probleem wat mij betreft en waarom kinderen geen normen en waarden meekrijgen en slecht of helemaal niet luisteren naar de ouders, vreemd allemaal zeg...

Hoewel ik het volledig met je eens ben dat mensen tegenwoordig materialistisch zijn ingesteld, was dit vroeger niets veel anders. Dit is de manier waarop de kinderen in de maatschappij al gehersenspoeld worden. Waarom denk je dat veel mensen ontevreden zijn.Toch is de realiteit ook het volgende: een rijtjeswoning is amper te betalen, een auto aanschaffen of rijden is helemaal belachelijk duur en huishoudens mogen blij zijn als ze deze winter uberhaupt nog de kachel aan kunnen doen.

Hebben we het over het algemeen slecht? Nee helemaal niet, ik mag zelf ook niet klagen, maar we hoeven niet iedereen over een kam te scheren. Er zijn veel lagere inkomens en zelfs middeninkomens die het zwaar hebben. Dit is iets wat de cijfers gewoon aantonen. En dankzij de lakse overheid zien we dat steeds meer mensen in de problemen komen. Dit afschuiven op dat deze mensen allemaal te veel willen en een onrealistisch beeld hebben van de realiteit is nogal kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
bie100 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

ik heb daar altijd een beetje moeite mee met die stelling dat alle babyboomers het alle beste hebben gehad

er zullen er ook een hoop zijn die geen reet hebben gehad van die generatie net zo als elke generatie daar na of daarvoor
Als ik de babyboomers mag geloven kon je vroegah bijklussen op zaterdag zodat je meer geld kon sparen om het zolder van de (schoon)ouders ooit te ontvluchten. Daarmee was zes dagen werken eerder regel dan uitzondering. Op je 27e een eerste kind op de wereld zetten in het net verbouwd eigen huis was ook niet voor iedereen weggelegd.
Waar ze wel ontzettend mazzel mee gehad hebben zijn alle sociale regelingen die de afgelopen tien (?) jaar langzaam zijn verdwenen. Bijvoorbeeld drie jaar WW of de 'auto van het GAK'. Wij hadden weer de (bijna) gratis Tesla of het sinds kort uitgebreide ouderschapsverlof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Andyk125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Toch lachwekkend dat zaken als een pappadag als onzin wordt gezien. Moet de vrouw dan maar thuis zitten en de kinderen vermaken? Of mag de vrouw ook werken? En ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar als je kijkt wat je kwijt bent voor (flexibele) opvang dan kun je inderdaad beter een papadag nemen. Daar heeft je kind ook nog wat aan, dan wordt deze eens door de ouders opgevoed in plaats van dat de kinderen meer met anderen opgescheept worden. Nog een groot probleem wat mij betreft en waarom kinderen geen normen en waarden meekrijgen en slecht of helemaal niet luisteren naar de ouders, vreemd allemaal zeg...
Ik vind papadagen ook lachwekkend, de naam alleen al... Alsof de andere vier dagen mamadag zijn. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Ik vind papadagen ook lachwekkend, de naam alleen al... Alsof de andere vier dagen mamadag zijn. 8)7
Wat ik vooral vervelend vind is dat 4 dagen werken voor ouders ok is, de norm... maar voor kinderlozen zoals ik wordt het gezien als part-timer zonder ambitie. Laat ik nu lekker meer dam genoeg geld overhouden (geen kinderen) en ik daarom meer tijd wil hebben het uit te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
jadjong schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Als ik de babyboomers mag geloven kon je vroegah bijklussen op zaterdag zodat je meer geld kon sparen om het zolder van de (schoon)ouders ooit te ontvluchten. Daarmee was zes dagen werken eerder regel dan uitzondering. Op je 27e een eerste kind op de wereld zetten in het net verbouwd eigen huis was ook niet voor iedereen weggelegd.
Waar ze wel ontzettend mazzel mee gehad hebben zijn alle sociale regelingen die de afgelopen tien (?) jaar langzaam zijn verdwenen. Bijvoorbeeld drie jaar WW of de 'auto van het GAK'. Wij hadden weer de (bijna) gratis Tesla of het sinds kort uitgebreide ouderschapsverlof.
tja daarom elke generatie heeft voordelen van de tijd waar in ze leven maar niet iedereen profeteert daarvan

sterker nog over 30 jaar lopen ze te zeiken over deze generatie wedden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

[...]

Niet allemaal natuurlijk, maar gemiddeld denk ik wel.

Ze werden ongeveer eind jaren 60 volwassen. Toen waren er banen in overvloed. En regelmatig loongolven. Ze zijn daarmee de laatste generatie geweest die daadwerkelijk grote welvaartsstijgingen hebben meegemaakt.
Ook qua woningen kwamen ze in een gespreid bedje. Er waren toen net allerlei groeikernen uit de grond gestampt. Denk aan Zoetermeer, Spijkenisse, Heerhugowaard, enz. Woningen in overvloed, voor een prikkie. Premie-koopwoningen. (Mijn eigen ouders en die die van mijn vrouw plus alle ooms en tantes, wonen op 1 na allemaal in vrijstaande huizen, en die waren toch van eenvoudige komaf).
Ze hebben ook optimaal kunnen profiteren van allerlei regelingen die inmiddels al zijn weg bezuinigd. AOW op 65 of nog eerder via VUT of wachtgeld. Ook partner-AOW.

Daarna kwam eind jaren 50 een nieuwe generatie. Die kreeg begin jaren 80 te maken met masale jeugdwerkloosheid. En woningnood in de grote steden (krakers!). De leuke baantjes waren allemaal al bezet door de boomers.

En sindsdien is het met horten en stoten langzaam aan minder geworden. Eind jaren 90 was er bv weer werk in overvloed, maar stegen ook de huizenprijzen zeer sterk. En intussen steeg de inflatie harder dan de gemiddelde lonen. Waar in de jaren 60 een kostwinner met lage opleiding met gemak een gezin kon onderhouden, heb je nu al 2 salarisen nodig. Diploma-inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wikipedia: Woningnood

woningnood was ook voor hun een probleem. En kopen voor een prikkie ja maar wel met 10% rente. Werken deed men ook op zaterdag.

Vut, flo Aow eerder maar ook eerder sterven dan nu.

[ Voor 7% gewijzigd door bombadil op 30-08-2022 22:35 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Werken op zaterdag is al in 1960 afgeschaft. Toen zaten de boomers nog op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Maar ik deed ook bijbaantjes hoor als ik op zchool zat. Want anders zat ik met studieschuld en dat wilde ik niet. En wij hebben ook veel aan ons eigen huis geklust, anders hadden wij ook een tophypotheek van 30 jaar... moeten aangaan die pas afgelost was op 55 jaar ipv de 45 jaar nu.

De meeste jongeren hebben met HBO/WO niet te klagen men dunkt. Maar ik ontken niet dat het er aan de onderkant van de banenmarkt minder op is geworden. Maar dat is al langer aan de gang en niet iets van de laatste jaren maar eerder van de laatste 15a20 jaren. Ik kan begrijpen dat men daar voor past tegen die voorwaarden die je soms ziet. Jazeker wel, en dan hebje natuurlijk een (in de hand gewerkt) tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Galactic schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:44:
Maar ik deed ook bijbaantjes hoor als ik op zchool zat. Want anders zat ik met studieschuld en dat wilde ik niet. En wij hebben ook veel aan ons eigen huis geklust, anders hadden wij ook een tophypotheek van 30 jaar... moeten aangaan die pas afgelost was op 55 jaar ipv de 45 jaar nu.

De meeste jongeren hebben met HBO/WO niet te klagen men dunkt. Maar ik ontken niet dat het er aan de onderkant van de banenmarkt minder op is geworden. Maar dat is al langer aan de gang en niet iets van de laatste jaren maar eerder van de laatste 15a20 jaren. Ik kan begrijpen dat men daar voor past tegen die voorwaarden die je soms ziet. Jazeker wel, en dan hebje natuurlijk een (in de hand gewerkt) tekort.
Ik denk sowieso op langere termijn hebben studenten niet veel om over te klagen en vooral de handjes aan de onderkant maak ik mij meer zorgen. Decennia hebben we deze mensen fors onderbetaald vergeleken met de rest, zo laag dat ze allerlei toeslagen nodig hebben van de overheid om te mogen leven. Dan is het niet gek dat jongeren danken voor deze manier van leven en doorleren. Als we mensen met aan lage opleidingsniveau niet beter behandelen hebben we ze straks helemaal niet meer aangezien er behoorlijk minder Polen en Roemenen deze kant op komen omdat ze daar nu ook een fatsoenlijk inkomen kunnen krijgen. Vorig jaar was er een recordaantal studenten van bijna 900.000 jongeren die begonnen zijn aan het WO of HBO en dat vind ik een teken aan de wand als je bedenkt dat er minder jongeren in totaal zijn dan 20 jaar geleden. Ergo dit jaar beginnen er voor het eerst minder VMBOers dan HAVO/VWO aan hun middelbare schooltijd, nou we weten allen wel wat dat in de toekomst gaat doen straks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Niet online
Ongeschoolde baantjes zo'n makkelijker te automatiseren. Van stratenmaker tot vuilnisman, die kunnen nu veel meer doen per dag dan vroeger. In de administratieve wereld kan er nog wel een kaalslag plaatsvinden.
Daarnaast is het vooral deflatie van papiertjes en diplomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Kaaiman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:13:
Ongeschoolde baantjes zo'n makkelijker te automatiseren. Van stratenmaker tot vuilnisman, die kunnen nu veel meer doen per dag dan vroeger. In de administratieve wereld kan er nog wel een kaalslag plaatsvinden.
Magazijnwerk, schoonmaak werk, stratenmaker en andere fysieke banen zijn lastig te automatiseren. Ik zie niet in hoe een computer de stenen leggen en of een kantoor achoonmaakt. Zelfde geld voor timmerman loodgieter en elektricien, dat is de reden dat deze mensen een hoog uurtarief vragen als ze ZZPER zijn…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:06
@spijkerhoofd
Machinaal bestraten bestaat al redelijk wat jaren.
https://www.nimatech.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

Magazijnwerk, schoonmaak werk, stratenmaker en andere fysieke banen zijn lastig te automatiseren. Ik zie niet in hoe een computer de stenen leggen en of een kantoor achoonmaakt. Zelfde geld voor timmerman loodgieter en elektricien, dat is de reden dat deze mensen een hoog uurtarief vragen als ze ZZPER zijn…
Onderschat het niet... vergelijk een huidig distributiecsentrum met van 10 jaar geleden. Het aantal medewerkers is sterk gedaald. Je hebt machines die hele lappen straten aan klinkers leggen.
Op kantoor gaat roomba al deels het werk doen, op hsommige luchthavens rijden de zelfrijdende schoonmaakkarretjes al rond. Alles valt of staat met het uurloon.

Enja.. het specifieke technische werk, dat mag misschien ook wel wat beter betaald worden. Het einddoel voor een goed salaris hoeft niet "het kantoor" te zijn. Een Hbo vrijetijdsmanager hoeft niet meer te verdienen dan een electriecien omdat ze een hoger papiertje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Kaaiman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

Onderschat het niet... vergelijk een huidig distributiecsentrum met van 10 jaar geleden
er zijn nog genoeg distributiecentrums waar alles nog met het handje gedaan wordt je heb gelijk hoor er is een hoop geautomatiseerd maar dat zijn vooral tweedelijns distributiecentrums

de eerstelijns distributiecentrums gaat vaak handmatig vooral de meuk wat in zeecontainers zit dat zal er met de hand toch uitgehaald moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 05:23

Lordy79

Verdrietig

Kaaiman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:13:

Inflatie...

En in de administratieve wereld zijn er al heel veel slagen gemaakt maar er zijn ongetwijfeld nog steeds veel bedrijven waar inkoop- en kostenfacturen handmatig van een papier worden overgetikt in een softwarepakket :X

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ik heb daar altijd een beetje moeite mee met die stelling dat alle babyboomers het alle beste hebben gehad.
Er zullen er ook een hoop zijn die geen reet hebben gehad van die generatie net zo als elke generatie daar na of daarvoor
Ik heb dan weer een beetje moeite met mensen die de neiging niet kunnen onderdrukken om statistiek af te wijzen omdat er uitzonderingen op de gemiddelden te vinden zijn.
Wat je nu doet is hetzelfde als roepen dat discriminatie van afro-amerikanen in de VS onzin is omdat er eentje president is geworden, of dat vrouwenrechten in Duitsland geen aandacht behoeven omdat ze een vrouwelijke kanselier hebben gehad, of dat gearrangeerde huwelijken helemaal niet verkeerd zijn, omdat je iemand kent die er heel gelukkig mee is geworden.

Gemiddeld hebben de babyboomers de wind meegehad, en daar doen de pechvogels niets aan af. Gemiddeld betalen hun kinderen zich blauw aan de pensioenen en zorg voor diezelfde boomers, en daar doen degenen die de mazzel hebben gehad dat ze het wel kunnen betalen niets aan af.

Energiecrisis? Het kost mij allemaal niets extra, dus ik wordt moe van al die ophef. Inflatie? Ik verdien genoeg, dus wat zeuren die mensen toch!
Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:56:
En in de administratieve wereld zijn er al heel veel slagen gemaakt maar er zijn ongetwijfeld nog steeds veel bedrijven waar inkoop- en kostenfacturen handmatig van een papier worden overgetikt in een softwarepakket :X
Breek me de bek niet open. Ik kan je een administratiekantoor noemen waar miljoenen worden besteed aan het automatiseren van administratieve handelingen. Die automatisering (en onderhoud ervan) kost waarschijnlijk meer mankracht dan het handmatig intikken van de meeste zaken :X

[ Voor 18% gewijzigd door Dido op 31-08-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Dido schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:31:

Breek me de bek niet open. Ik kan je een administratiekantoor noemen waar miljoenen worden besteed aan het automatiseren van administratieve handelingen. Die automatisering (en onderhoud ervan) kost waarschijnlijk meer mankracht dan het handmatig intikken van de meeste zaken :X
Er zijn nog steeds hordes mensen, managers en zieners waarbij alles wat digitaal is/geautomatiseerd per definitie beter is dan al het andere...
In mijn vak niet anders. Kijk, een computer, een druk op de knop en het product komt er uitrollen aan de andere kant...

Ach ja, laat ze maar zo wijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gemiddeld genomen hebben wij het natuurlijk ook enorm goed. En natuurlijk zijn er zaken waar babyboomers het enorm goed mee hebben gehad. Een huis kopen was een stuk beter te doen, en laten we het niet over de VUT'ers hebben. Tegelijk denk ik toch dat het repareren van gaten in sokken een hoop vaker gebeurde in de jeugd van de generatie van mijn ouders, dan mijn generatie. En ook werd er minder vaak een backpack vakantie naar Thailand gedaan om uit te vogelen wat je wil met je leven. Veel geld voor opruimcoaches was er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
[...]

Wat je nu doet is hetzelfde als roepen dat discriminatie van afro-amerikanen in de VS onzin is omdat er eentje president is geworden, of dat vrouwenrechten in Duitsland geen aandacht behoeven omdat ze een vrouwelijke kanselier hebben gehad, of dat gearrangeerde huwelijken helemaal niet verkeerd zijn, omdat je iemand kent die er heel gelukkig mee is geworden.

Gemiddeld hebben de babyboomers de wind meegehad, en daar doen de pechvogels niets aan af. Gemiddeld betalen hun kinderen zich blauw aan de pensioenen en zorg voor diezelfde boomers, en daar doen degenen die de mazzel hebben gehad dat ze het wel kunnen betalen niets aan af.

Energiecrisis? Het kost mij allemaal niets extra, dus ik wordt moe van al die ophef. Inflatie? Ik verdien genoeg, dus wat zeuren die mensen toch!
tja gelukkig woon ik in een land waar ik mag roepen wat ik wil of je er nou mee eens bent of niet en daarbij die onzin wat je nou neer plempt zijn aannames van jou kant over iets waar ik helemaal niet over ben begonnen

en alles benoemen waar mensen in het verleden hun voordelen uit gehaald hebben is ook een dooddoener

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Het is mijn werk, dus ik ga ze niet wijzer maken :+
bie100 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:46:
tja gelukkig woon ik in een land waar ik mag roepen wat ik wil of je er nou mee eens bent of niet
Ik zeg dan nergens dat je iets niet mag roepen, nietwaar?
en daarbij die onzin wat je nou neer plempt zijn aannames van jou kant over iets waar ik helemaal niet over ben begonnen
Het is nog vroeg, zou je kunnen verduidelijken welke aannames ik doe? Ik geef mijn mening over iets dat jij zegt (mag in dit land, toch?) en vergelijk die mening met andere meningen die ik, idnerdaad, ter plekke uit mijn mouw schudt, maar die ik allemaal (helaas) wel eens uit de mond van mensen heb gehoord.
n alles benoemen waar mensen in het verleden hun voordelen uit gehaald hebben is ook een dooddoener
Want?
Ik ben het met je eens dat het aangeven dat iets gebeurt is geen excuus is om er niets aan te doen, maar wat is er mis met het constateren dat (en niet alleen in Nederland) er in de afgelopen decennia niet altijd optimaal is ingespeeld op de keiharde koude werkelijkheid dat de geboortegolf na WOII (en het feit dat ze zelf aan de pil gingen) onherroepelijk zou gaan leiden tot enorme economische uitdagingen op het moment dat die generatie op leeftijd zou komen?

En een van die uitdagingen is het personeelstekort, want gemiddeld hebben de vrijgevochten dolle mina's en eerste, tweede en derdegolf-feministen zich gewoon niet genoeg voortgeplant om hun eigen AOW te kunnen bekostigen. Dat betekent niet dat ik er voorstander van ben om dat te constateren, achterover te leunen en te verlangen dat ze het zelf op gaan lossen; maar ik zie echt niet in wat er zo verkeerd aan is om te constateren dat het wellicht een beter idee was geweest als er tientallen jaren geleden al een keer actie was ondernomen. Jammer, maar helaas, dus moeten we het nu oplossen. Schouders eronder en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Dido schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Schouders eronder en door.
goed idee heb nog wat klusjes van de vrouw mee gekregen waar ze ook hoge verwachtingen van heeft kijken of ik kan voldoen aan die verwachtingen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:09
[...]

Gemiddeld hebben de babyboomers de wind meegehad, en daar doen de pechvogels niets aan af.
Achteraf bezien hadden de boomers de wind vooral mee, maar in hun jongere jaren hadden ze het juist weer lastig door hun grote aantallen. Dat is inherent aan een relatief grote generatie: als je jong bent heb je weinig in de melk te brokkelen, maar als je wat meer op leeftijd bent zit je op een positie om de kaarten wat meer in je voordeel te schudden.

Ja, de late millennials hebben het nu wat lastiger dan andere generaties, maar ik vermoed dat zich dat uiteindelijk wel uitmiddelt. Is het niet door wat macro-economisch geluk qua timing, dan wel door het feit dat deze extreem hoogopgeleide generatie over twee decennia zelf een monopolie heeft op het maken van beleid. Kom zelf ook uit de 90's, en ik moet het allemaal nog maar zien.
Shaggy schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Er zijn nog steeds hordes mensen, managers en zieners waarbij alles wat digitaal is/geautomatiseerd per definitie beter is dan al het andere...
In mijn vak niet anders. Kijk, een computer, een druk op de knop en het product komt er uitrollen aan de andere kant...

Ach ja, laat ze maar zo wijs.
Grote voordeel van een gedigitaliseerd proces is dat je het incrementeel kan verbeteren. Dat is de afgelopen jaren te weinig gebeurd omdat arbeid te goedkoop was waardoor automatisering maar halfslachtig plaatsvond, maar de huidige druk op de arbeidsmarkt gaat zorgen dat er flink meer geld beschikbaar komt voor automatisering, waardoor voorheen suboptimale digitale processen sterk verbeterd en versneld gaan worden.

Persoonlijk zie ik het personeelstekort als iets waar onze samenleving altijd doorheen zou moeten op weg naar een sterker geautomatiseerde economie. Zo niet, dan is manuele arbeid nog te aantrekkelijk om processen echt te optimaliseren/automatiseren, omdat de investering voor dat tweede simpelweg te hoog is. Op deze manier worden we gedwongen werk anders in te richten. Je moet eens opletten hoe hard dingen ontwikkelen zodra er serieus geld op het spel staat.

Waar corona voor een definitieve doorstoot van ecommerce heeft gezorgd, zorgt het personeelstekort voor het volwassen worden van automatisering. Dat betekent niet dat we over 10 jaar allemaal werkloos zijn (mensen verzinnen altijd wel iets om zich nuttig te maken/meer geld te verdienen), maar wel dat het land op relatief korte termijn amper meer stil komt te liggen door tekorten in cruciale sectoren.
spijkerhoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

Automatisering gaat over processen, geen volledige functies. Dus waar een schoonmaker eerder op een dag 200m2 kon schoonmaken, kan dat door automatisering van processen 2000m2 worden (beide getallen uiteraard voorbeelden).

Menselijke supervisie zal nog wel even blijven, maar de output wordt véél hoger. Robots nemen niet je baan over, robots nemen je taken over.

[ Voor 13% gewijzigd door Bulder op 31-08-2022 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Bulder schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:16:

Menselijke supervisie zal nog wel even blijven, maar de output wordt véél hoger. Robots nemen niet je baan over, robots nemen je taken over.
Je weet natuurlijk dat dit onzin is. Menselijke supervisie is een ding, maar automatisering heeft in veel vakgebieden wel degelijk geleid tot verlies van banen en zo ook in de toekomst.
Hier gaan verkondigen dat dit niet zo is is gewoon onzin.

https://www.google.com/am...echnologie-3769976/%3famp

https://www.ad.nl/werk/ru...-hoe-erg-is-dat~a1a70dd3/

http://www.geschiedenisbe...verdwenen-beroepen-beeld/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Op korte termijn kost het automatiseren meer mankracht, op lange termijn als alles draait kunnen een groot gedeelte van het admin kantoor met ontslag want ze zijn niet meer nodig.

Er zijn zelfs voor kleine bedrijven hele bedrijven opgericht zoals SAP, AFAS en EXACT die een hoop administratieve krachten onnodig gemaakt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

spijkerhoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

op lange termijn als alles draait
Waar @Dido denk ik op doelt is miljoenen investeren in iets dat zo lastig te automatiseren is, dat het niet te automatiseren is. Althans niet zó goed dat de investering genoeg kostenbesparingen op arbeid oplevert.

En aan de andere kant:
Natuurlijk is zelfs voor de bakker om de hoek winst te boeken als ie een boekhoudpakketje gebruikt ipv met papieren grootboeken te gaan werken 8)7
Maar heeft het voor de bakker om de hoek zin om een systeem aan te schaffen dat alle inkomende facturen automatisch inscant, OCR't en dan boekt in een boekhouding..?

Wat ik maar wil zeggen is: er zijn grenzen... aan beide kanten van het spectrum. En het laaghangend fruit (van papieren grootboeken naar een boekhoudpakket) is natuurlijk al lang geoogst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Waar @Dido denk ik op doelt is miljoenen investeren in iets dat zo lastig te automatiseren is, dat het niet te automatiseren is. Althans niet zó goed dat de investering genoeg kostenbesparingen op arbeid oplevert.

En aan de andere kant:
Natuurlijk is zelfs voor de bakker om de hoek winst te boeken als ie een boekhoudpakketje gebruikt ipv met papieren grootboeken te gaan werken 8)7
Maar heeft het voor de bakker om de hoek zin om een systeem aan te schaffen dat alle inkomende facturen automatisch inscant, OCR't en dan boekt in een boekhouding..?

Wat ik maar wil zeggen is: er zijn grenzen... aan beide kanten van het spectrum. En het laaghangend fruit (van papieren grootboeken naar een boekhoudpakket) is natuurlijk al lang geoogst.
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel zo'n automatische facturen scanner kost ten opzichte van een persoon.
Als er personeelstekort is, is het logisch dat de lonen stijgen. Waar automatiseren vroegah dan te duur was, is het nu ineens het nieuwe laaghangende fruit.

Als werknemer kun je er dus ook mee te maken krijgen dat je van carrière moet wisselen omdat je huidige baan wordt weg geautomatiseerd. Anders moet je ieder jaar minder salaris gaat vragen om nog aantrekkelijker te blijven dan de machine.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
Shaggy schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Je weet natuurlijk dat dit onzin is. Menselijke supervisie is een ding, maar automatisering heeft in veel vakgebieden wel degelijk geleid tot verlies van banen en zo ook in de toekomst.
Hier gaan verkondigen dat dit niet zo is is gewoon onzin.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik geloof zeker dat veel banen in hun huidige vorm niet meer bestaan over een aantal jaar, maar ook dat een groot deel van die beroepen 'evolueren' in een nieuwe variant waarin ze in grotere mate werken met geautomatiseerde processen.

Voorbeeldje; van de tien schoonmakers in mijn kantoor blijft er één over, degene die de meeste technische affiniteit heeft om dmv geautomatiseerde processen in z'n eentje evenveel vierkante meters schoon te maken als tien schoonmakers met de hand deden. Dat alles onder de functietitel van Cleaning Engineer of iets dergelijks.

Tien banen verdwenen, en één gecreëerd. De overige negen schoonmakers stromen waarschijnlijk door naar dienstverlenende beroepen waarin menselijke interactie cruciaal blijft zoals zorg en onderwijs.

Banen zullen verdwijnen en ergens anders opnieuw verschijnen zoals we met de eerste, tweede en derde industriële revoluties ook hebben gezien. Geen enkele reden om als een Luddite te ageren tegen de vierde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

RocketKoen schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel zo'n automatische facturen scanner kost ten opzichte van een persoon.
Klopt! Dus die boven en ondergrenzen verschuiven steeds. Computers zijn steeds krachtiger geworden (en de prijs per berekening is enorm gedaald) waardoor steeds meer zaken geautomatiseerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Bulder schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik geloof zeker dat veel banen in hun huidige vorm niet meer bestaan over een aantal jaar, maar ook dat een groot deel van die beroepen 'evolueren' in een nieuwe variant waarin ze in grotere mate werken met geautomatiseerde processen.

Voorbeeldje; van de tien schoonmakers in mijn kantoor blijft er één over, degene die de meeste technische affiniteit heeft om dmv geautomatiseerde processen in z'n eentje evenveel vierkante meters schoon te maken als tien schoonmakers met de hand deden. Dat alles onder de functietitel van Cleaning Engineer of iets dergelijks.

Tien banen verdwenen, en één gecreëerd. De overige negen schoonmakers stromen waarschijnlijk door naar dienstverlenende beroepen waarin menselijke interactie cruciaal blijft zoals zorg en onderwijs.

Banen zullen verdwijnen en ergens anders opnieuw verschijnen zoals we met de eerste, tweede en derde industriële revoluties ook hebben gezien. Geen enkele reden om als een Luddite te ageren tegen de vierde.
Howel ik het met je eens ben dat er bepaalde banen in de huidige vorm niet meer zullen bestaan is je voorbeeld wel heel erg slecht gekozen. Natuurlijk is er automatisering op schoonmaak gebied, maar het goed reinigen of schoonmaken van bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar ook kantoorpanden blijft gewoon veel handarbeid. Ik zie robots nog niet netjes de spullen allemaal wegpakken etc. niet overal zijn namelijk flexplekken.

Dat er veel bezuinigd wordt bij dit soort beroepen is een heel ander verhaal. Veel bedrijven en instellingen bezuinigen gewoon erg veel op schoonmaakgebied, daarnaast mogen de schoonmakers veel minder tijd besteden aan het schoonmaken en zijn ze drukker met administratie en neemt de werkdruk alleen maar toe. Wat overigens in veel andere sectoren ook het geval is.

Bedrijven snappen gewoon niet dat het bezuinigen op dit soort zaken een leuke kortetermijnsoplossing is, maar dat de langdurige gevolgen veel kostbaarde zijn. Daarom dat ik mijn vorige reacties ook gezegd heb dat alles draait alleen maar om geld, nu er steeds meer tekorten zijn en komen hoop ik dat het weer wat verschuift en dat werkgevers ook aandacht krijgt voor hun personeel. Niet alleen maar nieuw personeel, maar ook het personeel wat er al jaren werkt. Het is maar eens goed dat de rollen weer ens omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Andyk125 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:34:
[...]
Howel ik het met je eens ben dat er bepaalde banen in de huidige vorm niet meer zullen bestaan is je voorbeeld wel heel erg slecht gekozen. Natuurlijk is er automatisering op schoonmaak gebied, maar het goed reinigen of schoonmaken van bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar ook kantoorpanden blijft gewoon veel handarbeid. Ik zie robots nog niet netjes de spullen allemaal wegpakken etc. niet overal zijn namelijk flexplekken.
Automatisering zorgt er wel voor dat je bij veel kantoorbanen nu thuis kan werken. Mijn team heeft nu bijvoorbeeld meer FTE dan werkplekken, omdat de meeste mensen 2 of 3 dagen per week thuis zitten.
Hierdoor is het kantoor dus kleiner, en zijn er minder schoonmakers nodig dan anders.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
RocketKoen schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Automatisering zorgt er wel voor dat je bij veel kantoorbanen nu thuis kan werken. Mijn team heeft nu bijvoorbeeld meer FTE dan werkplekken, omdat de meeste mensen 2 of 3 dagen per week thuis zitten.
Hierdoor is het kantoor dus kleiner, en zijn er minder schoonmakers nodig dan anders.
Is het kantoor kleiner geworden? Of jullie zijn van kantoor verhuist of er zijn minder mensen met werkplekker, dus de tijd die ze nodig hebben zal misschien wat minder zijn inderdaad, maar het kantoor is waarschijnlijk nog net zo groot.

Toch noem ik dat wat je aanhaalt geen automatisering, mensen werken vanuit huis. Het werk wordt niet in eens door een machine of computer gedaan, men werkt alleen van afstand. Definitie van automatisering: “Automatisering is het vervangen van menselijke arbeid door machines of computers en computerprogramma's.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Andyk125 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Is het kantoor kleiner geworden? Of jullie zijn van kantoor verhuist of er zijn minder mensen met werkplekker, dus de tijd die ze nodig hebben zal misschien wat minder zijn inderdaad, maar het kantoor is waarschijnlijk nog net zo groot.
Het kantoor is gekrompen terwijl het aantal mensen dat er werkt is gegroeid.
Een aantal tijdelijke kantoorunits is weggehaald, en een van de gebouwen waar vroeger werkplekken zaten is nu magazijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
RocketKoen schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

Het kantoor is gekrompen terwijl het aantal mensen dat er werkt is gegroeid.
Een aantal tijdelijke kantoorunits is weggehaald, en een van de gebouwen waar vroeger werkplekken zaten is nu magazijn.
Ja ok, er is minder kantoorruimte om schoon te maken. Er is verder geen automatisering waardoor er minder werk is, of dat er werk uit handen wordt genomen door een machine of computer. Wat is nu exact je punt, want ik snap het niet helemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
Andyk125 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Ik zie robots nog niet netjes de spullen allemaal wegpakken etc. niet overal zijn namelijk flexplekken.
Dit is classic horseless carriage syndrome. Automatisering is niet (per se althans) een humanoid robot die dezelfde handelingen als een mens zou uitvoeren, maar kan van alles zijn zolang het maar leidt tot een bepaald eindresultaat.

Onze robotafwasser is geen mechanische butler die aan je aanrecht een handwasje doet, maar een ingebouwde kast die totaal anders wast dan een mens zou doen, tegen hetzelfde resultaat (of zelfs beter) - de vaatwasser.

In het voorbeeld van de schoonmaker kun je dan denken een sterk geavanceerde variant van een Roomba, die allerlei oppervlaktegroottes en -materialen kan behandelen en op basis van AI een inschatting maakt of iets een handmatige klus is. Die handmatige klussen worden doorgestuurd vervolgens opgepakt door de eerder genoemde automation supervisor. Er zijn ongetwijfeld betere voorbeelden van industrieën die voor het grootste deel geautomatiseerd kunnen worden, maar in de (verre) toekomst denk ik dat we met bv. microdrones en algemeen toegankelijke ML-toepassingen veel meer gaan automatiseren dan de meesten denken.

Maar goed, we dwalen flink af en volgens mij zijn we het in grote lijnen vooral met elkaar eens. Ik begon dit hele punt om aan te geven dat het personeelstekort onderaan de streep het startschot is van een totaal nieuwe economie waar de meesten (hopelijk) beter uitkomen. Ik heb zelf een jaar of 3 geleden de kern van m'n bedrijf al volledig geautomatiseerd, waardoor ik nu m'n tijd kan besteden aan hobbyprojecten, nog meer dingen automatiseren en veel te lange posts tikken in topics als deze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Bulder schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Dit is classic horseless carriage syndrome. Automatisering is niet (per se althans) een humanoid robot die dezelfde handelingen als een mens zou uitvoeren, maar kan van alles zijn zolang het maar leidt tot een bepaald eindresultaat.

Onze robotafwasser is geen mechanische butler die aan je aanrecht een handwasje doet, maar een ingebouwde kast die totaal anders wast dan een mens zou doen, tegen hetzelfde resultaat (of zelfs beter) - de vaatwasser.
Ik zie automatisering ook niet als een humanoid robot, ik werk zelf als ingenieur en ook al doen wij zelf niet veel aan automatisering toch helpen we onze partners en leveranciers met het automatiseren van allerlei taken. Wat ik met die opmerking over schoonmaken wilde aangeven is dat niet alles even gemakkelijk geautomatiseerd kan worden en dat bepaalde zaken goedkoper en eenvoudiger zijn met een menselijk persoon.

Gezien de huidige prijsstijgingen van elekcticiteit en gas moet je je ook afvragen in hoeverre een bepaalde automatiseren nog waarde heeft. Niet alles is direct beter door het te automatiseren, het blijft altiijd een afweging. Al zijn arbeidskrachten bij tekorten ook zeker niet goedkoop.
In het voorbeeld van de schoonmaker kun je dan denken een sterk geavanceerde variant van een Roomba, die allerlei oppervlaktegroottes en -materialen kan behandelen en op basis van AI een inschatting maakt of iets een handmatige klus is. Die handmatige klussen worden doorgestuurd vervolgens opgepakt door de eerder genoemde automation supervisor. Er zijn ongetwijfeld betere voorbeelden van industrieën die voor het grootste deel geautomatiseerd kunnen worden, maar in de (verre) toekomst denk ik dat we met bv. microdrones en algemeen toegankelijke ML-toepassingen veel meer gaan automatiseren dan de meesten denken.

Maar goed, we dwalen flink af en volgens mij zijn we het in grote lijnen vooral met elkaar eens. Ik begon dit hele punt om aan te geven dat het personeelstekort onderaan de streep het startschot is van een totaal nieuwe economie waar de meesten (hopelijk) beter uitkomen. Ik heb zelf een jaar of 3 geleden de kern van m'n bedrijf al volledig geautomatiseerd, waardoor ik nu m'n tijd kan besteden aan hobbyprojecten, nog meer dingen automatiseren en veel te lange posts tikken in topics als deze ;)
Ik denk dat we als economie moeten kijken naar het verduurzamen van allerlei taken. Alles is te gedreven op het verdienen van geld, dat men de basis intentie compleet vergeet. Zoals met vele goede ideen begint het vaak als iets positiefs, waarna er altijd mensen zullen zijn die kijken hoe ze er misbruik van kunnen maken voor hun eigen gewin.
Als ik de nieuwsberichten lees over Groningen en de gasboringen dan zie je hoe corrupt zooitje het hier in de Nederlandse politiek is. Alles moet volgens marktwerking, alleen werkt dit gewoon niet. Helemaal niet voor onze basisbehoeften, dit behoort niet toe aan bedrijven die alleen maar winst willen maken. Deze basisbehoeften zijn een verantwoordelijkheid van de overheid. Dit is met elektra en gas het geval, maar ook met water en natuurlijk niet alleen maar lichamlijke zaken maar ook veiligheid. Dit laatste is nogal een ding in het verhaal naar de gasboringen, blijkbaar is het financieel gewin voor de bedrijven en de overheid belangrijker dan de veiligheid van zijn/haar burgers. Iets waar men zich diep voor moet schamen.

Het personeelstekort lost zich uiteindelijk allemaal van zelf op, je moet je afvragen of je alleen maar zal moeten en willen uitbreiden. Op een gegeven moment houdt het gewoon op, we kunnen niet eindeloos groeien. En daarom is duurzame ontwikkeling zo belangrijk. Niet alleen kortetermijn oplossingen en veel geld verdienen, maar langdurige oplossingen met misschien wat minder of geen winst en zelfverrijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-05 16:24
Andyk125 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Ik zie automatisering ook niet als een humanoid robot, ik werk zelf als ingenieur en ook al doen wij zelf niet veel aan automatisering toch helpen we onze partners en leveranciers met het automatiseren van allerlei taken. Wat ik met die opmerking over schoonmaken wilde aangeven is dat niet alles even gemakkelijk geautomatiseerd kan worden en dat bepaalde zaken goedkoper en eenvoudiger zijn met een menselijk persoon.

Gezien de huidige prijsstijgingen van elekcticiteit en gas moet je je ook afvragen in hoeverre een bepaalde automatiseren nog waarde heeft. Niet alles is direct beter door het te automatiseren, het blijft altiijd een afweging. Al zijn arbeidskrachten bij tekorten ook zeker niet goedkoop.

[...]

Ik denk dat we als economie moeten kijken naar het verduurzamen van allerlei taken. Alles is te gedreven op het verdienen van geld, dat men de basis intentie compleet vergeet. Zoals met vele goede ideen begint het vaak als iets positiefs, waarna er altijd mensen zullen zijn die kijken hoe ze er misbruik van kunnen maken voor hun eigen gewin.
Als ik de nieuwsberichten lees over Groningen en de gasboringen dan zie je hoe corrupt zooitje het hier in de Nederlandse politiek is. Alles moet volgens marktwerking, alleen werkt dit gewoon niet. Helemaal niet voor onze basisbehoeften, dit behoort niet toe aan bedrijven die alleen maar winst willen maken. Deze basisbehoeften zijn een verantwoordelijkheid van de overheid. Dit is met elektra en gas het geval, maar ook met water en natuurlijk niet alleen maar lichamlijke zaken maar ook veiligheid. Dit laatste is nogal een ding in het verhaal naar de gasboringen, blijkbaar is het financieel gewin voor de bedrijven en de overheid belangrijker dan de veiligheid van zijn/haar burgers. Iets waar men zich diep voor moet schamen.

Het personeelstekort lost zich uiteindelijk allemaal van zelf op, je moet je afvragen of je alleen maar zal moeten en willen uitbreiden. Op een gegeven moment houdt het gewoon op, we kunnen niet eindeloos groeien. En daarom is duurzame ontwikkeling zo belangrijk. Niet alleen kortetermijn oplossingen en veel geld verdienen, maar langdurige oplossingen met misschien wat minder of geen winst en zelfverrijking.
In principe ben ik het met je eens, behalve dan dat we af moeten van de drijfveer van geld verdienen. Al zolang er geld bestaat, zijn mensen gemotiveerd door geld, en dat is m.i. niet noodzakelijk slecht. Het is eerder een soort van wetmatigheid dat als je dingen gedaan wilt hebben, dat dan geld een effectief middel is om daar voor te zorgen.

Ik pleit er dan ook voor om de baby niet met het badwater weg te gooien, en de economie zo in te richten dat er een prijs wordt gezet op negatieve bijkomstigheden. I.a.w. de vervuiler bepaalt, in plaats van de baten voor jezelf te houden en de kosten af te wentelen op de samenleving. Daar is een rol voor de overheid om dat te faliciteren, en dan kan de economie verder via de beproefde prijsmechanismen. Het alternatief van beboeten, nationaliseren en verplichten begint te veel op communisme te lijken, en dat heeft nooit gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
proef schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

In principe ben ik het met je eens, behalve dan dat we af moeten van de drijfveer van geld verdienen. Al zolang er geld bestaat, zijn mensen gemotiveerd door geld, en dat is m.i. niet noodzakelijk slecht. Het is eerder een soort van wetmatigheid dat als je dingen gedaan wilt hebben, dat dan geld een effectief middel is om daar voor te zorgen.

Ik pleit er dan ook voor om de baby niet met het badwater weg te gooien, en de economie zo in te richten dat er een prijs wordt gezet op negatieve bijkomstigheden. I.a.w. de vervuiler bepaalt, in plaats van de baten voor jezelf te houden en de kosten af te wentelen op de samenleving. Daar is een rol voor de overheid om dat te faliciteren, en dan kan de economie verder via de beproefde prijsmechanismen. Het alternatief van beboeten, nationaliseren en verplichten begint te veel op communisme te lijken, en dat heeft nooit gewerkt.
Geld moet niet de basis drijfveer zijn, dat geld nodig is om investeringen te doen en dat mensen er beter van worden is geen enkel probleem. Iedereen wil toch graag een beter leven voor zichzelf, de familie en kinderen.Het verschil is dat tegenwoordig de drijfveer voor velen puur geld verdienen is en dat het complete bedrijfsmodel en de producten op die manier ingericht worden. Ten koste van de werknemers, de veiligheid en de duurzaamheid van de producten.

De reden dat de overheid veel staatbedrijven wilde privatiseren in de jaren 80 was ook doordat de staatsschuld dramatisch steeg en dat men op die manier de begrotingstekorten op kon lossen. Doe nou niet alsof de overheid dit heeft gedaan om andere redenen. Daarnaast bezit de overheid nog genoeg aandelen in bepaalde geprivatiseerde bedrijven.
Wat voor geweldige oplossingen is er nu door marktwerking ontstaan, wat voorheen overheidstaken waren? Wat hebben de energieleveranciers nu zelf opgezet zonder subsidies en grote investeingen vanuit de overheid. Niets, helemaal niets. Alles is oorspronkelijk met belastinggeld gesubsideerd, na tientallen jaren is het voor het eerst dat energieleveranciers zelf windparken en dergelijke bekostigen. Maar op elke Kwh nog wel flinke belasting innen. Welkom bij de zogenaamde marktwerking, waar de bevolking alles dubbel en dwars betaald.

Ik ben voor marktwerking, maar niet voor de basisbehoeften van de bevolking. De marktwerking op de energiemarkt is gewoon een grote wassen neus, dat blijkt nu wel er tekorten zijn op gas. Gas die we massaal hebben geexporteerd om daarna goedkoop te kunnen importeren. Zoals ik zeg alles voor geld, de overheid is hier niet anders in. En de bedrijven staan in de rij om er een graantje in mee te pikken. Alleen als het slecht gaat met deze "geprivatiseerde" bedrijven dan springt de overheid in eens weer bij, KLM of bijv. de NS, ja dat is echte marktwerking 8)7 Als ze echt willen privatiseren dan behoren ze ook geen aandelen te hebben in geen enkel bedrijf.

En alleen omdat de overheid bepaalde taken op zich neemt in plaats van alles te privatiseren, betekend niet meteen dat dit het een communistisch land is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

joep doei schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:41:
Ik lees dat er in veel branches dringend vraag is naar personeel. De horeca is een overduidelijk voorbeeld, maar ook uitzendbureaus kunnen blijkbaar heel veel mensen ergens plaatsen. En bij vrijwel ieder bedrijf staat met grote letters dat er personeel wordt gezocht. Ik vraag mij af, hoe komt dit nou? Waarom is het personeelstekort zo veel groter dan een paar jaar geleden? Waar zijn al die mensen die deze vacatures kunnen invullen? Is er meer werk, zijn er minder mensen beschikbaar, of iets anders? En wat is de oorzaak daar weer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-05 16:24
Andyk125 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

Geld moet niet de basis drijfveer zijn, dat geld nodig is om investeringen te doen en dat mensen er beter van worden is geen enkel probleem. Iedereen wil toch graag een beter leven voor zichzelf, de familie en kinderen.Het verschil is dat tegenwoordig de drijfveer voor velen puur geld verdienen is en dat het complete bedrijfsmodel en de producten op die manier ingericht worden. Ten koste van de werknemers, de veiligheid en de duurzaamheid van de producten.

De reden dat de overheid veel staatbedrijven wilde privatiseren in de jaren 80 was ook doordat de staatsschuld dramatisch steeg en dat men op die manier de begrotingstekorten op kon lossen. Doe nou niet alsof de overheid dit heeft gedaan om andere redenen. Daarnaast bezit de overheid nog genoeg aandelen in bepaalde geprivatiseerde bedrijven.
Wat voor geweldige oplossingen is er nu door marktwerking ontstaan, wat voorheen overheidstaken waren? Wat hebben de energieleveranciers nu zelf opgezet zonder subsidies en grote investeingen vanuit de overheid. Niets, helemaal niets. Alles is oorspronkelijk met belastinggeld gesubsideerd, na tientallen jaren is het voor het eerst dat energieleveranciers zelf windparken en dergelijke bekostigen. Maar op elke Kwh nog wel flinke belasting innen. Welkom bij de zogenaamde marktwerking, waar de bevolking alles dubbel en dwars betaald.

Ik ben voor marktwerking, maar niet voor de basisbehoeften van de bevolking. De marktwerking op de energiemarkt is gewoon een grote wassen neus, dat blijkt nu wel er tekorten zijn op gas. Gas die we massaal hebben geexporteerd om daarna goedkoop te kunnen importeren. Zoals ik zeg alles voor geld, de overheid is hier niet anders in. En de bedrijven staan in de rij om er een graantje in mee te pikken. Alleen als het slecht gaat met deze "geprivatiseerde" bedrijven dan springt de overheid in eens weer bij, KLM of bijv. de NS, ja dat is echte marktwerking 8)7 Als ze echt willen privatiseren dan behoren ze ook geen aandelen te hebben in geen enkel bedrijf.

En alleen omdat de overheid bepaalde taken op zich neemt in plaats van alles te privatiseren, betekend niet meteen dat dit het een communistisch land is.
Ik ben het uiteraard met je eens dat de voordelen van marktwerking in veel gevallen niet opgaan. Ben het eens met je laatste drie alineas. Alleen in de eerste alinea je klacht "dat tegenwoordig de drijfveer voor velen puur geld verdienen" komt op mij niet realistisch over. Puur geld verdienen is immers als sinds bijbelse tijden de drijfveer voor velen. Ik zeg maak daar op een slimme manier gebruik van i.p.v. er tegenin proberen te gaan.

• Andyk125
proef schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Ik ben het uiteraard met je eens dat de voordelen van marktwerking in veel gevallen niet opgaan. Ben het eens met je laatste drie alineas. Alleen in de eerste alinea je klacht "dat tegenwoordig de drijfveer voor velen puur geld verdienen" komt op mij niet realistisch over. Puur geld verdienen is immers als sinds bijbelse tijden de drijfveer voor velen. Ik zeg maak daar op een slimme manier gebruik van i.p.v. er tegenin proberen te gaan.
Wat ik daar mee bedoel is dat veel bedrijven begonnen zijn met het maken van producten en diensten die gebasseerd zijn op het oplossen van problemen en het dienen van de mens. Om niet te gaan zeggen dat vroeger was alles beter, want dat is absoluut niet zo. Toch keken de bedrijven toen op een hele andere manier naar producten en dienstverlening. Tegenwoordig moet de marge torenhoog zijn en de kwaliteit net genoeg. Men besteed tegenwoordig meer geld in het vermarkten van de producten dan de ontwikkeling en productie bij elkaar.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste