Achteraf bezien hadden de boomers de wind vooral mee, maar in hun jongere jaren hadden ze het juist weer lastig door hun grote aantallen. Dat is inherent aan een relatief grote generatie: als je jong bent heb je weinig in de melk te brokkelen, maar als je wat meer op leeftijd bent zit je op een positie om de kaarten wat meer in je voordeel te schudden.
Ja, de late millennials hebben het nu wat lastiger dan andere generaties, maar ik vermoed dat zich dat uiteindelijk wel uitmiddelt. Is het niet door wat macro-economisch geluk qua timing, dan wel door het feit dat deze extreem hoogopgeleide generatie over twee decennia zelf een monopolie heeft op het maken van beleid. Kom zelf ook uit de 90's, en ik moet het allemaal nog maar zien.
Shaggy schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:44:
[...]
Er zijn nog steeds hordes mensen, managers en zieners waarbij alles wat digitaal is/geautomatiseerd per definitie beter is dan al het andere...
In mijn vak niet anders. Kijk, een computer, een druk op de knop en het product komt er uitrollen aan de andere kant...
Ach ja, laat ze maar zo wijs.
Grote voordeel van een gedigitaliseerd proces is dat je het incrementeel kan verbeteren. Dat is de afgelopen jaren te weinig gebeurd omdat arbeid te goedkoop was waardoor automatisering maar halfslachtig plaatsvond, maar de huidige druk op de arbeidsmarkt gaat zorgen dat er flink meer geld beschikbaar komt voor automatisering, waardoor voorheen suboptimale digitale processen sterk verbeterd en versneld gaan worden.
Persoonlijk zie ik het personeelstekort als iets waar onze samenleving altijd doorheen zou moeten op weg naar een sterker geautomatiseerde economie. Zo niet, dan is manuele arbeid nog te aantrekkelijk om processen echt te optimaliseren/automatiseren, omdat de investering voor dat tweede simpelweg te hoog is. Op deze manier worden we gedwongen werk anders in te richten. Je moet eens opletten hoe hard dingen ontwikkelen zodra er serieus geld op het spel staat.
Waar corona voor een definitieve doorstoot van ecommerce heeft gezorgd, zorgt het personeelstekort voor het volwassen worden van automatisering. Dat betekent niet dat we over 10 jaar allemaal werkloos zijn (mensen verzinnen altijd wel iets om zich nuttig te maken/meer geld te verdienen), maar wel dat het land op relatief korte termijn amper meer stil komt te liggen door tekorten in cruciale sectoren.
spijkerhoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:20:
[...]
Magazijnwerk, schoonmaak werk, stratenmaker en andere fysieke banen zijn lastig te automatiseren. Ik zie niet in hoe een computer de stenen leggen en of een kantoor achoonmaakt. Zelfde geld voor timmerman loodgieter en elektricien, dat is de reden dat deze mensen een hoog uurtarief vragen als ze ZZPER zijn…
Automatisering gaat over processen, geen volledige functies. Dus waar een schoonmaker eerder op een dag 200m2 kon schoonmaken, kan dat door automatisering van processen 2000m2 worden (beide getallen uiteraard voorbeelden).
Menselijke supervisie zal nog wel even blijven, maar de output wordt véél hoger. Robots nemen niet je baan over, robots nemen je taken over.
[
Voor 13% gewijzigd door
Bulder op 31-08-2022 10:21
]