Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Tja als bedrijf A een vacature heeft en iemand aanneemt van bedrijf B is er netto natuurlijk nog steeds het zelfde personeelstekort.

Enige manier hoe je dit oplost is door nieuwe aanwas. Hogere lonen hebben dus ook alleen nut voor nieuw personeel. Omscholing van gemotiveerd personeel is gewoon het beste voor een sector. En dan bedoel ik niet mensen die nog 5 jaar moet werken en met tegenzin cursussen gaat doen.

Het betekent dus investeren in je personeel, dat is het belangrijkste van je bedrijf. Met alleen klagen over personeelstekort kom je er niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 31-07-2021
Wild Chocolate schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Ah, dus werkdruk is volgens jou niet afhankelijk van de hoeveelheid werk, en de hoeveelheid mensen die beschikbaar zijn om dat werk uit te voeren :? Dan verschillen we daarover van mening. Uiteraard spelen de factoren die jij noemt ook mee.
Dat klopt. Neem nu de zorg. Daar houdt men de werkdruk laag/normaal door het hanteren van wachtlijsten. Of de bouw. Ook daar zijn nu wachtlijsten de norm. Verder valt ook door de wetgever wat te doen aan werkdruk, en dit gebeurt ook al grotendeels middels de arbowet. Zzpers kunnen de hoeveelheid werk en werkdruk die ze op zich nemen zelf bepalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
GrooV schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:09:
Tja als bedrijf A een vacature heeft en iemand aanneemt van bedrijf B is er netto natuurlijk nog steeds het zelfde personeelstekort.

Enige manier hoe je dit oplost is door nieuwe aanwas. Hogere lonen hebben dus ook alleen nut voor nieuw personeel. Omscholing van gemotiveerd personeel is gewoon het beste voor een sector. En dan bedoel ik niet mensen die nog 5 jaar moet werken en met tegenzin cursussen gaat doen.

Het betekent dus investeren in je personeel, dat is het belangrijkste van je bedrijf. Met alleen klagen over personeelstekort kom je er niet
Kun je een voorbeeld geven van een land en een tijdsperiode waarin dit "probleem" dan "opgelost" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Het probleem is dat er tegenwoordig te veel gecreëerd banen zijn waar je makkelijk veel geld mee kunt verdienen met weinig doen waardoor niemand zit te wachten op hardwerkende baan waarbij bijna niks mee verdient.

Ieder zit graag boven op de piramide dan onderaan.

Leuke verhaal dat automatisering zou zorgen voor minder banen. Ondertussen heeft men veel voudt aan mensen nodig om de automatisering draaiende te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 19:05
Gelukkig is het personeelstekort volgende maand alweer opgelost. Het minimumloon is per 1 juli 2021 met maar liefst 0,96% omhoog gegaan, waardoor veel mensen weer terug zullen keren naar de getroffen sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

9WaWkJGUendg3W7 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Dat klopt. Neem nu de zorg. Daar houdt men de werkdruk laag/normaal door het hanteren van wachtlijsten.
Wachtlijsten is niet het werk van de zorg maar van de zorg verzekeraar.
Die spreekt met het ziekenhuis een maximale aantal behandelingen/operaties af die ze per jaar vergoeden.

Vervolgens passen de ziekenhuizen hun bezetting en planning hier op aan om te verkomen dat ze aan eind van het jaar aan het operen/behandelen zijn zonder dat het door de zorg verzekeraar wordt vergoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 15:50

Koekfabriek

King Billy on the wall

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Die spreekt met het ziekenhuis een maximale aantal behandelingen/operaties af die ze per jaar vergoeden.

Vervolgens passen de ziekenhuizen hun bezetting en planning hier op aan om te verkomen dat ze aan eind van het jaar aan het operen/behandelen zijn zonder dat het door de zorg verzekeraar wordt vergoedt.
Je hebt niet ongelijk maar wachtlijsten hadden we ook al voor de zorgverzekeraar zich ermee ging bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Heb ik dat dan ontkend? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FreezeXJ schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:10:
we willen alleen seniors, of in elk geval toch wel 3 jaar werk-ervaring. Tja. Dan betaal je maar, denk ik dan.
Maar dan blijf je toch een algemeen tekort aan arbeidskrachten hebben in NL, ook als je ze allemaal meer gaat betalen. De kans is dan zelfs groot dat er in totaal minder banen overblijven, gewoon omdat er geen budget is voor meer loonkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Coach4All schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:48:
[...]

[Afbeelding]

Wat ik bedoel is dat er een heel deel donkergroen/paars al weg is (en steeds groter wordt) en een deel lichtgroen tot nog na de eeuwwisseling al weg was met regelingen (vut/pre-pensioen/tropen-jaren/uitgekocht of afgekocht)
En hier moet je dan ook nog bij optellen dat veel mensen vroeger op 15-16 gingen werken en de meest nu toch rond de 20 zijn voordat ze beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Al is het aantal werkenden toch wel hard gestegen de laatste jaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voOnkZJmGiP_PgvqaOVtc1B_1gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZMRfDpGFE5zQ0yEDZLMvEs8.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.cbs.nl/nl-nl/...rd-arbeidsmarkt/werkenden

Maar dat is dan wel voornamelijk deeltijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_WriMr-8TdSddFBxYWScHszZbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dq1jrFMa4AZ7GQGJpxxbswMR.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:46:
[...]
Maar dan blijf je toch een algemeen tekort aan arbeidskrachten hebben in NL, ook als je ze allemaal meer gaat betalen. De kans is dan zelfs groot dat er in totaal minder banen overblijven, gewoon omdat er geen budget is voor meer loonkosten.
Nee, een vacatureoverschot. Dat is goed en deugdzaam. Waarom denk jij dat een maatschappij zonder vacatures gewenst is? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
9WaWkJGUendg3W7 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Nee, een vacatureoverschot. Dat is goed en deugdzaam. Waarom denk jij dat een maatschappij zonder vacatures gewenst is? :)
Waar zeg ik dat een maatschappij zonder vacatures gewenst is?

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:50:
[...]

En hier moet je dan ook nog bij optellen dat veel mensen vroeger op 15-16 gingen werken en de meest nu toch rond de 20 zijn voordat ze beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
En dan moet je er weer aftrekken dat er vroeger zowel absoluut als relatief gezien minder vrouwen werkten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Waar zeg ik dat een maatschappij zonder vacatures gewenst is?
Dat impliceer je. Als je alle vacatures vult is er geen overschot van vacatures meer en krijg je een werknemersoverschot (mensen die wel willen werken maar geen baan/vacature kunnen vinden). Waarom denk je dat dat wenselijk is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
9WaWkJGUendg3W7 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Dat impliceer je. Als je alle vacatures vult is er geen overschot van vacatures meer en krijg je een werknemersoverschot (mensen die wel willen werken maar geen baan/vacature kunnen vinden). Waarom denk je dat dat wenselijk is? :)
Dat impliceer ik nergens, dan heb jij mijn post echt helemaal verkeerd gelezen/begrepen.

Ik heb zelf nergens iets getypt wat ook maar in de buurt komt van iets wat met het aantal vacatures te maken heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Dat impliceer ik nergens, dan heb jij mijn post echt helemaal verkeerd gelezen/begrepen.
Dan zou ik je posts nog eens nalezen. Bedrijven hebben vacatures waar werknemers op kunnen reageren. Als ze al hun vacatures vullen stoppen ze met zoeken naar werknemers. Maar als elk bedrijf daarin slaagt heb je geen vacatures meer. Waar zijn we het oneens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
9WaWkJGUendg3W7 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Dan zou ik je posts nog eens nalezen. Bedrijven hebben vacatures waar werknemers op kunnen reageren. Als ze al hun vacatures vullen stoppen ze met zoeken naar werknemers. Maar als elk bedrijf daarin slaagt heb je geen vacatures meer. Waar zijn we het oneens? :)
en waar zeg ik dat precies?

Ik zeg alleen dit
[...]

En dat is gewoon zo want als er 1000000 banen zijn in NL voor 900000 mensen zal extra belonen er niet voor zorgen dat die cijfers dichter bij elkaar gaan komen.

Bedoel je niet een andere poster hierboven?

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:02:
[...]

en waar zeg ik dat precies?

Bedoel je niet een ander?
Hier :)
[...]

Je lijkt te suggereren dat een permanent vacatureoverschot ongewenst is. Dus vacatures die openstaan, die bedrijven niet gevuld krijgen, en waar werkzoekenden op kunnen reageren. Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
9WaWkJGUendg3W7 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Hier :)

[...]

Je lijkt te suggereren dat een permanent vacatureoverschot ongewenst is. Dus vacatures die openstaan, die bedrijven niet gevuld krijgen, en waar werkzoekenden op kunnen reageren. Wat mis ik?
Nee, ik zeg in die post dat je het personeelstekort in NL niet gaat oplossen met hogere beloning, niks meer en niks minder.
Ander nadeel van hoger belonen is wel dat bedrijven minder mensen kunnen aannemen voor hetzelfde budget, waardoor het totaal aantal banen die het bedrijf kan betalen kan gaan zakken.
(10% loonverhoging, zonder budgetverhoging, zorgt voor ~10% minder personeel in het bedrijf.)

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Nee, ik zeg in die post dat je het personeelstekort in NL niet gaat oplossen met hogere beloning, niks meer en niks minder.
Dan had ik je verkeerd begrepen. Mijn excuus. Ja, daar. heb je gelijk in (in nationale zin). Maar dat is ook helemaal niet erg. Er zullen altijd bedrijven zijn die niet productief genoeg zijn om IT-medewerkers (of andere werknemers waar een grote vraag naar is) aan te nemen. Dat hoort bij het economisch systeem en zorgt ook voor industriële en technische vooruitgang. Het is goed dat werknemers tewerkgesteld worden grofweg waar ze het meest productief zijn. :)

[ Voor 3% gewijzigd door 9WaWkJGUendg3W7 op 30-07-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Ander nadeel van hoger belonen is wel dat bedrijven minder mensen kunnen aannemen voor hetzelfde budget, waardoor het totaal aantal banen die het bedrijf kan betalen kan gaan zakken.
(10% loonverhoging, zonder budgetverhoging, zorgt voor ~10% minder personeel in het bedrijf.)
Waarom 10% minder personeel en niet gewoon 10% minder winst? :/

Bij een kennis van mij kunnen ze geen magazijn personeel vinden, zeggen ze. Maarja ze willen ook niet 1 euro meer betalen dan de tomaten kweker om de hoek, tsja...

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
chaoscontrol schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:13:
[...]

Waarom 10% minder personeel en niet gewoon 10% minder winst? :/

Bij een kennis van mij kunnen ze geen magazijn personeel vinden, zeggen ze. Maarja ze willen ook niet 1 euro meer betalen dan de tomaten kweker om de hoek, tsja...
Dat is een keuze van het bedrijf, er staat ook ''als'' in mijn tekst. En mijn ervaring zegt dat die personeelsbudgetten aardig vastliggen bij bedrijven. En als die te hoog worden, verhuizen ze naar een land waar de lonen lager liggen. (mijn contract is 2x, bij 2 verschillende bedrijven niet verlengt omdat ze de productie naar het buitenland gingen verhuizen)

Maar het uiteindelijke resultaat blijft hetzelfde, het aantal vacatures zal niet dalen doordat het ene bedrijf meer gaat betalen dan het andere bedrijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 13:39
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:08:
Leuke verhaal dat automatisering zou zorgen voor minder banen. Ondertussen heeft men veel voudt aan mensen nodig om de automatisering draaiende te houden.
Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, automatisering zorgt dat je onderaan de streep minder manuren nodig hebt per gemaakt product dan zonder automatisering, anders zou het nooit economisch rendabel zijn om te automatiseren.

Als ik een machine maak die het werk van 10 mensen kan doen maar je hebt 20 mensen nodig om de machine draaiende te houden dan ga ik die machine nooit verkocht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:17
@Ernemmer Het personeelstekort is niet in alle branches, alle werkvelden hoor! Het personeelstekort is vooral in laaggeschoolde functies waar bijzonder lage beloningen zijn voor het werk wat gedaan word. Doordat laaggeschoold werk niet gewaardeerd word zoals het hoort kiezen mensen ervoor om hoger op te geraken waar beter betaald word doormiddel van een opleiding/studie dan voor een habbekrats ergens in een magazijn, horeca of op een bouwplaats te werken waar significant minder betaald word. Jaarlijks beginnen meer en meer 'oudere' aan een HBO of WO studie omdat er aan de onderkant gewoon geen leven opgebouwd kan worden.

Dus hogere salarissen is zeker de oplossing als je mensen wilt behouden en mensen wilt trekken om in de horeca, zorg of techniek te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:15:
@Ernemmer Het personeelstekort is niet in alle branches, alle werkvelden hoor! Het personeelstekort is vooral in laaggeschoolde functies waar bijzonder lage beloningen zijn voor het werk wat gedaan word. Doordat laaggeschoold werk niet gewaardeerd word zoals het hoort kiezen mensen ervoor om hoger op te geraken waar beter betaald word doormiddel van een opleiding/studie dan voor een habbekrats ergens in een magazijn, horeca of op een bouwplaats te werken waar significant minder betaald word. Jaarlijks beginnen meer en meer 'oudere' aan een HBO of WO studie omdat er aan de onderkant gewoon geen leven opgebouwd kan worden.

Dus hogere salarissen is zeker de oplossing als je mensen wilt behouden en mensen wilt trekken om in de horeca, zorg of techniek te werken...
Ik ben van indruk dat er eigenlijk overal wel een personeelstekort is, het topic heeft ook die naam.

Heb je misschien een voorbeeld van een branche waar ze genoeg personeel hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Ik ben van indruk dat er eigenlijk overal wel een personeelstekort is, het topic heeft ook die naam.

Heb je misschien een voorbeeld van een branche waar ze genoeg personeel hebben?
In elke branche zijn denk ik wel vacatures. Gelukkig maar. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
spijkerhoofd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:15:

Er is voor hoger geschoold werk net zo goed een tekort. ICT, onderwijs, zorg, allemaal sectoren waar hogere opleidingseisen worden gesteld, en waar vrijwel geen personeel te vinden is. En onderwijs en zorg betalen gezien het opleidingsniveau misschien wat minder dan andere HBO/WO banen, maar het is nog altijd een stuk meer dan wat er gemiddeld wordt verdiend in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
GrooV schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:09:
Hogere lonen hebben dus ook alleen nut voor nieuw personeel.
Hogere lonen lossen het probleem niet structureel op. Het zorgt hoogstens voor een waterbed effect. Als er niet meer mensen komen, of we gaan het werk niet op een andere manier doen dan zul je zien dat een hoger salaris in een bepaalde sector even de druk wegneemt, totdat een andere sector de lonen verhoogd om mensen te krijgen.

Aangezien meer mensen hierheen halen om het werk te doen niet werkt (in andere landen zijn dezelfde problemen met personeel) moeten we echt gaan kijken hoe we met minder mensen het werk slimmer kunnen gaan doen. Ik weet ook niet hoe je dat overal kan doen maar er is geen andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
spijkerhoofd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:07:
Uit het artikel van het Parool:

[...]

Dit is in mijn ogen roepen naar niks! Wij moeten helemaal niks! Blijkbaar hebben stellen het zo goed dat 1 of zelfs beide partners in de luxe zit om deeltijd te werken! Deze mensen ga je niet zover krijgen dat ze vol gaan werken want financieel hebben ze het niet nodig en willen ze meer vrije tijd hebben.

Ik en mijn vriendin hebben geen kinderwens en werken beide in de IT. Wij zullen in de toekomst ook deeltijd gaan werken, want financieel kunnen we het dragen. Waarom zou ik 40 uur werken als ik fitter ben als ik 32 uur of minder ga werken?
De luxe van minder dan voltijds werken hebben we jaren kunnen volhouden doordat er genoeg mensen waren die het werk konden doen. Als er minder mensen in de werkzame leeftijd komen en meer mensen die niet economisch actief zijn ontkomen we er niet aan meer uren te gaan werken om alle voorzieningen op peil te kunnen houden. Leuk? Nee. Nodig? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Al is het aantal werkenden toch wel hard gestegen de laatste jaren.
[Afbeelding]
https://www.cbs.nl/nl-nl/...rd-arbeidsmarkt/werkenden

Maar dat is dan wel voornamelijk deeltijd.
[Afbeelding]
9WaWkJGUendg3W7 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:58:
[...]

En dan moet je er weer aftrekken dat er vroeger zowel absoluut als relatief gezien minder vrouwen werkten. :)
Dit zorgt wel voor een structure verschuiving in het aanbod op de arbeidsmarkt. Die 15 en 16 jarige deden over algemeen ongeschoold werk tegen het jeugdminimumloon, de vrouwen die nu vaker werken zullen dat op z'n minst voor het normale minimumloon doen (en vaker dan eens hogeopgeleid zijn). Dit is niet iets wat snel zal veranderen en dit is ongetwijfeld een groot probleem voor de sectoren die compleet afhankelijk zijn van arbeid tegen het jeugdminimumloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:06
Ik heb niet alles gelezen, maar als met name mijn gedachten geef over de vragen die TS geeft dan is dat het volgende.

We leven in een economie die zo gemaakt dat er altijd groei moet zijn. Er zijn dus altijd werk voor iemand (wellicht niet zijn/haar droombaan maar goed) Maar om iets te noemen, werkgevers zijn veel meer eisend (qua taakvervulling, flexibiliteit, flexbanen etc) dan vroeger. Ook is de werkdruk hoger dan vroeger (neoliberale beleid, ingezet door Thatcher en Reagan in de jaren 80, en ''overgewaaid'' naar NL ten tijde van Lubbers en zeker sinds Kok) Nu is het in de VS en UK nog veel erger dan in NL, maar het is hier echt veel erger dan pakweg 30/40 jaar terug.

Wat ook gewoon meespeelt, ik had het er net al kort over, is dat er altijd wel vacatures zijn in NL. Er is in principe werk voor iedereen zou ik zeggen, maar we moeten niet vergeten dat er enorm veel (wajongers, wao'ers, wia'ers, aanzienlijk deel van bijstandsgerechtigde etc) mensen niet (betaald) kúnnen werken door geestelijke en/of lichamelijke klachten. Ik ben er een van, ik doe wel een paar middagen vrijwilligerswerk met name vanwege sociale contacten. Als ik betaald werk doe, en zelfs bij stages was dit al krijg ik nóg meer klachten doordat er van alles ge-eist/verwacht wordt door werkgevers, zelfs als ze weten dat je wajonger bent. Dit begint met meer stress en angstklachten, en dit vertaalt zich al vrij rap naar onrust, paniek, slapeloosheid, lichamelijke pijnklachten etc.

Dus bottomline (en dat is niet alleen n=1, ik zie en hoor het in real life en zie het in de media) zijn het de werkgevers die veel te veel eisen, waardoor zeker mensen met beperkingen (ligt wel aan het soort beperking die je hebt) moeilijk of niet meekomen. Verder zijn er veel bullshitjobs, ik bedoel Rutte hoor je toch over ''banenmachine'' Dus ik bedoel, er zullen altijd vacatures zijn die onvervuld zijn, zeker als er meer vacatures dan werkzoekenden zijn. Veel banen via uitzendbureaus en/of flexbanen geeft ook veel onzekerheid voor mensen, dus die kiezen liever voor een baan waar meer zicht op een vast contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Frame164 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:06:
[...]

De luxe van minder dan voltijds werken hebben we jaren kunnen volhouden doordat er genoeg mensen waren die het werk konden doen. Als er minder mensen in de werkzame leeftijd komen en meer mensen die niet economisch actief zijn ontkomen we er niet aan meer uren te gaan werken om alle voorzieningen op peil te kunnen houden. Leuk? Nee. Nodig? Ja.
Maar gaan partimers straks daadwerkelijk fulltime werken? Ik denk het niet eerlijk gezegd. Zolang mensen meer vrije tijd willen en bedrijven adverteren met de mogelijkheid van 32 uur werken gaan de partimers niet 40 uur werken. Helemaal als er kinderen in het spel is en vrouwen maar ook steeds meer mannen meer met hun kinderen qualitytime willen hebben met de kinderen kun je roepen dat er meer fulltime gewerkt moet worden tot je een ons weegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:02
Rizzi schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:41:
[...]
Treinverkeersleider: een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819, wat oploopt tot € 4.027.
Communicatieadviseur: salaris tussen € 4.043 en € 6.067, schaal 9 (bruto per maand, o.b.v. 36 uur per week)
Projectmanager: salaris tussen € 4.766 en € 7.523, schaal 10 (bruto per maand, o.b.v. 36 uur per week)
En ook vandaag in het AD wordt dus weer deze cruciale informatie niet gegeven. Journalisten mogen echt wel eens hun werk beter gaan doen in plaats van het management van zulke organisaties gewoon napraten zonder eigen onderzoek. Want ja, die woordvoerder krijgt dus wél goed betaald.

Niets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Ahrnuld schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:00:
[...]

En ook vandaag in het AD wordt dus weer deze cruciale informatie niet gegeven. Journalisten mogen echt wel eens hun werk beter gaan doen in plaats van het management van zulke organisaties gewoon napraten zonder eigen onderzoek. Want ja, die woordvoerder krijgt dus wél goed betaald.
Ik las op nu.nl dat er zoveel treinverkeersleiders in een keer met pensioen gaan dat het personeelstekort nog wel aan zou houden. FNV waarschuwde 6 jaar! geleden al dat dit eraan zat te komen, management heeft er niet op gereageerd.

Overigens gaat dit bij de overheid ook gebeuren! De gemiddelde leeftijd van de ambtenarij is zo hoog dat er niet tegen op te werven is. En het is niet zo dat de belastingdienst en UWV zo'n goede naam hebben bij mensen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahrnuld
Wat misschien niet verkeerd is. Dat lijken me ook twee organisaties waar echt wel zaken structureel mogen veranderen om de primaire taken effectiever te gaan uitvoeren met minder mensen. Als het een tekort aan mensen is dat ze daartoe moet dwingen, het zij zo.

Er valt nog zo ontzettend veel te optimaliseren in Nederland. Het geeft mij wel een positief beeld van de toekomst als door een tekort aan mensen men nu wel zal moeten. Zolang die dan maar niet uit het buitenland worden aangetrokken.

Als dat in de jaren '70 niet was gebeurd waren we nu zoveel verder geweest met automatisering.

Niets...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 09:16

HSG

Als je als werkgever een zeer jong iemand wil met 10 jaar ervaring en volledige gecertificeerd dan kun je lang wachten. Bedrijven eisen een hoop en willen bijna daarvoor niks teruggeven. Of van die leuke lokkertjes van "salaris tot wel €3600,-, vrijdagmiddagborrel en pingpontafel" terwijl ieder ervaren persoon weet dat ze jou dat nooit gaan geven, die borrels geen reet voorstellen en de pingpongtafel bijna niemand interesseert. Ondertussen zo'n "leuke" foto met een paar recruitment-miepen schieten met de tekst "kom jij voor onze supergezellig team werkuuuun!!?". Ook zijn de prioriteringen af en toe raar. Je IT'er die voor inkomen zorgt (detachering)niet meer dan €2500,- geven maar normaal vinden om bijvoorbeeld je secretaresse €3500,- te laten verdienen.

"De mensen die het vuile werk doen verdienen schoon te weinig",
(Wim Kan, oudejaarsconference,1979)

Als het op opleidingen/certificeringen gaan mag je dat zelf in je vrije tijd gaan regelen. Ik vraag mij af hoe ik bepaalde certificeringen moet halen ik daar de hardware/licenties/ect niet voor heb, je werkgever daar niks voor kan (of wil) regelen maar wel verwacht dat jij het haalt. Wat ook niet helpt is dat je continue probeert met steeds minimaal hoeveelheid mensen het maximale werk te laten uitvoeren. Niet alleen zorgt voor een hoge werkdruk maar er hoeft maar iemand ziek te worden of die neemt ontslag en de rapen zijn gaar.

En dan verder lees je b.v. bij ProRail dat er treinen uitvallen door personeelstekort. Een hoop gaan met pensioen en dat roept de FNV al 6 jaar. Als je geen tijd en energie in het op tijd werven en opleiden van mensen steekt dat loop je tegen dit issue aan. Een techneut voor een IC-trein is niet binnen 6 maanden opgeleid.

Of een ander voorbeeld het onderwijs. Overal te weinig leerkrachten maar als je soms leest hoe scholen (en ook de regering en de maatschappij) over leerkrachten denken en daarmee omgaan dan vraag je daar ook om. Mijn vrouw werkt daar en die kan je er alles over vertellen. Zo was er een collega die een hersentumor had en daardoor in het ziekenhuis lag. Hebben ze getracht haar onbetaald eruit de bonjouren. Dan ben je als school en directeur een respectloze lul.

Met andere woorden: je moet als werkgever ook geld en tijd in mensen steken en niet steeds aan winst denken. Er zijn genoeg werklozen die echt wel willen en zich om willen laten scholen. Er zijn genoeg mensen die iets anders willen doen en gemotiveerd zijn om jouw klus met beiden handen aan te pakken. Dat is belangrijker dan een certificaatje of werkervaring meer of minder. Die kunnen ze altijd nog halen. Daarnaast als je goed bent voor je mensen zijn je mensen ook goed voor je klanten.

[ Voor 5% gewijzigd door HSG op 31-07-2021 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

SlqmLqck schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Of bij de GGD, Dubbele van de horeca en/of wat je in je winkel verdient. Ik zou het wel weten vanuit m'n eigen kamer/huis.
Klopt. Bij de GGD aan de telefoon zitten en afspraken inplannen voor mensen die zich willen laten prikken of testen levert het dubbele t.a.v. de horeca.
Galactic schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:55:
Ook misschien herkenbaar los van salaris.

- Je blijft toch wel een uurtje langer...
- Laat al je werk vallen , hier een dringend probleem (wat dan eigenlijk niet dringend is)
- Binnen 15 minuten een (onaangekondigde) meeting, kom je er even bij zitten
- Op bureel komen en je keyboard en/of muis, scherm is ineens verdwenen, of met slecht materiaal moeten werken
- Gebeld worden na je arbeidsuren voor zaken die echt wel kunnen wachten tot de volgende dag
- Het slecht op orde hebben van verlofregeling binnen het team
- We verwachten veel flexibiliteit van je, maar we gaan het vooral zelf niet zijn

Los van het feit hoeveel bullshitmails ik per dag wel niet krijg. Dan mag ik me als IT'er vast nog wel gelukkig prijzen. Aangezien al op veel plaatsen geweest, werken sommige personen naar mijn mening echt in erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Vaak is het sectorgerelateerd, maar er is ook wel een regel hoe kleiner het bedrijf des te erger naar mijn mening.
Dat doet mij denken aan mijn laatste werkgever voordat ik bij het rijk kwam. Een detacheerder/hostingprovider voor MKB. Al lijkt het aan buitenkant zo mooi hoe slecht zij hun zaakjes op orde hadden en dan met name de informatievoorziening (bijvoorbeeld werkinstructies/informatie over de klanten/informatie over de omgeving). Dat liep gemiddeld 5 jaar achter en niks klopte nog en iedereen had het "te druk" om jouw vragen te beantwoorden. Vervolgens vonden ze het raar dat ik het niet snapte of uit kwam met casussen of klantvragen. Maar ook de verlofregeling was barslecht geregeld. Het duurde veel te lang voordat je toestemming kreeg "ja maar stel je voor...". :')

[ Voor 10% gewijzigd door HSG op 31-07-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9WaWkJGUendg3W7
@HSG @SlqmLqck Vreemd, ik zie vacatures voor een baan van €10 per uur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRhbnukUXsY6tpYhF07oTGTgqJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEqwGSjjMCeyn2I7vuRYDKTS.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.randstad.nl/v...lijn-ggd-%28per-direct%29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Uiteraard zijn die vacatures er, en als de Randstad ze kan vinden voor een tientje per uur, dan is dat lekker meer winst voor ze. Als er hier niet genoeg op gereageerd wordt, zal de GGD toch naar 15 per uur moeten, of misschien komen we dan tot de conclusie dat je dit ook prima via internet kunt regelen, als ze die site iets beter in elkaar zetten. Hoppa, 500 man niet meer nodig, die kunnen dus elders iets gaan doen dat beter betaalt.

Zo lang we alle vacatures voor onderbetaald personeel willen vullen is er een tekort aan werknemers. Als ze meer moet betalen, gaan een hoop net-rendabele bedrijven op de fles, en is er 'minder werk', maar wel beter betaald. Gemiddeld winst voor de BV Nederland, maar niet voor de werkgevers die dan minder rendement maken, of toch echt hun businessmodel overhoop zien gaan. Gelukkig kunnen we zoiets positiefs nog even uitstellen door dan maar goedkope Polen of Roemenen in te vliegen, die nog wel voor minimumloon rotwerk gaan doen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

FreezeXJ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:22:
Uiteraard zijn die vacatures er, en als de Randstad ze kan vinden voor een tientje per uur, dan is dat lekker meer winst voor ze. Als er hier niet genoeg op gereageerd wordt, zal de GGD toch naar 15 per uur moeten, of misschien komen we dan tot de conclusie dat je dit ook prima via internet kunt regelen, als ze die site iets beter in elkaar zetten. Hoppa, 500 man niet meer nodig, die kunnen dus elders iets gaan doen dat beter betaalt.

Zo lang we alle vacatures voor onderbetaald personeel willen vullen is er een tekort aan werknemers. Als ze meer moet betalen, gaan een hoop net-rendabele bedrijven op de fles, en is er 'minder werk', maar wel beter betaald. Gemiddeld winst voor de BV Nederland, maar niet voor de werkgevers die dan minder rendement maken, of toch echt hun businessmodel overhoop zien gaan. Gelukkig kunnen we zoiets positiefs nog even uitstellen door dan maar goedkope Polen of Roemenen in te vliegen, die nog wel voor minimumloon rotwerk gaan doen.
Helaas zijn veel Nederlanders te beroerd om rotwerk te doen waardoor wij inderdaad genoodzaakt zijn om Polen en Roemenen in te laten vliegen. Zo ging het vroeger ook met gastarbeiders uit Turkije en Marokko.

En maar klagen dat buitenlanders onze banen komen "inpikken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:21:
[...]
Helaas zijn veel Nederlanders te beroerd om rotwerk te doen waardoor wij inderdaad genoodzaakt zijn om Polen en Roemenen in te laten vliegen. Zo ging het vroeger ook met gastarbeiders uit Turkije en Marokko.

En maar klagen dat buitenlanders onze banen komen "inpikken".
Wat zijn dan precies die rotberoepen die we niet op een andere manier in kunnen vullen dan met 'handjes'? Het ophalen van afval gaat hier al jaren bijna volautomatisch. Drones vliegen door de kassen om te checken of de tomaten rijp zijn, de robots die ze gaan plukken volgen snel genoeg. Robots rijden ook al door de nieuwste supermarktdistributiecentra om de vrachtwagens vol te laden.

De menselijke geest werkt gewoon zo dat meestal de wal het schip moet keren. Pas als ze echt zeker weten dat ze niemand kunnen krijgen gaat een bedrijf op zoek naar een alternatief. Er zijn uitzonderingen, en dat worden dan ook de grote spelers in de nieuwe situatie omdat ze dan voorlopen op de concurrentie.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ahrnuld schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:26:
[...]

Wat zijn dan precies die rotberoepen die we niet op een andere manier in kunnen vullen dan met 'handjes'? Het ophalen van afval gaat hier al jaren bijna volautomatisch. Drones vliegen door de kassen om te checken of de tomaten rijp zijn, de robots die ze gaan plukken volgen snel genoeg. Robots rijden ook al door de nieuwste supermarktdistributiecentra om de vrachtwagens vol te laden.

De menselijke geest werkt gewoon zo dat meestal de wal het schip moet keren. Pas als ze echt zeker weten dat ze niemand kunnen krijgen gaat een bedrijf op zoek naar een alternatief. Er zijn uitzonderingen, en dat worden dan ook de grote spelers in de nieuwe situatie omdat ze dan voorlopen op de concurrentie.
Voordat wij zo ver zijn met wat jij beweerd zijn wel al jaren verder dus tot die tijd zijn er handjes nodig. Het gaat vooral om werk waar je niet eens een opleiding voor nodig hebt. Schoonmakers, krantenbezorgers, afwassers, tomatenplukkers, aspergestekers ect.

Behalve voor vuilnis...daar heb je tegenwoordig een opleiding voor.

Maar mensen in Nederland willen liever de manager, projectleider of communicatiemiep uithangen.

Maar terug te komen op het personeelstekort waar je zeker een opleiding voor nodig hebt.....ook de werkgever moet investeren in opleidingen en tijd maar ook kijken naar de verantwoordelijkheid wat iemand doet. Iemand die een IT-omgeving draaiend moet houden, zich steeds bij moeten spijkeren qua opleidingen en zelfs in het weekend moet werken minder salaris geven dan een secretaresse is nogal scheef.

[ Voor 13% gewijzigd door HSG op 31-07-2021 14:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:56
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:32:
Maar mensen in Nederland willen liever de manager, projectleider of communicatiemiep uithangen.
Vreemd hè... Als je als communicatiemiep zomaar tot 6k bruto kan verdienen, terwijl je als schoonmaker blij mag zijn als je boven 2k bruto komt (€12p/u a 40upw = 2088 p/m). En dan heb je als communicatiemiep nog 9-5 werktijden, terwijl een schoonmaker vaak in de avonduren in de kantoren werkt.

Een beetje waar een paar posts hiervoor bij Prorail precies over gaan. Ik moet door deze opmerking een beetje denken aan die rede van Marianne Zwagerman een paar jaar geleden, praktisch vs. laag opgeleid. En dan vooral het stukje over de vrijetijdsmanager vs. automonteur.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 31-07-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Pizza_Boom schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:46:
[...]
Vreemd hè... Als je als communicatiemiep zomaar tot 6k bruto kan verdienen, terwijl je als schoonmaker blij mag zijn als je aan 2k bruto komt. En dan heb je als communicatiemiep nog 9-5 werktijden, terwijl een schoonmaker vaak in de avonduren in de kantoren werkt.

Een beetje waar een paar posts hiervoor bij Prorail precies over gaan. Ik moet door deze opmerking een beetje denken aan die rede van Marianne Zwagerman een paar jaar geleden, praktisch vs. laag opgeleid. En dan vooral het stukje over de vrijetijdsmanager vs. automonteur.
Mwoah... ik zou dit niet als voorbeeld pakken. Wel een baan als treinverkeersleider omdat deze ontzettend veel verantwoordelijkheid heeft tegenover een communicatiemiep. Die zouden juist beter moeten verdienen dan iemand die mij gaat vertellen hoe ik "moet" communiceren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Mwoah... ik zou dit niet als voorbeeld pakken. Wel een baan als treinverkeersleider omdat deze ontzettend veel verantwoordelijkheid heeft tegenover een communicatiemiep. Die zouden juist beter moeten verdienen dan iemand die mij gaat vertellen hoe ik "moet" communiceren.
Dan nog. 2088 voor 40 uur tegenover 4043-6067 voor 36 uur. Daar zit gewoon een verdrievoudiging in.

Daarbij moet de schoonmaker een spoorbevoegdheid halen. Dat betekent dat hij werkt in sporen waar ook actief treinverkeer kan zijn. Hij loopt daarmee een veel groter risico voor zijn dan de communicatieadviseur. Ook die treindienstleider loopt minder risico. Hij heeft wel meer verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:32:
[...]
Voordat wij zo ver zijn met wat jij beweerd
Ik begrijp je punt niet helemaal, misschien lees ik niet goed. De dingen die ik noem bestaan feitelijk al en kunnen bij wijze van spreken morgen breed worden toegepast. De enige reden dat dat niet gebeurd, is omdat de bedrijven nog aan voldoende goedkope mensen kunnen komen.

Neem morgen niet niet te letterlijk, want er schijnt een tekort aan onderdelen te zijn. Het zal nog altijd sneller gaan dan oplossingen gericht op meer mensen.

Combineer het aanbronnen van zulke nieuwe bronnen van productiviteit met het beter betalen van mensen die het daadwerkelijke werk doen (zoals je zelf ook al aanhaalt) en dus het verplaatsen van mensen naar waar ze daadwerkelijk productief zijn, en we hebben dubbel winst?

Er is ook een verschuiving van de mindset nodig. Kennis = kapitaal en dat moet je als bedrijf opbouwen door je mensen te laten leren. Ondernemen is niet meer alleen produceren en verkopen. Genoeg grotere bedrijven die dat al meer dan 50 jaar snappen omdat de kennis die hun werknemers hebben opgebouwd hun hele reden van bestaan is. Nu moet de rest ook nog om.

Je kunt in een kenniseconomie niet met een paar euro's wapperen en verwachten dat het allemaal aan komt waaien.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Pizza_Boom schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:55:
[...]
Dan nog. 2088 voor 40 uur tegenover 4043-6067 voor 36 uur. Daar zit gewoon een verdrievoudiging in.

Daarbij moet de schoonmaker een spoorbevoegdheid halen. Dat betekent dat hij werkt in sporen waar ook actief treinverkeer kan zijn. Hij loopt daarmee een veel groter risico voor zijn dan de communicatieadviseur. Ook die treindienstleider loopt minder risico. Hij heeft wel meer verantwoordelijkheid.
Ja oke dat zijn andere soort schoonmakers dan die op een kantoor een bureau schoonmaken maar toch... het is vaak gewoon krom.

Je ziet dat ook bij een gemeente X. Vragen ze een systeembeheerder die alles moet kunnen, in de weekenden, avonden en misschien zelfs tijdens feestdagen moet kunnen werken, steeds zijn kennis bij moet blijven spijkeren (in zijn vrije tijd waarschijnlijk) en krijgt maar €2500,- tot €3500,- want dat vinden ze een prima salaris voor deze functie want het is maar een ondersteunend proces. Een secretaresse verdient meer want die zit in het primaire proces volgens hun.

Maar als er iets op IT-vlak gebeurd ligt gelijk de hele organisatie plat en kunnen de klanten de gemeente niet meer bereiken. Ik weet het niet hoor maar dat lijkt mij toch een functie met meer verantwoordelijkheden. Als daar niet over nagedacht wordt dan blijven de mensen weg. Bovendien is het niet alleen salaris maar men moeten ook kijken naar het totaalplaatje. 5 vakantiedagen extra en opleidingen, cursussen, literatuur en examens volledig vergoeden voor een behoorlijke verantwoordelijke functie helpt ook mee.
Ahrnuld schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Je kunt in een kenniseconomie niet met een paar euro's wapperen en verwachten dat het allemaal aan komt waaien.
Helaas blijven bedrijven in die mindset hangen en dat zal voorlopig niet veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door HSG op 31-07-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Laatst online: 21:45
Pizza_Boom schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:46:
[...]
Vreemd hè... Als je als communicatiemiep zomaar tot 6k bruto kan verdienen, terwijl je als schoonmaker blij mag zijn als je boven 2k bruto komt (€12p/u a 40upw = 2088 p/m). En dan heb je als communicatiemiep nog 9-5 werktijden, terwijl een schoonmaker vaak in de avonduren in de kantoren werkt.

als je 12 euro bruto per uur verdient in de schoonmaak heb je er al 25 jaar opzitten dat is de hoogste schaal :+

10 euro bruto komt eerder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
bie100 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:05:
[...]

als je 12 euro bruto per uur verdient in de schoonmaak heb je er al 25 jaar opzitten dat is de hoogste schaal :+

En dan vinden we het gek dat iedereen communicatiemiep wil worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
spijkerhoofd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:35:
[...]

Ik las op nu.nl dat er zoveel treinverkeersleiders in een keer met pensioen gaan dat het personeelstekort nog wel aan zou houden. FNV waarschuwde 6 jaar! geleden al dat dit eraan zat te komen, management heeft er niet op gereageerd.
Ik heb in 2015 eens gereageerd op zo'n functie in een zoektocht naar iets "anders" toen ze een grote wervingscampagne hielden maar werd met HBO afgewimpeld want te hoog gekwalificeerd. Een oud collega van me heeft zijn HBO toen verzwegen en werd wel aangenomen 8)7. Die werkt er nog steeds trouwens, maar laat zien dat ze met oogkleppen op mensen gaan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 17:20
Jeoh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:27:
Tja, wie wil er nou in deze tijd in de horeca werken? De sector betaalt slecht, kan op ieder moment sluiten, en je hebt een hoger risico op corona dan elders. Plus de vaak hoge werkdruk...
In het AD is een artikel over de nijpende personeelstekort in de horeca.
https://www.ad.nl/werk/bi...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Een belangrijke reden om te vertrekken: buiten de sector valt meer te verdienen. Zo zegt in het onderzoek de helft van de ondervraagden niet tevreden te zijn over het huidige loon. Een kwart zegt er (zeer) slecht van rond te kunnen komen. Opvallend: als medewerkers moeten kiezen tussen een hoger salaris of vast contract met vaste uren, dan kiest zeven op de tien voor het laatste.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Galactic schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Ik ben begin 2019 ergens gestart.

Ze zochten en zoeken nog steeds een senior system engineer en zijn op zijn zachts gezegd veeleisend. De kerel die ze willen moet eigenlijk in alles op zijn minst medior maar liefst expert zijn. Ook 3 talig (België) terwijl voor die functie eigenlijk niet echt nodig. De achterliggende reden is dan de teamleader van het IT team (4 personen) te incompetent is op technisch vlak. Bovendien is er hoge werkdruk omdat de omgeving nogal choatisch is (werken naast elkaar heen).

Men wil ook 3500 tot maximaal 4000 bruto betalen met gemiddelde secundaire voorwaarden (laag leasebudget binnen de klasse bv). Daar wil men echt niet van afwijken. Ben er niet meer werkzaam en heb vorige week gezien dat de vacature nog steeds open staat. Ondertussen betaald men al jaren 950 euro per dag voor een ZZP'er :')
En die ZZP'er? Wat doet hij? Of dat een ingehuurde senior systeem engineer?

950 Euro per dag. Dat is meer dan €353.000,- per jaar. :')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:08:
Euhh ik heb zelf aan software gewerkt die tig banen gekost heeft en daar kwam niets voor terug hoor.

Bijvoorbeeld software waar je op basis van specificaties automatisch technische tekeningen genereert, inclusief materiaallijsten. Hoppa, halve tekenkamer kon naar huis.

Dat is nou eenmaal het punt van automatisering. De eenvoudigere kantoorbanen verdwijnen in rap tempo. Met de juiste tools kan 1 hoogopgeleide het werk van 5 minder opgeleide mensen doen.

De keerzijde is stress en overspannenheid bij die ene specialist, omdat die tig dingen tegelijk moet doen. Dus die wil vervolgens ook nog minder uren werken _O-

Ach ja. Zo krijg je ook een tekort.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:21:
[...]

Misschien, maar weinig mensen werken 365 dagen per jaar.
Daarnaast is 950 per dag redelijk gemiddeld, zeker in grote organisaties.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:54
950 is wat hoog, maar niet heel hoog. 200 werkdagen per jaar is een redelijk normaal getal. Dus een slordige 2 ton.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
FireAge schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:01:
950 is wat hoog, maar niet heel hoog. 200 werkdagen per jaar is een redelijk normaal getal. Dus een slordige 2 ton.
Hahahaha, niet heel hoog? De neoliberale ideologie zit er lekker in inmiddels...

Nee het gaat lekker met de arbeidsmarkt. Enkelingen met succes, de goden, succesmensen waar wij alleen maar naar op mogen kijken: ZZP'ers en Ondernemers, en de rest is de lul: Loonontwikkeling? Duurzaam investeren? Dacht het niet, naar de beurs met de winst: allebei de beurzen dan he, beurs van de BV eigenaren en aandelenmarken.... Niet zo gek dat mensen binnen bedrijven en in de samenleving steeds verder individualiseren en radicaliseren met dat soort scheve (loon)verhoudingen. NL gaat rap achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19

Lordy79

Vastberaden

bie100 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Ik heb even naar de cao gekeken en kom op 14 euro ongeveer.
Dat is dus 2400 euro per maand.
Ik ken lager betaalde banen die fysiek uitdagender zijn...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:54
KleineJoop schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Hahahaha, niet heel hoog? De neoliberale ideologie zit er lekker in inmiddels...

Nee het gaat lekker met de arbeidsmarkt. Enkelingen met succes, de goden, succesmensen waar wij alleen maar naar op mogen kijken: ZZP'ers en Ondernemers, en de rest is de lul: Loonontwikkeling? Duurzaam investeren? Dacht het niet, naar de beurs met de winst: allebei de beurzen dan he, beurs van de BV eigenaren en aandelenmarken.... Niet zo gek dat mensen binnen bedrijven en in de samenleving steeds verder individualiseren en radicaliseren met dat soort scheve (loon)verhoudingen. NL gaat rap achteruit.
ZZP ers met specialistische kennis gaan al gauw voor 100 euro per uur of meer in de techniek. Kan er ook niets aan doen. Zijn ze het waard, misschien wel niet. Maar met de huidige "bedrijfsregels" is het vaak makkelijker in een jaar 2 ton neer te leggen voor een ZZP-er, dan 1 ton voor iemand in dienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Lethalis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:44:
[...]

Euhh ik heb zelf aan software gewerkt die tig banen gekost heeft en daar kwam niets voor terug hoor.

Bijvoorbeeld software waar je op basis van specificaties automatisch technische tekeningen genereert, inclusief materiaallijsten. Hoppa, halve tekenkamer kon naar huis.

Dat is nou eenmaal het punt van automatisering. De eenvoudigere kantoorbanen verdwijnen in rap tempo. Met de juiste tools kan 1 hoogopgeleide het werk van 5 minder opgeleide mensen doen.

De keerzijde is stress en overspannenheid bij die ene specialist, omdat die tig dingen tegelijk moet doen. Dus die wil vervolgens ook nog minder uren werken _O-

Ach ja. Zo krijg je ook een tekort.
Ik vraag mij af wat men dan met al die werklozen moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:36:
[...]

Ik vraag mij af wat men dan met al die werklozen moeten doen.
Naarmate het verschil in vraag en aanbod steeds groter wordt, maak ik mij daar ook zorgen om inderdaad.

Er komt een punt waarop de meeste mensen simpelweg niet meer aan de eisen kunnen voldoen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
Ahrnuld schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:50:
Dus het lijkt vooral een mediading te zijn? Lekker naroepen wat de werkgeverslobby roept in plaats van gedegen research te doen? Of mis ik iets?
Lees de politieke topics hier op GoT. Maar ik moet je waarschuwen, het ziet er niet goed uit. Ik geef gewoon een samenvatting: Vergeleken met de laatste keer dat dergelijke ontwikkelingen wereldwijd plaatsvonden na een economische crash, 1929, zijn er nu nog veel meer en grotere (existentiële) problemen die tot een vergelijkbare periode daarna kunnen leiden: Mede dankzij verziekte arbeidsmarkt is verschil arm en rijk groter dan ooit, klimaatverandering zal enorme migratiedruk gaan geven (laat staan onze eigen en ieders voedsel/water voorziening/veiligheid bedreigen, dit zien we nu zelf ook) en nog meer gereedschap dat gebruikt kan worden voor xenofobie, etc door politici om mensen angst voor anderen aan te praten terwijl ze hun van de werkende bevolking geroofde kapitaal gebruiken om de wereld verder te vernietigen ten behoeve van winst en macht.

De problemen die wij nu hebben ontwikkeld zullen zich ook ontwikkelen in minder stabiele en weerbare landen/samenlevingen/democratieën (waar het neoliberalisme nog niet zo sterk is), denk aan kernmachten zoals India (en diens niet zo vriendelijke verhoudingen met Pakistan), VS, of landen in Europa, wijzelf voorop, na de UK. Als je over een paar decennia nog een keer kijkt ziet het er dus nog slechter uit ben ik bang, we hebben nu geen socialistische partijen en vakbonden en organisaties die het systeem een halt kunnen toeroepen in belang van het collectief/volk/samenleving, volgens de rechtspopulisten zou links het allemaal gedaan hebben uiteraard. Onze politiek en trias politica is stuk, en de bevolking geïndoctrineerd.

En dankzij digitalisering kan kapitaal met 1 muisklik dus ook overal in het buitenland renderen/schade aanrichten, maar mensen worden steeds verder beperkt in hun vrijheid/reizen. Dat is verkeerd om, en ook pas net begonnen. Euro's bijv. in India investeren, gigantisch kapitaal en sterkere valuta, verkregen door jarenlang beroepsbevolkingen melken zoals duidelijk is, Indiërs kunnen daar niet tegen opboksen/werken, bijv. schaalvergroting in de landbouw die hier tot de bekende crisissen en armoede en gebrek aan toekomst voor de boeren heeft geleid, etc, dat staat daar nu pas te beginnen.) Edit: en je hoort en ziet het ook, althans hier in de stad, mensen (jongeren, nog erger...) zoeken hun 'geluk' in bijv. snelle auto's en drugs en geld/status, totaal geen idee meer. Lijkt op de VS, niet goed... Daarom zeg ik, wij in NL lopen na de VS en UK voorop in deze neergang.

[ Voor 4% gewijzigd door KleineJoop op 31-07-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Laatst online: 21:45
Lordy79 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Ik heb even naar de cao gekeken en kom op 14 euro ongeveer.
Dat is dus 2400 euro per maand.
Ik ken lager betaalde banen die fysiek uitdagender zijn...
klopt na drie of vier dienstjaren maar goed ook niks eigenlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

KleineJoop schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:47:
[...]

Lees de politieke topics hier op GoT. Maar ik moet je waarschuwen, het ziet er niet goed uit. Ik geef gewoon een samenvatting: Vergeleken met de laatste keer dat dergelijke ontwikkelingen wereldwijd plaatsvonden na een economische crash, 1929, zijn er nu nog veel meer en grotere (existentiële) problemen die tot een vergelijkbare periode daarna kunnen leiden: Dankzij verziekte arbeidsmarkt is verschil arm en rijk groter dan ooit, klimaatverandering zal enorme migratiedruk gaan geven (laat staan onze eigen en ieders voedsel/water voorziening/veiligheid bedreigen, dit zien we nu zelf ook) en nog meer gereedschap dat gebruikt kan worden voor xenofobie, etc door politici om mensen angst voor anderen aan te praten terwijl ze hun van de werkende bevolking geroofde kapitaal gebruiken om de wereld verder te vernietigen ten behoeve van winst en macht.

De problemen die wij nu hebben ontwikkeld zullen zich ook ontwikkelen in minder stabiele en weerbare landen/samenlevingen/democratieën (waar het neoliberalisme nog niet zo sterk is), denk aan kernmachten zoals India (en diens niet zo vriendelijke verhoudingen met Pakistan), VS, of landen in Europa, wijzelf voorop, na de UK. Als je over een paar decennia nog een keer kijkt ziet het er dus nog slechter uit ben ik bang, we hebben nu geen socialistische partijen en vakbonden en organisaties die het systeem een halt kunnen toeroepen in belang van het collectief/volk/samenleving, volgens de rechtspopulisten zou links het allemaal gedaan hebben uiteraard. Onze politiek en trias politica is stuk, en de bevolking geïndoctrineerd.

En dankzij digitalisering kan kapitaal met 1 muisklik dus ook overal in het buitenland renderen/schade aanrichten, maar mensen worden steeds verder beperkt in hun vrijheid/reizen. Dat is verkeerd om, en ook pas net begonnen. Euro's bijv. in India investeren, gigantisch kapitaal en sterkere valuta, verkregen door jarenlang beroepsbevolkingen melken zoals duidelijk is, Indiërs kunnen daar niet tegen opboksen/werken, bijv. schaalvergroting in de landbouw die hier tot de bekende crisissen en armoede en gebrek aan toekomst voor de boeren heeft geleid, etc, dat staat daar nu pas te beginnen.) Edit: en je hoort en ziet het ook, althans hier in de stad, mensen (jongeren, nog erger...) zoeken hun 'geluk' in bijv. snelle auto's en drugs en geld/status, totaal geen idee meer. Lijkt op de VS, niet goed... Daarom zeg ik, wij in NL lopen na de VS en UK voorop in deze neergang.
toon volledige bericht
De wereld gaat er sowieso aan hoe je het wend of keert. De hoeveelheid CO2 neemt alleen maar toe, klimaat veranderd in een snellere rap tempo, Siberië in de brand, de Amazone in de brand, bossen in Canada, Turkije en VS branden af en Timmermans met zijn biomassa waardoor bossen in Canada en Oost-Europa in een raptempo omgekapt worden. Om maar niet te praten over de snel slinkende oerwouden in Azië en Afrika. Daarnaast wil men in Azië 600 kolencentrales bouwen. Als men bomen gaan planten duurt het gemiddeld 100 jaar voordat een boom op volle kracht om CO2 op te nemen...mits deze niet van te voren omgekapt wordt en die tijd hebben wij niet meer.

Weinig mensen zijn in staat om alles aan te passen om volledig groen te gaan want de rest heeft het geld niet.

Dan kun je wel klimaatneutraal gaan maar ons planeet gaat het pas misschien redden als iedereen op een lijn ligt en 85% boeit het niet. Dan zijn er mensen die roepen "we moeten toch iets doen" maar dat dweilen met de kraan open. Wij zijn tenslotte al te laat.

Dan komen de migraties wat je al noemt. Je kan wel naar de Nederlander kijken en denken "dit zal xenofobie verergeren" maar de mensen die hierheen komen denken maar aan een ding "ik wil alles en ga niets delen". Als je mensen steeds meer in een hoekje drukt gaan ze bijten dus ik voorzie de conflicten al.

Wat ik voor mijzelf hoop is dat ik er al niet meer ben als het zover komt. Ik wil niet de type mens zijn dat denkt "maar ik heb er tenminste iets aan gedaan hoor". Ik neem zelfs geen kinderen want die hebben toch geen toekomst (heb zelfs nooit begrepen waarom de wereldbevolking moet blijven groeien).

Deze planeet kan zich alleen herstellen als de mensheid er niet meer is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:53
We begonnen dit topic met...
joep doei schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:41:
Ik lees dat er in veel branches dringend vraag is naar personeel.
...en zijn nu aangekomen bij...
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:18:
Deze planeet kan zich alleen herstellen als de mensheid er niet meer is.
:o Anyway - Als de arbeidsvoorwaarden en -cultuur maar aantrekkelijk genoeg zijn, dan komt er vanzelf wel volk. Des noods laat men zich (al dan niet door werk/opdrachtgevers) opleiden, om- of bijscholen.
De intrensieke waarde van arbeid voor zowel de werkgever als -nemer is steeds volatieler geworden. Dit terwijl de drempel om als gecertificeerd professional aan de slag te gaan steeds hoger wordt (studeren wordt steeds duurder, jongeren die niet weten wat ze willen studeren, opleidingen die opleiden om het opleiden, werkgevers die niet in personeel willen investeren etc). Het ene moment heeft een ondernemer tig mensen nodig maar wil hij ook net zo snel van die mensen af als het aan hem ligt. Dan gaan detacheerders/uitzendbureau's er tussen zitten (wat geld kost en er dus minder overblijft voor loon) waardoor de waarde van arbeid weer een tik krijgt - de werkgever betaalt veel meer voor de arbeid dan de arbeider er aan verdient.

Dat de welvaardverdeling zo krom als een hoepel is is bijna logisch. Er is volgens mij een steeds groter wordende groep die er bij gebaat is om deze verdeling scheef te houden, namelijk zij die de teugels in handen hebben en zo'n beetje de complete zorg.
Als ik kijk met welke kwaliteiten men aan de top komt zie ik geen oprechtheid, duurzaamheid, leefbaarheid etc maar enkel €€€ en ego's. Tja, op een gegeven moment is 'de koek' in de breedste zin van het woord op. Ik weet niet of ik het hoop mee te maken. Aan de ene kant ben ik van het type 'trek de pleister er in een keer af', aan de andere kant heb ik geen zin in real life Fall Out 4.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
HSG schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:21:
[...]

Inhuur IT, voor verscheidene functies, zit ergens tussen de 80 en 100 per uur. Uitschieters naar 70 of 110. dan komt er vaak nog een fee bovenop van de tussenpersoon a 10 per uur. Die tussenpersoon is er omdat de klant geen zin heeft om 200 facturen van 200 zzp'ers per maand in te boeken, dan zit je gecombineerd al snel op 110 per uur. Acht uurtjes per dag, 190 dagen per jaar, en je hebt 170k in het jaar uitgegeven aan een 'werknemer'. Volledig debiel :X maar zolang het duurt.... :P
Nou moet je niet denken dat die 170 volledig op kan aan iPads en vakantie naar de Maladieven, maar wat er wel netto over blijft is al gauw 2x het netto bedrag van dezelfde functie in loondienst.

Wat de originele vraag betreft; er zullen in een aantal onbetrouwbare sectoren vast wat mensen zijn die wel terug willen na ontslag, maar nog even de kat uit de boom kijken vanaf de werkplek waar ze nu zitten.
Verder lijkt de economische groei, buiten de amusement, groter te zijn dan ooit. Ergo; iedereen en zijn moeder heeft extra mensen nodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:37:
We begonnen dit topic met...

[...]

...en zijn nu aangekomen bij...

[...]

:o Anyway - Als de arbeidsvoorwaarden en -cultuur maar aantrekkelijk genoeg zijn, dan komt er vanzelf wel volk. Des noods laat men zich (al dan niet door werk/opdrachtgevers) opleiden, om- of bijscholen.
De intrensieke waarde van arbeid voor zowel de werkgever als -nemer is steeds volatieler geworden. Dit terwijl de drempel om als gecertificeerd professional aan de slag te gaan steeds hoger wordt (studeren wordt steeds duurder, jongeren die niet weten wat ze willen studeren, opleidingen die opleiden om het opleiden, werkgevers die niet in personeel willen investeren etc). Het ene moment heeft een ondernemer tig mensen nodig maar wil hij ook net zo snel van die mensen af als het aan hem ligt. Dan gaan detacheerders/uitzendbureau's er tussen zitten (wat geld kost en er dus minder overblijft voor loon) waardoor de waarde van arbeid weer een tik krijgt - de werkgever betaalt veel meer voor de arbeid dan de arbeider er aan verdient.

Dat de welvaardverdeling zo krom als een hoepel is is bijna logisch. Er is volgens mij een steeds groter wordende groep die er bij gebaat is om deze verdeling scheef te houden, namelijk zij die de teugels in handen hebben en zo'n beetje de complete zorg.
Als ik kijk met welke kwaliteiten men aan de top komt zie ik geen oprechtheid, duurzaamheid, leefbaarheid etc maar enkel €€€ en ego's. Tja, op een gegeven moment is 'de koek' in de breedste zin van het woord op. Ik weet niet of ik het hoop mee te maken. Aan de ene kant ben ik van het type 'trek de pleister er in een keer af', aan de andere kant heb ik geen zin in real life Fall Out 4.
toon volledige bericht
Mwoah die pleister en Fall Out gedoe....soms moet je op je bek gaan om vooruit te komen. De tweede wereldoorlog bracht ook de Europese landen bij elkaar.

Maar ik maak mij het meeste zorgen om de automatiseringstoename. Wat gaan men met de werklozen doen omdat ze niet meer nodig zijn...

Er wordt vaak geroepen "er zijn mensen tekort" maar ondertussen moeilijk doen om iemand die een certificaatje of weekje ervaring mist. Ook werkgever moeten wat doen om de juiste mensen te vinden bijvoorbeeld opleidingstrajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19

Lordy79

Vastberaden

Ach als werkgever is het de kunst om mensen te houden zie ook een ander topic over 5pct loonsverhoging.
Op dit moment lijkt t erop dat er inderdaad tekorten zijn dus moet je ook dieper in de buidel tasten.
Inflatie Duitsland was 3.5pct dus t is niet zo gek dat men meer geld wil.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

[b]jadjong in "Overal personeelstekort"Inhuur IT, voor verscheidene functies, zit ergens tussen de 80 en 100 per uur. Uitschieters naar 70 of 110. dan komt er vaak nog een fee bovenop van de tussenpersoon a 10 per uur. Die tussenpersoon is er omdat de klant geen zin heeft om 200 facturen van 200 zzp'ers per maand in te boeken, dan zit je gecombineerd al snel op 110 per uur. Acht uurtjes per dag, 190 dagen per jaar, en je hebt 170k in het jaar uitgegeven aan een 'werknemer'.
Tja, zo lang werkgevers teveel in potjes denken, of bang zijn om mensen 'vast' (hell, je krijg toch eerst een tijdelijk contract, en als je me 20% meer betaalt accepteer ik nog wel een jaartje tijdelijk hoor) aan te nemen is dit de prijs die ze betalen.
Inflatie Duitsland was 3.5pct dus t is niet zo gek dat men meer geld wil.
Inflatie op de huizenmarkt is 10% ongeveer, en de melk wordt er ook niet goedkoper op. Die officiele inflatiecijfers zijn schattig, maar alleen relevant als je in dat plaatje past.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
HSG schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:56:
[...]
(...)Maar ik maak mij het meeste zorgen om de automatiseringstoename. Wat gaan men met de werklozen doen omdat ze niet meer nodig zijn...
(...)
Dat deed men ook toen fabrieken gemechaniseerd werden. Dat heeft die mensen uiteindelijk vooral betere werkomstandigheden en meer welvaart opgeleverd...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 19:11
Stoney3K schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Met dat soort strategie filter je er inderdaad wel gelijk uit of ze een gehoorzaam robotje zoeken of een medewerker die ook graag voor zichzelf denkt en met het bedrijf mee wil denken.
Laten we niet doen alsof iedere potentiële dwarsligger ook een potentiële goudmijn is. Soms heb je gewoon soldaten nodig die lekker uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Wild Chocolate schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

Dat deed men ook toen fabrieken gemechaniseerd werden. Dat heeft die mensen uiteindelijk vooral betere werkomstandigheden en meer welvaart opgeleverd...
Wie zegt dat dit hetzelfde zal opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@HSG Wie zegt dat het banen zal kosten? En dat daar geen andere banen voor terugkomen?

[ Voor 36% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-08-2021 20:28 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Wild Chocolate schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:27:
@HSG Wie zegt dat het banen zal kosten? En dat daar geen andere banen voor terugkomen?
Gezien men erg bezig is met automatisering en A.I. zal dat banen gaan kosten maar weinig nieuwe opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

Shunt

Boe

HSG schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

Gezien men erg bezig is met automatisering en A.I. zal dat banen gaan kosten maar weinig nieuwe opleveren.
Exact het zelfde was de angst rond de industriële revolutie, de daar op volgende automatisering en de huidige automatisering van assemblage banen. En wat zie je er komen steeds minder laag geschoolde arbeidskrachten bij en steeds meer hoger geschoolde.

Hell we kunnen nu amper mensen vinden die een las stick vast willen houden. Dozen inpakken ja daar moeten we Polen / Roemenen voor het land binnen halen. Als al dit soort werk wegvalt hou je alsnog meer dan genoeg ongeschoold werk over om de mensen die zich niet in een kantoor thuis voelen of mensen die geen technische aanleg hebben.

Ondertussen gaat de vraag naar technisch geschoold personeel (denk aan reparaties / onderhoud / installatie) alleen maar omhoog. Ook de mensen die dit moeten tekenen / bedenken / ontwikkelen zullen er alleen maar meer nodig zijn.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Shunt schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Exact het zelfde was de angst rond de industriële revolutie, de daar op volgende automatisering en de huidige automatisering van assemblage banen. En wat zie je er komen steeds minder laag geschoolde arbeidskrachten bij en steeds meer hoger geschoolde.

Hell we kunnen nu amper mensen vinden die een las stick vast willen houden. Dozen inpakken ja daar moeten we Polen / Roemenen voor het land binnen halen. Als al dit soort werk wegvalt hou je alsnog meer dan genoeg ongeschoold werk over om de mensen die zich niet in een kantoor thuis voelen of mensen die geen technische aanleg hebben.

Ondertussen gaat de vraag naar technisch geschoold personeel (denk aan reparaties / onderhoud / installatie) alleen maar omhoog. Ook de mensen die dit moeten tekenen / bedenken / ontwikkelen zullen er alleen maar meer nodig zijn.
Met automatisering en A.I. heb je dat in de toekomst niet meer nodig. Reparatie..hopla een robot doet dat uit zichzelf. Beheer /onderhouden/updaten van systemen..? Ggeen probleem..AI kan dat leren en uitvoeren.

Zo kan ik veel meer voorbeelden opnoemen. Nu hebben wij magazijnen waar robotten het weer doen maar in de toekomst kunnen die zichzelf ook onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik kreeg ook een aanbieding als niet zoekende uit het niets in de IT. allicht toeval want volgens mij is er genoeg personeel in de IT (systeem beheer)

Ik vermoed dan ook een gare werk omgeving of torenhogen eisen er zal vast iets fishy zijn.
Maar dat men mij benaderd in een persoonlijk emailtje ruim een jaar na dato in contact met hun zijn te geweest. (IT uitzend bureau <- ik haat sub contracting tegenwoordig het zit diep geworteld :P)

Salaris lag wel goed, maar ik zit vooralsnog gewoon lekker waar ik zit dus geen echte behoefte om weer te verkassen voor wat meer geld.

[ Voor 20% gewijzigd door Wowhead op 02-08-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04
HSG schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:57:
[...]

Met automatisering en A.I. heb je dat in de toekomst niet meer nodig. Reparatie..hopla een robot doet dat uit zichzelf. Beheer /onderhouden/updaten van systemen..? Ggeen probleem..AI kan dat leren en uitvoeren.

Zo kan ik veel meer voorbeelden opnoemen. Nu hebben wij magazijnen waar robotten het weer doen maar in de toekomst kunnen die zichzelf ook onderhouden.
Maar dit is nog wel hele erge toekomstmuziek. Een mooi voorbeeld hiervan is Tesla welke alles met robots wou inrichten. Later zijn ze daarop teruggekomen omdat een productielijn opzetten met robots heel veel tijd kost. En automatisering en AI zijn wel echt twee zaken die eigenlijk niet heel veel met elkaar te maken hebben.

Als we verder naar de huidige automatisering kijken komt er nog heel weinig AI bij kijken. Zie bijvoorbeeld dit filmpje waarin er geen AI wordt gebruikt om de goederen op de juiste plek neer te zetten zodat dat sneller geleverd kan worden. De automatisering heeft ons tot nu toe, naar mijn bescheiden mening alleen veel schaalvergroting opgeleverd. Ook als we naar bijvoorbeeld een brandje kijken moet de mens nog steeds ingrijpen. De 'hyve' heeft geen bewustzijn van zijn omgeving en zal de brand niet gaan blussen.

spoiler:
Als je echte AI hebt wil een robot misschien ook wel met vakantie?

[ Voor 12% gewijzigd door xzaz op 02-08-2021 09:57 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 15:24
Wowhead schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:48:
Ik kreeg ook een aanbieding als niet zoekende uit het niets in de IT. allicht toeval want volgens mij is er genoeg personeel in de IT (systeem beheer)

Ik vermoed dan ook een gare werk omgeving of torenhogen eisen er zal vast iets fishy zijn.
Maar dat men mij benaderd in een persoonlijk emailtje ruim een jaar na dato in contact met hun zijn te geweest. (IT uitzend bureau <- ik haat sub contracting tegenwoordig het zit diep geworteld :P)

Salaris lag wel goed, maar ik zit vooralsnog gewoon lekker waar ik zit dus geen echte behoefte om weer te verkassen voor wat meer geld.
Dit herken ik wel, niet in de IT maar in mijn eigen ander vakgebied. In deze interessante discussie is veel aandacht geweest voor laagbetaalde banen. In dit segment wordt het hardst geroepen en dat valt dus erg op. Maar ook functies waarvoor je de nodige opleiding nodig hebt zijn (soms?) moeilijk ter vervullen. Dus ook ik wordt regelmatig benaderd. Maar wil ik de hele dag, en misschien ook het weekend, lopen stressen voor meer geld? Nee, dacht het niet. Meer geld is zeker niet overal de oplossing.

http://serve.infoteur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Coach4All schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:48:
[...]

[Afbeelding]

Wat ik bedoel is dat er een heel deel donkergroen/paars al weg is (en steeds groter wordt) en een deel lichtgroen tot nog na de eeuwwisseling al weg was met regelingen (vut/pre-pensioen/tropen-jaren/uitgekocht of afgekocht)
Als, met nadruk op ALS, ik de grafiek goed lees gaat dit over de aantallen mensen in een leeftijdsgroep. NIET of ze werken. En geloof me echt .. vut, afkoop e.d. .. het komt nauwelijks voor. De boete is draconisch. Geen werkgever waagt zich er aan. Als je niet ziek bent, zit je tegenwoordig (en dat is al zeker 5/6/7 jaar zo, de rit gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

Shunt

Boe

[...]

Tegen de tijd dat robots elkaar volledig kunnen repareren / assembleren / bedenken hebben we denk ik een heel ander probleem. Vooral mensen die connor heten!

Meer nu even serieus belasting diensten werken bijna volledig geautomatiseerd. Toch zitten daar nog duizende mensen op om alles te controleren. Sommige dingen zul je altijd door mensen laten doen of verplicht door mensen moeten laten doen juist om werk te maken.

De overheid is hier ook goed in om werk te maken om maar werk te maken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
[...]

Dat gaat echt nog wel een tijd duren. Er zijn veel te veel uitzonderingen in reparatie-situaties. Boutje wat ronddraait, en wie gaat dat dan oplossen? (Om maar eens een voorbeeld te noemen).
Als je al ziet hoeveel moeite het kost om seriematig werk uit te laten voeren door robots. Ik werk in een koekfabriek, die pakjes koek zijn flexibel dus er schiet er weleens los van een zuignap. Wat denk je hoeveel bende dat geeft, als daar niemand in de buurt loopt? En dat zijn dan nog redelijk reproduceerdbare processen.

En zo zijn er voldoende beroepen die echt niet zo gemakkelijk op te pakken zijn door A.I. En als de industriële revolutie iets geleerd heeft, is dat automatisering juist ook weer banen oplevert, die machines moeten ook onderhouden, ontworpen en bediend worden.

EDIT: Het enige waar ik echt bang voor ben als AI echt intelligent wordt, is dat het tot de onvermijdelijke conclusie komt dat de aarde beter zou werken zonder mensen erop 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 02-08-2021 13:58 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
joep doei schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

Dit herken ik wel, niet in de IT maar in mijn eigen ander vakgebied. In deze interessante discussie is veel aandacht geweest voor laagbetaalde banen. In dit segment wordt het hardst geroepen en dat valt dus erg op. Maar ook functies waarvoor je de nodige opleiding nodig hebt zijn (soms?) moeilijk ter vervullen. Dus ook ik wordt regelmatig benaderd. Maar wil ik de hele dag, en misschien ook het weekend, lopen stressen voor meer geld? Nee, dacht het niet. Meer geld is zeker niet overal de oplossing.
Dat was volgens mij ook de inzet van leraren, minder werkdruk en minder administratief gerompslomp. Niet perse alleen hoger salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
KleineJoop schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Alsof de markt binnen de detachering er anders uitziet. Ik ben niet anders gewend dan starters weggezet te zien worden voor 100 of meer per uur. Dit zijn mensen die echt net een diploma hebben en eigenlijk volledig aan "learning on the job" doen tot seniors (zeg teamheads, projectmanagers en architecten) waar men 150-200 euro per uur voor moet aftikken. Dan kun je beter een ZZPer met een goed cv inhuren voor 100-120 per uur.

Afbeeldingslocatie: https://www.consultancy.nl/illustrations/news/detail/1450867896099_Tarieven-van-consultancybureaus-en-consultants.jpg
Rond het middensegment van de tarievenspectrum zijn drie grote soorten adviesbureaus te vinden. Internationale functionele specialisten – zoals bijvoorbeeld Hay Group, Mercer en Towers Watson (op het gebied van HR) en FTI Consulting en Navigant (die zich richten op financieel advies) – hebben over het algemeen een omzet van €300.000 tot €400.000 per consultant per jaar. De Big Four – Deloitte, EY, KPMG en PwC – zijn veruit de grootste zakelijke dienstverleners (met personeelsbestanden die oplopen tot boven de 200.000 werknemers), en opereren op ongeveer hetzelfde tariefniveau, hoewel in sommige van hun vakgebieden ook lagere vergoedingen worden gevraagd. Over het algemeen zijn de tarieven van de strategie en management consultancypraktijken van de Big Four het hoogst, terwijl lagere tarieven worden gehanteerd door de praktijken die meer transactionele diensten leveren.
https://www.consultancy.n...nche/consultancy-tarieven

Zelf werd ik jarenlang voor 240 euro per uur weggezet (specialistische kennis van een product) en gaf ik trainingen aan groepen van 15 a 20 man, 4 dagen lang a 2500 pp. Dat is 37500-50000 euro aan omzet of ruim 1000 euro per uur. Dat geld ging toen niet naar mijn eigen rekening, maar het schaalt heel goed. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 02-08-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

spijkerhoofd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Dat was volgens mij ook de inzet van leraren, minder werkdruk en minder administratief gerompslomp. Niet perse alleen hoger salaris.
Helaas is de gedachtengoed van de overheid dat ze hun mond wel houden als er een paar procent bovenop wordt getikt. Maar meer geld lost inderdaad het issue niet op en de overheid kan het ook niet oplossen. Zo erg is het en dus het geen wonder dat er steeds minder mensen in het onderwijs gaan werken.

Leraren willen gewoon weer het werk doen waardoor zij aangenomen zijn en dat is lesgeven en niet continue met allerlei bagger bezig zijn wat niks met lesgeven te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Paprika schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:42:
[...]

Alsof de markt binnen de detachering er anders uitziet. Ik ben niet anders gewend dan starters weggezet te zien worden voor 100 of meer per uur. Dit zijn mensen die echt net een diploma hebben en eigenlijk volledig aan "learning on the job" doen tot seniors (zeg teamheads, projectmanagers en architecten) waar men 150-200 euro per uur voor moet aftikken. Dan kun je beter een ZZPer met een goed cv inhuren voor 100-120 per uur.
De mensen die net beginnen moeten het ook leren maar om ze gelijk als senior voor 150-200 euro per weg te zetten slaat nergens op. Zij zouden juist een tijdje naast een ervaren medewerker moeten zitten om zo ervaring op te kunnen doen. Maar ja...vaak te druk, geen tijd, geen zin, kost te veel blablabla.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Vandaag staat er een relevant artikel op de NOS:
https://nos.nl/nieuwsuur/...uit-spanje-worden-gehaald

En een relevante quote:
En er is veel horecapersoneel tijdens de coronacrisis uitgestroomd. " Het RIVM en de GGD betalen beter, daar kunnen we niet tegenop", aldus Karabagias.
Ik vind dat eigenlijk wel stuitend. Men is zich er dus van bewust dat men (veels) te weinig betaald maar wil dat niet aanpassen. In plaats daarvan gaan ze proberen het probleem naar zuid europa te verplaatsen.

Eigenlijk kan de horeca niet blijven bestaan op deze manier.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:13
HSG schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Helaas is de gedachtengoed van de overheid dat ze hun mond wel houden als er een paar procent bovenop wordt getikt. Maar meer geld lost inderdaad het issue niet op en de overheid kan het ook niet oplossen. Zo erg is het en dus het geen wonder dat er steeds minder mensen in het onderwijs gaan werken.

Leraren willen gewoon weer het werk doen waardoor zij aangenomen zijn en dat is lesgeven en niet continue met allerlei bagger bezig zijn wat niks met lesgeven te maken heeft.
Gisteren was ook een stukje op de NOS over de GGZ, en dat psychologen/psychiaters liever een eigen praktijk hadden waar ze geen vervelende weekend/avond/nacht-diensten hebben.
Ik heb hier ook wel eens mijn beklag gedaan over het werk in de thuiszorg wat mijn vrouw deed, en dat de onregelmatigheid behoorlijk drukte op de vrije tijd en rust.

Het ligt ook aan onze verwachtingen dat "alles maar geregeld is" op ieder moment dat wij, als consument/burger, daar om vragen. De 24-uurs-economie. En ik heb het idee dat mensen daar voor passen als ze daar de ruimte voor krijgen. En terecht naar mijn mening.

Ook vind ik de horeca, als je daar heel abstract naar kijkt, ook een behoorlijke verkwisting van menselijk potentieel. In principe houd je iemand (meerdere iemanden) bezig zodat iemand anders zijn achterwerk op een stoel kan parkeren en z'n kop vol kan duwen/gieten. Nu zullen er zat horeca medewerkers zijn die het fijn vinden om het anderen naar hun zin te maken, maar er zullen er ook genoeg zijn die de futiliteit van die bezigheid ook in zien en de eerste kans die ze krijgen aangrijpen om wat anders te gaan doen.

Een van de discussies die ik nog nergens op zie duiken is "wat is de waarde van arbeid?". Zowel de intrinsieke waarde (het gecreeerde object) als de waargenomen waarde (zoals kunst, of de lach op het gezicht van een ander). De bereidheid van mensen om bepaalde arbeid uit te voeren is onderhevig aan de gecreeerde waarde, en ik heb het idee dat dat is wat sommige sectoren de das om aan het doen is:
- leraren die niet met onderwijzen bezig zijn, maar met "waardeloze" administratie
- psychologen die niet met mensen werken, maar met administratie
- zorgmedewerkers die niet met (ver)zorgen bezig zijn, maar met hun schema afraffelen
- artsen die geen tijd hebben om patient ECHT te helpen, maar afgerekend worden op patienten/uur
- metselaars die geen mooi siermetselwerk meer doen, maar afgerekend worden op stenen/uur (mijn ervaring/gesprekken bij het samenwerken met een gepensioneerd metselaar).

Meer geld is niet meer dan een pleister, en ik denk dat we alleen nog maar meer gaan betalen voor de k-klusjes.
Ik moest laatst 300 euro aftikken voor het ontstoppen van het riool hier, en hoewel ik dat veel geld vond zou ik zelf voor minder ook niet in iemand anders' shit gaan rond roeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSG

HSG

boxlessness schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Gisteren was ook een stukje op de NOS over de GGZ, en dat psychologen/psychiaters liever een eigen praktijk hadden waar ze geen vervelende weekend/avond/nacht-diensten hebben.
Ik heb hier ook wel eens mijn beklag gedaan over het werk in de thuiszorg wat mijn vrouw deed, en dat de onregelmatigheid behoorlijk drukte op de vrije tijd en rust.

Het ligt ook aan onze verwachtingen dat "alles maar geregeld is" op ieder moment dat wij, als consument/burger, daar om vragen. De 24-uurs-economie. En ik heb het idee dat mensen daar voor passen als ze daar de ruimte voor krijgen. En terecht naar mijn mening.

Ook vind ik de horeca, als je daar heel abstract naar kijkt, ook een behoorlijke verkwisting van menselijk potentieel. In principe houd je iemand (meerdere iemanden) bezig zodat iemand anders zijn achterwerk op een stoel kan parkeren en z'n kop vol kan duwen/gieten. Nu zullen er zat horeca medewerkers zijn die het fijn vinden om het anderen naar hun zin te maken, maar er zullen er ook genoeg zijn die de futiliteit van die bezigheid ook in zien en de eerste kans die ze krijgen aangrijpen om wat anders te gaan doen.

Een van de discussies die ik nog nergens op zie duiken is "wat is de waarde van arbeid?". Zowel de intrinsieke waarde (het gecreeerde object) als de waargenomen waarde (zoals kunst, of de lach op het gezicht van een ander). De bereidheid van mensen om bepaalde arbeid uit te voeren is onderhevig aan de gecreeerde waarde, en ik heb het idee dat dat is wat sommige sectoren de das om aan het doen is:
- leraren die niet met onderwijzen bezig zijn, maar met "waardeloze" administratie
- psychologen die niet met mensen werken, maar met administratie
- zorgmedewerkers die niet met (ver)zorgen bezig zijn, maar met hun schema afraffelen
- artsen die geen tijd hebben om patient ECHT te helpen, maar afgerekend worden op patienten/uur
- metselaars die geen mooi siermetselwerk meer doen, maar afgerekend worden op stenen/uur (mijn ervaring/gesprekken bij het samenwerken met een gepensioneerd metselaar).

Meer geld is niet meer dan een pleister, en ik denk dat we alleen nog maar meer gaan betalen voor de k-klusjes.
Ik moest laatst 300 euro aftikken voor het ontstoppen van het riool hier, en hoewel ik dat veel geld vond zou ik zelf voor minder ook niet in iemand anders' shit gaan rond roeren.
toon volledige bericht
Niet alleen met administratie en schema's afraffelen maar als je kijkt naar het onderwijs is het vaak ook een wegwerpcultuur. Ze zoeken met nood nieuwe leraren maar als zij er eentje hebben gaan ze er vaak niet netjes mee om en na twee contracten gooien ze die weer net zo makkelijk op straat om vervolgens weer te klagen dat ze niemand kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
qadn schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:05:

En een relevante quote:

[...]

Ik vind dat eigenlijk wel stuitend. Men is zich er dus van bewust dat men (veels) te weinig betaald maar wil dat niet aanpassen. In plaats daarvan gaan ze proberen het probleem naar zuid europa te verplaatsen.

Het vervelende is dat de horeca nu gedwongen word om meer te betalen omdat in Zuid Europese landen in de horeca een volledig erkende baan is waar mensen daadwerkelijk van leven! Hier is het een bijbaan voor de meeste en daar word voor betaald. Wil je Spanjaarden naar Nederland halen zul je ze minstens het dubbelde moeten betalen dan dat je studenten betaalde.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Als je ziet hoe duur huizen en huren in de afgelopen 5 jaar zijn geworden, dan snap ik heel goed dat mensen voor bepaalde baantjes niet meer staan te springen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Het probleem met de Hollandse ondernemersgeest is dat er vooral voor laag geschoolde banen de Hollandse zuinigheid naar boven komt. Ondernemers willen niet meer betalen dan dat zij nodig vinden waardoor jongeren geen volwassen leven kunnen opbouwen en dus het huis niet uit gaan.

Vroeger lukte dat wel en konden mensen leven van laag geschoold werk. Vroeger was het ook vrij normaal om vanaf je 16e te werken, tegenwoordig moet je tot je 21e doorleren of een MBO 2 diploma hebben wil je van de leerplicht af. Dus laag geschoolde mensen zijn er niet meer. Plus dat mensen met een MBO 3 en 4 steeds vaker doorleren voor een HBO bul omdat je meer betaald krijgt en wel een volwassen leven kan beginnen en op je zelf kan wonen en met partner een woning kan kopen. Vervelend voor werkgevers met laag geschoolde banen maar niet meer dan terecht van werknemers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HSG

HSG

spijkerhoofd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:22:
Het probleem met de Hollandse ondernemersgeest is dat er vooral voor laag geschoolde banen de Hollandse zuinigheid naar boven komt. Ondernemers willen niet meer betalen dan dat zij nodig vinden waardoor jongeren geen volwassen leven kunnen opbouwen en dus het huis niet uit gaan.

Vroeger lukte dat wel en konden mensen leven van laag geschoold werk. Vroeger was het ook vrij normaal om vanaf je 16e te werken, tegenwoordig moet je tot je 21e doorleren of een MBO 2 diploma hebben wil je van de leerplicht af. Dus laag geschoolde mensen zijn er niet meer. Plus dat mensen met een MBO 3 en 4 steeds vaker doorleren voor een HBO bul omdat je meer betaald krijgt en wel een volwassen leven kan beginnen en op je zelf kan wonen en met partner een woning kan kopen. Vervelend voor werkgevers met laag geschoolde banen maar niet meer dan terecht van werknemers.
Het is niet alleen de Hollandse zuinigheid bij laaggeschoolde banen. Er wordt ook niet gekeken naar de verantwoordelijkheid qua werkzaamheden. Een techneut die treinen onderhoud of een treinverkeersleider die treinen in goede banen leid zodat ze veilig kunnen rijden verdienen veel minder dan iemand die de hele dag op kantoor de functie adviseur heeft. Vaak worden voor de techneut of verkeersleider meer eisen gesteld en zijn de sollicitatierondes zwaarder.

Je ziet het bij andere bedrijven ook...een secretaresse krijgt vaak een leuk salaris terwijl een IT-beheerder die ervoor moet zorgen dat het bedrijf qua techniek moet blijven draaien en steeds bij moet scholen lager betaald wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door HSG op 04-08-2021 10:37 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Daivdav11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 17:59
Vind vooral de volgende quote uit het artikel kenmerkend:

'Maar dit zal het probleem niet structureel oplossen. " Ik hoor al dat in sommige delen van Nederland tekenbonussen worden gegeven. Een paar honderd euro als je overstapt naar een collega-restaurant. Maar ik denk dat we ons beter structureel op het buitenland kunnen richten. Dat werkt beter dan in elkaars vijver te vissen."

Hier druipt het zelfbelang al vanaf. Ze denken vooral aan zichzelf en zien personeel vooral als een kostenpost. En tot in den treure zullen ze proberen het beter betalen van lokaal personeel uit te stellen tot het echt niet anders kan.

Pure koppigheid van de horecaondernemers in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HSG schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Je ziet het bij andere bedrijven ook...een secretaresse krijgt vaak een leuk salaris terwijl een IT-beheerder die ervoor moet zorgen dat het bedrijf qua techniek moet blijven draaien en steeds bij moet scholen lager betaald wordt.
Op welke informatie is dit gestaafd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Wat ook speelt, zeker in horeca is het verminderen van zwarte inkomsten. Althans in België maar vermoed dat het in Nederland vergelijkbaar is. Door verplichte registratie/kassasysteem is het voor horeca ondernemers veel moeilijker om zwarte inkomsten te innen. Dit betekend dat men moeilijker zwarte inkomsten kan betalen aan het personeel.

In België hebben de ondernemers hiervoor terug gekregen dat voeding niet meer 21% btw belast was maar 6%. Dit hebben we als consument natuurlijk niet terug gezien in de prijzen op de kaart, laat staan dat het personeel meer heeft gekregen.

Vroeger werkte je in België 20-30 uren legaal voor afhankelijk van "expertise" 12-18 euro bruto en 20 tot 40 uren zwart voor 10-16 euro. Op deze manier was het hard werken maar je haalde wel mooie maandinkomsten binnen. Nu deze zwarte inkomsten meer wegvallen begrijp ik dat veel personen hun neus ophalen voor horecawerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Napo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Op welke informatie is dit gestaafd?
Kan het wel bevestigen, ik hab al veel loon uitdraaitjes gezien in mijn carriere. Vooral als ze wat ervaring hebben kan het loon best de hoogte in. Ik zal je zeggen 4500 is geen uitzondering MET ervaring als directie secretaresse. Sommige verdienen dit ook, ze moeten veel slikken van die directie hoor :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Ik heb andersom ook meegemaakt dat het werd beloond als puur administratieve kracht (bij overheid zijn schalen openbaar), waarbij compleet over het hoofd werd gezien hoeveel verantwoordelijk men had voor het goed verlopen van bepaalde processen en inderdaad hoeveel 'mensenmanagement' er aan te pas kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
Paprika schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]

[...]

https://www.consultancy.n...nche/consultancy-tarieven

Zelf werd ik jarenlang voor 240 euro per uur weggezet (specialistische kennis van een product) en gaf ik trainingen aan groepen van 15 a 20 man, 4 dagen lang a 2500 pp. Dat is 37500-50000 euro aan omzet of ruim 1000 euro per uur. Dat geld ging toen niet naar mijn eigen rekening, maar het schaalt heel goed. :+
toon volledige bericht
Wil niet zeggen dat het gemeengoed is natuurlijk :) Ik heb ook bij een grote detacheerder gewerkt en daar zaten starters vaak tussen de 60 en 80 euro per uur.. Soms gingen ze weg voor 85 a 90, maar dat was meer uitzonderling dan noodzaak. Dit was wel IT, geen finance hoek. In de finance hoek lagen ze doorgaans wel iets hoger maar dan was 100 wel echt het plafond (en niet het startpunt).

Kortom, het is maar net waar je kijkt. Het is niet ongewoon is mijn ervaring, maar ook zeker niet de standaard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
In de onderkant van de markt is België worden IT Helpdeskers weg gezet voor 300 euro (en soms minder).

Voor een 2de lijner vangen ze 380-460 per dag. Dag is 8 uren. Dat is geen dev'er maar toch ook IT'er.

[ Voor 10% gewijzigd door Galactic op 04-08-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

qadn schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:05:

En een relevante quote:

[...]

Tja is het niet kunnen of niet willen?

zelfde geleuter als 'meer geld maakt niet dat er meer mensen bij komen', dat gelul zie je hier ontkracht. Overigens weten bankiers dat zelf ook wel; NRC: Op Wall Street is een ton nu het minimum (exclusief bonus)
Niet dat dat voor z'n (bullshit) hondenbaan noodzakelijk veel geld is maar gaat om het principe

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 04-08-2021 12:27 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste