HSG schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:14:
[...]
Helaas is de gedachtengoed van de overheid dat ze hun mond wel houden als er een paar procent bovenop wordt getikt. Maar meer geld lost inderdaad het issue niet op en de overheid kan het ook niet oplossen. Zo erg is het en dus het geen wonder dat er steeds minder mensen in het onderwijs gaan werken.
Leraren willen gewoon weer het werk doen waardoor zij aangenomen zijn en dat is lesgeven en niet continue met allerlei bagger bezig zijn wat niks met lesgeven te maken heeft.
Gisteren was ook een stukje op de NOS over de GGZ, en dat psychologen/psychiaters liever een eigen praktijk hadden waar ze geen vervelende weekend/avond/nacht-diensten hebben.
Ik heb hier ook wel eens mijn beklag gedaan over het werk in de thuiszorg wat mijn vrouw deed, en dat de onregelmatigheid behoorlijk drukte op de vrije tijd en rust.
Het ligt ook aan onze verwachtingen dat "alles maar geregeld is" op ieder moment dat wij, als consument/burger, daar om vragen. De 24-uurs-economie. En ik heb het idee dat mensen daar voor passen als ze daar de ruimte voor krijgen. En terecht naar mijn mening.
Ook vind ik de horeca, als je daar heel abstract naar kijkt, ook een behoorlijke verkwisting van menselijk potentieel. In principe houd je iemand (meerdere iemanden) bezig zodat iemand anders zijn achterwerk op een stoel kan parkeren en z'n kop vol kan duwen/gieten. Nu zullen er zat horeca medewerkers zijn die het fijn vinden om het anderen naar hun zin te maken, maar er zullen er ook genoeg zijn die de futiliteit van die bezigheid ook in zien en de eerste kans die ze krijgen aangrijpen om wat anders te gaan doen.
Een van de discussies die ik nog nergens op zie duiken is "wat is de waarde van arbeid?". Zowel de intrinsieke waarde (het gecreeerde object) als de waargenomen waarde (zoals kunst, of de lach op het gezicht van een ander). De bereidheid van mensen om bepaalde arbeid uit te voeren is onderhevig aan de gecreeerde waarde, en ik heb het idee dat dat is wat sommige sectoren de das om aan het doen is:
- leraren die niet met onderwijzen bezig zijn, maar met "waardeloze" administratie
- psychologen die niet met mensen werken, maar met administratie
- zorgmedewerkers die niet met (ver)zorgen bezig zijn, maar met hun schema afraffelen
- artsen die geen tijd hebben om patient ECHT te helpen, maar afgerekend worden op patienten/uur
- metselaars die geen mooi siermetselwerk meer doen, maar afgerekend worden op stenen/uur (mijn ervaring/gesprekken bij het samenwerken met een gepensioneerd metselaar).
Meer geld is niet meer dan een pleister, en ik denk dat we alleen nog maar meer gaan betalen voor de k-klusjes.
Ik moest laatst 300 euro aftikken voor het ontstoppen van het riool hier, en hoewel ik dat veel geld vond zou ik zelf voor minder ook niet in iemand anders' shit gaan rond roeren.