Bor schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:50:
[...]
Ik wil hier graag even reageren want deze snap ik niet helemaal. Bovenstaande zijn twee volstrekt losstaande zaken volgens mij. Wat volgens mij V&A redelijk uniek maakt is dat we hier een team mensen hebben die juist hun stinkende best doen om de community vanuit V&A te beschermen. Dat doen ze o.a. door zo veel mogelijk oplichters te weren, in te grijpen bij excessen etc. En, dat mag ook gezegd worden; dat doen ze doorgaans erg goed, iets wat we ook vaak van onze gebruikers terughoren.
Dat scalpers een "like it or hate it" punt zijn is algemeen bekend (we krijgen ook reacties van mensen die juist wel graag een PS5 via Tweakers (als voorbeeld) willen kopen, ook als dat meer geld kost dan de adviesprijs) maar een conclusie die je hierboven trekt is echt niet terecht in mijn ogen.
Ik weet dat er een team mensen achter V&A zit die heel wat rotte appels eruti vissen, en dat is zeker goed.
Maar ja, ik ben inderdaad niet erg happy met het toelaten van de echte scalpers. Dat Henk de Tweaker zijn per ongeluk dubbel gekochte PS5 liever voor een lekker biertje of 3-4 erbij verkoopt aan een mede-tweaker vind ik ook best. Da's nog wel een beetje de tweakers-voor-tweakers-spirit. Communitygevoel.
Waar ik wel een broertje dood aan heb, en oprecht niet snap waarom mensen die letterlijk 2x de nieuwprijs vragen worden toegelaten. En dat zijn dan geen mensen met meer karma dan jij en ik bij elkaar opgeteld, die dus al een hele staat van dienst hebben, maar mensen met een handvol karma die simpelweg parasiteren op de community.
Edit: Maar, je hebt zeker een punt dat ik te ver ging met "niks doen voor de community", da's zo kort door de bocht, dat het inmiddels een rechte lijn is.
[...]
Ook deze begrijp ik niet helemaal. Waarom zijn handelaren niet positief voor de community in jouw ogen, of is dit jouw persoonlijke mening? Waar doel je op met "semi-teruggedraaid"?
Handelaren die daadwerkelijk wat toevoegen aan de community in de vorm van reviews, posts, whatever, daar heb ik geen moeite mee. Dat zijn mensen waarbij de balans handelaar - communitylid nog redelijk in evenwicht is.
De mensen die ik liever kwijt dan rijk ben zijn de mensen waarvan de enige forumposts bestaan uit "Henk123 gaf een onterechte review!" maar wel al 2000+ V&A reviews hebben. Dan ben je gewoon 100% handelaar, die in mijn ogen niks toevoegt aan de community. Het is niet alsof ze betere prijzen hebben of dingen verkopen die niemand anders heeft.
Ik noem het semi-teruggedraaid omdat als je een serieuze handelaar bent, je nu tenminste je bedrijfsgegevens moet afgeven, waardoor het wat meer snor zit qua consumentenrechten en belasting.
Dit zijn overigens dingen die ik en aardig wat anderen al best wel bizar vaak hebben herhaalt in de desbetreffende topics.
Q schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:58:
[...]
En die super slechte columns zijn opgedoekt...
Maar dat was denk ik allemaal vanuit een situatie waarbij Tweakers.net eigenlijk gewoon gedwongen werd en niet vanuit een situatie: hey, fair punt, we pakken gewoon de feedback direct op.
Het moet eerst escaleren, in mijn ogen. Dan wordt feedback schoorvoetend ter harte genomen. En laat staan dat er creddits worden gegeven aan de mensen die deze feedback hebben geuit, dat heb ik ze nog nooit zien doen.
[...]
Ik bedoel deze vraag te goeder trouw maar wat maakt dit uit voor jou? Persoonlijk heb ik ook weinig gezien van de CM maar waarom zou ik mij daar druk over maken?
Persoonlijk maakt het mij weinig uit, echter, in dit soort roerige tijden had mij een zichtbaardere CM mij wel beter geleken. Ik kan haar standpunt ook wel tot een bepaalde hoogte begrijpen, de CM moet natuurlijk niet het doorgeefluikje zijn, maar ergens achter de schermen aan wat touwtjes trekken is wel weer het andere uiterste.
Ik heb het al eens eerder geopperd, maar iemand zoals zij het doet + iemand die wat meer met zijn voeten in de klei/drek van de community staat lijkt mij een prima combinatie. Zo kun je problemen vanaf twee kanten tackelen, plus kun je de community misschien ook wat meer gehoord laten voelen.
[...]
Tja, ik ben 10 jaar geleden gestopt met me daar over druk maken want dan kun je gewoon het internet niet meer bezoeken.
Ik ga het gedrag van Tweakers.net / DPG op dit vlak niet goed praten maar is dit nu werkelijk het grote onderwerp van discussie?
Het is niet het grootste probleem ooit ofzo, maar het wel weer een extra probleem en teken aan de wand.
[...]
Persoonlijk ben ik het zeker inhoudelijk eens met je, maar ik vind het onderwerp niet groot / relevant genoeg voor dit topic om heel eerlijk te zijn.
Voor mij wel, want dit laat in mijn ogen perfect zien waar de schoen wringt.
Een website die aardig wat focus heeft op juridisch gedoe op het grote internet en privacy, overtreedt zelf 2 jaar lang de wet en treedt daardoor privacy met voeten, en komt vervolgens met een "oplossing" die ten eerste echt het minimum van het minimum is en eigenlijk niks anders zegt "dok maar voor je privacy", en ten tweede misschien/waarschijnlijk alsnog niet voldoet aan de wet.
Dat is voor mij echt de belichaming op "eerst de centen, dan de community".
[...]
Ik denk dat het goed zou zijn om te benoemen wat nu werkelijk hier het issue is.
Dit is voor iedereen anders waarschijnlijk, maar bij mij gaat het fout bij zowel de uitvoering, want dat is gewoon een shitshow tot en met. Maar ook dat er heel wat gedraaid werd en je enorm tussen de lijntjes moest lezen om te kijken wat men nou echt bedoelde.
Terug in November dacht ik echt dat Premium enkel en alleen maar extra content zou zijn, want extra mensen aangenomen, en het was extra diepgang.
Nu blijkt dat het gewoon wat .achtergrond artikelen zijn, zonder echte extra diepgang. En je krijgt een whopping 3 gratis artikelen per maand. Vergeleken met een jaar geleden boer je dus flink achteruit. Vind ik niet heel netjes als je het eerst laat overkomen dat alles mooi extra is en niet ten koste gaat van het al bestaande aanbod/artikelen.
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar is dit incidenteel of is er aantoonbaar een substantieel issue?
Nu met videokaarten, eerder met PS5's, daarvoor met miniconsoles.
Zeker met de PS5's liep het imho echt de spuigaten uit.
[...]
Je kunt op ze filteren en er zijn wat meer regels voor ze, ik weet niet precies op dat vlak wat het huidige probleem nu is?
Het huidige probleem is niet zo groot en an sich het vermelden niet waard. Het eerste besluit om eigenlijk de sluizen qua handelaren behoorlijk open te zetten heeft van V&A in mijn ogen geen betere plaats gemaakt. En ik ben oprecht blij dat die nieuwe regels er zijn.
[...]
Dat was dit waarschijnlijk.
En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen.
Tja, ik snap het wel ik til er niet zo zwaar aan, maar ik zou deze term never, ever in dit soort communicatie gebruiken, juist om bovenstaand sentiment te voorkomen. Communicatie is niet Tweakers.net's strongsuit.
Uiteindelijk vind ik het lastig, want het is allemaal ook een beetje hoe je zaken persoonlijk opvat, ik zie beide kanten.
Het was inderdaad een blunder van jewelste, er zijn nog talloze andere voorbeelden te vinden waarbij ik denk "goh, een cursus communiceren kan geen kwaad", maar deze is mij simpelweg het meest bijgebleven. En zoals te zien is, was ik ook niet de enige die dacht dat Bart serieus iedereen die niet betaalde wegzette als freerider.
Het feit dat een onhandige opmerking direct zo negatief word opgevat, dat moet echt een enorm teken aan de wand zijn, maar ik heb niet het idee dat er veel met dat teken gedaan is.
[...]
Mijn negativiteit is wel twee kanten op: over tweakers.net qua hoe zij omgaat met feedback en sentiment, maar zeker ook de 'community' zelf waarvan ik vind dat het ook allemaal vaag en all-over-the-place is. Dat laatste is eigenlijk nu mijn focus.
Als mensen oprecht graag iets verbeterd willen zien bij Tweakers.net dan denk ik dat stap 1 is dat je dat heel nauwkeurig articuleert, dat je het liefst ook hele heldere voorbeelden kunt aanwijzen / linken en dat er meer dan één persoon achter staat.
Ook in dit topic proef ik weer dat iedereen eigenlijk weer net een ander stokpaardje heeft. Dus als je dit niet goed organiseert en puur alleen maar in een topic emotie komt dumpen (niet op de persoon gericht), tja, dan wordt het precies weer zo'n chaos als dat Plus-topic waar niemand wat mee kan, als je het mij vraagt.
Klopt, daar heb je gelijk in, en ik maak mij daar ook (deels) schuldig aan, ik heb geen lange termijn oplossingen die ik zo uit mijn mouw kan schudden.
Maar een korte termijn soort van oplossing: Ga als Tweakers HQ eens om de tafel met wat mensen die hier zoveel feedback geven. Niet in discussie gaan, nee, gewoon eens een relax gesprek over waar iemand nou tegenaanloopt, hoe hij denkt dat dat komt. Niet via DM ofzo, maar wat persoonlijker. Ik denk dat een CM daar het aangewezen persoon voor is, maar da's mijn mening.
Sla je direct meerdere vliegen in 1 klap:
User voelt zich, hopelijk, gehoord.
CM laat zich duidelijk zien.
Je krijgt feedback, waar je misschien/waarschijnlijk best wat aan hebt.
Maar ik denk dat belangrijkste vooral zal zijn dat de angel uit het debat wordt gehaald, plus dat er dan iets pro-actief wordt gedaan. Want, en het klinkt vast lulliger dan ik het bedoel, dus excusez moi, ik zie HQ hier vooral zeggen "ja wij vinden het ook heel erg", "wij moeten beter communiceren" en wat vage dingen over de toekomst zeggen, maar eigenlijk wil ik antwoord op de hele simpele vraag:
Wat gaan jullie er aan doen?
En dan hoor ik je al vragen "waar aan?"
Simpel: Al die dingen waarvan HQ zegt "dit zit ons ook niet lekker" of "dit moeten we verbeteren".
En ja, dit is een fokking lange post, waar ik serieus iets van een halfuur aan heb lopen typen, tot 2:00. Ik geef dus heus nog wel een klein beetje om Tweakers
[
Voor 74% gewijzigd door
RobinHood op 28-07-2021 02:00
]
People as things, that’s where it starts.