Relatie T.net organisatie en community

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

P_Tingen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:42:
[...]

Ik begrijp dat we niet helemaal op 1 lijn zitten met ons beeld van wat professionaliteit is. Voor mij als software ontwikkelaar is professionaliteit enerzijds ervoor zorgen dat een programma technisch goed in elkaar zit. Anderzijds is dat ook ervoor zorgen dat een programma gemakkelijk, intuïtief en prettig in het gebruik is. Met name dark mode en de overzichtspagina voor de podcasts scoren hoog op dat laatste. Maar dat heeft - voor mij - wel degelijk met professionaliteit te maken.
We zitten inderdaad niet op 1 lijn op dit punt en dat is puur mijn persoonlijke interpretatie voor het geval dat niet duidelijk mocht zijn. Voor mij persoonlijk zijn dark mode en een podcast overzicht typisch voorbeelden van zaken die het gebruik van de site voor een bepaalde groep mensen misschien prettiger maakt maar heeft dat zoals ik al aangaf echt niets met professionaliteit te maken. Daar schaar ik echt wat anders onder. Let's agree to disagree op dit punt wat mij betreft om niet uit te lopen in een semantische discussie :) Het is goed dat dit verschil in inzicht nu duidelijk is denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 27-07-2021 21:46 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Professionaliteit betekent voor mij Bor dat je je zaken gewoon goed op orde hebt. Dat je de wet naleeft, dat je nieuws zonder te veel fouten brengt, dat je op tijd inspeelt op vernieuwingen, dat als je nieuwe dingen lanceert, ook al is het een beta, dit goed in de startblokken zet, dat je niet te veel legacy houdt op de frontpage (IT pro enz) enz.

[ Voor 35% gewijzigd door CyberMania op 27-07-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twww55
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
CyberMania schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:50:
Professionaliteit betekent voor mij Bor dat je je zaken gewoon goed op orde hebt. Dat je de wet naleeft, dat je nieuws zonder te veel fouten brengt, dat je op tijd inspeelt op vernieuwingen, dat als je nieuwe dingen lanceert, ook al is het een beta, dit goed in de startblokken zet enz.
Die zelfde vernieuwing waar je nu al 4/5 topics over loopt te zeuren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
twww55 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:52:
[...]

Die zelfde vernieuwing waar je nu al 4/5 topics over loopt te zeuren??
Nee, ik wil er niet over zeuren. Maar Bor vroeg zelf om verduidelijking.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:16
twww55 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Er is al vaak gezegd dat tweakblogs geen onderdeel is van t.net, een soort "hobby" met zeer weinig prio.

Laten we eerlijk zijn als je echt wilt bloggen dan zijn er betere plekken, een handjevol hobbyisten hangen nog op t blogs.

Ik heb me zowiezo altijd afgevraagd hoe houdbaar een custom cms nog is, uiteindelijk is een open sourch cms met custom modules goedkoper op langer termijn.
Als je als (zelfbenoemde) ‘grootste techsite van Nederland’ iets onder je naam/vlag aanbiedt, dan moet het iets fatsoenlijks zijn en geen hobby Bobby projectje. Dat kon vroeger, maar de koers die is ingezet dwingt je ook om al je onderdelen op een fatsoenlijk niveau te brengen en te houden.

Kan of wil je dat niet, even goede vrienden, maar dan zink je het af.

Maar verder snap ik de hele discussie niet zo. Tweakers heeft in zijn hele bestaan nog nooit naar de community geluisterd. Dat is een idyllisch beeld wat sommige mensen leeft, maar het is nergens op gebaseerd. Jaarlijks worden ons beslissingen door de strot geduwd (zoals dat oneerbiedig heet). Van nieuwe layouts tot Plus, elke keer is er iets.

Persoonlijk zit ik er niet mee, het zal mijn tijd wel duren. Ik pik de leuke dingen van Tweakers eruit. Betalen heb ik nooit gedaan en zal ik nooit doen, maar dat heeft wonderlijk genoeg niets met de inhoud te maken. Ik betaal niet omdat ik weiger om geld te verspillen aan een account waar elk willekeurig modje zomaar een (tijdelijke) ban op kan zetten. De moderatie op met name GoT is al vele jaren totale willekeur en er is nooit ruimte voor een gesprek. Dat laat zich alleen al zien in de pushberichten die je kan krijgen, de manier hoe die je gepresenteerd worden doet mij aan dingen denken die ik hier niet ga neerzetten. Er is tot op heden in mijn 20 jaar op Tweakers maar 1 mod geweest die normaal het gesprek aangaat met users en op die manier veel escalaties voorkomt.

Overigens ben ik er ook van overtuigd dat Tweakers op den duur een status gaat bereiken dat zoveel users het zat zijn en dat er iets nieuws komt. Hyves was ooit ook de grootste, wie heeft er nog Hyves? Het is gewoon de vraag hoever DPG kan gaan qua opschroeven van de kosten voor de users en beknibbelen op content voor deze users.

Ik voorzie tevens dat Tweakers een soort van tech-onderdeel onder AD wordt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 18:12
CyberMania schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:43:
Ik tag @Wanja en @Bart Zoetmulder even mee voor jouw post. Zij gaan hier uiteindelijk over want de discussie blijft steeds opwaaien, dus weer met dezelfde mensen in een 100ste topic gaat t niet oplossen.

Ik waardeer je input @The Zep Man. Ik weet niet hoeveel anderen hetzelfde voelen, maar dat zal best een hoeveelheid zijn. Gewaardeerd omdat er best users zullen zijn die zoiets hebben: laat allemaal maar, ik doe gewoon m’n ding op Tweakers en verder zoeken ze het maar uit. Die hebben het al opgegeven. Maar jij durft tenminste nog zinvolle opmerkingen te plaatsen. Misschien voeg ik later ook nog wat toe aan het onderwerp, maar voor nu in ieder geval bedankt dat je je stem laat horen voor ons.

Overigens als we over T.net spreken moet we natuurlijk niet iedereen over één kam scheren. Tal van redacteuren en developers en anderen nemen ons wel serieus en verrichten hartstikke goed werk voor de community.
Dank je @CyberMania voor de tag, anders was het denk ik langs mij heengegaan, ik ben namelijk op dit moment op vakantie in Frankrijk. Interessante discussie en ik zou e.e.a. best graag nuanceren of anders gezegd proberen uit te leggen. I.i.g. vanuit onze point of view. Op die manier hoop ik op wat meer begrip voor onze koers en de lange termijn noodzaak om in inkomsten te diversifiëren, hoewel ik ook echt wel besef dat we de plank vanuit de ogen van de community wel eens flink misslaan. Soms is dat een strategische keuze, soms ook een verkeerde inschatting. Ik noteer voor mezelf dat het goed zou zijn om medio eind aug / begin sept met een onderbouwd verhaal te komen hoe i.i.g. de commerciële keuzes bepaald worden/zijn. Dat doe ik hier al een beetje, maar dit is natuurlijk maar een (klein) deel van het verhaal.

Ik kom erop terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Tof, dankjewel Bart. Trek er verder niet te zwaar aan. Maar het is gewoon iets wat al een tijdje steeds terugkomt/de kop weer opsteekt vanuit allerlei verschillende gebruikers steeds. Dus weer met dezelfde mensen telkens praten lost het niet meer op en dat is voor niemand fijn: niet voor T.net en niet voor een deel van de community. Fijn dat jij er ook eens serieus naar wilt kijken, wie weet geeft dat nieuwe inzichten/meer acceptatie, voor nu een fijne vakantie!

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 27-07-2021 22:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

P_Tingen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:37:
[...]

Die laatste reactie is morgen op de kop af vier jaar oud. VIER jaar @bor, dat is verhipte lang. Dan is er dus geen prioriteit aan gegeven want in vier jaar tijd had dat wel geregeld moeten kunnen worden.

Als je dan eerlijk bent dan zeg je gewoon: leuk dat jij / een handjevol mensen hier dark mode willen, maar dat gaan we gewoon niet doen.
@P_Tingen Oh dan heb ik ook een leuke voor je als voorbeeld. Met deze post van mij ging Crisp even bijna door het lint, waarschijnlijk omdat hij snapt dat mijn zuigende post wel een paar hele hard ernstige punten raakt.

Mijn feedback was 100% in lijn met wat jij hier schrijft.

Dat is een deel van de professionaliteit:

Eerlijk zijn over features en niet zaken maar aan het lijntje houden en 6 jaar open laten staan. Liever eerlijk slecht nieuws brengen dan mensen bij de neus nemen en aan het lijntje houden, dat is niet respectvol en schaad vertrouwen.

Maar als ik dan in de spiegel kijk en mijzelf afvraag: wat maakt dat uiteindelijk voor mij uit: niets meer want de frontpage is al lang dood voor mij. Maar niet alleen door de keuzes van Tweakers.net, ook omdat gewoon mijn interesses al lang en breed zijn veranderd.

Maar ik zie veel losse discussie hier in dit topic, ik zie nog steeds niemand in dit topic een coherente visie beschrijven van de huidige problematiek met Tweakers.net in de context van die relatie tussen Tweakers.net en de community.

Een duidelijk onderbouwde lijst met aantoonbare problemen om iets ook aan Tweakers.net te geven wat meer is dan je persoonlijke stokpaardje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oké, ook dit wordt weer een container topic. Is niet erg. Dank aan @MsG voor de relativerende bijdrage. Goed voor zelfrelativering. De opsomming die Wout wat eerder in dit topic maakte vraagt misschien ook om zelfrelativering. Ook @Q bedankt voor de vraag: wat wil je dan wel?

Gisteravond heb ik in het grote abo topic getracht een relatie te leggen tussen "de community" en de abonnementen. Het epistel werd als off-topic gekwalificeerd en verwijderd. Jammer van het werk, die post was een lap. In de post heb ik een mening over de community en abonnementen gegeven. Die mening is al vaker verkondigd, niet nieuw, wat het ook makkelijker maakte de post weg te halen.

Wat is de definitie van community? De 5.000.000 bezoekers? Of toch die 160.000 geregistreerde gebruikers? Kan een niet geregistreerde gebruiker worden beschouwd als een "communitylid"? Dit is een open vraag. Zelf ga ik bij community even uit van die 160.000 gebruikers.

Waar ik in die post mijn gedachte omheen trachtte te krijgen was hoe Plus kan functioneren als een community-groei-pomp als de focus ligt op extra consumptie voor geld. Hierover ben ik iets minder negatief dan eerder. Een niet geregistreerde bezoeker kan een Plus artikel niet lezen. Misschien is dit nog een belangrijker gegeven dan het wel/niet betalen voor Plus van reeds geregistreerde leden. Plus kan dus leiden tot een groei van het aantal registraties op de site. En mogelijk komen uit die geregistreerden abonnementhouders voort. Plus gaat naar mijn indruk dus vooral veel registraties opleveren. En dat is denk ik een goeie zet.

Voor de tweede rakettrap, de omzetting van een gedeelte van die gebruikers naar abonnementhouders, twijfel ik aan het nut van Plus. Die discussie is al zoveel gevoerd, weet ik. Nemen gebruikers een abo puur voor de content? Bij mijzelf heeft het lang geduurd om een abo te nemen. Zelf heb ik dat abo vooral genomen voor de site in haar totaliteit, en ook de community en de mensen die ik hier aantref. tweakers biedt daarvoor een platform. Iets niet kunnen is wel een concrete trigger om een abonnement te nemen. Alles kunnen zonder niet.

De community heeft tweakers in het verleden volgens mij nooit veel betalende gebruikers opgeleverd. Toch is er veel voor een community te zeggen:
  • kan mensen toch aantrekken ondanks dat ze ongevoelig zijn voor commerciële verleidingstaktieken
  • kan een bundeling van kennis opleveren die nieuwe kennis aantrekt. Die kennis straalt af op het platform
  • kan een site, domein of platform een plaats om te zijn maken, zoals geen commerciële tactiek dat ooit zou kunnen.
  • en van een plaats om te zijn zou het platform zelf een populariteit ontwikkelen
  • zorgt voor binding
  • zorgt continuïteit voor het tweakers platform
  • kan uiteindelijk zelfgenererend zijn
Momenteel is een betrekkelijk kleine groep mensen, waarvan een nog kleinere groep betalend, de site op een manier aan het gebruiken vergelijkbaar met de community die ik hierboven beoog. Die kritische grootte is te klein. De rest zie ik als losse bezoekers die de site instrumenteel gebruiken voor wat informatieconsumptie. Tot ze over de drempel zijn van registratie zijn zijn ze voor de bovengeschetste community niet interessant.

Hoe een dergelijke community te bereiken, als je dat zou willen? Het eerste wat in mij opkomt is faciliteren. Zorg dat die gebruikers gaan komen. Iets zegt mij dat die niet per se dezelfde beestjes zijn dan die 5000.000 consument-bezoekers. Misschien moet je zelfs buiten deze huidige groep zoeken. Probeer ook te faciliteren door jezelf aan de zijlijn te zetten. Al je activiteit gericht op het in stand houden en laten verdiepen va die community. Maak alles daaraan ondergeschikt, want die community is je continuïteit.

In mijn weggehaalde post heb ik het over de samenhang op het platform gehad. Maak dat platform zo aantrekkelijk in gebruik dat je stom bent om het niet te gebruiken. Een aanbod dat je niet kan weigeren. Wil je alle functionaliteit ontsluiten? Dan heb je een abo nodig. Vergeet nieuwssite en denk platform. Denk in analogie aan een Microsoft Azure (hier ga ik kritiek op krijgen). Ook de events heb ik altijd als een goede zet gezien. Interessante sprekers, mensen kunnen spreken. Een hele goede manier om community gebruikers mee aan te trekken en vast te houden. En hou de keutel van de commercie wat in. Met commercie jaag je iedereen weer gillend weg.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hele betalen voor tweakers vind ik prima. Als dat mij meer achtergrond info geeft tot bepaalde dingen is ook goed. Daarnaast kan ik heel erg genieten van Arnoud Wokke zijn schrijven en zijn reviews. Hopelijk gaat hij de galaxy fold 3 previewen/reviewen @arnoudwokke hopelijk gaat dat gebeuren. Dat ik paar euro per maand moet betalen is prima.

Wat ik ook hoop is dat er meer over bv zorg domotica erbij gaat komen want dat lees ik niet veel hier.

Verder dat hele DPG media en €187.000.000 maak ik me niet druk om. Netflix verdient meer en die kwaliteit is ook redelijk bagger maar je hoort niemand zeggen van de prijs moet omlaag want je deed je voor als een "vernieuwend platform".

Al met al kwaliteit kost geld en ze moeten ook een buffer hebben voor het geval dat of als ze verder gaan uitbreiden. Je weet nooit hoe de toekomst gaat verlopen. We leven in een covid tijdperk. Je weet niet hoe lang hun adem is want je kan wel zoveel hebben maar personeel, panden, onderhoud etc etc kost ook veel geld.

Al met al wordt er iets te makkelijk gekeken vind ik. Daarnaast een paar euro per maand is niks. Concreet kost het je een happy meal van de mac eens per 2 maand. Waar praten we over......

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bor schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:50:
[...]

Ik wil hier graag even reageren want deze snap ik niet helemaal. Bovenstaande zijn twee volstrekt losstaande zaken volgens mij. Wat volgens mij V&A redelijk uniek maakt is dat we hier een team mensen hebben die juist hun stinkende best doen om de community vanuit V&A te beschermen. Dat doen ze o.a. door zo veel mogelijk oplichters te weren, in te grijpen bij excessen etc. En, dat mag ook gezegd worden; dat doen ze doorgaans erg goed, iets wat we ook vaak van onze gebruikers terughoren.

Dat scalpers een "like it or hate it" punt zijn is algemeen bekend (we krijgen ook reacties van mensen die juist wel graag een PS5 via Tweakers (als voorbeeld) willen kopen, ook als dat meer geld kost dan de adviesprijs) maar een conclusie die je hierboven trekt is echt niet terecht in mijn ogen.
Ik weet dat er een team mensen achter V&A zit die heel wat rotte appels eruti vissen, en dat is zeker goed.

Maar ja, ik ben inderdaad niet erg happy met het toelaten van de echte scalpers. Dat Henk de Tweaker zijn per ongeluk dubbel gekochte PS5 liever voor een lekker biertje of 3-4 erbij verkoopt aan een mede-tweaker vind ik ook best. Da's nog wel een beetje de tweakers-voor-tweakers-spirit. Communitygevoel.

Waar ik wel een broertje dood aan heb, en oprecht niet snap waarom mensen die letterlijk 2x de nieuwprijs vragen worden toegelaten. En dat zijn dan geen mensen met meer karma dan jij en ik bij elkaar opgeteld, die dus al een hele staat van dienst hebben, maar mensen met een handvol karma die simpelweg parasiteren op de community.

Edit: Maar, je hebt zeker een punt dat ik te ver ging met "niks doen voor de community", da's zo kort door de bocht, dat het inmiddels een rechte lijn is.
[...]

Ook deze begrijp ik niet helemaal. Waarom zijn handelaren niet positief voor de community in jouw ogen, of is dit jouw persoonlijke mening? Waar doel je op met "semi-teruggedraaid"?
Handelaren die daadwerkelijk wat toevoegen aan de community in de vorm van reviews, posts, whatever, daar heb ik geen moeite mee. Dat zijn mensen waarbij de balans handelaar - communitylid nog redelijk in evenwicht is.

De mensen die ik liever kwijt dan rijk ben zijn de mensen waarvan de enige forumposts bestaan uit "Henk123 gaf een onterechte review!" maar wel al 2000+ V&A reviews hebben. Dan ben je gewoon 100% handelaar, die in mijn ogen niks toevoegt aan de community. Het is niet alsof ze betere prijzen hebben of dingen verkopen die niemand anders heeft.

Ik noem het semi-teruggedraaid omdat als je een serieuze handelaar bent, je nu tenminste je bedrijfsgegevens moet afgeven, waardoor het wat meer snor zit qua consumentenrechten en belasting.

Dit zijn overigens dingen die ik en aardig wat anderen al best wel bizar vaak hebben herhaalt in de desbetreffende topics.
Q schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:58:
[...]

En die super slechte columns zijn opgedoekt... ;)

Maar dat was denk ik allemaal vanuit een situatie waarbij Tweakers.net eigenlijk gewoon gedwongen werd en niet vanuit een situatie: hey, fair punt, we pakken gewoon de feedback direct op.

Het moet eerst escaleren, in mijn ogen. Dan wordt feedback schoorvoetend ter harte genomen. En laat staan dat er creddits worden gegeven aan de mensen die deze feedback hebben geuit, dat heb ik ze nog nooit zien doen.

[...]

Ik bedoel deze vraag te goeder trouw maar wat maakt dit uit voor jou? Persoonlijk heb ik ook weinig gezien van de CM maar waarom zou ik mij daar druk over maken?
Persoonlijk maakt het mij weinig uit, echter, in dit soort roerige tijden had mij een zichtbaardere CM mij wel beter geleken. Ik kan haar standpunt ook wel tot een bepaalde hoogte begrijpen, de CM moet natuurlijk niet het doorgeefluikje zijn, maar ergens achter de schermen aan wat touwtjes trekken is wel weer het andere uiterste.

Ik heb het al eens eerder geopperd, maar iemand zoals zij het doet + iemand die wat meer met zijn voeten in de klei/drek van de community staat lijkt mij een prima combinatie. Zo kun je problemen vanaf twee kanten tackelen, plus kun je de community misschien ook wat meer gehoord laten voelen.
[...]

Tja, ik ben 10 jaar geleden gestopt met me daar over druk maken want dan kun je gewoon het internet niet meer bezoeken.

Ik ga het gedrag van Tweakers.net / DPG op dit vlak niet goed praten maar is dit nu werkelijk het grote onderwerp van discussie?
Het is niet het grootste probleem ooit ofzo, maar het wel weer een extra probleem en teken aan de wand.
[...]

Persoonlijk ben ik het zeker inhoudelijk eens met je, maar ik vind het onderwerp niet groot / relevant genoeg voor dit topic om heel eerlijk te zijn.
Voor mij wel, want dit laat in mijn ogen perfect zien waar de schoen wringt.

Een website die aardig wat focus heeft op juridisch gedoe op het grote internet en privacy, overtreedt zelf 2 jaar lang de wet en treedt daardoor privacy met voeten, en komt vervolgens met een "oplossing" die ten eerste echt het minimum van het minimum is en eigenlijk niks anders zegt "dok maar voor je privacy", en ten tweede misschien/waarschijnlijk alsnog niet voldoet aan de wet.

Dat is voor mij echt de belichaming op "eerst de centen, dan de community".
[...]

Ik denk dat het goed zou zijn om te benoemen wat nu werkelijk hier het issue is.
Dit is voor iedereen anders waarschijnlijk, maar bij mij gaat het fout bij zowel de uitvoering, want dat is gewoon een shitshow tot en met. Maar ook dat er heel wat gedraaid werd en je enorm tussen de lijntjes moest lezen om te kijken wat men nou echt bedoelde.

Terug in November dacht ik echt dat Premium enkel en alleen maar extra content zou zijn, want extra mensen aangenomen, en het was extra diepgang.

Nu blijkt dat het gewoon wat .achtergrond artikelen zijn, zonder echte extra diepgang. En je krijgt een whopping 3 gratis artikelen per maand. Vergeleken met een jaar geleden boer je dus flink achteruit. Vind ik niet heel netjes als je het eerst laat overkomen dat alles mooi extra is en niet ten koste gaat van het al bestaande aanbod/artikelen.
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar is dit incidenteel of is er aantoonbaar een substantieel issue?
Nu met videokaarten, eerder met PS5's, daarvoor met miniconsoles.

Zeker met de PS5's liep het imho echt de spuigaten uit.
[...]

Je kunt op ze filteren en er zijn wat meer regels voor ze, ik weet niet precies op dat vlak wat het huidige probleem nu is?
Het huidige probleem is niet zo groot en an sich het vermelden niet waard. Het eerste besluit om eigenlijk de sluizen qua handelaren behoorlijk open te zetten heeft van V&A in mijn ogen geen betere plaats gemaakt. En ik ben oprecht blij dat die nieuwe regels er zijn.
[...]

Dat was dit waarschijnlijk.

En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen.

Tja, ik snap het wel ik til er niet zo zwaar aan, maar ik zou deze term never, ever in dit soort communicatie gebruiken, juist om bovenstaand sentiment te voorkomen. Communicatie is niet Tweakers.net's strongsuit.

Uiteindelijk vind ik het lastig, want het is allemaal ook een beetje hoe je zaken persoonlijk opvat, ik zie beide kanten.
Het was inderdaad een blunder van jewelste, er zijn nog talloze andere voorbeelden te vinden waarbij ik denk "goh, een cursus communiceren kan geen kwaad", maar deze is mij simpelweg het meest bijgebleven. En zoals te zien is, was ik ook niet de enige die dacht dat Bart serieus iedereen die niet betaalde wegzette als freerider.

Het feit dat een onhandige opmerking direct zo negatief word opgevat, dat moet echt een enorm teken aan de wand zijn, maar ik heb niet het idee dat er veel met dat teken gedaan is.
[...]

Mijn negativiteit is wel twee kanten op: over tweakers.net qua hoe zij omgaat met feedback en sentiment, maar zeker ook de 'community' zelf waarvan ik vind dat het ook allemaal vaag en all-over-the-place is. Dat laatste is eigenlijk nu mijn focus.

Als mensen oprecht graag iets verbeterd willen zien bij Tweakers.net dan denk ik dat stap 1 is dat je dat heel nauwkeurig articuleert, dat je het liefst ook hele heldere voorbeelden kunt aanwijzen / linken en dat er meer dan één persoon achter staat.

Ook in dit topic proef ik weer dat iedereen eigenlijk weer net een ander stokpaardje heeft. Dus als je dit niet goed organiseert en puur alleen maar in een topic emotie komt dumpen (niet op de persoon gericht), tja, dan wordt het precies weer zo'n chaos als dat Plus-topic waar niemand wat mee kan, als je het mij vraagt.
Klopt, daar heb je gelijk in, en ik maak mij daar ook (deels) schuldig aan, ik heb geen lange termijn oplossingen die ik zo uit mijn mouw kan schudden.

Maar een korte termijn soort van oplossing: Ga als Tweakers HQ eens om de tafel met wat mensen die hier zoveel feedback geven. Niet in discussie gaan, nee, gewoon eens een relax gesprek over waar iemand nou tegenaanloopt, hoe hij denkt dat dat komt. Niet via DM ofzo, maar wat persoonlijker. Ik denk dat een CM daar het aangewezen persoon voor is, maar da's mijn mening.

Sla je direct meerdere vliegen in 1 klap:
User voelt zich, hopelijk, gehoord.
CM laat zich duidelijk zien.
Je krijgt feedback, waar je misschien/waarschijnlijk best wat aan hebt.

Maar ik denk dat belangrijkste vooral zal zijn dat de angel uit het debat wordt gehaald, plus dat er dan iets pro-actief wordt gedaan. Want, en het klinkt vast lulliger dan ik het bedoel, dus excusez moi, ik zie HQ hier vooral zeggen "ja wij vinden het ook heel erg", "wij moeten beter communiceren" en wat vage dingen over de toekomst zeggen, maar eigenlijk wil ik antwoord op de hele simpele vraag: Wat gaan jullie er aan doen?

En dan hoor ik je al vragen "waar aan?"

Simpel: Al die dingen waarvan HQ zegt "dit zit ons ook niet lekker" of "dit moeten we verbeteren".

En ja, dit is een fokking lange post, waar ik serieus iets van een halfuur aan heb lopen typen, tot 2:00. Ik geef dus heus nog wel een klein beetje om Tweakers :)

[ Voor 74% gewijzigd door RobinHood op 28-07-2021 02:00 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:30

MsG

Forumzwerver

@RobinHood

Is dan niet de vervolgkritiek op zo'n sessie dat er niet gehandeld is naar de wens van die bewuste gebruikers, en dat daarmee wordt geconcludeerd dat er "niks wordt gedaan" met de feedback? Je betoog tegen scalpers is namelijk ook al tigtriljoen keer besproken en daar hanteert Tweakers gewoon een andere insteek. Dan kan je dat jammer vinden, en dat mag zeker, maar dan betekent het niet dat die feedback erover niet is aangehoord. Er is echter besloten voor een andere koers, en dat lijkt niet altijd goed geaccepteerd te worden bij een reeks Tweakers.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:49

Grvy

Bot

@MsG dat is het probleem denk ik helemaal niet.

Natuurlijk is Tweakers vrij om een andere koers te kiezen en alleen een handjevol van echte diehards die dat niet zullen accepteren maar ook hier gaat het erom op de manier waarop.

Elke suggestie, feedback e.d. wordt door Tweakers in eerste instantie:

- Weggezet als niet belangrijk.
- Weggezet als dat wilt de meerderheid niet.
- Geen communicatie over gedaan.
- Keihard "nee, dat gaan we niet doen" en dan vervolgens geen motivatie voor die nee.

Je mag prima een andere koers varen dan wat de community wilt maar verwacht dan niet dat die community als er geen degelijke communicatie is en beweegredenen niet bekend zijn dat ze dan zeggen "In our lord and savior Tweakers we trust" want dat doen we niet.

Er is al vaker gebleken dat als de community heel lang vasthoudt aan een standpunt dat ze dan bij HQ heel erg schoorvoetend eindelijk eens gaan kijken en dan blijkt opeens.. goh, ze hebben toch een punt.. niet dat dan toegegeven wordt oid...

Dit is een account.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Er is niet zoiets als 1 community. De hardliners spreken m.i. iets te vaak alsof zij DE representanten van de community zijn. Er zijn slechts individuen, en als er genoeg individuen zijn die hetzelfde willen, dan is daar een potentiele businesscase om iets te bouwen. Maar met zinnen als:
Grvy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:04:
[...]
Je mag prima een andere koers varen dan wat de community wilt maar verwacht dan niet dat die community als er geen degelijke communicatie is en beweegredenen niet bekend zijn dat ze dan zeggen "In our lord and savior Tweakers we trust" want dat doen we niet.
[...]
Bevestig je voor mij vooral de misvatting die de hardliners lijken te hebben, dat er 1 homogene mening is vanuit de community.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@MsG dat is dan een misopvatting die jij hebt. Kan ik niet echt iets aan doen.

Ik zeg dan ook die community waarmee ik refereer naar de mensen die bijv:

- Max ICT uit de PW willen (ik wil dat niet). Dat is ook een community. Binnen de community maar toch.
- Geen plus willen. etc.

etc. etc. Lijkt mij logisch toch.. niemand hier kan praten voor alle gebruikers maar wel voor wat hun subdeel belangrijk vind. Vervolgens 1 zin eruit pikken en daar op ingaan is imho een beetje.. laag.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Grvy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:13:
@MsG dat is dan een misopvatting die jij hebt. Kan ik niet echt iets aan doen.

Ik zeg dan ook die community waarmee ik refereer naar de mensen die bijv:

- Max ICT uit de PW willen (ik wil dat niet). Dat is ook een community. Binnen de community maar toch.
- Geen plus willen. etc.

etc. etc. Lijkt mij logisch toch.. niemand hier kan praten voor alle gebruikers maar wel voor wat hun subdeel belangrijk vind. Vervolgens 1 zin eruit pikken en daar op ingaan is imho een beetje.. laag.
Waarom is een "de meerderheid wil het niet" dan geen geldig argument vanuit Tweakers, en zie je dat als "weggezet", zoals je eerder neerzet. Dat lijkt me juist een heel valide argument. Zo te lezen beleefde Tweakers bij de 2FA een beetje het omgekeerde namelijk. Daar riep ook een luide reeks mensen om, maar blijkbaar werd dat door velen ook weer niet dusdanig omarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 21:57
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:53:
[...]

Ik verwacht in ieder geval een website waar de nieuwsitems niet uit beroerde vertalingen bestaan en waarin redacteuren een zelfcorrigend vermogen hebben (ik zag vandaag weer 'spreekspersonen' gebruikt worden waar 'woordvoerder' bedoeld wordt - met hoeveel aandacht schrijf je dan je teksten?).

Dat vind ik al een heel essentieel punt waarin Tweakers zichzelf en daarmee de lezers/gebruikers niet serieus neemt.
Ik ben het wel met je eens dat een extra eindredacteur geen kwaad kan, ja :)

Ben het níet met je eens eens dat nieuwsberichten niet meer zijn dan 'beroerde vertalingen'. Heb jarenlang nieuwsstukjes getikt voor deze site en je tikt gewoon zelf je eigen bericht, vaak inderdaad gebaseerd op buitenlandse media. Sommige nieuwsberichten bieden inderdaad weinig extra vergeleken met het buitenlandse bericht, maar juist bij binnenlandse berichten kun je als redacteur wat toevoegen.

Dat kan denk ik soms nog steeds meer dan nu soms gebeurt, maar met Plus gaat dat wat mij betreft wel echt de goede kant op. Er is al een extra redacteur voor aangetrokken en ik hoop dat business daddy DPG wat extra centen de goede kant opstuurt als Plus een beetje rendeert.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 16:37

RaseriaN

So much choices..

Q schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:59:
Maar ik zie veel losse discussie hier in dit topic, ik zie nog steeds niemand in dit topic een coherente visie beschrijven van de huidige problematiek met Tweakers.net in de context van die relatie tussen Tweakers.net en de community.

Een duidelijk onderbouwde lijst met aantoonbare problemen om iets ook aan Tweakers.net te geven wat meer is dan je persoonlijke stokpaardje.
Voor mij is het grootste probleem dat Tweakers zichzelf graag als een bedrijf weg wilt zetten en dus winst moet maken om te overleven. Dat is uiteraard een legitieme reden en daar zitten natuurlijk minder leuke dingen aan vast (zoals introductie van Plus) maar daar mag vanuit de consument, want dat zijn wij gewoon geworden, ook iets van verwacht worden.

Dus een duidelijk beleid, een duidelijke visie maar ook een roadmap van zaken die nog gaan komen met een gedegen antwoord. Posts waar de emotie vanaf druipt, maar ook het compleet wegwuiven van bepaalde delen van de communitie (het is heel makkelijk om de mensen die met je beleid eens zijn naar voren te schuiven als je referentiekader) of het stelselmatig uitstellen van normale features die elk concurrerend platform wel heeft is gewoon beneden de, toch wel verwachte, maat. Uiteraard is de kwaliteit van de content (oa. van Plus) beduidend lager en laagdrempeliger geworden en wordt er m.i. meer gestuurd op kwantiteit en schaalbaarheid (dus kan het ook op het AD doorgezet worden?) dan op kwaliteit.

Overigens wordt er constant met meerderheid geschermd. Welke meerderheid? Kwantificeer het eens in plaats van constant maar te schermen met nietszeggende woorden. Zag de 2FA feature ook alweer voorbij komen, maar dat is toch een normale feature request? Dat niet iedereen het nodig denkt te hebben is geen reden, security hoort gewoon een ongoing topic te zijn voor een forum/dienst als dit. En wederom, dat mag je verwachten van een bedrijf, want dat is wat Tweakers pretendeerd te zijn en geen hobby clubje met een leuk forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

MsG schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:19:
[...]

Waarom is een "de meerderheid wil het niet" dan geen geldig argument vanuit Tweakers, en zie je dat als "weggezet", zoals je eerder neerzet. Dat lijkt me juist een heel valide argument. Zo te lezen beleefde Tweakers bij de 2FA een beetje het omgekeerde namelijk. Daar riep ook een luide reeks mensen om, maar blijkbaar werd dat door velen ook weer niet dusdanig omarmd.
2FA is gewoon belangrijk ook al is het vanwege een minderheid. Laten we aub niet vergeten dat we een tech website zijn.

Die "de meerderheid" wil het niet is omdat ze daarbij niet met beweegredenen komen. Dat is wat ik probeer aan te geven. Begrip en je standpunt maken (van beide kanten overigens) krijg je niet door alleen maar te roepen "Nee!" - "Ja!" je komt met een uitleg.

Tot dusver is het vooral een vocaal gedeelte van een (sub)community die hele betogen tikt waar sporadisch op gereageerd wordt en dan op dusdanige manier dat enige zelfkritiek of zelfreflectie nogal ontbreekt.

Wat dat betreft mijn complimenten aan @WoutF want zijn eerdere stukjes waren (tot zover hij dit kan als verantwoordelijke) wel gewoon heel eerlijk, kwetsbaar en zelfkijkend. Dat siert hem. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Joost schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Ik ben het wel met je eens dat een extra eindredacteur geen kwaad kan, ja :)

Ben het níet met je eens eens dat nieuwsberichten niet meer zijn dan 'beroerde vertalingen'.
Mea culpa, ik doelde op het kromme taalgebruik omdat er slecht vertaald wordt, schijnbaar zonder dat de auteur zich afvraagt of het vertaald Engels is, of dat het natuurlijk Nederlands is. De eigen input wilde ik niet ter discussie stellen.

Overigens is dit probleem op deze site extreem, maar andere titels zijn hier niet immuun voor. Naar mijn idee gaat het echter wel parallel op met de aandacht die besteed wordt aan factchecking. Maar ook in de/het NRC zie ik ze af en toe (met name in de achtergrondverhalen). Voor het dagelijkse nieuws doet de NOS het volgens mij uitstekend (en dat is inclusief de items die ik wel eens van je hoor op Radio 1 ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Joost schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:21:
[...]

Ben het níet met je eens eens dat nieuwsberichten niet meer zijn dan 'beroerde vertalingen'. Heb jarenlang nieuwsstukjes getikt voor deze site en je tikt gewoon zelf je eigen bericht, vaak inderdaad gebaseerd op buitenlandse media. Sommige nieuwsberichten bieden inderdaad weinig extra vergeleken met het buitenlandse bericht, maar juist bij binnenlandse berichten kun je als redacteur wat toevoegen.
Tweakers heeft aangegeven dat iets plus wordt als:

Er op welke manier dan ook extra waarde aan wordt gegeven.

Een belletje is hier al genoeg voor (voorbeeld van redactie) of extra informatie erbij zoeken / een tabelletje toevoegen.

Moet ik dan geloven dat nieuwsberichten heel veel eigen inbreng/inspanning nodig hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:42
Grvy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:37:
[...]

2FA is gewoon belangrijk ook al is het vanwege een minderheid. Laten we aub niet vergeten dat we een tech website zijn.

Die "de meerderheid" wil het niet is omdat ze daarbij niet met beweegredenen komen. Dat is wat ik probeer aan te geven. Begrip en je standpunt maken (van beide kanten overigens) krijg je niet door alleen maar te roepen "Nee!" - "Ja!" je komt met een uitleg.

Tot dusver is het vooral een vocaal gedeelte van een (sub)community die hele betogen tikt waar sporadisch op gereageerd wordt en dan op dusdanige manier dat enige zelfkritiek of zelfreflectie nogal ontbreekt.

Wat dat betreft mijn complimenten aan @WoutF want zijn eerdere stukjes waren (tot zover hij dit kan als verantwoordelijke) wel gewoon heel eerlijk, kwetsbaar en zelfkijkend. Dat siert hem. :)
Alleen het is wel zuur als Tweakers behoorlijk wat tijd erin stopt en dat ze daarna om de oren krijgen dat deze tijd ergens anders aan besteed had moeten worden. Omdat deze feature voor die Tweaker een stuk belangrijker is. Er is maar een beperkte dev tijd en budget beschikbaar

Het kan natuurlijk ook dat 2FA na de invoering nauwelijks gebruikt wordt, ondanks de jarenlange roep om invoering. Dat lijkt mij ook niet motiverend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 15:33
Ach, is hier 2FA? Dat wist ik niet, ga ik dan maar direct eens opzoeken.
Toen ik account aanmaakte was het er niet, en nieuws van introductie heb ik dan gemist.
Misschien zijn er zo nog wel mensen en is dat de reden dat het weinig gebruikt wordt: niet genoeg gekend/communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:46
Mschamp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:43:
Ach, is hier 2FA? Dat wist ik niet, ga ik dan maar direct eens opzoeken.
Toen ik account aanmaakte was het er niet, en nieuws van introductie heb ik dan gemist.
Misschien zijn er zo nog wel mensen en is dat de reden dat het weinig gebruikt wordt: niet genoeg gekend/communicatie.
Volgens mij werkte het 2FA niet lekker met de livegang. Dacht dat je geen code's kon kopiëren uit de app ofzo. Geen idee of dat is aangepast heb het i.i.g niet meer geprobeerd daarna :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 13:16

DaFeliX

Tnet Devver
Brinkiewestland schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Het kan natuurlijk ook dat 2FA na de invoering nauwelijks gebruikt wordt, ondanks de jarenlange roep om invoering. Dat lijkt mij ook niet motiverend
Er zijn nu nog geen 8000 accounts beveiligd met 2FA. Of dit veel is, weet ik niet (we hadden ons geen doel gesteld voor aantal gebruikers).
Op de .plan waren er nog wel wat reacties, maar daarna vrijwel niets meer van gehoord. Dat is (helaas) hoe 't vaak werkt, als 't niet goed gaat weet men je te vinden, maar als het wel goed gaat hoor je niets.

Nu werkt dit niet perse demotiverend hoor, we blijven gewoon dingen bouwen waar gebruikers blij van worden :)
Mschamp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:43:
[...]
een .plan, prominente plaats in de ankeiler op de FP, aankondiging in het 2FA topic en twee keer op de FP in het blokje bovenaan.
HKLM_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Volgens mij werkte het 2FA niet lekker met de livegang. Dacht dat je geen code's kon kopiëren uit de app ofzo. Geen idee of dat is aangepast heb het i.i.g niet meer geprobeerd daarna :P
Ja, dat is gefikst.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53

crisp

Devver

Pixelated

In aanvulling op @DaFeliX met betrekking tot 2FA: we zijn nog wel van plan dat meer onder de aandacht te brengen; bijvoorbeeld door mensen er na inloggen op te wijzen als ze het nog niet ingesteld hebben.

Gebruikers die een advertentie aanmaken in V&A krijgen al een melding te zien dat als ze 2FA inschakelen ze niet meer hun advertenties via e-mail hoeven te activeren.

Ik zie 2FA soms ook aangehaald worden als voorbeeld van een feature waar we eerst de boot hebben afgehouden, maar het later wel zijn gaan doen. Dat is niet zozeer een "schoorvoetend terugkomen" op die beslissing geweest maar had naast het feit dat de wenselijkheid met de tijd gewoon is toegenomen ook een paar andere aanleidingen, namelijk het toenemende gebruik van credential stuffing waarmee ciminelen accounts overnamen om vervolgens via V&A mensen op te lichten, en (mede ook door dit soort dreigingen) de wens om ook de toegang tot ons CMS en privacy-gevoelige (gebruikers)data door crew en personeel beter te beveiligen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:54
Het probleem is niet zozeer alleen maar deze omezwaai naar een paywall met nieuwe abonnementen. Het is juist eentje in de lijn van discutabele keuzes uit het verleden, die op een knullige manier zijn uitgevoerd en gecommuniceerd. En elke keer wordt gezegd dat men het spijt dat het verkeerd overkomt, en men ervan zal leren en een volgende keer beter doen. En dat gebeurt elke keer niet.
Nu wederom niet, met de introductie van premium/plus in december 2020. Ook toen was de eerste houding vanuit tweakers weer: dit is een geweldig idee en als jij het niet snapt, ligt dat aan jou. En alle argumenten over de knulligheid en fouten die gemaakt zijn tijdens deze introductie zijn allemaal weggewuifd. En pas later wordt schoorvoetend enigszins toegegeven dat er toch wel wat foutjes gemaakt zijn. Maarja toen was het al geïntroduceerd en geen mogelijkheid meer tot een koerswijziging.

En nu gaan het grootste deel van de discussie in dit topic alleen maar over plus, terwijl het onderliggende onbesproken blijft: het onvermogen vanuit tweakers tot heldere, goede communicatie. En echt laten blijken dat je de community waardevol vindt, je luistert naar de community en daarna handelt. En niet alleen in woorden.
En als Wout zegt in zijn reactie dat de communicatie nog wel wat beter had gekund, dan klinkt dat alsof er gedacht wordt dat een beetje finetuning alles is dat nodig is . En het hele onderliggende probleem niet gezien wordt. Deze mis comunnicatie en mismatch tussen Tweakers en community speelt al vele jaren en nog steeds is er niet van geleerd. Dat bewijst de manier waarop plus is gegaan wel weer.

Maar goed, deze discussie is in het verleden al vaker gevoerd en elke keer wordt hetzelfde beloofd, en gebeurt er weinig.

Eigenlijk zou de community gewoon eens een paar maanden moeten stoppen met bijdragen leveren, in welke vorm dan ook. Ben benieuwd hoe dat Tweakers zal vergaan.

Concluderend, ik ben het helemaal eens met @The Zep Man ik ben mijn vertrouwen in Tweakers en gun factor kwijt, al een paar jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

WoutF

Hoofdredacteur
RobinHood schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:19:

Maar ik denk dat belangrijkste vooral zal zijn dat de angel uit het debat wordt gehaald, plus dat er dan iets pro-actief wordt gedaan. Want, en het klinkt vast lulliger dan ik het bedoel, dus excusez moi, ik zie HQ hier vooral zeggen "ja wij vinden het ook heel erg", "wij moeten beter communiceren" en wat vage dingen over de toekomst zeggen, maar eigenlijk wil ik antwoord op de hele simpele vraag: Wat gaan jullie er aan doen?

Simpel: Al die dingen waarvan HQ zegt "dit zit ons ook niet lekker" of "dit moeten we verbeteren".

En ja, dit is een fokking lange post, waar ik serieus iets van een halfuur aan heb lopen typen, tot 2:00. Ik geef dus heus nog wel een klein beetje om Tweakers :)
We kunnen wel zeggen dat bij keuzes rondom siteontwikkeling er de laatste jaren teveel nadruk lag op de zakelijke kant en te weinig op de gebruiker. Dat doen we nu anders.

Het grootste dat we nu anders doen is sinds vorig jaar andere afwegingen maken. Dit jaar leverde dat o.a. een sterk verbeterde imageupload, shopfilter, verbeteringen aan V&A en de introductie van 2FA op. Dat is een begin. Als ik schrijf 'we moeten consistenter dingen laten zien' dan heb ik het over dat soort zaken. Hopelijk is die lijst een stuk langer als we hier over een jaar op terugkijken. Daarbij zullen we wel altijd blijven kijken naar hoeveel waarde we ermee leveren en voor wie. Zoals @MsG en @Bor ook al opmerkten; de community is geen homogene groep met één wens. De valkuil om te denken dat je eigen mening en voorkeur gedeeld wordt door duizenden anderen is er eentje waar ik persoonlijk ook vaak genoeg met twee benen in gestapt ben.

Verder hebben we tegenwoordig een dedicated team dat werkt aan tech- en UX-debt. Los van alle projecten die er lopen, wordt daar altijd tijd aan besteed. Daarbovenop zijn we bezig met een inventarisatie die intern bekendstaat als 'kill your darlings'. De site is door de jaren heen zo uit z'n voegen gegroeid, dat het eigenlijk teveel is geworden voor de grootte van onze product- en devteams. Het gebrekkig onderhoud dat daaruit voortkomt is in dit topic ook al aangestipt. We zullen dan ook hardere keuzes moeten gaan maken over wat we in de toekomst wel en niet willen behouden. Recent voorbeeld: de server-stats pagina was verouderd, werd niet meer goed bijgewerkt en is recentelijk dus verwijderd.

En dan is er nog communicatie, een hele lastige. Als ik zie hoe de communicatie en interactie rondom Plus nu verloopt t.o.v van eind vorig jaar, dan vind ik dat een forse verbetering. Hopelijk is het voor jullie duidelijker wie waarvoor verantwoordelijk is en zijn die mensen ook zichtbaar op de site. Via een combinatie van frontpageposts, e-mail en forumtopics/posts proberen we jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden (los van de inhoud, waar je wel of niet blij mee kan zijn). Dat doen we bijvoorbeeld ook rondom de vorderingen voor het trackingvrij gaan met Tweakers, waar we met vaste cadans over updaten. Feedback daarover is overigens van harte welkom.

Verder gaan we kijken hoe we het sentiment onder de community beter in kaart kunnen brengen. Meer dan een jaar geleden hebben we daar Usabilla voor in gebruik genomen, maar daar zijn we niet compleet tevreden over (o.a. door het feit dat sommige adblockers de surveys tegenhouden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
@WoutF fijn dat het hoge woord er eindelijk uit is gekomen, dat de site op onderdelen verwaarloosd is door HQ.

Mooi om te horen dat er ook projecten lopen om eea op te pakken.

Maar op zich ben ik daar allemaal niet in zo geïnteresseerd, hebben we al zo vaak gehoord, maar ben meer benieuwd hoe dit soort zaken zo uit de hand hebben kunnen lopen en hoe dit processueel in de toekomst voorkomen kan worden.

Wat mij betreft lijkt het er nog steeds op dat er niet een centrale persoon regio en liefde houdt voor de frontpage. Ik ga zo weer een bug posten in stoute bugs, ook weer een niet-werkend overblijfsel waar niemand oog naar heeft gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:54
WoutF schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:21:
[...]

We kunnen wel zeggen dat bij keuzes rondom siteontwikkeling er de laatste jaren teveel nadruk lag op de zakelijke kant en te weinig op de gebruiker. Dat doen we nu anders.

Het grootste dat we nu anders doen is sinds vorig jaar andere afwegingen maken. Dit jaar leverde dat o.a. een sterk verbeterde imageupload, shopfilter, verbeteringen aan V&A en de introductie van 2FA op. Dat is een begin. Als ik schrijf 'we moeten consistenter dingen laten zien' dan heb ik het over dat soort zaken. Hopelijk is die lijst een stuk langer als we hier over een jaar op terugkijken. Daarbij zullen we wel altijd blijven kijken naar hoeveel waarde we ermee leveren en voor wie. Zoals @MsG en @Bor ook al opmerkten; de community is geen homogene groep met één wens. De valkuil om te denken dat je eigen mening en voorkeur gedeeld wordt door duizenden anderen is er eentje waar ik persoonlijk ook vaak genoeg met twee benen in gestapt ben.
Allereerst bedankt voor je reactie, het toont dat bepaalde feedback wel degelijk binnenkomt en dat men weet waar het wringt. Ik zie toekomstige (kwaliteits) verbeteringen tegemoet, o.a. ook de communicatie die Bart eerder noemde.
Uiteindelijk denk ik dat de kwetsbaarheid bij verwachtingen ligt. Vooral het fanatieke gedeelte van de community (die zeker veel belangrijke inbreng heeft) verwachten recht op bepaalde dingen te hebben, dit kan terecht of onterecht zijn maar uiteindelijk is dat niet zo heel belangrijk:
Verwachtingen dienen duidelijk gecommuniceerd te worden en vervolgens gemanaged te worden door m.i. enerzijds maar niet alleen de CM (de verwachting inschatten, aangeven of er wat mee gedaan gaat worden of niet, en waarom wel of niet, en dat vervolgens ook nalopen; dingen kunnen uitlopen, lastiger blijken dan verwacht, communiceer hier ook over).

Waar het dan pijnlijk wordt is wanneer in het dossier Tweakers en cookies een nieuw punt ontstaat: een punt waar als je het mij vraagt het 100% bekend moet zijn hoe de community er over denkt. De negatieve blik die de community daarop heeft (of die nu terecht is of onterecht) wordt daardoor uiteindelijk alleen maar bevestigd wordt: 2 jaar nadat wetgeving ingevoerd is en het telkens maar weer weggeschoven werd komt er een oplossing die op / net naast de grens van wat moet loopt.

Nu is er toegegeven dat er daar dingen fout zijn gegaan en dat er inmiddels hard aan gewerkt wordt om dat op te lossen en Tweakers uiteindelijk vrij van 3rd party tracking te maken, maar uiteindelijk lijkt een analyse van waar dat precies fout is gegaan te ontbreken. (of heb ik die gemist?)
Hoe kan de overweging binnen het bedrijf zo gelegen hebben dat het overtreden van wetgeving beter in het financiële plaatje paste dan die wetgeving te volgen? Wat zou dat fanatieke gedeelte van de community er van overtuigen om dan nu een (duurder) abonnement te nemen om van die cookies af te komen?

Ik geloof van harte in de goede intenties van de Tweakers medewerkers, maar zulke beslissingen geven op zn minst de suggestie dat de financiële doelen van het bedrijf belangrijk genoeg zijn om de belangrijkste verwachting van die fanatieke community met voeten te treden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

We zullen dan ook hardere keuzes moeten gaan maken over wat we in de toekomst wel en niet willen behouden. Recent voorbeeld: de server-stats pagina was verouderd, werd niet meer goed bijgewerkt en is recentelijk dus verwijderd.
O-) 8)

Link
RobinHood schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:19:

<Over de cookie wall>
[...]
Het is niet het grootste probleem ooit ofzo, maar het wel weer een extra probleem en teken aan de wand.

<Q vind het niet super spannend>
Voor mij wel, want dit laat in mijn ogen perfect zien waar de schoen wringt.

Een website die aardig wat focus heeft op juridisch gedoe op het grote internet en privacy, overtreedt zelf 2 jaar lang de wet en treedt daardoor privacy met voeten, en komt vervolgens met een "oplossing" die ten eerste echt het minimum van het minimum is en eigenlijk niks anders zegt "dok maar voor je privacy", en ten tweede misschien/waarschijnlijk alsnog niet voldoet aan de wet.

Dat is voor mij echt de belichaming op "eerst de centen, dan de community".
Ik ben het er inhoudelijk wel mee eens, dat de grootste tech site van NL zo tewerk gaat is wat mij betreft ook gewoon niet goed te praten. Ook niet met 'we werken er aan'. Je kunt zo'n situatie gewoon niet laten ontstaan als je je publiek en product snapt.

Ik weet niet of Tweakers.net veel last heeft van dit negatieve sentiment behalve dan dat mensen zich veel meer gerechtvaardigd voelen om een adblocker oplossing te draaien.

Ik denk dat dit topic gewoon een goede is om op een 'lijst' te zetten waar ik zelf dan naar streef, al is dit punt natuurlijk wel lang en breed bekend en is aangegeven dat er 'aan wordt gewerkt'...
Dit is voor iedereen anders waarschijnlijk, maar bij mij gaat het fout bij zowel de uitvoering, want dat is gewoon een shitshow tot en met. Maar ook dat er heel wat gedraaid werd en je enorm tussen de lijntjes moest lezen om te kijken wat men nou echt bedoelde.

Terug in November dacht ik echt dat Premium enkel en alleen maar extra content zou zijn, want extra mensen aangenomen, en het was extra diepgang.

Nu blijkt dat het gewoon wat .achtergrond artikelen zijn, zonder echte extra diepgang. En je krijgt een whopping 3 gratis artikelen per maand. Vergeleken met een jaar geleden boer je dus flink achteruit. Vind ik niet heel netjes als je het eerst laat overkomen dat alles mooi extra is en niet ten koste gaat van het al bestaande aanbod/artikelen.
Nu met videokaarten, eerder met PS5's, daarvoor met miniconsoles.

Zeker met de PS5's liep het imho echt de spuigaten uit.
Ik vraag me af waarom TWeakers.net Scalping in V&A zou toelaten. Ik snap dat er zoiets als vrije marktwerking is, maar dat is wat mij betreft ook niet heilig. Waarom zou scalping niet gewoon verboden worden en: is dit een ergernis die veel breder wordt gedragen of niet?
Het was inderdaad een blunder van jewelste, er zijn nog talloze andere voorbeelden te vinden waarbij ik denk "goh, een cursus communiceren kan geen kwaad", maar deze is mij simpelweg het meest bijgebleven. En zoals te zien is, was ik ook niet de enige die dacht dat Bart serieus iedereen die niet betaalde wegzette als freerider.

Het feit dat een onhandige opmerking direct zo negatief word opgevat, dat moet echt een enorm teken aan de wand zijn, maar ik heb niet het idee dat er veel met dat teken gedaan is.
Fair enough. De communicatie en aanpak van de Harware.info merge + de introductie van Plus is inderdaad bijna een perfecte casus voor een ICT opleiding om te laten zien wat je vooral niet moet doen. Misschien een harde, onvriendelijke uitspraak, maar ik denk dat deze goed te onderbouwen is. Veel negatief sentiment is zelf veroorzaakt door brakke communicatie.

Er valt heel veel over te zeggen, maar alles is nu 'voorbij'. Plus is live. Wat geweest is is geweest. Ik speel even advocaat van de duivel door te vragen: het is geweest, wat maakt dit nu nog uit?

(Tja, de vraag is natuurlijk wat er straks weer mis gaat. Hoe wordt deze negatieve cyclus nu praktisch doorbroken? )
Klopt, daar heb je gelijk in, en ik maak mij daar ook (deels) schuldig aan, ik heb geen lange termijn oplossingen die ik zo uit mijn mouw kan schudden.

Maar een korte termijn soort van oplossing: Ga als Tweakers HQ eens om de tafel met wat mensen die hier zoveel feedback geven. Niet in discussie gaan, nee, gewoon eens een relax gesprek over waar iemand nou tegenaanloopt, hoe hij denkt dat dat komt. Niet via DM ofzo, maar wat persoonlijker. Ik denk dat een CM daar het aangewezen persoon voor is, maar da's mijn mening.
Tweakers.net heeft in het verleden wel eens 'criticasters' on-site gehad om eens constructief van gedachten te wisselen. Maar ik denk dat de feedback al lang en breed is binnen gehaald in het Plus topic. Het gehoord willen worden, ik weet zelf niet zo hoe en wat ze daar nu mee moeten, ze moeten ook gewoon werken en wat is hun belang daar in? De enige manier waarop ik zoiets zie werken als je met een groepje heen gaat die ook nog eens heel goed is voorbereid qua onderwerpen en niet in details en emotie wegzakt.

Om met dat laatste te beginnen: ik denk dat we allemaal wel zien wat voor unieks en moois Tweakers.net kan zijn en we hebben schik om hier te vertoeven.

Maar ergens heb ik wel de gedachte: waarom zouden wij die lijst met aandachtspunten waar ik om zeur bij moeten houden? Waarom kan Tweakers.net niet zelf gewoon een draad of een web-pagina bijhouden met een lijst van issues (als die er al niet is), de gevolgen en mogelijke oplossing + een tijdslijn / planning. Indien ja/nee een heldere motivatie.

Dat is nog weer meer werk voor Tweakers.net, maar ik koester de illusie dat dit een hoop steeds terug kerende discussie hier - die niets toevoegd (algemene opmerking, niet op de persoon gericht) kan voorkomen.

Duidelijkheid en eerlijkheid is voor het type Tweakers.net bezoeker (maar misschien ook wel voor mensen in het algemeen) belangrijker dan dat je alles maar doet en ja op zegt, om het dan 5 jaar open te laten staan.

Er is een lijst met top 100 features ofzo maar daar stonden features in de top 10 die 5+ jaar open stonden. En het gaat niet alleen om features, maar om meer denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Q schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:59:
[...]
Ik vraag me af waarom TWeakers.net Scalping in V&A zou toelaten. Ik snap dat er zoiets als vrije marktwerking is, maar dat is wat mij betreft ook niet heilig. Waarom zou scalping niet gewoon verboden worden en: is dit een ergernis die veel breder wordt gedragen of niet?
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als iemand een hoog bedrag wil vragen voor een zeldzaam item en er is iemand die dit er voor wil geven is dat prima. Tweakers is slechts het platform om koper en verkoper bij elkaar te brengen. Er zijn ook mensen die blij zijn met het aanbod van zeldzame / moeilijk verkrijgbare items welke in dergelijke gevallen meer willen betalen om het item via een betrouwbaar platform te verkrijgen. Het is dus niet zo zwart wit als een ergernis die veel breder gedragen wordt.

Hiernaast is een verbod op scalping ook lastig te handhaven; waar leg je de grens. Is dit alleen bij recente items, maakt het uit wat de aanbieder hier zelf betaald heeft? Wat doe je met bv zeldzame collectors items, verzamelaars objecten etc? Wanneer iemand meer dan incidenteel en in beperkte mate nieuwe items aanbiedt gaan er andere regels gelden; namelijk die voor de handelaren.

Dit is overigens een discussie op zich welke we al eens hebben gevoerd en waarbij we uiteindelijk het topic helaas hebben moeten sluiten. Zie o.a. hier; Scalping: welke stelling neemt T.net hierin?

Ik wil er voor waken dat we hier te veel over doorgaan in dit topic en daarmee erg offtopic gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 28-07-2021 20:22 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bor schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:19:

Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als iemand een hoog bedrag wil vragen voor een zeldzaam item en er is iemand die dit er voor wil geven is dat prima. Tweakers is slechts het platform om koper en verkoper bij elkaar te brengen. Er zijn ook mensen die blij zijn met het aanbod van zeldzame / moeilijk verkrijgbare items welke in dergelijke gevallen meer willen betalen om het item via een betrouwbaar platform te verkrijgen. Het is dus niet zo zwart wit als een ergernis die veel breder gedragen wordt.

Hiernaast is een verbod op scalping ook lastig te handhaven; waar leg je de grens. Is dit alleen bij recente items, maakt het uit wat de aanbieder hier zelf betaald heeft? Wat doe je met bv zeldzame collectors items, verzamelaars objecten etc? Wanneer iemand meer dan incidenteel en in beperkte mate nieuwe items aanbiedt gaan er andere regels gelden; namelijk die voor de handelaren.

Dit is overigens een discussie op zich welke we al eens hebben gevoerd en waarbij we uiteindelijk het topic helaas hebben moeten sluiten. Zie o.a. hier; Scalping: welke stelling neemt T.net hierin?

Ik wil er voor waken dat we hier te veel over doorgaan in dit topic en daarmee erg offtopic gaan.
Helemaal helder maar voor mij ging het om de verwijzing naar het antwoord. Ik vraag me wel af waarom dit onderwerp dan hier in dit topic wel terug komt.

Komt dit doordat iemand niet heef zitten opletten (no offence) of is dit soort informatie ook niet makkelijk te vinden? (Search door het forum vind ik zelf niet een antwoord).

Of was het maar een stokpaardje van één persoon en is het eigenlijk niet relevant voor dit topic? (Algemene vraag, niet op de persoon gericht)

Bor, ben jij trouwens hier een officiële Tweakers.net woordvoerder of reageer je hier als mod en/of op persoonlijke titel?

In het Tweakers abonnementen topic staat dit in de topic start:
Om een schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, nemen admins en moderators niet inhoudelijk deel aan de discussie. Zij zijn alleen actief in dit topic om te modereren.
Waarom zou dat hier niet net zo goed gelden? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Q schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:32:
[...]

Helemaal helder maar voor mij ging het om de verwijzing naar het antwoord. Ik vraag me wel af waarom dit onderwerp dan hier in dit topic wel terug komt.

Komt dit doordat iemand niet heef zitten opletten (no offence) of is dit soort informatie ook niet makkelijk te vinden? (Search door het forum vind ik zelf niet een antwoord).

Of was het maar een stokpaardje van één persoon en is het eigenlijk niet relevant voor dit topic? (Algemene vraag, niet op de persoon gericht)
Tja, ik weet dat er anderen zijn die het ook meer dan kut vinden en vinden dat de gegeven argumenten nogal zwak zijn, maar ik weet natuurlijk niet voor hoeveel procent ik daadwerkelijk spreek.

De meeste mensen zal het natuurlijk een zorg zijn, maar tja, ik kan nog wel 100 andere thema's bedenken waarbij de meerderheid van de users denkt "ach, /care"

@Bor Korte reactie op je vragen, die kunnen praktisch allemaal beantwoord worden met "waar Tweakers de grens stelt"

Er is niks limited editions aan een PS5, je kan dan prima een regel maken van "nieuwe producten mogen tot 6 maanden na launch niet voor meer dan 105% van de aanschafprijs worden verkocht"

Bijvoorbeeld, dit komt zo even uit mijn natte mouw geschud.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Er is een lijst met top 100 features of zo maar daar stonden features in de top 10 die 5+ jaar open stonden. En het gaat niet alleen om features, maar om meer denk ik.
We kunnen oude spullen in de steigers zetten, of onderdelen echt nieuw opzetten en daarin de feedback uit deze features meenemen. Soms is opnieuw opzetten minder inspanning.

Trouwens, zonder die features te willen diskwalificeren, mogelijk bevinden zich tussen die features wat wezenlijke veranderingen die als startpunt kunnen dienen. Misschien is het alleen toch ook nuttig om een stap verder naar achteren zetten om te kijken hoe tweakers als site voor IT'ers en andere technici nog beter kan gaan werken. Hiervoor moeten we denk ik wat meer naast onze eigen schoenen gaan staan en proberen te bedenken waar we als groep beter van zouden kunnen worden.

Welke kant tweakers op moet hangt ook af van de precieze doelstelling van tweakers zelf. Meer geregistreerde communityleden in eerste instantie verwacht ik, later uitmondend in meer betalende communityleden. Dat was tenminste het initiële doel van Plus. Dit doel is te splitsen in het vasthouden van de betalende geregistreerde gebruikers en nieuwe gebruikers werven.

Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar voor mijzelf sprekende zou ik het al heel mooi vinden als tweakers bepaalde stukken van de site grondig aanpakt. Welke feature dan wel of niet of eerst of later gebeurt, dat is mij secundair. Als er maar beweging in komt. Als we dan toch bezig zijn, de tijden zijn veranderd, onze behoeftes ook. Welke portals willen we zien en waarin kan tweakers een centrale rol pakken. Waar zou je om de haverklap naar terugkeren. Missen we functies? Laten we proberen voorbij het bestaande te denken.

Voor inhoudelijke onderwerpen zou ik zelf echt even goed moeten gaan zitten. Ik kan wat uit de heup schieten. Als na lang nadenken de conclusie is: het bestaande, maar dan beter toegankelijk met een deftige interface dan is dat in ieder geval het resultaat van een bewust proces geweest. Op dat punt ben ik zelf alleen nog niet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyberMania
Niet om steeds te herkauwen, maar bijv laatst was ik bezig met een nieuwe tv uit te zoeken. Tweakers wil je aankoophulp zijn (een van de doelstelling toch @WoutF).

Ik ga naar reviews -> televisies -> sorteren op score (de beste tv’s wil ik zien).

Weet je welke bovenaan komt bij reviews, televisies gesorteerd op score.

Een tv (review) van 2012. Bijna 10 jaar oud dus.

Die komt als eerste naar boven!

Dat heeft mijn inziens niks met allerlei keuzes te maken; maar met oog voor kwaliteit en streven naar een goed werkende site als geheel en daar resources voor uittrekken. Gelukkig zal dit in de toekomst ooit verbeterd gaan worden met wat aanpassingen. Maar dat is niet zo interessant: de vraag is vooral hoe dit soort zaken er doorheen glippen en hoe je dat nou in de toekomst consequent voor kan zijn (ipv achteraf weer na zo veel tijd een fix moeten doorvoeren).

Dit is ook zakelijk want ik denk dat winnaars van Tweakers Awards graag ook makkelijk met hun award gevonden willen kunnen worden als iemand opzoek is naar een nieuw product (naast dat uiteraard andere dingen ook belangrijk zijn zoals levertijd en prijs enz).

[ Voor 44% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:04:
Niet om steeds te herkauwen, maar bijv laatst was ik bezig met een nieuwe tv uit te zoeken. Tweakers wil je aankoophulp zijn (een van de doelstelling toch @WoutF).

Ik ga naar reviews -> televisies -> sorteren op score (de beste tv’s wil ik zien).

Weet je welke bovenaan komt bij reviews, televisies gesorteerd op score.

Een tv (review) van 2012. Bijna 10 jaar oud dus.

Die komt als eerste naar boven!

Dat heeft mijn inziens niks met allerlei keuzes te maken; maar met oog voor kwaliteit en streven naar een goed werkende site als geheel en daar resources voor uittrekken. Gelukkig zal dit in de toekomst ooit verbeterd gaan worden met wat aanpassingen. Maar dat is niet zo interessant: de vraag is vooral hoe dit soort zaken er doorheen glippen en hoe je dat nou in de toekomst consequent voor kan zijn (ipv achteraf weer na zo veel tijd een fix moeten doorvoeren).
Het is ook vreemd dat de (plus) achtergrond artikelen als review gecategoriseerd staan in deze review page. Een achtergrond artikel is naar mijn idee geen review.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Het is ook vreemd dat de (plus) achtergrond artikelen als review gecategoriseerd staan in deze review page. Een achtergrond artikel is naar mijn idee geen review.
Zou leuk zijn als Plus een eigen categorie krijgt. Het is echt bloedirritant. Met CSS is een boel op te lossen, maar het behoort het er gewoon niet te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
HKLM_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Klopt dat vind ik ook waardeloos geregeld en zou echt niet moeten als professionele organisatie, maar ik denk dat Wout ook hier weinig mee kan. Die zal het gooien op de tech-achterstand / complexiteit van de site die het voor hem niet anders kunnen maken. Het is goed als Bart/DPG hier tzt wat toelichting op kunnen geven. Want het gaat niet alleen om het investeren in nieuws maar ook in de techniek achter de site (zie alle problemen met de cookiewall of tweakblogs bijv). Dat is echt nog een stapje hoger qua budget / resource planning dan Wout denk ik over gaat. En het gebrek aan kwaliteitszorg in de vorm van helicopterview ipv eilandjes van productowners. Die telkens elk los verzoeken indienen voor aanpassingen bij de devvers en dan gekeken wordt welke het belangrijkst op dat moment is (dat is vooral reactief werken ipv vooruitzien / langer termijn visies ook op technisch vlak ontwikkelen).

Ik denk dat je de oplossing echt in de organisatie, budgetten en processen moet zoeken ; ipv telkens op dingen die boven komen moet springen en het dan voorlopig weer opgelost is. Maar daar hoor je ze nauwelijks over. En is de cirkel weer rond: een deel van de community moet zich schikken naar de nieuwe werkelijkheid (Tweakers is niet meer de hobbysite van vroeger) maar aan de andere kant zie je diezelfde nieuwe houding niet terug in het handelen van HQ: dan is het tja het is nu eenmaal niet anders want de code. Terwijl idd het gewoon echt niet hoort achtergrondartikelen onder reviews. Tenminste niet vanuit basaal userperspectief.

[ Voor 71% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 21:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
ed1703 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:16:
[...]

Zou leuk zijn als Plus een eigen categorie krijgt. Het is echt bloedirritant. Met CSS is een boel op te lossen, maar het behoort het er gewoon niet te staan.
Ja inderdaad, de backend kan toch niet zo slecht zijn dat dat niet meer mogelijk is?
Het komt nu over of ze niet over alles goed hebben nagedacht en denken ach zo kan het ook wel.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Die zal het gooien op de tech-achterstand / complexiteit van de site die het voor hem niet anders kunnen maken. Het is goed als Bart/DPG hier tzt wat toelichting op kunnen geven. Want het gaat niet alleen om het investeren in nieuws maar ook in de techniek achter de site (zie alle problemen met de cookiewall of tweakblogs bijv). Dat is echt nog een stapje hoger qua budget / resource planning dan Wout denk ik over gaat.
En stel nu dat tweakers een heel goed verhaal heeft dat die investering rechtvaardigd? In plaats van een verdediging van lopend onderhoud een grondige herziening van de site en met een plan voor de toekomst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:37:
[...]

Ja inderdaad, de backend kan toch niet zo slecht zijn dat dat niet meer mogelijk is?
Het komt nu over of ze niet over alles goed hebben nagedacht en denken ach zo kan het ook wel.
Volgens mij had @crisp al eens aangegeven hoe het precies zit. Weet dit niet zeker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyberMania
teacup schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:39:
[...]
En stel nu dat tweakers een heel goed verhaal heeft dat die investering rechtvaardigd? In plaats van een verdediging van lopend onderhoud een grondige herziening van de site en met een plan voor de toekomst?
Er komt inderdaad een redesign aan geloof ik waarin tal van wensen worden meegenomen (zoals Dark Modus en nog meer zelfs misschien iets wat betreft Tweakblogs - op zoiets is al een paar keer gehint). Maar zoals gezegd dat boeit mij niet zo: de vraag is voor mij steeds hoe kan het steeds zo ver komen (denk aan cookiewall, ondermaatse startartikelen premium, verouderde darlings enz) en hoe is HQ nou van plan om structureel dit soort dingen in de toekomst te voorkomen dat het niet meer (althans: veel minder) kan voorkomen. En dat is niet alleen techniek of meer nog meer inspelen op communitywensen (vooral reactief, Plus uitgezonderd waarin duidelijk wel pro-actief iedereen is meegenomen) of nog beter communiceren - maar moet je vind ik echt zoeken in processen, budgetteringen, resourceplanning, kwaliteitszorg, organisatie enz.

Een deel van het probleem ligt denk ik ook in het: never change a winning team. Als elk jaar de cijfers qua bezoek enz groeien waarom dan veel veranderen. Niet urgent, maar als je maar lang genoeg wacht wordt alles vanzelf een urgent probleem door veroudering. Overigens misschien ook tekenend dat Tweakers al jaren niet meer de website van het jaar award weet binnen te slepen.

[ Voor 32% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:43:
[...]

Er komt inderdaad een redesign aan geloof ik waarin tal van wensen worden meegenomen (zoals Dark Modus en nog meer zelfs misschien iets wat betreft Tweakblogs - op zoiets is al een paar keer gehint). Maar zoals gezegd dat boeit mij niet zo: de vraag is voor mij steeds hoe kan het steeds zo ver komen (denk aan cookiewall, ondermaatse startartikelen premium, enz) en hoe is HQ nou van plan om structureel dit soort dingen in de toekomst te voorkomen dat het niet meer (althans: veel minder) kan voorkomen. En dat is niet alleen techniek of meer nog meer inspelen op communitywensen (vooral reactief) of nog beter communiceren - maar moet je vind ik echt zoeken in processen, budgetteringen, resourceplanning, kwaliteitszorg, organisatie enz.
Ik heb dat gerucht over een nieuwe style een paar keer voorbij horen komen. Iemand had het ook over screenshots. Zit dat in een speciaal forum deel momenteel?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
HKLM_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb dat gerucht over een nieuwe style een paar keer voorbij horen komen. Iemand had het ook over screenshots. Zit dat in een speciaal forum deel momenteel?
Verspreid over verschillende topics ; maar hier kan je al het eea vinden:

plan: Denk mee over de nieuwe frontpage

In het bovenstste plaatje zie je een halve maan als easter egg (leuk gevonden trouwens 👍🏼). Volgens sommigen een dark modus (of een do not disturb-feature voor notificaties; maar lijkt me een dark mode ook te worden).

[ Voor 18% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]
Er komt inderdaad een redesign aan geloof ik waarin tal van wensen worden meegenomen (zoals Dark Modus en nog meer zelfs misschien iets wat betreft Tweakblogs). Maar zoals gezegd dat boeit mij niet zo: de vraag is voor mij steeds hoe kan het steeds zo ver komen (denk aan cookiewall, ondermaatse startartikelen premium, enz) en hoe is HQ nou van plan om structureel dit soort dingen in de toekomst te voorkomen dat het niet meer (althans: veel minder) kan voorkomen. En dat is niet alleen techniek of meer nog meer inspelen op communitywensen (vooral reactief) maar moet je echt zoeken in processen, budgetteringen, resourceplanning, oog voor kwaliteit willen bieden, organisatie enz.
Sorry maar dat noem ik nog steeds een voortborduren op een bestaand concept.

In antwoord op je vraag: durven veranderen en blijven veranderen vermoed ik, niet omdat de omgeving je dat oplegt, maar omdat je zelf vindt dat het anders moet. Een grote sprong formuleren en bewegen voordat de omgeving zich opdringt. Maar ik vind dat verleden eigenlijk niet zo interessant

Persoonlijk denk ik dat ze ook veel meer moeten durven vragen voor wat ze bieden, informatie content is veel aan bod geweest, maar ik praat vooral over de kwaliteit van het platform. Om een voorbeeld te geven, maar er zijn meer dingen mogelijk. tweakers zit op een enorme bak informatie. Maar vinden? Ho maar. Afgezien van de scroll pagina's met een listing waarin met wat geluk geïndexeerd kan worden, of een enkele zoekterm, gaat het niet. Zelf vind ik dat zonde. Zou tweakers naast de rol van nieuwssite en community ook die van kennisbank aannemen dan is mijn verwachting dat dit best IT'ers en technici naar de site kan trekken.

Gestart kan worden met het beter ontsluiten van het nieuws en de reviews, dat is momenteel haar zelfverklaarde core. Maar zo'n kennisbank kan veel verder worden getrokken, ook gevoed door forum, blogs en community. Als er kennis te halen is, dan verwacht ik dat de site vanzelf gevonden gaat worden. Stel dat wij als professional onze kennis daar neerzetten en dan ook kunnen kijken wat onze vakgenoten daar beschikbaar stellen?

Een dergelijke aanpak is voor tweakers best radicaal als doel, maar is ook voor broodheer DPG interessant. Een krant als de Volkskrant stoeit wat met dossiers, maar die site en app zijn een drama. Het gaat volgens mij allemaal om inhoud, inhoud, inhoud en toegang tot inhoud. DPG heeft momenteel geen benul wat ze kan met elektronisch informatieaanbod, dat blijkt wel uit haar krantensites. tweakers kan hiervoor haar kraamkamer zijn. Het zou mij niet verbazen als DPG gevoelig zou zijn voor zo'n voorstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Even kort (sorry doe nu niet helemaal recht aan je post), maar klopt helemaal. Ook hier zullen ze vast in de toekomst meer mee willen doen en de search ook verbeteren enz. Maar ja: voor mij ook de vraag weer waarom moet voor basale dingen steeds door de community aan de bel worden getrokken voor ze er mee aan de slag gaan? Waarom gaat dit niet vanzelf? Met een antwoord van de dev-capaciteit is beperkt of we hebben een verouderde backend kom je niet weg als het om basale dingen gaat die gewoon correct horen te werken. Hoe kan je als professionele organisatie nou meer doen om elke keer dit soort zaken wat beter voor te zijn ipv vervolgens klagende communityleden (klagen is het verkeerde woord; zie het als verbetervoorstellen) dat het echt zo niet meer kan.

En je zag bijv bij Plus wel dat al in een heel vroegstadium we werden meegenomen in de ontwikkeling (top!) maar dat is natuurlijk niet een oplossing voor alles. Probleem is ook: als iets eenmaal is geïmplementeerd wie controleert dan regelmatig, na implementatie, of het nog bij de tijd is en of het nog past in het geheel (een consistente ervaring door de hele site heen). Daar schort het ook nogal eens aan: features bouwen maar daarna onvoldoende liefde geven, bijv it pro. Maar ook Tweakers Awards introduceren en cijfer-scores schrappen maar vervolgens vergeten iets te doen met de sorteerfunctie “sorteren op score” bij reviewtab. Zie het niet als nit-picking over wat kleine dingen maar zie het als alles bij elkaar genomen.

Ik denk dat daar een deel van de oplossing ligt: want soms is het er wordt over dingen geklaagd; vervolgens wordt het opgelost (en denken jullie: we passen steeds toch aan naar jullie wensen voor zo ver dat kan). En dan denk je klaar want we hebben geluisterd en nu is het zoals jullie willen toch. Maar ja na een jaar duiken er weer nieuwe dingen op die niet voldoende aandacht hebben gekregen uit eigen initiatief en begint het weer opnieuw.

[ Voor 103% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 22:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ed1703 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Volgens mij had @crisp al eens aangegeven hoe het precies zit. Weet dit niet zeker.
Klopt ja. Ik kan het ook wel opzoeken maar het is makkelijker om het hier ook gewoon proberen uit te leggen. In de basis is dit iets wat gewoon organisch zo gegroeid is. Vroeger hadden we nieuwsberichten, reviews en .plans. Elk artikeltype had zijn eigen eigenschappen en layout (reviews hadden meerdere pagina's, .plans hadden eigen categorieën etc.). Later kwamen er wensen voor andere artikeltypen, en telkens werd er dan gekeken welk bestaande type daar qua mogelijkheden het beste bij paste. Voor redactieblogs (tegenwoordig .geeks) sloten de mogelijkheden van nieuwsberichten het beste aan, en achtergronden konden het beste onder de technische basis van reviews worden geplaatst. Acties en advertorials werden weer een subtype van .plan, enzovoorts.

Wat je nu ziet is dat we eigenlijk zoveel verschillende typen artikelen hebben dat de oude (technische) scheiding nieuws/reviews/.plans daar simpelweg geen recht meer aan doet en zelfs verwarrend is. De vraag is ook of die scheiding nog wel nodig is. Op de frontpage staan ze nu immers ook allemaal in 1 lijst.

Hier rijst dan vooral de vraag hoe de bestaande portals hierin passen. Hebben deze daadwerkelijk waarde voor bepaalde artikeltypen, en zo ja, voor welke dan? Ik weet dat er plannen zijn voor een plus-portal, maar misschien is dat een goed moment om eens een stapje terug te doen en te kijken naar het grotere plaatje.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@CyberMania (nu ook even kort) Ik vermoed dat er een soort van deadlock ontstond door de vele wensen van financiers en de vele veranderingen die over sites zijn heengevallen enerzijds en het groter wordende gebrek aan inkomsten anderzijds. Zo kan je in de reactiviteit terecht komen. Maar eigenlijk moeten ze dit antwoord zelf maar geven.

De kunst is nu uit die reactiviteit te komen. Een heel mooi plan te formuleren en zorgen dat een heleboel issues die wij allemaal hadden en hebben in dat plan verdisconteerd raken of in de budgettering van de verandering kunnen worden meegenomen. En ik denk dat de community (wij) kunnen helpen welke richting dat plan op zou moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Ja maar dan vooral niet vergeten; nadat het plan is geïmplementeerd komt er vast weer iets nieuws langs. Hoe zorg je dat de dan weer bestaande dingen die niet (goed) meer werken nog aandacht krijgen die ze verdienen.

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Persoonlijk denk ik dat de hele site op de schop moet, dus dan moet je een hele goede missie definiëren die dat rechtvaardigt. Daarom is dat plan nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Ja maar voor mij persoonlijk is dat niet de essentie. Ook dan zul je na een paar jaar zonder een andere processen hetzelfde weer als nu hebben. Dit werkt niet meer goed waarom hebben we het nog niet verwijderd of dit had al een jaar geleden anders ingericht moeten zijn.

Dit is wel treffend in de context van de community aan het stuur of productmarketeers van DPG over verschillende inzichten in wat belangrijk is voor de site:

Nb: beschouw het puur op de hoofdlijnen, juist T.net is een voorbeeld die wel veel meer de gebruikers mee laat beslissen.

[ Voor 75% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 23:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:23:
Even kort (sorry doe nu niet helemaal recht aan je post), maar klopt helemaal. Ook hier zullen ze vast in de toekomst meer mee willen doen en de search ook verbeteren enz. Maar ja: voor mij ook de vraag weer waarom moet voor basale dingen steeds door de community aan de bel worden getrokken voor ze er mee aan de slag gaan? Waarom gaat dit niet vanzelf? Met een antwoord van de dev-capaciteit is beperkt of we hebben een verouderde backend kom je niet weg als het om basale dingen gaat die gewoon correct horen te werken. Hoe kan je als professionele organisatie nou meer doen om elke keer dit soort zaken wat beter voor te zijn ipv vervolgens klagende communityleden (klagen is het verkeerde woord; zie het als verbetervoorstellen) dat het echt zo niet meer kan.

En je zag bijv bij Plus wel dat al in een heel vroegstadium we werden meegenomen in de ontwikkeling (top!) maar dat is natuurlijk niet een oplossing voor alles. Probleem is ook: als iets eenmaal is geïmplementeerd wie controleert dan regelmatig, na implementatie, of het nog bij de tijd is en of het nog past in het geheel (een consistente ervaring door de hele site heen). Daar schort het ook nogal eens aan: features bouwen maar daarna onvoldoende liefde geven, bijv it pro. Maar ook Tweakers Awards introduceren en cijfer-scores schrappen maar vervolgens vergeten iets te doen met de sorteerfunctie “sorteren op score” bij reviewtab.
Er is hier niet 1 specifieke oorzaak voor aan te wijzen. Alles speelt wel een beetje mee: (te) grote ambities, achterstallig onderhoud, een wellicht te krap bemeten dev- en poductteam, moeite om bepaalde keuzes te maken (kill your darlings), te veel focus op andere zaken dan die belangrijk zijn voor de communty etc.

Daarnaast zie ik ook dat onze huidige werkwijze erg gericht is op concrete doelen binnen een kort tijdspad. Dat maakt het lastig grotere zaken aan te pakken die niet direct bijdragen aan de gestelde doelen. Het maakt het in mijn ogen zelfs lastig om kleinere projecten echt goed af te ronden. Vaak moet de kers op de taart ontbreken, of blijft het bij een MVP (en weer dóóóór!). Dat frustreert soms ook wel, zeker als je zoals ik van mening bent dat je dingen gewoon goéd moet doen en het anders beter kan laten.

Daarnaast zie ik ik echter ook dat de laatste tijd (jaren) allerlei secundaire zaken steeds meer tijd kosten. Denk aan zaken die we vanuit wet- en regelgeving moeten doen (AVG, consent, recht op vergetelheid etc.), maar ook de impact van toenemende veiligheidsdreigingen, spam, ddossen, oplichting en dat soort zaken waar we ook onze tools en werkwijzen op moeten aanpassen.

En uiteraard hebben we een mondige en veeleisende community die bestaat uit veel verschillende mensen met vaak ook verschillende wensen en behoeften ;) We kunnen het simpelweg niet iedereen 100% naar de zin maken. Soms spelen er tegenstrijdige belangen of kosten bepaalde processen nu eenmaal tijd. Daarnaast zijn prioroteiten ook veranderlijk en komen calamiteiten altijd tussendoor op momenten dat het niet uitkomt (wat uiteraard nooit is :p).

Dus ja, waar we volgens mij mee aan de slag moeten is een bredere productvisie op de verschillende onderdelen van de site (redactioneel, pricewatch, v&a, forum/community etc) en een verandering/aanpassing in onze werkwijze zodat daar ook invulling aan gegeven kan worden. Dat zijn overigens zaken die hier intern ook wel (h)erkent worden.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Dit is precies het verhaal :D
crisp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:20:
[...]

Er is hier niet 1 specifieke oorzaak voor aan te wijzen. Alles speelt wel een beetje mee: (te) grote ambities, achterstallig onderhoud, een wellicht te krap bemeten dev- en poductteam, moeite om bepaalde keuzes te maken (kill your darlings), te veel focus op andere zaken dan die belangrijk zijn voor de communty etc.

A
Daarnaast zie ik ook dat onze huidige werkwijze erg gericht is op concrete doelen binnen een kort tijdspad. Dat maakt het lastig grotere zaken aan te pakken die niet direct bijdragen aan de gestelde doelen. Het maakt het in mijn ogen zelfs lastig om kleinere projecten echt goed af te ronden. Vaak moet de kers op de taart ontbreken, of blijft het bij een MVP (en weer dóóóór!). Dat frustreert soms ook wel, zeker als je zoals ik van mening bent dat je dingen gewoon goéd moet doen en het anders beter kan laten.

B
Daarnaast zie ik ik echter ook dat de laatste tijd (jaren) allerlei secundaire zaken steeds meer tijd kosten. Denk aan zaken die we vanuit wet- en regelgeving moeten doen (AVG, consent, recht op vergetelheid etc.), maar ook de impact van toenemende veiligheidsdreigingen, spam, ddossen, oplichting en dat soort zaken waar we ook onze tools en werkwijzen op moeten aanpassen.

C
En uiteraard hebben we een mondige en veeleisende community die bestaat uit veel verschillende mensen met vaak ook verschillende wensen en behoeften ;) We kunnen het simpelweg niet iedereen 100% naar de zin maken. Soms spelen er tegenstrijdige belangen of kosten bepaalde processen nu eenmaal tijd. Daarnaast zijn prioroteiten ook veranderlijk en komen calamiteiten altijd tussendoor op momenten dat het niet uitkomt (wat uiteraard nooit is :p).

Conclusie
Dus ja, waar we volgens mij mee aan de slag moeten is een bredere produktvisie op de verschillende onderdelen van de site (redactioneel, pricewatch, v&a, forum/community etc) en een verandering/aanpassing in onze werkwijze zodat daar ook invulling aan gegeven kan worden. Dat zijn overigens zaken die hier intern ook wel (h)erkent worden.
Ik was net bezig om iets te gaan schrijven over die productvisie. Misschien nog wat meer uitgezoomd naar de hele site als totaal product en niet alleen de componenten. Ik denk dat jullie daar echt een pas op de plaats mogen maken.

Neem nu deze twee links die over Tweakers.net gaan:

https://tweakers.net/info/over-tweakers/

https://tweakers.net/info/faq/

Wat valt mij op: het gaat alleen maar over technische producten. Maar al langer schrijft Tweakers.net meer achtergrond artikelen en ook het nieuwe Plus valt hier onder. Dus die teksten dekken de lading niet (meer) denk ik.

De missie en visie van wat Tweakers.net nu werkelijk is vind ik hier niet goed uitgewerkt / actueel. Hopelijk is dat intern wat helderder ;). Missie en visie is soms vaag maar het kan zo helpen met het maken van keuzes en weten welke zaken werkelijk prioriteit hebben.

Daarmee zou denk ik issue A wat meer aangepakt kunnen worden. Dat is puur een interne organisatorische aangelegenheid die helemaal zelf onder controle is en dus ook gefixed kan worden. Lastige bezoekers (C) of externe factoren (B) daar heb je minder controle over. Maar als je A goed in de vingers hebt dan kun je ook met die B en C denk ik een stuk beter omgaan.

Zo wordt het ook makkelijker om (nog meer) oude zaken op te ruimen. ;)

Of bijvoorbeeld de keuze te maken om Tweakblogs uit te faseren of juist er op te investeren. Wat ik hier nu persoonlijk van denk is niet eens meer relevant, het gaat om hoe Tweakblogs in de grotere strategie van Tweakers.net past en hoe het bijdraagt aan de missie en past in de visie.

Dan kun je ook beter aangeven of een idee als Tweakers.net als echt een soort kennisbank daar ook wel of niet in past.

Edit: ik denk dat ik ergens wel voor het koor predik, het "issue" zit natuurlijk aan de kant van de organisatie die op korte-termijn doelen stuurt en voor MVPs gaat en geen ruimte biedt voor onderhoud of het aanpassen van de site structuur waar nodig om makkelijker op toekomstige ontwikkelingen in te springen. Het klassieke issue met IT en software development.

De best open beschrijving van Crisp sluit wel aan bij het gevoel dat commercie op plaats één staat, dus het is niet alsof "we" het niet door hebben. Misschien is dat 'toeval' en zijn dit gescheiden onderwerpen (code focus op short-term commercie vs. het bezoekersentiment). In dat kader is de Steve Jobs video van Cybermania ook relevant.

Dit alles is echter uiteindelijk een interne Tweakers.net aangelegenheid waarbij ik me afvraag in hoeverre de bezoekers / community hier verder echt iets aan kan toevoegen / helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 29-07-2021 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Vaak moet de kers op de taart ontbreken, of blijft het bij een MVP (en weer dóóóór!). Dat frustreert soms ook wel, zeker als je zoals ik van mening bent dat je dingen gewoon goéd moet doen en het anders beter kan laten.
Wat sommige mensen niet begrijpen is dat je soms 100% moet realiseren om resultaat te behalen. En dat als je 99% weet te realiseren dat je dan 0% resultaat behaald. Je moet iets end-to-end afmaken.

Doe je dat niet, dan is die 99% development effort 100% verspilling geweest en ook een lost opportunity.

Dit alles om te proberen een beetje begrip voor de (mogelijke) situatie te tonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:17:
[...]

KHet is goed als Bart/DPG hier tzt wat toelichting op kunnen geven. Want het gaat niet alleen om het investeren in nieuws maar ook in de techniek achter de site (zie alle problemen met de cookiewall of tweakblogs bijv). Dat is echt nog een stapje hoger qua budget / resource planning dan Wout denk ik over gaat.
Even niet inhoudelijk, maar organisatorisch; Wout en ik zijn MT leden. Wout is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor content (behalve commerciële content) en het Testlab. Ik zei de gek ben verantwoordelijk voor commercie (sales en marketing), d.w.z. de commerciële kant van de b2b en b2c verdienmodellen en de relaties en afspraken met partners.

Daarnaast zitten Wanja (directeur) en Maite (product & development) in het MT. Vragen over redactie, content, HR, strategie (behalve commercieel) en product & development kan ik niet beantwoorden.

Bovenstaande organisatie inrichting gaat overigens dit najaar veranderen, maar het is niet aan mij om daar over te communiceren. Ik kom zoals ik eerder aangaf binnenkort met een verdieping op de commerciële strategie en communicatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
[...]

Overigens misschien ook tekenend dat Tweakers al jaren niet meer de website van het jaar award weet binnen te slepen.
Wij hebben ons actief teruggetrokken uit deze verkiezing na de versie in 2018, dit omdat we het niet eens waren met de opzet van deze verkiezing. Niet geheel toevallig hebben we de award sindsdien niet meer gewonnen. We worden overigens vanwege ons bereik en positie wel ieder jaar genomineerd, maar we accepteren de nominatie niet en doen geen promotie meer om te winnen (wat een voorwaarde is om te winnen, één van de voornaamste redenen dat we de verkiezing niet meer relevant vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Bart Zoetmulder schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:21:
[...]

Even niet inhoudelijk, maar organisatorisch; Wout en ik zijn MT leden. Wout is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor content (behalve commerciële content) en het Testlab. Ik zei de gek ben verantwoordelijk voor commercie (sales en marketing), d.w.z. de commerciële kant van de b2b en b2c verdienmodellen en de relaties en afspraken met partners.

Daarnaast zitten Wanja (directeur) en Maite (product & development) in het MT. Vragen over redactie, content, HR, strategie (behalve commercieel) en product & development kan ik niet beantwoorden.
Maar wie gaat buiten het MT gedoe om, dan over de techniek achter de site die de rest van content, commerciële activiteiten, community-functies en de andere verdienmodellen moet driven. Wie kan daar het best daar wat over zeggen? En dan bedoel ik niet de hardcore techniek zelf, maar meer de budgettering, staffing enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Laatst online: 20:22

WoutF

Hoofdredacteur
CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:03:
Ja maar voor mij persoonlijk is dat niet de essentie. Ook dan zul je na een paar jaar zonder een andere processen hetzelfde weer als nu hebben. Dit werkt niet meer goed waarom hebben we het nog niet verwijderd of dit had al een jaar geleden anders ingericht moeten zijn.

Dit is wel treffend in de context van de community aan het stuur of productmarketeers van DPG over verschillende inzichten in wat belangrijk is voor de site:

[Video: Steve Jobs: Sale/Marketing People vs. Product People]

Nb: beschouw het puur op de hoofdlijnen, juist T.net is een voorbeeld die wel veel meer de gebruikers mee laat beslissen.
Bekende video en Jobs maakt een heel goed punt daar. Zoals Bart ook al uitlegde, is er bij Tweakers niet één iemand die het beleid maakt. Dat doen we met afvaardiging vanuit redactie, sales, marketing, product en development. Dat team stelt de doelen, dat zijn dus geen externe 'DPG-mensen'.
Q schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:34:
Dit is precies het verhaal :D

[...]

Ik was net bezig om iets te gaan schrijven over die productvisie. Misschien nog wat meer uitgezoomd naar de hele site als totaal product en niet alleen de componenten. Ik denk dat jullie daar echt een pas op de plaats mogen maken.

Neem nu deze twee links die over Tweakers.net gaan:

https://tweakers.net/info/over-tweakers/

Wat valt mij op: het gaat alleen maar over technische producten. Maar al langer schrijft Tweakers.net meer achtergrond artikelen en ook het nieuwe Plus valt hier onder. Dus die teksten dekken de lading niet (meer) denk ik.
Ik had kunnen verwachten dat deze aangehaald ging worden, want mede n.a.v deze discussie ben ik ook wat meer rond gaan klikken op pagina's waar ik zelf niet dagelijks kom, en ik had deze gespot en genoteerd. :) Afgelopen donderdag heb ik het nog met een collega gehad over het feit dat we deze teksten moeten herzien. Staat dus op de radar.
De missie en visie van wat Tweakers.net nu werkelijk is vind ik hier niet goed uitgewerkt / actueel. Hopelijk is dat intern wat helderder ;). Missie en visie is soms vaag maar het kan zo helpen met het maken van keuzes en weten welke zaken werkelijk prioriteit hebben.

Daarmee zou denk ik issue A wat meer aangepakt kunnen worden. Dat is puur een interne organisatorische aangelegenheid die helemaal zelf onder controle is en dus ook gefixed kan worden. Lastige bezoekers (C) of externe factoren (B) daar heb je minder controle over. Maar als je A goed in de vingers hebt dan kun je ook met die B en C denk ik een stuk beter omgaan.
Die zijn intern helderder/actueler dan wat je daar leest :)
Zo wordt het ook makkelijker om (nog meer) oude zaken op te ruimen. ;)

Of bijvoorbeeld de keuze te maken om Tweakblogs uit te faseren of juist er op te investeren. Wat ik hier nu persoonlijk van denk is niet eens meer relevant, het gaat om hoe Tweakblogs in de grotere strategie van Tweakers.net past en hoe het bijdraagt aan de missie en past in de visie.
Tweakblogs is er zo eentje die in het kader van 'kill your darlings' bekeken wordt. Dat moet inderdaad óf goed óf niet.
Dan kun je ook beter aangeven of een idee als Tweakers.net als echt een soort kennisbank daar ook wel of niet in past.
Dat is inderdaad de juiste manier van ernaar kijken denk ik, past een feature binnen de visie/missie/doelen. Of zelfs omgekeerd: als we een bepaalde visie/missie hebben en doelen willen behalen, wat kunnen we dan het beste doen om daar te komen. Dat is hoe we intern prioriteiten stellen. Ik zie op het forum heel vaak suggesties voorbijkomen voor specifieke features en zo hebben we ook jaren gewerkt: een backlog maken van features en dan proberen te bepalen welke het belangrijkst zijn. Dat is eigenlijk niet te doen, want dan moet je appels, peren en bananen tegen elkaar afwegen. Tegenwoordig stellen we doelen bij onze strategie en kijken vervolgens welke initiatieven daar het beste bij passen.

Zo zijn we bijvoorbeeld ook bij Plus uitgekomen. Nee, ik wil zeker niet hier weer een discussie over Plus starten, het is een voorbeeld. Het doel is hier om meer abonnees te werven zodat we minder afhankelijk zijn van adverteerders, en het initiatief/project daarbij is Plus. Een ander doel is 'een meer tevreden community', en initiatieven daarbij waren o.a de imageupload, shopfilter en 2fa.
Edit: ik denk dat ik ergens wel voor het koor predik, het "issue" zit natuurlijk aan de kant van de organisatie die op korte-termijn doelen stuurt en voor MVPs gaat en geen ruimte biedt voor onderhoud of het aanpassen van de site structuur waar nodig om makkelijker op toekomstige ontwikkelingen in te springen. Het klassieke issue met IT en software development.
Omdat 'onderhoud' in een dergelijk proces makkelijk vergeten wordt, hebben we daar zoals ik eerder al schreef ook een los team op zitten. Dat team richtte zich aanvankelijk echt alleen op onderhuidse techdebt, maar inmiddels ook op wat we UX-debt noemen en waarvan wel voorbeelden voorbijgekomen zijn in dit topic.
De best open beschrijving van Crisp sluit wel aan bij het gevoel dat commercie op plaats één staat, dus het is niet alsof "we" het niet door hebben. Misschien is dat 'toeval' en zijn dit gescheiden onderwerpen (code focus op short-term commercie vs. het bezoekersentiment). In dat kader is de Steve Jobs video van Cybermania ook relevant.

Dit alles is echter uiteindelijk een interne Tweakers.net aangelegenheid waarbij ik me afvraag in hoeverre de bezoekers / community hier verder echt iets aan kan toevoegen / helpen.
'Commercie' of 'omzet en rendement' zijn altijd randvoorwaarden in een bedrijf, maar het staat binnen Tweakers zeker niet op één. Als dat het doel was, zouden we heel andere keuzes maken en van Tweakers een enorme melkkoe kunnen maken.

En wat betreft je laatste opmerking: er werken bij Tweakers echt geen domme mensen, volgens mij gaat het hier niet over hulp bij de bedrijfsvoering. Wat denk ik heel waardevol is aan dit soort discussies is enerzijds dat jullie kunnen aangeven waar onvrede zit en hoe de dingen die Tweakers doet op jullie overkomen. Geloof me, dat wordt echt allemaal besproken en meegewogen. Tegelijk kunnen wij hopelijk wat meer inzicht geven in hoe we keuzes maken, waarom we dingen doen en welke dingen achter de schermen lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Q

Q

WoutF schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:30:
Ik had kunnen verwachten dat deze aangehaald ging worden, want mede n.a.v deze discussie ben ik ook wat meer rond gaan klikken op pagina's waar ik zelf niet dagelijks kom, en ik had deze gespot en genoteerd. :) Afgelopen donderdag heb ik het nog met een collega gehad over het feit dat we deze teksten moeten herzien. Staat dus op de radar.
Leuk om te horen omdat het dus wel iets is wat leeft.

Nu we het er toch over hebben en om een beetje in dit kader mee te denken, die hele "Meer v" knop qua inhoud en hoe het werkt is misschien iets om te evalueren.

Puur mijn gedachte:

- De podcast is best wel weggestopt, super zonde, ik zie 'm niet permanent op de frontpage.

- Het 'over tweakers' zou misschien best iets prominenter op de frontage mogen / laagdrempeliger maar dat is eerder een gevoelsding dan dat ik daar harde argumenten voor heb.

In lijn met je opmerking hierboven is dit misschien ook al iets wat bekend is, dan is dit redundant.
Dat is inderdaad de juiste manier van ernaar kijken denk ik, past een feature binnen de visie/missie/doelen. Of zelfs omgekeerd: als we een bepaalde visie/missie hebben en doelen willen behalen, wat kunnen we dan het beste doen om daar te komen. Dat is hoe we intern prioriteiten stellen. Ik zie op het forum heel vaak suggesties voorbijkomen voor specifieke features en zo hebben we ook jaren gewerkt: een backlog maken van features en dan proberen te bepalen welke het belangrijkst zijn. Dat is eigenlijk niet te doen, want dan moet je appels, peren en bananen tegen elkaar afwegen. Tegenwoordig stellen we doelen bij onze strategie en kijken vervolgens welke initiatieven daar het beste bij passen.
Helemaal helder, bedankt voor de toelichting.

Wat ik hier in lees is ook een goede basis om straks te voorkomen dat feature requests niet oneindig lang open blijven staan. De report functie op de frontpage is er gekomen na 5 jaar, maar de communicatie en het verwachtingsmanagement was niet top wat mij betreft.

In de context zoals jij die schetst kan veel sneller worden aangegeven of het (nu) past binnen (een) strategie om de huidige visie/missie/doelen te realiseren. Beetje de gedachte: de short-list wordt gewoon gerealiseerd, maar de long-list (buiten de backlog) bewaren we wel voor de ideeën maar verwacht niet dat ze worden gerealiseerd (in de komende jaren). Niet dat het nooit zal gebeuren, maar het past nu niet in een strategie.

Misschien dat dit ook een beetje is wat ook bij jou / het team leeft, gewoon om mee te denken.
Zo zijn we bijvoorbeeld ook bij Plus uitgekomen. Nee, ik wil zeker niet hier weer een discussie over Plus starten, het is een voorbeeld. Het doel is hier om meer abonnees te werven zodat we minder afhankelijk zijn van adverteerders, en het initiatief/project daarbij is Plus. Een ander doel is 'een meer tevreden community', en initiatieven daarbij waren o.a de imageupload, shopfilter en 2fa.
Vrees niet, ik begrijp dat je wilt illustreren hoe het proces nu werkt, waarvoor dank.
Omdat 'onderhoud' in een dergelijk proces makkelijk vergeten wordt, hebben we daar zoals ik eerder al schreef ook een los team op zitten. Dat team richtte zich aanvankelijk echt alleen op onderhuidse techdebt, maar inmiddels ook op wat we UX-debt noemen en waarvan wel voorbeelden voorbijgekomen zijn in dit topic.
Dat is positief om te horen.
'Commercie' of 'omzet en rendement' zijn altijd randvoorwaarden in een bedrijf, maar het staat binnen Tweakers zeker niet op één. Als dat het doel was, zouden we heel andere keuzes maken en van Tweakers een enorme melkkoe kunnen maken.

En wat betreft je laatste opmerking: er werken bij Tweakers echt geen domme mensen, volgens mij gaat het hier niet over hulp bij de bedrijfsvoering. Wat denk ik heel waardevol is aan dit soort discussies is enerzijds dat jullie kunnen aangeven waar onvrede zit en hoe de dingen die Tweakers doet op jullie overkomen. Geloof me, dat wordt echt allemaal besproken en meegewogen. Tegelijk kunnen wij hopelijk wat meer inzicht geven in hoe we keuzes maken, waarom we dingen doen en welke dingen achter de schermen lopen.
Ik hoop dat je ook van mij in ieder geval wilt geloven dat ik niet te kwader trouw ben in mijn (kritische) opmerkingen. Ik begrijp ook dat opmerkingen misschien ergens (al is het maar gevoelsmatig) de grens over gaat met waar ik en misschien anderen ons mee bemoeien.

Mijn reactie was weer iets op wat Crisp heeft geschreven, die iets deelt over wat er intern gebeurd, iets wat misschien minder mooi is en ik vind het lovenswaardig dat die ruimte er is. Misschien voelt het dan als nogal makkelijk om daar op te duiken en er iets van te vinden.

Maar het is meer dat we (misschien onterecht) er iets in lezen wat aansluit bij waar we 'bang' voor zijn. En voor mij geldt dat alles wat gezegd wordt wel uiteindelijk met het gevoel dat Tweakers.net als geheel iets is waar ik affiniteit mee heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:49

dragonhaertt

@_'.'

Bart Zoetmulder schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:26:
[...]

Wij hebben ons actief teruggetrokken uit deze verkiezing na de versie in 2018, dit omdat we het niet eens waren met de opzet van deze verkiezing. Niet geheel toevallig hebben we de award sindsdien niet meer gewonnen. We worden overigens vanwege ons bereik en positie wel ieder jaar genomineerd, maar we accepteren de nominatie niet en doen geen promotie meer om te winnen (wat een voorwaarde is om te winnen, één van de voornaamste redenen dat we de verkiezing niet meer relevant vinden).
Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar dit is werkelijk de eerste keer dat ik hier iets over hoor.
Is er ooit iets gepost met wat meer diepgang/redenering waarom deze keuze gemaakt is?

Dit lijkt me onder het mom van 'transparant communiceren' toch best nuttige informatie. Ik heb veel vaker discussies en opmerkingen langs zien komen over het recente gebrek aan website van het jaar awards.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
dragonhaertt schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar dit is werkelijk de eerste keer dat ik hier iets over hoor.
Is er ooit iets gepost met wat meer diepgang/redenering waarom deze keuze gemaakt is?

Dit lijkt me onder het mom van 'transparant communiceren' toch best nuttige informatie. Ik heb veel vaker discussies en opmerkingen langs zien komen over het recente gebrek aan website van het jaar awards.
Ik kan mij niet herinneren dat we dit gedaan hebben. Daarmee denk ik dat dit niet zo is. Ik vraag me af of het voor een brede groep gebruikers interessant is, eerlijk gezegd hebben we er ook niet heel vaak opmerkingen of vragen over gekregen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bart Zoetmulder op 17-08-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
Je bericht is op de quote na leeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
IThom schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:53:
[...]

Je bericht is op de quote na leeg 8)7
Dat is gek, ik pas 'm aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
Bart Zoetmulder schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat we dit gedaan hebben. Daarmee denk ik dat dit niet zo is. Ik vraag me af of het voor een brede groep gebruikers interessant is, eerlijk gezegd hebben we er ook niet heel vaak opmerkingen of vragen over gekregen.
Ik heb hier nooit communicatie voorbij zien komen hierover, maar dat kan ik natuurlijk gemist hebben.
Ik ben het wel eens met @dragonhaertt dat zoiets wel gecommuniceerd kan worden, het hoeft geen frontpage nieuws te zijn wat mij betreft, maar ik zal niet de enige zijn die het vreemd heeft gevonden dat Tweakers na een aantal keer gewonnen te hebben nu niet eens meer meedoet.

De redenatie om wel of niet mee te doen is natuurlijk aan jullie, maar ik heb verder wel vaker opmerkingen over de website van het jaar awards voorbij zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bart Zoetmulder schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Niet dat ik perse vind dat jullie dat moeten doen, maar als niemand het weet kun je er ook geen opmerkingen over krijgen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

Niet dat ik perse vind dat jullie dat moeten doen, maar als niemand het weet kun je er ook geen opmerkingen over krijgen ;)
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Voor nu schat ik in dat het niet meer zinvol is, het is alweer 2 jaar geleden dat we hier uit zijn gestapt, maar het is wel een learning voor de volgende keer dat het goed is om dit op een manier wel aan te kondigen/mee te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

Joost schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:47:

De schoorsteen moet roken en betalen voor journalistiek wordt steeds normaler;
Volgens mij is ook helemaal niemand het er mee oneens dat de schoorsteen moet roken. Maar dat betekend niet dat we willen betalen voor de alsmaar meer graaiende aandeelhouders. Dat is (niet enkel hier) het probleem.

Dat we steeds vaker moeten betalen voor journalistiek wil niet zeggen dat het normaal is. Zeker niet wanneer het van een zeer bedenkelijk niveau is (wederom, niet enkel bij tweakers het geval).

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

• magician2000

magician2000

.....

crisp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:16:
In aanvulling op @DaFeliX met betrekking tot 2FA: we zijn nog wel van plan dat meer onder de aandacht te brengen; bijvoorbeeld door mensen er na inloggen op te wijzen als ze het nog niet ingesteld hebben.

Gebruikers die een advertentie aanmaken in V&A krijgen al een melding te zien dat als ze 2FA inschakelen ze niet meer hun advertenties via e-mail hoeven te activeren.

Ik zie 2FA soms ook aangehaald worden als voorbeeld van een feature waar we eerst de boot hebben afgehouden, maar het later wel zijn gaan doen. Dat is niet zozeer een "schoorvoetend terugkomen" op die beslissing geweest maar had naast het feit dat de wenselijkheid met de tijd gewoon is toegenomen ook een paar andere aanleidingen, namelijk het toenemende gebruik van credential stuffing waarmee ciminelen accounts overnamen om vervolgens via V&A mensen op te lichten, en (mede ook door dit soort dreigingen) de wens om ook de toegang tot ons CMS en privacy-gevoelige (gebruikers)data door crew en personeel beter te beveiligen.
Volgens mij heb ik hier geen melding over gehad (2FA bij plaatsing advertentie). Of deze is zo subtiel (onduidelijk) dat ik het helemaal niet gezien heb.

Lijkt mij een heel goed plan om dit zo snel mogelijk onder de aandacht te brengen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Joost schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:47:
De schoorsteen moet roken en betalen voor journalistiek wordt steeds normaler;
Jazeker. Maar er werd altijd al betaald voor journalistiek. Alleen op andere manier als "per klik" en op puur marktprincipes. Nu niet meer.
En je ziet ook de resultaten. De kwaliteit van de journalistiek holt op vele fronten hard achteruit. Diepgaande onderzoeksjournalistiek is op sterven na dood en onafhankelijke media is met een lampje te zoeken. En daarmee is de een controlerende macht als belangrijke pijler voor de democratie op sterven na dood. Maar ach. We kunnen hier in elk geval het wel als argument gebruiken, dat het steeds normaler wordt. Dat is namelijk een goede onderbouwing. Verruwing van de samenleving wordt ook steeds normaler en moet dus wel een goede ontwikkeling zijn. Niet dan? Om even de onzinnigheid van "het steeds normaler" argument aan te geven.
Edit: gaat dit toch weer vooral over Tweakers Plus - het moest er even uit, sorry. Maar topics dat 'Tweakers niet meer is wat het was' waren er 10 jaar geleden ook al.
Al langer denk ik. Maar dan kwamen er allemaal smoezen en opmerkingen dat T.net dat noooooooit zou doen. Maar al die hordes zijn gewoon paar jaar later genomen. (Sterkste kwam van Zeef een keer, dat "we" X niet zouden doen want "we" hadden Daniel nog. 8)7 )

De winst is nu wel dat T.net er gewoon open over is dat de community een middel is en geen doel in zichzelf. Nu moet de community dat nog doorkrijgen en uit zijn illusie stappen, waarna het stervensproces kan inzetten. Zal nog wel een forse tijd duren, maar of over het over 10 jaar nog bestaat? Ik durf er geen geld op in te zetten. Maar afgezien van mijn gratis bijdragen aan het forum, hoeven ze van mij niets te verwachten. Dan zou de balans voor mij weg zijn en zou ik meer geven als ik terug krijg. Is leuk zolang het duurt maar gok dat mijn leven niet zo zal veranderen als T.net morgen verdwenen is. Ben ook geen ICT'er.

Als echter het doel van je populistische reactie is om helder te maken dat dit cirkeltje "OMG T.net wat doe je nu' van de community op een verder gaande vercommercialisering van T.net maar door en door gaat. Heb je volledig gelijk. Maar T.net heeft dat cirkeltje wel nodig om de illusie in stand te houden dat ze echt luisteren naar de community. Dus dit ritueel (hoe vermoeiend dat ook) heeft gewoon een functie in het geheel en zal dan ook blijven plaats vinden. Daarom moet het ook "gemanaged" worden.

Grappige is dat dit proces het juist voor mij reden is om het te volgen. Om te zien hoe het elke keer een stapje opschuift, waarna de rituele dans plaatsvindt. Met veelal nieuwe deelnemers. Fascinerend om te zien. En vooral de technieken die dan bewust of onbewust weer van stal worden gehaald om de boel "te sussen", terwijl het feitelijk gewoon wordt doorgezet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Cyberpope schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:41: En je ziet ook de resultaten. De kwaliteit van de journalistiek holt op vele fronten hard achteruit. Diepgaande onderzoeksjournalistiek is op sterven na dood en onafhankelijke media is met een lampje te zoeken.
Je hebt zeker geen ongelijk, maar wie zijn schuld is dat? Is het niet de schuld van ons als samenleving dat dit gebeurd? Dankzij sociale media gaat nieuws zo snel dat journalistiek achter de feiten aanloopt. Wanneer journalisten een artikel brengen over iets dat gisteren al op sociale media of andere nieuwskanalen werd gebracht dan krijg je daarbij onmiddelijk commentaar dat ze te traag zijn, dat anderen sneller zijn. Dat mensen deze nieuwsbron beter kunnen negeren. Want feiten checken, verhalen vorm geven is niet belangrijk meer voor vele mensen. Je moet gewoon snel zijn, ongeacht hoe correct of foutief je ook bent.

En zeker onderzoeksjournalistiek, waar jij hier voor oproept, kost tijd en geld. Net die 2 dingen die vele mensen een redactie niet meer gunnen. Vroeger haalde je nieuws en achtergrond uit dag-, week- en maandbladen. Die waren niet gratis. Radio en TV? Ook niet gratis. Maar met de opkomst van het internet moet alles ineens gratis zijn. En zonder reclama, want reclame dat is ook slecht. Een journalist die weken of maanden aan 1 artikel werkt? Die doet volgens velen zijn werk niet. En welke hoofdredacteur kan zich dat nog veroorloven? Dat je uiteindelijk maanden aan een onderzoek werkt om dan op het einde alsnog mogelijks met lege handen te staan omdat het artikel niet voortbrengt wat je had gedacht?

En het is niet enkel onderzoeksjournalistiek dat daar last van heeft. Ik zie ook andere content makers die regelmatig content posten in de vorm van: ik was van plan X te doen, dat is mislukt, hier is de weg naar die mislukking. Niet omdat die weg zo interessant is, maar vooral omdat ze iets moeten publiceren in hun regelmatig ritme en er te veel tijd en geld aan is gespendeerd om het dan maar volledig verloren te laten gaan. Want ook bij hen bestaat de druk om tijdig iets uit te brengen of riskeren ze om vergeten te worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:49:
[...]

Je hebt zeker geen ongelijk, maar wie zijn schuld is dat?
Waarom met er een schuldig zijn?

Ieder van ons kan naar naar het systeem kijken en besluiten "op die wijze doe ik er niet aan mee". En daarop kun je je handelen baseren. Dat kan T.net doen net zo goed als elke gebruiker hier.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

magician2000 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:18:
[...]

Volgens mij heb ik hier geen melding over gehad (2FA bij plaatsing advertentie). Of deze is zo subtiel (onduidelijk) dat ik het helemaal niet gezien heb.

Lijkt mij een heel goed plan om dit zo snel mogelijk onder de aandacht te brengen.
Het staat in de blauw omkaderde uitleg onder de 'Advertentie opslaan'-button en wordt ook vermeld in de activatiemail die je ontvangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gATiezo-04xX3V3Oz8VgWyCFhT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EjEzDzzGkQbPIMH7CkGhMIMy.png?f=user_large

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Organisatie en community. Ik denk persoonlijk nog steeds dat Tweakers de (sterke) community niet gebruikt voor een betaalsysteem waar men blij van wordt, zonder dat het ons beperkt in de consumptie van de Tweakers content.

Overigens zou ik het onderstaande willen omsluiten in een soort [maybe-offtopic] tag zodat men het kan uitklappen op eigen inzicht :+ Dus als dit offtopic gaat, stuur mij aub deze tekst door en dan bouw ik een nieuw topic 💚

Paywalls sluiten mensen uit van deelname. Niets meer en niets minder. Die mensen zoeken hun heil vervolgens ergens anders waar het gratis is, en vaak ziet men dan dat de kwaliteit elders vaak hoger is dan hier (Tweakers loopt vaak vele maanden achter op vele zaken zoals hardware reviews).

Het doel van deze suggestie is juist een sterkere community, geld verdienen voor Tweakers is (voor mij) van secundair belang:

Ik heb het al vaker voorgesteld, maar de community is hier voor elkaar. Reddit doet het al heel erg lang dat je zaken als Reddit Gold en Reddit Silver kan kopen en uitdelen.

Als Tweakers dat nou ook zou doen. Een soort Tweakers-rewards die mensen kunnen kopen om aan goede posts en goede forumreacties en goede reviews te geven (dus aan de user die dat plaatste), dan sla je meerdere vliegen in 1 klap:
  1. De community wordt sterk gehouden door onderling beloningen uit te delen;
  2. Er zit een verdienmodel achter deze rewards;
  3. Je moet deze rewards ook op andere manieren kunnen verdienen;
  4. En je moet deze rewards ook kunnen doorspelen (tot op zekere hoogte).
Voorbeeld:

10x Tweakers Gold = €3
20x Tweakers Gold = €5
40x Tweakers Gold = €9

Als je ze zelf koopt verlopen ze nooit. Als je d'r 1 uitdeelt verloopt die na 1 maand.

Als iemand 3x Tweakers Gold krijgt dan heeft die persoon vanaf het moment dat de teller op 3 staat (ongeacht verloopdatum) automatisch +1 maand het Tweakers Hero abonnement.

Deze Gold-teller staat ook duidelijk bij je username: Blue-eagle (2/3) (Hero)

Op dat moment weten andere gebruikers dat ik al een Hero abonnement heb en met nog maar 1 Tweakers Gold automatisch een upgrade krijg naar Tweakers Plus!

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om mijn 2 Tweakers Gold beloningen uit te delen aan iemand anders.

Tweakers Elite kan je op deze manier niet verdienen, maar je kan daar wel je verkregen Tweakers Gold beloningen inwisselen voor een korting. Laten we zeggen dat 3x Tweakers Gold resulteert in €1 korting, tot maximaal €5 per maand.

De side-effects zijn legio maar overduidelijk:
  1. Tweakers krijgt meer gebruikers die hun Plus-artikelen kunnen lezen, hier op kunnen reageren, etc.
  2. Tweakers heeft een nieuw product wat ze op de markt zetten (Gold-beloningen), dit kan worden gekocht door mensen (om het uit te delen), mensen kunnen het krijgen (en gebruiken voor abonnementen), mensen kunnen het krijgen (and pay it forward).
  3. De Tweakers community doet iets met elkaar zonder dat het een directe relatie heeft met Tweakers, iets wat het huidige abonnement-systeem wel doet, het is exclusief tussen 1 user en de Tweakers organisatie.
De organisatie kan de community in staat stellen om geld op te leveren voor Tweakers. Volledig optioneel.

En vervolgens heb je nog Tweakers Silver:

30x Tweakers Silver = €5
60x Tweakers Silver = €9
120x Tweakers Silver = €15

Deze reward doet verder niks, behalve dat je een tellertje naast je naam krijgt op een post waar jij die rewards krijgt, denk aan een thumbs-up maar met nét iets meer bedankt-waarde :7 En deze teller blijft permanent staan bij zo'n post.

Upvote = like
Silver = bedankt
Gold = héél erg bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:32
In de basis heb je voor zo ver ik het zie twee componenten die samen de website tweakers.net vormen;

-De community driven content (reviews, discussies, reacties) en die monetized wordt via o.a. de pricewatch en google ads. Deze kant zal met name dankzij de pricewatch ongetwijfeld het best presterende onderdeel van de DPG groep is wat betreft marge. Immers zo ver ik mee krijg zijn de meeste moderators vrijwilligers.
-Het redactionele deel met een combinatie van nieuwsberichten en artikelen. Deze is monetized via google ads en product placement. Deze tak wordt nu aangevuld met abonnementen.

Vind je de redactionele content interessant dan zou ik zeker een abonnement afsluiten want daarmee is de kans op investering in dit onderdeel het grootst. Natuurlijk merk je dat niet de dag dat dit wordt ingevoerd. Maar uiteindelijk lijkt het mij voor een journalist prettig om in de basis te kunnen schrijven wat je wil en de tijd daarvoor te kunnen nemen. Hetgeen makkelijker is wanneer je vaste klanten altijd x betalen dan wanneer je betaald wordt vanuit een overflow naar de pricewatch en een paar campagnes. Als je op tweakers puur voor de community zit dan heeft een abonnement weinig zin en dan hoef je dat ook zeker niet af te nemen om die tweakers community in leven te houden.

Persoonlijk zou ik echter graag zien dat er meer in de community wordt geïnvesteerd. Ik heb zelf begin 2019 een stuk van +- 1500 worden richting admin/dokters team gestuurd mbt hoe om wordt gegaan met het uiten een negatieve/positieve mening over Radeon /Nvidia door de community, aanvallen tegen mij als persoon en de houding van het moderatie team. Daar kwam uit dat ik maar een dikkere huid moest kweken. Wat mij betreft een gemiste kans. Ik denk dat betaalde moderatie een stap in de goede richting is. Zakelijke mensen die de tijd hebben om alles in de gaten te houden en het niet onbetaald naast hun normale bestaan in goede banen hoeven te lijden (lastig!). Mensen die de tijd nemen om met de community zelf in dialoog te gaan om zo te kijken wat er beter kan.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 18-09-2021 17:53 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Cyberpope schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:41:
[...]

Jazeker. Maar er werd altijd al betaald voor journalistiek. Alleen op andere manier als "per klik" en op puur marktprincipes. Nu niet meer.
En je ziet ook de resultaten. De kwaliteit van de journalistiek holt op vele fronten hard achteruit. Diepgaande onderzoeksjournalistiek is op sterven na dood en onafhankelijke media is met een lampje te zoeken. En daarmee is de een controlerende macht als belangrijke pijler voor de democratie op sterven na dood. Maar ach. We kunnen hier in elk geval het wel als argument gebruiken, dat het steeds normaler wordt. Dat is namelijk een goede onderbouwing. Verruwing van de samenleving wordt ook steeds normaler en moet dus wel een goede ontwikkeling zijn. Niet dan? Om even de onzinnigheid van "het steeds normaler" argument aan te geven.

[...]

Al langer denk ik. Maar dan kwamen er allemaal smoezen en opmerkingen dat T.net dat noooooooit zou doen. Maar al die hordes zijn gewoon paar jaar later genomen. (Sterkste kwam van Zeef een keer, dat "we" X niet zouden doen want "we" hadden Daniel nog. 8)7 )

De winst is nu wel dat T.net er gewoon open over is dat de community een middel is en geen doel in zichzelf. Nu moet de community dat nog doorkrijgen en uit zijn illusie stappen, waarna het stervensproces kan inzetten. Zal nog wel een forse tijd duren, maar of over het over 10 jaar nog bestaat? Ik durf er geen geld op in te zetten. Maar afgezien van mijn gratis bijdragen aan het forum, hoeven ze van mij niets te verwachten. Dan zou de balans voor mij weg zijn en zou ik meer geven als ik terug krijg. Is leuk zolang het duurt maar gok dat mijn leven niet zo zal veranderen als T.net morgen verdwenen is. Ben ook geen ICT'er.

Als echter het doel van je populistische reactie is om helder te maken dat dit cirkeltje "OMG T.net wat doe je nu' van de community op een verder gaande vercommercialisering van T.net maar door en door gaat. Heb je volledig gelijk. Maar T.net heeft dat cirkeltje wel nodig om de illusie in stand te houden dat ze echt luisteren naar de community. Dus dit ritueel (hoe vermoeiend dat ook) heeft gewoon een functie in het geheel en zal dan ook blijven plaats vinden. Daarom moet het ook "gemanaged" worden.

Grappige is dat dit proces het juist voor mij reden is om het te volgen. Om te zien hoe het elke keer een stapje opschuift, waarna de rituele dans plaatsvindt. Met veelal nieuwe deelnemers. Fascinerend om te zien. En vooral de technieken die dan bewust of onbewust weer van stal worden gehaald om de boel "te sussen", terwijl het feitelijk gewoon wordt doorgezet.
@Cyberpope Nu ben ik benieuwd. Zou jij voor "het behouden en kunnen blijven gebruiken van het community gedeelte" geld overhebben? Dan met name in de zin om het kostentechnisch draaiende te houden zonder een partij die er voor commercieel gewin mee aan de slag gaat?

Om zelf op die vraag te antwoorden, ik weet niet of ik het vaak genoeg gebruik om een vast jaarbedrag te betalen. Dat zou heel erg afhangen van het bedrag.

Ter illustratie, in het verleden had ik het goedkoopste abo hier op tweakers. Dat was toen nog gunning. Een overzichtelijk - één maal per jaar keuze maken voor verlening of niet - bedrag. De keuze was in 2020 snel duidelijk met al het gedoe (HWI, blad, plus...).

• magician2000

magician2000

.....

Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:49:
[...]

Je hebt zeker geen ongelijk, maar wie zijn schuld is dat? Is het niet de schuld van ons als samenleving dat dit gebeurd? Dankzij sociale media gaat nieuws zo snel dat journalistiek achter de feiten aanloopt. Wanneer journalisten een artikel brengen over iets dat gisteren al op sociale media of andere nieuwskanalen werd gebracht dan krijg je daarbij onmiddelijk commentaar dat ze te traag zijn, dat anderen sneller zijn. Dat mensen deze nieuwsbron beter kunnen negeren. Want feiten checken, verhalen vorm geven is niet belangrijk meer voor vele mensen. Je moet gewoon snel zijn, ongeacht hoe correct of foutief je ook bent.

En zeker onderzoeksjournalistiek, waar jij hier voor oproept, kost tijd en geld. Net die 2 dingen die vele mensen een redactie niet meer gunnen. Vroeger haalde je nieuws en achtergrond uit dag-, week- en maandbladen. Die waren niet gratis. Radio en TV? Ook niet gratis. Maar met de opkomst van het internet moet alles ineens gratis zijn. En zonder reclama, want reclame dat is ook slecht. Een journalist die weken of maanden aan 1 artikel werkt? Die doet volgens velen zijn werk niet. En welke hoofdredacteur kan zich dat nog veroorloven? Dat je uiteindelijk maanden aan een onderzoek werkt om dan op het einde alsnog mogelijks met lege handen te staan omdat het artikel niet voortbrengt wat je had gedacht?

En het is niet enkel onderzoeksjournalistiek dat daar last van heeft. Ik zie ook andere content makers die regelmatig content posten in de vorm van: ik was van plan X te doen, dat is mislukt, hier is de weg naar die mislukking. Niet omdat die weg zo interessant is, maar vooral omdat ze iets moeten publiceren in hun regelmatig ritme en er te veel tijd en geld aan is gespendeerd om het dan maar volledig verloren te laten gaan. Want ook bij hen bestaat de druk om tijdig iets uit te brengen of riskeren ze om vergeten te worden.
Ik denk dat dit een discussie is met een groot "kip of ei" gehalte.

Zelf ben ik namelijk van mening dat er door allerlei "noodzakelijk besparingen" (lees: meer geld naar de aandeelhouders toe) de journalistiek is afgebroken. Het begon met eindredacties die krompen, daarna kon het ook wel met "goedkopere journalisten" (lees: o.a. freelance die betaald kregen per item). Alle grote persbureaus bemoeiden zich hier ook graag mee wat ik begrepen heb. Een journalistiek stuk aan tig partijen "overdragen" (oftewel: verkopen) is meermaals kassa!

Vervolgens gaat de journalistiek als geheel achteruit en zullen er ook steeds minder mensen bereid zijn om hiervoor te betalen.

Het social media verhaal is er een onderdeel van. Dit heeft het in mijn ogen vooral doen versnellen. In de zin van "we hebben journalistiek niet nodig". Maar wie doet een check op de waarheden? Niemand meer.

Het is een beetje vergelijkbaar met hoe o.a. de platenwinkels uit het straatbeeld verdwenen zijn. De focus op zaken die je overal zo'n beetje wel kon halen / bestellen. Het rondneuzen was in de winkel steeds minder interessant en werd gelijkertijd op internet steeds makkelijker. De winkels verdwenen steeds sneller.

Hetzelfde zie je nu in de journalistiek gebeuren. Er blijft simpelweg niets meer van over. Op hier en daar een uitzondering na, maar dat zijn dan vaak al geen dagelijkse nieuwsvoorzieningen meer.

Maar goed, dit alles zou best anders kunnen wanneer er meer aandacht voor kwaliteit zou zijn in plaats van kwantiteit.

In kwantiteit ligt wel duidelijk een punt waarbij we ons wel eens af mogen vragen of dat allemaal zo nodig is.

Maar dat wij zelf de oorzaak zijn dat journalistiek aan het verdwijnen is betrek ik zeker niet op mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

crisp schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:55:
[...]

Het staat in de blauw omkaderde uitleg onder de 'Advertentie opslaan'-button en wordt ook vermeld in de activatiemail die je ontvangt:

[Afbeelding]
@crisp Dank hiervoor. Ik zal bij een volgende advertentie eens opletten.

Ik moet wel zeggen dat ik me heel goed kan voorstellen dat ik die "tip" helemaal negeer. De advertentie is klaar en ik heb vaker advertenties geplaatst. Een tip heb ik op zo'n moment weinig behoefte aan.

Zou tip bijvoorbeeld niet beter: "sneller online" of "twee factor authenticatie voor jouw gemak" kunnen heten (ongetwijfeld is er nog een betere te bedenken)?

Je ziet overal op websites zogenaamde tips staan waar je veelal niets aan hebt. Te veel aan tekst ga je automatisch negeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Blue-eagle schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:02:
Organisatie en community. Ik denk persoonlijk nog steeds dat Tweakers de (sterke) community niet gebruikt voor een betaalsysteem waar men blij van wordt, zonder dat het ons beperkt in de consumptie van de Tweakers content.

Overigens zou ik het onderstaande willen omsluiten in een soort [maybe-offtopic] tag zodat men het kan uitklappen op eigen inzicht :+ Dus als dit offtopic gaat, stuur mij aub deze tekst door en dan bouw ik een nieuw topic 💚

Paywalls sluiten mensen uit van deelname. Niets meer en niets minder. Die mensen zoeken hun heil vervolgens ergens anders waar het gratis is, en vaak ziet men dan dat de kwaliteit elders vaak hoger is dan hier (Tweakers loopt vaak vele maanden achter op vele zaken zoals hardware reviews).

Het doel van deze suggestie is juist een sterkere community, geld verdienen voor Tweakers is (voor mij) van secundair belang:

Ik heb het al vaker voorgesteld, maar de community is hier voor elkaar. Reddit doet het al heel erg lang dat je zaken als Reddit Gold en Reddit Silver kan kopen en uitdelen.

Als Tweakers dat nou ook zou doen. Een soort Tweakers-rewards die mensen kunnen kopen om aan goede posts en goede forumreacties en goede reviews te geven (dus aan de user die dat plaatste), dan sla je meerdere vliegen in 1 klap:
  1. De community wordt sterk gehouden door onderling beloningen uit te delen;
  2. Er zit een verdienmodel achter deze rewards;
  3. Je moet deze rewards ook op andere manieren kunnen verdienen;
  4. En je moet deze rewards ook kunnen doorspelen (tot op zekere hoogte).
Voorbeeld:

10x Tweakers Gold = €3
20x Tweakers Gold = €5
40x Tweakers Gold = €9

Als je ze zelf koopt verlopen ze nooit. Als je d'r 1 uitdeelt verloopt die na 1 maand.

Als iemand 3x Tweakers Gold krijgt dan heeft die persoon vanaf het moment dat de teller op 3 staat (ongeacht verloopdatum) automatisch +1 maand het Tweakers Hero abonnement.

Deze Gold-teller staat ook duidelijk bij je username: Blue-eagle (2/3) (Hero)

Op dat moment weten andere gebruikers dat ik al een Hero abonnement heb en met nog maar 1 Tweakers Gold automatisch een upgrade krijg naar Tweakers Plus!

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om mijn 2 Tweakers Gold beloningen uit te delen aan iemand anders.

Tweakers Elite kan je op deze manier niet verdienen, maar je kan daar wel je verkregen Tweakers Gold beloningen inwisselen voor een korting. Laten we zeggen dat 3x Tweakers Gold resulteert in €1 korting, tot maximaal €5 per maand.

De side-effects zijn legio maar overduidelijk:
  1. Tweakers krijgt meer gebruikers die hun Plus-artikelen kunnen lezen, hier op kunnen reageren, etc.
  2. Tweakers heeft een nieuw product wat ze op de markt zetten (Gold-beloningen), dit kan worden gekocht door mensen (om het uit te delen), mensen kunnen het krijgen (en gebruiken voor abonnementen), mensen kunnen het krijgen (and pay it forward).
  3. De Tweakers community doet iets met elkaar zonder dat het een directe relatie heeft met Tweakers, iets wat het huidige abonnement-systeem wel doet, het is exclusief tussen 1 user en de Tweakers organisatie.
De organisatie kan de community in staat stellen om geld op te leveren voor Tweakers. Volledig optioneel.

En vervolgens heb je nog Tweakers Silver:

30x Tweakers Silver = €5
60x Tweakers Silver = €9
120x Tweakers Silver = €15

Deze reward doet verder niks, behalve dat je een tellertje naast je naam krijgt op een post waar jij die rewards krijgt, denk aan een thumbs-up maar met nét iets meer bedankt-waarde :7 En deze teller blijft permanent staan bij zo'n post.

Upvote = like
Silver = bedankt
Gold = héél erg bedankt
In de basis is je idee interessant, maar het komt op mij wel vrij complex over. Het is maar de vraag in hoeverre mensen dit zouden gaan doen.

Is het niet veel beter om juist een mogelijkheid te krijgen om een artikel te beoordelen? Daar zou je ook een bedrag aan kunnen hangen.

Bijvoorbeeld: 100 credits voor € 5,00. Deze kun je geven aan bijdragen o.i.d. van community leden, maar ook aan de stukken van de tweakers redactie. Dus: kunnen lezen en zelf bepalen of het iets waard is. Daarmee dwing je namelijk de redactie tot kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

magician2000 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:22:
[...]

@Cyberpope Nu ben ik benieuwd. Zou jij voor "het behouden en kunnen blijven gebruiken van het community gedeelte" geld overhebben? Dan met name in de zin om het kostentechnisch draaiende te houden zonder een partij die er voor commercieel gewin mee aan de slag
Weet ik niet op voorhand. Erg afhankelijk van de inrichting en doelstelling. Kan het me voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Vroeger zouden we deze postcast in tekst op de FP hebben kunnen lezen. Anno nu kom ik deze via via op het forum een link er naartoe tegen. Ik weet niet meer waar, anders zeker credits gegeven. Alsof deze informatie voor de Tweakers bezoeker niet interessant is. Of het moet zijn dat het op gespannen voet staat met We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij.

https://www.bnr.nl/player/audio/10201305/10452252

Feitje: de gemiddelde gebruiker is EUR 3,00 waard.

Ik heb geen adblocker @Joost en laat alle ads tonen.

Het is jammer dat van oudsher Tweakers bepaalde beslissingen neemt of standpunten inneemt. Hoe vaak ik heb gezien dat x NOOOOOoooooitoneone!! gaat gebeuren, zoals bijvoorbeeld Cyberpope in "Relatie T.net organisatie en community" aangeeeft).

Dat gebeurt dan enige tijd later wel. "We gaan geen filters bouwen voor de Pricewatch": we hebben het tegenwoordig. Waarom niet van meet af aan serieus luisteren naar de community in plaats van meteen "neen" te roepen en gewoon met ons in gesprek gaan?

Ik zie dat meerdere prominenten op de payroll spreekwoordelijke tranen met tuiten huilen omdat wij vinden dat er een wig is tussen corporate en de gebruiker. Dat kan toch geen nieuws zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door PcDealer op 30-09-2021 13:49 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoe zit het eigenlijk met de 'aangroei' van de community an sich? Ik zie hier veel 'bekende' namen (ik loop al bijna 20 jaar rond), maar 1 ding wat ik nu wel heb geleerd is dat 'de nieuwe generatie' toch een heel andere mindset/visie heeft dan de generatie die ooit WoT zijn bouwblokjes heeft gegeven.

Stel, lomp gezien, dat er nu 50/50 'oud en nieuw' volk zit in de community, dan kan ik ergens de moeilijkere keuzes van T.net (wel of niet in gesprek/wel niet doorzetten) wel begrijpen, maar ik heb totaal geen inzicht in deze cijfers, of de eventuele verhouding in 'bijdrage en activiteit'.

Het consumeren van nieuws en journalistiek in z'n geheel heeft natuurlijk ook een transitie meegemaakt, en daarmee neem ik aan ook de behoeftes van bezoekers ook. Maar heeft de community an sich dan niet gewoon een te grote tweedeling dat er nooit '1 solution fits em all' kan worden gevonden?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

PcDealer schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:43:
Vroeger zouden we deze postcast in tekst op de FP hebben kunnen lezen. Anno nu kom ik deze via via op het forum een link er naartoe tegen. Ik weet niet meer waar, anders zeker credits gegeven. Alsof deze informatie voor de Tweakers bezoeker niet interessant is. Of het moet zijn dat het op gespannen voet staat met We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij.

https://www.bnr.nl/player/audio/10201305/10452252
Ik vond het een goed verhaal wat volgens mij ook gewoon prima aansluit bij hetgeen we verkondigen in het cookiewall-topic. Waar zie jij die gespannen voet?
Feitje: de gemiddelde gebruiker is EUR 3,00 waard.
Dat was ook al geen geheim maar is meermaals naar voren gekomen in het Plus-topic :)

Ik heb geen adblocker @Joost en laat alle ads tonen.

d:)b
Het is jammer dat van oudsher Tweakers bepaalde beslissingen neemt of standpunten inneemt. Hoe vaak ik heb gezien dat x NOOOOOoooooitoneone!! gaat gebeuren, zoals bijvoorbeeld Cyberpope in "Relatie T.net organisatie en community" aangeeeft).

Dat gebeurt dan enige tijd later wel. "We gaan geen filters bouwen voor de Pricewatch": we hebben het tegenwoordig. Waarom niet van meet af aan serieus luisteren naar de community in plaats van meteen "neen" te roepen en gewoon met ons in gesprek gaan?
Doel je hier nu op het shopfilter? Is door ons daarvan echt ooit gezegd dat we dat nooit zouden gaan doen? Ik kan het me namelijk nauwelijks voorstellen. We zullen vast wel uitgelegd hebben dat daar technisch behoorlijke uitdagingen aan zaten; en dat was ook zo, daarom heeft het ook een tijd geduurd.

En dat geldt denk ik voor meerdere zaken; we kunnen nu eenmaal niet alles tegelijk doen, en sommige dingen kosten tijd.
Ik zie dat meerdere prominenten op de payroll spreekwoordelijke tranen met tuiten huilen omdat wij vinden dat er een wig is tussen corporate en de gebruiker. Dat kan toch geen nieuws zijn?
Dat verdient denk ik wel verdiepend onderzoek. Is dat iets van de laatste jaren (in feite hangt Tweakers al sinds 2006 onder een grote moederonderneming; eerst VNU en later DPG)? Hoe breed zit dat sentiment? Wat doet dat met het imago van Tweakers? En vooral: in hoeverre is dat gevoel bij gebruikers al dan niet terecht?

Intentionally left blank

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:05
crisp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:57:
[...]
Dat was ook al geen geheim maar is meermaals naar voren gekomen in het Plus-topic :)
En per wat is dat? Per maand, kwartaal, jaar?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:03:
[...]

En per wat is dat? Per maand, kwartaal, jaar?
Per maand. Met de nuance dat het hier om core-gebruikers gaat.

Intentionally left blank

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:10:
[...]

Met 4 miljoen gebruikers per maand, levert dat al snel zo'n 6 miljoen euro per maand op uitgaande van 50% adblockers/inactiveren mensen. 72 mil, kan je veel mooie dingen van doen in een jaar. Zal ongetwijfeld minder overblijven, maar dat is echt veel geld.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

BarendBotje schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:16:
[...]

Met 4 miljoen gebruikers per maand, levert dat al snel zo'n 6 miljoen euro per maand op uitgaande van 50% adblockers/inactiveren mensen. 72 mil, kan je veel mooie dingen van doen in een jaar. Zal ongetwijfeld minder overblijven, maar dat is echt veel geld.
Die 4 miljoen (ongeveer 2 miljoen uniek) vallen natuurlijk niet allemaal in de groep 'core-gebruikers' ;)

Overigens herhaal ik hier puur de woorden van Bart uit het BNR-interview. Het verdient aanbeveling het zelf ook te beluisteren :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:23:
[...]

Die 4 miljoen (ongeveer 2 miljoen uniek) vallen natuurlijk niet allemaal in de groep 'core-gebruikers' ;)

Overigens herhaal ik hier puur de woorden van Bart uit het BNR-interview. Het verdient aanbeveling het zelf ook te beluisteren :)
Het verdient ook een aanbeveling om op die FAQ link te klikken en te lezen hoeveel unieke gebruikers jullie site bezoeken. (Spoiler: 4 miljoen)

Daarnaast bespaar ik mezelf graag een uur geneuzel d:)b

• CurlyMo
crisp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:10:
[...]

Dan ben ik verbaasd dat je mijn argument, dat je als core-gebruiker met een abo dubbel betaald, zwak noemde.

In relatie in artikel 10.4

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2021 16:40 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:34:
[...]

Dan ben ik verbaasd dat je mijn argument, dat je als core-gebruiker met een abo dubbel betaald, zwak noemde.

In relatie in artikel 10.4
We hebben het hier volgens mij voornamelijk over advertentie-inkomsten.
BarendBotje schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:26:
[...]

Het verdient ook een aanbeveling om op die FAQ link te klikken en te lezen hoeveel unieke gebruikers jullie site bezoeken. (Spoiler: 4 miljoen)

Daarnaast bespaar ik mezelf graag een uur geneuzel d:)b
Dat nuanceert Bart dus ook in het interview. Voornamelijk door het feit dat veel gebruikers Tweakers met verschillende apparaten bezoeken maakt het erg lastig te bepalen wat precies het uniek bereik is. De 4 miljoen zal waarschijnlijk gewoon het getalletje uit webtrekk zijn, maar in werkelijkheid zijn dat eerder dus 4 miljoen apparaten dan 4 miljoen personen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
crisp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:49:
[...]

[...]

Dat nuanceert Bart dus ook in het interview. Voornamelijk door het feit dat veel gebruikers Tweakers met verschillende apparaten bezoeken maakt het erg lastig te bepalen wat precies het uniek bereik is. De 4 miljoen zal waarschijnlijk gewoon het getalletje uit webtrekk zijn, maar in werkelijkheid zijn dat eerder dus 4 miljoen apparaten dan 4 miljoen personen.
Jullie kijken via de tooling toch niet naar apparaten maar actieve accounts neem ik aan? Ik bezoek tweakers op 4 verschillende apparaten als dat zo is dan zegt jullie (zoveel gebruikers toch helemaal niks :+ )

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
crisp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:49:
[...]

Als jullie er transparant over willen zijn. Hoe is dat dan in verhouding tot de pricewatch, forum en nieuws bezoeker?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 19:03
Eigenlijk wel een leuk interview, weinig nieuwe info maar het geeft wel enige inzicht in wat er een beetje speelt in die hoek.

En om toch een link met de topic-titel te leggen;

Ik werd wel even lichtelijk getriggerd door het Pay-For-A-Feature balletje wat werd opgegooid, zeker wanneer dark-mode er als voorbeeld bijgehaald werd. Dat voelt wel een beetje als een mismatch met de community. Hij had echt iedere lompe of nieuwe feature erbij kunnen betrekken...maar koos voor dark-mode. Ah fijn, het klonk er niet naar alsof ze al iets concreets hadden, maar toch, beetje apart aangezien dit onderwerp al zo lang "gevoelig" ligt hier. Playing with fire, right there.

Tevens werd wel duidelijk dat bepaalde structuren dus gewoon van bovenaf (dpg breed) worden opgelegd. En dat kan op zijn plaats weer bepaalde kromme uitspraken dan wel verklaringen of verbroken beloftes hier verklaren.

• CurlyMo
eric.1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:24:
[...]
Ik werd wel even lichtelijk getriggerd door het Pay-For-A-Feature balletje wat werd opgegooid, zeker wanneer dark-mode er als voorbeeld bijgehaald werd.
Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als het forum betaald zou worden. Heeft me al genoeg opgeleverd en het zou een mooie schifting zijn in de one-day-flies die even een vraag stellen en nooit meer terugkomen. Maar dan opnieuw, niet als ik dan geen zeggenschap houdt over mijn eigen data.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

HKLM_ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:54:
[...]

Jullie kijken via de tooling toch niet naar apparaten maar actieve accounts neem ik aan? Ik bezoek tweakers op 4 verschillende apparaten als dat zo is dan zegt jullie (zoveel gebruikers toch helemaal niks :+ )
Actieve accounts is weer een heel andere metric dan (unieke) bezoekers, en voor ons inderdaad makkelijker te becijferen. Dat komt ook weer meer overeen met wat wij onder core-gebruikers verstaan.
CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:59:
[...]

Als jullie er transparant over willen zijn. Hoe is dat dan in verhouding tot de pricewatch, forum en nieuws bezoeker?
Dat is niet aan mij; ik (en Bart ook grotendeels) herhaal alleen wat er op dat vlak al eerder gecommuniceerd is. Ik denk ook niet dat Tweakers bereidt is om nog meer prijs te geven; transparantie heeft ook zo z'n grenzen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24
CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:26:
[...]

Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als het forum betaald zou worden. Heeft me al genoeg opgeleverd en het zou een mooie schifting zijn in de one-day-flies die even een vraag stellen en nooit meer terugkomen. Maar dan opnieuw, niet als ik dan geen zeggenschap houdt over mijn eigen data.
Ik denk dat het weinig met one-day-flies te maken heeft, als het forum betaald zou worden, dan zou ik hier iig nooit meer komen. En ik denk velen met mij, hoewel ik hier toch ook alweer een jaar of 10 actief ben. Nou zal dat in mijn geval geen groot verlies zijn, maar in andere gevallen toch echt wel. Daarnaast is betaalde toegang tot een forum ook niet echt de normale gang van zaken. Dat lijkt me toch wel echt een zeer slecht idee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11

En dan is er nog communicatie, een hele lastige. Als ik zie hoe de communicatie en interactie rondom Plus nu verloopt t.o.v van eind vorig jaar, dan vind ik dat een forse verbetering. Hopelijk is het voor jullie duidelijker wie waarvoor verantwoordelijk is en zijn die mensen ook zichtbaar op de site. Via een combinatie van frontpageposts, e-mail en forumtopics/posts proberen we jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden (los van de inhoud, waar je wel of niet blij mee kan zijn). Dat doen we bijvoorbeeld ook rondom de vorderingen voor het trackingvrij gaan met Tweakers, waar we met vaste cadans over updaten. Feedback daarover is overigens van harte welkom.
Bart Zoetmulder schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:21:

Bovenstaande organisatie inrichting gaat overigens dit najaar veranderen, maar het is niet aan mij om daar over te communiceren. Ik kom zoals ik eerder aangaf binnenkort met een verdieping op de commerciële strategie en communicatie.
Is het een idee om een "meet the team" serie te maken? Elke x periode een voorstelling + interview van he dit is "naam', doet voornamelijk dit, is onze voornaamste woordvoerder van "x topic" en vind dit en dit leuk.

Ik denk dat je het op die manier zowel duidelijker maakt waarom soms maar 1 persoon reageert, en je maakt tweakers veel menselijker, je krijgt er een gezicht bij. Iets wat zeker de gunfactor en community ten goede komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:26:
Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als het forum betaald zou worden. Heeft me al genoeg opgeleverd
Ga eens je geschiedenis door, en kijk eens hoe vaak je geholpen bent door gebruikers zonder betaald abonnement. Daarvan ga je een groot deel missen, want waarom zouden die betalen om anderen te helpen?

Je negeert de waarde van een brede community. Qua dat zit je op één lijn met T.net. T.net denkt in de waarde van een individuele (core) gebruiker, maar negeert dat de totale waarde groter is dan de optelsom.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 20-11-2021 18:58 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• CurlyMo
The Zep Man schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:50:
[...]

Ga eens je geschiedenis door, en kijk eens hoe vaak je geholpen bent door gebruikers zonder betaald abonnement. Daarvan ga je een groot deel missen, want waarom zouden die betalen om anderen te helpen? :?
Die geschiedenis heb je niks aan, want het forum is altijd gratis geweest.

Pagina: 1 2 3 Laatste