Scalping: welke stelling neemt T.net hierin?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.156 views

Vraag

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik weet dat de titel veel stof doet opwaaien, en al veel discussies erover gevoerd zijn, met name toen de (S)NES mini classic massaal opgekocht werden, want marktwerking enzo, maar toch stuit ik iedere keer weer op die frustratie in me dat zegt dat dit weliswaar wettelijk niet onjuist is, maar wel moreel verwerpelijk gedrag is.
Er zijn zoveel mensen die graag een RTX 3080 hadden gekocht.

Ik kwam bij V&A tweaker SpX tegen die zeker 3x RTX3080 kaarten heeft en ze tegen woekerprijzen aanbiedt:

1: V&A aangeboden: Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080
Nieuwprijs: 770 euro. Zijn vaste prijs: 1125 euro (net erop gezet)

2: V&A aangeboden: Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G
Nieuwprijs: 889 euro. Zijn vaste prijs: 1070 euro
Volgens mij heeft hij deze al verkocht aan de V&A beoordelingen te zien.

3: V&A aangeboden: MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X 10G OC
Nieuwprijs: 761 euro. Zijn vaste prijs: 1025 euro

In de V&A feedback zie ik dat hij ook een founders edition heeft gehad en verkocht, waar geen prijs bij staat natuurlijk.

Uiteraard heb ik deze advertenties allemaal gereport als misbruik. Ik ga geen DM's starten met zulke tweakers, want de discussie zal doodlopen, omdat dit een keiharde kruising zou zijn tussen wat ieders moraal hierin is. Zulke discussies zullen te allen tijde doodlopen, dus daarom richt ik me tot T.net:

Welke stelling neemt T.net hierin?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Beste antwoord (via Bor op 12-10-2020 15:39)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is echt heel simpel: wij vinden dit geen probleem. Het is immers een kwestie van hoe de vraag een aanbod markt werkt. Als iemand een miljoen wil hebben voor een zeldzame videokaart, en er is iemand die dit ervoor wil geven, prima. Tweakers is slechts het platform om koper en verkoper bij elkaar te brengen.
Er wordt ook gesteld dat dit handelaren zijn. Handelaren zijn voor ons personen die bedrijfsmatig gebruikte producten aanbieden in V&A. Daar is hier geen sprake van, het betreft particulieren. Particulieren mogen incidenteel en in beperkte mate nieuwe producten aanbieden. 2-3x een videokaart aanbieden valt daar nog wel onder, maar het moet dus niet te gek worden.

Dus: nee, we zien hier geen probleem in, en nee, je hoeft dit dus ook niet steeds te melden via het meldpunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 12-10-2020 15:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Mijn inziens zijn dit gewoon handelaren. Doen het puur voor het geld. En handelaren mogen geen nieuwe producten verkopen op V&A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vraag en aanbod, niks mis mee imo.

Megekko gooit ook de prijzen omhoog als de vraag stijgt en het aanbod laag is.

[ Voor 54% gewijzigd door Ernemmer op 12-10-2020 11:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:20
Het is puur vraag en aanbod.
Ik snap niet persee waarom dit heel slecht is.

Snap is frustrerend, maar die beste man heeft ook veel ingekocht blijkbaar en maakt er optimaal gebruik van.
Is het netjes meh ligt eraan wie je vraagt. Hij maakt gewoon handig gebruik van vraag en aanbod.
Daarnaast blijft de vraag misschien koopt hij ze wel op 2e hands voor pak en beet 900 en verkoopt ze door voor hoger prijs.

En maakt ook handig gebruik van het feit dat de gpu's niet allemaal persee nieuw zijn, maar open geweest zijn.

Dus ik snap niet dat mensen de hele dag bezig zijn met mensen lastig vallen op dit gebied.
Ik ben zelf ook nog op zoek naar een 3080, maar als ik hem persee wil dan betaal ik de prijs echter is het voor mij net wat teveel en zoek ik voor een leuker prijs.

Maar of hij nu die 5 extra heeft of niet gaat voor veel mensen niet helpen.
Daarnaast doet hij het niet is het iemand anders die gebruik van maakt. Immers niet alleen bij gpu's maar elke andere aanbod waar je kan verwachten dat vraag & aanbod mank loopt gebeurd dit.

Klagen helpt dus weinig vind ik dan persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Als ik zijn reviews lees maakt hij toch een heleboel mensen blij. Is dat zo erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij moet je twee dingen uit elkaar houden: Het feit dat dit nieuwe kaarten zijn (wat mogelijk kan duiden op handel, en derhalve mogelijk tegen de regels is, ivm handelaren / nieuwe voorwaarden / e.d.) en de prijsstelling. Bij dat eerste kun je wat van Tweakers verwachten, als zij er in meegaan dat dit handel is. Het tweede moet Tweakers imho verre van blijven, om tegen op te treden.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 12-10-2020 11:58 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Het voelt niet goed maar bedenk ook dat deze meneer goed het schip in was gegaan als de verkrijgbaarheid van de kaarten onverwacht wel goed was geweest...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fordius
Leader98 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:58:
Het voelt niet goed maar bedenk ook dat deze meneer goed het schip in was gegaan als de verkrijgbaarheid van de kaarten onverwacht wel goed was geweest...
Niet persee door de koop op afstand had ie alles terug kunnen sturen en was die niks kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Qua prijs moet je het hem gewoon toegeven: hij heeft handig ingespeeld op de verwachte vraag. Willen zijn afnemers nog twee maanden wachten tot deze kaarten weer een beetje leverbaar zijn, of wil men nu 30-50% meer betalen om dat ding morgen in hun pc te kunnen prikken? Daar lijkt mij niks mis mee, het is letterlijk wat de gek ervoor geeft.

Wat ík me dan weer afvraag: geeft hij deze handel netjes aan bij de Belastingdienst?

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 12-10-2020 12:00 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Fordius schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Niet persee door de koop op afstand had ie alles terug kunnen sturen en was die niks kwijt.
Niet aan gedacht... Ik ben niet gehaaid genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:58
Tsja zo werkt Vraag & Aanbod toch precies?

Ik ben er op deze manier ook zeker geen fan van maar de enige oplossing is niet kopen. Zolang mensen dat blijven doen is het gewoon handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-05 12:48
Deze tweaker doet het duidelijk voor het geld. Dat maakt met een handelaar welke volgens de nieuwe regels van tweakers een KVK nummer moet doorgeven. Hoe kan het dat tweakers hier niets van zegt?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik snap niet waarom ík nu degene ben die "mensen de hele dag lastigvalt", maar goed, dat had ik natuurlijk kunnen verwachten, omdat ik nou eenmaal een absurde vraag stel :?
We leven nou eenmaal in een wereld waarin mensen kudos krijgen als ze slim/sluw inspelen op alles om woekerprijzen te krijgen, en waar mensen die aan de kaak stellen dat het moreel verwerpelijk is de spreekwoordelijke zwarte piet toegeschoten krijgen, want hoe durven ze ;) Maar daar trek ik me even niets van aan, net zoals een scalper, die veel ruimte krijgt, zich ook niks zal aantrekken van mijn opmerking dat het ethisch niet juist is.

Alle gekheid op een stokje: ik weet gewoon niet wat het exacte beleid is. Een secundaire vraag zou dan ook zijn: is het blijven staan op het argument "marktwerking" (overigens is dit wel een van de grootste nadelen van wat marktwerking veroorzaakt) belangrijker voor T.net als het scalping in de hand werkt, dan het benadrukken op de moraal/ethiek erachter? Het lijkt erop dat @naitsoezn dan iets in het beleid gevonden heeft dat zegt dat het niet mag als het om een NIEUW product gaat: artikel 6b

Kan best zo zijn dat het antwoord van T.net gaat zijn: het is niet illegaal, het mag, dus deal with it (toegegeven: ik zou toch wel verbaasd zijn als ze er iets aan gingen doen).
Maar ik wil het graag hier horen wat het beleid is, en ik wil ook graag weten of ze gebruikers wel opmerkzaam gaan maken dat hun handelsgedrag weliswaar is toegestaan, maar moreel verwerpelijk kan zijn. Desnoods door het in de "veilig handelen" FAQ te zetten, want "beide kanten" podium geven lijkt me dan wel van toepassing. Er staat wel in: "Pas op met advertenties die een onrealistisch lage vraagprijs hebben.", maar er staat niet 'onrealistisch hoge vraagprijs' in.

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 12-10-2020 12:30 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat komt door de hele FOMO/hypes met van alles en nog wat. Als mensen weigeren dit soort zaken te kopen houdt het snel genoeg op :P
Maar...er is altijd wel iemand zo gek die het er toch voor over heeft.

En "moreel verwerpelijk", dat is zo'n grijs gebied, bezoekers van Tweakers kennende is dat voer voor een jarenlange hoog oplopende discussie zonder consensus :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Oogje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:15:
En "moreel verwerpelijk", dat is zo'n grijs gebied, bezoekers van Tweakers kennende is dat voer voor een jarenlange hoog oplopende discussie zonder consensus :+
Ja klopt. Dat gaf ik in de TS ook al aan. Ik wilde dan ook geen discussie starten, omdat het idd altijd zal eindigen in een impasse, vandaar ook dat ik dit draadje als vraag heb gestart en niet als discussie ;) Daarom richt ik me dan ook tot de vraag wat het exacte beleid is, en wil ik redenen weten waarom T.net ervoor kiest om dit soort praktijken podium te blijven geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Deathchant
Even een schopje; LA -> VA

[ Voor 49% gewijzigd door Gonadan op 12-10-2020 12:26 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hoeft het toch niet te kopen? Rapporteren is totaal onnodig.

Dat jij een bepaalde kijk / standaard hebt, wil niet zeggen dat iemand anders deze standaard moet overnemen of jij deze moet opleggen aan iemand.

Dit speelt al, nou, denk sinds de mens leeft... (ohh heb jij peper! Mag je kopen voor 1000 florijnen!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ohjee, marktwerking, vraag & aanbod & bijbehorende prijzen, daar gaan we weer.

Speel anders alle fabrikanten de zwarte piet toe die dit in de hand spelen, zoals Nvidia die hier syntetische schaarste creeert en het daarmee in de hand werkt. Daar heb je misschien nog wat aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Vorkie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:28:
Je hoeft het toch niet te kopen? Rapporteren is totaal onnodig.
Dit is geen discussietopic waarin wil debatteren over wel/niet hoeven kopen. Zoals al zeker 3x in het draadje vermeld is, zal dit altijd een heen-en-weer-getouwtrek blijven, dus dat is het punt helemaal niet.
Het punt is: welke stelling neemt T.net in als het gaat om scalping, woekerprijzen e.d. en trekt T.net zich iets aan van wat moreel verwerpelijk is of juist niet?

Overigens rapporteren lijkt in dit geval wél nodig: verkoper verkoopt 2x gloednieuwe artikelen die veel hoger liggen dan de pricewatch prijs, en volgens artikel 6b is dat verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Dit is geen discussietopic waarin wil debatteren over wel/niet hoeven kopen. Zoals al zeker 3x in het draadje vermeld is, zal dit altijd een heen-en-weer-getouwtrek blijven, dus dat is het punt helemaal niet.
Het punt is: welke stelling neemt T.net in als het gaat om scalping, woekerprijzen e.d. en trekt T.net zich iets aan van wat moreel verwerpelijk is of juist niet?

Overigens rapporteren lijkt in dit geval wél nodig: verkoper verkoopt 2x gloednieuwe artikelen die veel hoger liggen dan de pricewatch prijs, en volgens artikel 6b is dat verboden.
2x iets aanbieden maakt je geen "handelaar", daar zijn de voorwaardes in aangepast nog niet zo lang geleden.
Het gebruik van V&A is enkel gericht op het aanbieden van gebruikte producten. Voor gebruikers die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf is het bij uitzondering toegestaan om incidenteel en in beperkte mate ongebruikte producten aan te bieden
en ik denk dat @Moonsugar er dan verder vanuit T.net op moet reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 22-05 00:08

Racing_Reporter

Contentmaker

Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:32:

Speel anders alle fabrikanten de zwarte piet toe die dit in de hand spelen, zoals Nvidia die hier syntetische schaarste creeert en het daarmee in de hand werkt. Daar heb je misschien nog wat aan.
What are you gonna do, sue them? Daar heb je dus helemaal niks aan wat je voorstelt. Het weren van mensen die opkopen en anderen een poot uitdraaien, biedt meer soelaas.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Een bedrijf als Nvidia wil zo veel mogelijk kunnen verkopen en het liefst zo snel mogelijk. Iets wat van de lopende band rolt en maanden in een pakhuis loopt te verstoffen levert niets op maar kost alleen maar geld.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter

offtopic:
Ik wil eigenlijk niet onnodig in discussie gaan, maar ik wil toch even reageren. Over nvidia: absoluut. Daar ligt ook deels de blame mijns inziens. Maar het zijn de handelaren die ervoor kiezen om dan toch aan scalping te doen. Ze kunnen er ook voor kiezen om dat niet te doen. Maar dit zullen ze toch blijven doen, omdat hun moreel kompas blijkbaar geen vraagtekens stelt bij of het juist voelt of niet: het kan, het is niet illegaal, dus why not? Als je dan nóg verder gaat, zou je ook kunnen zeggen dat kopers bij scalpers zich ook kunnen afvragen of het juist voelt om te kopen bij iemand die woekerprijzen biedt. Dus dat domino-effect is er toch wel, en kan uiteraard het beste bij de bron aangepakt worden. Ik zie het helaas niet gebeuren dat men in ons huidige systeem genoeg draagvlak kan vinden om de fabrikanten/bedrijfsleven aan te pakken om dit scalping onder de knie te krijgen.
Vorkie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

2x iets aanbieden maakt je geen "handelaar", daar zijn de voorwaardes in aangepast nog niet zo lang geleden.
Klopt, het is dan inderdaad de vraag of men dit ziet als handelaar of niet, maar ik vind het toch de grens opzoeken...

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 12-10-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RayNbow schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Een bedrijf als Nvidia wil zo veel mogelijk kunnen verkopen en het liefst zo snel mogelijk. Iets wat van de lopende band rolt en maanden in een pakhuis loopt te verstoffen levert niets op maar kost alleen maar geld.
Dat is precies wat ze willen dat je gelooft, ja. Lees je even in op kunstmatige schaarste zodat je je eigen koopgedrag wellicht ten positieve kan beinvloeden :)

https://www.marketingfact...-het-overtuigen-schaarste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

offtopic:
Ik wil eigenlijk niet onnodig in discussie gaan, maar ik wil toch even reageren. Over nvidia: absoluut. Daar ligt ook deels de blame mijns inziens. Maar het zijn de handelaren die ervoor kiezen om dan toch aan scalping te doen. Ze kunnen er ook voor kiezen om dat niet te doen. Maar dit zullen ze toch blijven doen, omdat hun moreel kompas blijkbaar geen vraagtekens stelt bij of het juist voelt of niet: het kan, het is niet illegaal, dus why not? Als je dan nóg verder gaat, zou je ook kunnen zeggen dat kopers bij scalpers zich ook kunnen afvragen of het juist voelt om te kopen bij iemand die woekerprijzen biedt. Dus dat domino-effect is er toch wel, en kan uiteraard het beste bij de bron aangepakt worden. Ik zie het helaas niet gebeuren dat men in ons huidige systeem genoeg draagvlak kan vinden om de fabrikanten/bedrijfsleven aan te pakken om dit scalping onder de knie te krijgen.
Maar dat domino effect bestaat overal. Waarom denk je dat mondkapjes zo gruwelijk duur waren aan het begin van de coronacrisis?

Het "aanpakken" van die paar kleine scalpers van videokaarten hier en daar bereik je niets mee.
Het is marktwerking, grote bedrijven werken precies hetzelfde, daar zie jij alleen minder van.

Als de vraag hoog is, en het aanbod klein, zal dit altijd blijven bestaan. En dat mag, het is aan de "kopers" om te bepalen of het de moeite waard is. Zodra niemand het meer koopt, stopt het vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Maar dat domino effect bestaat overal. Waarom denk je dat mondkapjes zo gruwelijk duur waren aan het begin van de coronacrisis?

Het "aanpakken" van die paar kleine scalpers van videokaarten hier en daar bereik je niets mee.
Het is marktwerking, grote bedrijven werken precies hetzelfde, daar zie jij alleen minder van.

Als de vraag hoog is, en het aanbod klein, zal dit altijd blijven bestaan. En dat mag, het is aan de "kopers" om te bepalen of het de moeite waard is. Zodra niemand het meer koopt, stopt het vanzelf.
Leuk en aardig maar volgens de voorwaarden van T.net is het gewoon niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Dat is ook zo, maar we moeten ons ook beseffen dat de verantwoordelijkheid zo wel bij de invidivuele mens ligt, en je zorgt ervoor dat bedrijven die hier platform bieden geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen.
Individuele mensen "aan het verstand brengen" dat ze niet moeten kopen zodat het vanzelf stopt lijkt me een nóg grotere illusie dan het aanpakken van de bronnen/bedrijven die platform bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Leuk en aardig maar volgens de voorwaarden van T.net is het gewoon niet toegestaan.
Maar dat is een andere discussie. In dat geval is de enige klacht/report: Verkoop van nieuwe onderdelen, tegen de regels, aub advertentie verwijderen.

De hele scalping-discussie is daar niet bij nodig en voegt niets toe. Dus, leuk en aardig, maar dat blijkt hier niet het hoofd-onderwerp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Maar dat is een andere discussie. In dat geval is de enige klacht/report: Verkoop van nieuwe onderdelen, tegen de regels, aub advertentie verwijderen.

De hele scalping-discussie is daar niet bij nodig en voegt niets toe. Dus, leuk en aardig, maar dat blijkt hier niet het hoofd-onderwerp.
Jawel, mijn originele vraag is: welke stelling neemt T.net hierin?
Of de advertenties verwijderd worden is me nu nog niet zo van belang. Ik wil gewoon weten welke stelling hier ingenomen wordt.
Maar volgens mij gaat het idd zoiets worden wat AGee al zei: handelaren die nieuwe producten hoger verkopen dan de pricewatch: verboden. Ethische correctheid: jammer dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Dat is ook zo, maar we moeten ons ook beseffen dat de verantwoordelijkheid zo wel bij de invidivuele mens ligt, en je zorgt ervoor dat bedrijven die hier platform bieden geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen.
Individuele mensen "aan het verstand brengen" dat ze niet moeten kopen zodat het vanzelf stopt lijkt me een nóg grotere illusie dan het aanpakken van de bronnen/bedrijven die platform bieden.
Ik zeg juist dat je de echte bron moet aanpakken - Nvidia in dit geval. Dat wijzen jullie allemaal af want de scalpers zijn het probleem. Daar ben ik het niet mee eens.

Het lijkt me niet aan Tweakers om te bepalen of iets een juiste prijs is. Dat is aan de koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Ik zeg juist dat je de echte bron moet aanpakken - Nvidia in dit geval. Dat wijzen jullie allemaal af want de scalpers zijn het probleem. Daar ben ik het niet mee eens.

Het lijkt me niet aan Tweakers om te bepalen of iets een juiste prijs is. Dat is aan de koper.
Leuk maar compleet zinloos natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Leuk maar compleet zinloos natuurlijk.
Compleet zinloos omdat..?

Beetje termen schreeuwen kan iedereen.

Scalpers weghouden van Tweakers betekend enkel dat de kaarten op andere kanalen verkocht worden. Ook compleet zinloos dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-10-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
[...]

Daar mag je het niet mee eens zijn, maar ik vind van wel. Ik wijs het overigens helemaal niet af, ik zei dat nvidia zeker onderdeel van het probleem is, maar dat we scalpers hierdoor niet moeten vrijwaren van hun praktijken; zij maken er gretig misbruik van om er zelf een slaatje uit te slaan en houden het op die manier in stand. Dus het is mijns inziens absoluut niet zo dat daar 0,0 schuld ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Compleet zinloos omdat..?

Beetje termen schreeuwen kan iedereen.

Scalpers weghouden van Tweakers betekend enkel dat de kaarten op andere kanalen verkocht worden. Ook compleet zinloos dus.
Dus omdat ze naar andere kanalen zouden gaan, moet t.net het in stand houden....dat is ook een rare beredenering als je het mij vraagt.

Wat is dat toch dat, wanneer scalpers/onethische handelaars aangesproken worden, meteen zo enorm verdedigd wordt en dat er dan gedaan wordt dat mensen die terecht opmerkingen maken geen recht van spreke lijken te hebben? Alsof zij erger zijn dan de scalpers zo voelt het bijna aan.
We geven nog eerder massaal af op de "domme" mensen die het toch kopen en scalpers blijven vrij van blaam, want marktwerking. Dat voelt toch gewoon niet juist?

[ Voor 32% gewijzigd door Deathchant op 12-10-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

Jawel, mijn originele vraag is: welke stelling neemt T.net hierin?
Imo sneeuwt die vraag onder in je topicstart. Als je vermoeden hebt van het verhandelen van nieuwe producten (ongeacht de prijs imo) dan is dat toch waar je een topic mee start? Nu heb je het vooral over de prijzen :).

/edit: ik ken de term scalping verder niet, maar dit impliceert dat het altijd om nieuwe producten gaat?

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 12-10-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Imo sneeuwt die vraag onder in je topicstart. Als je vermoeden hebt van het verhandelen van nieuwe producten (ongeacht de prijs imo) dan is dat toch waar je een topic mee start? Nu heb je het vooral over de prijzen :).
Misschien is het ook wel zo ja, want ik was me in eerste instantie nog niet bewust van artikel 6b. Ik wil voornamelijk het scalping stukje belicht krijgen hoe daar stelling in genomen wordt (met daarbij de voorbeelden in de TS die ik aandroeg die ik als onethisch zie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Misschien is het ook wel zo ja, want ik was me in eerste instantie nog niet bewust van artikel 6b. Ik wil voornamelijk het scalping stukje belicht krijgen hoe daar stelling in genomen wordt (met daarbij de voorbeelden in de TS die ik aandroeg die ik als onethisch zie).
Als je daar alleen een antwoord op wilt van Tweakers, lijkt het me het beste om enkel dat te belichten en het ergens te posten waar de rest van tweakers er niet op kan reageren, of het per DM/email te doen.

Nu is het namelijk best wel een topic met ruimte voor discussie, en dat zal je wens om een antwoord van Tweakers zelf te krijgen niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Dus omdat ze naar andere kanalen zouden gaan, moet t.net het in stand houden....dat is ook een rare beredenering als je het mij vraagt.

Wat is dat toch dat, wanneer scalpers/onethische handelaars aangesproken worden, meteen zo enorm verdedigd wordt en dat er dan gedaan wordt dat mensen die terecht opmerkingen maken geen recht van spreke lijken te hebben? Alsof zij erger zijn dan de scalpers zo voelt het bijna aan.
We geven nog eerder massaal af op de "domme" mensen die het toch kopen en scalpers blijven vrij van blaam, want marktwerking. Dat voelt toch gewoon niet juist?
Nee, van mij mogen ze het in stand houden omdat het redelijk normale marktwerking is.

Dat we het over het probleem niet eens zijn, moge duidelijk zijn. Dat mag ook natuurlijk, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn.

Ik vergelijk het met de andere handelaren op V&A. Er zijn (zat) mensen die leven van exact hetzelfde maar op 2ehands basis, alles goedkoop inkopen van onwetende of niet geintresseerde mensen, ietwat oppoetsen en weer door.

In dat geval is het 2ehands, maar wat verschilt dat...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Dat is precies wat ze willen dat je gelooft, ja. Lees je even in op kunstmatige schaarste zodat je je eigen koopgedrag wellicht ten positieve kan beinvloeden :)
Geef mij anders dan maar een realistisch productieplan hoe je op dag 1 van een release aan de totale vraag kan voldoen, hoe je alle benodigde productiecapaciteit inkoopt en voor hoe lang, wanneer je qua productiecapaciteit weer naar beneden schaalt en hoe je alles logistiek regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RayNbow schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Geef mij anders dan maar een realistisch productieplan hoe je op dag 1 van een release aan de totale vraag kan voldoen, hoe je alle benodigde productiecapaciteit inkoopt en voor hoe lang, wanneer je qua productiecapaciteit weer naar beneden schaalt en hoe je alles logistiek regelt.
Wil je een lijstje van alle producten die wel normaal ter wereld komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

br00ky schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

/edit: ik ken de term scalping verder niet, maar dit impliceert dat het altijd om nieuwe producten gaat?
Scalpen/scalping is een handelsstrategie waarbij het gaat om winst maken over 'kleine' prijswijzigingen in een korte tijd (in het stock wereld iig). In deze context (supply-demand) gaat het vaker over personen die hot/in-demand producten opkopen en voor meer verkopen. Zie tickets naar een populair feest/concert, of in dit geval de 3080.

Kost veel tijd, moeite en discipline voor misschien een paar honderd euro winst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11-2024

SpX

Mijn advertenties voldoen aan de voorwaarden van V&A. Dit is reeds afgestemd met de admins om onduidelijkheden te voorkomen.

Verder ga ik inhoudelijk niet in op jullie reacties. Als je nare berichtje wilt sturen via PB's (wat heel veel gebeurt), dan doe dat vooral als je je daar goed bij voelt.

edit: ik kan hier een heel verhaal gaan neerzetten over hoe de markten werken. Van risk versus reward, schaarste tot marktwerking. Maar ik neem aan dat jullie dergelijke concepten zelf ook wel kennen. Iedereen heeft daar z'n mening over, en in Nederland is iedereen vrij om die te uiten.

[ Voor 32% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:10:
Mijn advertenties voldoen aan de voorwaarden van V&A. Dit is reeds afgestemd met de admins om onduidelijkheden te voorkomen.

Verder ga ik inhoudelijk niet in op jullie reacties. Als je nare berichtje wilt sturen via PB's (wat heel veel gebeurt), dan doe dat vooral als je je daar goed bij voelt.
Haha held, lekker blijven doorgaan je hebt mijn zegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Dat is ook niet waar ik ethische bezwaren bij voel natuurlijk. Het gaat zich hier niet om "ietwat oppoetsen". Ietwat oppoetsen heb ik geen issue mee. Het gaat om (meerdere) producten inkopen en dan doorverkopen met behoorlijk wat hoger-dan-de-nieuwprijs prijzen, zoals deze voorbeelden van de RTX 3080, of de (S)NES mini classic, waarbij mensen 10 stuks kochten voor 89 euro en dan per stuk voor 135 euro verkochten.

Ja, ik heb zelf ook ethische bezwaren bij mensen die hun RTX2080 voor 800 euro kopen en dan na 2 jaar voor 780 euro willen verkopen, maar dat vind ik niet bij scalping horen. Dát vind ik juist sneller te accepteren als Vraag & Aanbod en "wat de gek ervoor geeft". Maar goed, zoals al herhaaldelijk in dit draadje was aangegeven; het zal altijd verzanden in een discussie van moraliteit vs wat legaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:59
Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:07:
Wil je een lijstje van alle producten die wel normaal ter wereld komen?
Zeg, deze is niet zo moeilijk. Sony en Microsoft zijn al maanden nieuwe consoles aan het bouwen, om bij launch in ieder geval een redelijke voorraard te hebben.

nVidia heeft gekozen voor een soort soft launch. De voorraden waren misschien een paar procent van de werkelijke vraag. Ik weet niet of er heel veel vraag was, maar het aanbod was - is - om te huilen. Marktwerking dicteert dat de prijzen daarmee omhoog schieten.

Er is werkelijk niets dat nVidia had gestopt twee of drie maanden te produceren voor launch, zodat ze in ieder geval een redelijke voorraad zouden hebben. Het lijkt er nu op dat ze bij de eerste signalen van voorraad de launch knop hebben ingedrukt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Helixes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Zeg, deze is niet zo moeilijk. Sony en Microsoft zijn al maanden nieuwe consoles aan het bouwen, om bij launch in ieder geval een redelijke voorraard te hebben.
Ah, ja, inderdaad... :p

Edit: Misschien wel interessant:

[ Voor 16% gewijzigd door RayNbow op 12-10-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Helixes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

nVidia heeft gekozen voor een soort soft launch. De voorraden waren misschien een paar procent van de werkelijke vraag. Ik weet niet of er heel veel vraag was, maar het aanbod was - is - om te huilen. Marktwerking dicteert dat de prijzen daarmee omhoog schieten.

Er is werkelijk niets dat nVidia had gestopt twee of drie maanden te produceren voor launch, zodat ze in ieder geval een redelijke voorraad zouden hebben. Het lijkt er nu op dat ze bij de eerste signalen van voorraad de launch knop hebben ingedrukt.
Exact, en daarmee dus schaarste creeeren. En daarmee hoge prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://img-comment-fun.9cache.com/media/aM2qDyR/ajGBVGpD_700w_0.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 22-05 18:09

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou op zich ook graag zien dat Tweakers scalping verbiedt. Schaarse producten nog schaarser maken door ze massaal op te kopen en daarna met dikke winst te verkopen is moreel niet OK en zou niet door Tweakers ondersteund moeten worden.
offtopic:
Geen enkele voorraad gaat genoeg zijn om iedereen die er een wil te voorzien in het geval van die consoles. Maar de tekorten zijn hopelijk ook weer niet zó groot dat ze die niet in een paar maandjes ingelopen hebben.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Deathchant lijkt me dat daarmee de vraag beantwoord is. Ook het feit dat gerapporteerde advertenties in de V&A blijven. Tweakers staat dit dus toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

@Deathchant lijkt me dat daarmee de vraag beantwoord is. Ook het feit dat gerapporteerde advertenties in de V&A blijven. Tweakers staat dit dus toe.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat een topic als dit interne discussie oplevert en op basis daarvan beleid herzien wordt. Totdat iemand in dit topic een formele uitspraak doet kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Op dit vlak staat T.net erom bekend dat ze compleet arbitrair de regels en voorwaarden toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 10:21
Als niemand het product koopt voor die prijzen houdt het vanzelf op lijkt me. Best simpel. Als ik een product die ik gisteren voor een tientje heb gekocht morgen voor 100 euro kan verkopen, zou ik dat zo doen. Iemand die liever veel te veel wil betalen i.p.v. een maandje te wachten, mag dat best doen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

edit: overbodig.

[ Voor 96% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Tja, verkocht Sony geen 1 mln PS4's on launch date in de VS? Die komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ergens waren warenhuizen volgepakt met die krengen, en ergens zijn die allemaal in elkaar geschroefd.

Niet dat er zo'n grote markt is voor 30X0 kaarten, maar de indruk is dat er toch ordes van grootte minder beschikbaar waren.

Uiteraard kunnen er allerlei redenen zijn om zo'n soft launch te doen - niet allemaal zijn te goeder trouw. Maar die keuze ligt oprecht bij Nvidia. Ik wil niet zeggen dat het altijd tot voldoende voorraad zou hebben geleid, maar deze situatie was wel een beetje een aanfluiting....

De opmerking dat Nvidia geen inschatting had kunnen maken van de te verwachten interesse en volumes vind ik een beetje kul. Ze zitten al zeker 20 jaar in deze markt. This is not their first rodeo.

Terugkomend op de discussie - als er Tweakers zijn die honderden euro's over hebben voor wat eigenlijk alleen bragging rights zijn, dan heeft dat wat triests. Maar, ik ben zelf iets te liberaal ingesteld om te vinden dat het aan T.net is om daar actie tegen te ondernemen, of actief beleid tegen te hebben. Het is niet zoals bij concertkaartjes dat hier een gehele industrie rond bestaat. Als er af en toe een bodged launch is met wat mensen die op deze manier vraag en aanbod bij elkaar willen brengen, dan zit ik daar niet verschrikkelijk erg mee.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mister_S schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:25:
Als niemand het product koopt voor die prijzen houdt het vanzelf op lijkt me. Best simpel. Als ik een product die ik gisteren voor een tientje heb gekocht morgen voor 100 euro kan verkopen, zou ik dat zo doen. Iemand die liever veel te veel wil betalen i.p.v. een maandje te wachten, mag dat best doen van mij.
Er is nogal een verschil tussen dat met één product doen omdat het toevallig zo uitkomt en er daadwerkelijk een handeltje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 10:21
NMe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Er is nogal een verschil tussen dat met één product doen omdat het toevallig zo uitkomt en er daadwerkelijk een handeltje van maken.
Waar zit het verschil in dan? Het heet wel scalping met een mooi woord en het wordt onethisch of immoreel genoemd, maar het gebeurt omdat mensen bereid zijn om zoveel te betalen. Ik heb geen idee wat hier onethisch aan is gezien het niet om een primaire levensbehoefte gaat. Als iemand zo graag een GPU wilt en daar bijna 100% meer voor wil betalen, is dat zijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter

edit: ik kan hier een heel verhaal gaan neerzetten over hoe de markten werken. Van risk versus reward, schaarste tot marktwerking. Maar ik neem aan dat jullie dergelijke concepten zelf ook wel kennen. Iedereen heeft daar z'n mening over, en in Nederland is iedereen vrij om die te uiten.
Nare berichtjes, hoezo? Ik zou dat niet doen, maar dat had ik al in de TS en meermaals verderop toegelicht dat ik daar geen nut van inzie. Ik droeg deze advertenties als voorbeeld aan van wat ik denk dat mis is (je bent overigens niet de enige op V&A, maar wel even de meest voor de hand liggende voorbeelden voor me). Helaas heeft T.net al beoordeeld (als ik je goed begrijp) dat het gewoon toegestaan is, en dat vind ik erg jammer.

Het feit dat je blijkbaar al veel nare berichtjes krijgt, laat mijns inziens wel zien dat er iets niet aan deugt en dat ik niet de enige ben. Ik vind het oprecht vervelend voor je als je nare berichtjes ontvangt, (daarom richt ik me tot de adjes/beleidvoerders), maar het is inderdaad wel een te verwachten consequentie van je handelen, dat ook zoals je zelf al zegt, vrijelijk geuit/aan de kaak gesteld mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Nou, de vraag is wat je volgende maand gaat doen. Het lijkt me eigenlijk niet mogelijk om te bestaan van scalping in de computerhardwaresector.
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:30:
Het feit dat je blijkbaar al veel nare berichtjes krijgt, laat mijns inziens wel zien dat er iets niet aan deugt en dat ik niet de enige ben. Ik vind het oprecht vervelend voor je als je nare berichtjes ontvangt, (daarom richt ik me tot de adjes/beleidvoerders), maar het is inderdaad wel een te verwachten consequentie van je handelen, dat ook zoals je zelf al zegt, vrijelijk geuit/aan de kaak gesteld mag worden.
Goed gebruik van het woord maar :Y)

Laat ik het even omdraaien. Welke schade ondervindt jij van het feit dat SpX een grijpstuiver verdient aan de chaos die Nvidia gecreëerd heeft? Wat is de basis van je klacht precies? Je doet bijna laten blijken dat je het hem niet gunt.

[ Voor 59% gewijzigd door Helixes op 12-10-2020 13:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Dan moeten ze in mijn geval deze regel in de nieuwe V&A voorwaarden herzien:

[...]

Mocht dat gebeuren dan zullen behoorlijk veel andere advertenties ook verwijderd moeten worden.
Dat klopt. Als je kijkt naar de geschiedenis van jouw advertenties dan zie je dat je dit soort trucjes regelmatig uitvoert. Dat is dus niet meer incidenteel maar gewoon een verdienmodel.

Incidenteel houd in dat je weleens ergens tegenaan kan lopen en dat als nieuw verkoopt. Bewust nieuwe producten kopen en met winst verkopen is niet incidenteel.

Je geeft met je opmerking zelf duidelijk aan dat je met deze acties bewust de grenzen van de voorwaarden opzoekt en willens en wetens misbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordius
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Nare berichtjes, hoezo? Ik zou dat niet doen, maar dat had ik al in de TS en meermaals verderop toegelicht dat ik daar geen nut van inzie. Ik droeg deze advertenties als voorbeeld aan van wat ik denk dat mis is (je bent overigens niet de enige op V&A, maar wel even de meest voor de hand liggende voorbeelden voor me). Helaas heeft T.net al beoordeeld (als ik je goed begrijp) dat het gewoon toegestaan is, en dat vind ik erg jammer.

Dit vind ik anders aardig grappig.
Dat je nare berichtjes laat zien dat jij gelijk hebt en dat het niet deugd?
En hoe zit het dan met mensen die wel kopen en zeer tevreden zijn dat ze hem hebben kunnen bemachtigen ondanks de prijs? Wat laat dat precies zien ? Niks dan volgens jouw?

Het werkt gewoon beide kanten op mensen die boos zijn / gefrustreerd zijn tot misschien wel jaloers gezien wat je zo verdiend aan 1 kaart, maar het laat ook zien dat mensen gewoon tevreden en blij zijn dat ze gewoon een kaart kunnen bemachtigen ondanks alles.

Dus jouw kant van verhaal is echt niet het enige "bekrachtigende van jouw verhaal gedoe met negatieve comments"

Marktwering leuk ding. En het gebeurd altijd en overal. Daarnaast je mag bij tweakers x aantal dingen als nieuw verkopen en ze verwijderen het. Echter maakt deze tweaker er handig gebruik van.
Wie zich in het grijze gebied waagt kan alle kanten op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Die Gigabyte videokaart uit de TS heeft in elk geval even in zijn systeem gezeten, dus technisch gezien is het wel een tweedehands product.
Fordius schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Dus jouw kant van verhaal is echt niet het enige "bekrachtigende van jouw verhaal gedoe met negatieve comments"
Onethisch of immoreel is dan ook een persoonlijke mening.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Fordius schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Dit vind ik anders aardig grappig.
Dat je nare berichtjes laat zien dat jij gelijk hebt en dat het niet deugd?
En hoe zit het dan met mensen die wel kopen en zeer tevreden zijn dat ze hem hebben kunnen bemachtigen ondanks de prijs? Wat laat dat precies zien ? Niks dan volgens jouw?

Het werkt gewoon beide kanten op mensen die boos zijn / gefrustreerd zijn tot misschien wel jaloers gezien wat je zo verdiend aan 1 kaart, maar het laat ook zien dat mensen gewoon tevreden en blij zijn dat ze gewoon een kaart kunnen bemachtigen ondanks alles.

Ik zeg ook niet dat mijn verhaal het enige verhaal is waarin iets bevestigd wordt. Wat wil je daarmee zeggen, dat ik beide kanten van het verhaal moet belichten en ook moet noemen dat er mensen blij zijn met hun aankoop, om te laten zien dat ik kritisch ben op mezelf? Sure je hebt gelijk: er zijn ook mensen die er blij mee zijn, maar daarmee verandert mijn zienswijze niet over dat ik het handelaarsgedrag in deze voorbeelden moreel verwerpelijk vind, ongeacht hoeveel goeie V&A reviews hier ook tegenover staan. Iedereen die al bij deze meneer een kaart gekocht heeft lijkt mooi tevreden te zijn. Dat was hun keuze, maar uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat ze hierdoor meegedaan hebben aan het in stand houden ,al dan niet uit onwetendheid of bewuste keuze (dat laatste is erger).
Zo ver wil ik dan niet gaan, omdat ik niet vind dat de zwaarte daar moet liggen, die moet bij de handelaren liggen die schaarste uitbaten, doordat de wet (nog) geen kanttekeningen hierbij heeft gemaakt.

Ik vind dat iedereen bij zijn/haar handelen (op welk gebied dan ook) een moreel kompas hoort te hebben, ookal mag iets wettelijk wel/niet, en daarbij vind ik ook dat dat geldt voor álle bedrijven die er platform aan bieden. Dus was mijn vraag aan T.net: kijk daar eens naar, want het is een keuze om niet naar de ethiek erachter te kijken.
XWB schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:58:
Die Gigabyte videokaart uit de TS heeft in elk geval even in zijn systeem gezeten, dus technisch gezien is het wel een tweedehands product.
Je pikt dan nu ook het geval uit wat het minst questionable is. De Asus en de MSI zijn "gloednieuw" volgens de advertenties, waarvan 1 nog een volledig ongeopende zending lijkt te zijn (aan de foto's te zien).

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 12-10-2020 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De enige correcte wijze om dit te stoppen is de verkopers met hun kaarten laten zitten. Kopers houden deze markt in stand. Niet de verkopers, de verkopers maken alleen maar gebruik van marktwerking.

En een kaart is waard wat iemand er voor wil geven. En dat kan veel zijn omdat mensen het blijkbaar niets interesseert die het geld uit willen geven.

Ik zelf denk maar zo, twee, drie of vier maandjes wachten, maakt niks uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Wim-Bart op 12-10-2020 14:05 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat mijn verhaal het enige verhaal is waarin iets bevestigd wordt. Wat wil je daarmee zeggen, dat ik beide kanten van het verhaal moet belichten en ook moet noemen dat er mensen blij zijn met hun aankoop, om te laten zien dat ik kritisch ben op mezelf? Sure je hebt gelijk: er zijn ook mensen die er blij mee zijn, maar daarmee verandert mijn zienswijze niet over dat ik het handelaarsgedrag in deze voorbeelden moreel verwerpelijk vind, ongeacht hoeveel goeie V&A reviews hier ook tegenover staan. Iedereen die al bij deze meneer een kaart gekocht heeft lijkt mooi tevreden te zijn. Dat was hun keuze, maar uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat ze hierdoor meegedaan hebben aan het in stand houden ,al dan niet uit onwetendheid of bewuste keuze (dat laatste is erger).
Zo ver wil ik dan niet gaan, omdat ik niet vind dat de zwaarte daar moet liggen, die moet bij de handelaren liggen die schaarste uitbaten, doordat de wet (nog) geen kanttekeningen hierbij heeft gemaakt.

Ik vind dat iedereen bij zijn/haar handelen (op welk gebied dan ook) een moreel kompas hoort te hebben, ookal mag iets wettelijk wel/niet, en daarbij vind ik ook dat dat geldt voor álle bedrijven die er platform aan bieden. Dus was mijn vraag aan T.net: kijk daar eens naar, want het is een keuze om niet naar de ethiek erachter te kijken.
Met een post als deze vraag ik me oprecht af of jij je goed begrijpt hoe kapitalisme in de brede zin van het woord werkt. Telkens maar weer de morele kompas erbij halen. Wat heeft het voor een zin?

In mijn ogen is het simpel:

- Als je het niet eens bent met het beleid van V&A dan maak je er geen gebruik van
- Als iemand een advertentie plaats die (volgens jou) tegen de regels in gaat dan rapporteer je de advertentie
- Als je per se je onvreden wilt uiten stuur je een nette/gepaste DM richting de aanbieder
- Als je de prijs van een product niet reëel vindt dan koop je het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Je pikt dan nu ook het geval uit wat het minst questionable is. De Asus en de MSI zijn "gloednieuw" volgens de advertenties, waarvan 1 nog een volledig ongeopende zending lijkt te zijn (aan de foto's te zien).
Wat ik daarmee wil aantonen is dat TS die Asus en MSI ook even snel in zijn systeem zou kunnen prikken, waardoor het dan plotseling gebruikte producten worden. Dus welke regel je ook verzint, er is altijd wel een creatieve manier om eromheen te werken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Wat ik daarmee wil aantonen is dat TS die Asus en MSI ook even snel in zijn systeem zou kunnen prikken, waardoor het dan plotseling gebruikte producten worden. Dus welke regel je ook verzint, er is altijd wel een creatieve manier om eromheen te werken.
Dat soort grappen zijn al lang en breed besproken en worden ook niet toegestaan. Dat is gewoon het omzeilen en misbruik maken van het beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Dat soort grappen zijn al lang en breed besproken en worden ook niet toegestaan. Dat is gewoon het omzeilen en misbruik maken van het beleid.
Maar nooit de controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Maar nooit de controleren.
T.net hoeft jou niet te laten handelen op V&A. Bewijslast zal dan bij jou vandaan moeten komen. Niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:27
[...]

Probeer eens uit te leggen wat Nvidia verkeerd doet? Of anders doet dan bv Apple of VW of Samsung als ze een nieuw product lanceren dat vrij goed verkoopt?

Nvidia ontwikkelt een nieuw product, dat is een project met een tijdlijn die als belangrijkste doel heeft om de productie te starten op bv 1 September. Soms halen ze dat, soms loopt de lijn nog wat moeilijk vlak bij productiestart.
Daaruit bepalen ze dan een commeciële launch date:
Aankondiging op bv 20 September (eventueel wat teasers en opzettelijke leaks vooraf), en een verkoopdatum vanaf 1 Oktober.
Ondertussen liggen er 100.000 van die kaarten in het magazien, en in de eerst dagen verkopen ze er 150.000, vrijwel allemaal aan invoerders, handelaars en misschien wat direct.
Gaan controleren of Kees er 3 of 5 besteld heeft kan niet zomaar, maar Kees heeft wat geluk en krijgt er 3 snel geleverd.
En dan zet Kees er 3 op V&A aan een iets hogere prijs.

Het enige wat Nvidie daar aan zou kunnen doen is de eerste productie via ebay verkopen per opbod, dan zal Kees er wellicht niet direct 3 kopen omdat hij ze toch niet duurder kwijt raakt, maar voor de hele handel is ebay niet zo handig, en hoe zouden we dan reageren....

Voor de productie is er nu een capaciteit vastgelegd van die lijn. Daar zullen elke dag x.000 stuks af rollen en verdeeld worden. Dus met wat geduld krijgt iedereen zijn kaart wel.
Een lijn bouwen voor 3 keer die capaciteit om dan nadien maar te draaien op 1/3 van dat volume is ook geldverspilling.

Dus ja... wat doe je daar aan?

Ik zou zeggen kopen als je verhouding tussen geld en geduld hoog is, en anders wacht je een beetje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:06:
[...]

Met een post als deze vraag ik me oprecht af of jij je goed begrijpt hoe kapitalisme in de brede zin van het woord werkt. Telkens maar weer dat morele kompas erbij halen. Wat heeft het voor een zin?

In mijn ogen is het simpel:

- Als je het niet eens bent met het beleid van V&A dan maak je er geen gebruik van
- Als iemand een advertentie plaats die (volgens jou) tegen de regels in gaat dan rapporteer je de advertentie
- Als je per se je onvreden wilt uiten stuur je een nette/gepaste DM richting de aanbieder
- het gaat zich om scalping/onethisch handelen waar jouw advertenties mijns inziens een voorbeeld van zijn. Het gaat zich niet om het wel of niet gebruik maken van V&A
- heb ik uiteraard gedaan, zie TS.
- Waarom zou ik de aanbieder een nette/gepaste DM moeten sturen als deze het beleid niet bepaalt? De aanbieder maakt gebruik van een platform die dit soort praktijken toestaat, dus ik maak de meeste kans om mijn onvrede gehoord te krijgen bij de beleidsvormer die dan vervolgens iets eraan kan doen (of niet).
- ik zal nooit een prijs betalen die ik ethisch niet correct vind, don't worry ;)
XWB schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Sure, promoot het maar ;) Zoals al gezegd, in deze voorbeelden gaat het om stelselmatig dit soort "truucjes" toe te passen om het beleid te omzeilen, dit gaat zich niet op 1 incident. En er is echt wel een regel te verzinnen waardoor je er niet omheen kunt werken hoor, dat is echt het issue niet. En daarnaast zou je niet hierom dan maar geen regel maken. Ik weet dat het geen 1 op 1 voorbeeld is, maar het zou me wat zijn als wij ons vrijwaren om niks aan het klimaat te doen "omdat china dat ook niet doet".
En dáár zit ook een beetje een kern van mijn punt in: weten dat er iéts van ethiek meespeelt, maar het niet in de beleidvorming mee durven nemen, dus roepen we "marktwerking" en dan is de kous af. Dat kan, maar het is een bewuste keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpX

SpX

Ik ga er geen tijd en energie meer insteken :)

Als tweakers oordeelt dat mijn advertenties in strijd zijn met de regels dan zal ik de gepaste maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Helaas is de vraag toch uitgemond in discussieren. T.net heeft, als ik de verkoper van de voorbeelden die ik in de TS aandroeg goed begrijp, de boel getoetst met admins, en er lijkt nog geen verder antwoord te komen of er gekeken gaat worden naar de ethiek erachter. Wellicht dat er nog een beleidvoerder reageert, maar ik heb voor mezelf even de conclusie getrokken dat mijn initiele vraag is beantwoord.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 316512 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:56:
Als ik zijn reviews lees maakt hij toch een heleboel mensen blij. Is dat zo erg?
8)7 8)7 8)7 8)7

Serieus? Hij maakt eerst een heleboel mensen verdrietig doordat hij kaarten koopt voor ~€750 die anders die mensen die hem daadwerkelijk willen hadden kunnen kopen. En daarna maakt hij mensen 'blij' door ze een paar honderd Euro teveel te laten betalen voor een nieuwe kaart. |:(

Zal wel aan mij liggen dat ik niet begrijp waar we blij moeten zijn met mensen die hier alleen zijn om hun mede Tweakers te naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@Deathchant ,

Je loopt allang genoeg hier rond om te kunnen weten dat deze vraag tot een discussie zonder consensus uitloopt. Waarom vraag je het niet direct een aan admin middels een DM of mailtje?

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:31
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:25:
Ik ga er geen tijd en energie meer insteken :)

Als tweakers oordeelt dat mijn advertenties in strijd zijn met de regels dan zal ik de gepaste maatregelen nemen.
Volledig mee eens :). Je doet ook niets illegaals. Ik denk overigens dat de meeste mensen het ook niet uitmaken dat dit soort handel praktijken plaats vind (zoals ikzelf), maar een klein handvol mensen vinden het niet fijn. Waarschijnlijk omdat ze geen geduld hebben tot er voorraad is en het irritatie/jaloezie creëert omdat iemand er iets aan wil verdienen. Geen aandacht aan geven en gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:50
Sissors schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7

Serieus? Hij maakt eerst een heleboel mensen verdrietig doordat hij kaarten koopt voor ~€750 die anders die mensen die hem daadwerkelijk willen hadden kunnen kopen. En daarna maakt hij mensen 'blij' door ze een paar honderd Euro teveel te laten betalen voor een nieuwe kaart. |:(

Zal wel aan mij liggen dat ik niet begrijp waar we blij moeten zijn met mensen die hier alleen zijn om hun mede Tweakers te naaien.
Opgelet, het mogen geen nieuwe zijn. Die mensen betalen meer voor een 2de hands kaart.

Dit zal en blijft een eeuwige discutie blijven. Dit is even erg als Apple meer dan 1000e vragen voor een smartphone. Toch is elke gebruiker blij met zijn toestellen die hijzelf aankoopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Boermansjo op 12-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Moeten @Microkid en/of @Bor hier niet wat van vinden voordat het uit de hand loopt?

[ Voor 20% gewijzigd door MusicMaikel op 12-10-2020 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Boermansjo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Opgelet, het mogen geen nieuwe zijn. Die blij mensen betalen meer voor een 2de hands kaart.
Opgelet, je hebt het verkeerd.

"Het gebruik van V&A is enkel gericht op het aanbieden van gebruikte producten. Voor gebruikers die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf is het bij uitzondering toegestaan om incidenteel en in beperkte mate ongebruikte producten aan te bieden"

Dat incidentele en in beperkte mate is hier dus blijkbaar van toepassing, want de verkoper die hier in de schijnwerpers staat geeft aan toestemming te hebben,

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmen
  • Laatst online: 21-05 16:06
Ik vind het ook maar dubieus handelen. En ben er niet blij mee dat dit hier gewoon op tweakers blijkt te kunnen/mogen.
Maar momenteel is het niet illegaal.

Het is net zoals concert-tickets met woekerprijzen te verkopen -> dat is in Belgie ondertussen wel illegaal.

Maar zoals ook al aangehaald zijn het de kopers die het in stand houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:50
Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Opgelet, je hebt het verkeerd.

"Het gebruik van V&A is enkel gericht op het aanbieden van gebruikte producten. Voor gebruikers die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf is het bij uitzondering toegestaan om incidenteel en in beperkte mate ongebruikte producten aan te bieden"

Dat incidentele en in beperkte mate is hier dus blijkbaar van toepassing, want de verkoper die hier in de schijnwerpers staat geeft aan toestemming te hebben,
Dat is toch de hele problematiek van deze topic niet ? Het kan zeker incidenteel gebeuren. Maar 3-4 keer ?
Waar kan een platform zoals tweakers de lijn trekken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

...En er is echt wel een regel te verzinnen waardoor je er niet omheen kunt werken hoor, dat is echt het issue niet.
Spreek die dan eens keihard uit ipv je "netjes" in allerlei bochten te wurmen om maar niemand voor het hoofd te stoten en bepaalde posts dan ook voorzien van smileys om je uitspraak nog minder "scherp" te maken?

En ik snap @XWB ook wel; want als ik een berg GTX3080's kan kopen en ik zou ze allemaal een week idle in mijn PC zetten, hebben ze dus per stuk 168 uur gedraaid. En als ik dan ook nog eens dit soort topics wil omzeilen, kan je een uitdraai krijgen dat VLC-player 168 uur die 3080 op 2% heeft belast. En dan kan ik er wel 1000 Euro voor vragen?

Want als ik nu DDR4 inkoop tegen prijs zowat en over 4 maanden branden er toevallig 2 fabrieken van Micron af en de prijzen gaan 15% omhoog, verkoop ik in essentie "nieuw RAM maar ongebruikt en 4 maanden in mijn kast gelegen" tegen 15% meer dan ik ervoor betaald heb.

Want wanneer is iets "gebruikt"? Na hoeveel "belasting"? Na hoeveel "inspanning"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boermansjo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Dat is toch de hele problematiek van deze topic niet ? Het kan zeker incidenteel gebeuren. Maar 3-4 keer ?
Waar kan een platform zoals tweakers de lijn trekken ?
als iets 1x per jaar met 3-4 producten gebeurd zou ik dat zeker incidenteel noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

als iets 1x per jaar met 3-4 producten gebeurd zou ik dat zeker incidenteel noemen.
In mijn geval zelfs 1x in de 14 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40

Ik heb even je beoordelingshistory bekeken. 90% lijkt mij gewoon tweedehands eigen spullen. Dat je nu (eenmalig) een aantal RTX-en hebt kunnen inslaan en slim verhandeld, lijkt mij niet direct aanleiding om je te bombarderen tot structureel handelaar. Dat is waarschijnlijk ook de redenatie van de admins vermoed ik.

OT, denk ik dat er niks mis mee is om Scalping via V&A ter discussie te stellen.
Maat het is vechten tegen de bierkai, je stopt 't niet. Je weert 't hoogstens uit de V&A en daarmee vertrekt 't aanbod gewoon naar andere platformen. 't probleem los je er niet mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 22-05 00:08

Racing_Reporter

Contentmaker

Conceptje: minimale leeftijdseis aan structureel slecht leverbare producten stellen van bv. minimaal twee maanden. Is het jonger? Pech. 2 mnd+? Succes met de verkoop.

Verkoper bewijst bij scalpingvermoedende admin met factuur. Klaar.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aka Razorback
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:08
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

In mijn geval zelfs 1x in de 14 jaar :+
Als ik de reviews doorlees zie ik meerdere personen het hebben over gesealde producten.

En ik zie ook vaak dezelfde producten langs komen.
4x HyperX ram
6x i7-6700K
9x i7-4790

Het is dan wel over meerdere jaren maar die 1x in de 14 jaar klopt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Racing_Reporter schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:05:
Conceptje: minimale leeftijdseis aan structureel slecht leverbare producten stellen van bv. minimaal twee maanden. Is het jonger? Pech. 2 mnd+? Succes met de verkoop.

Verkoper bewijst bij scalpingvermoedende admin met factuur. Klaar.
En wat is het voordeel voor Tweakers als organisatie hierin? Niets. Extra workload. En wie bepaald wat structureel slecht leverbaar is? Ook tweakers zeker. Nog meer workload.

En waarom zou je niets jonger dan 2 maanden mogen verkopen? Weer zo'n onzin. Als ik een RTX3080 koop omdat ik hem maar een weekje wil testen, mag ik hem inneens niet meer verkopen op Tweakers. Om nog maar te zwijgen over alle andere producten die je wellicht niet bevallen en binnen 2 maanden weer doorschuift.

Conceptje de prullenbak in aub.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

PROnline schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Ik heb even je beoordelingshistory bekeken. 90% lijkt mij gewoon tweedehands eigen spullen. Dat je nu (eenmalig) een aantal RTX-en hebt kunnen inslaan en slim verhandeld, lijkt mij niet direct aanleiding om je te bombarderen tot structureel handelaar. Dat is waarschijnlijk ook de redenatie van de admins vermoed ik.

OT, denk ik dat er niks mis mee is om Scalping via V&A ter discussie te stellen.
Maat het is vechten tegen de bierkai, je stopt 't niet. Je weert 't hoogstens uit de V&A en daarmee vertrekt 't aanbod gewoon naar andere platformen. 't probleem los je er niet mee op.
V&A aangeboden: Huawei Nexus 6P 32GB Zwart
V&A aangeboden: Samsung Galaxy S8 Zwart + hoesjes
V&A aangeboden: MSI GS72 6QC-052NL
V&A aangeboden: OnePlus 5 (6GB RAM, 64GB opslag) Grijs met extra's
V&A aangeboden: Samsung Galaxy S9 64GB Zwart snapragon 845
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 2019 16" (i9 8-core 2,3GHz, 16GB ram, 1TB o...
V&A aangeboden: Noctua NH-U12S Bruin
V&A aangeboden: Noctua NH-U12S Bruin
V&A aangeboden: OnePlus 3T 64GB Grafiet
V&A aangeboden: Huawei Nexus 6P 32GB Zwart + 3 jaar VIP garantie
V&A aangeboden: Nieuw: Huawei Nexus 6P 32GB Zwart
V&A aangeboden: Intel Core i7-6700K Boxed

En dan neem ik de recente advertenties van de videokaarten maar even niet mee. Simpele greep uit de eerste 2/3 pagina's met beoordelingen.

Sommige producten komen er meerdere malen in voor. Hoezo incidenteel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40
Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
En dan neem ik de recente advertenties van de videokaarten maar even niet mee. Simpele greep uit de eerste 2/3 pagina's met beoordelingen.

Sommige producten komen er meerdere malen in voor. Hoezo incidenteel?
I stand corrected. Ik heb geen alleen de beoordelings history bekeken. Ik zag ook de Oneplus 5 (dat is drie jaar geleden, ik heb m'n zes nu twee jaar), Sansumg s8 en s9, zitten nu op de S20 toch?
Macbook 2019 beoordeeld in augustus 2020.

@Anoniem: 93986 het doel van de TS was meer Scalping in V&A te bespreken toch?
De handelaarsstatus van SpX is naar mijn idee een andere discussie.

@Microkid Top voor de toelichting van de tweakers.net visie.

[ Voor 4% gewijzigd door PROnline op 12-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Het is echt heel simpel: wij vinden dit geen probleem. Het is immers een kwestie van hoe de vraag een aanbod markt werkt. Als iemand een miljoen wil hebben voor een zeldzame videokaart, en er is iemand die dit ervoor wil geven, prima. Tweakers is slechts het platform om koper en verkoper bij elkaar te brengen.
Er wordt ook gesteld dat dit handelaren zijn. Handelaren zijn voor ons personen die bedrijfsmatig gebruikte producten aanbieden in V&A. Daar is hier geen sprake van, het betreft particulieren. Particulieren mogen incidenteel en in beperkte mate nieuwe producten aanbieden. 2-3x een videokaart aanbieden valt daar nog wel onder, maar het moet dus niet te gek worden.

Dus: nee, we zien hier geen probleem in, en nee, je hoeft dit dus ook niet steeds te melden via het meldpunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 12-10-2020 15:41 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Microkid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:32:
Particulieren mogen incidenteel en in beperkte mate nieuwe producten aanbieden. 2-3x een videokaart aanbieden valt daar nog wel onder, maar het moet dus niet te gek worden.

Incidenteel en in beperkte mate. Zoals ik hier al eerder zei is de handhaving vanuit T.net compleet arbitrair. De hoeveelheden die hier voorbij komen hebben niets met incidenteel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Incidenteel en in beperkte mate. Zoals ik hier al eerder zei is de handhaving vanuit T.net compleet arbitrair. De hoeveelheden die hier voorbij komen hebben niets met incidenteel te maken.
De handhaving is niet arbitrair. Je bent het wellicht echter niet met het oordeel eens. Dit lijkt mij ook geen discussiepunt voor dit topic. Dit soort opmerkingen dragen ook niet echt bij als ik eerlijk ben. Het uitpluizen en hier posten van de advertentiegeschiedenis van een ander evenmin. Daarbij link je naar advertenties uit o.a. 2016 en 2017 zo te zien. Wanneer iemand structureel lijkt te handelen en er geen sprake meer is van incidenteel en in beperkte mate kunnen we ingrijpen.

Terug naar de vraag; Microkid verwoord het goed. De beste manier om scalping tegen te gaan, mocht je dat willen, is om de producten gewoonweg niet te kopen. Het verbieden hiervan vraagt wat mij betreft onevenredig veel inzet rond handhaving.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

7 nieuwe producten aanbieden in een tijdsspanne van 1 jaar vinden wij nog steeds vrij incidenteel hoor. Het is wat anders als er dagelijks of wekelijks nieuwe producten worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

De handhaving is niet arbitrair. Je bent het wellicht echter niet met het oordeel eens. Dit lijkt mij ook geen discussiepunt voor dit topic. Dit soort opmerkingen dragen ook niet echt bij als ik eerlijk ben. Het uitpluizen en hier posten van de advertentiegeschiedenis van een ander evenmin. Daarbij link je naar advertenties uit o.a. 2016 en 2017 zo te zien. Wanneer iemand structureel lijkt te handelen en er geen sprake meer is van incidenteel en in beperkte mate kunnen we ingrijpen.
Die voorbeelden kwamen voort omdat @PROnline zei dat het wel meeviel. Niet om specifiek iemand en zijn advertenties uit te gaan zitten pluizen.

Zoals ik ook zei heb ik voor het gemak de huidige advertenties weggelaten. De Noctuas en Macbook zijn ook gewoon van dit jaar. Hoe je het ook went of keert, er zit een patroon in. Als er geld te verdienen is dan zit hij erbij.
Jullie en ik hebben dus blijkbaar een andere definitie van incidenteel.
Microkid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

7 nieuwe producten aanbieden in een tijdsspanne van 1 jaar vinden wij nog steeds vrij incidenteel hoor. Het is wat anders als er dagelijks of wekelijks nieuwe producten worden aangeboden.
Zoals ik al zei. Een greep uit de eerste pagina's. Kijk eens wat beter zou ik zeggen. Er zit gewoon een patroon in.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 12-10-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:03
Het lijkt een beetje op de concertkaartjes handel inmiddels. Wellicht dat dat volk zijn aandacht heeft verlegd van concertkaartjes naar schaarse hardware om zo wat extras te verdienen. Verwerpelijk gedrag uiteraard, maar er valt weinig aan te doen..... als tweakers ze weert klappen ze het wel op marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:39:
[...]
Terug naar de vraag; Microkid verwoord het goed. De beste manier om scalping tegen te gaan, mocht je dat willen, is om de producten gewoonweg niet te kopen. Het verbieden hiervan vraagt wat mij betreft onevenredig veel inzet rond handhaving.
Zou een stuk makkelijker zijn als ik een privé note kon toevoegen bij gebruikers, zodat ik uberhaupt geen zaken van zulk soort mensen koop. (Ik onthoud immers niet dit topic nog over een jaar).
stylezzz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:05:
Het lijkt een beetje op de concertkaartjes handel inmiddels. Wellicht dat dat volk zijn aandacht heeft verlegd van concertkaartjes naar schaarse hardware om zo wat extras te verdienen. Verwerpelijk gedrag uiteraard, maar er valt weinig aan te doen..... als tweakers ze weert klappen ze het wel op marktplaats.
Hoewel het niet onjuist is, is wat er op marktplaats gebeurd niet het probleem van Tweakers, op V&A wel. De redenatie van "Als ik het niet doe, doet iemand anders het", is wel een hele makkelijke om alles goed te praten.

[ Voor 36% gewijzigd door Sissors op 12-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:41
Tja, er zit natuurlijk irritatie (ik grijp mis) en jaloezie (ja hoezo heeft hij er 5 en ik 0) bij maar soit. Een opmerking zou wel prettig zijn, doe ik zelf liever ook geen zaken mee en mijn geheugen is ook net een zeef :p

Onlangs werden de PS5 advertenties overigens wel verwijderd, was dat dan omdat het om pre orders ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dagion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:11:
Tja, er zit natuurlijk irritatie (ik grijp mis) en jaloezie (ja hoezo heeft hij er 5 en ik 0) bij maar soit. Een opmerking zou wel prettig zijn, doe ik zelf liever ook geen zaken mee en mijn geheugen is ook net een zeef :p

Onlangs werden de PS5 advertenties overigens wel verwijderd, was dat dan omdat het om pre orders ging?
Een product wat je niet hebt kan je ook niet verkopen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sissors schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Zou een stuk makkelijker zijn als ik een privé note kon toevoegen bij gebruikers, zodat ik uberhaupt geen zaken van zulk soort mensen koop. (Ik onthoud immers niet dit topic nog over een jaar).
Waarom heb je een notitie nodig? Het blijkt toch al uit de prijs en het product?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.