Scalping: welke stelling neemt T.net hierin?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.372 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:22

RayNbow

Kirika <3

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Dat is precies wat ze willen dat je gelooft, ja. Lees je even in op kunstmatige schaarste zodat je je eigen koopgedrag wellicht ten positieve kan beinvloeden :)
Geef mij anders dan maar een realistisch productieplan hoe je op dag 1 van een release aan de totale vraag kan voldoen, hoe je alle benodigde productiecapaciteit inkoopt en voor hoe lang, wanneer je qua productiecapaciteit weer naar beneden schaalt en hoe je alles logistiek regelt.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RayNbow schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Geef mij anders dan maar een realistisch productieplan hoe je op dag 1 van een release aan de totale vraag kan voldoen, hoe je alle benodigde productiecapaciteit inkoopt en voor hoe lang, wanneer je qua productiecapaciteit weer naar beneden schaalt en hoe je alles logistiek regelt.
Wil je een lijstje van alle producten die wel normaal ter wereld komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 12:57

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

br00ky schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Imo sneeuwt die vraag onder in je topicstart. Als je vermoeden hebt van het verhandelen van nieuwe producten (ongeacht de prijs imo) dan is dat toch waar je een topic mee start? Nu heb je het vooral over de prijzen :).

/edit: ik ken de term scalping verder niet, maar dit impliceert dat het altijd om nieuwe producten gaat?
Scalpen/scalping is een handelsstrategie waarbij het gaat om winst maken over 'kleine' prijswijzigingen in een korte tijd (in het stock wereld iig). In deze context (supply-demand) gaat het vaker over personen die hot/in-demand producten opkopen en voor meer verkopen. Zie tickets naar een populair feest/concert, of in dit geval de 3080.

Kost veel tijd, moeite en discipline voor misschien een paar honderd euro winst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 08:39

SpX

Mijn advertenties voldoen aan de voorwaarden van V&A. Dit is reeds afgestemd met de admins om onduidelijkheden te voorkomen.

Verder ga ik inhoudelijk niet in op jullie reacties. Als je nare berichtje wilt sturen via PB's (wat heel veel gebeurt), dan doe dat vooral als je je daar goed bij voelt.

edit: ik kan hier een heel verhaal gaan neerzetten over hoe de markten werken. Van risk versus reward, schaarste tot marktwerking. Maar ik neem aan dat jullie dergelijke concepten zelf ook wel kennen. Iedereen heeft daar z'n mening over, en in Nederland is iedereen vrij om die te uiten.

[ Voor 32% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 12:57

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:10:
Mijn advertenties voldoen aan de voorwaarden van V&A. Dit is reeds afgestemd met de admins om onduidelijkheden te voorkomen.

Verder ga ik inhoudelijk niet in op jullie reacties. Als je nare berichtje wilt sturen via PB's (wat heel veel gebeurt), dan doe dat vooral als je je daar goed bij voelt.
Haha held, lekker blijven doorgaan je hebt mijn zegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:03:
.... ietwat oppoetsen en weer door.
Dat is ook niet waar ik ethische bezwaren bij voel natuurlijk. Het gaat zich hier niet om "ietwat oppoetsen". Ietwat oppoetsen heb ik geen issue mee. Het gaat om (meerdere) producten inkopen en dan doorverkopen met behoorlijk wat hoger-dan-de-nieuwprijs prijzen, zoals deze voorbeelden van de RTX 3080, of de (S)NES mini classic, waarbij mensen 10 stuks kochten voor 89 euro en dan per stuk voor 135 euro verkochten.

Ja, ik heb zelf ook ethische bezwaren bij mensen die hun RTX2080 voor 800 euro kopen en dan na 2 jaar voor 780 euro willen verkopen, maar dat vind ik niet bij scalping horen. Dát vind ik juist sneller te accepteren als Vraag & Aanbod en "wat de gek ervoor geeft". Maar goed, zoals al herhaaldelijk in dit draadje was aangegeven; het zal altijd verzanden in een discussie van moraliteit vs wat legaal is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:07:
Wil je een lijstje van alle producten die wel normaal ter wereld komen?
Zeg, deze is niet zo moeilijk. Sony en Microsoft zijn al maanden nieuwe consoles aan het bouwen, om bij launch in ieder geval een redelijke voorraard te hebben.

nVidia heeft gekozen voor een soort soft launch. De voorraden waren misschien een paar procent van de werkelijke vraag. Ik weet niet of er heel veel vraag was, maar het aanbod was - is - om te huilen. Marktwerking dicteert dat de prijzen daarmee omhoog schieten.

Er is werkelijk niets dat nVidia had gestopt twee of drie maanden te produceren voor launch, zodat ze in ieder geval een redelijke voorraad zouden hebben. Het lijkt er nu op dat ze bij de eerste signalen van voorraad de launch knop hebben ingedrukt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:22

RayNbow

Kirika <3

Helixes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Zeg, deze is niet zo moeilijk. Sony en Microsoft zijn al maanden nieuwe consoles aan het bouwen, om bij launch in ieder geval een redelijke voorraard te hebben.
Ah, ja, inderdaad... :p

Edit: Misschien wel interessant:

[ Voor 16% gewijzigd door RayNbow op 12-10-2020 13:26 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Helixes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

nVidia heeft gekozen voor een soort soft launch. De voorraden waren misschien een paar procent van de werkelijke vraag. Ik weet niet of er heel veel vraag was, maar het aanbod was - is - om te huilen. Marktwerking dicteert dat de prijzen daarmee omhoog schieten.

Er is werkelijk niets dat nVidia had gestopt twee of drie maanden te produceren voor launch, zodat ze in ieder geval een redelijke voorraad zouden hebben. Het lijkt er nu op dat ze bij de eerste signalen van voorraad de launch knop hebben ingedrukt.
Exact, en daarmee dus schaarste creeeren. En daarmee hoge prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://img-comment-fun.9cache.com/media/aM2qDyR/ajGBVGpD_700w_0.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou op zich ook graag zien dat Tweakers scalping verbiedt. Schaarse producten nog schaarser maken door ze massaal op te kopen en daarna met dikke winst te verkopen is moreel niet OK en zou niet door Tweakers ondersteund moeten worden.
offtopic:
Geen enkele voorraad gaat genoeg zijn om iedereen die er een wil te voorzien in het geval van die consoles. Maar de tekorten zijn hopelijk ook weer niet zó groot dat ze die niet in een paar maandjes ingelopen hebben.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Deathchant lijkt me dat daarmee de vraag beantwoord is. Ook het feit dat gerapporteerde advertenties in de V&A blijven. Tweakers staat dit dus toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

@Deathchant lijkt me dat daarmee de vraag beantwoord is. Ook het feit dat gerapporteerde advertenties in de V&A blijven. Tweakers staat dit dus toe.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat een topic als dit interne discussie oplevert en op basis daarvan beleid herzien wordt. Totdat iemand in dit topic een formele uitspraak doet kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Op dit vlak staat T.net erom bekend dat ze compleet arbitrair de regels en voorwaarden toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 11:11
Als niemand het product koopt voor die prijzen houdt het vanzelf op lijkt me. Best simpel. Als ik een product die ik gisteren voor een tientje heb gekocht morgen voor 100 euro kan verkopen, zou ik dat zo doen. Iemand die liever veel te veel wil betalen i.p.v. een maandje te wachten, mag dat best doen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

edit: overbodig.

[ Voor 96% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Tja, verkocht Sony geen 1 mln PS4's on launch date in de VS? Die komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ergens waren warenhuizen volgepakt met die krengen, en ergens zijn die allemaal in elkaar geschroefd.

Niet dat er zo'n grote markt is voor 30X0 kaarten, maar de indruk is dat er toch ordes van grootte minder beschikbaar waren.

Uiteraard kunnen er allerlei redenen zijn om zo'n soft launch te doen - niet allemaal zijn te goeder trouw. Maar die keuze ligt oprecht bij Nvidia. Ik wil niet zeggen dat het altijd tot voldoende voorraad zou hebben geleid, maar deze situatie was wel een beetje een aanfluiting....

De opmerking dat Nvidia geen inschatting had kunnen maken van de te verwachten interesse en volumes vind ik een beetje kul. Ze zitten al zeker 20 jaar in deze markt. This is not their first rodeo.

Terugkomend op de discussie - als er Tweakers zijn die honderden euro's over hebben voor wat eigenlijk alleen bragging rights zijn, dan heeft dat wat triests. Maar, ik ben zelf iets te liberaal ingesteld om te vinden dat het aan T.net is om daar actie tegen te ondernemen, of actief beleid tegen te hebben. Het is niet zoals bij concertkaartjes dat hier een gehele industrie rond bestaat. Als er af en toe een bodged launch is met wat mensen die op deze manier vraag en aanbod bij elkaar willen brengen, dan zit ik daar niet verschrikkelijk erg mee.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mister_S schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:25:
Als niemand het product koopt voor die prijzen houdt het vanzelf op lijkt me. Best simpel. Als ik een product die ik gisteren voor een tientje heb gekocht morgen voor 100 euro kan verkopen, zou ik dat zo doen. Iemand die liever veel te veel wil betalen i.p.v. een maandje te wachten, mag dat best doen van mij.
Er is nogal een verschil tussen dat met één product doen omdat het toevallig zo uitkomt en er daadwerkelijk een handeltje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 11:11
NMe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Er is nogal een verschil tussen dat met één product doen omdat het toevallig zo uitkomt en er daadwerkelijk een handeltje van maken.
Waar zit het verschil in dan? Het heet wel scalping met een mooi woord en het wordt onethisch of immoreel genoemd, maar het gebeurt omdat mensen bereid zijn om zoveel te betalen. Ik heb geen idee wat hier onethisch aan is gezien het niet om een primaire levensbehoefte gaat. Als iemand zo graag een GPU wilt en daar bijna 100% meer voor wil betalen, is dat zijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter

edit: ik kan hier een heel verhaal gaan neerzetten over hoe de markten werken. Van risk versus reward, schaarste tot marktwerking. Maar ik neem aan dat jullie dergelijke concepten zelf ook wel kennen. Iedereen heeft daar z'n mening over, en in Nederland is iedereen vrij om die te uiten.
Nare berichtjes, hoezo? Ik zou dat niet doen, maar dat had ik al in de TS en meermaals verderop toegelicht dat ik daar geen nut van inzie. Ik droeg deze advertenties als voorbeeld aan van wat ik denk dat mis is (je bent overigens niet de enige op V&A, maar wel even de meest voor de hand liggende voorbeelden voor me). Helaas heeft T.net al beoordeeld (als ik je goed begrijp) dat het gewoon toegestaan is, en dat vind ik erg jammer.

Het feit dat je blijkbaar al veel nare berichtjes krijgt, laat mijns inziens wel zien dat er iets niet aan deugt en dat ik niet de enige ben. Ik vind het oprecht vervelend voor je als je nare berichtjes ontvangt, (daarom richt ik me tot de adjes/beleidvoerders), maar het is inderdaad wel een te verwachten consequentie van je handelen, dat ook zoals je zelf al zegt, vrijelijk geuit/aan de kaak gesteld mag worden.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Nou, de vraag is wat je volgende maand gaat doen. Het lijkt me eigenlijk niet mogelijk om te bestaan van scalping in de computerhardwaresector.
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:30:
Het feit dat je blijkbaar al veel nare berichtjes krijgt, laat mijns inziens wel zien dat er iets niet aan deugt en dat ik niet de enige ben. Ik vind het oprecht vervelend voor je als je nare berichtjes ontvangt, (daarom richt ik me tot de adjes/beleidvoerders), maar het is inderdaad wel een te verwachten consequentie van je handelen, dat ook zoals je zelf al zegt, vrijelijk geuit/aan de kaak gesteld mag worden.
Goed gebruik van het woord maar :Y)

Laat ik het even omdraaien. Welke schade ondervindt jij van het feit dat SpX een grijpstuiver verdient aan de chaos die Nvidia gecreëerd heeft? Wat is de basis van je klacht precies? Je doet bijna laten blijken dat je het hem niet gunt.

[ Voor 59% gewijzigd door Helixes op 12-10-2020 13:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Dan moeten ze in mijn geval deze regel in de nieuwe V&A voorwaarden herzien:

[...]

Mocht dat gebeuren dan zullen behoorlijk veel andere advertenties ook verwijderd moeten worden.
Dat klopt. Als je kijkt naar de geschiedenis van jouw advertenties dan zie je dat je dit soort trucjes regelmatig uitvoert. Dat is dus niet meer incidenteel maar gewoon een verdienmodel.

Incidenteel houd in dat je weleens ergens tegenaan kan lopen en dat als nieuw verkoopt. Bewust nieuwe producten kopen en met winst verkopen is niet incidenteel.

Je geeft met je opmerking zelf duidelijk aan dat je met deze acties bewust de grenzen van de voorwaarden opzoekt en willens en wetens misbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 10:50
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Nare berichtjes, hoezo? Ik zou dat niet doen, maar dat had ik al in de TS en meermaals verderop toegelicht dat ik daar geen nut van inzie. Ik droeg deze advertenties als voorbeeld aan van wat ik denk dat mis is (je bent overigens niet de enige op V&A, maar wel even de meest voor de hand liggende voorbeelden voor me). Helaas heeft T.net al beoordeeld (als ik je goed begrijp) dat het gewoon toegestaan is, en dat vind ik erg jammer.

Dit vind ik anders aardig grappig.
Dat je nare berichtjes laat zien dat jij gelijk hebt en dat het niet deugd?
En hoe zit het dan met mensen die wel kopen en zeer tevreden zijn dat ze hem hebben kunnen bemachtigen ondanks de prijs? Wat laat dat precies zien ? Niks dan volgens jouw?

Het werkt gewoon beide kanten op mensen die boos zijn / gefrustreerd zijn tot misschien wel jaloers gezien wat je zo verdiend aan 1 kaart, maar het laat ook zien dat mensen gewoon tevreden en blij zijn dat ze gewoon een kaart kunnen bemachtigen ondanks alles.

Dus jouw kant van verhaal is echt niet het enige "bekrachtigende van jouw verhaal gedoe met negatieve comments"

Marktwering leuk ding. En het gebeurd altijd en overal. Daarnaast je mag bij tweakers x aantal dingen als nieuw verkopen en ze verwijderen het. Echter maakt deze tweaker er handig gebruik van.
Wie zich in het grijze gebied waagt kan alle kanten op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Die Gigabyte videokaart uit de TS heeft in elk geval even in zijn systeem gezeten, dus technisch gezien is het wel een tweedehands product.
Fordius schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Dus jouw kant van verhaal is echt niet het enige "bekrachtigende van jouw verhaal gedoe met negatieve comments"
Onethisch of immoreel is dan ook een persoonlijke mening.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Fordius schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Dit vind ik anders aardig grappig.
Dat je nare berichtjes laat zien dat jij gelijk hebt en dat het niet deugd?
En hoe zit het dan met mensen die wel kopen en zeer tevreden zijn dat ze hem hebben kunnen bemachtigen ondanks de prijs? Wat laat dat precies zien ? Niks dan volgens jouw?

Het werkt gewoon beide kanten op mensen die boos zijn / gefrustreerd zijn tot misschien wel jaloers gezien wat je zo verdiend aan 1 kaart, maar het laat ook zien dat mensen gewoon tevreden en blij zijn dat ze gewoon een kaart kunnen bemachtigen ondanks alles.

Ik zeg ook niet dat mijn verhaal het enige verhaal is waarin iets bevestigd wordt. Wat wil je daarmee zeggen, dat ik beide kanten van het verhaal moet belichten en ook moet noemen dat er mensen blij zijn met hun aankoop, om te laten zien dat ik kritisch ben op mezelf? Sure je hebt gelijk: er zijn ook mensen die er blij mee zijn, maar daarmee verandert mijn zienswijze niet over dat ik het handelaarsgedrag in deze voorbeelden moreel verwerpelijk vind, ongeacht hoeveel goeie V&A reviews hier ook tegenover staan. Iedereen die al bij deze meneer een kaart gekocht heeft lijkt mooi tevreden te zijn. Dat was hun keuze, maar uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat ze hierdoor meegedaan hebben aan het in stand houden ,al dan niet uit onwetendheid of bewuste keuze (dat laatste is erger).
Zo ver wil ik dan niet gaan, omdat ik niet vind dat de zwaarte daar moet liggen, die moet bij de handelaren liggen die schaarste uitbaten, doordat de wet (nog) geen kanttekeningen hierbij heeft gemaakt.

Ik vind dat iedereen bij zijn/haar handelen (op welk gebied dan ook) een moreel kompas hoort te hebben, ookal mag iets wettelijk wel/niet, en daarbij vind ik ook dat dat geldt voor álle bedrijven die er platform aan bieden. Dus was mijn vraag aan T.net: kijk daar eens naar, want het is een keuze om niet naar de ethiek erachter te kijken.
XWB schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:58:
Die Gigabyte videokaart uit de TS heeft in elk geval even in zijn systeem gezeten, dus technisch gezien is het wel een tweedehands product.
Je pikt dan nu ook het geval uit wat het minst questionable is. De Asus en de MSI zijn "gloednieuw" volgens de advertenties, waarvan 1 nog een volledig ongeopende zending lijkt te zijn (aan de foto's te zien).

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 12-10-2020 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De enige correcte wijze om dit te stoppen is de verkopers met hun kaarten laten zitten. Kopers houden deze markt in stand. Niet de verkopers, de verkopers maken alleen maar gebruik van marktwerking.

En een kaart is waard wat iemand er voor wil geven. En dat kan veel zijn omdat mensen het blijkbaar niets interesseert die het geld uit willen geven.

Ik zelf denk maar zo, twee, drie of vier maandjes wachten, maakt niks uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Wim-Bart op 12-10-2020 14:05 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat mijn verhaal het enige verhaal is waarin iets bevestigd wordt. Wat wil je daarmee zeggen, dat ik beide kanten van het verhaal moet belichten en ook moet noemen dat er mensen blij zijn met hun aankoop, om te laten zien dat ik kritisch ben op mezelf? Sure je hebt gelijk: er zijn ook mensen die er blij mee zijn, maar daarmee verandert mijn zienswijze niet over dat ik het handelaarsgedrag in deze voorbeelden moreel verwerpelijk vind, ongeacht hoeveel goeie V&A reviews hier ook tegenover staan. Iedereen die al bij deze meneer een kaart gekocht heeft lijkt mooi tevreden te zijn. Dat was hun keuze, maar uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat ze hierdoor meegedaan hebben aan het in stand houden ,al dan niet uit onwetendheid of bewuste keuze (dat laatste is erger).
Zo ver wil ik dan niet gaan, omdat ik niet vind dat de zwaarte daar moet liggen, die moet bij de handelaren liggen die schaarste uitbaten, doordat de wet (nog) geen kanttekeningen hierbij heeft gemaakt.

Ik vind dat iedereen bij zijn/haar handelen (op welk gebied dan ook) een moreel kompas hoort te hebben, ookal mag iets wettelijk wel/niet, en daarbij vind ik ook dat dat geldt voor álle bedrijven die er platform aan bieden. Dus was mijn vraag aan T.net: kijk daar eens naar, want het is een keuze om niet naar de ethiek erachter te kijken.
Met een post als deze vraag ik me oprecht af of jij je goed begrijpt hoe kapitalisme in de brede zin van het woord werkt. Telkens maar weer de morele kompas erbij halen. Wat heeft het voor een zin?

In mijn ogen is het simpel:

- Als je het niet eens bent met het beleid van V&A dan maak je er geen gebruik van
- Als iemand een advertentie plaats die (volgens jou) tegen de regels in gaat dan rapporteer je de advertentie
- Als je per se je onvreden wilt uiten stuur je een nette/gepaste DM richting de aanbieder
- Als je de prijs van een product niet reëel vindt dan koop je het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Je pikt dan nu ook het geval uit wat het minst questionable is. De Asus en de MSI zijn "gloednieuw" volgens de advertenties, waarvan 1 nog een volledig ongeopende zending lijkt te zijn (aan de foto's te zien).
Wat ik daarmee wil aantonen is dat TS die Asus en MSI ook even snel in zijn systeem zou kunnen prikken, waardoor het dan plotseling gebruikte producten worden. Dus welke regel je ook verzint, er is altijd wel een creatieve manier om eromheen te werken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Wat ik daarmee wil aantonen is dat TS die Asus en MSI ook even snel in zijn systeem zou kunnen prikken, waardoor het dan plotseling gebruikte producten worden. Dus welke regel je ook verzint, er is altijd wel een creatieve manier om eromheen te werken.
Dat soort grappen zijn al lang en breed besproken en worden ook niet toegestaan. Dat is gewoon het omzeilen en misbruik maken van het beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Dat soort grappen zijn al lang en breed besproken en worden ook niet toegestaan. Dat is gewoon het omzeilen en misbruik maken van het beleid.
Maar nooit de controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Maar nooit de controleren.
T.net hoeft jou niet te laten handelen op V&A. Bewijslast zal dan bij jou vandaan moeten komen. Niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Ik zeg juist dat je de echte bron moet aanpakken - Nvidia in dit geval. Dat wijzen jullie allemaal af want de scalpers zijn het probleem. Daar ben ik het niet mee eens.

Het lijkt me niet aan Tweakers om te bepalen of iets een juiste prijs is. Dat is aan de koper.
Probeer eens uit te leggen wat Nvidia verkeerd doet? Of anders doet dan bv Apple of VW of Samsung als ze een nieuw product lanceren dat vrij goed verkoopt?

Nvidia ontwikkelt een nieuw product, dat is een project met een tijdlijn die als belangrijkste doel heeft om de productie te starten op bv 1 September. Soms halen ze dat, soms loopt de lijn nog wat moeilijk vlak bij productiestart.
Daaruit bepalen ze dan een commeciële launch date:
Aankondiging op bv 20 September (eventueel wat teasers en opzettelijke leaks vooraf), en een verkoopdatum vanaf 1 Oktober.
Ondertussen liggen er 100.000 van die kaarten in het magazien, en in de eerst dagen verkopen ze er 150.000, vrijwel allemaal aan invoerders, handelaars en misschien wat direct.
Gaan controleren of Kees er 3 of 5 besteld heeft kan niet zomaar, maar Kees heeft wat geluk en krijgt er 3 snel geleverd.
En dan zet Kees er 3 op V&A aan een iets hogere prijs.

Het enige wat Nvidie daar aan zou kunnen doen is de eerste productie via ebay verkopen per opbod, dan zal Kees er wellicht niet direct 3 kopen omdat hij ze toch niet duurder kwijt raakt, maar voor de hele handel is ebay niet zo handig, en hoe zouden we dan reageren....

Voor de productie is er nu een capaciteit vastgelegd van die lijn. Daar zullen elke dag x.000 stuks af rollen en verdeeld worden. Dus met wat geduld krijgt iedereen zijn kaart wel.
Een lijn bouwen voor 3 keer die capaciteit om dan nadien maar te draaien op 1/3 van dat volume is ook geldverspilling.

Dus ja... wat doe je daar aan?

Ik zou zeggen kopen als je verhouding tussen geld en geduld hoog is, en anders wacht je een beetje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:06:
[...]

Met een post als deze vraag ik me oprecht af of jij je goed begrijpt hoe kapitalisme in de brede zin van het woord werkt. Telkens maar weer dat morele kompas erbij halen. Wat heeft het voor een zin?

In mijn ogen is het simpel:

- Als je het niet eens bent met het beleid van V&A dan maak je er geen gebruik van
- Als iemand een advertentie plaats die (volgens jou) tegen de regels in gaat dan rapporteer je de advertentie
- Als je per se je onvreden wilt uiten stuur je een nette/gepaste DM richting de aanbieder
- het gaat zich om scalping/onethisch handelen waar jouw advertenties mijns inziens een voorbeeld van zijn. Het gaat zich niet om het wel of niet gebruik maken van V&A
- heb ik uiteraard gedaan, zie TS.
- Waarom zou ik de aanbieder een nette/gepaste DM moeten sturen als deze het beleid niet bepaalt? De aanbieder maakt gebruik van een platform die dit soort praktijken toestaat, dus ik maak de meeste kans om mijn onvrede gehoord te krijgen bij de beleidsvormer die dan vervolgens iets eraan kan doen (of niet).
- ik zal nooit een prijs betalen die ik ethisch niet correct vind, don't worry ;)
XWB schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Sure, promoot het maar ;) Zoals al gezegd, in deze voorbeelden gaat het om stelselmatig dit soort "truucjes" toe te passen om het beleid te omzeilen, dit gaat zich niet op 1 incident. En er is echt wel een regel te verzinnen waardoor je er niet omheen kunt werken hoor, dat is echt het issue niet. En daarnaast zou je niet hierom dan maar geen regel maken. Ik weet dat het geen 1 op 1 voorbeeld is, maar het zou me wat zijn als wij ons vrijwaren om niks aan het klimaat te doen "omdat china dat ook niet doet".
En dáár zit ook een beetje een kern van mijn punt in: weten dat er iéts van ethiek meespeelt, maar het niet in de beleidvorming mee durven nemen, dus roepen we "marktwerking" en dan is de kous af. Dat kan, maar het is een bewuste keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpX

SpX

Ik ga er geen tijd en energie meer insteken :)

Als tweakers oordeelt dat mijn advertenties in strijd zijn met de regels dan zal ik de gepaste maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Helaas is de vraag toch uitgemond in discussieren. T.net heeft, als ik de verkoper van de voorbeelden die ik in de TS aandroeg goed begrijp, de boel getoetst met admins, en er lijkt nog geen verder antwoord te komen of er gekeken gaat worden naar de ethiek erachter. Wellicht dat er nog een beleidvoerder reageert, maar ik heb voor mezelf even de conclusie getrokken dat mijn initiele vraag is beantwoord.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:56:
Als ik zijn reviews lees maakt hij toch een heleboel mensen blij. Is dat zo erg?
8)7 8)7 8)7 8)7

Serieus? Hij maakt eerst een heleboel mensen verdrietig doordat hij kaarten koopt voor ~€750 die anders die mensen die hem daadwerkelijk willen hadden kunnen kopen. En daarna maakt hij mensen 'blij' door ze een paar honderd Euro teveel te laten betalen voor een nieuwe kaart. |:(

Zal wel aan mij liggen dat ik niet begrijp waar we blij moeten zijn met mensen die hier alleen zijn om hun mede Tweakers te naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:28

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@Deathchant ,

Je loopt allang genoeg hier rond om te kunnen weten dat deze vraag tot een discussie zonder consensus uitloopt. Waarom vraag je het niet direct een aan admin middels een DM of mailtje?

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:25:
Ik ga er geen tijd en energie meer insteken :)

Als tweakers oordeelt dat mijn advertenties in strijd zijn met de regels dan zal ik de gepaste maatregelen nemen.
Volledig mee eens :). Je doet ook niets illegaals. Ik denk overigens dat de meeste mensen het ook niet uitmaken dat dit soort handel praktijken plaats vind (zoals ikzelf), maar een klein handvol mensen vinden het niet fijn. Waarschijnlijk omdat ze geen geduld hebben tot er voorraad is en het irritatie/jaloezie creëert omdat iemand er iets aan wil verdienen. Geen aandacht aan geven en gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 12:56
Sissors schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7

Serieus? Hij maakt eerst een heleboel mensen verdrietig doordat hij kaarten koopt voor ~€750 die anders die mensen die hem daadwerkelijk willen hadden kunnen kopen. En daarna maakt hij mensen 'blij' door ze een paar honderd Euro teveel te laten betalen voor een nieuwe kaart. |:(

Zal wel aan mij liggen dat ik niet begrijp waar we blij moeten zijn met mensen die hier alleen zijn om hun mede Tweakers te naaien.
Opgelet, het mogen geen nieuwe zijn. Die mensen betalen meer voor een 2de hands kaart.

Dit zal en blijft een eeuwige discutie blijven. Dit is even erg als Apple meer dan 1000e vragen voor een smartphone. Toch is elke gebruiker blij met zijn toestellen die hijzelf aankoopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Boermansjo op 12-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03
Moeten @Microkid en/of @Bor hier niet wat van vinden voordat het uit de hand loopt?

[ Voor 20% gewijzigd door MusicMaikel op 12-10-2020 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Boermansjo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Opgelet, het mogen geen nieuwe zijn. Die blij mensen betalen meer voor een 2de hands kaart.
Opgelet, je hebt het verkeerd.

"Het gebruik van V&A is enkel gericht op het aanbieden van gebruikte producten. Voor gebruikers die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf is het bij uitzondering toegestaan om incidenteel en in beperkte mate ongebruikte producten aan te bieden"

Dat incidentele en in beperkte mate is hier dus blijkbaar van toepassing, want de verkoper die hier in de schijnwerpers staat geeft aan toestemming te hebben,

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmen
  • Laatst online: 11-09 21:57
Ik vind het ook maar dubieus handelen. En ben er niet blij mee dat dit hier gewoon op tweakers blijkt te kunnen/mogen.
Maar momenteel is het niet illegaal.

Het is net zoals concert-tickets met woekerprijzen te verkopen -> dat is in Belgie ondertussen wel illegaal.

Maar zoals ook al aangehaald zijn het de kopers die het in stand houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boermansjo
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Opgelet, je hebt het verkeerd.

"Het gebruik van V&A is enkel gericht op het aanbieden van gebruikte producten. Voor gebruikers die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf is het bij uitzondering toegestaan om incidenteel en in beperkte mate ongebruikte producten aan te bieden"

Dat incidentele en in beperkte mate is hier dus blijkbaar van toepassing, want de verkoper die hier in de schijnwerpers staat geeft aan toestemming te hebben,
Dat is toch de hele problematiek van deze topic niet ? Het kan zeker incidenteel gebeuren. Maar 3-4 keer ?
Waar kan een platform zoals tweakers de lijn trekken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

...En er is echt wel een regel te verzinnen waardoor je er niet omheen kunt werken hoor, dat is echt het issue niet.
Spreek die dan eens keihard uit ipv je "netjes" in allerlei bochten te wurmen om maar niemand voor het hoofd te stoten en bepaalde posts dan ook voorzien van smileys om je uitspraak nog minder "scherp" te maken?

En ik snap @XWB ook wel; want als ik een berg GTX3080's kan kopen en ik zou ze allemaal een week idle in mijn PC zetten, hebben ze dus per stuk 168 uur gedraaid. En als ik dan ook nog eens dit soort topics wil omzeilen, kan je een uitdraai krijgen dat VLC-player 168 uur die 3080 op 2% heeft belast. En dan kan ik er wel 1000 Euro voor vragen?

Want als ik nu DDR4 inkoop tegen prijs zowat en over 4 maanden branden er toevallig 2 fabrieken van Micron af en de prijzen gaan 15% omhoog, verkoop ik in essentie "nieuw RAM maar ongebruikt en 4 maanden in mijn kast gelegen" tegen 15% meer dan ik ervoor betaald heb.

Want wanneer is iets "gebruikt"? Na hoeveel "belasting"? Na hoeveel "inspanning"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boermansjo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Dat is toch de hele problematiek van deze topic niet ? Het kan zeker incidenteel gebeuren. Maar 3-4 keer ?
Waar kan een platform zoals tweakers de lijn trekken ?
als iets 1x per jaar met 3-4 producten gebeurd zou ik dat zeker incidenteel noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

als iets 1x per jaar met 3-4 producten gebeurd zou ik dat zeker incidenteel noemen.
In mijn geval zelfs 1x in de 14 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:51

Ik heb even je beoordelingshistory bekeken. 90% lijkt mij gewoon tweedehands eigen spullen. Dat je nu (eenmalig) een aantal RTX-en hebt kunnen inslaan en slim verhandeld, lijkt mij niet direct aanleiding om je te bombarderen tot structureel handelaar. Dat is waarschijnlijk ook de redenatie van de admins vermoed ik.

OT, denk ik dat er niks mis mee is om Scalping via V&A ter discussie te stellen.
Maat het is vechten tegen de bierkai, je stopt 't niet. Je weert 't hoogstens uit de V&A en daarmee vertrekt 't aanbod gewoon naar andere platformen. 't probleem los je er niet mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Conceptje: minimale leeftijdseis aan structureel slecht leverbare producten stellen van bv. minimaal twee maanden. Is het jonger? Pech. 2 mnd+? Succes met de verkoop.

Verkoper bewijst bij scalpingvermoedende admin met factuur. Klaar.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aka Razorback
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 20:26
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

In mijn geval zelfs 1x in de 14 jaar :+
Als ik de reviews doorlees zie ik meerdere personen het hebben over gesealde producten.

En ik zie ook vaak dezelfde producten langs komen.
4x HyperX ram
6x i7-6700K
9x i7-4790

Het is dan wel over meerdere jaren maar die 1x in de 14 jaar klopt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:05:
Conceptje: minimale leeftijdseis aan structureel slecht leverbare producten stellen van bv. minimaal twee maanden. Is het jonger? Pech. 2 mnd+? Succes met de verkoop.

Verkoper bewijst bij scalpingvermoedende admin met factuur. Klaar.
En wat is het voordeel voor Tweakers als organisatie hierin? Niets. Extra workload. En wie bepaald wat structureel slecht leverbaar is? Ook tweakers zeker. Nog meer workload.

En waarom zou je niets jonger dan 2 maanden mogen verkopen? Weer zo'n onzin. Als ik een RTX3080 koop omdat ik hem maar een weekje wil testen, mag ik hem inneens niet meer verkopen op Tweakers. Om nog maar te zwijgen over alle andere producten die je wellicht niet bevallen en binnen 2 maanden weer doorschuift.

Conceptje de prullenbak in aub.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

PROnline schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Ik heb even je beoordelingshistory bekeken. 90% lijkt mij gewoon tweedehands eigen spullen. Dat je nu (eenmalig) een aantal RTX-en hebt kunnen inslaan en slim verhandeld, lijkt mij niet direct aanleiding om je te bombarderen tot structureel handelaar. Dat is waarschijnlijk ook de redenatie van de admins vermoed ik.

OT, denk ik dat er niks mis mee is om Scalping via V&A ter discussie te stellen.
Maat het is vechten tegen de bierkai, je stopt 't niet. Je weert 't hoogstens uit de V&A en daarmee vertrekt 't aanbod gewoon naar andere platformen. 't probleem los je er niet mee op.
V&A aangeboden: Huawei Nexus 6P 32GB Zwart
V&A aangeboden: Samsung Galaxy S8 Zwart + hoesjes
V&A aangeboden: MSI GS72 6QC-052NL
V&A aangeboden: OnePlus 5 (6GB RAM, 64GB opslag) Grijs met extra's
V&A aangeboden: Samsung Galaxy S9 64GB Zwart snapragon 845
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 2019 16" (i9 8-core 2,3GHz, 16GB ram, 1TB o...
V&A aangeboden: Noctua NH-U12S Bruin
V&A aangeboden: Noctua NH-U12S Bruin
V&A aangeboden: OnePlus 3T 64GB Grafiet
V&A aangeboden: Huawei Nexus 6P 32GB Zwart + 3 jaar VIP garantie
V&A aangeboden: Nieuw: Huawei Nexus 6P 32GB Zwart
V&A aangeboden: Intel Core i7-6700K Boxed

En dan neem ik de recente advertenties van de videokaarten maar even niet mee. Simpele greep uit de eerste 2/3 pagina's met beoordelingen.

Sommige producten komen er meerdere malen in voor. Hoezo incidenteel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 08:51
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
En dan neem ik de recente advertenties van de videokaarten maar even niet mee. Simpele greep uit de eerste 2/3 pagina's met beoordelingen.

Sommige producten komen er meerdere malen in voor. Hoezo incidenteel?
I stand corrected. Ik heb geen alleen de beoordelings history bekeken. Ik zag ook de Oneplus 5 (dat is drie jaar geleden, ik heb m'n zes nu twee jaar), Sansumg s8 en s9, zitten nu op de S20 toch?
Macbook 2019 beoordeeld in augustus 2020.

@Verwijderd het doel van de TS was meer Scalping in V&A te bespreken toch?
De handelaarsstatus van SpX is naar mijn idee een andere discussie.

@Microkid Top voor de toelichting van de tweakers.net visie.

[ Voor 4% gewijzigd door PROnline op 12-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is echt heel simpel: wij vinden dit geen probleem. Het is immers een kwestie van hoe de vraag een aanbod markt werkt. Als iemand een miljoen wil hebben voor een zeldzame videokaart, en er is iemand die dit ervoor wil geven, prima. Tweakers is slechts het platform om koper en verkoper bij elkaar te brengen.
Er wordt ook gesteld dat dit handelaren zijn. Handelaren zijn voor ons personen die bedrijfsmatig gebruikte producten aanbieden in V&A. Daar is hier geen sprake van, het betreft particulieren. Particulieren mogen incidenteel en in beperkte mate nieuwe producten aanbieden. 2-3x een videokaart aanbieden valt daar nog wel onder, maar het moet dus niet te gek worden.

Dus: nee, we zien hier geen probleem in, en nee, je hoeft dit dus ook niet steeds te melden via het meldpunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 12-10-2020 15:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:32:
Particulieren mogen incidenteel en in beperkte mate nieuwe producten aanbieden. 2-3x een videokaart aanbieden valt daar nog wel onder, maar het moet dus niet te gek worden.

Dus: nee, we zien hier geen probleem in, en nee, je hoeft dit dus ook niet steeds te melden via het meldpunt.
Incidenteel en in beperkte mate. Zoals ik hier al eerder zei is de handhaving vanuit T.net compleet arbitrair. De hoeveelheden die hier voorbij komen hebben niets met incidenteel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Incidenteel en in beperkte mate. Zoals ik hier al eerder zei is de handhaving vanuit T.net compleet arbitrair. De hoeveelheden die hier voorbij komen hebben niets met incidenteel te maken.
De handhaving is niet arbitrair. Je bent het wellicht echter niet met het oordeel eens. Dit lijkt mij ook geen discussiepunt voor dit topic. Dit soort opmerkingen dragen ook niet echt bij als ik eerlijk ben. Het uitpluizen en hier posten van de advertentiegeschiedenis van een ander evenmin. Daarbij link je naar advertenties uit o.a. 2016 en 2017 zo te zien. Wanneer iemand structureel lijkt te handelen en er geen sprake meer is van incidenteel en in beperkte mate kunnen we ingrijpen.

Terug naar de vraag; Microkid verwoord het goed. De beste manier om scalping tegen te gaan, mocht je dat willen, is om de producten gewoonweg niet te kopen. Het verbieden hiervan vraagt wat mij betreft onevenredig veel inzet rond handhaving.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

7 nieuwe producten aanbieden in een tijdsspanne van 1 jaar vinden wij nog steeds vrij incidenteel hoor. Het is wat anders als er dagelijks of wekelijks nieuwe producten worden aangeboden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

De handhaving is niet arbitrair. Je bent het wellicht echter niet met het oordeel eens. Dit lijkt mij ook geen discussiepunt voor dit topic. Dit soort opmerkingen dragen ook niet echt bij als ik eerlijk ben. Het uitpluizen en hier posten van de advertentiegeschiedenis van een ander evenmin. Daarbij link je naar advertenties uit o.a. 2016 en 2017 zo te zien. Wanneer iemand structureel lijkt te handelen en er geen sprake meer is van incidenteel en in beperkte mate kunnen we ingrijpen.
Die voorbeelden kwamen voort omdat @PROnline zei dat het wel meeviel. Niet om specifiek iemand en zijn advertenties uit te gaan zitten pluizen.

Zoals ik ook zei heb ik voor het gemak de huidige advertenties weggelaten. De Noctuas en Macbook zijn ook gewoon van dit jaar. Hoe je het ook went of keert, er zit een patroon in. Als er geld te verdienen is dan zit hij erbij.
Jullie en ik hebben dus blijkbaar een andere definitie van incidenteel.
Microkid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

7 nieuwe producten aanbieden in een tijdsspanne van 1 jaar vinden wij nog steeds vrij incidenteel hoor. Het is wat anders als er dagelijks of wekelijks nieuwe producten worden aangeboden.
Zoals ik al zei. Een greep uit de eerste pagina's. Kijk eens wat beter zou ik zeggen. Er zit gewoon een patroon in.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:25
Het lijkt een beetje op de concertkaartjes handel inmiddels. Wellicht dat dat volk zijn aandacht heeft verlegd van concertkaartjes naar schaarse hardware om zo wat extras te verdienen. Verwerpelijk gedrag uiteraard, maar er valt weinig aan te doen..... als tweakers ze weert klappen ze het wel op marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:39:
[...]
Terug naar de vraag; Microkid verwoord het goed. De beste manier om scalping tegen te gaan, mocht je dat willen, is om de producten gewoonweg niet te kopen. Het verbieden hiervan vraagt wat mij betreft onevenredig veel inzet rond handhaving.
Zou een stuk makkelijker zijn als ik een privé note kon toevoegen bij gebruikers, zodat ik uberhaupt geen zaken van zulk soort mensen koop. (Ik onthoud immers niet dit topic nog over een jaar).
stylezzz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:05:
Het lijkt een beetje op de concertkaartjes handel inmiddels. Wellicht dat dat volk zijn aandacht heeft verlegd van concertkaartjes naar schaarse hardware om zo wat extras te verdienen. Verwerpelijk gedrag uiteraard, maar er valt weinig aan te doen..... als tweakers ze weert klappen ze het wel op marktplaats.
Hoewel het niet onjuist is, is wat er op marktplaats gebeurd niet het probleem van Tweakers, op V&A wel. De redenatie van "Als ik het niet doe, doet iemand anders het", is wel een hele makkelijke om alles goed te praten.

[ Voor 36% gewijzigd door Sissors op 12-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:01
Tja, er zit natuurlijk irritatie (ik grijp mis) en jaloezie (ja hoezo heeft hij er 5 en ik 0) bij maar soit. Een opmerking zou wel prettig zijn, doe ik zelf liever ook geen zaken mee en mijn geheugen is ook net een zeef :p

Onlangs werden de PS5 advertenties overigens wel verwijderd, was dat dan omdat het om pre orders ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Dagion schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:11:
Tja, er zit natuurlijk irritatie (ik grijp mis) en jaloezie (ja hoezo heeft hij er 5 en ik 0) bij maar soit. Een opmerking zou wel prettig zijn, doe ik zelf liever ook geen zaken mee en mijn geheugen is ook net een zeef :p

Onlangs werden de PS5 advertenties overigens wel verwijderd, was dat dan omdat het om pre orders ging?
Een product wat je niet hebt kan je ook niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sissors schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Zou een stuk makkelijker zijn als ik een privé note kon toevoegen bij gebruikers, zodat ik uberhaupt geen zaken van zulk soort mensen koop. (Ik onthoud immers niet dit topic nog over een jaar).
Waarom heb je een notitie nodig? Het blijkt toch al uit de prijs en het product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Misschien maar half gerelateerd, maar hoe zit het met winacties? Als ik bijvoorbeeld een koptelefoon op Tweakers win, en ik zet het 3 dagen later op V&A met beschrijving: "Gewonnen op Tweakers maar ik heb al een koptelefoon dus deze mag weg". Is dat dan ook 'marktwerking'? Want we zien op internationale schaal toch wel dat 'pure' marktwerking gewoon niet gaat, je zal altijd naties hebben met inherente voordelen en die spelen de anderen eruit.

Dan luidt wat mij betreft hier eerder de vraag of we het gezellig willen houden of niet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Gomez12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Waarom heb je een notitie nodig? Het blijkt toch al uit de prijs en het product?
Sommige mensen willen uit principe geen zaken doen met mensen die dit soort aanbod hebben of hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:16:
Misschien maar half gerelateerd, maar hoe zit het met winacties? Als ik bijvoorbeeld een koptelefoon op Tweakers win, en ik zet het 3 dagen later op V&A met beschrijving: "Gewonnen op Tweakers maar ik heb al een koptelefoon dus deze mag weg". Is dat dan ook 'marktwerking'?
Dat is nu dus incidenteel.

Bewust kaarten opkopen en met een ruime meerprijs verkopen kan je zien als incidenteel maar is dus gewoon geld willen verdienen en dus handel. Daar is V&A dus niet voor bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:39:
@Deathchant ,

Je loopt allang genoeg hier rond om te kunnen weten dat deze vraag tot een discussie zonder consensus uitloopt. Waarom vraag je het niet direct een aan admin middels een DM of mailtje?
Het was simpelweg niet in me opgekomen om dat op die manier te doen, noch denk ik dat het veel uitgehaald had. Misschien was ik wel wat naief om te geloven dat dit niet in een discussie zou uitmonden; ik heb dit topic dan ook dusdanig gestart omdat ik regelmatig op V&A kijk en ik er "schoongenoeg" van heb om zulke "vervuiling" tegen te komen op een platform dat ik zo waardeer, en dat ik echt vind dat het beleid herzien zou moeten worden. Maar goed, ik heb zeker geen spijt van dit topic te openen, sterker nog, ik denk achteraf gezien dat het misschien wel beter is, omdat het scalping nu weer eens publiekelijk aan de kaak gesteld wordt, we zijn tenminste een vrij land om dit te uiten. Een DM naar een beleidvoerder zou dan achteraf gezien mijn woord tegen alle beleidmakers zijn en dit zou dan alleen in mijn eigen DM zichtbaar zijn. Nu heeft het misschien wat meer draagvlak gecreëerd om het beleid eens écht onder de loep te nemen (of niet natuurlijk), misschien had ik er beter een discussietopic van kunnen maken. Ik zal het zeker in gedachte houden, maar ik weet niet of dat betekent dat ik volgende keer een DM naar een admin zou sturen.
MAX3400 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Spreek die dan eens keihard uit ipv je "netjes" in allerlei bochten te wurmen om maar niemand voor het hoofd te stoten en bepaalde posts dan ook voorzien van smileys om je uitspraak nog minder "scherp" te maken?
Ik begrijp niet zo goed waar je me van beticht...Je vindt dat ik me harder moet uitlaten, minder smileys moet gebruiken en je vindt dat ik me in allerlei bochten wurm om niemand voor het hoofd te stoten?

Volgens mij heb ik toch wel degelijk met duidelijke bewoordingen gezegd wat ik belangrijk vind in dit hele alles.
En wat is er mis mee om een beetje na te denken over hoe ik dingen het beste of minst onvriendelijk/hard zou kunnen zeggen? Waarom is dát wat ter discussie gesteld wordt en waarom zou ik keiharde uitspraken/bewoordingen moeten gebruiken, wordt dat écht meer gewaardeerd?

Bedoel je nou ook dat ik regels voor het beleid moet gaan verzinnen en hier opsommen in harde bewoordingen om scalping tegen te gaan? Ik zou in dat geval ook gewoon hardop denken wat ík in eerste instantie zou doen, want ik ben geen beleidsmaker; ik heb wel ideeen erover, maar ik weet ook niet of die dan weer correct zijn of ethische vragen oproepen. Ik ben een mens, die zich ook gewoon kan/mag vergissen, maar dat doet niks af aan het feit dat ik scalping of podium geven aan scalping bij gebrek aan regels (of om maar geen standpunt erover te willen innemen) incorrect vind.

Ik zou bijvoorbeeld artikel 6b verrijken met dat het verboden zou moeten zijn om bij nieuwe producten met zeer lage tot geen verkrijgbaarheid (vul maar een getalletje in of laat maar een formule los op wat "verkrijgbaarheid" beslaat) die producten niet in de V&A te verhandelen wanneer die x-% boven de nieuwprijs in de pricewatch ligt (wederom, vul maar een getalletje in) en waarvan 1 verkoper er meer dan 2 in een korte periode (vul getalletje in) verhandelt.
Ik denk dat hierdoor handelaren dan dichterbij de pricewatch prijs gaan zitten, en toch nog wat winst kunnen krijgen, maar niet exorbitant hoge bedragen vangen, waardoor kopers ook wat gunstiger uit zijn en onbewuste kopers wat meer beschermd worden. Handelaren bedenken zich dan wel of ze uberhaupt moeten beginnen aan 10 stuks inkopen om aan woekerprijzen te verkopen, en hopelijk in het verlengde bewust worden dat ze misbruik maken van het psychologische concept van de mens van iets willen hebben op het moment dat het schaars is. Dit laatste is mijn ideaalbeeld, maar niet realistisch want als je zo'n instelling hebt, dan geef je niet genoeg om de ethiek erachter en I cannot argue someone into caring about it (dat blijkt nu ook wel weer). In ieder geval win-win voor allebei de partijen zonder dat je in ethische discussies dreigt te verzanden.

Als je dat allemaal niet zou willen doen vanwege het "vele werk", zou de next best thing zijn om kunnen om automatisch een notitie bij een V&A-advertentie te zetten met "LET OP, prijs is x-% hoger dan pricewatch nieuwprijs". Dan maak je gebruikers tenminste bewust, zonder dat je iemand iets verbiedt.

Daarnaast kun je gebruikers de mogelijkheid geven om andere gebruikers te blokkeren voor V&A zodat zij kunnen kiezen om geen scalping of woekerprijzen te zien.

Er zijn tig dingetjes om het in ieder geval zichtbaarder te maken zonder dat je echt een beleidswijziging gaat doorvoeren.

@Microkid @Bor Bedankt voor de duidelijkheid, en ik zal dat als beste antwoord aanduiden voor dit topic.
EDIT: LOL jullie hebben je eigen antwoord zelf gemarkeerd als beste antwoord. Ik dacht dat dat iets was voor de TS. Blijkbaar niet.

Was zeker niet waar ik op gehoopt had, maar wel verwacht. Ik ben het er niet mee eens en ik vind jammer dat er toch zo over het ethische concept heen geskipped wordt, want hoe je het ook wendt of keert: een aankoop of verkoop doen heeft gewoon een ethisch aspect waar veel kwaad bloed mee gezet kan worden (en in stand gehouden wordt).
Als jullie vinden dat het topic gesloten kan worden, om verdere discussie (waar we nu niet uit gaan komen) te staken, dan be my guest. De vraag is in ieder geval beantwoord.

Note to self: Toch heb ik hoop dat de wereld ooit weer gaat draaien op empathie en ethiek, en niet alleen op zelfvernietigende systemen die uitbuiting en moreel verwerpelijk gedrag beloont. Ik zou graag zien dat vooraanstaande bedrijven stelling zouden nemen hierin en een voortouwpositie bekleden, in plaats van afwachten totdat het zichzelf gaat opeten en het absolute dieptepunt bereikt wordt (en veel "slachtoffers" meegenomen zijn geweest). Ik hoop dat we in een wereld gaan leven waarbij het normaal is om moreel bezwaarlijke kwesties aan de kaak te stellen, in plaats van kritiek op wat de default hoort te zijn te normaliseren, maar wellicht ben ik té naief en wil ik nu teveel dan waar we blijkbaar pas klaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Mja men kan moeilijk een wet maken dat 2de-hands spullen altijd onder de prijs van een nieuw product moet zijn. Old-timers verhogen dan wel weer in waarde en andere producten zullen hun waarde ook wel behouden met tijd.
Best wel jammer dat er zo'n dingen gebeuren met nieuwe technologie. Er gaan er altijd wel zijn die het systeem proberen te omzeilen om profijt te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:24
nst6ldr schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:16:
Dan luidt wat mij betreft hier eerder de vraag of we het gezellig willen houden of niet.
En daar zit 'm de kneep, denk ik. Sommigen willen dat V&A een leuk/gezellig verlengstuk van Tweakers/GoT is met de zelfde normen,moraal en gebruikers. Anderen zien het als los gedeelte waar de €€€ regeert en waar men hun bedrijf (deels) runt. Sommige Tweakers zien liever niet dat er een gebruiker is die spullen op die manier aanbiedt want dan 'ben je niet een van ons' omdat 'je je mede-Tweaker uitknijpt'.
Een scapling-filter zou leuk zijn maar ja, soms betrap ik mezelf er op dat het wel makkelijk is om te klagen over iets. Dat Tweakers er maar iets aan moet doen omdat ik het niet wil zien. Misschien moet ik er even doorheen bijten, wetende dat dit een tijdelijk iets is.

Maar goed als dit verboden gaat worden, waar ligt dan de grens en hoe ga je die handhaven? Het is niet moeilijk om te zeggen wat je niet wilt, maar hoe 'moet' het dan wel?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Ben benieuwd naar 10 november, als de Xbox Series X aankomt bij mensen thuis.
Ik heb er ook 2 besteld, omdat ik zeker wil zijn dat ik er tenminste 1tje op tijd ontvang. De andere gaat bij ontvangst gelijk hier bij Tweakers op de V&A (maar wel gewoon voor 500 euro). Dus de eerste die die avond langs kan komen, mag hem meenemen.

Nou zullen er vast mensen zijn die hetzelfde doen als mij en hem voor meer te koop gaan zetten. Maar in al die gevallen zou de koper het moeten bepalen. Heeft hij/zij het geld er voor over om direct het artikel te krijgen, of kan hij nog wel enkele weken tot maanden wachten?
En mensen die de V&A weten te vinden, kunnen toch zelf ook bij de pricewatch kijken wat de normale prijzen zijn? Het zijn maar 2 clicks om van een V&A advertentie bij de reguliere prijzen te komen. Klik op specificaties en daarna op prijzen. Ik gebruik dezelfde manier vaak om te zien of het artikel mss voor een lagere prijs ook nog op v&a staat.

[ Voor 13% gewijzigd door SunnieNL op 12-10-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:31:
[...]
@Microkid @Bor Bedankt voor de duidelijkheid, en ik zal dat als beste antwoord aanduiden voor dit topic.
EDIT: LOL jullie hebben je eigen antwoord zelf gemarkeerd als beste antwoord. Ik dacht dat dat iets was voor de TS. Blijkbaar niet.
Ik heb even gekeken want dit is doorgaans iets wat je zelf doet inderdaad. Het blijkt een misklik van mijn hand. Ik had Microkid's antwoord willen pinnen zodat deze ook voor andere users goed terug te vinden is. Die knoppen zitten bij mij heel dicht bij elkaar. Excuses. Ik kan hem natuurlijk terugzetten voor je wanneer je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Boermansjo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:40:
Er gaan er altijd wel zijn die het systeem proberen te omzeilen om profijt te maken.
Met dingen als uitkering en andere rechten die mensen hebben, lukt het ons anders aardig goed om te blijven focussen op fraude en net die ene fraudeur eruit te pikken, zelfs als dat betekent dat rechten voor het collectief versoberd gaan worden. Daar staan we allemaal achter. Waarom dan niet op dezelfde manier achter de scalpers aangaan (maar het liefst zonder andermans opties af te pakken)?
Je krijgt het nooit waterdicht, maar zolang het systeem ruimte/podium ervoor geeft blijft het aanhouden.
SunnieNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:47:
Ben benieuwd naar 10 november, als de Xbox Series X aankomt bij mensen thuis.
Ik heb er ook 2 besteld, omdat ik zeker wil zijn dat ik er tenminste 1tje op tijd ontvang. De andere gaat bij ontvangst gelijk hier bij Tweakers op de V&A (maar wel gewoon voor 500 euro). Dus de eerste die die avond langs kan komen, mag hem meenemen.

Nou zullen er vast mensen zijn die hetzelfde doen als mij en hem voor meer te koop gaan zetten. Maar in al die gevallen zou de koper het moeten bepalen. Heeft hij/zij het geld er voor over om direct het artikel te krijgen, of kan hij nog wel enkele weken tot maanden wachten?
En mensen die de V&A weten te vinden, kunnen toch zelf ook bij de pricewatch kijken wat de normale prijzen zijn?
Je wilt zeker ervan zijn dat je 1 exemplaar kunt krijgen, en het is al erg genoeg dat je dan 2 bestellingen moet plaatsen omdat je de kans niet wilt hebben dat je misgrijpt door je eieren in 1 mandje te leggen. Je 2e exemplaar tegen de normale prijs dan weer verkopen is wat mij betreft niet bezwaarlijk, omdat je hierdoor geen misbruik maakt van het psychologische aspect van mensen die iets willen hebben wanneer het in schaarste is.
Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Ik heb even gekeken want dit is doorgaans iets wat je zelf doet inderdaad. Het blijkt een misklik van mijn hand. Ik had Microkid's antwoord willen pinnen zodat deze ook voor andere users goed terug te vinden is. Die knoppen zitten bij mij heel dicht bij elkaar. Excuses. Ik kan hem natuurlijk terugzetten voor je wanneer je wilt.
OK kan gebeuren he. In dit geval is het niet zo erg, want ik wilde Microkids' post sowieso al aanduiden als beste antwoord, dus laat lekker staan. No harm done (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Dat is nu dus incidenteel.

Bewust kaarten opkopen en met een ruime meerprijs verkopen kan je zien als incidenteel maar is dus gewoon geld willen verdienen en dus handel. Daar is V&A dus niet voor bedoelt.
Misschien heb ik wel meer voor de kaarten betaald dan waarvoor ik ze nu te koop aanbied? Er zal een reden zijn dat ik wél kaarten heb en andere mensen niet.

Ondertussen is dit een persoonlijke crusade geworden waar de mods blijkbaar ook gevoelig voor zijn. Een van mijn advertenties is inmiddels verwijderd, terwijl mijn aanbod in dit zelfde topic nog als incidenteel werd verstempeld.

Blijkbaar is de definitie hiervan dus vrij interpreteerbaar en spelen ook emoties mee in de uitvoering van het beleid.

In dat geval adviseer ik Tweakers om heldere regels te definiëren, zodat iedereen weet wat de spelregels zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Laatst online: 11-09 21:57
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Misschien heb ik wel meer voor de kaarten betaald dan waarvoor ik ze nu te koop aanbied? Er zal een reden zijn dat ik wél kaarten heb en andere mensen niet.
Dus je hebt ze via een 3de partij, maar verkoopt ze hier wel met garantie ...
Zelf met 2 partijen is dit niet altijd afdwingbaar .. garantie is niet zomaar overdraagbaar.
Maar dat is natuurlijk een vraag die de nieuwe koper zich moet stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door xmen op 12-10-2020 17:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 18:09

WCA

Persoonlijk vind ik zowel het scalpen van producten, als het kopen van producten van een scalper een grote dick-move. Je verziekt de markt er mee. Aan de andere kant vind ik verbieden niet okay, het is gewoon legaal, en als je het te duur vindt, gewoon niet kopen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX

SpX

WCA schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:07:
Persoonlijk vind ik zowel het scalpen van producten, als het kopen van producten van een scalper een grote dick-move. Je verziekt de markt er mee. Aan de andere kant vind ik verbieden niet okay, het is gewoon legaal, en als je het te duur vindt, gewoon niet kopen.
Dat zeggen de mods ook. Alleen zit aan het woord incidentieel een 'aantal' of 'periode' vast.

Als díe nou nog even helder wordt gecommuniceerd dan kunnen we deze discussie wellicht sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
WCA schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:07:
Precies dit: het zijn mensen die hebzuchtig genoeg zijn om die dingen van de mark te plukken én mensen die er meer dan de nieuwprijs voor over hebben die dit mogelijk maken.

Die verdienen elkaar toch vrij letterlijk gewoon :)

Omgedraaid is het ook de vraag waarom mensen het geduld niet kunnen opbrengen tot ze er de normale prijs voor kunnen betalen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Mijn punt is dat het nu wel persoonlijk is geworden puur omdat er veel emotie gepaard gaat met de RTX 30-serie launch.

Als je op V&A zoekt op het trefwoord "nieuw" vind je:

gallery: tayram
gallery: randyruchira
gallery: luckremers

En zo kan ik makkelijk nog 50 andere particuliere adverteerders linken.

Allemaal mensen die minstens zo vaak als mij nieuwe producten aanbieden. Waarschijnlijk niet voor meer dan de MSRP, maar dit stukje van de discussie is toch echt gewoon een kwestie van "wat de gek ervoor geeft". Als ik teveel vraag krijg ik mijn producten niet verkocht. Als ik dat te lang doe blijf ik met de kaarten zitten. Kan ik soms meer vragen dan een andere adverteerder omdat ik meer dan 100 5 sterren heb? Ja!

Maar wordt om deze aanbieders ook zo'n heisa gemaakt? Nee, want ze verkopen producten waar weinig mensen hard naar op zoek zijn.

Dus mijn verzoek aan de tweakers mods: als je mijn advertenties verwijderd, dan graag ook even +- 10% van de meest actieve adverteerders op V&A aanpakken aub. :)

Nog wat tips om V&A een mooi verlengstuk te maken van de oh zo geweldige tweakers community:
- Ervoor zorgen dat biedingen op advertenties niet "fake" mogen zijn.
- Tweakers die nare berichten sturen via DM's strikter aanpakken
- Het aanbieden en handelen in game keys verbieden
- Verkapte promoties zoals deze advertentie verbieden: V&A aangeboden: €719 - Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition

[ Voor 43% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waar je me van beticht...
:? Ik vraag je eenvoudig om te posten wat je bedoelt met
En er is echt wel een regel te verzinnen waardoor je er niet omheen kunt werken hoor, dat is echt het issue niet.
Oftewel: welke eenduidelijke regel denk jij te kunnen verzinnen waar niet omheen te werken is? Echter, nog geen 4 regels later geef je zelf alweer het antwoord
ik heb wel ideeen erover, maar ik weet ook niet of die dan weer correct zijn of ethische vragen oproepen
Ik beticht je dus nergens van; vind het eigenlijk al vreemd dat je dat woord gebruikt. Ik vraag je uit te spreken welke mening / regel je hebt. Maar gezien bovenstaande quote en je zeer lange "circumstantial" antwoord in Deathchant in "Scalping: welke stelling neemt T.net hierin?", ga je dat dus niet doen. Oke. Klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:54:
[...]
Ondertussen is dit een persoonlijke crusade geworden waar de mods blijkbaar ook gevoelig voor zijn. Een van mijn advertenties is inmiddels verwijderd.
In je advertenties van de RTX 3080 anno 10 oktober zeg je ook dat je wilt overstappen naar RTX 3090, maar in de V&A blijkt dat je ook 2x RTX 3090 op 1 en 2 oktober al heel snel verkocht hebt met vaste prijs van 1950 en 1925 euro, dat is wel echt een smak boven op de adviesprijs van de RTX 3090 FE, terwijl pricewatch nog niet eens een prijs geeft. Je bent dus met je neus in de boter gevallen alleen al op deze 2 kaarten.
Kan best zijn, gezien je opmerking in deze post, dat jij ook zo'n smak geld hebt betaald bij een andere scalper, maar dat kunnen wij alleen maar speculeren. Gezien je posts en de manier hoe je over lijkt te komen alsof je er lak aan hebt (mijn interpretatie), denk ik niet dat dat het geval is. Ook in dát geval rechtvaardigt het mijns inziens niet dat je zulke woekerprijzen vraagt. Dat is dan ook ondernemersrisico (want je hebt niet voor niets 2 van die kaarten besteld, in ieder geval niet met als doel ze zelf te gebruiken) en dan dien je je verlies ook te accepteren en niet andere tweakers aandoen wat jou aangedaan is.

Ik denk dat je blij mag zijn dat Microkid en Bor zo stellig hebben gezegd dat ze het goedkeuren, en dan ga je nu zeuren over 1 advertentie die offline gehaald is omdat ze waarschijnlijk tegen artikel 6B in gaan of omdat mods ook vinden dat er morele bezwaren aan zitten. Either way, kijk eens wat je hebt, je hebt flink verdiend aan die 3090 kaarten, je zult nog flink verdienen aan die Gigabyte en MSI 3080 kaart (en de reeds verkochte gigabyte) en de mods hebben gezegd dat ze geen werk maken van incidentele gevallen. Hoe kun je jezelf nou als slachtoffer zien?

Je vindt het een persoonlijke crusade met biased mods, maar je doet er ook niks aan om dat te weerleggen.
Er zijn ook andere gebruikers die nieuwe producten aanbieden, maar die bieden (voor zover ik nu kan zien) geen x-honderd euro boven de pricewatch/adviesprijzen en hebben ook geen historie van dit meermaals doen.

Het is vervelend om een scalper genoemd te worden, maar je handelen is er ook naar en dat is blijkbaar toch niet altijd goed te onderbouwen. Dan moet je niet raar opkijken als daar iets van gezegd wordt. If you don't like it, change it!
En als er anderen zijn die ook nieuwe producten aanbieden die (veel) meer vragen dan de pricewatch prijs in tijde van schaarste, dan zijn die anderen net zo goed bezwaarlijk bezig.

Verrijk ons dan met informatie als er iets is dat we niet weten wat je handelen in een ander daglicht zou stellen, maar als die er niet is, dan moet je ook gewoon accepteren dat die advertentie offline gehaald is door moreel verwerpelijk scalping-gedrag en/of het niet naleven van de V&A regels. That's life.

@MAX3400
Ik gebruikte het woordje "beticht" omdat je ervan beschuldigt dat ik me in bochten wurm om maar niemand voor het hoofd te stoten. (wat ik niet zo zie). Maar goed, ik heb in ieder geval antwoord gegeven op je vraag over de ideeen die ik heb om het V&A beleid omtrent scalping wat aan te scherpen, en dan niet alleen met globale opname in het V&A beleid, maar meer de "softe" dingen zoals een let-op-tekst erbij of een block-button o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

In je advertenties van de RTX 3080 anno 10 oktober zeg je ook dat je wilt overstappen naar RTX 3090, maar in de V&A blijkt dat je ook 2x RTX 3090 op 1 en 2 oktober al heel snel verkocht hebt met vaste prijs van 1950 en 1925 euro, dat is wel echt een smak boven op de adviesprijs van de RTX 3090 FE, terwijl pricewatch nog niet eens een prijs geeft. Je bent dus met je neus in de boter gevallen alleen al op deze 2 kaarten.
Kan best zijn, gezien je opmerking in deze post, dat jij ook zo'n smak geld hebt betaald bij een andere scalper, maar dat kunnen wij alleen maar speculeren. Gezien je posts en de manier hoe je over lijkt te komen alsof je er lak aan hebt (mijn interpretatie), denk ik niet dat dat het geval is. Ook in dát geval rechtvaardigt het mijns inziens niet dat je zulke woekerprijzen vraagt. Dat is dan ook ondernemersrisico (want je hebt niet voor niets 2 van die kaarten besteld, in ieder geval niet met als doel ze zelf te gebruiken) en dan dien je je verlies ook te accepteren en niet andere tweakers aandoen wat jou aangedaan is.

Ik denk dat je blij mag zijn dat Microkid en Bor zo stellig hebben gezegd dat ze het goedkeuren, en dan ga je nu zeuren over 1 advertentie die offline gehaald is omdat ze waarschijnlijk tegen artikel 6B in gaan of omdat mods ook vinden dat er morele bezwaren aan zitten. Either way, kijk eens wat je hebt, je hebt flink verdiend aan die 3090 kaarten, je zult nog flink verdienen aan die Gigabyte en MSI 3080 kaart (en de reeds verkochte gigabyte) en de mods hebben gezegd dat ze geen werk maken van incidentele gevallen. Hoe kun je jezelf nou als slachtoffer zien?

Je vindt het een persoonlijke crusade met biased mods, maar je doet er ook niks aan om dat te weerleggen.
Er zijn ook andere gebruikers die nieuwe producten aanbieden, maar die bieden (voor zover ik nu kan zien) geen x-honderd euro boven de pricewatch/adviesprijzen en hebben ook geen historie van dit meermaals doen.

Het is vervelend om een scalper genoemd te worden, maar je handelen is er ook naar en dat is blijkbaar toch niet altijd goed te onderbouwen. Dan moet je niet raar opkijken als daar iets van gezegd wordt. If you don't like it, change it!
En als er anderen zijn die ook nieuwe producten aanbieden die (veel) meer vragen dan de pricewatch prijs in tijde van schaarste, dan zijn die anderen net zo goed bezwaarlijk bezig.

Verrijk ons dan met informatie als er iets is dat we niet weten wat je handelen in een ander daglicht zou stellen, maar als die er niet is, dan moet je ook gewoon accepteren dat die advertentie offline gehaald is door moreel verwerpelijk scalping-gedrag en/of het niet naleven van de V&A regels. That's life.

@MAX3400
Ik gebruikte het woordje "beticht" omdat je ervan beschuldigt dat ik me in bochten wurm om maar niemand voor het hoofd te stoten. (wat ik niet zo zie). Maar goed, ik heb in ieder geval antwoord gegeven op je vraag over de ideeen die ik heb om het V&A beleid omtrent scalping wat aan te scherpen, en dan niet alleen met globale opname in het V&A beleid, maar meer de "softe" dingen zoals een let-op-tekst erbij of een block-button o.i.d.
Waarom ga je telkens mieren neuken op de inhoud van mijn advertenties? En op mijn intenties, op mijn beweegredenen. Ik mag toch zelf wel bepalen of ik het nu wél een goed moment vind om te upgraden naar een 3090? Na een weekje de 3080 te hebben gebruikt wil ik nét dat beetje extra power.

Of ga je me nu vertellen dat de upgrade naar een 3090 maar marginaal is en niet in verhouding staat met de meerprijs. Whatever pleases you.

Het kan mij trouwens 0.0 schelen of mensen mij uitmaken voor scalper, of dat ze me een gewetenloze zak vinden die niet past in de tweakers community. Ik ontken nergens dat ik gebruik heb gemaakt van de situatie en een kans heb benut. Het heeft me nog niet eens een maandsalaris opgeleverd! WOEHOEEE O+

Dit deel is wat mij betreft wel duidelijk aan het bericht van de mods: je mag vragen wat je wilt voor je product.

Wat dan enkel overblijft: hoe incidenteel mag je een nieuw product aanbieden als particuliere verkoper?

Waar ik niet tegen kan is een beleid dat arbitrair wordt uitgevoerd vanwege emoties. Heb een eenduidig beleid en voer dit strikt uit of voer geen beleid.

[ Voor 8% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Een andere manier om hebberige scalpers tegen te gaan: scalp zelf een dozijn kaarten en bied ze zonder meerprijs aan. Dan bepaal je zelf naar wie ze gaan.

Maar dat zal wel teveel moeite zijn. Uiteindelijk heeft zo’n scalper toch maar mooi goed op zitten letten, zitten F5-en of bij een winkel voor de deur gelegen.

Kunnen we allemaal, maar doen de meesten niet. Tenminste, niet gratis. Kennelijk is scalping gewoon een dienst die geld waard is?

Overigens zijn videokaarten, anders dan bijvoorbeeld concertkaartjes, in principe oneindig te verkrijgen. Het is alleen een kwestie van wachten. Dergelijke vergelijking gaan dan ook niet op wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:00:
[...]

Waarom ga je telkens mieren neuken op de inhoud van mijn advertenties? En op mijn intenties, op mijn beweegredenen. Ik mag toch zelf wel bepalen of ik het nu wél een goed moment vind om te upgraden naar een 3090? Na een weekje de 3080 te hebben gebruikt wil ik nét dat beetje extra power.
Je vindt het niet leuk dat ik jouw advertenties erbij haal als voorbeeld, maar als ik vervolgens probeer te onderbouwen met die kleine details dat ik het scalpgedrag vind en dat ál die kleine details niet rijmen met hoe je je opstelt, waarom zou ik dan geen vraagtekens mogen stellen bij je intenties? Ik kijk uiteindelijk naar iemands acties, want the road to hell is paved with good intentions.

Als je klaagt over dat het een persoonlijke crusade is, terwijl je hebt mogelijkheden genoeg hebt om dit te onderbouwen of tegen te spreken en dan toch herhaaldelijk ervoor kiest om dat niet te doen, tja...dan kan ik ook niks eraan veranderen. Je kunt ook zeggen 'ja ik ben me ervan bewust maar ik kies er toch voor', dan ben je ook klaar, maar je wilt dan vervolgens liever niks meer erover horen. You can't have it both ways.
Je bent uiteraard niet verplicht om tekst en uitleg te geven, maar daar kan ik niks aan doen. Ik heb in ieder geval geprobeerd in mijn posts om niet zomaar iets te roepen en zo goed als dat ik kan uit te leggen waarom dit mijns inziens verwerpelijk handelen is, en daarbij het hele morele aspect ervan aangekaart, en het antwoord gekregen van Microkid en Bor dat ze het toestaan (op die ene advertentie na).

Vind ik niet leuk, ben ik het niet mee eens, maar ik heb me bij dat antwoord neergelegd en het topic was voor mij al eerder klaar, zoals ook eerder aangegeven. Ik zal, wanneer ik scalping vermoed, altijd op "report" klikken waarbij ik aangeef of het mijns inziens gaat om niet correct naleven van de regels of wanneer ik het moreel verwerpelijk vind, of jij dat nou bent of iemand anders interesseert me niet. Ik kijk naar het gedrag, niet naar de persoon.
Er is niks meer wat ik kan toevoegen/bijdragen of onderbouwen zonder dat ik 10x in herhaling val. Indien ik nog wat moet onderbouwen, of wanneer iemand vind dat ik me incorrect gedraag, dan laat maar weten. Voor mij is het klaar met het huidige "beste antwoord".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:05

Shunt

Boe

NielsFL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:20:
Een andere manier om hebberige scalpers tegen te gaan: scalp zelf een dozijn kaarten en bied ze zonder meerprijs aan. Dan bepaal je zelf naar wie ze gaan.

Maar dat zal wel teveel moeite zijn. Uiteindelijk heeft zo’n scalper toch maar mooi goed op zitten letten, zitten F5-en of bij een winkel voor de deur gelegen.

Kunnen we allemaal, maar doen de meesten niet. Tenminste, niet gratis. Kennelijk is scalping gewoon een dienst die geld waard is?

Overigens zijn videokaarten, anders dan bijvoorbeeld concertkaartjes, in principe oneindig te verkrijgen. Het is alleen een kwestie van wachten. Dergelijke vergelijking gaan dan ook niet op wat mij betreft.
Nee die scalpers zitten trots te lullen op het forum dat ze een scriptje hebben wat de kaart in een mandje plaatst zodra er weer eentje beschikbaar is. Maar volgens mij is er al genoeg gezegd toch?

Scalpen is tweakers onwaardig gedrag maar het is gedoogd / toegestaan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Deathchant schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

Je vindt het niet leuk dat ik jouw advertenties erbij haal als voorbeeld, maar als ik vervolgens probeer te onderbouwen met die kleine details dat ik het scalpgedrag vind en dat ál die kleine details niet rijmen met hoe je je opstelt, waarom zou ik dan geen vraagtekens mogen stellen bij je intenties? Ik kijk uiteindelijk naar iemands acties, want the road to hell is paved with good intentions.

Als je klaagt over dat het een persoonlijke crusade is, terwijl je hebt mogelijkheden genoeg hebt om dit te onderbouwen of tegen te spreken en dan toch herhaaldelijk ervoor kiest om dat niet te doen, tja...dan kan ik ook niks eraan veranderen. Je kunt ook zeggen 'ja ik ben me ervan bewust maar ik kies er toch voor', dan ben je ook klaar, maar je wilt dan vervolgens liever niks meer erover horen. You can't have it both ways.
Je bent uiteraard niet verplicht om tekst en uitleg te geven, maar daar kan ik niks aan doen. Ik heb in ieder geval geprobeerd in mijn posts om niet zomaar iets te roepen en zo goed als dat ik kan uit te leggen waarom dit mijns inziens verwerpelijk handelen is, en daarbij het hele morele aspect ervan aangekaart, en het antwoord gekregen van Microkid en Bor dat ze het toestaan (op die ene advertentie na).

Vind ik niet leuk, ben ik het niet mee eens, maar ik heb me bij dat antwoord neergelegd en het topic was voor mij al eerder klaar, zoals ook eerder aangegeven. Ik zal, wanneer ik scalping vermoed, altijd op "report" klikken waarbij ik aangeef of het mijns inziens gaat om niet correct naleven van de regels of wanneer ik het moreel verwerpelijk vind, of jij dat nou bent of iemand anders interesseert me niet. Ik kijk naar het gedrag, niet naar de persoon.
Er is niks meer wat ik kan toevoegen/bijdragen of onderbouwen zonder dat ik 10x in herhaling val. Indien ik nog wat moet onderbouwen, of wanneer iemand vind dat ik me incorrect gedraag, dan laat maar weten. Voor mij is het klaar met het huidige "beste antwoord".
Man man man. Je blijft maar dezelfde persoonlijke bullshit aanhalen en je ontwijkt telkens iets cruciaals:

Ik ontken nergens dat ik gebruik heb gemaakt van een unieke situatie die ik tijdig voorzag. Maakt dat mij een scalper. Ja. Gaat scalping an sich in tegen de voorwaarden van V&A: Nee, MITS..

mits je incidenteel nieuwe producten aanbied. Staat dus helemaal los van de prijs (en de nieuwprijs). Als je het hier niet mee eens bent snap je gewoon niet hoe het principe vraag en aanbod werkt. Good luck in the real world.

De reden waarom ik hier toch ben gaan posten: waarom wordt nu specifiek mijn advertentie wél verwijderd, en die van andere privé aanbieders - die minstens zo vaak nieuwe producten hier te koop aanbieden - niet?

Lig ik er wakker van? Nee. Liggen mijn kopers er wakker van? Nee, want die hebben eindelijk een kaart, en hoeven niet telkens alle shops in de gaten te houden. Win-win

[ Voor 4% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

De reacties in dit topic worden inmiddels dermate onvriendelijk en op de man dat ik hierbij een eerste en direct laatste waarschuwing geef; houdt het vriendelijk en constructief. Dit geldt voor zowel voor- als tegenstanders.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 12-10-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:59:
[mbr]
De reacties in dit topic worden inmiddels dermate onvriendelijk en op de man dat ik hierbij een eerste en direct laatste waarschuwing geef; houdt het vriendelijk en constructief. Dit geldt voor zowel voor- als tegenstanders.
[/mbr]
Wat ís nou uiteindelijk het doel/het resultaat van dit topic?

Blijft het hierbij? Mensen hebben hun walging richting mee mogen uitspreken en that's it? Dat dit gebeurt/toegestaan wordt op de tweakers discord, fair enough. Maar op een publiek forum op de man spelen? Niet oké naar mijn mening.

Of:

- Gaan jullie intern het V&A beleid herzien?
- Gaan jullie een schoonmaak actie houden binnen V&A?

[ Voor 10% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 19:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 11:38
SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:02:
[...]

Wat ís nou uiteindelijk het doel/het resultaat van dit topic?

Blijft het hierbij? Mensen hebben hun walging richting mee mogen uitspreken en that's it? Dat dit gebeurt/toegestaan wordt op de tweakers discord, fair enough. Maar op een publiek forum op de man spelen? Niet oké naar mijn mening.

Of:

- Gaan jullie intern het V&A beleid herzien?
- Gaan jullie een schoonmaak actie houden binnen V&A?
Volgens mij is er zeer duidelijk aangegeven dat er geen probleem is, en er niet dus ook niet op gehandhaafd word. Door bijven miepen lijkt me dan ook zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

mobby1971 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:10:
[...]

Volgens mij is er zeer duidelijk aangegeven dat er geen probleem is, en er niet dus ook niet op gehandhaafd word. Door bijven miepen lijkt me dan ook zinloos.
Nou, blijkbaar komen de mods toch terug op eerdere uitspraken. Een van mijn advertenties is namelijk verwijderd. Als dit niet was gebeurt had ik het al lang laten passeren. :)

7 nieuwe artikelen aanbieden (dus niet per se verkopen) binnen een periode van 1 maand mag , maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

Nou, blijkbaar komen de mods toch terug op eerdere uitspraken. Een van mijn advertenties is namelijk verwijderd. Als dit niet was gebeurt had ik het al lang laten passeren. :)

7 nieuwe artikelen aanbieden (dus niet per se verkopen) binnen een periode van 1 maand mag , maar meer niet.
Als je vragen of opmerkingen hebt over ingrijpen van een FPA kan je contact met het betreffende crewlid opnemen. Individueel ingrijpen bespreken we in ieder geval niet hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 12-10-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tweakers heet naast vraag en aanbod ook een pricewatch. Waarom niet de twee aan elkaar linken door de vraag en biedprijs te limiteren op gemiddelde van het product in de pricewatch? Dan ben je misschien een zooi advertenties kwijt maar who cares.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:14:
[...]

Als je vragen of opmerkingen hebt over ingrijpen van een FPA kan je contact met het betreffende crewlid opnemen.
Dat begrijp ik.

Maar deze moderatie is een direct gevolg van informatie uit dit topic.

Het zou voor de community goed zijn als hier dan ook wordt toegelicht waarom er acties zijn ondernomen en wat nou de exacte regels zijn.

Dan is de vraag in de topic titel ook beantwoord en zijn andere tweakers ook geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

SpX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:18:
[...]
Maar deze moderatie is een direct gevolg van informatie uit dit topic.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dit kan ook door bijvoorbeeld een melding in het meldpunt komen of doordat iemand contact heeft gezocht met va@tweakers.net.

Een van de redenen dat we individuele sturing niet publiekelijk bespreken is om dit soort onduidelijkheden tegen te gaan.

De exacte regels zijn terug te vinden in onze voorwaarden bij V&A waarbij Microkid nog een verduidelijking heeft geplaatst welke volgens mij de vraag van de topicstarter beantwoord.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 12-10-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX

SpX

Bor schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dit kan ook door bijvoorbeeld een melding in het meldpunt komen of doordat iemand contact heeft gezocht met va@tweakers.net.

Een van de redenen dat we individuele sturing niet publiekelijk bespreken is om dit soort onduidelijkheden tegen te gaan.
Als je hier nou echt wilt beheren dat de moderatie geen directe link heeft met dit topic dan ben je niet eerlijk/reëel en transparant.

Jullie laten het al toe om mijn case te gebruiken als voorbeeld. Nou, dan geef ik bij deze de permissie om ook publiekelijk toe te lichten waarom er acties zijn ondernomen.

Concreet dan: wat verstaan jullie nou precies onder incidenteel iets nieuw aanbieden? Wat is de limiet binnen welke periode?

[ Voor 11% gewijzigd door SpX op 12-10-2020 19:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Ik vind dit persoonlijk ook een vervelende praktijk. Zou mooi zijn als dit op één of andere manier kan worden ontmoedigd. Bijvoorbeeld door dit tijdens de recensie mee te kunnen geven als minpunt van een verkoper(wat dan ook weer invloed heeft op het totaal aantal sterren) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
nl.wikipedia.org/wiki/Hermes_(mythologie)
Hij is een zoon van de oppergod Zeus en de bergnimf Maia en is met name bekend als god van de handel, de reizigers, de wegen en de dieven.
Wie weet er nu niet dat we hier in een kapitalistische maatschappij leven?
Wie begrijpt er nu niet hoe dat werkt? Vraag en Aanbod.

Dat dat zeker niet op alle punten voor iedereen ideaal uitwerkt is wat anders.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:44:
Ik vind dit persoonlijk ook een vervelende praktijk. Zou mooi zijn als dit op één of andere manier kan worden ontmoedigd. Bijvoorbeeld door dit tijdens de recensie mee te kunnen geven als minpunt van een verkoper(wat dan ook weer invloed heeft op het totaal aantal sterren) .
Goed idee, mag de verkoper dit dan ook tijdens de recensie mee kunnen geven als minpunt omdat de koper dit soort handel in stand houd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
ImdaMned schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Goed idee, mag de verkoper dit dan ook tijdens de recensie mee kunnen geven als minpunt omdat de koper dit soort handel in stand houd?
Het verschil is; kopers handelen vaak uit nood. Zoals in dit geval de schaarste die is gecreëerd door handelaren. Niemand betaalt graag te veel.

Voor mij is Tweakers.net een platform om te discussiëren en elkaar te helpen. V&A is daar onderdeel van. Dat is wat voor mij Tweakers.net een meerwaarde geeft over een platform als marktplaats waar elkaar oplichten de gewoonste zaak van de wereld lijkt. Het zou jammer zijn als "marktwerking" ons prachtige Tweakers.net omtovert in een louche handelsplatform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:19:
[...]

Het zou jammer zijn als "marktwerking" ons prachtige Tweakers.net omtovert in een louche handelsplatform.
Laten we niet een te groot drama van maken met termen als ‘louche handelsplatform’. Daarvan is toch echt helemaal geen sprake? Is een prijs te hoog dan koop je niet. Zo simpel kan het zijn. Bij een gebrek aan kopers houdt het vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:18
Als ik een kaart had bemachtigd had ik hem ook te koop gezet voor een meer prijs. Waarom? Vraag en aanbod en omdat ik nog wel kan wachten. Die paar honderd euro in dit geval is mooi meegenomen! Het is natuurlijk niet netjes en ik begrijp de frustratie dat sommige er gewoon meerdere op kopen en het doen om deze weer asap te verkopen. Of tweakers daar een platform voor is een andere vraag in mijn ogen, maar het gebeurt op alles waar schaarste van is of maar weinig oplages beschikbaar zijn.

Back in the days ook met verschillende schoenen en shirts gedaan (Patta, Overkillshop, Supreme ect.) Je maakt foto's (of niet) en verkoopt het door, want de waarde is groot. Dan komt het wellicht terecht bij een (eerlijk/dagelijkse) gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Goed, de vraag is beantwoord en ik ontvang inmiddels signalen dat mensen onvriendelijke reacties per DM sturen, onvriendelijk / op de man reageren op advertenties, uitlokkende 'tegen' advertenties plaatsen of ander ronduit kinderachtig gedrag vertonen. Dit zijn zaken die we echt niet willen zien. Mensen die de sfeer opzettelijk verzieken kunnen we helpen om wat afstand te nemen. Dit topic gaat dicht.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.